Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1997/98:188 ·
Hämta Doc ·
Vissa ändringar i marknadsföringslagen (1995:450) m.m.
Ansvarig myndighet: Inrikesdepartementet
Dokument: Prop. 188
Regeringens proposition
1997/98:188
Vissa ändringar i marknadsföringslagen (1995:450)
m.m.
Prop.
1997/98:188
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 17 juni 1998
Göran Persson
Lars Engqvist
(Inrikesdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att instansordningen i marknadsföringsmål
ändras så att mål om förbud och åläggande som huvudregel handläggs i
Marknadsdomstolen som första och sista instans. Om samma kärande,
eller en annan kärande i samråd med denne, samtidigt väcker en talan om
marknadsstörningsavgift eller skadestånd, skall dock en talan om förbud
eller åläggande med anledning av marknadsföringen väckas vid
Stockholms tingsrätt. Syftet med ändringen är att göra det möjligt att
snabbt kunna få ett slutligt avgörande i frågan om en viss
marknadsföringsåtgärd strider mot de marknadsrättsliga bestämmelserna.
Utöver denna ändring föreslås vissa smärre ändringar och tillägg i
marknadsföringslagen (1995:450), lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m. och lagen (1963:193) om samarbete med
Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff
m.m.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 1999.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 4
2 Lagtext 5
2.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450) 5
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m. 7
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om samarbete
med Danmark, Finland, Island och Norge angående
verkställighet av straff m.m. 8
3 Ärendet och dess beredning 9
4 Gällande ordning för prövningen av marknadsföringsmål
och motiven för denna 9
4.1 Avgifts-, förbuds- och åläggandemålen 9
4.2 Utdömande av marknadsföringsrättsligt vite 11
4.3 Skadestånd 11
4.4 Rättegångsförfarandet m.m. 11
5 Erfarenheter av den nya instansordningen 12
5.1 Inkomna skrivelser m.m. 12
5.2 Handläggningstider m.m. 13
6 Ändring i instansordningen för marknadsföringsmål 13
6.1 Behovet av en ändring i instansordningen 13
6.2 Närmare om systemets utformning 17
7 Lagen om marknadsdomstol m.m. och vissa verkställighets-
frågor 21
7.1 Vissa ändringar i lagen om marknadsdomstol m.m. 21
7.2 Verkställighet av det norska institutet tvangsgebyr och av
Stockholms tingsrätt förelagda viten 22
8 Ekonomiska konsekvenser 23
9 Författningskommentar 23
9.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450) 23
9.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m. 24
9.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om
samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge
angående verkställighet av straff m.m. 24
9.4 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser 24
Bilaga 1 Sammanfattning av promemorian 25
Bilaga 2 Promemorians lagförslag 28
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanserna 32
Bilaga 4 Lagrådsremissens lagförslag 33
Bilaga 5 Lagrådets yttrande 37
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 17 juni 1998 40
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450),
2. lag om ändring i lagen (1970:417) om marknadsdomstol m.m.,
3. lag om ändring i lagen (1963:193) om samarbete med Danmark,
Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m.m.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450)
Härigenom föreskrivs att 38, 51 och 52 §§ marknadsföringslagen
(1995:450) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
38 §
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Stockholms tingsrätt.
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Marknadsdomstolen. Om samma
kärande, eller en annan kärande i
samråd med denne, samtidigt
väcker en talan om
marknadsstörningsavgift enligt 22
§ eller skadestånd enligt 29 § med
anledning av marknadsföringen,
skall dock en talan om förbud eller
åläggande väckas vid Stockholms
tingsrätt.
En sådan talan får väckas av
Talan om förbud eller
åläggande får väckas av
1. Konsumentombudsmannen,
2. en näringsidkare som berörs av marknadsföringen, och
3. en sammanslutning av konsumenter, näringsidkare eller löntagare.
Ett interimistiskt beslut enligt 20 § meddelas av den domstol där en
rättegång enligt första stycket pågår.
51 §1
Vad som sägs i 49, 50 och 52
kap. rättegångsbalken och i 39 §
första stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten
skall i mål och ärenden enligt
denna lag i stället gälla
Marknadsdomstolen.
När Marknadsdomstolen
handlägger mål och ärenden efter
överklagande enligt 43 §, skall vad
som sägs i 49, 50 och 52 kap.
rättegångsbalken och i 39 § första
stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten i
stället gälla Marknadsdomstolen.
52 §
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
tingsrätten underrätta
ombudsmannen om rättegången.
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
rätten underrätta ombudsmannen
om rättegången.
När ett mål om
marknadsstörningsavgift eller
skadestånd väcks, skall tingsrätten
underrätta Marknadsdomstolen
om rättegången.
__________
1. Denna lag träder i kraft den 1 april 1999.
2. Ett mål som vid ikraftträdandet är under handläggning i Stockholms
tingsrätt men som enligt de nya bestämmelserna i stället skall handläggas
av Marknadsdomstolen skall lämnas över dit, om det kommit in till
tingsrätten efter utgången av juni 1998. Åtgärder som har vidtagits under
handläggningen i tingsrätten skall för de mål som överlämnas anses ha
vidtagits av Marknadsdomstolen.
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
dels att 9 § skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 10 a §, av följande
lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
9 §1
Marknadsdomstolen är beslutför, när ordföranden och tre andra
ledamöter är närvarande.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar vidta
förberedande åtgärder och pröva
frågor om avskrivning av mål.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar
1. vidta förberedande åtgärder,
2. meddela beslut om
avskrivning,
3. besluta om rättelse av en dom
eller ett beslut under de
förutsättningar som anges i 17
kap. 15 § första stycket
rättegångsbalken,
4. avslå en begäran om att
domstolen skall pröva en fråga om
interimistiskt förbud eller
åläggande utan att motparten getts
tillfälle att yttra sig.
Ordföranden får förordna sekreterare hos domstolen att ensam på
domstolens vägnar vidta förberedande åtgärder.
10 a §
Dom skall meddelas så snart
som det är möjligt. Den skall
skrivas under av rättens
ordförande. Kopia av domen skall
skickas till parterna samma dag
som domen meddelas. Vad som
sägs om dom gäller också slutligt
beslut.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 april 1999.
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om
samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge
angående verkställighet av straff m.m.
Härigenom föreskrivs att 4 § lagen (1963:193) om samarbete med
Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff
m.m. skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
4 §1
Vad i denna lag sägs om böter skall även gälla utdömda viten, som
1. har förelagts part eller annan till fullgörande av en skyldighet i en
rättegång,
2. här i landet har förelagts av
konsumentombudsmannen,
näringsfrihetsombudsmannen eller
marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av högsta
domstolen.
2. här i landet har förelagts av
Konsumentombudsmannen,
Konkurrensverket, Stockholms
tingsrätt i mål enligt
marknadsföringslagen (1995:450)
eller Marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
Marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av Högsta
domstolen.
Vad som sägs i första stycket
gäller även tvangsgebyr som i
Norge har förelagts av
Forbrukerombudet och som har
godkänts av näringsidkaren eller
har dömts ut av domstol.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 april 1999.
3 Ärendet och dess beredning
Den 1 januari 1996 trädde den nya marknadsföringslagen (1995:450) i
kraft (prop. 1994/95:123, bet. 1994/95:LU16, rskr. 1994/95:267). Under
den tid som lagen varit i kraft har kritik framförts mot den nya instans-
ordningen med Stockholms tingsrätt som första instans vid prövningen
av förbuds- och åläggandemål. Med anledning av kritiken har
Regeringskansliet (Inrikesdepartementet) utarbetat en promemoria med
förslag till vissa förändringar av instansordningen enligt
marknadsföringslagen (dnr In 98/482/KO). Promemorian har
remissbehandlats. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1
och dess lagförslag i bilaga 2. En förteckning över remissinstanserna
finns i bilaga 3. En sammanställning av remissyttrandena finns
tillgänglig i detta lagstiftningsärende.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 28 maj 1998 att inhämta Lagrådets yttrande
över de lagförslag som finns i bilaga 4.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 5.
Lagrådet har bl.a. haft synpunkter på vilka förfaranderegler som bör
tillämpas när Marknadsdomstolen handlägger mål enligt
marknadsföringslagen som första instans. Regeringens överväganden
med anledning av dessa synpunkter redovisas i avsnitt 6.2. I övrigt har
regeringen i huvudsak följt Lagrådets förslag. Vissa redaktionella
ändringar har också gjorts.
4 Gällande ordning för prövningen av
marknadsföringsmål och motiven för denna
4.1 Avgifts-, förbuds- och åläggandemålen
Genom den nya marknadsföringslagen ändrades ordningen för prövning
av marknadsföringsmål jämfört med den äldre lagen. Den viktigaste
nyheten är att Stockholms tingsrätt blivit första instans i alla mål och
ärenden om marknadsföring. Den tidigare ordningen för
marknadsföringsmål, med Marknadsdomstolen som ett specialiserat
beslutsorgan och enda instans, gäller alltjämt för mål enligt lagen
(1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, lagen (1984:292)
om avtalsvillkor mellan näringsidkare och produktsäkerhetslagen
(1988:1604).
Införandet av den nya sanktionsformen marknadsstörningsavgift
innebar att den marknadsrättsliga processordningen tillfördes en till sin
karaktär helt ny målgrupp. Rättssäkerhetsaspekten har i avgiftsmålen en
annan innebörd och betydelse än i förbuds- och åläggandemålen.
Hänsynen till svarandens rättstrygghet medförde ett krav på att frågan om
marknadsstörningsavgift skall kunna prövas av åtminstone två instanser.
På konkurrensrättens område hade konkurrensmålen redan samlats hos
en enda första domstolsinstans, Stockholms tingsrätt. Behovet att på
motsvarande sätt koncentrera underrättsprövningen till en instans ansågs
inte lika uttalat i marknadsföringsmål. Det var främst betydelsen av ett
enhetligt system för behörig domstol inom marknadsrätten som var
avgörande för att Stockholms tingsrätt utsågs till den enda första
domstolsinstansen i avgiftsmålen.
I motiven konstaterades att den nya marknadsföringslagen inte innebar
några förändringar som direkt föranledde att instansordningen behövde
modifieras när det gällde förbuds- och åläggandemål (prop. 1994/95:123
s. 124). Systemet med Marknadsdomstolen som ensamt prövningsorgan
hade, anfördes det vidare, fungerat tillfredsställande både organisatoriskt
och från rättssäkerhetssynpunkt.
Att bibehålla Marknadsdomstolen som första instans i dessa fall ansågs
dock kunna medföra väsentliga nackdelar i den nya situation som
uppstod genom tillkomsten av avgiftsmålen. Det kom till uttryck i
propositionen på följande sätt:
"Olika instansordningar omöjliggör kumulation av förbuds-
och åläggandemål i första instans. Det får antas bli vanligt att
Konsumentombudsmannen när han för talan om
marknadsstörningsavgift samtidigt framställer yrkande om
förbud eller åläggande, antingen kumulativt eller i andra
hand. En ordning som innebär att Konsumentombudsmannen
måste processa två gånger om sanktionering av samma
förfarande är olycklig ur processekonomisk synvinkel. Man
måste i det sammanhanget dessutom beakta risken för att
någon annan taleberättigad väcker talan om förbud vid
Marknadsdomstolen medan avgiftsmålet fortfarande pågår i
tingsrätten."
Med hänvisning till den uppfattning som i olika sammanhang hävdats
att ett tvåinstansförfarande leder till utdragna och dyrare processer
pekades i propositionen på möjligheten till interimistiska beslut, en
möjlighet som vidgats i den nya lagen, vilket skulle kunna leda till att
man snabbt får till stånd ett förbud eller ett åläggande.
Kostnaderna för en process blir självklart större om målet prövas i två
instanser än om prövningen endast sker i en instans. Regeringen
hänvisade emellertid i propositionen till att inte alla mål kommer att
överklagas. Just kostnadshänsyn, framhölls det, bidrar till att främst
sådana mål där utgången är tvivelaktig överklagas. Genom att främst
sistnämnda slag av mål beräknades bli överklagade kunde också, enligt
propositionen, Marknadsdomstolens prejudicerande och rättsskapande
funktion stärkas. Domstolen skulle kunna ägna mer tid och resurser åt de
egentliga prejudikatmålen.
Att tvåinstansförfarandet kan drabba en förlorande part ekonomiskt
hårdare än om Marknadsdomstolen varit enda instans ansågs i detta
sammanhang väga lättare än de faktorer som motiverade att
instansordningen ändrades.
Av dessa skäl och med beaktande av det som krävdes till följd av de
nya avgiftsmålen blev Stockholms tingsrätt utsedd att som exklusiv
första instans pröva mål om förbud och åläggande med möjlighet för
förlorande part att överklaga tingsrättens avgörande till
Marknadsdomstolen.
4.2 Utdömande av marknadsföringsrättsligt vite
I frågan om vilken domstol som skall vara behörig att pröva mål om
utdömande av vite innebar den nya marknadsföringslagen inte någon
förändring. Talan om utdömande av vite som har förelagts med stöd av
denna lag skall liksom tidigare väckas vid en tingsrätt som är behörig
enligt 10 kap. rättegångsbalken. Stockholms tingsrätt gavs dock en
generell behörighet att alltid pröva mål om utdömande av vite enligt
marknadsföringslagen.
4.3 Skadestånd
I den nya marknadsföringslagen gäller rätten till skadestånd både för
näringsidkare och konsumenter. Rätten är kopplad till överträdelser av
förbud och ålägganden som har meddelats med stöd av lagen och till de
specifika förbudsreglerna i lagens 5–13 §§.
Talan om skadestånd skall väckas vid Stockholms tingsrätt. En sådan
talan får även väckas vid en tingsrätt som är behörig enligt 10 kap.
rättegångsbalken. Domar om skadestånd överklagas till
Marknadsdomstolen.
Skälen för den ordning som valdes för skadeståndsmålen framgår av
prop. 1994/95:123 s. 125 f. Det huvudskäl som anfördes är risken för att
Högsta domstolen i en skadeståndsprocess och Marknadsdomstolen i ett
sanktionsmål kommer till motsatta uppfattningar beträffande lagens
tolkning i fråga om ett bestämt förfarande. Som ytterligare skäl angavs de
fördelar som följer av möjligheterna att kumulera en skadeståndstalan
med talan om förbud, åläggande eller marknadsstörningsavgift.
4.4 Rättegångsförfarandet m.m.
Lagen (1970:417) om marknadsdomstol m.m. innehåller vissa
grundläggande bestämmelser om förfarandet vid Marknadsdomstolen.
Före införandet av 1996 års marknadsföringslag tillämpades dessa regler
i marknadsföringsmålen. Även rättegångsbalkens regler tillämpades dock
analogivis i viss utsträckning. I förarbetena till marknadsföringslagen
anfördes flera skäl för att marknadsföringsmålen borde handläggas enligt
rättegångsbalkens regler om tvistemål i såväl Stockholms tingsrätt som
Marknadsdomstolen. Bl.a. framhölls att den judiciella framtoningen
skulle komma öka med den nya marknadsföringslagen, vilket talade för
att man formellt borde närma handläggningsreglerna i
marknadsföringsmålen till dem som gäller för rättegångar i allmänhet.
Ett annat skäl var att Stockholms tingsrätt infördes som första instans i
marknadsföringsmålen (prop. 1994/95:123 s. 144 ff.). Det blev också
lagstiftarens beslut. Målen skall handläggas enligt reglerna i
rättegångsbalken om tvistemål där förlikning om saken inte är tillåten.
Även i fråga om rättegångskostnader skall rättegångsbalkens regler i
tvistemål gälla. När Konsumentombudsmannen (KO) för talan i mål om
marknadsstörningsavgift skall dock reglerna om rättegångskostnader i
brottmål gälla.
För mål enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, lagen
om avtalsvillkor mellan näringsidkare och produktsäkerhetslagen gäller
fortfarande förfarandereglerna i lagen om marknadsdomstol.
5 Erfarenheter av den nya instansordningen
5.1 Inkomna skrivelser m.m.
I skrivelser till Inrikesdepartementet under maj – juni 1997 har
Konsumentverket och Näringslivets Delegation för Marknadsrätt
kritiserat den nuvarande instansordningen med Stockholms tingsrätt som
första instans vid prövningen av förbuds- och åläggandemål enligt
marknadsföringslagen.
Konsumentverket framhåller sammanfattningsvis att en förutsättning
för att marknadsföringslagen skall få genomslagskraft på marknaden är
att näringsidkarna får snabba besked om vilka krav som skall ställas på
marknadsföringen. Verkets uppfattning är att lagen i dag inte helt
uppfyller denna förutsättning. Instansordningen borde därför enligt
verkets mening ändras på så sätt att Marknadsdomstolen återigen blir
första och sista instans i mål som endast rör förbud och ålägganden.
Bland de omständigheter som Konsumentverket vid sidan av långa
handläggningstider åberopar till stöd för sitt förslag kan nämnas att
nuvarande ordning kan medföra att rättsbildningen förskjuts från
Marknadsdomstolen till Stockholms tingsrätt.
Näringslivets Delegation för Marknadsrätt anser att erfarenheterna av
instansordningen i marknadsföringslagen är negativa och förordar att
Stockholms tingsrätt utgår som första instans utom i ärenden som
innefattar marknadsstörningsavgift.
Med anledning av Konkurrenslagsutredningens betänkande
Konkurrenslagen 1993–1996 (SOU 1997:20), i vilket bl.a. föreslogs att
Stockholms tingsrätt skulle utgå som instans i vissa slag av
konkurrensmål, uttalade sig flera remissinstanser även om
instansordningen i marknadsföringsmål. Förutom Konsumentverket och
Näringslivets Delegation för Marknadsrätt gav även Grossistförbundet
Svensk Handel (numera Svensk Handel), Sveriges Köpmannaförbund
och Sveriges Industriförbund uttryck för uppfattningen att tingsrätten
borde utgå som instans även i förbuds- och åläggandemål som prövas
enligt marknadsföringslagen.
Redan vid remissbehandlingen av betänkandet Ny marknadsföringslag
(SOU 1993:59), som ligger till grund för marknadsföringslagen,
ifrågasatte flera instanser lämpligheten av att införa ett tvåinstanssystem
även för förbuds- och åläggandemålen. Hit hörde bl.a.
Finansinspektionen, Konsumentverket, Konsumentvägledarnas förening,
Sveriges Industriförbund, Grossistförbundet Svensk Handel och
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Kritikerna menade att
processerna skulle bli dyrare och dra ut på tiden vilket i sin tur skulle
undergräva Marknadsdomstolens roll som prejudikatinstans.
5.2 Handläggningstider m.m.
Under 1996 inkom 29 och under 1997 40 marknadsföringsmål till
Stockholms tingsrätt. Den 1 januari 1998 hade tingsrätten 48 mål i
balans. Ett relativt sett ökande antal inkomna mål kunde konstateras
kring årsskiftet 1997/98. Under december 1997 kom det in sju mål
medan sex mål kom in den följande månaden. Vid årsskiftet 1997/98 var
femton mål äldre än ett år medan tretton var 6 – 12 månader gamla.
Stockholms tingsrätt, avdelning 8, handlägger förutom
marknadsföringsmål och konkurrensmål också allmänna tvistemål,
tryckfrihetsmål, yttrandefrihetsmål och familjemål. Som orsaker till den
generellt sett långa handläggningstiden vid tingsrätten har angetts bl.a.
delgivningsproblem, överklaganden av beslut under rättegången och kö
till huvudförhandlingstid.
Den genomsnittliga handläggningstiden i Marknadsdomstolen för
slutligt avgjorda marknadsföringsmål var tio månader för 1991. För varje
år 1992–1996 var den sju månader. Under 1991 inkom 23
marknadsföringsmål till domstolen och under perioden 1992–1995 i
genomsnitt 42 mål per år.
Marknadsdomstolen har fram till årsskiftet 1997/98 mottagit
sammanlagt femton överklaganden. Tio av dessa avser tingsrättens
interimistiska beslut om eventuellt förbud. Två fall avser
rättegångskostnader respektive rättshjälp.
6 Ändring i instansordningen för
marknadsföringsmål
6.1 Behovet av en ändring i instansordningen
Regeringens bedömning: En ändring av instansordningen behövs för
förbuds- och åläggandemålen för att möjliggöra att
handläggningstiden för dessa mål blir väsentligt kortare.
Promemorians bedömning: Överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: Flertalet remissinstanser delar den bedömning
som kommit till uttryck i promemorian och tillstyrker i huvudsak
förslaget eller lämnar det utan erinran.
Stockholms tingsrätt anser att det vore anmärkningsvärt att gällande
instansordning för förbuds- och åläggandemålen skulle ändras så kort tid
efter ikraftträdandet utan att det framkommit några nya omständigheter
som inte beaktats när systemet infördes. Tingsrätten avstyrker dock inte
förslaget.
Sveriges Advokatsamfund anser att tvåinstanssystemet bör behållas av
rättssäkerhetsskäl och avstyrker därför förslaget. När det gäller talan av
KO anser emellertid samfundet att prejudikatintresset kan motivera att
KO ges möjlighet att i sådana fall föra mål direkt till
Marknadsdomstolen. Även Juridiska fakultetsnämnden vid Stockholms
universitet avstyrker förslaget och menar att rätten att överklaga domar
har ett väsentligt rättssäkerhetsvärde. I likhet med Stockholms tingsrätt
anser fakultetsnämnden att det är för tidigt att ändra i
marknadsföringsprocessen och anser att man i stället borde se till att
påskynda processen vid den instans där målen avgörs alltför långsamt. I
likhet med Sveriges Advokatsamfund anser dock fakultetsnämnden att
man kan överväga att ge KO möjlighet att väcka talan om förbud eller
åläggande direkt vid Marknadsdomstolen.
Skälen för regeringens bedömning: Regeringen anser att det på det
marknadsrättsliga området är av största vikt att berörda aktörer snabbt
ges besked om vilka regler som gäller på marknaden. Detta är viktigt
med hänsyn till parterna och för att marknadsföringslagen skall få
genomslagskraft. Skälen för att Marknadsdomstolen tidigare hade
exklusiv prövningsrätt i förbuds- och åläggandefrågor enligt såväl
marknadsföringslagen som andra marknadsrättsliga lagar var bl.a.
intresset av att snabbt få till stånd slutliga avgöranden i frågor som rör
tillämpningen av generalklausuler. Behovet av snabbhet i förfarandet har
således tidigare ansetts väga tyngre än fördelarna med en prövning i flera
instanser.
I förarbetena till marknadsföringslagen uttalade regeringen att systemet
med Marknadsdomstolen som ensamt prövningsorgan hade fungerat
tillfredsställande både organisatoriskt och från rättssäkerhetssynpunkt
(prop. 1994/95:123 s. 124). Anledningen till att ett system med två
domstolsinstanser infördes var således inte sådana aspekter utan
tillkomsten av marknadsstörningsavgiften, som av rättssäkerhetsskäl
ansågs kräva en ordning med två instanser. Orsaken till att man lät även
förbuds- och åläggandemålen omfattas av tvåinstanssystemet var att det
bedömdes som viktigt att kunna kumulera sådana mål med mål om
marknadsstörningsavgift (se avsnitt 4.1).
Införandet av två domstolsinstanser även för förbuds- och
åläggandemålen har enligt regeringens bedömning lett till att den totala
handläggningstiden för dessa mål blivit alltför lång och att kravet på
erforderlig snabbhet i handläggningen inte längre kan anses uppfyllt. En
lång handläggningstid i domstol kan försvaga rättssäkerheten både för
konsumenter, svarandeföretag och konkurrerande näringsidkare.
Konsumenter kan fortlöpande luras genom upprepad, vilseledande
marknadsföring som inte stoppas av domstol förrän efter ett år eller
längre tid. Svaranden får vänta länge på slutligt besked om en planerat
lång, kanske mycket påkostad reklamkampanj är tillåten eller ej.
Konkurrenter kan lida skada av en påtalat vilseledande marknadsföring
byggd på jämförelser så länge motparten får fortsätta med sin jämförande
reklam. Kravet på snabbhet i handläggningen väger i dessa fall enligt
regeringens mening tyngre än möjligheten att få saken prövad i två
instanser.
Några remissinstanser menar att man i första hand borde sträva efter
att förkorta handläggningstiden vid Stockholms tingsrätt. Långa
handläggningstider kan delvis botas genom att nödvändiga resurser
tillförs den instans som "släpar efter" med handläggningen. Det finns
dock inte sällan omständigheter utanför domstolens kontroll som kan
sinka handläggningen. Vidare anser regeringen att en något förkortad
handläggningstid vid Stockholms tingsrätt inte helt skulle lösa problemet,
eftersom skälen till tidsutdräkten till stor del ligger i tvåinstanssystemet i
sig. Exempelvis kvarstår problemen med överklaganden av
rättegångsbeslut och interimistiska förbud även om tingsrättens
handläggningstider förkortas.
I propositionen om den nya marknadsföringslagen hänvisades till
möjligheten till interimistiska beslut för att snabbt kunna få till stånd ett
förbud eller ett åläggande (prop.1994/95:123 s. 124). Den möjligheten
vidgades i den nya lagen.
Man kan emellertid fråga sig om en utveckling mot en högre frekvens
av sådana yrkanden ter sig önskvärd. Interimistiska beslut överklagas
inte sällan och, när så sker, tar det naturligtvis en viss ytterligare tid
innan det interimistiska yrkandet slutligt avgjorts. Dessutom binds
domstolarnas resurser vid handläggning och prövning av kärandens talan
i en första omgång medan arbetet med målets slutliga avgörande ofta tar
vid långt senare. En annan fara med att i alltför hög utsträckning förlita
sig på möjligheten till interimistiska beslut är att den preliminära
bedömning som görs med anledning av ett yrkande om interimistiskt
beslut i praktiken kan verka bestämmande för den slutliga bedömningen i
målet. I detta sammanhang bör också uppmärksammas kravet på att
käranden skall ställa säkerhet för den skada som ett tillfälligt förbud kan
orsaka svaranden, vilket kan verka avhållande på viljan att använda sig
av denna möjlighet, inte minst vad gäller små, ekonomiskt svaga
företagare.
Ett annat förhållande som regeringen vill peka på i detta sammanhang
är att gällande ordning har lett till att små, ekonomiskt svaga
näringsidkare i mindre utsträckning än tidigare väcker talan i
marknadsföringsmål. Det skulle därför vara önskvärt att ha en ordning
som ökar dessa näringsidkares processbenägenhet.
Det kan givetvis, som Stockholms tingsrätt och Juridiska
fakultetsnämnden vid Stockholms universitet har gjort, sättas i fråga det
lämpliga i att genomföra en förändring när marknadsföringslagen har
varit i kraft så kort tid. De nackdelar med två instanser som
erfarenheterna trots allt har visat, innebär emellertid att det skulle vara
olyckligt att bibehålla nuvarande ordning för mål om förbud och
åläggande.
En av de vägledande principerna för reformerna på det processrättsliga
området har sedan länge varit att tyngdpunkten för rättsskipningen skall
ligga i första instans. Avvikelser från huvudregeln kan dock göras när det
finns starka skäl för det. Så har gjorts beträffande Konkurrensverkets
beslut om åläggande, icke-ingripandebesked och undantag enligt
konkurrenslagen genom de ändringar som regeringen har föreslagit i
propositionen om ändringar i konkurrenslagen (prop. 1997/98:130) och
som bl.a. innebär att Stockholms tingsrätt skall upphöra som instans för
dessa måltyper. Regeringen har i det ärendet särskilt pekat på behovet av
snabba avgöranden för dessa ärenden och de aktuella måltypernas
karaktär. Det är inte fråga om tvistlösning eller om avgörande av hur ett
visst sak- eller rättsförhållande skall bedömas. Det rör i stället framtida
förhållanden, där det är av stor vikt för det berörda företaget och ur
allmän synpunkt att det snabbt ges ett auktoritativt besked som
marknaden kan rätta sig efter. Dessa förhållanden gör sig i lika hög grad
gällande för mål om förbud och åläggande enligt marknadsföringslagen.
En ordning där den huvudsakliga prövningen ligger i Stockholms
tingsrätt med ett krav på prövningstillstånd för förbuds- och
åläggandemålen vid Marknadsdomstolen, vilket skulle kunna vara ett
alternativ, skulle innebära att Marknadsdomstolens viktiga
prejudikatbildande funktion får mindre betydelse och bör enligt
regeringens mening därför inte väljas.
Vad gäller den nuvarande instansordningens betydelse för
Marknadsdomstolens rättsskapande och prejudikatbildande funktion är
det för tidigt att säga om införandet av tvåinstanssystemet har påverkat
eller kommer att påverka Marknadsdomstolen i detta avseende. Det finns
dock omständigheter som talar för att domstolens prejudikatbildande och
rättsskapande verksamhet skulle komma att främjas genom en återgång
till det tidigare systemet. En enskild förlorande part kan av kostnadsskäl
eller av bristande intresse för att medverka till prejudikatbildningen dra
sig för att överklaga avgörandet till Marknadsdomstolen. Förlorar KO ett
mål där utgången är tveksam och vägledande rättspraxis saknas och
utgången därför väl hade kunnat bli en annan, är det däremot högst troligt
att KO för målet vidare till Marknadsdomstolen för att få ett slutligt
klarläggande av rättsläget. Ett sådant förlopp inträffar dock sällan. Det
principiellt intressanta målet kan ju också ha vunnits av KO och
svarandeparten kan sakna intresse av att överklaga, varför frågan inte blir
föremål för Marknadsdomstolens bedömning. Dessa omständigheter talar
också för att en återgång till systemet med Marknadsdomstolen som
första och sista instans skulle vara till fördel för domstolens
rättsskapande verksamhet.
Enligt regeringens uppfattning bör man eftersträva ett sammanhållet
regelsystem när det gäller den marknadsrättsliga instans- och process-
ordningen. Den nuvarande ordningen ger ett splittrat intryck, inte minst
vad avser handläggningen av förbuds- och åläggandemålen enligt
marknadsföringslagen jämfört med handläggningen av motsvarande mål
enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, lagen om
avtalsvillkor mellan näringsidkare och produktsäkerhetslagen. I prop.
1994/95:123 (s. 127) antyddes möjligheten att vid tillfälle göra en total-
översyn av den marknadsrättsliga instans- och processordningen. I ett
sådant arbete skulle den ordning som infördes i marknadsföringsmål år
1996 tjäna som vägledning.
I dagens läge finns det enligt regeringens bedömning starka skäl mot
ett sådant översynsarbete. I produktsäkerhetsmål skulle t.ex. en
tvåinstansprövning få klart negativa konsekvenser och vara mindre
förenligt med EG:s produktsäkerhetsdirektiv som ställer krav på
skyndsam handläggning i syfte att exempelvis omedelbart få stopp på
försäljningen av en farlig vara. Genom att i stället återföra förbuds- och
åläggandemålen enligt marknadsföringslagen till Marknadsdomstolen
som första och sista prövningsinstans återskapas en enhetlig
instansordning vid prövningen av marknadsrättsmålen.
Sammanfattningsvis anser regeringen att de omständigheter som vi
redogjort för motiverar en ändring av instansordningen för förbuds- och
åläggandemålen.
6.2 Närmare om systemets utformning
Regeringens förslag: Mål om förbud och åläggande skall som
huvudregel handläggas av Marknadsdomstolen som första och sista
instans. Om samma kärande, eller en annan kärande i samråd med
denne, samtidigt väcker en talan om marknadsstörningsavgift eller
skadestånd med anledning av marknadsföringen, skall dock en talan
om förbud eller åläggande väckas vid Stockholms tingsrätt.
Promemorians förslag: Överensstämmer delvis med regeringens.
Enligt promemorians förslag skulle talan om förbud eller åläggande inte
kunna kumuleras med en talan om skadestånd. Vidare har i promemorian
inte närmare utvecklats vad som avses med att flera käromål väcks
samtidigt.
Remissinstanserna: Flera remissinstanser uppmärksammar vissa
processuella frågor med anledning av förslaget. Konsumentverket anser
att det bör övervägas att talan om förbud eller åläggande tillåts väckas
vid tingsrätten inte bara tillsammans med en talan om
marknadsstörningsavgift utan även tillsammans med en skadeståndstalan,
för att man även i dessa fall skall kunna undvika de problem som kan
uppstå på grund av olika instansordningar.
För den situationen att KO i enlighet med förslaget först väcker talan
om förbud i Marknadsdomstolen och under målets handläggning där
väcker talan om marknadsstörningsavgift i tingsrätten, varvid tingsrätten
vilandeförklarar avgiftsmålet till dess Marknadsdomstolen avgjort
förbudsmålet, anför Stockholms tingsrätt följande synpunkter. Förslaget
innebär att ett och samma förfarande i realiteten endast blir prövat i sak i
en instans. För tingsrätten skulle det endast återstå att pröva det
subjektiva rekvisitet och bestämma avgiftens storlek. Stockholms
tingsrätt anser att det därför kan sättas i fråga om det i så fall finns skäl
att behålla tingsrätten som första instans i avgiftsmålet. Även Sveriges
Marknadsförbund pekar på denna konsekvens och menar att det ur
rättssäkerhetssynpunkt kan ifrågasättas att frågan om
marknadsstörningsavgift i realiteten endast blir föremål för prövning i en
instans.
Swedish Direct Marketing Association (SWEDMA) och
Marknadsdomstolen uppmärksammar behovet av kommunikation mellan
Stockholms tingsrätt och Marknadsdomstolen när en talan om
marknadsstörningsavgift eller skadestånd väcks vid tingsrätten som kan
vara avhängig utgången i ett förbudsmål i Marknadsdomstolen.
Marknadsdomstolen föreslår därför att tingsrätten skall vara skyldig att
underrätta Marknadsdomstolen om rättegången så att
Marknadsdomstolen kan lämna tingsrätten besked huruvida ett
förbudsmål avseende samma marknadsföringsåtgärd är anhängigt i
domstolen.
Skälen för regeringens förslag
Ett system med olika instansordningar
Skälen till att tvåinstanssystemet i samband med införandet av den nya
marknadsföringslagen fick omfatta även förbuds- och åläggandemålen
var de nackdelar som förutsågs med olika instansordningar för dessa mål
och avgiftsmålen. I propositionen pekades bl.a. på att det är olyckligt
med ett system enligt vilket parterna är hänvisade till att föra parallella
processer om samma marknadsföring (prop. 1994/95:123 s. 124). Det
anfördes också att olika instansordningar skulle innebära hinder mot
kumulation av förbuds- och avgiftsmål i första instans och sämre
processekonomi. Regeringen anser mot denna bakgrund att det system
som nu väljs bör, samtidigt som det möjliggör att mål om förbud eller
åläggande kan föras direkt till Marknadsdomstolen, vara utformat så att
dessa problem i görligaste mån kan undvikas.
I promemorian föreslås att Marknadsdomstolen som huvudregel skall
vara första och sista instans i förbuds- och åläggandemålen. Om en talan
om marknadsstörningsavgift väcks samtidigt skulle dock enligt förslaget
en sådan talan få föras vid Stockholms tingsrätt. Regeringen ansluter sig
till förslaget av de skäl som angetts i avsnitt 6.1 med de förtydliganden
som framgår av författningskommentaren, vilka har föranletts av
Lagrådets yttrande.
Ett sådant system innebär att KO innan talan väcks måste ta ställning
till vilket resultat som är mest angeläget att uppnå. Är det mer angeläget
att få stopp på en pågående marknadsföring som skapar problem för
konsumenterna, bör en talan om förbud eller åläggande vid
Marknadsdomstolen väljas. Om det också är motiverat att föra en talan
om marknadsstörningsavgift, kan en gemensam talan väckas vid
Stockholms tingsrätt. Även i ett sådant fall finns möjligheter att snabbt få
marknadsföringen att upphöra, genom att ett interimistiskt beslut begärs.
Skulle KO anse att det ändå finns skäl att vända sig till
Marknadsdomstolen, t.ex. för att det är viktigt att få ett slutligt avgörande
som har betydelse som prejudikat, bör KO i de flesta fall kunna avstå
från ett yrkande om marknadsstörningsavgift. Det torde sällan finnas skäl
att processa i två omgångar om samma marknadsföring. Man bör dock
inte utesluta den möjligheten för de fall det kan anses befogat.
Det föreslagna systemet innebär att den situationen kan uppstå att en
näringsidkare eller en sammanslutning av näringsidkare utnyttjar
möjligheten enligt 39 § andra stycket marknadsföringslagen att föra talan
om marknadsstörningsavgift sedan KO beslutat att väcka talan om förbud
eller åläggande beträffande marknadsföringen, men att inte föra talan om
avgift. De processekonomiska avväganden som en tilltänkt kärande gör
torde dock innebära att det inte blir vanligt att en subsidiär talan om
avgift väcks medan förbuds- eller åläggandemålet pågår vid
Marknadsdomstolen. Skulle en sådan situation uppstå har Stockholms
tingsrätt möjlighet att vilandeförklara avgiftsmålet med stöd av 32 kap. 5
§ rättegångsbalken.
Inte heller den omvända situationen – att någon annan än KO väcker
talan om förbud eller åläggande vid Marknadsdomstolen samtidigt som
ett avgiftsmål pågår vid tingsrätten – torde innebära några problem i
praktiken. Risken för att detta skulle ske är nämligen mycket liten.
Vissa rättssäkerhetsfrågor
Sveriges Marknadsförbund har hävdat att det är betänkligt ur
rättssäkerhetssynpunkt att en talan om marknadsstörningsavgift kan
väckas vid tingsrätten samtidigt som Marknadsdomstolen prövar frågan
om förbud eller åläggande beträffande samma marknadsföring. Detta
innebär enligt förbundet att avgiftsfrågan i realiteten endast blir prövad i
en instans. Det är riktigt att Marknadsdomstolens avgörande när det
gäller frågan om förbud eller åläggande skall meddelas beträffande en
viss marknadsföring kommer att ha bevisverkan i senare mål om
ådömande av avgift för samma marknadsföring. Situationer av det slaget
förekommer i olika sammanhang och är inte i sig märkliga. Skillnader i
processmaterialet kan dessutom innebära att en mer självständig
bedömning i förhållande till det tidigare avgörandet måste göras i det
senare målet. Även om materialet skulle vara helt identiskt och frågan
om en överträdelse av bestämmelserna i marknadsföringslagen helt
besvaras genom Marknadsdomstolens avgörande kan regeringen inte se
några faror ur rättssäkerhetssynpunkt. Det är frågan om huruvida en
avgift skall påföras en viss näringsidkare – och avgiftens storlek – som
motiverar en tvåinstansprövning. De för avgiftsmålen kännetecknande
rekvisiten är om näringsidkaren har varit oaktsam eller handlat
uppsåtligt. Det skall också prövas om det är fråga om ett ringa fall. Det
bör vidare framhållas att vissa andra frågor kan aktualiseras i ett mål om
marknadsstörningsavgift, såsom vem som ansvarar för marknadsföringen
eller kan handla på näringsidkarens vägnar (se 22 §
marknadsföringslagen). Det ur rättssäkerhetssynpunkt viktiga är att
bedömningen av dessa omständigheter kan överprövas i högre instans.
Behovet av genomslagskraft m.m.
Sveriges Advokatsamfund och Juridiska fakultetsnämnden vid
Stockholms universitet har fört fram tanken att begränsa möjligheten att
väcka talan om förbud och åläggande vid Marknadsdomstolen till de fall
där KO för talan. Fakultetsnämnden menar att de mål där KO för talan
ofta är väl förberedda men att mål där enskilda näringsidkare för talan i
mindre grad lämpar sig för ett eninstanssystem med hänsyn till att de ofta
kräver en betydande beredning innan de är klara för huvudförhandling.
Regeringen anser för sin del att detta i sig inte kan utgöra skäl för en
tvåinstansprövning. Marknadsdomstolen kan i lika hög grad som
Stockholms tingsrätt se till att ett mål blir tillräckligt berett för att en
huvudförhandling skall kunna hållas. Flera andra skäl talar också emot en
sådan lösning. Mål mellan näringsidkare utgör en stor del av de aktuella
måltyperna. En ordning där endast KO kan väcka talan direkt i
Marknadsdomstolen skulle därför förhindra att marknadsföringslagen får
den ökade genomslagskraft som reformen bl.a. syftar till. Det bör också
uppmärksammas att det inte minst är näringslivsintressen som har fört
fram kravet på snabbare handläggning. Möjligheten att få ett snabbt
avgörande genom att väcka talan om förbud eller åläggande direkt vid
Marknadsdomstolen bör därför stå öppen även för näringsidkare.
Rättegångsförfarandet
Som tidigare framgått tillämpas rättegångsbalkens regler i
marknadsföringsmål. I mål enligt lagen om avtalsvillkor i
konsumentförhållanden, lagen om avtalsvillkor mellan näringsidkare och
produktsäkerhetslagen gäller däremot fortfarande förfarandereglerna i
lagen om marknadsdomstol. I syfte att skapa ett enhetligt system för
förfarandet i Marknadsdomstolen har Lagrådet fört fram tanken att låta
dessa förfaranderegler gälla även för de förbuds- och åläggandemål som
enligt förslaget skall handläggas av Marknadsdomstolen som första
instans.
Regeringen delar uppfattningen att det är värdefullt att sträva efter
enhetlighet i det marknadsrättsliga systemet, en faktor som också anförts
till stöd för förslaget att låta Marknadsdomstolen pröva förbuds- och
åläggandemål enligt marknadsföringslagen som första instans (se avsnitt
6.1.). Å andra sidan leder Lagrådets förslag till, vilket också har påpekats
i dess yttrande, att olika förfaranderegler blir tillämpliga i samma typ av
mål beroende på om Marknadsdomstolen handlägger målen som första
eller andra instans. En sådan ordning anser regeringen vara mindre
tillfredsställande, inte minst med tanke på parterna.
I samband med att marknadsföringslagen infördes gjordes vidare en
närmare analys av vilka förfaranderegler som lämpligen borde tillämpas i
marknadsföringsmålen. De övergripande skälen för att man ansåg att
rättegångsbalkens regler borde gälla i dessa mål har redovisats i avsnitt
4.4. Regeringen vill därutöver framhålla att man i förarbetena särskilt
diskuterade vissa regler i lagen om marknadsdomstol som skilde sig från
reglerna för rättegångar i allmänhet och därvid gjorde bedömningen att
de senare reglerna var att föredra. Detta gällde bl.a. reglerna för
delgivning. Att låta förfarandereglerna i lagen om marknadsdomstol gälla
för de mål som enligt förslaget skall handläggas av Marknadsdomstolen
som första instans skulle strida mot dessa ställningstaganden.
Regeringen anser att dessa omständigheter sammantaget gör att
rättegångsbalkens regler bör tillämpas i samma utsträckning som i dag är
fallet även när Marknadsdomstolen som första instans handlägger mål
enligt marknadsföringslagen.
Avslutande synpunkter
Regeringen anser sammanfattningsvis att den ordning som förordas i
promemorian tillgodoser de krav som bör ställas. En ändring i
förhållande till promemorieförslaget bör dock göras. Såsom
Konsumentverket framhåller bör en talan om förbud eller åläggande
också kunna väckas vid Stockholms tingsrätt om det samtidigt väcks en
talan där om skadestånd enligt marknadsföringslagen.
7 Lagen om marknadsdomstol m.m. och vissa
verkställighetsfrågor
7.1 Vissa ändringar i lagen om marknadsdomstol m.m.
Regeringens förslag: Marknadsdomstolens ordförande ges ökade
befogenheter att ensam besluta i vissa frågor av mindre vikt.
Marknadsdomstolens dom skall meddelas så snart som det är möjligt.
Promemorians förslag: Överensstämmer delvis med regeringens. I
promemorian föreslås att Marknadsdomstolens dom skall skrivas under
av samtliga ledamöter som har deltagit i avgörandet.
Remissinstanserna: Marknadsdomstolen avstyrker förslaget att
domen skall skrivas under av samtliga ledamöter som har deltagit i
avgörandet. Som skäl anför domstolen att dess ledamöter, förutom
ordföranden, tjänstgör i domstolen endast vid dess sammanträden och att
en sådan regel därför medför betydande praktiska olägenheter och kan
fördröja meddelandet av domar och beslut.
Skälen för regeringens förslag: I syfte att praktiskt förenkla arbetet
för Marknadsdomstolen bör vissa smärre ändringar göras i lagen om
marknadsdomstol m.m. En sådan ändring innebär att domstolens
ordförande ges ökade befogenheter att ensam fatta beslut i vissa frågor av
mindre vikt. Frågor som bör kunna avgöras på detta sätt, utöver vad som
i dag är fallet, avser rättelse av dom och beslut samt avslag av begäran
om att domstolen skall pröva en fråga om interimistiskt förbud eller
åläggande utan att motparten getts tillfälle att yttra sig.
Beträffande tiden och sättet för Marknadsdomstolen att meddela dom
eller slutligt beslut bör lagen anpassas till de verkliga förhållandena,
vilket med nödvändighet måste medföra en författningsmässig avvikelse
från rättegångsbalkens bestämmelser i dessa hänseenden. Efter en
förhandling i domstolen underrättas parterna om att dom eller slutligt
beslut kommer att meddelas så snart det kan ske. Med tanke på
domstolens sammansättning med externa experter har det visat sig
mycket svårt att leva upp till rättegångsbalkens krav (17 kap. 9 §) på att
en dom, om inte synnerligt hinder möter, skriftligen skall avfattas och
meddelas inom två veckor efter förhandlingens avslutande. Regeringen
anser därför att lagen om marknadsdomstol m.m. bör innehålla en
särskild bestämmelse som innebär att dom eller ett slutligt beslut skall
meddelas så snart som det är möjligt.
I fråga om vem eller vilka som skall skriva under Marknadsdomstolens
domar delar regeringen Marknadsdomstolens uppfattning och anser att
det är tillräckligt att ordföranden ensam skriver under domen.
7.2 Verkställighet av det norska institutet tvangsgebyr
och av Stockholms tingsrätt förelagda viten
Regeringens förslag: Tvangsgebyr som i Norge har förelagts av
Forbrukerombudet och som har godkänts av näringsidkaren eller
dömts ut av domstol skall kunna verkställas i Sverige. Utdömda viten
som enligt marknadsföringslagen har förelagts av Stockholms
tingsrätt skall kunna överlämnas för att verkställas i Danmark,
Finland, Island och Norge.
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med
regeringens.
Remissinstanserna: Inte någon remissinstans har berört frågan.
Skälen för regeringens förslag: I Norge infördes år 1995 institutet
tvangsgebyr på det marknadsrättsliga området genom en ändring i den
norska marknadsföringslagen (Ot prp nr 34 [1994-95] om ändring i loven
16 juni 1972, nr 47 om kontroll med marknadsforing og avtalevilkor).
Institutet innebär en skyldighet att betala ett visst belopp vid överträdelse
av marknadsföringslagen eller av förbud enligt den lagen och har till
syfte att hindra framtida överträdelser. Institutet motsvarar således i stort
sett de svenska och finska marknadsrättsliga vitena.
I lagen (1963:193) om samarbete med Danmark, Finland, Island och
Norge angående verkställighet av straff m.m. finns det en bestämmelse
som rör de marknadsrättsliga vitena (4 §). Den innebär att i
bestämmelsen uppräknade beslut om viten på begäran kan verkställas här
i landet. Regeringen anser att motsvarande bör gälla det norska institutet
tvangsgebyr som har förelagts av Forbrukerombudet och som har
godkänts av näringsidkaren eller har dömts ut av domstol. Nämnda lag
bör därför kompletteras med en bestämmelse som gör detta möjligt.
I samband med införande av den nya marknadsföringslagen tillkom
Stockholms tingsrätt som beslutande instans i mål om förbud och
åläggande. En anpassning av 4 § 2 i 1963 års verkställighetslag bör ske i
anledning av detta. Ändringen innebär att det blir möjligt att överlämna
utdömda viten som förelagts av Stockholms tingsrätt i mål enligt
marknadsföringslagen för verkställighet i de övriga nordiska länderna.
Lagrådet har i sitt yttrande påpekat att det av lagrådsremissen inte
framgår om kontakter i frågan tagits med övriga nordiska länder.
Regeringen avser att informera dessa länder och hemställa att de vid
behov vidtar åtgärder för att ifrågavarande viten skall kunna verkställas.
8 Ekonomiska konsekvenser
Förslaget innebär att Stockholms tingsrätt som huvudregel utgår som
första instans i förbuds- och åläggandemålen. Detta innebär minskade
kostnader för tingsrätten med 500 000 kronor per år.
Måltillströmningen vid Marknadsdomstolen kommer att öka till följd
av förslaget vilket medför att Marknadsdomstolen bör tillföras 500 000
kronor per år för att möta den ökade måltillströmningen.
9 Författningskommentar
9.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450)
38 §
Ändringen i första stycket första meningen innebär att talan om förbud
och åläggande som huvudregel väcks direkt i Marknadsdomstolen. Om
samma kärande, eller en annan kärande i samråd med denne, samtidigt
väcker en talan om marknadsstörningsavgift eller skadestånd med
anledning av marknadsföringen, skall dock en talan om förbud eller
åläggande enligt första stycket andra meningen väckas vid Stockholms
tingsrätt. De fall som avses i bestämmelsen är således för det första när
en och samma kärande samtidigt väcker talan om förbud eller åläggande
och avgift eller skadestånd, för det andra när flera kärande samtidigt och
i samråd framställer sådana yrkanden, och slutligen det fallet att flera
kärande samtidigt och i samråd framställer olika eller delvis olika
yrkanden med anledning av marknadsföringen. Ett exempel på den
sistnämnda situationen är att båda kärandena yrkar förbud medan endast
den ene yrkar skadestånd.
Bestämmelsen har utformats med beaktande av Lagrådets synpunkter,
varvid dock en något annorlunda ordalydelse än den av Lagrådet
föreslagna har valts.
Med att flera käromål väcks samtidigt avses att de framställs vid ett
och samma tillfälle. Detta kan ske i en och samma stämningsansökan
eller i olika dokument som ges in till tingsrätten vid samma tillfälle.
Vad som skall anses vara samma marknadsföring finns behandlat i
förarbetena till 44 § (se prop. 1994/95:123 s. 187 f.).
Bestämmelsen i andra meningen omfattar självklart endast de fall där
en talan om skadestånd väcks vid Stockholms tingsrätt (jfr 41 §).
51 §
Ändringen utgör endast en följdändring till den ändrade
instansordningen.
52 §
Ändringen i första stycket utgör endast en följdändring till den ändrade
instansordningen.
Enligt bestämmelsen i andra stycket skall tingsrätten underrätta
Marknadsdomstolen när en talan om marknadsstörningsavgift eller
skadestånd väcks vid tingsrätten. Syftet med regeln är att tingsrätten
därigenom skall kunna få vetskap om huruvida det i Marknadsdomstolen
finns ett mål om förbud eller åläggande anhängigt som gäller samma
marknadsföring.
9.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
9 §
Ändringarna har behandlats i avsnitt 7.1.
10 a §
Bestämmelserna i den nya paragrafen har behandlats i avsnitt 7.1.
9.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om
samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge
angående verkställighet av straff m.m.
4 §
Tilläggen har behandlats i avsnitt 7.2.
9.4 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Lagändringarna träder i kraft den 1 april 1999.
Enligt den särskilda övergångsregeln i fråga om ändringarna av in-
stansordningen skall de mål som vid ikraftträdandet är under
handläggning i Stockholms tingsrätt, och som har kommit in dit efter
utgången av juni 1998 men som enligt de nya reglerna i stället skall
handläggas av Marknadsdomstolen, lämnas över till den instansen.
Sammanfattning av promemorian
I promemorian tas upp en diskussion om den ordning som gäller för
prövningen av förbuds- och åläggandemål enligt
marknadsföringslagen är ändamålsenlig ur olika aspekter.
Övervägandena i promemorian utmynnar i ett förslag om att ta bort
Stockholms tingsrätt som första instans och i stället återgå till den
ordning som gällde enligt den äldre marknadsföringslagen, nämligen
att Marknadsdomstolen är första och slutliga instans vid prövningen
av detta slag av marknadsföringsmål.
Enligt marknadsföringslagen (1995:450) är Stockholms tingsrätt första
instans i alla mål och ärenden om marknadsföring. Domar och beslut av
tingsrätten kan överklagas till Marknadsdomstolen.
Tidigare gällande ordning med Marknadsdomstolen som enda instans i
marknadsföringsmål har behållits för prövning av andra slag av
marknadsrättsliga mål, såsom t.ex. produktsäkerhetsmål och mål om
oskäliga avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Den viktigaste orsaken till den nuvarande instansordningen för
prövningen av förbuds- och åläggandemål var att Stockholms tingsrätt
utsågs till exklusiv första domstolsinstans i mål om
marknadsstörningsavgift. Det ansågs därför lämpligt att även förbuds-
och åläggandemålen handlades vid tingsrätten som första instans så att
systemet blev enhetligt för dessa olika måltyper. En annan viktig orsak
ansågs vara vissa processhanteringsmässiga ofullkomligheter och
fördyringar som skulle kunna följa av en process i två instanser rörande
samma marknadsföringsåtgärd (d.v.s. yrkande om förbud i
Marknadsdomstolen och yrkande om avgift i Stockholms tingsrätt).
Kritik har nu framförts mot att handläggningen i Stockholms tingsrätt
av förbuds- och åläggandemålen drar ut på tiden. Konsumentverket och
företrädare för näringslivet har i skrivelser till Inrikesdepartementet
förordat att Stockholms tingsrätt utgår som första instans i denna typ av
mål.
I lagrådsremiss med förslag till ändringar i konkurrenslagen (1993:20)
m.m. föreslås att Stockholms tingsrätt utgår som mellaninstans i vissa
slag av konkurrensmål. Till stöd för detta förslag åberopas bl.a. att den
nuvarande ordningen leder till långa prövningstider.
Handläggningstiden vid Stockholms tingsrätt beträffande förbuds- och
åläggandemål enligt marknadsföringslagen har visat sig eller tenderar att
bli längre än den motsvarande tid som Marknadsdomstolen behövde för
sina avgöranden då domstolen var den enda instansen för dessa mål.
Långa handläggningstider är generellt sett otillfredsställande. Det är
dock viktigt att hålla i minnet att en domstolsprövning under alla
förhållanden måste få ta den tid som krävs för att saken skall få en
tillfredsställande behandling. Det finns inte sällan omständigheter utanför
domstolens kontroll som kan sinka handläggningen.
Eftersom den gällande instansordningen varat så pass kort tid, måste
ett omtänkande i syfte att ändra den grundas på även andra
omständigheter än tidsaspekten. I promemorian redovisas sådana
omständigheter.
Den avdelning i Stockholms tingsrätt som handlägger
marknadsföringsmålen har också hand om konkurrensmål, allmänna
tvistemål, tryck- frihetsmål, yttrandefrihetsmål och familjemål. Som
orsaker till en handläggningstid på genomsnittligt ett år när det gäller
förbudsmålen anges bl.a. delgivningsproblem, överklaganden av beslut
under rättegången och kö till huvudförhandlingstid.
I lagmotiven hänvisades till möjligheten till interimistiska beslut för att
snabbt kunna få till stånd ett förbud eller ett åläggande. Det kan dock
ifrågasättas om en utveckling mot en högre frekvens av sådana yrkanden
ter sig önskvärd. Interimistiska beslut överklagas inte sällan och, när så
sker, tar det naturligtvis en viss ytterligare tid innan det interimistiska
yrkandet slutligt avgjorts. Dessutom binds domstolarnas resurser vid
handläggning och prövning av kärandens talan i en första omgång medan
arbetet för målets slutliga avgörande tar vid ofta långt senare.
En lång handläggningstid i domstol försvagar rättssäkerheten för
konsumenter, svarandeföretag och konkurrerande näringsidkare. Från
rättssäkerhetssynpunkt är de nackdelar i form av tidsutdräkt m.m. som
nuvarande ordning leder till väsentligt större än de fördelar som kan ligga
i att fler än en instans kan ges tillfälle att delta i prövningen av de
aktuella slagen av marknadsföringsmål.
Ett i lagmotiven omnämnt syfte med instansreformen var också
förhoppningen att Marknadsdomstolens prejudicerande och
rättsskapande funktion skulle bli stärkt genom att domstolen skulle
kunna ägna mer tid och resurser åt de egentliga prejudikatmålen. För att
kunna bedöma om detta syfte uppnåtts behövs mer tid. Det finns dock
omständigheter, t.ex. företagens bristande intresse av att medverka till
prejudikatbildningen genom att föra denna typ av mål vidare till
Marknadsdomstolen, som talar för att Marknadsdomstolens
prejudikatskapande roll inte främjas, och att i stället mål av principiellt
intresse i vissa fall riskerar att stanna i Stockholms tingsrätt. I
lagrådsremissen med förslag till ändringar i konkurrenslagen konstateras
att förfarandet med två domstolsinstanser har bidragit till att det ännu inte
har utvecklats någon vägledande praxis av större omfattning i
Marknadsdomstolen, vilket därför anförts som ett skäl för förslaget att
låta Stockholms tingsrätt utgå som mellaninstans för vissa slag av
konkurrensmål.
Processekonomi kan anses innefatta såväl parternas ekonomi i
processen som kostnaderna för själva rättegångsförfarandet. Ett minskat
antal domstolsinstanser medför givetvis kostnadsbesparingar för både de
processförande parterna och det allmänna. Ett av de viktigaste skälen till
att den nuvarande instansordningen genomfördes var att man med denna
undgick problemet med att KO i ett system med olika instansordningar
skulle tvingas processa två gånger om sanktionering (vitesförbud
respektive marknadsstörningsavgift) av samma förfarande, vilket skulle
vara olyckligt ur processekonomisk synvinkel. I promemorian diskuteras
olika lösningar för att försöka komma till rätta med detta problem. Det
förordas en lösning som enligt huvudregeln innebär skilda
instansordningar för avgiftsmålen respektive förbudsmålen men med
möjlighet att samordna prövningen av samtidiga yrkanden om förbud och
avgift.
Enhetlighet beträffande den marknadsrättsliga instans- och
processordningen har alltid eftersträvats. Om de
marknadsföringsrättsliga förbuds- och åläggandemålen återförs till
Marknadsdomstolen som första och sista prövningsinstans, uppnås
enhetlighet. Konkurrens- och marknadsföringsmålen förs också i vissa
avseenden närmare varandra, om förslagen i lagrådsremissen rörande
konkurrenslagen genomförs.
Promemorians lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450)
Härigenom föreskrivs att 38, 51 och 52 §§ marknadsföringslagen
(1995:450) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
38 §
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Stockholms tingsrätt.
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Marknadsdomstolen.
Om en talan om
marknadsstörningsavgift enligt 22
§ väcks samtidigt, får en talan om
förbud eller åläggande som avser
samma marknadsföring väckas vid
Stockholms tingsrätt.
En sådan talan får väckas av
1. Konsumentombudsmannen,
2. en näringsidkare som berörs
av marknadsföringen, och
3. en sammanslutning av
konsumenter, näringsidkare eller
löntagare.
Talan får väckas av
1. Konsumentombudsmannen,
2. en näringsidkare som berörs
av marknadsföringen, och
3. en sammanslutning av
konsumenter, näringsidkare eller
löntagare.
Ett interimistiskt beslut enligt 20 § meddelas av den domstol där en
rättegång enligt första stycket pågår.
51 §1
Vad som sägs i 49, 50 och 52
kap. rättegångsbalken och i 39 §
första stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten
skall i mål och ärenden enligt
denna lag i stället gälla
Marknadsdomstolen.
Vad som sägs i 49, 50 och 52
kap. rättegångsbalken och i 39 §
första stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten,
skall i mål och ärenden enligt
denna lag i stället gälla
Marknadsdomstolen när
Marknadsdomstolen handlägger
mål efter överklagande enligt 43 §.
52 §
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
tingsrätten underrätta
ombudsmannen om rättegången.
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
rätten underrätta ombudsmannen
om rättegången.
__________
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
2. Ett mål eller ärende som är under handläggning i Stockholms
tingsrätt men som enligt de nya bestämmelserna i stället skall handläggas
av Marknadsdomstolen, skall lämnas över dit om det inregistrerats i
tingsrätten efter den 1 juli 1997. Åtgärder som har vidtagits under
handläggningen i tingsrätten skall för de mål och ärenden som
överlämnas anses ha vidtagits av Marknadsdomstolen.
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
dels att 9 § skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny bestämmelse, 10 a §, av följande
lydelse.
9 §1
Marknadsdomstolen är beslutför, när ordföranden och tre andra
ledamöter är närvarande.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar vidta
förberedande åtgärder och pröva
frågor om avskrivning av mål.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar
1. vidta förberedande åtgärder,
2. meddela beslut om
avskrivning,
3. rätta uppenbara felräkningar
och felskrivningar i en dom eller
ett beslut under de förutsättningar
som anges i 17 kap. 15 §
rättegångsbalken,
4. avslå en begäran om att
domstolen skall meddela ett beslut
om förbud eller åläggande att
gälla tills vidare utan att
motparten ges tillfälle att yttra sig.
Ordföranden får förordna sekreterare hos domstolen att ensam på
domstolens vägnar vidta förberedande åtgärder.
10 a §
Dom skall meddelas så snart det
kan ske. Den skall skrivas under
av dem som deltagit i avgörandet.
Kopia av domen skall skickas till
parterna samma dag som domen
meddelas.
Vad som i första stycket sägs om
dom gäller också slutligt beslut.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om
samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge ang.
verkställighet av straff m.m.
Härigenom föreskrivs att 4 § lagen (1963:193) om samarbete med
Danmark, Finland, Island och Norge ang. verkställighet av straff m.m.
skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
4 §1
Vad i denna lag sägs om böter skall även gälla utdömda viten, som
1. har förelagts part eller annan
till fullgörande av en skyldighet i
en rättegång,
2. här i landet har förelagts av
konsumentombudsmannen,
näringsfrihetsombudsmannen eller
marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av högsta
domstolen.
1. har förelagts part eller annan
till fullgörande av en skyldighet i
en rättegång,
2. här i landet har förelagts av
Konsumentombudsmannen,
Konkurrensverket, Stockholms
tingsrätt eller
Marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
Marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av Högsta
domstolen.
Vad som sägs i första stycket
gäller även tvangsgebyr som i
Norge har förelagts av
Forbrukerombudet och dömts ut
av domstol.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
Förteckning över remissinstanserna
Svea hovrätt, Stockholms tingsrätt, Riksrevisionsverket, Statskontoret,
Universitetet i Stockholm juridiska fakulteten, Arbetsdomstolen,
Marknadsdomstolen, Konkurrensverket, Konsumentverket, Annonsörför-
eningen, Svensk Handel, Konsumentvägledarnas förening, Företagarnas
Riksorganisation (FR), Sveriges Advokatsamfund, Sveriges
Industriförbund, Sveriges Konsumentråd, Sveriges Marknadsförbund,
Sveriges Reklamförbund, Swedish Direct Marketing Association
(SWEDMA).
Lagrådsremissens lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen
(1995:450)
Härigenom föreskrivs att 38, 51 och 52 §§ marknadsföringslagen
(1995:450) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
38 §
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Stockholms tingsrätt.
Talan om förbud eller åläggande
enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid
Marknadsdomstolen. Om en talan
om marknadsstörningsavgift enligt
22 § eller skadestånd enligt 29 §
väcks samtidigt, väcks dock en
talan om förbud eller åläggande
med anledning av
marknadsföringen vid Stockholms
tingsrätt.
En sådan talan får väckas av
Talan om förbud eller
åläggande får väckas av
1. Konsumentombudsmannen,
2. en näringsidkare som berörs av marknadsföringen, och
3. en sammanslutning av konsumenter, näringsidkare eller löntagare.
Ett interimistiskt beslut enligt 20 § meddelas av den domstol där en
rättegång enligt första stycket pågår.
51 §1
Vad som sägs i 49, 50 och 52
kap. rättegångsbalken och i 39 §
första stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten
skall i mål och ärenden enligt
denna lag i stället gälla
Marknadsdomstolen.
När Marknadsdomstolen
handlägger mål efter
överklagande enligt 43 §, skall vad
som sägs i 49, 50 och 52 kap.
rättegångsbalken och i 39 § första
stycket lagen (1996:242) om
domstolsärenden om hovrätten i
stället gälla Marknadsdomstolen.
52 §
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
tingsrätten underrätta
ombudsmannen om rättegången.
Om en talan enligt denna lag har
väckts av någon annan än
Konsumentombudsmannen, skall
rätten underrätta ombudsmannen
om rättegången.
När ett mål om
marknadsstörningsavgift eller
skadestånd väcks, skall tingsrätten
underrätta Marknadsdomstolen
om rättegången.
__________
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
2. Ett mål som är under handläggning i Stockholms tingsrätt men som
enligt de nya bestämmelserna i stället skall handläggas av
Marknadsdomstolen skall lämnas över dit, om det kommit in till
tingsrätten före utgången av juni 1998. Åtgärder som har vidtagits under
handläggningen i tingsrätten skall för de mål som överlämnas anses ha
vidtagits av Marknadsdomstolen.
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1970:417) om
marknadsdomstol m.m.
dels att 9 § skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 10 a §, av följande
lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
9 §1
Marknadsdomstolen är beslutför, när ordföranden och tre andra
ledamöter är närvarande.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar vidta
förberedande åtgärder och pröva
frågor om avskrivning av mål.
Ordföranden får ensam på
domstolens vägnar
1. vidta förberedande åtgärder,
2. meddela beslut om
avskrivning,
3. besluta om rättelse av en dom
eller ett beslut under de
förutsättningar som anges i 17
kap. 15 § första stycket
rättegångsbalken,
4. avslå en begäran om att
domstolen skall pröva en fråga om
interimistiskt förbud eller
åläggande utan att motparten getts
tillfälle att yttra sig.
Ordföranden får förordna sekreterare hos domstolen att ensam på
domstolens vägnar vidta förberedande åtgärder.
10 a §
Dom skall meddelas så snart
som det är möjligt. Den skall
skrivas under av rättens
ordförande. Kopia av domen skall
skickas till parterna samma dag
som domen meddelas. Vad som
sägs om dom gäller också slutligt
beslut.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
3 Förslag till lag om ändring i lagen (1963:193) om samarbete
med Danmark, Finland, Island och Norge angående
verkställighet av straff m.m.
Härigenom föreskrivs att 4 § lagen (1963:193) om samarbete med
Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff
m.m. skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
4 §1
Vad i denna lag sägs om böter skall även gälla utdömda viten, som
1. har förelagts part eller annan till fullgörande av en skyldighet i en
rättegång,
2. här i landet har förelagts av
konsumentombudsmannen,
näringsfrihetsombudsmannen eller
marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av högsta
domstolen.
2. här i landet har förelagts av
Konsumentombudsmannen,
Konkurrensverket, Stockholms
tingsrätt eller
Marknadsdomstolen,
3. i Finland har dömts ut av
Marknadsdomstolen eller, efter
överklagande av ett avgörande av
denna domstol, av Högsta
domstolen.
Vad som sägs i första stycket
gäller även tvangsgebyr som i
Norge har förelagts av
Forbrukerombudet och som har
godkänts av näringsidkaren eller
har dömts ut av domstol.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
Lagrådets yttrande
LAGRÅDET
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1998-06-08
Närvarande: f.d. justitierådet Staffan Vängby, justitierådet
Gertrud Lennander, regeringsrådet Kjerstin Nordborg.
Enligt en lagrådsremiss den 28 maj 1998 (Inrikesdepartementet) har
regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450),
2. lag om ändring i lagen (1970:417) om marknadsdomstol m.m.,
3. lag om ändring i lagen (1963:193) om samarbete med Danmark,
Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m.m.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn
Lotta Gustavson.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Förslaget till lag om ändring i marknadsföringslagen
38 §
Marknadsdomstolen är nu alltid överinstans i mål och ärenden enligt
marknadsföringslagen. I överensstämmelse härmed gäller enligt 51 §
nuvarande lydelse vissa bestämmelser om överklagande och om
hovrättsprocessen beträffande sådana mål och ärenden i Marknads-
domstolen. I det remitterade förslaget anges uttryckligen att samma
bestämmelser skall tillämpas när Marknadsdomstolen handlägger mål
efter överklagande. Särskilda bestämmelser saknas för fall när enligt
förslaget Marknadsdomstolen i fortsättningen också kan bli första instans
i mål enligt marknadsföringslagen. Därmed blir rättegångsbalken enligt
50 § första stycket tillämplig på sådana mål. När det i första stycket
första meningen av förevarande paragraf anges att talan om förbud eller
åläggande väcks vid Marknadsdomstolen innebär detta att så skall ske
genom ansökan om stämning. Skäl kan anföras för en sådan ordning
eftersom talan skall väckas genom stämning i Stockholms tingsrätt när
den förenas med talan om marknadsföringsavgift eller skadestånd.
Å andra sidan anhängiggörs frågor om förbud och ålägganden enligt
andra marknadsrättsliga lagar i Marknadsdomstolen genom ansökan. Det
förefaller främmande att Marknadsdomstolen som första instans skall
tillämpa ett förfarande i mål enligt marknadsföringslagen och ett annat
förfarande i exempelvis mål enligt produktsäkerhetslagen, trots de
likheter som finns mellan dessa lagar. Att Marknadsdomstolen kommer
att som fullföljdsinstans tillämpa rättegångsbalken fullt ut i
marknadsföringsmål i likhet med vad som gäller i mål enligt
konkurrenslagen bör inte utgöra något hinder för en sådan ordning. Goda
skäl synes tala för att förfarandet i Marknadsdomstolen som första
instans bör vara enhetligt. Det framgår inte av lagrådsremissen om denna
fråga övervägts.
I första stycket föreslås vidare att en talan om förbud eller åläggande
skall väckas vid Stockholms tingsrätt, om en talan om marknads-
störningsavgift eller skadestånd väcks samtidigt. I lagrådsremissen har
inte närmare utvecklats innebörden av ordet "samtidigt". Vid föredrag-
ningen har upplysts om att avsikten är att det skall omfatta dels de fall då
en sådan kombinerad talan väcks av endast en part, dels fall då flera
parter i samråd väcker sådan talan. Däremot skall talan som väcks av
parter oberoende av varandra inte handläggas enbart vid Stockholms
tingsrätt. Det avsedda bör enligt Lagrådets mening komma till klart
uttryck i lagtexten.
Första stycket kan då ges följande lydelse: "Talan om förbud eller åläg-
gande enligt 14, 15 eller 17 § väcks vid Marknadsdomstolen. Om någon
samtidigt vill väcka en sådan talan och en talan om mark-
nadsstörningsavgift enligt 22 § eller skadestånd enligt 29 § med an-
ledning av marknadsföringen, skall dock talan om förbud eller åläg-
gande väckas vid Stockholms tingsrätt. Detsamma gäller då talan om
förbud eller åläggande och marknadsstörningsavgift eller skadestånd
efter gemensam överenskommelse väcks av olika kärande samtidigt."
Om frågor angående förbud eller ålägganden skall kunna tas upp av
Marknadsdomstolen efter ansökan kan första stycket ges följande
lydelse: "En fråga om förbud eller åläggande enligt 14, 15 eller 17 §
upptas av Marknadsdomstolen efter ansökan. Vill någon samtidigt göra
en sådan ansökan och väcka en talan om marknadsstörningsavgift enligt
22 § eller skadestånd enligt 29 § med anledning av marknadsföringen,
skall i stället talan om förbud eller åläggande väckas vid Stockholms
tingsrätt. Detsamma gäller då olika parter efter gemensam
överenskommelse vill göra ansökan om förbud eller åläggande och väcka
talan om marknadsstörningsavgift eller skadestånd samtidigt."
I så fall bör andra stycket inledas: "En ansökan enligt första stycket första
meningen får göras och en talan enligt första stycket andra eller tredje
meningen får väckas av ---".
50 §
Om frågor angående förbud eller ålägganden skall kunna tas upp av
Marknadsdomstolen efter ansökan bör en erinran om att särskilda
bestämmelser gäller för förfarandet i den domstolen som första instans
tas in i 50 §, som därför bör inledas med orden: "Om något annat inte
följer av denna lag eller lagen (1970:417) om marknadsdomstol m.m.,
skall föreskrifterna --- ".
Förslaget till lag om ändring i lagen om marknadsdomstol m.m.
1 och 13 §§
Om frågor angående förbud eller åläggande enligt marknadsföringslagen
skall kunna tas upp av Marknadsdomstolen efter ansökan bör också före-
varande paragrafer ändras. I 1 § bör de undantag som görs för tillämp-
ningen av 13 a, 14, 15 och 16-22 §§ begränsas till mål som överklagats
till Marknadsdomstolen. I 13 § bör efter "förbud eller åläggande" föras in
orden "enligt 14, 15 eller 17 § marknadsföringslagen (1995:450),".
Förslaget till lag om ändring i lagen om samarbete med Danmark,
Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m.m.
4 §
I första stycket 2 har utan förklaring i lagrådsremissen förts in även
"Stockholms tingsrätt", vilket innebär att en dom, varigenom ett vite som
förelagts av tingsrätten blivit utdömt, skall kunna verkställas enligt vad
som i lagen sägs om böter. Det framgår inte om kontakt i frågan tagits
med övriga nordiska länder. Eftersom ändring föreslås i förevarande
sammanhang får det antas att med förslaget avses viten som tingsrätten
förelagt med stöd av marknadsföringslagen. Någon utredning har inte
presenterats om huruvida Stockholms tingsrätt kan förelägga viten -
utöver de i punkten 1 angivna - också enligt någon annan lag. Till
förebyggande av osäkerhet om vilka viten som avses bör detta preciseras
i lagtexten.
Inrikesdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 17 juni 1998
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Hjelm-
Wallén, Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Schori,
Andersson, Winberg, Ulvskog, Sundström, von Sydow, Klingvall,
Åhnberg, Pagrotsky, Östros, Messing, Engqvist
Föredragande: statsrådet Engqvist
Regeringen beslutar proposition Vissa ändringar i marknadsföringslagen
(1995:450) m.m.
1 Senaste lydelse 1996:270.
1 Senaste lydelse 1993:22.
1 Senaste lydelse 1985:221.
1 Senaste lydelse 1996:270.
1 Senaste lydelse 1993:22.
1 Senaste lydelse 1985:221.
1 Senaste lydelse 1996:270.
1 Senaste lydelse 1993:22.
1 Senaste lydelse 1985:221.
Prop. 1997/98:188
4
1
Prop. 1997/98:188
Bilaga 1
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 1
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 2
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 2
40
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 3
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 4
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 4
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 5
40
Prop. 1997/98:188
Bilaga 5
40
Prop. 1997/98:188