Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1997/98:153 ·
Hämta Doc ·
Vissa kommunala frågor
Ansvarig myndighet: Inrikesdepartementet
Dokument: Prop. 153
Regeringens proposition
1997/98:153
Vissa kommunala frågor
Prop.
1997/98:153
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 6 april 1998
Göran Persson
Jörgen Andersson
(Inrikesdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting och
mervärdesskattelagen (1994:200). Ändringarna syftar dels till att
förtydliga i vilka fall rätt till ersättning föreligger när det gäller olika
typer av s.k. omsorgsboende, dels att upprätthålla
konkurrensneutraliteten mellan verksamhet som bedrivs i kommunal
regi och verksamhet som upphandlas. Ändringarna föreslås träda i kraft
den 1 juli 1998.
I propositionen föreslås vidare att det genom en ny lag införs vissa
möjligheter för landstinget och kommunerna i Skåne respektive Västra
Götalands län att i utjämningssyfte lämna bidrag till en annan kommun.
Bestämmelserna syftar till att möjliggöra en utjämning av de relativt
stora skillnader som finns mellan de nuvarande landstingen i respektive
län så att indelningsändringarna inte skall föranleda några väsentliga
ökningar i det kommunala skatteuttaget eller väsentliga minskningar av
verksamheten för invånarna i dessa län. Lagen föreslås träda i kraft den 1
januari 1999.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Lagtext 4
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting 4
2.2 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200) 6
2.3 Förslag till lag om rätt för landstinget och kommunerna i
Skåne län och Västra Götalands län att lämna bidrag till
annan kommun 7
3 Ärendet och dess beredning 8
4 Förändringar i det kommunala systemet för ersättning för viss
mervärdesskatt 9
4.1 Bakgrund 9
4.2 Ersättning för ingående mervärdesskatt som avser vissa
boendeformer 9
4.3 Rätt till särskild ersättning vid hyra av omsorgsbostä-
der 13
4.4 Slopad uttagsbeskattning i vissa fall 15
4.5 Ekonomiska konsekvenser 16
5 Bidrag i utjämningssyfte i Skåne och Västra Götalands län 16
5.1 Bakgrund 16
5.2 Förslag till möjlighet för landstinget och kommunerna i
Skåne län och Västra Götalands län att lämna bidrag till
annan kommun 17
5.3 Effekterna på utjämningssystemet med anledning av
indelningsändringarna i Skåne län och Västra Götalands län
20
6 Författningskommentar 22
6.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting 22
6.2 Förslaget till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200) 22
6.3 Förslaget till lag om rätt för landstinget och kommuner-
na i Skåne län och Västra Götalands län att lämna bidrag
till annan kommun 23
Bilaga 1 Sammanfattning av betänkandet Ersättning för viss
mervärdesskatt till kommuner och landsting, Ds 1997:74 24
Bilaga 2 Betänkandets lagförslag 27
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanserna 31
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 6 april 1998 32
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i lagen (1995:1518) om mervärdesskattekonton för
kommuner och landsting,
2. lag om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200),
3. lag om rätt för landstinget och kommunerna i Skåne län och Västra
Götalands län att lämna bidrag till annan kommun.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting
Härigenom föreskrivs att 6 och 7 §§ lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting skall ha följande
lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
6 §
Vid utbetalning av ersättning
enligt 5 § tillämpas
bestämmelserna i 8 kap. 9, 10, 15
och 16 §§ mervärdesskattelagen
(1994:200).
Vid utbetalning av ersättning
enligt 5 § tillämpas
bestämmelserna i 8 kap. 9, 10, 15
och 16 §§ mervärdesskattelagen
(1994:200). Bestämmelsen i 8
kap. 9 § första stycket 1
mervärdesskattelagen skall dock
inte tillämpas i fråga om sådana
boendeformer som anges i 20 §
andra stycket och 21 § tredje
stycket socialtjänstlagen
(1980:620) samt 9 § 8 och 9 lagen
(1993:387) om stöd och service
till vissa funktionshindrade.
7 §
Kommuner och landsting har
efter ansökan rätt till ersättning
från kontona för de ökade
kostnader som till följd av
bestämmelserna om
mervärdesskatt uppkommer vid
upphandling avseende verksamhet
inom sjukvård, tandvård, social
omsorg och utbildning. Rätt till
ersättning föreligger också när
kommunen och landstinget lämnar
bidrag till näringsidkare för dennes
verksamhet inom nämnda områden.
Kommuner och landsting har
efter ansökan rätt till ersättning
från kontona för de ökade
kostnader som till följd av
bestämmelserna om
mervärdesskatt uppkommer vid
upphandling av verksamhet inom
sjukvård, tandvård, social omsorg
och utbildning samt vid hyra av
lokal för sådana boendeformer
som avses i 6 §. Rätt till ersättning
föreligger också när kommunen
och landstinget lämnar bidrag till
näringsidkare för dennes
verksamhet inom nämnda områden.
Ersättning enligt första stycket utgår även till
1. kommunalförbund,
2. sådant beställarförbund som bedriver försöksverksamhet enligt
lagen (1994:566) om lokal försöksverksamhet med finansiell
samordning mellan socialförsäkring, hälso- och sjukvård och
socialtjänst, och
3. sådant regionförbund som avses i lagen (1996:1415) om
försöksverksamhet med regionförbund i Kalmar län och Skåne län.
Storleken av ersättningar som avses i denna paragraf beräknas enligt
schablon. Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer
meddelar föreskrifter om schablonberäkningen.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1998.
2.2 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 29 § mervärdesskattelagen
(1994:200) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
29 §1
Från skatteplikt undantas
kommunernas uttag av varor och
tjänster för eget behov.
Undantaget omfattar inte en
kommuns uttag av tjänster när det
gäller arbeten på stadigvarande
bostad i sådana fall som avses i 2
kap. 8 §.
Från skatteplikt undantas
kommunernas uttag av varor och
tjänster för eget behov.
Undantaget omfattar inte en
kommuns uttag av tjänster när det
gäller arbeten på stadigvarande
bostad i sådana fall som avses i 2
kap. 8 §. Undantaget gäller dock
för kommunernas uttag av
tjänster i fråga om sådana
boendeformer som avses i 6 §
lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kom-
muner och landsting.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1998.
2.3 Förslag till lag om rätt för landstinget och kommunerna
i Skåne län och Västra Götalands län att lämna bidrag
till annan kommun
Härigenom föreskrivs följande.
Med anledning av bildandet av Skåne läns landsting och Västra
Götalands läns landsting får
1. Skåne läns landsting lämna bidrag till en eller flera kommuner i
Skåne län och Västra Götalands läns landsting lämna bidrag till
Göteborgs kommun, om det behövs för att främja skatteutjämning, och
2. kommunerna i Skåne län respektive kommunerna i Västra Götalands
län lämna bidrag till varandra, om det behövs för kostnadsutjämning
mellan kommunerna till följd av överlåtelse av uppgifter mellan
landstinget och kommunerna.
__________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
3 Ärendet och dess beredning
Chefen för Inrikesdepartementet beslutade den 19 juni 1997 att tillsätta
en arbetsgrupp med uppdrag att analysera behovet av förändringar i
systemet för ersättning av viss mervärdesskatt till kommuner och
landsting, i fortsättningen benämnt kommunkontosystemet. Bakgrunden
till uppdraget var bl.a. effekterna i kommunkontosystemet av
mervärdesskattelagens avdragsförbud för stadigvarande bostad.
Arbetsgruppen skulle om det behövdes redovisa tänkbara förslag till
förändringar.
I oktober 1997 redovisade arbetsgruppen i promemorian Ersättning
för viss mervärdesskatt till kommuner och landsting (Ds 1997:74) olika
alternativ till förändringar för att förenkla tillämpningen av systemet.
Promemorian har remissbehandlats. En sammanfattning av promemorian
finns i bilaga 1 och dess lagförslag i bilaga 2. En förteckning över
remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av
remissyttrandena finns tillgänglig i Inrikesdepartementet (dnr In
97/2853).
Framställningar har gjorts till regeringen med begäran om att
möjligheter skapas för att övergångsvis göra vissa omfördelningar av
skattemedel i Skåne län och Västra Götalands län med anledning av den
nya landstingsindelningen. Sådana framställningar har kommit in till
regeringen från sammanläggningsdelegerade för Skåne läns landsting
och Västra Götalands läns landsting samt Kommunförbundet Skåne,
Kommunförbundet Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs
Kommunförbund och Kommunförbundet Skaraborg.
Inom Regeringskansliet har utarbetats ett förslag till lag om rätt för
landstinget och kommunerna i Skåne län och Västra Götalands län att
lämna bidrag till annan kommun mot bakgrund av de framställningar som
har gjorts. Förslaget har beretts med representanter för
sammanläggningsdelegerade för Skåne läns landsting och Västra
Götalands läns landsting samt Landstingsförbundet och Svenska
Kommunförbundet.
Fråga om remiss till Lagrådet
Bestämmelserna i mervärdesskattelagen (1994:200) tillhör det område
som normalt bör granskas av Lagrådet. Den ändring som föreslås i denna
lag följer som en konsekvens av ändringarna i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting och är av så enkel
beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Yttrande från
Lagrådet har därför inte inhämtats.
4 Förändringar i det kommunala systemet för
ersättning för viss mervärdesskatt
4.1 Bakgrund
För kommuner och landsting finns sedan år 1996 ett särskilt system för
ersättning för viss mervärdesskatt, kommunkontosystemet, (lag
[1995:1518] om mervärdesskattekonton för kommuner och landsting
och förordning [1995:1647] om ersättning för mervärdesskatt enligt
lagen [1995:1518] om mervärdesskattekonton för kommuner och
landsting, prop. 1995/96:64, bet. 1995/96:FiU5, rskr. 1995/96:116).
Syftet med systemet är att ur mervärdesskattesynpunkt åstadkomma
konkurrensneutralitet mellan verksamhet som drivs i kommunal regi och
sådan som upphandlas från externa näringsidkare.
Kommunerna och landstingen får från ett särskilt konto för respektive
kollektiv ansöka om ersättning för mervärdesskatt som inte har dragits
av enligt mervärdesskattelagen (1994:200), ML. Ersättning medges
dock inte för bl.a. sådana kostnader som omfattas av avdragsförbudet i 8
kap. 9 § första stycket 1 ML avseende ingående mervärdesskatt
hänförlig till stadigvarande bostad. Motivet till detta är att det är fråga
om privata levnadsomkostnader som inte bör undantas från beskattning.
Tolkningen av begreppet stadigvarande bostad har inneburit problem
beträffande rätten till ersättning när det gäller sådana boendeformer som
innefattar ett visst mått av omsorg.
Möjlighet till ersättning från kontona föreligger även i de fall
kommunen eller landstinget upphandlar verksamhet inom sjukvård,
tandvård, social omsorg och utbildning. Denna ersättning skall
kompensera för de ökade kostnader som till följd av bestämmelserna
om mervärdesskatt uppkommer vid sådan upphandling.
4.2 Ersättning för ingående mervärdesskatt som avser
vissa boendeformer
Regeringens förslag: Från och med den 1 juli 1998 får kommuner
och landsting rätt till ersättning från kommunkontosystemet för
ingående mervärdesskatt som avser sådana boendeformer som
regleras i 20 och 21 §§ socialtjänstlagen samt 9 § 8 och 9 lagen om
stöd och service till vissa funktionshindrade.
Arbetsgruppens förslag: Överensstämmer med regeringens förslag
förutom att arbetsgruppen föreslår ikraftträdande den 1 januari 1999.
Remissinstanserna: Flertalet av remissinstanserna anser att det finns
ett behov av att förändra regelverket när det gäller kommunernas
möjlighet att få ersättning från kommunkontosystemet. Merparten av
remissinstanserna förordar att reglerna ändras så att det i
kommunkontosystemet finns en hänvisning till de särskilda
boendeformer som regleras i socialtjänstlagen (1980:620), SoL, och
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Boverket anser att arbetsgruppens argument mot alternativet med en
koppling till regelverket kring de statliga
bostadsbyggnadssubventionerna inte har någon avgörande betydelse. Å
andra sidan har Boverket funnit två andra problem med detta alternativ,
nämligen att det i enstaka fall kan förekomma långa handläggningstider
på framför allt länsstyrelsernas bostadsenheter och det faktum att det
inte finns någon tidsgräns för när bidragsansökan kan lämnas in. Ett
annat problem som berörs av Boverket och Byggentreprenörerna är att
en sorts jävsituation kan uppstå eftersom det är kommunerna själva som
prövar om det är fråga om s.k. omsorgsboende.
Svenska Kommunförbundet och några enskilda kommuner
understryker vikten av att de nya bestämmelserna blir tillämpliga på i
vart fall kommunala investeringar som görs under år 1998 även om de
nya bestämmelserna träder i kraft först den 1 januari 1999. I annat fall är
risken stor att planerade investeringar i olika omsorgsboenden inte
kommer till stånd under år 1998 utan genomförs först år 1999 eller att
andra oönskade effekter i form av anpassningar uppstår.
Kammarrätten i Stockholm väcker i sitt remissvar frågan om
arbetsgruppen anser att hem för vård eller boende (s.k. HVB-hem) inte
är stadigvarande bostad och därmed inte berörs av den aktuella
diskussionen.
Skälen för regeringens förslag: Hänvisningen i lagen om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting till avdragsförbudet
i mervärdesskattelagen (ML) för ingående mervärdesskatt avseende
stadigvarande bostad innebär att ersättning för ingående mervärdesskatt
inte medges i de fall den avser stadigvarande bostad. Kommunens
kostnader för lokaler för vård och omsorg berättigar däremot till
ersättning för ingående mervärdesskatt från kommunkontosystemet. Det
har därför stor betydelse för kommunerna om en lokal är att hänföra till
stadigvarande bostad eller till vård och omsorg. Vad som ryms i
begreppet stadigvarande bostad har visat sig vara svårtolkat när det gäller
kommunens tillhandahållande av bostäder som innefattar ett visst mått av
omsorg.
Kommunernas ansvar för att tillhandahålla olika boendeformer för
äldre och funktionshindrade regleras i SoL och LSS. I dessa lagar
regleras särskilda boendeformer och bostäder med särskild service. Det
kan exempelvis röra sig om servicehus, gruppbostäder, ålderdomshem
och sjukhem.
Tillämpningen av avdragsförbudet för ingående mervärdesskatt för
stadigvarande bostad skapar också problem när det gäller uppdelningen
av den ingående mervärdesskatten mellan ersättningsberättigade delar
och icke ersättningsberättigade delar avseende gemensamma ytor,
exempelvis dagrum, korridorer, trapphus, hissar m.m. och gemensamma
kostnader för el, vatten och avlopp, renhållning m.m.
Enligt regeringens mening är det angeläget att reglerna för
kommunkontosystemet är entydiga och att det klart framgår i vilka fall
som rätt till ersättning för mervärdesskatt föreligger. Gränsdragningen
mellan lokaler för stadigvarande bostad och lokaler för vård och omsorg
är ofta svår att göra och det är vidare komplicerat för kommunerna att
göra korrekta uppskattningar av hur stora ytor för t.ex. äldreboende som
används för vård och omsorg och hur stora ytor som används för
stadigvarande boende. Det bör därför i dessa fall komma till klarare
uttryck när rätt till ersättning från kommunkontosystemet föreligger.
Förtydligandet bör ske genom att det i reglerna för i vilka fall
mervärdesskatt ersätts från kommunkontosystemet införs en
bestämmelse som anger vilka boendeformer som skall berättiga till
ersättning för ingående mervärdesskatt. En sådan regel är ändamålsenlig
och enkel att tillämpa. Regeringens förslag innebär att en koppling görs
till de boendeformer som regleras i 20 och 21 §§ SoL och 9 § 8 och 9
LSS. För dessa boendeformer bör rätt till ersättning från
kommunkontosystemet föreligga oavsett om de är att betrakta som
social omsorg eller som stadigvarande bostad. Någon prövning av om
det är fråga om stadigvarande boende eller inte behöver således inte
göras i dessa fall.
De oklarheter som i dag finns beträffande gränsdragningen mellan
stadigvarande bostad och vård eller omsorg för servicehus,
gruppbostäder, ålderdomshem och sjukhem som regleras i SoL skulle
därmed försvinna i kommunkontosystemet. I samtliga nämnda
boendeformer finns ett visst inslag av vård eller omsorg och det är inte
fruktbart att försöka precisera en viss andel som skall berättiga till
ersättning.
Kammarrätten i Stockholm ifrågasätter i sitt remissvar om de s.k.
HVB-hemmen berörs av den aktuella diskussionen. De s.k. HVB-
hemmen har hittills av skattemyndigheterna inte ansetts utgöra
stadigvarande bostad utan har hänförts till institutionsvård och därmed
har återbetalning av ingående mervärdesskatt medgivits. Kommunernas
korttidsinsatser enligt SoL, s.k. korttidshem och hem för öppen
verksamhet, har inte heller föranlett några gränsdragningsproblem utan
har hänförts till vårdverksamhet. Såvitt framkommit har inga
tolkningsproblem uppstått beträffande dessa boendeformer.
Även i de boendeformer som kommunen är skyldig att tillhandahålla
enligt LSS ingår vård och omsorg och de bör därför också berättiga till
ersättning för ingående mervärdesskatt. Det boende för vilket
kommunen kan ha kostnader för ingående mervärdesskatt enligt LSS är
dels bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver
bo utanför föräldrahemmet, dels bostad med särskild service för vuxna
eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna. Det bör noteras att i 9 § 8
LSS anges även boende i familjehem. Några kostnader för ingående
mervärdesskatt för kommunen kan dock inte uppkomma för sådant
boende.
I övriga punkter i 9 § LSS anges också andra insatser, exempelvis
korttidsvistelser utanför det egna hemmet. Dessa insatser har liksom
korttidsinsatserna enligt SoL inte heller gett upphov till
tolkningsproblem utan har hänförts till vårdinsatser och därmed
berättigat till ersättning för ingående mervärdesskatt.
Förslaget innebär att en klar åtskillnad görs gentemot hyreslägenheter
som inte är inrättade enligt SoL eller LSS. I flera kommuner finns s.k.
äldreköer där lägenheter förmedlas till äldre bostadssökande. De
lägenheter som förmedlas på detta sätt är inte inrättade som särskilda
boendeformer. Det gäller även om det ingår en viss service, t.ex.
trygghetslarm, i kontrakten eller om den boende har beviljats hemtjänst.
Dessa lägenheter bör inte omfattas av den föreslagna förändringen
eftersom det inte finns något åliggande för kommunen att tillhandahålla
dessa tillsammans med en viss grad av omsorg eller vård på det sätt som
det gör när det gäller lägenheter som är inrättade enligt SoL eller LSS.
För de lägenheter som inte är inrättade som särskilda boendeformer
kvarstår skälet till avdragsförbudet för stadigvarande bostad, dvs. att det
är fråga om privata levnadsomkostnader som inte bör undantas från
beskattning.
Det avgörande för rätten till återbetalning är enligt förslaget om
mervärdesskatten avser ett sådant boende som anges i SoL eller LSS.
Kommunen bör vid behov kunna styrka detta genom att uppvisa ett beslut
att inrätta en sådan särskild boendeform som anges i någon av lagarna
eller ett beslut om att tillhandahålla en sådan boendeform.
I arbetsgruppens rapport redovisas tre andra alternativa sätt att hantera
ersättningen för ingående mervärdesskatt från kommunkontosystemet.
Det första alternativet är att rätten till ersättning knyts till möjligheten
för pensionärer att söka bostadstillägg enligt lagen (1994:308) om
bostadstillägg till pensionärer. Med en sådan koppling skulle dock nya
gränsdragningsproblem riskera att uppstå för s.k. gemensamma ytor i
sjukhem. Vidare skulle rätten till ersättning komma att bli beroende av
antalet bäddar i rummen.
Det andra alternativet innebär att rätten till ersättning kopplas till
möjligheterna för fastighetsägaren att erhålla statlig
bostadsbyggnadssubvention i form av periodiskt bidrag för ny- eller
ombyggnad av bostäder enligt förordningen (1992:986) om statlig
bostadsbyggnadssubvention. Enligt Boverkets remissynpunkter skulle
det vara möjligt att genomföra detta alternativ, dock skulle det eventuellt
kunna uppstå problem med långa handläggningstider på länsstyrelserna
eller Boverket.
Det tredje alternativet i utredningen är att reglerna för ersättning knyts
till fastighetstaxeringslagens (1979:1152) bostadsbegrepp. Detta
alternativ skulle leda till att olika regler tillämpas för sjukhem och
ålderdomshem respektive servicehus och gruppbostäder och därmed
medföra en risk att kommunerna av mervärdesskatteskäl underlåter att
renovera och rusta upp ålderdomshem och sjukhem till
servicelägenheter.
Regeringens bedömning är att inget av de nu redovisade alternativen
leder till att gränsdragningsproblematiken blir lättare att hantera.
Sammanfattningsvis anser regeringen att alternativet med en koppling
till SoL och LSS är att föredra. Ett sådant regelverk är jämförelsevis
enkelt att hantera och man undviker de nuvarande
gränsdragningsproblemen mellan stadigvarande bostad och lokaler för
vård eller omsorg när det gäller rätten till ersättning från
kommunkontosystemet. Detta stöds också av en majoritet av
remissinstanserna.
Regeringen har viss förståelse för synpunkten att kommunfullmäktige
eller socialnämnden själva avgör upplåtelseformerna och att
kommunerna därmed kan påverka ersättningsmöjligheterna. Risken för
att kommunerna skulle missbruka systemet måste dock anses vara
obetydlig. För det första har kommunerna inte möjlighet att klassificera
en institution som omsorgsboende utan att det finns beslut om
inrättande av eller tillhandahållande av omsorgsboende. För det andra
medför ett sådant beslut ett visst hälso- och sjukvårdsansvar samt att
särskilda regler för om- och tillbyggnad av fastigheterna blir tillämpliga.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 1998.
Ikraftträdandetidpunkten innebär ett tidigareläggande i förhållande till
arbetsgruppens förslag. Skälet är den risk som kan finnas för att
kommunerna av mervärdesskatteskäl avvaktar med t.ex. nybyggnationer
till år 1999. Svenska Kommunförbundet liksom ett antal kommuner
framför i sina remissvar att det är angeläget med en retroaktiv
tillämpning så att ingående mervärdesskatt avseende investeringar under
år 1998 kan tas med i kommunernas ansökningar under år 1999. En
sådan bestämmelse skulle dock innebära vissa problem bl.a. vid
gränsdragningen av vilka investeringar som skall omfattas av
retroaktiviteten. Det skulle vidare vad avser uttagsbeskattningen kunna
innebära att tidigare beslut om mervärdesskatt för år 1998 omprövas.
Bortsett från de administrativa problem som kan uppkomma kan också
ifrågasättas varför retroaktiviteten skall avse just år 1998. Vid en
avvägning av risken för fördröjning av nybyggnationer,
gränsdragningsproblem samt en hantering med omprövning av
skattebeslut och ersättningsbeslut för år 1998 föreslår regeringen i
stället att reglerna träder i kraft så tidigt som möjligt.
4.3 Rätt till särskild ersättning vid hyra av omsorgsbostäder
Regeringens förslag: En rätt till särskild ersättning vid hyra av
sådana bostäder som anges i 20 och 21 §§ socialtjänstlagen och 9 § 8
och 9 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade införs i
kommunkontosystemet.
Arbetsgruppens förslag: Ett av arbetsgruppens två alternativa förslag
överensstämmer med regeringens förslag. Det andra alternativet innebär
att fastighetsägare som hyr ut omsorgsbostäder till kommuner ges en
rätt att begära frivillig skattskyldighet för mervärdesskatt vid uthyrning
av fastighet och därmed får avdragsrätt för ingående mervärdesskatt
avseende kostnader för lokalerna. Den mervärdesskatt som
fastighetsägaren i så fall debiterar på hyran kan kommunen få ersättning
för från kommunkontosystemet.
Remissinstanserna: Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF),
Industriförbundet, Sveriges Fastighetsägareförbund,
Byggentreprenörerna, SABO och ca en femtedel av kommunerna är
positiva till att uthyrning av omsorgsbostäder till en kommun medför
rätt att ansöka om frivillig skattskyldighet. Vissa av de kommuner som
är positiva är dock tveksamma till att det i nuläget läggs fram ett sådant
förslag, eftersom arbetsgruppen inte redovisar hur den ekonomiska
regleringen gentemot kommuner och landsting skulle göras och att en
särskild utredare har tillsatts för att se över regelverket för frivillig
skattskyldighet. Även Konkurrensverket anser att ett ställningstagande
till att införa förslaget bör anstå tills dess att utredningen är klar.
Sveriges Fastighetsägarförbund anser att den tillsatta utredningen bör
få i uppdrag att pröva arbetsgruppens förslag så att det kan anpassas till
utredningens egna överväganden.
Riksskatteverket, Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet, Konkurrensverket och drygt hälften av de
kommuner som uttalat sig om denna frågeställning tillstyrker
alternativet med en särskild ersättning vid hyra av omsorgsbostäder.
Skälen för regeringens förslag: Enligt nuvarande bestämmelser i
mervärdesskattelagen (ML) kan en fastighetsägare i vissa fall bli
frivilligt skattskyldig. Detta gäller bl.a. om hyresgästen bedriver
verksamhet som medför skattskyldighet i fastigheten eller om
uthyrningen sker till stat eller kommun. Uthyrningen får dock inte avse
stadigvarande bostad och inte heller vidareuthyrning till en hyresgäst
som bedriver en verksamhet som inte medför skattskyldighet. Det görs
således också i detta fall en bedömning av om det är fråga om
stadigvarande bostad eller lokaler för vård och omsorg. Om en kommun
hyr lokaler hänförliga till vård eller omsorg kan fastighetsägaren begära
frivillig skattskyldighet, vilket innebär att fastighetsägaren får
avdragsrätt för ingående mervärdesskatt och att utgående mervärdesskatt
skall debiteras på hyran. Kommunen kan ansöka om ersättning för den
mervärdesskatt som har debiterats på hyran från kommunkontosystemet.
I detta fall uppstår inga problem med konkurrenssnedvridning mellan att
äga eller att hyra lokalerna eftersom kommunen har rätt att ansöka om
ersättning för mervärdesskatten från kommunkontosystemet.
Om kommunen i stället hyr lokaler som enligt ML hänförs till
stadigvarande bostad kan fastighetsägaren inte begära frivillig
skattskyldighet och därmed debiteras inte någon mervärdesskatt på
hyran. I hyran ingår dock i detta fall en kostnad för s.k. dold
mervärdesskatt som uppkommer till följd av att uthyraren har kostnader
för ingående mervärdesskatt som han inte får dra av utan som i stället
måste täckas av hyran. Efter att de förändringar som redogjorts för i
avsnitt 4.2 införts, skulle det i dessa fall uppstå en
konkurrenssnedvridning eftersom det vore mer ekonomiskt fördelaktigt
för kommunen att äga fastigheten än att hyra den från en extern
fastighetsägare. Redan i dag finns det möjlighet för kommuner och
landsting att ansöka om ersättning från kommunkontosystemet med
anledning av de högre kostnader som uppstår vid upphandling av tjänster
inom områdena sjukvård, tandvård, social omsorg och utbildning till
följd av bestämmelserna om mervärdesskatt. Denna rätt till ersättning
avser dock endast upphandling av tjänster. Rätt till ersättning föreligger
inte om det endast är en lokal som tillhandahålls.
Regeringen föreslår därför att en rätt till en särskild ersättning vid
hyra av sådana bostäder som anges i avsnitt 4.2, s.k. omsorgsbostäder,
införs i lagen om mervärdesskattekonton för kommuner och landsting.
Syftet är att täcka den s.k. dolda mervärdesskatt som ingår i hyran i de
fall där fastighetsägaren inte har kunnat erhålla frivillig skattskyldighet
vid uthyrningen av de aktuella omsorgsbostäderna.
Det finns vissa fördelar med alternativet där en fastighetsägare ges
möjlighet att begära frivillig skattskyldighet vid uthyrning av
omsorgsbostäder till kommuner. Enligt regeringens mening bör dock
inte någon förändring av reglerna i ML om frivillig skattskyldighet göras
för närvarande eftersom en särskild översyn pågår av
mervärdesskattereglerna vid uthyrning av verksamhetslokaler (dir.
1997:127). Redovisning av uppdraget skall ske senast den 31 december
1998. En förändring av reglerna för den frivilliga skattskyldigheten på
detta sätt skulle vidare innebära en ekonomisk överföring av medel från
kommunerna till fastighetsägarna och därmed behov av en ekonomisk
reglering för att kompensera kommunsektorn. Finansieringen av en
sådan reglering blir komplicerad eftersom kommunernas ökade
inkomster inte motsvaras av ökade statliga inkomster.
Mot bakgrund av vad som nu sagts är det regeringens sammantagna
bedömning att frågan om konkurrensneutralitet i fallet då kommuner hyr
s.k. omsorgsbostäder bör lösas genom att en särskild ersättning för
hyreskostnader vid hyra av omsorgsbostäder införs i
kommunkontosystemet. Nivån på ersättningen avses regleras genom en
ändring i förordningen (1995:1647) om ersättning för mervärdesskatt
enligt lagen (1995:1518) om mervärdesskattekonton för kommuner och
landsting.
4.4 Slopad uttagsbeskattning i vissa fall
Regeringens förslag: Uttagsbeskattningen enligt 3 kap. 29 §
mervärdesskattelagen slopas för de boendeformer som medger rätt
till ersättning i kommunkontosystemet.
Arbetsgruppens förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Jönköpings kommun och Stockholms läns
landsting anser att uttagsbeskattningen bör tas bort. Ingen av de övriga
remissinstanserna har yttrat sig i denna fråga.
Skälen för regeringens förslag: Vid skattereformen år 1991 blev
skötsel av fastighet en skattepliktig tjänst. Av konkurrensneutralitetsskäl
infördes en uttagsbeskattning för vissa arbeten, bl.a. fastighetsskötsel,
när fastighetsägaren själv eller med egen personal utför arbeten för
skötsel av fastigheter som ingår i en skattefri verksamhet. För
kommuner avser uttagsbeskattningen bara stadigvarande bostad (3 kap.
29 § ML).
I praktiken innebär uttagsbeskattningen att fastighetsägaren betalar
mervärdesskatt till staten på arbetskostnaden för skötsel av en fastighet.
Denna är inte avdragsgill utan belastar fastighetsägaren som en kostnad.
Avsikten är att det skall bli kostnadsneutralt oavsett om tjänsterna utförs
i egen regi (med uttagsbeskattning) eller upphandlas externt (varvid
debiterad mervärdesskatt inte kan dras av).
Enligt regeringens förslag i avsnitt 4.2 skall kommunen kunna få
ersättning för ingående mervärdesskatt som är hänförlig till s.k.
omsorgsbostäder. Genom detta förslag försvinner behovet av att ha kvar
uttagsbeskattningen för dessa. Om kommunen köper en tjänst utgår
mervärdesskatt på tjänsten som kommunen kan få ersättning för från
kommunkontosystemet. Någon kostnad för mervärdesskatt uppkommer
därmed inte. Det blir därför inte dyrare ur mervärdesskattesynpunkt att
köpa tjänsterna än att utföra arbetet i egen regi.
Regeringens bedömning är därför att uttagsbeskattningen bör
avskaffas för de boendeformer som föreslås föras in i reglerna för
kommunkontosystemet.
4.5 Ekonomiska konsekvenser
Omslutningen i kommunkontosystemet beräknas, till följd av
förslagen om ersättning för vissa boendeformer, öka med ca 720
miljoner kronor per helår. Eftersom förslaget föreslås genomföras
fr.o.m. den 1 juli 1998 beräknas omslutningen i systemet öka med ca
360 miljoner kronor år 1998. Systemet är självfinansierat och påverkar
inte det statliga budgetsaldot. Den ökade omslutningen under år 1998
kommer däremot att medföra ett behov av höjda tillskott till kontona
inför år 1999. Dessa avgifter fastställs under hösten 1998.
Förslaget om den slopade uttagsbeskattningen innebär att statens
inkomster beräknas minska med ca 30 miljoner kronor per helår och 15
miljoner kronor under år 1998. Av samma skäl bedöms förslaget leda
till att kommunernas utgifter netto minskar med samma belopp. Den
ekonomiska regleringen mellan staten och kommunerna bör ske genom
att det generella statsbidraget sänks med 15 miljoner kronor för år 1998
och ytterligare 15 miljoner kronor år 1999.
5 Bidrag i utjämningssyfte i Skåne och Västra
Götalands län
5.1 Bakgrund
Regeringen har beslutat att Kristianstads läns landsting och Malmöhus
läns landsting den 1 januari 1999 skall läggas samman till Skåne läns
landsting. Samma dag skall Malmö kommun träda in i Skåne läns
landsting. Regeringen har även beslutat att Göteborgs och Bohus läns
landsting, Älvsborgs läns landsting och Skaraborgs läns landsting den 1
januari 1999 skall läggas samman till Västra Götalands läns landsting.
Samma dag skall Göteborgs kommun träda in i Västra Götalands läns
landsting samt Habo och Mullsjö kommuner träda in i Jönköpings läns
landsting.
De berörda landstingen och Malmö respektive Göteborgs kommun
har till regeringen gett in förslag till preliminära ekonomiska
regleringar, vilka regeringen har fastställt.
Som en utgångspunkt för den ekonomiska regleringen inför bildandet
av Skåne läns landsting anges att den (sett ur skattebetalarnas perspektiv)
så långt det är möjligt skall vara neutral för invånarna i Skåne län oavsett
kommuntillhörighet. De olika delarna av den ekonomiska regleringen
skall således ses som en helhet, allt syftande till att Skåne läns landsting
och Malmö kommun efter indelningsändringen skall ha ekonomiska
förutsättningar som är likvärdiga med vad som gäller för andra landsting
och kommuner.
Som en utgångspunkt för den ekonomiska regleringen inför bildandet
av Västra Götalands läns landsting anges att den ekonomiska regleringen
i sig inte skall leda till några väsentliga ökningar av skatteuttag eller
avgifter eller väsentliga minskningar av verksamheten för invånarna vare
sig i det nya landstinget eller i kommunerna i regionen.
5.2 Förslag till möjlighet för landstinget och kommunerna i
Skåne län och Västra Götalands län att lämna bidrag till
annan kommun
Regeringens förslag: Med anledning av bildandet av de nya landstingen
tillåts Skåne läns landsting att lämna bidrag till en eller flera kommuner
i Skåne län och Västra Götalands läns landsting att lämna bidrag till
Göteborgs kommun, om det behövs för att främja skatteutjämning.
Kommunerna i Skåne län respektive Västra Götalands län tillåts även
lämna bidrag till varandra, om det behövs för kostnadsutjämning mellan
kommunerna till följd av att kommunerna vid verksamhetsöverföringar
mellan kommunerna och landstinget har olika kostnader för den
verksamhet som har överlåtits.
Rätten att lämna bidrag regleras genom en särskild lag. Lagen är inte
tidsbegränsad men det fortsatta behovet av bidragsmöjligheten skall
utvärderas före utgången av år 2002.
Skälen för regeringens förslag
En utgångspunkt för arbetet med de ekonomiska regleringarna till följd
av indelningsändringarna i Skåne län och Västra Götalands län är att
landstingen respektive kommunerna skall ta ut skatt av sina invånare så
att de kan svara för den verksamhet som ålagts dem.
I de ekonomiska regleringarna har angetts som mål att effekterna av
bildandet av de nya landstingen så långt det är möjligt skall vara neutrala
för invånarna i Skåne län respektive inte skall medföra några väsentliga
ökningar i utdebitering eller väsentliga minskningar av verksamheten för
invånarna i Västra Götalands län. Det har visat sig att dessa mål inte kan
uppnås utan någon form av inomregional utjämning. Problemen beskrivs
i det följande.
Bidrag från landstinget till en kommun
Arbetet med den ekonomiska regleringen i respektive län har bl.a.
inneburit att man har gjort en för hela landstinget enhetlig gränsdragning
mellan verksamheter som landstinget respektive kommunerna skall
svara för. Med ett sådant enhetligt gränssnitt skapas förutsättningar
utifrån ett verksamhetsperspektiv för de nya landstingen att kunna ha en
enhetlig skattesats.
Efter att verksamhetsöverföringar och regleringar till följd av dessa
har gjorts för att uppnå ett enhetligt gränssnitt mellan landstinget och
kommunerna kommer det fortfarande att finnas betydande skillnader i
skattesatser (se figur 1 nedan). När en enhetlig sammanvägd skattesats
skall bestämmas för de nya landstingen kommer den att ligga över den
nivå som faktiskt skulle ha behövt tas ut för Malmö respektive
Göteborgs kommuns landstingsdel varigenom skatteutrymmet för
kommundelen minskar. Om inga åtgärder vidtas innebär detta antingen
att den kommunala verksamheten i dessa kommuner skulle behöva
minska drastiskt eller att skatten för invånarna i Malmö respektive
Göteborgs kommun skulle behöva höjas betydligt. Detta förhållande har
påtalats i framställningarna från sammanläggningsdelegerade för Skåne
respektive Västra Götalands län.
I framställningen från sammanläggningsdelegerade för Skåne läns
landsting anförs dessutom att en enhetlig landstingsskattesats också
medför att invånarna i ett av de tidigare landstingen i Skåne län får en
skattehöjning medan andra får en sänkning utan att verksamheten, i vart
fall till en början, vare sig ökat eller minskat. För att landstinget och
kommunerna successivt skall kunna anpassa skattesatsen till den
verksamhet som bedrivs utan att detta får för stora effekter för invånarna
i länet behövs någon form av utjämning även i förhållande till andra
kommuner än Malmö. Om invånarna i det nya landstinget skall få
oförändrad skatt måste vissa kommuner således sänka sin skatt när
landstingsskatten i det nya landstinget hamnar på en högre nivå än i ett av
de tidigare landstingen.
De ovan beskrivna förhållandena vid bildandet av de nya landstingen i
Skåne län och Västra Götalands län kräver under en övergångsperiod
särskilda möjligheter till omfördelning av skattemedel. Om de nya
landstingen bestämmer sin skattesats så att den ligger över den nivå som
faktiskt skulle ha behövt tas ut för att klara den landstingskommunala
verksamheten på motsvarande nivå som före sammanslagningen, så finns
ett visst utrymme för omfördelning av skattemedel till kommunerna.
En sådan omfördelning syftar till att utjämna de relativt stora
skillnader som kommer att uppstå mellan Malmö respektive Göteborgs
kommuns skattesatser avseende överförd landstingsverksamhet och
skattesatserna i de nya landstingen (se bidrag a i figur 1 nedan).
Beträffande Skåne län är syftet att även kompensera för de
skattehöjningar respektive skattesänkningar som skulle kunna bli
effekten av en enhetlig landstingsskattesats för invånarna i andra
kommuner i länet (se bidrag b i figur 1 nedan).
Regeringen föreslår att frågan löses på så sätt att Skåne läns landsting
tillåts lämna bidrag till en eller flera kommuner i Skåne län och Västra
Götalands läns landsting tillåts lämna bidrag till Göteborgs kommun.
Förslaget innebär inte någon skyldighet för landstingen att lämna bidrag
till kommunerna. Avsikten är att bidrag skall lämnas under en övergångs-
period. Hur lång denna period bör vara är svårt att nu avgöra. Avsikten är
dock inte att införa ett system där kommuner på längre sikt är beroende
av bidrag från landstinget. Parterna bör därför redan nu planera för hur
man skall kunna uppnå målsättningen att landstingen respektive
kommunerna skall ta ut skatt av sina invånare så att de kan svara för den
verksamhet som ålagts dem. Det fortsatta behovet av bidragsmöjligheten
skall utvärderas före utgången av år 2002.
Figur 1. Principskiss över regleringar mellan kommuner och landsting vid
bildandet av ett gemensamt landsting
Bidrag från en kommun till en annan
De ekonomiska regleringar som görs mellan landstinget och
kommunerna i länet i samband med de verksamhetsöverföringar som
genomförs för att skapa ett enhetligt gränssnitt innebär att den part som
lämnar ifrån sig ansvaret för en viss verksamhet kan sänka sin skattesats
så mycket som motsvarar de minskade kostnaderna. Utrymme finns då
för den part som tar över ansvaret att höja sin skattesats lika mycket. En
sådan skatteväxling måste ske med en för hela länet enhetlig skattesats.
För kommunerna kan dock de ökade eller minskade kostnaderna vara
större eller mindre än den förändring av skatten som överföringen
föranleder för landstinget. Kommunerna behöver därför kunna utjämna
dessa kostnadsskillnader sig emellan.
För att kunna utjämna kostnadsskillnader mellan kommunerna föreslår
regeringen att kommunerna får en befogenhet att lämna bidrag till
varandra om det behövs för att jämna ut kostnader mellan dem. Förslaget
innebär inte någon skyldighet för en kommun att lämna bidrag utan är
helt frivilligt. Systemet med kostnadsutjämning mellan kommunerna
förutsätter därför att kommunerna är överens om detta. Avsikten är att
även dessa bidrag skall lämnas under en övergångsperiod så att
kommunerna successivt skall kunna anpassa sig till den nya indelningen
och verksamhetsavgränsningen samt de nya ekonomiska
förutsättningarna.
Formella förutsättningar
Enligt 1 kap. 7 § andra stycket regeringsformen får kommuner och
landsting ta ut skatt för skötseln av sina uppgifter. Kommunernas
allmänna befogenheter regleras i kommunallagen (1991:900). Enligt 2
kap. 1 § kommunallagen får kommuner och landsting själva ha hand om
sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till
kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som
inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting
eller någon annan.
Av dessa bestämmelser följer att ett landsting eller en kommun inte
får ta ut skatt för skötseln av en uppgift som ankommer på en annan
kommun. När ett landsting lämnar bidrag till en kommun i
utjämningssyfte bidrar landstinget till kostnaderna för skötseln av
kommunala angelägenheter. Detsamma gäller när en kommun lämnar
bidrag till en annan för kostnadsutjämning.
För att kunna genomföra förslaget bör därför Skåne läns och Västra
Götalands läns landstings kompetens vidgas så att landstingen ges
befogenheten att lämna bidrag till en kommun i länet i utjämningssyfte.
Även kommunernas kompetens bör utvidgas så att de kan lämna bidrag
till varandra för kostnadsutjämning till följd verksamhetsöverföringar.
Detta kräver lagstöd eftersom en sådan ordning annars skulle strida mot
den allmänna kompetensregeln i 2 kap. 1 § kommunallagen. En liknande
utvidgning av ett landstings kompetens att lämna bidrag till kommuner
har skett tidigare genom lagen (1982:1070) om skatteutjämning i
Stockholms läns landstingskommun och en utvidgning motsvarande den
nu föreslagna av kommunernas kompetens har skett i samband med
överföring av omsorgsverksamhet från landstingen till kommunerna (jfr
17 § lagen [1993:387] om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Att utnyttja den vidgade kompetensen inom respektive landsting eller
kommun är frivilligt och således inte någon skyldighet. De nya
landstingen och kommunerna i länen bör på egen hand få bestämma hur
bidragen skall utformas. En förutsättning är således att samtliga
inblandade parter är överens. Enligt regeringens mening saknas det
anledning att i lagen närmare reglera förutsättningarna för när bidrag kan
lämnas. Är parterna överens bör en utjämning få ske.
Regeringen anser att bestämmelserna bör tas in i en särskild lag.
Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 1999.
5.3 Effekterna på utjämningssystemet med anledning av
indelningsändringarna i Skåne län och Västra Götalands
län
Regeringens bedömning: Några särskilda övergångsregler i
utjämningssystemet med anledning av indelningsändringarna i Skåne län
och Västra Götalands län behövs inte.
Skälen för regeringens bedömning
Frågans behandling
Frågan om speciella övergångsregler med anledning av
indelningsändringarna i Skåne och Västra Götalands län har påtalats i en
motion (Bo305) som behandlades av finansutskottet i bet.
1997/98:FiU3 (s. 19). De delar i utjämningssystemet som förts fram
där behov av övergångsbestämmelser kan finnas är de länsvisa
skattesatserna i inkomstutjämningen och kollektivtrafiken i
kostnadsutjämningen.
Länsvisa skattesatser
Vid beräkning av tillägg och avdrag i inkomstutjämningssystemet
tillämpas reglerade, dvs. centralt fastställda, länsvisa skattesatser. Dessa
är opåverkbara för den enskilda kommunen eller landstinget och
fastställs av regeringen för varje län utifrån de för kommunerna
respektive landstingen genomsnittliga skattesatserna. Beräkningssättet
framgår av prop. 1995/96:64 Ett nytt utjämningssystem för kommuner
och landsting m.m.
Principen med enhetliga och opåverkbara skattesatser för varje län
innebär att en genomsnittlig länsvis skattesats även skall bestämmas för
kommunerna och landstingen i Skåne och Västra Götalands län.
Regeringen anser att principen med enhetliga länsvisa skattesatser bör
tillämpas även i den nya läns- och landstingsindelningen i Skåne och
Västra Götaland genom en sammanvägning av de nu gällande länsvisa
skattesatserna för de tidigare länen i Skåne och Västra Götaland. Detta
medför mycket begränsade effekter på inkomsterna för kommunerna i
tidigare Kristianstads och Malmöhus län.
Regeringen anser mot denna bakgrund att särskilda övergångsregler
avseende de länsvisa skattesatserna inte behövs och att de föreslagna
bestämmelserna som medger möjlighet till utjämning får anses
tillräckliga.
Kollektivtrafik
Samtliga delar i kostnadsutjämningen är föremål för översyn av
Kommunala utjämningsutredningen (dir. 1995:118). Utredningen har i
uppdrag att bl.a. se över utjämningsmodellen för kollektivtrafik och
skall presentera förslag i sådan tid att de kan föreläggas riksdagen och
träda i kraft år 2000. De förändringar som skett i länsindelningen
förutsätts bli beaktade i detta arbete och regeringen anser det därför
inte motiverat med några särskilda övergångsbestämmelser i modellen
för kollektivtrafik för år 1999. Hur beräkningen av standardkostnaden
för de nya landstingen och kommunerna för år 1999 skall ske kommer
att lösas i samråd med berörda parter och regleras genom en
förordningsändring.
6 Författningskommentar
6.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting
Förslagen har behandlats i avsnitt 4.2 och 4.3.
6 §
Enligt tillägget i paragrafen tillämpas inte avdragsförbudet i 8 kap. 9 §
första stycket 1 mervärdesskattelagen (1994:200) när det gäller sådana
boendeformer som regleras i 20 § andra stycket och 21 § tredje stycket
socialtjänstlagen (1980:620) samt 9 § 8 och 9 lagen (1993:387) om
stöd och service till vissa funktionshindrade. I fråga om dessa
boendeformer medges således ersättning.
Ersättning medges om kommunen har utgifter för ingående
mervärdesskatt för en boendeform som avses i de angivna lagrummen.
Det kan vara fråga om kostnader som uppkommit under byggnation, om
kommunen bygger själv, eller kostnader som uppkommit vid driften av
en sådan boendeform.
Kommunen bör vid behov utöver en faktura där mervärdesskatten
framgår kunna visa att mervärdesskatten avser en sådan boendeform som
anges i lagrummet. Det kan göras t.ex. genom att uppvisa ett beslut om
att inrätta en sådan särskild boendeform, vilket kan vara ett beslut om de
allmänna planerna och budgeten där sådana boendeformer finns
upptagna, eller ett beslut om att tillhandahålla en sådan boendeform.
7 §
Ändringen innebär att rätt till ersättning för den s.k. dolda
mervärdesskatt som kommunerna får betala medges inte bara vid
upphandling utan även vid hyra av sådana boendeformer som avses i 6 §.
6.2 Förslaget till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
Förslaget har behandlats i avsnitt 4.4.
3 kap.
29 §
Genom hänvisningen i paragrafen till 6 § lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting omfattar undantaget
i första stycket kommunernas uttag av tjänster som hänför sig till sådana
boendeformer som regleras i 20 § andra stycket och 21 § tredje stycket
socialtjänstlagen (1980:620) samt 9 § 8 och 9 lagen (1993:387) om
stöd och service till vissa funktionshindrade. Uttag av sådana tjänster
beskattas således inte.
6.3 Förslaget till lag om rätt för landstinget och
kommunerna i Skåne län och Västra Götalands län att
lämna bidrag till annan kommun
Förslaget har behandlats i avsnitt 5.2.
Sammanfattning av betänkandet Ersättning för viss
mervärdesskatt till kommuner och landsting,
Ds 1997:74
Kommuner har rätt till ersättning för ingående mervärdesskatt som inte
dragits av enligt mervärdesskattelagen (1994:200), ML, från ett särskilt
egenfinansierat kommunalt system. De har också rätt att erhålla en 6-
procentig ersättning vid upphandling eller bidragsgivning avseende
sjukvård, tandvård, social omsorg eller utbildning. Syftet med
ersättningen är att täcka de merkostnader som följer av att en
entreprenör inom dessa områden inte har samma rätt till återbetalning av
ingående mervärdesskatt som kommunerna.
När det gäller ersättningen för ingående mervärdesskatt medges inte
rätt till ersättning för ingående mervärdesskatt i de fall den avser
stadigvarande bostad. Skattemyndigheterna och kommunerna har i ett
antal fall haft olika syn på hur begreppet stadigvarande bostad skall
tolkas och f.n. finns ett flertal fall för prövning hos skattemyndigheterna
rörande denna tolkning.
Ett särskilt problem uppstår då en entreprenör skall genomföra en
investering för att exempelvis bygga ett daghem. Vid en extern
upphandling från en entreprenör som både tillhandahåller lokal och
barnomsorg erhåller kommunen en 6-procentig ersättning på det bidrag
man lämnar. I de fall då lokalkostnaden är hög jämfört med kostnaden
för tjänsten/omsorgen blir denna ersättning inte tillräcklig för att
åstadkomma konkurrensneutralitet. I genomsnittsfallet är dock
ersättningen inte för låg.
Arbetsgruppens uppdrag har främst varit att analysera de ovan nämnda
frågeställningarna och om den bedömer det lämpligt presentera förslag
till hantering av dem. I samband med detta arbete har även andra
frågeställningar uppmärksammats. Bl.a. har kontrollen i
kommunkontosystemet diskuterats.
Beträffande frågan om tolkningen av begreppet stadigvarande bostad
redovisar arbetsgruppen ett förslag om att en koppling till de
boendeformer som anges i socialtjänstlagen (1980:620), SoL, samt
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS,
förs in i kommunkontosystemet. På detta sätt anges de fall då
kommunerna har rätt till ersättning för den ingående mervärdesskatten
från kommunkontosystemet.
Arbetsgruppen redovisar vidare två alternativa lösningar till hur denna
avgränsning kan reglera kommunernas rätt till ersättning för ingående
mervärdesskatt från systemet. Om kommunerna äger de aktuella
bostäderna har de i båda fallen rätt till ersättning från
kommunkontosystemet. Skillnaden mellan de båda alternativen avser det
fall då kommunen hyr bostäderna och vidareuthyr dessa till
omsorgstagarna.
Enligt det första alternativet föreslås fastighetsägarna kunna begära att
bli s.k. frivilligt skattskyldiga vid uthyrning av omsorgsbostäder till en
kommun, vilket innebär att utgående mervärdesskatt kan tas ut på hyran
och att avdragsrätt medges för ingående mervärdesskatt.
En fördel med detta alternativ är att lagstiftningen om frivilligt inträde
är känd och kan hanteras av såväl fastighetsägare som kommuner och
skattemyndigheter. En annan fördel är att kommunerna får en öppet
debiterad mervärdesskatt på hyran som utgör underlag för ansökan om
ersättning för mervärdesskatt från kommunkontosystemet. En nackdel
med alternativet är att det leder till en utökning av det redan omfattande
regelverket i mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
I det andra alternativet behålls reglerna för frivillig skattskyldighet
oförändrade. I stället föreslås att hyreskostnader berättigar till
ersättning från kommunkontosystemet och en ny ersättningsnivå om 18
procent införs på kommunens hyreskostnad för omsorgsbostäder. Detta
medför att det blir färre ändringar i ML jämfört med det första
alternativet. Riskerna för felredovisning av mervärdesskatt minskar och
skattemyndigheternas kontrollverksamhet påverkas inte av dessa regler.
Förslaget innebär att det behöver införas ytterligare en ersättningsnivå i
kommunkontosystemet, vilket i sin tur kan ställa krav på att
kontrollfunktionen i systemet behöver stärkas.
De ekonomiska konsekvenserna av det första alternativet är att
omsättningen i kommunkontosystemet beräknas öka med ca 850
miljoner kronor och kommunernas utgifter förväntas öka med ca 350
miljoner kronor. Statens inkomster bedöms minska med ca 50 miljoner
kronor under det första året och därefter öka med ca 250 miljoner
kronor per år. En ekonomisk reglering mellan staten och kommunerna
blir inte neutral eftersom statens inkomster inte ökar i samma
omfattning som kommunernas utgifter ökar.
Det andra alternativet beräknas innebära att omsättningen i
kommunkontosystemet ökar med ca 720 miljoner kronor.
Kommunernas utgifter bedöms minska med ca 30 miljoner kronor och
statens inkomster minskar i samma omfattning. En ekonomisk reglering
skulle kunna ske genom att det generella statsbidraget till kommunerna
sänks med 30 miljoner kronor.
Beträffande frågan om konkurrensneutralitet och 6-procentsbidraget
kan en lösning övervägas där kommunen i det fall den handlar upp vård
eller omsorgsverksamhet från en entreprenör som tillhandahåller
verksamheten i egen eller förhyrd lokal ges möjlighet att ansöka om
särskild ersättning från kommunkontosystemet. På lokaldelen skulle
kommunen kunna söka särskild ersättning med 18 procent på kostnaden
och på vård/omsorgsdelen ersättning med 5 procent av kostnaden. I det
fall entreprenören inte delar upp sin kostnad/ersättning skulle
kommunen kunna få ersättning med 6 procent enligt nuvarande
regelverk.
Detta förslag innebär att konkurrensneutraliteten mellan privata
entreprenörer och kommunal verksamhet inom de skattefria områdena
förbättras. En nackdel är att det kommer att finnas tre olika
ersättningsnivåer i kommunkontosystemet, vilket som nämndes ovan kan
behöva kombineras med en ökad kontroll av ansökningarna. Enligt
arbetsgruppen bör frågan om en stärkt kontroll i systemet övervägas
närmare.
Vidare redovisar arbetsgruppen förslag om att regelverket
kompletteras med formella regler så att möjlighet ges att rätta felaktiga
rekvisitioner från systemet. Dessutom presenteras två alternativa förslag
till hur återbetalning av mervärdesskatt till systemet kan ske vid
avyttring av fastighet.
Betänkandets lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting;
Härigenom föreskrivs att 6 § lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för kommuner och landsting skall ha följande
lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
6 §
Vid utbetalning av ersättning
enligt 5 § tillämpas bestämmel-
serna i 8 kap. 9, 10, 15 och 16 §§
mervärdesskattelagen (1994:200).
Vid utbetalning av ersättning
enligt 5 § tillämpas bestämmel-
serna i 8 kap. 9, 10, 15 och 16 §§
mervärdesskattelagen (1994:200).
Ersättning medges dock för
ingående mervärdesskatt som är
hän-förlig till sådana
boendeformer som regleras i 20
§ andra stycket och 21 § tredje
stycket socialtjänstlagen
(1980:620) samt 9 § 8 och 9
lagen (1993:387) om stöd och
service till vissa
funktionshindrade och
tillhandahålls enligt 6 §
socialtjänstlagen (1980:620)
eller 7 § lagen (1993:387) om
stöd och service till vissa funk-
tionshindrade.
2 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200);
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 3 och 29 §§ samt 8 kap. 10 §
mervärdesskattelagen (1994:200) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
3 kap.
3 §1
Undantaget enligt 2 § omfattar inte
1. upplåtelse eller överlåtelse av verksamhetstillbehör utom i fall som
avses i 2 § andra stycket,
2. omsättning av växande skog, odling och annan växtlighet utan
samband med överlåtelse av marken,
3. upplåtelse eller överlåtelse av rätt till jordbruksarrende,
avverkningsrätt och annan jämförlig rättighet, rätt att ta jord, sten eller
andra naturprodukter samt rätt till jakt, fiske eller bete,
4. rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet samt
upplåtelse av campingsplatser och motsvarande i campingverksamhet,
5. upplåtelse av parkeringsplatser i parkeringsverksamhet,
6. upplåtelse för fartyg av hamnar eller för luftfartyg av flygplatser,
7. upplåtelse av förvaringsboxar,
8. upplåtelse av utrymmen för reklam eller annonsering på fastigheter,
9. upplåtelse för djur av byggnader eller mark, och
10. upplåtelse för trafik av väg, bro eller tunnel samt upplåtelse av
spåranläggning för järnvägstrafik.
Undantaget enligt 2 § gäller inte
heller när en fastighetsägare för
stadigvarande användning i en
verksamhet som medför
skattskyldighet eller som medför
rätt till återbetalning enligt 10
kap. 9, 11 eller 12 § helt eller
delvis hyr ut en sådan byggnad
eller annan anläggning, som utgör
fastighet. Uthyrning till staten
eller en kommun är skattepliktig
även om uthyrningen sker för en
verksamhet som inte medför
sådan skyldighet eller rätt.
Skatteplikt föreligger dock inte
för uthyrning till en kommun, om
fastigheten vidareuthyrs av
kommunen för användning i en
verksamhet som inte medför
skattskyldighet eller rätt till
återbetalning enligt 10 kap. 9, 11
eller 12 § eller om uthyrningen
avser stadigvarande bostad. Vad
som har sagts om uthyrning gäller
även för upp-låtelse av bostadsrätt.
Undantaget enligt 2 § gäller inte
heller när en fastighetsägare för
stadigvarande användning i en
verksamhet som medför
skattskyldighet eller som medför
rätt till återbetalning enligt 10
kap. 9, 11 eller 12 § helt eller
delvis hyr ut en sådan byggnad
eller annan anläggning, som utgör
fastighet. Uthyrning till staten
eller en kommun är skattepliktig
även om uthyrningen sker för en
verksamhet som inte medför
sådan skyldighet eller rätt.
Skatteplikt föreligger dock inte
för uthyrning till en kommun, om
fastigheten vidareuthyrs av
kommunen för användning i en
verksamhet som inte medför
skattskyldighet eller rätt till
återbetalning enligt 10 kap. 9, 11
eller 12 § eller om uthyrningen
avser stadigvarande bostad. Till
stadigvarande bostad hänförs
inte sådana bo-endeformer som
anges i 6 § lagen (1995:1518)
om mervärdesskattekonton för
kommuner och landsting. Vad
som har sagts om uthyrning gäller
även för upplåtelse av bostadsrätt.
Andra stycket tillämpas också vid uthyrning i andra hand och vid
bostadsrättsinnehavares upplåtelse av nyttjanderätt till fastighet som
innehas med bostadsrätt.
I 9 kap. finns särskilda bestämmelser om skattskyldighet för sådan
uthyrning, bostadsrättsupplåtelse och upplåtelse av nyttjanderätt som
anges i andra och tredje styckena.
29 §2
Från skatteplikt undantas
kommunernas uttag av varor och
tjänster för eget behov.
Undantaget omfattar inte en
kommuns uttag av tjänster när det
gäller arbeten på stadigvarande
bostad i sådana fall som avses i 2
kap. 8 §.
Från skatteplikt undantas
kommunernas uttag av varor och
tjänster för eget behov.
Undantaget omfattar inte en
kommuns uttag av tjänster när det
gäller arbeten på stadigvarande
bostad i sådana fall som avses i 2
kap. 8 §. Till stadig-varande
bostad hänförs inte sådana
boendeformer som anges i 6 §
lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för
kommuner och landsting.
8 kap.
10 §3
Avdragsförbudet i 9 § 1 gäller
inte om den ingående skatten
hänför sig till förvärv eller import
för utförande av sådana tjänster
som avses i 2 kap. 7 eller 8 § och
för vilka uttagsbeskattning skall
ske med stöd av bestämmelserna i
2 kap. Avdrag får också göras för
ingående skatt som hänför sig till
ett jordbruksarrende även till den
del arrendet omfattar bostad.
Avdragsförbudet i 9 § 1 gäller
inte om den ingående skatten
hänför sig till förvärv eller import
för utförande av sådana tjänster
som avses i 2 kap. 7 eller 8 § och
för vilka uttagsbeskattning skall
ske med stöd av bestämmelserna i
2 kap. Avdrag får också göras för
ingående skatt som hänför sig till
ett jordbruksarrende även till den
del arrendet omfattar bostad.
Fastighetsägare som är
skattskyldig för uthyrning av
sådana boendeformer som anges
i 6 § lagen (1995:1518) om
mervärdesskattekonton för
kommuner och landsting har
avdragsrätt för ingående skatt
avseende dessa.
I 15 § och 16 § första stycket 2 finns särskilda begränsningar av rätten
till avdrag för ingående skatt som hänför sig till förvärv eller hyra av
personbilar eller motorcyklar.
Förteckning över remissinstanserna
Kammarrätten i Stockholm, Socialstyrelsen, Statskontoret,
Riksrevisionsverket, Riksskatteverket, Skattemyndigheten i Dalarnas
län, Statens skolverk, Konkurrensverket, Boverket, Kommittén för
uppföljning av resursfördelning till fristående skolor (U 1997:10),
Askersunds kommun, Bergs kommun, Bodens kommun, Bollnäs
kommun, Borlänge kommun, Gotlands kommun, Gällivare kommun,
Göteborgs kommun, Helsingborgs kommun, Höganäs kommun,
Jönköpings kommun, Kalmar kommun, Karlshamns kommun, Karlstads
kommun, Kils kommun, Kungsbacka kommun, Linköpings kommun,
Luleå kommun, Malmö kommun, Markaryds kommun, Mora kommun,
Nacka kommun, Nyköpings kommun, Skellefteå kommun, Skövde
kommun, Stockholms kommun, Sundsvalls kommun, Svenljunga
kommun, Uddevalla kommun, Valdemarsviks kommun, Vellinge
kommun, Västerås kommun, Östersunds kommun, Östra Göinge
kommun, Bohuslandstinget, Malmöhus läns landsting, Stockholms läns
landsting, Södermanlands läns landsting, Jönköpings läns landsting,
Byggentreprenörerna, Sveriges Fastighetsägareförbund, Friskolornas
riksförbund, HSB Riksförbund, Sveriges Industriförbund,
Landstingsförbundet, Riksbyggen, Riksförbundet för enskild vård,
SABO, Sveriges Arbetsgivareförening, Företagarnas Riksorganisation,
Svenska Kommunförbundet, Tjänsteförbundet, Föreningen
Auktoriserade Revisorer (FAR), Svenska Revisorsamfundet (SRS),
Komrev, Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Sveriges
Tandläkarförbund och Sveriges Privattandläkarförening.
Inrikesdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 6 april 1998
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden
Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Andersson, Winberg,
Ulvskog, Sundström, von Sydow, Klingvall, Åhnberg, Pagrotsky, Östros,
Engqvist
Föredragande: Jörgen Andersson
Regeringen beslutar proposition 1997/98:153 Vissa kommunala
frågor.
Senaste lydelse 1997:1256.
1 Senaste lydelse 1994:1798.
1 Senaste lydelse 1994:1798.
2 Senaste lydelse 1994:1798.
3 Senaste lydelse 1994:1798.
Prop 1997/98:153
26
1
Prop 1997/8:153
Bilaga 1
Prop 1997/98:153
Bilaga 1
Prop 1997/8:153
Bilaga 2
Prop 1997/98:153
Bilaga 2
Prop 1997/8:153
Prop 1997/98:153
Bilaga 3