Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:7 ·
Hämta Doc ·
Vissa spel- och lotterifrågor
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 7
Regeringens proposition
1996/97:7
Vissa spel- och lotterifrågor
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 19 september 1996
Lena Hjelm-Wallén
Erik Åsbrink
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i lotterilagen (1994:1000). Enligt
förslaget utvidgas lagens tillämpningsområde så att ett vidare område av
spelverksamhet faller in under lotteribegreppet och en vidare krets av
automatspel inryms under automatspelsbegreppet. Vidare föreslås att förbudet om
underårigas spel riktas mot anordnaren och dennes ombud samt att förbudet
utvidgas till att även omfatta vadhållning på hästtävling. Därutöver föreslås
vissa ändringar beträffande anställdas spel på värdeautomat, att en värdegräns
för inväxling av värdebevis och liknande mot kontanter införs samt att den
högsta vinstandelen för egentligt lotteri sänks.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1997.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Lagtext 3
3 Ärendet och dess beredning 10
4 Behovet av ändringar i lotterilagen 10
5 Lotteri 13
6 Automatspelsbegreppet 16
7 Underårigas spel 19
8 Övriga frågor 21
8.1 Anställdas spel 21
8.2 Konkurrensen på spelmarknaden 22
9 Kostnadskonsekvenser 23
10 Ikraftträdande 23
11 Författningskommentar 24
Bilaga 1 Sammanfattning av promemorian (Ds 1996:20)28
Bilaga 2 Promemorians lagförslag 29
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanserna 49
Bilaga 4 Lagrådets yttrande 40
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde 19 september 199641
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring
i lotterilagen (1994:1000).
2 Lagtext
2.1 Förslag om lag om ändring i lotterilagen (1994:1000)
Härigenom föreskrivs i fråga om lotterilagen (1994:1000)
dels att 3, 4, 6, 16, 17, 19, 20, 25, 27, 32, 35 och 36 §§ skall ha följande
lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 24 a §, närmast efter
rubriken Automatspel.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
3 §
-------------------------------------------------------
Med lotteri avses i denna Med lotteri avses i
lag en verksamhet där en denna lag en verksamhet där
eller flera deltagare, med en eller flera deltagare,
eller utan insats, kan få en med eller utan insats, kan
vinst till ett högre värde änfå en vinst till ett högre
vad var och en av de övriga värde än vad var och en av
deltagarna kan få genom de övriga deltagarna kan få.
Till lotteri hänförs
1. lottning, gissning, 1. lottning, gissning,
vadhållning eller liknande vadhållning och liknande
förfaranden, förfaranden,
2. marknads- och 2. marknads- och
tivolinöjen, tivolinöjen,
3. bingospel, 3. bingospel,
automatspel, roulettspel, automatspel, roulettspel,
tärningsspel, kortspel, tärningsspel, kortspel,
kedjebrevsspel och liknande kedjebrevsspel och
spel. liknande spel.
Vid bedömningen av om en verksamhet är ett lotteri skall hänsyn tas till
verksamhetens allmänna karaktär och inte endast till den större eller mindre
grad av slump som finns i det enskilda fallet.
Med vinst avses i denna lag även rätt till fortsatt spel.
4 §
-------------------------------------------------------
Med egentliga lotterier Med egentligt lotteri
avses i denna lag sådana avses i denna lag ett
lotterier som anges i 3 § sådant lotteri som anges i
första stycket 1 och 2 med 3 § andra stycket 1 och 2
undantag för vadhållning i med undantag för vadhållning
samband med hästtävling och i samband med hästtävling
idrottstävling. och sådan vadhållning i
samband med idrottstävling
som bedrivs i mer än en
kommun.
Med lottförsäljningsautomat avses en automat som inte är utrustad med en
slumpvalsgenerator eller ett elektroniskt minne och som efter betalning förser
deltagaren med en lottsedel som antingen är en vinstlott eller en nitlott.
6 §
-------------------------------------------------------
Med automatspel avses i Med automatspel avses i
denna lag spel på följande denna lag spel på mekaniska
mekaniska eller eller elektroniska
elektroniska spelautomater: spelautomater.
I denna lag avses med
-------------------------------------------------------
1. varuspelsautomat: en 1. varuspelsautomat: en
spelautomat som betalar ut spelautomat som betalar ut
vinst i form av varor och vinst i form av varor och
där vinstmöjligheterna helt där vinstmöjligheterna helt
eller delvis beror på eller delvis beror på
slumpen, slumpen,
2. penningautomat: en 2. penningautomat: en
spelautomat som betalar ut spelautomat som betalar ut
vinst i form av pengar och vinst i form av pengar och
där vinstmöjligheterna där vinstmöjligheterna
huvudsakligen beror på huvudsakligen beror på
slumpen, slumpen,
3. värdeautomat: en 3. värdeautomat: en
spelautomat som betalar ut spelautomat som betalar ut
vinst bara i form av vinst bara i form av
värdebevis, spelpolletter värdebevis, spelpolletter
eller liknande och där eller liknande och där
vinstmöjligheterna vinstmöjligheterna
huvudsakligen beror på huvudsakligen beror på
slumpen, slumpen,
4. skicklighetsautomat: 4. skicklighetsautomat:
en spelautomat som betalar en spelautomat som betalar
ut vinst i form av pengar ut vinst i form av pengar
och där vinstmöjligheterna och där vinstmöjligheterna
helt eller delvis beror på helt eller delvis beror på
spelarens skicklighet. spelarens skicklighet.
16 §
Tillstånd att anordna ett egentligt lotteri får ges, om
1. en vinst som utgörs av pengar uppgår till högst ett basbelopp,
2. värdepappersvinster utgör högst 25 procent av det sammanlagda vinstvärdet i
lotteriet,
-------------------------------------------------------
3. värdet av vinsterna i 3. värdet av vinsterna i
lotteriet motsvarar minst lotteriet motsvarar minst
35 procent och högst 55 35 procent och högst 50
procent av insatsernas procent av insatsernas
värde, värde,
4. vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där
lotteriet bedrivs, och
5. det kan antas att lotteriet kommer att ge sökanden skälig avkastning och
att denna kommer att användas för det aktuella allmännyttiga ändamålet.
Kravet enligt första stycket 5 på skälig avkastning gäller inte om det finns
särskilda skäl för annat.
Om lotterna skall säljas i en lottförsäljningsautomat krävs vidare att
1. en vinstplan är fastställd i förväg,
2. vinsterna har dragits i förväg inför en av tillståndsmyndigheten godkänd
kontrollant, och att
3. automaten inte betalar ut någon vinst.
17 §
En sådan sammanslutning som avses i 15 § och som är verksam huvudsakligen inom
en enda kommun får efter registrering anordna egentliga lotterier under en
treårsperiod, om
1. lotterierna bedrivs bara inom den eller de kommuner där sammanslutningen är
verksam,
2. lotterierna inte bedrivs från en fast försäljningsplats som tillhandahålls
av ett serviceföretag,
3. insatsernas sammanlagda belopp i de lotterier som anordnas under
treårsperioden uppgår till högst 20 basbelopp,
4. en vinst som utgörs av pengar uppgår till högst ett basbelopp,
-------------------------------------------------------
5. värdet av vinsterna i 5. värdet av vinsterna i
varje lotteri motsvarar varje lotteri motsvarar
minst 35 procent och högst minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas 50 procent av insatsernas
värde, värde,
6. vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där
lotteriet bedrivs, och
7. det för lotterierna finns föreståndare som registreringsmyndigheten
godkänt.
Registreringsmyndigheten får medge undantag från kravet på föreståndare enligt
första stycket 7 om det är uppenbart att någon sådan inte behövs.
För lotteri som avses i 16 § tredje stycket gäller vidare där angivna
särskilda förutsättningar.
19 §
En sådan sammanslutning som avses i 15 § första stycket får anordna egentliga
lotterier utan tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i samband med
a) en tillställning eller en sammankomst som sammanslutningen anordnar eller
deltar i eller
b) ett bingospel som sammanslutningen anordnar,
2. lotteriet bedrivs bara inom det för tillställningen, sammankomsten eller
bingospelet avsedda området,
3. värdet av varje insats uppgår till högst 1/6 000 basbelopp,
4. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/6 basbelopp,
-------------------------------------------------------
5. det sammanlagda värdet 5. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas 50 procent av insatsernas
värde, om antalet insatser värde, om antalet insatser
och vinster samt värdet av och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan, uppgjord plan,
6. vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller i den lokal där
lotteriet bedrivs,
7. lottköparen vid lottköpet får veta var och när vinsterna skall dras och på
vilket sätt resultatet av dragningen görs tillgängligt för allmänheten, om
vinstdragningen inte redan har ägt rum, och
8. vinsterna dras offentligt före tillställningens, sammankomstens eller
bingospelets slut för dagen, om vinstdragningen inte redan har ägt rum före
lottförsäljningen.
Försäljning av lotter genom påteckning på lottlistor får, trots vad som sägs i
första stycket 2, påbörjas fyra veckor innan tillställningen eller sammankomsten
äger rum.
20 §
Egentliga lotterier får även i andra fall än som anges i 19 § anordnas utan
tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i samband med
a) en offentlig nöjestillställning,
b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller
c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån
för ett allmännyttigt ändamål,
2. lotteriet bedrivs bara inom det för tillställningen eller sammankomsten
avsedda området,
3. vinsterna utgörs bara av varor eller tjänster,
4. värdet av varje insats uppgår högst 1/6 000 basbelopp,
5. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/60 basbelopp,
6. vinsterna delas ut i omedelbar anslutning till deltagandet i lotteriet,
-------------------------------------------------------
7. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas
värde, om antalet insatser
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan, och
-------------------------------------------------------
7. det sammanlagda värdet av
vinsterna motsvarar minst
35 procent och högst 50
procent av insatsernas
värde, om antalet insatser
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan, och
8. vinstandelen anges på lottsedlarna eller anslås i den lokal där lotteriet
bedrivs.
24 a §
-------------------------------------------------------
Tillstånd till automatspel
får lämnas bara i fråga om
varuspelsautomat,
penningautomat, värde-
automat och skicklighets-
automat.
25 §
Tillstånd att anordna spel på varuspelsautomater får lämnas, om
1. spelet anordnas i samband med
a) en offentlig nöjestillställning,
-------------------------------------------------------
b) hotell- och- b) hotell- och
restaurangverksamhet, om restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns det för rörelsen finns
tillstånd till servering av tillstånd till servering av
spritdrycker, vin eller spritdrycker, vin eller
starköl enligt lagen starköl enligt alkohollagen
(1977:293) om handel med (1994:1738) eller om det
drycker eller om det ändå kanändå kan antas att spelet
antas att spelet utan utan olägenhet kan anordnas
olägenhet kan anordnas i i samband med
samband med verksamheten, verksamheten, eller
eller
c) bingospel,
2. värdet av spelarens insats uppgår till högst 1/6 000 basbelopp,
3. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/300 basbelopp,
4. varje spelautomat förses med tillståndshavarens namn eller något annat
kännetecken,
5. det kan antas att spelautomaten inte kommer att användas för något annat
ändamål än den enligt ansökan är avsedd för, och
6. det kan antas att god ordning kommer att råda inom den lokal eller på den
plats där spelet skall bedrivas.
27 §
Tillstånd att anordna spel på värdeautomater i andra fall än som avses i 26 §
får ges, om
-------------------------------------------------------
1. spelet anordnas till
förmån för sådana
sammanslutningar som avses
i 15 §,
2. spelet anordnas i
samband med hotell- och
restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns
tillstånd till servering av
spritdrycker, vin eller
starköl enligt lagen
(1977:293) om handel med
drycker,
3. värdet av spelarens
insats uppgår till högst 1/6
500 basbelopp per spel,
4. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst tvåhundra
gånger insatsen,
5. högst fem värdeautomater
placeras på varje spelplats,
6. inga vinster betalas
ut i pengar,
7. värdet av vinsterna i
spelet motsvarar minst 85
procent av insatsernas
värde,
8. spelautomaterna kan
kontrolleras genom tele-
och databaserade
kommunikationssystem,
9. varje spelautomat
förses med tillståndshavarens
namn eller något annat
kännetecken,
10. det kan antas att
spelautomaten inte kommer
att användas för något annat
ändamål än den enligt ansökan är
avsedd för, och
11. det kan antas att god
ordning kommer att råda inom
den lokal eller på den plats
där spelet skall bedrivas.
Tillstånd enligt första
stycket får bara lämnas till
ett folkrörelseägt spelföretag
med statligt inflytande. Om
särskilda skäl föreligger får
tillstånd i stället lämnas
till ett annat folkrörelseägt
spelföretag eller till ett
spelföretag som ägs av
staten.
-------------------------------------------------------
1. spelet anordnas i
samband med hotell- och
restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns
tillstånd till servering av
spritdrycker, vin eller
starköl enligt alkohollagen
(1994:1738),
2. värdet av spelarens
insats uppgår till högst 1/6
500 basbelopp per spel,
3. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst tvåhundra
gånger insatsen,
4. högst fem värdeautomater
placeras på varje spelplats,
5. högst 100 kronor av
vinstens värde får växlas in
mot kontanter,
6. värdet av vinsterna i
spelet motsvarar minst 85
procent av insatsernas
värde,
7. spelautomaterna kan
kontrolleras genom tele-
och databaserade kommunika-
tionssystem,
8. varje spelautomat
förses med tillståndshavarens
namn eller något annat
kännetecken,
9. det kan antas att
spelautomaten inte kommer
att användas för något annat
ändamål än den enligt ansökan är
avsedd för, och
10. det kan antas att god
ordning kommer att råda inom
den lokal eller på den plats
där spelet skall bedrivas.
Tillstånd enligt första
stycket får bara lämnas till
ett spelföretag som ägs av
staten.
3
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
32 §
Tillstånd att anordna roulettspel och tärningsspel får ges, om
1. spelet anordnas i samband med
a) en offentlig nöjestillställning inom en nöjespark eller liknande
anläggning,
-------------------------------------------------------
b) hotell- och b) hotell- och
restaurangverksamhet, om restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns det för rörelsen finns
tillstånd till servering av tillstånd till servering av
spritdrycker, vin eller spritdrycker, vin eller
starköl enligt lagen starköl enligt alkohollagen
(1977:293) om handel med (1994:1738) eller om det
drycker eller om det ändå kanändå kan antas att spelet
antas att spelet utan utan olägenhet kan anordnas
olägenhet kan anordnas i i samband med
samband med verksamheten, verksamheten, eller
eller
c) trafik på fartyg i internationell trafik,
2. värdet av spelarens insats på varje särskild vinstmöjlighet uppgår till
högst 1/6 000 basbelopp,
3. värdet av högsta vinsten på varje särskild vinstmöjlighet uppgår till högst
1/200 basbelopp, och
4. den som söker tillstånd bedöms vara lämplig att driva
verksamheten.
35 §
-------------------------------------------------------
Den som är under 18 år får Den som anordnar
inte delta i automatspel, vadhållning i samband med
roulettspel, tärningsspel hästtävling eller anordnar
eller kortspel. automatspel, roulettspel,
tärningsspel eller kortspel
får inte låta någon som är
under 18 år delta i
lotteriet. Detsamma gäller
den som är ombud för den som
anordnar lotteriet.
36 §
-------------------------------------------------------
Anställda eller Anställda eller
funktionärer hos den som funktionärer hos den som
anordnar bingospel eller anordnar bingospel, annat
sådana lotterier som avses i automatspel än spel på
35 § får inte delta i värdeautomat i Sverige,
lotteriet. roulettspel, tärningsspel
eller kortspel får inte
delta i lotteriet.
______________
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
2. Verksamhet som före ikraftträdandet av denna lag inte är att anse som
lotteri men som kommer att kräva tillstånd enligt de nya föreskrifterna får
fortsätta att bedrivas till och med den 31 december 1997 under förutsättning att
den som anordnar verksamheten senast den 2 januari 1997 underrättar
Lotteriinspektionen om verksamhetens art.
3 Ärendet och dess beredning
Lotteriinspektionen har i en skrivelse till regeringen den 18 december 1995
påtalat ett behov av en översyn av lotterilagen (1994:1000) när det gäller
bestämmelserna om automatspel. Chefen för Civildepartementet gav den 6 februari
1996 en utredare i uppdrag att se över vissa av lotterilagens bestämmelser.
Uppdraget redovisades den 12 mars 1996 i promemorian Ändringar i lotterilagen
(Ds 1996:20). En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1. De lagförslag
som läggs fram i promemorian finns i bilaga 2. Promemorian har remissbehandlats.
En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av
remissyttrandena finns tillgängliga i detta lagstiftningsärende (dnr Fi96/3182).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 22 augusti 1996 att inhämta Lagrådets yttrande över ett
förslag till lag om ändring i lotterilagen (1994:1000). Det till lagrådet
överlämnade förslaget är likalydande med det lagförslag som finns i
propositionen. Lagrådet har lämnat lagförslaget utan erinran. Lagrådets yttande
finns i bilaga 4.
4 Behovet av ändringar i lotterilagen
-------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: En övergripande översyn av |
| lotterilagen behövs. Vissa ändringar bör dock |
| genomföras redan nu. |
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens bedömning.
Remissinstanserna: Nästan alla remissinstanser som har yttrat sig är positiva
till att en mer övergripande översyn genomförs. Göta hovrätt anför att
lotterilagen på sikt bör bli föremål för en ny översyn. Riksåklagaren förordar
en mer övergripande översyn inriktad på att skapa en tydligare lagstiftning
anpassad till spelmarknaden. Lotteriinspektionen anför att lotterilagens hela
konstruktion bör analyseras och att lagen i framtiden bör få karaktär av ramlag.
Folkrörelsernas lotteribyrå anser att en översyn bör göras av bestämmelserna i
lotterilagen bl.a. med hänsyn till den snabba tekniska utvecklingen inom spel-
och lotteribranschen och att de föreslagna ändringarna kan avvakta en sådan
översyn.
Skälen för regeringens förslag: Lotterilagen trädde i kraft den 1 januari
1995. Lagen grundar sig på Lotteriutredningens betänkande Vinna eller försvinna
(SOU 1992:130). Den tekniska utvecklingen och uppfinningsrikedomen inom
spelbranschen har medfört att en ytterligare och mer djupgående översyn av lagen
bör övervägas redan nu. Lagens nuvarande konstruktion innebär en klar risk att
nya spelformer som inte omfattas av lagen kan införas. Det hänger samman med de
avgränsningar som har gjorts av lagens tillämpningsområde, särskilt genom de
definitioner som den ställer upp. Av störst praktisk betydelse är här
definitionerna på begreppen lotteri och automatspel.
Det s.k. Lyckohjulet
Lotteriinspektionen har i ett beslut den 27 februari 1995 med stöd av 52 §
lotterilagen meddelat ett förbud för en arrangör av bingospel i Stockholm att
bedriva fortsatt spel på spelautomater med beteckningen "Lyckohjulet". Spelet
bedrevs i samband med bingospel. Lotteriinspektionen motiverade beslutet med att
den aktuella automattypen närmast var att se som en s.k. värdeautomat enligt 6 §
lotterilagen. För att bedriva spel på en sådan automat krävs dels regeringens
tillstånd, dels att automaten är typgodkänd av Lotteriinspektionen. Enligt
myndigheten var inte dessa krav uppfyllda. Beslutet överklagades till Länsrätten
i Södermanlands län, som i dom den 24 november 1995 biföll överklagandet.
Domstolen grundade sin bedömning på definitionen på automatspel i 6 §
lotterilagen. Där framgår att med automatspel avses spel på varuspelsautomat,
penningautomat, värdeautomat och skicklighetsautomat. Enligt lagtexten har dessa
automater det gemensamt att vinst skall betalas ut av själva automaten. Vinsten
på Lyckohjulet betalas inte ut av automaten utan av funktionärer i bingohallen.
Länsrätten konstaterade därför att Lyckohjulet inte kan anses utgöra en sådan
automat som avses i 6 § lotterilagen. Beslutet överklagades inte.
Utvecklingen inom spel- och lotterimarknaden
Också andra förhållanden gör en översyn angelägen. Den höga detaljrikedomen i
lagen gör att krav på lagändringar kan komma att ställas återkommande.
Utvecklingen inom spel- och lotterimarknaden är mycket expansiv och utbudet av
spel och lotterier ökar och förändras ständigt. Den snabba datatekniska
utvecklingen är en av flera faktorer som starkt bidrar till detta. De nya
spelformer som lanseras bygger ofta på ny teknik och är ofta utformade på ett
sådant sätt att det är lätt att delta i spelen. De kräver ofta inga större
kunskaper utan slumpen styr till stor del utfallet av spelen.
En annan utveckling är att snabbheten i spelen ökar - dragning och
vinstutbetalning sker i omedelbar eller nära anslutning till varandra.
Tillgängligheten till spelen blir också allt större. Från att till en början ha
varit periodiska spel, t.ex. veckovisa, finns spelformerna nu i princip
tillgängliga varje dag. Marknadsföringen intensifieras allteftersom nya spel
introduceras och konkurrerar med redan befintliga spel. Antalet spelbutiker och
spelhörnor i butiker och köpcentrum ökar.
On-linespelen tar allt större del av marknaden på bekostnad av traditionella
lotterier.
Ny teknik utvecklas fortlöpande och det kommer genom fortsatt utbyggnad av
datanät, t.ex. Internet, att bli allt bättre möjligheter att integrera spelen i
sådan teknisk utrustning som TV-apparater och persondatorer. Persondatorer finns
i nästan vart tredje hem och marknadsföringen och försäljningen av dem görs
bl.a. med utgångspunkt i att de går att använda som speldatorer.
Teknikutvecklingen skapar också helt nya möjligheter för ett utbrett
internationellt spel på distans. Här utgörs hörnstenarna av dels utvecklingen av
elektroniska betalströmmar via t.ex. kreditkort och s.k. IC-kort, dels den
ökande användningen av digital telefoni. Den digitala telefontekniken ger en
mycket hög säkerhet som baseras på just aktiva kort. De finansiella systemen och
deras internationalisering ger allt bättre möjligheter att hantera såväl
spelinsatser som vinstutbetalningar oberoende av var spelarna befinner sig. De
internationella näten för data och telefoni knyts allt närmare varandra och man
kan, t.ex. via Internet, förmedla transaktioner över hela världen.
Utvecklingen inom databranschen fokuserar i allt större utsträckning på spel
och underhållning i olika integrerade miljöer där dataspel, CD-skivor och
satellitöverföringar är ingående komponenter. De enskilda konsumenterna blir i
allt större utsträckning branschens viktigaste målgrupp.
Spelmarknadens omfattning är okänd i och med det illegala spel som
förekommer, t.ex. på s.k. pokerterminaler, och det är svårt att uppskatta
omfattningen av denna typ av spel. Även illegalt spel söker sig nya vägar med
utnyttjande av elektronik och informationsteknik.
Spelen kan i framtiden komma att i allt större utsträckning bygga på
lösningar med en teknik i program- och maskinvara som medför ökade möjligheter
till samspel mellan spelet och spelaren. Olika medier och tekniker kommer
sannolikt att vävas samman i allt större omfattning. Spelen kan då administreras
och övervakas tämligen enkelt från centrala datorer där datakommunikation är den
förbindande länken. De centrala datorsystemen har möjlighet att hantera också
vinstvärdering och ekonomisk redovisning, bevakning av vinstutlösen m.m.
I de moderna spelautomaterna har den nya tekniken fått ett kraftigt
genomslag. Dessa spelautomater är i princip datorer med en teknik som kan mäta
sig med den senaste persondatortekniken. Automaterna är till formatet och
utseendet anpassade till att likna de tidigare s.k. enarmade banditerna, men de
är helt elektroniska med ljudeffekter och pekskärm med mycket god
bildupplösning. Varje spelautomat kan växla mellan ett stort antal olika spel
och automaterna kan kopplas upp mot varandra i nätverk. Detta gör det i sin tur
möjligt att administrera det totala spelet så att bl.a. ackumulerade vinstmedel
kan utdelas. Den nya tekniken för spelautomater innebär att ett fåtal automater
i realiteten kan utgöra ett helt minikasino som innehåller ett varierat utbud av
olika spel.
Utvecklingen inom spelbranschen medför även att olika konkurrensfrågor blir
aktuella. Framförallt gäller detta den snabba framväxten av spel på nationella
och internationella datanätverk. Även frågan om vilka eventuella begränsningar
som är möjliga att göra i fråga om spel mot bakgrund av Sveriges internationella
åtaganden aktualiseras.
Särskild utredare
Den tekniska utvecklingen liksom uppfinningsrikedomen inom spelbranschen medför
ur framförallt skydds- och konkurrenssynpunkt att det är viktigt att
lotterilagen är så utformad att den inte kan kringgås. De förhållanden som
regeringen har redogjort för nu innebär att en större analys av hela lagens
konstruktion är befogad trots att den varit i kraft så kort tid. Att en sådan
analys behövs har fått ett starkt stöd vid remissbehandlingen av promemorian
Ändringar i lotterilagen (Ds 1996:20). Regeringen har därför för avsikt att
tillkalla en särskild utredare för att göra en övergripande översyn av lagen. I
det sammanhanget kan en del av de frågor som tagits upp i den angivna
promemorian behandlas, bl.a. definitionen av begreppet lottförsäljningsautomat
och frågan om spel på kredit. Redan i dag är det emellertid angeläget att
åtgärda de brister i lagen som påtalats i fråga om definitionerna av lotteri och
automatspel. Det är även angeläget att redan nu se över de regler som rör
underårigas spel. Vi tar upp bl.a. dessa frågor i det följande.
5 Lotteri
-------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Kopplingen mellan den allmänna|
| lotteri- definitionen i lotterilagen och de olika |
| lotterikategorierna tas bort. Vadhållning i |
| samband med idrottstävling skall vara att anse som |
| ett egentligt lotteri under förutsättning att det |
| bedrivs inom en kommun. |
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag. Utredaren
har dessutom föreslagit att det i 3 § lotterilagen uttryckligen bör framgå att
nummerspel är att anse som en särskild lotterikategori. Vidare har utredaren
föreslagit att begreppet vadhållning definieras och att definitionen på
bingospel förtydligas.
Remissinstanserna: Merparten av alla remissinstanser som yttrat sig över
förslagen är positiva. Kammarrätten i Göteborg ställer sig tveksam till om
ändringen i 3 § lotterilagen blir så tydlig som avses och föreslår därför att
lagtexten bearbetas ytterligare. Riksskatteverket avstyrker slopandet av
kopplingen mellan första och andra stycket i 3 § lotterilagen eftersom den
föreslagna skrivningen gör lotteribegreppet mycket diffust. Lotteriinspektionen
anför att de luckor som finns i lagen bör täppas till. Inspektionen är vidare
tveksam till att införa begreppet nummerspel eftersom förfarandet i många fall
är att anse som en del av begreppet vadhållning.
Skälen för regeringens förslag:
Begreppet lotteri
Vissa av de problem som har uppkommit sedan 1994 års lotterilag trädde i kraft
hänger samman med den avgränsning av lotteribegreppet som kom att göras i lagen.
Lotteribegreppet i 1994 års lotterilag avviker i viss mån från det som har
använts i den tidigare lagstiftningen. I lagen kopplas den allmänna definitionen
av lotteri - en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats,
kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna
kan få - ihop med vissa närmare angivna slag av lotterier: lottning, marknads-
och tivolinöjen, bingospel m.m. Kopplingen innebär att resultatet vid en
prövning i ett enskilt fall av om en viss verksamhet är att anse som ett
lotteri, skulle kunna bli att verksamheten är ett lotteri endast om förut-
sättningen enligt den allmänna definitionen är uppfylld och att verksamheten
dessutom kan hänföras till någon av de uppräknade kategorierna av lotteri som
anges i 3 § lotterilagen. Det betyder att en verksamhet som inte kan hänföras
till någon av dessa kategorier definitionsmässigt inte skulle vara att anse som
lotteri. Mot bakgrund av den tekniska utveckling som beskrivits i det föregående
finns det risk för att alla de aktiviteter som annars skulle kunna betecknas som
lotteri inte kommer att omfattas av lagen. Med hänsyn till de problem som är
förknippade med okontrollerat spel är det angeläget att lagens bestämmelser
omfattar ett så stort område av spelverksamhet som möjligt. Lagen bör därför
ändras på denna punkt.
Det är i första hand två faktorer som motiverar en sådan ändring. Den ena är
behovet av att skydda allmänheten från t.ex. ekonomiskt riskfyllda eller
beroendeskapande spelformer. Den andra är hänsynen till konkurrensneutraliteten.
Det kan knappast godtas från konkurrenssynpunkt att bara den verksamhet som
faller in under definitionerna i
3 § 1-3 lotterilagen är tillståndspliktig och står under tillsyn, medan en annan
som kanske är av likartad karaktär inte alls omfattas av lagen.
Mot denna bakgrund finns det enligt regeringens mening skäl att utvidga
definitionen av lotteri i lotterilagen. Vi föreslår därför att kopplingen mellan
den allmänna lotteridefinitionen och de olika lotterikategorierna tas bort.
Detta medför att lotteribegreppet vidgas till att avse andra kategorier av
verksamheter än de som anges i 3 § lotterilagen under förutsättning att kraven i
första stycket är uppfyllda.
Vadhållning, bingospel och nummerspel
Regeringen har i det föregående nämnt att en särskild utredare bör tillkallas
för en mer övergripande översyn av lotterilagen. I det sammanhanget kan de olika
lotterikategorierna komma att ses över. Det finns därför inte skäl för att nu
genomföra några ändringar avseende de olika kategorierna vadhållning och
bingospel. Detsamma gäller för nummerspel.
Vadhållning i samband med idrottstävling
Enligt lotterilagen räknas inte vadhållning i samband med hästtävling eller
idrottstävling till vad som kallas egentligt lotteri. Detta innebär att sådan
vadhållning i princip inte är tillåten. Den får äga rum bara efter tillstånd av
regeringen med stöd av 45 § lotterilagen och detta oavsett om vadhållningen
enbart skall bedrivas inom en kommun eller över kommungränser. Detta har medfört
att bl.a. den typ av vadhållning i samband med idrottstävlingar som tidigare
skett lokalt i anslutning till evenemang av olika karaktär inte längre är direkt
tillåten. Enligt vad regeringen erfarit har detta medfört ett inte obetydligt
inkomstbortfall för föreningarna. Regeringen har nyligen beviljat en
ishockeyförening i västra Sverige tillstånd att bedriva vadhållning bl.a. på
matchresultatet i anslutning till evenemanget. Tillståndet är tidsbegränsat i
avvaktan på de överväganden som nu görs i fråga om en generell lösning.
För det lokala föreningslivet är vadhållning i samband med idrottstävling av
stor betydelse. Denna typ av spel ökar intresset för det lokala evenemanget och
har ett betydande ekonomiskt värde för det lokala föreningslivet. Enligt
regeringens mening bör därför sådan vadhållning kunna bedrivas i anslutning till
ett evenemang med den berörda kommunen som tillståndsmyndighet. Vi föreslår
därför att vadhållning i samband med idrottstävling skall anses som ett
egentligt lotteri under förutsättning att det bedrivs inom en kommun. Om
vadhållning skall bedrivas i mer än en kommun bör det liksom nu fordras särskilt
tillstånd av regeringen. Något skäl att ändra reglerna i fråga om vadhållning i
samband med hästtävling finns inte.
4
6 Automatspelsbegreppet
-------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Begreppet automatspel ändras så|
| att det får beteckna spel på mekaniska eller |
| elektroniska automater oavsett deras beskaffenhet |
| i övrigt. Därutöver införs ett förbud mot att tillstånd|
| ges till andra automatspel än de som räknas upp i 6 §|
| lotterilagen. Det nuvarande kravet på att tillstånd|
| till spel på värdeautomat endast får ges under |
| förutsättning att spelet bedrivs till förmån för |
| ideell förening slopas. En förutsättning för att |
| tillstånd till spel på värdeautomat skall ges, är att|
| högst 100 kr av vinsten får växlas in mot kontanter.|
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag. Utredaren
har dessutom föreslagit att definitionerna på varuspelsautomat, penningautomat,
värdeautomat och skicklighetsautomat ändras i utvidgande riktning.
Remissinstanserna: Merparten av remissinstanserna som har yttrat sig över
förslaget är positiva. Göteborgs kommun avstyrker förslaget till ny definition
av automatspel eftersom ifrågavarande "Lyckohjul" faller under
automatspelslagen. Konkurrensverket anser att lotterier skall definieras efter
funktion och inte teknik. Lotteriinspektionen och AB Tipstjänst anser att det
inte finns skäl till att införa en begränsning mot inväxling av värdebevis mot
kontanter.
Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) instämmer i vad Tipstjänst
anfört. SHR understryker vikten av att regelsystemet blir klart och entydigt.
Skälen för regeringens förslag: Spel på mekaniska spelautomater har förekommit
under lång tid. Under senare år har de mekaniska spelautomaterna kommit att
kompletteras med - och delvis ersättas av - elektroniska spelautomater.
Bakgrunden till de frågor som har uppkommit med anledning av det s.k.
Lyckohjulet är lotterilagens lotteri- och automatspelsbegrepp. I samband med
bingospel bedrivs på många ställen i landet spel på Lyckohjul, som
tillståndsfria sidolotterier. Lyckohjulet är en spelautomat som till stor del
påminner om en s.k. enarmad bandit. Den drivs elektroniskt men utan arm. Vinsten
genereras av tre hjul försedda med ett antal symboler. De olika kombinationerna
av symboler ger vinst i enlighet med en vinstplan som sitter på automatens
utsida. Vinsterna kan genom en knapptryckning användas för återspel. Önskar man
utbetalning av vinsten, kan en tillkallad funktionär betala ut den vinstsumma
som visas i en ruta på automaten. Enligt uppgift från Sveriges bingoarrangörers
centralorganisation (Svebico) ligger vinstnivån på drygt 80 procent. Insatserna
kan varieras mellan en krona och fem kronor. Vinsten uppgår på de automater som
har placerats ut till högst 100 gånger insatsen. Det som skiljer Lyckohjulet
från de spelautomater som definieras i 6 § lotterilagen är att denna automat
inte betalar ut vinster automatiskt genom automaten utan kontant av personal i
spellokalen. Utseendemässigt finns ingen avgörande skillnad mellan ett Lyckohjul
och t.ex. en värdeautomat, utom på just den punkten.
Länsrätten i Södermanlands län har, som redovisats i avsnitt 4, i en dom i
november 1995 upphävt Lotteriinspektionens förbud mot spelen i vissa bingohallar
och slagit fast att spel på Lyckohjul inte kan anses utgöra ett sådant
automatspel som anges i 6 § lotterilagen. För Lyckohjulets användning som
sidolotteri till bingospel krävs därför inget tillstånd.
Innebörden av den definition som begreppet automatspel har fått synes vara att
spel på en automat som inte svarar mot de kriterier som anges för
varuspelsautomat, penningautomat, värdeautomat eller skicklighetsautomat inte är
att anse som automatspel i lagens mening.
Frågan är om spel på en apparat av annat slag överhuvudtaget kan anses som
lotteri. För att detta skall vara fallet måste spelet kunna hänföras till någon
av de lotterikategorier som räknas upp vid sidan om "automatspel" i 3 § första
stycket 1-3 lotterilagen. Det är tveksamt om ett automatspel av sådant slag
faller in under punkt 1, dvs. kan ses som lottning, gissning, vadhållning eller
liknande förfaranden. Detsamma gäller i fråga om marknads- och tivolinöjen
enligt punkt 2, åtminstone om apparaten inte kan förknippas speciellt med
verksamhet på marknader och tivolin. I lagens förarbeten nämns ringkastnings-
anordningar, bollkastning, pilkastning och skjutbanor som exempel på marknads-
och tiviolinöjen (prop. 1993/94:182 s. 53).
Det är uppenbart att spel på denna typ av automat ligger utanför
bingobegreppet. Utredaren ger uttryck för uppfattningen att automaten inte
heller passar in på någon av de övriga lotterikategorier som anges i 3 § första
stycket 3 lotterilagen. Regeringen delar inte utredarens bedömning. 3 § första
stycket 3 lotterilagen måste läsas så att frasen “och liknande spel„ som
avslutar meningen är hänförlig till samtliga kategorier som räknas upp i
punkten, alltså även till automatspel.
Mot denna bakgrund och för att förhindra att lagen ges den innebörden, bör
begreppet automatspel ändras så att det, liksom före 1994 års lotterilag, får
beteckna spel på mekaniska eller elektroniska automater, oavsett deras
beskaffenhet i övrigt. Det betyder att en sådan företeelse som spel på
Lyckohjulet kommer att höra till automatspel i lotterilagens mening. Automatspel
bör - såsom lagstiftarens mening har varit - tillåtas bara i form av spel på
varuspelsautomater, penningautomater, värdeautomater och skicklighetsautomater.
Dessutom bör ett uttryckligt förbud mot andra automatspel än de som anges i 6 §
lotterilagen införas.
Eftersom regeringen avser att företa en mer övergripande översyn av
lotterilagen kan eventuella ändringar avseende definitionerna på de olika
automatspelen samt övriga frågor kring automatspel avvakta.
Frågor om tillstånd för anordnande av spel på värdeautomat
Beträffande tillstånd till spel på värdeautomat framgår av 27 § första stycket 1
lotterilagen att tillstånd till sådant spel får ges under förutsättning att
spelet anordnas till förmån för ideell förening. Riksdagen har under våren
beslutat om att ett nytt vinstdelningssystem skall införas (prop. 1995/96:169,
bet. 1995/96:FiU14, rskr. 1995/96:248). I huvudsak innebär det nya systemet att
vinster i det statsägda företaget, efter avdrag för ett grundbelopp som
tillfaller staten, delas mellan staten och föreningslivet. Systemet ersätter
tidigare gällande öronmärkning av överskottet från det värdeautomatspel som AB
Tipstjänst i juni 1995 fick regeringens tillstånd att bedriva. Kulturutskottet
har i sitt yttrande över propositionen (1995/96:KrU8y s. 4) anfört att det
föreslagna vinstdelningssystemet står i mindre god överensstämmelse med 27 §
första stycket 1 lotterilagen. Regeringen, som delar utskottets bedömning,
föreslår därför att bestämmelsen i 27 § första stycket 1 lotterilagen tas bort.
När förslaget till ny lotterilag behandlades i riksdagen våren 1994, fanns det
även ett förslag om att det dittills statsägda AB Tipstjänst framgent skulle
ägas av folkrörelser men att det skulle finnas ett statligt inflytande över
bolaget (prop. 1993/94:243). Kulturutskottet uttalade i sitt betänkande om
lotterilagen (bet. 1993/94:KrU32 s. 15) att AB Tipstjänst med den i
propositionen föreslagna konstruktionen skulle uppfylla de krav som enligt
huvudregeln borde gälla för att ett spelföretag skulle kunna få tillstånd att
anordna spel på värdeautomater. Några förändringar i ägandet har emellertid inte
gjorts. Reglerna om vem som kan ges tillstånd bör därför ändras så att de bättre
står i överensstämmelse med hur aktuella spelföretag ägs.
Inväxling av värdebevis från värdeautomat mot kontanter
Det har ansetts oklart om lotterilagen medger att värdebevis växlas in mot
kontanter. Av 27 § första stycket 6 framgår att tillstånd till spel på
värdeautomat får ges om inga vinster betalas ut i pengar. Redan av definitionen
av värdeautomat i 6 § framgår att det inte är fråga om att automaten skall
betala ut pengar, utan att automaten betalar ut vinst i form av värdebevis,
spelpolletter eller liknande. Det ligger därför nära till hands att anta att
regleringen i 27 § var avsedd att gälla inväxling av värdebevis. En sådan
tolkning stämmer också överens med vissa uttalanden i förarbetena till
lotterilagen. I prop. 1993/94:182 sägs sålunda (s. 30) att med värdebevis
förstås en handling som har ett ekonomiskt värde men som inte kan lösas in i
pengar, t.ex. presentkort, samt vidare (s. 72) att kontantutbetalning inte får
förekomma när vinsten har registrerats på debiteringskort, s.k. smart cards.
Det kan konstateras att lagen inte ger klart besked vad som gäller om
möjligheten till inväxling av värdebevis och liknande mot kontanter. Ett
klargörande bör därför göras i lagen.
Vid värdeautomatspel skall vinsten utgöras av ett värdebevis eller liknande.
En värdeautomat där värdebeviset omedelbart kan växlas in mot kontanter, kanske
t.o.m. i en automat som är integrerad med värdeautomaten, är till sin karaktär
mycket snarlik en penningautomat och kan uppfattas som en sådan av spelaren. Det
finns därför anledning att begränsa möjligheterna till inväxling mot kontanter.
Utgångspunkten bör fortsättningsvis vara att värdebevis inte kan växlas in mot
kontanta medel. Det finns dock anledning att tillåta att mindre belopp betalas
ut i kontanter, bl.a. för att den som anordnar spelet skall kunna lämna tillbaka
växel när den vara som inhandlas för värdebeviset inte helt motsvarar bevisets
värde. Ett fullständigt förbud mot att lämna kontanter kunde också, med tanke på
att automaterna skall vara placerade i restaurangmiljö, i stället leda till ökad
alkoholkonsumtion.
Med hänvisning till det som anförts nu föreslås att lotterilagen ändras så att
belopp upp till högst 100 kr får växlas in mot kontanter.
7 Underårigas spel
-------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Förbudet för den som är under 18|
| år att delta i vissa lotterier riktas mot |
| anordnaren och dennes ombud. Förbudet utvidgas |
| till att omfatta vadhållning på hästtävlingar. |
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag. En
skillnad är att utredaren föreslagit att förbudet skall rikta sig även mot den
som förmedlar en lotteritjänst från den som anordnar lotteriet. Vidare har
utredaren föreslagit att förbudet skall omfatta all slags vadhållning och
bingospel samt att förbudet skall straffsanktioneras.
Remissinstanserna: Merparten av remissinstanserna är positiva och tillstyrker
förslaget. Aktiebolaget Trav och Galopp har inga principiella invändningar mot
lagstiftning om åldersgräns. Riksåklagaren avstyrker föreslagen utvidgning av
det straffbara området och anser att inga bärande skäl för förslaget har anförts
i promemorian. Rikspolisstyrelsen anser att ett avgiftssystem bör övervägas. AB
Tipstjänst anser inte att de statliga spelbolagen skall åläggas lagstadgade
åldersgränser för sina spel utan att det i stället bör vara bolagen som skall
verka för att minderårigas spel förhindras.
Skälen för regeringens förslag: I 35 § lotterilagen finns en bestämmelse om
underårigas spel. Där föreskrivs att den som är under 18 år inte får delta i
automatspel, roulettspel, tärningsspel eller kortspel. Förbudet för underåriga
att spela på vissa lotterier är inte sanktionerat, dvs. om någon handlar i strid
med det kan personen i fråga inte straffas. Det finns skäl att här uppmärksamma
bestämmelsens innehåll i två avseenden. Det ena gäller vem ett förbud bör rikta
sig till - skall det vara till den underårige eller skall det vara till den som
anordnar ett lotteri? Den andra frågan gäller vilka lotterier som förbudet skall
avse. Det finns skäl att överväga en utvidgning av förbudskretsen.
Det kan antas att 35 § lotterilagen med nuvarande utformning har en viss
pedagogisk betydelse. Den som anordnar ett lotteri kan ha lättare att avvisa
spelintresserad ungdom om han kan hänvisa till bestämmelsen. Enligt regeringens
mening kan det emellertid vara än mer ändamålsenligt och effektivt om
förbudsregeln riktas mot den som anordnar lotteriet.
I stor utsträckning företräds anordnare av lotterier av personer som har i
uppdrag att på anordnarens vägnar sälja lotter och ta emot betalning. Detta
gäller särskilt i fråga om rikstäckande lotterier. När ett lotteri som omfattas
av förbudet i 35 § lotterilagen tillhandahålls allmänheten genom ett ombud bör
det ankomma på denne att ansvara för att underåriga inte deltar i lotteriet.
Förbudsregeln bör därför avse också ombud. Att låta förbudet även omfatta
förmedlare av lotteritjänst leder enligt regeringens mening för långt.
I 52 § lotterilagen föreskrivs i dag att en tillsynsmyndighet får meddela de
förelägganden och förbud som behövs för att lagen och de föreskrifter och
villkor som meddelats med stöd av lagen skall följas. Föreläggandet och förbudet
får förenas med vite. Detta innebär att tillsynsmyndigheten kan förelägga bl.a.
en anordnare av lotteri som bryter mot förbudet i 35 § lotterilagen att upphöra
med detta. Detta torde enligt regeringens mening vara en tillräckligt
verkningsfull sanktion för att uppnå önskat resultat. Någon straffsanktion
behövs därför inte enligt vår mening.
Hösten 1995 genomförde Lotteriinspektionen ett seminarium som be-handlade
underårigas spel. Flera av deltagarna i seminariet pekade på ökade problem med
sådant spel. Riksförbundet Spelberoende har ur Allmänna arvsfonden fått medel
för ett informationsprojekt till ungdomar om riskerna med spel.
Flera av spelmarknadens aktörer har själva uppmärksammat frågan och även
vidtagit åtgärder för att begränsa möjligheterna för underåriga att delta i
spel. AB Tipstjänst uppgav vid seminariet att man har beslutat att en 18-
årsgräns skall gälla för deltagande i vissa av bolagets spel. I regeringens
tillstånd till Aktiebolaget Trav och Galopp föreskrivs att personer under 18 år
inte skall erbjudas att ingå vad. Svenska Penninglotteriet AB har tidigare
framhållit att man inte anser spel från underårigas sida på bolagets produkter
vara något problem. Bingohallarnas branschorganisation Svebico har rekommenderat
sina medlemsföretag att iaktta en 18-årsgräns för deltagande i bingo.
Mycket tyder emellertid på att bolagen, trots sina goda avsikter, inte helt
har lyckats undanhålla underåriga från spel. Frågan om underårigas spel är
allvarlig eftersom särskilt vissa spel kan leda till ett vanemässigt spelande.
En tidig speldebut kan leda till att problemen blir svårare att komma till rätta
med.
Ett totalförbud skulle med stor sannolikhet leda till att illegalt spel
uppstår. Spelmarknaden måste i olika avseenden - och också här - finna
balanspunkten där risken för missbruk och skada är så låg som möjligt samtidigt
som spelen är tillräckligt attraktiva för att inte ett illegalt spel skall
etableras.
Det är emellertid angeläget att unga människor förhindras att delta i sådant
spel som lätt kan leda till ett vanemässigt beteende. Enligt de ännu ganska
begränsade forskningsuppgifter som finns är spelens snabbhet och spänningsgrad
av stor betydelse här. Snabba spel innebär att det är en kort tidsrymd mellan
det ögonblick då insatsen görs och det då en vinst kan betalas ut. De spel som
särskilt har nämnts i detta sammanhang är vadhållning och bingo. Rikstäckande
vadhållning i samband med hästtävlingar bedrivs av Aktiebolaget Trav och Galopp
och rikstäckande vadhållning i samband med idrottstävlingar av AB Tipstjänst.
För att förhindra att spel får fäste bland yngre bör förbudet för deltagande i
vissa lotterier utvidgas. Den förbudsregel som gäller i dag avser lotterier av
fyra slag, nämligen automatspel, roulettspel, tärningspel och kortspel. En
ändamålsenlig avgränsning synes vara att förbudet i fortsättningen även omfattar
vadhållning i samband med hästtävling. Att låta förbudet omfatta all slags
vadhållning och bingospel leder enligt regeringens mening för långt. Det skulle
bl.a. få till följd att enkla spel som t.ex. stryktips inte skulle vara tillåtet
för underåriga. Regeringen överväger i stället att i samband med behandling av
koncessionen för det statliga spelbolaget som villkor för vissa spel ange att de
inte får förmedlas till ungdomar under 18 år. Vi föreslår alltså att förbudet
utvidgas till att omfatta även vadhållning i samband med hästtävling.
8 Övriga frågor
8.1 Anställdas spel
-------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Anställda och funktionärer hos|
| den som anordnar automatspel får delta i spel på |
| värdeautomat i Sverige. |
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag. Dock har
utredaren föreslagit att det generella förbudet för anställda hos den som
anordnar vissa typer av spel skall straffsanktioneras.
Remissinstanserna: Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen avstyrker att
förbudet straffsanktioneras.
Skäl för regeringens förslag: Enligt 36 § lotterilagen får anställda och
funktionärer hos den som anordnar bingospel, automatspel, roulettspel,
tärningsspel eller kortspel inte delta i lotteriet. Denna princip infördes genom
1994 års lotterilag. Enligt motiven betingades den av intresset att åstadkomma,
bibehålla och förstärka tilltron till den angivna spel- och lotteriverksamheten.
Den som bryter mot förbudet kan inte drabbas av någon lagstadgad sanktion.
Det finns inte skäl att göra någon annan bedömning i principfrågan. Anställda
och funktionärer bör inte ha rätt att delta i sådana lotterier där de kan
påverka spelutfallet, antingen på egen hand eller i samverkan med annan. Detta
är fallet med bingospel, de flesta former av automatspel, roulettspel, tärnings-
spel och kortspel.
Det kan sättas i fråga om detta gäller i fråga om spel på värdeautomater.
Tillstånd till spel på värdeautomater får lämnas i två fall. Det ena gäller när
spelet anordnas på fartyg i internationell trafik. Det andra fallet är när spel
anordnas i en restauranglokal med utskänkningstillstånd. Det är regeringen som
beslutar om tillstånd i sistnämnda fall och det är förutsatt att bara ett
tillstånd skall lämnas. Regeringen har lämnat tillstånd till AB Tipstjänst.
Tillståndet förutsätter bl.a. att värdeautomaterna kan kontrolleras genom tele-
och databaserade kommunikationssystem. Enligt vad som har inhämtats sköts och
kontrolleras värdeautomaterna helt på elektronisk väg. Försök att manipulera
apparaterna, t.ex. mekaniskt, skulle omedelbart registeras och avslöjas. Med
hänvisning till det som har sagts nu föreslås att anställda och funktionärer hos
den som anordnar spel på värdeautomat i Sverige - dvs. i realiteten för
närvarande AB Tipstjänst - får delta i lotteriet.
Förbudet för anställda och funktionärer att delta i vissa lotterier är inte
straffsanktionerat i lagen. Även om det är angeläget att förbudet upprätthålls i
praktiken anser regeringen att det i dag inte finns tillräckliga skäl för en
utvidgning av det straffbara området i detta hänseende.
8.2 Konkurrensen på spelmarknaden
-------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Vinstandelstaket för egentligt|
| lotteri sänks till 50 procent. |
-------------------------------------------------------
Utredarens förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Merparten av de remissinstanser som yttrat sig över
förslaget är positiva.
Skälen för regeringens förslag: Den svenska spelmarknaden är i dag utsatt för
hård konkurrens. Marknadsaktörerna kan, mycket grovt, indelas i två grupper: de
statligt ägda eller kontrollerade spelbolagen och folkrörelserna. Lotterilagen
ger folkrörelserna goda möjligheter till intäkter från lotterier och spel.
Samtidigt har situationen på spelmarknaden försämrats. Konkurrensen har hårdnat
och flera folkrörelselotterier har haft problem att uppnå förväntat resultat.
Regeringen har i olika sammanhang uttalat avsikten att vidta åtgärder för att
dämpa konkurrensen på spel- och lotterimarknaden.
Som ett led i arbetet att minska konkurrenstrycket har riksdagen beslutat att
de statsägda bolagen Svenska Penninglotteriet AB och AB Tipstjänst slås samman
(prop. 1995/96:169 , bet. 1995/96:FiU14, rskr. 1995/96:248). I den promemoria
som utrbetades inom Finansdepartementet under hösten 1995, De statligt styrda
spelbolagens koncessioner och organisation m.m. (Ds 1995:61), och som låg till
grund för ovannämnda proposition lämnades vidare vissa förslag om ändringar i de
statliga bolagens koncessioner som syftar till att minska konkurrenstrycket.
Dessa förslag bereds inom Fianansdepartementet.
För att motverka att höjda vinstandelar används som ett konkurrensmedel bör
vinstandelstaket för egentligt lotteri sänkas från nuvarande 55 procent till 50
procent.
5
9 Kostnadskonsekvenser
Förslaget att vidga lotteri- och automatspelsbegreppen innebär att fler
verksamheter än i dag blir att anse som lotteri. Det betyder att vissa
aktiviteter som i dag kan bedrivas utan tillstånd blir tillståndspliktiga.
Polis- och åklagarmyndigheter samt domstolarna kan därmed komma att drabbas av
kostnader. Dessa kan dock antas vara försumbara. Även kommuner kan komma att
drabbas av kostnader. Även dessa kostander kan antas vara försumbara.
Kostnader kan även komma att drabba de som bedriver sådan verksamhet som i dag
kan bedrivas utan tillstånd och som blir tillståndspliktig. Även dessa kostnader
kan antas vara försumbara.
Det föreslagna generella förbudet mot spel på andra spelautomater än
varuspelsautomater, penningautomater, värdeautomater och skicklighetsautomater
kommer att medföra att den som redan har investerat i spelautomater av annat
slag riskerar att gå miste om intäkter. Förbudet bör enligt regeringens mening
emellertid ses närmast som ett förtydligande av lagtexten. Enligt uppgifter från
Lotteriinspektionen är inkomsterna från t.ex. Lyckohjulen dessutom sådana att
investeringskostnaden för automaterna kan antas bli täckt på kort tid. Det kan
därför antas att det endast är framtida vinster som investeraren går miste om
när automaterna förbjuds uttryckligen.
10 Ikraftträdande
Det är angeläget att de nya reglerna i lotterilagen kan träda i kraft så snart
som möjligt. Lagen föreslås därför träda i kraft den 1 januari 1997.
Att lotteribegreppet utvidgas kan innebära att viss verksamhet som bedrivs i
dag utan att det krävs tillstånd blir tillståndspliktig.För att minska den
ekonomiska skada som detta kan medföra för personer som har ägnat sig åt sådan
verksamhet bör dessa få möjlighet att fortsätta med den under en övergångstid på
ett år.
Till den del automatspel förbjuds, bör dock ingen övergångstid gälla. Såsom
redovisats i avsnitt 6 måste det ansess att sådana automatspel som t.ex.
Lyckohjulet redan tidigare omfattats av lotterilagen genom att det i
3 § första stycket 3 talas om automatspel och likande spel. Lagändringen innebär
på denna punkt i sak ingen förändring utan utgör närmast ett förtydligande av
vad som redan gäller. Det är därför inte rimligt att spel på dessa automater
skall kunna fortgå efter lagändringen.
6
11 Författningskommentar
11.1 Förslag till lag om ändring i lotterilagen (1994:1000)
3 §
Lotteribegreppet är i dag avgränsat till att gälla de lotterikategorier som
anges i 3 § första stycket 1-3. Det är en konstruktion som bl.a. med hänsyn till
den snabba tekniska utvecklingen skapar en lucka i lagen. Detta har utvecklats i
avsnitt 5. Ändringen innebär att kopplingen till de åsyftade lotterikategorierna
tas bort. Lotteribegreppet vidgas därmed till att avse även andra kategorier.
Detta medför vidare att tredje (tidigare andra) stycket i paragrafen får en mera
självständig ställning vid prövningen av om en viss verksamhet skall anses som
lotteri. Att kopplingen har tagits bort innebär att uppräkningen i andra
stycket är exemplifierande och inte uttömmande.
4 §
I paragrafen anges vad som räknas som ett egentligt lotteri. Den ändring som
gjorts är att undantaget för vadhållning i samband med idrottstävling begränsas
till att gälla vadhållning i sådana sammanhang som bedrivs i mer än en kommun.
Innebörden är att vadhållning i anslutning till idrottstävling som anordnas i
en kommun blir att hänföra till egentligt lotteri och därmed blir
tillståndsreglerna i 15-21 och 39-41 §§ tillämpliga. Det betyder bl.a. att
prövningen av om tillstånd skall ges till vadhållningen skall göras på den
kommunala nivån om vadhållningen anordnas av en sammanslutning som är verksam
huvudsakligen inom bara en kommun. Om vadhållningen skall bedrivas i två eller
flera kommuner ankommer det dock liksom hittills på regeringen att besluta i
saken.
Att vadhållning i samband med hästtävling inte är ett egentligt lotteri
innebär att frågan om tillstånd till sådan vadhållning alltid skall prövas av
regeringen. Tillståndet för Aktiebolaget Trav och Galopp att anordna vadhållning
i samband med hästtävlingar bygger således på ett regeringsbeslut.
6 §
Enligt den nuvarande utformningen av 6 § avses med automatspel spel på sådana
mekaniska eller elektroniska spelautomater som kan hänföras till de nämnda fyra
kategorierna av automater. Som utvecklas i den allmänna motiveringen är detta en
avgränsning av begreppet automatspel som, i kombination med definitionen på
lotteri och definitionerna på de fyra olika kategorierna av automater, har
skapat problem vid tillämpningen av lotterilagen (se avsnitt 6). Den nya
definitionen på automatspel innefattar ingen koppling till spel på bara en
varuspelsautomat, en penningautomat, en värdeautomat eller en
skicklighetsautomat. Den innebär att varje spel på en mekanisk eller elektronisk
spelautomat skall anses som automatspel. En annan sak är att tillstånd till
automatspel bara får lämnas i fråga om varuspelsautomater, penningautomater,
värdeautomater och skicklighetsautomater. Detta framgår av 24 a §.
Automatspel kan också förekomma med stöd av lagen (1982:636) om anordnande av
visst automatspel. Det är då fråga om spel på mekaniska eller elektroniska
spelautomater som anordnas för allmänheten eller som i annat fall anordnas i
förvärvssyfte och som inte ger vinst eller bara ger vinst i form av frispel på
automaten. Av 2 § lotterilagen framgår att sådant automatspel inte omfattas av
lotterilagen.
16 , 17, 19 och 20 §§
Den ändring som har gjorts i 16 § är att det nu - i första stycket 3 - sägs att
vinstandelen i ett egentligt lotteri inte får uppgå till mer än 50 procent av
insatsernas värde. I dag kan motsvarande andel vara 55 procent. Skälet till
ändringen har utvecklats i avsnitt 8.2. Motsvarande ändring har gjorts i 17 och
19 §§ första stycket 5 och i 20 § första stycket 7.
24 §
I 6 § lotterilagen definieras i dag begreppet automatspel som spel på följande
mekaniska eller elektroniska spelautomater, nämligen varuspelsautomat,
penningautomat, värdeautomat och skicklighetsautomat. Syftet med definitionen
har bl.a. varit att förbjuda spel på spelautomater av annat slag. Som har
anförts tidigare
(avsnitt 6) är det tveksamt, om syftet verkligen har uppnåtts med den valda
lagstiftningstekniken.
I 6 § första stycket har föreslagits en vidare definition på automatspel, där
någon koppling inte längre görs till de nämnda fyra slagen av spelautomater.
Syftet med den nya 24 a § är att få till stånd ett generellt förbud mot
automatspel på andra automater än varuspelsautomater, penningautomater,
värdeautomater och skicklighetsautomater. Vad som kännetecknar de angivna
automaterna framgår av 6 § andra stycket.
Vad gäller automatspel som inte omfattas av lotterilagen, se kommentaren till
6 §. Den föreslagna 24 a § gäller inte sådant automatspel.
25 §
Den enda ändring som gjorts i 25 och 32 §§ är att hänvisningen till lagen
(1977:293) om handel med drycker i 25 § och 32 § 1 b) har ändrats till
alkohollagen (1994:1738). Motsvarande ändring har gjorts i 27 § .
27 §
Första stycket 1 har upphävts (se avsnitt 6).
Det har inte varit lagstiftarens mening att värdeautomater skall användas på
ett sådant sätt att dessa och penningautomater kan uppfattas som likvärdiga.
Möjligheten att genast växla in ett värdebevis mot kontanter gör att
gränsdragningen mellan penningautomat och värdeautomat i praktiken blir hårfin.
I syfte att underlätta restaurangpersonalens hantering av vinster, har en
möjlighet att växla in ett värde motsvarande högst 100 kr i kontanter införts.
Ändringarna i andra stycket utgör en anpassning till hur spelföretagen ägs
idag.
32 §
Se kommentar till 25 §.
35 §
Under rubriken Förbud att delta i vissa lotterier upptar lotterilagen två
paragrafer. I 35 § regleras rätten för den som är under 18 år att delta i olika
lotterier. I 36 § behandlas rätten för anställda och funktionärer hos den som
anordnar vissa slags lotterier att delta i lotteriet.
Den ändring som föreslås i 35 § innebär att den bestämmelse om förbud att
delta i vissa lotterier som riktar sig till personer under 18 år tas bort. I
stället införs en bestämmelse om förbud för den som anordnar vissa lotterier,
som närmare anges i 35 §, att låta någon som är under 18 år delta i lotteriet.
Förbudet i paragrafen riktar sig till den som anordnar ett lotteri, vilket är
den som har fått tillstånd till lotteriet. Förbudet riktar sig också till den
som företräder den som anordnar lotterier i egenskap av ombud. Här avses med
ombud en person som har rätt (fullmakt, behörighet) att ingå avtal m.m. för den
som anordnar lotteriet med bindande verkan för denne.
36 §
Enligt 36 § får inte anställda eller funktionärer hos den som anordnar
bingospel, roulettspel, tärningsspel eller kortspel delta i lotteriet. Skill-
naden i förhållande till gällande lydelse är att anställda och funktionärer
föreslås få rätt att i vissa fall delta i spel på värdeautomater, vilket inte är
tillåtet i dag.
Tillstånd att anordna spel på värdeautomater kan lämnas i två fall. Det
första gäller om spelet anordnas på fartyg i internationell trafik. Det andra
fallet gäller restauranger med utskänkningstillstånd. Ett tillstånd av det
senare slaget har lämnats till AB Tipstjänst. Som har nämnts i avsnitt 8.1 har
detta företag utvecklat värdeautomater med en mycket hög säkerhetsgrad, dvs. de
kan i praktiken inte manipuleras av en anställd hos bolaget, lika lite som av
någon annan. Anställda och funktionärer hos Tipstjänst bör därför ha rätt att
spela på bolagets värdeautomater. Avgränsningen av rätten för anställda eller
funktionärer att spela på värdeautomat "i Sverige" är avsedd att klargöra att en
motsvarande rätt inte gäller för anställda och funktionärer i fråga om spel på
värdeautomat som anordnas på fartyg i internationell trafik.
Ikraftträdande - och övergångsbestämmelser
De nya och ändrade bestämmelserna i lotterilagen skall börja tillämpas den 1
januari 1997 med de undantag som anges i punkten 2.
De föreslagna ändringarna i främst 3 § innebär att lotteribegreppet vidgas.
Innebörden av punkt 2 är att en verksamhet som i dag inte hänförs till lotteri
men som blir det efter lagändringen får fortsätta under hela år 1997. Bakgrunden
är att den som anordnar verksamheten kan ha gjort investeringar i denna,
vidtagit marknadsföringsåtgärder m.m. För att begränsa den ekonomiska förlusten
bör verksamheten få fortsätta under en rimlig övergångstid. Men detta
förutsätter att Lotteriinspektionen senast den 2 januari 1997 blir underrättad
om verksamhetens art. Valet av senaste tidpunkt för en sådan underrättelse beror
på att den 2 januari 1997 är den första vardag då de nya föreskrifterna är i
kraft och verksamheten således är att anse som lotteri. Underrättelsen har till
syfte att klargöra för Lotteriinspektionen att verksamheten har bedrivits innan
de nya föreskrifterna trädde i kraft. Det är inte meningen att övergångsbe-
stämmelsen skall ge någon utrymme att utan tillstånd sätta i gång till-
ståndspliktig lotteriverksamhet efter de nya och ändrade bestämmelsernas
ikraftträdande. Det bör särskilt framhållas att automatspel inte omfattas av
övergångsbestämmelserna.
7
Sammanfattning av promemorian
(Ds 1996:20)
I promemorian föreslås vissa förändringar i lotterilagen (1994:1000). Några
gäller vissa definitioner, nämligen på lotteri, automatspel, varuspelsautomat,
penningautomat, värdeautomat och skicklighetsautomat samt på lottförsälj-
ningsautomat. Jag föreslår att beteckningarna ändras så att ett vidare spektrum
av lotteriverksamhet går in under lotteribegreppet och en vidare krets av
automater inryms under de olika automatbegreppen.
En definition på vadhållning bör också införas i lagen. Dessutom bör
definitionen på s.k. egentliga lotterier ändras så att också vadhållning i
samband med idrottstävling anses som ett sådant lotteri. Å andra sidan bör
begreppet egentligt lotteri ges en snävare innebörd i så måtto att ingen
vadhållningsverksamhet som bedrivs i mer än en kommun skall anses som ett
egentligt lotteri. Det betyder att regeringens tillstånd krävs för sådan vad-
hållning. I lagen bör vidare uttryckligen anges att också nummerspel är att
hänföra till lotteri. Slutligen bör också vissa språkliga preciseringar göras i
definitionen av bingospel.
Vidare föreslår jag ett uttryckligt förbud mot tillstånd till spel på andra
automater än varuspelsautomater, penningautomater, värdeautomater och
skicklighetsautomater. Ett förbud bör också införas mot inväxling av värdebevis
från en värdeautomat i kontanter till mer än 100 kronor. Av lagen bör dessutom
uttryckligen framgå att man inte inom ett egentligt lotteri får sälja lotter i
en lottförsäljningsautomat som är försedd med eller ansluten till en slumpvals-
generator eller ett elektroniskt minne.
Ett annat förslag gäller underårigas spel. Lotterilagen förbjuder i dag barn
och ungdomar under 18 år att delta i vissa spel. Den regeln bör utvidgas att
gälla också vadhållning och bingo.
Förbudet i lotterilagen mot underårigas spel riktar sig i dag till de
underåriga själva. Jag föreslår att regeln ändras så att förbudet i stället
riktas mot den som anordnar lotteriet eller den som förträder honom eller
förmedlar en lotteritjänst från honom.
Den som anordnar ett lotteri får inte lämna kredit för insatser i lotteriet.
Det förbudet bör utvidgas till att gälla också den som företräder honom eller
förmedlar en lotteritjänst från honom.
Rätten för anställda och funktionärer hos den som anordnar vissa lotterier
att delta i dessa är också begränsad i lotterilagen. Ett förbud gäller bl.a. för
spel på värdeautomater. Jag föreslår att förbudet mot spel på värdeautomater i
Sverige upphävs.
Inget av de nämnda förbuden är straffsanktionerat i dag. Här föreslår jag en
ändring.
Slutligen föreslås också att den högsta vinstandelen för egentliga lotterier
sänks från 55 till 50 procent.
8
Promemorians lagförslag
Förslag till
Lag om ändring i lotterilagen (1994:1000)
Härigenom föreskrivs i fråga om lotterilagen (1994:1000)
dels att 3-6, 16, 17, 19, 20, 27, 35-37 och 54 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas tre nya paragrafer, 4 a, 16 a och
24 a §§, den senaste närmast efter rubriken Automatspel, samt närmast före 16
a § införas en ny rubrik och närmast före 35 § en ändrad och före 36 § en ny
rubrik av följande lydelse.
---------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 §
-------------------------------------------------------
Med lotteri avses i denna Med lotteri avses i
lag en verksamhet där en denna lag en verksamhet där
eller flera deltagare, med en eller flera deltagare,
eller utan insats, kan få en med eller utan insats, kan
vinst till ett högre värde änfå en vinst till ett högre
vad var och en av de övriga värde än vad var och en av
deltagarna kan få genom de övriga deltagarna kan få.
1. lottning, gissning, Till lotteri hänförs
vadhållning eller liknande 1. lottning, gissning,
förfaranden, vadhållning, nummerspel och
2. marknads- och liknande förfaranden,
tivolinöjen, 2. marknads- och
3. bingospel, tivolinöjen,
automatspel, roulettspel, 3. bingospel,
tärningsspel, kortspel, ke- automatspel, roulettspel,
djebrevsspel och liknande tärningsspel, kortspel, ke-
spel. djebrevsspel och liknande
spel.
Vid bedömningen av om en verksamhet är ett lotteri skall hänsyn tas till
verksamhetens allmänna karaktär och inte endast till den större eller mindre
grad av slump som finns i det enskilda fallet.
Med vinst avses i denna lag även rätt till fortsatt spel.
4 §
-------------------------------------------------------
Med egentliga lotterier Med egentligt lotteri
avses i denna lag sådana avses i denna lag ett
lotterier som anges i 3 § sådant lotteri som anges i
första stycket 1 och 2 med 3 § andra stycket 1 och 2,
undantag för vadhållning i med undantag för vadhållning
samband med hästtävling och i samband med hästtävling.
idrottstävling.
Med egentligt lotteri
avses inte heller
vadhållning som bedrivs i
mer än en kommun.
-------------------------------------------------------
Med lottförsäljningsautomat Med
avses en automat som inte är lottförsäljningsautomat
utrustad med en slumpvals- avses en automat som efter
generator eller ett betalning förser deltagaren
elektroniskt minne och som med en lottsedel som
efter betalning förser del- antingen är en vinstlott
tagaren med en lottsedel eller en nitlott.
som antingen är en vinstlott
eller en nitlott.
4 a §
-------------------------------------------------------
Med vadhållning avses i
denna lag ett avtal mellan
olika personer om att
satsa pengar, varor,
tjänster eller andra
nyttigheter på olika möjliga
utfall av en viss händelse
eller på olika antaganden
om förekomsten av en viss
företeelse.
5 §
-------------------------------------------------------
Med bingospel avses i Med bingospel avses i
denna lag ett lotteri denna lag ett lotteri
1. som förutsätter att 1. som förutsätter att
deltagaren är närvarande på deltagaren är närvarande på
spelplatsen och där köper en spelplatsen och där köper en
bingobricka, lott (bingobricka) som är
försedd med eller av
deltagaren påförs ett antal
2. där vinstmöjligheterna ärnummer,
beroende av om de nummer 2. där vinstmöjligheterna
som dras sammanfaller med är beroende av om de nummer
numren på bingobrickan, och som dras ur en nummerserie
sammanfaller med numren på
bingobrickan enligt en
3. där deltagaren genast ordning som har bestämts i
gör anspråk på sin vinst. förväg och
3. där deltagaren genast
gör anspråk på sin vinst.
6 §
-------------------------------------------------------
Med automatspel avses i
denna lag spel på följande
mekaniska eller
elektroniska spelautomater:
1. varuspelsautomat: en
spelautomat som betalar ut
vinst i form av varor och
där vinstmöjligheterna helt
eller delvis beror på
slumpen,
2. penningautomat: en
spelautomat som betalar ut
vinst i form av pengar och
där vinstmöjligheterna
huvudsakligen beror på
slumpen,
3. värdeautomat: en
spelautomat som betalar ut
vinst bara i form av
värdebevis, spelpolletter
eller liknande och där
vinstmöjligheterna
huvudsakligen beror på
slumpen,
4. skicklighetsautomat:
en spelautomat som betalar
ut vinst i form av pengar
och där vinstmöjligheterna
helt eller delvis beror på
spelarens skicklighet.
-------------------------------------------------------
Med automatspel avses i
denna lag spel på mekaniska
eller elektroniska
spelautomater.
I denna lag avses med
1. varuspelsautomat: en
spelautomat där vinsten kan
utgöras av varor och rätt
till fortsatt spel och
vinstmöjligheterna helt
eller delvis beror på
slumpen,
2. penningautomat: en
spelautomat där vinsten
utgörs av pengar och
vinstmöjligheterna huvudsak-
ligen beror på slumpen,
3. värdeautomat: en
spelautomat där vinsten
utgörs av värdebevis som kan
växlas in i kontanter till
högst 100 kronor,
spelpolletter eller
liknande och
vinstmöjligheterna
huvudsakligen beror på
slumpen,
4. skicklighetsautomat:
en spelautomat där vinsten
utgörs av pengar och
vinstmöjligheterna helt
eller delvis beror på
spelarens skicklighet.
16 §
-------------------------------------------------------
Tillstånd att anordna ett Tillstånd att anordna ett
egentligt lotteri får ges, egentligt lotteri får ges,
om om
1. en vinst som utgörs av 1. en vinst som utgörs av
pengar uppgår till högst ett pengar uppgår till högst ett
basbelopp, basbelopp,
2. värdepappersvinster 2. värdepappersvinster
utgör högst 25 procent av detutgör högst 25 procent av
sammanlagda vinstvärdet i det sammanlagda vinstvärdet
lotteriet, i lotteriet,
3. värdet av vinsterna i 3. värdet av vinsterna i
lotteriet motsvarar minst lotteriet motsvarar minst
35 procent och högst 55 35 procent och högst 50
procent av insatsernas vär- procent av insatsernas vär-
de, de,
4. vinstandelen anges på 4. vinstandelen anges på
lottsedlarna, lottlistorna lottsedlarna, lottlistorna
eller på den plats där eller på den plats där
lotteriet bedrivs, och lotteriet bedrivs, och
5. det kan antas att 5. det kan antas att
lotteriet kommer att ge lotteriet kommer att ge
sökanden skälig avkastning sökanden skälig avkastning
och att denna kommer att och att denna kommer att
användas för det aktuella användas för det aktuella
allmännyttiga ändamålet. allmännyttiga ändamålet.
Kravet enligt första stycket 5 på skälig avkastning gäller inte om det finns
särskilda skäl för annat.
9
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
Om lotterna skall säljas i
en lottförsäljningsautomat
krävs vidare att
1. en vinstplan är
fastställd i förväg,
2. vinsterna har dragits
i förväg inför en av
tillståndsmyndigheten godkänd
kontrollant, och att
3. automaten inte
betalar ut någon vinst.
-------------------------------------------------------
Försäljning av lotter i
lottförsäljningsautomat
16 a §
Lotter får inte säljas i
en lottförsäljningsautomat
som är utrustad med eller
ansluten till en
slumpvalsgenerator eller
ett elektroniskt minne.
Om lotter säljs i en
lottförsäljningsautomat av
annat slag krävs att
1. en vinstplan är
fastställd i förväg,
2. vinsterna har
dragits i förväg inför en
kontrollant som tillstånds-
myndigheten har godkänt och
3. inga vinster ges ut
från automaten.
17 §
-------------------------------------------------------
En sådan sammanslutning
som avses i 15 § och som är
verksam huvudsakligen inom
en enda kommun får efter
registrering anordnar
egentliga lotterier under
en treårsperiod, om
1. lotterierna bedrivs
bara inom den eller de
kommuner där sam-
manslutningen är verksam,
2. lotterierna inte
bedrivs från en fast
försäljningsplats som
tillhandahålls av ett
serviceföretag,
3. insatsernas
sammanlagda belopp i de
lotterier som anordnas
under treårsperioden uppgår
till högst 20 basbelopp,
4. en vinst som utgörs av
pengar uppgår till högst ett
basbelopp,
5. värdet av vinsten i
varje lotteri motsvarar
minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas
värde,
6. vinstandelen anges på
lottsedlarna, lottlistorna
eller på den plats där
lotteriet bedrivs, och
7. det för lotterierna
finns föreståndare som
registreringsmyndigheten
godkänt.
-------------------------------------------------------
En sådan sammanslutning
som avses i 15 § och som är
verksam huvudsakligen inom
en enda kommun får efter
registrering anordnar
egentliga lotterier under
en treårsperiod, om
1. lotterierna bedrivs
bara inom den eller de
kommuner där sam-
manslutningen är verksam,
2. lotterierna inte
bedrivs från en fast
försäljningsplats som
tillhandahålls av ett
serviceföretag,
3. insatsernas
sammanlagda belopp i de
lotterier som anordnas
under treårsperioden uppgår
till högst 20 basbelopp,
4. en vinst som utgörs av
pengar uppgår till högst ett
basbelopp,
5. värdet av vinsten i
varje lotteri motsvarar
minst 35 procent och högst
50 procent av insatsernas
värde,
6. vinstandelen anges på
lottsedlarna, lottlistorna
eller på den plats där
lotteriet bedrivs, och
7. det för lotterierna
finns föreståndare som
registreringsmyndigheten
godkänt
Registreringsmyndigheten får medge undantag från kravet på föreståndare enligt
första stycket 7 om det är uppenbart att någon sådan inte behövs.
För lotteri som avses i 16 § tredje stycket gäller vidare där angivna särskil-
da förutsättningar.
19 §
-------------------------------------------------------
En sådan sammanslutning
som avses i 15 § första
stycket får anordna
egentliga lotterier utan
tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i
samband med
a) en tillställning eller
en sammankomst som
sammanslutningen anordnar
eller deltar i eller
b) ett bingospel som
sammanslutningen anordnar,
2. lotteriet bedrivs bara
inom det för tillställningen,
sammankomsten eller
bingospelet avsedda området
3. värdet av varje insats
uppgår till högst 1/6 000
basbelopp,
4. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst 1/6
basbelopp,
5. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas
värde, om antalet insatser
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan,
6. vinstandelen anges på
lottsedlarna eller
lottlistorna eller i den
lokal där lotteriet bedrivs,
7. lottköparen vid
lottköpet får veta var och när
vinsterna skall dras och på
vilket sätt resultatet av
dragningen görs tillgängligt
för allmänheten, om
vinstdragningen inte redan
har ägt rum, och
8. vinsterna dras
offentligt före
tillställningens,
sammankomstens eller
bingospelets slut för dagen,
om vinstdragningen inte
redan har ägt rum före
lottförsäljningen.
-------------------------------------------------------
En sådan sammanslutning
som avses i 15 § första
stycket får anordna
egentliga lotterier utan
tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i
samband med
a) en tillställning eller
en sammankomst som
sammanslutningen anordnar
eller deltar i eller
b) ett bingospel som
sammanslutningen anordnar,
2. lotteriet bedrivs bara
inom det för tillställningen,
sammankomsten eller
bingospelet avsedda området,
3. värdet av varje insats
uppgår till högst 1/6 000
basbelopp,
4. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst 1/6
basbelopp,
5. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst
50 procent av insatsernas
värde, om antalet insatser
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan,
6. vinstandelen anges på
lottsedlarna eller
lottlistorna eller i den
lokal där lotteriet bedrivs,
7. lottköparen vid
lottköpet får veta var och när
vinsterna skall dras och på
vilket sätt resultatet av
dragningen görs tillgängligt
för allmänheten, om
vinstdragningen inte redan
har ägt rum, och
8. vinsterna dras
offentligt före
tillställningens,
sammankomstens eller
bingospelets slut för dagen,
om vinstdragningen inte
redan har ägt rum före
lottförsäljningen.
Försäljning av lotter genom påteckning på lottlistor får, trots vad som sägs i
första stycket 2, påbörjas fyra veckor innan tillställningen eller sammankomsten
äger rum.
20 §
-------------------------------------------------------
Egentliga lotterier får även
i andra fall än som anges i
19 § anordnas utan tillstånd,
om
1. lotteriet anordnas i
samband med
a) en offentlig
nöjestillställning,
b) en offentlig
tillställning till förmån för
ett allmännyttigt ändamål,
eller
c) en allmän sammankomst
för framförande av ett
konstnärligt verk till förmån
för ett allmännyttigt ändamål,
2. lotteriet bedrivs bara
inom det för tillställningen
eller sammankomsten avsedda
området,
3. vinsterna utgörs bara
av varor eller tjänster,
4. värdet av varje insats
uppgår till högst 1/6 000
basbelopp,
5. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst 1/60
basbelopp,
6. vinsterna delas ut i
omedelbar anslutning till
deltagandet i lotteriet,
7. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst
55 procent av insatsernas
värde, om antalet insater
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan, och
8. vinstandelen anges på
lottsedlarna eller anslås i
den lokal där lotteriet
bedrivs.
-------------------------------------------------------
Egentliga lotterier får även
i andra fall än som anges i
19 § anordnas utan tillstånd,
om
1. lotteriet anordnas i
samband med
a) en offentlig
nöjestillställning,
b) en offentlig
tillställning till förmån för
ett allmännyttigt ändamål,
eller
c) en allmän sammankomst
för framförande av ett
konstnärligt verk till förmån
för ett allmännyttigt ändamål,
2. lotteriet bedrivs bara
inom det för tillställningen
eller sammankomsten avsedda
området,
3. vinsterna utgörs bara
av varor eller tjänster,
4. värdet av varje insats
uppgår till högst 1/6 000
basbelopp,
5. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst 1/60
basbelopp,
6. vinsterna delas ut i
omedelbar anslutning till
deltagandet i lotteriet,
7. det sammanlagda värdet
av vinsterna motsvarar
minst 35 procent och högst
50 procent av insatsernas
värde, om antalet insater
och vinster samt värdet av
dessa är bestämda enligt en
uppgjord plan, och
8. vinstandelen anges på
lottsedlarna eller anslås i
den lokal där lotteriet
bedrivs.
-------------------------------------------------------
24 a §
Tillstånd till
automatspel får lämnas bara
i fråga om varuspelsauto-
mat, penningautomat, värde-
automat och
skicklighetsautomat.
27 §
-------------------------------------------------------
Tillstånd att anordna spel
på värdeautomater i andra
fall än som avses i 26 § får
ges, om
1. spelet anordnas till
förmån för sådana
sammanslutningar som avses
i 15 §,
2. spelet anordnas i
samband med hotell- och
restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns till-
stånd till servering av
spritdrycker, vin eller
starköl enligt lagen
(1977:293) om handel med
drycker,
3. värdet av spelarens
insats uppgår till högst 1/6
500 basbelopp per spel,
4. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst tvåhundra
gånger insatsen,
5. högst fem värdeautomater
placeras på varje spelplats,
6. inga vinster betalas
ut i pengar,
7. värdet av vinsterna i
spelet motsvarar minst 85 %
av insatsernas värde,
8. spelautomaterna kan
kontrolleras genom tele-
och databaserade
kommunikationssystem,
9. varje spelautomat
förses med tillståndshavarens
namn eller något annat
kännetecken,
10. det kan antas att
spelautomaten inte kommer
att användas för något annat
ändamål än den enligt ansökan är
avsedd för, och
11. det kan antas att god
ordning kommer att råda inom
den lokal eller på den plats
där spelet skall bedrivas.
-------------------------------------------------------
Tillstånd att anordna spel
på värdeautomater i andra
fall än som avses i 26 § får
ges, om
1. spelet anordnas till
förmån för sådana
sammanslutningar som avses
i 15 §,
2. spelet anordnas i
samband med hotell- och
restaurangverksamhet, om
det för rörelsen finns till-
stånd till servering av
spritdrycker, vin eller
starköl enligt lagen
(1977:293) om handel med
drycker,
3. värdet av spelarens
insats uppgår till högst 1/6
500 basbelopp per spel,
4. värdet av högsta vinsten
uppgår till högst tvåhundra
gånger insatsen,
5. högst fem värdeautomater
placeras på varje spelplats,
6. inga vinster betalas
ut i pengar från automaten,
7. värdet av vinsterna i
spelet motsvarar minst 85 %
av insatsernas värde,
8. spelautomaterna kan
kontrolleras genom tele-
och databaserade
kommunikationssystem,
9. varje spelautomat
förses med tillståndshavarens
namn eller något annat
kännetecken,
10. det kan antas att
spelautomaten inte kommer
att användas för något annat
ändamål än den enligt ansökan är
avsedd för, och
11. det kan antas att god
ordning kommer att råda inom
den lokal eller på den plats
där spelet skall bedrivas.
Tillstånd enligt första stycket får bara lämnas till ett folkrörelseägt
spelföretag med statligt inflytande. Om särskilda skäl föreligger får tillstånd
i stället lämnas till ett annat folkrörelseägt spelföretag eller till ett
spelföretag som ägs av staten.
-------------------------------------------------------
Förbud att delta i vissa Förbud att medge deltagande
lotterier i vissa lotterier
35 §
-------------------------------------------------------
Den som är under 18 år får Den som anordnar
inte delta i automatspel, vadhållning, bingospel,
roulettspel, tärningsspel automatspel, roulettspel,
eller kortspel. tärningsspel eller kortspel
får inte medge någon som är
under 18 år att delta i
lotteriet. Detsamma gäller
den som är ombud för eller
som förmedlar en
lotteritjänst från den som
anordnar lotteriet.
Förbud att delta i vissa
lotterier
36 §
-------------------------------------------------------
Anställda eller Anställda eller
funktionärer hos den som funktionärer hos den som
anordnar bingospel eller anordnar bingospel, annat
sådana lotterier som avses i automatspel än spel på
35 § får inte delta i värdeautomat i Sverige,
lotteriet. roulettspel, tärningsspel
eller kortspel får inte
delta i lotteriet.
37 §
-------------------------------------------------------
Det är inte tillåtet för den Det är inte tillåtet för
som anordnar ett lotteri den som anordnar ett
enligt denna lag att lämna lotteri enligt denna lag
kredit för insatser i lotte- att lämna kredit för
riet. insatser i lotteriet.
Detsamma gäller den som är
ombud för eller som
förmedlar en lotteritjänst
från den som anordnar
lotteriet.
54 §
-------------------------------------------------------
Till böter eller fängelse i Till böter eller fängelse
högst sex månader döms den somi högst sex månader döms den
uppsåtligen eller av grov som uppsåtligen eller av
oaktsamhet grov oaktsamhet
1. olovligen anordnar 1. olovligen anordnar
lotteri, eller ett lotteri eller främjar
deltagande i ett inom
landet anordnat lotteri
2. olovligen innehar en som inte är tillåtet,
penningautomat, värdeautomat 2. olovligen innehar en
eller skicklighetsautomat. penningautomat,
värdeautomat eller skick-
lighetsautomat eller
3. handlar i strid med
35-37 §§.
I ringa fall döms inte till ansvar.
Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år.
Ikraftträdande - och övergångsbestämmelser
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
2. Övergångsbestämmelserna i samband med lotterilagens ikraftträdande
tillämpas i fråga om tillstånd att anordna spel på spelautomat som har beviljats
dessförinnan.
3. Verksamhet som i dag inte är att anse som lotteri men som kommer att kräva
tillstånd enligt de nya föreskrifterna får fortsätta att bedrivas till och med
den 31 december 1997 under förutsättning att den som anordnar verksamheten
senast den 2 januari 1997 underrättar Lotteriinspektionen om verksamhetens art
och omfattning.
4. Spel på spelautomat som inte kräver tillstånd i dag men som kommer att göra
det enligt de nya föreskrifterna får fortsätta att anordnas till och med den 31
december 1997 under förutsättning att den som anordnar spelet senast den 2
januari 1997 underrättar länsstyrelsen i det län där spelet anordnas om spelets
art och omfattning. Om spelet bedrivs i flera län skall i stället
Lotteriinspektionen underrättas.
Det som sägs om sådant spel på automat som kommer att kräva tillstånd skall
också gälla i fråga om spel på automat som inte kräver tillstånd i dag och som
kommer att vara förbjudet enligt de nya föreskrifterna.
5. I fråga om brott som har begåtts före ikraftträdandet gäller äldre
föreskrifter.
10
Förteckning över remissinstanserna
Remissyttranden har avgetts av Göta hovrätt, Kammarrätten i Göteborg,
Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium,
Datainspektionen, Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet, Finansinspektionen,
Riksrevisionsverket, Riksskatteverket, Konkurrensverket, Konsumentverket,
Lotteriinspektionen, Ungdomsstyrelsen, Länsstyrelsen i Stockholms län,
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län, Eskilstuna kommun, Malmö kommun,
Göteborgs kommun, Hedemora kommun, Sundsvalls kommun, AB Tipstjänst, AB Trav och
Galopp, Cancerfonden, Centerns Lotteribyrå, Cherryföretagen AB, Folkrörelsernas
lotteribyrå, Folkrörelsernas Samarbetsorgan för Lotterifrågor,
Handikappförbundens Samarbetsorgan, Kooperativa förbundet, Lottillverkarnas
branschorganisation, Svenska Penninglotteriet AB, Riksförbundet Hem och Skola,
Svenska Kommunförbundet, Sveriges Automatägares Riksförbund, Svenska
Bingoarrangörers centralorganisation, Sveriges Hotell- och Restaurangförbund,
Sveriges Köpmannaförbund, Sveriges Riksidrottsförbund och Tobaks- och
Servicehandelns riksförbund.
Statskontoret har förklarat sig avstå från att avge yttrande över
promemorian.
Luleå kommun, Armatic Holding KB, Barnens Rätt i Samhället, De
Handikappades Riksförbund, Folkparkerna i Sverige, IOGT-NTO lotteribyrå,
Knutsson Casino AB, Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, Riksförbundet
Spelberoende, Svenska Tivoliägarnas Riksförbund, Sveriges Television AB och
Telia AB har avstått från att yttra sig.
Utöver från remissinstanserna har synpunkter på promemorian inkommit från
Regni Service AB, First Telecom Europe AB, Interaktiva Lotterier i Skandinavien
AB, Svenska allmännyttiga lotterier AB, Stefan Holfve, Tottes Föreningsservice
och Crystal Leisure LTD.
11
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1996-09-11
Närvarande: justitierådet Staffan Magnusson, f.d. presidenten i
Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg, regeringsrådet Leif Lindstam.
Enligt en lagrådsremiss den 22 augusti 1996 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i
lotterilagen (1994:1000).
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorn Ann-Jeanette
Eriksson och hovrättsassessorn Gun Lombach.
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
12
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 19 september 1996
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Peterson,
Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Blomberg, Andersson, Winberg, Uusmann,
Ulvskog, Sundström, Lindh, Johnasson, Åhnberg, Östros, Messing
Föredragande: statsrådet Åsbrink
_________________
Regeringen beslutar proposition 1996/97:7 Vissa spel- och lotterifrågor.
13