Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:69 ·
Hämta Doc ·
Vissa socialförsäkringsfrågor, m.m.
Ansvarig myndighet: Socialdepartementet
Dokument: Prop. 69
Regeringens proposition
1996/97:69
Vissa socialförsäkringsfrågor, m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 16 januari 1997
Göran Persson
Maj-Inger Klingvall
(Socialdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att bestämmelserna om rätt till omplacering eller
ledighet med havandeskapspenning i lagen (1962:381) om allmän försäkring och
föräldraledighetslagen (1995:584) även vad gäller kvinnor inom handelsflottan
anpassas till rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om åtgärder för
att förbättra säkerhet och hälsa på arbetsplatsen för arbetstagare som är gravi-
da, nyligen har fött barn eller ammar.
Vidare föreslås en ändring av formell natur i reglementet (1961:265) angående
förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder.
I propositionen läggs också fram förslag om förlängning av tidsfristen i en
övergångsbestämmelse angående registerhanteringen på ADB-medium inom
socialförsäkringen.
Slutligen föreslås att regeringen får bemyndigande att under 1997 ikläda
staten ekonomiska förpliktelser för åren 1998-2002 i samband med Socialve-
tenskapliga forskningsrådets stöd till forskning.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut........................3
2 Lagtext............................................3
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1962:381) om
allmän försäkring..............................3
2.2 Förslag till lag om ändring i föräldraledighetslagen
(1995:584).....................................5
2.3 Förslag till lag om ändring i reglementet (1961:265)
angående förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder6
2.4 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister......................7
3 Ärendet och dess beredning.........................8
4 Anpassning till rådets direktiv 92/85/EEG gällande gravida
och ammande arbetstagare...........................9
5 Ändring i reglementet angående förvaltningen av
Riksförsäkringsverkets fonder.....................10
6 En förlängd övergångsperiod avseende registerhanteringen
inom socialförsäkringen...........................11
7 Bemyndigande till Socialvetenskapliga forskningsrådet13
8 Författningskommentar.............................13
8.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1962:381) om
allmän försäkring.............................13
8.2 Förslaget till lag om ändring i föräldraledighetslagen
(1995:584)....................................14
8.3 Förslaget till lag om ändring i reglementet (1961:265)
angående förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder14
8.4 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister.....................14
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 16 januari 199715
Rättsdatablad........................................16
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till
- lag om ändring i lagen (1962:381) om allmänförsäkring,
- lag om ändring i föräldraledighetslagen(1995:584),
- lag om ändring i reglementet (1961:265) angåendeförvaltningen av
Riksförsäkringsverkets fonder
- lag om ändring i lagen (1994:1517) omsocialförsäkringsregister,
2. godkänner vad regeringen föreslagit om bemyndigandetillSocialvetenskapliga
forskningsrådet (avsnitt 7).
2 Lagtext
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1962:381) om
allmän försäkring
Härigenom föreskrivs1 att 3 kap. 9 § lagen (1962:381) om allmän försäkring2
skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
9 §3
En försäkrad kvinna har rätt till havandeskapspenning, om havandeskap har satt
ned hennes förmåga att utföra uppgifterna i sitt förvärvsarbete med minst en
fjärdedel och hon inte kan omplaceras till annat mindre ansträngande arbete
enligt 19 § föräldraledighetslagen (1995:584).
-------------------------------------------------------
En kvinna har även rätt En kvinna har även rätt
till havandeskapspenning om till havandeskapspenning
hon inte får sysselsättas i om hon inte får sysselsättas
sitt förvärvsarbete på grund i sitt förvärvsarbete på
av en föreskrift om förbud grund av en föreskrift om
mot arbete under havande- förbud mot arbete under
skap, som har meddelats med havandeskap, som har
stöd av 4 kap. 6 § meddelats med stöd av 4
arbetsmiljölagen kap. 6 § arbetsmiljölagen
(1977:1160), om hon inte (1977:1160) eller 8 kap.
kan omplaceras till annat 6 § fartygssäkerhetslagen
arbete enligt 18 § för- (1988:49), om
äldraledighetslagen. hon inte kan omplaceras
till annat
arbete enligt 18 §
föräldraledighetslagen.
Havandeskapspenning utges i fall som avses i första stycket för varje dag som
nedsättningen består, dock tidigast från och med den sextionde dagen före den
beräknade tidpunkten för barnets födelse, och i fall som avses i andra stycket
för varje dag som förbudet gäller. Havandeskapspenning utges längst till och med
den elfte dagen före den beräknade tidpunkten för barnets födelse.
Havandeskapspenning utges med belopp som motsvarar kvinnans sjukpenning enligt
4 §.
Denna lag träder i kraft den 1 maj 1997.
**FOOTNOTES**
1 Jfr rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om
åtgärder för att förbättra säkerhet och hälsa på arbets-
platsen för arbetstagare som är gravida, nyligen har fött
barn eller ammar (EGT nr L 348, 28.11.1992, s.1, Celex
392L0085).
2 Lagen omtryckt 1982:120.
3 Senaste lydelse 1995:587.
3
2.2 Förslag till lag om ändring i föräldraledighetslagen
(1995:584)
Härigenom föreskrivs1 att 18 § föräldraledighetslagen (1995:584) skall
ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
18 §
-------------------------------------------------------
En kvinnlig arbetstagare En kvinnlig arbetstagare
som väntar barn, nyligen föttsom väntar barn, nyligen
barn eller ammar har rätt fött barn eller ammar har
att bli omplacerad till ett rätt att bli omplacerad
annat arbete med bibehållna till ett annat arbete med
anställningsförmåner under bibehållna anställningsför-
förut-sättning att hon har måner under förut-sättning
förbjudits att fortsätta sittatt hon har förbjudits att
vanliga arbete enligt före- fortsätta sitt vanliga
skrift som har meddelats arbete enligt föreskrift
med stöd av 4 kap. 6 § som har meddelats med stöd
arbets-miljölagen av 4 kap. 6 §
(1977:1160). arbetsmiljölagen
(1977:1160) eller 8 kap.
6 § fartygssäkerhetslagen
(1988:49).
Denna lag träder i kraft den 1 maj 1997.
**FOOTNOTES**
1 Jfr rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om
åtgärder för att förbättra säkerhet och hälsa på
arbetsplatsen för arbetstagare som är gravida, nyligen har
fött barn eller ammar (EGT nr L 348, 28.11.1992, s.1, Celex
392L0085).
4
2.3 Förslag till lag om ändring i reglementet (1961:265)
angående förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder
Härigenom föreskrivs att 4 § reglementet (1961:265) angående förvaltningen av
Riksförsäkringsverkets fonder skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
4 §1
-------------------------------------------------------
Fondfullmäktige utgöras av Fondfullmäktige utgörs av
ge-neraldirektören och ge-neraldirektören och
chefen för chefen för Riksförsäk-
Riksförsäkringsverket såsom ringsverket såsom ordföran-
ordförande; de;
överdirektören och sousche- generaldirektörens
fen hos Riksförsäkringsverketställföreträdare såsom vice
såsom vice ordförande; samt ordförande; samt
fem av regeringen för tre fem av regeringen för tre
år i sänder förordnade år i sänder förordnade
personer, av vilka tre personer, av vilka tre
skola äga erfarenhet på det skall ha erfarenhet på det
finansiella området. finansiella området.
Regeringen utser en suppleant för var och en av de sistnämnda fem
fondfullmäktige. Vid förfall för någon av de ovan angivna befattningshavarna i
Riksförsäkringsverket förordnar verket ersättare.
Denna lag träder i kraft den 1 maj 1997.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1975:481.
5
2.4 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister
Härigenom föreskrivs att ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen1 till lagen
(1994:1517) om socialförsäkringsregister skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
Denna lag träder i kraft Denna lag träder i kraft
den 1 juli1995. Ett motsvarandeden 1 juli 1995. Ett
personregister som har motsvarande personregister
inrättats före ikraftträdandetsom har inrättats före
får utan hinder av lagen ikraftträdandet får utan
föras intill utgången av junihinder av lagen föras
år 1997 i den mån registret intill utgången av december
inte ersätts av ett register år 1998 i den mån registret
inrättat enligt denna lag. inte ersätts av ett
register inrättat enligt
denna lag.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1997.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1996:201.
6
3 Ärendet och dess beredning
Sjöfartsverket har i skrivelse (dnr S96/4258/F) till Socialdepartementet
föreslagit att 3 kap. 9 § lagen (1962:381) om allmän försäkring och 18 §
föräldraledighetslagen (1995:584) ändras så att bestämmelserna även omfattar
8 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen (1988:49). Förslaget innebär en anpassning till
rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om åtgärder för att förbättra
säkerhet och hälsa på arbetsplatsen för arbetstagare som är gravida, nyligen har
fött barn eller ammar. Riksförsäkringsverket har i yttrande med anledning av
skrivelsen från Sjöfartsverket tillstyrkt förslaget.
Enligt verksförordningen (1995:1322) som den 1 juli 1996 ersatte den äldre
verksförordningen (1987:1100) bestämmer myndigheterna själva sin organisation.
Endast myndighetschefen anställs numera genom beslut av regeringen. Bestämmelsen
i 11 § i förordningen (1988:1204) med instruktion för Riksförsäkringsverket, där
det framgick att överdirektören förordnades av regeringen, har upphört att
gälla. Den särskilda bestämmelsen i reglementet (1961:265) angående
förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder om att överdirektören och
souschefen hos Riksförsäkringsverket skall vara vice ordförande i
Riksförsäkringsverkets fondfullmäktige föreslås därför ersättas med en
bestämmelse om att ställföreträdaren för Riksförsäkringsverkets chef skall vara
vice ordförande i Riksförsäkringsverkets fondfullmäktige.
I propositionen läggs också fram förslag om förlängning av tidsfristen i en
övergångsbestämmelse angående registerhanteringen på ADB-medium inom
socialförsäkringen.
I enlighet med vad som anfördes i propositionen 1995/96:128 Följdändringar
till reformen om tvåpartsprocess vid de allmänna förvaltningsdomstolarna samt
vissa registerfrågor inom socialförsäkringsadministrationen pågår för närvarande
en översyn av lagregleringen på registerområdet. I propositionen föreslog
regeringen i anslutning till genomförandet av översynen en förlängning av den
tidsfrist i övergångsbestämmelsen till lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister, under vilken vissa personregister som har inrättats
före den 1 juli 1995 får föras utan hinder av lagen. Det föreslogs att
tidsfristen skulle förlängas till den 1 juli 1997. Riksdagen beslöt i enlighet
härmed (bet. 1995/96:SfU6, rskr. 1995/96:186, SFS 1996:201).
I betänkandet (Ds S 1996:70) Översyn av registerlagarna inom social-
försäkringsadministrationen som under hösten 1996 upprättats inom
Socialdepartementet föreslås vissa förändringar i lagregleringen. Betänkandet
remissbehandlas för närvarande. Det är regeringens avsikt att senare under våren
1997 återkomma till riksdagen med proposition i ämnet. Detta aktualiserar en
förlängning av tidsfristen i nämnda övergångsbestämmelse.
I propositionen föreslås också, mot bakgrund av 12 § budgetlagen (1996:1059)
som trädde i kraft den 1 januari 1997, att regeringen får bemyndigande att under
1997 ikläda staten ekonomiska förpliktelser för åren 1998-2002 i samband med
Socialvetenskapliga forskningsrådets stöd till forskning. Genom ett förbiseende
kom inte frågan att behandlas i budgetpropositionen för år 1997. Att kunna göra
fleråriga utfästelser vid beviljande av programstöd och projektmedel liksom vid
tillsättande av tjänster inom forskningsområdet är en grundläggande
förutsättning för forskningsrådens verksamhet.
4 Anpassning till rådets direktiv 92/85/EEG
gällande gravida och ammande arbetstagare
-------------------------------------------------------
|Regeringens förslag: Bestämmelserna om rätt till|
|omplacering eller ledighet med havandeskapspenning i|
|3 kap. 9 § andra stycket lagen (1962:381) om allmän|
|försäkring och 18 § föräldraledighetslagen (1995:584)|
|skall även omfatta förbud enligt 8 kap. 6 § fartygs-|
|säkerhetslagen (1988:49). |
-------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Enligt 3 kap. 9 § i lagen (1962:381) om allmän
försäkring, AFL, har en blivande moder rätt till havandeskapspenning om gravidi-
teten satt ner hennes förmåga att utföra uppgifterna i sitt förvärvsarbete med
minst en fjärdedel och hon inte kan omplaceras till annat mindre ansträngande
arbete.
En kvinna har också rätt till havandeskapspenning om hon inte får sysselsättas
i sitt förvärvsarbete på grund av förbud mot arbete under havandeskap som har
meddelats med stöd av 4 kap. 6 § arbetsmiljölagen (1977:1160), AML, och hon
dessutom inte kan omplaceras till annat arbete enligt 18 §
föräldraledighetslagen.
Havandeskapspenning utges med 75 % av den sjukpenninggrundande inkomsten
(SGI). Förmånen kan utges - förutom i de fall där arbetstagaren förbjudits
fortsätta sitt arbete enligt föreskrift som meddelats med stöd av 4 kap. 6 § AML
- tidigast fr.o.m. den sextionde dagen före tidpunkten för den beräknade
förlossningen och längst t.o.m. den elfte dagen före denna tidpunkt, dvs. under
högst 50 dagar. Har kvinnan däremot förbjudits fortsätta sitt arbete därför att
arbetsmiljön kan medföra vissa risker utges ersättning redan fr.o.m. dagen för
avstängningen.
Enligt 1 kap. 4 § AML gäller inte lagen fartygsarbete som avser andra fartyg
än örlogsfartyg. Arbetsmiljön för fartygsarbete regleras i stället i
fartygssäkerhetslagen (1988:49) och fartygssäkerhetsförordningen (1988:594).
Motsvarighet till bestämmelserna i 4 kap. 6 § AML finns i 8 kap. 6 § fartygs-
säkerhetslagen.
Den 1 januari 1995 trädde den nya föräldraledighetslagen i kraft. Den nya
föräldraledighetslagen har, förutom beträffande fartygsarbete, anpassats till
rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om åtgärder för att förbättra
säkerhet och hälsa på arbetsplatsen för arbetstagare som är gravida, nyligen har
fött barn eller ammar.
Arbetarskyddsstyrelsen har med stöd av 4 kap. 6 § AML och 18 § i
arbetsmiljöförordningen (1977:1166) utfärdat föreskrifter i enlighet med rådets
direktiv och allmänna råd gällande tillämpningen. Dessa råd är vägledande för
bedömning av de faktorer som kan förorsaka fosterskador eller äventyra kvinnors
hälsa under graviditet. Om det av tekniska eller andra objektiva skäl inte är
möjligt med omplacering i sådana fall kan det beslutas att en kvinnlig
arbetstagare inte får sysselsättas i det arbete som bedömts medföra risk för
skadlig inverkan. Enligt 8 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen jämförd med 6 kap. 13
§ fartygssäkerhetsförordningen kan Sjöfartsverket meddela föreskrifter om förbud
mot att fartygsarbete som medför särskild risk för vissa grupper av
arbetstagare, utförs av arbetstagare som tillhör en sådan grupp. För att rätt
till omplacering eller ledighet med havandeskapspenning skall finnas för den
aktuella gruppen kvinnor inom handelsflottan krävs dock en hänvisning till
fartygssäkerhetslagen i AFL och föräldraledighetslagen.
Med anledning av detta har Sjöfartsverket i skrivelse till Socialdepartementet
föreslagit att 3 kap. 9 § AFL och 18 § föräldraledighetslagen även skall omfatta
förbud enligt 8 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen. Riksförsäkringsverket har i
yttrande med anledning av skrivelsen från Sjöfartsverket tillstyrkt förslaget.
Regeringen föreslår mot denna bakgrund att ändringar görs i AFL och
föräldraledighetslagen. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 1997.
Enligt Riksförsäkringsverket har 39 kvinnor fått havandeskapspenning på grund
av risker i arbetsmiljön under tiden den 1 januari 1995 till den 11 oktober
1996. Antalet kvinnor i handelsflottan var den 1 augusti 1996 totalt 3 851,
varav ca 3 200 var mellan 17-45 år. De flesta är anställda som ekonomipersonal.
Ett fåtal arbetar med t.ex. lasthantering eller oljor. Därför kan endast ett
mindre antal komma ifråga för avstängning på grund av arbetsmiljörisker.
Kostnaderna för regeländringen kan därför anses som försumbara.
5 Ändring i reglementet angående förvaltningen av
Riksförsäkringsverkets fonder
-------------------------------------------------------
|Regeringens förslag: Bestämmelsen att överdirektören och|
|souschefen hos Riksförsäkringsverket skall vara vice|
|ordförande i Riksförsäkringsverkets fondfullmäktige ändras|
|så att ställföreträdaren för Riksförsäkringsverkets chef|
|skall vara vice ordförande i Riksförsäkringsverkets|
|fondfullmäktige. |
-------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Riksförsäkringsverket, som är central förvalt-
ningsmyndighet inom socialförsäkringens område, förvaltar vissa fonder. Enligt 4
§ reglementet (1961:265) angående förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder
förvaltas de fonder som omfattas av reglementet av ett särskilt organ, fond-
fullmäktige. Riksförsäkringsverkets generaldirektör är ordförande i fullmäktige
och överdirektören är vice ordförande.
Riksdagen har godkänt nya riktlinjer för förvaltningsmyndigheternas
ledningsformer enligt förslag i propositionen Förvaltningsmyndigheternas ledning
(prop. 1993/94:185, bet. 1993/94:KU42, rskr. 1993/94:381). I propositionen före-
slogs att de centrala förvaltningsmyndigheterna normalt själva skall bestämma
sin inre organisation och att myndigheterna själva skall tillsätta chefstjänster
på nivån närmast under myndighetschefen.
De nya riktlinjerna kommer till uttryck i verksförordningen (1995:1322) som
den 1 juli 1996 ersatte den äldre verksförordningen (1987:1100). Enligt den nya
verksförordningen anställs myndighetens chef genom beslut av regeringen. Andra
anställningar beslutas av myndigheten. Som en följd av de nya bestämmelserna har
11 § i förordningen (1988:1204) med instruktion för Riksförsäkringsverket, där
det framgick att överdirektören förordnades av regeringen, upphört att gälla. Av
verksförordningens 23 § framgår att myndighetens chef skall ha en ställföreträ-
dare som tjänstgör i chefens ställe när denne inte är i tjänst. Den särskilda
bestämmelsen om vem som skall fungera som ersättare för myndighetschefen i
dennes funktion som styrelseordförande i Riksförsäkringsverkets fondfullmäktige
föreslås därför ändras så att ställföreträdaren för myndighetens chef skall vara
vice ordförande i Riksförsäkringsverkets fondfullmäktige.
Förändringen föreslås träda i kraft den 1 maj 1997.
6 En förlängd övergångsperiod avseende
registerhanteringen inom socialförsäkringen
-------------------------------------------------------
|Regeringens förslag: Tidsfristen i övergångsbestämmelsen|
|till lagen om socialförsäkringsregister förlängs med|
|arton månader till utgången av december 1998. |
-------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Socialförsäkringsadministrationens ADB-system
med personregister till stöd för ärendehandläggningen har blivit föremål för
lagstiftning i form av två lagar. Dessa är lagen (1993:747) om
sjukförsäkringsregister hos de allmänna försäkringskassorna, som trädde i kraft
den 1 juli 1993, och lagen (1994:1517) om socialförsäkringsregister, som trädde
i kraft den 1 juli 1995. Flertalet av de register som finns i funktion i dag är
register som i princip hör under den senare lagen men som har inrättats före
ikraftträdandet av den lagen och fortlever med stöd av en övergångsbestämmelse.
I propositionen 1995/96:128 Följdändringar till reformen om tvåpartsprocess
vid de allmänna förvaltningsdomstolarna samt vissa registerfrågor inom
socialförsäkringsadministrationen anförde regeringen att behov förelåg av en
översyn av de två registerlagarna på socialförsäkringsområdet. Regeringen
framhöll härvid bl.a. att det mot bakgrund av den tekniska utvecklingen och
vissa tillämpningsproblem som Riksförsäkringsverket pekat på samt
kostnadskonsekvenser kunde finnas anledning att överväga en sammanslagning av de
båda lagarna. Vidare anförde regeringen att lagreglering var aktuell för
administrationen av ersättningar från den allmänna försäkringen till privata
vårdgivare för tandvård. Mot bakgrund härav avsåg regeringen att se över
lagregleringen på registerområdet. I anslutning härtill föreslogs att
tidsfristen i övergångsbestämmelsen till lagen om socialförsäkringsregister
skulle förlängas intill utgången av juni 1997. Riksdagen beslöt i enlighet
härmed.
En översyn av lagregleringen på registerområdet har numera genomförts inom
Socialdepartementet. I betänkandet (Ds S 1996:70) Översyn av registerlagarna
inom socialförsäkringsadministrationen föreslås en ny
socialförsäkringsregisterlagstiftning som skall ersätta de båda nuvarande
lagarna. Betänkandet remissbehandlas för närvarande.
Regeringens överväganden i registerfrågorna har tagit något längre tid i
anspråk än vad som tidigare beräknades. Det ansträngda statsfinansiella läget
kräver effektivisering och besparingar i administrationen. Ett ändamålsenligt
ADB-stöd är av helt avgörande betydelse för en effektiv ärendehandläggning. Det
är därför av vikt att söka förbättra regelverkets ändamålsenlighet som grundval
för ett rationellt ADB-utnyttjande utan att integritetsskyddet för den enskilde
eftersätts. Det är också av betydelse att söka förstärka insatserna mot fusk och
överutnyttjande inom förmånssystemen. Regeringens avsikt är att senare under
våren 1997 återkomma till riksdagen med proposition i ämnet. Detta aktualiserar
en förlängning av tidsfristen i övergångsbestämmelsen till lagen om social-
försäkringsregister. I betänkandet om översyn av registerlagarna föreslås att
den nya lagstiftningen om socialförsäkringsregister skall träda i kraft den 1
januari 1998 med en övergångsperiod om ett år under vilken äldre bestämmelser
fortfarande tillämpas på register som har inrättats före ikraftträdandet.
Tidsfristen i övergångsbestämmelsen till lagen om socialförsäkringsregister bör
med hänsyn härtill förlängas att gälla till utgången av år 1998. Register som
har inrättats före lagens ikraftträdande föreslås således få föras intill
utgången av december 1998.
7
7 Bemyndigande till Socialvetenskapliga
forskningsrådet
-------------------------------------------------------
|Regeringens förslag: Regeringen bemyndigas att under år|
|1997 ikläda staten ekonomiska förpliktelser i samband|
|med Socialvetenskapliga forskningsrådets stöd till |
|forskning som finansieras inom utgiftsområde 9 |
|Hälsovård, sjukvård och social omsorg, verksamhetsområde|
|E Stöd till forskning, och som innebär åtaganden med |
|högst 80 mkr år 1998, högst 60 mkr år 1999, högst 40 mkr år|
|2000, högst 20 mkr år 2001 och högst 20 mkr år 2002. |
-------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Socialvetenskapliga forskningsrådets (SFR)
stöd till projekt, program och tjänster är av långsiktig karaktär, och SFR bör
därför i likhet med övriga forskningsråd ha möjlighet att göra fleråriga
utfästelser. Enligt 12 § budgetlagen (1996:1059) krävs det att regeringen får
riksdagens bemyndigande för att regeringen i sin tur skall kunna ge SFR ett
sådant bemyndigande.
Regeringen anser att SFR:s möjlighet att göra fleråriga utfästelser bör
avtrappas med hänsyn till vilka år de avser. Därigenom bibehålls ett rimligt
framtida handlingsutrymme. Regeringen anser det vara lämpligt att SFR under 1997
får göra fleråriga utfästelser som sammanlagt får uppgå till högst 80 mkr år
1998, högst 60 mkr år 1999, högst 40 mkr år 2000, högst 20 mkr år 2001 och högst
20 mkr år 2002.
8 Författningskommentar
8.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1962:381) om
allmän försäkring
3 kap.
9 §
Tillägget innebär att om Sjöfartsverket meddelat förbud mot att ett visst
fartygsarbete utförs av en kvinna som är gravid, nyss har fött barn eller ammar
och kvinnan inte kan omplaceras, skall kvinnan ha rätt till havandeskapspenning.
Detsamma gäller redan i dag när Arbetsmarknads-styrelsen meddelat ett
motsvarande förbud. Tillägget är föranlett av rådets direktiv 92/85/EEG av den
19 oktober 1992 om åtgärder för att förbättra säkerhet och hälsa på arbets-
platsen för arbetstagare som är gravida, nyligen har fött barn eller ammar.
8.2 Förslaget till lag om ändring i föräldraledighetslagen
(1995:584)
18 §
Tillägget innebär att om Sjöfartsverket meddelat förbud mot att ett visst
fartygsarbete utförs av en kvinna som är gravid, nyss har fött barn eller ammar
skall kvinnan ha rätt att med bibehållna anställningsförmåner bli omplacerad.
Detsamma gäller redan i dag när Arbetsmarknadsstyrelsen meddelat ett motsvarande
förbud. Av 20 § följer att kvinnan har rätt till ledighet om omplacering inte är
möjlig. I lagen (1962:381) om allmän försäkring föreslås ett tillägg i 3 kap. 9
§ som innebär att kvinnan då också har rätt till havandeskapspennning. Dessa
ändringar är föranledda av rådets direktiv 92/85/EEG av den 19 oktober 1992 om
åtgärder för att förbättra säkerhet och hälsa på arbetsplatsen för arbetstagare
som är gravida, nyligen har fött barn eller ammar.
8.3 Förslaget till lag om ändring i reglementet (1961:265)
angående förvaltningen av Riksförsäkringsverkets fonder
4 §
Ändringen avser i sak endast beteckningen på den befattningshavare hos Riks-
försäkringsverket som skall besätta posten som vice ordförande i fond-
fullmäktige. Med den föreslagna lydelsen generaldirektörens ställföreträdare
utpekas, till skillnad mot vad som numera är fallet med titeln överdirektören,
en person som författningsenligt alltid måste finnas i verket.
8.4 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen
Ändringsförslaget har kommenterats i avsnitt 6.
8
Socialdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 16 januari 1997
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Hjelm-Wallén,
Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Schori, Blomberg, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, Johansson, von Sydow, Klingvall, Åhnberg,
Pagrotsky, Östros
Föredragande: statsrådet Klingvall
Regeringen beslutar proposition 1996/97:69 Vissa socialförsäkringsfrågor, m.m.
15
Rättsdatablad
-------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som Celexnummer för
inför, ändrar, upp- bakomliggande
häver eller upp- EG-
repar ett regler
normgiv-
ningsbemyndigande
-------------------------------------------------------
Lag om ändring i 392L0085
lagen (1962:381)
om allmän försäkring
Lag om ändring i 392L0085
föräldraledighetsla-
gen (1995:584)
16