Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:40 ·
Hämta Doc ·
Försäljning av aktier i Stadshypotek AB
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 40
Regeringens proposition
Försäljning av aktier i Stadshypotek AB
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 3 oktober 1996
Göran Persson
Thomas Östros
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
Regeringen har i prop. 1995/96:207 aviserat att ett förslag kommer att läggas
fram till riksdagen om försäljning av aktieinnehav i Stadshypotek AB. I denna
proposition föreslås att Konungariket Sveriges stadshypotekskassa skall föra
över de aktier kassan innehar i Stadshypotek AB till staten. Aktierna skall
därefter bjudas ut till försäljning.
Bestämmelserna om ombudsstämma och regionala låntagarstämmor i lagen
(1992:701) om Konungariket Sveriges stadshypotekskassa kan i och med att
aktierna överförs till staten tas bort. Samtliga styrelseledamöter skall
därefter utses av regeringen. Antalet styrelseledamöter skall minskas till tre.
I propositionen föreslås vidare några mindre justeringar av bestämmelser i
bankrörelselagen (1987:617) och lagen (1991:981) om värdepappersrörelse.
Ändringarna i lagen om Konungariket Sveriges stadshypotekskassa föreslås träda
i kraft två veckor efter den dag då lagen enligt uppgift på den utkom från
trycket i Svensk författningssamling. Övriga lagändringar föreslås träda i kraft
den 1 januari 1997.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 4
2 Lagtext 5
2.1 Förslag till lag om ändring i bankrörelselagen
(1987:617) 52.2Förslag till lag om
ändring i lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse 7
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa 8
3 Ärendet och dess beredning 10
4 Bakgrund 10
4.1 Stadshypotek fram till ombildningen 10
4.2 Ombildningen 11
4.3 Stadshypotekskassan 12
4.4 Stadshypotek AB 13
4.5 Marknaden för bostads- och fastighetskrediter13
5 Överväganden 14
5.1 Överföring och försäljning av aktier i
Stadshypotek AB 14
5.2 Stadshypotekskassans uppgifter i framtiden17
5.3 Kassans styrelse m.m. 18
5.4 Kassans ekonomi 19
6 Ekonomiska effekter 21
7 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser 21
8 Författningskommentar 22
8.1 Förslaget till lag om ändring i bankrörelselagen
(1987:617) 228.2Förslaget till lag om
ändring i lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse 22
8.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa 22
Bilaga 1 Förteckning över remissinstanser 24
2
Bilaga 2 Sammanställning av remissyttranden beträffande
promemoria med förslag till lagrådsremiss om
försäljning av aktier i Stadshypotek AB 25
Bilaga 3 De till Lagrådet remitterade lagförslagen27
Bilaga 4 Lagrådets yttrande 29
Utdrag ur protokoll vid regeringens sammanträde
den 3 oktober 1996 30
Rättsdatablad 31
3
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till lag om ändring i bankrörelselagen(1987:617),
2. antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse,
3. antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa,
4. bemyndigar regeringen att besluta om försäljning av aktieinnehavet i
Stadshypotek AB,
5. bemyndigar regeringen att utfärda en revers till Konungariket
Sveriges stadshypotekskassa om 475 miljoner kr.
4
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i bankrörelselagen (1987:617)
Härigenom föreskrivs att 2 kap. 9 och 13 §§ bankrörelselagen (1987:617) skall
ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 kap.
9 §1
Bestämmelser om kapitaltäckning och stora exponeringar finns i lagen (1994:2004)
om kapitaltäckning och stora exponeringar för kreditinstitut och
värdepappersbolag.
-------------------------------------------------------
En banks kapitalbas får En banks kapitalbas får
inte understiga det belopp inte understiga det belopp
som enligt 1 kap. 2 § tredje som enligt 1 kap. 4 § andra
stycket bankakti- stycket bankakti-
ebolagslagen (1987:618), 2 ebolagslagen (1987:618), 2
kap. 2 § andra stycket kap. 2 § andra stycket
sparbankslagen (1987:619) sparbankslagen (1987:619)
eller 1 kap. 4 § andra eller eller 1 kap. 4 § andra
tredje stycket lagen eller tredje stycket lagen
(1995:1570) om med- (1995:1570) om
lemsbanker krävdes när medlemsbanker krävdes när
rörelsen påbörjades. rörelsen påbörjades.
13 §2
Kredit får beviljas endast om låntagaren på goda grunder kan förväntas fullgöra
låneförbindelsen. Dessutom krävs betryggande säkerhet i fast eller lös egendom
eller i form av borgen. Banken får dock avstå från sådan säkerhet om den kan
anses obehövlig eller om det annars föreligger särskilda skäl att avstå från
säkerhet.
-------------------------------------------------------
Bestämmelsen i 6 kap. 9 § Bestämmelsen i 6 kap. 10 §
första stycket första stycket
bankaktiebolagslagen bankaktiebolagslagen
(1987:618) om förbud för ett (1987:618) om förbud för ett
bankaktiebolag att som pant bankaktiebolag att som
ta emot egen aktie tillämpas pant ta emot egen aktie
också på förlagsbevis som tillämpas också på
bolaget utfärdat. förlagsbevis som bolaget
utfärdat.
En sparbank får inte som pant ta emot förlagsbevis, som sparbanken utfärdat,
och inte heller bevis om tillskott till garantifond eller grundfond i
sparbanken.
En medlemsbank får inte som pant ta emot förlagsbevis eller förlagsandelsbevis
som banken utfärdat eller bevis om andel i eller tillskott till banken.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
5
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse
Härigenom föreskrivs att 2 kap. 4 § lagen (1991:981) om värdepappersrörelse
skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 kap.
4 §3
Ett värdepappersbolag skall ha en styrelse med minst fem ledamöter. Bolaget
skall ha en verkställande direktör.
-------------------------------------------------------
I ett värdepappersbolag I ett värdepappersbolag
skall minst en av stämman skall minst en av stämman
utsedd revisor vara utsedd revisor vara
auktoriserad revisor eller auktoriserad revisor. Till
auktoriserat revisor kan utses även ett
revisionsbolag. registrerat
revisionsbolag.
Bestämmelser om vem som kan
vara huvudansvarig för
revisionen och om under-
rättelseskyldighet finns i
12 § lagen (1995:528) om
revisorer.
För varje värdepappersbolag skall finnas ett huvudkontor i Sverige.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
7
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1992:701) om Konungariket Sveriges
stadshypotekskassa
dels att 1-3, 4 och 8 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall föras in en ny paragraf, 1 a §, av följande
lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §4
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa har till uppgift att fullfölja den
ombildning som följer av regeringens beslut enligt lagen (1992:700) om
ombildning av stadshypoteksinstitutionen. Kassan skall
-------------------------------------------------------
1. äga och förvalta aktier 1. äga och förvalta aktier i
i Stadshypotek Aktiebolag, Stadshypotek AB samt föra
över detta aktieinnehav
till staten vid den
tidpunkt och på de villkor
i övrigt som regeringen
bestämmer,
2. till och med den 31 juli 1997 låna upp medel genom utgivande av
obligationer i obligationslån som har lagts upp före utgången av 1994, i den
omfattning och under de förutsättningar som föreskrivs av regeringen eller den
myndighet regeringen bestämmer,
-------------------------------------------------------
3. till Stadshypotek 3. till Stadshypotek AB
Aktiebolag låna ut medel som låna ut medel som bolaget
bolaget behöver för sin behöver för sin rörelse samt
rörelse, 4. förvalta kassans
4. förvalta kassans fordringar på Stadshypotek
fordringar på Stadshypotek AB och kassans skulder.
Aktiebolag och kas- sans
skulder samt
5. ombesörja att regionala
låntagarstämmor samt ombuds-
stämma kommer till stånd.
-------------------------------------------------------
1 a §
Överföringen av aktier
enligt 1 § 1 skall inte
föranleda uttagsbeskattning
enligt punkt 1 fjärde
stycket av anvisningarna
till 22 § kommu-
nalskattelagen (1928:370).
2 §
-------------------------------------------------------
Kassan förvaltas av en Kassan förvaltas av en
styrelse som består av elva styrelse som består av tre
ledamöter. ledamöter.
Regeringen utser fem Regeringen utser
ledamöter, bland dem ledamöterna och en
ordföranden, och två suppleant. Ledamöterna och
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
suppleanter för dem. suppleanten utses för en
Ombudsstämman utser sex tid av högst två år.
ledamöter, bland dem vice Regeringen bestämmer
ordföranden, och tre arvoden för ledamöterna och
suppleanter för dem. suppleanten.
Ledamöterna och
suppleanterna utses för en
tid av högst två år.
Regeringen bestämmer
arvoden för ledamöterna och
suppleanterna.
3 §
-------------------------------------------------------
För revision av styrelsens För revision av styrelsens
förvaltning och kassans förvaltning och kassans
räkenskaper utses årligen tvåräkenskaper utses årligen två
revisorer och två sup- revisorer och två sup-
pleanter för dem. pleanter för dem.
Finansinspektionen och Regeringen och
ombudsstämman utser vardera Finansinspektionen utser
en revisor och en vardera en revisor och en
suppleant. Revisorerna och suppleant. Revisorerna och
suppleanterna skall vara suppleanterna skall vara
auktoriserade revisorer. auktoriserade revisorer.
4 §
-------------------------------------------------------
Ombudsstämman avgör frågor omRegeringen avgör frågor om
fastställande av fastställande av
balansräkningen och om balansräkningen och om
godkännande av styrelsens godkännande av styrelsens
förvaltning. förvaltning.
8 §
-------------------------------------------------------
Närmare föreskrifter om Närmare föreskrifter om
beslut i styrelsen och beslut i styrelsen och
kassans verksamhet samt om kassans verksamhet
ombudsstämma och regionala meddelas av regeringen
låntagarstämmor meddelas av
regeringen.
.
Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag då lagen enligt uppgift på
den utkom från trycket i Svensk författningssamling.
3 Ärendet och dess beredning
I prop. 1995/96:207 En ekonomisk politik för att halvera den öppna
arbetslösheten till år 2000 lämnade regeringen förslag till riktlinjer för den
ekonomiska politiken för att stärka sysselsättningen och minska arbetslösheten.
I propositionen aviserades att regeringen avsåg att inom kort återkomma till
riksdagen med förslag om försäljning av Stadshypotekskassans aktieinnehav i
Stadshypotek AB.
Inom Finansdepartementet har utarbetats en promemoria som behandlar
försäljningen av aktier i Stadshypotek AB. Promemorian har remissbehandlats. En
förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 1. En sammanställning av
remissyttrandena finns i bilaga 2.
I ärendet tas även upp några redaktionella ändringar i bankrörelselagen
(1987:617) och lagen (1991:981) om värdepappersrörelse.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 19 september 1996 att inhämta Lagrådets yttrande över
de lagförslag som finns i bilaga 3. När det gäller ändringarna i
bankrörelselagen (1987:617) och lagen (1991:981) om värdepappersrörelse anser
regeringen att ändringarna är av den beskaffenheten att Lagrådets hörande i
dessa delar skulle sakna betydelse.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 4.
Lagrådet har framfört vissa synpunkter på lagtexten. Regeringen har följt
Lagrådets förslag och synpunkter. Dessutom har en redaktionell ändring gjorts i
lagtexten. Lagrådets synpunkter behandlas i författningskommentaren, avsnitt 8.
4 Bakgrund
4.1 Stadshypotek fram till ombildningen
Stadshypotek bildades år 1909 med statsmakternas stöd för att komma till rätta
med bristen på kapital som då rådde i bl.a. bostadssektorn. Som säkerhet för
Stadshypotekskassans förbindelser ställde staten en garanti, grundfonden. Den
statliga garantin var en förutsättning för kassans upplåning på den europeiska
kapitalmarknaden och utgjordes t.o.m. år 1966 av statsobligationer som
tillhandahölls av riksgäldsfullmäktige. Obligationerna var emellertid statens
egendom och kassan erhöll ingen avkastning. Numera utgörs grundfonden av en av
Riksgäldskontoret utfärdad garantiförbindelse.
Stadshypoteks verksamhet reglerades före den 1 januari 1993 av lagen
(1968:576) om Konungariket Sveriges stadshypotekskassa och om stads-
hypoteksföreningar. Organisationen bestod då av Stadshypotekskassan, som var det
centrala organ som svarade för upplåningen, samt 20 stadshypoteksföreningar, som
svarade för utlåningen. Stadshypoteksföreningarna lämnade lån till bostads-,
affärs- och kontorshus samt till vissa s.k. bostadskomplement. Föreningarnas
låntagare var också medlemmar i respektive förening.
Under våren 1992 beslutade riksdagen att stadshypoteksinstitutionen skulle
ombildas. I förarbetena (prop. 1991/92:119, bet. 1991:92:NU32, rskr.
1991/92:323) angavs att den övergripande och främsta målsättningen för en
förändring av Stadshypoteks organisation var att föra över den dåvarande
verksamheten i en organisationsform som gav Stadshypotek varaktiga
förutsättningar för att, på motsvarande villkor som övriga kreditinstitut,
konkurrera på kreditmarknaden och som skulle göra att Stadshypotek kunde bestå
som en fristående och konkurrensfrämjande långivare på kreditmarknaden.
Målsättningen förutsatte enligt propositionen, att den roll staten i framtiden
skulle ha i verksamheten var klarlagd. Bestämmelser om ombildningen finns i
lagen (1992:700) om ombildning av stadshypoteksinstitutionen (ombildningslagen).
4.2 Ombildningen
I propositionen föreslogs att ombildningen skulle genomföras i olika etapper. I
anslutning därtill anfördes bl.a. följande. Den ombildningsprocess som det är
fråga om är förenad med vissa särskilda svårigheter. Ombildningen får inte
äventyra vare sig verksamhetens marknadspositioner, rättighetshavarnas säkerhet
eller statens ställning. En grundförutsättning för att klara dessa svårigheter
är att ombildningen sker på ett enkelt och tydligt sätt.
Den första etappen i ombildningen genomfördes per den 1 januari 1993 och
innebar att Stadshypotekskassan och stadshypoteksföreningarna fusionerades,
varvid kassan övertog föreningarnas tillgångar och skulder och föreningarna
upplöstes utan likvidation. Kassans rörelse överfördes i anslutning därtill till
ett nybildat kreditaktiebolag, Stadshypotek AB. I gengäld erhöll kassan samtliga
aktier i bolaget. För att undgå bl.a. de problem som sammanhänger med
gäldenärsbyte fick dock kassans obligationsskuld ligga kvar i kassan och
förvaltas av denna. Kassan erhöll en motsvarande fordran på Stadshypotek AB
genom att bolaget utfärdade reverser till kassan på belopp och med villkor som
svarade mot de utestående skulderna vid tidpunkten för överlåtelsen av rörelsen.
Nästa steg i ombildningen innebar att en nyemission skulle riktas till
låntagarna. Syftet var att låntagarna därigenom skulle erhålla 1/3 av aktierna
och 55 procent av substansvärdet. Under 1994 genomfördes en spridning av
aktierna i Stadshypotek AB genom att aktier motsvarande 55 procent av
substansvärdet i bolaget delades ut av kassan till låntagare och personal i
bolaget. I samband därmed skedde en första nyemission som omfattade tre
miljarder kronor. Nyemissionen och ägarspridningen gick till så att aktieägarna,
för varje utnyttjad teckningsrätt, erhöll en aktie i Stadshypotek AB i gåva
utöver den tecknade aktien. Teckningsrätterna fördelades mellan omkring 760 000
låntagare och bolagets personal. Sammanlagt erhöll personalen en procent av
nyteckningen. Senare genomfördes ytterligare en nyemision som tillförde
Stadshypotek AB 414 miljoner kronor. Bolaget är sedan oktober 1994 noterat på
Stockholms fondbörs och det finns i dag ca 525 000 aktieägare i bolaget.
4.3 Stadshypotekskassan
Den verksamhet som kassan numera bedriver regleras i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa (kassalagen). Enligt 1 § har kassan
till uppgift att fullfölja den ombildning som följer av regeringens beslut
enligt ombildningslagen. Kassan skall därvid äga och förvalta aktier i
Stadshypotek AB. Vidare ankommer det på kassan att till och med den 31 juli 1997
låna upp medel genom utgivande av obligationslån som har lagts upp före utgången
av 1994, i den omfattning och under de förutsättningar som föreskrivs av
regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer. Kassan skall även låna ut
medel till Stadshypotek AB och förvalta dessa fordringar jämte kassans skulder.
Slutligen skall kassan ordna regionala låntagarstämmor och ombudsstämma.
Kassan kvarstår som ansvarig för den upplåning som skett före överlåtelsen
till bolaget. Kassans låneskuld, som i huvudsak består av obligations-
upplåning, ligger därmed kvar i kassan och avvecklas där allteftersom skulderna
förfaller till betalning. Avvecklingen sker också genom att kassan återköper
obligationer. För att öka säkerheten för kassans långivare finns, som ovan
nämnts, en grundfond i form av en statlig garantiförbindelse. Regeringen har
enligt kassalagen rätt att meddela föreskrifter om grundfondens storlek samt om
de villkor i fråga om avgift och i övrigt som skall gälla för grundfonden.
Kassans sammanlagda låneskulder får inte uppgå till mer än tio gånger summan av
grundfonden och kassans egna fonder. Det förutsätts att grundfonden skall kunna
trappas ned vartefter låneskulden förfaller. Grundfonden uppgår i dag till 15
miljarder kronor. Kassan skall enligt förordningen (1992:1124) med reglemente
för Konungariket Sveriges stadshypotekskassa betala en avgift till staten på
0,33 procent av grundfondens belopp. Se vidare under avsnitt 5.3.
I prop. 1991/92:119 anfördes bl.a. följande. Så länge grundfonden finns kvar
till tryggande av utestående lån, bör kassan behålla ett tillfredsställande
inflytande över verksamheten i Stadshypotek AB. När låneskulden är slutligt
reglerad efter ca tio år, finns inte längre någon anledning att just kassan
skall påverka bolagets verksamhet. Kassans aktieinnehav i bolaget bör då helt
avvecklas. Sedan kassan avvecklat den utestående obligationsstocken och
aktieinnehavet i Stadshypotek AB, skall kassan likvideras. Enligt 7 § kassalagen
skall riksdagen besluta om användningen av kassans behållning efter likvidation.
Regeringen bör lämna förslag till riksdagen i den frågan så snart det är
praktiskt möjligt.
Stadshypotekskassan äger i dag ca 41,5 miljoner aktier, vilket motsvarar
34 procent av röster och kapital i Stadshypotek AB. Av dessa är 9 miljoner A-
aktier och 32,5 miljoner B-aktier. En aktie av serie B berättigar för
räkenskapsår under perioden 1995-1998 till en utdelning som med 3,60 kronor
understiger den utdelning som för samma år beslutas för en aktie av serie A. I
andra avseenden medför aktieslagen lika rätt. Värdet av aktierna beräknas i dag,
med utgångspunkt i gällande börskurs för A-aktien, vara ca 6,5 miljarder kronor.
4.4 Stadshypotek AB
Stadshypotek AB är moderbolag i en koncern som i övrigt utgörs av bl.a.
dotterbolagen Stadshypotek Bank AB samt Stadshypotek Fastigheter Utveckling AB.
Huvuddelen av rörelsen bedrivs i Stadshypotek AB. Stadshypotek Bank AB bedriver
verksamhet som är inriktad på sparmarknaden. Stadshypotek Fastigheter Utveckling
AB är moderbolag i en koncern för förvaltning av fastigheter som har övertagits
till skyddande av fordran.
Stadshypotek AB:s huvudsakliga verksamhet är kreditgivning mot säkerhet i
fastigheter. Stadshypotek AB är den näst största kreditgivaren och det största
bostadsinstitutet i Sverige med en utlåning på 296 miljarder kronor vid utgången
av år 1995. Detta motsvarar en marknadsandel på omkring 30 procent av den totala
utlåningen i svenska kronor från bostads-institut. Av Stadshypotek AB:s totala
utlåning utgör 40 procent utlåning mot säkerhet i småhus eller bostadsrätter.
Den övriga utlåningen utgörs av lån till flerbostadshus eller kontors- och
affärshus.
Under de senaste åren har efterfrågan på bostadskrediter i Sverige varit svag,
vilket i huvudsak kan förklaras av det låga byggandet och återbetalning av äldre
lån. Detta har inneburit en viss nedgång av Stadshypotek AB:s utlåningsstock.
Stadshypotek AB:s marknadsandel har sedan ett par år tillbaka även minskat
något.
4.5 Marknaden för bostads- och fastighetskrediter
Marknaden för bostads- och fastighetskrediter består i dag i huvudsak av åtta
institut varav endast ett, SBAB, inte ingår i en koncern som även driver
bankrörelse. Stadshypotek och Spintab är störst av bostadsinsitituten med
vardera en kreditstock som överstiger 200 miljarder kronor. Övriga bankanknutna
bostadsinstituts kreditstock uppgår till mellan 30 och 100 miljarder kronor.
SBAB ligger storleksmässigt mittemellan dessa två grupper med en utlåning på ca
140 miljarder kronor. Förutom bostadsinstituten bedriver också
försäkringsbolagen och de större bankerna utlåning för finansiering av
fastigheter. Dessa gruppers utlåning är väsentligt mindre och uppgår till
omkring en tiondel av bostadsinstitutens. Utvecklingen under senare år med
framför allt en stagnerande total utlåningsstock har inneburit hårdare
konkurrens på fastighetskreditmarknaden i Sverige.
Den internationella utvecklingen utmärks av bl.a. att ett antal sam-
manslagningar av kreditinstitut skett under de senaste åren. En orsak till detta
är de kostnadsfördelar som anses följa med ökade volymer. Det är möjligt att den
svenska marknaden under de närmaste åren kommer att följa detta mönster med
sammanslagningar av kreditinstitut till större enheter i syfte att genomföra
rationaliseringar med sänkta kostnader som följd. En sådan utveckling kan på
vissa marknadssegment vara nödvändig för att bibehålla en lönsam verksamhet och
för att svenska institut skall kunna konkurrera på likvärdiga villkor med
utländska institut.
5 Överväganden
5.1 Överföring och försäljning av aktier i Stadshypotek AB
Regeringens förslag: Aktierna i Stadshypotek AB förs över från
Stadshypotekskassan till staten för att säljas. Riksdagen bemyndigar regeringen
att genomföra försäljningen. Försäljningslikviden skall användas till att minska
statsskulden.
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag. I
promemorian föreslogs en annan lagteknisk lösning.
Remissinstanserna: Remissinstanserna har varit positiva till förslaget om
överföring och försäljning av aktierna i Stadshypotek AB. Riksgälds-kontoret har
påpekat att en förändring inträder genom att statens risk allmänt sett kan anses
öka genom att kassan får ett mindre inflytande över Stadshypotek AB och att
detta förhållande särskilt bör beaktas vid en kommande prövning av köparen till
aktierna. Stadshypotekskassan har anmärkt att den förutsätter att överföringen
av aktierna till staten inte skall utlösa någon uttagsbeskattning hos kassan.
Skälen för regeringens förslag: I prop. 1995/96:207 En ekonomisk politik för
att halvera den öppna arbetslösheten till år 2000 lämnade regeringen förslag
till riktlinjer för den ekonomiska politiken för att stärka sysselsättningen och
minska arbetslösheten. I propositionen angavs att regeringen inom kort skulle
återkomma till riksdagen med förslag om försäljning av Stadshypotekskassans
aktieinnehav i Stadshypotek AB.
Statens engagemang i stadshypoteksorganisationen
Hypoteksinstituten har i ett historiskt perspektiv utgjort exklusiva redskap för
att förverkliga mål som ställts upp av statsmakterna. Av detta följer att staten
har haft särskilda omsorger om hypoteksinstituten. Med hänsyn till den långa tid
under vilken dessa förhållanden varat är det naturligt att staten förknippas med
ett huvudmannaskap för hypoteksinstituten.
Stadshypoteksinstitutionen var före ombildningen uppbyggt på en organisatorisk
princip om fördelning av ansvaret för ingångna förbindelser och inte, som för
andra associationsformer, på en rätt till del i en förmögenhetsmassa i
förhållande till gjorda insatser. Organisationsformen utgick från att
ägarfunktion i traditionell mening saknas.
Staten ställde ursprungligen en kostnadsfri garanti för Stadshypoteks
upplåning. Den risk staten utsattes för genom garantin hölls på en låg nivå
genom regleringen av organisationen. Detaljerade regler om samordning mellan
kassans upplåning och föreningarnas utlåning samt låntagarnas ansvar utöver de
egna lånen, reducerade statens risktagande. En låntagare i föreningen iklädde
sig, i förhållande till sina förpliktelser, ansvar för andra låntagares
bristande betalningsförmåga. I gengäld kunde låntagaren på grund av det statliga
garantiåtagandet erhålla ett billigt lån. När lånet var återbetalt och
låntagaren slutligen tillgodogjort sig förmånen av det billiga lånet upphörde
medlemskapet och åtagandet.
Låntagarnas solidariska ansvar för en förenings förbindelser upphörde år 1970.
Därefter har låntagarna, utan att ikläda sig någon förpliktelse utöver det egna
lånet, tillgodogjort sig förmånen av den statliga garantiförbindelsen. När
ansvar för andras lån kunde aktualiseras hade låntagarna ett berättigat krav på
att få sin mening representerad vid överväganden om hur verksamheten skulle
bedrivas. Några andra bevekelsegrunder för inflytande för låntagare genom
medlemskap har inte framkommit. Inte heller finns det något stöd för att staten
haft andra syften i fråga om låntagarna/medlemarna än att tillhandahålla billiga
krediter åt dem.
I prop. 1991/92:119 s. 30 konstaterades att det med hänsyn till stads-
hypoteksinstitutionens bakgrund och statens garantiåtagande inte framstår som
rimligt att staten vid någon tidpunkt skulle vara beredd att medverka till att
det egna kapital (fonderna), som via subventioner byggts upp till skydd för
obligationsköparna och för att minska statens risktagande, hamnar utanför
statens kontroll. Med subventioner avses i sammanhanget dels den
skattebehandling stadshypoteksinstituten har haft, dels den garanti staten, utan
eller mot måttlig ersättning, under åren har ställt till organisationens
förfogande.
Ytterligare exempel på statens inflytande är att den ursprungliga
stadshypoteksorganisationen tillkom genom beslut av riksdagen och reglerades av
en särskild lag och reglemente som fastställdes av regeringen. Även ombildningen
av Stadshypotek och den nuvarande lagstiftningen på området har beslutats av
riksdagen. I förarbetena till ombildningslagen sades exempelvis att en
ombildning av Stadshypotek bara kunde ske om staten garanterade hela
ombildningsprocessen. Staten har även ett inflytande i Stadshypotekskassan genom
att regeringen utser fem av ledamöterna i kassans styrelse, däribland
ordföranden.
Staten har också möjlighet att påverka upplösningen av kassan genom att
regeringen beslutar om kassans likvidation och förfarandet därvid samt riksdagen
beslutar om användningen av kassans behållning efter likvidation. Av
propositionen (s. 44) framgår att överskottet skall användas så att statens
intressen tillgodoses.
Av det sagda framgår att såväl låntagarna som staten har bidragit till att
bygga upp Stadshypoteks eget kapital. Låntagarna i Stadshypotek har som tidigare
sagts (se avsnitt 4.2), erhållit 55 procent av kapitalet i bolaget. Regeringen
har i prop. 1995/96:207 s. 37 slagit fast att denna grupp därmed får anses
kompenserad för sitt bidrag till kapitaluppbyggnaden i Stadshypotek och att de
tillgångar som nu finns i kassan därför tillhör staten.
Överföring och försäljning av aktierna i Stadshypotek AB
Något intresse för staten att i ett längre perspektiv ikläda sig rollen som
aktieägare i Stadshypotek AB finns inte. Regeringen har i prop. 1995/96:207
förutskickat att aktieinnehavet i Stadshypotek AB bör säljas. Som ett första
steg i försäljningen bör Stadshypotekskassans aktieinnehav i Stadshypotek AB
överföras till staten. Aktierna bör därefter bjudas ut till försäljning.
Riksdagen bör därför bemyndiga regeringen att genomföra försäljningen.
Hur avvecklingen av aktieinnehavet skall gå till måste bestämmas utifrån
affärsmässiga grunder. I förarbetena till ombildningen av stads-
hypoteksinstitutionen angavs vissa riktlinjer för avvecklingen (prop.
1991/92:119 s. 43 f). Det sades bl.a. att Stadshypotek AB borde vara en
självständig aktör på kreditmarknaden. Av detta skäl borde aktier i bolaget
erbjudas till en bred allmänhet och låntagarna beredas tillfälle att under
förmånliga villkor teckna aktier. Vidare anfördes att det erfordras en stabil
ägarbild för att Stadshypotek skall kunna förbli självständigt och att det
därför inte borde uteslutas att flera större investerare erbjöds aktieposter.
Målsättningen borde vara att det slutliga ägandet i bolaget skulle vara spritt
men även uppfylla ett krav på styrka och engagemang bland ägarna.
Regeringens förslag om överföring av aktierna i Stadshypotek AB till staten
kommer att innebära att förutsättningarna för avvecklingen av kassans
aktieinnehav ändras. De riktlinjer som angavs i propositionen för avvecklingen
tog inte endast sikte på staten som innehavare av aktierna.
Konkurrenssituationen på kreditmarknaden är i dag, som tidigare nämnts (se
avsnitt 4.5), en annan än när propositionen skrevs. Internationella erfarenheter
visar också på en tendens på kreditmarknaden som innebär att sammanslagningar av
kreditinstitut till större enheter genomförs i syfte att uppnå rationaliseringar
med sänkta kostnader som följd. Målet att Stadshypotek AB skall vara en
självständig aktör på kreditmarknaden är därför inte längre självklart.
Det är inte meningsfullt att ange några detaljerade riktlinjer för
försäljningen av aktierna. Målet bör vara att staten vid försäljningen skall
erhålla ett så bra pris som möjligt. Regeringen bör efter riksdagens
bemyndigande ges så stor handlingsfrihet som krävs för att en god affär skall
kunna uppnås. Olika alternativ bör noga övervägas. Aktieposten bör kunna säljas
i sin helhet till en investerare eller delas upp och säljas till en större
krets. Detta innebär att Stadshypotek AB i framtiden kan tänkas bestå som en
fristående långivare eller gå upp i ett annat företag t.ex. genom fusion.
Intresse för ett aktieförvärv kan finnas såväl bland svenska som bland utländska
investerare varför ett utländskt ägande inte bör uteslutas. Någon närmare
tidsangivelse bör inte anges utan regeringen bör ha frihet att avgöra den
lämpligaste tidpunkten för försäljningen. Regeringen avser att redan under
hösten vidta förberedande åtgärder så att en försäljning, om det visar sig
gynnsamt, kan ske så snart som möjligt efter riksdagsbeslutet.
Såsom framhölls i prop. 1995/96:207 s. 37, skall ställningen för
Stadshypotekskassans obligationsinnehavare inte försämras p.g.a. försäljningen
av aktieinnehavet.
Kassan har i dag genom sitt aktieinnehav ett inflytande i Stadshypotek AB.
Genom att fem av ledamöterna i styrelsen för kassan utses av regeringen har även
staten en viss kontroll över verksamheten i bolaget. I prop. 1991/92:119 s. 43
sades att kassan bör behålla ett tillfredsställande inflytande över verksamheten
i Stadshypotek AB så länge grundfonden finns kvar till tryggande av utestående
lån. Försäljningen av aktieinnehavet innebär att kassans inflytande i
Stadshypotek AB försvinner och därmed även statens. Grundfonden ligger
emellertid kvar. Statens inflytande i bolagets verksamhet torde dock kunna
tillgodoses på annat sätt. Någon lagstiftning är enligt regeringens mening inte
nödvändig. I stället bör problemet kunna lösas genom att statens intressen vid
aktieförsäljningen bevakas på bästa sätt.
Den försäljningslikvid som staten erhåller vid försäljningen av aktierna bör
användas till att minska statsskulden. Se vidare i avsnitt 6.
Överföringen av aktierna till staten aktualiserar uttagsbeskattning av
Stadshypotekskassan enligt inkomstskattereglerna. I kassalagen bör därför
föreskrivas att överföringen inte skall föranleda uttagsbeskattning.
5.2 Stadshypotekskassans uppgifter i framtiden
Regeringens förslag: Stadshypotekskassan skall finnas kvar och förvalta
låneskulden. När låneskulden är reglerad skall kassan likvideras i enlighet med
reglerna i lagen om Konungariket Sveriges stadshypotekskassa.
Kassans uppgifter ändras som en följd av att aktieinnehavet i Stadshypotek AB
flyttas över till staten och av att de regionala låntagarstämmorna samt
ombudsstämman avskaffas.
Grundfonden skall även i fortsättningen finnas kvar i kassan till tryggande
av utestående lån.
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Remissinstanserna har inte haft några invändningar mot
promemorians förslag.
Skälen för regeringens förslag: Kassan har enligt kassalagen till uppgift att
bl.a. äga och förvalta aktierna i Stadshypotek AB. I och med att aktierna
flyttas över till staten kommer denna uppgift att försvinna från kassans
ansvarsområde.
Vid ombildningen av Stadshypotek fick kassan ett ansvar för att se till att
tanken att behålla regionala låntagarstämmor och ombudsstämma förverkligades på
ett rimligt sätt. Bland kassans uppgifter ingår därför att ombesörja att
regionala låntagarstämmor samt ombudsstämma kommer till stånd. I kassalagen
finns även andra bestämmelser om ombudsstämman och de regionala
låntagarstämmorna. Sedan låntagarnas intressen tillgodosetts finns det enligt
regeringens mening inte längre anledning att ha kvar några sådana bestämmelser i
lagstiftningen. Vissa ändringar föreslås därför i kassalagen (se
författningskommentaren).
Stadshypotekskassans uppgift kommer i framtiden att bli att förvalta
obligationsskulden och de reverser som ställts ut av bolaget. När låneskulden är
slutligt reglerad skall regeringen besluta om kassans likvidation och
förfarandet därvid. Riksdagen skall besluta om användningen av kassans
behållning efter likvidation.
Grundfonden skall även i fortsättningen finnas kvar i kassan till tryggande av
utestående lån. Om förslag till utfärdande av en revers till kassan, se i
avsnitt 5.4.
5.3 Kassans styrelse m.m
Regeringens förslag: Låntagarna skall inte längre vara representerade i kassans
styrelse. Denna skall i fortsättningen bestå av tre ledamöter och en suppleant,
vilka utses av regeringen.
Regeringen och Finansinspektionen utser vardera en revisor och en
revisorssuppleant.
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Remissinstanserna har inte haft några invändningar mot
förslaget.
Skälen för regeringens förslag: Före ombildningen av Stadshypotek år 1993
förvaltades kassan av en styrelse som bestod av tio ledamöter. Regeringen utsåg
tre av dessa - bland dem ordförande och vice ordförande - samt suppleanter,
medan sex ledamöter och sex suppleanter valdes av stadshypoteksföreningarnas
ombud på ordinarie ombudsstämma. Dessutom var verkställande direktören ledamot
av styrelsen. Därmed var låntagarrepresentanterna i majoritet i kassans
styrelse. I samband med ombildningen, uttalade föredragande statsrådet att några
egentliga skäl att ändra på det förhållandet inte förelåg samt att huvudsaken
var att staten var representerad i styrelsen och kunde bevaka att den av riks-
dagen beslutade ombildningen genomfördes enligt riktlinjerna i propositionen.
Antalet ledamöter i styrelsen ändrades till elva ledamöter, varav regeringen
utser fem och en av dessa till ordförande samt övriga sex ledamöter utses av
låntagarna på ombudsstämma.
Såsom tidigare konstaterats får låntagarna numera anses kompenserade för sitt
bidrag till kapitaluppbyggnaden i Stadshypotek. Låntagarnas intressen i samband
med ombildningen måste därigenom anses vara tillgodosedda. Det finns därför
enligt regeringens mening inte längre skäl att låntagarna skall vara
representerade i kassans styrelse. Staten kommer dock även i framtiden att ha
intressen kvar i kassan, främst genom att grundfonden finns kvar. Samtliga
ledamöter i styrelsen bör därför utses av regeringen. I samband med att aktierna
i Stadshypotek AB enligt förslaget flyttas över till staten, kommer kassans
verksamhet att minska betydligt. Antalet ledamöter i kassans styrelse bör då
kunna minskas till tre med en suppleant.
Enligt nuvarande regler skall Finansinspektionen och ombudsstämman utse
vardera en revisor och en suppleant. Eftersom det nu föreslås att ombudsstämman
avskaffas, bör det i stället ankomma på regeringen att utse en av revisorerna
resp. revisorssuppleanterna. Den andra revisorn och suppleant för denne bör
liksom tidigare utses av Finansinspektionen.
5.4 Kassans ekonomi
Regeringens förslag: Garantiavgiften för grundfonden skall även i fortsättningen
betalas av kassan.
Finansdepartementet utfärdar en revers till Stadshypotekskassan om 475
miljoner kronor.
Promemorians förslag: Förslaget om utfärdande av en revers till kassan är
nytt. I övrigt överensstämmer promemorians förslag i huvudsak med regeringens
förslag.
Remissinstanserna: Riksgäldskontoret har anfört att det är angeläget att
Stadshypotek AB, efter försäljningen av aktierna, i realiteten är den som
betalar garantiavgiften. Stadshypotekskassan har noterat att den förfogar över
tillräckliga likvida medel för bestridande av alla löpande kostnader samt av
garantiavgiften vid nuvarande uttagsprocent och med antagande att fonden även
fortsättningsvis kommer att sättas ned i takt med att skulden minskar.
Skälen för regeringens förslag: Förslaget om överföringen av aktierna i
Stadshypotek AB till staten innebär att det egna kapitalet i kassan kommer att
minska. Kostnaderna för upplåning och utlåning av medel debiteras Stadshypotek
AB. Kassan har emellertid även löpande utgifter som inte debiteras bolaget t.ex.
för styrelsearvoden. Enligt vad regeringen erfarit kommer kassan även i
fortsättningen att ha tillräckliga medel för att betala dessa kostnader tills
låneskulden avvecklats.
Kassan har ingen egen anställd personal utan kassans administration sköts i
stället av Stadshypotek AB. Kassan betalar ingen ersättning härför till bolaget.
För grundfonden betalar kassan enligt förordningen (1992:1124) med reglemente
för Konungariket Sveriges stadshypotekskassa en årlig avgift till staten.
Avgiften är 0,33 procent av grundfondens belopp. Riksdagen har bemyndigat
regeringen att bestämma grundfondens storlek. Avgiften uppgår för år 1996 till
49,5 miljoner kronor. Avgiften kommer att minska vart-efter låneskulden minskar.
Överföringen av aktierna till staten kommer med stor sannolikhet att innebära
att grundfonden tillfälligt måste höjas.
Fram till och med år 1994 ersatte bolaget kassan för denna garantiavgift
eftersom den ansågs som en kostnad i den övertagna rörelsen. Sedan år 1995 är
det dock kassan själv som, enligt avtal med Stadshypotek AB, står för kostnaden.
Kassan har som kompensation erhållit ett antal A-aktier i stället för
motsvarande antal B-aktier (se avsnitt 4.3). Den extra utdelning som kassan
under ett antal år erhåller för A-aktierna är avsedd att täcka kostnaderna för
garantiavgiften. Intäkten kommer emellertid att upphöra efter aktieöverföringen
till staten.
I promemorian med utkast till lagrådsremiss uppgavs att avtalet mellan kassan
och Stadshypotek AB skulle komma att omförhandlas. Stadshypotekskassan har i
sitt remissyttrande anmärkt att den är civilrättsligt bunden av avtalet med
Stadshypotek AB, varför det inte kan omförhandlas.
Riksgäldskontoret har å sin sida påpekat att det är angeläget att Stadshypotek
AB efter försäljningen i realiteten är den som betalar garantiavgiften. Detta är
enligt Riksgäldskontoret också logiskt i och med att det är bolaget som har
nytta av statens garanti och faktiskt är den som kan påverka förfallostrukturen.
Såsom Riksgäldskontoret noterat, har grundfonden kommit Stadshypotek AB till
nytta genom att bolagets upplåning från kassan har skett på samma villkor som
kassans upplåning från obligationsinnehavarna. Stadshypotek AB har också
tidigare ersatt kassan för garantiavgiften. Genom att kassan tilldelats A-aktier
med högre utdelning än B-aktierna måste emellertid kassan anses kompenserad för
kostnaden för garantiavgiften. Vidare har Stadshypotek AB hittills svarat för
kassans administration utan att erhålla någon ersättning härför. Regeringen
anser därför att det är rimligt att kassan även i fortsättningen erlägger
garantiavgiften.
Riksgäldskontoret har konstaterat att statens risk efter aktieöverföringen
allmänt sett kan anses öka genom att kassan får ett mindre inflytande över
Stadshypotek AB. Risken bör bl.a. återspeglas i garantiavgiftens storlek
eftersom en icke marknadsmässig avgiftssättning enligt kontoret kan uppfattas
som en indirekt subvention till Stadshypotek AB. En sådan subvention synes
enligt Riksgäldskontoret inte motiverad i synnerhet sedan Stadshypotek AB till
fullo privatiserats. Stadshypotekskassan har å sin sida noterat att den förfogar
över tillräckliga likvida medel för bestridande av grundfondsavgiften vid
nuvarande uttagsprocent och med antagande om att fonden även fortsättningsvis
kommer att sättas ned i takt med att skulden minskar.
Regeringen har nyligen gjort en översyn av den statliga garantiverksamheten. I
budgetpropositionen för år 1997 föreslås att en ny modell för hanteringen av
statens garantier införs. Förslaget innebär att statliga garantier skall
beläggas med en avgift som motsvarar den risk som garantin åsamkar staten. Till
den del avgifter inte erhålls från garantitagaren är det fråga om en statlig
subvention. En sådan subvention skall belasta ett anslag i statsbudgeten.
Kassan har under 1996 erhållit utdelning på sitt aktieinnehav i Stadshypotek
AB. Vid en oförändrad garantiavgift skulle denna utdelning räcka till att betala
avgiften, även vid en höjning av grundfondens belopp. Förslaget om ändrade
regler för avgiftssättning av garantier innebär dock att också garantiavgiften
kan komma att höjas. Det är då osäkert om det egna kapitalet i kassan kommer att
räcka för att betala garantiavgiften.
Kassan tilldelades A-aktier för att kunna betala garantiavgiften i framtiden.
Regeringens förslag innebär att kassans hela aktieinnehav - dvs. både A- och B-
aktier - överförs till staten. Som ersättning för överföringen av A-aktierna
till staten bör kassan erhålla en revers. Reversen bör vara räntelös och
förfalla till betalning efterhand som garantiavgifterna förfaller. Eftersom de
tillgängliga likvida medlen i kassan kommer att räcka för att betala
garantiavgiften för åren 1996 och 1997 bör reversen förfalla till betalning med
början först 1998. Reversens storlek bör motsvara summan av framtida
garantiavgifter till dess grundfonden upphör. Regeringen föreslår att reversen
skall lyda på 475 miljoner kronor.
Riksgäldskontoret har föreslagit att förordningen (1992:1124) med reglemente
för Stadshypotekskassan ändras på så sätt att avgiftens storlek bestäms av
Riksgäldskontoret eller att regeringen uppdrar åt kontoret att se över och lämna
förslag på nya villkor för garantin till kassan.
I budgetpropositionen för år 1997 föreslås bl.a. att Riksgäldskontoret får
resultatansvar för garantiverksamheten i staten inom sitt område. Den exakta
organisationen och resurstilldelningen resp. resursomfördelningen avseende
garantiverksamheten kommer att beredas vidare och regeringen avser att återkomma
till frågan i tilläggsbudgeten i samband med vårpropositionen 1997. Regeringen
anser att det i avvaktan därpå inte finns anledning att i det här sammanhanget
ändra den ordning som gäller för bestämmande av garantiavgiftens storlek.
6 Ekonomiska effekter
De aktier i Stadshypotek AB som i dag innehas av Stadshypotekskassan är hos
kassan bokförda till ett värde av 4 792 miljoner kronor, men värdet kan enligt
gällande börskurs (september 1996) för A-aktierna uppskattas till ca 6,5
miljarder kronor. Försäljningen av aktierna kommer att innebära en substantiell
intäkt för staten genom en minskning av statsskulden och av statens
upplåningsbehov det år försäljningen sker.
Aktieförsäljningen kommer dock att medföra vissa kostnader. Regeringen har i
budgetpropositionen för 1997 föreslagit ett nytt anslag om 60 miljoner kronor.
Anslaget skall disponeras av Finansdepartementet och användas till kostnader som
uppkommer vid förberedelser för och genomförande av försäljningen av statens
aktier i Stadshypotek AB.
7 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Som tidigare sagts i avsnitt 5.1 är det angeläget att regeringen får frihet att
bestämma den lämpligaste tidpunkten för en försäljning av aktierna i
Stadshypotek AB. Denna tidpunkt kan infalla såväl i omedelbar anslutning till
riksdagens beslut som senare. För att regeringen skall ha möjlighet att besluta
om en omedelbar försäljning av aktierna bör dagen för ikraftträdande av lagen om
ändring i kassalagen bestämmas till två veckor efter den dag då lagen enligt
uppgift på den utkom från trycket i Svensk författningssamling. Övriga lagar bör
träda i kraft den 1 januari 1997.
Något behov av övergångsbestämmelser finns inte.
10
8 Författningskommentar
8.1 Förslaget till lag om ändring i bankrörelselagen (1987:617)
2 kap. 9 §
Av förbiseende har hänvisningen till bestämmelsen i bankaktiebolagslagen
(1987:618) i paragrafens andra stycke blivit felaktig. Den bestämmelse som avses
skall rätteligen vara 1 kap. 4 § andra stycket bankaktiebolagslagen.
2 kap. 13 §
Av förbiseende har hänvisningen till bestämmelsen i bankaktiebolagslagen
(1987:618) i paragrafens andra stycke blivit felaktig. Den bestämmelse som avses
skall rätteligen vara 6 kap. 10 § första stycket bankaktiebolagslagen.
8.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse
2 kap. 4 §
Bestämmelsens andra stycke ändrades genom lag (1995:541) om ändring i lagen
(1994:2015) om ändring i lagen (1991:981) om värdepappersrörelse. Av förbiseende
beaktades inte detta vid den senaste ändringen av denna paragraf; se lag
(1996:752) om ändring i lagen (1991:981) om värdepappersrörelse. Felet rättas
härmed.
8.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa
1 §
Kassan skall, fram till dess att regeringen beslutar om likvidation, ha till
uppgift att fullfölja den ombildning som följer av regeringens beslut enligt
ombildningslagen. Därutöver har kassan i dag de uppgifter som följer av
punkterna 1-5.
Enligt punkten 1 skall kassan äga och förvalta aktier i Stadshypotek AB. Det
tillägg som föreslås innebär att Stadshypotekskassan skall föra över sitt
aktieinnehav i Stadshypotek AB till staten vid den tidpunkt som regeringen
bestämmer. Överföringen skall sålunda föregås av ett regeringsbeslut.
Lagrådet har i yttrande till regeringen föreslagit att kassan får till uppgift
att föra över aktieinnehavet till staten “vid den tidpunkt och på de villkor i
övrigt som regeringen bestämmer„. Punkten 1 har fått sin lydelse enligt
Lagrådets förslag.
Lagförslaget innebär att bestämmelserna om ombudsstämma och regionala
låntagarstämmor inte längre kommer att finnas kvar. Det skall sålunda inte
längre ingå i kassans uppgifter att ombesörja att sådana stämmor kommer till
stånd. Punkten 5 tas därför bort.
1 a §
Överföringen av aktier enligt 1 §1 skall inte föranleda uttagsbeskattning av
Stadshypotekskassan.
2 §
Avskaffandet av ombudsstämma och regionala låntagarstämmor innebär att reglerna
om styrelsen i Stadshypotekskassan måste ändras. Låntagarrepresentanterna kommer
inte längre att vara representerade i styrelsen. Samtidigt innebär
överflyttningen av aktierna i Stadshypotek AB att kassans verksamhet kommer att
minska betydligt. Antalet styrelseledamöter kan av den anledningen sättas ned
till tre jämte en suppleant. Eftersom regeringen genom grundfonden fortfarande
har intressen kvar i kassan är det lämpligt att samtliga styrelseledamöter i
fortsättningen utses av regeringen.
3 §
Ändringen är en följd av att ombudsstämman avskaffas. Den revisor resp.
suppleant som i dag utses av ombudsstämman kommer i fortsättningen att utses av
regeringen. Den andra revisorn och suppleanten utses liksom tidigare av
Finansinspektionen.
4 §
Enligt paragrafen skall regeringen avgöra frågor som gäller kassan och som avser
fastställande av balansräkningen och godkännande av styrelsens förvaltning.
Ändringen är en följd av att ombudsstämman avskaffas.
8 §
Ändringen är en följd av att ombudsstämman och de regionala låntagarstämmorna
avskaffas.
22
Förteckning över remissinstanserna
Efter remiss har yttranden avgetts av Sveriges riksbank, Finansinspektionen,
Riksgäldskontoret och Stadshypotekskassan.
23
Sammanställning av remissyttranden beträffande
promemoria med förslag till lagrådsremiss om
försäljning av aktier i Stadshypotek AB
Sveriges riksbank och Finansinspektionen har inte haft någon erinran mot
förslagen.
1 Överföring och försäljning av aktier i Stadshypotek AB
Riksgäldskontoret
Riksgäldskontoret ställer sig bakom såväl huvudlinjen i förslaget till
ombildning och försäljning som till att intäkterna används för att reducera
statsskulden.
Stadshypotekskassan
Kassastyrelsen har inget att invända mot förslaget. En preliminär genomgång har
skett av Kassans upplåningsavtal. Vår bedömning är att det inte innebär något
avtalsbrott att kassan överför sina aktier i Stadshypotek AB till staten, och
att aktieöverföringen inte heller utlöser rätt till uppsägning av Kassans
obligationslån. Kassastyrelsen vill dock i klarhetens intresse föreslå att det i
lagstiftningsärendet klart uttalas att grundfondens storlek vid behov kommer att
justeras i samband med överföringen av aktierna till staten på så sätt att
grundfonden vid denna tidpunkt minst uppgår till 10 % av Kassans sammanlagda
låneskulder. Vidare vill styrelsen påpeka att en slutlig genomgång av Kassans
utländska låneförbindelser kan ge anledning till upptagande av förhandlingar med
vissa motparter om omförhandling av vissa låneklausuler som berör Kassans
avhändande av egendom. Sådan förhandling kan även leda till att behov uppkommer
att förtidsinlösa eller återköpa visst lån. Vissa kostnader kan härvid uppkomma
för Kassan.
Kassastyrelsen förutsätter att överföringen av aktierna till staten inte skall
utlösa någon uttagsbeskattning hos Kassan. Om detta inte med säkerhet kan anses
följa av de generella undantagsregler som finns, är det angeläget med ett
särskilt stadgande i lagstiftningsärendet.
Vad gäller Kassans möjligheter till att behålla ett tillfredsställande
inflytande över verksamheten i Stadshypotek AB, så länge grundfonden finns kvart
till tryggande av utestående lån, bör noteras, att Kassans bas för inflytande
bortfaller genom att aktierna överförs till staten. Kassan har därefter ingen
särställning gentemot andra bolagets borgenärer. Kassan får i princip samma
ställning som andra stora finansiärer av Stadshypotek AB, t.ex. AP-fonden eller
stora försäkringsbolag. Till skillnad mot dessa kan Kassan dock inte påverka sin
position i Stadshypotek AB genom avyttring av sina fordringar på bolaget. Denna
enhandsrisk ingår i Kassans roll tills dess att Kassans sista obligationer
förfaller till betalning.
2 Kassans ekonomi
Riksgäldskontoret
En förändring inträder nu i det att statens risk allmänt sett kan anses öka
genom att kassan får ett mindre inflytande över Stadshypotek AB. Detta
förhållande bör särskilt beaktas vid en kommande prövning av köparen till
aktierna. Risken bör också återspeglas i garantiavgiftens storlek. En icke
marknadsmässig avgiftssättning kan uppfattas som en indirekt subvention till
Stadshypotek AB. En sådan subvention synes inte motiverad i synnerhet sedan
Stadshypotek AB till fullo privatiserats. Ett nytt förhållande är dessutom att
regeringen nu gör en allmän översyn av statens garantiverksamhet i syfte att
skapa en bättre överensstämmelse mellan faktisk risk och avgift (se prop.
1995/96:150, sid.64).
Avgiftsvillkoren för Stadshypotekskassans garanti finns i dag reglerade i
förordningen (1992:1124) med reglemente för Stadshypotekskassan. Kontoret
föreslår att reglementet ändras på så sätt att avgiftens storlek bestäms av
Riksgäldskontoret. Alternativt att regeringen uppdrar åt kontoret att se över
och lämna förslag på nya villkor för garantin till kassan.
Efter försäljningen är det angeläget att Stadshypotek AB i realiteten är den
som betalar garantiavgiften. Detta är också logiskt i och med att det är bolaget
som har nytta av statens garanti och faktiskt den som kan påverka
förfallostrukturen.
Stadshypotekskassan
Kassastyrelsen kan bekräfta att den till följd av aktieutdelning från
Stadshypotek AB i maj 1996 förfogar över likvida medel i en sådan omfattning,
att alla löpande kostnader kan bestridas tills dess att Kassan skall likvideras.
Vad gäller grundfondsavgiften, är Kassan bunden av ett avtal med Stadshypotek
AB, innebärande att Kassan skall bära avgiften. Avtalet är en del av den
ekonomiska kalkyl, som ledde fram till att låntagarna erhöll 55 % av
Stadshypoteks fonder. Kassan är civilrättsligt bunden av detta avtal, varför det
inte kan omförhandlas. Avtalet är dessutom omnämnt i börsprospektet, och ingick
därför i de förutsättningar under vilka aktierna i Stadshypotek AB utbjöds.
Kassastyrelsen noterar dock att den även förfogar över tillräckliga likvida
medel för bestridande av grundfondsavgiften vid nuvarande uttagsprocent och med
antagande om att fonden även fortsättningsvis kommer att sättas ned i takt med
att skulden minskar.
24
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1992:701) om
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1992:701) om Konungariket Sveriges
stadshypotekskassa,
dels att 1-4 och 8 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall föras in en ny paragraf, 1 a §, av följande
lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §5
Konungariket Sveriges stadshypotekskassa har till uppgift att fullfölja den
ombildning som följer av regeringens beslut enligt lagen (1992:700) om
ombildning av stadshypoteksinstitutionen. Kassan skall
-------------------------------------------------------
1. äga och förvalta aktier 1. äga och förvalta aktier i
i Stadshypotek Aktiebolag, Stadshypotek AB samt föra
över detta aktieinnehav
till staten vid den
tidpunkt som regeringen
bestämmer,
2. till och med den 31 juli 1997 låna upp medel genom utgivande av
obligationer i obligationslån som har lagts upp före utgången av 1994, i den
omfattning och under de förutsättningar som föreskrivs av regeringen eller den
myndighet regeringen bestämmer,
-------------------------------------------------------
3. till Stadshypotek 3. till Stadshypotek AB
Aktiebolag låna ut medel som låna ut medel som bolaget
bolaget behöver för sin behöver för sin rörelse samt
rörelse, 4. förvalta kassans
4. förvalta kassans fordringar på Stadshypotek
fordringar på Stadshypotek AB och kassans skulder.
Aktiebolag och kas- sans
skulder samt
5. ombesörja att regionala
låntagarstämmor samt ombuds-
stämma kommer till stånd.
-------------------------------------------------------
1 a §
Överföringen av aktier
enligt 1 § första stycket
punkt 1 skall inte för-
anleda uttagsbeskattning
enligt punkt 1 fjärde
stycket av anvisningarna
till 22 § kommunalskatte-
lagen (1928:370).
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 §
-------------------------------------------------------
Kassan förvaltas av en Kassan förvaltas av en
styrelse som består av elva styrelse som består av tre
ledamöter. Regeringen utser ledamöter. Regeringen utser
fem ledamöter, bland dem ledamöterna och en
ordföranden, och två suppleant. Ledamöterna och
suppleanter för dem. suppleanten utses för en
Ombudsstämman utser sex tid av högst två år.
ledamöter, bland dem vice Regeringen bestämmer
ordföranden, och tre arvoden för ledamöterna och
suppleanter för dem. suppleanten.
Ledamöterna och
suppleanterna utses för en
tid av högst två år.
Regeringen bestämmer
arvoden för ledamöterna och
suppleanterna.
3 §
-------------------------------------------------------
För revision av styrelsens För revision av styrelsens
förvaltning och kassans förvaltning och kassans
räkenskaper utses årligen tvåräkenskaper utses årligen två
revisorer och två sup- revisorer och två sup-
pleanter för dem. pleanter för dem.
Finansinspektionen och Regeringen och
ombudsstämman utser vardera Finansinspektionen utser
en revisor och en supple- vardera en revisor och en
ant. Revisorerna och suppleant. Revisorerna och
suppleanterna skall vara suppleanterna skall vara
auktoriserade revisorer. auktoriserade revisorer.
4 §
-------------------------------------------------------
Ombudsstämman avgör frågor omRegeringen avgör frågor om
fastställande av fastställande av
balansräkningen och om balansräkningen och om
godkännande av styrelsens godkännande av styrelsens
förvaltning. förvaltning.
8 §
-------------------------------------------------------
Närmare föreskrifter om Närmare föreskrifter om
beslut i styrelsen och beslut i styrelsen och
kassans verksamhet samt om kassans verksamhet
ombudsstämma och regionala meddelas av regeringen.
låntagarstämmor meddelas av
regeringen.
Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag då lagen enligt uppgift på den
utkom från trycket i Svensk författningssamling.
Lagrådet
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1996-09-23
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt en lagrådsremiss den 19 september 1996 (Finansdepartementet) har
regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring
i lagen (1992:701) om Konungariket Sveriges stadshypotekskassa.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Monica
Rodrigo.
Förslaget föranleder följande yttrande av Lagrådet.
1 §
Enligt det föreslagna tillägget i punkt 1 skall stadshypotekskassan ha till
uppgift att föra över sitt aktieinnehav till staten vid den tidpunkt som
regeringen bestämmer. Den valda konstruktionen innebär således inte att aktierna
övergår till staten genom att de föreslagna lagändringarna träder i kraft, utan
det förutsätts en rättshandling från kassans sida, låt vara att kassan vad avser
tidpunkten för överförandet blir bunden av vad regeringen bestämmer. Ersättning
för överföringen av A-aktierna skall utgå i den formen att staten - under
förutsättning att regeringen erhåller riksdagens bemyndigande därtill - utfärdar
en revers till kassan lydande på 475 miljoner kr och i enlighet med den närmare
beskrivning i övrigt som lämnas i lagrådsremissen (avsnitt 5).
Det finns inte anledning till erinran mot denna konstruktion. Då emellertid
avsikten uppenbarligen är att kassan skall vara skyldig att godta inte bara den
överförandetidpunkt som regeringen bestämmer utan också vad regeringen på
grundval av de berörda uttalandena och ett bemyndigande från riksdagen bestämmer
i fråga om ersättning för överförandet av aktierna, bör tillägget till punkt 1
lämpligen avfattas på det sättet att kassan får till uppgift att föra över
aktieinnehavet till staten “vid den tidpunkt och på de villkor i övrigt som
regeringen bestämmer„.
29
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 oktober 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden, Peterson,
Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg, Andersson, Winberg, Ulvskog,
Sundström, Lindh, Johansson, von Sydow, Åhnberg, Pagrotsky, Östros, Messing
Föredragande: statsrådet Östros
Regeringen beslutar propositionen 1996/97:40 Försäljning av aktier i
Stadshypotek AB.
30
Rättsdatablad
-------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som Celexnummer för
inför, ändrar, upp-bakomliggande
häver eller upp- EG-regler
repar ett
normgiv-
ningsbemyndigande
-------------------------------------------------------
Lagen om ändring i 8 §
lagen (1992:701)
om Konungariket
Sveriges
stadshypotekskas-
sa
**ENDNOTES**
1.Senaste lydelse 1995:1572.
2.Senaste lydelse 1995:1572.
3.Senaste lydelse 1996:752.
4.Senaste lydelse 1994:1610.
5.Senaste lydelse 1994:1610.
31