Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:26 ·
Hämta Doc ·
Fortsatt giltighet av 1952 års tvångsmedelslag och lagen om hemlig
kameraövervakning
Ansvarig myndighet: Justitiedepartementet
Dokument: Prop. 26
Regeringens proposition
1996/97:26
Fortsatt giltighet av 1952 års tvångsmedelslag och lagen om hemlig
kameraövervakning
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 12 september 1996
Göran Persson
Laila Freivalds
(Justitiedepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att lagen (1952:98) med särskilda bestämmelser om
tvångsmedel i vissa brottmål och lagen (1995:1506) om hemlig kameraövervakning
skall fortsätta att gälla till utgången av år 1998.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 4
2.1 Förslag till lag om fortsatt giltighet av lagen (1952:98) med
särskilda bestämmelser om tvångsmedel i vissa brottmål 4
2.2 Förslag till lag om fortsatt giltighet av lagen (1995:1506)
om hemlig kameraövervakning......................... 4
3 Ärendet och dess beredning................................. 5
4 Nuvarande ordning.......................................... 5
4.1 1952 års tvångsmedelslag............................ 5
4.2 Lagen om hemlig kameraövervakning................... 7
5 Överväganden............................................... 7
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 september 1996 10
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om fortsatt giltighet av lagen (1952:98) med särskildabestämmelser om
tvångsmedel i vissa brottmål,
2. lag om fortsatt giltighet av lagen (1995:1506) om hemligkameraövervakning.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om fortsatt giltighet av lagen (1952:98) med särskilda
bestämmelser om tvångsmedel i vissa brottmål
Härigenom föreskrivs att lagen (1952:98) med särskilda bestämmelser om
tvångsmedel i vissa brottmål, som gäller till utgången av år 19961, skall
fortsätta att gälla till utgången av år 1998.
2.2 Förslag till lag om fortsatt giltighet av lagen (1995:1506) om hemlig
kameraövervakning
Härigenom föreskrivs att lagen (1995:1506) om hemlig kameraövervakning, som
gäller till utgången av år 1996, skall fortsätta att gälla till utgången av år
1998.
**FOOTNOTES**
1 Lagens giltighetstid senast förlängd 1995:1511.
3 Ärendet och dess beredning
Lagen (1952:98) med särskilda bestämmelser om tvångsmedel i vissa brottmål
innehåller tilläggs- och undantagsbestämmelser till den grundläggande
regleringen i rättegångsbalken i fråga om straffprocessuella tvångsmedel. Lagen,
som är tidsbegränsad, gäller vid förundersökning angående vissa brott mot rikets
säkerhet och vissa andra grova brott. Efter den senast gjorda förlängningen
gäller lagen till utgången av år 1996 (prop. 1995/96:14, bet. 1995/96:JuU11,
rskr. 1995/96:125, SFS 1995:1511).
Lagen (1995:1506) om hemlig kameraövervakning trädde i kraft den 1 februari
1996 (prop. 1995/96:85, bet. 1995/96:JuU11, rskr. 1995/96:125). I lagen regleras
de brottsutredande myndigheternas möjligheter att använda dolda fjärrmanövrerade
övervakningskameror vid förundersökning i brottmål. Lagen är i likhet med 1952
års tvångsmedelslag tidsbegränsad till utgången av år 1996.
Regeringen tar i detta ärende upp frågan om förlängning av giltighetstiden av
de två lagarna. Enligt regeringens mening är frågan av sådan beskaffenhet att
Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
4 Nuvarande ordning
4.1 1952 års tvångsmedelslag
1952 års lag gäller vid förundersökning angående dels allmänfarliga brott, t.ex.
mordbrand och sabotage, dels vissa högmålsbrott såsom uppror och olovlig
kårverksamhet, dels vissa brott mot rikets säkerhet, t.ex. spioneri. Lagen
gäller också försök, förberedelse och stämpling till dessa brott om sådan
gärning är straffbar. I förhållande till regleringen i rättegångsbalken innebär
lagen utvidgade möjligheter att använda tvångsmedlen häktning, beslag,
kvarhållande av postförsändelse m.m. samt hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning. Lagen innehåller också bestämmelser som innebär att hemlig
kameraövervakning kan användas på mindre stränga villkor än vad som följer av
lagen om hemlig kameraövervakning (se avsnitt 4.2).
Enligt rättegångsbalken får en person häktas om det finns sannolika skäl för
misstanke om brott, för vilket maximistraffet utgör fängelse i ett år eller mer.
Därutöver krävs att det föreligger en särskild häktningsgrund, t.ex. risk för
fortsatt brottslig verksamhet. Häktning kan emellertid även ske vid en lägre
grad av brottsmisstanke. Den som endast är skäligen misstänkt för brott kan
sålunda också häktas om det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan
på ytterligare utredning om brottet, s.k. utredningshäktning. Enligt 2 § i 1952
års lag kan en sådan utredningshäktning fortgå under fyra veckor, medan rätte-
gångsbalkens regler bara tillåter en vecka.
I 27 kap. 2 § andra meningen rättegångsbalken finns bestämmelser om att vissa
skriftliga meddelanden får tas i beslag endast om det finns misstanke om brott,
för vilket straffminimum är två års fängelse. Enligt 3 § i 1952 års lag krävs
inte något lägsta straff för att sådana meddelanden skall få tas i beslag.
Förordnande om kvarhållande av postförsändelse m.m. enligt 27 kap. 9 §
rättegångsbalken kan enligt 4 § i 1952 års lag i vissa brådskande fall meddelas
av undersökningsledaren eller åklagaren. Enligt rättegångsbalkens regler är det
alltid rätten som beslutar i dessa fall.
1952 års lag innehåller även från rättegångsbalken avvikande bestämmelser om
hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning.
Hemlig teleavlyssning innebär - sedan den 1 januari 1996 - att telemeddelanden
som befordras till eller från ett telefonnummer, en kod eller annan teleadress,
i hemlighet avlyssnas eller tas upp genom ett tekniskt hjälpmedel för
återgivning av innehållet i meddelandet. Tvångsmedlet kan användas både för
avlyssning av telefonsamtal och för upptagning av annan telekommunikation än
muntlig sådan, såsom telex, telefax och datakommunikation. Hemlig
teleövervakning innebär att andra uppgifter än innehållet i meddelandet i
hemlighet hämtas in om telemeddelanden som har expedierats eller beställts till
eller från en viss teleadress eller att sådana meddelanden hindras från att nå
fram.
Enligt reglerna i 27 kap. rättegångsbalken får hemlig teleavlyssning användas
om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år
och även vid brottsutredningar som rör försök, förberedelse och stämpling till
sådant brott. Som ytterligare förutsättning för hemlig teleavlyssning gäller att
det skall finnas skälig misstanke om brottet och att åtgärden skall vara av
synnerlig vikt för utredningen. Tillstånd till hemlig teleavlyssning meddelas av
domstol på ansökan av åklagaren och skall gälla viss tid, högst en månad från
dagen för beslutet. Hemlig teleövervakning får användas om det för brottet inte
är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i sex månader och vid
narkotikabrott med enbart fängelse i straffskalan. I övrigt är förutsättningarna
knutna till reglerna om hemlig teleavlyssning. För tvångsmedlen gäller bl.a. den
s.k. proportionalitetsprincipen, som innebär att de får beslutas endast om
skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär
för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
1952 års lag ger, som ovan nämnts, i förhållande till rättegångsbalken
utvidgade möjligheter att använda hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning. Tillstånd till åtgärden får lämnas, även om det för brottet är
föreskrivet lindrigare straff än vad som krävs enligt rättegångsbalken.
Åklagaren får i brådskande fall själv besluta om användning av tvångsmedlen. Har
åklagaren gjort detta, skall anmälan ofördröjligen göras hos domstolen, som
skyndsamt skall pröva ärendet.
Enligt lagen (1991:572) om särskild utlänningskontroll, som till skillnad från
1952 års lag inte är tidsbegränsad, får i vissa fall tvångsåtgärd såsom t.ex.
hemlig teleavlyssning tillgripas. För detta krävs att åtgärden är påkallad för
att utröna om en utlänning eller en organisation eller grupp som han tillhör
eller verkar för planlägger eller förbereder någon gärning som innebär våld, hot
eller tvång för politiska syften och som innefattar brott för vilket lindrigare
straff än fängelse i två år inte är föreskrivet. Den parlamentariska kontrollen
av lagens tillämpning sker genom att regeringen årligen lämnar en skrivelse om
denna till riksdagen.
4.2 Lagen om hemlig kameraövervakning
Den 1 februari 1996 trädde lagen (1995:1506) om hemlig kameraövervakning i
kraft. Härigenom infördes ett nytt straffprocessuellt tvångsmedel som innebär
att polisen under vissa förutsättningar har möjlighet att bedriva spaning mot
personer genom att använda dolda fjärrmanövrerade övervakningskameror. Reglerna
ansluter nära till bestämmelserna om hemlig teleavlyssning. Hemlig
kameraövervakning innebär att fjärrstyrda TV-kameror, andra optisk-elektroniska
instrument eller därmed jämförbara utrustningar används för optisk
personövervakning vid förundersökning i brottmål, utan att upplysning om
övervakningen lämnas (1 §). I likhet med reglerna om hemlig teleavlyssning får
tvångsmedlet användas endast om någon är skäligen misstänkt för ett brott för
vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år eller försök,
förberedelse eller stämpling till sådant brott, om gärningen är belagd med
straff. Även för hemlig kameraövervakning gäller att åtgärden måste vara av
synnerlig vikt för utredningen och att proportionalitetsprincipen skall
tillämpas (2 § och 3 §). Åtgärden får endast avse sådana platser där den
misstänkte kan antas komma att uppehålla sig (3 § andra stycket).
Frågor om hemlig kameraövervakning prövas av rätten på ansökan av åklagaren (4
§ första stycket). I ett beslut att tillåta hemlig kameraövervakning skall
domstolen ange vilken plats och under vilken tid tillståndet gäller. Tiden får
inte bestämmas längre än nödvändigt och får inte överstiga en månad (4 § andra
stycket). Lagen innehåller också regler om hävande av beslut (5 §) och
granskning och bevarande av upptaget bildmaterial (7 §).
1952 års tvångsmedelslag omfattar även hemlig kameraövervakning. Detta
tvångsmedel kan således i vissa fall användas vid utredning av allmänfarliga
brott, vissa högmålsbrott och vissa brott mot rikets säkerhet även om det för
brottet är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år. Vidare innebär
detta att åklagaren i brådskande fall själv kan besluta om hemlig
kameraövervakning. På motsvarande sätt som för hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning skall åklagaren i ett sådant fall genast göra en anmälan till
rätten som skyndsamt skall pröva ärendet.
5 Överväganden
Säkerhetspolisen har i en skrivelse den 21 augusti 1996 till regeringen, under
åberopande av att 1952 års lag är av utomordentlig vikt för Säkerhetspolisens
verksamhet, framhållit att lagen bör ges fortsatt giltighet. Säkerhetspolisen
har därvid anfört att lagen är en nödvändig grund för Säkerhetspolisens
bekämpning av brott mot rikets säkerhet och att lagens bestämmelser om
möjligheter till tvångsmedel har utnyttjats i stor omfattning.
1952 års lag med särskilda bestämmelser om tvångsmedel i vissa brottmål
innebär utökade möjligheter för Säkerhetspolisen att uppdaga brott som rör
rikets säkerhet eller är av allmänfarlig natur. I likhet med Säkerhetspolisen
anser regeringen att lagen, som gäller till utgången av år 1996, fortfarande
behövs.
Lagen om hemlig kameraövervakning trädde i kraft den 1 februari 1996.
Regeringen har från Rikspolisstyrelsen inhämtat att domstolarna under den tid
som lagen varit i kraft har givit tillstånd till hemlig kameraövervakning i 12
fall, varav 10 fall avsåg misstanke om grovt narkotikabrott eller grov
varusmuggling. Övriga fall avsåg misstanke om grovt rån och försök till mord
eller mordbrand. Rikspolisstyrelsen har framhållit att erfarenheterna av den nya
lagen än så länge är begränsade men att en generell uppfattning är att
spaningsmetoden är personalbesparande och ett bra spaningskomplement.
Enligt regeringens mening är det viktigt att polis och åklagare efter
tillstånd från domstol kan använda hemlig kameraövervakning för att utreda grova
brott. Regeringen anser därför att lagens giltighetstid bör förlängas.
Regeringen avser att i enlighet med vad som anförts i propositionen lämna en
redovisning för lagens tillämpning på motsvarande sätt som sker beträffande
rättegångsbalkens regler om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning
(jfr. prop. 1995/96:85 s. 37 f., bet. 1995/96:JuU11 s. 11 f.). En redovisning av
detta slag beträffande hemlig kameraövervakning under år 1996 kommer alltså att
lämnas år 1997.
Regeringen har i dag beslutat direktiv till en särskild utredare (dir.
1996:64) som skall utreda ett antal frågor om kriminalpolisiära arbetsmetoder
som faller inom ramen för straffprocessuella tvångsmedel. I uppdraget ingår
bl.a. att se över 1952 års tvångsmedelslag och lämna förslag till hur lagens
bestämmelser kan permanentas och arbetas in i rättegångsbalken. Utredaren skall
vidare lämna förslag till ändringar av lagen om hemlig kameraövervakning enligt
de riktlinjer som angavs i propositionen. Det handlar om att skapa ett mer
flexibelt system som bättre än det nuvarande kan ta hänsyn till omständigheterna
i det enskilda fallet (prop. 1995/96:85 s. 37). Man borde t.ex. kunna ta hänsyn
till hur övervakningen är tänkt att gå till i praktiken (s. 24) samt överväga om
åtgärden i vissa fall skulle kunna tillåtas även vid utredning av brott med
lägre straffminimum än två års fängelse (s. 26). Vidare anfördes att det i vissa
fall inte är orimligt att nöja sig med en lägre grad av misstanke än skäligen
misstänkt (s. 28). Utredaren skall även göra en utvärdering av lagen och, om
utvärderingen ger anledning till det, lämna förslag till hur reglerna kan
permanentas och arbetas in i rättegångsbalken.
Utredaren skall avsluta sitt arbete före den 1 mars 1998. Med hänsyn till det
pågående utredningsarbetet och den beredning av ärendet som därefter vidtar bör
såväl tvångsmedelslagen som lagen om hemlig kameraövervakning förlängas med två
år. Lagarna bör alltså gälla till utgången av år 1998.
Förslagen medför inga kostnader för staten.
Justitiedepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 september 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Hjelm-Wallén,
Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Blomberg, Andersson, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, von Sydow, Klingvall, Åhnberg, Pagrotsky,
Messing
Föredragande: statsrådet Freivalds
Regeringen beslutar proposition 1996/97:26 Fortsatt giltighet av 1952 års
tvångsmedelslag och lagen om hemlig kameraövervakning.