Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:174 ·
Hämta Doc ·
Lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar
Ansvarig myndighet: Närings- och handelsdepartementet
Dokument: Prop. 174
Regeringens proposition
1996/97:174
Lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp
och frysar
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 26 juni 1997
Margot Wallström
Anders Sundström
(Närings- och handelsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås en lag som syftar till att genomföra
Europaparlamentets och rådets direktiv 96/57/EG av den 3 september
1996 om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar (även i
kombination) för hushållsbruk.
I lagen föreskrivs att nya nätanslutna kylskåp och frysar, även i
kombination (nedan kylskåp och frysar) för hushållsbruk får släppas ut
på marknaden endast om de uppfyller vissa krav beträffande högsta
tillåtna elförbrukning. Regeringen eller den myndighet regeringen
bestämmer får meddela närmare föreskrifter om vilka kylskåp och frysar
som skall undantas från lagen. Kylskåp och frysar som släpps ut på
marknaden skall vara märkta som ett bevis på att de uppfyller de
föreskrivna energieffektivitetskraven. Den myndighet som regeringen
bestämmer skall utöva tillsyn över lagens efterlevnad.
Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 1998. Under en övergångstid t.o.m.
den 2 september 1999 skall det dock vara tillåtet att släppa ut kylskåp
och frysar på marknaden även om de inte uppfyller de föreskrivna kraven
på energieffektivitet.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Förslag till lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp
och frysar 4
3 Ärendet och dess beredning 6
4 EG:s direktiv om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp
och frysar för hushållsbruk 6
4.1 Allmänt 6
4.2 Kyl- och frysdirektivets närmare innehåll 7
5 Den svenska regleringen 8
5.1 Nuvarande regler 8
5.2 Utformningen av svenska regler 9
6 Ikraftträdande 10
7 Kostnadskonsekvenser 10
8 Författningskommentar 11
Bilaga 1 Europaparlamentets och rådets direktiv 96/57/EG av den
3 september 1996 om energieffektivitetskrav för
elektriska kylskåp och frysar...............................................14
Bilaga 2 Promemorians lagförslag.....................................................22
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanser........................................24
Bilaga 4 Lagrådsremissens lagförslag ..............................................25
Bilaga 5 Lagrådets yttrande ..............................................................27
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 26 juni 1997 ..........29
Rättsdatablad ...........................................................................................30
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar
2 Förslag till lag om energieffektivitetskrav för
elektriska kylskåp och frysar
Härigenom föreskrivs följande.
Lagens tillämpningsområde m.m.
1 § Denna lag skall tillämpas på nya nätanslutna kylskåp, frysar samt kyl-
och frysenheter under förutsättning att de är avsedda för hushållsbruk
(kylskåp och frysar).
2 § Lagen tillämpas inte på kylskåp och frysar som även kan utnyttja andra
energikällor än el från elnätet, kylskåp och frysar som bygger på
absorptionsprincipen eller kylskåp och frysar som tillverkas enligt särskilda
specifikationer.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om vilka kylskåp och frysar som skall undantas från
lagens tillämpning.
3 § Kylskåp och frysar som omfattas av lagen får släppas ut på marknaden
endast om de uppfyller de krav och villkor som ställs i
4 § eller i föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag. De skall även
vara CE-märkta.
Den som tillverkar eller importerar kylskåp och frysar ansvarar för att
de uppfyller kraven enligt första stycket.
Elförbrukning
4 § För kylskåp och frysar skall en högsta tillåtna elförbrukning gälla.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. högsta tillåtna elförbrukning för olika slag av kylskåp och frysar,
och
2. de metoder som skall användas för att bestämma deras
elförbrukning.
Märkning
5 § Kylskåp och frysar får CE-märkas endast om de uppfyller de krav och
villkor som ställs upp i 4 § eller i föreskrifter som har meddelats med stöd
av denna lag. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela närmare föreskrifter om CE-märkning av kylskåp och frysar.
För CE-märkning gäller vidare bestämmelserna i lagen (1992:1534)
om CE-märkning.
Tillsyn m.m.
6 § Den myndighet som regeringen bestämmer (tillsynsmyndigheten) skall
se till att denna lag och de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen
följs.
7 § Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden och förbud som
behövs för att lagen och föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen skall följas. Ett föreläggande eller förbud får förenas med vite.
8 § Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få de upplysningar,
handlingar, varuprover eller liknande som behövs för myndighetens
tillsyn enligt denna lag.
9 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till områden, lokaler och andra
utrymmen, dock inte bostäder.
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för näringsidkare att ersätta
tillsynsmyndighetens kostnader för provtagning och undersökning av
prov.
Överklagande
11 § Tillsynsmyndighetens beslut i enskilda fall enligt denna lag eller enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen får överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten.
_______
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1998.
2. Kylskåp och frysar som omfattas av denna lag får släppas ut på
marknaden till och med den 2 september 1999 även om de inte uppfyller
de krav som ställs i lagen eller i föreskrifter som meddelats med stöd av
lagen.
3 Ärendet och dess beredning
Europaparlamentet och rådet antog den 3 september 1996 ett direktiv
(96/57/EG) om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar
(även i kombination) för hushållsbruk, i det följande kallat kyl- och
frysdirektivet. För att genomföra kyl- och frysdirektivet föreslår
regeringen en lag med grundläggande bestämmelser om
energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar. Kyl- och
frysdirektivet bifogas som bilaga 1.
En promemoria som upprättats inom Närings- och handelsdepartementet
har remissbehandlats. Promemorians lagförslag bifogas som bilaga 2. Ett
remissmöte hölls på departementet den 26 maj 1997. I bilaga 3 finns en
förteckning över remissinstanserna samt vilka som deltog vid
remissmötet. En sammanställning av remissinstansernas synpunkter finns
tillgänglig i Närings- och handelsdepartementet (dnr N 97/1602).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 5 juni 1997 att inhämta Lagrådets yttrande
över det lagförslag som finns i bilaga 4.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 5.
Regeringen har i propositionen följt Lagrådets förslag. Dessutom har
några redaktionella ändringar gjorts.
4 EG:s direktiv om energieffektivitetskrav för
elektriska kylskåp och frysar för hushållsbruk
4.1 Allmänt
Kyl- och frysdirektivet utgör ett led i EU:s miljöåtgärder, särskilt vad
gäller minskade koldioxidutsläpp. Direktivet ligger i linje med rådets
program för att främja en effektiv energianvändning inom gemenskapen
(Rådsbeslut SAVE (91/565/EG) och SAVE II (96/737/EG)).
Hushållsapparater svarar för cirka två tredjedelar av hushållens
elförbrukning och kylskåp och frysar är de som bedöms ha den största
potentialen för energieffektivisering. I Europeiska kommissionens
förslag till åtgärdsprogram för att främja en effektiv energianvändning
(EGT nr C 23, 31.1.1992, s. 8) omnämns antagandet av en miniminivå
vad gäller kylskåp och frysars energiförbrukning som ett prioriterat
område.
Kommissionen bedrev år 1991 och 1992 överläggningar med den
berörda branschen om frivilliga åtaganden. Överläggningarna avslutades
utan resultat i början av år 1992. Samtidigt anmälde en medlemsstat
nationella regler om energikrav på kylskåp och frysar. Kommissionen
godkände inte det anmälda förslaget eftersom det innebär risk för
handelshinder inom gemenskapen. Kommissionen valde att lägga fram
ett förslag till direktiv om gemensamma regler på detta område.
Kommissionens förslag överlämnades till rådet den 18 januari 1995.
Förslaget har utarbetats efter omfattande konsultationer med
medlemsländerna, tillverkare och brukare. Efter ett och ett halvt års
diskussioner mellan kommissionen, Europaparlamentet och rådet, antogs
kyl- och frysdirektivet i september 1996. En viktig utgångspunkt har
varit att industrin skall kunna uppfylla kraven på energieffektivitet och
samtidigt stimuleras att fortsätta sitt utvecklingsarbete.
Elförbrukningen skall definieras av harmoniserade europeiska
standarder antagna av Europeiska standardiseringsorganisationen
(standard EN 153 från juli 1995).
4.2 Kyl- och frysdirektivets närmare innehåll
Tillämpningsområde
Kyl- och frysdirektivet skall tillämpas på nya nätanslutna kylskåp och
frysar, även i kombination (nedan kylskåp). Kylskåp som även kan
utnyttja andra energikällor, t.ex. batterier, samt kylskåp för hushållsbruk
som bygger på absorptionsprincipen och kylskåp som tillverkats enligt
särskilda specifikationer omfattas inte av direktivet (artikel 1). Kylskåp
som bygger på absorptionsprincipen och som således inte omfattas av
direktivet kan drivas med hjälp av gasol, stadsgas, biogas eller fotogen
och används främst i fritidshus på t.ex. skärgårdsöar utan el men också i
husvagnar och fritidsbåtar. Med kylskåp som tillverkats enligt särskilda
specifikationer avses kylskåp som tillverkats på beställning och i mindre
serier för särskilda ändamål där ett kylskåp av standardmått inte kan
användas. Kyl- och frysanläggningar för kommersiellt bruk är avsevärt
mer varierade i utförandet och omfattas inte heller av detta direktiv.
Medlemsstaternas skyldigheter
Medlemsstaterna skall vidta alla nödvändiga åtgärder för att se till att de
kylskåp som omfattas av direktivet endast får släppas ut på marknaden
om de uppfyller direktivets krav. I direktivet lämnas föreskrifter om de
metoder som skall användas för att bl.a. beräkna den högsta tillåtna
elförbrukningen för kylskåpen. Direktivet reglerar också de förfaranden
som skall tillämpas vid en bedömning av om kylskåpen uppfyller
direktivets krav. Kylskåp som överensstämmer med de
energieffektivitetskrav som fastställs i direktivet skall vara CE-märkta då
de släpps ut på marknaden (artikel 5). Märkningen skall vara väl synlig,
läsbar och outplånligt anbringad på kylskåpen samt vid behov på
emballaget. Medlemsstaterna får inte förbjuda, begränsa eller förhindra
att kylskåp försedda med CE-märkning släpps ut på marknaden (artikel
3.1). Vidare skall medlemsstaterna, om det inte finns bevis om
motsatsen, utgå från att kylskåp med CE-märkning överensstämmer med
samtliga bestämmelser i detta direktiv. Om en medlemsstat konstaterar
att CE-märkningen använts på ett oriktigt sätt är tillverkaren eller dennes
i gemenskapen etablerade ombud skyldig att anpassa produkten till
bestämmelserna och upphöra med överträdelsen på de villkor som
medlemsstaten föreskriver (artikel 6). I varje beslut som fattas enligt kyl-
och frysdirektivet och som innehåller inskränkningar av villkoren för att
släppa ut kylskåp på marknaden skall grunderna för beslutet noga anges.
Den som berörs av beslutet skall underrättas om hur och inom vilken
tidsfrist ett överklagande skall ske (artikel 7).
Ikraftträdande m.m.
Enligt direktivet skall medlemsstaterna anta de lagar som är nödvändiga
för att uppfylla kyl- och frysdirektivet inom ett år efter det att direktivet
antogs (artikel 9.1). Medlemsstaterna skall tillämpa sådana bestämmelser
fr.o.m. den 3 september 1999. Medlemsstaterna skall tillåta att sådana
kylskåp som var godkända i respektive medlemsstat vid den tidpunkt då
detta direktiv antogs släpps ut på marknaden t.o.m. den 2 september 1999
(artikel 9.3).
Senast fyra år efter det att direktivet antagits skall kommissionen
utvärdera de resultat som uppnåtts. I samråd med berörda parter skall
kommissionen undersöka om det finns behov av att vidta ytterligare
åtgärder för att förbättra energieffektiviteten för kylskåp (artikel 8).
5 Den svenska regleringen
5.1 Nuvarande regler
Det finns i dag inga tvingande regler vad gäller energieffektivitet för
kylskåp och frysar.
I lagen (1992:1232) om märkning av hushållsapparater finns regler om
en näringsidkares skyldigheter vid marknadsföring av vissa slag av
hushållsapparater, vilken även omfattar kylskåp och frysar. Enligt lagen
är näringsidkaren skyldig att genom märkning och på annat sätt
informera om bl.a. den mängd energi och andra resurser som sådana
kylskåp och frysar förbrukar. Lagen uppställer emellertid inga krav vad
gäller högsta tillåtna energiförbrukning. Kyl- och frysdirektivet går
således ytterligare ett steg genom att ställa energieffektivitetskrav på
vissa kylskåp och frysar.
5.2 Utformningen av svenska regler
Regeringens förslag: EG:s direktiv om energieffektivitetskrav för
elektriska kylskåp och frysar (även i kombination) för hushållsbruk
införlivas i svensk rätt genom föreskrifter som meddelas av regeringen
eller den myndighet som regeringen bestämmer. I en särskild lag om
energieffektivitetskrav meddelas de bemyndiganden som behövs.
Promemorians förslag: Promemorians lagförslag överensstämmer i
huvudsak med lagrådsremissen. Promemorian innehöll dock ej regler
som möjliggör att tillsynsmyndigheten i vissa fall kan få tillträde till
lokaler m.m.
Remissinstanserna: Remissinstanserna tillstyrker med mindre
påpekanden förslaget i promemorian. SWEDAC anser att det av 3 § 2 st
bör framgå att en tillverkares representant inom unionen skall ansvara för
att apparaterna uppfyller uppställda krav före en importör. Vidare anser
SWEDAC att tillsynsmyndigheten skall få tillträde till den ansvariges
lokaler för att utöva tillsyn. Konsumentverket anser att det tydligare skall
framgå att tillsynsmyndighetens möjlighet att ingripa vid överträdelser
bör ske i två steg, dvs. att ett förbud skall föregås av diskussion med den
ansvarige. Vidare ifrågasätter Konsumentverket vad som händer om en
apparat som ej uppfyller kraven påträffas hos en försäljare.
Skälen för regeringens förslag: Regleringen i EG:s kyl- och
frysdirektiv är detaljerad och av teknisk karaktär. Lagen bör därför
endast innehålla grundläggande bestämmelser om bl.a.
tillämpningsområde, märkningsskyldighet och tillsyn. Föreskriftsrätten
bör så långt det är möjligt, genom bemyndigande i lagen, delegeras till
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Bemyndigandet begränsas av att föreskrifternas materiella innehåll måste
stämma överens med de regler som anges i direktivet. Regeringen delar
SWEDACs uppfattning att tillsynsmyndigheten skall kunna få tillträde
till vissa utrymmen. För att möjliggöra en effektiv tillsyn är det
nödvändigt att i vissa fall så kan ske. De påpekanden i övrigt som
remissinstanserna framfört behandlas i författningskommentaren.
Sammanfattningsvis innebär detta att det materiella innehållet i kyl-
och frysdirektivet bör införas i svensk rätt genom föreskrifter som
meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
6 Ikraftträdande
Regeringens förslag: Lagen om energieffektivitetskrav för elektriska
kylskåp och frysar skall träda i kraft den 1 juli 1998. Kylskåp och
frysar får dock släppas ut på marknaden t.o.m. den 2 september 1999
även om de inte uppfyller de krav som uppställs i lagen eller
föreskrifter meddelade med stöd för lagen.
Promemorians förslag: Promemorians bestämmelser om ikraftträdande
överensstämmer med lagrådsremissens.
Remissinstanserna: Remissinstanserna tillstyrker förslaget. EHL och
Electrolux AB anser dock att det skulle vara praktiskt om datum för
ikraftträdande sammanföll med datum då kraven enligt lagen skall börja
tillämpas, dvs. den 3 september 1999.
Skälen för regeringens förslag: Lagen förutsätter kompletterande
föreskrifter. Dessa föreskrifter skall utfärdas i god tid innan den 3
september 1999 då de bidrar till att sprida information om de nya
reglerna. Lagen med i direktivet anvisade övergångsbestämmelser bör
därför träda i kraft den 1 juli 1998.
7 Kostnadskonsekvenser
Kostnaderna för att övervaka att de kylskåp och frysar som släpps ut på
marknaden uppfyller kraven i kyl- och frysdirektivet beräknas kunna
rymmas inom de ansvariga tillsynsmyndigheternas tillgängliga resurser.
I fråga om kostnadskonsekvenserna för domstolarna bedöms antalet
ärenden som grundar sig på den föreslagna lagen komma att bli ytterst
begränsat. De kostnader som kan uppstå för domstolarna kan därför
betraktas som försumbara.
8 Författningskommentar
Förslaget till lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp
och frysar
Lagen har utformats som en bemyndigandelag (jfr. avsnitt 5.2).
1 §
Av paragrafen framgår att lagen är tillämplig på nya kylskåp och frysar,
även i kombination, för hushållsbruk. En begränsning av
tillämpningsområdet görs i 2 §.
2 §
I paragrafen sker en inskränkning av lagens tillämpningsområde. Det
första undantaget avser kylskåp och frysar (nedan kylskåp) som även kan
använda andra energikällor än el t.ex. batterier. Kylskåp som bygger på
absorptionsprincipen och kylskåp som tillverkats enligt särskilda
specifikationer omfattas inte av direktivet (artikel 1). Kylskåp som
bygger på absorptionsprincipen kan drivas med hjälp av gasol, stadsgas,
biogas eller fotogen och används främst i fritidshus på t.ex. skärgårdsöar
utan el men också i husvagnar och fritidsbåtar. Med kylskåp som
tillverkats enligt särskilda specifikationer avses kylskåp som tillverkats
på beställning i mindre serier, för särskilda ändamål där ett kylskåp av
standardmått inte kan användas.
I andra stycket lämnas ett bemyndigande till regeringen eller den
myndighet regeringen bestämmer att närmare ange vilka kylskåp som
skall vara undantagna från lagens tillämpning.
3 §
Enligt artikel 2 i direktivet skall medlemsstaterna vidta alla nödvändiga
åtgärder som behövs för att se till att de kylskåp och frysar som släpps ut
på marknaden uppfyller direktivets krav. I paragrafen läggs därför fast att
de kylskåp och frysar som släpps ut på marknaden måste uppfylla vissa
energieffektivitetskrav, som närmare kommer att anges i föreskrifter som
meddelas med stöd av 4 §. Av paragrafen framgår även att kylskåp och
frysar skall vara CE-märkta då de släpps ut på marknaden.
I paragrafens andra stycke anges vem som ansvarar för att föreskrivna
krav uppfylls. Om produkterna tillverkas i Sverige ansvarar tillverkarna
för att dessa krav är uppfyllda. Vid import är det importören som har
detta ansvar. Om tillverkaren har en representant i Sverige torde det
oftast vara denne som är att anse som importör.
4 §
I första stycket anges att en högsta tillåtna elförbrukning skall gälla för
de kylskåp och frysar som omfattas av lagen. Elförbrukning för kylskåp
och frysar varierar beroende på bl.a. vilken kategori de tillhör, dess
volym, energieffektivitetet och skillnaden mellan omgivande och inre
temperatur. Vid fastställandet av högsta tillåtna elförbrukning skall enligt
direktivet hänsyn tas till de viktigaste yttre faktorerna som påverkar
energiförbrukningen. Beräkningen av den högsta tillåtna elförbrukningen
skall därför ske genom att hänsyn tas till vilken kategori produkten kan
hänföras till och dess volym. I andra stycket bemyndigas regeringen eller
den myndighet regeringen bestämmer att ange högsta tillåtna
elförbrukning för olika typer av kylskåp och frysar. Bemyndigandet avser
vidare de metoder som skall användas för att bestämma elförbrukningen.
Regler om tillåten elförbrukning m.m. finns i bilaga 1 och 2 till
direktivet.
5 §
Enligt artikel 5 i direktivet skall kylskåp och frysar då de släpps ut på
marknaden vara försedda med CE-märkning. I första stycket slås fast att
CE-märkning av kylskåp och frysar endast får ske om de uppfyller de
krav och villkor som ställs upp i lagen eller i föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen. Vidare bemyndigas regeringen eller den
myndighet regeringen utser att meddela närmare föreskrifter om denna
märkning. Bestämmelsen har utformats i enlighet med Lagrådets förslag.
I andra stycket hänvisas till den särskilda lagen om CE-märkning.
6 §
I paragrafen lämnas ett bemyndigande till regeringen att meddela
föreskrifter om tillsynsmyndighet.
7 §
Tillsynsmyndigheten ges möjlighet att meddela de förelägganden och
förbud som behövs för att lagen och föreskrifterna skall följas. Alla
sådana förelägganden och förbud kan förenas med vite. Självfallet gäller
i dessa sammanhang att tillsynsmyndigheten inte skall vidta mer
ingripande åtgärder än som är nödvändigt för att syftet skall uppnås. I
likhet med vad som i allmänhet gäller på det marknadsrättsliga området
bör tillsynsmyndigheten genom information om reglernas innebörd och
råd till tillverkarna försöka nå rättelse på frivillig väg. Mer ingripande
åtgärder såsom förelägganden och förbud bör tillgripas först om rättelse
på frivillig väg ej kan nås. Genom bestämmelsen ges tillsynsmyndigheten
möjlighet att ingripa bl.a. genom att förbjuda att ett kylskåp eller en frys
som ej uppfyller kraven släpps ut på marknaden. Ett föreläggande kan
även innebära att tillverkaren eller importören åläggs att från försäljare
återkalla produkter som ej uppfyller kraven. I fråga om produkter som
felaktigt har CE-märkts finns bestämmelser i lagen (1992:1534) om CE-
märkning.
8 §
I bestämmelsen ges tillsynsmyndigheten rätt att på begäran få de
upplysningar m.m. den behöver för att utföra tillsynen. Bestämmelsen
har utformats i enlighet med Lagrådets förslag.
9 §
I bestämmelsen, som utformats i enlighet med Lagrådets förslag, ges
tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till lokaler m.m. En förutsättning
för tillträde är att det är nödvändigt för att tillsynsmyndigheten skall
kunna fullgöra sina uppgifter enligt lagen.
10 §
I bestämmelsen lämnas bemyndigande för regeringen eller den
myndighet regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om skyldighet
för en näringsidkare att betala kostnader för provtagning och
undersökning av prov.
Bestämmelsen har utformats i enlighet med Lagrådets förslag.
11 §
I denna bestämmelse anges ordningen för överklagande av
tillsynsmyndighetens beslut.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 1998. Under en övergångstid t.o.m.
den 2 september 1999 får dock kylskåp och frysar som omfattas av
direktivet släppas ut på marknaden även om de inte uppfyller de krav och
villkor som uppställs i lagen eller i föreskrifter som meddelats med stöd
av lagen.
NÄRINGS- OCH HANDELSDEPARTEMENTET
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 26 juni 1997
Närvarande: statsrådet Wallström, ordförande, och statsråden , Schori,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, von Sydow, Klingvall, Pagrotsky,
Messing
Föredragande: statsrådet Sundström
Regeringen beslutar proposition 1996/97:174 Lag om
energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar
Rättsdatablad
Författningsrubrik
Bestämmelser som
inför, ändrar, upp-
häver eller upprepar
ett normgivnings-
bemyndigande
Celexnummer för
bakomliggande EG-
regler
Lag om energi-
effektivitetskrav för
elektriska kylskåp och
frysar
2, 4, 5, 6, 10 §§
396L0057
Promemorians lagförslag
Förslag till
lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar;
Härigenom föreskrivs följande.
Lagens tillämpningsområde m.m.
1 § Denna lag skall tillämpas på nya nätanslutna kylskåp och frysar, även i
kombination, för hushållsbruk.
2 § Lagen gäller inte apparater som även kan utnyttja andra energikällor än
el, apparater som bygger på absorptionsprincipen eller apparater som
tillverkas enligt särskilda specifikationer.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om vilka apparater som skall undantas från lagens
tillämpning.
3 § Kyl- och frysapparater som omfattas av lagen får släppas ut på
marknaden endast om de uppfyller de krav och villkor som uppställs enligt
4 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag.
Apparaterna skall även vara märkta enligt 5 §.
Den som tillverkar eller importerar kyl- och frysapparater ansvarar för
att apparaterna uppfyller kraven enligt första stycket.
Elförbrukning
4 § För kyl- och frysapparater skall en högsta tillåtna elförbrukning gälla.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. högsta tillåtna elförbrukning för olika kyl- och frysapparater, samt
2. vilka metoder som skall användas för att bestämma en apparats
elförbrukning.
Märkning
5 § Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om CE-märkning av kyl- och frysapparater, som
överensstämmer med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av
lagen.
För CE-märkning gäller bestämmelserna i lagen (1992:1534) om CE-
märkning.
Tillsyn m.m.
6 § Den myndighet som regeringen bestämmer skall se till att denna lag och
de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen följs.
7 § Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden och förbud som
behövs för att lagen och föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen skall följas. Ett föreläggande eller förbud får förenas med vite.
8 § Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. att en näringsidkare är skyldig att betala kostnader för provtagning
och undersökning av prov, samt
2. att en näringsidkare är skyldig att lämna tillsynsmyndigheten de
upplysningar, handlingar, varuprov och liknande som behövs för
tillsynen.
Överklagande
9 § Tillsynsmyndighetens beslut i enskilda fall enligt denna lag eller enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen får överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten.
_______
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1998.
2. Kyl- och frysapparater som omfattas av denna lag får släppas ut på
marknaden till den 3 september 1999 även om de inte uppfyller de
krav som uppställs i lagen eller i föreskrifter som meddelats med stöd
av lagen
Remissinstanser
Hovrätten för nedre Norrland
Kammarrätten i Jönköping
Närings- och teknikutvecklingsverket
Konsumentverket
Konkurrensverket
Kommerskollegium
Sveriges Industriförbund
Grossistförbundet Svensk Handel
EHL - Elektriska Hushållsapparat Leverantörer
Styrelsen för Teknisk Ackreditering, SWEDAC
Electrolux AB
SEMKO AB
Vid remissmötet den 26 maj 1997 deltog representanter från Närings-
och teknikutvecklingsverket, Konsumentverket, Konkurrensverket, EHL
- Elektriska Hushållsapparat Leverantörer och SWEDAC.
Kommerskollegium och Electrolux AB har inkommit med skriftliga
synpunkter.
Lagrådsremissens lagförslag
Förslag till
lag om energieffektivitetskrav för elektriska kylskåp och frysar;
Härigenom föreskrivs följande.
Lagens tillämpningsområde m.m.
1 § Denna lag skall tillämpas på nya nätanslutna kylskåp, frysar, samt kyl-
och frysenheter för hushållsbruk (kylskåp och frysar).
2 § Lagen tillämpas inte på kylskåp och frysar som även kan utnyttja andra
energikällor än el, kylskåp och frysar som bygger på absorptionsprincipen
eller kylskåp och frysar som tillverkas enligt särskilda specifikationer.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om vilka kylskåp och frysar som skall undantas från
lagens tillämpning.
3 § Kylskåp och frysar som omfattas av lagen får släppas ut på marknaden
endast om de uppfyller de krav och villkor som ställs enligt
4 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag. De skall
även vara CE-märkta.
Den som tillverkar eller importerar kylskåp och frysar ansvarar för att
de uppfyller kraven enligt första stycket.
Elförbrukning
4 § För kylskåp och frysar skall en högsta tillåtna elförbrukning gälla.
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. högsta tillåtna elförbrukning för olika kylskåp och frysar, och
2. de metoder som skall användas för att bestämma deras
elförbrukning.
Märkning
5 § Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om CE-märkning av sådana kylskåp och frysar, som är
utformade i enlighet med denna lag eller föreskrifter som meddelats med
stöd av lagen.
För CE-märkning gäller bestämmelserna i lagen (1992:1534) om CE-
märkning.
Tillsyn m.m.
6 § Den myndighet som regeringen bestämmer skall se till att denna lag och
de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen följs.
7 § Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden och förbud som
behövs för att lagen och föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen skall följas. Ett föreläggande eller förbud får förenas med vite.
8 § Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om att
1. näringsidkare är skyldiga att betala kostnader för provtagning och
undersökning av prov,
2. näringsidkare är skyldiga att lämna tillsynsmyndigheten de
upplysningar, handlingar, varuprov och liknande som behövs för
tillsynen, och
3. tillsynsmyndigheten skall ha rätt att för tillsynen få tillträde till
områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.
Överklagande
9 § Tillsynsmyndighetens beslut i enskilda fall enligt denna lag eller enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen får överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten.
_______
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1998.
2. Kylskåp och frysar som omfattas av denna lag får släppas ut på
marknaden till och med den 2 september 1999 även om de inte uppfyller
de krav som ställs i lagen eller i föreskrifter som meddelats med stöd av
lagen.
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1997-06-12
Närvarande: justitierådet Staffan Magnusson, f.d. presidenten i
Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg, regeringsrådet Leif Lindstam.
Enligt en lagrådsremiss den 5 juni 1997 (Närings- och
handelsdepartementet) har regeringen beslutat inhämta Lagrådets
yttrande över ett förslag till lag om energieffektivitetskrav för elektriska
kylskåp och frysar.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Marinette
Andersson.
Förslaget föranleder följande yttrande av Lagrådet.
Enligt 5 § första stycket i den föreslagna lagen får regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om CE-
märkning av sådana kylskåp och frysar som är utformade i enlighet med
lagen eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Lagrummet
har ett samband med 3 § första stycket, där det sägs att kylskåp och
frysar som omfattas av lagen får släppas ut på marknaden endast om de
uppfyller de krav och villkor som ställs enligt 4 § eller enligt föreskrifter
som har meddelats med stöd av lagen. Det sägs också i 3 § första stycket
att kylskåpen och frysarna skall vara CE-märkta.
Meningen torde vara att kylskåp och frysar som omfattas av lagen skall
få CE-märkas endast om de uppfyller de krav och villkor som ställs upp i
lagen eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Detta bör
enligt Lagrådets mening komma till uttryck i 5 § första stycket.
Lagrummet bör även i övrigt justeras något i förhållande till det
remitterade förslaget.
Lagrådet föreslår att 5 § första stycket får följande lydelse:
”Kylskåp och frysar får CE-märkas endast om de uppfyller de krav och
villkor som ställs upp i 4 § eller i föreskrifter som har meddelats med
stöd av denna lag. Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela närmare föreskrifter om CE-märkning av kylskåp
och frysar.”
I 8 § har tagits in bestämmelser om att regeringen eller den myndighet
regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldighet för
näringsidkare att betala kostnader för provtagning och undersökning av
prov, om skyldighet för näringsidkare att lämna tillsynsmyndigheten
upplysningar, varuprov m.m. och om rätt för tillsynsmyndigheten att få
tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.
Enligt Lagrådets mening bör skyldigheten att lämna upplysningar,
varuprov m.m. liksom rätten för tillsynsmyndigheten att få tillträde till
områden, lokaler och andra utrymmen regleras direkt i lagen. 8 § bör
därvid delas upp i tre paragrafer, 8-10 §§, som kan ges följande lydelse:
”8 § Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få de upplysningar,
handlingar, varuprover eller liknande som behövs för myndighetens
tillsyn enligt denna lag.
9 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till områden, lokaler och andra
utrymmen, dock inte bostäder.
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för näringsidkare att ersätta
tillsynsmyndighetens kostnader för provtagning och undersökning av
prov.”
Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 96/57/EG av den 3 september 1996 om energieffektivitetskrav
för elektriska kylskåp och frysar (även i kombination) för hushållsbruk (EGT nr L 236, 18.9.96, s. 36, Celex
396L0057).
Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 96/57/EG av den 3 september 1996 om energieffektivitetskrav
för elektriska kylskåp och frysar (även i kombination) för hushållsbruk (EGT nr L 236, 18.9.96, s. 36, Celex
396L0057).
Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 96/57/EG av den 3 september 1996 om energieffektivitetskrav
för elektriska kylskåp och frysar (även i kombination) för hushållsbruk (EGT nr L 236, 18.9.96, s. 36, Celex
396L0057).
Prop. 1996/97:174
6
1