Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1996/97:106 ·
Hämta Doc ·
Ändringar i lagen om rättegången i arbetstvister
Ansvarig myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet
Dokument: Prop. 106
Regeringens proposition
1996/97:106
Ändringar i lagen om rättegången i arbetstvister
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 27 februari 1997
Göran Persson
Anders Sundström
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i lagen (1974:371) om rättegången i
arbetstvister.
Arbetsdomstolen föreslås vara domför med tre juristdomare vid avgörande av mål
utan huvudförhandling och vid annan handläggning som inte sker vid
huvudförhandling; s.k. intresseledamöter behöver alltså inte delta i dessa fall.
Det görs inget undantag i arbetstvistlagen, när det införs krav på
prövningstillstånd i alla mål och ärenden som överklagas från tingsrätt till
hovrätt. Det innebär att det kommer att gälla ett krav på prövningstillstånd i
alla mål som överklagas från tingsrätt till Arbetsdomstolen. Det skall dock inte
gälla något krav på prövningstillstånd vid överklagande hos Arbetsdomstolen av
en förvaltningsmyndighets beslut enligt lagen om begränsning av samhällsstöd vid
arbetskonflikt.
Grunderna för att meddela prövningstillstånd skall vara generöst utformade.
Frågor om prövningstillstånd skall kunna avgöras av Arbetsdomstolen i den nya
sammansättningen, tre juristdomare, men om en av ledamöterna begär det skall
frågan i stället prövas av domstolen i dess ordinarie sammansättning. Det räcker
att en ledamot röstar för prövningstillstånd för att det skall meddelas.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 3
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången
i arbetstvister..................................... 3
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1969:93) om begränsning
av samhällsstöd vid arbetskonflikt.................. 5
3 Ärendet och dess beredning................................. 6
4 En ny sammansättning i Arbetsdomstolen..................... 6
5 Prövningstillstånd i Arbetsdomstolen....................... 8
6 Handläggningen av lönegarantimål........................... 15
7 Lagen om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt.... 17
8 Ikraftträdande............................................. 18
9 Konsekvenser av förslaget.................................. 18
10 Författningskommentar...................................... 19
10.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången
i arbetstvister..................................... 19
10.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1969:93) om begränsning
av samhällsstöd vid arbetskonflikt.................. 20
Bilaga 1 Promemorians lagförslag............................. 21
Bilaga 2 Lagrådsremissens lagförslag......................... 23
Bilaga 3 Lagrådets yttrande.................................. 25
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 27 februari 1997 28
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister,
2. lag om ändring i lagen (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid
arbetskonflikt.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången i
arbetstvister
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 6 § och 4 kap. 13 § lagen (1974:371) om
rättegången i arbetstvister skall ha följande lydelse.
------------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
------------------------------------------------------------------------
3 kap.
6 §1
--------------------------------------------------------------------
Arbetsdomstolen är domför med Arbetsdomstolen är domför med
ordförande samt högst sex och lägstordförande samt högst sex och lägst
fyra andra ledamöter. Av de fyra andra ledamöter. Av de
ledamöter som avses i 2 § deltager ledamöter som avses i 2 § skall
högst tre och lägst en. Av de högst tre och lägst en delta. Av de
ledamöter som avses i 3 § deltager ledamöter som avses i 3 § skall
högst fyra och lägst två, lika mångahögst fyra och lägst två delta, lika
för vardera arbetsgivarsidan och många för vardera arbetsgivarsidan
arbetstagarsidan. och arbetstagarsidan.
Arbetsdomstolen är även domför Arbetsdomstolen är även domför med
med ordförande samt en ledamot för ordförande samt en ledamot för
vardera arbetsgivarsidan och vardera arbetsgivarsidan och
arbetstagarsidan arbetstagarsidan
1. vid huvudförhandling i mål 1. vid huvudförhandling i mål som
som saknar betydelse för ledning saknar betydelse för ledning av
av rättstillämpningen och även i rättstillämpningen och även i övrigt
övrigt är av enklare beskaffenhet, är av enklare slag,
2. vid avgörande av mål utan 2. vid avgörande av mål utan
huvudförhandling, huvudförhandling,
3. vid annan handläggning som 3. vid annan handläggning som
ej sker vid huvudförhandling. inte sker vid huvudförhandling.
Arbetsdomstolen är vidare domför
med tre lagfarna domare
1. vid behandling av frågor om
prövningstillstånd,
2. vid handläggning som avses i
andra stycket punkterna 2 eller
3, om prövningen i väsentlig grad
avser annat än arbetsrättsliga frå-
gor.
--------------------------------------------------------------------
Vill någon ledamot vid hand- Vill någon ledamot vid hand-
läggning enligt andra stycket att läggning enligt andra eller tredje
mål skall avgöras eller viss fråga stycket att ett mål skall avgöras
prövas av domstolen i den sam- eller en viss fråga prövas av dom-
mansättning som föreskrives i för- stolen i den sammansättning som
sta stycket, gäller hans mening föreskrivs i första stycket, gäller
som domstolens beslut. ledamotens mening.
4 kap.
13 §2
--------------------------------------------------------------------
Överklagandet skall innehålla upp- Överklagandet skall innehålla upp-
gifter om det avgörande som över- gifter om
klagas, den ändring i avgörandet - det avgörande som överklagas,
som yrkas samt grunderna för över- - den ändring i avgörandet som
klagandet. Uppgift skall även läm- yrkas,
nas om de bevis som åberopas och - grunderna för överklagandet,
vad som skall styrkas med varje - de omständigheter som åberopas
bevis. Skriftliga bevis som inte till stöd för att prövningstillstånd
lagts fram tidigare skall ges in skall meddelas,
samtidigt med överklagandet. - de bevis som åberopas, och
- vad som skall styrkas med varje
bevis.
Skriftliga bevis som inte lagts
fram tidigare skall ges in samti-
digt med överklagandet.
--------------------------------------------------------------------
Vid överklagandet av en tings- Vid överklagandet av en tings-
rätts dom skall klaganden i rätts dom skall klaganden i
skrivelsen även ange om han vill skrivelsen även ange om klaganden
att det skall hållas ett förnyat vill att det skall hållas ett
förhör med ett vittne, en förnyat förhör med ett vittne, en
sakkunnig eller en part eller sakkunnig eller en part eller att
hållas en förnyad syn. det skall hållas en förnyad syn.
____________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998.
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1969:93) om begränsning av
samhällsstöd vid arbetskonflikt
Härigenom föreskrivs att 7 § lagen (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid
arbetskonflikter skall ha följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §3
--------------------------------------------------------------------
Talan mot central En central förvaltningsmyndighets
förvaltningsmyndighets beslut i beslut överklagas hos Arbetsdom-
den del beslutet rör tillämpningen stolen, i den del beslutet rör
av denna lag föres genom besvär tillämpningen av denna lag. Pröv-
hos arbetsdomstolen. ningstillstånd krävs inte för att
Arbetsdomstolen skall pröva be-
slutet.
--------------------------------------------------------------------
Angår beslutet medlem i organi- Om beslutet angår en medlem i en
sation som avses i 6 § lagen organisation som avses i 6 § lagen
(1976:580) om medbestämmande i (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet, kan hans talan föras arbetslivet, kan medlemmens talan
av organisationen. Medlemmen har föras av organisationen. Medlemmen
dock rätt att själv föra talan, om har dock rätt att själv föra talan,
han visar att organisationen om han visar att organisationen
undandrager sig att föra hans undandrar sig att föra hans talan.
talan.
--------------------------------------------------------------------
I fråga om besvär som föres hos I fråga om överklaganden hos
arbetsdomstolen enligt denna lag Arbetsdomstolen enligt denna lag
skall i övrigt i tillämpliga delar skall i övrigt i tillämpliga delar
gälla vad som i lagen (1974:371) gälla vad som i lagen (1974:371)
om rättegången i arbetstvister om rättegången i arbetstvister före-
föreskrives om rättegången i mål somskrivs om rättegången i mål om
fullföljts till arbetsdomstolen beslut som har överklagats hos
genom besvär. Besvärsmål enligt Arbetsdomstolen. Mål enligt denna
denna lag kan dock även företagas lag kan dock även avgöras efter
till avgörande efter huvudförhand- huvudförhandling.
ling.
____________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1977:530.
2 Senaste lydelse 1994:1043.
3 Senaste lydelse 1976:585.
3 Ärendet och dess beredning
Arbetsdomstolen tog i en skrivelse till regeringen den 30 januari 1995 upp vissa
frågor om ändringar i lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister
(arbetstvistlagen). Med anledning av skrivelsen upprättades inom Arbets-
marknadsdepartementet promemorian Vissa ändringar i lagen om rättegången i
arbetstvister (Ds 1996:62). Promemorians lagförslag finns i bilaga 1.
Promemorian har remissbehandlats. Efter remiss har yttranden inkommit från
Stockholms tingsrätt, Göteborgs tingsrätt, Malmö tingsrätt, Hovrätten för Nedre
Norrland, Riksrevisionsverket, Riksskatteverket, Arbetsgivarverket, Juridiska
fakultetsnämnden vid Uppsala universitet, Arbetslivsinstitutet, Arbetsdomstolen,
Jämställdhetsombudsmannen, Svenska Arbetsgivareföreningen, Företagarnas
Riksorganisation, Landstingsförbundet, Svenska Kommunförbundet,
Konkursförvaltarkollegiernas förening, Landsorganisationen i Sverige,
Tjänstemännens Centralorganisation och Sveriges Akademikers Centralorganisation.
Yttrandena finns tillgängliga i Arbetsmarknadsdepartementet (dnr A95/1506/RS).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 6 februari 1997 att inhämta Lagrådets yttrande över de
lagförslag som finns i bilaga 2. Lagrådets yttrande finns i bilaga 3.
Regeringen har i propositionen i huvudsak följt Lagrådets förslag. Lagrådets
synpunkter behandlas i avsnitt 4, 5 och 7 och i författningskommentaren till 3
kap. 6 § arbetstvistlagen.
4 En ny sammansättning i Arbetsdomstolen
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Det införs en ny sammansättning i Arbets- |
| domstolen bestående av tre juristdomare. Den nya sammansätt- |
| ningen skall kunna användas när mål avgörs utan huvudförhandling|
| och vid annan handläggning som inte sker vid huvudförhandling. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: Flertalet av de remissinstanser som har yttrat sig över
förslaget tillstyrker det eller lämnar det utan erinran. Malmö tingsrätt påpekar
att det enligt lagförslaget är teoretiskt möjligt med två slags sammansättningar
i samma typ av mål. En sådan utformning av lagtexten är enligt tingsrätten inte
acceptabel. Hovrätten för Nedre Norrland anser att det klart bör framgå av
lagtexten att den nya sammansättningen förutom i processuella frågor endast får
användas i mål och frågor av enklare slag. Landsorganisationen i Sverige (LO)
menar att den åsyftade gränsdragningen inte kommer till tillräckligt tydligt
uttryck i lagtexten. Enligt Arbetslivsinstitutet synes det olämpligt att
intresseledamöterna själva inte föreslås vara med om att avgöra huruvida deras
expertis är av betydelse för målet eller inte. Institutet föreslår därför att
ordföranden vid oklara fall skall hänskjuta problematiken till domstolens
ordinarie, stora sammansättning. Jämställdhetsombudsmannen (JämO) har inget att
anföra angående de föreslagna ändringarna, men framför i sitt remissyttrande
vissa andra förslag till ändringar av Arbetsdomstolens sammansättning i mål om
könsdiskriminering. Dessa förslag överensstämmer med vad som tidigare har
framförts av JämO i en skrivelse till regeringen och innebär att domstolen i
könsdiskrimineringsmål utökas med två experter på diskrimineringsjuridik
och/eller jämställdhetsfrågor (eventuellt med en motsvarande minskning av
antalet intresseledamöter), eller att intresseledamöterna och den s.k. tredje
mannen i sådana mål utses från särskilda listor innehållande personer som
utsetts på grund av sina insikter i diskrimineringsfrågor. I vart fall bör
enligt JämO regler införas som garanterar en jämn könsfördelning.
Skälen för regeringens förslag: Domförhetsreglerna i 3 kap. 6 §
arbetstvistlagen tar i första hand sikte på avgörande i sak av målen men är
tillämpliga även på beslut under rättegången. Vad gäller sådana beslut
utvidgades ordförandens behörighet nyligen i vissa hänseenden genom ändringar i
3 kap. 7 § (SFS 1992:124). Behörigheten omfattar bl.a. rätten att i vissa fall
avvisa mål och att avvisa bevisning.
Arbetsdomstolen har i den skrivelse som föranlett den remitterade promemorian
framhållit ett behov av att kunna avgöra rättegångsfrågor i en sammansättning
med tre juristdomare. Regeringen instämmer i att det framstår som en brist i
dagens reglering att ordföranden ensam får avgöra vissa enklare
rättegångsfrågor, medan mer komplicerade sådana frågor måste avgöras i en
sammansättning med arbetsgivar- och arbetstagarledamöter. När det just gäller
komplicerade rättegångsfrågor - som ofta är av en utpräglat juridisk-teknisk
karaktär - är dessa ledamöters särskilda kunskaper och erfarenheter inte av lika
stort värde som annars. Det är till fördel för såväl domstolen som
intresseledamöterna själva, som ofta är ganska hårt belastade, om dessa
ledamöters insatser kan koncentreras till arbetsrättsliga frågor.
Det finns alltså goda skäl för en ny sammansättning när det gäller
rättegångsfrågor. Det kan sättas i fråga om inte sammansättningen bör få
användas endast i rättegångsfrågor. Det finns emellertid också andra mål och
frågor där det arbetsrättsliga inslaget är helt underordnat och där de
effektivitetsvinster som den nya sammansättningen innebär bör tillåtas få göra
sig gällande. Ett exempel kan vara överklagade biträdesersättningar i
arbetstvister som avgörs utan samband med huvudsaken. Att kalla in
intresseledamöter för att avgöra sådana frågor framstår ofta som föga
ändamålsenligt. En sammansättning med tre juristdomare bör därför kunna användas
också i sådana fall. Det bör emellertid understrykas att den nya
sammansättningen är tänkt att användas endast i fall där det arbetsrättsliga
inslaget är obetydligt. Det bör inte få komma i fråga att domstolen håller
huvudförhandling i sådan sammansättning, och det är inte meningen att domstolen
i denna sammansättning skall pröva frågor av mer påtagligt arbetsrättsligt
intresse, som t.ex. interimistiska förordnanden enligt lagen (1982:80) om an-
ställningsskydd. Den sistnämnda begränsningen bör, i enlighet med vad Lagrådet
förordat, komma till uttryck i lagtexten.
Det är i övrigt knappast möjligt att i lagtext skilja ut alla de frågor som
det kan bli fråga om. Det bör enligt regeringens mening kunna överlåtas till
domstolen att i varje enskilt fall avgöra om frågan är av ett sådant slag att
den lämpar sig för avgörande i den nya sammansättningen, liksom i dag gäller
enligt 3 kap. 6 § arbetstvistlagen vid valet mellan s.k. sjusammansättning eller
tresammansättning. I vissa frågor handlar det alltså om att välja mellan tre
sammansättningsformer, där valet i dag står mellan två. Om någon av ledamöterna
i ett sådant fall ändå anser att frågan i stället bör avgöras med
intresseledamöter närvarande, skall den meningen gälla. En sådan ordning innebär
enligt regeringens mening tillräckliga garantier för en riktig hantering.
Domstolens sammansättning vid behandling av prövningstillståndsfrågor berörs i
nästa avsnitt, men det kan redan här nämnas att regeringen föreslår att sådana
frågor skall kunna avgöras i den nya sammansättningen.
Ändringen kan åstadkommas genom ett nytt tredje stycke i 3 kap. 6 §
arbetstvistlagen. Domstolen bör i den nya sammansättningen bestå av tre
juristdomare. En ordförande eller en sådan vice ordförande som tilldelats målet
skall föra ordet. Av de andra domarna skall minst en vara ordförande eller vice
ordförande i domstolen. En av domarna får vara en sekreterare som har fått ett
förordnande enligt 3 kap. 8 § andra stycket, dvs. har fått behörighet att efter
ordförandens uppdrag vidta vissa handläggningsåtgärder. Dessa bestämmelser om
sammansättningen bör framgå av domstolens instruktion.
När det gäller de frågor som JämO tar upp kan följande sägas. Den
framställning som JämO tidigare gjort till regeringen behandlades nyligen i en
skrivelse till riksdagen (regeringens skrivelse 1996/97:41 Jämställd-
hetspolitiken). Regeringen uttalade då bl.a. att den kommer att ägna ökad
uppmärksamhet åt Arbetsdomstolens sammansättning vad avser kvinnor och män, och
att parternas beredvillighet att hörsamma regeringens önskemål om ökad
kvinnorepresentation då är av största betydelse. Regeringen var dock inte beredd
att tillskapa särskilda regler för Arbetsdomstolen i den frågan. Regeringen gör
inte någon annan bedömning nu.
5 Prövningstillstånd i Arbetsdomstolen
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Det görs inget undantag i arbetstvistlagen,|
| när det införs krav på prövningstillstånd i alla mål och ärenden som|
| överklagas från tingsrätt till hovrätt. |
| Frågan om det skall meddelas prövningstillstånd i Arbetsdom- |
| stolen kan prövas av tre juristdomare. Om en av ledamöterna begär|
| det skall frågan i stället prövas av domstolen i dess ordinarie |
| sammansättning. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens. I promemorian
föreslås dock att frågan om prövningstillstånd alltid skall avgöras av tre
juristdomare.
Remissinstanserna: De flesta remissinstanserna tillstyrker eller lämnar utan
erinran förslaget att ett generellt krav på prövningstillstånd i Arbetsdomstolen
bör införas. Riksrevisionsverket påpekar att promemorian inte berör huruvida ett
införande av prövningstillstånd kan innebära att tingsrätterna får en ökad
arbetsbörda, och ställer frågan om det kan komma att ställas krav på
tingsrätterna att skriva mer utförliga domskäl än i dag. Tjänstemännens
Centralorganisation (TCO) tillstyrker förslaget under förutsättning att
motsvarande ordning kommer att genomföras för de allmänna domstolarnas del.
Konkursförvaltarkollegiernas förening är kritiskt inställd till införandet av
krav på prövningstillstånd vid process inför allmänna domstolar, men godtar det
för Arbetsdomstolens del om det genomförs i allmän domstol. Sveriges Akademikers
Centralorganisation ställer sig tveksam till förslaget. Arbetsgivarverket
föredrar det förslag som Arbetsdomstolen fört fram och som innebär att parterna,
om de kom överens om det, skulle kunna få en tvist prövad direkt i Arbets-
domstolen. Företagarnas Riksorganisation och LO avstyrker förslaget. Arbets-
domstolen tillstyrker att prövningstillståndsförfarandet införs även i fråga om
arbetstvisterna, men vidhåller samtidigt sitt förslag om att parter i de
arbetstvister som i dag handläggs vid tingsrätten som första instans skall ges
möjlighet att överenskomma om prövning direkt i Arbetsdomstolen. Domstolen
framhåller att dess förslag skulle komma att innebära en icke obetydlig
kostnadsbesparing, och anför vidare att en ordning med generellt krav på
prövningstillstånd ofrånkomligen innebär en ökad skillnad i tvisteförfarandet
för å ena sidan de mål som handläggs vid tingsrätt som första instans och å
andra sidan de mål som prövas i Arbetsdomstolen som första instans. Denna ökade
skillnad är enligt domstolen besvärande från principiell synpunkt och kan
egentligen inte försvaras, om det går att påvisa ett alternativ som innebär att
skillnaden i praktiken inte kommer att existera. Vidare framhåller domstolen att
dess förslag skulle komma att innefatta administrativa fördelar för domstolen,
genom att den ökade arbetsbördan på beredningsstadiet skulle medföra ett
betydelsefullt tillskott av kvalificerade arbetsuppgifter för domstolens
sekreterare, som besitter full domarkompetens.
Vissa andra remissinstanser har yttrat sig om Arbetsdomstolens förslag att
parter i de arbetstvister som i dag handläggs vid tingsrätten som första instans
skall ges möjlighet att överenskomma om prövning direkt i Arbetsdomstolen.
Arbetsgivarverket stöder förslaget, medan Företagarnas Riksorganisation,
Landstingsförbundet, Svenska Kommunförbundet och LO avstyrker det. TCO anser att
det vore av stort värde om de fackliga organisationerna efter överenskommelse
med sin motpart skulle kunna få en tvist prövad direkt i Arbetsdomstolen i fall
där detta i dag inte är möjligt enligt arbetstvistlagen. Denna möjlighet bör
dock enligt TCO inte stå öppen för en oorganiserad arbetstagare och
arbetsgivare.
När det gäller formerna för tillståndsprövningen har några remissinstanser
haft synpunkter. Hovrätten för Nedre Norrland anser att en domare ensam bör
kunna bevilja prövningstillstånd, medan beslut att avslå prövningstillstånd bör
fattas i domstolens vanliga sammansättning. Arbetsgivarverket finner det
otillfredsställande om inte någon intresseledamot deltar vid
tillståndsprövningen. Liknande synpunkter framförs av Juridiska fakultetsnämnden
vid Uppsala universitet, som menar att eftersom Arbetsdomstolen är en
specialdomstol är det viktigt att utreda om inte intresseledamöter bör få en
möjlighet att bidra med sin sakkunskap också vid tillståndsprövningen, och
Arbetslivsinstitutet, som anför liknande betänkligheter som rörande den nya
sammansättningen och anser att en alternativ sammansättningsform kunde vara
lämplig även vid prövningstillståndsbeslut. LO framhåller att, om ett krav på
prövningstillstånd genomförs, det är av största vikt att prövningstillstånd
skall meddelas om en ledamot så anser. TCO har samma uppfattning och anser
dessutom att frågan om prövningstillstånd skall meddelas bör avgöras av
domstolen i ordinarie sammansättning om en ledamot begär det.
Skälen för regeringens förslag: Tingsrätternas domar i arbetstvister överklagas
i mycket stor omfattning. Omkring 80 procent av dessa domar överklagas sålunda,
medan endast knappt 10 procent av tingsrätternas avgöranden i andra tvistemål
överklagas. Samtidigt har under senare år 60-65 procent av tingsrätternas
överklagade domar i arbetstvister fastställts. Det kan tänkas olika förklaringar
till att överklagandefrekvensen i just arbetstvister är så hög, men det finns
inte något underlag för att påstå att tingsrätterna inte avgör dessa tvister på
ett generellt sett tillfredsställande sätt. Siffrorna visar emellertid på att
hanteringen kan rationaliseras. En stor del av de överklagade domarna ändras
inte av Arbetsdomstolen, och i många av de fallen är säkert en ny fullständig
rättegång obehövlig. Om denna obehövliga fullständiga rättegång kunde begränsas
vore mycket vunnet. En sådan begränsning kan åstadkommas genom regler om
prövningstillstånd. När det gäller krav på prövningstillstånd i hovrätten har
regeringen beslutat en proposition till riksdagen (prop. 1996/97:131
Prövningstillstånd i hovrätten). Det är naturligt att ställa frågan om inte krav
på prövningstillstånd bör gälla även i Arbetsdomstolen.
En synpunkt som har framförts av bl.a. LO är att rättssäkerheten kräver att
tvister kan prövas i två instanser. Ett krav på prövningstillstånd innebär dock
inte att parterna i vissa mål helt är utestängda från en prövning i andra
instans. Med ett omsorgsfullt utformat system vad avser grunder för pröv-
ningstillstånd och handläggningsregler innebär ett beslut att inte meddela
prövningstillstånd att Arbetsdomstolen faktiskt har gjort en prövning av hur
tingsrätten har handlagt och bedömt målet utan att domstolen har funnit något
som ger anledning att betvivla utgångens riktighet och det inte heller finns
andra skäl för en prövning i Arbetsdomstolen.
Om något undantag inte görs i arbetstvistlagen kommer reglerna om krav på
prövningstillstånd att gälla också för Arbetsdomstolen i de mål som överklagas
dit från tingsrätterna. Detta följer av föreskriften i 5 kap. 3 §
arbetstvistlagen att rättegångsbalkens (RB) regler om dispositiva tvistemål i
tillämpliga delar skall gälla i arbetstvister, om inte annat särskilt är
föreskrivet. I fråga om rättegången i Arbetsdomstolen som fullföljdsinstans
tillämpas vad som är föreskrivet om rättegången i hovrätt.
Regeringen anser att de nya prövningstillståndsreglerna bör få genomslag också
i arbetstvisterna och att något undantag således inte skall göras i
arbetstvistlagen. De nya regler om prövningstillstånd i hovrätt som har
betydelse för processen i arbetstvister beskrivs i det följande, liksom deras
tillämpning i arbetstvisterna. Dessutom behandlas de anpassningar som bör göras
i arbetstvistlagen.
Dispensgrunderna
Enligt vad regeringen uttalat i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten
måste dispensgrunderna utformas så att de skapar tillräckliga garantier för att
begäran om prövningstillstånd inte avslås i mål där tingsrättsavgörandet är
materiellt felaktigt. Dispensgrunderna bör helst vara lättöverskådliga och
säkerställa en förutsebar tillämpning. Lagrådet har berört denna fråga i sitt
yttrande, och har därvid hänfört sig till vad det uttalade i samband med
lagrådsgranskningen av regeringens förslag om prövningstillstånd i hovrätten.
Lagrådets synpunkter behandlas i propositionen om prövningstillstånd i
hovrätten. Regeringen har till viss del följt Lagrådets synpunkter. När det
gäller utformningen av dispensgrunderna har Lagrådet föreslagit en alternativ
lösning. Regeringen har dock bedömt att Lagrådets förslag är mindre tydligt och
lättillämpat än det remitterade förslaget och har därför vidhållit det. Det
saknas skäl att nu göra en annan bedömning.
Prövningstillstånd skall enligt regeringens förslag om prövningstillstånd i
hovrätten meddelas om
- det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har
kommit till (ändringsdispens),
- det inte utan en prövning av målet i sak går att bedöma riktigheten av det
slut som tingsrätten har kommit till (granskningsdispens),
- det är av vikt för ledningen av rättstillämpningen att överklagandet prövas av
högre rätt (prejudikatdispens), eller
- det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinär
dispens).
Den centrala dispensgrunden är ändringsdispensen. Beviskravet för hur
sannolikt det skall vara att en prövning av saken skulle leda till en ändring av
tingsrättsavgörandet har satts lågt, vilket markeras genom lagtextens
utformning. Det är vidare för att inte försvåra en enhetlig rättstillämpning
nödvändigt att ha en möjlighet till prejudikatdispens. Den extraordinära
dispensen får betydelse när ett formellt fel av allvarligare art har begåtts av
tingsrätten, även om det inte skulle finnas anledning att betvivla riktigheten
av det slut som tingsrätten har kommit till. Dispens skall således meddelas när
det finns synnerliga skäl, såsom att det finns grund för resning, att domvilla
förekommit eller att målets utgång uppenbarligen beror på ett grovt förbiseende
eller ett grovt misstag. Granskningsdispensen får sin huvudsakliga betydelse för
de mål som är så pass omfattande eller på annat sätt komplicerade att det inte
går att tillräckligt tillförlitligt bedöma på handlingarna huruvida målet är
rätt avgjort eller inte. Det kan vara så att det visserligen inte finns någon
anledning i och för sig att betvivla riktigheten hos tingsrättens avgörande, men
att det inte heller med någon högre grad av säkerhet går att påstå att
avgörandet faktiskt är riktigt. I sådana fall har granskningsdispensen en viktig
funktion att fylla.
Föreläggande att komplettera överklagandet med dispensskäl
I de mål där det redan i dag krävs prövningstillstånd - för Arbetsdom-stolens
del gäller det tvistemål där tvisteföremålets värde är högst ett basbelopp - är
det i princip obligatoriskt för domstolen att begära komplettering från
klaganden om han eller hon inte har angett de skäl som åberopas till stöd för
att prövningstillstånd skall meddelas. Regeringen har i propositionen om
prövningstillstånd i hovrätten föreslagit att detta inte längre skall vara
obligatoriskt. Om en klagande, som på föreskrivet sätt av tingsrätten har
upplysts om kravet på prövningstillstånd, underlåter att särskilt argumentera i
prövningstillståndsfrågan, är det rimligt att normalt utgå från att de
omständigheter som anförs i sak också är de omständigheter som klaganden vill
anföra till stöd för att prövningstillstånd skall meddelas. Skulle tingsrättens
dom eller beslut undantagsvis inte innehålla någon uppgift om att prövningstill-
stånd krävs, och det inte heller framgår av överklagandet att klaganden är
medveten om kravet på prövningstillstånd, bör domstolen underrätta klaganden om
att sådant tillstånd krävs och begära att överklagandet kompletteras med de
omständigheter som åberopas till stöd för att tillstånd skall meddelas. Står det
klart att prövningstillstånd skall meddelas är detta naturligtvis ett skäl att
underlåta att begära komplettering. Om tingsrättens dom eller beslut innehåller
uppgift om att prövningstillstånd krävs, blir det normalt bara aktuellt att
förelägga en klagande att komplettera överklagandet om detta innehåller
argumentation i frågan om prövningstillstånd men denna är oklar och det inte kan
uteslutas att prövningstillstånd kan komma att meddelas.
Möjlighet till sammanträde
Regeringen har i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten föreslagit att
det införs en möjlighet att hålla sammanträde om det finns särskilda skäl för
att en part skall höras muntligen innan frågan om prövningstillstånd avgörs.
Denna möjlighet kan få betydelse i främst två situationer. Den första
situationen rör klagande som kan ha svårt för att uttrycka sig i skrift. Det kan
då undantagsvis vara ändamålsenligt att hålla ett sammanträde i syfte att få
bättre underlag för bedömning av prövningstillståndsfrågan. Ett sådant
sammanträde kan, om det är lämpligt, hållas per telefon. Den andra situationen
kan uppkomma i fall där någon förhandling inte har hållits i tingsrätten, men en
förhandling begärs i samband med överklagandet. Artikel 6 i den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna kan då i vissa fall innebära en rätt till förhandling i andra
instans, när det som här är fråga om prövning av civila rättigheter och
skyldigheter. Om tillståndsförfarandet vore helt skriftligt, skulle det i dessa
fall vara nödvändigt att meddela prövningstillstånd oavsett om det i övrigt
fanns skäl för det.
Skriftväxlingen
Enligt gällande regler skall beslut i frågan om prövningstillstånd meddelas
efter det att skriftväxlingen avslutats. När det finns skäl för det, får dock
frågan om prövningstillstånd tas upp utan att skriftväxling skett. Regeringen
har i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten föreslagit att
utgångspunkten skall vara en annan. Huvudregeln skall inte längre vara att
skriftväxling skall ske före tillståndsprövningen.
De fall där det kan vara aktuellt med skriftväxling är sådana där det framstår
som ovisst om prövningstillstånd kommer att meddelas eller inte. Då kan det
hända att ett yttrande från motparten ger kompletterande upplysningar av värde
för tillståndsprövningen. Det kan ibland också finnas anledning att låta
motparten yttra sig över frågan om prövningstillstånd, om klaganden åberopar nya
omständigheter eller nya bevis eller i övrigt lämnar nya uppgifter som inte
framgår av handlingarna i målet.
Om det är sannolikt att prövningstillstånd kommer att meddelas och att målet
kan avgöras på handlingarna i den sammansättning som avgör frågan om
prövningstillstånd, bör skriftväxling ske. I dessa fall kan det av
processekonomiska skäl vara lämpligt att målet är färdigberett innan frågan om
prövningstillstånd avgörs, eftersom det då är möjligt att avgöra målet vid samma
föredragningstillfälle som då frågan om prövningstillstånd avgörs.
Det nu sagda innebär att skriftväxling innan frågan om prövningstillstånd
avgörs kan underlåtas i åtskilliga fall. Kan skriftväxling undvikas innebär det
att motparten i många fall slipper onödiga kostnader. Det finns därför anledning
att alltid noga överväga om skriftväxling är motiverad.
Partiellt prövningstillstånd
Syftet med ett prövningstillståndsförfarande är att den högre instansen på ett
enkelt sätt skall kunna skilja sig från sådant som det från saklig synpunkt inte
finns anledning att ta upp till ny sakprövning. För att detta syfte skall
tillgodoses fullt ut och för att uppnå en rationell handläggning av överklagade
mål bör det finnas en möjlighet att meddela partiella prövningstillstånd.
Regeringen har därför i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten
föreslagit att partiellt prövningstillstånd skall kunna meddelas beträffande en
viss del av tingsrättens dom eller beslut vars utgång inte påverkar avgörandet i
övrigt.
Partiellt prövningstillstånd kan alltså t.ex. meddelas för ett av flera
kumulerade tvistemål, eller begränsas till betalningens storlek i ett mål där
både skyldigheten att betala och beloppets storlek är tvistiga. Likaså kan
prövningstillståndet exempelvis inskränkas till rättegångskostnadsfrågan.
Arbetsdomstolens sammansättning vid tillståndsprövningen
Den nya sammansättningen med tre juristdomare lämpar sig enligt regeringens
mening väl för behandling av frågor om prövningstillstånd. Den enkla och snabba
hanteringen av målen som är den stora vinsten med kravet på prövningstillstånd
genomförs bäst med ledamöter som finns lätt tillgängliga i domstolen. Prövningen
kommer samtidigt i hög grad att inriktas på renodlade rätts- och bevisfrågor.
Juristdomarna är särskilt kompetenta att pröva sådana frågor.
Vissa remissinstanser har ansett att intresseledamöter bör delta vid
avgörandet av frågor om prövningstillstånd. Regeringen har förståelse för den
synpunkten. Prövningstillståndsfrågorna bör därför inte vara förbehållna
sammansättningen med tre juristdomare. Som Lagrådet har påpekat innebär
lagtextens utformning att frågor om prövningstillstånd kan prövas också i den
s.k. tresammansättningen bestående av ordförande och två intresseledamöter.
Detta är enligt regeringens mening ändamålsenligt. Allt efter vad som är
lämpligast i det enskilda fallet kan frågor om prövningstillstånd således
avgöras av domstolen i endera av de tre sammansättningarna, samtidigt som
juristsammansättningen bör bli den normala. Det skall emellertid räcka att
endast en ledamot i någon av de mindre sammansättningarna vill det för att
frågan skall hänskjutas till den ordinarie sammansättningen.
Regeringen har vidare i propositionen om prövningstillstånd i hovrätt
föreslagit ett tillägg till 16 kap. 3 § RB som innehåller regler om omröstning.
Tillägget innebär att det skall räcka att en domare voterar för
prövningstillstånd för att sådant skall meddelas. Denna regel kommer att gälla
också för Arbetsdomstolen.
Avtal om prövning direkt i Arbetsdomstolen
Arbetsdomstolen har i sitt remissvar vidhållit sitt förslag att tvister som
enligt nuvarande regler handläggs i tingsrätt som första instans skall prövas i
Arbetsdomstolen som första och enda instans, om parterna avtalar om det. Ett par
remissinstanser har uttalat sitt stöd för förslaget, medan flera andra har
motsatt sig det.
Det kan enligt regeringens mening riktas i huvudsak två invändningar mot
förslaget. Den första invändningen rör frågan om parterna i en tvist skall kunna
avtala bort prövningen i den första instansen och välja en prövning direkt i en
högre instans. Att ge parterna en möjlighet att avtalsvägen få till stånd en
prövning av en mer kvalificerad och högre instans än den instans som följer av
gällande lagregler framstår i sig som olämpligt. Som huvudregel bör gälla att
undantag från den gängse instansordningen - när sådana undantag är motiverade -
inte skall kunna bli föremål för parternas dispositioner. De skall i stället
regleras i lag. Om parterna skall ges en möjlighet att avtala bort en onödig
tvåinstansprövning, bör vidare den möjligheten gå ut på att prövningen i den
andra instansen, inte den första, avtalas bort.
Den andra invändningen har att göra med att ett genomförande av förslaget
skulle innebära att de principer som gäller för instansordningen frångås. Ett
flerinstansförfarande bygger på en funktionsfördelning mellan de olika
domstolsnivåerna; talan väcks i den första instansen och den högre instansen
överprövar överklagade domar. Överinstansernas uppgift är i stora drag att rätta
felaktiga avgöranden, stå för prejudikatbildningen och i viss mån att utöva en
allmän kontroll av hur underinstanserna sköter sina uppgifter. Dessa principer
har i stor utsträckning giltighet också för Arbetsdomstolen vid dess prövning av
överklagade domar, även om arbetstvistlagen bygger på grundtanken att
arbetstvister skall avgöras i Arbetsdomstolen som specialdomstol för sådana
tvister. När det gäller de mål som prövas i tingsrätt som första instans är det
viktigt att hålla fast vid den princip som har varit vägledande i de senaste
årens processrättsliga reformarbete och som innebär att tyngdpunkten i
rättskipningen skall ligga i första instans. Det kan också konstateras att
förutsättningarna för att en sådan ordning skall fungera bra är goda.
Tingsrätterna besitter en hög allmän kompetens, och i de typer av arbetstvister
som de har att handlägga - framför allt gäller det anställningsskyddstvister -
finns det numera en mycket rikhaltig rättspraxis från Arbetsdomstolen.
Arbetsdomstolen har som ett skäl för att dess förslag skall genomföras, även
sedan en ordning med krav på generellt prövningstillstånd införts, pekat på vad
den anser vara en besvärande principiell skillnad - en skillnad som nu vidgas -
mellan de mål som handläggs i tingsrätt som första instans och de mål som
Arbetsdomstolen prövar i första instans. Regeringen vill inte förneka att denna
skillnad existerar. Den finns dock där redan i dag, och den nu gällande
ordningen har hittills ansetts ändamålsenlig. Frågan är om de nu föreslagna
åtgärderna kan sägas göra situationen oacceptabel eller i varje fall
otillfredsställande. Regeringen vill här hänvisa till vad som har sagts tidigare
i detta avsnitt om det slags prövning som den nu föreslagna ordningen med krav
på prövningstillstånd innebär. De föreslagna grunderna för prövningstillstånd
och handläggningsreglerna är enligt regeringens mening så utformade att ett
beslut att inte meddela prövningstillstånd innebär att Arbetsdomstolen faktiskt
har gjort en prövning av hur tingsrätten har handlagt och bedömt målet utan att
domstolen har funnit något som ger anledning att betvivla utgångens riktighet
och det inte heller finns andra skäl för en prövning i Arbetsdomstolen. Detta
måste anses uppfylla alla berättigade krav på en rättssäker hantering av
arbetstvisterna. Regeringen kan därför inte finna att den skillnad mellan
måltypernas hantering som framgent kommer att finnas är något bärande skäl för
Arbetsdomstolens förslag.
6 Handläggningen av lönegarantimål
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Handläggningen av lönegarantimål bör inte|
| flyttas från allmän domstol till Arbetsdomstolen. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians bedömning: Överensstämmer med regeringens bedömning.
Remissinstanserna: Stockholms tingsrätt, Riksskatteverket, Arbetsgivarverket,
Arbetslivsinstitutet, Företagarnas Riksorganisation och
Konkursförvaltarkollegiernas Förening instämmer i promemorians bedömning.
Arbetsdomstolen vidhåller inte sitt förslag. LO, TCO och SACO anser att
Arbetsdomstolen bör vara överinstans i lönegarantimålen.
Skälen för regeringens bedömning: Genom tillkomsten av 1992 års lönegarantilag
(1992:497), som trädde i kraft den 1 juli samma år, reformerades handläggningen
av lönegarantimålen. Tidigare prövades lönegarantifrågor i konkurser utan
bevakning av kronofogdemyndigheten, och myndighetens avgöranden kunde överklagas
genom besvär i hovrätt. Besvärsprocessen i hovrätten var i huvudsak skriftlig.
Den nya ordningen innebär att konkursförvaltaren, om bevakning inte förekommer i
konkursen, handlägger lönegarantifrågorna. Konkursförvaltarens beslut kan
angripas genom att talan väcks i tingsrätt. En sådan talan kan föras såväl av en
berörd arbetstagare som av staten. Vid tingsrätten handläggs målet enligt vad
som gäller för tvistemål i allmänhet, vilket bl.a. innebär att sammanträde
normalt skall hållas och att tingsrättens dom enligt vanliga regler kan
överklagas till hovrätt och Högsta domstolen.
I konkurser där bevakning förekommer handläggs en tvistig lönefordran vid
tingsrätt inom ramen för konkursförfarandet.
Ett viktigt skäl för att ändra ordningen för prövning av tvistiga
lönegarantiärenden var att en muntlig handläggningsform ansågs ge de bästa
förutsättningarna för den ytterligare utredning i ärendet som kunde visa sig
behövlig (se prop. 1991/92:139 s. 33).
Reformen har inneburit en väsentligt minskad måltillströmning till hovrätterna
av lönegarantimål. Enligt uppgift från landets tillsynsmyndigheter i konkurs
förekom år 1994 drygt 500 nya lönegarantimål i tingsrätterna. Av dessa
överklagades uppskattningsvis drygt en tiondel till hovrätterna.
Förslaget, som Arbetsdomstolen framfört men inte längre vidhåller, att flytta
över handläggningen av lönegarantimålen från allmän domstol till
Arbetsdomstolen, antingen i första eller i andra instans, bör enligt regeringens
mening inte genomföras av följande skäl.
Det bör inte komma i fråga att utmönstra tingsrättens prövning i första
instans. Den muntliga handläggningsformen skulle medföra stora olägenheter och
ökade kostnader för parter och andra, om handläggningen koncentrerades till
Arbetsdomstolen i Stockholm. En prövning direkt i Arbetsdomstolen skulle vidare
innebära ett eninstansförfarande för dessa måltyper, vilket måste anses vara
principiellt olämpligt. Till skillnad från de arbetstvister som handläggs i
Arbetsdomstolen som enda instans har lönegarantimålen inte föregåtts av några
förhandlingar mellan parterna. Härtill kommer att det är svårt att se att
Arbetsdomstolen verkligen skulle ha möjlighet att handlägga en så stor mängd nya
mål som det vore fråga om utan förstärkning av domstolens resurser.
Men det kan riktas invändningar också mot tanken att handlägga lönegarantimål
i Arbetsdomstolen efter överklagande. Kostnaderna för förfarandet skulle i många
fall öka genom att parter och andra skulle tvingas till längre resor än som i
dag är fallet. Det vore vidare inte en lämplig ordning att låta tvistiga
lönefordringar i konkurs falla under olika instansordningar, beroende på om
bevakning äger rum i konkursen eller inte. Det kan noteras att riksdagen nyligen
har avslagit en motion med yrkande om att Arbetsdomstolen i sista instans skall
pröva frågor om lönegaranti. Justitieutskottet hänvisade i det betänkande som
låg till grund för riksdagens ställningstagande (bet. 1995/96:JuU15 Vissa
processrättsliga frågor) till att frågorna om handläggningen av lönegarantimål
är intimt förknippade med hur frågor om konkurser handläggs.
Det är svårt att säga i vilken utsträckning tvistefrågorna i lönegarantimålen
sakligt sett motiverar en prövning i Arbetsdomstolen. I avsaknad av ordentliga
undersökningar på området går det inte att dra några säkra slutsatser. Det står
klart att det i många fall tvistas om rent arbetsrättsliga frågor, t.ex.
arbetstagarbegreppet. Å andra sidan tyder de undersökningar som tidigare har
gjorts i frågan (se SOU 1986:9 bilaga 4 och SOU 1988:30 s. 119) närmast på att
det i vart fall inte är någon klar majoritet för sådana frågor bland tvisterna.
Det bör påpekas att de nämnda undersökningarna har gällt tvister enligt den
gamla ordningen för handläggning av lönegarantimål. Det saknas material för att
göra något säkert uttalande i frågan om den ändrade handläggningsordningen har
medfört någon förändring beträffande tvisternas karaktär, men det har inte
framkommit något som talar i den riktningen. Inget tyder således på att de rent
arbetsrättsliga frågorna är så framträdande i lönegarantimålen att de redan på
grund av den omständigheten bör flyttas över till Arbetsdomstolen. Det är värt
att notera att Konkursförvaltarkollegiernas Förening i sitt remissvar angett,
att det är föreningens erfarenhet att lönegarantimål i mycket stor utsträckning
berör allmänna civilrättsliga frågor och mer sällan renodlat arbetsrättsliga
frågor.
7 Lagen om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Det skall inte gälla något krav på pröv- |
| ningstillstånd vid överklagande hos Arbetsdomstolen av en |
| förvaltningsmyndighets beslut enligt lagen om begränsning av |
| samhällsstöd vid arbetskonflikt. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Lagrådet har ifrågasatt om det inte behövs en
följdändring i lagen (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt
för att undvika att prövningstillståndsregleringen får genomslag i ärenden
enligt lagen.
Lagen om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt innehåller i 7 § en
regel om att talan mot en central förvaltningsmyndighets beslut i den del
beslutet rör tillämpningen av den lagen förs genom besvär hos Arbetsdomstolen. I
fråga om sådana besvär skall vidare enligt paragrafen i tillämpliga delar gälla
vad som i lagen om rättegången i arbetstvister föreskrivs om rättegången i mål
som fullföljts till Arbetsdomstolen genom besvär, dvs. överklagade beslut.
Regeringen har i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten uttalat att
krav på prövningstillstånd inte bör finnas när det gäller överklagande till
hovrätt av en förvaltningsmyndighets beslut. Detsamma bör gälla överklagande av
förvaltningsmyndighets beslut hos Arbetsdomstolen. För att det skall stå helt
klart att det i sådana fall inte gäller något krav på prövningstillstånd bör ett
uttryckligt undantag göras i lagen om begränsning av samhällsstöd vid
arbetskonflikter.
8 Ikraftträdande
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Lagändringarna skall träda i kraft samtidigt|
| med införandet av generellt krav på prövningstillstånd i hovrätten,|
| dvs. den 1 januari 1998. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Endast Arbetsdomstolen har yttrat sig särskilt i frågan.
Domstolen anser det olyckligt om ändringarna i arbetstvistlagen blev beroende av
förslaget på hovrätternas område. Oavsett om det införs ett generellt krav på
prövningstillstånd för hovrätternas del bör ändringarna i arbetstvistlagen
enligt domstolen genomföras utan onödig tidsutdräkt.
Skälen för regeringens förslag: De föreslagna lagändringarna har ett nära
samband med införandet av ett generellt krav på prövningstillstånd för
hovrätternas prövning av tingsrätternas avgöranden. De bör därför träda i kraft
samtidigt som det nya kravet på prövningstillstånd i hovrätten träder i kraft.
Regeringen har i propositionen om prövningstillstånd i hovrätten föreslagit att
detta skall ske den 1 januari 1998. I fråga om domar och beslut som har
meddelats före ikraftträdandet skall enligt förslaget äldre bestämmelser gälla.
9 Konsekvenser av förslaget
Den ändrade sammansättningen för handläggningen av vissa frågor medför en
förenkling av Arbetsdomstolens administration. Domstolens verksamhet
rationaliseras alltså något.
Införandet av ett generellt krav på prövningstillstånd medför en betydande
arbetsbesparing, vars storlek för närvarande svårligen kan uppskattas närmare. I
övrigt synes förslaget inte medföra några kostnadskonsekvenser.
10 Författningskommentar
10.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången i
arbetstvister
3 kap. 6 §
I paragrafen har ett nytt tredje stycke tillagts. Stycket har utformats i
enlighet med Lagrådets förslag. Stycket innehåller regler om en ny
sammansättning för Arbetsdomstolen. Domstolen skall vara domför med tre
juristdomare utan intresseledamöter i två olika situationer: dels vid behandling
av frågor om prövningstillstånd, dels vid avgörande av mål utan huvudförhandling
och annan handläggning som inte sker vid huvudförhandling, om prövningen i
väsentlig grad rör annat än arbetsrättsliga frågor.
När det gäller frågor om prövningstillstånd är domstolen domför antingen i den
nya sammansättningen eller i sammansättning enligt paragrafens första eller
andra stycken. Det följer av föreskriften i fjärde stycket att en fråga skall
prövas av domstolen i den ordinarie sammansättningen, om någon av ledamöterna i
den mindre sammansättningen vill det.
Också i andra frågor kan domstolen vara domför i tre olika konstellationer.
Den nya sammansättningen är tänkt för i första hand rättegångsfrågor, men också
för andra frågor där det arbetsrättsliga inslaget är obetydligt. Det är
domstolen som har att bestämma sammansättningen i det enskilda fallet, men en
ledamot som så önskar kan alltid få frågan prövad av domstolen i stor
sammansättning.
Paragrafen har setts över språkligt. Regeringen har, efter Lagrådets
påpekande, stannat för att inte föreslå någon ändring av ordet ordförande i
paragrafens första och andra stycken.
4 kap. 13 §
Paragrafen har redigerats om och setts över språkligt. I dess första stycke har
det tillagts att ett överklagande även skall innehålla de omständigheter som
åberopas till stöd för att prövningstillstånd skall meddelas. Detta motsvarar
vad som kommer att gälla för andra tvistemål än arbetstvister enligt 50 kap. 4 §
RB.
Ikraftträdande
Ändringarna skall träda i kraft den 1 januari 1998, samtidigt som det generella
kravet på prövningstillstånd i hovrätten träder i kraft. Kravet på
prövningstillstånd kommer dock inte att gälla i fråga om domar och beslut som
har meddelats före ikraftträdandet. Det behövs enligt regeringens mening inte
några särskilda övergångsregler i arbetstvistlagen. De nya
sammansättningsreglerna kommer därför omedelbart att bli tillämpliga i
Arbetsdomstolen den 1 januari 1998. Detta innebär bl.a. att den nya
sammansättningen då kan användas vid behandling av frågor om prövningstillstånd
när sådant tillstånd krävs redan enligt nu gällande regler, även om det
överklagade avgörandet har meddelats före ikraftträdandet.
10.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1969:93) om begränsning av
samhällsstöd vid arbetskonflikt
7 §
I paragrafens första stycke har det tillagts en föreskrift om att pröv-
ningstillstånd inte krävs för att Arbetsdomstolen skall pröva en central
förvaltningsmyndighets beslut enligt lagen.
Med hänsyn till att det i RB numera talas om överklagande av beslut i stället
för besvär har paragrafen formulerats om.
Promemorians lagförslag
Förslag till lag om ändring i lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 6 § och 4 kap. 13 § lagen (1974:371) om
rättegången i arbetstvister skall ha följande lydelse.
------------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
------------------------------------------------------------------------
3 kap.
6 §
--------------------------------------------------------------------
Arbetsdomstolen är domför med Arbetsdomstolen är domför med
ordförande samt högst sex och lägstordföranden samt högst sex och lägst
fyra andra ledamöter. Av de fyra andra ledamöter. Av de
ledamöter som avses i 2 § deltager ledamöter som avses i 2 § skall
högst tre och lägst en. Av de högst tre och lägst en delta. Av de
ledamöter som avses i 3 § deltager ledamöter som avses i 3 § skall
högst fyra och lägst två, lika mångahögst fyra och lägst två delta, lika
för vardera arbetsgivarsidan och många för vardera arbetsgivarsidan
arbetstagarsidan. och arbetstagarsidan.
Arbetsdomstolen är även domför Arbetsdomstolen är även domför med
med ordförande samt en ledamot för ordföranden samt en ledamot för
vardera arbetsgivarsidan och vardera arbetsgivarsidan och
arbetstagarsidan arbetstagarsidan
1. vid huvudförhandling i mål 1. vid huvudförhandling i mål som
som saknar betydelse för ledning saknar betydelse för ledning av
av rättstillämpningen och även i rättstillämpningen och även i övrigt
övrigt är av enklare beskaffenhet, är av enklare slag,
2. vid avgörande av mål utan 2. vid avgörande av mål utan
huvudförhandling, huvudförhandling,
3. vid annan handläggning som 3. vid annan handläggning som
ej sker vid huvudförhandling. inte sker vid huvudförhandling.
Vid behandling av frågor om
prövningstillstånd är Arbetsdom-
stolen domför med tre lagfarna do-
mare. Detta gäller också vid hand-
läggning enligt andra stycket
punkterna 2 och 3.
--------------------------------------------------------------------
Vill någon ledamot vid hand- Vill någon ledamot vid hand-
läggning enligt andra stycket att läggning enligt andra stycket
mål skall avgöras eller viss fråga eller tredje stycket andra
prövas av domstolen i den sam- meningen att ett mål skall avgöras
mansättning som föreskrives i för- eller en viss fråga prövas av
sta stycket, gäller hans mening domstolen i den sammansättning som
som domstolens beslut. föreskrivs i första stycket, gäller
ledamotens mening som domstolens
beslut.
4 kap.
13 §
--------------------------------------------------------------------
Överklagandet skall innehålla upp- Överklagandet skall innehålla upp-
gifter om det avgörande som över- gifter om
klagas, den ändring i avgörandet - det avgörande som överklagas,
som yrkas samt grunderna för över- - den ändring i avgörandet som
klagandet. Uppgift skall även läm- yrkas,
nas om de bevis som åberopas och - grunderna för överklagandet,
vad som skall styrkas med varje - de omständigheter som åberopas
bevis. Skriftliga bevis som inte till stöd för att prövningstillstånd
lagts fram tidigare skall ges in skall meddelas,
samtidigt med överklagandet. - de bevis som åberopas, och
- vad som skall styrkas med varje
bevis.
Skriftliga bevis som inte lagts
fram tidigare skall ges in samti-
digt med överklagandet.
--------------------------------------------------------------------
Vid överklagandet av en tingsrätts Vid överklagandet av en tingsrätts
dom skall klaganden i skrivelsen dom skall klaganden i skrivelsen
även ange om han vill att det även ange om klaganden vill att
skall hållas ett förnyat förhör meddet skall hållas ett förnyat förhör
ett vittne, en sakkunnig eller med ett vittne, en sakkunnig
en part eller hållas en förnyad eller en part eller hållas en
syn. förnyad syn.
____________________
Denna lag träder i kraft den
Lagrådsremissens lagförslag
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 6 § och 4 kap. 13 § lagen (1974:371) om
rättegången i arbetstvister skall ha följande lydelse.
------------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
------------------------------------------------------------------------
3 kap.
6 §4
--------------------------------------------------------------------
Arbetsdomstolen är domför med Arbetsdomstolen är domför med
ordförande samt högst sex och lägstordföranden samt högst sex och lägst
fyra andra ledamöter. Av de fyra andra ledamöter. Av de
ledamöter som avses i 2 § deltager ledamöter som avses i 2 § skall
högst tre och lägst en. Av de högst tre och lägst en delta. Av de
ledamöter som avses i 3 § deltager ledamöter som avses i 3 § skall
högst fyra och lägst två, lika mångahögst fyra och lägst två delta, lika
för vardera arbetsgivarsidan och många för vardera arbetsgivarsidan
arbetstagarsidan. och arbetstagarsidan.
Arbetsdomstolen är även domför Arbetsdomstolen är även domför med
med ordförande samt en ledamot för ordföranden samt en ledamot för
vardera arbetsgivarsidan och vardera arbetsgivarsidan och
arbetstagarsidan arbetstagarsidan
1. vid huvudförhandling i mål 1. vid huvudförhandling i mål som
som saknar betydelse för ledning saknar betydelse för ledning av
av rättstillämpningen och även i rättstillämpningen och även i övrigt
övrigt är av enklare beskaffenhet, är av enklare slag,
2. vid avgörande av mål utan 2. vid avgörande av mål utan
huvudförhandling, huvudförhandling,
3. vid annan handläggning som 3. vid annan handläggning som
ej sker vid huvudförhandling. inte sker vid huvudförhandling.
Arbetsdomstolen är domför med tre
lagfarna domare
1. vid behandling av frågor om
prövningstillstånd,
2. vid handläggning enligt andra
stycket punkterna 2 eller 3.
--------------------------------------------------------------------
Vill någon ledamot vid hand- Vill någon ledamot vid hand-
läggning enligt andra stycket att läggning enligt andra eller tredje
mål skall avgöras eller viss fråga stycket att ett mål skall avgöras
prövas av domstolen i den sam- eller en viss fråga prövas av dom-
mansättning som föreskrives i för- stolen i den sammansättning som
sta stycket, gäller hans mening föreskrivs i första stycket, gäller
som domstolens beslut. ledamotens mening.
4 kap.
13 §5
--------------------------------------------------------------------
Överklagandet skall innehålla upp- Överklagandet skall innehålla upp-
gifter om det avgörande som över- gifter om
klagas, den ändring i avgörandet - det avgörande som överklagas,
som yrkas samt grunderna för över- - den ändring i avgörandet som
klagandet. Uppgift skall även läm- yrkas,
nas om de bevis som åberopas och - grunderna för överklagandet,
vad som skall styrkas med varje - de omständigheter som åberopas
bevis. Skriftliga bevis som inte till stöd för att prövningstillstånd
lagts fram tidigare skall ges in skall meddelas,
samtidigt med överklagandet. - de bevis som åberopas, och
- vad som skall styrkas med varje
bevis.
Skriftliga bevis som inte lagts
fram tidigare skall ges in samti-
digt med överklagandet.
--------------------------------------------------------------------
Vid överklagandet av en tings- Vid överklagandet av en tings-
rätts dom skall klaganden i rätts dom skall klaganden i
skrivelsen även ange om han vill skrivelsen även ange om klaganden
att det skall hållas ett förnyat vill att det skall hållas ett
förhör med ett vittne, en förnyat förhör med ett vittne, en
sakkunnig eller en part eller sakkunnig eller en part eller att
hållas en förnyad syn. det skall hållas en förnyad syn.
____________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998.
**FOOTNOTES**
4 Senaste lydelse 1977:530.
5 Senaste lydelse 1994:1043.
LAGRÅDET
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1997-02-12
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt en lagrådsremiss den 6 februari 1997 (Arbetsmarknadsdepartementet) har
regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring
i lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Lars Dirke.
Förslaget föranleder följande yttrande av Lagrådet:
3 kap.
6 §
Enligt förslaget byts ordet ordförande mot ordet ordföranden i första och andra
styckena. Bytet ger intrycket att det finns endast en ordförande i
Arbetsdomstolen, vilket emellertid inte är korrekt, se 3 kap. 1 § första
stycket. Lagrådet föreslår därför att, om obestämd form inte anses böra användas
trots att så sker i andra paragrafer, uttrycket "en ordförande" används.
Det föreslagna nya tredje stycket innehåller regler om Arbetsdomstolens nya
sammansättning med tre juristdomare utan intresseledamöter. Denna ytterligare
sammansättningsform är avsedd för två olika situationer, varav den viktigaste är
behandling av frågor om prövningstillstånd. Enligt motiveringen synes förslaget
innebära att frågor om prövningstillstånd inte längre skall kunna avgöras i den
mindre sammansättning som regleras i andra stycket (ordförande och två
intresseledamöter).
Så som det nya tredje stycket har utformats och med beaktande av att andra
stycket lämnats väsentligen oförändrat finner Lagrådet att det inte av lagtexten
med önskvärd tydlighet framgår att det skall vara uteslutet att behandla frågor
om prövningstillstånd i den mindre sammansättningen enligt andra stycket.
Lagrådet vill emellertid ifrågasätta om det inte bör stå öppet för
Arbetsdomstolen att behandla sådana frågor i den sammansättningen. Godtas denna
bedömning behöver lagtexten inte ändras i det avseendet.
Det nya tredje stycket avser i övrigt avgörande av mål utan huvudförhandling och
handläggning som inte sker vid huvudförhandling. I dessa fall är domstolen
enligt andra stycket också domför med ordförande och två intresseledamöter. Den
föreslagna nya sammansättningen är enligt remissen (avsnitt 4) avsedd att
användas endast i rättegångsfrågor eller i mål där det arbetsrättsliga inslaget
är helt underordnat.
Lagrådet delar den i remissen uttryckta uppfattningen att det knappast är
möjligt att i lagtext skilja ut alla de frågor som lämpar sig för avgörande av
tre lagfarna domare. Det är emellertid enligt Lagrådets mening inte
tillfredsställande att i lagtexten ange två olika sammansättningar för samma
sorts mål och frågor utan att där ge någon som helst vägledning om när den ena
eller andra sammansättningen kan bli aktuell. Den i remissen angivna
förutsättningen för att använda juristsammansättningen - att det
arbetsrättsliga inslaget är obetydligt - bör komma till uttryck i lagtexten.
Lagrådet föreslår att det nya tredje stycket ges följande lydelse.
"Arbetsdomstolen är vidare domför med tre lagfarna domare
1. vid behandling av frågor om prövningstillstånd,
2. vid handläggning som avses i andra stycket punkt 2 eller 3, om prövningen i
väsentlig grad avser annat än arbetsrättsliga frågor."
Vad angår frågan om krav på prövningstillstånd vid överklagande till
Arbetsdomstolen anser sig Lagrådet böra göra följande påpekanden.
Lagrådet har den 28 januari 1997 yttrat sig över en lagrådsremiss den 19
december 1996 med förslag till lag om ändring i rättegångsbalken m.fl. Förslagen
avsåg i huvudsak införande av ett generellt krav på prövningstillstånd vid
överklagande av tingsrätts avgörande till hovrätt. Av 4 kap. 12 § lagen om
rättegången i arbetstvister följer att rättegångsbalkens regler om överklagande
till hovrätt skall tillämpas också vid överklagande till Arbetsdomstolen.
Genomförs förslagen i den nämnda remissen, kommer således ett generellt krav på
prövningstillstånd också att tillämpas i arbetstvister.
I förevarande lagrådsremiss sägs att Lagrådet inte i princip haft någon erinran
mot det föreslagna systemet i fråga om prövningstillstånd. Det är visserligen
riktigt att Lagrådet gjorde ett uttalande av den innebörden i sitt yttrande den
28 januari 1997. Samtidigt uttalade Lagrådet emellertid tvekan till hur verksam
reformen skulle bli som instrument för sådan koncentration av arbetet till
prövningsvärda mål och sådan effektivisering som eftersträvades. Lagrådet
underströk också vikten av att de närmare reglerna i ett sådant system utformas
på det sätt som är bäst förenligt med rättssäkerhetens krav. Lagrådet ansåg att
förutsättningarna för att meddela prövningstillstånd i förslaget hade fått en
utformning som kunde leda till en mer restriktiv tillämpning än som var avsett
och förordade en lydelse av 49 kap. 13 § rättegångsbalken som bättre skulle
svara mot syftet med det nya dispenssystemet. Vad Lagrådet uttalade i det
lagstiftningsärendet har i huvudsak också relevans för frågan om generellt krav
på prövningstillstånd i processen hos Arbetsdomstolen.
I lagrådsremissen den 19 december 1996 intogs ståndpunkten att krav på
prövningstillstånd i hovrätt inte borde finnas när det gäller överklagande av
beslut av förvaltningsmyndighet. Motsvarande synes böra gälla i fall då talan
mot en förvaltningsmyndighets beslut förs hos Arbetsdomstolen. En sådan ordning
för fullföljd av talan är föreskriven i 7 § lagen (1969:93) om begränsning av
samhällsstöd vid arbetskonflikt. Med hänsyn till lydelsen av den paragrafen
ifrågasätter Lagrådet om inte en följdändring behövs där för att undvika att
prövningstillståndsregleringen får genomslag i ärenden enligt lagen.
Arbetsmarknadsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 27 februari 1997
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden HjelmWallén,
Peterson, Tham, Blomberg, Andersson, Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johans-
son, Klingvall, Åhnberg, Östros
Föredragande: statsrådet Sundström
Regeringen beslutar proposition 1996/97:106 Ändringar i lagen om rättegången i
arbetstvister.