Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:97 ·
Hämta Doc ·
Vissa frågor om beskattningen av utländska kapitalförsäkringar, m.m.
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 97
Regeringens proposition
1995/96:97
Vissa frågor om beskattningen av utländska
kapitalförsäkringar, m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 2 november 1995
Ingvar Carlsson
Göran Persson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att förmögenhetsskatteplikt och kontrollupp-
giftsskyldighet införs för utländska kapitalförsäkringar fr.o.m. 1996 års
taxering. De nya reglerna skall dock i huvudsak gälla endast försäkringsavtal
som ingåtts efter halvårsskiftet i år. Dessutom föreslås en justering i reglerna
för den särskilda punktskatten på premier såvitt avser överlåtelser av
"begagnade" försäkringar. Denna ändring föreslås, med stöd av tidigare med-
delande till riksdagen, gälla för betalningar efter samma tidpunkt.
Vissa övriga frågor behandlas också i propositionen. Den nuvarande
övergångsregleringen för förmögenhetsbeskattningen föreslås förlängd t.o.m. 1997
års taxering. Slutligen behandlas en teknisk kontrolluppgiftsfråga som rör
utdelning på utländska aktier.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Lagtext 4
2.1Förslag till lag om ändring i lagen (1990:662) om
skatt på vissa premiebetalningar 4
2.2Förslag till lag om ändring i lagen (1991:1850) om
upphävande av lagen (1947:577) om statlig
förmögenhetsskatt 5
2.3Förslag till lag om ändring i lagen (1991:1851) om
upphävande av lagen (1970:172) om begränsning av
skatt i vissa fall 7
2.4Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter 8
3 Ärendet och dess beredning 11
4 Gällande regler 12
5 Förmögenhetsbeskattning 14
6 Kontrolluppgifter 17
7 Begagnade försäkringar 20
8 Övriga frågor 21
9 Författningskommentar 22
9.1Lagen (1990:662) om skatt på vissa
premiebetalningar 22
9.2Lagen (1991:1850) om upphävande av lagen
(1947:577) om statlig förmögenhetsskatt 23
9.3Lagen (1991:1851) om upphävande av lagen
(1970:172) om begränsning av skatt i vissa fall24
9.4Lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter 24
Bilaga 1Lagrådsremissens lagförslag 26
Bilaga 2Lagrådets yttrande 30
Utdrag ur protokoll vid
regeringssammanträde den 2 november 1995 32
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i lagen (1990:662) om skatt på vissa premiebetalningar,
2. lag om ändring i lagen (1991:1850) om upphävande av lagen (1947:577) om
statlig förmögenhetsskatt,
3. lag om ändring i lagen (1991:1851) om upphävande av lagen (1970:172) om
begränsning av skatt i vissa fall,
4. lag om ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration och kontroll-
uppgifter.
3
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:662) om skatt
på vissa premiebetalningar
Härigenom föreskrivs att 1 § lagen (1990:662) om skatt på vissa
premiebetalningar skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §
-------------------------------------------------------
Till staten skall betalas Till staten skall
skatt enligt denna lag på betalas skatt enligt denna
premier som erläggs av lag på premier som erläggs
svensk juridisk person och av svensk juridisk person
fysisk person, som är bosatt och fysisk person, som är
i Sverige eller bosatt i Sverige eller
stadigvarande vistas här stadigvarande vistas här
avseende personförsäkring somavseende personförsäkring
har meddelats i en som har meddelats i en
utomlands bedriven utomlands bedriven
försäkringsrörelse. försäkringsrörelse. Med
premier likställs ersättning
som lämnats vid sådan
överlåtelse som avses i 2 §
under förutsättning att
tidigare betalningar för
försäkringen inte varit
skattepliktiga enligt
denna lag.
Skatt skall dock ej betalas för premier som utgör omkostnad i
näringsverksamhet utom riket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas i fråga om
ersättning som lämnas efter den 30 juni 1995.
4
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1991:1850) om
upphävande av lagen (1947:577) om statlig förmögenhetsskatt
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1991:1850) om upphävande av lagen
(1947:577) om statlig förmögenhetsskatt1
dels att lagen samt punkt 3 i övergångsbestämmelserna skall ha följande
lydelse,
dels att det i övergångsbestämmelserna skall införas en ny punkt, 6, av
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
Enligt riksdagens beslut Enligt riksdagens beslut
föreskrivs att lagen föreskrivs att lagen
(1947:577) om statlig (1947:577) om statlig
förmögenhetsskatt skall förmögenhetsskatt skall
upphöra att gälla vid utgångenupphöra att gälla vid
av år 1991. Den upphävda utgången av år 1991. Den
lagen tillämpas dock alltjämtupphävda lagen tillämpas
vid 1996 och tidigare års dock alltjämt vid 1997 och
taxeringar. Vid 1992 — 1996 tidigare års taxeringar.
års taxeringar tillämpas den Vid 1992 — 1997 års
upphävda lagen med de änd- taxeringar tillämpas den
ringar som framgår av upphävda lagen med de änd-
punkterna 1 — 5 nedan. ringar som framgår av
punkterna 1 — 6 nedan.
1.2 Tillgångar är inte skattepliktiga och skulder är inte avdragsgilla i den
mån de är hänförliga till verksamhet som omfattas av de särskilda
reduceringsreglerna i punkt 2 femte stycket av anvisningarna till 3 och 4 §§.
Sådana tillgångar och skulder skall inte heller medräknas vid värdering av aktie
eller andel enligt punkt 5 femte stycket av anvisningarna till 3 och 4 §§. Vad
som sagts om värdering av andel skall även gälla i fråga om andel i europeisk
ekonomisk intressegruppering.
2. I stället för vad som sägs i punkt 5 första stycket av anvisningarna till 3
och 4 §§ gäller följande. Aktier som är inregistrerade vid en svensk börs eller
noterade vid utländsk börs, andelar i värdepappersfonder samt andra värdepapper
än aktier som omsätts marknadsmässigt och är av det slag som anges i 27 § 1 mom.
lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt tas upp till 75 procent av det noterade
värdet.
Andra stycket i nämnda anvisningspunkt skall omfatta aktier som inte är av det
slag som nu nämnts men som är föremål för marknadsmässig omsättning med
regelbundna noteringar om avslut. Sådana aktier är inte skattepliktiga. Detsamma
gäller aktier som är inregistrerade vid en svensk börs om aktierna vid utgången
av år 1991 omfattades av bestämmelserna i andra eller femte stycket nämnda
anvisningspunkt.
-------------------------------------------------------
3. Statlig 3. Statlig
förmögenhetsskatt för förmögenhetsskatt för
skattskyldig som avses i 11 §skattskyldig som avses i
1 mom. är 11 §
vid 1992 års taxering 1 mom. är
1,5 procent av den del av vid 1992 års taxering
den beskattningsbara 1,5 procent av den del av
förmögenheten som överstiger den beskattningsbara
800 000 kronor men inte förmögenheten som överstiger
1 600 000 kronor och 800 000 kronor men inte
2,5 procent av den del av 1 600 000 kronor och
den beskattningsbara förmö- 2,5 procent av den del av
genheten som överstiger den beskattningsbara förmö-
1 600 000 kronor, samt genheten som överstiger
vid 1993 — 1996 års 1 600 000 kronor, samt
taxeringar 1,5 procent av vid 1993 — 1997 års
den del av den be- taxeringar 1,5 procent av
skattningsbara förmögenheten den del av den be-
som överstiger skattningsbara förmögenheten
800 000 kronor. som överstiger
800 000 kronor.
4. Fosterbarn anses vid tillämpningen av 12 § 1 mom. inte som hemmavarande
barn.
5. Behållning på pensionssparkonto enligt 1 kap. 2 § lagen (1993:931) om
individuellt pensionssparande räknas inte som skattepliktig tillgång.
-------------------------------------------------------
6. Livförsäkring som
meddelats i utländsk
försäkringsverksamhet vilken
inte bedrivits från fast
driftställe i Sverige räknas
som skattepliktig tillgång
i den omfattning som anges
i punkt 6 av anvisningarna
till 3 och 4 §§.
Denna lag träder i kraft den 30 december 1995. Den nya punkten 6 tillämpas
första gången vid 1996 års taxering. Bestämmelserna i punkten tillämpas dock
inte för försäkringsavtal som ingåtts före den 1 juli 1995 under förutsättning
att
1. avtalet inte därefter ändrats på ett sätt som medför ökad premieför-
pliktelse totalt sett eller en tidigareläggning av premiebetalning,
2. större premie inte därefter betalats än den som lägst skall betalas för
betalningsperioden enligt avtalet, och att
3. försäkringen inte övergått till ny innehavare efter den 30 juni 1995 på
annat sätt än genom arv, testamente, gåva eller bodelning.
1Lagen omtryckt 1994:1897.
2Senaste lydelse 1994:1898.
5
2.3 Lag om ändring i lagen (1991:1851) om upphävande av lagen (1970:172) om
begränsning av skatt i vissa fall
Härigenom föreskrivs att lagen (1991:1851) om upphävande av lagen (1970:172)
om begränsning av skatt i vissa fall1 skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
Enligt riksdagens beslut Enligt riksdagens beslut
föreskrivs att lagen föreskrivs att lagen
(1970:172) om begränsning av (1970:172) om begränsning
skatt i vissa fall skall av skatt i vissa fall
upphöra att gälla vid utgångenskall upphöra att gälla vid
av år 1991. Den upphävda utgången av år 1991. Den
lagen tillämpas dock alltjämtupphävda lagen tillämpas
vid 1996 och tidigare års dock alltjämt vid 1997 och
taxeringar. Vid 1992 — 1995 tidigare års taxeringar.
års taxeringar tillämpas den Vid 1992 — 1995 års
upphävda lagen med den taxeringar tillämpas den
ändringen i fråga om 3 § upphävda lagen med den
tredje stycket att ändringen i fråga om 3 §
spärrbeloppet skall bestämmastredje stycket att
till 55 procent av summan spärrbeloppet skall be-
av den justerade stämmas till 55 procent av
beskattningsbara summan av den justerade
förvärvsinkomsten och in- beskattningsbara
komsten av kapital. Vid förvärvsinkomsten och in-
1996 års taxering skall komsten av kapital. Vid
nämnda procentsats uppgå till1996 och 1997 års
60. taxeringar skall nämnda
procentsats uppgå till 60.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1 Lagen omtryckt 1994:1899.
6
2.4 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 15, 27 och 32 b §§ lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
15 §
-------------------------------------------------------
Kontrolluppgift om försäk- Kontrolluppgift om försäk-
rings värde skall lämnas av rings värde skall lämnas av
försäkringsföretag och un- försäkringsföretag och un-
derstödsförening avseende derstödsförening avseende
sådan livförsäkring som avsessådan livförsäkring som avses
i punkt 6 av anvisningarna i punkt 6 av anvisningarna
till 3 och 4 §§ lagen till 3 och 4 §§ den upphävda
(1947:577) om statlig för- lagen (1947:577) om
mögenhetsskatt. statlig förmögenhetsskatt
samt punkt 6 av övergångsbe-
stämmelserna till lagen
(1991:1850) om upphävande
av lagen (1947:577) om
statlig förmögenhetsskatt.
Kontrolluppgift skall lämnas för den som är ägare till försäkringen eller är
förmånstagare med förfoganderätt till sådan försäkring, om värdet av en eller
flera försäkringar uppgår till minst 1 000 kronor. Kontrolluppgiften skall uppta
försäkringarnas värde vid årets utgång.
-------------------------------------------------------
Den som i Sverige
förmedlar skattepliktig
utländsk försäkring skall för
försäkringsavtal som för-
medlats under kalenderåret
till Riksskatteverket lämna
uppgift om försäk-
ringsgivarens och försäk-
ringstagarens namn och
postadress, försäk-
ringstagarens personnummer
samt till verket vidarebe-
fordra handling som avses
i fjärde stycket.
Innehavare av skatte-
pliktig utländsk försäkring
som avses i första stycket
skall efter försäkringsav-
talets tecknande utan
dröjsmål till förmedlare av
försäkringen eller, om sådan
saknas, till Riksskatte-
verket lämna dels en
skriftlig förbindelse från
den utländske försäk-
ringsgivaren att årligen
senast den 31 januari
taxeringsåret lämna
kontrolluppgift enligt
första och andra styckena
till verket, dels ett eget
medgivande till sådant kon-
trolluppgiftslämnande.
Förbindelse behöver inte
lämnas om detta tidigare
gjorts enligt 32 b §.
Riksskatteverket får
medge undantag från
skyldigheten att ge in
sådan förbindelse som avses
i fjärde stycket om det
finns särskilda skäl.
27 §1
Kontrolluppgift om utdelning och innehav skall lämnas av
1. den som utbetalt utdelning på aktie i svenskt aktiebolag som är
avstämningsbolag enligt 3 kap. 8 § aktiebolagslagen (1975:1385), 3 kap. 8 §
försäkringsrörelselagen (1982:713) eller 3 kap. 8 § bankaktiebolagslagen
(1987:618),
2. förvaringsinstitut som avses i 1 § lagen (1990:1114) om värdepappersfonder
och som utbetalt utdelning på andel i svensk värdepappersfond,
3. fondbolag som avses i 1 § lagen (1990:1114) om värdepappersfonder och som
förvaltar svensk värdepappersfond,
4. den som utbetalt utdelning från utländsk juridisk person, om utdelningen
utbetalats genom Värdepapperscentralen VPC Aktiebolags försorg,
5. valutahandlare och värdepappersinstitut hos vilka utländskt fondpapper
eller rättighet eller skyldighet som anknyter till sådant fondpapper förvaras i
depå eller kontoförs.
Kontrolluppgift skall lämnas för
a) fysisk eller juridisk person som är berättigad att lyfta utdelning för egen
del vid utdelningstillfället och
b) fysisk person som hos den uppgiftsskyldige varit antecknad som innehavare
av aktie eller andel i värdepappersfond eller utländsk juridisk person eller
utländsk aktie eller annat utländskt värdepapper.
-------------------------------------------------------
Kontrolluppgift enligt Kontrolluppgift enligt
andra stycket a skall ta andra stycket a skall ta
upp utbetald utdelning till upp utbetald utdelning
den del den är skattepliktig till den del den är skatte-
och avdragen preliminär pliktig, avdragen
skatt. Kontrolluppgift preliminär skatt och
enligt andra stycket b innehållen utländsk källskatt
skall ta upp innehavet vid som belöper på utdelningen.
årets utgång. Kontrolluppgift enligt
andra stycket b skall ta
upp innehavet vid årets
utgång.
Uppgiftsskyldighet enligt denna paragraf föreligger inte för tillgångar på
pensionssparkonto eller för utdelning på sådana tillgångar.
32 b §2
-------------------------------------------------------
Ett utländskt företag som Ett utländskt företag som
med stöd av 1 kap. 5 § 2 med stöd av 1 kap. 5 § 2
bankrörelselagen (1987:617), bankrörelselagen
1 kap. 3 c § 2 lagen (1987:617), 1 kap. 3 c § 2
(1991:981) om värdepappers- lagen (1991:981) om
rörelse eller 2 kap. 9 § 2 värdepappersrörelse, 2 kap.
lagen (1992:1610) om 9 § 2 lagen (1992:1610) om
kreditmarknadsbolag driver kreditmarknadsbolag eller
bankverksamhet, värde- 2 kap. 1 § 2 lagen
pappersrörelse eller (1993:1302) om EES-försäk-
finansieringsverksamhet i ringsgivares verksamhet i
Sverige utan att inrätta Sverige driver bankverk-
filial här, skall innan samhet, värdepappersrörelse,
verksamheten inleds till finansieringsverksamhet
Finansinspektionen lämna en eller försäkringsverksamhet
skriftlig förbindelse att i Sverige utan att inrätta
årligen senast den 31 filial eller motsvarande
januari taxeringsåret lämna etablering här, skall innan
kontrolluppgift enligt 22, verksamheten inleds till
25 a, 27 eller 32 c § till Finansinspektionen lämna en
Riksskatteverket. skriftlig förbindelse att
årligen senast den 31
januari taxeringsåret lämna
kontrolluppgift enligt 15,
22, 25 a, 27 eller 32 c §
till Riksskatteverket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången vid
1996 års taxering. De nya bestämmelserna i 3 kap. 27 § och reglerna om
förbindelse från utländsk försäkringsgivare att lämna kontrolluppgift tillämpas
dock första gången i fråga om kontrolluppgifter till ledning för 1997 års
taxering. Har gränsöverskridande försäkringsverksamhet inletts före ikraftträ-
dandet, skall förbindelse enligt 3 kap. 32 b § för sådan verksamhet lämnas till
Finansinspektionen före den 1 juli 1996. Har försäkring förvärvats före
ikraftträdandet, skall medgivande och förbindelse enligt 3 kap. 15 § fjärde
stycket lämnas till Riksskatteverket senast den 1 oktober 1996.
1 Senaste lydelse 1994:1874.
2 Senaste lydelse 1995:576.
7
3 Ärendet och dess beredning
I samband med justeringar i vissa beskattningsregler för pensionsförsäkringar
aviserade regeringen i mars 1995 att den avsåg att återkomma i
beskattningsfrågor rörande försäkringssparande i utlandet (prop. 1994/95:187 s.
19). Regeringen överlämnade den 22 juni 1995 en skrivelse till riksdagen med
meddelande om kommande förslag om beskattningen av utländska kapitalförsäkringar
(skr. 1995/96:7). I skrivelsen aviserades att regeringen hade för avsikt att
förelägga riksdagen ett förslag om att premieskatt skulle tas ut på betalningar
efter den 22 juni 1995 vid förvärv av s.k. begagnade utländska kapitalförsäk-
ringar. Avsikten med aviseringen på denna punkt var att omedelbart motverka en
oönskad skatteplanering och undanröja otillbörliga hinder för en konkurrens på
lika villkor på livförsäkringsområdet. Skrivelsen innehöll även besked om en
allmän översyn av beskattningsreglerna för utländska livförsäkringar. Det
framhölls vidare att regeringen avsåg att föreslå förmögenhetsskatteplikt för
innehav av utländska livförsäkringar fr.o.m. 1996 års taxering och kontrollupp-
giftsskyldighet på området.
I propositionen behandlas förslag om att nuvarande förmögenhetsskatteplikt för
inhemska livförsäkringar utvidgas till att omfatta även utländska
livförsäkringar. Det föreslås också en uppgiftsskyldighet för dessa fall. Vidare
likställs betalningar för utländska s.k. begagnade livförsäkringar med
engångspremie vid förvärv av utländska livförsäkringar.
Vid beredningen av föreliggande lagförslag har synpunkter inhämtats från bl.a.
Riksskatteverket, Finansinspektionen och Försäkringsförbundet.
Inom regeringskansliet pågår en översyn av det nuvarande punktskattesystemet
för utländska försäkringar med sikte på en enhetlig inkomstbeskattning för
svenska och utländska försäkringar. Det bör påpekas att en sådan nyordning även
kan komma att omfatta försäkringsavtal som ingåtts före den kommande ändringen.
Regeringen avser att senare återkomma med förslag i denna del. En översyn av
beskattningsreglerna på ett annat försäkringsområde kommer därefter att inledas.
Den sistnämnda översynen gäller företagens avdragsrätt för tjänstepension-
skostnader och syftar till förenkling, större flexibilitet i förhållande till
nya pensionslösningar och neutralitet mellan skilda slag av tjänstepension-
sordningar.
Vissa övriga frågor tas också upp i propositionen. Den nuvarande övergångs-
regleringen för förmögenhetsbeskattningen föreslås förlängd t.o.m. 1997 års
taxering. Slutligen behandlas en teknisk kontrolluppgiftsfråga som rör utdelning
på utländska aktier.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 19 oktober 1995 att inhämta Lagrådets yttrande över de
lagförslag som finns i bilaga 1. Lagrådets yttrande finns i bilaga 2. Regeringen
har i propositionen följt Lagrådets förslag. I förhållande till lagrådsremissen
har också gjorts vissa andra ändringar av redaktionell karaktär. De lagförslag i
propositionen som inte rör försäkring är av sådan beskaffenhet att Lagrådets
hörande saknar betydelse. Yttrande från Lagrådet har därför inte inhämtats
beträffande dessa förslag.
4 Gällande regler
Skatteregler
Livförsäkringar delas upp i två grupper vid inkomstbeskattningen. För den ena
gruppen medges inte avdrag för de till försäkringsföretagen inbetalda premierna.
I sådana fall beskattas inte de belopp som utfaller på försäkringen. Denna metod
gäller för kapitalförsäkring (K-försäkring). Premier för försäkringar i den
andra gruppen är avdragsgilla. Mot detta svarar skatteplikt för den utfallande
ersättningen. Den senare principen gäller för pensionsförsäkring (P-försäkring).
De regler som karaktäriserar och avgränsar de olika försäkringsslagen finns i
punkt 1 av anvisningarna till 31 § kommunalskattelagen (1928:370), KL, och
kallas kvalitativa villkor. Livförsäkringar som inte uppfyller villkoren för det
långsiktiga pensionssparandet i P-försäkring hänförs till gruppen K-
försäkringar. Ett av villkoren för att en livförsäkring skall vara P-försäkring
är att den meddelats i en försäkringsverksamhet med fast driftställe i Sverige.
Beskattningen av avkastningen på det sparkapital som hör till försäkringarna
sker enligt särskilda regler i lagen (1990:661) om avkastningsskatt på
pensionsmedel. Som huvudregel beskattas all avkastning hos försäkringsgivaren på
kapital i såväl svensk P- som K-försäkring med avkastningsskatt.
Sedan den 1 januari i år är skattesatsen för avkastningsskatt på kapital
hänförligt till P-försäkringar 15 %. Motsvarande skattesats för inhemska K-
försäkringar är 30 % av nio tiondelar av ett schablonmässigt bestämt underlag,
vilket medför att den faktiska skattesatsen motsvarar den generella skatten på
kapitalinkomster.
För att upprätthålla neutralitet i beskattningen infördes i samband med 1990
års skattereform en skatt på premier betalda av den som är bosatt i Sverige för
K-försäkringar och andra personförsäkringar som meddelats i en
försäkringsverksamhet i utlandet. Premieskatten har i regeltekniskt hänseende
utformats som en punktskatt. Bestämmelserna om skatten finns i lagen (1990:662)
om skatt på vissa premiebetalningar. Skatten uppgår till 15 % av premiebeloppet.
Premieskatten balanserar avsaknaden av inkomstskatt på utländska K-försäkringar.
Om en utländsk K-försäkring belastas av en skatt i utlandet som är jämförlig
med den beskattning som gäller i Sverige får beskattningsmyndigheten
(Skattemyndigheten i Kopparbergs län) medge undantag helt eller till hälften
från premieskatten.
Till skillnad från vad som gäller för K-försäkringar meddelade i Sverige är
värdet av en utländsk K-försäkring fritt från förmögenhetsskatt.
Försäkringsbolaget är skattskyldigt för avkastningsskatt på kapital hänförligt
till P- resp. K-försäkring. Skatt utgår oavsett om försäkringstagaren är bosatt
i Sverige eller utlandet. Taxeringslagen reglerar förfarandet. Även pen-
sionskapital på pensionssparkonto i det individuella pensionssparandet beskattas
med avkastningsskatt. I detta fall betalar endast den som är bosatt i Sverige
skatten. Pensionssparinstitutet betalar in skatten men innehavaren av
pensionssparkontot är ägare av medlen på kontot och formellt skattskyldig.
Taxeringslagen reglerar inte förfarandet vid beskattningen av medel på
pensionssparkonto utan i stället gäller reglerna i lagen (1984:151) om
punktskatter och prisregleringsavgifter. Inbetalning resp. utbetalning kopplad
till P-försäkringar och pensionssparkonton redovisas i kontrolluppgifter från
försäkringsbolag resp. pensionssparinstitut.
Försäkringsrörelseregler
Det s.k. tredje livförsäkringsdirektivet (92/96/EEG) har nyligen införlivats i
svensk rätt med verkan i huvudsak fr.o.m. den 1 juli i år (prop. 1994/95:184,
bet. 1994/95:NU24, SFS 1995:779-792). Genom de nya bestämmelserna har
principerna om en enda auktorisation och om hemlandstillsyn genomförts.
Principen om en enda auktorisation innebär att en försäkringsgivare skall ha
möjlighet att med stöd av auktorisationen i sitt hemland driva
försäkringsverksamhet inom hela det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
(EES). Verksamheten får med stöd av auktorisationen bedrivas genom en
sekundäretablering dvs. filial, agentur eller liknande i något EES-land, och
genom gränsöverskridande verksamhet från försäkringsgivarens hemland eller från
sekundäretableringar i andra EES-länder. Värdlandet för sekundäretableringen
resp. mottagarlandet för den gränsöverskridande verksamheten kan i princip inte
hindra att en utländsk försäkringsgivare bedriver verksamhet inom det egna
territoriet med stöd av principen om en enda auktorisation.
Principen om hemlandstillsyn innebär att det är tillsynsmyndigheten i
försäkringsgivarens hemland som är primärt ansvarig för tillsynen av den
verksamhet försäkringsgivaren bedriver med stöd av sin auktorisation från
hemlandet oavsett var inom EES verksamheten bedrivs.
En utländsk försäkringsgivare med säte utanför EES måste alltjämt ha svensk
koncession för att driva försäkringsrörelse här. Verksamheten får endast drivas
från fast driftställe i Sverige.
8
5 Förmögenhetsbeskattning
Skälen för regeringens förslag: Livförsäkringar som meddelats i en
försäkringsverksamhet som bedrivs i Sverige förmögenhetsbeskattas. Försäkringen
tas upp till det värde som motsvarar det på försäkringstekniska grunder
beräknade tekniska återköpsvärdet. Beskattningen infördes fr.o.m. 1988 års
taxering för försäkringar som har tecknats efter den 12 september 1986. Äldre
försäkringar, P-försäkringar, rena riskförsäkringar som enbart avser dödsfall
senast vid 70 års ålder och som inte är återköpsbara samt försäkringar som ger
rätt till livränta eller sjukränta som lämnas på grund av annan försäkring än
livförsäkring, är inte förmögenhetsskattepliktiga.
Det tekniska återköpsvärdet motsvarar det värde som försäkringsbolaget enligt
försäkringsavtalet lägst skall betala till försäkringstagaren. Det innebär att
beskattningen sker med hänsyn till livbolagets kalkylränta men utan beaktande av
den återbäring som utgår när avkastningen är högre. Kalkylräntan varierar med de
skilda försäkringstekniska grunder som tillämpas av livbolagen. Bolagen lämnar,
som tidigare nämnts, kontrolluppgifter till ledning för förmögenhetstaxeringen.
Förmögenhetsskatteplikten infördes efter en period under 1980-talet med ett
kraftigt ökat tecknande i skatteplaneringssyfte av K-försäkringar med stora
engångspremier. När en förmögenhetsskatteplikt begränsad till inhemska
försäkringar föreslogs förklarade den dåvarande finansministern att han, trots
kontrollproblem, var beredd att ompröva sitt ställningstagande i fråga om
utländska försäkringar om tendenser till en överströmning till sådana
försäkringar skulle uppkomma i framtiden (prop. 1986/87:61 s. 34).
I promemorian Reformerad förmögenhetsbeskattning (Ds 1990:91) utarbetad inom
Finansdepartementet redovisades år 1990 en översyn av
förmögenhetsskattereglerna. I promemorian föreslogs att förmögenhetsskatteplikt
skulle införas för utländska K-försäkringar för att åstadkomma neutralitet och
likformighet. Försäkringsbranschens företrädare avstyrkte förslaget vid
remissbehandlingen och begärde i stället att förmögenhetsskatteplikten för
svenska K-försäkringar skulle slopas.
Skillnaden i förmögenhetsbeskattningen mellan svenska och utländska K-
försäkringar har under senare år framstått som i längden ohållbar mot bakgrund
bl.a. av att hindren för gränsöverskridande verksamhet på området i stor
utsträckning slopats. Särskilt sparandet i utländska fondförsäkringar har ökat
kraftigt. Dessa försäkringsavtal är ofta så utformade att de i allt väsentligt
innefattar ett sparande i värdepappersfonder och endast till en mycket begränsad
del ett försäkringsinslag. Det uppkommer därför även en svårförståelig skillnad
i förmögenhetsbeskattningen gentemot vanligt fondsparande.
Regeringen har i den ekonomisk-politiska propositionen 1994/95:25 förra hösten
förklarat att förmögenhetsbeskattningen bör behållas. Regeringen har därefter i
skrivelsen 1995/96:7 som lämnades till riksdagen den 22 juni i år förklarat att
förmögenhetsskatteplikten redan vid 1996 års taxering bör utsträckas till att
gälla även utländska K-försäkringar. Den nuvarande uppenbart snedvridande
skillnaden i beskattning bör åtgärdas redan innan en allmän reformering av
förmögenhetsskatten beslutas.
Under beredningen i höst av de aktuella skattefrågorna har synpunkter
inhämtats under hand angående bl.a. förmögenhetsbeskattningen. En utvidgning av
förmögenhetsbeskattningen till utländska livförsäkringar synes därvid i sig inte
ha ifrågasatts. Försäkringsförbundet har dock understrukit vikten av enhetliga
värderingsregler för utländska resp. inhemska försäkringar.
Värderingsreglerna för K-försäkring är nu utformade så att den rätt till
återbäring som uppkommer om avkastningen på försäkringskapitalet är högre än
kalkylräntan inte träffas av skatt. Detta innebär normalt att skatteunderlaget
blir lägre än det faktiska värdet. I den nyssnämnda promemorian om
förmögenhetsskatt föreslogs att denna ordning skulle kvarstå och att det
skattepliktiga värdet av utländska K-försäkringar skulle bestämmas till summan
av betalda premier uppräknade med en årlig ränta på 4 %. Denna räntesats
motsvarade den kalkylränta som allmänt tillämpades för svenska livförsäkringar.
Om den skattskyldige på ett tillfredsställande sätt kunde visa att det faktiska
värdet är lägre skulle detta värde godtas.
Vid halvårsskiftet i år trädde nya regler i kraft om avskattning vid viss
överlåtelse av bestånd av P-försäkring (prop. 1994/95:187, bet. 1994/95:SkU31,
SFS 1995:853). Den värdering som skall göras i sådana fall innefattar dels det
tekniska återköpsvärdet, dels den del i livbolagets överskott (återbäring eller
annan bonus) som skäligen kan anses belöpa på försäkringen. På motsvarande sätt
förmögenhetsbeskattas i Danmark såväl inhemska som utländska K-försäkringar med
hela kapitalvärdet som underlag.
Flera skäl talar enligt regeringens mening för att en ackumulerad avkastning
på försäkringskapitalet utöver kalkylräntan skall ingå i beskattningsunderlaget.
Denna fråga bör slutligt avgöras först i samband med den allmänna översynen av
beskattningen av utländska livförsäkringar som nu pågår inom regeringskansliet.
Tills vidare bör den värdering som sker av svenska K-försäkringar tillämpas även
för de utländska försäkringarna. Det sagda innebär att s.k. fondförsäkring tas
upp till ett värde som motsvarar marknadsvärdet vid utgången av kalenderåret för
de till försäkringen kopplade fondandelarna. Traditionell livförsäkring tas upp
till det tekniska återköpsvärdet. Detta värde skall gälla även om rätt till
återköp saknas.
Om värdeuppgifter inte lämnats från försäkringsgivaren eller försäk-
ringstagaren får värdet uppskattas med ledning av i försäkringen insatta belopp.
Regeringen offentliggjorde, som nämnts, i en skrivelse till riksdagen den 22
juni 1995 sin avsikt att bl.a. föreslå att utländska K-försäkringar fr.o.m. 1996
års taxering skall utgöra skattepliktiga tillgångar. Förmögenhetsskatteplikten
bör, med vissa undantag, inskränkas till att gälla försäkringsavtal som ingåtts
efter halvårsskiftet i år och således efter den dag då beskattningen
aktualiserades i skrivelsen till riksdagen. Övergångsreglerna behandlas närmare
i författningskommentaren (avsnitt 9).
Det bör i sammanhanget påpekas att regeringens förslag föranleder ytterligare
överväganden i fråga om nuvarande dispensregel för att som P-försäkring godkänna
vissa utländska försäkringar som har en faktisk karaktär av pensionsordning.
Övervägandena bör bl.a. avse frågan om dispensmöjligheten kan utvidgas eller
ersättas med en generell regel med ett vidare tillämpningsområde. Dessa frågor
bör behandlas i samband med översynen av premieskattesystemet.
Regeringens förslag föranleder ett tillägg till lagen (1991:1850) om
upphävande av lagen (1947:577) om statlig förmögenhetsskatt.
Finansiella effekter
Sedan år 1991 har noterats en dramatisk tillväxt i betalda premier för utländska
K-försäkringar med bl.a betalningar på ca 7,8 miljarder kr år 1994. Utvecklingen
får i allt väsentligt anses vara beroende av den förmånliga skattebehandlingen.
I frånvaro av de regler som föreslås i denna proposition skulle denna utveckling
ha fortsatt, även om de tillväxttakter som kan registeras mellan enstaka år i
början av 1990-talet skulle ha dämpats. Ett sparande i utländska K-försäkringar
får i stor utsträckning förutsättas ske genom substitution från sparande i
Sverige, i svenska K-försäkringar och i annat likvärdigt beskattat sparande i
Sverige.
Varje bedömning av budgeteffekten av att förmögenhetsskatt tas ut på sådana
försäkringar som tecknas fr.o.m. 1 juli 1995 blir förknippad med stor osäkerhet.
Baserat på månadstatistik från Riksbanken för perioden 1991-1994 kan den reala
årliga tillväxten i premiebetalningar i frånvaro av förmögenhetsskatt
långsiktigt beräknas uppgå till ca 40 %. Vid denna tillväxttakt, med en beräknad
nivå för premiebetalningar år 1995 på ca 5,6 miljarder kr och med hänsyn tagen
till tillväxten i försäkringskapitalet kan en förmögenhetsskattebas beräknas
från år 1996 och framåt. Efter en viss nedjustering på grund av att en del av
försäkringskapitalet ligger under grundavdraget för förmögenhetsskatt kan
förmögenhetsskatteeffekten beräknas till ca 0,15, 0,32 resp. 0,55 miljarder kr
för åren 1996-1998. Som redan noterats är bedömningen osäker men indikerar
storleksordningen av det skattebortfall som skulle ha uppkommit i frånvaro av
åtgärder på området.
6 Kontrolluppgifter
Skälen för regeringens förslag: Nuvarande regler för premieskatten på
försäkringssparande i utlandet föreskriver inte någon kontrolluppgifts-
skyldighet. Detsamma gäller förfarandelagen för punktskatter, lagen (1984:151)
om punktskatter och prisregleringsavgifter. Frånvaron av en sådan reglering står
i tydlig kontrast till de bestämmelser i lagen (1990:325) om självdeklaration
och kontrolluppgifter, LSK, som införts under senare år rörande andra former av
hushållssparande i utlandet.
Utländska företag som erbjuder möjligheter till sparande för personer bosatta
i Sverige utan att bedriva verksamheten från filial eller annat fast driftställe
här i Sverige bedriver normalt s.k. gränsöverskridande verksamhet. Denna
verksamhet omfattas i princip inte av bestämmelserna i LSK. I samband med
upphävandet av lagen (1990:750) om betalningar till och från utlandet
(betalningslagen) infördes dock viss uppgiftsskyldighet i LSK som ersättning för
slopade kontrollregler. Fysiska personer och dödsbon som öppnar inlåningskonto i
utlandet skall enligt 3 kap. 22 a § LSK lämna medgivande till insyn i kontot och
dessutom en förbindelse från det utländska institutet att fortlöpande lämna
kontrolluppgifter till Riksskatteverket beträffande avkastning och behållning.
Fysiska personer och dödsbon som innehar utländska fondpapper eller
derivatinstrument är enligt 3 kap. 27 a § LSK skyldiga att förvara dem i depå
hos valutahandlare, värdepappersinstitut eller motsvarande utländskt institut om
det inte är fråga om fondpapper i ett kontobaserat system. Deponeras eller
kontoförs fondpappren i utlandet skall den skattskyldige lämna ett medgivande
till insyn i depån eller kontot samt ge in en skriftlig förbindelse från det
utländska institutet att fortlöpande lämna kontrolluppgift till Riksskatteverket
om avkastningen och innehavet vid årets utgång.
9
Ett institut i Sverige, hos vilket utländska värdepapper förvaras i depå eller
kontoförs, är skyldigt att lämna kontrolluppgift om utbetalning av avkastning (3
kap. 22 och 27 §§ LSK). Vid försäljning av utländska värdepapper genom
värdepappersinstitut i Sverige föreligger kontrolluppgiftsskyldighet om
nettolikvid enligt avräkningsnota (3 kap. 32 c § LSK).Mot bakgrund av de krav
som det förenklade deklarationsförfarandet ställer på ett ökat kontrollupp-
giftslämnande infördes nyligen en skyldighet för utländska bankföretag och andra
liknande företag inom EES-området som bedriver gränsöverskridande verksamhet att
till Finansinspektionen lämna en skriftlig förbindelse att lämna årlig
kontrolluppgift om innehav, löpande avkastning, utgiftsränta och nettolikvid vid
försäljning av värdepapper m.m. till Riksskatteverket (3 kap. 32 b § LSK, prop.
1994/95:50). Sistnämnda uppgiftsskyldighet kompletteras med bestämmelser som
innebär att preliminärskatt inte skall betalas för avkastning som avses i
kontrolluppgiften från det utländska företaget [10 § femte stycket uppbördslagen
(1953:272)].
Försäkringsbranschen är kritisk till ett uppgiftslämnande om värde på
utländska försäkringar från andra än försäkringstagaren och anser att det kan
gynna oseriösa aktörer på marknaden. Försäkringsförbundet har dessutom anfört
att ett krav på fullmaktslämnande, efter mönster från vad som gäller på
banksidan, är diskriminerande för utländska försäkringar och därför stridande
mot EG-rätten. Förbundet har också ifrågasatt om inte förslaget i denna del är
oförenligt med artikel 8 i den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Även Finansinspektionen
har under hand uttryckt tvekan i fråga om möjligheterna att ålägga utländska
försäkringsgivare kontrolluppgiftsskyldighet. Riksskatteverket har föreslagit
att kontrolluppgiftsskyldigheten införs först vid 1997 års taxering.
Regeringen kan inledningsvis konstatera att EG-rättens regler om fria
kapitalrörelser inte inverkar på medlemsstaternas rätt till skattekontroll o.d.
under förutsättning att åtgärderna inte är ett medel för godtycklig
diskriminering eller en förtäckt restriktion i rörligheten (art. 73d 1 b i
Maastrichtfördraget). EG:s tredje livförsäkringsdirektiv reglerar således inte
skattekontrollen vare sig självständigt eller genom införlivandet i svensk
försäkringsrörelselagstiftning. Det sagda innebär självfallet inte att svensk
skattekontroll kan utformas på ett sätt som sätter försäkringsrörelsereglerna ur
spel. Av beskrivningen av gällande regler för uppgiftslämnande på banksidan
framgår att det finns en etablerad ordning för hushållssparande i utlandet som
även avser fullmaktslämnande. Denna ordning kan inte anses utgöra ett dis-
kriminerande hinder för den fria rörligheten för kapital och tjänster. Det
förtjänar därvid att påpekas att dessa regler granskats av Lagrådet. Denna
granskning har inte föranlett anmärkningar i fråga om diskriminering. Några
sådana invändningar har inte heller rests av tjänstemän vid EG-kommissionen som
har getts tillfälle till en genomgång av nuvarande svenska
kontrolluppgiftsregler för sparande i utlandet.
De på den svenska försäkringsmarknaden vanligast förekommande utländska K-
försäkringarna är fondförsäkringar med ett mycket begränsat riskinslag.
Försäkringsinslaget är ofta begränsat till 1 % på så sätt att dödsfall under
avtalets löptid resulterar i att försäkringen faller ut med 101 % av de sparade
fondandelarnas värde. Det kan enligt regeringens mening inte vara rimligt att
denna sparform som i princip endast omfattar placeringar i skilda
värdepappersfonder skall vara undantagen från kontrolluppgiftsskyldighet. Det
finns inte heller motiv för att i kontrollhänseende behandla andra utländska K-
försäkringar och utländska försäkringsföretag annorlunda än utländska banker och
värdepappersföretag.
I Danmark har sedan några år uppgiftsskyldighet förelegat om kapitalvärde för
såväl inhemsk som utländsk K-försäkring. Såvitt gäller utländska försäkringar
har denna skyldighet grundats på ett obligatoriskt medgivande från försäkrings-
tagaren till insyn i sparandet och en förbindelse från livbolaget att lämna
uppgifter.
En kontrolluppgiftsskyldighet om värde vid årets utgång kan inte anses som
anmärkningsvärt betungande. Detta gäller i synnerhet de på marknaden normalt
förekommande fondförsäkringarna där uppgiften endast avser de sparade fondande-
larnas värde för vilket daglig notering finns.
Vid utformningen av reglerna bör det beaktas att det svenska kravet på
kontrolluppgifter, utan medgivande av försäkringens innehavare, kan kollidera
med sekretesslagstiftningen i försäkringsrörelsereglerna i vissa utländska
länder. En sådan kollision bör, om möjligt, undvikas. För de fall ett medgivande
från försäkringstagaren inte undanröjer lagkollisionen får detta beaktas i en
särskild dispensprövning.
En ytterligare omständighet att ta hänsyn till är att utrymmet för en aktiv
försäljning genom det egna företaget av försäkringar från verksamhet utanför
EES-området utan att etablering uppkommer torde vara begränsat [jfr
Regeringsrättens avgörande i Alpha Insurance-fallet (RÅ 1992 ref. 29) och
regeringens beslut den 21 juni 1990 och den 30 maj 1991].
Det förtjänar också att påpekas att en diskussion förs inom ramen för EG
rörande skiljelinjen mellan etableringsrätten och friheten att tillhandahålla
tjänster. Diskussionen avser bl.a. frågan hur långt en försäkringsförmedlare får
gå när det gäller att medverka i ett utländskt EES-försäkringsföretags
gränsöverskridande verksamhet utan att verksamheten blir att anse som en
etablering. Bedömningen i denna fråga kan även antas ha relevans för
förmedlarnas medverkan i försäljning av försäkringar från länder utanför EES.
Gränsdragningsfrågan avser också försäljningsverksamhet genom försäkringsföre-
tagets egen koncernpersonal i värdlandet.
Bestämmelser om uppgiftslämnandet från utländska företag bör tills vidare
utformas dels som en utvidgning av tillämpningsområdet för bestämmelserna i 3
kap. 32 b § LSK om skyldighet för utländska företag inom EES-området som
bedriver gränsöverskridande verksamhet i Sverige att i anslutning till anmälan
om verksamheten lämna skriftlig förbindelse till Finansinspektionen om
kontrolluppgiftslämnande till Riksskatteverket, dels som ett krav på fullmakt,
och i vissa fall förbindelse om uppgiftslämnande, från försäkringstagaren.
Riksskatteverket bör bistå Finansinspektionen och utforma blanketter o.d. för
förbindelsen med lämpligt utformad information om kontrol-
luppgiftsbestämmelserna. Riksskatteverket bör förses med kopia av såväl
anmälningar om gränsöverskridande verksamhet som förbindelser och tillsammans
med Finansinspektionen bevaka att förbindelser lämnas. Skatteförvaltningen måste
självfallet också följa upp åtagandena i de lämnade förbindelserna.
För att uppnå tillräcklig stadga i uppgiftslämnandet bör regler införas om en
skyldighet för den som i Sverige förmedlar ett försäkringsavtal meddelat i
livförsäkringsverksamhet i utlandet att lämna kontrolluppgift om försäkrings-
givare, försäkringstagare och dennes personnummer. Förmedlaren skall också
vidarebefordra sådan fullmakt och förbindelse som skall lämnas av
försäkringstagaren.
I artikel 8 i den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna finns
föreskrifter till skydd för privat- och familjeliv, hem och korrespondens. De nu
föreslagna reglerna medför inte något otillåtet intrång i den sfär konventionen
skyddar. Förslaget om fullmaktslämnande och de gällande reglerna som utgör
förebild till förslaget syftar endast till kontrolluppgifter av samma slag som
inhemska sparinstitut lämnar. Dessa kontrolluppgifter kan inte i något avseende
anses kränka grundläggande fri- och rättigheter.
Ett särskilt uppskov föreslås för utländska försäkringsgivare som inlett
gränsöverskridande verksamhet mot Sverige före den 1 januari 1996 i fråga om
lämnande av förbindelse att redovisa kontrolluppgifter. Ett motsvarande uppskov
föreslås för det fall försäkringstagaren skall lämna förbindelsen. Tecknandet av
nya utländska försäkringar har under detta år minskat kraftigt. Detta
förhållande i kombination med den föreslagna övergångsregleringen för äldre
försäkringsavtal torde medföra att mängden uppgifter vid 1996 års taxering blir
måttlig och således godtagbar.
7 Begagnade försäkringar
Skälen för regeringens förslag: Det har under senare tid uppmärksammats att
s.k. begagnade utländska K-försäkringar i ökad grad förmedlas på den svenska
marknaden. Verksamheten rör försäljningar av försäkringar efter byte av
försäkringstagare och bygger bl.a. på uppfattningen att den ersättning den nya
försäkringstagaren betalar för den förvärvade försäkringen inte skall likställas
med en premiebetalning. Förfarandet har på vissa håll satts i system på ett
sådant sätt att den nya innehavaren av försäkringen erbjuds en försäkring som i
realiteten motsvarar en nytecknad försäkring. I vissa fall torde det röra sig om
rena skentransaktioner. Förvärven redovisas därför inte till beskattnings-
myndigheten för premieskatt. Denna form av kringgående av bestämmelserna om
premieskatt kan, om den får bestå, antas leda till ett betydande skattebortfall.
Förfarandet riskerar också att leda till påtagliga snedvridningar i konkurrensen
på den svenska försäkringsmarknaden till nackdel för de svenska försäkrings-
bolagen.
Reglerna på denna punkt bör därför ändras så att det klart framgår att
ersättningen från den nya försäkringstagaren för försäkringen jämställs med en
premiebetalning och utlöser skattskyldighet för honom enligt lagen om skatt på
vissa premiebetalningar. Skattskyldigheten omfattar den utbetalda ersättningen i
sin helhet, dvs. även den del som utgör provision o.d.
Med hänsyn till att de aktuella förvärven utnyttjas som ett uttalat instrument
för skatteflykt och till vikten av att undanröja otillbörliga hinder för en
konkurrens på lika villkor på livförsäkringsområdet bör dessa nya regler gälla
omedelbart. Det finns därför särskilda skäl för att med stöd av
undantagsbestämmelsen i 2 kap. 10 § andra stycket regeringsformen låta de nya
reglerna om premieskatteplikt gälla i fråga om betalningar efter utgången av
juni månad i år, med stöd av vad regeringen aviserade i sin skrivelse till
riksdagen den 22 juni 1995 (skr. 1995/96:7).
8 Övriga frågor
Skälen för regeringens förslag: Förmögenhetsskattelagen upphävdes under
föregående mandatperiod. Enligt upphävandelagen skall de upphävda reglerna, med
vissa justeringar, tillämpas övergångsvis t.o.m. 1996 års taxering. Ett reforme-
rat förmögenhetsskattesystem övervägs för närvarande inom regeringskansliet. Ett
förslag om ett nytt sådant system kommer att redovisas under nästa år. I
avvaktan på ett nytt system bör nuvarande övergångsreglering förlängas ett år.
Förslaget föranleder ändringar i lagen (1991:1850) om upphävande av lagen
(1947:577) om statlig förmögenhetsskatt och lagen (1991:1851) om upphävande av
lagen (1970:172) om begränsning av skatt i vissa fall.
Regeringen vill slutligen ta upp en fråga som rör utdelning på utländska
värdepapper.
På senare år har ett dussintal utländska bolag kommit att noteras på svensk
börs. Inom kort kommer ytterligare en utländsk aktie att börsintroduceras som en
följd av den kommande sammanslagningen av Pharmacia AB och det amerikanska
företaget The Upjohn Company. Antalet svenska aktieägare enbart i detta bolag
kan antas överstiga 300 000. Utdelning kommer i enlighet med amerikansk praxis
att lämnas kvartalsvis.
Enligt nuvarande bestämmelser i 3 kap. 27 § LSK skall kontrolluppgift om
utdelning lämnas bl.a. för fysisk eller juridisk person som är berättigad att
lyfta utdelning för egen del vid utdelningstillfället. Kontrolluppgiften skall
ta upp utbetald utdelning till den del den är skattepliktig och avdragen
preliminär skatt. Mot bakgrund av att ett stort antal svenska skattskyldiga
redan i dag mottar utdelning från utländska aktiebolag genom
Värdepapperscentralen VPC AB, svenska banker etc., och då antalet i framtiden
kan antas stiga ytterligare, är det önskvärt att kontrolluppgiften i sådana fall
även tar upp utländsk källskatt som belöper på utdelningen för att ge underlag
för skatteavräkning enligt lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt.
Kontrolluppgiften möjliggör avräkning även utan särskilt yrkande från den
skattskyldige. Regeringen föreslår därför att ett tillägg görs i 3 kap. 27 §
LSK, innebärande att kontrolluppgiften skall omfatta även sådan innehållen
utländsk källskatt som avses i 3 § lagen om avräkning av utländsk skatt, i de
fall den är känd för utbetalaren.
9 Författningskommentar
9.1 Lagen (1990:662) om skatt på vissa premiebetalningar
1 §
I första stycket har ett tillägg gjorts som likställer en ersättning för förvärv
av försäkring som inte nytecknas, utan övertas från annan, med en engångspremie
vid nytecknande. Om den ursprungliga försäkringstagarens rätt överlåtits, vilket
ofta sker i flera led, och ersättning lämnas för detta uppkommer således
skatteplikt för den nye ägaren. Om försäkringen tidigare varit föremål för
premieskatt uppkommer dock ingen ny skatteplikt. Med ersättning avses även
provision o.d. som tas ut av det organ som handhar överlåtelsen.
10
I enlighet med vad Lagrådet anfört bör det anmärkas att premieskatt inte skall
påföras om det för försäkringen tidigare meddelats ett dispensbeslut som innebär
att premieskatt inte skall betalas.
Den nya regeln tillämpas för betalningar fr.o.m. den 1 juli 1995.
9.2 Lagen (1991:1850) om upphävande av lagen (1947:577) om statlig
förmögenhetsskatt
Upphävandelagen och punkten 3 i övergångsbestämmelserna har justerats så att
tillämpningen av nuvarande bestämmelser för förmögenhetsbeskattningen i stället
för att upphöra efter 1996 års taxering utsträcks till att gälla även vid 1997
års taxering.
En ny övergångsbestämmelse, punkt 6, har införts i upphävandelagen.
Bestämmelsen innebär att nuvarande regler om förmögenhetsskatt för inhemska
livförsäkringar som inte är rena riskförsäkringar även skall gälla utländska
försäkringar. Den nya regeln utvidgar den skatteplikt som anges i 3 § 1 mom. h
den upphävda lagen. I likhet med vad som gäller för inhemska försäkringar tas
värdet upp till det tekniska återköpsvärdet. Det tekniska återköpsvärdet
motsvarar det värde försäkringsgivaren minst är skyldig att betala till
försäkringstagaren.
För s.k. fondförsäkring finns inte ett garanterat minsta värde. I stället tas
försäkringen upp till ett belopp som motsvarar de sparade fondandelarnas värde
vid utgången av kalenderåret.
Försäkringens ägare är skattskyldig. Förmånstagare är normalt inte
skattskyldiga. I vissa fall har de dock en sådan förfoganderätt över
försäkringen att skattskyldighet uppkommer enligt 7 § tredje stycket den
upphävda lagen (jfr prop. 1986/87:61 s. 32 f.).
Övergångsreglerna har i huvudsak utformats efter mönster från 1986 års
lagstiftning om förmögenhetsbeskattning av livförsäkringar. Dessa regler
bestämdes i sin tur efter förebild från 1975 års lagstiftning om ändrade regler
för beskattning av P-försäkringar. Äldre ordning gäller för försäkringsavtal som
ingåtts före den 1 juli 1995 om inte premieförpliktelserna därefter ökats totalt
sett eller tidigareläggning skett av premiebetalning. Mot bakgrund av
möjligheterna att utan avtalsändring öka insättningarna i en fondförsäkring bör
dessutom ett särskilt krav gälla i fråga om premiebetalningarnas storlek. En
premie som betalas efter den 30 juni 1995 med belopp som överstiger den premie
som enligt avtalet lägst skall betalas för den aktuella betalningsterminen
medför att avtalet skall anses som nytecknat. I ett sådant fall blir
försäkringens värde förmögenhetsskattepliktigt.
Även en onerös överlåtelse av försäkringen efter den 30 juni 1995 innebär att
ett nytt försäkringsavtal anses uppkomma i förmögenhetsskattehänseende. Det bör
påpekas att en överlåtelse av försäkring som är tillgång i näringsverksamhet
till annan sådan verksamhet inte medför förmögenhetsbeskattning.
Den nya punkten i övergångsbestämmelserna tillämpas första gången vid 1996 års
taxering.
9.3 Lagen (1991:1851) om upphävande av lagen (1970:172) om begränsning av skatt
i vissa fall
Den s.k. begränsningsregeln är en del av nuvarande system för förmögen-
hetsbeskattningen. Tillämpningen av spärreglerna för begränsning av det
sammanlagda uttaget av förmögenhetsskatt och inkomstskatt har förlängts till att
gälla även 1997 års taxering.
9.4 Lagen (1990:325) om självdeklaration och kontroll-
uppgifter
3 kap.
15 §
Bestämmelsen har byggts ut med tillägg i första stycket och tre nya stycken. De
två sista styckena i paragrafen har utformats i enlighet med vad Lagrådet
anfört.
I första stycket åberopas de nya materiella bestämmelserna om
förmögenhetsskatteplikt för utländska livförsäkringar. Bestämmelserna gäller i
sig endast företag med fast driftställe i Sverige men blir genom förbindelser om
kontrolluppgiftsskyldighet indirekt tillämpliga för utländska företag.
Det nya tredje stycket innehåller bestämmelser om uppgiftsskyldighet för den
som i Sverige förmedlar utländsk livförsäkring. Förmedlaren kan normalt antas
vara en försäkringsmäklare eller ett svenskt institut som marknadsför utländska
försäkringar för ett utländskt koncernföretags räkning eller bedriver verksamhet
enligt ett samarbetsavtal med en utländsk försäkringsgivare. Kontrolluppgiften
skall enligt allmänna bestämmelser och ifrågavarande stycke lämnas före utgången
av januari månad året efter det kalenderår då försäkringen förmedlades.
Uppgiften skall lämnas om förmedlaren på grund av provision eller av annat skäl
har anledning att anta att försäkringsavtal slutits.
Fjärde stycket reglerar den enskilde försäkringstagarens skyldighet att lämna
fullmakt till kontrolluppgiftslämnandet samt i förekommande fall förbindelse om
kontrolluppgiftsskyldighet från försäkringsgivaren. Bestämmelserna har utformats
med nuvarande 3 kap. 22 a och 27 a §§ LSK som förebild.
I femte stycket har en dispensregel tagits in efter samma förebild. Regeln
innebär att Riksskatteverket kan medge dispens om det utländska bolaget inte kan
lämna kontrolluppgifter på grund av motstridiga regler i hemlandet e.d.
27 §
Förslaget har kommenterats i avsnitt 8.
32 b §
Tillämpningsområdet för bestämmelsen har utvidgats till livförsäkringsföretag.
För dessa likställs med filial även annan sekundäretablering enligt 2 kap. 2 §
lagen (1993:1302) om EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige, dvs.
generalagent eller generalrepresentation. I fråga om tillämpningen hänvisas till
den allmänna motiveringen till införandet av paragrafen i prop. 1994/95:50 s.
106 f. och författningskommentaren s. 335 f.
Övergångsbestämmelser
Kontrolluppgiftsskyldigheten om utländsk försäkring enligt 3 kap. 15 § för
förmedlare gäller fr.o.m. 1996 års taxering. I övriga delar gäller de nya
reglerna om kontrolluppgiftslämnande fr.o.m. 1997 års taxering. Reglerna om
skyldighet för försäkringstagaren att lämna fullmakt och i vissa fall
förbindelse samt för förmedlare att vidarebefordra dessa handlingar till
Riksskatteverket införs med verkan från årsskiftet 1995/96. Även reglerna om
utländska livförsäkringsgivares lämnande av förbindelse om kontrollupp-
giftsskyldighet införs med verkan från detta årsskifte. För verksamhet som
inletts före ikraftträdandet gäller dock ett särskilt anstånd för lämnandet av
förbindelse. Ett annat anstånd gäller för försäkringstagare som förvärvat
försäkring före årsskiftet i fråga om dennes skyldigheter enligt 3 kap. 15 §
fjärde stycket.
11
Lagrådsremissens lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:662) om skatt
på vissa premiebetalningar
Härigenom föreskrivs att 1 § lagen (1990:662) om skatt på vissa
premiebetalningar skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §
-------------------------------------------------------
Till staten skall betalas Till staten skall
skatt enligt denna lag på betalas skatt enligt denna
premier som erläggs av lag på premier som erläggs
svensk juridisk person och av svensk juridisk person
fysisk person, som är bosatt och fysisk person, som är
i Sverige eller bosatt i Sverige eller
stadigvarande vistas här stadigvarande vistas här
avseende personförsäkring somavseende personförsäkring
har meddelats i en som har meddelats i en
utomlands bedriven utomlands bedriven
försäkringsrörelse. försäkringsrörelse. Med
premier likställs ersättning
som lämnats vid sådan
överlåtelse som avses i 2 §
under förutsättning att
tidigare betalningar för
försäkringen inte varit
skattepliktiga.
Skatt skall dock ej betalas för premier som utgör omkostnad i
näringsverksamhet utom riket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas i fråga om
ersättning som lämnas efter den 30 juni 1995.
26
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1991:1850) om
upphävande av lagen (1947:577) om statlig förmögenhetsskatt
Härigenom föreskrivs att lagen (1991:1850) om upphävande av lagen (1947:577)
om statlig förmögenhetsskatt skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
6. Livförsäkring som
meddelats i utländsk
försäkringsverksamhet vilken
inte bedrivits från fast
driftställe i Sverige räknas
som skattepliktig tillgång
i den omfattning som anges
i punkt 6 av anvisningarna
till 3 och 4 §§.
Denna lag träder i kraft den 30 december 1995 och tillämpas första gången vid
1996 års taxering. Den nya punkten tillämpas dock inte för försäkringsavtal som
ingåtts före den 1 juli 1995 under förutsättning att
1. avtalet inte därefter ändras på ett sätt som medför ökad premieförpliktelse
totalt sett eller en tidigareläggning av premiebetalning,
2. större premie inte därefter betalas än den som lägst skall betalas för
betalningsperioden enligt avtalet, och att
3. försäkringen inte överlåts till ny innehavare efter den 30 juni 1995 på
annat sätt än genom arv, testamente, gåva eller bodelning.
27
3 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 15 och 32 b §§ lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
15 §
-------------------------------------------------------
Kontrolluppgift om försäk- Kontrolluppgift om försäk-
rings värde skall lämnas av rings värde skall lämnas av
försäkringsföretag och un- försäkringsföretag och un-
derstödsförening avseende derstödsförening avseende
sådan livförsäkring som avsessådan livförsäkring som avses
i punkt 6 av anvisningarna i punkt 6 av anvisningarna
till 3 och 4 §§ lagen till 3 och 4 §§ den upphävda
(1947:577) om statlig för- lagen (1947:577) om
mögenhetsskatt. statlig förmögenhetsskatt
samt punkt 6 av övergångsbe-
stämmelserna till lagen
(1991:1850) om upphävande
av lagen (1947:577) om
statlig förmögenhetsskatt.
Kontrolluppgift skall lämnas för den som är ägare till försäkringen eller är
förmånstagare med förfoganderätt till sådan försäkring, om värdet av en eller
flera försäkringar uppgår till minst 1 000 kronor. Kontrolluppgiften skall uppta
försäkringarnas värde vid årets utgång.
-------------------------------------------------------
Den som i Sverige
förmedlar skattepliktig
utländsk försäkring skall för
försäkringsavtal som för-
medlats under kalenderåret
till Riksskatteverket lämna
uppgift om försäk-
ringsgivarens och försäk-
ringstagarens namn och
postadress, försäk-
ringstagarens personnummer
samt till verket vidarebe-
fordra handling som avses
i sista stycket.
Innehavare av skatte-
pliktig utländsk försäkring
som avses i första stycket
skall efter försäkringsav-
talets tecknande utan
dröjsmål till förmedlare av
försäkringen eller, om sådan
saknas, till Riksskatte-
verket lämna dels ett
skriftligt medgivande till
insyn i försäkringen, dels
en skriftlig förbindelse
från den utländske försäk-
ringsgivaren att årligen
senast den 31 januari
taxeringsåret lämna
kontrolluppgift enligt
första och andra styckena
till verket. Sådan
förbindelse behöver inte
lämnas om detta tidigare
gjorts enligt 32 b §.
32 b §1
-------------------------------------------------------
Ett utländskt företag som Ett utländskt företag som
med stöd av 1 kap. 5 § 2 med stöd av 1 kap. 5 § 2
bankrörelselagen (1987:617), bankrörelselagen
1 kap. 3 c § 2 lagen (1987:617), 1 kap. 3 c § 2
(1991:981) om värdepappers- lagen (1991:981) om
rörelse eller 2 kap. 9 § 2 värdepappersrörelse, 2 kap.
lagen (1992:1610) om 9 § 2 lagen (1992:1610) om
kreditmarknadsbolag driver kreditmarknadsbolag eller
bankverksamhet, värde- 2 kap. 1 § första stycket 2
pappersrörelse eller lagen (1993:1302) om EES-
finansieringsverksamhet i försäkringsgivares verk-
Sverige utan att inrätta samhet i Sverige driver
filial här, skall innan bankverksamhet, värde-
verksamheten inleds till pappersrörelse, fi-
Finansinspektionen lämna en nansieringsverksamhet el-
skriftlig förbindelse att ler försäkringsverksamhet i
årligen senast den 31 Sverige utan att inrätta
januari taxeringsåret lämna filial här, skall innan
kontrolluppgift enligt 22, verksamheten inleds till
25 a, 27 eller 32 c § till Finansinspektionen lämna en
Riksskatteverket. skriftlig förbindelse att
årligen senast den 31
januari taxeringsåret lämna
kontrolluppgift enligt 15,
22, 25 a, 27 eller 32 c §
till Riksskatteverket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången vid
1996 års taxering. Bestämmelserna om förbindelse från utländsk försäkringsgivare
att lämna kontrolluppgift tillämpas dock första gången i fråga om
kontrolluppgifter till ledning för 1997 års taxering. Har gränsöverskridande
försäkringsverksamhet inletts före ikraftträdandet, skall förbindelse enligt 3
kap. 32 b § för sådan verksamhet lämnas till Finansinspektionen före den 1 juli
1996. Har försäkring förvärvats före ikraftträdandet skall medgivande och
förbindelse enligt 3 kap. 15 § fjärde stycket lämnas till Riksskatteverket
senast den 1 oktober 1996.
1 Senaste lydelse 1995:576.
28
Lagrådet
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-10-27
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt en lagrådsremiss den 19 oktober 1995 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i lagen (1990:662) om skatt på vissa premiebetalningar,
2. lag om ändring i lagen (1991:1850) om upphävande av lagen (1947:577) om
statlig förmögenhetsskatt,
3. lag om ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrol-
luppgifter.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorn Lars Bergendal.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Förslaget till lag om ändring i lagen (1990:662) om skatt på vissa
premiebetalningar
1 §
Den föreslagna andra meningen i paragrafens första stycke innebär att ersättning
för s.k. "begagnade" försäkringar likställs med premier under förutsättning att
tidigare betalningar för försäkringen inte varit skattepliktiga.
Enligt 5 § kan beskattningsmyndigheten förklara att premieskatt inte skall
betalas. Ett sådant beslut förutsätter givetvis att försäkringspremien är
skattepliktig. Även om det inte direkt utsägs i lagtexten är det därför klart
att förutsättningarna för att likställa ersättning för en begagnad försäkring
med premier inte föreligger, om det beträffande försäkringen tidigare har
meddelats ett beslut om att premieskatt inte skall betalas.
Den skatteplikt som avses är uppenbarligen skatteplikt enligt lagen om skatt
på vissa premiebetalningar. Det synes Lagrådet lämpligt att detta kommer till
uttryck i lagtexten genom att det föreslagna tillägget i 1 § avslutas med orden
"enligt denna lag".
Lagrådet har uppmärksammats på att det från försäkringshåll har ifrågasatts om
premiebetalningslagen är förenlig med EG-rättens principer om fri rörlighet för
tjänster, kapital och betalningar samt förbudet mot diskriminering. Lagrådet,
som beträffande denna lag har att ta ställning till det föreslagna tillägget
till 1 §, anser sig endast böra konstatera att lagen efter lagrådsgranskning har
antagits av riksdagen samt att lagens förenlighet med EG-rätten enligt uppgift
är under prövning i ett mål vid svensk domstol, i vilket har begärts att
förhandsbesked skall inhämtas från EG-domstolen.
Förslaget till lag om ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter
3 kap.
15 §
I fjärde stycket åläggs enligt förslaget innehavare av en skattepliktig utländsk
försäkring att lämna dels ett skriftligt medgivande till insyn i försäkringen,
dels en skriftlig förbindelse från den utländske försäkringsgivaren att lämna
kontrolluppgifter. Med hänsyn till att själva försäkringen kan tänkas innehålla
känsliga uppgifter som inte behövs för skattekontrollen bör stycket lämpligen
omformuleras så att skyldigheten avser att lämna dels en förbindelse från
försäkringsgivaren av nu avsett slag, dels ett medgivande från
försäkringstagaren till att kontrolluppgifter lämnas.
Förebild till den i stycket föreskrivna skyldigheten att avlämna en
förbindelse från försäkringsgivaren har hämtats från 3 kap. 22 a och 27 a §§.
Enligt de paragraferna har Riksskatteverket tillagts möjlighet att meddela
dispens från motsvarande skyldighet när det gäller utländska inlåningskonton och
depåer eller kontosystem. Enligt Lagrådets mening bör lämpligen en motsvarande
dispensmöjlighet införas även i förevarande paragraf.
Förslaget till lag om ändring i lagen (1991:1850) om upphävande av
lagen (1947:577) om statlig förmögenhetsskatt
Förslaget lämnas utan erinran.
30
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 2 november 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori,
Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Persson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:97 Vissa frågor om beskattningen av
utländska kapitalförsäkringar, m.m.
32