Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:84 ·
Hämta Doc ·
Borttagande av innehavsanteckningar från inskrivningsregistret
Ansvarig myndighet: Justitiedepartementet
Dokument: Prop. 84
Regeringens proposition
1995/96:84
Borttagande av innehavsanteckningar från inskrivningsregistret
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 12 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Laila Freivalds
(Justitiedepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att s.k. innehavsanteckningar i inskrivningsregistret
skall få tas bort från registret genom ett förenklat förfarande.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1973:98) om inskrivningsregis-
ter......................................................... 3
3 Ärendet och dess beredning................................. 4
4 Bakgrund................................................... 4
5 Överväganden............................................... 6
6 Kostnader.................................................. 8
7 Författningskommentar ...................................... 9
Bilaga 1 Lagrådets yttrande...................................11
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 12 oktober 1995 ............................................ 12
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1973:98) om
inskrivningsregister.
2 Förslag till lag om ändring i lagen (1973:98) om inskrivningsregister
Härigenom föreskrivs att 3 § lagen (1973:98) om inskrivningsregister skall ha
följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 §1
Om inskrivning i inskrivningsregister gäller 19 - 23 kap. jordabalken, i den
mån ej annat följer av denna lag. Därvid äger bestämmelserna om fastighetsbok
och tomträttsbok motsvarande tillämpning på inskrivningsregister.
--------------------------------------------------------------------
I fråga om inteckningar som är
registrerade i pantbrevsregi-
stret enligt lagen (1994:448)
om pantbrevsregister får rege-
ringen föreskriva att anteck-
ningar om innehav av pantbrev
får tas bort från inskrivningsre-
gistret på annat sätt än som följer
av första stycket.
--------------------------------------------------------------------
Regeringen kan bestämma att Regeringen får vidare före-
ändring i fråga om namn- och skriva att ändring av namn- och
adressuppgifter i anteckningar adressuppgifter i anteckningar
rörande innehav av pantbrev om innehav av pantbrev eller
eller vilandebevis får införas i vilandebevis får införas i in-
inskrivningsregistret i annan skrivningsregistret på annat sätt
ordning än som följer av första än som följer av första stycket.
stycket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1992:449.
3 Ärendet och dess beredning
Centralnämnden för fastighetsdata (CFD) gav under hösten 1994 in en framställan
till regeringen om ändrad lagstiftning om innehavsanteckningar i
inskrivningsregistret. På grundval av CFD:s framställan utarbetades i
Justitiedepartementet en promemoria med förslag till ändring i lagen (1973:98)
om inskrivningsregister.
Promemorian, vars förslag överensstämmer med det förslag som framläggs i
propositionen, har remissbehandlats. Remissyttranden har avgetts av Hovrätten
för Nedre Norrland, Stockholms tingsrätt, Falu tingsrätt, Datainspektionen, Dom-
stolsverket, Centralnämnden för fastighetsdata, Statens Lantmäteriverk, Svenska
Bankföreningen, Stadshypotek AB, Sveriges Allmänna Hypoteksbank och
Försäkringsförbundet. Remissyttrandena finns tillgängliga i
Justitiedepartementet (dnr Ju94/4328).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 28 september 1995 att inhämta Lagrådets yttrande över
ett lagförslag som helt överensstämmer med propositionens lagförslag.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 1. Lagrådet har lämnat förslaget utan
erinran. I yttrandet har Lagrådet tagit upp frågan om utrymmet för det slag av
bestämmelser som lagförslaget innebär. Regeringen behandlar denna fråga i
avsnitt 5.
4 Bakgrund
Inteckning och pantbrev
Bestämmelser om pantsättning av fast egendom finns i jordabalken. Regelsystemet
är uppbyggt på följande vis. På ansökan av den lagfarne ägaren beviljar
inskrivningsmyndigheten inskrivning i fastigheten av visst penningbelopp.
Inskrivning har tidigare skett i fastighetsbok men görs numera, sedan all
fastighetsregistrering har överförts till ADB-medium, i inskrivningsregistret
(se 3 § lagen [1973:98] om inskrivningsregister). Inskrivningsregistret är en
del av fastighetsdatasystemet. CFD ansvarar för den tekniska skötseln av
fastighetsdatasystemet.
En inskrivning av detta slag kallas inteckning (se 6 kap. 1 § jordabalken).
Med inteckningen följer en viss företrädesrätt till betalning ur fastigheten (se
17 kap. 6 § jordabalken). Mot varje inteckning svarar ett pantbrev (se 22 kap. 5
a § jordabalken).
Pantbrevets huvudsakliga funktion är att tjäna som instrument vid pantsättning
av fastigheten. Panträtten uppkommer - enligt den huvudmodell som 6 kap. 2 §
jordabalken anvisar - genom att fastighetsägaren „överlämnar pantbrevet„ som
pant för fordringen. Panträtten knyts till borgenärens innehav av pantbrevet.
Innehavet får på flera sätt betydelse för borgenärens möjlighet att göra gällan-
de den panträtt som har upplåtits till honom.
Tidigare har pantbrevet alltid utgjort en skriftlig handling (skriftliga
pantbrev). Genom lagstiftning, som trädde i kraft den 1 juli 1994 (prop.
1993/94:197, bet. 1993/94:LU33, rskr. 1993/94:349, SFS 1994:448 och 1994:449)
har det emellertid blivit möjligt att i stället låta inteckningen komma till
uttryck i ett datapantbrev. Ett datapantbrev kommer till stånd genom att inteck-
ningen registreras i ett särskilt register, pantbrevsregistret (se 6 kap. 1 §
första stycket jordabalken samt lagen [1994:448] om pantbrevsregister). Vid en
sådan registrering klargörs också vem som har rätt att råda över registreringen
(pantbrevshavaren).Ett datapantbrev kan självfallet inte bli föremål för
besittning och innehav i traditionell mening. Den registrerade pantbrevshavaren-
anses emellertid på grund av registreringen ha de rättigheter och skyldigheter
som följer med innehavet av ett skriftligt pantbrev (se 16 § lagen om pantbrevs-
register). Ett datapantbrev skall enligt 6 kap. 2 § andra stycket jordabalken
anses ha överlämnats till borgenären, när denne eller någon som företräder honom
har registrerats som pantbrevshavare i pantbrevsregistret.
För närvarande pågår en omfattande omvandling av skriftliga pantbrev till
datapantbrev (konvertering).
Anteckningar om innehav av pantbrev
På ansökan av innehavaren av ett pantbrev skall det antecknas i inskriv-
ningsregistret vem som innehar pantbrevet (se 22 kap. 12 § jordabalken jämförd
med 3 § lagen om inskrivningsregister). Sådana innehavsanteckningar är
offentliga. Syftet med innehavsanteckningarna är att innehavaren av pantbrevet
skall kunna underrättas om vissa förfaranden som berör pantbrevet eller fastig-
heten och som är av betydelse för hans rätt. Exempel på sådana förfaranden är
ansökningar om dödande av förkommen handling, om exekutiv försäljning och om
fördelning av expropriationsersättning (se prop. 1970:20 s. B 673). Innehavsan-
teckning är där-emot inte någon nödvändig förutsättning för att det skall
föreligga en giltig panträtt. Den saknar också betydelse när det gäller att
avgöra vem som är rätt borgenär.
Ärenden om innehavsanteckning handläggs av inskrivningsmyndigheterna enligt de
bestämmelser som gäller för handläggning av inskrivningsärenden (se 19 kap.
jordabalken). En ansökan om innehavsanteckning tas därför upp på inskrivningsdag
som ett särskilt ärende. Ofta görs ansökan i samband med inteckningsansökan. Om
ansökan görs i ett senare skede och någon annan redan är antecknad som inneha-
vare, skall inskrivningsmyndigheten skriftligen underrätta den som tidigare var
antecknad som innehavare om åtgärden. Finns det anledning att anta att sökanden
inte innehar pantbrevet, skall han föreläggas att visa upp det (se 22 kap. 12 §
jordabalken jämförd med 3 § lagen om inskrivningsregister).
Även en begäran om att en innehavsanteckning skall tas bort handläggs som ett
särskilt inskrivningsärende.
Efter en lagändring år 1992 har CFD fått möjlighet att göra vissa ändringar i
befintliga innehavsanteckningar. CFD har sålunda möjlighet att föra in nya namn-
och adressuppgifter beträffande sådana kreditinstitut och försäkringsbolag som
står under Finansinspektionens tillsyn (se 8 § tredje stycket fastighetsdata-
kungörelsen, 1974:1058). Bestämmelsen ger dock inte CFD möjlighet att anteckna
ny innehavare och inte heller rätt att ta bort befintliga innehavsanteckningar.
Innehavsanteckningar om datapantbrev
Bestämmelserna om innehavsanteckning gäller även datapantbrev (se prop.
1993/94:197 s. 20). För datapantbrev finns emellertid, som tidigare har nämnts,
också bestämmelser om registrering av pantbrevshavare. En pantbrevshavare har
alla de rättigheter och skyldigheter som följer med innehavet av ett pantbrev.
Regelsystemen för anteckning om innehav enligt jordabalken resp. registrering av
pantbrevshavare enligt lagen om pantbrevsregister är i övrigt helt skilda från
varandra. Pantbrevshavaren registreras inte i inskrivningsregistret utan i pant-
brevsregistret. Pantbrevsregistret är - till skillnad från inskrivningsregistret
- inte en del av fastighetsdatasystemet. För uppgifter om pantbrevshavare gäller
enligt 8 kap. 22 § sekretesslagen (1980:100) viss sekretess. Uppgifterna får så-
lunda inte lämnas ut, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att
den som uppgiften rör lider skada.
Även om registreringen av innehavare i inskrivningsregistret resp.
registreringen av pantbrevshavare i pantbrevsregistret på flera sätt skil-jer
sig åt, innehåller dock de båda registren till en del samma slag av information,
t.ex. uppgift om innehavare. Det medför att redan registreringen som pantbrevs-
havare delvis tillgodoser de ändamål som bär upp reglerna om innehavsan-
teckningar. Uppgifter om vem som har rättsliga intressen att bevaka i olika slag
av ärenden kan förmedlas till handläggande myndigheter inom ramen för reglerna
om terminalåtkomst i 19 § andra stycket lagen om pantbrevsregister. Till detta
kommer att pantbrevsregistret enligt 3 § lagen om pantbrevsregistret får
användas som underlag för underrättelser till pantbrevshavare om olika slag av
uppgifter, t.ex. ägarbyten och utmätningsanteckningar. CFD kan därför löpande
avisera pantbrevshavare om förändringar i inskrivningsregistret.
5 Överväganden
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen ges möjlighet att föreskriva att|
| innehavsanteckningar i vissa fall får tas bort från |
| inskrivningsregistret på annat sätt än vad som sägs i jordabalken.|
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Förslaget har tillstyrkts eller lämnats utan erinran.
Skälen för regeringens förslag: Det är ett känt förhållande att uppgifter om
innehavare ofta står kvar i inskrivningsregistret under lång tid efter det att
innehavet faktiskt har upphört. Ofta tas en innehavsanteckning bort först sedan
en ny innehavare själv har begärt att få bli antecknad som innehavare. Skälet
till att den tidigare innehavaren låter bli att anmäla att hans innehav har
upphört torde ofta vara att förfarandet upplevs som betungande. Konsekvensen
blir att registret innehåller inaktuella uppgifter. Inte minst mot den
bakgrunden finns det anledning att göra reglerna om borttagande av
innehavsanteckningar så enkla som möjligt.
Behovet av en förenklad ordning för borttagande av innehavsanteckningar torde
ha ökat i och med tillkomsten av det nya systemet med datapantbrev. Systemet
medför att innehavarens intresse av att innehavet är registrerat i
inskrivningsregistret minskar. Pantbrevsregistret innehåller samma information
om innehavare som en innehavsanteckning. Informationen kan i viss utsträckning
hållas tillgänglig för berörda myndigheter genom de regler om terminalåtkomst
som lagen om pantbrevsregister innehåller (se 19 § andra stycket lagen om pant-
brevsregister). Vidare kan pantbrevshavarna få löpande information om föränd-
ringar i inskrivningsregistret genom de nya aviseringsrutiner som pantbrevs-
registret gör möjliga. För en del kreditinstitut framstår det förmodligen som en
fördel att vara registrerade enbart som pantbrevshavare i pantbrevsregistret,
eftersom sådana registreringar - till skillnad från innehavsanteckningar i
inskrivningsregistret - inte ger konkurrerande kreditinstitut insyn i
kreditinstitutets kundkrets.
Det kan därför antas att ett stort antal kreditinstitut som i dag är an-
tecknade som innehavare i inskrivningsregistret och som låter konvertera sitt
innehav av skriftliga pantbrev till datapantbrev kommer att begära att innehav-
santeckningarna tas bort. Det är givetvis önskvärt att det arbete som detta
medför för registerförande myndigheter kan begränsas så mycket som möjligt.
Det är också önskvärt att reglerna utformas så att de blir smidiga även för de
berörda kreditinstituten.
Med nuvarande ordning behandlas varje ärende om borttagande av en en innehav-
santeckning för sig och tas upp som ett särskilt inskrivningsärende. Om man
antar att konverteringen av skriftliga pantbrev till datapantbrev i ett stort
antal fall kommer att följas av ansökningar från innehavarna om att innehavsan-
teckningarna skall tas bort från inskrivningsregistret, kommer det att innebära
en betydande arbetsbelastning för landets inskrivningsmyndigheter. Den pågående
konverteringen berör nämligen miljontals pantbrev. Uppenbarligen skulle mycket
stå att vinna om det gick att ta bort flera innehavsanteckningar i ett enda sam-
manhang, t.ex. så att det kreditinstitut som så önskar skulle kunna få samtliga
innehavsanteckningar avseende datapantbrev för vilka institutet är registrerat
som pantbrevshavare avförda på en och samma gång. Datatekniken öppnar stora möj-
ligheter för detta.
Detta förutsätter emellertid att åtgärden kan beslutas av en myndighet på
riksnivå.
Den myndighet som närmast kommer i fråga är den nya myndighet, Lantmäteriver-
ket, som inrättas vid årsskiftet 1995/96 genom att CFD och Statens
lantmäteriverk går samman. Lantmäteriverket kommer därefter att ha möjlighet att
handlägga fastighetsdataärenden för hela landet.
Mot den angivna bakgrunden föreslås att regeringen ges möjlighet att meddela
föreskrifter om att innehavsanteckningar får tas bort på annat sätt än vad som
följer av jordabalken. Möjligheten bör begränsas till de fall då den inteckning
som anteckningen avser kommer till uttryck i ett datapantbrev, dvs. då
inteckningen är registrerad i pantbrevsregistret. Det är regeringens avsikt att
med stöd av en sådan bestämmelse ge Lantmäteriverket möjlighet att handlägga
ärenden om borttagande av innehavsanteckningar.
De nu föreslagna reglerna bör träda i kraft så snart som möjligt.
Såsom Lagrådet påpekat är vad som nu föreslås inte ett formellt bemyndigande i
den mening som avses i regeringsformen. I stället får det, enligt regeringens
mening, anses som ett återförande av regeringens möjlighet att besluta
föreskrifter med stöd av 8 kap. 13 § första stycket 2 regeringsformen.
Regeringen anser inte, såsom Lagrådet, att ändringen sker med stöd av 8 kap. 14
§ första stycket regeringsformen. Den bestämmelsen reglerar det fallet att
riksdagen meddelar föreskrifter genom lag i ett ämne där regeringen har
behörighet att meddela föreskrifter. Att den föreslagna bestämmelsen ändå skall
genomföras i lagform följer av 8 kap. 17 § regeringsformen.
6 Kostnader
De föreslagna reglerna kan antas väsentligt minska inskrivnings-myndigheternas
arbete med borttagande av innehavsanteckningar. Det är visserligen svårt att
bedöma hur många inskrivningsärenden som berörs av reformen men ett rimligt
antagande är i vart fall cirka 100 000 ärenden per år. Det medför minskade
handläggnings- och porto-kostnader för inskrivningsmyndigheterna. Besparingen
kan på sikt uppskattas till i vart fall mellan 0,5 och 1,5 miljon kronor. Det
stora flertalet ansökningar som i stället kommer att handläggas av Lantmäteri-
verket torde komma att handläggas gemensamt i ett fåtal ärenden. Kostnaderna
kommer därför för Lantmäteriverkets del att vara begränsade. Det bör i
sammanhanget framhållas att den tekniska lösningen för det föreslagna systemet
redan är förberedd. Endast ett visst utvecklingsarbete av mindre omfattning
återstår.
7 Författningskommentar
Förslaget till lag om ändring i lagen (1973:98) om inskrivningsregister
3 §
Om inskrivning i inskrivningsregister gäller 19 - 23 kap. jordabalken, i den mån
ej annat följer av denna lag. Därvid äger bestämmelserna om fastighetsbok och
tomträttsbok motsvarande tillämpning på inskrivningsregister.
I fråga om inteckningar som är registrerade i pantbrevsregistret enligt lagen
(1994:448) om pantbrevsregister får regeringen föreskriva att anteckningar om
innehav av pantbrev får tas bort från inskrivningsregistret på annat sätt än som
följer av första stycket.
Regeringen får vidare föreskriva att ändring av namn- och adressuppgifter i
anteckningar om innehav av pantbrev eller vilandebevis får införas i inskriv-
ningsregistret på annat sätt än som följer av första stycket.
Av jordabalken följer att ärenden om innehavsanteckningar är inskriv-
ningsärenden, vilka - liksom andra inskrivningsärenden - skall handläg-gas av
inskrivningsmyndigheten. Enligt ett nytt andra stycke i före-varande paragraf
får emellertid regeringen i fråga om inteckningar som är registrerade i pant-
brevsregistret - dvs. som kommer till uttryck i datapantbrev - föreskriva att
innehavsanteckningar får tas bort på annat sätt. Det ger möjlighet att ta in
föreskrifter i fastighetsdatakungörelsen om att Lantmäteriverket får ta bort
innehavsanteckningar hänförliga till inteckningar som är registrerade i pant-
brevsregistret. Sådana åtgärder bör kunna beslutas på ansökan av den som är
registrerad pantbrevshavare. Ett beslut om borttagande av innehavsanteckningar
bör vidare kunna avse såväl en eller flera enstaka inteckningar som samtliga de
inteckningar för vilka sökanden är registrerad som pantbrevshavare.
Ärenden om borttagande av innehavsanteckningar kommer även med en sådan
ordning att utgöra inskrivningsärenden.
Det innebär att innehavsanteckningar också i fortsättningen kommer att kunna
tas bort genom beslut av inskrivningsmyndigheten.
I ärenden om borttagande av innehavsanteckningar får bestämmelserna i 22 kap.
12 § jordabalken ofta betydelse. Av den paragrafen följer bl.a. att när en
innehavsanteckning tas bort den dittills antecknade innehavaren skall underrät-
tas, såvida det inte är uppenbart att underrättelsen saknar betydelse för honom.
Den bestämmelsen får aktualitet när sökanden - den som är registrerad som pant-
brevshavaren enligt lagen om pantbrevsregister - är en annan än den som är an-
tecknad som innehavare enligt jordabalkens regler. Normalt torde det i en sådan
situation vara uppenbart att en underrättelse saknar all betydelse för den som
står antecknad som innehavare. Av lagen om pantbrevsregister följer nämligen att
det i fråga om datapantbrev alltid är pantbrevshavaren som skall anses som
innehavare. Någon underrättelse till den som står antecknad i inskriv-
ningsregistret torde därför inte behövas.
Om Lantmäteriverket har handlagt ett ärende av detta slag kommer föreskrifterna
i 19 kap. jordabalken om överklagande av beslut i inskrivningsärende (se 19 kap.
14 §, jfr 58 a § lagen [1970:995] om införande av jordabalken), om rättelse (se
19 kap. 17 §) och om skade-stånd (se 19 kap. 19 § samt 9 § lagen om inskriv-
ningsregister) att gälla. Det bör påpekas att den föreslagna ändringen inte
syftar till att ge Lantmäteriverket befogenhet att besluta om rättelse.
Rättelseärenden - även sådana som enbart berör innehavsanteckningar - skall
alltså också i fortsättningen handläggas enbart av inskrivningsmyndigheten.
Tredje stycket motsvarar - med vissa redaktionella ändringar - det tidigare
andra stycket.
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-10-09
Närvarande: f.d justitierådet Ulf Gad, justitierådet Gertrud Lennander,
regeringsrådet Rune Lavin.
Enligt en lagrådsremiss den 28 september 1995 (Justitiedepartementet) har
regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring
i lagen (1973:98) om inskrivningsregister.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av kanslirådet Sten Andersson.
Förslaget föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Lagen (1973:98) om inskrivningsregister innehåller sådana förfaranderegler som
numera kan beslutas genom förordning av regeringen med stöd av 8 kap. 13 §
första stycket 2 regeringsformen. Riksdagen får därför anses besluta ändringar i
lagen med stöd av 8 kap. 14 § första stycket regeringsformen. Vad gäller
föreskrifter som beslutas enligt sistnämnda stadgande erbjuder regeringsformen
inte möjligheten att genom bemyndigande delegera normgivningsmakt till
regeringen. Enligt Lagrådets mening får den i remissen föreslagna regeln i 3 §
lagen om inskrivningsregister anses innehålla inte ett bemyndigande i den for-
mella mening som avses i regeringsformen utan fastmer ett förtydligande av
regeringens rätt att på området besluta föreskrifter med stöd av 8 kap. 13 §
första stycket 2 regeringsformen.
Förslaget lämnas utan erinran.
Justitiedepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin,
Hellström, Peterson, Thalén, Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg,
Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Freivalds
Regeringen beslutar proposition 1995/96:84 Borttagande av innehavsanteckningar
från inskrivningsregistret.