Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:82 ·
Hämta Doc ·
Ökad ansvar för Konsumentombudsmannen och Konsumentverket på området
finansiella tjänster
Ansvarig myndighet: Civildepartementet
Dokument: Prop. 82
Regeringens proposition
1995/96:82
Ökad ansvar för Konsumentombudsmannen och Konsumentverket på området finansiella
tjänster
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 5 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Marita Ulvskog
(Civildepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen redovisas den snabba utveckling som har skett på området
finansiella tjänster, de konsumentproblem som har uppstått samt de nya uppgifter
som Konsumentverket och Konsumentombudsmannen på kort tid har fått och kommer
att få. För att Konsumentverket skall kunna fullgöra sina nya uppgifter på
detta område föreslår regeringen att verket tillförs ytterligare resurser genom
omfördelning av medel.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Ärendet och dess beredning................................. 3
3 Gällande ordning........................................... 4
4 Behov av ökat konsumentskydd på området finansiella tjänster 6
5 Anslagsfrågan.............................................. 12
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 5 oktober 1995............................................... 13
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
medger att från trettonde huvudtitelns reservationsanslag Utveckling av ideell
verksamhet får under budgetåret 1995/96 disponeras 3 000 000 kr för
Konsumentombudsmannens och Konsumentverkets ökade ansvar på området finansiella
tjänster.
2 Ärendet och dess beredning
Riksdagen har beslutat om Konsumentverkets verksamhet för budgetåret 1995/96
(prop. 1994/95:100 bil. 14, bet. 1994/95:LU19, rskr. 1994/95: 222). Riksdagen
har också beslutat att godkänna nya övergripande mål och verksamhetsinriktning
för Konsumentverket (prop. 1994/95:140, bet. 1994/95:LU32, rskr. 1994/95:438).
Målen för verksamheten anges i förordningen (1995:868) med instruktion för
Konsumentverket (omtryckt 1995:1057).
I samband med att regeringen lämnade förslag till riksdagen om bidrag till
Stiftelsen Konsumenternas Bankbyrå (prop.1993/94:83) väcktes motioner (mot.
1993/94:N5 och N6) i vilka påtalades att regeringen inte hade följt riksdagens
begäran om utredning av frågan om inrättande av en allmänhetens bankombudsman.
Enligt näringsutskottet fanns det skäl att överväga att inrätta såväl bankbyrån
som en funktion som bankombudsman (bet. 1993/94:NU7).
Enligt näringsutskottet skulle bankombudsmannens huvuduppgift vara att
företräda konsumenter som ett kollektiv gentemot banker och andra
kreditinstitut. Verksamheten skulle syfta till att åstadkomma så fördelaktiga
villkor som möjligt för konsumenterna i frågor som berör större grupper av
kunder eller som har principiell betydelse. Riksdagen beslutade i enlighet med
utskottets förslag (rskr. 1993/94:79).
En utredare tillkallades som redovisade sina överväganden i betänkandet
Allmänhetens bankombudsman (SOU 1994:79). Utredaren kunde för sin del inte finna
några givna arbetsuppgifter för en bankombudsman eller att denne lämpligen
skulle kunna ta över några arbetsuppgifter från tillsynsmyndigheterna eller
Konsumenternas bankbyrå. Utredaren ansåg att tillkomsten av ytterligare en
myndighetsfunktion på området finansiella tjänster skulle skapa otydlighet och
vålla oklarheter i rollfördelningen. Detta skulle kunna leda till minskad
effektivitet till nackdel för konsumenten. Utredaren presenterade därför inte
något förslag till allmänhetens bankombudsman. Betänkandet har inte remissbe-
handlats.
I denna proposition redovisar regeringen de nya uppgifter och det ökade ansvar
som gör att Konsumentombudsmannen och Konsumentverket har fått eller bör få en
allt centralare roll på området finansiella tjänster. Ett förslag lämnas om
finansiering av en förstärkning av Konsumentverket under innevarande budgetår.
3 Gällande ordning
Konsumentskyddslagstiftningen på området finansiella tjänster
Internationellt, såväl inom EU som i det nordiska samarbetet, har beslut tagits
om att prioritera konsumentskyddet på det finansiella området. Detta har kommit
till uttryck såväl i EU-kommissionens senaste treårsprogram för konsumentfrågor
som i det nordiska samarbetet i form av en handlingsplan för finansiella
tjänster som antagits av Nordiska ministerrådet.
I Sverige har under senare år en rad reformer genomförts för att stärka
konsumenternas ställning på området finansiella tjänster. Införandet av
konsumentkreditlagen (1992:830) och skuldsaneringslagen (1994:334) har stärkt
konsumenternas ställning i samband med kreditgivning. Lagen (1994:1512) om
avtalsvillkor i konsumentförhållanden som trädde i kraft den 1 januari 1995
omfattar numera även finansiella tjänster.
Den 1 januari 1996 träder en ny marknadsföringslag (1995:450) i kraft. Lagen
innehåller regler om vad en näringsidkare skall iaktta vid marknadsföring av
varor och tjänster. Sanktionsmedlen i lagen har blivit strängare genom bl.a.
regler om marknadsstörningsavgift.
Regeringen förbereder dessutom en rad åtgärder som skall öka konkurrensen inom
banksektorn och förbättra förhållandena för konsumenterna. En lagrådsremiss har
beslutats med förslag som bl.a. innebär att möjligheten för företag att förvalta
förskottsmedel och betala ränta på dessa bekräftas genom lagstiftning, vilket
innebär att bl.a. handeln kan fortsätta att betala ränta på kundmedelskonton.
Därmed kommer konkurrensen för bankerna att öka. Spararnas insättningar i bank
skall genom en insättargaranti skyddas mot konkurser. Vidare har frågan om
konsumentskydd vid framför allt elektroniska betaltjänster uppmärksammats och
förslag har lämnats som syftar till att klargöra bl.a. ansvarsfördelningen
mellan kortutgivare och kund. Behovet av skärpt ansvar för bankernas styrelser
och frågan om bättre tillsyn utreds.
Myndigheter för tillsyn och kontroll
Det finns i dag flera myndigheter och andra organ som arbetar med
konsumentfrågor inom det finansiella området. Finansinspektionen är enligt sin
instruktion (SFS 1992:102) central förvaltningsmyndighet för tillsynen över
finansiella marknader, kreditinstitut och det enskilda försäkringsväsendet. De
övergripande målen för Finansinspektionen är att bidra till det finansiella
systemets stabilitet och effektivitet samt att verka för ett gott
konsumentskydd. Inspektionens verksamhet omfattar bl.a. tillsyn och kontroll,
normgivning, ärendehandläggning samt analys -och utredningsarbete.
På ett övergripande plan tillgodoses konsumentskyddet av den verksamhet som
inspektionen bedriver som syftar till att bidra till det finansiella systemets
stabilitet. Till detta kommer även rörelselagstiftningens olika krav. Inom sitt
tillsynsområde granskar inspektionen från konsumentsynpunkt avtal och medverkar
vid utformningen av standardvillkor, kontrollerar institutens kundrutiner och
skäligheten i försäkringsbolagens prissättning, genomför branschvisa
överläggningar med institut och branschorgan, ger ut allmänna råd, producerar
och ger ut statistik, information m.m. Arbetet är således inriktat på generellt
verkande åtgärder som kommer stora grupper av konsumenter till godo.
Konsumentverket är enligt sin instruktion (SFS 1995:868, omtryckt 1995:1057)
central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor. Verkets uppgift är bl.a. att
ge hushållen goda möjligheter att utnyttja sina ekonomiska och andra resurser
effektivt samt att ge konsumenterna en stark ställning på marknaden.
Generaldirektören är också konsumentombudsman (KO). Verket och KO övervakar
bl.a. efterlevnaden av marknadsföringslagen, konsumentkreditlagen och lagen om
avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Konsumentverket får enligt sin instruktion bl.a. utarbeta riktlinjer för
näringsidkarnas marknadsföring och utformning av varor, tjänster och andra
nyttigheter samt för näringsidkarnas tillämpning av konsumentkreditlagen.
Tillsynen över de konsumentsrättsliga lagarna ligger ytterst på KO, som kan
väcka talan om förbud eller åläggande hos Marknadsdomstolen. KO kan i vissa fall
även själv meddela förbud eller åläggande.
Den kommunala konsumentvägledningen är en hörnsten i konsumentpolitiken och
Konsumentverket har genom omfattade utbildningsåtgärder verkat för ökad
kompetens hos konsumentvägledare och socialsekreterare vad gäller
budgetrådgivning och skuldsanering.
Allmänna reklamationsnämnden har enligt sin instruktion (SFS 1988:1583) till
uppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare samt att ge
rekommendationer om hur tvisten bör lösas. Vid Allmänna reklamationsnämnden
finns det sedan år 1972 en försäkringsavdelning och sedan år 1990 en
bankavdelning. Där prövas tvister mellan konsumenter å ena sidan och å andra
sidan banker, försäkringsbolag samt andra institut rörande finansiella tjänster.
Under budgetåret 1994/95 inkom totalt 488 ärenden till bankavdelningen. Till
försäkringsavdelningen inkom totalt 838 ärenden.
Allmänna reklamationsnämnden prövar uteslutande s.k. konsumenttvister.
Handläggningen är skriftlig. Förfarandet sker på frivillig grund. Det är också
frivilligt för parterna att följa nämndens utslag. En nämndavdelning består av
ledamöter som till lika antal företräder konsument- och näringsidkarintressen
och leds av en domare. En näringsidkare som inte följer nämndens utslag får
räkna med en viss offentlig uppmärksamhet. Vid Allmänna reklamationsnämnden
bedrivs också en försöksverksamhet med grupptalan. Talan kan föras av KO för en
grupp konsumenter med likartade anspråk mot en näringsidkare (se SFS 1993:1372
och 1995:965).
Samverkan mellan myndigheter och andra organ
Avtalsvillkorslagen förutsätter att tillsynsarbetet bygger på ett väl fungerande
samarbete mellan Finansinspektionen, KO och Konsumentverket. Finansinspektionen
skall fortlöpande övervaka marknaden medan det är KO som för talan i
Marknadsdomstolen på det finansiella området (jfr prop. 1994/95:17 s. 75f.).
Denna modell för samarbete myndigheterna emellan tillämpas i praktiken även när
det gäller andra konsumentfrågor av gemensamt intresse.
Det bör i detta sammanhang dock framhållas att varken KO:s eller
Finansinspektionens arbete är inriktat på information och rådgivning tíll
enskilda konsumenter. Inspektionen har inte heller laglig möjlighet att i
domstols ställe pröva ekonomiska anspråk eller andra krav och tvistefrågor som
kan uppstå i förhållandet mellan en kund och t.ex. en bank under inspektionens
tillsyn. Detsamma gäller KO och Konsumentverket med undantag för den
försöksverksamhet med grupptalan som bedrivs vid Allmänna reklamationsnämnden.
Finansinspektionen och Konsumentverket bildade tillsammans med Svenska
Bankföreningen i mars 1994 Stiftelsen Konsumenternas Bankbyrå (KBB). Dit kan
konsumenter vända sig för att få individuell information och
reklamationsrådgivning. Ett motsvarande organ finns på försäkringsområdet,
Konsumenternas försäkringsbyrå (KFB).
Byråernas uppgift är främst att genom faktablad och per telefon lämna
konsumenterna vägledning i form av råd som grundar sig på objektiva fakta eller
information om gällande regler och rättspraxis. De är enligt sina
arbetsordningar i mån av tid oförhindrade att även ge råd åt andra än
konsumenter. Det kan t.ex. gälla småföretagare i frågor som rör borgensåtagande
för företag. Byråerna skall även ha kontakt med de klagomålsansvariga i banker
och andra kredit- och värdepappersinstitut samt med försäkringsbolagen. De skall
också hålla tillsynsmyndigheterna, bankerna och försäkringsbolagen informerade
om de konsumentproblem som de uppmärksammar.
4 Behov av ökat konsumentskydd på områdetfinansiella tjänster
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Den snabba och intensiva utvecklingen på |
| det finansiella området och de konsumentproblem som detta har |
| medfört ökar behovet av att konsumenternas intresse tas |
| tillvara. Konsumentombudsmannen och Konsumentverket, som på |
| kort tid har fått ett utökat tillsynsansvar inom detta område, bör|
| få en mer aktiv roll när det gäller att företräda konsumenterna. För|
| detta skall Konsumentverket tillföras vissa resurser. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag
Avreglering och ökad konkurrens
Under senare år har utvecklingen på det finansiella området varit snabb och
intensiv. I början av 1980-talet inleddes en avreglering av kreditmarknaden som
därefter successivt genomförts. År 1985 avskaffades utlåningstaken. Därmed
upphörde den sista begränsningen när det gäller bankernas kreditgivning. Mellan
åren 1987 och 1990 i det närmaste fördubblades utlåningen i banker och
finansbolag.
I vissa fall ledde den omfattande utlåningen till att konsumenter fick problem
och hamnade i skuldfällor. Men även i ett samhällsekonomiskt perspektiv fick
utlåningen allvarliga konsekvenser. Avregleringen av finansmarknaden i
kombination med bl.a. uppåtgående konjunktur och hög inflation rubbade balansen
på kredit- och fastighetsmarknaderna med snabbt stigande kreditförluster hos
bankerna som följd.
Av tradition har den svenska bankmarknaden dominerats av ett fåtal aktörer.
Denna oligopolstruktur har i viss mån förstärkts av bankkrisen. En likartad
situation råder även inom försäkringsområdet. Men i takt med den ökade
internationaliseringen har marknaderna för finansiella tjänster successivt
avreglerats, vilket har öppnat möjligheter för ökad konkurrens mellan såväl
svenska som utländska institut.
Medlemskapet i EU innebär att utländska banker kan etablera sig i Sverige på
samma villkor som svenska företag. Hittills har etableringen framför allt skett
inom vissa lönsamma nischer och i viss mån har konkurrensen mellan bankerna
därigenom ökat när det gäller inlåningstjänster. En ny typ av banker med en
smalare affärsidé har också vuxit fram och medfört ökad konkurrens när det
gäller vissa andra tjänster. Någon större satsning på privatkundsmarknaden har
dock ännu inte skett på banksidan och konkurrensen kan därför inte sägas ha
kommit bredare grupper till godo fullt ut.
Ett nytt inslag som innebär en viss motvikt mot detta och ett steg mot ökad
konkurrens är att detaljhandeln i allt större utsträckning har börjat erbjuda
sina kunder att ha pengar på s.k. räntebärande kundmedelskonton.
Även inom försäkringsområdet har rationaliseringsåtgärder och införandet av ny
teknik medfört förändringar. Konkurrensen har ökat och detta bl.a. beroende på
att flera banker tagit upp konkurrensen när det gäller försäljning av de
försäkringsprodukter som innehåller sparmoment.
Med flera företag på marknaden ökar konkurrensen och därmed möjligheterna att
få fram ett brett utbud av tjänster med hög kvalitet till lägre priser. På de
finansiella marknaderna kan den ökade priskonkurrensen på sikt medföra lägre
utlåningsräntor och högre inlåningsräntor, dvs. minskade räntemarginaler. Från
konsumentsynpunkt är en sådan utveckling angelägen. Det är uppenbart att den
höga utlåningsräntan har inneburit stora påfrestningar för många hushåll genom
bl.a. ökade boendekostnader.
Regeringen ser positivt på den senaste tidens utveckling av konkurrensen på
det finansiella området. Situationen är dock inte helt tillfredsställande utan
måste förbättras ytterligare. Fortsatta åtgärder behövs för att öka
konkurrensen. Som ett led i detta arbete har regeringen nyligen beslutat en
lagrådsremiss om bättre bankkonkurrens.
Bättre konsumentskydd behövs
Parallellt med att åtgärder vidtas för att öka konkurrensen måste också
konsumentskyddet uppmärksammas. Konsumentverket har undersökt konsumenternas
problem med och attityder till banktjänster. Undersökningen visar att
förtroendet för bankerna är mycket lågt. Ändå är kunderna trogna sin bank. En
annan studie av Konsumentverket visar att ekonomiska problem griper in på ett
mycket påtagligt sätt i den enskildes liv. Ytterligare en undersökning visar
att skuldsaneringen har stärkt hushållens självförtroende och gett påtagliga
positiva effekter.
I sin årsredovisning för budgetåret 1994/95 gör Konsumentverket bedömningen
att konsumenterna har problem med finansiella tjänster. Verket har prövat nya
vägar för att kartlägga konsumentproblemen med banktjänster. Enligt
Konsumentverket talar utvecklingen på området för att insatserna behöver
förstärkas.
Regeringen konstaterar att en allt mer komplicerad omvärld kännetecknad av
snabba förändringar leder till svårigheter för konsumenterna när det gäller
bl.a. överblick över och val av produkter. Ett exempel är att konsumenternas
möjligheter att överblicka det ökade utbudet av nya sparformer har försvårats.
När det gäller det långsiktiga sparandet har utbudet blivit väsentligt större
och mer komplicerat till följd av ökad konkurrens mellan banker och
försäkringsbolag. Det gäller också i fråga om det utbud av betaltjänster som
genom nya tekniska lösningar och rationaliseringskrav vuxit i antal.
Det finns fortfarande brister i informationen om vilka alternativ som finns
och på vilka villkor som tjänsterna bjuds ut. Eftersom behovet av t.ex. eget
pensionssparande har ökat är det därför av stor vikt att kraftfulla åtgärder
görs för att underlätta för den enskilde konsumenten att göra väl genomtänkta
val. Det finns annars en risk för att konsumenten i ett senare skede upptäcker
att sparandet inte har bidragit till den framtida ekonomiska trygghet som
förväntats.
Enskilda konsumenter har små möjligheter att påverka utformningen av
marknadens betaltjänster. Valfriheten har ökat men det finns ändå ett behov av
att någon kan föra fram argument som påverkar utformningen av dessa tjänster i
en mer användarvänlig inriktning. Om inte åtgärder vidtas i ett tidigt skede
finns det annars en risk för växande framtida konsumentproblem.Särskilt måste de
problem uppmärksammas som konsumenter med svag ekonomi möter eftersom de ofta
inte kan dra fördel av den ökade konkurrensen på området finansiella tjänster.
När det gäller vissa finansiella tjänster är många gånger informationen till
konsumenterna otydlig, otillräcklig och ibland t.o.m. vilseledande. Det
förekommer att konsumenterna inte ens betraktas som en part i samband med
ändring av avtalsvillkor. Ett exempel på detta är de nyligen inträffade
händelserna med införande av avgifter vid användning av betal- och kreditkort i
detaljhandeln då informationen till kortinnehavarna var bristfällig.
Användningen av nya tekniska lösningar, inte minst inom betaltjänstområdet,
kan förutom brister i den information och de villkor som gäller för tjänsterna
medföra även andra konsumentproblem. Kreditförluster har framtvingat
rationaliseringar vad gäller bl.a. personal och lokaler hos banker och
försäkringsbolag. En hårdnande konkurrens kan förväntas leda till att bankerna i
framtiden tvingas bli ännu mer kostnadseffektiva. Detta kan i sin tur på sikt
leda till en sämre tillgänglighet för vissa konsumenter genom att fler bankers
kontorsnät minskar i omfång och ersätts med ny teknik.
Visserligen spelar kontorsnätet inte längre samma avgörande roll som tidigare.
Med de nya tekniska lösningar som nu erbjuds kan mycket av det arbete som i dag
sker vid bankkontoren utföras till betydligt lägre kostnader. Kunderna är genom
telefonkontakter i kombination med elektroniska medel inte längre hänvisade
till bankernas öppettider utan kan göra affärer vid vilken tid på dygnet som
helst.
Detta är i sig positivt. Men konsumenternas bristande möjligheter att påverka
utformningen av tjänsterna och det ökade ansvar som ställs på kunden för att den
tekniska säkerheten inte kan utformas på samma sätt som vid manuella rutiner
kräver särskild uppmärksamhet från konsumentskyddssynpunkt.
Detaljhandeln och bensinbolagen har tagit upp konkurrensen med delar av
bankmarknaden främst vad gäller kontokortsverksamheten och kontobaserade
förskottsinbetalningar. Genom det spridda butiksnät som finns inom detaljhandeln
och butikernas ofta generösa öppettider kan kunderna erbjudas kontokorttjänster
på ett praktiskt och ändamålsenligt sätt. En betydelsefull faktor i sammanhanget
är dock att allt fler betaltjänster, främst kontokortstjänster, tillhandahålls
av företag som inte omfattas av den finansiella lagstiftningen. Det gäller
framför allt företag inom detaljhandeln och bensinbranschen. Inte heller de s.k.
mellanaktörer som ofta anlitas av de företag som tillhandahåller betaltjänster
omfattas av denna lagstiftning.
Sammantaget har utvecklingen på området för finansiella tjänster genom de
snabba förändringarna och den allt mer komplicerade omvärlden medfört ett ökat
ansvar och ökade ekonomiska risker för den enskilde konsumenten. Om
konsumenterna skall kunna dra nytta av den förbättrade konkurrensen i form av
större valfrihet, bättre service och lägre priser måste det, förutom regelverk
som ger konsumenterna en hög grad av ekonomiskt och juridiskt skydd och ett
skydd beträffande den tekniska säkerheten, också finnas någon som med
utgångspunkt i konsumenternas behov kritiskt kan granska utbudet av tjänster.
Det finns med andra ord ett behov av att det görs analyser av marknadens utbud
från konsumentsynpunkt och att eventuella brister påtalas på ett sätt som
påverkar utformningen av dessa tjänster i en mer användarvänlig riktning.
Ett annat problem är att många konsumenter saknar resurser för att föra sin
egen talan vid domstol. Det är därför viktigt att någon i större utsträckning
än vad som är möjligt i dag kan företräda konsumenterna i domstol i syfte att
påverka rättsutvecklingen till ledning för de myndigheter och andra organ som
arbetar med förebyggande och rådgivande insatser för konsumenterna.
Behov av ytterligare insatser
Som komplettering till de insatser som har vidtagits i form av ändrad
lagstiftning eller åtgärder på myndighetsnivå, behöver ytterligare åtgärder
vidtas för att möta de krav och behov som konsumenterna har. I det sammanhanget
har KO och Konsumentverket en nyckelroll när det gäller att företräda och hjälpa
konsumenterna.
Genom den nya avtalsvillkorslagen har KO och Konsumentverket fått ett nytt och
utökat tillsynsansvar när det gäller finansiella tjänster. Detta innebär att
Konsumentverket tillsammans med övriga berörda organ måste öka insatserna vad
gäller att se över avtalsvillkor och information på det området. Det gäller
vilka krav som kan ställas på den produktinformation som banker,
försäkringsbolag och andra aktörer tillhandahåller sina kunder och att se över
avtalsvillkoren för dessa produkter. Villkoren är i dag standardiserade och
därför ibland slentrianmässigt utformade. Konsumentens eget ansvar bör tydligare
lyftas fram i texten liksom institutens skyldigheter. Villkoren bör också i ännu
högre grad anpassas till att marknaden är avreglerad.
Konsumentverket har fått regeringens uppdrag att senast den 1 oktober 1996
rapportera vilka konsumentproblem som finns bl.a. när det gäller avtalsvillkor i
samband med finansiella tjänster och i vilken utsträckning som de kan lösas med
stöd av avtalsvillkorslagen.
Det finns också ett behov av att KO väsentligt ökar sina insatser när det
gäller att föra talan i Marknadsdomstolen. Det gäller t.ex. i ärenden om
tillämpningen av avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen men även i fråga
om konsumentkreditlagen. Denna lagstiftning är ny och prejudikatbildningen är
viktig för konsumentskyddet.
Som tidigare redovisats har detaljhandeln och bensinbolagen i allt större
utsträckning tagit upp konkurrensen inom delar av bankmarknaden främst i fråga
om kontokortsverksamheten och kontobaserade förskottsinbetalningar. Eftersom
dessa aktörer inte är underställda Finansinspektionens tillsyn är det KO och
Konsumentverket som med stöd av marknadsföringslagen, avtalsvillkorslagen och
konsumentkreditlagen har tillsynen över att dessa aktörer fyller de krav som kan
ställas från konsumentskyddssynpunkt. Genom att denna del av marknaden ex-
panderar kraftigt måste kraven på KO:s och Konsumentverkets insatser öka i
motsvarande mån.
Betaltjänstutredningen har föreslagit att en särskild lag bör införas om
betaltjänster. Enligt förslaget skall Konsumentverket utöva tillsyn över att
lagen följs. Utanför det område som står under Finansinspektionens tillsyn finns
en stor och växande marknad för finansiella tjänster som KO och Konsumentverket
av utredningen föreslås få ett utökat tillsynsansvar över. Tillsynen skall vara
produkt- och branschinriktad.
Ett annat viktigt område gäller informationen till konsumenterna. Som tidigare
redovisats kan konsumenter vända sig till såväl kommunernas konsumentvägledning
som till Konsumenternas bankbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå för att få
individuell information och reklamationsrådgivning.
Konsumentverket och de kommunala konsumentvägledarna är en viktig kanal för
att föra ut och följa upp den information om konsumentproblem som kommer från
byråerna. Men dessutom behöver KO:s och Konsumentverkets insatser när det gäller
att analysera, informera och att väcka opinion intensifieras. Det finns också
ett behov av att få fram en bättre konsumentinformation som gör det möjligt
för konsumenterna att få en överblick över produktutbudet och de villkor som är
förknippade med tjänsterna och att argument framförs som kan påverka
utformningen av tjänsterna i en mer användarvänlig riktning.
Möjligheterna för KO att i ökad utsträckning företräda konsumenterna på
området finansiella tjänster bör snabbt utredas. KO kan i dag agera genom
institutet grupptalan när det gäller tvister som prövas av Allmänna
reklamationsnämnden. Det saknas dock ett organ som kan föra en enskilds talan
såväl vid nämnden som vid domstol i en fråga som är av större principiell vikt
för hela konsumentkollektivet. Eftersom dessa ärenden ibland kräver bl.a.
muntlig bevisning lämpar de sig inte alltid för prövning i Allmänna
reklamationsnämnden. Det kan därför finnas skäl att pröva frågan om KO:s
möjligheter att föra enskilda konsumenters talan i tvister med näringsidkare.
Sammantaget handlar det om att ge konsumenterna ett starkare stöd när det
gäller att ta tillvara sina rättigheter och att vara aktiva på området. Det
handlar då inte bara om förhållandet till banker och försäkringsbolag utan också
till handeln som i allt större utsträckning tillhör aktörerna i fråga om
finansiella tjänster.
Med hänvisning till det utökade tillsynsansvar som KO och Konsumentverket har
fått genom bl.a. avtalsvillkorslagen och den intensiva utvecklingen på marknaden
för finansiella tjänster gör regeringen den bedömningen att KO och
Konsumentverket bör få ökade resurser så att deras insatser för ett bättre
konsumentskydd och för att ge konsumenterna en stark ställning på marknaden kan
intensifieras och byggas ut. Ett eventuellt ytterligare behov av resurser får
klaras genom omprioriteringar i verksamheten.
Eftersom konsumentproblemen med finansiella tjänster inte inskränker sig
enbart till banktjänster förefaller det för närvarande vara mest verkningsfullt
att ge den myndighet som kan bevaka även försäkringsområdet och andra
finansiella tjänster en starkare ställning och möjligheter att vara mera aktiv.
Regeringen tar inte nu ställning till inrättandet av en särskild bankombudsman
utan avser att pröva den frågan senare. Då bör också rollfördelningen och
samordningen mellan de myndigheter som nu har uppgifter på området finansiella
tjänster ses över i syfte att bättre kunna ta tillvara konsumenternas intressen
och pröva om en ytterligare samordning är önskvärd. I ett sådant sammanhang bör
också övervägas hur ansvarsfördelningen mellan myndigheterna skall kunna göras
tydligare ur ett konsumentperspektiv.
Genom de åtgärder som regeringen nu föreslår får KO förutsättningar att
omgående ta sig an uppgifter som bl.a. riksdagen har uttalat bör ligga på en
bankombudsman.
5 Anslagsfrågan
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Från anslaget Utveckling av ideell verksam-|
| het får under budgetåret 1995/96 disponeras 3 000 000 kr för att|
| förstärka Konsumentombudsmannens och Konsumentverkets roll på |
| området finansiella tjänster. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Det finns ett omedelbart behov av att förstärka
KO:s och Konsumentverkets roll på det finansiella området. För att uppnå en ökad
kapacitet behövs det ökade resurser och enligt regeringens bedömning är läget
sådant att myndigheten bör få del av dessa redan nu.
Kostnaderna för denna förstärkning av Konsumentverkets roll på området
finansiella tjänster beräknas till 3 000 000 kr, vilket enligt regeringens
bedömning inte ryms inom ramen för Konsumentverkets resurser.
Med hänsyn till det statsfinansiella läget vill regeringen inte begära att nya
medel anvisas. Regeringen föreslår i stället att trettonde huvudtitelns
reservationsanslag Utveckling av ideell verksamhet får disponeras för att
bekosta en förstärkning av Konsumentverket under budgetåret 1995/96. Anslagets
belastning för det ursprungligen avsedda ändamålet förefaller inte att bli av
den omfattning som beräknades i samband med att underlaget till årets
budgetproposition utarbetades.
Civildepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Peterson, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Schori,
Blomberg, Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog,
Sundström, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Ulvskog
Regeringen beslutar proposition 1995/96:82 Ökad ansvar för Konsumentombudsmannen
och Konsumentverket på området finansiella tjänster.