Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:79 ·
Hämta Doc ·
Minderåriga i arbetslivet skyddsregler vid arbete i arbetsgivarens
hushåll
Ansvarig myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet
Dokument: Prop. 79
Regeringens proposition
1995/96:79
Minderåriga i arbetslivet - skyddsregler vid arbete i arbetsgivarens hushåll
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 5 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Anders Sundström
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att bestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160) skall
vara tillämpliga även vid arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll, om
arbetstagaren är under 18 år. Däremot skall lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i
husligt arbete tillämpas även fortsättningsvis också på minderåriga i frågor om
bl.a. anställningsavtalets ingående och upphörande samt skadestånd.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 3
2.1 Förslag till lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160) 3
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid
m.m. i husligt arbete............................... 4
3 Ärendet och dess beredning................................. 6
4 Bakgrund................................................... 6
4.1 FN:s barnkonvention................................. 6
4.2 Europarådets sociala stadga......................... 7
4.3 ILO:s konvention (nr 138) om minimiålder för tillträde till
arbete.............................................. 8
4.4 Rådets direktiv 94/33/EG om skydd av minderåriga i arbets-
livet............................................... 9
5 Skyddsregler för minderåriga som arbetar i arbetsgivarens hushåll 9
5.1 Det nuvarande regelsystemet för minderåriga i arbetslivet 9
5.2 Minderåriga som utför arbete i arbetsgivarens hushåll bör
skyddas av reglerna i arbetsmiljölagen (1977:1160).. 11
6 Författningskommentar...................................... 13
6.1 Förslaget till lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160)
13
6.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid
m.m. i husligt arbete............................... 13
Bilaga 1 Sammanfattning av promemorian Minderåriga i arbets-
livet - skyddsregler vid arbete i arbetsgivarens hushåll 15
Bilaga 2 Förteckning över remissinstanserna 16
Bilaga 3 Lagrådets yttrande 17
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995 21
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160),
2. lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160)
Härigenom föreskrivs1 att 1 kap. 4 § arbetsmiljölagen (1977:1160)2 skall ha
följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 kap.
4 §
--------------------------------------------------------------------
Lagen gäller ej Lagen gäller inte
1. fartygsarbete som avser andra fartyg än örlogsfartyg,
--------------------------------------------------------------------
2. arbete som utförs i arbets- 2. arbete som utförs i arbets-
givarens hushåll. givarens hushåll av den som har
fyllt 18 år.
________________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt
arbete
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt
arbete
dels att 10 § skall upphöra att gälla,
dels att 1, 8 och 15 §§ skall ha följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §1
Denna lag är tillämplig på arbete som arbetstagare utför i arbetsgivarens
hushåll. Lagen gäller dock inte om arbetstagaren är medlem av arbetsgivarens
familj, utom i det fall arbetstagaren är personlig assistent enligt lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
--------------------------------------------------------------------
För arbetstagare som inte har
fyllt 18 år gäller endast 11-14, 20
och 21 §§. Arbetstagare under 18 år
omfattas dessutom av arbets-
miljölagen (1977:1160), som in-
nehåller föreskrifter om bl.a.
minimiålder, arbetstid, skydd mot
ohälsa m.m.
Överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare som strider mot denna lag
är inte bindande för arbetstagaren.
**FOOTNOTES**
1 Jfr rådets direktiv 94/33/EG av den 22 juni 1994 om skydd
av minderåriga i arbetslivet (EGT nr L 216, 20.8.1994, s.12,
Celex 394L0033).
2 Lagen omtryckt 1991:677.
1 Senaste lydelse 1994:1988.
8 §2
--------------------------------------------------------------------
Arbetsgivare är skyldig att vid- Arbetsgivare är skyldiga att vidta
taga alla åtgärder som behövs för alla åtgärder som behövs för att före-
att förebygga att arbetstagare bygga att arbetstagare utsätts för
utsättes för ohälsa eller olycks- ohälsa eller olycksfall i arbetet.
fall i arbete. Arbetsgivare
skall särskilt tillse att arbets-
tagare, som ej fyllt 18 år, icke
anlitas till arbete på sätt som
medför risk för olycksfall eller
för överansträngning eller annan
skadlig inverkan på arbetstaga-
rens hälsa eller utveckling.
--------------------------------------------------------------------
Arbetstagare har att iakttaga I arbetet skall arbetstagare
tillbörlig försiktighet i arbetet iaktta tillbörlig försiktighet och
och att i övrigt medverka till i övrigt medverka till att förebyg-
förekommande av ohälsa och ga ohälsa och olycksfall.
olycksfall däri.
15 §3
--------------------------------------------------------------------
Tillsyn över efterlevnaden av Tillsyn över efterlevnaden av 2-4,
2-4, 6 och 8-10 §§ utövas av ar- 6, 8 och 9 §§ utövas av Arbetar-
betarskyddsstyrelsen samt, under skyddsstyrelsen samt, under dess
dess överinseende och ledning, av överinseende och ledning, av Yr-
yrkesinspektionen. Därvid gäller i kesinspektionen. Därvid gäller i
tillämpliga delar vad som före- tillämpliga delar vad som före-
skrives om tillsyn över skrivs om tillsyn över efterlevna-
efterlevnaden av arbetsmiljölagen den av arbetsmiljölagen
(1977:1160). Undersökning på ar- (1977:1160). Undersökningar på ar-
betsställe får dock ske endast på betsställen får dock göras endast på
begäran av part eller om annars begäran av en part eller om det
särskild anledning förekommer. annars finns särskild anledning.
___________________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
3 Ärendet och dess beredning
Genom internationella åtaganden, bl.a. en ratifikation av den europeiska sociala
stadgan, har Sverige bundit sig för att införa regler om minimiålder för
tillträde till arbete.
I den svenska lagstiftningen saknas sådana regler när det gäller arbete som
utförs i arbetsgivarens hushåll. Inom Arbetsmarknadsdepartementet har därför
under våren 1995 utarbetats en promemoria med förslag om skyddsregler för
minderåriga vid arbete i arbetsgivarens hushåll. En sammanfattning av
promemorian finns i bilaga 1.
Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns
i bilaga 2. Yttrandena finns tillgängliga i Arbetsmarknadsdepartementet (dnr
A95/4643/RS).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 21 september 1995 att inhämta Lagrådets yttrande.
Propositionens lagförslag överensstämmer med lagrådsremissens lagförslag.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 3.
Lagrådets synpunkter behandlas i författningskommentaren.
4 Bakgrund
Sverige är genom en ratifikation av FN:s konvention om barnets rättigheter, den
europeiska sociala stadgan och ILO:s konvention (nr 138) om minimiålder för
tillträde till arbete bunden av åtaganden att i den svenska lagstiftningen föra
in regler om lägsta ålder då barn får utföra arbete. Regler om minimiålder m.m.
finns också i rådets direktiv 94/33/EG av den 22 juni 1994 om skydd av
minderåriga i arbetslivet.
I den svenska lagstiftningen finns regler om lägsta ålder då barn får utföra
arbete i 5 kap. arbetsmiljölagen (1977:1160). Dessa bestämmelser omfattar dock
inte arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll, utan regler om bl.a. arbetstid
och skydd mot ohälsa i sådant arbete finns i lagen (1970:943) om arbetstid m.m.
i husligt arbete. Den lagen saknar bestämmelser om minimiålder för tillträde
till arbete.
4.1 FN:s barnkonvention
Den 20 november 1989 antog FN:s generalförsamling en konvention om barnets
rättigheter. Konventionen öppnades för undertecknande den 26 januari 1990. Den
undertecknades av Sverige samma dag och ratificerades den 21 juni 1990 (SÖ
1990:20). Konventionen trädde i kraft den 2 september 1990, sedan den
ratificerats av 20 stater.
Enligt konventionens artikel 1 avses med barn varje människa under 18 år, om
inte barnet blir myndigt tidigare enligt den lag som gäller för barnet. Av
artikel 4 framgår att konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga
lagstiftnings-, administrativa och andra åtgärder för att genomföra de
rättigheter som erkänns i konventionen.
I artikel 32 förklaras att konventionsstaterna erkänner barnets rätt till
skydd mot ekonomiskt utnyttjande och mot att utföra arbete som kan vara skadligt
eller hindra barnets utbildning eller äventyra barnets hälsa eller fysiska,
psykiska, andliga, moraliska eller sociala utveckling. I syfte att säkerställa
genomförandet av denna artikel skall konventionsstaterna särskilt fastställa en
minimiålder eller minimiåldrar som minderåriga skall ha uppnått för tillträde
till arbete, föreskriva en lämplig reglering av arbetstid och arbetsvillkor samt
lämpliga straff eller andra påföljder i syfte att säkerställa ett effektivt
genomförande av artikeln.
Vid den svenska ratifikationen av konventionen konstaterades att Sverige
saknade regler om minimiålder för arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll. I
propositionen framhölls att hushållsarbete som utförs av anställda förekommer
numera endast i begränsad utsträckning i Sverige. Några minimiåldersregler
behövdes knappast för att skydda barn från att utnyttjas på ett skadligt sätt i
samband med sådant arbete. Det framhölls vidare att lagen (1970:943) om
arbetstid m.m. i husligt arbete innehåller vissa regler, bl.a. avseende
arbetstidens längd, som tar särskilt sikte på minderåriga arbetstagare (prop.
1989/90:107 s. 74-75). I den förstagångsrapport, som enligt artikel 44 skall
avges till kommittén för barnets rättigheter inom två år efter konventionens
ikraftträdande för konventionsstaten, har Sverige såvitt avser arbete i
arbetsgivarens hushåll framhållit de synpunkter som lyftes fram i propositionen.
4.2 Europarådets sociala stadga
Sverige har varit medlem i Europarådet alltsedan det grundades år 1949.
Konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna antogs av rådet år 1950. Den europeiska sociala stadgan från 1961 kan
anses utgöra en motsvarighet till konventionen för de mänskliga rättigheterna
inom området för ekonomiska och sociala rättigheter. Stadgan trädde i kraft i
februari 1965, efter att den ratificerats av fem medlemsstater.
Sverige ratificerade stadgan år 1962. De av Sverige då godtagna bestämmelserna
i artikel 7 om skydd för barn och ungdom avsåg bl.a. åtaganden att fastställa en
minimiålder för minderårigas användning till riskfyllda och hälsofarliga arbeten
och att med vissa undantag förbjuda att arbetstagare under 18 år användes till
nattarbete.
Bestämmelsen i artikel 7 punkt 1 med skyldighet att fastställa en minimiålder
för anställning till 15 år, med möjlighet till undantag för vissa särskilt
angivna lättare arbeten, ratificerades av Sverige år 1979.
Denna bestämmelse är tillämplig på alla slags arbeten, således även på arbete
som arbetstagaren utför i arbetsgivarens hushåll.
Den oberoende expertkommitté som granskar efterlevnaden av sociala stadgan har
riktat upprepade anmärkningar mot Sverige bl.a. för att vår lagstiftning saknar
regler om minimiålder för sådant arbete. Sverige har även uppmanats att snarast
införa sådana regler.
4.3 ILO:s konvention (nr 138) om minimiålder för tillträde till arbete
ILO - International Labour Organisation - är en mellanstatlig samarbets-
organisation vars målsättning är att främja social rättvisa och fred. Organisa-
tionen, som grundades år 1919, är sedan år 1946 ett av Förenta Nationernas
fackorgan. Den skiljer sig emellertid från dessa genom sin trepartsstruktur:
inte bara företrädare för regeringar, utan även för arbetsgivare och
arbetstagare, är representerade. Sverige är genom sin anslutning år 1920 till
dåvarande Nationernas förbund medlem i organisationen.
År 1973 antog internationella arbetskonferensen, som är ILO:s beslutande
församling, en konvention (nr 138) och en rekommendation (nr 146) om minimiålder
för tillträde till arbete. Konventionen ratificerades av Sverige år 1990.
Enligt artikel 2 i konventionen skall minimiåldern för tillträde till arbete
inte vara lägre än åldern för avslutandet av obligatorisk skolgång och i intet
fall lägre än 15 år. Den nationella lagstiftningen kan emellertid tillåta att
personer i åldern 13-15 år sysselsätts i lätt arbete enligt närmare bestämmelser
som framgår av artikel 7.
I artikel 4 ges medlemsstaterna en möjlighet att "när så är nödvändigt" från
konventionens tillämpning undanta begränsade kategorier av anställning eller
arbete, för vilka betydande tillämpningsproblem uppstår.
I samband med att konventionen ratificerades av Sverige företogs vissa
förändringar i arbetsmiljölagen (1977:1160). Bl.a. gjordes reglerna om
minderåriga i lagens 5 kap. tillämpliga även när minderåriga utför arbete utan
att vara anställda. Det infördes också regler om att barn som har fyllt 13 år
får anlitas till endast lätt arbete och barn yngre än 13 år endast till mycket
lätt arbete av sådant slag att speciella tillämpningssvårigheter skulle uppstå,
om inte undantag meddelades.
När det gäller arbetstagare som utför arbete i arbetsgivarens hushåll gjordes
det däremot inga förändringar. Beträffande arbetstagare som omfattas av lagen
(1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete utnyttjade Sverige vid
ratifikationen i stället den möjlighet till undantag för vissa anställningar som
medges i konventionens artikel 4. En sådan lösning för detta slags arbete hade
föreslagits av den arbetsgrupp som hade gjort en översyn av arbetsmiljölagen
inför den svenska ratifikationen av konventionen (Minderårigas tillträde till
arbetslivet [Ds 1989:1] s. 34). I propositionen konstaterades att
remissinstanserna hade delat arbetsgruppens uppfattning och någon invändning mot
den gjordes inte heller vid utskottsbehandlingen i riksdagen (prop. 1989/90:60
s. 15 och bet. 1989/90:AU16 s. 10).
Denna möjlighet till undantag från konventionens bestämmelser har utnyttjats
av ytterst få länder förutom av Sverige. Antigua och Barbuda har med tillämpning
av artikeln undantagit vissa kategorier av arbetskraft. Av europeiska länder har
den utnyttjats endast av Nederländerna såvitt avser familjemedlemmar till
pråmägare på floder och kanaler.
4.4 Rådets direktiv 94/33/EG om skydd av minderåriga i arbetslivet
Direktivet 94/33/EG skall vara genomfört av medlemsstaterna senast den 22 juni
1996. Det är tillämpligt på alla personer under 18 år som har ett
anställningsavtal eller ett anställningsförhållande. Medlemsstaterna kan dock
enligt artikel 2(2) föreskriva att direktivet inte skall tillämpas på tillfälli-
gt arbete eller korttidsarbete, såsom husligt arbete i privathem och arbete i
familjeföretag, som bedöms inte vara skadligt för ungdomar.
Enligt artikel 1(1) skall medlemsstaterna säkerställa att minimiåldern för
arbete inte är lägre än den ålder då skolplikten upphör och under inga
omständigheter lägre än 15 år. Medlemsstaterna skall sålunda enligt artikel
4(1) vidta nödvändiga åtgärder för att förbjuda arbete av barn under 15 år.
Från bestämmelsen är det tillåtet att göra undantag för bl.a. barn som deltar
i kulturella aktiviteter och för barn som har fyllt 14 år och som arbetar inom
ramen för en kombinerad teoretisk och praktisk eller rent praktisk
utbildningsplan eller i företagsförlagd praktik, under förutsättning att arbetet
utförs enligt föreskrifter som har meddelats av en behörig myndighet. För barn
som har fyllt 14 år får undantag vidare göras för lättare arbete. I enlighet med
föreskrifter i nationell lagstiftning får sådant arbete utföras även av barn som
har fyllt 13 år under ett begränsat antal timmar i veckan. Av artikel 8 framgår
att medlemsstaterna som utnyttjar dessa möjligheterna till undantag, måste
begränsa arbetstiden till ett visst antal timmar om dagen respektive i veckan,
beroende på om arbetet utförs under terminstid eller inte.
Direktivet innehåller vidare föreskrifter om bl.a. nattarbete, viloperioder,
raster i arbetet och årlig semester.
5 Skyddsregler för minderåriga som arbetar i arbetsgivarens hushåll
5.1 Det nuvarande regelsystemet för minderåriga i arbetslivet
När det gäller arbete av personer under 18 år är det svenska regelsystemet
uppbyggt så, att arbetsmiljölagens 5 kap. med bestämmelser om minderåriga
innehåller huvudreglerna, medan de närmare föreskrifterna framgår av
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om minderåriga i arbetslivet, AFS 1990:19.
Enligt 5 kap. 2 § arbetsmiljölagen (1977:1160) får en minderårig inte som ar-
betstagare eller på annat sätt anlitas till eller utföra arbete före det kalen-
derår under vilket han eller hon fyller 16 år och inte heller innan han eller
hon har fullgjort sin skolplikt. En minderårig som har fyllt 13 år får dock
anlitas till eller utföra lätt arbete av sådant slag som inte är skadligt för
den minderåriges hälsa, utveckling eller skolgång.
Barn som inte har fyllt 13 år får anlitas endast till mycket lätt arbete av
sådant slag att betydande tillämpningssvårigheter skulle uppstå om inte undantag
meddelades. Detta gäller dock endast under förutsättning att regeringen eller,
efter regeringens bestämmande, Arbetarskyddsstyrelsen har meddelat föreskrifter
härom.
Av 5 kap. 3 § arbetsmiljölagen framgår att en minderårig inte får anlitas till
eller utföra arbete på sätt som medför risk för olycksfall eller
överansträngning eller annan skadlig inverkan på den minderåriges hälsa eller
utveckling. Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbe-
tarskyddsstyrelsen kan meddela föreskrifter om villkor eller förbud mot att en
minderårig anlitas till eller utför sådant arbete.
Enligt 5 kap. 5 § arbetsmiljölagen kan regeringen eller, efter regeringens
bestämmande, Arbetarskyddsstyrelsen meddela föreskrifter om arbetstidens längd
och förläggning för minderåriga som anlitas till eller utför arbete.
Arbetarskyddsstyrelsen har genom AFS 1990:19 meddelat föreskrifter om bl.a.
arbetstid och ledighet för minderåriga som anlitas till arbete och om till vilka
slags arbeten som det är tillåtet att anlita barn under 13 år. Vidare finns det
särskilda bestämmelser för vissa riskfyllda arbeten. Yrkesinspektionen kan medge
undantag från vissa av föreskrifterna, om det finns särskilda skäl.
Av de nuvarande föreskrifterna framgår bl.a. följande.
Arbetsuppgifter för minderåriga skall väljas med stor omsorg. Särskild hänsyn
skall tas till den minderåriges fysiska och psykiska förutsättningar för
arbetet, så att betryggande säkerhet ges mot olycksfall, belastningsskador,
överansträngning och annan skadlig inverkan på hälsa eller utveckling. Den som
anlitar en minderårig skall också se till att arbetet sker under ledning och
tillsyn av en lämplig person samt försäkra sig om att det finns
tillfredsställande rutiner för hur den minderårige skall introduceras och
handledas.
Arbetstiden för barn som har har fullgjort sin skolplikt och som fyller minst
16 år under det kalenderår de anlitas till arbete får omfatta högst nio timmar
om dygnet och 45 timmar i veckan. Arbete får inte utföras mellan klockan 22.00
och klockan 05.00. Om barnet har fyllt 17 år får han eller hon dock arbeta fram
till klockan 23.00.
Om barn anlitas till arbete före det kalenderår då han eller hon fyller 16 år
eller innan skolplikten är fullgjord gäller att arbetet får omfatta högst åtta
timmar om dygnet och tolv timmar i veckan. Om arbetet utförs under
sammanhängande skolfri tid som är längre än fem dagar, får arbetet dock omfatta
upp till 40 timmar i veckan. Arbetet får i dessa fall inte utföras mellan
klockan 19.00 och klockan 06.00 och vårdnadshavaren skall ha gett sitt tillstånd
till arbetet.
Föreskrifterna innehåller också regler om bl.a. minsta ledighet från arbetet
för nattvila och för veckovila samt, när det gäller barn under 16 år, om en
längre sammanhängande ledighet.
Hos Arbetarskyddsstyrelsen pågår för närvarande en översyn av föreskrifterna i
syfte att anpassa dessa till bestämmelserna i direktivet 94/33/EG och i den
europeiska sociala stadgan. De nya reglerna planeras träda i kraft samtidigt med
direktivet 94/33/EG, dvs. den 22 juni 1996.
5.2 Minderåriga som utför arbete i arbetsgivarens hushåll bör skyddas av
reglerna i arbetsmiljölagen (1977:1160)
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Bestämmelserna i arbetsmiljölagen |
| (1977:1160) skall vara tillämpliga även när minderåriga utför |
| arbete i arbetsgivarens hushåll. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Att endast reglerna om minderåriga i 5 kap. samt vissa
andra bestämmelser om tillsyn, påföljder m.m. i arbetsmiljölagen (1977:1160)
skall vara tillämpliga.
Remissinstanserna: Socialstyrelsen, ILO-kommittén, Landsorganisationen i
Sverige och Sveriges akademikers centralorganisation har inte haft någon erinran
mot förslaget. Tjänstemännens centralorganisation har tillstyrkt förslaget,
medan det avstyrkts av Svenska arbetsgivareföreningen såsom överflödigt.
Arbetarskyddsstyrelsen och Barnombudsmannen har förordat att minderåriga som
utför arbete i arbetsgivarens hushåll skall omfattas av arbetsmiljölagen i sin
helhet. Arbetsgivarverket, Svenska kommunförbundet och Landstingsförbundet har
avstått från att lämna synpunkter.
Skälen för regeringens förslag: Den tidigare genomgången av det nuvarande
regelsystemet för minderåriga i arbetslivet visar att de svenska reglerna
överensstämmer - med ett undantag - med våra internationella åtaganden om en
minimiålder för när barn som arbetstagare eller på annat sätt får anlitas till
eller utföra arbete. Det undantaget som avses är att svensk lagstiftning fort-
farande saknar regler om minimiålder för tillträde till arbete som utförs i
arbetsgivarens hushåll.
Att en regel om minimiålder saknas för utförande av arbete i arbetsgivarens
hushåll strider mot den europeiska sociala stadgan, vars regel i artikel 7 punkt
1 om minimiålder på 15 år för anställning gäller alla slags arbeten. Som
framgått av det föregående har Sverige därför vid upprepade tillfällen uppmanats
att ändra sina regler så att stadgans krav uppfylls.
Det strider även mot artikel 2 punkt 3 i ILO:s konvention nr 138. På sätt som
tidigare redogjorts, kunde konventionen ratificeras genom att arbete i arbetsgi-
varens hushåll undantogs i enlighet med konventionens artikel 4 från dess till-
ämpningsområde. Att utnyttja denna möjlighet till undantag kan emellertid
knappast försvaras från svenska utgångspunkter i ett längre tidsperspektiv. Även
denna omständighet talar därför för att regler om minimiålder nu bör föras in i
den svenska lagstiftningen också för arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll.
En förpliktelse att fastställa en minimiålder eller minimiåldrar som
minderåriga skall ha uppnått för tillträde till arbete följer vidare av FN:s
barnkonvention.
Denna bristfällighet i svensk lagstiftning har i och för sig knappast innebu-
rit att barn och ungdomar i Sverige har åtnjutit ett sämre skydd än i andra
länder. Tvärtom synes den till övervägande del bero på att det rent praktiskt
inte har funnits ett behov av regler om minimiålder för arbete i arbetsgivarens
hushåll för att sådana anställningar nästan aldrig förekommer. Det har heller
aldrig påtalats några problem på detta område.
Även om en reglering sålunda kan förefalla överflödig från svensk synpunkt,
bör den emellertid genomföras mot bakgrund av Sveriges internationella åtaganden
på detta område. Det är en i längden otillfredsställande ordning att vi, med det
goda skydd vi har för barn och ungdom här i landet, inte helt uppfyller våra
åtaganden i detta hänseende internationellt. Att vi helt och fullt uppfyller
våra förpliktelser härvidlag kan också tjäna som exempel och stöd för de länder
som ännu inte har kommit lika långt för att skydda sina barn mot ett olämpligt
utnyttjande som arbetskraft.
I promemorian har föreslagits att endast reglerna om minderåriga i 5 kap. samt
vissa andra bestämmelser om tillsyn, påföljder m.m. i arbetsmiljölagen
(1977:1160) skall vara tillämpliga när minderåriga utför arbete i arbetsgivarens
hushåll. Flera av remissinstanserna har lämnat förslaget utan erinran.
Arbetarskyddsstyrelsen och Barnombudsmannen har däremot ansett att skyddet för
minderåriga arbetstagare i arbetsgivarens hushåll bör stärkas ytterligare och
föreslagit att de skall omfattas av arbetsmiljölagen fullt ut. Detta är den
smidigaste och ur skyddssynpunkt bästa lösningen även enligt regeringens mening.
På det sättet kommer minderåriga arbetstagare i arbetsgivarens hushåll att
omfattas av ett regelverk som innebär ett heltäckande skydd både när det gäller
minimiålder, arbetstid och vilotid m.m. och arbetsmiljöfrågor i övrigt. Det är
visserligen så att många av arbetsmiljölagens regler tar sikte på andra slag av
arbetsplatser än de som det här är frågan om och därför inte går att tillämpa
vid arbete som utförs i vanlig hemmiljö. Som Arbetarskyddsstyrelsen har
framhållit är detta inget hinder mot den valda lösningen. Redan i dag gäller att
alla arbetsmiljölagens bestämmelser inte kan tillämpas på varje slag av arbete.
Vissa av reglerna i lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete bör
emellertid på sätt som föreslagits i promemorian också fortsättningsvis gälla
även arbetstagare som inte har fyllt 18 år. Så bör vara fallet när det gäller
reglerna om anställningsavtalets ingående och upphörande m.m. i lagens 11 - 14
§§. Dessa bestämmelser har utformats med utgångspunkt från de särskilda
förhållanden som råder vid anställningar av detta slag. Det synes också oprak-
tiskt om olika regler gällde även för dessa frågor beroende på om arbetstagaren
hade fyllt 18 år eller inte.
Också reglerna om skadestånd i 20 och 21 § bör gälla även när arbetstagare
inte har fyllt 18 år.
6 Författningskommentar
6.1 Förslaget till lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160)
Ändringen innebär att arbetsmiljölagens bestämmelser görs tillämpliga även på
arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll. Enligt regelns tidigare lydelse var
allt sådant arbete undantaget från arbetsmiljölagens tillämpning. I fort-
sättningen gäller detta undantag endast om arbetet utförs av personer över 18
år. Är arbetstagaren under 18 år skall arbetsmiljölagen gälla också vid arbete
av detta slag.
Förslaget innebär bl.a att reglerna om minderårigas arbetstid och vilotid, som
i dag återfinns i 10 § lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete,
ersätts av föreskrifter som regeringen eller Arbetarskyddsstyrelsen meddelar
med stöd av 5 kap. 5 § arbetsmiljölagen. Att reglerna inte behålls på lagnivå
skulle i och för sig kunna ses som en försvagning av skyddsnivån för
minderåriga. Som Lagrådet påpekat gjordes emellertid en motsvarande förändring
på arbetsmiljölagens hela område i samband med tillkomsten av 1982 års
arbetstidslag, då arbetsmiljölagens 5 kap. 5 § omvandlades till en ren
bemyndiganderegel och tidigare lagreglering där kom att ersättas av
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter. Den nya ordningen har inte lett till några
nackdelar. Det bör därför, som Lagrådet anfört, kunna förutsättas att
föreskrifter som är tillfredställande ur arbetsmiljösynpunkt kommer till stånd
för de minderåriga med den av regeringen föreslagna lösningen.
6.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i
husligt arbete
1 §
Ändringen innebär att samtliga bestämmelser i lagen (1970:943) om arbetstid m.m.
i husligt arbete i fortsättningen kommer att gälla endast för arbetstagare som
har fyllt 18 år.
Av ett nytt andra stycke framgår att för arbetstagare som inte har fyllt 18 år
gäller endast bestämmelserna i lagens 11-14, 20 och 21 §§. När det gäller frågor
om minimiålder, arbetstid och vilotid samt arbetsmiljöfrågor i övrigt gäller för
sådana arbetstagare bestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160). Som Lagrådet
har påpekat får förslaget till följd bl.a. att regeln i 15 § lagen om arbetstid
m.m. i husligt arbete, enligt vilken undersökning på arbetsställe får ske endast
på begäran av part eller om annars särskild anledning förekommer, i
fortsättningen skall gälla endast om arbetstagaren har fyllt 18 år. När
arbetstagaren är minderårig får undersökning på arbetsställe i stället ske i
enlighet med vad som följer av reglerna i arbetsmiljölagen och de mot 15 § lagen
om arbetstid m.m. i husligt arbete svarande föreskrifterna i 15 § tredje stycket
arbetsmiljöförordningen (1977:1166).
8 §
Första styckets andra mening innehåller i dag en bestämmelse om vad
arbetsgivaren skall särskilt iaktta om arbetstagaren är under 18 år. Då regeln i
fortsättningen inte skall gälla sådana arbetstagare har denna mening såsom
obehövlig tagits bort. I övrigt har företagits vissa redaktionella ändringar.
10 §
Denna paragraf innehåller bestämmelser om arbetstid, nattvila m.m. för
arbetstagare som inte har fyllt 18 år och upphävs som obehövlig då dessa frågor
i fortsättningen regleras i arbetsmiljölagen och i de föreskrifter som
Arbetarskyddsstyrelsen meddelar med stöd av 5 kap. 5 § arbetsmiljölagen
(1977:1160).
De nu gällande föreskrifterna i Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling
Minderåriga i arbetslivet (AFS 1990:19) innebär en begränsning av minderåriga
arbetstagares arbetstid och en utökning av vilotid i förhållande till innehållet
i den paragraf som nu upphävs. Som Lagrådet har påpekat innehåller
föreskrifterna inte heller den möjlighet som finns i 10 § att frångå
arbetstidsreglerna vid olyckshändelse eller akut sjukdomsfall eller för
tillfällig tillsyn av barn eller annan hushållsmedlem som inte kan ta vård om
sig själv. Lagrådet har anfört att dessa omständigheter bör föranleda att frågan
huruvida föreskrifterna eventuellt behöver jämkas eller kompletteras övervägs
innan lagändringen träder i kraft. I motsats till Lagrådet anser regeringen inte
att ikraftträdandet behöver skjutas upp med hänsyn till sådana överväganden. Den
föreslagna reformen innebär en viktig förbättring av skyddet för minderåriga som
arbetar i arbetsgivarens hushåll.
15 §
I paragrafen har gjorts en följdändring i anledning av att 10 § upphävs.
**FOOTNOTES**
2 Senaste lydelse 1978:340.
3 Senaste lydelse 1978:340.
Sammanfattning av promemorian Minderåriga i arbetslivet - skyddsregler vid
arbete i arbetsgivarens hushåll
Att hindra barnarbete och skydda minderåriga från att otillbörligt utnyttjas i
arbetslivet är en viktig uppgift. Flera internationella överenskommelser och
andra instrument innehåller därför bestämmelser om skydd av minderåriga i
arbetslivet. Bestämmelser av detta slag finns bl.a. i Europarådets sociala
stadga och i ILO:s konvention (nr 138) om minimiålder för tillträde till arbete.
Vidare har Europeiska unionens råd antagit ett direktiv om skydd av minderåriga
i arbetslivet (dir. 94/33/EG). Sverige är genom ratifikation av vissa artiklar i
den sociala stadgan och av ILO:s konvention samt genom medlemskapet i Europeiska
unionen förpliktad att iaktta nämnda regler.
I syfte att den svenska lagstiftningen skall till fullo överensstämma med
Sveriges internationella åtaganden föreslås i promemorian att bestämmelserna om
minderåriga i kap. 5 samt vissa bestämmelser om tillsyn, påföljder, m.m. i
arbetsmiljölagen (1977:1160), skall vara tillämpliga även när minderåriga utför
arbete i arbetsgivarens hushåll. Däremot kommer bestämmelserna om
anställningsavtalets ingående och upphörande samt om skadestånd i lagen
(1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete också fortsättningsvis gälla även
arbetstagare som inte har fyllt 18 år.
Förteckning över remissinstanserna
Barnombudsmannen
Socialstyrelsen
Arbetarskyddsstyrelsen
Arbetsmarknadsstyrelsen
ILO-kommittén
Arbetsgivarverket
Landstingsförbundet
Svenska kommunförbundet
Svenska arbetsgivareföreningen
Landsorganisationen i Sverige
Tjänstemännens centralorganisation
Sveriges akademikers centralorganisation
LAGRÅDET
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-09-29
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt en lagrådsremiss den 21 september 1995 (Arbetsmarknadsdepartementet)
har regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i arbetsmiljölagen (1977:1160),
2. lag om ändring i lagen (1970:943) om arbetstid, m.m. i husligt arbete.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Tuula Tikkanen
Kihlgren.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
I lagrådsremissen föreslås att tillämpningsområdet för bestämmelserna om
arbetstid, skydd mot ohälsa, tillsyn och ansvar i lagen (1970:943) om arbetstid
m.m. i husligt arbete skall begränsas så att minderåriga arbetstagare inte
längre omfattas av dessa bestämmelser. För sådana arbetstagare i husligt arbete
föreslås i stället arbetsmiljölagen (1977:1160) bli i princip fullt ut
tillämplig genom att den lagens undantagsregel för arbete som utförs i
arbetsgivarens hushåll ändras så att den kommer att gälla enbart arbetstagare
som har fyllt 18 år. Förslagen innebär för de minderåriga bl.a. att de nu i lag
föreskrivna maximigränserna för arbetstid och minimigränserna för vilotid skall
ersättas av föreskrifter som regeringen eller Arbetarskyddsstyrelsen meddelar
med stöd av 5 kap. 5 § arbetsmiljölagen.
I och för sig kan det ses som en försvagning av det rättsliga skyddet för de
minderåriga arbetstagarna att arbetstids- och vilotidsreglerna inte behålls på
lagnivå. En motsvarande förändring gjordes emellertid på arbetsmiljölagens hela
område i samband med tillkomsten av 1982 års arbetstidslag, då arbetsmiljölagens
5 kap. 5 § omvandlades till en ren bemyndiganderegel och tidigare lagreglering
där kom att återspeglas i myndighetsföreskrifter. Detta har inte såvitt känt
lett till några nackdelar. Det bör således kunna förutsättas att regerings-
eller myndighetsföreskrifter som är tillfredsställande från arbetsmiljösynpunkt
kommer till stånd för de minderåriga med den föreslagna lösningen. Såvitt fram-
går av remissen synes avsikten vara att nuvarande föreskrifter av Arbetar-
skyddsstyrelsen om arbetstid och vilotid i kungörelsen med föreskrifter om
anlitande av minderåriga i arbetslivet (AFS 1990:19) skall i och med
lagändringarnas ikraftträdande kunna tillämpas också på husligt arbete.
I lagrådsremissen görs inte någon jämförelse mellan de arbetstids- och
vilotidsregler i 10 § lagen om arbetstid m.m. i husligt arbete som föreslås
upphävda och de myndighetsföreskrifter i samma hänseenden som kan antas skola
gälla i vart fall tills den i remissen omnämnda översynen av kungörelsen AFS
1990:19 har slutförts i juni 1996. Tydligt är emellertid att en tillämpning av
kungörelsen leder till inte oväsentligt kortare maximiarbetstider per dygn och
vecka samt, för yngre åldersgrupper, till en snävare ram för arbetstidens
förläggning under dygnet än vad lagbestämmelserna i 10 § anger. Vidare
försvinner möjligheten att utan dispens göra tillfälliga avvikelser i
arbetstids- eller vilotidshänseende för tillsyn av barn eller annan
hushållsmedlem som inte kan ta vara på sig själv. Enligt Lagrådets mening bör
redan det nu sagda föranleda överväganden om det behövs vissa jämkningar i eller
kompletteringar av kungörelsen med verkan från den tidpunkt då de nu föreslagna
lagändringarna avses träda i kraft. Om sådana överväganden inte medhinns, bör
ikraftträdandet uppskjutas.
Att arbetsmiljölagen görs tillämplig för minderåriga arbetstagare i husligt
arbete innebär även i tillsyns- och sanktionshänseende vissa förändringar som
inte har belysts i lagrådsremissen. Lagrådet vill beröra en av dem. I 15 § lagen
om arbetstid m.m. i husligt arbete föreskrivs att undersökningar av
tillsynsmyndigheterna på arbetsställena får göras endast på begäran av part
eller om det annars finns särskild anledning. Denna begränsning av
inspektionsmöjligheterna har tillkommit med hänsyn till att arbetsplatserna är
belägna i enskilda hem. I arbetsmiljölagen finns inte någon motsvarande
inskränkning i tillsynsorganens befogenheter. Det kan möjligen ifrågasättas om
det är lämpligt att ha olika regler om inspektion för skilda åldersgrupper av
arbetstagare i husligt arbete. Å andra sidan synes vissa skyddsargument kunna
anföras för att inte behålla begränsningen i inspektionsmöjligheterna såvitt
gäller minderåriga. Det bör dessutom kunna förutsättas att tillsynsorganen,
såsom torde ske t.ex. beträffande vissa andra serviceverksamheter i vilka
arbetstagare utför arbete under besök i enskildas hem, utövar sina till-
synsbefogenheter under iakttagande av behövlig hänsyn och restriktivitet. Om så
sker, blir den här diskuterade betydelsen av lagändringarna i praktiken ytterst
ringa.
Utöver nu anförda synpunkter har Lagrådet inte några erinringar mot de
remitterade lagförslagen.
Arbetsmarknadsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Hellström, Peterson, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Schori,
Blomberg, Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog,
Sundström, Lindh, Johansson
_______________________
Regeringen beslutar proposition 1995/96:79 Minderåriga i arbetslivet -
skyddsregler vid arbete i arbetsgivarens hushåll.