Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:70 ·
Hämta Doc ·
Ändring i lagen om statligt stöd för banker och andra kreditinstitut
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 70
Regeringens proposition
1995/96:70
Ändring i lagen om statligt stöd för banker
och andra kreditinstitut
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 5 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Göran Persson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att bestämmelserna 6-26 §§ i lagen (1993:765) om
statligt stöd till banker och andra kreditinstitut skall gälla fram till
utgången av år 1996.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut......................3
2 Lagtext..........................................3
3 Ärendet och dess beredning.......................3
4 Lagen om statligt stöd till banker och andra kredit-
institut.........................................4
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 19956
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1993:765) omstatligt
stöd till banker och andra kreditinstitut.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
Förslag till lag om ändring i lagen (1993:765) om statligt stöd till banker och
andra kreditinstitut
Härigenom föreskrivs att punkt 2 av ikraftträdande- och övergångsbe-
stämmelserna till lagen (1993:765) om statligt stöd till banker och andra
kreditinstitut skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
2. Bestämmelserna i 6-26 §§ 2. Bestämmelserna i 6-26 §§
upphör att gälla vid utgångenupphör att gälla vid utgången
av år 1995. av år 1996.
Denna lag träder i kraft den 31 december 1995.
3 Ärendet och dess beredning
Enligt ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (1993:765) om
statligt stöd till banker och andra kreditinstitut upphör bestämmelserna i 6-26
§§ att gälla vid utgången av år 1995. Eftersom statens åtagande om stöd till
banker och vissa andra kreditinstitut inte kommer att ha avvecklats vid denna
tidpunkt lägger regeringen fram denna proposition med förslag om att de aktuella
bestämmelserna skall gälla ytterligare ett år.
Lagrådet
Det aktuella lagförslaget faller i och för sig inom Lagrådets granskningsområde.
Förslaget är emellertid av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna
betydelse. Något yttrande från Lagrådet har därför inte inhämtats över
lagförslaget.
3
4 Lagen om statligt stöd till banker och andra
kreditinstitut
Skälen för regeringens förslag: Riksdagen beslutade den 18 december 1992 att
staten skall garantera att banker och vissa andra kreditinstitut kan fullgöra
sina förpliktelser i rätt tid (prop. 1992/93:135, bet. 1992/93:NU16, rskr.
1992/93:155). I propositionen angavs att statens åtagande skall kvarstå så länge
som det behövs och avvecklas först när förhållandena är sådana att det inte
längre föreligger något hot mot stabiliteten i det finansiella systemet. Det
angavs vidare att en avveckling, som bara kan genomföras efter ett nytt
riksdagsbeslut, skall ske utan att fordringsägarnas intressen riskeras.
Våren 1993 antog riksdagen lagen (1993:765) om statligt stöd till banker och
andra kreditinstitut (prop. 1992/93:245, bet. 1992/93:NU35, rskr. 1992/93:440).
I lagens 1 § anges att statligt stöd enligt lagen kan lämnas till banker och
andra kreditinstitut för att garantera stabiliteten i betalningssystemet och
trygga kreditförsörjningen samt att syftet med statens åtagande är att garantera
att instituten kan fullgöra sina förpliktelser i rätt tid. I 2-4 §§ finns
närmare bestämmelser om i vilka fall stöd kan lämnas och i 5 § föreskrivs att
stödet kan förenas med villkor. Bestämmelserna i 6-26 §§ innebär att villkoren
för statligt stöd kan prövas av en för ändamålet inrättad prövningsnämnd samt
att staten under vissa förhållanden skall äga rätt att lösa in aktierna i ett
kreditinstitut eller ställa det under tvångsförvaltning. Slutligen finns i 27 §
en regel som begränsar rätten till underskottsavdrag om staten överlåter aktie
eller andel i en bank eller annat företag som kan erhålla statligt stöd enligt
lagen.
Lagen trädde i kraft den 1 juli 1993 och tidsbegränsades såvitt avsåg be-
stämmelserna om prövning av avtalsvillkor och om inlösen eller tvångsförvaltning
(6-26 §§). Dessa bestämmelser upphör att gälla vid utgången av år 1995. I
propositionen angavs att för en tidsbegränsning talar främst intresset av att
bestämmelserna - om de fortfarande behövs efter utgången av den angivna tiden -
anpassas till de erfarenheter av tillämpningen som efter hand kan komma att
vinnas. Någon motsvarande begränsning infördes däremot inte beträffande lagens
fem inledande paragrafer eftersom det skulle kunna uppfattas stå i strid med de
ovan nämnda uttalandena i prop. 1992/93:135 om hur länge stödsystemet skall
kvarstå. 27 §, som tillkom genom en lagändring den 1 januari 1994 (prop.
1993/94:50, bet. 1993/94:SkU15, rskr. 1993/94:108), är inte heller
tidsbegränsad.
Mot bakgrund av den stabilisering av banksystemet som ägt rum under de senaste
åren har ett beredande arbete nu inletts inför en avveckling av det statliga
åtagandet. Regeringen gav den 8 juni 1995 Finansinspektionen i uppdrag att
redovisa en bedömning av förutsättningarna, vad gäller den ekonomiska
situationen i de institut som omfattas av det statliga åtagandet, för att
avveckla bankgarantin. Finansinspektionen förväntas redovisa sitt uppdrag under
hösten 1995. Vidare har justitierådet Johan Munck på uppdrag av chefen för
Finansdepartementet gjort en bedömning av de juridiska frågor som kan uppkomma
vid en avveckling av det statliga åtagandet.
Lagen om statligt stöd till banker och andra kreditinstitut har hittills
aldrig behövts tillämpas i de delar som nu är aktuella. Något behov av
förändringar på grundval av erfarenheter gjorda vid tillämpning av lagen har
följaktligen inte framkommit. Lagen innehåller emellertid vissa bestämmelser med
ett starkt expropriationsrättsligt inslag, särskilt möjligheten till inlösen av
aktier i ett kreditinstitut som är aktiebolag eller bankaktiebolag. Regler av
detta slag är främmande för en normal civilrättslig reglering. De tillkom i en
särpräglad situation och bör inte behållas längre än vad som är motiverat med
hänsyn till det finansiella systemets stabilitet. Som nyss nämnts pågår för
närvarande ett arbete med att analysera situationen i samtliga stödberättigade
institut. Innan denna analys är klar och det kan konstateras med en tillräcklig
grad av säkerhet att det inte längre föreligger något behov av att sluta avtal
om stöd med något institut för att undvika ett hot mot stabiliteten i det
finansiella systemet, bör enligt regeringens mening samtliga bestämmelser i
lagen bibehållas.
I avvaktan på resultatet av den beredning av frågan om en avveckling av det
statliga bankstödet som för närvarande pågår bör således giltigheten av 6-26 §§
i lagen förlängas med ett år, dvs. till utgången av år 1996. Detta hindrar inte
att det statliga åtagandet avvecklas tidigare än vid utgången av 1996 om
beredningen av frågan skulle utvisa att en tidigare avveckling är lämplig.
4
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Hellström, Peterson, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Schori,
Blomberg, Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog,
Sundström, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Persson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:70 Ändring i lagen om statligt stöd för
banker och andra kreditinstitut.
5