Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:65 ·
Hämta Doc ·
Vissa frågor inom Luftfartsverkets område m.m.
Ansvarig myndighet: Kommunikationsdepartementet
Dokument: Prop. 65
Regeringens proposition
1995/96:65
Vissa frågor inom Luftfartsverkets område m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 3 oktober 1995
Mona Sahlin
Ines Uusmann
(Kommunikationsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att Luftfartsverket får bilda ett s.k. holdingbolag för
förvaltning av aktierna i Luftfartsverkskoncernens aktiebolag LFV AirportCenter
AB, LFV Handling AB och Swedavia AB. Luftfartsverket får teckna aktier i
holdingbolaget eller lämna aktieägartillskott inom en total ram på 150 miljoner
kronor. Luftfartsverket föreslås också få rätt att teckna borgen för krediter
till förmån för holdingbolaget inom en total ram på 60 miljoner kronor.
Slutligen föreslås att upplupna pensionsskulder för personal som övergår till
LFV Handling AB resp. LFV AirportCenter AB skall garanteras av staten genom
Luftfartsverket.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Ärendet.................................................... 3
3 Allmänna utgångspunkter.................................... 4
4 Luftfartsverkets bolagsverksamhet inordnas i en bolagsgrupp m.m. 5
5 Ekonomiska villkor för holdingbolaget m.m. ................ 7
6 Närmare villkor för LFV Handling AB m.m.................... 9
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 oktober 1995.. 11
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen bemyndigar regeringen
att medge Luftfartsverket att bilda ett bolag för förvaltning av aktierna i
Luftfartsverkskoncernens aktiebolag (holdingbolaget),
att uppdra åt Luftfartsverket att till holdingbolaget överlåta nuvarande
aktier i LFV AirportCenter AB, LFV Handling AB och Swedavia AB,
att medge Luftfartsverket att teckna aktier eller ge aktieägartillskott till
holdingbolaget inom en total ram på 150 miljoner kronor,
att medge Luftfartsverket att teckna borgensförbindelser för krediter upp till
60 miljoner kronor till förmån för holdingbolaget avseende finansiella åtaganden
i bolagsgruppen,
att återkalla tidigare bemyndiganden för Luftfartsverket att teckna aktier,
lämna aktieägartillskott eller teckna borgensförbindelser till förmån för
Swedavia AB, LFV AirportCenter AB resp. LFV Handling AB, i den del de inte redan
utnyttjats,
att medge Luftfartsverket att ställa garanti för upplupna pensionsskulder för
personal som övergår till LFV Handling AB och LFV AirportCenter AB, samt
att medge att Luftfartsverket och Banverket ställer ut en obegränsad
likviditets- och kapitaltäckningsgaranti.
2 Ärendet
I en skrivelse till regeringen den 15 mars 1995 har Luftfartsverket begärt bl.a.
att regeringen medger att verket bildar två av staten helägda aktiebolag vars
aktier skulle förvaltas av verket, ett s.k. holdingbolag för förvaltning av
aktierna i aktiebolag inom Luftfartsverkskoncernen, samt ett bolag för ramp- och
expeditionstjänst (s.k. ground handling). Verket begär också att få rätt att
teckna aktier i dessa bolag m.m.
Framställningen har remitterats till Riksrevisionsverket, Statskontoret och
Konkurrensverket. Dessa tillstyrkte Luftfartsverkets förslag beträffande ramp-
och expeditionstjänsten.
Regeringen beslöt den 4 maj 1995 att Luftfartsverket får bilda ett aktiebolag
för ramp- och expeditionstjänst. Luftfartsverket gavs vidare rätt att teckna
aktier för maximalt 15 miljoner kronor i ett sådant aktiebolag. Regeringen
beslöt vidare att verkets pensionsåtaganden för personal i ramp- och
expeditionstjänst som överförs från Luftfartsverket till aktiebolaget skall
övertas av aktiebolaget.
I beslutet anförde regeringen vidare att den kommer att fatta beslut
beträffande de närmare villkoren för bolaget och verkets skrivelse i övrigt
efter hörande av riksdagen.
Bl.a. mot bakgrund av detta beslut och efter synpunkter från remissinstanserna
har Luftfartsverket den 1 juni 1995 inkommit med ett kompletterande underlag
beträffande de delfrågor som kräver riksdagens ställningstagande.
3 Allmänna utgångspunkter
Riksdagen beslutade den 1 april 1993 (prop. 1992/93:100 bil. 7, bet.
1992/93:TU19, rskr. 1992/93:245) att bemyndiga regeringen att besluta om
överförande av viss verksamhet inom Luftfartsverkets område till bolagsform på
de villkor som anförts i propositionen.
I propositionen anfördes bl.a. att bolagen skulle avse sådan kommersiell
verksamhet som kan bedrivas på en fungerande marknad och som är så långsiktigt
stabil att den kan bedrivas utan subventioner. Riksdagen bemyndigade i samma
beslut regeringen att besluta om förvärv och tecknande av aktier m.m. i sådana
bolag.
Riksdagen har vidare vid flera tidigare tillfällen beslutat godkänna förslag
om bildande av s.k. holdingbolag under andra affärsverk inom
Kommunikationsdepartementets område. Det gäller dels år 1980 Teleinvest AB och
år 1981 Postbolagen AB, helägda av de tidigare affärsverken Televerket resp.
Postverket, dels år 1985 etablerandet av Swedcarrier AB, helägt av affärsverket
SJ. Motiven för dessa beslut har bl.a. varit att åstadkomma en effektivare
samlad förvaltning av de verksamheter som affärsverken bedrivit i
dotterbolagsform genom bildande av bolagsgrupper.
Luftfartsverkets dotterbolag
Affärsverket Luftfartsverket bildar i dag LFV-koncernen tillsammans med följande
av staten helägda aktiebolag.
Swedavia AB bildades år 1982 (prop. 1981/82:185, bet. 1981/82:TU32, rskr.
1981/82:289) och har ett aktiekapital på 3,6 miljoner kronor. Bolagets affärsidé
är att marknadsföra Luftfartsverkets kunnande internationellt, att organisera
och genomföra utlandsprojekt samt att främja svensk export inom
luftfartssektorn. Swedavia omsatte år 1994 37,6 miljoner kronor med sex fast
anställda personer samt därutöver projektanställda från Luftfartsverket i de
olika projekten. Luftfartsverkets ram för aktieteckning i Swedavia har
utnyttjats fullt ut. Dessutom har verket rätt att till förmån för bolaget teckna
borgen upp till 10 miljoner kronor, varav 3 miljoner kronor utnyttjats hittills.
LFV AirportCenter AB bildades år 1991 (prop. 1990/91:100 bil. 8, bet.
1990/91:TU20, rskr. 1990/91:177) och har ett aktiekapital på 13 miljoner kronor.
En aktieemission är planerad vilken kommer att öka aktiekapitalet till
23,8 miljoner kronor. Bolagets huvuduppgift är att utveckla verksamheten i
kommunikations- och serviceanläggningen SkyCity på Stockholm-Arlanda flygplats
och därmed bidra till att stärka Arlandas och flygsektorns konkurrenskraft.
Bolaget förvaltar också sedan den 1 maj 1995 SkyCity-anläggningen åt ägaren SPP
i enlighet med ett träffat förvaltningsavtal. Bolaget omsatte år 1994
7,5 miljoner kronor med nio anställda personer. Luftfartsverket har rätt att
teckna aktier i bolaget upp till 80 miljoner kronor samt att teckna borgen upp
till 10 miljoner kronor.
LFV Handling AB bildades den 1 juli 1995 till följd av det tidigare nämnda
regeringsbeslutet den 4 maj 1995. Bolaget, som har ett initialt aktiekapital på
15 miljoner kronor, har som uppgift att bedriva ramp- och expeditionstjänst,
tills vidare vid Stockholm-Arlanda och Göteborg-Landvetter flygplatser. Vid sitt
etablerande hade bolaget ca 900 anställda personer och en beräknad omsättning på
ca 300 miljoner kronor per år.
A-banan Projekt AB bildades i december 1994 (prop. 1993/94:39,
bet. 1993/94:TU6, rskr. 1993/94:74), och har ett aktiekapital på 10 miljoner
kronor som förvaltas till 50 % av Luftfartsverket och 50 % av Banverket. Bolaget
har som uppgift att administrera dels upphandlingen i konkurrens av en
järnvägsförbindelse till Arlanda inkl. trafikupplägg, dels projektets samlade
rättigheter och skyldigheter. Bolaget har två anställda och en omsättning på ca
10 miljoner kronor per år.
4 Luftfartsverkets bolagsverksamhet inordnas i en bolagsgrupp m.m.
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: |
| |
| - Luftfartsverket får bilda ett s.k. holdingbolag för |
| förvaltning av aktierna i LFV-koncernens aktiebolag. Verket |
| får i uppdrag att överlåta aktierna i LFV AirportCenter AB, |
| LFV Handling AB och Swedavia AB till holdingbolaget. |
| |
| - Förvaltningen av aktierna i A-banan Projekt AB bibehålls även|
| fortsättningsvis direkt under affärsverket. |
| |
| - Luftfartsverket och Banverket bemyndigas att utfärda en obe- |
| gränsad likviditets- och kapitaltäckningsgaranti. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Luftfartsverket anger i sin skrivelse till
regeringen att med tillkomsten av LFV Handling AB har bolagsandelen inom
koncernen utökats avsevärt och utgör nu en väsentlig del av LFV-koncernens
totala verksamhet. Verket finner det därför angeläget från både styrsynpunkt och
från finansierings- och skattesynpunkt att ett s.k. holdingbolag eller
moderbolag bildas för att samordna bolagsgruppen.
Regeringen anser att, i likhet med vad som tidigare varit fallet för flera
andra affärsverk inom Kommunikationsdepartementets område, skäl finns att
tillgodose denna strävan från Luftfartsverket om en förbättrad styrning och
förvaltning av de verksamheter som enligt tidigare redovisning bedrivs i
aktiebolagsform. En viktig utgångspunkt är därvid att ägarstyrningen inte
påverkas negativt.
Formellt innebär förslaget att en underkoncern bildas till affärsverket som
konsolideras för sig och har en egen koncernredovisning och lämnar officiellt
bokslut. Därefter konsolideras underkoncernen i Luftfartsverket på koncernnivå.
Liksom tidigare kan emellertid Luftfartsverket styras av ägaren på
koncernnivå, inte på affärsverksnivå. Det betyder att gällande ekonomiska mål i
sig inte påverkas av överflyttningen av verksamhet till bolagsform. Regeringen
avser att återkomma till dessa frågor i budgetpropositionen år 1996.
Bolagsgruppen avses att liksom övriga divisioner och resultatenheter i verket
styras individuellt med Luftfartsverkets koncernstyrelse och generaldirektör som
ansvariga för verksamheten.
Det föreslagna holdingbolaget skulle i första hand ägna sig åt förvaltning och
samordning av finansierings- och skattefrågor inom bolagsgruppen. Denna föreslås
bestå av LFV AirportCenter AB, LFV Handling AB och Swedavia AB, vars aktier
överlåtes från affärsverket på holdingbolaget (se figur).
Luftfartsverket har föreslagit att holdingbolaget, under förutsättning av
godkännande av regering och riksdag skall bildas senast den 31 december 1995, så
att bolagsgruppen kan verka som en sammanhållen koncern fr.o.m. verksamhetsåret
1996.
Regeringen delar Luftfartsverkets syn i dessa frågor.
A-banan Projekt AB
Som tidigare nämnts ägs detta aktiebolag av staten varvid 50 % av aktierna
förvaltas av Luftfartsverket och återstående 50 % av Banverket. Bolaget har som
uppgift att administrera dels statens upphandling i konkurrens av en
järnvägsförbindelse med Arlanda flygplats inkl. trafikupplägg, dels projektets
samlade rättigheter och skyldigheter.
Riksdagen har (prop. 1993/94:213, bet. 1993/94:TU36, rskr. 1993/94:436)
tidigare bemyndigat regeringen att låta Luftfartsverket och Banverket såsom
ägare till A-banan Projekt AB ge kapitaltillskott till bolaget när behov därtill
föreligger och att godkänna att regeringen får återkomma till riksdagen med
förslag till hur sådana kapitaltillskott skall täckas. Dessa bemyndiganden har
vidareförts till verken i regleringsbrev den 21 juni 1995.
Luftfartsverket och Banverket har anmält att det är lämpligt att till A-banan
Projekt AB först ställa ut en obegränsad likviditets- och kapitaltäck-
ningsgaranti. Vid behov kommer verken sedan att fullgöra sina förpliktelser
enligt garantin genom att lämna kapitaltillskott till A-banan Projekt AB.
Regeringen föreslår därför att riksdagen bemyndigar regeringen att medge att
Luftfartsverket och Banverket utfärdar den beskrivna garantin.
Mot bakgrund av de nu beskrivna speciella ägarförhållandena och det planerade
garantiförhållandet m.m. bör Luftfartsverkets 50-procentiga aktieinnehav i A-
banan Projekt AB inte ingå i bolagsgruppen utan ligga kvar direkt i
affärsverket.
5 Ekonomiska villkor för holdingbolaget m.m.
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: |
| |
| - Luftfartsverket får rätt att teckna aktier eller ge |
| aktieägartillskott till holdingbolaget inom en total ram på |
| 150 miljoner kronor. Inom denna ram kommer Luftfartsverket |
| att initialt teckna aktier på 45 miljoner kronor. |
| |
| - Luftfartsverket får rätt att teckna borgensförbindelser för |
| krediter upp till 60 miljoner kronor till förmån för |
| holdingbolaget avseende finansiella åtaganden i |
| bolagsgruppen. |
| |
| - Tidigare givna bemyndiganden för Luftfartsverket att teckna |
| aktier, lämna aktieägartillskott eller teckna |
| borgensförbindelser till förmån för Swedavia AB, LFV |
| AirportCenter AB resp. LFV Handling AB återkallas i de delar |
| de inte redan utnyttjats. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: LFV-koncernens totala finansiering kommer även
fortsättningsvis hållas samman genom affärsverkets befintliga
internbanksfunktion. Genom att samordna finansieringsfrågorna på detta sätt kan
koncernens finansieringskostnader hållas nere. Genom bildandet av ett
holdingbolag kan bolagsgruppens skattesituation underlättas genom att
koncernbidrag kan överföras mellan de ingående dotterbolagen via holdingbolaget.
Eftersom statens löpande finansiering genom affärsverket inte får
sammanblandas med holdingbolagets finansiering kommer två separata
kontostrukturer att finnas i koncernen.Det är därvid viktigt att bolagsgruppen
klarar sina löpande finansiella åtaganden av egen kraft. Av det skälet föreslås
att bolagsgruppen initialt ges en god soliditet. Dessutom bör tillräckligt
finansiellt utrymme ges i form av ytterligare rambefogenheter för
Luftfartsverket att teckna aktier eller lämna aktieägartillskott samt ge borgen
för finansiella krediter.
Luftfartsverket föreslår i sin skrivelse att det nya holdingbolaget initialt
skall få ett eget aktiekapital på 45 miljoner kronor, vilket i princip motsvarar
värdet på de aktier som bolaget föreslås överta från Luftfartsverket i de i
bolagsgruppen ingående dotterbolagen. Soliditeten för hela bolagsgruppen kan
därvid beräknas till ca 40 %.
Luftfartsverket har för närvarande bemyndigande att teckna aktier eller lämna
aktieägartillskott i de dotterbolag som avses ingå i bolagsgruppen upp till
sammanlagt 98,6 miljoner kronor. Motsvarande rättigheter att teckna borgen till
förmån för bolagen uppgår till 20 miljoner kronor.
Det följer av den föreslagna konstruktionen att holdingbolaget har rätt att
överta befogenheterna att teckna aktier, lämna aktieägartillskott resp. teckna
borgen för dotterbolagen i bolagsgruppen, varvid motsvarande befogenheter för
Luftfartsverket kan återkallas. Dock föreslås den av Luftfartsverket utfärdade
kapitaltäckningsgarantin till förmån för LFV AirportCenter AB (prop. 1993/94:150
bil. 6, bet. 1993/94:TU38, rskr. 1993/94:437) avseende detta bolags åtagande i
förvaltningsavtalet med SPP kvarligga i affärsverket.
Luftfartsverket anför i sin skrivelse att utökade rambefogenheter är önskvärda
både vad avser kapitaltillskott och borgensåtaganden för att bolagsgruppen skall
få rimliga förutsättningar att på längre sikt klara sina åtaganden. Verket anför
som skäl för detta bl.a. den konkurrens som LFV Handling AB kommer att utsättas
för fr.o.m. år 1996, och den räntepåverkan som förvaltningsavtalet med SPP
innebär för LFV AirportCenter AB. Luftfartsverket föreslår mot denna bakgrund en
total ram för teckning av nyemitterade aktier eller aktieägartillskott i
holdingbolaget på 150 miljoner kronor, och en total ram för borgensåtagande till
förmån för holdingbolaget på 60 miljoner kronor.
Regeringen delar Luftfartsverkets syn i dessa frågor.
6 Närmare villkor för LFV Handling AB m.m.
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning och förslag: |
| |
| - Genom tillskapandet av ett holdingbolag med tidigare |
| behandlade ekonomiska och finansiella villkor kan LFV |
| Handling AB ges nödvändig stabilitet inför kommande |
| konkurrensutsättning. |
| |
| - Pensionsskulder för personal som övergår till LFV Handling AB|
| och LFV AirportCenter AB skall garanteras av staten genom |
| Luftfartsverket. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning och förslag: Regeringen har, som tidigare
nämnts, den 4 maj 1995 beslutat att Luftfartsverket får bilda ett aktiebolag för
ramp- och expeditionstjänst. Det nya bolaget, kallat LFV Handling AB, påbörjade
som nämnts sin verksamhet den 1 juli 1995 genom att ta över handlingverksamheten
vid Arlanda och Landvetters flygplatser.
Regeringens beslut bör ses mot bakgrund av riksdagens tidigare nämnda
bemyndigande för regeringen att besluta om överförande till bolagsform av viss
kommersiell verksamhet inom Luftfartsverket. Konkurrensverket och
Luftfartsverket har överenskommit om att konkurrensen i handlingverksamheten vid
Arlanda och Landvetters flygplatser skall utökas från år 1996 genom att
Luftfartsverket skall tillåta ytterligare en fristående operatör i denna
verksamhet. Därmed fanns enligt regeringens mening starka skäl att
organisatoriskt särskilja verkets egen handlingverksamhet från den
infrastrukturansvariga flygplatshållaren Luftfartsverket vid dessa
konkurrensutsatta flygplatser. Det bör nämnas att det inom EU för närvarande
bereds ett förslag om regler för utökad konkurrens i handlingverksamheten vid
större europeiska flygplatser, vilket också kan komma att innefatta bestämmelser
om ett sådant organisatoriskt särskiljande.
Regeringens beslut innefattade ett bemyndigande för Luftfartsverket att teckna
aktier för maximalt 15 miljoner kronor i handlingbolaget, vilket verket nu
utnyttjat. Detta aktiekapital ansågs som ett minimum för att bolaget skulle
kunna etableras, men bedömdes också som provisoriskt i avvaktan på riksdagens
hörande beträffande frågan om inrättande av en bolagsgrupp med holdingbolag.
Efter den beslutade ytterligare konkurrensutsättningen av LFV Handling AB från
år 1996 bedömer Luftfartsverket att behov finns av att stärka den ekonomiska
basen i bolaget, bl.a. vad avser soliditeten som för närvarande beräknas till ca
27 %.
LFV Handling AB:s verksamhet kommer, som framgått att bedrivas i konkurrens
och utan några statliga subventioner. Normala affärsmässiga avkastnings- och
ägarkrav kommer att ställas på verksamheten.
Genom regeringens förslag om inrättande av ett av Luftfartsverket helägt
holdingbolag och inordnande av LFV Handling AB i en bolagsgrupp, samt de
bemyndiganden beträffande ytterligare aktieteckning, aktieägartillskott och
borgensförbindelser som tidigare redogjorts för anser emellertid regeringen att
handlingbolaget kommer att kunna ges tillfredsställande stabilitet inför den
kommande konkurrensutsättningen.
Ett villkor vid bildandet av handlingbolaget var att vid överföringen av ramp-
och expeditionstjänst från Luftfartsverket till LFV Handling AB verkets
pensionsåtaganden för berörd personal skulle övertas av aktiebolaget.
Luftfartsverket har i sin skrivelse till regeringen den 1 juni 1995 redogjort
för pensionsåtaganden för personal som har överförts från verket dels till LFV
Handling AB, dels till LFV AirportCenter AB den 1 juli 1995. Pensionsåtagandena
uppgår sammanlagt till ca 23,9 miljoner kronor, vartill kommer semester- och
kompensationslöneskulder på ytterligare ca 12,7 miljoner kronor. Luftfartsverket
föreslår att regeringen, i linje med hittills gällande praxis beslutar att
garantera dessa pensionsutfästelser.
Regeringen anser att staten genom Luftfartsverket bör medges att garantera
pensionsåtagandena för personal som övergått till LFV Handling AB resp. LFV
AirportCenter AB.
Kommunikationsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 oktober 1995
Närvarande: statsrådet Sahlin, ordförande, och statsråden
Hjelm-Wallén, Hellström, Freivalds, Persson, Blomberg, Heckscher, Andersson,
Uusmann, Sundström
Föredragande: statsrådet Uusmann
Regeringen beslutar proposition 1995/96:65 Vissa frågor inom Luftfartsverkets
område m.m.