Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:56 ·
Hämta Doc ·
Ändringar i lagen om folkbokföringsregister, m.m.
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 56
Regeringens proposition
1995/96:56
Ändringar i lagen om folkbokföringsregister, m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 12 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Jan Nygren
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att skattemyndigheten i länet skall få ha
terminalåtkomst till de lokala folkbokföringsregister som förs inom myndighetens
verksamhetsområde.
Vidare föreslås vissa ändringar i skatteregisterlagen (1980:343). Uppgift om
beslut om skuldsanering och om att en person ålagts betalningsansvar i egenskap
av företrädare för en juridisk person skall få registreras i det centrala
skatteregistret. Ett förtydligande av 10 § skatteregisterlagen föreslås så att
det klart framgår att åtkomst även får finnas till uppgifter som avser tidigare
beskattningsår. Slutligen föreslås att samtliga skattemyndigheter skall få ha
åtkomst till de uppgifter om näringsverksamhet som näringsidkare skall lämna i
självdeklarationen och uppgift om att revision pågår eller planeras.
I propositionen föreslås vidare att skattemyndigheten och kronofog-
demyndigheten skall få möjlighet att ta del av hemliga telefonnummer och
adresser i likhet med vad som gällde före bolagiseringen av Televerket och
Posten.
Slutligen föreslås vissa ändringar i utsökningsregisterlagen (1986:617),
sekretesslagen (1980:100) och lagen (1985:146) om avräkning vid återbetalning av
skatter och avgifter.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut ................................................4
2 Lagtext
........................................................................5
2.1Förslag till lag om ändring i lagen (1990:1536) om
folkbokföringsregister ...............................................5
2.2Förslag till lag om ändring i skatteregisterlagen
(1980:343)..............................................................6
2.3Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1915) om ändring
i skatteregisterlagen (1980:343) ....................................8
2.4Förslag till lag om ändring i telelagen (1993:597)..............11
2.5Förslag till lag om ändring i postlagen (1993:1684) ...........12
2.6Förslag till lag om ändring i utsökningsregisterlagen
(1986:617) .............................................................13
2.7Förslag till lag om ändring i sekretesslagen (1980:100) ......14
2.8Förslag till lag om ändring i lagen (1985:146) om avräkning
vid återbetalning av skatter och avgifter .........................15
3 Ärendet och dess beredning .............................................16
4 Utökad terminalåtkomst till de lokala folkbokförings-
regi-
stren......................................................................17
5 Skatteregistret ..............................................................
19
5.1Registrering av skuldsanering m.m. i det centrala
skatteregistret ..........................................................
19
5.2Terminalåtkomst till det centrala skatteregistret ................20
5.3Terminalåtkomst till uppgifter om näringsverksamhet
samt planerade och pågående revisioner .........................22
6 Tillgång till uppgifter om telefonnummer och adresser ............24
7 Utsökningsregistren ........................................................29
8 Ekonomiska konsekvenser ................................................30
9 Författningskommentar ....................................................30
9.1Förslaget till ändring i lagen (1990:1536) om
folkbokföringsregister ................................................30
9.2Förslaget till ändring i skatteregisterlagen
(1980:343)..............................................................30
9.3Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1915) om
ändring i skatteregisterlagen (1980:343) ..........................31
9.4Förslaget till lag om ändring i telelagen (1993:597) ............31
9.5Förslaget till lag om ändring i postlagen (1993:1684) .........32
9.6Förslaget till lag om ändring i utsökningsregisterlagen
(1986:617) .............................................................33
9.7Förslaget till lag om ändring i sekretesslagen (1980:100) .....33
9.8Förslaget till lag om ändring i lagen (1985:146) om avräk-
ning vid återbetalning av skatter och avgifter ....................33
Bilaga 1 Lagrådsremissens lagförslag.... ................................34
Bilaga 2 Lagrådets yttrande ................................................45
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12
oktober 1995 ..................................................................
46
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister,
2. lag om ändring i skatteregisterlagen (1980:343),
3. lag om ändring i lagen (1994:1915) om ändring i
skatteregisterlagen (1980:343),
4. lag om ändring i telelagen (1993:597),
5. lag om ändring i postlagen (1993:1684),
6. lag om ändring i utsökningsregisterlagen (1986:617),
7. lag om ändring i sekretesslagen (1980:100),
8. lag om ändring i lagen (1985:146) om avräkning vid återbetalning
av skatter och avgifter.
3
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister
Härigenom föreskrivs att 9 § lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister skall
ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
9 §
-------------------------------------------------------
Inom en skattemyndighet Inom en skattemyndighet
får terminalåtkomst till ett får terminalåtkomst finnas
lokalt folkbokföringsregis- till de lokala
ter endast finnas hos det folkbokföringsregister som
lokala skattekontor för vars förs inom myndighetens
verksamhetsområde registret verksamhetsområde.
förs.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
5
2.2 Förslag till ändring i skatteregisterlagen (1980:343)
Härigenom föreskrivs att 10 § skatteregisterlagen (1980:343)1 skall ha
följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
10 §2
-------------------------------------------------------
Terminalåtkomst till Terminalåtkomst till
uppgifter i det centrala uppgifter i det centrala
skatteregistret får finnas skatteregistret får finnas
endast för de ändamål som endast för de ändamål som
anges i 1 § och i den anges i 1 § och i den
utsträckning i övrigt som utsträckning i övrigt som
anges i andra-sjätte anges i andra-femte
styckena. styckena.
Skattemyndigheten i länet Skattemyndigheten i länet
får ha terminalåtkomst till får ha terminalåtkomst till
uppgifter som avses i 5 och uppgifter som avses i 5
6 §§, 7 § 1-6, 8, 9, 13, 15, och 6 §§, 7 § 1-6, 7, dock
17 och 22 samt de uppgifter endast i fråga om uppgifter
därutöver som behövs för ut- som skall lämnas enligt 2
färdande av skattsedel och kap. 19 § lagen (1990:325)
dubblettskattsedel. om självdeklaration och
kontrolluppgifter, 8, 9,
13—15, 17 och 22 samt de
uppgifter därutöver som
behövs för utfärdande av
skattsedel och dubb-
lettskattsedel.
Skattemyndigheten får ha
terminalåtkomst också till
övriga uppgifter som avses
i 7 § om de, för pågående
Skattemyndigheten får eller annat beskattningsår,
vidare ha terminalåtkomst hänför sig till länet eller
till uppgifter som avses i avser skattskyldig som be-
7 § 7, 10-12, 14, 16, 18, skattas i länet.
20, 21, 23 och 24 och som
hänför sig till länet eller
gäller skattskyldig som
beskattas i länet.
Riksskatteverket får ha
terminalåtkomst till
uppgifter som avses i 5 och Riksskatteverket får ha
6 §§ samt 7 § 1-18, 20-24. terminalåtkomst till
uppgifter som avses i 5-7
§§.
Kronofogdemyndighet får ha terminalåtkomst till uppgifter enligt 5 och 6 §§
samt 7 § 1, 3 och 4. Kronofogdemyndighet i det län där ett mål är registrerat
för exekutiva åtgärder får vidare ha sådan terminalåtkomst i fråga om uppgifter
enligt 7 § 7, 8, 12 och 13. Terminalåtkomsten får avse den som är registrerad
som gäldenär hos kronofogdemyndighet eller
1 Lagen omtryckt 1983:143.
2 Senaste lydelse 1994:1905.
6
make till gäldenären eller annan som sambeskattas med gäldenären. I fråga om
uppgifter enligt 7 § 1 får terminalåtkomsten avse också den som är delägare i
fåmansföretag där någon som avses i tredje meningen är delägare.
Av rådets förordning (EEG) nr 218/92 framgår att behörig myndighet i ett annat
EU-land får ha terminalåtkomst till uppgifter rörande mervärdesskatt.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
7
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1915) om
ändring i skatteregisterlagen (1980:343)
Härigenom föreskrivs att 7 § skatteregisterlagen (1980:343)1 i paragrafens
lydelse enligt lagen (1994:1915) om ändring i nämnda lag skall ha följande
lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
För fysisk och juridisk person får, utöver de uppgifter som anges i 5 och 6
§§, det centrala skatteregistret innehålla följande uppgifter.
1. Sådana uppgifter om ägarförhållandena i fåmansföretag, företag som enligt 3
§ 12 mom. nionde stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall
behandlas som fåmansföretag, fåmansägt handelsbolag och dotterföretag som avses
i 2 kap. 16 § lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter.
2. Uppgifter angående avslutad revision, verkställt besök eller annat
sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen (1990:324), 17 kap. 4 § mervär-
desskattelagen (1994:200), 78 § 2 a mom. uppbördslagen (1953:272), 27 a § lagen
(1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen
(1958:295) om sjömansskatt. För varje sådan åtgärd får anges tid, art, beskatt-
ningsperiod, skatteslag, myndighets beslut om beloppsmässiga ändringar av skatt
eller underlag för skatt med anledning av åtgärden samt uppgift huruvida
bokföringsskyldighet har fullgjorts.
3. Uppgift om registrering av skyldighet att betala skatt, uppgift om innehav
av skattsedel på preliminär skatt, uppgifter om beslut om återkallelse av
skattsedel på preliminär F-skatt med angivande av skälen för beslutet, uppgifter
som behövs för att bestämma skatt eller avgift enligt uppbördslagen, lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare, lagen (1990:659) om särskild
löneskatt på vissa förvärvsinkomster, lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt
för utomlands bosatta, lagen (1990:912) om nedsättning av socialavgifter,
mervärdesskattelagen och lagen (1951:763) om beräkning av statlig inkomstskatt
på ackumulerad inkomst samt uppgifter om redovisning, inbetalning och
återbetalning av sådana skatter eller avgifter.
4. Uppgift om maskinellt framställt förslag till beslut om beskattning.
5. Uppgift om beslut om anstånd med avgivande av deklaration och med betalning
av skatt, dock ej skälen för besluten, samt uppgift om att laga förfall
föreligger för underlåtenhet att fullgöra deklarationsskyldighet.
6. Administrativa och tekniska uppgifter som behövs för beskattningen.
1 Lagen omtryckt 1983:143.
8
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7. Uppgifter som skall lämnas i förenklad självdeklaration, särskild
självdeklaration enligt 2 kap. 10 § första stycket punkterna 2-4 och andra
stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter samt uppgifter som skall
lämnas enligt 2 kap. 25 § lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter.
8. Uppgift om beslut om beskattning, dock ej skälen för beslutet och uppgift
om utmätning enligt 68 § 6 mom. uppbördslagen.
-------------------------------------------------------
9. Uppgift om att fordran 9. Uppgift om att
mot personen registrerats fordran mot personen
hos kronofogdemyndighet, registrerats hos kronofog-
uppgift om indriv- demyndighet, uppgift om
ningsresultat, uppgift om indrivningsresultat, upp-
beslut om ackord, gift om att en person
likvidation eller konkurs ålagts betalningsskyldighet
samt uppgift om betalnings- i egenskap av bolagsman
inställelse. eller företrädare för en
juridisk person, uppgift
om beslut om skuldsane-
ring, ackord, likvidation
eller konkurs samt uppgift
om betalningsinställelse.
10. Uppgift om antal anställda och de anställdas personnummer.
11. Uppgift om telefonnummer, särskild adress för skattsedelsförsändelse samt
namn, adress och telefonnummer för ombud.
12. Uppgift från kontrolluppgift som enligt 3 kap. lagen om självdeklaration
och kontrolluppgifter skall lämnas utan föreläggande samt från sådan särskild
uppgift som avses i 3 § lagen (1959:551) om beräkning av pensionsgrundande
inkomst enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
13. Uppgift om beteckning, köpeskilling, basvärde, delvärde, taxeringsvärde,
omräknat delvärde, beskattningsnatur, typ av fång och tidpunkt för fånget för
fastighet som ägs eller innehas av personen, andelens storlek om fastigheten har
flera ägare och övriga uppgifter som behövs för beräkning av statlig fastig-
hetsskatt samt uppgift som behövs för värdering av bostad på fastighet.
14. Uppgift om tid och art för planerad eller pågående revision samt
beskattningsperiod och skatteslag som denna avser samt uppgift om tid för
planerat besök eller annat sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen, 17
kap. 4 § mervärdesskattelagen, 78 § 2 a mom. uppbördslagen, 27 a § lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen om sjömansskatt.
15. Uppgift om postgiro- och bankgironummer, om personen är näringsidkare
samt, om fullmakt lämnats för bank- eller postgiro att ta emot
skatteåterbetalning på ett konto, datum för fullmakten samt kontots nummer och
typ.
16. Uppgift om antal perioder om trettio dagar för vilka den skattskyldige
uppburit inkomst som beskattas enligt lagen om sjömansskatt.
17. Uppgift om omsättning i näringsverksamhet.
18. Uppgifter angående resultat av bruttovinstberäkning, annan beräkning av
relationstal eller liknande, skönsmässig beräkning och belopp som under
beskattningsåret stått till förfogande för levnadskostnader.
19. Uppgift från centrala bilregistret om innehav av fordon samt om fordonets
registreringsnummer, märke, typ och årsmodell.
20. Uppgift för beräkning av skattereduktion för fackföreningsavgift och
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1993:672) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus för bestämmande av
skattereduktion enligt samma lag samt uppgift om beslut om sådan
skattereduktion.
21. Uppgift om bosättningsland och tidpunkt för byte av bosättningsland.
22. Uppgifter om antal årsanställda i en koncern i fall som avses i 2 kap. 16
§ sista stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter, totalt
respektive i Sverige, koncernomsättning och koncernbalansomslutning för
koncernmoderföretag.
23. Uppgift om beteckning på ersättningsbostad som avses i 11 § lagen
(1993:1469) om uppskovsavdrag vid byte av bostad, uppskovsavdragets storlek,
belopp som enligt 10 § nämnda lag skall reducera omkostnadsbeloppet samt, om
ersättningsbostaden utgörs av bostad som avses i 11 § andra meningen nämnda lag,
föreningens eller bolagets organisationsnummer och namn.
24. Uppgift som skall lämnas enligt 13 kap. 29 eller 30 §§ mer-
värdesskattelagen.
9
2.4 Förslag till lag om ändring i telelagen (1993:597)
Härigenom föreskrivs att 27 § telelagen (1993:597) skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
27 §
Den som driver televerksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till
uppgift som avses i 25 § första stycket skall på begäran lämna
1. uppgift, som avses i 25 § första stycket 1, till en myndighet som i ett
särskilt fall behöver en sådan uppgift för delgivning enligt delgivningslagen
(1970:428), om myndigheten finner att det kan antas att den som söks för
delgivning håller sig undan eller att det annars finns synnerliga skäl,
2. uppgift, som avses i 25 § första stycket 1 och som angår misstanke om
brott, till åklagarmyndighet, polismyndighet eller någon annan myndighet som har
att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet och detta enligt
myndighetens bedömning kan föranleda annan påföljd än böter,
-------------------------------------------------------
3. uppgift, som avses i 3. uppgift som avses i
25 § första stycket 3 och som25 § första stycket 3 och
angår misstanke om brott, som angår misstanke om
till åklagarmyndighet, brott till åklagarmyn-
polismyndighet eller någon dighet, polismyndighet
annan myndighet som skall eller någon annan myndighet
ingripa mot brottet, om det som skall ingripa mot
för brottet inte är brottet, om det för brottet
föreskrivet lindrigare inte är föreskrivet
straff än fängelse i två år. lindrigare straff än
fängelse i två år,
4. uppgift som avses i
25 § första stycket 1 till
en kronofogdemyndighet som
behöver uppgiften i exe-
kutiv verksamhet, om
myndigheten finner att
uppgiften är av väsentlig
betydelse för handläggningen
av ett ärende,
5. uppgift som avses i
25 § första stycket 1 till
en skattemyndighet som
behöver uppgiften i
verksamhet som avser
kontroll av skatt eller
avgift eller i utredning
om rätt folkbokföringsort
enligt folkbokföringslagen
(1991:481), om myndigheten
finner att uppgiften är av
väsentlig betydelse för
handläggningen av ett
ärende.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
10
2.5 Förslag till lag om ändring i postlagen (1993:1684)
Härigenom föreskrivs att 20 § postlagen (1993:1684) skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
20 §
Den som bedriver postverksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till
uppgift som avses i 19 § första stycket skall på begäran lämna
1. uppgift om enskilds adress, telefonnummer eller arbetsplats till en
myndighet som i ett särskilt fall behöver en sådan uppgift för delgivning enligt
delgivningslagen (1970:428), om myndigheten finner att det kan antas att den som
söks för delgivning håller sig undan eller att det annars finns synnerliga skäl,
-------------------------------------------------------
2. uppgift som rör 2. uppgift som rör
misstanke om brott till misstanke om brott till
åklagarmyndighet, polis- åklagarmyndighet, polis-
myndighet eller någon annan myndighet eller någon annan
myndighet som har att myndighet som har att
ingripa mot brottet, om det ingripa mot brottet, om
för brottet inte är det för brottet inte är
föreskrivet lindrigare föreskrivet lindrigare
straff än fängelse i två år. straff än fängelse i två år,
3. uppgift om enskilds
adress till en
kronofogdemyndighet som
behöver uppgiften i
exekutiv verksamhet, om
myndigheten finner att
uppgiften är av väsentlig
betydelse för handläggningen
av ett ärende,
4. uppgift om enskilds
adress till en
skattemyndighet som behöver
uppgiften i verksamhet som
avser kontroll av skatt
eller avgift eller i
utredning om rätt
folkbokföringsort enligt
folkbokföringslagen
(1991:481), om myndigheten
finner att uppgiften är av
väsentlig betydelse för
handläggningen av ett
ärende.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
11
2.6 Förslag till lag om ändring i utsökningsregisterlagen (1986:617)
Härigenom föreskrivs att 2 § utsökningsregisterlagen (1986:617) skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 §1
-------------------------------------------------------
Riksskatteverket är Riksskatteverket är
registeransvarigt för det registeransvarigt för det
centrala utsöknings- centrala utsöknings-
registret. En registret.
kronofogdemyndighet är Kronofogdemyndigheten är
registeransvarig för registeransvarig för
registret, när det gäller registret när det gäller
uppgifter i mål eller ärendenuppgifter i mål eller
som handläggs hos myn- ärenden som handläggs hos
digheten, enligt de närmare myndigheten och uppgifter
föreskrifter regeringen som annars har förts in i
meddelar. registret av myndigheten.
Kronofogdemyndigheten är registeransvarig för det regionala ut-
sökningsregistret för länet.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse 1995:441.
12
2.7 Förslag till lag om ändring i sekretesslagen (1980:100)
Härigenom föreskrivs att i 9 kap. 19 § sekretesslagen (1980:100)1 ordet
"utsökningsregistret" skall bytas ut mot "ett utsökningsregister".
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse av 9 kap. 19 § 1986:618.
13
2.8 Förslag till lag om ändring i lagen (1985:146) om
avräkning vid återbetalning av skatter och avgifter
Härigenom föreskrivs att i 2, 3 och 15 §§ lagen (1985:146) om avräkning vid
återbetalning av skatter och avgifter1 ordet "utsökningsregistret" skall bytas
ut mot "ett utsökningsregister".
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse av 2 § 1993:909.
14
3 Ärendet och dess beredning
Riksskatteverket (RSV) har i en skrivelse den 30 juni 1995 lagt fram förslag om
att terminalåtkomsten till de lokala folkbokföringsregistren skall utökas så att
skattemyndigheten i länet får åtkomst till de lokala register som förs inom
myndighetens verksamhetsområde. Datainspektionen har yttrat sig över
framställningen.
RSV har vidare i en skrivelse den 25 augusti 1995 föreslagit att uppgift om
skuldsanering skall få registreras i det centrala skatteregistret. I skrivelsen
behandlas även frågan om omfattningen av skattemyndigheternas terminalåtkomst
till skatteregistret. Datainspektionen har yttrat sig över framställningen.
Regeringen tar i detta sammanhang även upp vissa frågor som rör
terminalåtkomsten till uppgifter om näringsverksamhet och pågående och planerade
revisioner. Regeringen har under hand inhämtat synpunkter från Datainspektionen
och RSV.
RSV har i framställningar den 1 december och den 9 december 1994 hemställt att
skattemyndigheterna och kronofogdemyndigheterna får tillgång till uppgifter om
telefonnummer och adresser på samma villkor som före bolagiseringen av
Televerket och Posten. De båda framställningarna har remissbehandlats. Yttranden
har avgetts av Riksdagens ombudsmän, Datainspektionen, Statskontoret, Södra
Roslags tingsrätt, Länsrätten i Stockholms län, CityMail AB, Posten AB, Post-
och telestyrelsen, Svensk Adressändring AB, Svenska Inkassoföreningen och Telia
AB. En sammanställning av remissinstansernas yttranden finns tillgänglig i
lagstiftningsärendet (Fi94/4321 resp. Fi95/1426). Vi lägger nu fram förslag i
dessa frågor.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 21 september 1995 att inhämta Lagrådets yttrande över
de lagförslag som finns i bilaga 1.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 2. Lagrådet har lämnat förslagen utan
erinran. Vissa redaktionella ändringar har gjorts i lagtexten. Lagrådet har inte
yttrat sig över förslaget till ändring i 10 § tredje stycket (förutvarande
fjärde stycket) skatteregisterlagen (1980:343). Ändringen är av sådan
beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
16
4 Utökad terminalåtkomst till de lokala
folkbokföringsregistren
RSV:s förslag överensstämmer med regeringens förslag.
Datainspektionen har i yttrande anfört att inspektionen anser att det numera
inte föreligger något hinder från integritetssynpunkt mot terminalåtkomst inom
skattemyndigheten.
Skälen för regeringens förslag: För bl.a. handläggningen av folk-
bokföringsärenden förs med hjälp av ADB lokala folkbokföringsregister för varje
lokalt skattekontors verksamhetsområde. Grundläggande bestämmelser om
folkbokföringsregistren finns i lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister, som
trädde i kraft den 1 juli 1991. Enligt 9 § denna lag får inom en skattemyndighet
terminalåtkomst till ett lokalt folkbokföringsregister finnas endast hos det
lokala skattekontor för vars verksamhetsområde registret förs. Skattemyndigheten
i länet är emellertid registeransvarig för de lokala folkbokföringsregister som
förs inom myndighetens verksamhetsområde (4 § lagen om folkbokföringsregister).
Utgångspunkten för begränsningen i terminalåtkomsten är att uppgifterna i
registren bör finnas tillgängliga via terminal endast i den mån behovet av att
snabbt och enkelt få tillgång till uppgifterna väger tyngre än de risker från
integritetssynpunkt som en terminalåtkomst kan medföra. I den proposition som
låg till grund för lagen om folkbokföringsregister ansågs att vid en avvägning
mellan verksamhetsmässiga skäl för en vidare åtkomst och integritetssynpunkterna
borde åtkomsten begränsas till de lokala skattekontoren. Som skäl angavs bl.a.
att man utan den begränsningen får en onödig spridning av uppgifter i registret,
inte minst genom att uppgifterna blir tillgängliga för allmänheten hos varje
skattemyndighet (prop. 1990/91:53 s. 28).
Under den tid lagen om folkbokföringsregister varit i kraft har det visat sig
att begränsningen av terminalåtkomsten hindrar en effektiv handläggning av
folkbokföringsärendena. Det har också visat sig att skattemyndigheternas roll
att leda och fördela arbetet på ett lämpligt sätt avsevärt försvårats när rätten
till terminalåtkomst inte följer registeran-svaret.
Genom att tillåta ett lokalt skattekontor att ha åtkomst till de lokala
folkbokföringsregistren i länet kan ärendehandläggningen underlättas. Detta
gäller främst i ärenden rörande flyttningar. Av det totala antalet flyttningar i
landet sker cirka 80 % inom länen. Vid varje inflyttning från ett annat lokalt
skattekontors område behöver uppgifter hämtas från utflyttningskontoret. Även i
namnärenden och vid hindersprövning behöver uppgifter ofta hämtas in från ett
annat kontor inom skattemyndigheten. En utökning av terminalåtkomsten inom en
skattemyndighet skulle också kunna medföra att administrationen förenklas genom
att t.ex. underlätta samlokalisering av skattekontorens expeditioner. Dessutom
kan hanteringen av personbevis rationaliseras om man centralt inom
skattemyndigheten kan framställa och utlämna personbevis. En utökad
terminalåtkomst öppnar vidare möjligheten att i ärenden som kräver speciell
kompetens låta handläggningen ske av en särskild person inom myndigheten. Ett
exempel på detta är ärenden om markering för särskild sekretessprövning som kan
innebära svåra avvägningar.
Det är enligt regeringens mening väsentligt att det ADB-system som finns för
ärendehandläggningen kan utnyttjas på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Skyddet för den enskildes personliga integritet får dock inte försämras. De
begränsningar i terminalåtkomsten som nu finns torde emellertid endast ha gett
begränsad effekt när det gäller folkbokföringsuppgifternas tillgänglighet för
allmänheten. Skattemyndigheten är enligt offentlighetsprincipen skyldig att
lämna ut uppgifter som finns i de lokala folkbokföringsregistren inom
myndigheten även om begäran att få ut uppgifterna bara ställts till ett kontor.
För uppgifter i folkbokföringsregistren gäller vidare enligt 7 kap. 15 §
sekretesslagen (1980:100) sekretess för uppgift om enskilds personliga
förhållanden om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon
honom närstående lider men om uppgiften röjs. Någon ovillkorlig rätt för
allmänheten att få tillgång till uppgifterna via terminal hos skattemyndigheten
finns därför inte. En begäran om att få ut uppgifterna skall först
sekretessprövas.
Mot bakgrund av det angivna anser regeringen i likhet med Datainspektionen att
det numera inte föreligger något hinder från integritetssynpunkt mot
terminalåtkomst inom skattemyndigheten till de lokala folkbokföringsregister som
förs inom myndighetens verksamhetsområde. Regeringen föreslår att 9 § lagen om
folkbokföringsregister ändras i enlighet härmed.
17
5 Skatteregisterlagen
5.1 Registrering av skuldsanering m.m. i det centrala
skatteregistret
RSV:s förslag överensstämmer med regeringens.
Datainspektionen har i princip inget att erinra mot att uppgift om att en
person är föremål för skuldsanering eller har ålagts betalningsskyldighet i
egenskap av företrädare för en juridisk person registreras i det centrala
skatteregistret. Inspektionen anser dock att för att uppgifterna i skatteregi-
stret inte skall bli felaktiga eller missvisande behövs ytterligare överväganden
om tidpunkten för registreringen samt när gallring skall ske.
Skälen för regeringens förslag: Enligt 7 § 9 skatteregisterlagen får i det
centrala skatteregistret registreras uppgifter om bl.a. beslut om ackord,
likvidation eller konkurs samt uppgift om betalningsinställelse. RSV har
föreslagit att även uppgift om skuldsanering och att någon ålagts
betalningsansvar i egenskap av företrädare för en juridisk person skall få
registeras i det centrala skatteregistret.
Skuldsaneringslagen (1994:334) trädde i kraft den 1 juli 1994. Lagen innebär
att en fysisk person helt eller delvis kan befrias från betalningsansvaret för
sina skulder genom skuldsanering. En skuldsanering omfattar i princip samtliga
skulder som har uppkommit före en viss dag inklusive det allmännas fordringar på
skatt och avgifter. Skuldsanering medför i de flesta fall att en betalningsplan
fastställs. Varje enskild borgenär har sedan att själv bevaka att han får betalt
enligt planen och att agera om gäldenären inte sköter betalningarna. Om en
gäldenär inte skulle följa betalningsplanen kan borgenären begära verkställighet
hos kronofogdemyndigheten beträffande enligt planen obetalda, förfallna belopp.
Betalningsansvaret för en juridisk persons skatteskulder kan i vissa fall
genom beslut utvidgas till att omfatta även en företrädare för den juridiska
personen. Bestämmelser om utvidgat betalningsansvar finns såväl i
skattelagstiftningen som annan lagstiftning, t.ex. 77 a § uppbördslagen
(1953:272), 16 kap. 17 § mervärdesskattelagen (1994:200) samt 11 kap. 3 § och 13
kap. 2 § aktiebolagslagen (1975:1385). Vidare svarar bolagsmännen i handelsbolag
enligt 2 kap. 20 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag solidariskt
för bolagets skulder.
Uppgift om beslut om skuldsanering och att en person ålagts betalningsansvar i
egenskap av bolagsman eller företrädare för en juridisk person är på samma sätt
som de uppgifter som i dag får registreras nödvändig för
beskattningsverksamheten. Skattemyndigheten har dock behov av att registrera
uppgift om skuldsanering först sedan beslut om att medge skuldsanering fattats.
Det är också tillräckligt att endast uppgift om att någon ålagts
betalningsansvar i egenskap av bolagsman eller företrädare för en juridisk
person tas in i registret. Regeringen föreslår därför att uppgift om beslut om
skuldsanering och att en person ålagts betalningsansvar i egenskap av bolagsman
eller företrädare för en juridisk person skall få tas in i det centrala
skatteregistret. Bestämmelser om detta bör tas in i 7 § 9 skatteregisterlagen.
Flertalet uppgifter i det centrala skatteregistret som hänför sig till viss
beskattningsperiod skall gallras när sju år gått från utgången av det kalenderår
under vilken perioden gick ut. Uppgift om beslut om skuldsanering och
företrädaransvar bör enligt regeringens mening gallras efter samma tid som
övriga uppgifter i registret, t.ex. uppgifter om konkurs och ackord. Uppgifterna
kan enligt regeringens mening inte anses vara av sådan art att det finns skäl
att ha kortare gallringstid.
5.2 Terminalåtkomst till det centrala skatteregistret
RSV har - för det fall regeringen anser det nödvändigt - föreslagit att
bestämmelserna i 10 § skatteregisterlagen om s.k. länsåtkomst till uppgifter i
det centrala skatteregistret förtydligas så att det framgår att terminalåtkomst
får finnas till uppgifter som hänför sig till den skattskyldiges verksamhet i
annat län och till uppgifter för beskattningsår då den skattskyldige hade annat
hemortslän. Enligt RSV uppfattning behövs emellertid inte något förtydligande.
Datainspektionen anser i likhet med RSV att skrivningen i 10 §
skatteregisterlagen också täcker uppgifter avseende tidigare beskattningsår och
annat län. Inspektionen anser dock att för tydlighetens skull bör ett
förtydligande göras såvitt avser annat beskattningsår.
Skälen för regeringens förslag: Frågan om terminalåtkomst till uppgifter i det
centrala skatteregistret regleras i 10 § skatteregisterlagen (1980:343).
Samtliga skattemyndigheter får ha terminalåtkomst till vissa basuppgifter i det
centrala skatteregistret, s.k. riksåtkomst. Skattemyndigheterna har vidare
medgivits riksåtkomst när det av praktiska skäl ansetts finnas behov av sådan
åtkomst till uppgifterna, t.ex. mervärdesskatte- och arbetsgivaruppgifter. Till
det stora flertalet uppgifter i registret bl.a. uppgifter från kontrolluppgifter
och uppgifter rörande näringsverksamhet får terminalåtkomst finnas endast i den
mån uppgifterna hänför sig till länet eller rör skattskyldig som beskattas i
länet, s.k. länsåtkomst (10 § tredje stycket skatteregisterlagen).
Inom skatteförvaltningen har utvecklats ett revisionsstödprogram, SAFIR, som
innebär att en skatterevisor vid granskningen av en viss skattskyldig skall
kunna beställa en teleöverföring av uppgifter i det centrala skatteregistret
från centraldatorn till en lokal dator. De överförda uppgifterna utgör en kopia
av uppgifter om den skattskyldige som har registrerats i det centrala
skatteregistret. Avsikten är att uppgifterna med hjälp av SAFIR-programmet skall
presenteras på terminalbilder i den lokala datorn med ett för skatterevisorn
överskådligt och anpassat innehåll. SAFIR-programmet avses användas såväl under
själva revisionen som innan beslut om revision fattas. Revisorn behöver vid
såväl förgranskningen som under revisionen uppgifter rörande den skattskyldige
från flera år. Även uppgifter om den skattskyldige som finns i annat län behövs
för att beslutsunderlaget skall bli fullständigt. Detta gäller t.ex. om den
skattskyldige är registrerad som arbetsgivare i annat län än där han själv
beskattas eller om den skattskyldige nyligen bytt hemortslän.
I samband med utvecklingen av SAFIR har fråga uppkommit om innebörden av 10 §
tredje stycket skatteregisterlagen. Bestämmelsen har av skatteförvaltningen i
princip tillämpats så att en skattemyndighet har terminalåtkomst endast till de
uppgifter om en skattskyldig som finns i hemortslänet. Begränsningen av
terminalåtkomsten följer - förutom av de lagliga begränsningarna - till viss del
av de tekniska begränsningar som införts för att möjligheten till
terminalåtkomst inte skall gå utöver kända behov. Möjligheten att använda
registrerade uppgifter som kriterium för åtkomsträtten har också kommit att
begränsa terminalåtkomsten. Detta har medfört att skattemyndigheten i den
skattskyldiges hemortslän i dag inte kan utnyttja det centrala terminalsystemet
för åtkomst till uppgifter rörande den skattskyldige för år då denna hade hemort
i annat län. Motsvarande gäller även begränsningen i rätten till terminalåtkomst
för hemortslänet beträffande möjligheten att använda uppgifter hänförliga till
den skattskyldiges verksamhet i annat län där denne t.ex. är registrerad som
arbetsgivare.
I fråga om innebörden av regleringen i 10 § rörande länsåtkomst anser
regeringen i likhet med RSV och Datainspektionen att bestämmelsen medger att
skattemyndigheten i den skattskyldiges hemortslän får ha terminalåtkomst till
uppgifter som hänför sig till den skattskyldiges verksamhet i annat län.
Bestämmelsen ger i sin lydelse i och för sig också utrymme för terminalåtkomst
för skattemyndigheten i den skattskyldiges hemortslän till uppgifter för år då
den skattskyldige beskattades i ett annat län. Mot bakgrund av den osäkerhet som
har funnits i detta avseende anser regeringen emellertid att övervägande skäl
talar för att 10 § skatteregisterlagen bör förtydligas så att det klart framgår
att åtkomst får finnas även till uppgifter som avser annat beskattningsår.
18
5.3 Terminalåtkomst till uppgifter om näringsverksamhet
samt planerade och pågående revisioner.
Skälen för regeringens förslag: Uppgifter som en näringsidkare enligt 2 kap.
19 § lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter (1990:325) skall lämna i
självdeklarationen om näringsverksamheten, s.k. SRU-uppgifter, registreras i
skatteregistret. Åtkomst till sådana uppgifter har endast den skattemyndighet
inom vars verksamhetsområde näringsidkaren beskattas (10 § tredje stycket
skatteregisterlagen).
Regeringen har i en skrivelse till riksdagen Samlade åtgärder mot den
ekonomiska brottsligheten (Skr. 1994/95:217) uttalat att skattekontrollen skall
stärkas för att förebygga ekonomisk brottslighet och öka upptäcksrisken för
överträdelser. Ett av problemen som skattemyndigheten har i sitt arbete med
bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten är att informationen om enskilda
företag till stor del är tillgänglig endast i den mån uppgiften finns
registrerad i länet. Dessa begränsningar utnyttjas av näringsidkare som har för
avsikt att missbruka systemet. Det är därför av vikt att skattemyndigheterna har
ett informationsstöd som medger en effektiv kontroll och som gör det möjligt att
upptäcka och utreda exempelvis riksomfattande skattehärvor med en rimlig
arbetsinsats. Genom att utöka möjligheten till terminalåtkomst till de uppgifter
om näringsverksamhet som skall lämnas i deklarationen kan arbetet underlättas.
Begränsningen i terminalåtkomsten medför också problem i beskattningsarbetet.
Bolag som ingår i t.ex. en koncern är inte sällan skattskyldiga i olika län. Vid
kontroll av bolag inom en koncern skulle det underlätta möjligheten till en
effektiv kontroll om det fanns tillgång till de uppgifter om näringsverksamheten
som bolagen lämnat till skattemyndigheterna. Härigenom kan skattemyndigheten få
en så komplett bild som möjligt av de företag som kan bli föremål för revision.
Vid genomförandet av revision eller annan kontroll finns med nuvarande
begränsningar inte möjlighet att på ett enkelt sätt få tillgång till uppgifter
om de bolag som beskattas i andra län. Även i de situationer då en delägare i
ett fåmansbolag skall kontrolleras kan finnas behov av att få tillgång till
uppgifter rörande bolagets uppgifter om näringsverksamheten. Beskattas delägaren
och bolaget i olika län är detta inte möjligt med dagens reglering. Uppgifterna
kan också behövas innan beslut om revision fattas som underlag för
ställningstagande till om ytterligare kontrollåtgärder är nödvändiga.
En snabb åtkomst till SRU-uppgifter skulle i hög grad underlätta
beskattningsarbetet. Den skulle ge ett bredare beslutsunderlag t.ex. vid
granskningen av deklarationerna. En utökad terminalåtkomst ger också möjlighet
att på ett effektivare sätt ta fram företag som från olika aspekter är
kontrollvärda. Skattemyndighetens resurser kan härigenom utnyttjas bättre.
Regeringen anser därför att det är väsentligt att uppgifter om t.ex. bolag som
ingår i en koncern på ett enkelt sätt kan hämtas från det centrala
skatteregistret.
En annan fråga i detta sammanhang är åtkomsten till uppgift om revisioner.
Skattemyndigheten får besluta om revision för att kontrollera att deklarations-
och annan uppgiftsskyldighet fullgjorts riktigt och fullständigt.
Taxeringsrevision får endast göras hos den som är eller kan antas vara
bokföringsskyldig enligt bokföringslagen (1976:125) eller skyldig att föra
räkenskaper enligt jordbruksbokföringslagen (1979:141) och hos annan juridisk
person än dödsbo. I fråga om mervärdesskatt och annan indirekt skatt gäller att
revision får göras hos den skattskyldige, vilken i flertalet fall är en
näringsidkare. Enligt uppbördslagen får revision företas hos den som är
arbetsgivare.
Enligt skatteregisterlagens bestämmelser om terminalåtkomst får s.k.
riksåtkomst finnas till uppgift om avslutad revision, verkställt besök m.m. När
det däremot gäller uppgift om tid och art för planerad eller pågående revision
har endast skattemyndigheten i det län där den reviderade beskattas
terminalåtkomst till uppgifterna. Det förhållandet att en skattemyndighet inte
via terminal kan få tillgång till uppgift om att revision planeras eller pågår
kan innebära att revision pågår i fråga om företag inom samma intressegrupp i
flera län samtidigt utan att myndigheterna har kännedom om detta. Det finns
oftast behov av att samordna kontrollerna. När det gäller revision av större
koncerner sker dessa planmässigt och RSV beslutar om vilka koncerner som skall
revideras. I dessa fall sker således revisionen genom samordnade insatser och
skattemyndigheterna underrättas om vilka bolag som skall revideras. Är det
däremot fråga om t.ex. en mindre koncern eller en person som är delägare i ett
flertal bolag i olika län sker kontrollerna inte genom någon övergripande
samordning från RSV. Det kan i dessa fall medföra onödigt tidskrävande merarbete
att utreda vilka åtgärder som vidtas i andra län. En följd kan också vara att
revision pågår av samma skattskyldig i flera län samtidigt. Detta kan innebära
bristande samordning och att sammanhang och helheter förloras.
Skatteförvaltningens ADB-system har ett behörighetssystem som medger att man
kommer att kunna begränsa åtkomstmöjligheten till uppgifterna i registret till
endast de tjänstemän som har behov av uppgifterna. För uppgifter i
skatteregistret gäller dessutom enligt 9 kap. 1 § sekretesslagen (1980:100) s.k.
absolut sekretess. Vidare avser ovan angivna uppgifter juridiska personer och
fysiska personer endast i deras egenskap av näringsidkare. Datainspektionen har
under hand förklarat att den inte har något att erinra mot den utökade
terminalåtkomsten. Regeringen anser att något hinder från integritetssynpunkt
inte kan anses föreligga mot att tillåta riksåtkomst till SRU-uppgifter och
uppgifter om att revision pågår eller planeras. Med hänsyn härtill och till det
behov av tillgång till uppgifterna som skattemyndigheterna har anser regeringen
att de uppgifter som en näringsidkare skall lämna enligt 2 kap. 19 § lagen om
självdeklaration och kontrolluppgifter samt uppgifter i fråga om revision som
pågår eller planeras skall omfattas av riksåtkomst. Detta föranleder ändring av
10 § skatteregisterlagen.
6 Tillgång till uppgifter om telefonnummer och
adresser
RSV:s förslag överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Flertalet av de remissinstanser som yttrat sig tillstyrker
huvuddragen i förslagen. Endast två instanser - Posten AB och Telia AB - av-
styrker uttryckligen att förslagen leder till lagstiftning. Flera instanser an-
märker att förslagen till lagtext när det gäller rätten för myndighet att få ut
uppgifter kan tolkas som mer långtgående än vad som gäller mellan myndigheter
enligt den s.k. generalklausulen i 14 kap. 3 § sekretesslagen och föreslår att
förslagen därför anpassas så att skatte- och kronofogdemyndigheter får tillgång
till hemliga uppgifter i samma omfattning som före bolagiseringen av Posten och
Televerket. Några instanser har även tagit upp frågan om sekretess hos de
mottagande myndigheterna för de uppgifter som lämnats ut.
Skälen för regeringens förslag: Televerket och Posten bolagiserades under 1993
och 1994. Före bolagiseringen var uppgifter om telefonnummer och adresser hos
dessa myndigheter sekretesskyddade genom bestämmelsen i 9 kap. 8 § tredje
stycket sekretesslagen (1980:100). Uppgifter om telefonnummer och adresser
lämnades dock regelmässigt ut till skattemyndigheter och kronofogdemyndigheter
med stöd av 14 kap. 3 § sekretesslagen den s.k. generalklausulen.
Generalklausulen gäller vid utlämnande av uppgifter mellan myndigheter. Efter
bolagiseringen kan den därför inte längre åberopas av en myndighet för att få
tillgång till sekretessbelagda uppgifter från Telia AB och Posten AB. Frågan om
utlämnande av uppgifter till skattemyndigheter och kronofogdemyndigheter togs
inte upp vid utarbetandet av telelagen och postlagen (prop. 1992/93:200 resp.
1993/94:38).
Före bolagiseringen utnyttjade skattemyndigheterna och kronofogdemyndigheterna
i stor utsträckning möjligheten att få ta del av Postens och Televerkets
uppgifter. Från Posten lämnades uppgifter om bl.a. tillfälliga
eftersändningsadresser, inneboende och adresser till innehavare av postbox.
Beträffande Televerket lämnades uppgift ut både om telefonnummer och på vilken
adress telefonabonnemanget finns.
Det finns vid skatte- och avgiftskontroller av näringsverksamhet ett stort
behov av att få del av hemliga telefonabonnemang och adresser, framför allt vid
revisioner och särskilt då i samband med misstänkta skattebrott. Allmänt sett
gäller att skattemyndigheten vid bl.a. revisioner med koppling till ekonomisk
brottslighet ofta inte vet vem man har att göra med. Det är vanligt att de
verkliga ägarna använder sig av bulvaner, stulna identiteter eller "gömmer" sig
bakom postboxadresser och hemliga telefonnummer. Orsaken till detta kan vara att
de inte vill uppträda under sitt namn på grund av att de tidigare varit föremål
för skatte- eller brottsutredningar. Det kan också vara så att de vill undgå
lagföring om ett planerat eller genomfört skattebedrägeri upptäcks. Den som i
sin privata bostad har hemligt telefonnummer kan ha det av t.ex. integritets-
eller säkerhetsskäl. Att man i sin affärsverksamhet väljer att ha hemligt
telefonnummer har normalt andra orsaker.
Myndigheten behöver således kontrollera att lämnade uppgifter om företrädare,
verksamhetslokaler, kontaktpersoner m.m. är riktiga. Kännedom om namn kan vara
avgörande för att bestämma om det är en seriös verksamhet eller inte.
Myndigheten behöver vidare kontrollera äktheten av infordrade fakturor på vilka
hemligt telefonnummer angetts. I de fall det är aktuellt med åtalsanmälan är det
viktigt att veta vem som är den faktiska företrädaren och varifrån verksamheten
bedrivs. Uppgift om telefonnummer lämnas på bl.a. mervärdesskattedeklarationer,
uppbördsdeklarationer, mervärdesskatt- och avgiftsanmälan och inkomst-
deklarationer.
Även i folkbokföringsverksamheten är tillgång till telefonnummer och
adressuppgifter nödvändig. Samhället har intresse av att människor är
folkbokförda på de fastigheter där de faktiskt bor och att personer med
gemensamt hushåll är folkbokförda tillsammans. Främst gäller det kanske kommuner
för vilka s.k. skenskrivningar kan betyda väsentligt minskade skatteintäkter
samt utökade utgifter och krav på förtur till olika former av service som t.ex.
barntillsyn eller pensionärsbostad. Det främsta incitamentet för skenskrivningar
är att bidrag och avgifter beräknas på den ena förälderns inkomst i stället för
familjens sammanlagda inkomst. Enligt RSV:s beräkningar kan en tvåbarnsfamilj i
ett normalt inkomstläge under vissa förutsättningar göra en vinst på ca 50 000
kr under ett år.
För att i möjligaste mån garantera att skatte- och bidragssystemen får den
verkan som statsmakterna avsett är det viktigt att folkbokföringen speglar
befolkningens verkliga bosättning. Flyttningskontroll är därför av betydelse för
myndigheternas möjlighet att tillvarata såväl den enskildes som samhällets
intresse i dessa frågor.
Vid flyttningskontroll är det av största vikt att ha tillgång till adressupp-
gifter och därmed sammanhängande uppgifter, t.ex. om post delas ut till viss
person på viss adress, vilken fastighet en viss adress avser eller om en person
har eller har ansökt om telefonabonnemang på en viss adress. För att bl.a.
effektivisera handläggningen av folkbokföringsärenden är det viktigt att
handläggaren kan komma i telefonkontakt med personer som inte svarar på utsända
förfrågningar och som har hemliga telefonnummer. Detta kan gälla såväl enskilda
personer som fastighetsägare.
Kronofogdemyndigheten har bl.a. till uppgift att verkställa dom eller
exekutionstitel som innefattar betalningsskyldighet eller annan förpliktelse.
Det är i denna verksamhet av största vikt att kontakt fås med svaran-
den/gäldenären. En stor del av kronofogdemyndighetens resurser används också
till att skriva till, ringa till och besöka gäldenären eller att på annat sätt
försöka få kontakt med honom.
En av tankarna bakom utsökningsbalken var att kronofogdemyndigheten i ökad
utsträckning skall ha kontakt med gäldenären och undvika att som tidigare
regelmässigt göra bostadsförrättning (prop. 1980/81:8 s. 408 f). Får
kronofogdemyndigheten inte tillgång till hemliga telefonnummer måste
bostadsförrättning tillgripas när kontakt med gäldenären annars inte kan nås.
Alternativt kan gäldenären sökas genom arbetsgivaren eller genom en anhörig. Det
bör i detta sammanhang också framhållas att många mål kan avslutas efter en
telefonkontakt.
Bland gäldenärerna finns också de som medvetet håller sig undan. Detta kan ske
genom upprepade tillfälliga eftersändningar medan den faktiska bostaden finns på
annat håll. Det är inte ovanligt att ett företag har en postbox men i övrigt är
svårt att spåra.
Uppgifter om teleabonnemang och adresser är som framgår av det ovan angivna av
stor betydelse för att skattemyndigheterna och kronofogdemyndigheterna på ett
effektivt och rättssäkert sätt skall kunna bedriva sin verksamhet. Svårigheterna
att få ut behövliga uppgifter från post- och teleoperatörer innebär ett avsevärt
merarbete för myndigheterna. Från effektivitetssynpunkt är det inte godtagbart
att myndigheterna tvingas använda en avsevärd del av sina resurser till att söka
efter enskilda personer när de på ett enkelt sätt skulle kunna få fram
uppgifterna från kommunikationsföretagen. Beträffande kronofogdemyndigheternas
verksamhet bör uppmärksammas att det även för den som söks måste vara avsevärt
mindre ingripande att få ett telefonsamtal eller ett brev än att krono-
fogdemyndigheten t.ex. gör ett besök i bostaden - eventuellt med hjälp av
låssmed - eller kontaktar arbetsgivaren. Väsentliga vinster skulle därför göras
för såväl myndigheter som enskilda om en liknande ordning som den som gällde
före bolagiseringen infördes.
Länsrätten i Stockholms län har noterat att en alltför vittgående lagstiftning
kan komma i konflikt med den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och har härvid hänvisat till artikel 8 punkt 2 som
behandlar rätten till skydd för privatliv. Med denna rättighet sammanhänger nära
rätten till skydd för familjeliv, hem, korrespondens och rätt att ingå
äktenskap. Skyddet har dock i praxis kommit att avse väsentligt större ingrepp i
privatlivet än utlämnande av uppgifter om adress och telefonnummer.
Inskränkningen i rättigheten får i detta fall anses stå i ett rimligt
förhållande till det syfte som skall tillgodoses.
Posten AB har i sitt remissyttrande hänvisat till de särskilda överenskom-
melser som finns med RSV om utlämning av adressuppgifter till
skattemyndigheterna och, som enligt Posten väl motsvarar dessa myndigheters
behov av adressuppgifter från Posten. Vidare har Posten anfört att det är mer
ändamålsenligt att hänskjuta frågan till den översyn av postlagen som pågår i
stället för att nu ändra i postlagen.
Regeringen noterar att Posten AB i skrivelse den 11 november 1994 till RSV ut-
lovat att under vissa förutsättningar till skattemyndigheterna lämna ut
adressuppgifter och därmed sammanhängande uppgifter såsom huruvida post delas ut
till viss person på viss adress samt uppgifter avseende ihopkoppling av viss
adress med viss fastighet, under förutsättning att sådant uppgiftsutlämnande
inte står i strid med lag eller myndighetsbeslut eller medför någon särskild
utredningskostnad för Posten. Medgivandet gäller under tiden till och med den 31
decemer 1996. Sägs inte medgivandet upp av Posten med iakttagande av sex
månaders uppsägningstid förlängs det med ett år i taget. En motsvarande
överenskommelse har träffats den 20 december 1994 avseende kronofogdemyn-
digheten. Även om myndigheternas behov av upplysningar därmed kan sägas vara
till en viss del tillgodosett får det anses önskvärt att i stället få
förhållandena reglerade genom lagstiftning. För detta talar dels att
överenskommelserna faktiskt kan upphöra att gälla, dels att de bara avser en av
flera tänkbara postoperatörer. Beträffande Telia AB saknas motsvarande
överenskommelser.
Inom Kommunikationsdepartementet har nyligen en arbetsgrupp tillsatts med
målsättning att under hösten utarbeta en departementspromemoria beträffande en
översyn av postlagen. Beträffande telelagen finns planer på en motsvarande
promemoria under våren 1996. Förslagen i promemoriorna kan förväntas leda till
lagstiftning med ikraftträdande tidigast den 1 januari 1997. Mot bakgrund av de
problem som för närvarande föreligger främst på telesidan får det dock anses
angeläget att de nu aktuella förslagen leder till lagstiftning snarast.
Beträffande kronofogdemyndigheten anges i RSV:s förslag till lagtext endast
att hemliga uppgifter skall lämnas ut till kronofogdemyndighet. Regeringen anser
dock inte att ett utlämnande skall kunna ske oavsett för vilket ändamål
myndigheten anser sig ha behov av den begärda uppgiften. Ett sådant utlämnande
går enligt vår uppfattning utöver vad som var möjligt med tillämpning av
generalklausulen i 14 kap. 3 § sekretesslagen och är enligt vår mening inte
behövligt. Uppgiftslämnande till kronofogdemyndighet bör regleras på motsvarande
sätt som RSV föreslagit för uppgiftslämnande till skattemyndighet. En
begränsning bör därför införas i lagtexten så att uppgifter får lämnas ut om de
behövs hos kronofogdemyndigheterna i ett exekutivt ärende, medan annan verksam-
het inte bör omfattas. En sådan begränsning synes också bättre överensstämma med
tidigare praxis vid tillämpning av generalklausulen.
Bestämmelsen i 14 kap. 3 § sekretesslagen föreskriver emellertid även att en
intresseavvägning skall ske. Regeringen har inte uppfattat RSV:s förslag så att
det är avsett att nu utvidga möjligheten att ta del av hemliga uppgifter. Enligt
vår mening kan dock en intresseavvägning inte komma till uttryck i lagtexten på
samma sätt som i sekretesslagen, eftersom det inte längre är fråga om utlämnande
mellan två myndigheter. Enligt generalklausulen är det den utlämnande
myndigheten som skall göra intresseavvägningen. I det nu aktuella fallet skulle
en motsvarande bestämmelse innebära att bedömningen görs av post- eller
teleoperatören. På motsvarande sätt som anfördes vid tillkomsten av telelagen är
det emellertid inte lämpligt att genom lag överlämna denna myndighetsutövande
uppgift, som berör intresset för enskildas personliga integritet i förhållande
till det allmännas intresse att utreda ärenden på skatte- resp.
exekutionsområdet, till de enskilda operatörerna (jfr prop. 1992/93:200 s. 163
f). Det bör därför i stället läggas på den myndighet som behöver uppgiften att
bedöma om uppgift bör begäras utlämnad. Det kan emellertid inte alltid anses
befogat att uppgifter som omfattas av tystnadsplikt hämtas in. Utlämnande bör
komma i fråga endast där handläggningen annars skulle försvåras. För att undvika
att uppgifter hämtas in slentrianmässigt bör rätten att få ut en uppgift
begränsas till det fall där uppgiften är av väsentlig betydelse för att
myndigheten skall kunna handlägga ärendet.
Regeringen föreslår att det införs bestämmelser med den innebörd som nu
redovisats. De nya bestämmelserna bör införas i två nya punkter, 4 och 5, i 27 §
telelagen (1993:597) resp. två nya punkter, 3 och 4, i 20 § postlagen
(1993:1684).
19
7 Utsökningsregistren
Skälen för regeringens förslag: Kronofogdemyndigheten är enligt 2 §
utsökningsregisterlagen (1986:617) registeransvarig för det centrala
utsökningsregistret när det gäller uppgifter i mål och ärenden som handläggs hos
myndigheten, enligt de närmare föreskrifter regeringen meddelar. Enligt 1 §
utsökningsregisterförordningen (1986:678) är kronofogdemyndigheten regis-
teransvarig när det gäller uppgifter i mål hos myndigheten om exekutiva
åtgärder. I fråga om uppgifter i ärenden som handläggs hos kronofogdemyndigheten
är myndigheten registeransvarig endast om uppgifterna avser anstånd, avräkning,
nedsättning, betalning eller återkallelse samt om uppgifterna avser konkurs,
ackord eller förordnande av god man enligt 2 § ackordslagen (1970:847).
Enligt regeringens mening bör bestämmelserna om kronofogdemyndigheternas
registeransvar vara samlade i utsökningsregisterlagen. Regleringen blir
därigenom mer överskådlig. De bestämmelser om registeransvar som finns i
utsökningsregisterförordningen bör därför, efter vissa justeringar arbetas in i
utsökningsregisterlagen. Bestämmelserna i utsökningsregisterförordningen kan
därefter upphävas.
I dag är kronofogdemyndighetens registeransvar i ärenden som handläggs hos
myndigheten reglerat på det sättet att det avser viss typ av uppgifter. Något
skäl att behålla denna begränsning finns enligt regeringens mening inte.
Kronofogdemyndigheten bör vara registeransvarig när det gäller samtliga
uppgifter i mål och ärenden som handläggs hos myndigheten och som myndigheten
därigenom kan förfoga över. Detta torde i sak inte innebära någon skillnad mot
vad som gäller i dag.
Vissa uppgifter får registreras i det centrala utsökningsregistret även
beträffande den som inte är svarande i något mål hos kronofogdemyndigheten.
Detta gäller t.ex. uppgift om konkurs och näringsförbud. Registeransvarig för
ifrågavarande uppgifter bör, i likhet med vad som gäller i dag, vara den
kronofogdemyndighet som fört in uppgifterna i registret. Enligt regeringens
mening saknas emellertid skäl att särskilt ange vilka uppgifter som avses. Det
får anses tillräckligt att det framgår vilken kronofogdemyndighet som är
registeransvarig i fråga om uppgifter som inte har samband med något mål eller
ärende.
20
8 Ekonomiska konsekvenser
En utökad åtkomst till de lokala folkbokföringsregistren innebär att
ärendehandläggningen kan effektiviseras, framförallt vid handläggningen av
flyttningsärenden. RSV har beräknat att nuvarande rutiner vid flyttningar mellan
lokalkontor inom skattemyndigheten medför ett merarbete som motsvarar cirka 24
årsarbetskrafter. Vidare kan administrationen förenklas genom t.ex.
samlokalisering av expeditioner och omfördelning av personella resurser vid
tillfälliga arbetstoppar hos ett visst skattekontor. En effektivare
ärendehandläggning och förenklad administration medför att besparingar kan göras
inom verksamheten. RSV uppskattar att den årliga besparingseffekten uppgår till
minst 15 miljoner kronor.
Förslagen om ändringar i skatteregisterlagen medför inte några beaktansvärda
kostnader för skatteförvaltningen. Enligt regeringens mening torde däremot
förslagen om utökad terminalåtkomst till det centrala skatteregistret innebära
att befintliga resurser för skattekontroll och ekonomisk brottslighet kan
utnyttjas effektivare.
Förslaget om utökad skyldighet för post- och teleoperatörer att lämna ut
uppgifter om teleabonnemang och adresser till skattemyndigheter och
kronofogdemyndigheter medför inga kostnader för det allmänna, däremot kommer de
berörda myndigheternas verksamhet att effektiviseras. Handläggningen i de
aktuella fallen kommer i många fall att kunna ske effektivare och ge snabbare
och bättre resultat. Dessutom kan myndigheten, i stället för att ägna sig åt att
spåra upp enskilda personer, lägga dessa resurser på högre prioriterade
uppgifter.
9 Författningskommentarer
9.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1990:1536) om
folkbokföringsregister
9 §
Ändringen har kommenterats i avsnitt 4.
9.2 Förslaget till ändring i skatteregisterlagen (1980:343)
10 §
Ändringen i första stycket föranleds av att bestämmelserna i förutvarande tredje
stycket arbetats in i andra stycket.
Andra stycket har ändrats för att samtliga skattemyndigheter skall få ha
terminalåtkomst till uppgifter om näringsverksamhet som skall lämnas enligt 2
kap. 19 § lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter samt till uppgifter i
fråga om revision som pågår eller planeras.
Vidare har bestämmelsen i förutvarande tredje stycket om s.k. länsåtkomst
tagits in i andra stycket. Bestämmelsen om länsåtkomst har ändrats för att det
klart skall framgå att terminalåtkomst till uppgifter i det centrala
skatteregistret även får finnas till uppgifter som avser den skattskyldige för
beskattningsperiod då denne beskattades i ett annat län. I övrigt innebär
ändringen att terminalåtkomst får finnas även till uppgift som avses i 7 § 19
skatteregisterlagen. Enligt denna bestämmelse får uppgift från det centrala
bilregistret om innehav av fordon samt om fordonets registreringsnummer, märke,
typ och årsmodell registreras. Denna uppgift kan inte anses känslig från
integritetssynpunkt och något hinder mot att medge terminalåtkomst till
uppgiften kan inte anses föreligga.
Ändringen i förutvarande fjärde stycket innebär att även RSV får
terminalåtkomst till uppgift som avses i 7 § 19 skatteregisterlagen.
9.3 Förslaget till ändring i lagen (1994:1915) om ändring i
skatteregisterlagen (1980:343)
7 §
Betalningsansvaret för en juridisk persons skatteskulder kan genom beslut m.m.
utvidgas till att omfatta även företrädare för den juridiska personen.
Bestämmelser om företrädaransvar finns t.ex. i 77 a § uppbördslagen (1953:272),
16 kap. 17 § mervärdesskattelagen (1994:200) samt 11 kap. 3 § och 13 kap. 2 §
aktiebolagslagen (1975:1385). Vidare svarar bolagsmännen i handelsbolag enligt 2
kap. 20 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag solidariskt för
bolagets skulder. Uppgift om att en person ålagts betalningsansvar i egenskap av
bolagsman eller företrädare för en juridisk person skall få registreras i det
centrala skatteregistret. Vidare skall uppgift om beslut om skuldsanering enligt
skuldsaneringslagen (1994:334) registreras. Det beslut om skuldsanering som
skall registreras är beslutet om att medge skuldsanering. De beslut som fattas
innan detta beslut skall inte registreras i det centrala skatteregistret.
9.4 Förslaget till lag om ändring i telelagen (1993:597)
27 §
I två nya punkter, 4 och 5, har införts bestämmelser om skyldighet för den som
driver televerksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till uppgift om
teleabonnemang att lämna ut uppgiften till kronofogdemyndighet respektive
skattemyndighet. Med uppgift om teleabonnemang avses t.ex. uppgift om
telefonnummer till viss person, vem som är registrerad för visst telefonnummer
och på vilken adress teleabonnemanget finns.
Utlämnande skall dock inte ske oavsett för vilket ändamål myndigheten anser
sig ha behov av den begärda uppgiften. För kronofogdemyndighetens del skall
utlämnandet kunna komma i fråga endast i exekutiv verksamhet, och för
skattemyndighetens del i verksamhet som avser kontroll av skatt eller avgift
eller i utredning om rätt folkbokföringsort enligt folkbokföringslagen.
En avvägning skall vidare göras mellan intresset av skydd för de enskildas in-
tegritet och samhällets intresse av att myndigheter får tillgång till den
information de behöver för att bedriva den verksamhet de ålagts. Detta har
uttryckts på så sätt att myndigheten skall finna att uppgiften är av väsentlig
betydelse för handläggningen av ett ärende. Det innebär att myndigheten inte får
begära in uppgiften, om handläggningen av ärendet ändå kan fortgå utan att
ärendet väsentligt försenas. På så sätt uppnås att begäran om uppgift begränsas
till de fall där det verkligen är angeläget för myndigheten att uppgiften
inhämtas. Som exempel på en situation där begäran om utlämnande av uppgift inte
bör komma i fråga kan nämnas inhämtande av uppgift om telefonnummer när
adressuppgift redan finns hos myndigheten och där inhämtandet skulle göras
enbart av den anledningen att myndigheten finner det mer ändamålsenligt att
ringa upp den eftersökte än att tillskriva honom per post.
Beträffande skydd för de hemliga uppgifterna hos de mottagande myndigheterna
kan noteras att sekretesslagen innehåller bestämmelser om sekretess för uppgift
om enskilds personliga förhållanden i sådan verksamhet som nu är aktuell. Av 9
kap. 2 § framgår att sekretess gäller i ärende angående skattekontroll m.m.
Enligt 7 kap. 15 § resp. 9 kap. 19 § gäller under vissa förutsättningar
sekretess i verksamhet som avser folkbokföringen och inom exekutionsväsendet i
mål eller ärende angående exekutiv verksamhet.
9.5 Förslaget till lag om ändring i postlagen (1993:1684)
20 §
I två nya punkter, 3 och 4, har införts bestämmelser om skyldighet för den som
driver postverksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till uppgift om
adress att lämna ut uppgiften till kronofogdemyndighet respektive
skattemyndighet. Adress är ett begrepp av skiftande innebörd, även i rättsliga
och administrativa sammanhang, t.ex. förekommer adressort, bostadsadress,
folkbokföringsadress, postadress, särskild postadress och utdelningsadress.
Genom att postmonopolet numera är upphävt finns det inte längre några allmänt
giltiga postadresser. Varje postoperatör avgör själv hur en adress skall anges
för att hanteras av företaget. Begreppet adress bör därför tolkas i vid
bemärkelse. Det bör även kunna ske utlämnande av uppgift om vem som är
innehavare av postbox och adressen till denna person samt nummer på postboxen.
Vidare bör utlämnande kunna ske av med adressuppgift sammanhängande uppgifter,
såsom huruvida post delas ut till en viss person på viss adress samt uppgifter
avseende hopkoppling av viss adress med viss fastighet.
Förslaget har beträffande förutsättningarna för att myndigheten skall få
begära att uppgifter lämnas ut och sekretess för utlämnade uppgifterna hos den
mottagande myndigheten motsvarande innebörd som i förslaget till ändring i 27 §
telelagen.
9.6 Förslag till lag om ändring i utsökningsregisterlagen
(1986:617)
2 §
Ändringen i första stycket innebär att kronofogdemyndigheten skall vara registe-
ransvarig för det centrala utsökningsregistret såvitt gäller uppgifter i mål
eller ärenden som handläggs hos myndigheten. Den begränsning i registeransvaret
som i dag finns i utsökningsregisterförordningen (1986:678) tas därigenom bort.
Kronofogdemyndigheten registrerar även uppgifter beträffande personer som inte
är svarande i något mål hos kronofogdemyndigheten, t.ex. uppgift om konkurs.
Registeransvaret skall i dessa fall ligga hos den kronofogdemyndighet som
registrerar uppgiften.
9.7 Förslag till lag om ändring i sekretesslagen (1980:100)
Ändringen är föranledd av att det fr.o.m. den 1 juni 1995 för exekutionsväsendet
får föras inte bara ett centralt utsökningsregister utan även regionala
utsökningsregister för varje län (prop. 1994/95:168, bet. 1994/95:LU27, rskr.
1994/95:305).
9.8 Förslaget till lag om ändring i lagen (1985:146) om
avräkning vid återbetalning av skatter och avgifter
Se kommentaren under 9.7.
21
Lagrådsremissens lagförslag
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister
Härigenom föreskrivs att 9 § lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister skall
ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
9 §
-------------------------------------------------------
Inom en skattemyndighet Inom en skattemyndighet
får terminalåtkomst till ett får terminalåtkomst finnas
lokalt folk- till de lokala
bokföringsregister endast folkbokföringsregister som
finnas hos det lokala förs inom myndighetens
skattekontor för vars verksamhetsområde.
verksamhetsområde registret
förs.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
34
2.2 Förslag till ändring i skatteregisterlagen (1980:343)
Härigenom föreskrivs att 10 § skatteregisterlagen (1980:343)1 skall ha
följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
10 §2
-------------------------------------------------------
Terminalåtkomst till Terminalåtkomst till
uppgifter i det centrala uppgifter i det centrala
skatteregistret får finnas skatteregistret får finnas
endast för de ändamål som endast för de ändamål som
anges i 1 § och i den anges i 1 § och i den
utsträckning i övrigt som utsträckning i övrigt som
anges i andra—femte anges i andra—fjärde
styckena. styckena.
Skattemyndigheten i länet Skattemyndigheten i länet
får ha terminalåtkomst till får ha terminalåtkomst till
uppgifter som avses i 5 och uppgifter som avses i 5
6 §§, 7 § 1—6, 8, 9, 13, 15, och 6 §§, 7 § 1—6, 7, dock
17 och 22 samt de uppgifter endast i fråga om uppgifter
därutöver som behövs för ut- som skall lämnas enligt 2
färdande av skattsedel och kap. 19 § lagen (1990:325)
dubblettskattsedel. om självdeklaration och
kontrolluppgifter, 8, 9,
13—15, 17 och 22 samt de
uppgifter därutöver som
behövs för utfärdande av
skattsedel och dubb-
lettskattsedel.
Skattemyndigheten får ha
terminalåtkomst också till
övriga uppgifter om de, för
pågåenden eller annat
Skattemyndigheten får beskattningsår, hänför sig
vidare ha terminalåtkomst till länet eller avser
till uppgifter som avses i skattskyldig som beskattas
7 § 7, 10--12, 14, 16, 18, i länet.
20, 21, 23 och 24 och som
hänför sig till länet eller
gäller skattskyldig som
beskattas i länet.
Riksskatteverket får ha terminalåtkomst till uppgifter som avses i 5 och 6 §§
samt 7 § 1—18, 20—24.
Kronofogdemyndighet får ha terminalåtkomst till uppgifter enligt 5 och 6 §§
samt 7 § 1, 3 och 4. Kronofogdemyndighet i det län där ett mål är registrerat
för exekutiva åtgärder får vidare ha sådan terminalåtkomst i fråga om uppgifter
enligt 7 § 7, 8, 12 och 13. Terminalåtkomsten får avse den som är registrerad
som gäldenär hos kronofogdemyndighet eller make till gäldenären eller annan som
sambeskattas med gäldenären. I fråga om uppgifter enligt 7 § 1 får
terminalåtkomsten avse också den som är delägare i fåmansföretag där någon som
avses i tredje meningen är delägare.
35
Av rådets förordning (EEG) nr 218/92 framgår att behörig myndighet i ett annat
EU-land får ha terminalåtkomst till uppgifter rörande mervärdesskatt.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1 Lagen omtryckt 1983:143.
2 Senaste lydelse 1994:1905.
36
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1915) om ändring i
skatteregisterlagen (1980:343)
Härigenom föreskrivs att 7 § skatteregisterlagen (1980:343)1 i paragrafens
lydelse enligt lagen (1994:1915) om ändring i nämnda lag skall ha följande
lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
För fysisk och juridisk person får, utöver de uppgifter som anges i 5 och 6
§§, det centrala skatteregistret innehålla följande uppgifter.
1. Sådana uppgifter om ägarförhållandena i fåmansföretag, företag som enligt 3
§ 12 mom. nionde stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall
behandlas som fåmansföretag, fåmansägt handelsbolag och dotterföretag som avses
i 2 kap. 16 § lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter.
2. Uppgifter angående avslutad revision, verkställt besök eller annat
sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen (1990:324), 17 kap. 4 § mervär-
desskattelagen (1994:200), 78 § 2 a mom. uppbördslagen (1953:272), 27 a § lagen
(1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen
(1958:295) om sjömansskatt. För varje sådan åtgärd får anges tid, art, beskatt-
ningsperiod, skatteslag, myndighets beslut om beloppsmässiga ändringar av skatt
eller underlag för skatt med anledning av åtgärden samt uppgift huruvida
bokföringsskyldighet har fullgjorts.
3. Uppgift om registrering av skyldighet att betala skatt, uppgift om innehav
av skattsedel på preliminär skatt, uppgifter om beslut om återkallelse av
skattsedel på preliminär F-skatt med angivande av skälen för beslutet, uppgifter
som behövs för att bestämma skatt eller avgift enligt uppbördslagen, lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare, lagen (1990:659) om särskild
löneskatt på vissa förvärvsinkomster, lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt
för utomlands bosatta, lagen (1990:912) om nedsättning av socialavgifter,
mervärdesskattelagen och lagen (1951:763) om beräkning av statlig inkomstskatt
på ackumulerad inkomst samt uppgifter om redovisning, inbetalning och
återbetalning av sådana skatter eller avgifter.
4. Uppgift om maskinellt framställt förslag till beslut om beskattning.
5. Uppgift om beslut om anstånd med avgivande av deklaration och med betalning
av skatt, dock ej skälen för besluten, samt uppgift om att laga förfall
föreligger för underlåtenhet att fullgöra deklarationsskyldighet.
6. Administrativa och tekniska uppgifter som behövs för beskattningen.
7. Uppgifter som skall lämnas i förenklad självdeklaration, särskild
självdeklaration enligt 2 kap. 10 § första stycket punkterna 2--4 och andra
stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter samt uppgifter som skall
lämnas enligt 2 kap. 25 § lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter.
8. Uppgift om beslut om beskattning, dock ej skälen för beslutet och uppgift
om utmätning enligt 68 § 6 mom. uppbördslagen.
-------------------------------------------------------
9. Uppgift om att fordran 9. Uppgift om att
mot personen registrerats fordran mot personen
hos kronofogdemyndighet, registrerats hos kronofog-
uppgift om indriv- demyndighet, uppgift om
ningsresultat, uppgift om indrivningsresultat,
beslut om ackord, uppgift om att en person
likvidation eller konkurs ålagts betalningsskyldighet
samt uppgift om i egenskap av bolagsman
betalningsinställelse. eller företrädare för en
juridisk person, uppgift
om beslut om skuldsane-
ring, ackord, likvidation
eller konkurs, uppgift om
betalningsinställelse.
10. Uppgift om antal anställda och de anställdas personnummer.
11. Uppgift om telefonnummer, särskild adress för skattsedelsförsändelse samt
namn, adress och telefonnummer för ombud.
12. Uppgift från kontrolluppgift som enligt 3 kap. lagen om självdeklaration
och kontrolluppgifter skall lämnas utan föreläggande samt från sådan särskild
uppgift som avses i 3 § lagen (1959:551) om beräkning av pensionsgrundande
inkomst enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
13. Uppgift om beteckning, köpeskilling, basvärde, delvärde, taxeringsvärde,
omräknat delvärde, beskattningsnatur, typ av fång och tidpunkt för fånget för
fastighet som ägs eller innehas av personen, andelens storlek om fastigheten har
flera ägare och övriga uppgifter som behövs för beräkning av statlig fastig-
hetsskatt samt uppgift som behövs för värdering av bostad på fastighet.
14. Uppgift om tid och art för planerad eller pågående revision samt
beskattningsperiod och skatteslag som denna avser samt uppgift om tid för
planerat besök eller annat sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen, 17
kap. 4 § mervärdesskattelagen, 78 § 2 a mom. uppbördslagen, 27 a § lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen om sjömansskatt.
15. Uppgift om postgiro- och bankgironummer, om personen är näringsidkare
samt, om fullmakt lämnats för bank- eller postgiro att ta emot
skatteåterbetalning på ett konto, datum för fullmakten samt kontots nummer och
typ.
16. Uppgift om antal perioder om trettio dagar för vilka den skattskyldige
uppburit inkomst som beskattas enligt lagen om sjömansskatt.
17. Uppgift om omsättning i näringsverksamhet.
18. Uppgifter angående resultat av bruttovinstberäkning, annan beräkning av
relationstal eller liknande, skönsmässig beräkning och belopp som under
beskattningsåret stått till förfogande för levnadskostnader.
19. Uppgift från centrala bilregistret om innehav av fordon samt om fordonets
registreringsnummer, märke, typ och årsmodell.
20. Uppgift för beräkning av skattereduktion för fackföreningsavgift och
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1993:672) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus för bestämmande av
skattereduktion enligt samma lag samt uppgift om beslut om sådan
skattereduktion.
21. Uppgift om bosättningsland och tidpunkt för byte av bosättningsland.
22. Uppgifter om antal årsanställda i en koncern i fall som avses i 2 kap. 16
§ sista stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter, totalt
respektive i Sverige, koncernomsättning och koncernbalansomslutning för
koncernmoderföretag.
23. Uppgift om beteckning på ersättningsbostad som avses i 11 § lagen
(1993:1469) om uppskovsavdrag vid byte av bostad, uppskovsavdragets storlek,
belopp som enligt 10 § nämnda lag skall reducera omkostnadsbeloppet samt, om
ersättningsbostaden utgörs av bostad som avses i 11 § andra meningen nämnda lag,
föreningens eller bolagets organisationsnummer och namn.
24. Uppgift som skall lämnas enligt 13 kap. 29 eller 30 §§ mer-
värdesskattelagen.
1 Lagen omtryckt 1983:143.
37
2.4 Förslag till lag om ändring i telelagen (1993:597)
Härigenom föreskrivs att 27 § telelagen (1993:597) skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
27 §
Den som driver televerksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till
uppgift som avses i 25 § första stycket skall på begäran lämna
1. uppgift, som avses i 25 § första stycket 1, till en myndighet som i ett
särskilt fall behöver en sådan uppgift för delgivning enligt delgivningslagen
(1970:428), om myndigheten finner att det kan antas att den som söks för
delgivning håller sig undan eller att det annars finns synnerliga skäl,
2. uppgift, som avses i 25 § första stycket 1 och som angår misstanke om
brott, till åklagarmyndighet, polismyndighet eller någon annan myndighet som har
att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet och detta enligt
myndighetens bedömning kan föranleda annan påföljd än böter,
-------------------------------------------------------
3. uppgift, som avses i 3. uppgift som avses i
25 § första stycket 3 och som25 § första stycket 3 och
angår misstanke om brott, som angår misstanke om
till åklagarmyndighet, brott till åklagarmyn-
polismyndighet eller någon dighet, polismyndighet
annan myndighet som har att eller någon annan myndighet
ingripa mot brottet, om det som har att ingripa mot
för brottet inte är brottet, om det för brottet
föreskrivet lindrigare inte är föreskrivet
straff än fängelse i två år. lindrigare straff än
fängelse i två år,
4. uppgift som avses i
25 § första stycket 1 till
en kronofogdemyndighet som
behöver uppgiften i ex-
ekutiv verksamhet, om
myndigheten finner att
uppgiften är av väsentlig
betydelse för handläggningen
av ett ärende,
5. uppgift som avses i
25 § första stycket 1 till
en skattemyndighet som
behöver uppgiften i
verksamhet som avser
kontroll av skatt eller
avgift eller i utredning
om rätt folkbokföringsort
enligt folkbokföringslagen
(1991:481), om myndigheten
finner att uppgiften är av
väsentlig betydelse för
handläggningen av ett
ärende.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
38
2.5 Förslag till lag om ändring i postlagen (1993:1684)
Härigenom föreskrivs att 20 § postlagen (1993:1684) skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
20 §
Den som bedriver postverksamhet och därvid har fått del av eller tillgång till
uppgift som avses i 19 § första stycket skall på begäran lämna
1. uppgift om enskilds adress, telefonnummer eller arbetsplats till en
myndighet som i ett särskilt fall behöver en sådan uppgift för delgivning enligt
delgivningslagen (1970:428), om myndigheten finner att det kan antas att den som
söks för delgivning håller sig undan eller att det annars finns synnerliga skäl,
-------------------------------------------------------
2. uppgift som rör 2. uppgift som rör
misstanke om brott till misstanke om brott till
åklagarmyndighet, polis- åklagarmyndighet, polis-
myndighet eller någon annan myndighet eller någon annan
myndighet som har att myndighet som har att
ingripa mot brottet, om det ingripa mot brottet, om
för brottet inte är det för brottet inte är
föreskrivet lindrigare föreskrivet lindrigare
straff än fängelse i två år. straff än fängelse i två år,
3. uppgift om enskilds
adress till en
kronofogdemyndighet som
behöver uppgiften i
exekutiv verksamhet, om
myndigheten finner att
uppgiften är av väsentlig
betydelse för handläggningen
av ett ärende,
4. uppgift om enskilds
adress till en
skattemyndighet som behöver
uppgiften i verksamhet som
avser kontroll av skatt
eller avgift eller i
utredning om rätt
folkbokföringsort enligt
folkbokföringslagen
(1991:481), om myndigheten
finner att uppgiften är av
väsentlig betydelse för
handläggningen av ett
ärende.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
39
2.6 Förslag till lag om ändring i utsökningsregisterlagen (1986:617)
Härigenom föreskrivs att 2 § utsökningsregisterlagen (1986:617) skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 §1
-------------------------------------------------------
Riksskatteverket är Riksskatteverket är
registeransvarigt för det registeransvarigt för det
centrala utsöknings- centrala utsöknings-
registret. En registret. Krono-
kronofogdemyndighet är fogdemyndigheten är
registeransvarig för registeransvarig för
registret, när det gäller registret när det gäller
uppgifter i mål eller ärendenuppgifter i mål eller
som handläggs hos myn- ärenden som handläggs hos
digheten, enligt de närmare myndigheten och uppgifter
föreskrifter regeringen som annars har förts in i
meddelar. registret av myndigheten.
Kronofogdemyndigheten är registeransvarig för det regionala ut-
sökningsregistret för länet.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse 1995:441.
40
2.7 Förslag till lag om ändring i sekretesslagen (1980:100)
Härigenom föreskrivs att i 9 kap. 19 § sekretesslagen (1980:100)1 ordet
"utsökningsregistret" skall bytas ut mot "ett utsökningsregister".
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse av 9 kap. 19 § 1986:618.
41
2.8 Förslag till lag om ändring i lagen (1985:146) om
avräkning vid återbetalning av skatter och avgifter
Härigenom föreskrivs att i 2, 3 och 15 §§ lagen (1985:146) om avräkning vid
återbetalning av skatter och avgifter1 ordet "utsökningsregistret" skall bytas
ut mot "ett utsökningsregister".
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
1Senaste lydelse av 2 § 1993:909.
42
Lagrådet
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-10-02
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt lagrådsremiss den 21 september 1995 (Finansdepartementet) har
regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring
i lagen (1990:1536) om folkbokföringsregister, m.fl.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorerna Birgitta
Pettersson och Christer Alexandersson
Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.
45
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin,
Hellström, Peterson, Thalén, Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg,
Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Nygren
Regeringen beslutar proposition 1995/96:56 om ändringar i lagen om folkbokför-
ingsregister, m.m.
46