Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:51 ·
Hämta Doc ·
Fortsatt giltighet av lagen om samhällstjänst
Ansvarig myndighet: Justitiedepartementet
Dokument: Prop. 51
Regeringens proposition
1995/96:51
Fortsatt giltighet av lagen om samhällstjänst
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 5 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Laila Freivalds
(Justitiedepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att giltighetstiden för lagen (1989:928) om sam-
hällstjänst förlängs till utgången av år 1998.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 3
3 Ärendet och dess beredning................................. 4
4 Regeringens överväganden................................... 5
Bilaga Utdrag ur BRÅ PM 1994:3 Samhällstjänst som
alternativ till fängelse, Utvärdering av 1990-1992 års
försöksverksamhet - Sammanfattning; slutsatser...... 6
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995.. 9
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om fortsatt
giltighet av lagen (1989:928) om samhällstjänst.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
Förslag till lag om fortsatt giltighet av lagen (1989:928) om samhällstjänst
Härigenom föreskrivs att lagen (1989:928) om samhällstjänst1, som gäller till
utgången av år 19952, skall fortsätta att gälla till utgången av år 1998.
_________________
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse av lagens rubrik 1992:372.
2 Lagens giltighetstid senast förlängd 1992:372.
3 Ärendet och dess beredning
Genom lagen (1989:928) om försöksverksamhet med samhällstjänst, som trädde i
kraft den 1 januari 1990, öppnades möjlighet för fem domstolar i landet att döma
till skyddstillsyn med föreskrift om samhällstjänst (prop. 1989/90:7, bet.
1989/90:JuU10, rskr. 1989/90:55, SFS 1989:928). Lagens giltighetstid inskränktes
till åren 1990-1992. Den 1 januari 1993 skedde en utvidgning av användningen av
samhällstjänst till hela landet. Den utvidgade tillämpningen tidsbegränsades
till utgången av år 1995 i väntan på införandet av en mera permanent ordning
(prop. 1991/92:109, bet. 1991/92:JuU24, rskr. 1991/92:259, SFS 1992:372). I
samband härmed ändrades lagens rubrik på så sätt att ordet försöksverksamhet
togs bort. Detta gjordes för att markera att den andra treårsperioden mer har
karaktären av en provisorisk lösning än en egentlig försöksverksamhet.
Den påföljdsform som härigenom öppnats innebär att rätten i brottmål får döma
till skyddstillsyn med föreskrift att den dömde skall utföra samhällstjänst
genom oavlönat arbete i en omfattning som bestäms i domen. En förutsättning för
en sådan dom är att den tilltalade har förklarat sig villig att följa
föreskriften samt att föreskriften bedöms vara av avgörande betydelse för att
döma till skyddstillsyn i stället för fängelse. Domstolen skall i domen ange hur
långt straff som skulle ha dömts ut, om fängelse i stället valts som påföljd. Om
den dömde inte fullgör sina skyldigheter enligt föreskriften får påföljden
undanröjas och ersättas med fängelsestraff.
I samband med att försöksverksamheten inleddes fick Brottsförebyggande rådet
(BRÅ) regeringens uppdrag att utvärdera verksamheten. BRÅ har i rapporten
Samhällstjänst som alternativ till fängelse (BRÅ PM 1994:3) lämnat en
utvärdering av 1990-1992 års försöksverksamhet. En sammanfattning av
slutsatserna av utvärderingen finns i bilaga.
Genom direktiven Översyn av vissa frågor som rör påföljdssystemet (dir.
1992:47) tillsattes år 1992 en parlamentarisk kommitté för att se över det
straffrättsliga påföljdssystemets innehåll och uppbyggnad. Kommittén, som
antagit namnet Straffsystemkommittén (Ju 1992:07), skall överväga möjligheterna
att vidareutveckla användningen av olika alternativ till fängelsestraff. I denna
del ingår att föreslå hur samhällstjänsten bör infogas som ett permanent inslag
i påföljdssystemet. Kommittén kommer att lämna sina förslag i oktober i år,
varefter förslagen skall beredas i Justitiedepartementet.
Lagrådet
Den föreslagna lagändringen är lagtekniskt sett av enkel beskaffenhet. Enligt
regeringens mening skulle därför Lagrådets hörande sakna betydelse.
4 Regeringens överväganden
Av BRÅ:s utvärdering framgår att den praktiska verksamheten med samhällstjänst
som påföljd har fungerat mycket väl. Vad gäller benägenheten att återfalla i
brott har någon skillnad inte kunnat påvisas mellan dem som utfört
samhällstjänst och dem som avtjänat fängelsestraff. Samhällstjänst är en eko-
nomiskt fördelaktig påföljd jämfört med fängelse. Sammantaget talar
erfarenheterna av den hittillsvarande verksamheten för att samhällstjänsten bör
permanentas.
Som framgår av BRÅ:s rapport har under försöksverksamheten emellertid också
kritik framförts. Främst har denna gällt förhållandet att samhällstjänsten utgör
en föreskrift till skyddstillsyn. Frågan har väckts om samhällstjänsten bör
konstrueras som en fristående påföljd. För att kunna ta ställning till hur denna
fråga, liksom frågor av lagteknisk natur, skall lösas krävs ytterligare
beredningsunderlag. Ett sådant kommer att erhållas senare under hösten då
Straffsystemkommittén redovisar sitt arbete. I avvaktan på kommitténs förslag
och att beredningsarbetet med dessa skall kunna slutföras bör enligt regeringens
mening lagens giltighetstid ytterligare förlängas. Då kommitténs uppdrag
omfattar en översyn av hela det straffrättsliga påföljdssystemets innehåll och
uppbyggnad kan det förutsättas att detta beredningsarbete kommer att bli
omfattande och giltighetstiden bör därför förlängas så att lagen om
samhällstjänst gäller till utgången av år 1998.
Utdrag ur BRÅ PM 1994:3 Samhällstjänst som alternativ till fängelse, Utvärdering
av 1990-1992
års försöksverksamhet
Slutsatser
I vilken utsträckning målen med försöksverksamheten har uppnåtts ska ses utifrån
de uttalanden i propositionen som anger att syftet med samhällstjänst är att
finna ett alternativ till fängelse, och detta grundat på antaganden om att
samhällstjänst har humana, individualpreventiva och ekonomiska fördelar jämfört
med fängelsestraffet. Att samhällstjänst är humanare än fängelse har tagits för
självklart och inte ansetts behöva studeras närmare. Någon individualpreventiv
fördel jämfört med fängelse har inte kunnat påvisas. Samhällstjänst har inte
bidragit till en lägre återfallsbenägenhet men, vilket är viktigt att
uppmärksamma, inte heller till en ökad återfallsbenägenhet. Vidare är
samhällstjänst en ekonomiskt fördelaktig påföljd jämfört med fängelse. I den mån
samhällstjänst tillämpats som alternativ till fängelse har försöksverksamheten
relativt väl motsvarat de uttalanden som framgår av propositionen med avseende
på målsättningen.
Den centrala frågan blir därmed i vilken utsträckning den åsyftade målgruppen
nåtts och i vilken utsträckning samhällstjänst tillämpats som alternativ till
fängelse respektive till andra påföljder. Nedanstående mycket schematiska figur
över påföljdssystemet kan åskådliggöra hur påföljden fungerat med avseende på
den i propositionen åsyftade målgruppen och den grupp som under försöksperioden
faktiskt dömdes till samhällstjänst. Det ska påpekas att figuren åskådliggör
något av en idealbild av påföljdssystemet. I praktiken torde det förekomma ett
inte obetydligt gränsland mellan villkorlig dom, skyddstillsyn och fängelse, ett
gränsland inom vilket dömandepraxis kan skifta och inom vilket påföljden
samhällstjänst till stor del har sitt naturliga tillämpningsområde.
Som framgår av figuren och som tidigare konstaterats har en stor del av den
åsyftade målgruppen inte nåtts samtidigt som påföljden ofta tillämpats för andra
ändamål än de avsedda. I dessa avseenden har försöket med samhällstjänst i
begränsad utsträckning motsvarat målsättningen. De mål som uppnåtts då
samhällstjänst tillämpats som alternativ till fängelse måste således ställas i
relation till den straffskärpning och kostnadsökning som påföljden inneburit när
den tillämpats som alternativ till villkorlig dom eller skyddstillsyn samt till
den strafflindring som påföljden inneburit när den tillämpats som alternativ
till andra fängelsestraff än de som avsetts. I den mån samhällstjänst tillämpats
i stället för villkorlig dom eller skyddstillsyn har inte heller de
grundläggande antagandena om påföljdens förtjänster någon relevans då
samhällstjänst inte är billigare och knappast humanare eller
individualpreventivt fördelaktig i jämförelse med dessa påföljder.
Orsakerna till diskrepansen mellan målsättning och verklighet torde till stor
del bero på att det urvalsförfarande som den lagtekniska konstruktionen vilar på
inte har fungerat effektivt och på kopplingen mellan samhällstjänst och
skyddstillsyn. Vad gäller det senare torde det inte vara minst viktigt att
uppmärksamma rättsväsendets kritiska inställning. Den målsättning med
samhällstjänst som kommer till uttryck i propositionen, att samhällstjänst
endast ska ersätta fängelse och under förutsättning att
skyddstillsynskriterierna är uppfyllda, har inte till fullo haft stöd hos
rättsväsendet. Rättsväsendets kritiska inställning tillsammans med de vida ramar
som i praktiken omgärdar de s.k. skyddstillsynskriterierna har medfört ett
utrymme för rättsväsendet att under försöksperioden forma ett tillämpningsområde
för samhällstjänst som i inte ringa utsträckning skiljer sig från det
tillämpningsområde som anges i propositionen. Möjligheten att detta med tiden
kan komma att regleras genom prövningar i överrätt är sannolikt begränsad. Få
samhällstjänstdömda (två fall under försöksperioden) torde överklaga och yrka på
villkorlig dom eller skyddstillsyn (utan föreskrift om samhällstjänst) då de,
som det sannolikt upplevs, haft turen att slippa ett fängelsestraff, ett
fängelsestraff som dessutom mycket väl kan aktualiseras vid ny prövning i
domstol.
Den praktiska verksamheten med samhällstjänst som påföljd har i hög
utsträckning fungerat i enlighet med de uttalanden som framgår av propositionen.
Det har inte varit några större problem att finna arbetsgivare som kan och vill
bereda de samhällstjänstdömda lämplig sysselsättning. Samhällstjänst har i allt
väsentligt tillämpats för den typ av brottslighet som åsyftas i propositionen.
De samhällstjänstdömda har i mycket hög utsträckning klarat av att genomföra
samhällstjänstarbetet. Frivårdens uppgifter har till största delen skötts på ett
sätt som överensstämmer med de riktlinjer som redovisas i propositionen.
Samtliga berörda yrkesgrupper redovisar en i huvudsak positiv inställning till
samhällstjänst som påföljd och i huvudsak goda erfarenheter från
försöksperioden. De arbetsgivare som engagerat samhällstjänstdömda har
genomgående mycket positiva erfarenheter liksom även de dömda som genomfört
samhällstjänst. Ur dessa aspekter har försöksverksamheten således i huvudsak
fungerat tillfredsställande under försöksperioden.
Det faktum att ingen tendens till ökad användning av samhällstjänst förekom
under försöksperioden och att 1993 års riksomfattande verksamhet varit mycket
begränsad ger en antydan om att samhällstjänst kan få en förhållandevis
marginell roll i påföljdssystemet, och även vad gäller användningen av
fängelsestraff och fängelseplatser, om tillämpad enligt nu gällande lagstiftning
och praxis.
Justitiedepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 5 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Peterson, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Schori,
Blomberg, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Freivalds
Regeringen beslutar proposition 1995/96:51 Fortsatt giltighet av lagen om
samhällstjänst.