Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:45 ·
Hämta Doc ·
Mervärdesskatt på allmänna nyhetstidningar
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 45
Regeringens proposition
1995/96:45
Mervärdesskatt på allmänna nyhetstidningar
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 28 september 1995
Mona Sahlin
Göran Persson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att mervärdesskatt med 6% skall tas ut vid omsättningen
av allmänna nyhetstidningar. Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
Särskilda övergångsregler föreslås i fråga om prenumerationsavgifter som
betalats senast den 31 oktober 1995 avseende leveranser efter ikraftträdandet.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Lagtext 4
2.1 Förslag till lag om ändring i mervärdesskatte-
lagen (1994:200) 4
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:931)
om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200)6
3 Ärendet och dess beredning 8
4 Skatteplikten för allmänna nyhetstidningar 8
5 Ikraftträdande 10
6 Statsfinansiella effekter 11
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den
28 september 1995 12
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200),
2. lag om ändring i lagen (1995:931) om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200).
3
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
Härigenom föreskrivs i fråga om mervärdesskattelagen (1994:200)
dels att 3 kap. 12 §1 skall upphöra att gälla,
dels att 3 kap. 15 och 17 §§ samt 10 kap. 11 och 12 §§ skall ha följande
lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
15 §
-------------------------------------------------------
Från skatteplikt undantas, Från skatteplikt
utöver vad som följer av 12- undantas, utöver vad som
14 §§, införsel av utländska följer av 13 och 14 §§, inför-
periodiska publikationer, sel av utländska periodiska
när de förs in i landet för publikationer, när de förs
att av utgivaren in i landet för att av
tillhandahållas utgivaren tillhandahållas
prenumeranter här i landet prenumeranter här i landet
med eller utan någons med eller utan någons
förmedling. förmedling.
17 §
-------------------------------------------------------
Undantagen i 12-15 §§ om- Undantagen i 13-15 §§ om-
fattar även radio- och fattar även radio- och
kassettidningar. kassettidningar.
10 kap.
11 §2
-------------------------------------------------------
Den som i en yrkesmässig Den som i en yrkesmässig
verksamhet omsätter varor verksamhet omsätter varor
eller tjänster inom landet eller tjänster inom landet
har rätt till återbetalning har rätt till återbetalning
av ingående skatt för vilken av ingående skatt för vilken
han saknar rätt till avdrag han saknar rätt till avdrag
enligt 8 kap. på grund av enligt 8 kap. på grund av
att omsättningen är undan- att omsättningen är undan-
tagen från skatteplikt tagen från skatteplikt
enligt 3 kap. 9 § utom enligt 3 kap. 9 § utom
tredje stycket 2, 10 §, 12 §,tredje stycket 2, 10 §, 19 §
19 § första stycket 2, 21 §, första stycket 2, 21 §, 22 §,
22 §, 23 § 1, 2, 4 eller 8, 23 § 1, 2, 4 eller 8, 30 a
30 a §, 30 c § eller 30 e §. §, 30 c § eller 30 e §.
Rätten till återbetalning av ingående skatt hänförlig till sådan omsättning
som avses i 3 kap. 9 § utom tredje stycket 2, 10 § samt 23 § 1, gäller endast
under förutsättning att den som förvärvar varan eller tjänsten bedriver verk-
samhet utanför EG eller att tjänsten har direkt samband med varor som exporteras
till ett land som inte är medlem i EG.
Rätt till återbetalning föreligger också för ingående skatt som hänför sig
till tjänster som skall anses omsatta i ett annat EG-land. Rätten till
återbetalning gäller under förutsättning att omsättningen är skattepliktig eller
undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 19 § första stycket 2, 21 §, 22 §
eller 30 e §.
I 10 a kap. finns ytterligare bestämmelser om rätt till återbetalning av
ingående skatt.
12 §3
-------------------------------------------------------
Den som omsätter varor Den som omsätter varor
eller tjänster genom export eller tjänster genom export
har rätt till återbetalning har rätt till återbetalning
av ingående skatt för vilken av ingående skatt för vilken
han saknar rätt till avdrag han saknar rätt till avdrag
enligt 8 kap. på grund av enligt 8 kap. på grund av
att omsättningen sker utanföratt omsättningen sker
EG. Rätten till återbetalningutanför EG. Rätten till
gäller under förutsättning attåterbetalning gäller under
omsättningen är skattepliktigförutsättning att
eller undantagen från omsättningen är skatte-
skatteplikt enligt 3 kap. 9 §pliktig eller undantagen
utom tredje stycket 2, 10 §, från skatteplikt enligt 3
12 §, 19 § första stycket 2, 1§kap. 9 § utom tredje
§, 23 § 1, 2 eller 4, 30 c § stycket 2, 10 §, 19 § första
eller 30 e §. stycket 2, 1§ §, 23 § 1, 2
eller 4, 30 c § eller 30 e
§.
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
2. Om den som omsätter allmänna nyhetstidningar senast den 31 oktober 1995
erhållit ersättning för tidningar som skall levereras den 1 januari 1996 eller
senare, skall 1 kap. 3 § tredje stycket inte tillämpas.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1994:1798.
2 Lydelse enligt SFS 1995:700.
3 Lydelse enligt SFS 1995:700.
4
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:931) om
ändring i mervärdesskattelagen (1994:200)
Härigenom föreskrivs att 7 kap. 1 och 2 §§ mervärdesskattelagen (1994:200) i
paragrafernas lydelse enligt lagen (1995:931) om ändring i nämnda lag skall ha
följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 kap.
1 §
-------------------------------------------------------
Skatt enligt denna lag Skatt enligt dena lag
tas ut med 25 procent av tas ut med 25 procent av
beskattningsunderlaget om beskattningsunderlaget om
inte annat följer av andra inte annat följer av andra
stycket. eller tredje stycket.
Skatten tas ut med 12 procent av beskattningsunderlaget för
1. rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet samt upplåtelse av
campingplatser och motsvarande i campingverksamhet,
2. personbefordran utom sådan befordran där resemomentet är av underordnad
betydelse,
3. transport i skidliftar,
4. omsättning av sådana konstverk som avses i 9 a kap. 5 §, och som ägs av
upphovsmannen eller dennes dödsbo,
5. import av sådana konstverk, samlarföremål och antikviteter som avses i 9 a
kap. 5—7 §§,
6. omsättning, gemenskapsinternt förvärv och import av sådana livsmedel och
livsmedelstillsatser som avses i 1 § livsmedelslagen (1971:511) med undantag för
a) vatten från vattenverk,
b) spritdrycker, vin och starköl, och
c) tobaksvaror.
-------------------------------------------------------
Skatten tas ut med 6
procent av
beskattningsunderlaget för
allmänna nyhetstidningar,
samt för motsvarande radio-
och kassettidningar. Med
allmänna nyhetstidningar
avses sådana publikationer
av dagspresskaraktär som
normalt utkommer med minst
ett nummer varje vecka.
2 §
-------------------------------------------------------
Vid omsättning som anges i Vid omsättning som anges
3 och 4 §§ beräknas beskatt- i 3 och 4 §§ beräknas
ningsunderlaget med utgångs- beskattningsunderlaget med
punkt i det i nämnda utgångspunkt i det i nämnda
paragrafer angivna värdet. paragrafer angivna värdet.
Beskattningsunderlaget Beskattningsunderlaget
utgörs av detta värde minskatutgörs av detta värde
med minskat med
1. 20 procent när 1. 20 procent när
skattesatsen enligt 1 § är 25skattesatsen enligt 1 § är
procent, och 25 procent,
2. 10,71 procent när 2. 10,71 procent när
skattesatsen är 12 procent. skattesatsen är 12 procent,
och
3. 5,67 procent när
skattesatsen är 6 procent.
Vid omsättning som medför skattskyldighet enligt 1 kap. 2 § första stycket 2-4
utgörs dock beskattningsunderlaget av det i 3 § angivna värdet utan sådan minsk-
ning som anges i första stycket.
I 9 a kap. finns särskilda bestämmelser om beräkning av beskattningsunderlaget
vid omsättning i vissa fall av begagnade varor, konstverk, samlarföremål och
antikviteter.
I 9 b kap. finns särskilda bestämmelser om beräkning av beskattningsunderlaget
vid omsättning i viss resebyråverksamhet.
5
3 Ärendet och dess beredning
Allt sedan mervärdesskattens tillkomst år 1969 har allmänna nyhetstidningar,
varmed menas publikationer av dagspresskaraktär som normalt utkommer med minst
ett nummer varje vecka, varit befriade från mervärdesskatt. Undantaget har varit
kvalificerat, vilket inneburit att tidningarna har haft rätt till återbetalning
av sådan mervärdesskatt som betalats vid förvärv av varor och tjänster i
verksamheten.
För andra tidningar, såsom populär- och fackpress eller för böcker och andra
tryckta skrifter har dock full mervärdesskatt tagits ut, för närvarande efter
skattesatsen 25%.
De särskilda mervärdesskattereglerna för dagstidningar har under senare år
satts i fråga ett flertal gånger. Vid förberedelsearbetet för 1990-91 års
skattereform lades således fram förslag om att undantaget från skatteplikt
skulle slopas (Reformerad mervärdeskatt m.m., SOU 1989:35). I ett senare
utredningsförslag föreslogs av konkurrensneutralitetsskäl att undantaget för
skatteplikt skulle slopas, och att en enhetlig skattesats om 12% borde införas
för allmänna nyhetstidningar, andra periodiska publikationer och böcker (Vissa
mervärdeskattefrågor II, SOU 1993:75). De nu nämnda utredningsförslagen, som
remissbehandlats, ledde emellertid inte till lagstiftning i dessa delar.
Pressutredningen -94 har vidare nyligen lagt fram ett förslag om en ny
presstödslag, och därvid bl.a. också föreslagit att en mervärdesskatt med en låg
skattesats införs på dagstidningar (Vårt dagliga blad - stöd till svensk dags-
press, SOU 1995:37).
I vårens kompletteringsproposition, prop. 1994/95:150 Bilaga 1, har angivits
att regeringen kommer att lägga fram förslag om mervärdesskatt på dagstidningar,
och att skattebeläggningen bör ge en inkomstförstärkning på minst 0,4 miljarder
kronor. Regeringen återkommer i förevarande proposition med förslag till en
sådan beskattning.
Lagrådet
Förslaget är av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
Yttrande från Lagrådet skall därför inte inhämtas.
4 Skatteplikten för allmänna nyhetstidningar
Skälen för regeringens förslag: När den svenska mervärdesskatten infördes gavs
den en relativt smal skattebas, i huvudsak i enlighet med vad som gällde enligt
den tidigare allmänna varuskatten. Mervärdesskatten har emellertid under senare
år alltmer kommit att utvecklas mot en heltäckande allmän omsättningsskatt,
omfattande i princip alla varor och tjänster. Det stora steget därvidlag togs
vid skattereformen 1990-1991. Därvid fastlades (prop. 1989/90:111) att en
mervärdesskatt likformigt bör träffa all konsumtion av varor och tjänster.
Undantagen från den generella skatteplikten är numera också få. De rör i
huvudsak vissa områden som ansetts mindre väl lämpa sig för en beskattning
enligt mervärdesprincipen, såsom bank- och finansieringstjänster m.m. (som av
denna anledning vanligtvis undantas även i andra länders mervärdesskattesystem),
eller tjänster inom sjukvårdsområdet eller det sociala området där särskilda
förhållanden råder. Det finns vidare några undantag avseende omsättning av
varor, där olika tekniska skäl motiverat avvikelsen. Det gäller bl.a.
skattefriheten för omsättning av sedlar och mynt som är gällande
betalningsmedel, flygbensin, vissa skepp, fartyg och luftfartyg m.m., vissa
guldleveranser etc. Det nuvarande undantaget för dagstidningar är emellertid av
en annan karaktär. Det kan inte motiveras av beskattningstekniska skäl, utan har
framför allt motiverats av tidningarnas framskjutna roll i den demokratiska
processen.
Detta motiv är i högsta grad fortfarande giltigt. Den statsfinansiella
situationen är emellertid mycket ansträngd. Regeringen anser det därför vara
nödvändigt att föreslå att skatteplikt införs för omsättning av allmänna
nyhetstidningar. Förslaget tillgodoser de statsfinansiella intressena, samtidigt
som konkurrensneutraliteten förbättras.
När det gäller tillämplig mervärdesskattesats bör stor vikt läggas vid
dagspressens centrala betydelse i den demokratiska processen. Skattesatsen för
dagstidningarna bör därför vara reducerad. Regeringen anser att en skattesats på
6 % är lämplig. Denna lägre skattesats bör även gälla de radio- och kassettid-
ningar som i dag jämställs skattemässigt med de allmänna nyhetstidningarna.
Det har i olika sammanhang hävdats att en mervärdesskatt på dagstidningar
negativt kan påverka möjligheterna att sprida information till allmänheten.
Regeringen är av den uppfattningen att den nu föreslagna mervärdesskatten inte
kommer att få sådana effekter. Därvid har bl.a. beaktats att full
mervärdesskatt, för närvarande 25 %, alltid tagits ut för böcker, fackpress,
populärpress m.m.
Regeringens förslag innebär dels att 3 kap. 12§ mervärdesskattelagen
(1994:200) bör slopas, dels att 3 kap. 15 och 17§§, 7 kap. 1 och 2§§ samt 10
kap. 11 och 12 §§ samma lag bör ändras. Ifråga om ändringarna i 7 kap. 1 och 2
§§ bör dessa lagtekniskt genomföras genom en ändring i lagen (1995:931) om
ändring i mervärdesskattelagen (1994:200), vilken lag enligt riksdagens beslut
skall träda i kraft den 1 januari 1996.
Pressutredningen -94 har lämnat ytterligare förslag angående mervärdesskatten
på dagspressområdet. Förslagen gäller mervärdesskatt på tidningar som
distribueras elektroniskt samt samordning av dagspressbegreppet i olika
författningar. Dessa frågor bereds just nu, liksom frågan om den framtida
utformningen av presstödet i stort.
5 Ikraftträdande
Skälen för regeringens förslag: Mervärdesskattebeläggningen av dagstidningarna
bör av statsfinansiella skäl genomföras snarast. De förslag som lades fram i
kompletteringspropositionen utgår från att dagstidningarna
mervärdesskattebeläggs från den 1 januari 1996. Även regeringens s.k.
konvergensprogram förutsätter att så kan ske. Mervärdesskatten bör således
införas den 1 januari 1996. Några tekniska hinder mot en sådan tidpunkt för
införande av beskattningen finns inte.
Dagstidningarna är i stor utsträckning prenumererade, dvs. betalning erläggs
av kunderna i förväg för perioder som ofta uppgår till ett år. Mot den
bakgrunden bör beaktas de särskilda reglerna i 1 kap. 3§ mervärdesskattelagen
(1994:200). De innebär att leveranstidpunkten vanligen är avgörande för
beskattningen. Vid eventuella förskottsbetalningar är emellertid mottagande av
betalning avgörande för skattskyldighetens inträde. Denna regel gäller
emellertid inte om omsättningen inte är skattepliktig när förskottsbetalningen
görs. I sådana fall är enbart leveransdatum avgörande i fråga om
skattskyldighetens inträde.
Den nämnda regeln innebär således att dagstidningar som levereras efter
ikraftträdandet alltid skall beläggas med mervärdesskatt, även om betalning för
tidningarna erlagts tidigare. Det bör inte komma ifråga att nu införa en annan
ordning, och helt avstå från beskattning i de fall betalning sker före
årsskiftet 1995/1996. Införandet av ett sådant undantag skulle kunna ge upphov
till skatteplaneringsåtgärder som väsentligt skulle fördröja genomslaget av
mervärdesskattebeläggningen. Däremot anser regeringen att det är skäligt att
medge skattefrihet för tidningar som levereras efter årsskiftet men där
betalning skatt senast den 31 oktober 1995. I en särskild ikraftträdande-
bestämmelse bör anges att skattskyldighetens inträde i dessa fall bör anses ha
skett i samband med betalningen.
6
6 Statsfinansiella effekter
I detta avsnitt redovisas budgeteffekterna för staten och den konsoliderade
offentliga sektorn av den föreslagna mervärdesskattebeläggningen av allmänna
nyhetstidningar.
Dagspressens bruttointäkter från upplageförsäljning kan under 1996 förväntas
uppgå till 6,9 miljarder kronor mätt i 1995 års priser. Omkring 7% av denna
försäljning kan förväntas ske till skattskyldiga som har avdragsrätt för
ingående moms. Detta medför att den varaktiga skattebasen för allmänna
nyhetstidningar kan uppskattas till 6,4 miljarder kronor per år, under
förutsättning att skattebeläggningen inte ger upphov till ett större
efterfrågebortfall på tidningar. Tidigare studier har dock visat att efterfrågan
på tidningar är relativt prisokänslig varför detta kan vara en god
approximation. En skattesats på 6 % kan förväntas höja den allmänna prisnivån
med omkring 0,05 % under förutsättning att skattebeläggningen får fullt
genomslag på abonnemangs- och lösnummerpriserna. Den högre prisnivån medför
bl.a. att olika transfereringar till hushållen fr.o.m. 1997 blir högre än vad de
skulle varit i frånvaro av mervärdesskattebeläggningen. När hänsyn tas till
dessa indirekta effekter kan den varaktiga budgetförstärkningen för den
konsoliderade offentliga sektorn beräknas till 0,32 miljarder kronor. Effekten
på statsbudgeten blir 0,35 miljarder kronor fr.o.m. 1997.
Förslaget innebär vidare att mervärdesskatt också skall tas ut på tidningar
som levereras den 1 januari 1996 eller senare men som förskottsbetalats under
perioden 1 november 1995 till 31 december 1995. Dessa leveranser ger upphov till
en engångsintäkt under 1996 på 0,05 miljarder kronor, brutto, vilket medför att
den totala effekten på statsbudgeten blir 0,19 miljarder kronor budgetåret
1995/96 och 0,41 miljarder kronor budgetåret 1995/96-96.
Den föreslagna mervärdesskatten innebär således att den i kompletterings-
propositionen förutsatta varaktiga effekten på 0,40 miljarder kronor inte fullt
uppnås. Vid riksdagens behandling av kompletteringspropositionen gavs till känna
att regeringen bör återkomma med förslag som innebär att priset på folköl inte
sänks som en följd av den generella sänkningen av mervärdesskatten på livsmedel
den 1 januari 1996. Regeringen avser att senare i höst lämna förslag om en
höjning av punktskatten på folköl från och med den 1 januari 1996, motsvarande
en varaktig inkomstförstärkning om minst 200 miljoner kronor. Därigenom kommer
den i kompletteringspropositionen angivna budgetförstärkningen mer än väl att
uppnås, även med nu föreslagen nivå i fråga om mervärdesskatten på
dagstidningar.
7
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 september 1995
Närvarande: statsrådet Sahlin, ordförande, och statsråden Hellström, Thalén,
Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori, Blomberg, Heckscher, Hedborg,
Andersson, Winberg, Nygren, Ulvskog,
Sundström, Lindh
Föredragande: statsrådet Persson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:45 Mervärdesskatt på allmänna
nyhetstidningar.
8