Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:44 ·
Hämta Doc ·
Riktlinjer för upphandling av Gotlandstrafiken m.m.
Ansvarig myndighet: Kommunikationsdepartementet
Dokument: Prop. 44
Regeringens proposition
1995/96:44
Riktlinjer för upphandling av Gotlandstrafiken m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 3 oktober 1995
Mona Sahlin
Ines Uusmann
(Kommunikationsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I denna proposition läggs bl.a. fram vissa riktlinjer för en ny upphandling av
färjetrafiken till och från Gotland.
Staten skall även fortsättningsvis garantera en tillfredsställande person- och
godstrafikförsörjning mellan fastlandet och Gotland. Den framtida färjetrafiken
skall inte kosta mer för staten än dagens trafiksystem och skall kännetecknas av
att den är passagerarvänlig, näringslivsanpassad, säker och miljöanpassad.
Utgångspunkten skall vara en av staten garanterad bastrafik på två
fastlandshamnar. Regeringen anser att det nuvarande avtalet med Nordström &
Thulin bör sägas upp per den 31 december 1997.
Vidare föreslås att lagen (1970:871) om linjesjöfart på Gotland upphävs och
ersätts av en lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på Gotland.
I propositionen föreslås även en avveckling av högstprisregleringen och
Gotlandstillägget, vilket innebär att lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter upphävs. Avvecklingen skall ske
med 0,2 procentenheter per år med start den 1 januari 1997.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 3
2.1 Förslag till lag om begränsning av rätten att bedriva
linjesjöfart på Gotland............................. 3
2.2 Förslag till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med
bemyndigande om utjämning av taxor för vissa lastbils-
transporter......................................... 3
3 Ärendet och dess beredning................................. 3
4 Färjetrafiken till och från Gotland........................ 5
5 Riktlinjer för den fortsatta färjetrafiken till och från Gotland 6
5.1 Passagerarvänlig och näringslivsanpassad trafik..... 6
5.2 Säker och miljöanpassad färjetrafik................. 9
6 Lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på Gotland 10
7 Högstprisregleringen och Gotlandstillägget................. 12
7.1 Bakgrund............................................ 12
7.2 Upphävande av lagen (1979:1035) med bemyndigande om utjämning
av taxor för vissa lastbilstransporter.............. 13
8 Ikraftträdandebestämmelser................................. 15
8.1 Förslaget till lag om begränsning av rätten att bedriva
linjesjöfart på Gotland............................. 15
8.2 Förslaget till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med
bemyndigande om utjämning av taxor för vissa lastbils-
transporter......................................... 15
9 Författningskommentar...................................... 15
9.1 Förslaget till lag om begränsning av rätten att bedriva
linjesjöfart på Gotland............................. 15
9.2 Förslaget till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med
bemyndigande om utjämning av taxor för vissa lastbils-
transporter......................................... 16
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 oktober 1995.. 17
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till lag om begränsning av rätten att bedriva
linjesjöfart på Gotland,
2. antar regeringens förslag till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med
bemyndigande om utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter vid
utgången av december 1998,
3. godkänner de riktlinjer som regeringen förordar för den framtida
färjetrafiken till och från Gotland.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på
Gotland
1 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om begränsning av rätten att
utföra regelbundna sjötransporter mellan Gotland och svensk hamn utanför
Gotland.
2 § Den som bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 1 § döms till
böter.
_________________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1998 då lagen (1970:871) om linjesjöfart
på Gotland skall upphöra att gälla.
2.2 Förslag till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter
Härigenom föreskrivs att lagen (1979:1035) med bemyndigande om utjämning av
taxor för vissa lastbilstransporter skall upphöra att gälla vid utgången av
december 1998.
3 Ärendet och dess beredning
Riksdagen beslutade den 15 december 1970 att linjesjöfart på Gotland endast
skall få bedrivas efter särskilt tillstånd av regeringen, s.k. koncession.
Reglerna lades fast i lagen (1970:871) om linjesjöfart på Gotland. Lagen tillkom
i syfte att garantera en tillfredsställande transportförsörjning till och från
Gotland till lägsta samhällsekonomiska kostnad. Genom koncessionskravet och
genom att taxor och turplaner för trafiken skulle fastställas av staten
tillförsäkrade staten sig ett inflytande över färjetrafiken till och från
Gotland.
Regeringen gav i juni 1991 Sjöfartsverket i uppdrag att genomföra en översyn
av Gotlandstrafiken. I juni 1992 redovisade Sjöfartsverket rapporten Vägval i
Gotlandstrafiken. På lång sikt föreslog verket att statens åtagande skulle bestå
av en garanterad bastrafik med kompletterande trafik i konkurrens under
högsäsong. Detta skulle innebära att lagen om linjesjöfart slopades och att den
statliga trafiken avtalsreglerades som hittills. Vidare föreslog verket ett
statligt trafikåtagande på endast en fastlandshamn.
Sjöfartsverkets rapport redovisades i Kommunikationdepartementets bilaga till
1993 års budgetproposition. Där anfördes bl.a. att verkets rapport var ett
värdefullt underlag för de fortsatta diskussionerna men inte utgjorde
tillräckligt underlag för ett definitivt ställningstagande.
I det av riksdagen godkända utskottsbetänkandet (bet. 1992/93:TU18, rskr.
1992/93:244) underströk trafikutskottet bl.a. vikten av att färjetrafiken till
och från Gotland får en långsiktig lösning och att en sådan förbereds i god tid.
Utskottet uttalade därför att en parlamentarisk kommitté skulle tillsättas.
Regeringen bemyndigade den 17 juni 1993 den dåvarande chefen för
Kommunikationsdepartementet att tillkalla en särskild kommitté med uppdrag att
lämna förslag till långsiktiga lösningar för färjetrafiken till och från
Gotland.
Kommittén redovisade sitt arbete den 15 april 1995 i rapporten Fram-
tidsanpassad Gotlandstrafik, SOU 1995:42. Rapporten har remissbehandlats.
Remissvar har inkommit från Vägverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket,
Kommunikationsforskningsberedningen, Riksrevisionsverket, Närings- och
teknikutvecklingsverket, Konkurrensverket, Glesbygdsmyndigheten, Nämnden för
Offentlig Upphandling, Konsumentverket, Statens naturvårdsverk, Länsstyrelsen i
Stockholms län, Länsstyrelsen i Kalmar län, Länsstyrelsen i Gotlands län,
Länsstyrelsen i Södermanlands län, Länsstyrelsen i Östergötlands län, Gotlands
kommun, Nynäshamns kommun, Oskarshamns kommun, Oxelösunds kommun, Västerviks
kommun, Svenska Maskinbefälsförbundet, Svenska Sjöfolksförbundet, Sveriges
Redareförening, Sveriges Fartygsbefälsförening, Svenska Åkeriförbundet,
Bilspedition, ASG, Östsvenska handelskammaren, Gotlands Turistförening,
Västervikståget 2000, Borgholms kommun, Gotlands Allting, Gotlands näringsliv i
samverkan, Gotlandspartiet, Tjänstemännens centralorganisation,
Turistdelegationen, Försvarsmakten och Överstyrelsen för civil beredskap.
Efter remisstidens utgång har även Stockholms kommun, Sveriges
Industriförbund, Moderaterna Gotlands län och Himmerfjärdens naturvårdsförening
avgivit yttrande.
Samtliga remissvar finns tillgängliga på Kommunikationsdepartementet,
diarienummer K95/1654/2.
I enlighet med artikel 9 i rådets förordning (EEG) nr 3577/92 av den
7 december 1992 om tillämpning av principen om frihet att tillhandahålla
tjänster på sjötransportområdet inom medlemsstaterna har samråd inletts med
kommissionen om de förslag som behandlas i denna proposition.
4 Färjetrafiken till och från Gotland
Sedan lagen om linjesjöfart tillkom har staten ingått fyra avtal om
färjetrafiken till och från Gotland. Varje avtal har i praktiken inneburit en
ensamrätt för trafikutövaren att bedriva regelbunden person- och godstrafik,
s.k. linjesjöfart, mellan fastlandet och Gotland.
Den nuvarande koncessionen, som sträcker sig till den 31 december 1997,
innehas sedan den 1 januari 1988 av Nordström & Thulin. De tidigare
koncessionerna har innehafts av Rederi AB Gotland (Gotlandsbolaget). Om det
nuvarande avtalet med Nordström & Thulin inte sägs upp under år 1995 förlängs
avtalet med ytterligare fem år.
Färjetrafik till Gotland (Visby) sker i dag från två fastlandshamnar -
Nynäshamn och Oskarshamn. Antalet passagerare uppgick under år 1994 till ca
1 054 000 och översteg därmed för första gången 1 miljon. Av dessa reste ca
688 000 passagerare på den norra linjen (Nynäshamn) och ca 366 000 passagerare
på den södra linjen (Oskarshamn).
Trafiken utförs i dag av två s.k. kombinationsfärjor - Nord Gotlandia och
Graip - som har certifikat för 2 000 resp. 1 600 passagerare. En tredje mindre
färja - Nord Neptunus - med plats för 410 passagerare sätts främst in under hög-
och mellansäsong.
Antalet passagerare och bilar som transporteras i färjetrafiken varierar stort
över året. Ungefär en tredjedel av alla transporter av passagerare och bilar
sker under juli månad då färjekapaciteten är i det närmaste maximalt utnyttjad.
Färjetrafiken under juli månad är exempelvis ca 10 gånger större än den trafik
som sker under någon av månaderna januari-mars. Ett maximalt utnyttjande av
färjekapaciteten sker även vid vissa veckoslut och storhelger. Förutom
variationer i säsongen uppvisar trafiken variationer mellan olika veckodagar och
med hänsyn till förekomst av skollov, helger etc.
Godstrafiken utvisar till skillnad från persontrafiken en någorlunda jämn
beläggning över året och är tämligen jämnt fördelad mellan den södra och norra
linjen.
Sjöfartsverket fastställer taxorna för linjesjöfarten på Gotland. Taxorna
fastställs med utgångspunkt i dels avtalet mellan staten och Nordström & Thulin,
dels det anslag som riksdagen årligen beslutar.
5 Riktlinjer för den fortsatta färjetrafiken till och från Gotland
5.1 Passagerarvänlig och näringslivsanpassad trafik
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Staten skall även fortsättningsvis garantera|
| en tillfredsställande trafikförsörjning med fartyg till och från|
| Gotland. Den framtida färjetrafiken skall inte kosta mer för |
| staten än dagens trafiksystem och skall kännetecknas av att den |
| är passagerarvänlig och näringslivsanpassad. Utgångspunkten skall|
| vara en av staten garanterad bastrafik på två fastlandshamnar. |
| Regeringen anser att det nuvarande avtalet med Nordström & |
| Thulin skall sägas upp per den 31 december 1997. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Utredningen har översiktligt beräknat det sammanlagda
subventionsbehovet för ett skisserat trafiksystem till 140-160 miljoner kronor
per år. Utredningen anser att villkoren måste förbättras för persontrafiken och
att en separering bör eftersträvas mellan gods- och persontrafiken tidsmässigt
under dygnet. Bastrafiken bör utföras med konventionella kombinationsfärjor för
att säkerställa trafikförsörjning året runt. Vidare anser utredningen att
kompletterande färjeförbindelser bör upprätthållas under dagtid, med sittplatser
för alla resande, vilket också skulle innebära att behovet av hyttkapacitet
minskar. För persontrafiken bör möjlighet införas att resa med snabbfärja.
Utredningen anser även att Nynäshamn och Oskarshamn bör vara de två
fastlandshamnar som skall trafikeras. Utredningen föreslår att Gotlands kommun
får huvudmannaskapet för Gotlandstrafiken men att staten även fortsättningsvis
bör ha ett ekonomiskt och politiskt ansvar.
Remissinstanserna: Sjöfartsverket finner ingen anledning att ifrågasätta
ambitionen med två fastlandshamnar men vill samtidigt erinra om verkets tidigare
förslag om en fastlandshamn. Sjöfartsverket menar att en sådan trafikuppläggning
sannolikt, särskilt under lågsäsong, skulle ge en frekventare och flexiblare
turläggning till en lägre kostnad.
Kommunikationsforskningsberedningen tillstyrker utredningens förslag att
separera gods- och persontrafiken för att därvid bäst kunna tillgodose ökade
krav på en effektiv materialadministration för industrin på Gotland.
Konsumentverket, Glesbygdsverket, Riksrevisionsverket (RRV) och Sveriges
Redareförening instämmer i utredningens bedömning att det behövs fler än en
fastlandshamn. Länsstyrelsen i Kalmar län, Länsstyrelsen i Gotlands län,
Gotlands kommun, Nynäshamns kommun, Oskarshamns kommun, Gotlands Turistförening,
Gotlands Allting och Gotlands näringsliv i samverkan anser att de två
fastlandshamnarna bör vara Nynäshamn och Oskarshamn.
RRV kan på basis av befintligt underlag inte ta ställning till om även
kompletterande passagerartrafik på dagtid bör inkluderas i det som definieras
som bastrafik.
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) och Länsstyrelsen i Gotlands län
anser att det är positivt att komplettera nuvarande trafik med snabbgående
färjor för persontrafik.
Glesbygdsverket, Gotlands kommun, Gotlands näringsliv i samverkan och Gotlands
Turistförening anser att villkoren för transporter mellan Gotland och fastlandet
måste få en långsiktig lösning som garanterar „vägpriser„, dvs. kostnaderna för
transporterna till och från Gotland. Gotland skall vara jämförbart med
transportkostnaderna i övriga landet. Även Länsstyrelsen i Gotlands län anser
att en sänkning av taxorna bör komma till stånd på längre sikt.
Länsstyrelsen i Gotlands län anser att färjetrafiken skall tillgodose
näringslivets och medborgarnas transportbehov i enlighet med målen för
samhällets trafikpolitik och inte utformas från ett i förväg bestämt stödbelopp.
Med hänsyn till den stora betydelse turistnäringen har för Gotland vill
Länsstyrelsen i Gotlands län, Gotlands Turistförening och Gotlands näringsliv i
samverkan att kapaciteten i färjetrafiken höjs.
Länsstyrelsen i Södermanlands län och Oxelösunds kommun anser att Oxelösund
bör vara bashamn på fastlandet.
Utredningens synpunkter på en framtidsanpassning av färjetrafiken och
förslaget till trafikuppläggning överensstämmer i huvudsak med Gotlands kommuns
syn på den framtida färjetrafiken. Enligt Gotlands kommun finns det både för-
och nackdelar med ett statligt fartygsägande. Ägandefrågan får dock inte låsa
förhandlingssituationen.
RRV anser att tanken med statligt ägt tonnage är tillräckligt intressant för
att undersökas närmare. Konkurrensverket anser emellertid att ett statligt ägt
tonnage torde innebära minskade förutsättningar för behovsanpassade
trafiklösningar vid upphandlingarna och att det från konkurrenssynpunkt inte
finns några övervägande skäl som talar för ett statligt ägt tonnage.
Redareföreningen menar att det är svårt att tänka sig att den statliga
subventionen till trafiken skulle minska om staten även ägde fartygen.
Nynäshamns kommun stöder utredningens förslag om att trafiken bättre bör
anpassas till passagerarnas krav på förbättrad komfort, kortare restider,
lämpligare avgångstider m.m.
Oskarshamns kommun vill att både Nynäshamn och Oskarshamn får kompletterande
dagtrafik även under låg- och mellansäsong. Vidare vill kommunen att även
trafiken på Oskarshamn skall kunna ske med snabbgående färja.
Länsstyrelsen i Kalmar län, Västerviks kommun och Västervikståget 2000 menar
att Västervik, främst under sommartid, är lämplig hamn för färjetrafik.
Borgholms kommun vill att förutsättningarna för en kompletterande trafik under
sommarsäsongen mellan Öland och Gotland utreds.
Gotlands kommun, Gotlands näringsliv i samverkan, Gotlandspartiet och
Tjänstemännens centralorganisation (TCO) anser att vägen mellan fastlandet och
Gotland skall jämställas med det övriga statliga vägnätet.
Sjöfartsverket, RRV, NUTEK och Länsstyrelsen i Gotlands län anser att det
gotländska inflytandet över trafiken bör öka. Gotlands kommun menar att staten
även fortsättningsvis bör ha ansvaret för att trygga en grundläggande
basstandard i färjetrafiken och att det samlade ansvaret bör ligga hos en
statlig myndighet. En liknande uppfattning har Oskarshamns kommun, Nynäshamns
kommun, Västerviks kommun, Gotlands Turistförening, Gotlands Allting och Svenska
Maskinbefälsförbundet. Sveriges Redareförening vill betona att trafiken är en
riksangelägenhet och att ansvaret därför måste behållas av staten.
Skälen för regeringens förslag: Det årliga transportstödet till Gotland uppgår
för närvarande till ca 175 miljoner kronor. Regeringen bedömer att en
tillfredsställande trafikförsörjning med färja till och från Gotland kan
erhållas inom nuvarande ekonomiska ramar. Dessa ramar bör inte överskridas.
Dagens färjetrafik tillgodoser näringslivets behov av godstransporter på ett
förtjänstfullt sätt. Samtidigt har dagens trafiksystem, som till stor del bygger
på det gotländska näringslivets behov av godstransporter, inneburit att trafiken
inte är tillräckligt passagerarvänlig. Dagens turlista innebär att vissa
avgångar sker vid olägliga tider på dygnet. Ett framtida trafiksystem måste
utformas med större hänsyn till persontrafikens behov för att därigenom bl.a.
främja den för Gotland så viktiga turistnäringen. Ett naturligt önskemål i detta
sammanhang är att persontrafiken utformas efter passagerarnas önskemål.
Utredningens förslag om en separering av person- och godstrafiken kan vara en
möjlig väg att uppnå en mer passagerarvänlig färjetrafik. Det är samtidigt
viktigt att färjetrafiken även fortsättningsvis tillfredsställer näringslivets
behov av transporter. Den tekniska utvecklingen av snabba färjor ger också stora
möjligheter till framför allt snabbare persontrafik. Det bör därför eftersträvas
att erbjuda sådana möjligheter för persontrafiken i det nya trafiksystemet.
Det nya avtalet bör utformas i enlighet med riksdagens beslut om att införa
ett tak för de offentliga utgifterna. Fr.o.m. år 1998 får anslaget till
Gotlandstrafiken därför inte överskridas utan riksdagens medgivande annat än för
att korrigera fluktuationer över tiden.
Regeringen kan konstatera att det kan finnas vissa fördelar med att endast en
hamn ingår i den av staten garanterade bastrafiken. Utredningen anser emellertid
att de fördelarna inte uppväger de längre anslutningsresorna och längre
transportsträckorna för person- och godstrafiken. Vidare ger också
remissinstanserna ett brett stöd för att två fastlandshamnar bör ingå i
trafiksystemet. De fastlandshamnar som utpekas av remissinstanserna är främst
Nynäshamn och Oskarshamn. Regeringen anser att utgångspunkten även
fortsättningsvis bör vara att den av staten garanterade bastrafiken sker på två
fastlandshamnar. Vid valet av fastlandshamnar bör utgångspunkten vara att noga
överväga vilka hamnar som, inom de ekonomiska ramar som ovan angivits, ger det
ur passagerar- och näringslivssynpunkt mest fördelaktiga trafiksystemet.
I avsnitt 6 redogörs närmare för villkoren för den trafik som kan komma att
bedrivas utöver den av staten garanterade bastrafiken.
Regeringen anser att det nuvarande avtalet med Nordström & Thulin skall sägas
upp per den 31 december 1997. Med utgångspunkt från de riktlinjer för den
framtida Gotlandstrafiken som regeringen redovisat bör en upphandling genomföras
och ett nytt avtal tecknas för en period av längst 10 år.
Regeringen bedömer i likhet med bl.a. Gotlands kommun att staten bör bibehålla
huvudmannaskapet för färjetrafiken till och från Gotland. Detta huvudmannaskap
bör handhas av Sjöfartsverket och beslut om taxor och tidtabeller bör i likhet
med i dag fattas i samråd med Gotlands kommun.
5.2 Säker och miljöanpassad färjetrafik
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Den framtida trafiken till och från Gotland|
| skall vara säker och miljöanpassad. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Utredningen anser att kommande trafiklösningar måste
bygga på de säkerhetskrav som förutses bli följden av den pågående revideringen
av sjösäkerheten. Vidare menar utredningen att trafiklösningen skall utformas så
att den kan ingå i uppbyggnaden av ett miljöanpassat system. Utredningen
föreslår att krav bör ställas på att katalytisk avgasrening och lågsvavligt
fartygsbränsle skall användas.
Remissinstanserna: Remissinstanserna är i huvudsak positiva till utredningens
förslag. Ingen remissinstans har motsatt sig förslaget.
Skälen för regeringens bedömning: Dagens kombinerade last- och
passagerarfärjor utgör ett modernt och effektivt sjötransportsystem. Den
successiva utvecklingen av färjetrafiken har under en lång rad år kunnat ske
utan allvarliga olyckshändelser. De senaste årens tragiska förlisningar av
passagerarfärjor har medfört ett starkt behov av att utveckla detta
transportsystem ur sjösäkerhetssynpunkt. Regeringen har bl.a. tillsatt en
särskild kommitté med uppgift att ta fram ett handlingsprogram för ökad
sjösäkerhet, i första hand med avseende på den passagerartrafik som berör
Sverige.
Ett annat viktigt arbete för att utveckla sjösäkerheten är det arbete som sker
inom ramen för International Maritime Organization, IMO. I detta arbete intar
Sverige tillsammans med bl.a. våra nordiska grannländer en ledande roll och
stöder den expertpanel som IMO tillsatt för att se över säkerheten på
passagerarfärjor. Expertpanelens arbete syftar bl.a. till att uppnå enhetliga
stabilitetskrav för passagerarfartyg. Regeringen anser att det är av största
vikt att färjetrafiken till och från Sverige, såväl som inom landets gränser,
kännetecknas av högsta möjliga sjösäkerhet. Den utveckling av sjösäkerheten som
ovan beskrivits bör av naturliga skäl även avspeglas i färjetrafiken till och
från Gotland.
Vid ett effektivt kapacitetsutnyttjande ger sjöfartens höga energieffektivitet
i jämförelse med andra transportslag låga utsläpp av miljöfarliga ämnen per
transporterat ton. Få åtgärder har emellertid vidtagits för att begränsa
sjöfartens utsläpp av luftföroreningar, vilka huvudsakligen består av svavel-
och kväveoxider, och sjöfartens andel av utsläppen av dessa ämnen är betydande.
En minskning av sjöfartens utsläpp av svaveloxider sker genom användning av
lågsvavligt fartygsbränsle, vilket också används i dag av den nuvarande kon-
cessionsinnehavaren. För att påtagligt minska sjöfartens utsläpp av kväveoxider
krävs katalytisk avgasrening. Då sjöfarten är en internationell näring bedrivs
arbetet med att minska sjöfartens luftföroreningar främst internationellt.
Vidare pågår sedan en tid tillbaka ett svenskt arbete med regionala lösningar
för att minska sjöfartens luftföroreningar.
Gotlandstrafiken bedrivs med statligt stöd och regeringen anser i likhet med
utredningen att miljöaspekter bör ingå som en viktig del vid valet av
trafikutövare för den av staten garanterade bastrafiken. Regeringen avser därför
att ställa miljökrav vid den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken.
6 Lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på Gotland
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Lagen (1970:871) om linjesjöfart på Gotland|
| upphävs och ersätts av en lag om begränsning av rätten att bedriva|
| linjesjöfart på Gotland. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Utredningen har föreslagit att möjligheter införs för
konkurrerande trafik som ett komplement till den av staten garanterade
bastrafiken. Konkurrerande trafik kan exempelvis komma i fråga på vissa
„sommarlinjer„ eller s.k. via-trafik i Östersjöregionen. Utredningen föreslår
att bestämmelser om ett speciellt tillstånd för att utöva trafik till och från
Gotland skall införas i lagen (1970:871) om linjesjöfart. Tillståndsskyldigheten
behövs, menar utredningen, för att förhindra att den konkurrerande trafiken
undergräver den allmänna trafiken så att ökade anspråk ställs på statliga medel.
Utredningen anser att lagen om linjesjöfart kan synas vara överflödig men bör
ses som en speciallag som förtydligar behovet av garantier för Gotlands
trafikförsörjning och därmed bör behållas med vissa justeringar. Utredningen
menar vidare att ett allmänt tillståndskrav inte kan anses vara oförenligt med
rådets förordning (EEG) nr 3577/92 av den 7 december 1992 om tillämpning av
principen om frihet att tillhandahålla tjänster på sjötransportområdet inom
medlemsstaterna (cabotage), eftersom ett sådant krav kan vara en viktig faktor
för att den allmänna trafiken och därmed trafikförsörjningen till ön skall
fungera. Tillstånd att bedriva linjesjöfart på Gotland föreslås prövas av
regeringen efter samråd med Gotlands kommun.
Remissinstanserna: Sjöfartsverket anser att en trafikuppläggning som undandrar
trafik från den av staten subventionerade trafiken bör undvikas och tillstyrker
förslaget om att tillstånd prövas av regeringen.
Konkurrensverket konstaterar att några förslag avseende principer för
ersättning till den upphandlade trafiken inte redovisats i utredningen.
Konkurrensverket vill peka på att konkurrerande trafik i praktiken omöjliggörs
om inte den konkurrerande trafiken tillåts tära på den allmänna trafiken.
Konkurrensverket ifrågasätter vidare nödvändigheten av att beviljandet av
tillstånd även fortsättningsvis görs beroende av kravet på nytta för
näringslivet och befolkningen på Gotland. Utredningen har inte redogjort för på
vilka grunder nyttan skall värderas eller varför nyttobegreppet kopplas samman
med tillståndsgivningen menar Konkurrensverket.
Konsumentverket anser att det är positivt om hamnar som inte omfattas av
bastrafiken kan trafikeras.
Länsstyrelsen i Stockholms län finner det positivt att utredningen föreslår
ett ökat inslag av konkurrens i trafiken. Länsstyrelsen finner det emellertid
beklagligt att utredningen inte i större utsträckning har slutfört resonemangen
och presenterat ett mer konkret förslag till trafiklösning. Exempelvis framgår
inte om tillståndskravet även innefattar den internationella transittrafiken.
Erfarenheter från avregleringar av andra trafikslag har visat att en
behovsprövning i samband med tillståndsgivning starkt hämmar möjligheterna för
nya företag anser länsstyrelsen och menar att behovsprövningen i samband med
tillståndsgivningen bör tas bort.
Länsstyrelsen i Gotlands län anser att reguljära förbindelser med flera hamnar
ökar förutsättningarna för Gotland att få del av den framväxande „via-trafik„
som kan förväntas i Östersjöregionen och som måste tillåtas även om den innebär
viss konkurrens med koncessionstrafiken.
Svenska Sjöfolksförbundet anser att utredningen lägger för stor vikt vid
konkurrensbegreppet och avreglering och menar att Gotlandstrafiken i första hand
bör bedömas utifrån regionalpolitiska kriterier.
Skälen för regeringens förslag: Rådets förordning (EEG) nr 3577/92 av den
7 december 1992 om tillämpning av principen om frihet att tillhandahålla
tjänster på sjötransportområdet inom medlemsstaterna (cabotage), nedan kallad
cabotageförordningen, trädde i kraft den 1 januari 1993. Cabotageförordningen
innebär en etappvis liberalisering fram till år 2004 av kustsjöfarten mellan
länderna i Europeiska unionen, EU. För närvarande gäller i princip fritt
cabotage för all trafik norr om Frankrike. Cabotageförordningen är gällande rätt
i Sverige sedan den 1 januari 1995 i förhållande till övriga EU-medlemsstater.
Den svenska kusten är därmed öppen för alla inrikes sjötransporter med fartyg
som är registrerade i en annan EU-medlemsstat. Enligt cabotageförordningen får
en medlemsstat dock som villkor för rätten att tillhandahålla cabotagetjänster
till, från och mellan öar ingå avtal med rederier om allmän trafik eller ange
förpliktelser vid allmän trafik.
Cabotageförordningen hindrar inte att staten även fortsättningsvis ger stöd
till Gotlandstrafiken. Staten har, utöver möjligheten att ingå avtal om allmän
trafik, även möjlighet att ange särskilda förpliktelser för de rederier som utan
att de slutit avtal om allmän trafik vill utöva färjetrafik till och från
Gotland. Sådana förpliktelser får avse vilka hamnar som skall anlöpas,
regelbundenhet, kontinuitet, turtäthet, kapacitet att utföra tjänsten,
fraktsatser och bemanning av fartyget. Utredningens förslag om att bibehålla
nuvarande system med tillståndsplikt för den som vill utöva trafik till och från
Gotland har däremot inget stöd i cabotageförordningen.
Regeringen anser att den av staten garanterade bastrafiken utgör stommen för
en tillfredsställande trafikförsörjning med färja till och från Gotland. En
utveckling i Östersjöregionen kan emellertid innebära en efterfrågan av
internationell färjetrafik via Gotland. Vidare ger den tekniska utveckling som
sker på fartygssidan nya möjligheter till flexibla lösningar med snabba
persontransporter med höghastighetsfärjor. Regeringen anser att dessa nya
omständigheter tillsammans med cabotageförordningen kan innebära vissa
möjligheter att tillåta andra trafikutövare som inte ingått avtal om allmän
trafik att, under vissa villkor, utöva trafik till och från Gotland.
Cabotageförordningens regler ger dock staten möjlighet att föreskriva att
avtal om allmän trafik på Gotland skall vara ett krav för rätten att utöva
trafik på Gotland. Staten kan också ingå avtal om allmän trafik på Gotland och
sedan i författning meddela vilka förpliktelser som skall uppfyllas av de
rederier som vill utöva trafik på Gotland men som inte ingått avtal om allmän
trafik. Sådana föreskrifter måste kunna meddelas för att inte undergräva statens
möjligheter att till en rimlig kostnad tillgodose en tillfredsställande
trafikförsörjning med färja till och från Gotland.
Med anledning av vad som ovan angivits kommer hänsyn tas för möjligheter till
konkurrerande trafik i den kommande upphandlingen. Det är emellertid viktigt att
den konkurrerande trafiken inte får sådana ekonomiska konsekvenser att statens
kostnad för Gotlandstrafiken överstiger de ekonomiska ramarna som tidigare
angivits. Regeringen anser att upphandlingen, och de trafiklösningar som därvid
föreslås av anbudsgivarna, får visa om och i så fall vilka föreskrifter som
skall meddelas för de rederier som vill utöva trafik på Gotland men som inte
ingått avtal om allmän trafik.
7 Högstprisregleringen och Gotlandstillägget
7.1 Bakgrund
Genom det statliga transportstödet till färjetrafiken på Gotland subventioneras
både person- och godstrafiken. Utöver detta stöd subventioneras dessutom
godstrafiken enligt ett särskilt system med högstprisreglering och ett s.k.
Gotlandstillägg. Högstprisregleringen innebär att transportförmedlingsföretagens
taxor för godstransporter till eller från Gotland skall motsvara taxan för en
transport av motsvarande längd i landet i övrigt. För att kompensera transport-
förmedlingsföretagen får dessa debitera ett frakttillägg i all inrikes
fjärrtrafik, det s.k. Gotlandstillägget. Detta tillägg är i dag 0,6 % på
nettofraktsumman i varje enskilt fraktavtal. När regleringen infördes betonade
trafikutskottet att regleringen var provisorisk och borde få så kort varaktighet
som möjligt (bet. 1975/76:TU15).
Frågan om högstprisregleringen och det s.k. Gotlandstillägget har varit
föremål för ett flertal utvärderingar den senaste tiden. RRV ansåg i sin senaste
utvärdering „Godstrafiken till och från Gotland - en analys av
högstprisregleringen och Gotlandstillägget, maj 1991„ att det provisoriska
stödsystemet med högstprisreglering och Gotlandstillägg borde avvecklas. RRV
menade bl.a. att det finns indikationer som tyder på att
transportförmedlingsföretagens intäkter från Gotlandstillägget i flera fall är
större än de verkliga merkostnaderna. Detta gäller särskilt de företag som av
sin totala verksamhet endast har en liten andel transporter till och från
Gotland.
I 1992 års budgetproposition föreslogs att det särskilda stödsystemet skulle
avskaffas. Riksdagen beslutade dock att stödet skulle bibehållas i avvaktan på
en förnyad genomgång av konsekvenserna av ett borttagande (bet. 1991/92:TU24).
Regeringen uppdrog den 9 april 1992 åt Sjöfartsverket att vid fullgörande av
tidigare uppdrag om en översyn av färjetrafiken till och från Gotland också
belysa konsekvenserna för fraktpriserna och för Gotlands näringsliv av att
högstprisregleringen och Gotlandstillägget avvecklas i enlighet med vad som
anförts härom i trafikutskottets betänkande 1991/92:TU24. Sjöfartsverket
föreslog därefter i sin redovisning „Vägval i Gotlandstrafiken, juni 1992„ att
högstprisregleringen och Gotlandstillägget avvecklas. Sjöfartsverkets
beräkningar i redovisningen tyder på att Gotlandstillägget är alltför högt
tilltaget för att enbart utgöra en kompensation för transportförmedlings-
företagens merkostnader.
7.2 Upphävande av lagen (1979:1035) med bemyndigande om utjämning av taxor för
vissa lastbilstransporter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Lagen (1979:1035) med bemyndigande om |
| utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter upphävs. Avveck-|
| lingen skall ske med 0,2 procentenheter per år med start den |
| 1 januari 1997. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Utredningens förslag att stegvis avveckla Gotlandstillägget
och den s.k. högstprisregleringen tillstyrks av Sjöfartsverket, RRV, NUTEK och
Konkurrensverket.
Enligt Konkurrensverket bör en något snabbare avveckling av Gotlandstillägget
övervägas. Ett skäl till detta är den konkurrensbegränsande effekt
Gotlandstillägget har inte minst för utländska transportförmedlare, vilket inte
torde vara förenligt med EU:s regler.
RRV anser att ett ytterligare skäl som tillkommit för ett avskaffande är EU:s
regler om förbud mot diskriminering. Vidare anser RRV att det är mycket viktigt
att Konkurrensverket noga utreder särskilt de små företagens transportberoende
och transportekonomi om regelverket avskaffas.
Utredningens förslag att avveckla Gotlandstillägget och högstprisregleringen
utan kompenserande åtgärder är ett allvarligt risktagande som skapar osäkerhet
och troligtvis inverkar menligt på den gotländska näringslivsutvecklingen menar
Glesbygdsverket.
Högstprisregleringen och Gotlandstillägget har varit förutsättningen för den
s.k. vägprincipen för godstransporter anser Länsstyrelsen i Gotlands län.
Uppföljningen av avskaffandet måste även följas av en sänkning av
längdmetertaxan motsvarande intäktsbortfallet eller beredskap att kompensera
oacceptabla fraktprishöjningar anser länsstyrelsen vidare.
Gotlands kommun och Gotlands näringsliv i samverkan kan inte acceptera en
avveckling av högstprisregleringen och Gotlandstillägget utan att näringslivet,
dvs. fraktköparna, kompenseras på annat sätt.
Det är viktigt att inte gotländska företag missgynnas genom högre
transportkostnader tycker Gotlands näringsliv i samverkan, Gotlands
Turistförening och Gotlands Allting.
Gotlands kommun, Gotlands näringsliv i samverkan och Svenska Åkeriförbundet
föreslår ett system där en myndighet erhåller de medel som Gotlandstillägget
inbringar varifrån transportförmedlingsföretagen sedan får kompensation för
verifierade merkostnader. Ett annat alternativ kan vara att överföra medel från
dieselskatten menar Gotlands kommun. Svenska Åkeriförbundet föreslår att
merkostnaderna även kan kompenseras i form av regionalpolitiska stödmedel.
Svenska Åkeriförbundet, Bilspedition och ASG bedömer att den subvention som
Gotlandstillägget utgör inte kan tas bort utan att fraktpriserna ökar i
motsvarande mån.
Skälen för regeringens förslag: De senaste årens utvärderingar har konstaterat
att det är mycket svårt att göra en exakt bedömning av merkostnaderna för
godstransporter till och från Gotland. Det är således svårt att följa upp
regleringarnas verkan. Regeringen anser att högstprisregleringen och
Gotlandstillägget är ett otillfredsställande system och att stödsystemet på sikt
skall avvecklas. Avvecklingen skall ske med 0,2 procentenheter per år med start
den 1 januari 1997 vilket innebär att lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter skall upphävas den 31 december
1998. Regeringen vill samtidigt betona att staten även fortsättningsvis har ett
ansvar för att godstrafiken till och från Gotland erbjuds tillfredsställande
villkor och utvecklingsmöjligheter. Staten kommer även fortsättningsvis att via
transportstödet för Gotland subventionera godstrafik till och från Gotland.
Regeringen avser att ge berörda myndigheter i uppdrag att följa upp avvecklingen
av Gotlandstillägget och högstprisregleringen. I detta sammanhang bör särskilt
de mindre gotländska företagens konkurrensvillkor och utvecklingsmöjligheter
belysas. Berörda myndigheter bör årligen rapportera avvecklingens effekter till
regeringen. Om effekterna blir negativa för Gotlands näringsliv är regeringen
beredd att återkomma i frågan.
8 Ikraftträdandebestämmelser
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Lagen om begränsning av rätten att bedriva |
| linjesjöfart på Gotland träder i kraft den 1 januari 1998 då lagen|
| (1970:871) om linjesjöfart på Gotland upphör att gälla. Lagen |
| (1979:1035) med bemyndigande om utjämning av taxor för vissa |
| lastbilstransporter upphör att gälla vid utgången av december |
| 1998. |
--------------------------------------------------------------------
8.1 Förslaget till lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på
Gotland
Enligt artikel 4.3 i cabotageförordningen får existerande avtal om allmän trafik
fortsätta att gälla tills de löper ut. Nuvarande avtal mellan staten och
Nordström & Thulin löper ut den 31 december 1997, dock med viss automatisk
förlängning om det inte sägs upp senast den 31 december 1995. Enligt vad som
tidigare anförts är det regeringens avsikt att säga upp avtalet senast den 31
december 1995. Lagen (1970:871) om linjesjöfart på Gotland kan därmed fortsätta
att gälla fram till utgången av december 1997 då lagen med bemyndigande för
regeringen att förordna om begränsningar av rätten att bedriva linjesjöfart på
Gotland föreslås träda i kraft.
8.2 Förslaget till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter
Det s.k. Gotlandstillägget uppgår i dag till 0,6 % på nettofraktsumman i varje
enskilt fraktavtal. Enligt regeringens förslag skall en successiv nedtrappning
med 0,2 procentenheter per år ske med början år 1997. Detta innebär att
Gotlandstillägget kommer att uppgå till 0,4 % under år 1997 och 0,2 % under år
1998. Lagen (1979:1035) med bemyndigande om utjämning av taxor för vissa
lastbilstransporter föreslås därmed upphöra att gälla vid utgången av december
1998.
9 Författningskommentar
9.1 Förslaget till lag om begränsning av rätten att bedriva linjesjöfart på
Gotland
1 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om begränsning av rätten att
utföra regelbundna sjötransporter mellan Gotland och svensk hamn utanför
Gotland.
Som angivits ovan medför cabotageförordningens bestämmelser en möjlighet att
meddela vissa förpliktelser för icke avtalsbunden trafik på Gotland. I denna lag
bemyndigas regeringen att meddela sådana förpliktelser. Regeringen är givetvis
bunden av cabotageförordningens bestämmelser beträffande vilka områden som det
är möjligt att meddela förpliktelser om. Cabotageförordningen möjliggör även för
medlemsstaterna att meddela förordnande om att rätten att utöva öcabotage
förutsätter att transportutövaren ingått avtal med staten. Bemyndigandet i 1 §
överför även denna rätt till regeringen.
Lagens tillämpningsområde överensstämmer med vad som gäller i dag enligt lagen
(1970:871) om linjesjöfart på Gotland. Det innebär att all trafik mellan hamn
inom Gotlands kommun och hamn i övriga Sverige omfattas av regleringen. Även
s.k. via-trafik omfattas vad gäller sträckan mellan Gotland och svensk hamn
utanför Gotland.
2 § Den som bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 1 § döms till
böter.
Straffbestämmelsen omfattar både fallet att någon utövar trafik utan att
uppfylla de förpliktelser som har föreskrivits härför och fallet att någon,
trots att detta har föreskrivits som krav för rätten att trafikera Gotland,
utövar sådan trafik utan att ha ingått avtal därom med staten. Sakligt sett
finns i dag en motsvarande bestämmelse i 9 § första punkten lagen (1970:871) om
linjesjöfart på Gotland enligt vilken den som bedriver linjesjöfart på Gotland
utan att ha rätt till det döms till böter.
9.2 Förslaget till lag om upphävande av lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter
I enlighet med vad som angivits ovan under 8.2 skall en successiv nedtrappning
av det s.k. Gotlandstillägget ske varför lagen (1979:1035) med bemyndigande om
utjämning av taxor för vissa lastbilstransporter kan upphöra att gälla vid
utgången av december 1998.
Kommunikationsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 oktober 1995
Närvarande: statsrådet Sahlin, ordförande, och statsråden
Hjelm-Wallén, Hellström, Freivalds, Persson, Blomberg, Heckscher, Andersson,
Uusmann, Sundström
Föredragande: statsrådet Uusmann
Regeringen beslutar proposition 1995/96:44 Riktlinjer för upphandling av
Gotlandstrafiken m.m.