Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:217 ·
Hämta Doc ·
Ändringar i lagen om aviseringsregister,m.m.
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 217
Regeringens proposition
1995/96:217
Ändringar i lagen om aviseringsregister,
m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 23 maj 1996
Göran Persson
Thomas Östros
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i lagen (1995:743) om avise-
ringsregister. Regeringen föreslås få förordna att vissa stora mottagare av
folkbokföringsuppgifter i stället för avisering endast av de uppgifter som
mottagaren enligt lag eller förordning får ha i sitt register skall få
ändringsavisering för samtliga personer i aviseringsregistret, s.k. bruttoa-
visering. Myndigheter föreslås få ha terminalåtkomst till uppgift om namn,
personnummer, adress, folkbokföringsort och folkbokföringsfastighet m.m. samt
avregistrering från folkbokföringen. Regeringen får föreskriva om
terminalåtkomst till ytterligare uppgifter. Uppgift om folkbokföringsfastighet
och folkbokföringsort m.m. föreslås få bevaras under två år från det att en ny
motsvarande uppgift registrerats för att tillgodose Riksförsäkrings-verkets och
skatteförvaltningens behov av historiska uppgifter. Dessutom föreslås att
utnyttjandet av aviseringsregistret skall vara avgiftsbelagt om inte regeringen
föreskriver annat.
I propositionen föreslås också att skatteregisterlagen (1980:343) ändras så
att uppgift om ansökan om anstånd med att lämna deklaration skall få registreras
i det centrala skatteregistret.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 1997.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut........................3
2 Lagtext............................................4
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:743) om
aviseringsregister.............................4
2.2 Förslag till lag om ändring i skatteregisterlagen (1980:343)7
3 Ärendet och dess beredning........................10
4 Ändringar i lagen om aviseringsregister...........11
4.1 Bruttoavisering...............................11
4.2 Terminalåtkomst...............................14
4.3 Bevarande av uppgift om folkbokföringsort m.m.16
5 Avgifter..........................................19
6 Registrering av ansökan om anstånd i skatteregistret21
7 Ekonomiska konsekvenser...........................22
8 Författningskommentarer...........................23
8.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1995:743) om
aviseringsregister............................23
8.2 Förslaget till lag om ändring i skatteregister-
lagen (1980:343).............................24
Bilaga 1 Förteckning över de remissinstanser som yttrat sig över
betänkandet Folkbokföringsuppgifterna i samhället
(SOU 1994:44).......................... 26
Bilaga 2 Lagrådsremissens lagförslag.............. 27
Bilaga 3 Lagrådets yttrande....................... 32
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 23 maj 1996 33
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1.lag om ändring i lagen (1995:743) om aviseringsregister,
2.lag om ändring i skatteregisterlagen (1980:343).
3
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:743) om
aviseringsregister
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1995:743) om aviserings-register
dels att 4, 6 och 8 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 9 §, samt närmast före 9 §
en ny rubrik av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
4 §
Aviseringsregistret får innehålla uppgifter om personer som är eller har
varit folkbokförda i landet eller som annars tilldelats personnummer. För en
sådan person får de uppgifter anges som registrerats enligt lagen (1990:1536) om
folkbokföringsregister och som avser
1. personnummer,
2. namn,
3. adress,
-------------------------------------------------------
4. folkbokföringsfas- 4. folkbokföringsfas-
tighet, folkbokföringsort tighet, lä-
och folkbokföring under genhetsbeteckning, folk-
särskild rubrik, bokföringsort och
folkbokföring under särskild
rubrik,
5. födelsehemort och födelseort,
6. medborgarskap,
7. civilstånd,
8. make, föräldrar, barn och vårdnadshavare,-
9. datum för inflyttning från utlandet,
10. avregistrering med uppgift om dödsfall, utflyttning till utlandet eller
annan anledning,
11. medlemskap i icke-territoriell församling.
6 §
-------------------------------------------------------
Uppgift i Uppgift i
aviseringsregistret som aviseringsregistret som
enligt lag eller förordning enligt lag eller förordning
får registreras även i annat får registreras även i annat
register får lämnas ut till register får lämnas ut till
den registeransvarige i den registeransvarige i
form av utskrift eller på form av utskrift eller på
medium för automatisk medium för automatisk
databehandling. databehandling. Uppgift
som inte enligt lag eller
förordning får registreras i
det andra registret får
lämnas ut till den
registeransvarige på medium
för automatisk
databehandling om det
följer av lag eller förord-
ning eller om regeringen
har medgett det.
En myndighet får ha
terminal-åtkomst till
aviseringsregistret i fråga
om uppgift om personnum-
mer, namn, adress,
folkbokföringsfastighet,
lägenhetsbeteckning och
folkbokföringsort samt
avregistrering från
folkbokföringen. Regeringen
får föreskriva om terminal-
åtkomst även till annan
uppgift i registret.
8 §
-------------------------------------------------------
Uppgift i Uppgift i
aviseringsregistret som aviseringsregistret som
avses i 4 § 1-8 och 11 skall avses i 4 § 1-8 och 11
gallras när en ny, skall gallras när en ny,
motsvarande uppgift motsvarande uppgift
registreras eller när upp- registreras eller när upp-
giften inte längre är giften inte längre är
aktuell. Uppgift om rättat aktuell. Uppgift som avses
personnummer får dock i 4 § 4 och som ersatts av
bevaras under den tid som en ny motsvarande uppgift
behövs för att tillgodose får dock bevaras i två år
ändamålet med registret. efter utgången av det år
ändringen registrerades.
Vidare får uppgift om rättat
personnummer bevaras un-
der den tid som behövs för
att tillgodose ändamålet med
registret.
Uppgift om datum för inflyttning från utlandet skall gallras fyra år efter
utgången av det år då uppgiften registrerades.
Har en person avregistrerats från folkbokföringen, skall uppgift som avses i 4
§ 4-9 och 11 gallras vid avregistreringen och övriga uppgifter tio år efter
utgången av det år personen avregistrerades.
Regeringen får föreskriva undantag från bestämmelsen om gallring i tredje
stycket.
-------------------------------------------------------
Avgifter
9 §
Utnyttjandet av
aviseringsregistret skall
vara avgiftsbelagt, om
inte regeringen föreskriver
annat. Regeringen eller
den myndighet som
regeringen bestämmer fast-
ställer avgifterna.
-------------------------------------------------------
Första stycket innebär inte
någon inskränkning i rätten
att ta del av och mot
fastställd avgift få kopia
eller utskrift av allmän
handling enligt
tryckfrihetsförordningen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
4
2.2 Förslag till lag om ändring i skatteregisterlagen
(1980:343)
Härigenom föreskrivs i fråga om skatteregisterlagen (1980:343)1
dels att 1 a och 10 a §§ skall upphöra att gälla,
dels att 7 § skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §2
För fysisk och juridisk person får, utöver de uppgifter som anges i 5 och 6
§§, det centrala skatteregistret innehålla följande uppgifter.
1. Sådana uppgifter om ägarförhållandena i fåmansföretag, företag som enligt 3
§ 12 a mom. tredje stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall
behandlas som fåmansföretag, fåmansägt handelsbolag och dotterföretag som avses
i 2 kap. 16 § lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter.
2. Uppgifter angående avslutad revision, verkställt besök eller annat
sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen (1990:324), 17 kap. 4 § mervär-
desskattelagen (1994:200), 78 § 2 a mom. uppbördslagen (1953:272), 27 a § lagen
(1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen
(1958:295) om sjömansskatt. För varje sådan åtgärd får anges tid, art, beskatt-
ningsperiod, skatteslag, myndighets beslut om beloppsmässiga ändringar av skatt
eller underlag för skatt med anledning av åtgärden samt uppgift huruvida
bokföringsskyldighet har fullgjorts.
3. Uppgift om registrering av skyldighet att betala skatt, uppgift om innehav
av skattsedel på preliminär skatt, uppgifter om beslut om åter-kallelse av
skattsedel på preliminär F-skatt med angivande av skälen för beslutet, uppgifter
som behövs för att bestämma skatt eller avgift enligt uppbördslagen, lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare, lagen (1990:659) om särskild
löneskatt på vissa förvärvsinkomster, lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt
för utomlands bosatta, lagen (1990:912) om nedsättning av socialavgifter,
mervärdesskattelagen och lagen (1951:763) om beräkning av statlig inkomstskatt
på ackumulerad inkomst samt uppgifter om redovisning, inbetalning och
återbetalning av sådana skatter eller avgifter.
4. Uppgift om maskinellt framställt förslag till beslut om beskattning.
5
-------------------------------------------------------
5. Uppgift om beslut om 5. Uppgift om ansökan om
anstånd med avgivande av anstånd med att lämna
deklaration och med deklaration, uppgift om
betalning av skatt, dock beslut om anstånd med att
ej skälen för besluten, samt lämna deklaration och med
uppgift om att laga förfall att betala skatt, dock ej
föreligger för underlåtenhet skälen för ansökningarna
att fullgöra eller besluten, samt
deklarationsskyldighet. uppgift om att laga förfall
före-ligger för underlåtenhet
att full-göra
deklarationsskyldighet.
6. Administrativa och tekniska uppgifter som behövs för beskattningen.
7. Uppgifter som skall lämnas i förenklad självdeklaration, särskild
självdeklaration enligt 2 kap. 10 § första stycket punkterna 2-4 och andra
stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter samt uppgifter som skall
lämnas enligt 2 kap. 25 § lagen om självdeklaration och kon-trolluppgifter.
8. Uppgift om beslut om beskattning, dock ej skälen för beslutet och uppgift
om utmätning enligt 68 § 6 mom. uppbördslagen.
9. Uppgift om att fordran mot personen registrerats hos kronofogde-myndighet,
uppgift om indrivningsresultat, uppgift om att en person ålagts
betalningsskyldighet i egenskap av bolagsman eller företrädare för en juridisk
person, uppgift om beslut om skuldsanering, ackord, likvidation eller konkurs
samt uppgift om betalningsinställelse.
10. Uppgift om antal anställda och de anställdas personnummer.
11. Uppgift om telefonnummer, särskild adress för skattsedelsförsändelse samt
namn, adress och telefonnummer för ombud.
12. Uppgift från kontrolluppgift som enligt 3 kap. lagen om självdeklaration
och kontrolluppgifter skall lämnas utan föreläggande samt från sådan särskild
uppgift som avses i 3 § lagen (1959:551) om beräkning av pensionsgrundande
inkomst enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
13. Uppgift om beteckning, köpeskilling, basvärde, delvärde, taxeringsvärde,
omräknat delvärde, beskattningsnatur, typ av fång och tidpunkt för fånget för
fastighet som ägs eller innehas av personen, andelens storlek om fastigheten har
flera ägare och övriga uppgifter som behövs för beräkning av statlig fastig-
hetsskatt samt uppgift som behövs för värdering av bostad på fastighet.
14. Uppgift om tid och art för planerad eller pågående revision samt
beskattningsperiod och skatteslag som denna avser samt uppgift om tid för
planerat besök eller annat sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxerings-lagen, 17
kap. 4 § mervärdesskattelagen, 78 § 2 a mom. uppbördslagen, 27 a § lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen om sjömansskatt.
15. Uppgift om postgiro- och bankgironummer, om personen är näringsidkare
samt, om fullmakt lämnats för bank- eller postgiro att ta emot
skatteåterbetalning på ett konto, datum för fullmakten samt kontots nummer och
typ.
16. Uppgift om antal perioder om trettio dagar för vilka den skattskyldige
uppburit inkomst som beskattas enligt lagen om sjömansskatt.
17. Uppgift om omsättning i näringsverksamhet.
18. Uppgifter angående resultat av bruttovinstberäkning, annan beräkning av
relationstal eller liknande, skönsmässig beräkning och belopp som under
beskattningsåret stått till förfogande för levnadskostnader.
19. Uppgift från centrala bilregistret om innehav av fordon samt om fordonets
registreringsnummer, märke, typ och årsmodell.
20. Uppgift för beräkning av skattereduktion för fackföreningsavgift,
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1993:672) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus, uppgifter enligt
7 § lagen (1995:1623) om skattereduktion för riskkapitalinvesteringar och
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1996:000) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus för bestämmande av
skattereduktion enligt nämnda lagar samt uppgift om beslut om sådan
skattereduktion.
21. Uppgift om bosättningsland och tidpunkt för byte av bosättningsland.
22. Uppgifter om antal årsanställda i en koncern i fall som avses i 2 kap. 16
§ sista stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter, totalt
respektive i Sverige, koncernomsättning och koncernbalansomslutning för
koncernmoderföretag.
23. Uppgift om beteckning på ersättningsbostad som avses i 11 § lagen
(1993:1469) om uppskovsavdrag vid byte av bostad, uppskovsavdragets storlek,
belopp som enligt 10 § nämnda lag skall reducera omkostnadsbeloppet samt, om
ersättningsbostaden utgörs av bostad som avses i 11 § andra meningen nämnda lag,
föreningens eller bolagets organisationsnummer och namn.
24. Uppgift som skall lämnas enligt 13 kap. 29 eller 30 § mervärdes-
skattelagen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
1 Lagen omtryckt 1983:143.
Senaste lydelse av
1 a § 1990:1537
10 a § 1990:1537.
2 Lydelse enligt prop. 1995/96:229.
3 Ärendet och dess beredning
Aviseringsutredningen (Fi 1992:12) lämnade i mars 1994 betänkandet
Folkbokföringsuppgifterna i samhället (SOU 1994:44). I betänkandet föreslogs att
ett nytt register för tillhandahållande av folkbokföringsuppgifter skulle
inrättas. Registret föreslogs ersätta skattemyndigheternas regionala register
över befolkningen (personbanden), det s.k. riksaviseringsbandet och det statliga
person- och adressregistret (SPAR). Det nya centrala registret skulle enligt
förslaget få utnyttjas av såväl myndigheter som enskilda och få användas för
att utföra aviseringar m.m. samt urvalsdragningar för direktreklamändamål.
Användarna skulle få tillgång till uppgifterna i registret antingen på ADB-
medium eller genom terminalåtkomst. Utnyttjandet av registret föreslogs vara
avgiftsbelagt. Betänkandet har remissbehandlats. En förteckning över
remissinstanserna finns i bilaga 1. En sammanställning över remissyttrandena
finns tillgänglig i Finansdepartementet (dnr Fi94/1261).
Den 8 juni 1995 beslutade riksdagen om att ett nytt register för avisering av
folkbokföringsuppgifter, aviseringsregistret, skall inrättas (prop. 1994/95:201,
bet. 1994/95:SkU26, rskr. 1994/95:372). Aviseringsre-gistret skall ersätta
personbanden och riksaviseringsbandet. Riksskatte-verket skall ha
registeransvaret för det nya aviseringsregistret. Registret skall få användas av
myndigheter för bl.a. aktualisering, kontroll och komplettering av uppgifter i
myndigheternas personregister. Aviseringsre-gistret skall innehålla uppgifter
om en persons identitet, bosättning och familj samt de ytterligare uppgifter som
behövs för att behovet av allmänt efterfrågade folkbokföringsuppgifter skall
kunna tillgodoses. Vissa uppgifter som är av särskilt känslig natur skall inte
få registreras. I huvudsak skall registret endast innehålla aktuella uppgifter.
Registret beräknas kunna tas i bruk i början av år 1997.
Regeringen tog i den proposition som låg till grund för riksdagens beslut inte
ställning till alla de förslag Aviseringsutredningen lagt fram, utan förslagen i
propositionen inskränktes till en modernisering och lagreglering av den
nuvarande aviseringsverksamheten. Två av de frågor som inte behandlades var
möjligheten till terminalåtkomst och eventuella avgifter för utnyttjandet av
aviseringsregistret. Regeringen anförde därvid att den avsåg att återkomma till
frågorna i ett senare sammanhang. Remissinstanserna var positiva till
Aviseringsutredningens förslag om terminalåtkomst. Flera remissinstanser var
emellertid negativa till förslaget om avgiftsbeläggning av registret. Regeringen
avser att nu behandla dessa frågor.
Regeringen gav den 18 maj 1995 Riksrevisionsverket i uppdrag att ta fram
principer för prissättning av informationstjänster. Resultatet har redovisats i
Riksrevisionsverkets rapport (RRV 1995:64) Principer för prissättning av
informationstjänster.
Regeringen tar i detta sammanhang även upp en framställning från
Riksskatteverket om ändring i lagen (1995:743) om aviseringsregister för att
möjliggöra s.k. bruttoavisering. Framställningen har remissbehandlats.
Justitiekanslern, Länsrätten i Södermanlands län, Datainspektionen,
Statskontoret, Riksrevisionsverket, Rikspolisstyrelsen, Kriminalvårds-styrelsen,
Lantmäteriverket, Totalförsvarets pliktverk, Vägverket, Centrala
studiestödsnämnden och Svenska kyrkans centralstyrelse har yttrat sig. En
remissammanställning finns tillgänglig i Finansdepartementet (dnr Fi 95/6176).
Vidare behandlas framställningar från Riksförsäkringsverket och Svenska
kommunförbundet om ändringar i lagen om aviseringsregister. Framställningarna
har remissbehandlats. Justitiekanslern, Länsrätten i Södermanlands län,
Datainspektionen, Statskontoret, Riksrevisionsverket, Riksskatteverket,
Socialstyrelsen, Svenska Bankföreningen och Svenska Inkassoföreningen har yttrat
sig. En remissammanställning finns tillgänglig i Finansdepartementet (dnr Fi
95/6584 och Fi 95/6800).
Slutligen tar regeringen i detta sammanhang även upp en framställning från
Riksskatteverket om ändring i skatteregisterlagen (1980:343). Datainspektionen
har yttrat sig över framställningen (Fi 95/6882).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 9 maj 1996 att inhämta Lagrådets yttrande över det
lagförslag som finns i bilaga 2.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 3. Regeringen har i propositionens
lagförslag följt Lagrådets förslag. Dessutom har vissa redaktionella ändringar
gjorts i lagtexten.
4 Ändringar i lagen om aviseringsregister
4.1 Bruttoavisering
Regeringens förslag: Regeringen skall få förordna att vissa stora mottagare av
folkbokföringsuppgifter i stället för avisering endast av de uppgifter som
mottagaren enligt lag eller förordning får ha i sitt register skall få
ändringsavisering för samtliga personer i aviseringsregistret, s.k.
bruttoavisering.
Riksskatteverkets förslag överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: Datainspektionen och Justitiekanslern avstyrker
framställan och anför bl.a. att förslaget kan innebära en ökad risk för att
uppgifter registreras utan tillstånd. Övriga remissinstanser tillstyrker eller
har inte något att erinra mot förslaget. Statskontoret anser att regeringen bör
få ge tillstånd till bruttoavisering om det finns särskilda skäl. Svenska
kyrkans centralstyrelse anför att för Svenska kyrkans del är en bruttoavisering
nödvändig för att nuvarande registerlösning skall fungera. Vägverket anför att
den tidigare metoden med s.k. vägverksmarkeringar visade sig alltför ojämn och
skapade luckor i registren. Riksrevisionsverket anser att förslagets
kostnadskonsekvenser bör analyseras och att den lösning som är mest
kostnadseffektiv och säker bör väljas.
Skälen för regeringens förslag: Enligt 6 § lagen (1995:743) om
aviseringsregister får avisering ske endast av uppgifter som mottagaren enligt
lag eller förordning får ha i sitt register. Syftet med bestämmelsen är bl.a.
att den sambearbetning av registren som uppkommer vid inhämtandet inte skall
kräva särskilt tillstånd enligt datalagen.
Riksskatteverket föreslår i sin framställning att vissa mottagare skall få
ändringsaviseringar för samtliga personer i aviseringsregistret oavsett om
personerna förekommer i mottagarens register eller inte, s.k. brutto-avisering.
Ur detta material söks sedan uppgifter fram rörande personer som finns i
mottagarens register. Uppgifter om övriga personer gallras bort. De myndigheter
som enligt Riksskatteverket är aktuella för brutto-avisering är
Rikspolisstyrelsen, Kriminalvårdsstyrelsen, Lantmäteriverket, Vägverket, Svenska
kyrkans centralstyrelse, Centrala studiestödsnämnden, Totalförsvarets pliktverk
och kronofogdemyndigheterna. Bakgrunden till Riksskatteverkets framställning är
att verket under år 1995 sammanträffat med var och en av de myndigheter som i
det nuvarande aviseringssystemet är stora mottagare av ändrade
folkbokföringsuppgifter. Myndigheterna har vid dessa sammanträffanden redovisat
sina behov och önskemål i fråga om det nya systemet. De nu nämnda myndigheterna
har därvid framfört att de önskar bruttoavisering. Ordningen med bruttoavisering
tillämpas sedan flera år för dessa myndigheter, med undantag av Pliktverket, vid
avisering genom riksaviseringsbandet.
Datainspektionen och Justitiekanslern avstyrker förslaget. De menar att
bruttoaviseringen innebär stor risk för att uppgifter utöver de nödvändiga
registreras.
Alternativen till bruttoavisering varierar beroende på kretsen av registrerade
i mottagarens register. För vissa mottagare kan en avgränsning av den
personkrets som aviseringen skall avse ske med hjälp av de allmänna uppgifterna
i aviseringsregistret, t.ex. kommuntillhörighet. För andra mottagare kan en
sådan avgränsning ske endast med hjälp av särskilda markeringar i
aviseringsregistret, t.ex. utvisande de personer som finns i körkortsregistret.
Ett annat alternativ till bruttoaviseringar är att mottagaren tillhandahåller
aviseringsregistret en fil med personnummer för de personer som aviseringen
skall avse.
Regeringen har i den proposition som låg till grund för riksdagens beslut att
inrätta aviseringsregistret uttalat att det nya aviseringsregistret så långt
möjligt bör utformas så att aviseringsmarkeringar inte blir nödvändiga (se prop.
1994/95:201 s. 30). Detta gäller särskilt markeringar som utvisar att personen
förekommer i t.ex. polisens register eller markeringar som på annat sätt
innehåller känslig information. Uppgifterna skyddas hos skattemyndigheten endast
genom folkbokföringssekretessen. Huvudregeln är då att uppgifterna är
offentliga. Känslig information som t.ex. att en person förekommer i register
hos polisen eller kriminalvården är direkt olämplig att ha i ett stort centralt
register över befolkningen, särskilt som uppgifterna endast skulle ha ett svagt
sekretesskydd. Den nuvarande metoden med aviseringsmarkeringar har heller inte
fungerat tillfredsställande. För bl.a. Vägverket och Lantmäteriverket
föranledde bristerna att de, efter att ha fått tillstånd av Datainspektionen,
övergick till bruttoavisering. Enligt regeringens bedömning är avise-
ringsmarkeringar därför inte något lämpligt alternativ för de aviseringar som nu
är i fråga.
Ett annat alternativ till bruttoaviseringar är som redan nämnts att mottagaren
tillhandahåller aviseringsregistret en fil med personnummer för de personer som
aviseringen skall avse. Flera mottagare har emellertid integritetskänsliga
register, t.ex. Kriminalvårdsstyrelsen, Pliktverket och polisen. Det är enligt
regeringens mening mindre lämpligt att dagligen sända filer till
Riksskatteverket som innehåller känslig information, t.ex. personnummer på de
personer som är intagna på kriminalvårdsanstalt eller förekommer i polisens
register. Filöverföring är inte heller en lämplig ordning i de fall mottagarens
register har en stor population. En sådan hantering föranleder väsentligt högre
kostnader hos Riksskatteverket för driften av registret. Vägverket och
Rikspolisstyrelsen har vidare förklarat att ett system som innebär att de
dagligen skall skicka filer till Riksskatteverket för uppdatering av
myndighetens register föranleder betydligt högre kostnader även för deras del än
ett system med bruttoavisering.
Datainspektionen medger i dag bruttoavisering från SPAR till samtliga
mottagare med fler än 2,5 miljoner registerposter. Tillstånden motiveras med att
bruttoavisering framstår som det enda praktiskt genomförbara alternativet om den
registeransvariges register har ansenliga volymer. Tillstånden för
bruttoavisering från SPAR kommer i fortsättningen att begränsas på det sättet
att endast personnumren bruttoaviseras. Den registeransvarige samkör sedan de
aviserade personnumren med sitt eget register och återsänder de “träffar„ han
får till SPAR som i sin tur aviserar de fullständiga uppgifterna beträffande
dessa personer. Denna typ av bruttoavisering förutsätter dock att samtliga
personer som mottagaren önskar avisering om redan finns i mottagarens register.
För flertalet myndigheter är detta inte fallet. Myndigheternas register skall
uppdateras med t.ex. nyfödda barn, personer som uppnått viss ålder och invand-
rade personer. Eftersom myndigheten inte har dessa personer i sina register
kommer de heller aldrig att få träff på dessa personnummer vid matchningen med
sitt register. Den teknik som används vid bruttoavisering från SPAR skulle också
föranleda ökade kostnader för aviseringarna.
I dag bruttoaviseras ändringar i folkbokföringen till de myndigheter som
aviseras via riksaviseringsbandet. Det har inte framkommit att dessa myndigheter
skulle missbruka nuvarande ordning genom att registrera andra uppgifter än de
får. Att det nuvarande systemet med bruttoavisering från riksaviseringsbandet
skulle innebära risker från integritetssynpunkt i övrigt har heller inte
framkommit.
Det har först under aviseringsregistrets uppbyggnad visat sig att det i dag
inte finns lämpliga tekniska lösningar som kan utgöra ett alternativ till den
nuvarande bruttoaviseringen vad gäller mottagare som har känsliga register eller
stora populationer i sina register. Kostnaderna blir också betydligt högre för
såväl Riksskatteverket som användarna om ett system med filöverföring används.
Regeringen anser att det från ekonomisk synpunkt inte är rimligt att välja ett
alternativ som innebär att de nu aktuella myndigheterna dagligen skall skicka
filer till Riksskatteverket för uppdatering av myndigheternas register. Inte
heller från integritessynpunkt kan det enligt regeringens mening anses finnas
några tungt vägande skäl mot att tillåta bruttoavisering. Detta gäller särskilt
mot bakgrund av att det nuvarande systemet med bruttoavisering fungerat utan
anmärkning under en lång tid.
Kan bruttoavisering inte användas och förorsakar andra alternativ mottagaren
stora kostnader kan det få negativa effekter på myndigheternas utnyttjande av
uppgifterna, vilket innebär att myndigheternas ajourhållning av registren
försämras. Inaktuella uppgifter i registren medför en ökad risk för
integritetsintrång för den enskilde. Enligt regeringens bedömning talar därför
övervägande skäl för att - till dess andra alternativ till dagens system
utvecklats - tillåta bruttoavisering till vissa myndigheter.
En förutsättning för bruttoavisering är givetvis att rutinerna hos mottagande
myndighet är sådana att det inte finns någon risk att personer som inte får
finnas i mottagarens register registreras och att de uppgifter som inte får
registreras omedelbart förstörs.
Regeringen bör få föreskriva om vilka myndigheter som skall få
bruttoavisering. En bestämmelse om detta föreslås tas in i 6 § lagen om
aviseringsregister.
4.2 Terminalåtkomst
Regeringens förslag: Myndigheter skall få ha terminalåtkomst till uppgift om
personnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsbeteckning,
folkbokföringsort och avregistrering från folkbokföringen. Regeringen skall få
föreskriva om terminalåtkomst även till annan uppgift i aviseringsregistret.
Aviseringsutredningens förslag överensstämmer i allt väsentligt med
regeringens. Utredningen föreslog dock inte att terminalåtkomst skall finnas
till uppgift om folkbokföringsfastighet, lägenhetsbeteckning och
folkbokföringsort.
Remissinstanserna har tillstyrkt eller inte haft något att erinra mot
förslaget. Svea hovrätt ifrågasätter dock om det inte kan vara lämpligare och
mer praktiskt om det ankom på Datainspektionen i stället för regeringen att
föreskriva vilka myndigheter som skall få tillgång till andra uppgifter än
grundläggande sådana i aviseringsregistret.
Skälen för regeringens förslag: Aviseringsregistret skall enligt nuvarande
regler få användas endast för utlämnande av uppgifter på papper eller ADB-medium
och inte via terminal. I den proposition som låg till grund för lagen om
aviseringsregister tog regeringen inte ställning till frågan om terminalåtkomst
till aviseringsregistret. Regeringen anförde bl.a. att mot bakgrund av de
betydande fördelar terminalåtkomsten medför för användarna borde kostnaderna för
den vidareutveckling av registret som behövs för att ansluta myndigheterna via
terminal till registret betalas av användarna (se prop. 1994/95:201 s. 23).
Flera remissinstanser har emellertid ställt sig negativa till att de skall
betala avgifter för att använda registret. Regeringen tar i det följande
(avsnitt 5) upp frågan om avgifter.
Terminalåtkomst medför betydande fördelar för användarna. Det finns också ett
stort intresse för terminaltransaktioner för folkbokföringsuppgifter. Ett av
skälen till detta torde vara att direktåtkomst är överlägsen när det gäller att
få tillgång till aktuella uppgifter. Åtkomsten har också den fördelen att den
kan begränsas till uppgifter som är av omedelbart intresse för användaren.
Uppgifter som inhämtas med hjälp av terminal är lättare att hålla aktuella för
den myndighet som behöver uppgifterna än personbevisuppgifter som ofta härrör
från tidpunkten då ett ärende påbörjades hos myndigheten. Vidare är det lättare
att undvika felaktiga personuppgifter om dessa registreras endast på ett ställe.
Det finns alltså starka skäl att tillåta en mer eller mindre allmän terminalåt-
komst till grundläggande folkbokföringsuppgifter.
Från effektivitetssynpunkt är det en fördel om så många användare som möjligt
får en fullständig terminalåtkomst till aviseringsregistret. En utsträckt
terminalåtkomst skulle medföra att den omfattande hanteringen av personbevis
skulle minska. Även antalet telefonförfrågningar till skattemyndigheterna skulle
minska. Detta skulle i sin tur innebära resursbesparingar, främst inom
skatteförvaltningen men även hos andra myndigheter. Terminalåtkomst skulle också
kunna medföra att varje myndighet alltid kunde använda aktuella uppgifter om
bl.a. namn, personnummer och adress, till fördel för både myndigheten och den
enskilde.
Att släppa fri åtkomsten till ett centralt personregister med många och delvis
känsliga uppgifter om varje person skulle emellertid kunna anses strida mot den
enskildes rätt till personlig integritet. Det är dock numera tekniskt möjligt
att vid terminalåtkomst avgränsa registeruppgifter för olika användare. Risken
för integritetsintrång avtar självfallet i takt med att åtkomsten till ett
centralt befolkningsregister begränsas för terminalanvändarna. Den begränsning
som ligger närmast till hands är att rättsligt inskränka användarnas åtkomst
till vissa typer av folkbokföringsuppgifter. Med ett sådant arrangemang, som
begränsar en terminalanvändares åtkomstmöjligheter till att gälla t.ex.
uppgifter om namn, personnummer och adress kan riskerna för integritetsintrång
minskas påtagligt.
Uppgift om namn, personnummer, adress, folkbokföringsfastighet och
folkbokföringsort är av intresse för så gott som samtliga användare av
folkbokföringsuppgifter och bör kunna göras tillgängliga via terminal för
samtliga. Uppgifterna kan inte anses integritetskänsliga och de efterfrågas av
flertalet myndigheter. När uppgift om lägenhetsbeteckning införs i
folkbokföringen finns ett stort intresse av åtkomst via terminal även till den
uppgiften. Det framstår vidare som grundläggande att den som söker efter en
person via terminal kan få besked om att personen i fråga har avlidit eller av
annat skäl, i första hand utvandring, inte längre är aktuell inom
folkbokföringen.
För att bli en effektiv ersättning för det stora antalet personbevis måste en
terminalåtkomst för myndigheter avse fler uppgifter utöver de grundläggande
uppgifterna om namn, personnummer och adress. I första hand kan uppgifter om
födelseort och familjeförhållanden behöva göras tillgängliga under förutsättning
att respektive myndighet har ett verkligt behov av uppgifterna för sin
verksamhet. Terminalåtkomst till övriga uppgifter (medborgarskap, invand-
ringsland m.m.) bör i huvudsak inte tillåtas. Detta utesluter dock inte att
exempelvis en användare som har ett särskilt behov av t.ex. uppgift om
medborgarskap kan få del av den uppgiften via terminal.
Enligt regeringens bedömning bör varje myndighets rätt att få terminalåtkomst
till uppgift om namn, personnummer, adress, folkbokföringsfastighet,
lägenhetsbeteckning, folkbokföringsort och avregistrering från folkbokföringen
läggas fast i lag medan det bör överlämnas till regeringen att meddela
föreskrifter om ytterligare åtkomst. En myndighets behov av utökad
terminalåtkomst får kartläggas närmare innan sådana föreskrifter meddelas.
Bestämmelser om terminalåtkomst föreslås tas in som ett nytt andra stycke i 6
§ lagen om aviseringsregister.
4.3 Bevarande av uppgifter om folkbokföringsort m.m.
Regeringens förslag: Om en uppgift om folkbokföringsfastighet,
lägenhetsbeteckning, folkbokföringsort eller folkbokföring under särskild rubrik
ersatts av en ny motsvarande uppgift, får den gamla uppgiften bevaras under två
år efter utgången av det år då den nya uppgiften registrerades.
Riksförsäkringsverkets och Svenska kommunförbundets förslag överensstämmer
delvis med regeringens.
Riksförsäkringsverket har föreslagit att uppgift om tidigare folkbokföringsort
skall få bevaras i registret under sådan tid att rätt folkbokföringsort den 1
november året före kan bestämmas.
Kommunförbundet har föreslagit att aviseringsregistret skall innehålla
uppgift om föregående och innevarande folkbokföringsort m.m. samt att uppgift om
invandringskommun och invandringsdatum bevaras i fyra år. Vidare föreslår
kommunförbundet att uppgift om andra- och tredjekommun för invandrare skall få
bevaras under två år räknat från invandringsdatum samt att invandringskommun och
andra- och tredjekommun införs som specifika termer i aviseringsregistret.
Dessa termer behövs för kontroll av att kommunernas ersättning från staten för
flyktingmottagande är riktig.
Remissinstanserna: Flertalet remissinstanser har tillstyrkt Riksförsäk-
ringsverkets förslag. Statskontoret anför dock att förslaget strider mot grund-
tanken att aviseringsregistret i princip bara skall omfatta aktuella uppgifter
och anser att det finns andra alternativ för att tillgodose Riks-
försäkringsverkets behov. Riksrevisionsverket anser att beslutsunderlaget bör
kompletteras med dels kostnads-/nyttokalkyler, dels en analys av de konsekvenser
som kan uppstå för andra aktörer och intressen om de framförda kraven
tillgodoses. Riksskatteverket anför att Riksförsäkringsverkets behov av att
erhålla uppgiften om en persons folkbokföringsort den 1 november föregående år
är detsamma som gör sig gällande för beskattningsverksamheten inom
skatteförvaltningen.
Justitiekanslern, Datainspektionen, Länsrätten i Södermanlands län och
Statskontoret avstyrker kommunförbundets förslag. Datainspektionen och
Justitiekanslern anser att kommunens behov av uppgifter inte är av sådan art att
det finns skäl att utöka registret med historiska uppgifter. Riksrevisionsverket
anser att även detta beslutsunderlag bör kompletteras med dels kostnads-
/nyttokalkyler, dels en analys av de konsekvenser som kan uppstå för andra
aktörer och intressen om de framförda kraven tillgodoses. Övriga remissinstanser
tillstyrker eller har inte något att erinra mot förslaget.
Skälen för regeringens förslag: Enligt 1 kap. 4 § lagen (1962:381) om allmän
försäkring skall den försäkrade vara inskriven hos den allmänna
försäkringskassa inom vars verksamhetsområde han var folkbokförd den 1 november
föregående år. I princip är det denna s.k. inskrivningskassa som beslutar om
förmåner till den försäkrade. Vissa slag av ärenden kan dock inskrivningskassan
ge i uppdrag till en annan försäkringskassa att handlägga. För att besluten inte
skall bli ogiltiga är det därför av stor vikt att rätt försäkringskassa fattar
beslut i ärendena.
I dag får Riksförsäkringsverket folkbokföringsuppgifter genom löpande
aviseringar från det s.k. riksaviseringsbandet. Varje avisering om ändrad
folkbokföringsort innehåller uppgifter om både en persons aktuella
folkbokföringsort och folkbokföringsorten per den 1 november föregående år. Det
nya aviseringsregistret får enligt 8 § lagen (1995:743) om aviseringsregister
endast innehålla uppgift om en persons aktuella folkbokföringsort.
Det förekommer att skattemyndigheterna ändrar en persons folkbokföring
retroaktivt. Eftersom detta kan påverka personens försäkringskassetillhörighet,
behöver Riksförsäkringsverket även i fortsättningen ha avisering om hans
folkbokföringsort per den 1 november föregående år. Kan Riksförsäkringsverket
inte få denna uppgift kan det medföra att ett stort antal försäkrade kommer att
vara inskrivna hos fel försäkringskassa.
Motsvarande behov att löpande kunna få uppgift om en persons folkbokföringsort
den 1 november gör sig gällande även för beskattningsverksamheten inom
skatteförvaltningen. Rätt beskattningsort är enligt 66 § kommunalskattelagen
(1928:370) den kommun där den skattskyldige skall vara folkbokförd den 1
november året före året näst före taxeringsåret. En tidigare folkbokföringsort
som ändras kan därför påverka rätt beskattningsort för tidigare inkomstår. Det
är således av stor betydelse inte enbart för försäkringskassan att kunna få
uppgift om rätt hemort den 1 november.
Det är väsentligt för de förmånsberättigade att rätt försäkringskassa snabbt
kan fatta rättsligt giltiga beslut. Det är på motsvarande sätt av stor betydelse
för de skattskyldiga att bli beskattade i rätt kommun. Såväl
Riksförsäkringsverket som skattemyndigheterna har således ett stort behov av att
uppgift om folkbokföringsort den 1 november året före inskrivningsåret
respektive andra året före taxeringsåret löpande kan fås genom
aviseringsregistret. Några möjligheter för dessa myndigheter att till en rimlig
kostnad själva lagra uppgiften tycks inte finnas. Enligt regeringens mening bör
därför gallringsbestämmelsen i 8 § lagen om aviseringsregister ändras så att det
blir möjligt att spara uppgifter om folkbokföringsort i aviseringsregistret
under den tid som behövs för att Riksförsäkringsverket och skattemyndigheterna
skall kunna få erforderliga uppgifter som grund för de försäkrades
kassatillhörighet respektive de skattskyldigas beskattningsort. För att
tillgodose de behov som finns på såväl socialförsäkrings- som
beskattningsområdet bör uppgift om folkbokföringsort och folkbokföringsfastighet
m.m., som har ersatts av en ny motsvarande uppgift, bevaras i två år efter
utgången av det år då den nya uppgiften registrerades.
Kommunernas behov kommer med den föreslagna ändringen att i huvudsak
tillgodoses. Kommunernas behov i övrigt av historiska uppgifter rörande
folkbokföringsort m.m. gäller framför allt interkommunal och inomkommunal
ersättning, bevakning av elevhandlingar inom skolan samt sociala utredningar.
Enligt regeringens bedömning får kommunernas eventuella behov av ytterligare
bevarande av dessa uppgifter tillgodoses på annat sätt än genom att uppgifterna
bevaras i aviseringsregistret.
När det gäller frågan om att införa särskilda termer som utvisar in-
vandringskommun samt andra- och tredje-kommun för invandrare bedömer regeringen
att kommunernas behov skall kunna tillgodoses redan genom de uppgifter som
kommer att finnas i registret. Enligt förordningen (1990:927) om statlig
ersättning för flyktingmottagande har den kommun där flyktingen enligt
personbanden är folkbokförd rätt till ersättning. Ersättning betalas till den
kommun som först tar emot flyktingen samt till en kommun som flyktingen därefter
under bidragsperioden flyttar till. Även den kommun som flyktingen flyttar från
har rätt till ersättning. Rätten till ersättning är således inte beroende av om
den kommun som flyktingen flyttar till är första, andra eller tredje kommun.
Avgörande är om utlänningen flyttar till en ny kommun inom tjugofyra månader.
Det är enligt regeringens bedömning därför inte nödvändigt att i registret ha
särskilda termer som visar om det är första, andra eller tredje kommun. Av de
uppgifter som föreslås finnas i registret kan utläsas om utlänningen flyttat
från en kommun till en annan och om denna flyttning gjorts inom tjugofyra
månader från invandringen (första folkbokföringsdag).
5 Avgifter
Regeringens förslag: Utnyttjandet av aviseringsregistret skall vara
avgiftsbelagt. Regeringen skall dock få föreskriva att visst utnyttjande skall
vara avgiftsfritt. Avgifterna skall bestämmas av regeringen eller den myndighet
regeringen bestämmer.
Aviseringsutredningens förslag överensstämmer med regeringens.
Skälen för regeringens förslag: De myndigheter som i dag får uppgifter via
riksaviseringsbandet med stöd av 6 och 8 §§ förordningen (1981:4) om det
statliga person- och adressregistret betalar inga avgifter för detta. Inte
heller för centralt gjorda kategoriuttag till myndigheter tas avgifter ut. För
vissa uttag som görs ur personbanden finns bestämmelser om avgifter i
folkbokföringskungörelsen (1967:495). Regeringen har i beslut den 14 december
1995 medgett att avgifter får tas ut för utlämnande av uppgifter från
personbanden även i vissa andra fall.
I den proposition som låg till grund för inrättandet av aviseringsregistret
ansåg regeringen, mot bakgrund av att aviseringsregistret skulle kunna användas
endast för utlämnande i form av utskrift eller på ADB-medium men inte via
terminal, att det inte fanns skäl att införa avgifter för aviseringar till
myndigheter. Frågan om i vilken omfattning avgifter bör tas ut för att täcka
kostnaderna för registret skulle emellertid övervägas på nytt när frågan om
terminalåtkomst behandlades (se prop. 1995/96:201 s. 23).
Fler myndigheter än de som i dag använder det nuvarande systemet har anmält
intresse att vara aviseringsmottagare i det nya systemet. Det kan dessutom antas
att ADB-användningen rent allmänt kommer att utökas de kommande åren och att i
samband därmed även användningen av aviseringsregistret ökar. Mot denna bakgrund
anser Riksskatteverket att det kan uppkomma svårigheter med att klara
finansieringen av aviseringskostnaderna med fasta anslag.
Bedömningen att Riksskatteverket skulle klara kostnaderna för avise-
ringssystemet inom befintliga ramar gjordes utifrån det förhållandet att
aviseringsverksamheten skulle omfatta i stort sett nuvarande mottagare. Det
förhållandet att fler mottagare vill använda registret ändrar delvis
förutsättningarna för denna ståndpunkt. De mottagare som i dag inte använder
riksaviseringsbandet eller personbanden har fått folkbokföringsuppgifter på
annat sätt och sannolikt betalat för detta. Vissa användare av personbanden har
också med stöd av folkbokföringskungörelsens bestämmelser eller det tidigare
nämnda regeringsbeslutet betalat avgifter för utnyttjandet.
De nuvarande skiftande ekonomiska villkoren för tillgång till folk-
bokföringsuppgifterna är inte grundade på en sammanhållen avvägning av hur
kostnaderna bör fördelas. Det finns inte anledning att tillämpa olika ekonomiska
villkor för att förse de offentliga organen med folkbok-föringsuppgifter.
Enligt regeringens bedömning talar övervägande skäl för att utnyttjandet av
registret bör vara avgiftsbelagt. En myndighet måste då hela tiden väga behovet
av viss uppgift mot andra behov. Om aviseringen av folkbokföringsuppgifter är en
“fri nyttighet„ finns inga incitament till prövning av behovet. Regeringen
föreslår mot bakgrund av det anförda att utnyttjande av aviseringsregistret
skall vara avgiftsbelagt.
Detta innebär att avgifter kommer att tas ut även av de myndigheter som
hittills kostnadsfritt försetts med uppgifter om inte undantag görs. Sådana
undantag, som bör få beslutas av regeringen, kan komma i fråga om det av
särskilda skäl är motiverat beträffande visst uppgiftslämnande för centrala
samhällsfunktioner. I de fall en uppgiftsskyldighet finns enligt lag eller
förordning bör det kunna motivera att uppgiften tillhandahålls avgiftsfritt. I
dessa fall har riksdag eller regering bedömt att det är av stor vikt att
mottagaren får tillgång till folkbokföringsuppgifter. Ett annat skäl kan vara
att uttag av avgifter för uppgiftslämnande i hög grad skulle påverka
myndighetens verksamhet. Den service som mottagarna i sådana fall skall få utan
avgift bör enligt regeringens mening motsvara dagens tillhandahållande.
Avgiftsfrihet skall således inte medges för sådant utlämnande som sker genom
dator-till-datorkoppling eller genom terminalåtkomst.
Riksrevisionsverket har i en rapport (RRV 1995:64) Principer för prissättning
av informationstjänster lämnat förslag till hur avgifter för uttag av
information ur databaser skall beräknas. Rapporten bereds för närvarande inom
Finansdepartementet. Riksrevisionsverket föreslår att en enhetlig princip för
prissättning av uttag av information ur databaser tillämpas inom den offentliga
sektorn, såvida inte annat har beslutats. Den föreslagna prissättningsprincipen
innebär att avgifterna för uttagen skall beräknas så att samtliga kostnader för
att framställa och distribuera uttagen täcks.
De principer som redovisats av Riksrevisionsverket bör ligga till grund för
beräkningen av avgifterna för utnyttjandet av aviseringsregistret. Vid
bestämmandet av avgifterna för aviseringsverksamheten bör således
självkostnadsprissättning tillämpas på så sätt att samtliga direkta och
indirekta kostnader för uttagen täcks. Avgifterna skall således täcka
kostnaderna för driften av registret. Däremot skall avgifterna inte täcka
kostnaderna för uppbyggnaden av aviseringsregistret. Avgifterna skall heller
inte täcka någon andel av kostnaderna för den övriga folkbokföringsverksamheten,
dvs. insamlandet av uppgifter m.m. Kostnaderna för folkbokföringsverksamheten
finansieras över anslag på statsbudgeten.
Kostnaderna för att tillhandahålla uppgifter varierar starkt beroende på i
vilka former och på vilket medium uppgifterna lämnas. Avgifterna bör utformas
med hänsyn till detta.
Terminalåtkomsten medför betydande fördelar för användarna. En annan metod för
utlämnande som kan användas är direkt kommunikation dator till dator, dvs.
mellan aviseringsregistret och den mottagande myndighetens dator. Tekniken
påminner i stora delar om terminalåtkomst och medför i likhet med
terminalåtkomsten betydande fördelar för mottagaren. Uppgifter kan med den
tekniken vid behov överföras direkt till myndighetens register. Terminalåtkomst
och dator-till-datorkoppling förutsätter emellertid att omfattande
säkerhetsrutiner, exempelvis vad avser behörighet, byggs in i ADB-systemet. En
sådan utveckling är kostsam och bör därför enligt regeringens mening betalas av
användarna. Avgifter för terminalåtkomst och dator-till-datorkoppling skall
således även innefatta kostnaden för uppbyggnaden av funktionen.
Det bör ankomma på regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
Riksskatteverket att med utgångspunkt i nu redovisade principer besluta om de
avgifter som skall tas ut. Influtna medel bör få disponeras i Riksskatteverkets
verksamhet. Bestämmelser om avgifter bör tas in i en ny paragraf, 9 §, i lagen
om aviseringsregister.
6 Registrering av ansökan om anstånd i
skatteregistret
Regeringens förslag: Ansökan om anstånd med att lämna deklaration skall få
registreras i det centrala skatteregistret.
Riksskatteverkets förslag överenstämmer med regeringens.
Datainspektionen har inget att erinra mot förslaget.
Skälen för regeringens förslag: Den som i en varaktigt bedriven
näringsverksamhet biträder deklarationsskyldiga med att upprätta själv-
deklaration kan för vissa kategorier deklarationsskyldiga som skall lämna
särskild självdeklaration efter ansökan få tillstånd att enligt tidsplan lämna
deklarationerna under tiden den 1 april - den 15 juni under taxeringsåret, s.k.
byråanstånd (2 kap. 33 § lagen [1990:325] om självdeklaration och
kontrolluppgifter). Till ansökan skall fogas en förteckning över de
deklarationsskyldiga som ansökan gäller. När skattemyndigheten fattat beslut om
anstånd registreras uppgift om anståndet i det centrala skatteregistret.
Ansökningarna och förteckningarna har hittills lämnats på papper, vilket
medför att skattemyndigheten manuellt får registrera ett stort antal
personnummer resp. organisationsnummer. År 1995 rörde det sig om 673 862 fysiska
och juridiska personer. Skatteförvaltningen planerar dock att fr.o.m. år 1997
tillåta att förteckningarna lämnas med hjälp av automatisk databehandling.
Enligt 7 § skatteregisterlagen (1980:343) får uppgift om beslut om anstånd med
att lämna deklaration registreras i det centrala skatteregistret. Enligt
regeringens mening bör även uppgift om ansökan om anstånd med att lämna
deklaration få registreras i det centrala skatteregistret. Härigenom underlättas
arbetet för såväl skattemyndigheter som redovisningsbyråer och banker m.fl. I 7
§ skatteregisterlagen bör därför tas in en bestämmelse om att ansökan om anstånd
skall få registreras i
6
det centrala skatteregistret. I fråga om terminalåtkomst och gallring bör samma
regler som för beslut om anstånd gälla.
7 Ekonomiska konsekvenser
Avisering och annat tillhandahållande av folkbokföringsuppgifter sker för
närvarande på flera olika sätt. De myndigheter som får folkbokföringsuppgifter
från riksaviseringsbandet betalar som redan nämnts inte några avgifter för
uppdatering och annan avisering. Kostnaderna för lämnandet av dessa uppgifter
bestrids inom anslaget till skatteförvaltningen. Kostnaderna för den nuvarande
aviseringsverksamheten kan beräknas till 10-15 miljoner kr per år.
Driftkostnaderna för aviseringsregistret, förutom kostnader för terminalåtkomst
och dator-till-datorkoppling, har beräknats till cirka 5,5 miljoner kr per år.
Aviseringsregistret beräknas därmed ge en besparing netto på cirka 5-10 miljoner
kr.
Förslaget om att ta ut avgifter för utnyttjandet av aviseringsregistret
innebär att avgifter kommer att tas ut även av de myndigheter som tidigare fått
uppgifter utan kostnad om inte regeringen föreskriver att aviseringen skall vara
avgiftsfri. I de fall regeringen anser att det av särskilda skäl är motiverat
att inte ta ut avgift kommer förslaget inte att innebära några kostnader vad
gäller sedvanlig avisering för mottagande myndigheter. För de övriga myndigheter
som hittills fått uppgifter utan avgift kommer dock förslaget att innebära ökade
kostnader. De avgifter som kommer att tas ut kommer emellertid att vara så låga
att kostnaderna kan täckas inom myndighetens anslag. Till detta kommer att
aviseringsregistret i sig innebär en sådan förbättring av kvalitén på de
aviserade uppgifterna att detta kan sägas uppväga de ökade kostnaderna.
För kommunerna torde förslaget om avgifter inte komma att innebära några ökade
kostnader. Kommunerna betalar i dag i flertalet fall för att få
folkbokföringsuppgifter från personbanden. Visst uppgiftslämnande till
kommunerna är dock avgiftsfritt.
Folkbokföringsuppgifter har inte tidigare kunnat hämtas in genom dator-till-
datorkoppling eller terminalåtkomst till skatteförvaltningens register. Nyttan
av dessa tekniker ligger till stor del hos användarna. Myndigheternas
ärendehantering kan i flertalet fall effektiviseras och förenklas genom att de
får möjlighet att snabbt få del av aktuella folkbokföringsuppgifter. I vissa
fall torde terminalåtkomsten göra myndighetsspecifika personregister obehövliga.
Flertalet myndigheter har också i remissyttranden över Aviseringsutredningens
förslag framhållit fördelarna med terminalåtkomst. Myndigheterna får enligt
regeringens mening bedöma om nyttan av terminalåtkomst eller dator-till-
datorkoppling uppväger kostnaderna för detta. Kostnaderna för användarna bör
mot bakgrund av vad som sagts finansieras inom befintliga anslag för respektive
myndighets verksamhet.
Terminalåtkomst till aviseringsregistret kommer även att innebära besparingar
för skatteförvaltningen, framför allt genom att efterfrågan på personbevis
kommer att minska.
7
8 Författningskommentarer
8.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1995:743) om aviseringsregister
4 §
Ändringen i punkt 4 föranleds av att när folkbokföring på lägenhet införs kommer
det finnas behov av att också kunna avisera denna uppgift. Folkbokföring på
lägenhet kommer inledningsvis endast att ske i Högalids församling i Stockholms
kommun och i Gävle kommun. I övrigt kommer efter föreskrifter av regeringen
folkbokföring på lägenhet att införas successivt i den takt som
lägenhetsregistret för området blir klart (se prop. 1995/96:90).
6 §
I första stycket har införts en bestämmelse som ger regeringen möjlighet att
förordna om att även andra uppgifter än de som får registreras hos mottagaren
skall få lämnas ut på medium för ADB. Regeringen kan med stöd av denna
bestämmelse förordna om att vissa myndigheter skall få s.k. bruttoavisering,
vilket innebär att mottagaren får ändringsaviseringar för samtliga personer i
aviseringsregistret oavsett om myndigheten själv har personen i sitt register
(se avsnitt 4.1).
Endast de myndigheter som av särskilda skäl har behov av bruttoavisering avses
få detta. Det är inte något som skall tillämpas i normala fall. De myndigheter
som för närvarande är aktuella för bruttoavisering är Rikspolisstyrelsen,
Kriminalvårdsstyrelsen, Lantmäteriverket, Totalförsvarets pliktverk, Vägverket,
kronofogdemyndigheterna, Centrala studie-stödsnämnden och Svenska kyrkans
centralstyrelse. Dessa myndigheter har register som omfattar stora delar av
befolkningen eller register med känsliga uppgifter. Det är därför inte lämpligt
att det i aviseringsregistret markeras att en person förekommer även i sådant
register.
I ett nytt andra stycke regleras vilka uppgifter som en myndighet får ha
terminalåtkomst till. Bestämmelsen innebär dock inte att angivna uppgifter
alltid skall lämnas ut. Enligt 7 kap. 15 § sekretesslagen gäller sekretess i
verksamhet som avser folkbokföring eller annan liknande registrering av
befolkningen, för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det kan antas
att den enskilde eller någon närstående lider men om uppgiften röjs.
Sekretesskyddet gäller såväl för uppgifter av särskilt ömtålig art som för
normalt harmlösa uppgifter vilka på grund av omständigheterna i det enskilda
fallet är skyddsvärda. Ett exempel på den sistnämnda typen av uppgifter kan vara
en persons adress i fall av befarad personförföljelse. I de fall en persons
adress bör hållas hemlig på grund av befarad personförföljelse förs en markering
om särskild sekretessprövning, s.k. spärrmarkering, in i
folkbokföringsregistren. Spärrmarkeringen är endast en administrativ
registreringsåtgärd och fungerar som varningssignal. Hos den myndighet som inte
kan erbjuda
8
sekretesskydd skall en spärrmarkerad uppgift inte göras tillgänglig via
terminal.
Regeringen kan med stöd av andra meningen medge terminalåtkomst till
ytterligare uppgifter. Exempelvis ligger det nära till hands att polis-
myndigheten får tillgång till uppgift om födelseort (anges för personer som inte
är födda i landet). Därigenom kan pass för personer som är födda utomlands
utfärdas på samma enkla sätt som i dag görs för personer födda i Sverige. Att
detta inte kan ske har länge varit ett problem som bl.a. påtalats av
Diskrimineringsombudsmannen.
8 §
I första stycket har tagits in ett undantag från bestämmelsen om att en uppgift
alltid skall gallras när en ny motsvarande uppgift registreras. Uppgift om
folkbokföringsfastighet, lägenhetsbeteckning, folkbokföringsort och
folkbokföring under särskild rubrik skall få bevaras i två år från det att
uppgiften ersattes av en ny motsvarande uppgift. Syftet är att tillgodose
Riksförsäkringsverkets och skattemyndigheternas behov av att kunna hämta in
uppgift om var en person var folkbokförd den 1 november året före
inskrivningsåret respektive andra året före taxeringsåret. Detta för att rätt
försäkringskassetillhörighet respektive rätt beskattningsort skall kunna
bestämmas.
9 §
Utnyttjandet av aviseringsregistret skall vara avgiftsbelagt om inte regeringen
föreskriver annat. Detta kan bli aktuellt t.ex. om uppgiftsskyldighet finns
enligt lag eller förordning. Avgiftsfrihet skall dock inte medges för sådant
utlämnande som sker genom dator-till-dator-koppling eller terminalåtkomst.
I enlighet med Lagrådets förslag har i ett andra stycke tagits in en
bestämmelse om att avgiftsbeläggningen inte innebär någon inskränkning i rätten
att ta del av och mot fastställd avgift få kopia eller utskrift av allmän
handling enligt tryckfrihetsförordningen.
8.2 Förslaget till lag om ändring i skatteregisterlagen
(1980:343)
1 a §
Paragrafen infördes, liksom 10 a §, i samband med tillkomsten av lagen
(1990:1536) om folkbokföringsregister. I propositionen som föregick
lagstiftningen uttalades att paragraferna skulle ses som övergångsbestämmelser i
avvaktan på att de tekniska folkbokföringssystemen blivit helt utbyggda bl.a. i
fråga om möjligheten att söka på annan uppgift än personnummer (prop. 1990/91:53
s. 42 f.). Genom bestämmelsen öppnades en möjlighet att använda det centrala
skatteregistret för att identifiera personer i ärenden där exempelvis ett
personnummer angetts felaktigt eller saknades. När nu aviseringsregistret är
färdigt att tas i bruk och möjlighet till terminalåtkomst kommer att finnas bör
skatteregistren inte längre användas för kontroller i folkbokföringsärenden.
7 §
I punkt 5 har tagits in en bestämmelse om att anstånd med att lämna deklaration
skall få registreras i det centrala skatteregistret. På samma sätt som gäller i
fråga om beslut om anstånd får inte skälen för anståndet registreras.
Paragrafen föreslås också ändrad i prop. 1995/96:229 Skattereduktion för
utgifter för byggnadsarbete på bostadshus.
10 a §
Se kommentaren till 1 a §.
9
Förteckning över de remissinstanser som yttrat sig över betänkandet
Folkbokföringsuppgifterna i samhället (SOU 1994:44)
Efter remiss har yttranden över betänkandet avgivits av Riksdagens ombudsmän
(JO), Justitiekanslern, Domstolsverket, Riksåklagaren (RÅ), Datainspektionen,
Värnpliktsverket, Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet, Riksförsäkringsverket,
Riksskatteverket, Riksarkivet , Statens invandrarverk, Statskontoret,
Riksrevisionsverket, Statistiska centralbyrån, Statens person- och
adressregister-nämnd, Rikspolisstyrelsen (RPS), Svea hovrätt, Kammarrätten i
Göteborg, Länsrätten i Södermanlands län, Kriminalvårdsstyrelsen, Statens
räddningsverk, Vägverket, Post- och telestyrelsen, Generaltullstyrelsen,
Centrala studiestödsnämnden, Verket för högskoleservice, Skolverket, Boverket,
Centralnämnden för fastighetsdata, Patent- och registreringsverket, Statens
löne- och pensionsverk, Svenska kyrkans centralstyrelse, Svenska kyrkans
församling och pastoratförbund, Landstingsförbundet, Svenska kommunförbundet,
Svenska Bankföreningen, Sveriges Försäkringsförbund, Sveriges Industriförbund,
Sveriges Köpmannaförbund, Företagarnas riksorganisation, Svenska
Inkassoföreningen, Posten AB, CityMail AB, Svensk Adressändring AB (SvAAB),
Swedma, Svenska Bokförläggareföreningen, Dafa Data AB, Dialogdata
Informationssystem AB.
I ett gemensamt yttrande med Swedma och Svenska Bokförläggareföreningen har
också Annonsörföreningen, Dagligvaruleverantörers Förbund,
Direkthandelsföretagens Förening, Svenska Postorderföreningen, Sveriges
Marknadsförbund, Sveriges Reklamförbund och Sveriges Telemarketingförening
yttrat sig.
RÅ har bifogat yttranden som han hämtat in från Åklagarmyndigheterna i
Stockholm, Göteborg och Malmö.
Riksarkivet har bifogat yttrande som hämtats in från Landsarkivet i Härnösand.
RPS har bifogat yttranden som styrelsen hämtat in från polismyndigheterna i
Stockholm och Göteborg.
26
Lagrådsremissens lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:743) om
aviseringsregister
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1995:743) om aviserings-register
dels att 4, 6 och 8 §§ skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 9 §, av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
4 §
Aviseringsregistret får innehålla uppgifter om personer som är eller har
varit folkbokförda i landet eller som annars tilldelats personnummer. För en
sådan person får de uppgifter anges som registrerats enligt lagen (1990:1536) om
folkbokföringsregister och som avser
1. personnummer,
2. namn,
3. adress,
-------------------------------------------------------
4. folkbokföringsfas- 4. folkbokföringsfas-
tighet, folkbokföringsort tighet, lä-
och folkbokföring under genhetsbeteckning, folk-
särskild rubrik, bokföringsort och
folkbokföring under särskild
rubrik,
5. födelsehemort och födelseort,
6. medborgarskap,
7. civilstånd,
8. make, föräldrar, barn och vårdnadshavare,-
9. datum för inflyttning från utlandet,
10. avregistrering med uppgift om dödsfall, utflyttning till utlandet eller
annan anledning,
11. medlemskap i icke-territoriell församling.
6 §
-------------------------------------------------------
Uppgift i Uppgift i
aviseringsregistret som aviseringsregistret som
enligt lag eller förordning enligt lag eller förordning
får registreras även i annat får registreras även i annat
register får lämnas ut till register får lämnas ut till
den registeransvarige i den registeransvarige i
form av utskrift eller på form av utskrift eller på
medium för automatisk medium för automatisk
databehandling. databehandling. I övrigt får
uppgift i registret lämnas
ut på medium för automatisk
databehandling endast om
det följer av lag eller
förordning eller om
regeringen har medgett
det.
-------------------------------------------------------
En myndighet får ha
terminal-åtkomst till
aviseringsregistret i fråga
om uppgift om personnummer,
namn, adress, folkbok-
föringsfastighet,
lägenhetsbeteckning och
folkbokföringsort samt
avregistrering från
folkbokföringen. Regeringen
får föreskriva om
termialåtkomst även till
annan uppgift i registret.
8 §
-------------------------------------------------------
Uppgift i Uppgift i
aviseringsregistret som aviseringsregistret som
avses i 4 § 1-8 och 11 skall avses i 4 § 1-8 och 11
gallras när en ny, skall gallras när en ny,
motsvarande uppgift motsvarande uppgift
registreras eller när upp- registreras eller när upp-
giften inte längre är giften inte längre är
aktuell. Uppgift om rättat aktuell. Uppgift som avses
personnummer får dock i 4 § 4 och som ersatts av
bevaras under den tid som en ny motsvarande uppgift
behövs för att tillgodose får dock bevaras i två år
ändamålet med registret. efter utgången av det år
ändringen registrerades.
Vidare får uppgift om rättat
personnummer bevaras un-
der den tid som behövs för
att tillgodose ändamålet med
registret.
Uppgift om datum för inflyttning från utlandet skall gallras fyra år efter
utgången av det år då uppgiften registrerades.
Har en person avregistrerats från folkbokföringen, skall uppgift som avses i 4
§ 4-9 och 11 gallras vid avregistreringen och övriga uppgifter tio år efter
utgången av det år personen avregistrerades.
Regeringen får föreskriva undantag från bestämmelsen om gallring i tredje
stycket.
-------------------------------------------------------
9 §
Utnyttjandet av
aviseringsregistret skall
vara avgiftsbelagt om inte
regeringen föreskriver
annat. Regeringen eller
myndighet som regeringen
bestämmer fastställer
avgifterna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
2 Förslag till lag om ändring i skatteregisterlagen
(1980:343)
Härigenom föreskrivs i fråga om skatteregisterlagen (1980:343)1
dels att 1 a och 10 a §§ skall upphöra att gälla,
dels att 7 § skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §2
För fysisk och juridisk person får, utöver de uppgifter som anges i 5 och 6
§§, det centrala skatteregistret innehålla följande uppgifter.
1. Sådana uppgifter om ägarförhållandena i fåmansföretag, företag som enligt 3
§ 12 a mom. tredje stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall
behandlas som fåmansföretag, fåmansägt handelsbolag och dotterföretag som avses
i 2 kap. 16 § lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter.
2. Uppgifter angående avslutad revision, verkställt besök eller annat
sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxeringslagen (1990:324), 17 kap. 4 § mervär-
desskattelagen (1994:200), 78 § 2 a mom. uppbördslagen (1953:272), 27 a § lagen
(1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen
(1958:295) om sjömansskatt. För varje sådan åtgärd får anges tid, art, beskatt-
ningsperiod, skatteslag, myndighets beslut om beloppsmässiga ändringar av skatt
eller underlag för skatt med anledning av åtgärden samt uppgift huruvida
bokföringsskyldighet har fullgjorts.
3. Uppgift om registrering av skyldighet att betala skatt, uppgift om innehav
av skattsedel på preliminär skatt, uppgifter om beslut om återkallelse av
skattsedel på preliminär F-skatt med angivande av skälen för beslutet, uppgifter
som behövs för att bestämma skatt eller avgift enligt uppbördslagen, lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare, lagen (1990:659) om särskild
löneskatt på vissa förvärvsinkomster, lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt
för utomlands bosatta, lagen (1990:912) om nedsättning av socialavgifter,
mervärdesskattelagen och lagen (1951:763) om beräkning av statlig inkomstskatt
på ackumulerad inkomst samt uppgifter om redovisning, inbetalning och
återbetalning av sådana skatter eller avgifter.
4. Uppgift om maskinellt framställt förslag till beslut om beskattning.
27
-------------------------------------------------------
5. Uppgift om beslut om 5. Uppgift om ansökan om
anstånd med avgivande av anstånd med att lämna
deklaration och med deklaration, uppgift om
betalning av skatt, dock beslut om anstånd med att
ej skälen för besluten, samt lämna deklaration och med
uppgift om att laga förfall att betala skatt, dock ej
föreligger för underlåtenhet skälen för ansökningarna
att fullgöra eller besluten, samt
deklarationsskyldighet. uppgift om att laga förfall
föreligger för underlåtenhet
att fullgöra
deklarationsskyldighet.
6. Administrativa och tekniska uppgifter som behövs för beskattningen.
7. Uppgifter som skall lämnas i förenklad självdeklaration, särskild
självdeklaration enligt 2 kap. 10 § första stycket punkterna 2--4 och andra
stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter samt uppgifter som skall
lämnas enligt 2 kap. 25 § lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter.
8. Uppgift om beslut om beskattning, dock ej skälen för beslutet och uppgift
om utmätning enligt 68 § 6 mom. uppbördslagen.
9. Uppgift om att fordran mot personen registrerats hos kronofogde-myndighet,
uppgift om indrivningsresultat, uppgift om att en person ålagts
betalningsskyldighet i egenskap av bolagsman eller företrädare för en juridisk
person, uppgift om beslut om skuldsanering, ackord, likvidation eller konkurs,
uppgift om betalningsinställelse.
10. Uppgift om antal anställda och de anställdas personnummer.
11. Uppgift om telefonnummer, särskild adress för skattsedelsförsändelse samt
namn, adress och telefonnummer för ombud.
12. Uppgift från kontrolluppgift som enligt 3 kap. lagen om självdeklaration
och kontrolluppgifter skall lämnas utan föreläggande samt från sådan särskild
uppgift som avses i 3 § lagen (1959:551) om beräkning av pensionsgrundande
inkomst enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
13. Uppgift om beteckning, köpeskilling, basvärde, delvärde, taxeringsvärde,
omräknat delvärde, beskattningsnatur, typ av fång och tidpunkt för fånget för
fastighet som ägs eller innehas av personen, andelens storlek om fastigheten har
flera ägare och övriga uppgifter som behövs för beräkning av statlig fastig-
hetsskatt samt uppgift som behövs för värdering av bostad på fastighet.
14. Uppgift om tid och art för planerad eller pågående revision samt
beskattningsperiod och skatteslag som denna avser samt uppgift om tid för
planerat besök eller annat sammanträffande enligt 3 kap. 7 § taxerings-lagen, 17
kap. 4 § mervärdesskattelagen, 78 § 2 a mom. uppbördslagen, 27 a § lagen om
uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare eller 19 b § lagen om sjömansskatt.
15. Uppgift om postgiro- och bankgironummer, om personen är näringsidkare
samt, om fullmakt lämnats för bank- eller postgiro att ta emot
skatteåterbetalning på ett konto, datum för fullmakten samt kontots nummer och
typ.
16. Uppgift om antal perioder om trettio dagar för vilka den skattskyldige
uppburit inkomst som beskattas enligt lagen om sjömansskatt.
17. Uppgift om omsättning i näringsverksamhet.
18. Uppgifter angående resultat av bruttovinstberäkning, annan beräkning av
relationstal eller liknande, skönsmässig beräkning och belopp som under
beskattningsåret stått till förfogande för levnadskostnader.
19. Uppgift från centrala bilregistret om innehav av fordon samt om fordonets
registreringsnummer, märke, typ och årsmodell.
20. Uppgift för beräkning av skattereduktion för fackföreningsavgift och
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1993:672) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus, uppgifter enligt
7 § lagen (1995:1623) om skattereduktion för riskkapitalinvesteringar och
uppgifter enligt 6 § första och andra styckena lagen (1996:000) om
skattereduktion för utgifter för byggnadsarbete på bostadshus för bestämmande av
skattereduktion enligt nämnda lagar samt uppgift om beslut om sådan
skattereduktion.
21. Uppgift om bosättningsland och tidpunkt för byte av bosättningsland.
22. Uppgifter om antal årsanställda i en koncern i fall som avses i 2 kap. 16
§ sista stycket lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter, totalt
respektive i Sverige, koncernomsättning och koncernbalansomslutning för
koncernmoderföretag.
23. Uppgift om beteckning på ersättningsbostad som avses i 11 § lagen
(1993:1469) om uppskovsavdrag vid byte av bostad, uppskovsavdragets storlek,
belopp som enligt 10 § nämnda lag skall reducera omkostnadsbeloppet samt, om
ersättningsbostaden utgörs av bostad som avses i 11 § andra meningen nämnda lag,
föreningens eller bolagets organisationsnummer och namn.
24. Uppgift som skall lämnas enligt 13 kap. 29 eller 30 §§ mervärdes-
skattelagen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
1 Lagen omtryckt 1983:143.
Senaste lydelse av
1 a § 1990:1537
10 a § 1990:1537.
2 Lydelse enligt prop. 1995/96:229.
28
Lagrådet
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1996-05-17
Närvarande: justitierådet Staffan Magnusson, f.d. presidenten i Försäk-
ringsöverdomstolen Leif Ekberg, regeringsrådet Leif Lindstam.
Enligt en lagrådsremiss den 9 maj 1996 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i lagen (1995:743) om aviseringsregister,
2. lag om ändring i skatteregisterlagen (1980:343).
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorn Birgitta
Pettersson.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Förslaget till lag om ändring i lagen om aviseringsregister
I 9 § har tagits in regler om avgiftsbeläggning av utnyttjande av avise-
ringsregistret. Enligt vad som framhålls i författningskommentaren innebär
bestämmelserna inte någon inskränkning i rätten att ta del av och mot fastställd
avgift få kopia eller utskrift av allmän handling enligt
tryckfrihetsförordningen.
Vad som sålunda framhållits bör enligt Lagrådets uppfattning komma till
uttryck i lagtexten, lämpligen i ett andra stycket i 9 §. Vidare bör paragrafen
förses med rubriken “Avgifter„.
Förslaget till lag om ändring i skatteregisterlagen
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
29
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 23 maj 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden, Hjelm-Wallén,
Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Schori, Blomberg, Andersson, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson, von Sydow, Klingvall, Åhnberg,
Östros, Messing
Föredragande: statsrådet Östros
Regeringen beslutar propositionen 1995/96:217 Ändringar i lagen om
aviseringsregister, m.m..
30