Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:213 ·
Hämta Doc ·
Minskning i särskilda fall av det generella statsbidraget till kommuner
och landsting åren 1997 och 1998
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 213
Regeringens proposition
1995/96:213
Minskning i särskilda fall av det generella statsbidraget till kommuner och
landsting åren 1997 och 1998
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 23 maj 1996
Göran Persson
Erik Åsbrink
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
Regeringen föreslår i propositionen att om en kommun eller ett landsting
fastställer en högre skattesats för år 1997 eller 1998 än den som gäller för år
1996, skall det generella statsbidraget till kommunen respektive landstinget
minskas med ett belopp motsvarande hälften av den ökning av de preliminära
kommunalskattemedel respektive landstingsskattemedel som följer av
skattehöjningen.
Undantag från statsbidragsminskning föreslås för de kommuner vars skattekraft
för år 1993 översteg garantinivån i det statliga utjämningsbidraget enligt lagen
(1992:670) om statligt utjämningsbidrag till kommuner.
Undantag föreslås även för sådana fall då ändringen av skattesatsen görs till
följd av att uppgifter fördelas om mellan kommuner och landsting. I så fall får
den kommun eller det landsting som tar över uppgifter höja sin skattesats i
samma mån som den som blir avlastad uppgifter sänker sin skattesats, utan att
det generella statsbidraget minskas.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Lagtext 3
3 Ärendet och dess beredning 43.1Förslag till åtgärder
mot kommunala skattehöjningar i
den ekonomiska vårpropositionen 4
3.2 Lagrådet 5
4 Bakgrund 5
4.1 Ett offentligt utgiftstak 5
4.2 Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem 6
4.3 Åtgärder mot kommunala skattehöjningar åren
1991-1994 6
4.4 Översyn av grundlagen vad gäller den kommunala
självstyrelsen och beskattningsrätten 7
5 Minskning i särskilda fall av det generella statsbidraget
till kommuner och landsting åren 1997 och 1998 8
Bilaga 1 Lagrådsremissens lagförslag 10
Bilaga 2 Lagrådets yttrande 11
Utdrag ur protokollet vid regeringssammanträdet den 23 maj 199613
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om minsk-
ning i särskilda fall av det generella statsbidraget till kommuner och landsting
åren 1997 och 1998.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
Förslag till lag om minskning i särskilda fall av det
generella statsbidraget till kommuner och landsting åren
1997 och 1998
Härigenom föreskrivs följande.
Om en kommun eller ett landsting fastställer en högre skattesats för år 1997
eller 1998 än den som gällde för år 1996, skall det generella statsbidraget till
kommunen eller landstinget enligt lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag
till kommuner och landsting för samma år minskas med ett belopp som motsvarar
hälften av den ökning av de preliminära kommunalskattemedel respektive lands-
tingsskattemedel som följer av skattehöjningen
Första stycket gäller inte för de kommuner som avses i 10 § lagen (1995:1517)
om införande av lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag till kommuner och
landsting, lagen (1995:1515) om utjämningsbidrag till kommuner och landsting och
lagen (1995:1516) om utjämningsavgift för kommuner och landsting.
Om skattesatsen höjs på grund av att landstinget och kommunerna inom
landstingsområdet har kommit överens om att fördela om uppgifterna inom området,
gäller inte första stycket den del av höjningen som motsvaras av en sänkning av
skattesatsen hos den som lämnar ifrån sig uppgifter.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
3
3 Ärendet och dess beredning
3.1 Förslag till åtgärder mot kommunala skattehöjningar i den ekonomiska
vårpropositionen
Som ett led i åtgärderna att komma till rätta med problemen i landets ekonomi
har riksdagen antagit ett program för sanering av de offentliga finanserna.
Regeringen uttalade i detta sammanhang att de offentliga utgifternas nivå är av-
görande för hur de offentliga finanserna kommer att utvecklas och att utrymmet
för ytterligare skattehöjningar är starkt begränsat. Skatteuttaget kan inte
höjas nämnvärt utan risk för negativa ekonomiska återverkningar (prop.
1994/95:25, bet. 1994/95:FiU1, rskr. 1994/95:145 och 146 samt prop. 1994/95:150,
bet. 1994/95:FiU20, rskr. 1994/95:416).
Det var mot denna bakgrund som regeringen i 1995 års kompletteringsproposition
föreslog att riksdagen fr.o.m. år 1997 skall fastställa ett tak för de
offentliga utgifterna, i syfte att förbättra kontrollen över utgiftsutveck-
lingen. Riksdagen godkände vad regeringen anförde i denna fråga.
Regeringen lade i 1995 års kompletteringsproposition även fram förslag till
ett nytt bidrags- och utjämningssystem för kommuner och landsting. Efter
riksdagsbehandlingen och riksdagens uttryckliga begäran återkom regeringen till
riksdagen med ett reviderat förslag hösten 1995 (prop. 1995/96:64, bet.
1995/96:FiU5, rskr. 1995/96:116), vilket antogs av riksdagen. Det nya systemet
infördes den 1 januari 1996.
I en överenskommelse som har träffats mellan regeringen, Svenska Kommun-
förbundet och Landstingsförbundet har de båda förbunden utfäst sig att verka för
att skatterna inte höjs i kommuner och landsting inför åren 1997 och 1998. I
detta sammanhang har regeringen också klargjort att man avser att föreslå
åtgärder i form av innehållna statsbidrag om kommuner och landsting ändå höjer
skatten. Regeringen har samtidigt åtagit sig att föreslå riksdagen att
ekonomiskt reglera nya och ändrade regler som påverkar det kommunala skatte-
underlaget och det kommunala utgiftstrycket. Det gäller dock inte effekter av
det redan antagna programmet för att sanera statsfinanserna.
Åtgärder mot kommunala skattehöjningar i form av indragning till staten
föreslogs i betänkandet Reformerad inkomstbeskattning (SOU 1989:33). Betänkandet
remissbehandlades.
Åren 1991-1993 begränsades i lag rätten för landsting, kommuner, församlingar
och kyrkliga samfälligheter att höja skatteuttaget (prop. 1989/90:150 bil. 4,
bet. 1989/90:FiU29, rskr. 1989/90:359 och prop. 1991/92:150 del II, bet.
1991/92:FiU29, rskr. 1991/92:345). Lagförslagen granskades av Lagrådet.
Den genomsnittliga kommunala skattesatsen ökade år 1995 med 0,45 kronor per
skattekrona och år 1996 med ytterligare 0,16 kronor per skattekrona. Den
genomsnittliga kommunala skattesatsen år 1996 uppgår till 31,66 kronor per
skattekrona.
I 1996 års ekonomiska vårproposition (prop. 1995/96:150) aviserade regeringen
ett förslag som innebär att om en kommun eller ett landsting fastställer en
högre skattesats för år 1997 eller 1998 än den som gällde för år 1996, skall det
generella statsbidraget till kommunen eller landstinget minskas med ett belopp
som motsvarar hälften av de ökade skatteinkomster som följer av skattehöjningen.
Det aviserade förslaget avsågs inte omfatta församlingar och kyrkliga
samfälligheter.
Mot bakgrund av vad som förekommit i tidigare lagstiftningsärenden avseende
tillfälliga begränsningar av kommuners m.fl. rätt att ta ut skatt ansåg
regeringen att den åtgärd som aviserades är förenlig med regeringsformens
bestämmelser i fråga om den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten.
Regeringen ansåg likväl att förslaget till lag om minskning i särksilda fall av
det generella statsbidraget till kommuner och landsting för åren 1997 och 1998
borde prövas av Lagrådet innan förslaget förelades riksdagen. Av denna anledning
lades inte något lagförslag fram. Ett färdigberett lagförslag läggs i stället
fram i denna proposition.
3.2 Lagrådet
Regeringen beslutade den 25 april att inhämta Lagrådets yttrande över det
lagförslag som finns i bilaga 1.
Lagrådets yttrande finns i bilaga 2.
Med beaktande av de ställningstaganden som tidigare har gjorts anser Lagrådet
att det nu framlagda lagförslaget får godtas från konstitutionella synpunkter.
Lagrådet har framfört vissa synpunkter på lagtexten. Regeringen har i
propositionen följt Lagrådets synpunkter.
4 Bakgrund
4.1 Ett offentligt utgiftstak
Som tidigare nämnts har riksdagen godkänt vad regeringen anförde om ett tak för
de offentliga utgifterna.
Vid behandlingen av förslaget om ett offentligt utgiftstak konstaterade
finansutskottet att regeringens budgetberedning har stramats upp på senare år,
och att även riksdagen kommer att börja tillämpa en ny beredningsform. Förslaget
om ett utgiftstak innebär att också det tredje ledet i budgetprocessen -
genomförandefasen - stramas upp.
Konstitutionsutskottet förutsatte i sitt yttrande över regeringens förslag
(1994/95:KU6y) att regeringen ordentligt utreder om det aviserade förslaget om
ett utgiftstak är förenligt med kommunernas grundlagsenligt tillförsäkrade
självstyrelse. Finansutskottet utgick från att så sker (bet. 1994/95:FiU20).
4.2 Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem
Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem för kommuner och landsting infördes
den 1 januari 1996 (prop. 1995/96:64, bet. 1995/96:FiU5, rskr. 1995/96:116).
Tanken är att utjämningen skall leda till att skillnader i skattesatser främst
skall spegla skillnader i effektivitet, val av ambitionsnivå och avgiftspolitik.
Enligt regeringens uppfattning är det på sikt önskvärt att skillnaderna i
skattesatser minskar.
Införandet av det nya statsbidrags- och utjämningssystemet innebär såväl
inkomstökningar som inkomstminskningar för enskilda kommuner och landsting i
förhållande till tidigare gällande system. För att ge kommuner och landsting
möjlighet att anpassa verksamheten till inkomstförändringarna tillämpas därför
under de första åtta åren särskilda införanderegler. För de tre kommuner
(Danderyd, Lidingö och Täby) vars skattekraft för år 1993 översteg garantinivån
i det statliga utjämningsbidraget enligt lagen (1992:670) om statligt utjäm-
ningsbidrag till kommuner gäller särskilda införanderegler som innebär krav på
en snabbare anpassning.
Även om införandereglerna övergångsvis dämpar bidragsförändringarna, kan
minskade bidragsinkomster likväl skapa ett incitament att höja skatten i vissa
kommuner och landsting.
4.3 Åtgärder mot kommunala skattehöjningar åren 1991-
1994
Under åren 1991-1993 begränsades rätten för landsting, kommuner och församlingar
eller kyrkliga samfälligheter att höja skatteuttaget enligt lagen (1990:608) om
tillfällig begränsning av kommuners rätt att ta ut skatt och lagen (1992:672) om
begränsning av kommuners rätt att ta ut skatt för år 1993.
Bakgrunden var bl.a. att utredningen om reformerad inkomstbeskattning, RINK, i
sitt betänkade Reformerad inkomstbeskattning (SOU 1989:33) hade föreslagit att
två tredjedelar av den inkomstökning som uppstod om landsting eller kommuner
under perioden 1991-1993 höjde skatten över utdebiteringen för inkomståret 1989
skulle dras in till staten. Motivet var i huvudsak att förhindra att effekterna
av skattereformen skulle undergrävas genom höjda kommunalskatter.
I kompletteringspropositionen år 1990 (prop. 1989/90:150 bil. 4, bet.
1989/90:FiU29, rskr. 1989/90:359) lade regeringen i stället fram ett lagförslag
som innebar att den kommunala utdebiteringen åren 1991 och 1992 inte fick vara
högre än den utdebitering som fastställts för år 1990. Ett undantag föreslogs
dock för skattehöjningar i samband med s.k. skatteväxlingar.
Som skäl för förslaget angavs i propositionen att en fortsatt utveckling mot
högre kommunalskatter skulle äventyra de effekter som skattereformen syftade
till att uppnå. Regeringen framhöll att det även fanns andra skäl att ta upp
frågan om åtgärder som motverkar kommunala skattehöjningar. Som ett led i en
allmän åtstramning borde tillfälliga åtgärder i syfte att förhindra kommunala
skattehöjningar kunna övervägas. Regeringen anförde också att det var angeläget
att skillnaderna i kommunal utdebitering minskar.
Regeringen hade inhämtat Lagrådets yttrande över ett lagförslag som innebar
ett ettårigt skattestopp. Lagrådet ansåg därvid att en ettårig begränsning i
kommuners m.fl. rätt att ta ut skatt inte gick utöver vad som från konsti-
tutionell synpunkt kunde anses möjligt att acceptera.
Regeringen lade i 1992 års kompletteringsproposition (prop. 1991/92:150 del
II, bet. 1991/92:FiU29, rskr. 1991/92:345) fram ett lagförslag som innebar att
skattestoppet skulle förlängas att gälla även för år 1993. Även detta lagförslag
remitterades till Lagrådet. Med hänsyn till vad som förekommit i 1990 års
lagstiftningsärende fann sig Lagrådet från konstitutionell synpunkt kunna godta
den föreslagna förlängningen med ett år.
Det kommunala skattestoppet upphörde vid utgången av år 1993. Inför år 1994
tillämpades en annan metod för att motverka skattehöjningar. Metoden innebar att
kommuner och landsting som inte höjde skatten fick en särskild ekonomisk
kompensation (prop. 1993/94:150 bil. 7, bet. 1994/95:FiU19, rskr. 1993/94:442).
4.4 Översyn av grundlagen vad gäller den kommunala
självstyrelsen och beskattningsrätten
Mot bakgrund av den diskussion om beskattningsrätten som föranleddes av
förslaget till nytt statsbidrags- och utjämningssystem (bet. 1994/95:FiU19) har
en parlamentarisk kommitté (Fi 1995:15) tillkallats med uppgift att analysera
innebörden av den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten och dess för-
hållande till grundlagsbestämmelserna (dir 1995:111). Om kommittén finner att
det behövs förtydliganden av eller ändringar i grundlagsbestämmelserna om den
kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten, skall kommittén lämna förslag
till sådana ändringar.
Kommittén skall enligt direktiven redovisa sitt uppdrag senast den 1 juli
1996.
4
5 Minskning i särskilda fall av det generella
statsbidraget till kommuner och landsting åren
1997 och 1998
Regeringens förslag: Om en kommun eller ett landsting fastställer en högre
skattesats för år 1997 eller 1998 än den som gällde för år 1996, skall det
generella statsbidraget till kommunen eller landstinget för samma år minskas med
ett belopp som motsvarar hälften av den ökning av de preliminära
kommunalskattemedel respektive landstingsskattemedel som följer av
skattehöjningen
Undantag från statsbidragsminskning föreslås för de kommuner vars skattekraft
för år 1993 översteg garantinivån i det statliga utjämningsbidraget enligt lagen
(1992:670) om statligt utjämningsbidrag till kommuner.
Undantag föreslås även för sådana fall då ändringen av skattesatsen görs till
följd av att uppgifter fördelas om mellan kommuner och landsting. I så fall får
den kommun eller det landsting som tar över uppgifter höja sin skattesats i
samma mån som den som blir avlastad uppgifter sänker sin skattesats, utan att
det generella statsbidraget minskas.
Skälen för regeringen förslag: Ett tak för de offentliga utgifterna kommer att
införas år 1997. Utgiftstaket måste emellertid ges en annan innebörd för
kommuner och landsting eftersom staten inte direkt kan styra de kommunala
utgifterna. Enligt regeringens uppfattning bör målet om utgiftsbegränsning för
kommunsektorn i stället uppnås genom vissa restriktioner för
inkomstutvecklingen, främst vad avser kommunalskattemedel och statsbidrag. Med
hjälp av sådana restriktioner, i kombination med det lagstadgade krav på
ekonomisk balans som regeringen avser att föreslå riksdagen, torde
kommunsektorns utgifter kunna begränsas till en nivå som är långsiktigt
samhällsekonomiskt hållbar.
Som tidigare framhållits syftar det nya statsbidrags- och utjämningssystemet
bl.a. till att skapa förutsättningar för en minskning av skillnaderna i de
kommunala skattesatserna, samtidigt som införandet av det nya systemet innebär
att inkomster omfördelas mellan enskilda kommuner respektive landsting. Minskade
bidragsinkomster kan komma att skapa ett visst incitament att höja skattesatsen
i vissa kommuner och landsting.
Mot bakgrund av det som anförts föreslår regeringen därför, i syfte att
motverka fortsatta skattehöjningar och förbättra kontrollen över de offentliga
utgifterna, att om en kommun eller ett landsting inför år 1997 eller 1998 höjer
skatten, skall det generella statsbidraget till kommunen respektive landstinget
för samma år minskas med ett belopp som motsvarar hälften av den ökning av de
preliminära kommunalskattemedel respektive landstingsskattemedel som följer av
skattehöjningen.
För de kommuner (Danderyd, Lidingö och Täby) för vilka införandereglerna
ställer krav på en snabbare anpassning, kan det föreligga särskilda behov att
höja skatten under de närmaste åren. Dessa kommuner har för närvarande de lägsta
skattesatserna. För dessa kommuner föreslår regeringen att undantag görs från
ovan beskrivna åtgärder. Om dessa kommuner höjer skatten inför år 1997 eller
1998 kommer ingen reducering av det generella statsbidraget till respektive
kommun att göras.
Undantag från statsbidragsminskning föreslås även då en ändring av
skattesatsen har gjorts till följd av att uppgifter fördelats om mellan kommuner
och landsting. Om så sker får den som tar över uppgifter höja sin skattesats i
samma mån som den som blir avlastad uppgifter sänker sin skattesats, utan att
det generella statsbidraget minskas.
Minskning av statsbidraget enligt ovan redovisade förslag skall göras i
samband med att skattemyndigheten fastställer statsbidragets storlek.
Det framlagda förslaget omfattar inte församlingar och kyrkliga sam-
fälligheter.
5
Lagrådsremissens lagförslag
Förslag till lag om minskning i särskilda fall av det
generella statsbidraget till kommuner och landsting åren
1997 och 1998
Härigenom föreskrivs följande.
1 § Om en kommun eller ett landsting fastställer en högre skattesats för åren
1997 eller 1998 än den som gällde för år 1996, skall det generella statsbidraget
till kommunen eller landstinget enligt lagen (1995:1514) om generellt
statsbidrag till kommuner och landsting minskas med ett belopp som motsvarar
hälften av de ökade skatteinkomster som följer av skattehöjningen.
Första stycket gäller inte för de kommuner som avses i 10 § lagen (1995:1517)
om införande av lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag till kommuner och
landsting, lagen (1995:1515) om utjämningsbidrag till kommuner och landsting och
lagen (1995:1516) om utjämningsavgift för kommuner och landsting.
Om skattesatsen höjs på grund av att landstinget och kommunerna inom
landstingsområdet har kommit överens om att fördela om uppgifterna inom området,
gäller inte första stycket den del av höjningen som motsvaras av en sänkning av
skattesatsen hos den som lämnar ifrån sig uppgifter.
2 § Vid tillämpningen av denna lag gäller bestämmelserna om skattemyndigheten i
5 och 7 §§ lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag till kommuner och
landsting.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
6
Lagrådets yttrande
Utdrag ut protokoll vid sammanträde 1996-05-09
Närvarande: justitierådet Staffan Magnusson, f.d. presidenten i
Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg, regeringsrådet Leif Lindstam.
Enligt en lagrådsremiss den 25 april 1996 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om minskning i
särskilda fall av det generella statsbidraget till kommuner och landsting åren
1997 och 1998.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorn Charlotte
Hedberg, biträdd av departementssekreteraren Kjell Ellström.
Förslaget föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Enligt det remitterade lagförslaget skall en kommun eller ett landsting som
fastställer en högre skattesats för år 1997 eller 1998 än den som gäller för år
1996 få vidkännas en minskning av det generella statsbidraget för motsvarande
år. Minskning skall ske med ett belopp som motsvarar hälften av de ökade
skatteinkomster som följer av skattehöjningen.
Syftet med lagförslaget är att motverka kommunala skattehöjningar. Förslaget
kan ses som ett alternativ till sådana lagbestämmelser om kommunalt skattestopp
som tidigare har gällt för vissa år.
Frågan huruvida bestämmelser om skattestopp är förenliga med regeringsformens
bestämmelser om den kommunala självstyrelsen, närmast 1 kap. 7 §, har tidigare
prövats av Lagrådet vid två tillfällen (se prop. 1989/90:150, bil. 4.4 s. 32-34,
och prop. 1991/92:150, bil. II:4.1 s. 137). När Lagrådet yttrade sig första
gången var det fråga om att införa ett skattestopp för år 1991. I sitt yttrande
framhöll Lagrådet bl.a. att ingripanden i den kommunala skatterätten av den art
som det var fråga om måste användas med stor urskillning och varsamhet. Ju mer
ett ingripande innebar en faktisk begränsning av utrymmet för en kommun att
handha sina uppgifter, desto betänkligare blev enligt Lagrådets mening åtgärden
från konstitutionell synpunkt. Lagrådet ansåg sig emellertid inte kunna finna
att de föreslagna inskränkningarna i den kommunala beskattningsrätten gick
utöver vad som var acceptabelt från konstitutionell synpunkt.
Regeringens förslag till riksdagen om ett skattestopp kom sedan att omfatta
såväl 1991 som 1992.
I det andra lagstiftningsärendet var det fråga om att förlänga skattestoppet,
så att det skulle gälla även för år 1993. Lagrådet uttalade att, med hänsyn till
vad som hade förekommit i det tidigare ärendet, den aktuella förlängningen av
skattestoppet med ett år kunde godtas.
Med beaktande av de ställningstaganden som tidigare har gjorts anser Lagrådet
att det nu framlagda lagförslaget får godtas från konstitutionella synpunkter.
Det är emellertid angeläget att innebörden av den kommunala självstyrelsen och
beskattningsrätten och dess förhållande till grundlagsbestämmelserna blir
föremål för en grundlig analys. En sådan analys utförs f.n. av en särskild
parlamentarisk kommitté (Dir. 1995:111). Kommittén har möjlighet att föreslå
sådana grundlagsändringar som kan visa sig behövliga.
När det sedan gäller själva lagtexten bör den enligt Lagrådets mening ändras i
vissa avseenden.
Enligt 1 § i den föreslagna lagen skall det generella statsbidraget - i de
fall då en kommun eller ett landsting fastställer en högre skattesats för år
1997 eller 1998 än den som gällde för år 1996 - minskas med ett belopp som
motsvarar hälften av de ökade skatteinkomster som följer av skattehöjningen.
Lagrådet förordar att samma terminologi används som i lagen (1965:269) med
särskilda bestämmelser om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt, m.
m. Ordet "skatteinkomster" i den föreslagna lagtexten bör därför bytas ut mot
orden "preliminära kommunalskattemedel respektive landstingsskattemedel". Av
tydlighetsskäl bör vidare anges i lagtexten att den minskning av det generella
statsbidraget som en skattehöjning kan föranleda skall ske samma år som
höjningen.
Lagrådet föreslår att första stycket i paragrafen ges följande lydelse:
"Om en kommun eller ett landsting fastställer en högre skattesats för år 1997
eller 1998 än den som gällde för år 1996, skall det generella statsbidraget till
kommunen eller landstinget enligt lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag
till kommuner och landsting för samma år minskas med ett belopp som motsvarar
hälften av den ökning av de preliminära kommunalskattemedel respektive lands-
tingsskattemedel som följer av skattehöjningen."
I lagförslagets 2 § föreskrivs att bestämmelserna om skattemyndigheten i 5 och
7 §§ lagen (1995:1514) om generellt statsbidrag till kommuner och landsting
gäller vid tillämpningen av den föreslagna lagen. I de nämnda paragraferna anges
att skattemyndigheten fastställer statsbidragets storlek och lämnar viss uppgift
till varje kommun och landsting (5 §) samt att skattemyndighetens beslut får
överklagas hos regeringen (7 §).
Enligt Lagrådets mening behöver det inte särskilt anges att de nämnda
bestämmelserna i 1995 års lag gäller. Det får anses följa av den lagen att, när
skattemyndigheten fastställer statsbidragets storlek, myndigheten har att beakta
också den minskning av bidragets storlek som följer av en höjning av
skattesatsen. 2 § torde därför kunna utgå.
Vad som nu har föreslagits innebär att paragrafbeteckningen på lagens
återstående bestämmelser kan slopas.
7
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 23 maj 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Hjelm-Wallén,
Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Schori, Blomberg, Andersson, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson, von Sydow, Klingvall, Åhnberg,
Östros, Messing.
Föredragande: statsrådet Åsbrink
Regeringen beslutar propositionen 1995/96:213 Minskning i särskilda fall av det
generella statsbidraget till kommuner och landsting åren 1997 och 1998.
8