Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:201 ·
Hämta Doc ·
Vissa regionalpolitiska frågor
Ansvarig myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet
Dokument: Prop. 201
Regeringens proposition
1995/96:201
Vissa regionalpolitiska frågor
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 11 april 1996
Göran Persson
Björn von Sydow
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen läggs fram ett förslag till lag som innebär att regeringen får
överlåta vissa förvaltningsuppgifter till en övervakningskommitté.
Vidare föreslås att vissa kostnader för beslutsgrupper knutna till struk-
turfondsprogram skall belasta anslaget för regionala utvecklingsinsatser och att
vissa förändringar skall göras i reglerna för landsbygdsstöd och
lokaliseringsstöd till lokaler för uthyrning. Slutligen redovisar regeringen sin
avsikt att medge att Akila AB får ändra sin bolagsordning.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 4
2.1 Förslag till lag om överlåtelse av en förvaltningsuppgift
till en övervakningskommitté........................ 4
3 Bemyndigande att överlåta förvaltningsuppgift till en över-
vakningskommitté........................................... 5
4 Vissa utgifter för beslutsgrupper knutna till strukturfondsprogram
6
5 Ändrade regler för landsbygdsstöd.......................... 7
6 Ändrade regler för lokaliseringsstöd till lokaler för uthyrning 11
7 Ändrad bolagsordning för Akila AB.......................... 12
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 11 april 1996... 14
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till lag om överlåtelse av en förvaltningsuppgift
till en övervakningskommitté (avsnitt 2),
2. godkänner det som regeringen förordar om vissa utgifter för beslutsgrupper
knutna till strukturfondsprogram (avsnitt 4),
3. godkänner det som regeringen förordar om ändrade regler för landsbygdsstöd
(avsnitt 5),
4. godkänner det som regeringen förordar om lokaliseringsstöd till lokaler för
uthyrning (avsnitt 6).
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om överlåtelse av en förvaltningsuppgift till en
övervakningskommitté
Härigenom föreskrivs följande.
Regeringen får överlåta till en övervakningskommitté att fullgöra för-
valtningsuppgifter i den omfattning som framgår av ett fastställt samlat
programdokument eller ett fastställt operativt program. Uppgifter som får
överlåtas får innefatta myndighetsutövning.
Övervakningskommittéerna skall vara inrättade i enlighet med artikel 25 i
rådets förordning (EEG) nr 4253/88 av den 19 december 1988 om
tillämpningsföreskrifter för förordningen (EEG) nr 2052/88 vad gäller
samordningen av de olika strukturfondernas verksamhet dels inbördes, dels med
Europeiska investeringsbanken och andra befintliga finansieringsorgans
verksamhet.
__________________
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1996.
3 Bemyndigande att överlåta förvaltningsuppgift till en övervakningskommitté
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Riksdagen bemyndigar regeringen att överlåta|
| förvaltningsuppgift till en övervakningskommitté. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Regeringen har i prop. 1994/95:40 om
budgeteffekter av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen m.m. redovisat sin
syn på hur återflödet i form av stöd och bidrag till Sverige från
gemenskapsbudgeten skall hanteras förvaltningsmässigt och ekonomiadministrativt.
Huvudprincipen är att budgetering, betalningar, uppföljning, kontroll m.m. av
det svenska återflödet skall omhänderhas av de sektorsmyndigheter, främst
Arbetsmarknadsstyrelsen, Närings- och teknikutvecklingsverket och Statens
jordbruksverk, som ansvarar för motsvarande nationella uppgifter.
En betydande del av återflödet kommer från EG:s strukturfonder, främst
socialfonden, regionalfonden och jordbruksfondens utvecklingssektion. Regeringen
har i nämnda proposition om budgeteffekter till följd av medlemskapet beskrivit
de sex mål som strukturfonderna kan bidra till (prop. 1994/95:40, s. 31). Där
framgår också att strukturfonder bidrar till s.k. gemenskapsinitiativ.
I vilken mån projekt i Sverige kan få stöd från strukturfonderna för att
främja dessa mål eller initiativ framgår av fastställda samlade programdokument
(SPD) eller, när det gäller gemenskapsinitiativ, faställda operativa program.
Dessa dokument utgör slutresultat av förhandlingar som regeringen har fört med
EG-kommissionen på grundval av förslag som regeringen lämnat. För det
sammanlagda återflödet från strukturfonderna under perioden 1995-1999 kommer ca
25 sådana program att fastställas. Genomförandet av programmen sker med
tillämpning av de tidigare redovisade förvaltningsmässiga och
ekonomiadministrativa principerna. För vissa program har inrättats särskilda
myndigheter med huvudsaklig uppgift att svara för ärendeprövningen. Exempel på
sådana myndigheter är Delegationen för genomförande av vissa EU-program inom
utbildning och kompetensutveckling m.m. samt de beslutsgrupper som svarar för
genomförandet av programmen för målen 2, 5b och 6.
Enligt det regelverk för strukturfonderna som Europeiska gemenskapernas råd
har antagit skall genomförandet av programmen granskas av
övervakningskommitteér som inrättas genom avtal mellan medlemsstaten och
kommissionen. En övervakningskommitté är således inte en statlig myndighet, utan
en internationell inrättning grundad på rådets förordningar och avtalet mellan
medlemsstaten och kommissionen. För Sveriges del utser regeringen de nationella
ledamöterna inklusive ordföranden. Kommissionen, och i förekommande fall
Europeiska investeringsbanken, utser sina ledamöter. De nationella ledamöterna
utgör majoritet i övervakningskommitteérna. I princip gäller att en sådan
kommitté inrättas för övervakning av varje fastställt samlat programdokument
respektive operativt program. I vissa program har beslutats att övervakningen
skall skötas av en övervakningskommitté som övervakar även ett annat program.
Nämnda regelverk för strukturfonderna innehåller vissa bestämmelser om
övervakningskommitteérnas verksamhet. Det gäller t.ex. ansvar för uppföljning
och utvärdering av genomförandet av programmen samt möjlighet att besluta om
vissa förändringar av programmen. Vilka ytterligare uppgifter en
övervakningskommitté har framgår av respektive samlat programdokument eller
operativt program. Dessa uppgifter kan undantagsvis avse förvaltningsuppgifter
som normalt är förbehållna svenska myndigheter. I enstaka fall gäller det
myndighetsutövning i form av ärendeprövning i fråga om större projekt. För att
möjliggöra för övervakningskommitteér att fullgöra dessa uppgifter krävs att
riksdagen genom lag bemyndigar regeringen att överlåta förvaltningsuppgift till
en övervakningskommitté. Överlåtelse bör kunna ske endast i den omfattning som
framgår av ett fastställt samlat programdokument eller ett fastställt operativt
program. Att fullgöra de svenska åtagandena om en korrekt, effektiv och säker
administration av användningen av medel från strukturfonderna ankommer i övriga
avseenden på nationella myndigheter.
4 Vissa utgifter för beslutsgrupper knutna till strukturfondsprogram
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Arvoden m.m. för ledamöter och ersättare i |
| beslutsgrupper knutna till strukturfondsprogram skall belasta |
| anslaget C 2. Regionala utvecklingsinsatser m.m. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: För genomförande av strukturfondsprogrammen för
målen 2, 5b och 6 har regeringen inrättat särskilda myndigheter i form av
beslutsgrupper. Regeringen kommer att inrätta motsvarande beslutsorganisation
för vissa gemenskapsinitiativ. Arvoden, resersättning och ersättning för mistade
avlöningsförmåner i enlighet med gällande statliga regler bör utgå för ledamöter
och ersättare i ovan nämnda beslutsgrupper. Kostnaderna beräknas till totalt ca
4 miljoner kronor. För att inte ytterligare belasta de resurser som
länsstyrelserna tillförs för att klara uppgiften som sekretariat åt
beslutsgrupperna bör dessa kostnader belasta berörda länsstyrelser under
anslaget C 2. Regionala utvecklingsinsatser m.m.
Regeringen föreslår därför att ett nytt ändamål, „Vissa utgifter för
beslutsgrupper knutna till strukturfondsprogram„, införs under anslaget C 2.
Regionala utvecklingsinsatser m.m.
5 Ändrade regler för landsbygdsstöd
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Landsbygdsstöd skall fortsättningsvis kunna|
| lämnas med högst 800 000 kronor under en treårsperiod. Stöd skall|
| däremot inte längre kunna lämnas till företag inom vissa av de |
| branscher som av Europeiska gemenskapernas kommission har |
| utpekats som känsliga sektorer. |
| Stöd skall även kunna lämnas i vissa tätorter som omfattas av |
| strukturfondsåtgärder samt för vissa samverkansprojekt inom |
| strukturfondsprogram även till ett samverkansorgan. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag:
Landsbygdsstödets tillkomst
Riksdagen beslutade våren 1994 om en ny stödform för de mindre företagen i såväl
regionalpolitiska stödområden som i glesbygds- och landsbygdsområden (prop.
1993/94:140, bet. 1993/94:AU13, rskr. 1993/94:366). Ett landsbygdsstöd på högst
450 000 kronor och med differentierade stödnivåer inrättades. Stödet kan lämnas
till såväl s.k. „hårda„ som „mjuka„ investeringar med högst nämnda belopp för
vardera ändamål under en treårsperiod. Stödet har ersatt små lokaliserings- och
utvecklingsbidrag i de regionalpolitiska stödområdena samt glesbygdsstöd i
glesbygdsområden. Stödet kan också lämnas i landsbygdsområden som avgränsas av
länsstyrelsen.
Landsbygdsstödets nuvarande utformning
Landsbygdsstöd kan lämnas till alla privata företag, oavsett bransch, som
bedriver verksamhet på marknadsmässiga villkor. Det är länsstyrelsen som
beslutar om landsbygdsstöd. Vid sin prövning av en ansökan skall länsstyrelsen
bl.a. beakta att ett stöd inte ger konkurrenssnedvridande effekter på den
marknad där verksamheten skall bedrivas.
Landsbygdsstödet har inga begränsningar vad gäller stödberättigade
verksamheter. Stöd kan dock lämnas till jordbruksföretag endast i de fyra
nordligaste länen.
Landsbygdsstöd kan lämnas till såväl „hårda„ investeringar i t.ex. byggnader
och maskiner, som till „mjuka„ investeringar i t.ex. produktutveckling och
marknadsföring.
Landsbygdsstöd kan lämnas som avskrivningslån, kreditgaranti och bidrag till
hemarbete.
Stöd kan lämnas inom landsbygds- och glesbygdsområden samt inom de
regionalpolitiska stödområdena, stödområde 1, stödområde 2 och tillfälliga
stödområden.
Med glesbygd avses stora sammanhängande områden med gles bebyggelse och långa
avstånd till större orter, sysselsättning och service och med landsbygd avses
områden med liknande förhållanden men där det är kortare avstånd till större
orter och service.
Avskrivningslånets storlek varierar inom de olika områdena. Inom
glesbygdsområdet kan avskrivningslån lämnas med högst 50 % av utgifterna för en
stödberättigad investering och inom sådant område i stödområde 1 som inte är
glesbygdsområde kan stöd lämnas med högst 35 % av utgifterna. I övriga områden,
stödområde 2, tillfälliga stödområden och landsbygdsområden kan stöd lämnas med
högst 20 % av utgifterna.
Avskrivningslån kan även lämnas samtidigt med kreditgaranti. Det sammanlagda
stödet får dock inte överstiga ett belopp som motsvarar högst 80 % av de
godkända utgifterna för investeringen och behovet av rörelsekapital.
Avskrivningslån kan lämnas tillsammas med annat statligt stöd med högst
450 000 kronor till „hårda„ investeringar och 450 000 kronor till „mjuka„
investeringar, dvs. sammanlagt högst 900 000 kronor, under en treårsperiod.
Inom landsbygdsstödet kan ett s.k. „mikrostöd„ lämnas med maximalt 50 % för
godkända utgifter om högst 40 000 kronor.
Landsbygdsstödet är till stora delar anpassat till EG-kommissionens regler om
försumbart stöd till företag.
EG:s statsstödsregler - försumbart stöd
I EG-kommissionens riktlinjer (96/c 68/06) för tillämpning av statsstödsreglerna
slås fast att stöd under ett visst preciserat belopp - s.k. försumbart stöd („de
minimis„) - inte påverkar handeln mellan länderna eller är
konkurrenssnedvridande. Med försumbart stöd avses stöd till ett företag som
totalt inte överstiger 100 000 ecu under en treårsperiod. En tidigare
fördelning av beloppet mellan „hårda„ och „mjuka„ investeringar har numera
tagits bort.
Landsbygdsstöd föreslås därför fortsättningsvis kunna lämnas med högst 800 000
kronor under en treårsperiod utan särskilda begränsningar för olika typer av
investeringar.
Av EG-kommissionens regler för försumbart stöd framgår vidare att stöd inte
kan lämnas för export och för branscher som omfattas av särskilda regler.
Försumbart stöd kan således inte lämnas till sektorer inom stålindustrin som
omfattas av Parisfördraget (s.k. EKSG-stål), till varvsindustrin, till
transportsektorn eller till jordbruks- och fiskenäringarna. Av bilaga 2 till
Romfördraget framgår vilka jordbruksprodukter som omfattas av bestämmelserna.
Detta innebär att landsbygdsstöd inte kan lämnas till företag i dessa
branscher.
De föreslagna ändringarna säkerställer att våra nationella stödregler inte
strider mot EG:s regelverk. Att det högsta beloppet med vilket landsbygdsstöd
kan lämnas i fortsättningen föreslås något sänkt är en konsekvens av att den
svenska kronan stärkts i förhållande till ecu.
Jordbruks- och fiskenäringarna får dock i stället inom ramen för mål 5a
möjligheter att erhålla investeringsstöd. Mål 5a innehåller fyra olika
stödformer. Samtliga är godkända av kommissionen, nämligen kompensationsbidrag
till jordbrukare, startstöd till yngre jordbrukare, ett program för fisket, samt
ett program för stöd till investeringar till den som vidareförädlar eller
saluför produkter från jord- och skogsbruket.
EG:s strukturfondsprogram
Genom Sveriges medlemskap i den Europeiska unionen kommer ett återflöde från
EG:s budget via strukturfonderna. De åtgärder som kan få stöd från
strukturfonderna fastställs i programdokument som framförhandlats med
EG-kommissionen. Vissa av programmen omfattar avgränsade geografiska områden
bl.a. programmen som avser mål 2, 5b och 6 samt vissa s.k. gemenskapsinitiativ.
Ändamålen med de olika programmen är följande:
mål 2 omstrukturering av regioner med industrier på tillbakagång,
mål 5b utveckling av landsbygden,
mål 6 utveckling av glest befolkade regioner.
Genom strukturfonderna finansieras även gemenskapsinitiativ bl.a. Interreg,
Konver och Leader. Dessa skiljer sig åt vad avser syfte, geografi och till
vissa delar även åtgärder. Interreg har till målsättning att öka det
gränsregionala samarbetet mellan medlemsländerna. Leader syftar till att skapa
förutsättningar för en positiv landsbygdsutveckling och att man på lokal nivå
skall få möjlighet att själva utforma och genomföra utvecklingsprogram inom
vissa geografiskt avgränsade områden. Konverprogrammet omfattar orter som är
beroende av försvarssektorn och syftet med programmet är att skapa
sysselsättning inom andra industrigrenar.
Målprogrammen avser olika geografiska områden. Mål 2-programmen benämns
Blekinge, Fyrstad, Bergslagen, Ångermanlandskusten och Norra Norrlandskusten.
Mål 5b har program för Västra Sverige, Sydöstra Sverige,
Västerbotten/Gävle/Dala, Gotland och Skärgården. Mål 6 tar sikte på norra
Sveriges inland. Gemenskapsinitiativen har delvis en annan geografisk
omfattning. Interreg avser vissa gränsområden mot Norge, Finland och Danmark.
Leader avser landsbygdsområden och Konver två kommuner som är beroende av
försvaret eller försvarsrelaterad industri, Karlsborg och Karlskoga.
För att strukturfondsmedel skall kunna tillföras ett projekt krävs en
nationell offentlig medfinansiering. Detta innebär att såväl myndigheter som
berörda kommuner och landsting kan förstärka sina insatser genom att - inom
ramen för de olika programmen - kombinera egna medel med medel från
strukturfonderna. Statlig medfinansiering kan utgöras bl.a. av nationella
stödsystem som faller inom ramen för EG:s statsstödsregler om försumbart stöd.
Inom det regionalpolitiska stödsystemet uppfyller dels landsbygdsstödet, dels
den s.k. konsultchecken inom ramen för av riksdagen beslutade Särskilda åtgärder
för regional utveckling och tillväxt (prop. 1993/94:140, bet. 1993/94:AU13,
rskr. 1993/94:366) dessa villkor. En konsultcheck kan uppgå till högst 100 000
kronor och lämnas för en åtgärd med högst 50 % av utgifterna.
Landsbygdsstödets nuvarande geografiska omfattning begränsar möjligheterna att
lämna stöd i vissa större orter inom strukturfondsområden. För att ge likartade
möjligheter att genomföra företagsutvecklande åtgärder i alla delar av de
regioner som omfattas av strukturfondsprogram bör därför landsbygdsstöd
fortsättningsvis kunna lämnas även i större orter inom de nämnda målområdena.
Avskrivningslånets storlek bör vara högst 20 % av investeringsutgifterna för
såväl hårda som mjuka investeringar.
I strukturfondsprogrammen lyfts samverkansprojekt fram på många sätt.
Projekten kan t.ex. avse utveckling av underleverantörsrelationer, av nya
marknadssegment eller av nätverk mellan företag. För denna typ av projekt där
flera företag går samman för att gemensamt genomföra en åtgärd föreslås, i den
mån åtgärderna utgör statsstöd, att landsbygdsstöd i form av avskrivningslån
skall kunna lämnas med högst 50 % av utgifterna. Som motiv härför kan bl.a.
anföras att EG:s statsstödsregler om mjuka investeringsstöd, vilka oftast brukar
avse stöd till konsulthjälp, utbildning och kunskapsförmedling m.m. tillåter att
en bidragsnivå om högst 50 % av utgifterna lämnas till denna typ av projekt.
Landsbygdsstödet skall i dessa fall även kunna lämnas direkt till ett samver-
kansorgan som genomför åtgärder.
Medel för landsbygdsstöd anvisas som ett deländamål på anslaget C 2. Regionala
utvecklingsinsatser, m.m. Länsstyrelserna skall prioritera mellan de olika
ändamålen.
Den ökade efterfrågan som kan bli aktuell genom den geografiska utvidgningen
av stödområdet, kommer sammantaget sannolikt att underskrida den minskade
belastning som inskränkningarna av stödberättigade sektorer såsom jordbruk- och
fiskenäringarna innebär. Förslaget om förändringarna av landsbygdsstödet kommer
således inte att påverka statsbudgeten.
6 Ändrade regler för lokaliseringsstöd till lokaler för uthyrning
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Lokaliseringsstöd till lokaler för uthyrning|
| skall fortsättningsvis kunna lämnas till ombyggnad och restaure-|
| ring av större lokaler på större orter i de delar av det |
| nationella stödområdet som omfattas av strukturfondsprogrammen |
| för mål 2 och gemenskapsinitiativet Konver. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Sedan 1981 kan lokaliseringsstöd lämnas för både
kommunala och privata lokaler för uthyrning. Stöd kan lämnas för uppförande av
mindre lokaler på mindre orter. I lokalerna får endast bedrivas verksamheter som
är stödberättigade enligt förordningen (1990:642) om regionalpolitiskt
företagsstöd. Vidare får bl.a. lokalerna i regel inte byggas större än 2000
kvadratmeter eller vara avsedda för bara ett företag. Uthyrning får vidare i
princip bara ske till företag som bedöms sakna möjlighet att själva uppföra
lokaler. Hyran i en kommunal lokal får inte heller innebära en subvention utöver
vad som följer av lokaliseringsstödet (prop. 1981/82:113, bet. 1981/82:AU23,
rskr. 1981/82:388).
Stöd för uppförande av industrilokaler hör till de mest avgränsade
regionalpolitiska stöden genom inriktningen på mindre orter och mindre och
medelstora företag. Den maximala andelen lokaliseringsbidrag är också något
lägre än vad som gäller för ett företag som bygger egna lokaler.
Riksdagen har tidigare uttalat att med mindre orter avses sådana med högst
10 000 invånare. Riksdagen har dock under en period anvisat särskilda medel för
lokaliseringsstöd till ombyggnad och restaurering av även större lokaler för
uthyrning på större orter i Bergslagen (prop. 1985/86:125, bet. 1985/86:AU13,
rskr. 1985/86:290).
De senaste årens omfattande strukturomvandling inom tillverkningsindustrin med
starkt minskad sysselsättning som följd innebär att det finns många oanvända
industrilokaler i vissa områden. Detta gäller särskilt i mål 2-områdena för EG:s
strukturfondsprogram. Ändamålet med mål 2 är att omstrukturera regioner med
industrier på tillbakagång. Där finns samtidigt ett stort behov av att
differentiera näringslivet bl.a. genom ökat nyföretagande och utveckling av
mindre industri- och tjänsteföretag. I dessa regioner och orter kan en god
försörjning av lokaler för uthyrning vara ett verksamt medel för att
differentiera näringslivet. Detta gäller även större lokaler och på större
orter.
Regeringen föreslår därför att lokaliseringsstöd för att bygga om och
restaurera lokaler för uthyrning fortsättningsvis även skall kunna avse större
lokaler och större orter i de delar av det nationella stödområdet som omfattas
av strukturfondsprogrammen för mål 2 eller av gemenskapsinitiativet Konver.
I vissa av de fastställda samlade programdokumenten för mål 2 finns åtgärder
som avser ombyggnad och restaurering av befintliga lokaler för uthyrning. Genom
att dessa åtgärder i huvudsak avser orter utanför det nationella stödområdet kan
stöd motsvarande lokaliseringsstödet lämnas med medel från EG:s strukturfonder.
Härigenom kan lokaler för uthyrning stödjas på ett likvärdigt sätt i samtliga
mål 2-områden.
Ett bidrag för ombyggnad och restaurering av lokaler för uthyrning får inte
vara högre än vad som gäller för motsvarande lokaliseringsbidrag.
Övriga bestämmelser för lokaliseringsstöd till lokaler för uthyrning skall
kvarstå oförändrade.
Den ökade efterfrågan på medel som förslaget kan ge upphov till måste
tillgodoses genom prioriteringar inom befintliga regionalpolitiska anslag.
7 Ändrad bolagsordning för Akila AB
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Akila AB bör få sin bolagsordning ändrad så|
| att preciseringen „med särskild inriktning på malmfältsregionen„|
| får tas bort. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Genom beslut den 14 februari 1985 bemyndigade
regeringen Arbetsmarknadsstyrelsen att under vissa villkor medge att den s.k.
malmfältsdelegationen, en särskild arbetsförmedlings- och
arbetsmarknadsinstitutsverksamhet under länsarbetsnämnden i Norrbottens län
(Af/Ami-LKAB), ställde 50 miljoner kronor till förfogande för ett Malmfältens
Finans AB under bildande. Malmfältsdelegationen verkade sedan 1 juli 1983 för
att handha övertalighetsproblemen vid Luossavara-Kirunavaara AB:s gruvor i
Gällivare och Kiruna.
Riksdagen bemyndigade vidare i juni 1988 regeringen (prop. 1987/88:86, bet.
1987/88:AU19; rskr 1987/88:347) att besluta om villkoren för stöd till
utvecklings- och investmentbolag i Norrbottens län i enlighet med vissa
riktlinjer. Dessa innebar bl.a. att vid en eventuell samordning av resurserna i
sådana bolag borde tillses att resurserna också fortsättningsvis kom
malmfältskommunerna till del. Bakgrunden till detta bemyndigande var att det vid
denna tid fördes diskussioner mellan bl.a. Malmfältens Finans AB, Bothnia Invest
AB samt deras ägare i syfte att helt eller delvis samordna resurserna. Dessa
bolag, som båda verkade i Norrbottens län, hade till ändamål att finansiera
och/eller inneha aktier eller andelar i andra främst mindre och medelstora
företag.
Malmfältens Finans AB ägdes vid denna tid dels av ett antal storföretag, dels
av ett antal småföretag i främst malmfälten. Ägarna hade vid bildandet
tillskjutit 13 miljoner kronor till bolaget. Bothnia Invest AB var liksom
Malmfältens Finans AB privatägt med syfte att tillföra små och medelstora
företag kapital och företagsledningskunnande.
Senare under 1988 införlivades Bothnia i Malmfältens Finans AB. Bolagets namn
har senare ändrats till Akila AB. I samband med införlivningen medgav regeringen
bl.a. att bolagsordningen i det nya bolaget fick den nu gällande lydelsen.
Den nuvarande bolagsordningen för Akila AB innehåller således en geografisk
begränsning för bolagets verksamhet. Sålunda föreskrivs att bolaget har till
föremål för sin verksamhet att „skapa, utveckla och stimulera lönsam och
varaktig näringsverksamhet i Norrbottens län med särskild inriktning på
malmfältsregionen„. Denna bestämmelse får inte ändras utan regeringens
medgivande.
Vid bolagsstämma med aktieägarna i Akila AB 1995 har beslutats att, under
förutsättning av regeringens godkännande, ändra bolagsordningen bl.a. på så sätt
att den geografiska begränsningen „Norrbottens län med särskild inriktning på
malmfältsregionen„ skall utelämnas. Bolaget har hemställt om regeringens
medgivande härför.
Med hänsyn till bolagets tillväxt och framtidsplaner samt omfattningen av
bolagets hittills gjorda investeringar och övriga insatser för malm-
fältsregionen, som av bolaget uppges uppgå till över 80 miljoner kronor, är
regeringens avsikt att medge bolaget att ändra bolagsordningen på så sätt att
preciseringen „med särskild inriktning på malmfältsregionen„ får tas bort. Mot
bakgrund av regeringens och riksdagens strävanden att förbättra tillgången på
riskkapital i Norrbottens län, bör dock den geografiska begränsningen
„Norrbottens län„ kvarstå (se bl.a. prop. 1987/88:86, bet. 1987/88:AU19, rskr.
1987/88:347).
Arbetsmarknadsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 11 april 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden HjelmWallén,
Peterson, Freivalds, Wallström, Åsbrink, Schori, Blomberg, Andersson, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Lindh, Johansson,
von Sydow, Klingvall, Åhnberg, Pagrotsky, Östros.
Föredragande: statsrådet von Sydow
Regeringen beslutar proposition 1995/96:201 Vissa regionalpolitiska frågor.