Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:191 ·
Hämta Doc ·
Mervärdesskatt på entréavgifter till biografföreställningar
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 191
Regeringens proposition
1995/96:191
Mervärdesskatt på entréavgifter till
biografföreställningar
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 14 mars 1996
Ingvar Carlsson
Jan Nygren
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att mervärdesskatt skall tas ut med 6 % på en-
tréavgifter till biografföreställningar. Reglerna föreslås träda i kraft den 1
juli 1996.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 3
2 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200) 4
3 Ärendet och dess beredning 6
4 Skatteplikten för entréavgifter till biografföreställningar6
5 Ikraftträdande 8
6 Statsfinansiella effekter 8
Bilaga Förteckning över remissinstanserna 9
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 14 mars 1996 11
Rättsdatablad 12
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200).
3
2 Förslag till lag om ändring i mervärdesskatte-
lagen (1994:200)
Härigenom föreskrivs1 i fråga om mervärdesskattelagen (1994:200)
att 3 kap. 11 § och 7 kap. 1 § skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
11 §2
Från skatteplikt undantas följande slag av omsättning:
1. upplåtelse eller överlåtelse av rättigheter som omfattas av 1, 4 eller 5 §
lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, dock inte
när det är fråga om fotografier, reklamalster, system och program för automatisk
databehandling eller film, videogram eller annan jämförlig upptagning som avser
information,
2. en utövande konstnärs framförande av ett litterärt eller konstnärligt verk
samt upplåtelse eller överlåtelse av rättighet till ljud- eller bildupptagning
av ett sådant framförande,
-------------------------------------------------------
3. tillhandahållande av 3. tillhandahållande av
konserter, cirkus-, konserter, cirkus-,
biograf-, teater-, opera- teater-, opera- och
och balettföreställningar balettföreställningar samt
samt andra jämförliga andra jämförliga
föreställningar, föreställningar, dock inte
biograf-föreställningar,
4. i biblioteksverksamhet: tillhandahållande av böcker, tidskrifter,
tidningar, ljud- och bildupptagningar, reproduktioner av bildkonst samt
bibliografiska upplysningar,
5. i arkivverksamhet: förvaring och tillhandahållande av arkivhandlingar och
uppgifter ur sådana handlingar,
6. i museiverksamhet: anordnande av utställningar för allmänheten och
tillhandahållande av föremål för utställningar, och
7. framställning, kopiering eller annan efterbehandling av kinematografisk
film som avser annat än reklam eller information.
**FOOTNOTES**
1 Jfr rådets sjätte direktiv 77/388/EEG av den 17 maj 1977
om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning rörande
omsättningsskatter - Gemensamt system för mervärdesskatt:
enhetlig beräkningsgrund (EGT nr L 145, 13.6.1977, s. 1,
Celex 377L0388), ändrat senast genom rådets direktiv 95/7/EG
av den 10 april 1995 om ändring av direktiv 77/388/EEG och
om införande av nya förenklingsåtgärder avseende mervärdess-
katt - Tillämpningsområde för vissa undantag från
beskattning och praktiska åtgärder för genomförandet (EGT nr
L 102, 5.5.1995, s. 18, Celex 395L0007).
2 Senaste lydelse 1995:700.
4
7 kap.
1 §3
Skatt enligt denna lag tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget om inte
annat följer av andra eller tredje stycket.
Skatten tas ut med 12 procent av beskattningsunderlaget för
1. rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet samt upplåtelse av
campingplatser och motsvarande i campingverksamhet,
2. personbefordran utom sådan befordran där resemomentet är av un-derordnad
betydelse,
3. transport i skidliftar,
4. omsättning av sådana konstverk som avses i 9 a kap. 5 §, och som ägs av
upphovsmannen eller dennes dödsbo,
5. import av sådana konstverk, samlarföremål och antikviteter som avses i 9 a
kap. 5-7 §§,
6. omsättning, gemenskapsinternt förvärv och import av sådana livsmedel och
livsmedelstillsatser som avses i 1 § livsmedelslagen (1971:511) med undantag för
a) vatten från vattenverk,
b) spritdrycker, vin och starköl, och
c) tobaksvaror.
-------------------------------------------------------
Skatten tas ut med 6 Skatten tas ut med 6
procent av procent av
beskattningsunderlaget för beskattningsunderlaget för
allmänna nyhetstidningar, 1. allmänna nyhetstid-
samt för motsvarande radio- ningar,varmed avses sådana
och kassettidningar. Med publikationer av
allmänna nyhetstidningar dagspresskaraktär som
avses sådana publikationer normalt utkommer med minst
av dagspresskaraktär som ett nummer varje vecka,
normalt utkommer med minst samt för motsvarande radio-
ett nummer varje vecka. och kassettidningar, och
2. tillhandahållande av
biografföreställningar.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1996.
**FOOTNOTES**
3 Senaste lydelse 1995:1365.
5
3 Ärendet och dess beredning
Sveriges medlemskap i EU har ställt krav på anpassning av den svenska
mervärdesbeskattningen till EG:s mervärdesskatteregler. Ändringar i detta
avseende har gjorts bl.a. genom lagstiftning den 1 januari 1995 (jfr prop.
1994/95:57, bet. 1994/95:SkU7, rskr. 1994/95:151, SFS 1994:1798). Ändringarna
bygger på de förslag som utredningen (Fi 1991:09) om teknisk EG-anpassning av de
indirekta skatterna lämnade i sitt slutbetänkande (SOU 1994:88).
I utredningen behandlades bl.a. mervärdesskatten inom kulturområdet. Något
förslag till lagstiftning lämnades dock inte för kulturområdet eftersom
regeringen ansåg att det krävdes ytterligare överväganden innan ändring i
lagstiftningen kunde förslås (jfr prop. 1994/95:57 s.76).
I avvaktan på att förslag om mervärdesskatt inom kulturområdet i dess helhet
kan lämnas tar regeringen nu upp frågan om mervärdesskatt på entréavgifter till
biografföreställningar.
Förslaget till EG-anpassning av mervärdesskattelagen har remissbehandlats. En
sammanställning av remissyttrandena har gjorts inom Finansdepartementet och
finns tillgänglig i det lagstiftningsärende (dnr 2328/94) som ligger till grund
för prop. 1994/95:57.
Lagrådet
Förslaget är lagtekniskt och även i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets
hörande skulle sakna betydelse. Yttrande från Lagrådet har därför inte
inhämtats.
4 Skatteplikten för entréavgifter till
biografföreställningar
Regeringens förslag: Skatteplikt införs på entréavgifter till biograf-
föreställningar. Mervärdesskattesatsen bestäms till 6 %.
Utredningens förslag: Utredningen lämnade inget förslag till skattesats. I
övrigt överensstämmer utredningens förslag med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Flera remissinstanser anser att mervärdesskattesatsen skall
bestämmas till så låg nivå som möjligt. Stiftelsen Svenska Filminstitutet anför
att konsekvenserna av en mervärdesskattebeläggning blir olika beroende på vilken
skattesats som tillämpas. En mycket låg skattesats kan t.o.m. innebära att
resultatet av en mervärdesbeskattning blir positivt för branschen medan en hög
mervärdesskatt får motsatta konsekvenser. En framtida mervärdesskattebeläggning
bör således ligga på en låg nivå, förslagsvis 5 % för kulturkonsumtion. Folkets
Hus Riksorganisation anför att en utökning av skatteplikten för kultursektorn
inte får leda till en ökad belastning, vilken skulle medföra en utarmning och
utslagning av kulturen och det ideella engagemanget. Skattesatsen bör därför
bestämmas till 5 %. En eventuell mervärdesskattebeläggning av biografverksamhet,
måste penetreras ytterligare, då det kan få långtgående konsekvenser både för de
många lands-ortsbiograferna och samtidigt påverka filminstitutets
förutsättningar.
Skälen för regeringens förslag: Enligt rådets sjätte direktiv av den 17 maj
1977 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning rörande omsättningsskatt
- Gemensamt system för mervärdesskatt: enhetlig beräkningsgrund saknas möjlighet
att undanta entréavgifter till biografföreställningar från mervärdesskatteplikt.
Enligt 1993 års film- och videoavtal, genom vilket staten och berörda branscher
gemensamt finansierar stödet till svensk film- produktion, bidrar filmbranschen
med en avgift motsvarande 10 % av bruttobiljettintäkterna. Organisation inom
filmbranschen som utgör avtalspart får säga upp avtalet till omedelbart
upphörande om mervärdesskatt införs på filmvisning. I och med att avtalet
bygger på att mervärdesskatteplikt inte införs på entréavgifter till
biografföreställningar begärde Sverige i medlemskapsförhandlingarna att
temporärt få undanta entréavgifter till biografföreställningar från
mervärdesskatteplikt. I anslutningsfördraget gavs Sverige rätt till ett sådant
undantag fram t.o.m den 31 december 1995. Efter denna tidpunkt medger således
EG:s direktiv inget undantag från skatteplikt för entréavgifter till
biografföreställningar. Enligt punkten 7 i bilaga H i sjätte
mervärdesskattedirektivet finns dock möjlighet att tillämpa en reducerad
mervärdesskattesats.
I regeringens proposition Mervärdesskatten och EG lämnades inte något förslag
beträffande bl.a. kulturområdet eftersom utredningens förslag till lagstiftning
i dessa avseenden ansågs behöva bli föremål för ytterligare överväganden (prop.
1994/95:57 s.76). Regeringen arbetar med frågan om i vilken omfattning
mervärdesskatt bör införas på kulturområdet (upphovsrätter, entréavgifter till
teatrar och övriga föreställningar, musei-, biblioteks- och arkivverksamhet,
framställning av kinematografisk film m.m.) med hänsyn till EG:s direktiv.
Avsikten är att förslag till riksdagen som innebär en helhetslösning av frågan
om mervärdesskatt på kulturområdet skall lämnas senast i september i år. Bio-
grafbranschen har dock, såsom regeringen uppfattat det, anpassat sin verksamhet
med hänsyn till de nämnda övergångsbestämmelserna i anslutningsfördraget.
Investeringar i verksamheten har planerats med antagande om att den ingående
mervärdesskatt som skulle erläggas vid dessa investeringar skulle bli
avdragsgill när mervärdesskatt på biobiljetter infördes. Regeringen anser att
det mot denna bakgrund finns anledning att nu föreslå en separat lösning för
denna del av kul-turområdet. Regeringen föreslår därför att skatteplikt på
entréavgifter till biografföreställningar införs fr.o.m. den 1 juli 1996.
Den lägsta mervärdesskattesatsen i Sverige är 6 %. Den tillämpas för allmänna
nyhetstidningar. Regeringen har i sina beräkningar av effekterna av att införa
mervärdesskatt på entréavgifter till biografföreställningar kommit fram till att
en mervärdesskattesats om 6 % är kostnadsneutral för branschen. Regeringen har
underhand erfarit att filmbranschen gör samma bedömning. Regeringen utgår även
från att gällande filmavtal kan bestå vid denna mervärdesskattenivå. Eftersom en
mervärdesskattesats om 6 % bedöms som kostnadsneutral torde inte införandet av
mervärdesskatt behöva medföra någon större förändring av biljettpriserna.
Regeringens förslag innebär att 3 kap. 11 § och 7 kap. 1 § mervärdes-
skattelagen (1994:200) bör ändras.
5 Ikraftträdande
De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 juli 1996.
6 Statsfinansiella effekter
Förslaget kan inte antas medföra några nämnvärda ekonomiska effekter för
statsintäkterna.
6
Förteckning över remissinstanser som yttrat sig över
betänkandet (SOU 1994:88) Mervärdesskatten och
EG
Efter remiss har yttrande över betänkandet lämnats av Datainspektionen,
Kommerskollegium, Statskontoret, Generaltullstyrelsen, Statistiska Centralbyrån,
Riksrevisionsverket (RRV), Riksskatteverket (RSV), Konkurrensverket, Statens
Kulturråd, Kammarrätten i Jönköping, Folkbildningsrådet, Stiftelsen Svenska
Filminstitutet, Byggentreprenörerna, Fackpressen, Folkets Hus Riksorganisation,
Föreningen Auktoriserade Revisorer (FAR), Företagarnas Riksorganisation,
Företagens Uppgiftslämnardelegation, Grossistförbundet Svensk Handel,
Konstnärernas Riksorganisation (KRO), Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares
Samarbetsnämnd (KLYS), Landsorganisationen i Sverige (LO), Landstingsförbundet,
Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Näringslivets Skattedelegation, Posten AB,
Researrangörsföreningen i Sverige (RIS), Scandinavian Airlines System (SAS),
Svensk Industriförening, Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF), Svenska
Bankföreningen, Svenska Kommunförbundet, Svenska Rese- och Turistindustrins
Samarbetsorganisation, Svenska Resebyråföreningen, Svenska Revisorssamfundet
(SRS), Svenska Tidningsutgivareföreningen, Svenska Tonsättares Internationella
Musikbyrå (STIM), Sveriges Advokatsamfund, Sveriges Frimärkshandlarförbund,
Sveriges Försäkringsförbund, Sveriges Hotell- och Restaurangförbund, Sveriges
Industriförbund, Sveriges Köpmannaförbund, Sveriges Radio AB, Sveriges
Redareförening, Sveriges Redovisningskonsulters Förbund (SRF), Sveriges
Riksidrottsförbund (RF), Sveriges Television AB, Teatrarnas Riksförbund,
Tjänsteförbundet, Tjänstemännens Centralorganisation (TCO) och
Trafikflygföretagens Riksförbund.
Yttrande har också inkommit från S:t Lucasstiftelsen, Svenska Civilflygskolan
AB, Kungliga Svenska Aeroklubben, Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR),
Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (KIF), Sigurd
Persson, Svenska Kabel-TV Föreningen, Stockholms Handelskammare, Svenska
Allmänflygföreningen, Luftfartsverket, Finansbolagens Förening, International
Federation of the phonographic Industry (IFPI), Sveriges Mynthandlares Förening
och Trafikskolornas Riksorganisation.
Gemensamt yttrande har inkommit från Sveriges Kristna Råd, Sveriges
Frikyrkosamråd, Svenska Missionsrådet och Samarbetsnämnden för statsbidrag till
trossamfund,. Gemensamt yttrande har även avlämnats av KLYS, STIM,COPYSWEDE,
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (SAMI) och Bild Upphovsrätt
i Sverige (BUS).
Företagarnas Riksorganisation, Svensk Industriförening, Sveriges
Industriförbund och Stockholms Handelskammare har åberopat ett yttrande lämnat
av Näringslivets Skattedelegation. Företagens Uppgiftslämnardelegation, SAF,
Svenska Bankföreningen, Sveriges Försäkringsförbund och Sveriges Köpmannaförbund
har förutom eget yttrande åberopat yttrandet från Näringslivets
Skattedelegation.
7
RSV har bifogat yttranden från Skattemyndigheten i Stockholms län,
Skattemyndigheten i Malmöhus län, Skattemyndigheten i Göteborgs och Bohus län,
Skattemyndigheten i Kalmar län, Skattemyndigheten i Gävleborgs län och
Skattemyndigheten i Kopparbergs län.
LO har bifogat yttrande från Svenska Livsmedelsarbetareförbundet över
betänkandet (SOU 1994:74) Punktskatterna och EG.
Sveriges Riksbank och Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO) har
beretts tillfälle att avge yttrande men har förklarat sig avstå från att avge
yttrande.
8
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 14 mars 1996
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Hjelm-Wallén,
Hellström, Peterson, Thalén, Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg,
Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström, Lindh,
Johansson
Föredragande: statsrådet Nygren
Regeringen beslutar propositionen 1995/96:191 Mervärdesskatt på entréavgifter
till biografföreställningar.
9
Rättsdatablad
-------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som Celexnummer för
inför, ändrar, upp-bakomliggande
häver eller upp- EG-regler
repar ett
normgiv-
ningsbemyndigande
-------------------------------------------------------
Mervärdesskattelagen 377L0388
(1994:200) 392L0077
10