Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:19 ·
Hämta Doc ·
Nya tidpunkter för redovisning och betalning av mervärdesskatt
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 19
Regeringens proposition
1995/96:19
Nya tidpunkter för redovisning och betalning av
mervärdesskatt
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 28 september 1995
Mona Sahlin
Göran Persson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att nya regler införs för redovisning och betalning av
mervärdesskatt. Redovisningsperioden för mervärdesskatt förkortas till en månad
för skattskyldiga som i dag redovisar mervärdesskatt för tvåmånadersperioder.
Två redovisningstidpunkter införs. Redovisning och betalning av mervärdesskatt
skall ske senast den 20 i månaden efter utgången av den redovisningsperiod som
redovisningen avser om beskattningsunderlagen för beskattningsåret beräknas
överstiga 10 miljoner kronor. I övriga fall skall, liksom nu, redovisning och
betalning ske senast den 5 i andra månaden efter periodens utgång. Redovisning
och betalning för den period som slutar den 30 juni behöver dock inte ske förrän
den 20 augusti. Gränsen för vilka som skall redovisa mervärdesskatten i den
särskilda självdeklarationen höjs från 200 000 kronor till en miljon kronor. Den
som i stället föredrar att lämna mervärdesskattedeklarationer skall få göra
detta.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
1
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut 4
2 Lagtext 5
2.1 Förslag till lag om ändring i mervärdes-
skattelagen (1994:200) 5
2.2 Förslag till lag om ändring i uppbörds-
lagen (1953:272) 9
3 Ärendet och dess beredning 10
4 Redovisning och betalning av mervärdesskatt 11
4.1 Nuvarande ordning 11
4.2 Ordningen inom EU 12
5 Överväganden och förslag 12
5.1 Nya redovisningsperioder för mervärdesskatt12
5.2 Ny tidpunkt för redovisning och betalning av
mervärdesskatt 14
5.3 Särskilda regler för små företag 18
5.4 Tidpunkt för avlämnande av periodisk
sammanställning 19
5.5 Ikraftträdande 20
6 Ekonomiska och administrativa effekter 20
6.1 Ränte- och budgeteffekter för staten 20
6.2 Konsekvenser för de skattskyldiga 22
7 Författningskommentar 22
7.1 Förslaget till lag om ändring i mervärdes-
skattelagen (1994:200) 22
7.2 Förslaget till lag om ändring i uppbörds-
lagen (1953:272) 25
Bilaga 1 Sammanfattning av delbetänkandet (SOU 1995:12)
Mervärdesskatt - Nya tidpunkter för redovisning
och betalning 26
Bilaga 2 Förteckning över remissinstanserna 29
Bilaga 3 Förteckning över åberopade EG-direktiv m.m.30
Bilaga 4 Lagrådsremissens lagförslag 31
Bilaga 5 Lagrådets yttrande 35
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den
28 september 1995 37
Rättsdatablad 38
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200),
2. lag om ändring i uppbördslagen (1953:272).
4
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
Härigenom föreskrivs1 i fråga om mervärdesskattelagen (1994:200)2
dels att 14 kap. 8 a - 10 §§ skall upphöra att gälla,
dels att 13 kap. 3 §, 14 kap. 1, 3, 8, 12 och 30 b §§ och 20 kap. 1 § skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
13 kap.
3 §
-------------------------------------------------------
Redovisningen skall göras Redovisningen skall göras
löpande för bestämda tids- löpande för bestämda tids-
perioder (redo- perioder (redovis-
visningsperioder). I 14 ningsperioder). I 14 kap.
kap. 8-10 och 30 §§ anges 8 och 30 §§ anges vilka
vilka tidsperioder som utgör tidsperioder som utgör
redovisningsperioder. redovisningsperioder.
14 kap.
1 §3
Den som är skattskyldig enligt denna lag skall registreras, om inte annat
följer av andra stycket.
Den som är skattskyldig endast på grund av att han förvärvat sådana varor som
anges i 2 a kap. 3 § första stycket 1 och 2 skall inte registre-
ras.
-------------------------------------------------------
I 19 kap. 13 § finns
bestämmelser om registrering
i samband med återbetalning
av mervärdesskatt till icke
skattskyldiga.
3 §4
-------------------------------------------------------
En skattskyldig som är En skattskyldig som är
registrerad eller skyldig registrerad eller skyldig
att anmäla sig för registre- att anmäla sig för registre-
ring skall redovisa skatten ring skall redovisa
i en särskild deklaration. skatten i en särskild
Den som bedriver en deklaration. Den som
verksamhet där beskattnings- bedriver en verksamhet där
underlagen för beskatt- beskattningsunderlagen för
ningsåret beräknas sammanlagtbeskattningsåret beräknas
uppgå till högst 200 000 kro-sammanlagt uppgå till högst
nor skall dock redovisa en miljon kronor skall
skatten i en sådan särskild dock redovisa skatten i en
självdeklaration som anges i sådan självdeklaration som
lagen (1990:325) om själv- anges i lagen (1990:325)
deklaration och kon- om självdeklaration och
trolluppgifter.Skyldighet attkontrolluppgifter.
lämna särskild deklaration Skyldighet att lämna
föreligger dock alltid särskild deklaration
1. för den som är föreligger dock alltid för
skattskyldig enligt 1 kap. skattskyldig som avses i 1 §
2 § första stycket 4 eller 5,andra stycket eller som
2. för den som omsätter inte är skyldig att lämna
varor enligt 3 kap. 30 a §, självdeklaration.
3. för den som inte är Skattemyndigheten skall
skyldig att lämna särskild också besluta att skatten
självdeklaration, eller skall redovisas i en
4. om det finns särskilda särskild deklaration, om
skäl och skattemyndigheten den skattskyldige begär det
beslutat att den skattskyl- eller om det annars finns
dige skall redovisa skatten särskilda skäl. Ett sådant
i en särskild deklaration beslut skall gälla helt be-
även om han enligt första skattningsår eller, om
stycket skall redovisa beslutet meddelas på den
skatten i en särskild själv- skattskyldiges begäran,
deklaration. minst två på varandra
följande beskattningsår.
I 19 kap. 13 § finns
bestämmelser om
deklarationsskyldighet i
vissa fall i samband med
återbetalning av mervärdess-
katt.
-------------------------------------------------------
8 §5
-------------------------------------------------------
En redovisningsperiod om- En redovisningsperiod
fattar två kalendermånader, omfattar en kalendermånad,
om inget annat följer av 8 om inget annat följer av
a, 9 eller 10 §. andra stycket.
Redovisningsperioderna är Skattemyndigheten kan för
januari och februari, mars en viss skattskyldig
och april, maj och juni, besluta att redovis-
juli och augusti, september ningsperioden om en månad
och oktober samt november får förkortas eller förlängas
och december. med ett mindre antal
dagar, om den skattskyldi-
ge regelmässigt upprättar
kortperiodiska bokslut.
12 §6
-------------------------------------------------------
Deklarationen skall lämnas Om inget annat följer av
in senast den 5 i andra 13 §, skall den som
månaden efter utgången av denbedriver en verksamhet där
redovisningsperiod som de- beskattningsunderlagen för
klarationen avser om inget beskattningsåret beräknas
annat följer av 13 §. uppgå till
1. högst 10 miljoner
kronor lämna in dekla-
rationen senast den 5 i
andra månaden efter utgången
av den redovisningsperiod
som deklarationen avser,
2. mer än 10 miljoner
kronor lämna in
deklarationen senast den
20 i månaden efter utgången
av den redovisningsperiod
som deklarationen avser.
I fall som avses i 5 § andra meningen skall deklarationen lämnas in senast 35
dagar efter förvärvet.
30 b §7
Den periodiska sammanställningen skall göras för varje kalenderkvartal, om
inte annat följer av andra stycket.
-------------------------------------------------------
Skattemyndigheten får med- Skattemyndigheten får
ge att periodisk medge att periodisk
sammanställning görs för sammanställning görs för
kalenderår under samma kalenderår under
förutsättningar som anges i förutsättning att
8 a § andra stycket för 1. den skattskyldige
redovisning av skatten för tillämpar kalenderår som
kalenderår. räkenskapsår,
2. den
skattskyldige bedriver en
verksamhet där beskatt-
ningsunderlagen för
kalenderåret beräk-nas
sammanlagt uppgå till högst
200 000 kronor,
3. den skattskyldiges
omsättning av varor enligt
3 kap. 30 a § uppgår till
högst 120 000 kronor per
kalenderår, och
4. den skattskyldiges
omsättning av varor enligt
3 kap. 30 a § inte avser
nya transportmedel.
20 kap.
1 §8
-------------------------------------------------------
Följande beslut av Följande beslut av
skattemyndigheten får skattemyndigheten får
överklagas hos länsrätten av överklagas hos länsrätten av
den skattskyldige och av den skattskyldige och av
Riksskatteverket: Riksskatteverket:
1. beskattningsbeslut i 1. beskattningsbeslut i
en fråga som kan ha en fråga som kan ha
betydelse för beskattningen betydelse för beskattningen
eller rätten till eller rätten till
återbetalning enligt 10 kap. återbetalning enligt 10
9-13 §§, kap. 9-13 §§,
2. beslut att avvisa en 2. beslut att avvisa en
begäran om omprövning av be- begäran om omprövning av be-
skattningsbeslut eller att skattningsbeslut eller att
avvisa ett överklagande till avvisa ett överklagande
länsrätten, till länsrätten,
3. beslut enligt 10 kap. 3. beslut enligt 10 kap.
9 §, 9 §,
4. beslut enligt 14 kap. 4. beslut enligt 14 kap.
23 och 24 §§ och 19 kap. 13 §23 och 24 §§, och
i fråga om registrering, och
5. beslut om 5. beslut om
skattskyldighet eller skattskyldighet eller
anstånd med att lämna anstånd med att lämna
deklaration eller betala deklaration eller betala
skatt. skatt.
Beslut som Skattemyndigheten i Kopparbergs län har fattat om återbetalning
enligt 10 kap. 1-8 §§ och om betalningsskyldighet och avräkning enligt 19 kap. 7
§ får överklagas hos Länsrätten i Kopparbergs län. Beslut om avräkning får
överklagas särskilt på den grunden att avräkningsbeslutet i sig är felaktigt men
i övrigt endast i samband med överklagande av beslut om betalningsskyldighet.
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
2. Äldre bestämmelser om redovisning och betalning av mervärdesskatt gäller
fortfarande i fråga om redovisningsperioder som gått till ända före
ikraftträdandet. Detsamma gäller för redovisningsperiod vars slutmånad är
december 1995 och som på grund av bestämmelserna i 14 kap. 8 § andra stycket
eller i den upphävda 14 kap. 10 § slutar efter ikraftträdandet.
3. Äldre bestämmelser i 14 kap. 3 § gäller fortfarande i fråga om
beskattningsår som har påbörjats före ikraftträdandet.
**FOOTNOTES**
1Jfr rådets sjätte direktiv 77/388/EEG av den 17 maj 1977 om
harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning rörande
omsättningsskatter - Gemensamt system för mervärdesskatt:
enhetlig beräkningsgrund (EGT nr L 145, 13.6.1977, s. 1,
Celex 377L0388) och rådets direktiv 91/680/EEG av den 16
december 1991 med tillägg till det gemensamma systemet för
mervärdesskatt och med ändring av direktiv 77/388/EEG med
sikte på avskaffandet av fiskala gränser (EGT nr L 376,
31.12. 1991, s. 1, Celex 391L0680).
2Senaste lydelse av
14 kap. 8 a § 1994:1798
14 kap. 9 § 1994:1798.
3Senaste lydelse 1994:1798.
4Lydelse enligt 1995:700.
5 Senaste lydelse 1994:1798.
6 Senaste lydelse 1994:1798.
7 Senaste lydelse 1994:1798.
8 Senaste lydelse 1994:1798.
5
2.2 Förslag till lag om ändring i uppbördslagen
(1953:272)
Härigenom föreskrivs att 13 § 1 mom. uppbördslagen (1953:272)1 skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
13 §
1 mom.2 Preliminär F-skatt skall tas ut med ett belopp motsvarande 110 procent
av den skatt enligt 3 mom. som har bestämts för den skattskyldige vid den årliga
debiteringen året före inkomståret. Understiger denna skatt den ursprungligen
debiterade F-skatten tas preliminär F-skatt ut med 105 procent.
Preliminär F-skatt enligt första stycket får inte tas ut med ett lägre belopp
än som motsvarar den preliminära F-skatt som har debiterats för året före
inkomståret.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte när preliminär F-skatt
skall beräknas med ledning av preliminär taxering enligt 2 mom. eller när annars
särskilda omständigheter föreligger.
-------------------------------------------------------
Vid beräkning av preliminär Vid beräkning av
F-skatt skall, om möjligt, preliminär F-skatt skall,
hänsyn tas till preliminär om möjligt, hänsyn tas till
A-skatt som den preliminär A-skatt som den
skattskyldige kan ha att skattskyldige kan ha att
betala. betala. Detsamma gäller
mervärdesskatt som skall
redovisas i särskild själv-
deklaration, om
mervärdesskatt inte ingår i
den skatt som avses i
3 mom. Om mervärdesskatt
har fastställts för den
skattskyldige för tiden
september andra året före
inkomståret till och med
augusti året före
inkomståret, får denna skatt
läggas till grund för beräk-
ningen av den preliminära
skatten. Om mervärdes-
skatten för året före
inkomståret skall redovisas
i särskild självdeklaration,
får i stället den
mervärdesskatt som har
fastställts för andra året
före inkomståret läggas till
grund för beräkningen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången i
fråga om preliminär skatt för 1996.
3 Ärendet och dess beredning
Skattebetalningsutredningen (Fi 1993:07) arbetar sedan sommaren 1993 med att
göra en såväl materiell som lagteknisk översyn av reglerna om redovisning och
betalning av skatter och avgifter. Det övergripande syftet med översynen är att
skapa ett effektivt redovisnings- och betalningssystem för skatter och avgifter.
En fråga som skall övervägas särskilt är tidpunkterna för betalning av skatter
och avgifter.
Med hänsyn till att det är fråga om mycket stora belopp är det enligt
utredningens direktiv ur statsfinansiell synvinkel viktigt att redovisning och
inbetalning sker så tidigt som möjligt. Utredningsuppdraget avsåg från början
endast direkta skatter och socialavgifter. I juni 1994 lämnade utredningen
delbetänkandet Nya tidpunkter för redovisning och betalning av skatter och
avgifter (SOU 1994:87). Enligt regeringsbeslut den 8 december 1994 fick
utredningen i uppdrag att ta upp även de indirekta skatterna, varvid frågorna om
betalningstidpunkter avseende dem borde redovisas med förtur. I februari 1995
avlämnade utredningen delbetänkandet Mervärdesskatt - Nya tidpunkter för
redovisning och betalning (SOU 1995:12).
Sammanfattningsvis föreslår utredningen i delbetänkandet SOU 1995:12 att
redovisningsperioden för mervärdesskatt skall vara en månad för alla
skattskyldiga som redovisar i särskild mervärdesskattedeklaration och att sista
redovisnings- och betalningsdag skall vara den 20 i månaden efter periodens
utgång. Utredningen föreslår även att den senarelagda redovisnings- och
betalningstidpunkten för redovisningsperioder som går till ända den 30 juni
slopas. Utredningens sammanfattning av betänkandet finns i bilaga 1.
Betänkandet har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns
i bilaga 2. Dessutom har synpunkter inkommit från andra organisationer, företag
och enskilda. Remissyttrandena finns tillgängliga i Finansdepartementet (dnr
Fi95/1530).
Regeringen har i prop. 1994/95:150 med förslag till slutlig reglering av
statsbudgeten för budgetåret 1995/96, m.m. (kompletteringspropositionen)
förutskickat att en ändring av reglerna för mervärdesskatteuppbörden skall
genomföras och att denna ändring skall medföra en engångsvis högre inkomst i
statsbudgeten på 8 miljarder kronor och en varaktig årlig ränteeffekt på 450
miljoner kronor.
Regeringen tar nu närmare upp vilka ändringar som skall göras.
Lagrådet
Lagrådets yttrande har inhämtats över lagförslaget. Lagrådets synpunkter på
lagtextens utformning har beaktats. Vissa redaktionella ändringar har gjorts i
förhållande till det till Lagrådet remitterade förslaget. Det remitterade
lagförslaget och lagrådets yttrande finns i bilaga 4 och 5.
4 Redovisning och betalning av mervärdesskatt
4.1 Nuvarande ordning
Enligt 16 kap. 1 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, förfaller mervärdesskatt
till betalning den dag då deklaration med redovisning av mervärdesskatt för viss
redovisningsperiod senast skall lämnas. Redovisningsperioderna för
mervärdesskatt är enligt huvudregeln två kalendermånader, januari * februari,
mars * april, maj * juni, juli * augusti, september * oktober och november *
december (14 kap. 8 § ML).
Huvudregeln för redovisning av mervärdesskatt är att deklaration skall lämnas
senast den 5 i andra månaden efter utgången av redovisningsperioden (14 kap. 12
§ första stycket ML). Om deklarationen avser den redovisningsperiod som går till
ända den 30 juni skall deklarationen lämnas senast den 20 augusti (14 kap. 13 §
ML). Vid vissa gemenskapsinterna förvärv av nya transportmedel eller förvärv av
punktskattepliktiga varor skall deklaration lämnas senast 35 dagar efter
förvärvet (14 kap. 1 § andra stycket, 5 § och 12 § andra stycket ML).
Från och med den 1 januari 1995 gäller vidare i 14 kap. 8 a § ML särskilda be-
stämmelser om redovisningsperiod för de skattskyldiga som bedriver handel med
andra EG-länder. Bestämmelserna bygger på att de skattskyldiga skall redovisa
skatten för redovisningsperioder om en månad. Möjlighet finns emellertid också
att redovisa mervärdesskatten för kalenderår. Detta gäller under förutsättning
att den skattskyldige tillämpar kalenderår som räkenskapsår, att han bedriver en
verksamhet där beskattningsunderlagen för kalenderåret beräknas sammanlagt uppgå
till högst 200 000 kronor och att den årliga EG-omsättningen av varor uppgår
till högst 120 000 kronor.
Även i andra fall än som anges i 14 kap. 8 a § ML kan skattemyndigheten för en
viss skattskyldig besluta att redovisningsperioden tills vidare skall vara en
månad om det kan antas att den ingående skatten regelmässigt kommer att
överstiga den utgående skatten med minst 1 000 kronor varje månad (14 kap. 9 §
ML).
Skattskyldiga som lämnar särskild självdeklaration och vars beskattnings-
underlag per beskattningsår uppgår till högst 200 000 kronor skall redovisa
mervärdesskatten i självdeklarationen. De som har EG-handel omfattas inte av
dessa regler.
För sådan skattskyldig som inte redovisar skatten i självdeklarationen utan i
särskild deklaration, trots att beskattningsunderlagen inte beräknas överstiga
200 000 kronor, kan skattemyndigheten besluta att redovisningsperioden skall
vara ett helt beskattningsår (14 kap. 9 § ML). Redovisningsdagen för dessa
skattskyldiga är den 5 februari från och med den 1 januari 1995.
**FOOTNOTES**
1 Lagen omtryckt 1991:97.
Senaste lydelse av lagens rubrik 1974:771.
2 Senaste lydelse 1994:1978.
6
4.2 Ordningen inom EU
Medlemsstaterna i EG kom 1967 överens om att de alla skall ha ett
mervärdesskattesystem. En successiv harmonisering av medlemsstaternas
mervärdesskattesystem har sedan dess genomförts genom att en rad direktiv om
mervärdesskatt antagits. De väsentligaste reglerna finns i det sjätte
mervärdesskattedirektivet, 77/388/EEG, som beslutades år 1977. Direktivet har
därefter utökats och ändrats på en rad punkter, bl.a. genom rådsdirektivet
91/680/EEG.
Redovisningsperioderna för mervärdesskatt kan enligt det sjätte mervär-
desskattedirektivet bestämmas till en månad, två månader, ett kvartal eller
annan period, dock längst ett år (artikel 22.4 a i dess lydelse enligt artikel
28h). Deklaration skall, enligt samma artikel, lämnas inom en tidsrymd som resp.
land bestämmer, men inte senare än två månader efter redovisningsperiodens
utgång.
Betalning skall ske samtidigt med att deklarationen skall lämnas. Annan
betalningstid kan bestämmas av resp. land. Även interimsbetalning kan krävas
(artikel 22.5 i dess lydelse enligt artikel 28h).
Förutom den vanliga redovisningen finns ett krav på avlämnande av s.k.
periodiska sammanställningar för att möjliggöra en skattekontroll av
varuförsäljningen mellan medlemsländerna. Sammanställningarna skall lämnas av
samtliga skattskyldiga som säljer varor till en köpare i ett annat EG-land
(artikel 22.6 i dess lydelse enligt artikel 28h). Medlemsländerna får själva
bestämma när företagen skall lämna dessa redovisningar och i vilka former detta
skall ske. Uppgifterna skall emellertid vara tillgängliga för andra medlemslän-
ders skattemyndigheter inom tre månader från utgången av resp. period som
sammanställningen avser (rådsförordningen 218/92). Den period sammanställningen
avser skall som huvudregel omfatta ett kvartal. Efter rådets medgivande får en
medlemsstat dock under vissa förutsättningar ta in sammanställningar omfattande
ett helt år (artikel 22.12 i dess lydelse enligt artikel 28h). Regler om
periodiska sammanställningar har införts i ML (jfr avsnitt 5.4).
5 Överväganden och förslag
5.1 Nya redovisningsperioder för mervärdesskatt
Utredningens förslag: Överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: Förslaget har avstyrkts av Företagarnas Riksorganisation,
Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Revisorsamfundet och Sveriges
Redovisningskonsulters Förbund. Remissinstanserna har anfört att förslaget leder
till administrativa problem och högre kostnader samt att det ger en
likviditetsförsämring för företagen. I övrigt har förslaget tillstyrkts eller
lämnats utan erinran. Riksgäldskontoret anser att förslaget leder till en
effektivare statlig kassahållning.
Skälen för regeringens förslag: Inriktningen på det arbete som bedrivs i
Skattebetalningsutredningen (Fi 1993:07) är bl.a. att begränsa inslaget av
kredit i uppbördssystemet. En övergång från tvåmånadersredovisning till en-
månadsredovisning av mervärdesskatt motiveras i grunden av statsfinansiella
skäl. Nuvarande regler, innebärande att enmånadsredovisning skall tillämpas för
skattskyldiga som driver handel med andra EU-länder medan skattskyldiga verk-
samma enbart på hemmamarknaden kan använda en redovisningsperiod om två månader,
har emellertid också satts i fråga utifrån EG:s konkurrensregler. Kapitalkost-
naderna kan generellt sägas vara högre vid enmånadsredovisning än vid
tvåmånadersredovisning. Att ställa krav på enmånadsredovisning för de
skattskyldiga som handlar med andra EU-länder kan därför innebära att de
särbehandlas på ett negativt sätt jämfört med andra skattskyldiga.
Konkurrensneutralitetsskäl talar således för att så enhetliga
redovisningsperioder som möjligt skall gälla för all handel.
För mervärdesskatt som betalas enligt huvudregeln, dvs. efter en
redovisningsperiod om två månader, är den genomsnittliga kredittiden i dag 65
dagar. Kredittiden anges schablonmässigt till halva redovisningsperioden och
hela den tid som förflyter från redovisningsperiodens utgång till förfallodagen.
Kredittiderna i mervärdesskattesystemet bör beräknas med utgångspunkt från när
varor och tjänster omsätts till dess skatten betalas oavsett om den
skattskyldige fått betalning från kunden vid leveransen eller inte. Värdet för
de skattskyldiga av dessa kredittider har sedan lång tid successivt ökat. Denna
ökning har sin grund i värdeökningen av omsättningen, högre skattesatser och en
breddad skattebas.
En redovisningsperiod om en månad används som nämnts redan i dag i vissa fall.
Den ordningen tillämpas i regel av skattskyldiga för vilka den ingående skatten
regelmässigt överstiger den utgående skatten, och som således har en fordran på
staten på det överskjutande beloppet. Från och med årsskiftet 1994/95 används
vidare enmånadsredovisning av sådana skattskyldiga som bedriver handel med andra
EG-länder. Av statistiken för 1994 framgår att av det totala antalet
skattskyldiga som det året skulle lämna särskild mervärdesskattedeklaration, ca
440 000, hade ca 41 000 skattskyldiga en redovisningsperiod om en månad, ca
352 000 skattskyldiga en redovisningsperiod om två månader och ca 47 000 skatt-
skyldiga helt beskattningsår som redovisningsperiod.
I ett sådant nytt samordnat uppbördssystem med ett skattekonto för varje
skatt- eller avgiftsskyldig som Skattebetalningsutredningen utreder kommer
skattskyldiga som är registrerade till mervärdesskatt i många fall att också
lämna redovisning för innehållen preliminär skatt och arbetsgivaravgifter varje
månad. Avsikten är att möjlighet skall finnas till kvittningar mellan de olika
skatteslagen på skattekontot. En inbetalning av källskatt och arbetsgivarav-
gifter skulle i så fall antingen reduceras eller kvittas mot en fordran på
staten avseende överskjutande ingående mervärdesskatt. Om man ser till
grundtankarna bakom skattekontosystemet, nämligen att skatter och avgifter skall
behandlas på ett enhetligt sätt, är det en väsentlig fördel om även mervär-
desskatt redovisas och betalas varje månad. Redovisningarna, och i viss mån även
betalningarna, kan då samordnas. Den administrativa hanteringen förenklas för
såväl den skattskyldige som skatteförvaltningen.
5.2 Ny tidpunkt för redovisning och betalning av
mervärdesskatt
Utredningens förslag: Redovisning och betalning av mervärdesskatt skall ske
senast den 20 i månaden efter utgången av den redovisningsperiod som
redovisningen och betalningen avser. Den senarelagda redovisnings- och
betalningstidpunkten för redovisningsperioder som går till ända den 30 juni
slopas.
Remissinstanserna: Förslaget har avstyrkts av den övervägande delen av
remissinstanserna. Företagens Uppgiftslämnardelegation, Sveriges
Arbetsgivareförening, Svenska Bankföreningen, Sveriges Köpmannaförbund och
Sveriges Industriförbund hänvisar till yttrandet från Näringslivets
Skattedelegation vilken, liksom Sveriges Redovisningskonsulters förbund,
Sveriges Bokförings- och Revisionsbyråers Förbund, Företagarnas
Riksorganisation och Svenska Revisorsamfundet bl.a. anser att förslaget leder
till likviditetsförsämringar, att företagen kan tvingas betala in skatten till
staten innan de fått betalt från sina kunder, höga administrativa kostnader,
svårigheter att hinna få fram korrekt material i rätt tid, svårigheter att
redovisa i semestermånaderna och risk för förskjutna faktureringar samt att
ersättningen till företagen för de administrativa tjänster de utför åt staten
som uppbördsmän som den nuvarande ordningen ger genom kredittiden försvinner.
Sveriges Redovisningskonsulters Förbund och Lantbrukarnas Riksförbund anser att
förslaget kan leda till konkurrenssnedvridningar eftersom andra EU-länder inte
har så kort betaltid. Bokföringsnämnden anser att förslaget inte är i
överensstämmelse med god redovisningssed eftersom redovisning i deklaration av
en affärshändelse kan komma att krävas innan krav på grundbokföring uppkommit.
Statskontoret och Sveriges Redovisnings- och Revisionsbyråers Förbund föreslår
att olika betalningstidpunkter skall gälla för små och större företag. Den
ordningen avvisar emellertid Kooperativa förbundet av
konkurrensneutralitetsskäl. Svenska Revisorsamfundet föreslår ett system med
preliminära deklarationer som kombineras med ett räntesystem fram till dagen för
redovisningen av den ordinarie deklarationen. Landstingsförbundet och Svenska
Kommunförbundet anser att konsekvenserna för sysselsättning och samhällsekonomi
i stort bör analyseras mer. Utredningens förslag har tillstyrkts av
Riksgäldskontoret, som anser att det bidrar till en effektivare statlig
kassahållning, av Statistiska centralbyrån, som anser att det medför att mer
tillförlitlig statistik kan erhållas snabbare, samt av Riksskatteverket och Kon-
junkturinstitutet.
Skälen för regeringens förslag: Vid valet av förfallodag för mervärdesskatten
bör statsfinansiella hänsyn ges en stor vikt. Inriktningen bör således vara att
begränsa kredittiderna i uppbördssystemet. Hänsyn måste emellertid tas också
till att den betalningsskyldige skall ges rimlig tid att åstadkomma en korrekt
redovisning.
Möjligheterna för den skattskyldige i sistnämnda hänseende hänger samman med
när de uppgifter som skall lämnas till skattemyndigheten finns tillgängliga. De
uppgifter om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster som behövs
för redovisningen till mervärdesskatt hämtas ur den skattskyldiges bokföring.
Med hänsyn till att varje skattepliktig affärshändelse intill
redovisningsperiodens utgång skall beaktas behöver den skattskyldige i regel
viss tid efter periodens utgång för att ta fram och ställa samman de uppgifter
som skall redovisas. Särskilt i samband med årsskiften eller vid andra boksluts-
tidpunkter kan det krävas längre tid än annars för redovisningen. Det bör
emellertid nämnas att vissa skattskyldiga, som har en överskjutande ingående
mervärdesskatt, redan i dag fullgör sin redovisningsskyldighet någon av de
första dagarna efter redovisningsperiodens utgång. För många skattskyldiga är
det således klart att det tekniskt är möjligt att fullgöra deklarationsskyldig-
heten på kort tid, väsentligt kortare än de 35 dagar som nu gäller.
Skattebetalningsutredningen har efter en sammanvägning av olika faktorer gjort
följande bedömning. Förfallodagen för mervärdesskatt bör inte läggas tidigare än
den 20 i månaden efter redovisningsperiodens utgång. Med utgångspunkt i de
administrativa förutsättningarna för den skattskyldiges redovisning åstadkoms
enligt utredningens mening med den 20 som betalningstidpunkt en rimlig för-
kortning av kredittiden för betalningar av mervärdesskatt. Med beaktande även av
förslaget om enmånadsredovisning blir kredittiden i genomsnitt 35 dagar. Den
genomsnittliga kredittiden speglar emellertid inte de variationer som kan före-
komma i det enskilda fallet. I praktiken kommer kredittiden att variera mellan
20 och 50 dagar. Framhållas bör även att en betalningsdag den 20 i månaden efter
redovisningsperiodens utgång av olika skäl får återverkningar på de skattskyldi-
gas likviditetssituation. Det har bl.a. sin grund i de fakturerings- och be-
talningsrutiner som i dag i många fall används. Om den skattskyldige före
betalningsdagen den 20 skall ha fått betalt enligt faktureringen under redovis-
ningsperioden så att hela det utgående mervärdesskattebeloppet finns
tillgängligt för inbetalning till skattemyndigheten senast nämnda dag förutsätts
i princip dels löpande fakturering under redovisningsperioden, dels
betalningsfrister på längst 20 dagar på fakturor som sänds ut inför ett
månadsskifte. I sammanhanget skall emellertid beaktas även de regelmässigt före-
kommande avdragen för ingående mervärdesskatt som reducerar den skattskyldiges
inbetalning av skatt. Även dessa kan komma att tillgodoräknas den skattskyldige
innan han fullgjort betalningen till leverantören. Vidare kan den skattskyldige
räkna sig till godo ränta på influtna skattebelopp, eftersom dessa disponeras
under tiden fram till inbetalningstidpunkten. Likviditetseffekterna i olika
enskilda fall torde komma att uppvisa stora variationer.
De flesta remissinstanserna har ansett att en redovisnings- och betaltid på 20
dagar efter redovisningsperioden är alltför kort för att en korrekt redovisning
skall kunna tas fram. Regeringen har förståelse för att sådana svårigheter kan
finnas. Detta måste dock vägas mot behovet för staten att få in skattemedlen
inom rimlig tid. Regeringen finner, vid en sammanvägning av dessa olika
intressen, att redovisnings- och betaldagen i detta skede bör sättas till den 20
i månaden efter redovisningsperiodens utgång endast för de allra största
företagen. Övriga företag bör tills vidare få behålla nuvarande redovisnings-
och betalningstider. Det ger dem en genomsnittlig kredittid på 50 dagar och en
tidsperiod om 35 dagar att fullgöra redovisningen på.
Gränsen för vilka som skall redovisa vid de olika tidpunkterna bör sättas så
att flertalet företag kan behålla nuvarande redovisnings- och betaltid samtidigt
som statens intresse att tillgodogöra sig de i kompletteringspropositionen
angivna likviditetseffekterna i största möjliga utsträckning tillgodoses.
Regeringen anser att skyldigheten att redovisa vid den tidigare tidpunkten bör
gälla när beskattningsunderlagen för beskattningsåret beräknas överstiga 10
miljoner kronor. I det fall beskattningsunderlagen inte tidigare beräknats
överstiga 10 miljoner kronor, varvid redovisning skett vid den senare
tidpunkten, men t.ex. en oförutsedd försäljningsuppgång gör att beskattnings-
underlagen faktiskt överstiger 10 miljoner kronor bör den tidigare redovisnings-
tidpunkten gälla från och med den period som gränsen överskrids. Den
skattskyldige måste således löpande göra beräkningar och hålla reda på hur stora
beskattningsunderlagen är eller kan beräknas bli under året. Gränsdragningen vid
10 miljoner kronor gör att endast ca 29 000 företag av de totalt ca 130 000
företag vars beskattningsunderlag överstiger en miljon kronor kommer att
omfattas av den kortare redovisningstiden. Särskilda regler föreslås för de ca
300 000 företag vars beskattningsunderlag inte överstiger en miljon kronor och
som i dag lämnar mervärdesskattedeklaration, se avsnitt 5.3.
Skattebetalningsutredningen arbetar som tidigare nämnts för närvarande på ett
förslag om ett skattekontosystem. Införandet av ett sådant system kan komma att
medföra ändrade förutsättningar också vad gäller redovisings- och betaltiderna
för mervärdesskatten. Detta bör emellertid inte nu utgöra hinder för att de här
föreslagna ändringarna genomförs.
I augusti månad gäller för mervärdesskatt för närvarande den 20 som
betalningsdag. De betalningar som skall göras då avser redovisningsperioder som
går till ända den 30 juni. Som motiv till denna senarelagda betalningstidpunkt
har åberopats svårigheter för de skattskyldiga att redovisa och betala i
anslutning till semesterperioden. Utredningen har föreslagit att regeln slopas.
Många remissinstanser har emellertid framfört synpunkter på att de minsta
företagen och redovisningsbyråerna får problem att fullgöra redovisningarna
under sommaren om så sker. Med hänsyn härtill anser regeringen att regeln tills
vidare bör kunna vara kvar. Den bör gälla samtliga som redovisar
mervärdesskatten i mervärdesskattedeklaration. Det medför att senaste
redovisningsdag för både juni och juli är den 20 augusti för dem vars
beskattningsunderlag överstiger 10 miljoner kronor.
Den som är skattskyldig endast på grund av att han förvärvat nya
transportmedel eller punktskattepliktiga varor skall inte registreras (14 kap.
1 § andra stycket ML). Han skall redovisa skatten i en deklaration för varje
förvärv. Deklaration skall inlämnas senast 35 dagar efter förvärvet (14 kap. 5 §
andra meningen och 12 § andra stycket ML). Skattebetalningsutredningen har för
att få en enhetlig redovisningstidpunkt föreslagit att denna tidpunkt skall
ändras till den 20 i månaden efter förvärvet. Regeringen anser inte att de
föreslagna ändringarna av redovisningstidpunkt medför att en sådan åtgärd är
nödvändig nu. Redovisningen av dessa förvärv sker på särskilt sätt till
Skattemyndigheten i Kopparbergs län. Förvärvet skall anmälas till
skattemyndigheten som därefter sänder ut en deklarationsblankett. Blanketten
skall fyllas i och lämnas tillsammans med betalningen av skatten. De som
redovisar på detta sätt är inte registrerade till mervärdesskatt, och torde
därför vara ovana vid hanteringen. Det är ofta en engångsföreteelse för dem. Om
redovisning skall ske ett bestämt datum innebär det att tidsperioden under
vilken redovisningsskyldigheten skall fullgöras varierar beroende på när inköpet
gjorts. För vissa skattskyldiga minskar den jämfört med dagens regler.
Regeringens bedömning är därför att nuvarande regler om tidpunkt för redovisning
för denna kategori skattskyldiga tills vidare bör behållas.
7
5.3 Särskilda regler för små företag
Skälen för regeringens förslag: Enligt de här redovisade förslagen skall
samtliga företag redovisa mervärdesskatten för enmånadsperioder. Även för
företag med ett beskattningsunderlag på 10 miljoner kronor eller lägre, som
skall behålla nuvarande redovisnings- och betaltider, kommer den genomsnittliga
kredittiden därför att förkortas med 15 dagar. Enmånadsredovisning innebär också
att de företag som i dag har tvåmånadersredovisning skall lämna dubbelt så många
deklarationer per år som i dag. Många företag, särskilt de allra minsta, anlitar
redovisningsbyråer för att få hjälp med såväl bokföring som upprättande av
deklarationer. För redovisningsbyråerna innebär detta nya system att fler
deklarationer skall upprättas.
För perioden januari-februari 1995 var det ca 425 000 företag som skulle
redovisa mervärdesskatten i särskild mervärdesskattedeklaration. Av dem hade ca
300 000 skattskyldiga en årsomsättning (den i deklarationerna redovisade
omsättningen omräknad till årsomsättning) på en miljon kronor eller lägre.
Regeringen anser att det för de mindre företag, vars beskattningsunderlag per
år uppgår till högst en miljon kronor, bör införas en lättnad vad avser
redovisningen av mervärdesskatt. Dessa företag bör få redovisa mervärdesskatten
en gång om året, i den särskilda självdeklarationen.
Möjligheten att redovisa skatten i särskild självdeklaration bör tillkomma
även de små företag som säljer eller förvärvar varor i handel med andra EU-
länder.
Vissa skattskyldiga lämnar inte särskild självdeklaration. Det gäller t.ex.
handelsbolag och utländska företagare. Dessa måste redovisa skatten i
mervärdesskattedeklaration. Med nuvarande regler kan de få tillämpa kalenderår
som redovisningsperiod om beskattningsunderlagen uppgår till högst 200 000
kronor (14 kap. 8 a § ML). De redovisar och betalar in mervärdesskatten senast
den 5 februari året efter beskattningsåret. Vad gäller inbetalning av
mervärdesskatt innebär detta en skillnad jämfört med dem som redovisar skatten i
självdeklarationen och månadsvis betalar in preliminär skatt, eftersom den
preliminära skatten i regel har beräknats med hänsyn till mervärdesskatten. Det
bör inte komma i fråga att tillåta helårsredovisning av mervärdesskatt för t.ex.
handelsbolag upp till en årsomsättning om en miljon kronor. För att förenkla och
göra systemet mer enhetligt bör i stället månadsredovisning alltid ske. Även
konkurrensneutralitetsskäl talar för en sådan ordning. Möjligheten i 14 kap.
8 a § ML till helårsredovisning för dem som redovisar skatten i
mervärdesskattedeklaration bör således slopas.
Från och med den 1 november 1995 får 14 kap. 3 § ML en ny lydelse, motsvarande
vad som gällde före den 1 januari 1995. Av andra stycket framgår att
mervärdesskatten skall redovisas i en särskild deklaration om det finns
särskilda skäl och skattemyndigheten beslutat att så skall ske. Sådana särskilda
skäl kan t.ex. finnas om skattemyndigheten beslutat om frivillig skattskyldighet
för uthyrning av rörelselokal.
När gränsen för vilka som skall redovisa i särskild självdeklaration höjs till
en miljon kronor finns anledning att se över denna regel. Det kan finnas skäl
att tillåta redovisning av mervärdesskatt i särskild deklaration även i andra
fall än vad som skett hittills. Ett exempel är följande: Om en näringsidkare,
som skall redovisa mervärdesskatten i den särskilda självdeklarationen under
ett år gör en stor investering, finns det ingen möjlighet att direkt återfå den
ingående skatten på investeringen innan inkomståret gått till ända. Visserligen
kan jämkning ske av den preliminära skatten, men om investeringen är av stor
omfattning kan det i vissa fall inte vara en tillräcklig åtgärd. Näringsidkaren
kan bli tvungen att ligga ute med mervärdesskatten han betalat till säljaren
under en lång tid innan den kan återfås i form av överskjutande skatt. I ett
sådant fall, eller i andra fall när den skattskyldige finner det mer förmånligt
att redovisa skatten i mervärdesskattedeklaration, skall det finnas möjlighet
för skattemyndigheten att efter ansökan av näringsidkaren besluta att
redovisning skall ske i särskild deklaration. Beslutet bör då gälla från
beskattningsårets början. För att undvika administrativa problem bör ett sådant
beslut avse två beskattningsår, det aktuella och det närmast följande.
5.4 Tidpunkt för avlämnande av periodisk sammanställning
Den som bedriver handel med EG skall lämna vissa uppgifter i en periodisk
sammanställning (13 kap. 30 § ML).
Enligt EG:s sjätte mervärdesskattedirektiv skall den periodiska samman-
ställningen omfatta ett kalenderkvartal (artikel 22.6 i dess lydelse enligt
artikel 28h). Motsvarande regel i ML finns i första stycket av 14 kap. 30 b §.
Sverige har i anslutningsfördraget erhållit rätt att under vissa angivna
förutsättningar medge att de periodiska sammanställningarna upprättas för ett
helt år. Det stadgas därför i andra stycket av 14 kap. 30 b § jämfört med 8 a §
andra stycket ML, att den periodiska sammanställningen får lämnas per helår om
den skattskyldiges räkenskapsår är kalenderår, om beskattningsunderlagen uppgår
till högst 200 000 kronor och om den skattskyldiges EG-handel uppgår till högst
120 000 kronor.
För att underlätta för de minsta företagen bör regeln vara kvar. För de
företag vars verksamhet överstiger angivna gränsvärden skall sammanställningen
upprättas för varje kvartal, även om mervärdesskatten redovisas årsvis i
självdeklarationen.
Tidpunkten för när den periodiska sammanställningen skall inlämnas är i ML i
huvudsak densamma som tidpunkten för när mervärdesskattedeklarationen skall
lämnas. Sammanställningen skall således inlämnas senast den 5 i andra månaden
efter periodens utgång (14 kap. 30 c § ML). Skattebetalningsutredningen har, för
att behålla enhetligheten i fråga om när redovisningshandlingar skall lämnas,
föreslagit att den periodiska sammanställningen skall lämnas in den 20 i månaden
efter perioden. Detta överensstämmer med utredningens förslag om när den
särskilda deklarationen skall lämnas. Regeringen anser emellertid att det för
närvarande inte finns tillräckliga skäl för att ändra på tidpunkten för
inlämnande av den periodiska sammanställningen. Nuvarande regler bör således
behållas.
5.5 Ikraftträdande
Sett ur statsfinansiell synvinkel bör förslagen genomföras snarast.
De särskilda reglerna för små företag med höjd gräns för redovisning i
självdeklarationen bör genomföras så att de kan börja tillämpas vid ingången av
ett nytt beskattningsår. De bör därför träda i kraft den 1 januari 1996. Även i
övrigt bör de nya tidpunkterna för redovisning och betalning av skatten
tillämpas för redovisningsperioderna från och med januari 1996. Det innebär att
respitränta, restitutionsränta och dröjsmålsavgift avseende perioder före den 1
januari 1996 skall beräknas med utgångspunkt från de äldre reglerna om
betalningstidpunkt.
6 Ekonomiska och administrativa effekter
6.1 Ränte- och budgeteffekter för staten
Under år 1994 inbetalades ca 162 miljarder kronor i mervärdesskatt till skatte-
myndigheterna och ca 93 miljarder kronor till tullmyndigheterna. Mervärdesskatt
utbetalades med ca 117 miljarder kronor under samma period.
En övergång till månadsredovisning innebär en minskad kredittid för de
skattskyldiga och därigenom ökade årliga ränteinkomster för den offentliga
sektorn. Även en tidigareläggning av betalningstidpunkten till den 20 i månaden
efter redovisningsperiodens utgång minskar kredittiden i
mervärdesskattesystemet. Däremot innebär bibehållandet av en särskild
redovisningsregel för juni månad en minskning av ränteeffekten. De sammanlagda
ökade ränteintäkterna kan beräknas till ca 730 miljoner kronor per år.
Bruttoränteinkomsterna för den offenliga sektorn kan antas motsvaras av ökade
kostnader för de skattskyldiga. Kostnaderna kan utgöras av minskade
ränteinkomster eller ökade ränteutgifter på rörelsekapitalet. Det kan också bli
fråga om ökade administrativa kostnader för att klara kortare redovisnings- och
betalningsperioder. Kostnaderna sammantaget för de skattskyldiga leder i sin tur
till ett minskat skatteunderlag och lägre inkomstskatter. Den långsiktiga årliga
budgetförstärkningen för den offentliga sektorn, dvs. nettoeffekten av
förkortade redovisnings- och betalningsperioder i kombination med höjd gräns för
redovisning i självdeklarationen, kan mot denna bakgrund beräknas till ca 450
miljoner kronor.
De förkortade redovisnings- och betalningsperioderna för under omläggningsåret
med sig en positiv engångseffekt på statsbudgeten på ca 7 - 8 miljarder kronor.
Effekten uppkommer genom att de skattskyldiga som går över från två till en
månads redovisningsperiod och för vilka betalningsperioden förkortas kommer att
redovisa skatt för ytterligare en redovisningsperiod detta budgetår.
Genomförandet av förkortade redovisnings- och betalningsperioder för mer-
värdesskatt kräver ändringar av de administrativa rutinerna m.m. inom skatte-
förvaltningen. Ett skäl härtill är att deklarationer skall lämnas varje månad av
de skattskyldiga som i dag redovisar mervärdesskatt för tvåmånadersperioder. Ett
annat skäl är de ökade ärendena med bedömningar av vilka skattskyldiga som skall
redovisa mervärdesskatten i självdeklarationen och vilka som skall redovisa i
mervärdesskattedeklarationen. Genom att gränsen för redovisning i särskild
självdeklaration höjs till en miljon kronor, minskar det totala antalet
mervärdesskattedeklarationer som skall hanteras. Skatteförvaltningens kostnader
för hanteringen av deklarationsförfarandet torde därmed kunna reduceras jämfört
med i dag. Eftersom ett stort antal skattskyldiga kommer att redovisa
mervärdesskatten i självdeklarationen, kommer dock viss del av de resurser som i
dag används för hantering och kontroll av mervärdesskattedeklarationerna att
behöva användas för hantering och kontroll av självdeklarationerna.
De tidigarelagda betalningstidpunkterna innebär att den tid som de
skattskyldiga förfogar över för att färdigställa och ge in sina mervärdes-
skattedeklarationer förkortas. Detta kan, liksom vid andra lagändringar, leda
till en viss ökning av antalet felaktiga deklarationer och betalningar och
därmed även av kontrollinsatser och rättelseåtgärder. Dessutom kan ett begränsat
antal skattskyldiga under en övergångsperiod antas komma att redovisa och betala
mervärdesskatt felaktigt på så sätt att de följer äldre bestämmelser. Även detta
kommer i ett inledande skede att ta vissa resurser i anspråk för skatteförvalt-
ningen. Det är också troligt att antalet skattskyldiga som begär jämkning av den
preliminära skatten kommer att öka när denna omräknas med hänsyn tagen till den
mervärdesskatt som tidigare redovisats i särskild mervärdesskattedeklaration.
Till det nyss sagda kommer behovet av särskilda informationsinsatser beträffande
både de ändrade redovisningsperioderna och betalningstidpunkterna. Dessutom
uppkommer kostnader för omställning av tekniska system.
Sammantaget torde ändringarna inte innebära någon merkostnad för
skatteförvaltningens administration.
6.2 Konsekvenser för de skattskyldiga
Såväl övergången till enmånadsredovisning för dem som i dag redovisar
mervärdesskatt för tvåmånadersperioder som tidigareläggningen av
betalningstidpunkten för vissa skattskyldiga påverkar näringslivets likviditet.
Vilka likviditetseffekter som uppstår i det enskilda fallet är emellertid svårt
att bedöma.
Förkortningen av redovisningsperioden innebär att de skattskyldiga som
redovisar i särskild mervärdesskattedeklaration måste upprätta dessa varje månad
i stället för varannan. Det betyder att varje deklaration kommer att bygga på
ett mindre omfattande underlag och därmed bli något enklare att upprätta.
Deklarationsarbetet kommer alltså i viss mån att utjämnas över tiden. Samtidigt
ökar arbetsbelastningen för de skattskyldiga genom de fasta moment som måste
utföras vid varje deklarationstillfälle och således oftare än tidigare. För de
skattskyldiga vars årliga beskattningsunderlag understiger en miljon kronor
minskar dock antalet deklarationstillfällen från sex till en gång per år. Detta
ger en minskad arbetsbelastning.
Förslaget om tidigareläggning av redovisnings- och betalningstidpunkten för
mervärdesskatt för de allra största företagen innebär att dessa får kortare tid
för arbetet med att upprätta sina mervärdesskattedeklarationer. Regeringen gör
dock den bedömningen att detta inte kan förväntas medföra några betydande
problem för denna kategori företag. Avgörande för hur lång tid
deklarationsarbetet tar är hur snabbt den skattskyldige kan få fram underlaget
för redovisningsperioden * främst in- och utgående fakturor. De ekonomiska redo-
visningssystemen hos de skattskyldiga är ofta uppbyggda för att tillgodose både
företagsledningens krav på rapportering och externa krav på redovisningen.
Redovisningen av mervärdesskatt är härvid en integrerad del av redovis-
ningssystemen.
7 Författningskommentar
7.1 Förslaget till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
13 kap. 3 §
Ändringen är föranledd av att 8 a, 9 och 10 §§ föreslås upphävda.
14 kap. 1 §
Sista stycket tas bort eftersom 19 kap. 13 § numera handlar om skyldighet att
avlämna särskild mervärdesskattedeklaration i vissa återbetalningsfall, och inte
om registrering. En hänvisning till 19 kap. 13 § görs i stället i 14 kap. 3 §.
Att även de återbetalningsberättigade skall registreras följer av hänvisningen
till 14 kap. i 19 kap. 12 §.
14 kap. 3 §
De i lagrådsremissen föreslagna andra och tredje styckena formuleras om och förs
ihop till ett stycke i enlighet med Lagrådets författningsförslag. Begreppet
"särskild självdeklaration" ersätts med endast "självdeklaration". Avsikten har
varit att i första stycket reglera om mervärdesskatt skall redovisas i
självdeklarationen i stället för i mervärdesskattedeklarationen. Om, och i så
fall vilket slags, självdeklaration som skall lämnas skall dock avgöras enligt
lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter. Undantaget i andra
ledet av första meningen i andra stycket är avsett att gälla dem som inte alls
skall avlämna självdeklaration, t.ex. handelsbolag, inte att göra bestämmelsen
beroende av vilket slags självdeklaration som skall lämnas.
Av första ledet av meningen framgår att bestämmelsen också omfattar den som är
skattskyldig endast på grund av att han förvärvat sådana varor som anges i 2 a
kap. 3 § första stycket 1 och 2 ML. I övrigt utgår bestämmelserna i punkt 1 och
2 eftersom även den som handlar med andra EU-länder skall kunna redovisa
mervärdesskatten i självdeklarationen.
Av andra stycket framgår också att skattemyndigheten inte skall göra någon
särskild prövning av skälen till varför den skattskyldige begär att få redovisa
mervärdesskatten i självdeklarationen.
Ett beslut av skattemyndigheten kan gälla från ingången av kommande eller
påbörjat beskattningsår. Skattemyndigheten kan således på begäran av den
skattskyldige i t.ex. december ett år besluta att mervärdesskatten skall
redovisas i särskild deklaration fr.o.m. januari nästkommande beskattningsår.
Skattemyndigheten kan även besluta att redovisning skall ske i särskild
deklaration fr.o.m. januari innevarande år om en skattskyldig som redovisar
skatten i självdeklarationen under året t.ex. blir frivilligt skattskyldig för
uthyrning av rörelselokal enligt 9 kap.
Vad gäller hänvisningen i tredje stycket, se kommentaren till 14 kap. 1 §.
Bestämmelsen har i övrigt kommenterats i den allmänna motiveringen (avsnitt
5.3).
14 kap. 8 §
Bestämmelsen som innebär att redovisningsperioden enligt huvudregeln är en
kalendermånad har kommenterats i allmänmotiveringen (avsnitt 5.1).
I ett nytt andra stycke införs regler som motsvarar de som tidigare stod i 10
§. En ändring görs till följd av att regeln i första stycket om
redovisningsperiodens längd ändras.
8
14 kap. 8 a och 9 §§
Eftersom alla som redovisar mervärdesskatten i mervärdesskattedeklarationen
skall tillämpa enmånadsredovisning är första stycket i 8 a § och första meningen
i 9 § obehövliga.
Möjligheten till helårsredovisning för dem som redovisar skatten i
mervärdesskattedeklaration föreslås slopad. Detta kommenteras i den allmänna
motiveringen (avsnitt 5.3).
Paragraferna föreslås således upphävda.
14 kap. 10 §
Bestämmelsen föreslås flyttad till ett nytt andra stycke i 8 §. Paragrafen
föreslås därför upphävd.
14 kap. 12 §
Ändringen kommenteras i allmänmotiveringen (avsnitt 5.2).
14 kap. 30 b §
Eftersom 30 b § hänvisar till andra stycket i 8 a § som föreslås slopat, förs
regler innehållande motsvarande beloppsgränser in här. Varför regeln
beträffande periodiska sammanställningar behålls kommenteras i
allmänmotiveringen (avsnitt 5.4).
Enligt EG:s sjätte mervärdesskattedirektiv (artikel 22.12 i dess lydelse
enligt artikel 28h) får periodisk sammanställning inte upprättas per helår om
den skattskyldiges EG-omsättning avser nya transportmedel. En regel motsvarande
detta föreslås införd i andra stycket punkt 4.
20 kap. 1 §
Eftersom 19 kap. 13 § inte längre handlar om registrering, skall den inte
omfattas av punkt 4.
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
Punkt 2 medför att räntor och avgifter avseende tidigare perioder beräknas med
utgångspunkt från den tidpunkt som redovisning och betalning skulle ske enligt
äldre regler. Detta skall även gälla dem som tillämpar kortperiodiska bokslut.
Punkt 3 medför att den som har brutet räkenskapsår som påbörjats före
ikraftträdandet men ännu ej avslutats skall omfattas av de äldre bestämmelserna
om på vilket sätt redovisning av mervärdesskatt skall ske. Detta för att undvika
en övergång mitt i ett beskattningsår.
7.2 Förslaget till lag om ändring i uppbördslagen
(1953:272)
13 § 1 mom.
Vid beräkningen av den preliminära skatten för sådana skattskyldiga som skall
redovisa mervärdesskatt i den särskilda självdeklarationen skall hänsyn tas till
beräknad mervärdesskatt för inkomståret. Nuvarande lydelse av första stycket
leder till en sådan ordning endast i de fall den årliga debiteringen året före
inkomståret också omfattar mervärdesskatt. Den preliminära skatten bör
emellertid även i andra fall beräknas med hänsyn tagen till mervärdesskatt.
Detta bör ske så att den slutliga skatten som skall ligga till grund för
beräkningen av den preliminära skatten automatiskt räknas upp med ett belopp som
kan antas motsvara den mervärdesskatt som kan komma att belöpa på aktuellt
inkomstår. Det första året en sådan beräkning blir aktuell, får den
mervärdesskatt som belöper på den period om ett år som slutar den 31 augusti
året innan inkomståret läggas till grund för beräkningen. Perioden har valts så
att skattemyndigheten skall hinna få fram ett tillförlitligt underlag. Om någon
mervärdesskatt inte har fastställts under året före inkomståret på grund av att
skatten skall redovisas i särskild självdeklaration får i stället den skatt som
fastställts för andra året före inkomståret användas för beräkningen av den
preliminära skatten. Bestämmelserna om detta har tagits in i momentets sista
stycke.
9
Sammanfattning av delbetänkandet (SOU 1995:12) Mervärdesskatt - Nya tidpunkter
för redovisning och betalning
Förslagen i korthet
Redovisningsperioden för mervärdesskatt förkortas till en månad för skattskyl-
diga som i dag redovisar mervärdesskatt för tvåmånadersperioder.
Mervärdesskatt skall redovisas och betalas senast den 20 i månaden efter
utgången av redovisningsperioden.
Räntevinsten för staten av förslagen kan uppskattas till ca 900 mkr per år och
den årliga budgetförstärkningen till ca 450 mkr. Det år som förslagen genomförs
uppkommer en positiv engångseffekt på statsbudgeten om ca 10 200 mkr. De
ekonomiska konsekvenserna för de skattskyldiga beräknas svara minst mot de
statsfinansiella effekterna.
Förslagen är avsedda att träda i kraft den 1 januari 1996.
Bakgrund och allmänna motiv
Skattebetalningsutredningens uppdrag är att göra en såväl saklig som lagteknisk
översyn av reglerna om redovisning och betalning av skatter och avgifter. Det
övergripande syftet med översynen är att skapa ett effektivt redovisnings- och
betalningssystem.
Utredningsarbetet har inledningsvis riktats in på direkta skatter och
arbetsgivaravgifter. Sedan den tidigare pågående EG-anpassningen av de indirekta
skatterna avslutats har regeringen i december 1994 medgett att utredningen i
utredningsarbetet får ta upp även de indirekta skatterna. Regeringen har
samtidigt angett att frågorna som rör betalningstidpunkter för de indirekta
skatterna bör redovisas med förtur.
Utredningen har tidigare behandlat redovisnings- och betalningstidpunkterna
för källskatt och arbetsgivaravgifter, se delbetänkandet Nya tidpunkter för
redovisning och betalning av skatter och avgifter (SOU 1994:87). Förslagen har
lett till lagstiftning som tillämpas fr.o.m. uppbördsåret 1995/96.
I detta sammanhang behandlas motsvarande frågor såvitt avser mervärdesskatten.
Motiven till förtursbehandlingen av betalningstidpunkterna för mervärdesskatt
är statsfinansiella. Enligt utredningens direktiv är det viktigt att redovisning
och inbetalning sker så tidigt som möjligt. I det här sammanhanget skall vägas
in resultatet av den översyn av statliga betalningstidpunkter som utförts av
Riksgäldskontoret (RGK) och Riksrevisionsverket (RRV).
Frågan om tidpunkterna för betalning av skatter och avgifter är på flera sätt
förbunden med utformningen av ett samordnat system för skatte- och avgiftsbe-
talningar. Utgångspunkten i detta arbete är att uppbördssystemet skall
effektiviseras genom ökad enhetlighet och förenkling. När redovisnings- och
betalningstidpunkterna bestäms måste beaktas både denna inriktning och de
statsfinansiella effekterna.
Huvuddragen i ett nytt system för redovisning och betalning av skatter och
avgifter * ett skattekontosystem * har nu klarnat. En bedömning kan därför göras
av inbetalningstidpunkternas plats i ett sådant system. Hittills gjorda
överväganden beträffande utformningen av det nya förfarandet visar att det bör
finnas två förfallodagar varje månad. De bör knyta an till den nuvarande indel-
ningen av periodiskt återkommande och betydande skatte- och avgiftsbetalningar.
Debiterad och innehållen preliminär skatt samt arbetsgivaravgifter har i dag
samma förfallodag i månaden, den 10. Den samordningen är naturlig och bör
behållas. Till en andra förfallodag bör då hänföras i första hand betalningar av
mervärdesskatt.
Redovisningsperioden * övergång till enmånadsredovisning
Den översyn av statliga betalningstidpunkter som RGK och RRV har genomfört visar
inte annat än att en övergång från tvåmånadersredovisning till enmånads-
redovisning av mervärdesskatt är möjlig. I grunden är det statsfinansiella skäl
som motiverar en sådan övergång. Men det finns även effektivitetsvinster att
hämta sett ur uppbördsadministrativ synvinkel. Dessutom är enmånadsredovisning
för samtliga skattskyldiga som inte har beskattningsåret som redovisningsperiod
mer konkurrensneutralt än att endast skattskyldiga som driver handel med EG
skall redovisa och betala varje månad. Den nuvarande ordningen med olika
redovisningsperioder har nyligen satts i fråga utifrån EG:s konkurrensregler.
Redovisningsperioden för mervärdesskatt föreslås därför förkortad till en
månad för skattskyldiga som i dag redovisar mervärdesskatt för tvåmånadersperio-
der.
Redovisning och betalning senast den 20 i månaden efter redovisningsperiodens
utgång
Enligt RGK och RRV finns det förutsättningar för en tidigareläggning av
redovisnings- och betalningstidpunkten för mervärdesskatt. RGK och RRV anser att
även små företag och företag med geografiskt spridd verksamhet kan redovisa
mervärdesskatt den 18 varje månad. Vissa skattskyldiga som har en överskjutande
ingående mervärdesskatt fullgör för övrigt i dag sin redovisningsskyldighet
någon av de första dagarna efter redovisningsperiodens utgång.
Vid valet av förfallodag för mervärdesskatten väger de statsfinansiella
effekterna tungt. En tidigareläggning av betalningstidpunkten leder till att den
möjlighet till kredit som ryms i det nuvarande mervärdesskattesystemet i stället
för hos staten får sökas på den gängse kreditmarknaden. Om man ser till statens
intressen som borgenär begränsas kreditrisken om en skatt eller avgift skall
betalas i nära anslutning till utgången av en redovisningsperiod eller motsva-
rande.
En annan faktor som måste beaktas vid valet av redovisnings- och
betalningstidpunkt är att de skattskyldiga skall ges rimlig tid att åstadkomma
korrekta redovisningar. Hänsyn måste också tas till de ekonomiska konsekvenserna
för de skattskyldiga.
Mot bakgrund av i första hand nämnda förhållanden föreslås att redovisnings-
och betalningstidpunkten för mervärdesskatt förläggs till den 20 i månaden efter
redovisningsperiodens utgång. Den nuvarande utsträckta betalningsfristen under
sommarperioden föreslås slopad.
Vid enmånadsredovisning av mervärdesskatt och den 20 i månaden som
betalningsdag blir den genomsnittliga kredittiden 35 dagar. I praktiken kommer
kredittiden att variera mellan 20 * 50 dagar.
Konsekvenser och ikraftträdande, m.m.
En övergång till månadsredovisning ger ökade årliga ränteinkomster för staten på
brutto ca 450 mkr (kalkylränta 8 %). Tidigareläggningen av betalningstidpunkten
till den 20 i månaden efter redovisningsperiodens utgång ger ökade årliga
ränteinkomster på i storleksordningen 450 mkr brutto. Den sammanlagda
långsiktiga årliga inkomstförstärkningen för staten, dvs. nettoeffekten av dessa
förändringar för den offentliga sektorn, kan beräknas till ca 450 mkr. Under
genomförandeåret uppstår vidare en positiv kassamässig engångseffekt för staten
på ca 10 200 mkr.
Konsekvenserna för de skattskyldiga består i ökade ränteutgifter om ca 900 mkr
och en likviditetsindragning om ca 10 900 mkr. Kostnader för de skattskyldiga
uppkommer även genom att administrativa rutiner m.m. behöver ändras.
Förslagen om övergång till enmånadsredovisning av mervärdesskatt och
tidigareläggning av tidpunkten för redovisning och betalning av mervärdesskatt
föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
Utredningsarbetet går nu vidare med den närmare utformningen av ett nytt
system för redovisning och betalning av skatter och avgifter. Under det
fortsatta arbetet kommer bl.a. att tas fram förslag till en ny lagstiftning på
uppbördsområdet. Siktet är inställt på att kommande förslag om ett
skattekontosystem m.m. skall kunna träda i kraft vid årsskiftet 1997/98.
26
Förteckning över remissinstanserna
Efter remiss har yttrande över betänkandet lämnats av Riksgäldskontoret,
Statskontoret, Statistiska centralbyrån, Riksrevisionsverket, Riksskatteverket,
Länsrätten i Göteborgs och Bohus län, Bokföringsnämnden, Föreningen
Auktoriserade Revisorer, Företagarnas Riksorganisation, Företagens
Uppgiftslämnardelegation, Kooperativa förbundet, Konjunkturinstitutet,
Landstingsförbundet, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Arbetsgivareföreningen,
Svenska Bankföreningen, Svenska Kommunförbundet, Svenska Revisorsamfundet,
Sveriges Bokförings- och Revisionsbyråers Förbund, Sveriges Industriförbund,
Sveriges Köpmannaförbund, Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, Grossistför-
bundet Svensk Handel.
Svenska Arbetsgivareföreningen och Sveriges Industriförbund har åberopat
yttrandet lämnat av Näringslivets Skattedelegation. Företagens
Uppgiftslämnardelegation, Svenska Bankföreningen och Sveriges Köpmannaförbund
har förutom eget yttrande åberopat yttrandet från Näringslivets
Skattedelegation.
Riksskatteverket har bifogat yttranden från Skattemyndigheten i Stockholms
län, Skattemyndigheten i Göteborgs och Bohus län samt Skattemyndigheten i
Malmöhus län.
Dessutom har synpunkter inkommit från ett stort antal organisationer, företag
och privatpersoner.
29
Förteckning över åberopade EG-direktiv m.m.
77/388/EEG: Rådets sjätte direktiv av den 17 maj
1977 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning rörande
omsättningsskatter - Gemensamt system för mervärdesskatt: enhetlig be-
räkningsgrund (ur EGT nr L 145, 13.6.1977, s. 1)
Viktigare ändringar i direktivet:
91/680/EEG: Rådsdirektivet av den 16 december 1991 med kompletteringar av det
gemensamma mervärdesskattesystemet och med ändringar i direkivet 77/388/EEG
syftande till upphävande av de inre gränserna (ur EGT nr L 376, 31.12.1991, s.
1)
Rådsförordningen 218/92 av den 27 januari 1992 om administrativt samarbete inom
området indirekta skatter (mervärdesskatt)(ur EGT nr L 24, 1.2.1992, s. 1).
30
Lagrådsremissens lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i mervärdesskattelagen
(1994:200)
Härigenom föreskrivs i fråga om mervärdesskattelagen (1994:200)3
dels att 14 kap. 8 a - 10 §§ skall upphöra att gälla,
dels att 13 kap. 3 § och 14 kap. 3, 8, 12 och 30 b §§ skall ha följande
lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
13 kap.
3 §
-------------------------------------------------------
Redovisningen skall göras Redovisningen skall göras
löpande för bestämda löpande för bestämda
tidsperioder (redovis- tidsperioder (redovis-
ningsperioder). I 14 kap. ningsperioder). I 14 kap.
8-10 och 30 §§ anges vilka 8 och 30 §§ anges vilka
tidsperioder som utgör tidsperioder som utgör
redovisningsperioder. redovisningsperioder.
14 kap.
3 §4
-------------------------------------------------------
En skattskyldig som är En skattskyldig som är
registrerad eller skyldig registrerad eller skyldig
att anmäla sig för registre- att anmäla sig för registre-
ring skall redovisa skatten ring skall redovisa
i en särskild deklaration. skatten i en särskild
Den som bedriver en deklaration. Den som
verksamhet där beskattnings- bedriver en verksamhet där
underlagen för beskatt- beskattningsunderlagen för
ningsåret beräknas sammanlagtbeskattningsåret beräknas
uppgå till högst 200 000 kro-sammanlagt uppgå till högst
nor skall dock redovisa en miljon kronor skall
skatten i en sådan särskild dock redovisa skatten i en
självdeklaration som anges i sådan självdeklaration som
lagen (1990:325) om själv- anges i lagen (1990:325)
deklaration och om självdeklaration och
kontrolluppgifter. kontrolluppgifter.
Skyldighet att lämna särskild deklaration föreligger dock alltid
-------------------------------------------------------
1. för den som är 1. för den som är
skattskyldig enligt 1 kap. skattskyldig enligt 1 §
2 § första stycket 4 eller 5,andra stycket,
2. för den som omsätter 2. för den som inte är
varor enligt 3 kap. 30 a §, skyldig att lämna
3. för den som inte är självdeklaration,
skyldig att lämna särskild 3. om skattemyndigheten
självdeklaration, eller på begäran av den
4. om det finns särskilda skattskyldige beslutat att
skäl och skattemyndigheten skatten skall redovisas i
beslutat att den skattskyl- en särskild deklaration,
dige skall redovisa skatten eller
i en särskild deklaration 4. om det finns särskilda
även om han enligt första skäl för att skatten skall
stycket skall redovisa redovisas i en särskild
skatten i en särskild själv- deklaration, och skatte-
deklaration. myndigheten beslutat att
skatten skall redovisas på
sådant sätt.
Ett beslut enligt andra
stycket 3 eller 4 skall
gälla helt beskattningsår, i
fråga om beslut enligt
andra stycket 3 minst två på
varandra följande
beskattningsår.
8 §5
-------------------------------------------------------
En redovisningsperiod om- En redovisningsperiod
fattar två kalendermånader, omfattar en kalendermånad,
om inget annat följer av 8 om inget annat följer av
a, 9 eller 10 §. Redo- andra stycket.
visningsperioderna är ja- Skattemyndigheten kan för
nuari och februari, mars en viss skattskyldig
och april, maj och juni, besluta att redovis-
juli och augusti, september ningsperioden om en månad
och oktober samt november får förkortas eller förlängas
och december. med ett mindre antal
dagar, om den skattskyldi-
ge regelmässigt upprättar
kortperiodiska bokslut.
12 §6
-------------------------------------------------------
Deklarationen skall lämnas Om inget annat följer av
in senast den 5 i andra 13 § skall den som bedriver
månaden efter utgången av denen verksamhet där
redovisningsperiod som de- beskattningsunderlagen för
klarationen avser om inget beskattningsåret beräknas
annat följer av 13 §. uppgå till
1. högst 10 miljoner
kronor lämna in dekla-
rationen senast den 5 i
andra månaden efter utgången
av den redovisningsperiod
som deklarationen avser,
2. mer än 10 miljoner
kronor lämna in
deklarationen senast den
20 i månaden efter utgången
av den redovisningsperiod
som deklarationen avser.
I fall som avses i 5 § andra meningen skall deklarationen lämnas in senast 35
dagar efter förvärvet.
30 b §7
Den periodiska sammanställningen skall göras för varje kalenderkvartal, om
inte annat följer av andra stycket.
-------------------------------------------------------
Skattemyndigheten får Skattemyndigheten får
medge att periodisk medge att periodisk
sammanställning görs för sammanställning görs för
kalenderår under samma kalenderår under
förutsättningar som anges i förutsättning att
8 a § andra stycket för 1. den skattskyldige
redovisning av skatten för tillämpar kalenderår som
kalenderår. räkenskapsår,
2. den skattskyldige
bedriver en verksamhet där
beskattningsunderlagen för
kalenderåret beräk-
nas sammanlagt uppgå till
högst 200 000 kronor,
3. den skattskyldiges
omsättning av varor enligt
3 kap. 30 a § uppgår till
högst 120 000 kronor per
kalenderår och
4. den skattskyldiges
omsättning av varor enligt
3 kap. 30 a § inte avser
nya transportmedel.
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
2. Äldre bestämmelser om redovisning och betalning av mervärdesskatt gäller
fortfarande i fråga om redovisningsperioder som gått till ända före
ikraftträdandet. Detsamma gäller för redovisningsperiod vars slutmånad är
december 1995 och som på grund av bestämmelserna i 14 kap. 8 § andra stycket
slutar efter ikraftträdandet.
3. Äldre bestämmelser i 14 kap. 3 § gäller fortfarande i fråga om
beskattningsår som har påbörjats före ikraftträdandet.
**FOOTNOTES**
3 Senaste lydelse av
14 kap. 8 a § 1994:1798
14 kap. 9 § 1994:1798.
4 Lydelse enligt prop. 1994/95:202.
5 Senaste lydelse 1994:1798.
6 Senaste lydelse 1994:1798.
7 Senaste lydelse 1994:1798.
31
2 Förslag till lag om ändring i uppbördslagen (1953:272)
Härigenom föreskrivs att 13 § 1 mom. uppbördslagen (1953:272)1 skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
13 §
1 mom.2 Preliminär F-skatt skall tas ut med ett belopp motsvarande 110 procent
av den skatt enligt 3 mom. som har bestämts för den skattskyldige vid den årliga
debiteringen året före inkomståret. Understiger denna skatt den ursprungligen
debiterade F-skatten tas preliminär F-skatt ut med 105 procent.
Preliminär F-skatt enligt första stycket får inte tas ut med ett lägre belopp
än som motsvarar den preliminära F-skatt som har
debiterats för året före inkomståret.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte när preliminär F-skatt
skall beräknas med ledning av preliminär taxering enligt 2 mom. eller när annars
särskilda omständigheter föreligger.
-------------------------------------------------------
Vid beräkning av preliminär Vid beräkning av
F-skatt skall, om möjligt, preliminär F-skatt skall,
hänsyn tas till preliminär om möjligt, hänsyn tas till
A-skatt som den preliminär A-skatt som den
skattskyldige kan ha att skattskyldige kan ha att
betala. betala. Detsamma gäller
mervärdesskatt som skall
redovisas i särskild själv-
deklaration om
mervärdesskatt inte ingår i
den skatt som avses i
3 mom. Om mervärdesskatt
har fastställts för den
skattskyldige för tiden
september andra året före
inkomståret till och med
augusti året före inkomståret
får denna skatt läggas till
grund för beräkningen av den
preliminära skatten. Om
mervärdesskatten för året före
inkomståret skall redovisas
i särskild självdeklaration
får i stället den
mervärdesskatt som har
fastställts för andra året
före inkomståret läggas till
grund för beräkningen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången i
fråga om preliminär skatt för 1996.
**FOOTNOTES**
1 Lagen omtryckt 1991:97.
Senaste lydelse av lagens rubrik 1974:771.
2 Senaste lydelse 1994:1978.
32
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-09-14
Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck,
regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist.
Enligt en lagrådsremiss den 1 juni 1995 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i
mervärdesskattelagen (1994:200) och lag om ändring i uppbördslagen (1953:272).
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av departementssekreteraren Eva
Carlsson och kanslirådet Kjell Olsson.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
Förslaget till lag om ändring i mervärdesskattelagen (1994:200)
14 kap.
3 §
Huvudregeln i paragrafen är enligt första stycket att en skattskyldig som är
registrerad eller skyldig att anmäla sig för registrering skall redovisa
mervärdesskatten i en särskild deklaration. Från denna regel görs i samma stycke
undantag för det fallet att beskattningsunderlagen för beskattningsåret beräknas
uppgå till högst en miljon kr; skatten får i sådant fall redovisas i den
skattskyldiges självdeklaration. Genom andra stycket föreslås en kompletterande
reglering i fyra skilda punkter. Lagrådet vill förorda vissa jämkningar i nämnda
styckes avfattning.
Enligt andra stycket punkt 1 i remissens avfattning skall skyldighet att lämna
särskild deklaration alltid föreligga för "den som är skattskyldig enligt" 14
kap. 1 § andra stycket. Ur sistnämnda författningsrum, som föreskriver frihet
från registreringsskyldighet för den som är skattskyldig endast på grund av att
han gjort ett s.k. gemenskapsinternt förvärv av transportmedel eller viss
punktskattepliktig vara, kan emellertid inte härledas någon skattskyldighet;
denna skyldighet behandlas i 1 kap. Lagrådet vill förorda att regeln i stället
formuleras så att den tar sikte på "skattskyldig som avses i" 14 kap. 1 § andra
stycket. Det bör anmärkas att både denna formulering och den som använts i
remissen får till följd att - under förutsättning att beskattningsunderlagen för
beskattningsåret beräknas uppgå till högst en miljon kr - skyldigheten att
avlämna särskild deklaration bortfaller i den situationen att skattskyldighet
uppkommit både på grund av ett gemenskapsinternt förvärv av nyss angivet slag
och av annan anledning, något som synbarligen också är avsikten.
Avsikten med regleringen i punkterna 3 och 4 enligt remissens förslag är
uppenbarligen att skattemyndigheten dessutom skall besluta om skyldighet att
avlämna särskild deklaration i två fall, nämligen dels när den skattskyldige
begär det, dels när det finns särskilda skäl. Detta har inte kommit till klart
uttryck med den föreslagna avfattningen. Lagrådet förordar att bestämmelserna
omredigeras och att andra stycket utan punktindelning sammanförs med det i
remissen föreslagna tredje stycket till ett stycke av följande lydelse:
"Skyldighet att lämna särskild deklaration föreligger dock alltid för
skattskyldig som avses i 1 § andra stycket eller som inte är skyldig att lämna
självdeklaration. Skattemyndigheten skall också besluta att skatten skall
redovisas i en särskild deklaration, om den skattskyldige begär det eller om det
annars finns särskilda skäl. Ett sådant beslut skall gälla helt beskattningsår
eller, om beslutet meddelas på den skattskyldiges begäran, minst två på varandra
följande beskattningsår."
Förslaget till lag om ändring i uppbördslagen (1953:272)
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
35
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 september 1995
Närvarande: statsrådet Sahlin, ordförande, och statsråden Hellström, Thalén,
Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori, Blomberg, Heckscher, Hedborg,
Andersson, Winberg, Nygren, Ulvskog,
Sundström, Lindh
Föredragande: statsrådet Persson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:19 Nya tidpunkter för redovisning och
betalning av mervärdesskatt.
37
Rättsdatablad
Författningsrubrik Bestämmelser som Celexnummer för
inför, ändrar, upp-bakomliggande
häver eller upp- EG-regler
repar ett normgiv-
ningsbemyndigande
Mervärdesskattelagen (1994:200) 377L0388
391L0680
38