Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:177 ·
Hämta Doc ·
Ändring i växtförädlarrättslagen (1971:392) m.m.
Ansvarig myndighet: Justitiedepartementet
Dokument: Prop. 177
Regeringens proposition
1995/96:177
Ändring i växtförädlarrättslagen (1971:392) m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 7 mars 1996
Ingvar Carlsson
Laila Freivalds
(Justitiedepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
För nya växtsorter finns en särskild skyddsform, växtförädlarrätt. Skyddet, som
liknar patent, regleras i växtförädlarrättslagen (1971:392) och
växtförädlarrättskungörelsen (1971:393).I propositionen föreslås en ändring av
reglerna så att sorter av ett ytterligare antal växtsläkten och arter omfattas
av lagen.
För att komplettera rådets förordning om gemenskapens växtförädlarrätt
föreslås vidare att det i växtförädlarrättslagen införs bestämmelser om
straffansvar vid intrång i en EG-växtförädlarrätt och om att avgift skall
betalas då en ansökan om EG-växtförädlarrätt ges in till Växtsortnämnden för
vidare befordran till gemenskapens växtsortmyndighet.
Slutligen föreslås en ändring i övergångsbestämmelserna till lagen (1994:1510)
om ändring i varumärkeslagen (1960:644).
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 4
2.1 Förslag till lag om ändring i växtförädlarrättslagen
(1971:392).......................................... 4
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1510) om ändring i
varumärkeslagen (1960:644).......................... 8
3 Ärendet ................................................... 9
4 Europeiska gemenskapens växtförädlarrätt................... 11
5 Förslag till ändringar i växtförädlarrättslagen............ 15
5.1 Utvidgning av växtförädlarrättslagens tillämpningsområde 15
5.2 Lagstiftning till följd av EG-växtförädlarrättens tillämp-
lighet i Sverige.................................... 16
6 Ändringar i lagen (1994:1510) om ändring i varumärkeslagen
(1960:644)................................................. 17
7 Kostnader.................................................. 18
8 Författningskommentar...................................... 18
8.1 Förslaget till lag om ändring i växtförädlarrättslagen
(1971:392) ......................................... 18
8.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1510) om ändring
i varumärkeslagen (1960:644) ....................... 19
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till lag om ändring i växtförädlarrättslagen
(1971:392),
2. antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1510) om
ändring i varumärkeslagen (1960:644).
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till
lag om ändring i växtförädlarrättslagen
(1971:392)
Härigenom föreskrivs i fråga om växtförädlarrättslagen (1971:392)
dels att det i lagen skall införas två nya paragrafer, 51 och 52 §§, samt
närmast före 51 § en ny rubrik av följande lydelse,
dels att bilagan till lagen skall ha följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
EG-växtförädlarrätt
51 §
--------------------------------------------------------------------
Den som ger in en ansökan om
gemenskapens växtförädlarrätt till
Växtsortnämnden för vidare
befordran enligt artikel 49.2 i
rådets förordning(EG) nr
2100/941 av den 27 juli 1994
om gemenskapens växtförädlarrätt
skall betala en avgift med det
belopp som regeringen bestämmer.
52 §
--------------------------------------------------------------------
Vid intrång i en gemenskapens
växtförädlarrätt tillämpas bestäm-
melserna i 36 § om ansvar för
intrång i en växtförädlarrätt.
1EGT nr L 227, 1.9.1994, s. 1 (Celex 394R2100).
Bilaga2
Acer spp. Lönn
Agrostis spp. Ven
Allium spp. Lök
Alopecurus pratensis L. Ängskavle
Alstroemeria L. Perulilja
Anethum graveolens L. Dill
Apium graveolens L. Selleri
Aronia spp. Aronia
Asparagus officinalis L. Sparris
Avena byzantina K. Koch Rödhavre
Avena sativa L. Havre
Begonia spp. Begonia
Beta vulgaris L. ssp. vulgaris var.
altissima Döll Sockerbeta
Beta vulgaris L. ssp. vulgaris var.
conditiva Alef. Rödbeta
Beta vulgaris L. ssp. vulgaris var.
crassa Alef. Foderbeta
Betula spp. Björk
Brassica napus L. var. oleifera Metzg.Raps
Brassica napus L. var. napobrassica (L.)
Rchb. Kålrot
Brassica nigra (L.) W. Koch Svartsenap
Brassica oleracea L. Kål
Brassica oleracea L. ssp. acephala DC. Fodermärgkål
Brassica rapa L. var. oleifera Metzg. Rybs
Brassica rapa L. var. rapa (L.) Thell. Rova
Bromus arvensis L. Renlosta
Bromus inermis Leyss. Foderlosta
Camelina sativa (L.) Crantz Oljedådra
Cannabis sativa L. Hampa
Capsicum annuum L. Paprika
Caragana spp. Ärtbuske
Chaenomeles Lindl. Rosenkvitten
Chrysanthemum spp. Krysantemum
Clematis L. Klematis
Cornus spp. Kornell, snöbär
Crocosmia spp. Crocosmia
Cucumis melo L. Melon
Cucumis sativus L. Gurka
Cynosurus cristatus L. Kamäxing
2Senaste lydelse 1994:106
Dactylis glomerata L. Hundäxing
Daucus carota L. Morot
Dianthus caryophyllus L. Nejlika
Dracaena spp. Dracena
Euonymus spp. Spindelträd
Euphorbia spp. Julstjärna, Kristi
törnekrona
Festuca spp. Svingel
Festulolium spp. Rajsvingel
Ficus spp. Fikus
Fragaria spp. Jordgubbar, smultron
Glycine max (L.) Merrill Sojaböna
Helianthus annuus L. Solros
Hippophae spp. Havtorn
Hordeum vulgare L. Korn
Impatiens spp. Balsamin
Kalanchoe Adans. Höstglöd, våreld
Lactuca sativa L. Sallat
Linum usitatissimum L. Lin
Lolium spp. Rajgräs
Lonicera spp. Try
Lupinus angustifolius L. Blålupin
Lupinus luteus L. Gullupin
Lycopersicon esculentum P. Mill. Tomat
Malus spp. (även grundstam) Äpple
Medicago spp. Lusern
Ornithopus sativus Brot. Seradella
Papaver somniferum L. Vallmo
Pastinaca sativa L. Palsternacka
Pelargonium L'Hér. ex Ait. Pelargon
Petroselinum crispum (Mill.) Nym.
ex A. W. Hill Persilja
Petunia spp. Petunia
Phalaris arundinacea L. Rörflen
Phaseolus coccineus L. Rosenböna
Phaseolus vulgaris L. Böna
Philadelphus spp. Schersmin
Phleum spp. Timotej
Pisum sativum L. sensu lato Ärt
Poa spp. Gröe
Populus spp. Asp, poppel
Potentilla spp. Fingerört, tok
Prunus spp. (även grundstam) Körsbär, plommon, persika,aprikos
Pyrus spp. (även grundstam) Päron
Raphanus sativus L. var. niger (Mill.)
S. Kerner Rättika
Raphanus sativus L. var. radicula Pers. Rädisa
Rhododendron spp. Azalea,
rhodo dendron
Ribes spp. (även grundstam) Vinbär, krusbär
Rosa spp. Ros, nypon
Rubus spp. Hallon, björnbär
Saintpaulia ionantha H. Wendl. Saintpaulia
Salix spp. Pil, sälg, vide
Scaveola aemula R.Br. Scaveola
Secale cereale L. Råg
Sinapis alba L. Vitsenap
Solanum tuberosum L. Potatis
Sorbus spp. Rönn
Spinacia oleracea L. Spenat
Spiraea spp. Spirea
Streptocarpus x hybridus Voss Kornettblomma
Syringa spp. Syrén
Trifolium hybridum L. Alsikeklöver
Trifolium pratense L. Rödklöver
Trifolium repens L. Vitklöver
Triticosecale Wittmack Rågvete
Triticum aestivum L. emend.
Fiori et Paol. Vete
Triticum durum Desf. Makaroni vete
Triticum turgidosecale Rågvete
Tulipa L. Tulpan
Vaccinium spp. Blåbär, lingon
Verbena spp. Verbena
Viburnum spp. Olvon
Vicia faba L. var. major Harz. Bondböna
Vicia faba L. var. minor Harz. Åkerböna
Vicia sativa L. Fodervicker
Vicia villosa Roth Luddvicker
Zea mays L. Majs
_________
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1996.
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1510) om ändring i
varumärkeslagen (1960:644)
Härigenom föreskrivs att övergångsbestämmelserna till lagen (1994:1510) om
ändring i varumärkeslagen (1960:644)1 skall ha följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
--------------------------------------------------------------------
Denna lag träder i kraft i fråga Denna lag träder i kraft i fråga
om 14 § första stycket 8) och om 14 § första stycket 8 och 9,
andra stycket samt 50 - 64 §§ tredje och fjärde stycket samt
den dag regeringen bestämmer 50 - 64 §§ den dag regeringen
och i övrigt den 1 januari bestämmer och i övrigt den 1 ja-
1995. Om en ansökan om nuari 1995. De nya bestämmel-
registrering av ett varumärke serna får sättas i kraft vid
har kungjorts före den 1 olika tidpunkter. Om en ansökan
januari 1995, skall den om registrering av ett varumärke
behandlas och avgöras enligt har kungjorts före den 1 januari
lagen i dess äldre lydelse. 1995, skall den behandlas och
avgöras enligt lagen i dess äldre
lydelse.
3 Ärendet
För nya växtsorter finns det en särskild civilrättslig skyddsform, växtföräd-
larrätt. Skyddet, som liknar patent, regleras i växtförädlarrättslagen
(1971:392) och växtförädlarrättskungörelsen (1971:393). Den som har framställt
en ny växtsort kan genom en registrering få en viss ensamrätt att yrkesmässigt
utnyttja sorten. Skyddstiden är 20 år. Ansökningar om växtförädlarrätt prövas av
Statens växtsortnämnd.
Lagstiftningen bygger på 1961 års internationella konvention för skydd av
växtförädlingsprodukter (Convention internationale pour la protection des obten-
tions végétales).
Enligt 1 § växtförädlarrättslagen skall lagen tillämpas på växtsorter som
tillhör de växtsläkten och arter som anges i en särskild bilaga till lagen. En
grundläggande förutsättning för att man skall få en ny växtsort registrerad är
alltså att den tillhör de släkten eller arter som är upptagna i bilagan. Denna
omfattar för närvarande drygt 100 släkten och arter.
Växtsortnämnden har i en framställning den 12 september 1995 till regeringen
föreslagit att växtförädlarrättslagen skall utvidgas till att omfatta Dracaena
spp. (dracena), hela släktet Euphorbia spp. (julstjärna, Kristi törnekrona),
Kalanchoe Adans. (höstglöd, våreld), hela släktet Pelargonium L'Hér. ex Ait.
(pelargon) och Philadelphus spp. (schersmin).
Vidare har Sveriges lantbruksuniversitet, institutionen för hortikulturell
växtförädling, i en framställning den 22 december 1995 föreslagit att bl.a.
Chaenomeles (rosenkvitten) och Clematis (klematis) tas upp i bilagan.
Båda framställningarna har remitterats till Statens jordbruksverk, Patent- och
registreringsverket, Konkurrensverket, Statens utsädeskontroll, Lantbrukarnas
riksförbund, Svenska Lantmännens Riksförbund, Trädgårdsnäringens Riksförbund,
Hilleshög Aktiebolag, Svalöf Weibull Aktiebolag och Sveriges Industriförbund.
Därutöver har Sveriges lantbruksuniversitets framställning remitterats till
Statens växtsortnämnd. En sammanställning av remissyttrandena finns tillgänglig
hos Justitiedepartementet (dnr Ju 95-3476).
Inom Europeiska unionen (EU) har antagits en förordning på växtförädlarrättens
område, rådets förordning (EG) nr 2100/94 av den 27 juli 1994 om gemenskapens
växtförädlarrätt. Genom förordningen infördes en gemensam europeisk
växtförädlarrätt som är gällande i alla unionens medlemsländer parallellt med de
olika staternas nationella skydd för växtsorter. Förordningen är direkt
tillämplig och gäller som lag här i landet.
Under 1995 utarbetades i Justitiedepartementet en promemoria som innehåller
ett förslag till en helt ny växtförädlarrättslag (Ds 1995:69). Promemorian tar
upp dels frågan om en svensk anslutning till en reviderad version av 1961 års
internationella växtförädlarrättskonvention, dels frågan om kompletterande
nationell lagstiftning till följd av EG-förordningen. I sistnämnda avseende
föreslås bestämmelser dels om straffansvar vid intrång i en EG-växtförädlarrätt,
dels om avgifter som skall betalas då ansökningar om EG-växtförädlarrätt ges in
till Statens växtsortnämnd. Promemorian har remissbehandlats. En sammanställning
av remissyttrandena finns tillgänglig hos Justitiedepartementet (dnr Ju 95-
4495).
Eftersom EG-förordningen har trätt i kraft och det är möjligt att ansöka om
gemenskapens växtförädlarrätt bör de kompletterande nationella bestämmelserna om
straffansvar och avgifter träda i kraft så snart som möjligt. Frågan om en ny
växtförädlarrättslag är fortfarande under beredning och den reviderade versionen
av den internationella växtförädlarrättskonventionen har ännu inte trätt i
kraft. Den del av promemorians lagförslag som rör frågor med anknytning till EG-
växtförädlarrätten behandlas därför i denna proposition.
I ärendet föreslås dessutom en ändring i lagen (1994:1510) om ändring i
varumärkeslagen (1960:644).
Lagrådet
Förslaget om växtförädlarrättslagen innehåller, förutom en komplettering av
bilagan, endast två paragrafer. Den första av dem svarar mot 65 § första
meningen varumärkeslagen (1960:644) och den andra mot 66 § första meningen i
samma lag. De nämnda paragraferna, som granskades av Lagrådet, infördes som en
följd av en EG-förordning om gemenskapsvarumärken (prop. 1995/96:26). I förhål-
lande till dessa paragrafer har endast justeringar gjorts som föranleds av den
aktuella skyddsformens annorlunda benämning. Lagförslaget är i fråga om änd-
ringarna av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
Lagförslaget har därför inte granskats av Lagrådet. Detsamma gäller lagförslaget
rörande lagen (1994:1510) om ändring i varumärkeslagen (1960:644). Det
lagförslaget innehåller enbart en komplettering av en uppräkning i en övergångs-
bestämmelse av vilka delar av lagen som regeringen får sätta i kraft.
**FOOTNOTES**
1 Ändrad genom 1995:1278.
4 Europeiska gemenskapens växtförädlarrätt
År 1990 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till en förordning om
ensamrätt till växtsorter (Proposal for a Council Regulation [EEC] on Community
plant variety rights, COM [90] 347). Rådet antog den 27 juli 1994 förordning
(EG) nr 2100/94 om gemenskapens växtförädlarrätt. Förordningen publicerades i
gemenskapernas officiella tidning den 1 september 1994 (EGT Nr L 227) och trädde
i kraft samma dag. Enligt övergångsbestämmelserna blev dock flertalet artiklar
inte tilllämpliga förrän den 27 april 1995. Från och med detta datum blev det
möjligt att ansöka om gemenskapens växtförädlarrätt (EG-växtförädlarrätt).
Genom förordningen inrättas en möjlighet att genom en enda ansökan få skydd
för en växtsort inom hela Europeiska unionen (EU). Ett centralt register skall
föras av gemenskapens växtsortmyndighet, vars slutliga lokalisering ännu inte är
bestämd. Tills vidare bedriver myndigheten sin verksamhet i Bryssel.
Förordningen innebär inte något hinder för medlemsstaterna att på nationell
nivå behålla sina skyddssystem. Däremot skall det inte vara möjligt att få en
och samma växtsort skyddad både på nationell nivå och inom EG-systemet (artikel
3 och 92).
EG-förordningens bestämmelser är tillämpliga på alla växtsläkten och växt-
arter.
I EG-förordningen gäller som grundläggande skyddsförutsättningar att växt-
sorten är ny, särskiljbar, likformig och stabil (artikel 6-10).
När det gäller EG-växtförädlarrättens omfattning och innebörd görs i artikel
13.2 en uppräkning av sju slags åtgärder som inte får vidtas utan tillstånd.
Dessa åtgärder är: produktion eller reproduktion (uppförökning), behandling med
avseende på förökning, erbjudande till försäljning, försäljning eller annan form
av saluföring, export från gemenskapen, import till gemenskapen samt lagring i
syfte att utföra någon av de nyss nämnda åtgärderna.
Generellt fordras tillstånd när förfarandena innebär befattning med sortbe-
ståndsdelar. Därutöver utsträcker EG-förordningen ensamrätten också till skördat
material, men endast på villkor att detta erhållits genom att sortbeståndsdelar
använts utan tillstånd.
En EG-växtförädlarrätt ger inte skydd för enbart den registrerade växtsorten
utan även för vissa närbesläktade sorter, däribland s. k. väsentligen avledda
sorter (artikel 13.5). Sådana sorter kan framställas genom att man med hjälp av
genteknik modifierar en sort som förädlats fram på traditionell väg. Genom att
skyddsomfånget utsträcks till väsentligen avledda sorter får den sortinnehavare
som har växtförädlarrätten till den ursprungliga sorten även ensamrätt till den
sort som blir resultatet av en sådan avledningsprocedur.
Av artikel 13.8 följer en viss generell begränsning av EG-växtförädlarrätten.
Där sägs att utövandet av rätten inte får strida mot föreskrifter som antagits
på grund av vissa, särskilt angivna allmänna intressen, bl.a. miljöskydd och
säkerställande av konkurrens.
Frågan om undantag för jordbrukare (farmer's privilege) regleras i artikel 14.
Principen framgår av artikel 14.1, där det anges att jordbrukare skall ha rätt
att på marken inom sina egna jordbruksföretag använda skördeprodukter av en
skyddad sort för förökningsändamål, om skördeprodukterna erhållits genom odling
av marken inom företaget. Detta gäller dock inte hybridsorter eller syntetiska
sorter.
Jordbruksundantaget gäller inte generellt. I artikel 14.2 anges på vilka
växtarter undantaget är tillämpligt. Samtliga arter är att hänföra till fo-
derväxter, spannmål, potatis eller olje- och fiberväxter.
Vidare sägs i artikel 14.3 att de närmare villkoren för tillämpningen av
undantagsbestämmelsen skall anges i tillämpningsföreskrifter som skall utformas
på grundval av vissa uppräknade principer. Till dessa principer hör att det
skördade materialet får rensas antingen av lantbrukaren själv eller av någon
uppdragstagare. Vidare fastslås att småbrukare inte skall behöva betala
ersättning till sortinnehavaren. Vissa riktlinjer för vilka som skall anses vara
småbrukare anges också. Den ersättning som andra jordbrukare än småbrukare kan
åläggas att betala skall vara betydligt lägre än licensavgiften.
I artikel 15 anges ett antal begränsningar av gemenskapsväxtförädlarrättens
rättsverkningar. Inskränkningarna omfattar åtgärder av privat natur utan
affärsmässiga syften, experimentellt bruk och utnyttjande i syfte att förädla
fram andra växtsorter (breeder's exemption). Därutöver anges uttryckligen att
EG-växtförädlarrätten inte heller omfattar de nya sorter som framställs med
hjälp av den skyddade sorten, såvida inte bestämmelsen i artikel 13.5 om bl. a.
väsentligen avledda sorter är tillämplig. Slutligen klargörs i artikel 15 att
ensamrätten är begränsad i den mån det behövs för att principerna i artikel 13.8
(allmänna intressen), 14 (jordbruksundantag) och 29 (tvångslicens) skall kunna
upprätthållas.
I artikel 16 slås fast att principen om regional konsumtion gäller inom EU.
Ensamrätten utsläcks alltså för växtmaterial som med förädlarens samtycke har
överlåtits inom gemenskapen.
Reglerna om användning av rätt benämning i artiklarna 17 och 18 ger vid handen
att det finns en skyldighet för var och en som utnyttjar växtdelar av en skyddad
sort i kommersiella sammanhang att använda den registrerade benämningen. Vidare
är det inte tillåtet att använda en sådan benämning, eller en beteckning som kan
förväxlas med en sådan, för någon annan växtsort som tillhör samma eller en
besläktad växtart.
Skyddstiden för gemenskapens växtförädlarrätt är 25 år (artikel 19). För vin
och träd är dock skyddstiden 30 år. Ensamrätten kan upphöra i förtid om
sortinnehavaren avstår sin rätt.
Om det visar sig att någon av de grundläggande skyddsförutsättningarna inte
var uppfylld när EG-växtförädlarrätt beviljades, skall Växtsortmyndigheten
enligt artikel 20 förklara ensamrätten ogiltig. När det gäller likformighets-
och stabilitetskraven skall bristen leda till ogiltighet endast om ensamrätten
beviljades huvudsakligen på grundval av information och dokument som sökanden
tillhandahöll.
För det fall det uppdagas att EG-växtförädlarrätt har beviljats en annan
person än den som är berättigad, skall rätten förklaras ogiltig, om den inte
förs över till den som har bättre rätt.
Enligt artikel 21 finns även en möjlighet för Växtsortmyndigheten att upphäva
en EG-växtförädlarrätt med verkan endast för framtiden. Detta kan ske om
likformighets- och stabilitetskraven inte längre är uppfyllda. Vidare kan
ensamrätten upphävas om rättsinnehavaren underlåter att tillhandahålla material
för efterkontroll, att föreslå annan benämning eller att betala föreskriven
avgift. Detsamma gäller om rättsinnehavaren eller hans ombud inte längre
uppfyller de krav som gäller beträffande medborgarskap och hemvist.
Av artiklarna 22 - 29 framgår att förordningen behandlar EG-växtförädlarrätten
som en förmögenhetstillgång som kan överlåtas, helt eller delvis upplåtas (li-
cens), utmätas osv.
Den förmögenhetstillgång som ensamrätten representerar skall i första hand
anses finnas i det medlemsland där sortinnehavaren har sitt hemvist, säte eller
driftställe enligt vad som är antecknat i växtsortregistret.
En EG-växtförädlarrätt får överlåtas endast till den som uppfyller kraven
rörande medborgarskap och skyldighet att i vissa fall ställa ombud.
Reglerna om tvångslicens innebär att den som önskar få sådan licens kan ansöka
om det hos Växtsortmyndigheten. Även medlemsstater och kommissionen är behöriga
att göra ansökningar om att någon person eller viss kategori av personer skall
beviljas tvångslicens.
Generellt gäller att tvångslicens får beviljas bara på grund av något allmänt
intresse. Växtsortmyndigheten skall fastställa skäliga villkor för licensen. Det
kan gälla tidsbegränsning av utnyttjandet och betalning av licens.
Växtsortmyndigheten är ensam behörig att besluta om tvångslicens för en EG-
växtförädlarrätt. Medlemsstaternas domstolar och myndigheter får alltså inte
bevilja sådan licens.
EG-växtförädlarrätt kan beviljas endast efter ansökan hos EG:s växtsort-
myndighet. Visserligen kan ansökan ges in till en nationell myndighet, men denna
skall då vidarebefordra handlingarna till Växtsortmyndigheten för prövning.
En ansökan skall enligt artiklarna 53 och 54 prövas av Växtsortmyndigheten i
både formellt och materiellt hänseende. Den materiella granskningen omfattar
också en teknisk undersökning som skall utföras av särskilda provningsanstalter.
Vid dessa skall som regel provodlingar av växtsorten göras.
Om Växtsortmyndigheten finner att det inte finns några hinder mot att bevilja
ensamrätt, skall ansökan bifallas (artikel 62). I samband därmed skall
myndigheten också pröva om den benämning som sökanden har föreslagit kan
godkännas. Visar det sig däremot att villkoren inte är uppfyllda, skall ansökan
avslås (artikel 61). Hindret kan vara av såväl formell som materiell natur.
Växtsortmyndighetens beslut kan överklagas hos myndighetens över-
prövningsenhet, Överklagandenämnden. Var och en som berörs av ett beslut har
talerätt (artikel 68). Överklagandenämndens beslut får i vissa fall överklagas
hos EG-domstolen.
I artikel 94 anges de gärningar som utgör intrång i en EG-växtförädlarrätt.
Det första fallet är att någon utför någon av de sju åtgärder som anges i
artikel 13.2 utan att vara berättigad till detta. Hit hör t. ex. yrkesmässig
försäljning av beståndsdelar av en skyddad växtsort.
Det andra fallet är att någon underlåter att använda växtsortens korrekta
benämning när detta är obligatoriskt.
Som ett tredje fall anges användning av en skyddad sorts benämning, eller en
snarlik benämning, på en annan växtsort på ett sätt som strider mot vad
förordningen föreskriver.
Enligt artikel 94.1 kan två sanktioner komma ifråga då någon gör sig skyldig
till ett intrång. För det första kan en domstol förbjuda fortsatta intrång. För
det andra föreskrivs i artikel 94.1 att den som begått ett intrång skall betala
rimlig ersättning. Denna ersättningsskyldighet synes vara oberoende av om någon
oaktsamhet kan läggas intrångsgöraren till last.
I de fall där intrång begås uppsåtligen eller av försumlighet kan ytterligare
skadeståndsansvar komma ifråga enligt artikel 94.2. Om försumligheten är ringa,
kan skadeståndet jämkas. I fråga om skadeståndets beräkning tillämpas enligt
artikel 97 nationell rätt.
Talan om skadestånd - liksom talan om bättre rätt till en EG-växtförädlarrätt
- skall väckas vid nationell domstol.
Av artikel 107 följer att medlemsstaterna skall se till att överträdelser
straffsanktioneras och att straffskalan är densamma som vid intrång i den
motsvarande rätt som följer av inhemsk lag.
5 Förslag till ändringar i växtförädlarrättslagen
5.1 Utvidgning av växtförädlarrättslagens tillämpningsområde
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Växtförädlarrättslagens tillämpningsområde skall|
| utvidgas till att omfatta Chaenomeles (rosenkvitten), Clematis |
| (klematis), Dracaena spp. (dracena), Euphorbia spp. |
| (julstjärna, Kristi törnekrona), Kalanchoe Adans. (höstglöd, vår-|
| eld), Pelargonium L'Hér. ex Ait. (pelargon) och Philadelphus |
| spp. (schersmin). |
--------------------------------------------------------------------
Växtsortnämndens förslag: Växtsortnämnden föreslår att växtförädlarrättslagens
tillämpningsområde utvidgas att omfatta dracena, hela släktet Euphorbia
(julstjärna, Kristi törnekrona), höstglöd, våreld, hela släktet pelargon samt
schersmin.
Lantbruksuniversitetets förslag: Lantbruksuniversitetet föreslår att sorter av
Hippophae spp. (havtorn), Chaenomeles (rosenkvitten), Aronia (bäraronia) och
Clematis (klematis) skall kunna bli föremål för växtförädlarrätt.
Remissinstanserna: Samtliga remissinstanser tillstyrker förslagen eller lämnar
dem utan erinran.
Skälen för regeringens förslag: För att omfattas av växtförädlarrätt bör,
enligt vad som för närvarande gäller, ett växtsläkte eller en växtart vara
odlingsbar och således tillhöra kulturväxterna. Det bör också finnas ett behov
av att skydda sorter av släktet eller arten i fråga. Det måste slutligen finnas
en möjlighet att prova sorterna för registrering (jfr SOU 1969:15 s. 73 f.).
I likhet med Växtsortnämnden respektive Lantbruksuniversitetet och samtliga
remissinstanser anser regeringen att det finns förutsättningar att låta sorter
av rosenkvitten, klematis, dracena, hela släktet Euphorbia, höstglöd, våreld,
hela släktet pelargon samt schersmin omfattas av växtförädlarrätt. Regeringen
föreslår därför att växtförädlarrättslagens tillämpningsområde utvidgas till att
omfatta sådana sorter.
Den nu gällande lagens tillämpningsområde omfattar redan havtorn och
bäraronia. Lantbruksuniversitetets framställan beträffande dessa arter
föranleder därför inte något förslag från regeringens sida.
5.2 Lagstiftning till följd av EG-växtförädlarrättens tillämplighet i Sverige
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: I växtförädlarrättslagen införs bestämmelser om|
| straffansvar för intrång i en EG-växtförädlarrätt och om att avgift|
| skall betalas då en ansökan om EG-växtförädlarrätt ges in till |
| Växtsortnämnden för vidare befordran till gemenskapens växtsort-|
| myndighet. |
--------------------------------------------------------------------
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens (se pro-
memorian s. 133).
Remissinstanserna: Remissinstanserna tillstyrker förslaget eller lämnar det
utan erinran.
Skälen för regeringens förslag: Reglerna i EG-förordningen om gemenskapens
växtförädlarrätt innehåller bestämmelser om skadestånd m.m. vid överträdelse av
växtförädlarrätten (sjätte delen i förordningen). Bestämmelserna om sanktioner
omfattar emellertid inte - som en följd av kompetensfördelningen inom EU -
regler om ansvar. I artikel 107 föreskrivs i stället att medlemsstaterna skall
vidta alla nödvändiga åtgärder för att se till att samma straffbestämmelser
gäller för överträdelser av gemenskapens växtförädlarrätt som för intrång i en
nationell växtförädlarrätt. Reglerna i växtförädlarrättslagen om straffansvar
vid intrång i en växtförädlarrätt bör alltså göras tillämpliga också på intrång
i gemenskapens växtförädlarrätt.
Enligt artikel 49.2 kan en ansökan om gemenskapens växtförädlarrätt ges in
till en nationell myndighet för vidare befordran till Växtsortmyndigheten.
Myndigheten får ta ut en avgift som inte får överstiga de administrativa
kostnaderna för att ta emot och vidarebefordra ansökan.
I Sverige är det Växtsortnämnden som är behörig att ta emot ansökningar.
Regeringen föreslår att den som ger in en ansökan till Växtsortnämnden för
vidare befordran enligt artikel 49.2 skall betala en avgift och att regeringen
får bemyndigande att bestämma beloppet.
6 Ändringar i lagen (1994:1510) om ändring i varumärkeslagen (1960:644)
Hösten 1994 genomfördes vissa ändringar i varumärkeslagen (1960:644), bl.a. som
en följd av Sveriges tillträde till det s.k. Madrid-protokollet (prop.
1994/95:59, bet. 1994/95:LU7, rskr. 1994/95:108. SFS 1994:1510). Ändringarna i
denna del innebar dels att vissa nya paragrafer rörande registrering m.m. av
varumärken enligt Madrid-protokollet infördes i varumärkeslagen (50 - 64 §§) och
dels att 14 § första stycket kompletterades med en ny punkt 8 enligt vilken
varumärkesregistrering enligt Madridprotokollet skall kunna vara hinder för
senare registrering av nationella varumärken. I övergångsbestämmelserna
bemyndigades regeringen att bestämma när dessa ändringar skulle träda i kraft.
Regeringen har ännu inte bestämt när ändringen i 14 § skall träda i kraft.
Hösten 1995 genomfördes ytterligare ändringar i varumärkeslagen. Dessa
ändringar var en följd av rådets förordning (EG) nr 40/94 av den 20 december
1993 om gemenskapsvarumärken (prop. 1995/96:26, bet. 1995/96:LU6, rskr.
1995/96:66, SFS 1995:1277). Ändringarna innebar bl.a. att gemenskapsvarumärken
skall kunna vara hinder för senare registrering av nationella varumärken.
Eftersom 1994 års ändringar med anledning av Madrid-protokollet inte trätt i
kraft genomfördes 1995 års ändringar bl.a. genom införande av en ny punkt 8 i 14
§ första stycket; i 14 § infördes vidare två nya stycken. Dessa ändringar trädde
i kraft den 1 januari 1996. Samtidigt beslutades om en ändring i lagen 1994:1510
i de delar den ännu inte trätt i kraft. Ändringen innebär bl.a. att den regel
som i 1995 års lagstiftningsärende återfinns under punkt 8 i 14 § första stycket
i stället återfinns under punkt 9 medan punkt 8 i likhet med vad som ursprungli-
gen föreskrevs tar sikte på registreringar enligt Madrid-protokollet (se SFS
1995:1278). I lagstiftningsärendet gjordes emellertid ingen ändring i över-
gångsbestämmelserna till 1994 års ändringar. Till följd härav saknas bemyndi-
gande för regeringen att till fullo sätta i kraft de bestämmelser som riksdagen
har beslutat om.
Denna brist bör omgående åtgärdas genom en ändring i övergångsbestämmelserna
till lagen (1994:1510) om ändring i varumärkeslagen. Det föreslås att så sker.
7 Kostnader
På grund av införandet av gemenskapens växtförädlarrätt kommer troligen antalet
ansökningar om nationell växtförädlarrätt att minska. Det förhållandet att det
blir möjligt att skydda växtsorter av ytterligare några släkten och arter kan
inte antas kompensera denna minskning. Den minskade arbetsbörda som införandet
av gemenskapens växtförädlarrätt torde innebära för Växtsortnämnden motsvaras av
minskade intäkter från ansöknings- och årsavgifter.
För det arbete som nämnden måste lägga ned på mottagande och vidarebefordran
av ansökningar om EG-växtförädlarrätt kommer nämnden att kompenseras genom
avgifter.
Kriminaliseringen av intrång i EG-växtförädlarrätten kan inte förväntas leda
till någon ökad belastning för domstolarna eller åklagarväsendet. Marknaden,
aktörerna och växtsorterna är desamma oavsett om ett visst förfarande utgör
intrång i en nationell växtförädlarrätt eller en EG-växtförädlarrätt. Det finns
därför ingen anledning att anta att det totala antalet brott på
växtförädlarrättens område kommer att öka. Under de 25 år som det har funnits
ett växtförädlarrättssystem i Sverige har det, såvitt är känt, inte förekommit
några brottmål enligt växtförädlarrättslagen.
Vid en samlad bedömning finns det således inte grund för att anta att de
föreslagna ändringarna kommer att leda till några ökade utgifter för staten.
8 Författningskommentar
8.1 Förslaget till lag om ändring i växtförädlarrättslagen (1971:392)
51 §
Den som ger in en ansökan om gemenskapens växtförädlarrätt till Växtsortnämnden
för vidare befordran enligt artikel 49.2 i rådets förordning (EG) nr 2100/94 av
den 27 juli 1994 om gemenskapens växtförädlarrätt skall betala en avgift med det
belopp som regeringen bestämmer.
Paragrafen lägger en skyldighet på sökanden att betala en avgift för ansökan som
ges in till Växtsortnämnden och bemyndigar regeringen att bestämma avgiftens
belopp.
52 §
Vid intrång i en gemenskapens växtförädlarrätt tillämpas bestämmelserna i 36 §
om ansvar för intrång i en växtförädlarrätt.
Genom denna paragraf uppfyller Sverige skyldigheten enligt artikel 107 i
förordningen om gemenskapens växtförädlarrätt att i nationell lagstiftning
straffbelägga intrång i gemenskapens växtförädlarrätt. Som nämnts i avsnitt 4
anges i artikel 94 de gärningar som utgör intrång i gemenskapens
växtförädlarrätt.
8.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1510) om ändring i varumär-
keslagen (1960:644)
Övergångsbestämmelserna
Denna lag träder i kraft i fråga om 14 § första stycket 8 och 9, tredje och
fjärde stycket samt 50 - 64 §§ den dag regeringen bestämmer och i övrigt den 1
januari 1995. De nya bestämmelserna får sättas i kraft vid olika tidpunkter. Om
en ansökan om registrering av ett varumärke har kungjorts före den 1 januari
1995, skall den behandlas och avgöras enligt lagen i dess äldre lydelse.
Ändringen har behandlats i avsnitt 6.
JUSTITIEDEPARTEMENTET
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 7 mars 1996.
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Peterson,
Hellström, Thalén, Freivalds, Persson, Tham, Blomberg, Hedborg, Andersson,
Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Freivalds
_________________
Regeringen beslutar proposition 1995/96:177 Ändringar i växtförädlarrättslagen
m.m.
Rättsdatablad
--------------------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som inför, Celexnummer för bak-
ändrar, upphäver eller omliggande EG-regler
upprepar ett
normgivningsbemyndi-
gande
--------------------------------------------------------------------
Växtförädlarrättslagen 51 § 394R2100
(1971:392)