Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:174 ·
Hämta Doc ·
Producentansvar för uttjänta bilar, m.m.
Ansvarig myndighet: Miljödepartementet
Dokument: Prop. 174
Regeringens proposition
1995/96:174
Producentansvar för uttjänta bilar, m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 28 mars 1996
Göran Persson
Anna Lindh
(Miljödepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
Regeringen föreslår riktlinjer för hur ett producentansvar för uttjänta bilar
skall fungera i Sverige. Producenterna skall ta hand om dessa bilar på ett
miljöriktigt sätt och återvinna och återanvända materialet som ingår i bilarna.
På detta sätt kan avfallsmängderna minimeras vid skrotning av bilar och behovet
av nytt material kan därmed minskas. Den föreslagna ordningen skall direkt eller
indirekt styra tillverkarna av bilar att konstruera bilar som är anpassade för
en hög grad av återvinning.
Regeringen avser att reglera producentansvaret genom att med stöd av
bemyndigandet i renhållningslagen (1979:596) meddela föreskrifter om
producentansvar. För att underlätta införandet av producentansvaret föreslår
regeringen vidare en ändring av straffbestämmelsen i renhållningslagen såvitt
avser producentansvaret.
I propositionen behandlas också frågor som rör bilskrotnings-anläggningarna
och bilskrotningslagen (1975:343). Regeringen föreslår regler om
återvinningshantering vid anläggningarna. Regeringen föreslår också att
bilskrotarna får rapporteringsskyldighet om återanvändning och återvinning av
material från skrotade bilar. Naturvårdsverket blir enligt förslaget central
tillsynsmyndighet enligt bilskrotningslagstiftningen.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1997.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 3
2.1 Förslag till lag om ändring i renhållningslagen (1979:596) 3
2.2 Förslag till lag om ändring i bilskrotningslagen (1975:343)
5
3 Ärendet och dess beredning................................. 6
4 Producentansvar för uttjänta bilar......................... 6
4.1 Införande av ett system med producentansvar för uttjänta
bilar............................................... 12
4.2 Producentansvarets närmare innehåll................. 15
4.3 Straffansvar vid överträdelser av producentansvar... 19
5 Behov av ändringar i bilskrotningssystemet................. 20
5.1 Bilskrotningsfonden................................. 21
5.2 Bilskrotarnas rapporteringsskyldighet............... 23
5.3 Skärpt miljöhantering vid
bilskrotningsanläggningarna ....................... 23
5.4 Återvinningshantering vid
bilskrotningsanläggningarna........................ 25
5.5 Tillsynsfrågor...................................... 25
6 Uppföljning av producentansvaret........................... 27
7 Författningskommentarer.................................... 27
7.1 Förslaget till lag om ändring i renhållningslagen (1979:596)
27
7.2 Förslaget till lag om ändring i bilskrotningslagen (1975:343)
28
Bilaga 1 Kretsloppsdelegationens sammanfattning av sin rapport... 29
Bilaga 2 Författningsförslag i Kretsloppsdelegationens rapport... 32
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanserna...................... 40
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 mars 1996.... 41
Rättsdatablad.................................................... 42
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag tilllag om ändring i renhållningslagen
(1979:596),
2. antar regeringens förslag till lag om ändring i bilskrotningslagen
(1975:343),
3. godkänner vad regeringen anför om inriktningen av ett producentansvar för
uttjänta bilar (avsnitt 4.1 och 4.2),
4. godkänner vad regeringen föreslår om avskaffandet av den högre
skrotningspremien för fordon i bruk (avsnitt 5.1),
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i renhållningslagen (1979:596)
Härigenom föreskrivs i fråga om renhållningslagen (1979:596)
dels att 24 § skall ha följande lydelse,
dels att det i lagen skall införas en ny paragraf, 8 a §, av följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
8 a §
Om det behövs för att främja
återanvändning eller återvinning
av material av sådana skrotbilar
eller delar av skrotbilar som
avses i bilskrotningslagen
(1975:343), får regeringen eller
den myndighet som regeringen
bestämmer meddela föreskrifter om
demontering eller hantering av
skrotbilar eller delar av
skrotbilar.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-----------------------------------------------------------------------
24 § 1
Till böter eller fängelse i högst
sex månader skall den dömas som med Till böter eller fängelse i högst
uppsåt eller av oaktsamhet sex månader skall den dömas om med
1. bryter mot 7 § första stycket, uppsåt eller av oaktsamhet
2. bryter mot 7 § andra stycket 1. bryter mot 7 § andra stycket,
genom att yrkesmässigt eller 2. bryter mot 7 § andra stycket
annars i större omfattning samla genom att yrkesmässigt eller
in och forsla bort avfall, annars i större omfattning samla
3. inte fullgör vad som åligger in och forsla bort avfall,
honom enligt föreskrift som 3. inte fullgör sina skyldigheter
meddelats med stöd av 9 a §, enligt föreskrifter som meddelats
4. bryter mot föreskrift som med stöd av 9 a §.
meddelats med stöd av 6 b §.
-----------------------------------------------------------------------
I ringa fall döms inte till ansvar.
Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet inte fullgör sin
skyldighet enligt 18 § andra stycket eller 19 § som fastighetsinnehavare.
Till ansvar för gärning enligt första eller tredje stycket döms inte om ansvar
kan ådömas enligt brottsbalken.
Den som överträtt vitesföreläggande eller vitesförbud döms inte till ansvar
enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet eller förbudet.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
**FOOTNOTES**
1 Senaste lydelse 1993:1619.
2.2 Förslag till lag om ändring i bilskrotningslagen (1975:343)
Härigenom föreskrivs att det i bilskrotningslagen (1975:343) skall införas två
nya paragrafer, 12 och 13 §§, av följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
--------------------------------------------------------------------
12 §
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet
för bilskrotare att till den
myndighet som regeringen bestämmer
lämna uppgifter om
återanvändningsgrad, återvinnings-
grad eller andra förhållanden som
rör de skrotbilar som bilskrotaren
har tagit hand om.
13 §
Statens naturvårdsverk utövar den
centrala tillsynen över efter-
levnaden av denna lag och av
föreskrifter som har meddelats med
stöd av lagen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997.
3 Ärendet och dess beredning
Kretsloppsdelegationen (M 1993:A) har på uppdrag av regeringen i rapporten
Förslag till producentansvar för uttjänta bilar i Sverige (Rapport 1995:9)
redovisat förslag till hur ett producentansvar för bilar kan utformas.
Delegationen föreslår också vissa åtgärder för att öka miljöhänsynen vid
skrotningsanläggningarna samt för att förbättra tillsynen över dessa och
kontrollen över uttjänta bilar. En sammanfattning av delegationens rapport finns
i bilaga 1. Författningsförslag i kretsloppsdelegationens rapport finns i bilaga
2.
Delegationen har i sitt arbete haft överläggningar med biltillverkare och
bilimportörer i Sverige samt med deras branschorganisation
Bilindustriföreningen. Därvid har den närmare utformningen av ett
producentansvar för bilar diskuterats och synpunkter har inhämtats.
Bilindustriföreningen har för Kretsloppsdelegationen presenterat ett ramverk för
ett miljöanpassat omhändertagande av uttjänta bilar. Vidare har
Bilindustriföreningen presenterat ett åtagande om producentansvar och en
utvecklad systembeskrivning över det tänkta producentansvaret.
Kretsloppsdelegationens rapport är remissbehandlad av Miljödepartementet. En
förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av
remissyttrandena finns tillgänglig i Miljödepartementet (dnr M95/2825/6).
Lagrådet
Förslaget till ändring i 24 § renhållningslagen (1979:596) innebär att
straffbestämmelsen för producentansvar upphävs. När bestämmelsen infördes
föranledde förslaget i denna del inte något yttrande av Lagrådet (prop.
1992/93:180, bet. 1992/93: JoU 14, rskr. 1992/93:344). Mot denna bakgrund är
förslaget att nu upphäva bestämmelsen av den beskaffenheten att Lagrådets
hörande skulle sakna betydelse.
4 Producentansvar för uttjänta bilar
Dagens bilskrotningssystem
Regler om bilskrotning i Sverige infördes år 1975 och finns i bilskrotningslagen
(1975:343) och bilskrotningsförordningen (1975:348).
Skrotningsintyg, som visar att en skrotbil omhändertagits för skrotning, får
endast utfärdas av auktoriserad skrotare eller av kommun som inrättat upplag
eller annat mottagningsställe för skrotbilar. Skrotningsintyg berättigar
bilägaren till skrotningspremie och avregistrering av bilen och därmed till
befrielse att betala bilskatt samt att ha fordonet försäkrat.
Premien finansieras genom avgifter på nyregistrerade fordon.
Auktorisation av bilskrotare meddelas av länsstyrelsen. Auktorisationen
innebär en kontroll av att bilskrotaren dels har behövliga tillstånd för att
driva verksamheten, dels driver verksamhet på sätt som är förenligt med dessa
tillstånd och med gällande lagstiftning om bebyggelse, naturvård och miljöskydd
samt har tillgång till nödvändig maskinell utrustning.
Utgångspunkter för ett producentansvar för uttjänta bilar
I riksdagens beslut år 1975 om återvinning och omhändertagande av avfall lades
principen om producentens ansvar för avfallshanteringen fast (prop. 1975:32,
bet. 1975:JoU 10, rskr. 1975:161). Principen innebär att innan produktionen av
en vara påbörjas, bör det vara känt hur avfall från både produktionsprocesser
och uttjänta varor skall tas om hand.
I propositionen om riktlinjer för en kretsloppsanpassad samhällsutveckling,
den s.k. kretsloppspropositionen, behandlad av riksdagen år 1993, anfördes bl.a.
att i ett samhälle med hög konsumtion av varor kan avfallsmängden i sig vara ett
miljöproblem och att ett större ansvar borde läggas på producenterna att
miljöanpassa varorna (prop. 1992/93:180, bet. 1992/93:JoU14, rskr.1992/93:344).
Målsättningen måste vara att öka återvinningen och återanvändningen av
samhällets resurser och att därmed förebygga uppkomsten av avfall. Ett effektivt
sätt att uppnå detta var att ålägga den som producerar en vara att ta hand om
varan när den är uttjänt. Propositionen innefattade också vissa ändringar i
renhållningslagen (1979:596).
Av renhållningslagen framgår sålunda att med producent avses den som
yrkesmässigt tillverkar, importerar eller försäljer en vara eller en
förpackning. Med producent avses även den som i sin yrkesmässiga verksamhet
frambringar avfall som fordrar särskilda åtgärder från renhållnings- eller
miljövårdssynpunkt. I renhållningslagen bemyndigas regeringen
eller myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om skyldighet
för producenterna att se till att avfallet av de varor eller av de förpackningar
som de tillverkar, importerar eller säljer eller att avfallet från sådan
verksamhet som de bedriver bortforslas, återanvänds, återvinns eller omhändertas
på sätt som kan krävas för en miljömässigt godtagbar avfallshantering.
Föreskrifterna får även avse skyldighet att märka en vara eller förpackning samt
att lämna uppgifter om insamling, återanvändnings- och återvinningsgrad eller
andra förhållanden.
Regeringen har hittills med stöd av bemyndigandet i renhållningslagen meddelat
förordningar om producentansvar för returpapper (1994:1205), för förpackningar
(1994:1235) samt för däck (1994:1236).
I det nämnda riksdagsbeslutet år 1993 om riktlinjer för en kretsloppsanpassad
samhällsutveckling lades fast att dagens bilskrotningssystem skall utformas till
ett återvinningssystem, där tillverkare och importörer har fysiskt och
ekonomiskt ansvar att ta tillbaka uttjänta bilar och att återvinna material från
dem.
Det är nu dags att närmare utforma ett sådant återvinningssystem med
producentansvar för bilar. Redan idag finns regler enligt
miljöskyddslagstiftningen och kemikalielagstiftningen som syftar till att skydda
hälsa och miljö vid hanteringen av skrotbilar. Detta är dock inte tillräckligt
för att driva utvecklingen åt rätt håll. Drivkraften i ett återvinningssystem
för bilar måste vara sådana åtgärder som stimulerar biltillverkarna att
konstruera bilar som är anpassade för en mycket hög grad av återvinning med
minskat behov av nytt råmaterial som följd.
En uttjänt bils delar och material är resurser som bör utnyttjas på ett både
miljömässigt och ekonomiskt godtagbart sätt. Det är bilproducenterna som såväl
fysiskt som ekonomiskt ytterst bör ansvara för att uttjänta bilar tas om hand på
ett miljöriktigt sätt och att material och komponenter återanvänds eller
återvinns. Samverkan mellan den kompetens som finns i olika berörda sektorer i
näringslivet är dock en nödvändig faktor i denna utveckling. Producenterna måste
samarbeta med bilskrotningsbranschen, fragmenteringsföretag, material- och
komponenttillverkare och andra aktörer på marknaden. Även myndigheter och
konsumenter har sin del i utvecklingen och måluppfyllelsen.
Den omställning mot kretslopp och producentansvar som nu pågår inom skilda
verksamheter förändrar eller kommer att förändra på flera sätt arbetsvillkoren
för dem som är sysselsatta i berörda verksamheter. I det fortsatta arbetet med
att forma producentansvaret bör därför också beaktas frågor om utbildning,
arbetsvillkor och förebyggande av arbetsmiljörisker under medverkan av berörda
parter. Detta är självfallet viktigt också vad avser bilåtervinningen, särskilt
beträffande de äldre bilarna som kan innehålla farliga kemiska ämnen och
produkter. Regeringen vill betona vikten av att berörda myndigheter, främst
Arbetarskyddsstyrelsen och Kemikalieinspektionen samverkar med berörda bransch-
respektive arbetstagarorganisationer för att därigenom bättre tillgodose
arbetsmiljökrav samt förebygga hälso- och miljörisker.
En helhetssyn på bilens miljöbelastning
Producentansvar för uttjänta bilar är ett medel för att minska bilens
miljöbelastning. En helhetssyn på bilens miljöbelastning under hela dess
livscykel omfattar emellertid miljöpåverkan ända från utvinning av råvara, vid
tillverkning, under användning och till avfallsledet. Hela livscykeln behöver
således beaktas för att på sikt utveckla mer miljöanpassade bilar.
Åtgärderna för att komma tillrätta med miljöbelastningen är skiftande. För att
minska trafikens miljöbelastning behövs ett brett angreppssätt. Arbete med denna
inriktning bedrivs inom det av Statens naturvårdsverk initierade samarbetet Ett
Miljöanpassat Transportsystem. En annan åtgärd är information till bilköparen.
Idag ges ingen möjlighet för den enskilde bilkonsumenten att vid inköpet
medvetet välja en bil som t.ex. består av återvunnet material. Det är inte
heller möjligt för konsumenten att jämföra andra faktorer som påverkar den
totala miljöpåverkan under bilens livslängd. Bilens miljöklass och deklarerade
bränsleförbrukning ger dock vägledning om dess utsläpp av avgaser och koldioxid.
Den helhetssyn som bilindustrin strävar efter i arbetet med att miljöanpassa
bilen bör återspeglas i information till bilköparen. I bilindustrins arbete med
att miljöanpassa bilen bör därför utvecklas miljövarudeklarationer som omfattar
bilens miljöpåverkan under hela livscykeln, inklusive avfallsledet.
Miljövarudeklarationer kan komma att bli betydelsefulla också vid offentlig
upphandling.
I detta sammanhang kan nämnas att Naturvårdsverket har startat ett
samarbetsprojekt med Kemikalieinspektionen och Nämnden för Offentlig Upphandling
i syfte att ta fram underlag och sprida information om hur miljöhänsyn kan
tillgodoses i samband med offentlig upphandling samt ge exempel på detta.
Naturvårdsverkets rapport Offentlig upphandling med miljöhänsyn (SNV Rapport
4508) utgör en första studie inom detta projekt. I rapporten finns bl.a.
vägledning för miljöanpassad upphandling av fordon.
En utgångspunkt vid formulering av vad en miljövarudeklaration kan innehålla
beträffande bilar kan vara krav som uppköpare idag ställer på miljöinformation
om bilar. Exempel på sådana krav, förutom de om bränsleförbrukning, kan vara
krav på information om eventuell förekomst i bilen av nickel, krom, kvicksilver,
kadmium, bromerande flamskyddsmedel och klorininnehållande plaster. Annan
information kan gälla uppgifter om att bilen är förberedd för demontering och
materialåtervinning genom märkning.
Ett arbete har påbörjats med den svenska bilindustrin om information och
märkning med avseende på bilars miljö-, energieffektivitets- och
säkerhetsegenskaper. Syftet är att underlätta konsumenternas val vid bilköp.
Arbetet bedrivs av Vägverket. En första konsumentinformation om bilars
säkerhetsegenskaper avses att publiceras senast sommaren 1996.
Eftersom bilindustrin är i hög grad internationell och många av de bilar som
säljs i Sverige är tillverkade utomlands i likhet med att svensk bilindustri
exporterar en stor del av sin bilproduktion bör arbetet med
miljövarudeklarationer ske i internationell samverkan. Detta gäller också det
viktiga arbetet med utbyte av farliga ämnen t.ex. bromerade flamskyddsmedel,
ftalater och bly.
Pågående aktiviteter som rör bilåtervinning
I dag återvinns ca 75 viktprocent av en personbils stål- och metallmaterial.
Resten deponeras eller förbränns. Äldre bilar är inte konstruerade med beaktande
av återvinningsaspekter. Läget är ett annat i dag. Exempelvis består
plastmaterialet i de bilar som byggs i dag som regel av material som i stor
utsträckning är återvinningsbart. Detta medför att dessa bilar kommer att vara
återvinningsbara i en betydligt större utsträckning än de äldre bilarna.
Det är emellertid viktigt att utvecklingsarbetet för t.ex. ökad säkerhet och
minskad bränsleförbrukning inte leder till att materialåtervinning försvåras,
utan att utredningen i dessa frågor bedrivs parallellt. Bilindustrin har redan
inlett diskussioner med myndigheterna om utbyte av vissa farliga kemiska
produkter. Statens naturvårdsverk och Kemikalieinspektionen bör fortlöpande
följa detta arbete.
Erfarenheter från den svenska bilindustrin visar att den arbetar med sikte på
att få till stånd återvinning av så gott som allt material i bilar. Exempel på
pågående arbete är Environmental Recycling in Scandinavia (ECRIS). I ECRIS AB
ingår Volvo Personvagnar AB samt fragmenterings- och demonteringsföretag. Inom
ett nätverk kring ECRIS pågår bl.a. projekt om miljöbedömning med metodik för
livscykelanalyser, materialåtervinning samt projekt för utveckling av
demonteringsmetoder och verktyg. Ett nätverk har också byggts upp där Saab
Automobile AB, myndigheter, högskolor m.fl. ingår i syfte att utnyttja
tillgänglig kompetens inom området.
Saab Automobile AB har under år 1995 i samarbete med lokala bilförsäljare och
bildemonterare genomfört ett projekt för återvinning av skrotmaterial som
uppstår hos bilskrotarna och i återförsäljarnas normala reparationsverksamhet.
Det förbrukade materialet sorteras i plåt, plast, glas, vätskor, däck och
batterier. Bildemonterarna hämtar materialet från återförsäljaren och inkluderar
det i sin normala hantering. Dessutom ingår i projektet att utvärdera logistik
med avseende på insamling och vidare transport av återvunnet material till
materialtillverkare. Försöksverksamhet pågår också med att återvinna plast från
uttjänta bilar.
Bilindustriföreningen samarbetar med ECRIS och Saab i nämnda projekt.
Bilindustriföreningen har också nyligen tagit initiativ till bildandet av en
samrådsgrupp för berörda näringar och myndigheter. Syftet är bl.a. att gruppen
skall behandla frågor som har samband med bilåtervinning.
Sveriges Bilskrotares Riksförbund samarbetar i olika sammanhang med
bilindustrin samt arbetar för en miljöanpassad bilskrotning.
Utvecklingen internationellt och inom EU beträffande producentansvar för bilar
Det ekonomiska producentansvaret ligger i linje med de principer som tillämpas
inom EU. I rådets direktiv 75/442/EEG av den 15 juli 1975 om avfall (ändrat
genom rådets direktiv 91/156/EEG) föreskrivs att i enlighet med principen om att
"förorenaren betalar" skall kostnaderna för bortskaffande av avfall belasta
- den innehavare som låter en insamlare eller ett företag som avses i
direktivets artikel 9, hantera avfallet och/eller
- de tidigare innehavarna eller tillverkaren av den produkt från vilken avfallet
härrör.
Principen om förorenarens betalningsansvar (Polluter Pays Principle) är väl
förankrad i internationella sammanhang. Principen kan sägas innebära att
förorenaren skall bära kostnaderna för åtgärder som anbefalls av myndigheterna i
syfte att säkerställa att miljön befinner sig i ett acceptabelt tillstånd. Det
innebär vidare att kostnaderna skall återspeglas i priset på de varor och
tjänster som givit upphov till föroreningarna.
EU:s avfallspolicy (Council Resolution of 7 May 1990 on waste policy 90/C
122/02) anger bl.a. följande prioritetsordning för hantering av avfall:
1. förebyggande av uppkomst av avfall
2. återvinning och återanvändning
3. säkert slutligt omhändertagande av avfall.
Inom EU tillhör skrotbilar en av de avfallsströmmarna som prioriterats och
som ansetts behöva utredas med avseende på bl.a. återvinning. En arbetsgrupp
under kommissionen har år 1994 lagt fram ett förslag till strategi för
miljöanpassad insamling och återvinning av skrotbilar i medlemsländerna. Syftet
med den föreslagna strategin är att förebygga uppkomsten av avfall, att utveckla
teknik för återvinning och att påverka design och användning av bilar. Inom
kommissionen pågår för närvarande arbete med att utfärda ett direktiv om
skrotbilar med utgångspunkt i detta förslag. Arbetsgruppens förslag innehåller
bl.a. återanvändnings- och återvinningsmål, skyldighet för biltillverkarna att
tillhandahålla information om förekomst av miljöfarliga ämnen i bilarna och att
upprätta demonteringsmanualer. Vidare föreslår arbetsgruppen att miljöfarliga
vätskor dräneras och att komponenter och material som innehåller miljöfarliga
ämnen demonteras så att fragmenteringsavfallet inte betraktas som miljöfarligt
avfall. Fragmenteringsavfall är också en av de avfallsströmmar som prioriterats
inom EU:s avfallsarbete.
I några medlemsländer har system för återvinning och hantering av uttjänta
bilar redan införts. I t.ex. Nederländerna finns en frivillig överenskommelse
mellan staten å ena sidan och bilproducenter, bilskrotare, bilverkstäder och
plåtverkstäder å andra sidan. Den 1 januari 1995 infördes en statlig
återvinningsavgift på alla nya bilar. Avgiften betalas till en fond som
administreras av bilproducenterna. Från fonden utbetalas bidrag till demonterare
och återvinnare för att utveckla återvinningsverksamheter t.ex.
kvalitetssäkringssystem för olika material, stimulera marknaden för återvunnet
material från bilar och utveckla nya användningsområden för återtaget material.
I Frankrike finns sedan år 1993 också en överenskommelse mellan staten och
franska bilproducenter, fragmenterare, bilskrotare, stål-, metall- och
plastindustri samt underleverantörer om bl.a. återvinnings- och
återanvändningsmål.
I Storbritannien bildades år 1991 ett konsortium (ACORD) med syfte att
återvinna och slutligt ta omhand uttjänta bilar på ett miljöanpassat sätt. I
konsortiet ingår biltillverkare och importörer, tillverkare av delar och
komponenter, representanter för återvinnings- och avfallsindustrin,
fackföreningar och företrädare för staten. En överenskommelse har också ingåtts
mellan den brittiska regeringen och berörda industrigrenar om åtgärder för att
bl.a. minska miljöbelastningen i samband med bilskrotning samt att minska
avfallsmängden till deponi.
Den tyska bilindustrin, bilimportörerna, berörda underleverantörer och
bilskrotare har nyligen frivilligt åtagit sig ansvaret för att bygga upp system
för återtagning och återvinning av uttjänta bilar i Tyskland.
Också i andra EU-medlemsstater har system för återvinning av bilar införts
eller vart fall påbörjats.
Bilindustrin bedriver i internationell samverkan projekt om bl.a.
återvinningsfrågor. Den europeiska bilindustrins gemensamma sammanslutning,
ACEA, är i samband med bilåtervinning ett forum för informationsutbyte för bl.a.
tekniska frågor rörande materialanvändning och materialåtervinning. Inom Europa
har bilindustrin också enats om att samarbeta inom bilåtervinningsområdet.
Det nu sagda visar att olika former för producentansvar för uttjänta bilar
redan har införts eller förbereds i flera länder i EU. Att nu lägga ett ansvar
för uttjänta bilar på bilproducenterna i Sverige ligger således i linje med
utvecklingen i övriga Europa.
Riksdagen har, som tidigare redan nämnts, lagt fast att bilskrotningssystemet
skall utformas till ett återvinningssystem där tillverkare och importörer har
fysiskt och ekonomiskt ansvar att ta tillbaka uttjänta bilar och återvinna
material från dem. Regeringen anser därför att ett sådant system nu bör införas
också i Sverige.
Anmälan till EU-kommissionen
Ett förslag om det tänkta producentansvaret måste anmälas till EU-kommissionen
enligt rådets direktiv 83/189/EEG av den 28 mars 1983 om ett
informationsförfarande beträffande tekniska standarder och föreskrifter, ändrat
genom direktiven 88/182/EEG och 94/10/EG.
Regeringen avser att efter avslutad riksdagsbehandling i frågan om
producentansvar för uttjänta bilar, till kommissionen anmäla ett förslag till
förordning härom.
4.1 Införande av ett system med producentansvar för uttjänta bilar
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Ett producentansvar för uttjänta bilar i |
| Sverige bör införas. Regeringen avser att meddela föreskrifter om|
| producentansvar med utgångspunkt i de bemyndiganden som redan |
| finns i renhållningslagen (1979:596). |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer med regeringens bedömning att
införa ett producentansvar. Delegationen avser dock att producentansvaret skall
regleras tillsammans med bilskrotnings-verksamheten i en bilåtervinningslag.
Remissinstanserna: Remissinstanserna är överlag positiva till att införa
producentansvar för uttjänta bilar. Vissa instanser bl.a. Konkurrensverket,
Statskontoret, Riksrevisionsverket och Naturvårds-verket stödjer ett lagstadgat
producentansvar. Andra, t.ex. Kommerskollegium, Vägverket, Bilindustriföreningen
och Sveriges bilskrotares riksförbund, anser att producentansvaret bör bygga på
frivillighet. Statskontoret ansluter sig till delegationens förslag till
återvinningslag. Ett flertal instanser anser att delegationens lagförslag
innebär en alltför hög detaljeringsnivå. Kammarrätten i Jönköping är kritisk mot
den lagstiftningsteknik som delegationen föreslår.
Skälen för regeringens bedömning: Den svenska bilindustrin har genom
Bilindustriföreningen förklarat sin avsikt att ta ett frivilligt producentansvar
för bilar (Bilindustriföreningens ramverk för framtida system för miljöanpassat
omhändertagande av uttjänta fordon i Sverige (september 1994) och
bilproducenternas åtagande för uttjänta bilar (juni 1995). Bilindustriföreningen
har också utvecklat en systembeskrivning för ett nytt miljö- och resursanpassat
system för svensk bilåtervinning (maj 1995). Bilproducenterna har i sitt
åtagande angett att de avser att ta sitt producentansvar i nära samarbete med
bilskrotningsbranschen och andra berörda branscher.
Regeringen anser i likhet med Kretsloppsdelegationen och flertalet
remissinstanser att producentansvar för uttjänta bilar nu bör införas i Sverige.
Enligt propositionen om riktlinjer för en kretsloppsanpassad
samhällsutveckling (prop. 1992/93:180), bör frivilliga lösningar eftersträvas om
de miljöpolitiska målen kan uppnås på denna väg. Det finns ändå situationer där
det krävs lagstiftning för att åstadkomma önskat resultat. En lagstiftning är
inte heller under alla omständigheter en nackdel för företagen, t.ex. för att nå
konkurrensneutralitet.
Regeringen har mot bakgrund av det förslag Bilindustriföreningen har
presenterat övervägt möjligheten av frivilligt producentansvar. Regeringen har
dock i likhet med delegationen och flera remissinstanser kommit till den
slutsatsen att grunden för producentansvaret bör vara författningsreglerad. Ett
skäl till detta är att därmed omfattas alla producenter och systemet blir
konkurrensneutralt.
Ett annat skäl för författningsreglerat producentansvar är att statens
möjlighet till tillsyn förbättras och därmed även förutsättningarna att snabbare
via sanktioner eller ändrade regler ingripa om syftet med producentansvaret inte
uppnås.
I fråga om den valda författningsregleringen vill regeringen hänvisa till vad
som redovisats inledningsvis under avsnitt 4 om producentansvar enligt
renhållningslagen och anföra följande. Kretsloppsdelegationen har utgått
från att det inte är lämpligt att låta renhållningslagens avfallsbegrepp
avgränsa producentansvaret för bilar eftersom avfall är något som är utan värde
och som upplevs som en belastning medan bilar enligt delegationen kan antas ha
ett värde i framtiden även när de är uttjänta.
Om avfallet skall betraktas som en tillgång eller en belastning kan variera
utifrån betraktarens förutsättningar. Avfallet kan ha ett negativt värde och
ändå vara föremål för handel genom att innehavaren måste betala för att bli av
med det. Också i ett EU-rättsligt perspektiv kan avfallet som sådant väl vara
föremål för handel. Det är alltså inte det eventuella värdet på avfallet som bör
vara utgångspunkten vid ett producentansvar. Grundläggande är i stället att det
gäller en vara eller produkt som tjänat ut och som kan komma ifråga för
återanvändning eller återvinning.
Ett producentansvar för bilar som bygger på delegationens förslag ryms inom
renhållningslagens ramar. Begreppet avfall är inte enligt lagen beroende av
avfallets eventuella värde. Utgångspunkten är att ägaren av bilen gör sig av med
den för att få den skrotad. Det är alltså inte nödvändigt att skapa ett nytt
lagverk för att i sak åstadkomma, vad delegationen föreslagit. Regeringen anser
att man bör bygga vidare på de principer för producentansvar som hittills kommit
till uttryck genom kretsloppspropositionen och renhållningslagen.
Som ett ytterligare skäl till att inte använda renhållningslagens bemyndigande
för föreskrifter för producenterna har Kretslopps-delegationen angett att även
andra aktörer än producenterna, t.ex. bilskrotarna, måste ta sin del av
ansvaret. Kretsloppsdelegationen föreslår en helt ny lag, bilåtervinningslagen,
som enligt delegationen innehåller tydliga spelregler för såväl producenterna
som bilskrotarna. Med tydligt angivna spelregler blir det, enligt delegationen,
möjligt för producenter och bilskrotare att konkurrera med varandra om de
uttjänta bilarna. Samtidigt ger spelreglerna utrymme för producenterna att
samordna sina resurser där det behövs för att ta hand om det som inte har något
värde.
Regeringen delar uppfattningen att det är viktigt att möjligheterna till
konkurrens om uttjänta bilar inte hämmas i regleringen av producenternas ansvar.
I likhet med flera remissinstanser anser regeringen dock att det inte finns
behov av en så ingående reglering av ansvarsfördelningen som föreslagits av
Kretsloppsdelegationen.
Ett producentansvar för bilar kommer att förutsätta att bilproducenter och
bilskrotare i stor utsträckning samarbetar om bilskrotning. Redan detta torde
innebära att ansvarsförhållandena kan redas ut på annat sätt än genom
lagstiftning i enlighet med delegationens förslag. Sådant samarbete anges för
övrigt i bilproducenternas nämnda förslag till åtagande av producentansvar. Det
är dock viktigt att redan nu klargöra att det enligt regeringens förslag till
producentansvar för uttjänta bilar endast är bilproducenterna som har
producentansvar.
Det sagda leder till att regeringen anser att bemyndigandet enligt
renhållningslagen är tillräckligt och ändamålsenligt för att reglera
producentansvaret för bilar.
Regeringen avser att efter avslutat anmälningsförfarande i EU besluta en
förordning om producentansvar för uttjänta bilar med utgångspunkt i
renhållningslagens bemyndigande. För att i god tid sprida kunskap om de
riktlinjer som bör gälla för ett sådant ansvar är det här befogat att lämna en
närmare redogörelse för hur ett producentansvar för uttjänta bilar bör utformas.
Utgångspunkten är att ett författningsreglerat producentansvar bör ange ramarna
för ansvaret och att producenterna själva skall lämnas utrymme att bestämma den
närmare utformningen och organisationen av ansvaret. Reglerna för
producentansvaret bör vidare formuleras så att det erbjuder möjligheter till
sund konkurrens.
4.2 Producentansvarets närmare innehåll
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: |
| |
| * Producentansvaret bör omfatta alla som yrkesmässigt |
| tillverkar bilar i Sverige eller importerar bilar till |
| Sverige. |
| |
| * Personbilar, bussar och lastbilar med en vikt av högst 3 500 |
| kg bör omfattas av producentansvaret. |
| |
| * Producenter bör vara skyldiga att ta emot uttjänta bilar av |
| egen tillverkning eller egen import som lämnas till dem för |
| skrotning. |
| |
| * För bilar som förts ut på marknaden och registrerats efter det|
| att producentansvaret har trätt i kraft bör producenten ta |
| emot bilen kostnadsfritt för den siste bilägaren. |
| |
| * Producenter bör tillhandahålla demonteringsanvisningar för |
| bilar. |
| |
| * Minst 85 viktprocent av en bil bör från år 2002 tas om hand |
| vid skrotning genom återanvändning, materialåtervinning eller|
| energiutvinning. Från år 2015 bör 95 viktprocent omhändertas på|
| detta sätt. |
| |
| * Producenter bör rapportera till Statens naturvårdsverk om |
| frågor som rör producentansvaret. |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens
bedömning. Dock föreslår delegationen att en producent skall ansvara för alla
bilar av samma fabrikat som proudcenten representerar oavsett om producenten
tillverkat eller importerat just den aktuella bilen.
Remissinstanserna: De flesta instanserna tillstyrker huvuddragen av förslagen.
Landsorganisationen (LO) anser att det finns skäl att sträva efter likvärdigt
omhändertagande för samtliga fordon oavsett tillverkningsår, i den utsträckning
det är möjligt. Kammarrätten liksom Bilindustriföreningen avstyrker
delegationens förslag vad avser producentansvar för äldre bilar. Motorbranschens
Riksförbund anser att det statliga finansieringsstödet skall kvarstå för de
bilar som sålts före producentansvarets införande. Flera remissinstanser har
uttalat tveksamhet till föreslagna mål. Motormännens Riksförbund och
Bilindustriföreningen anser att målen bör anpassas till kommande EU-mål.
Kommunförbundet är tveksamt till hur kraven på högsta materialrestvikt till
deponi skall kunna kontrolleras. TCO och LO avstyrker skärpningen av maxgränsen
på 150 kg deponerat avfall eftersom det får retroaktiv verkan på bilar som redan
är i bruk.
Skälen för regeringens bedömning:
Producentbegreppet m.m.
Yrkesmässiga tillverkare och importörer av bilar bör omfattas av
producentansvaret för uttjänta bilar. Försäljningsledet bör stå utanför det
författningsstadgade ansvaret. Det finns däremot inte något hinder mot att
producenterna själva på frivillig väg utnyttjar försäljningsledet för att
underlätta för ägare av uttjänta bilar att lämna dem för skrotning.
Producentansvaret bör omfatta alla bilar med en vikt av högst 3 500 kg som
finns på marknaden när producentansvaret träder i kraft. Detta är, som redan
nämnts, också i linje med riksdagens ställningstagande till förslaget till
riktlinjer för ett nytt återvinningssystem för bilar. Detta innebär att det
nuvarande bilskrotningssystemet bör omformas till ett bilåtervinningssystem där
tillverkare och importörer har ett fysiskt och ekonomiskt ansvar att ta tillbaka
uttjänta bilar och att återvinna material från dem. Beträffande dagens bilpark
bör dock vissa inskränkningar göras i det ekonomiska ansvaret, vilket närmare
framgår nedan. Genom att producentansvar nu införs för dessa bilar bör en stark
drivkraft kunna utvecklas mot en kretsloppsanpassning av bilar.
Ansvaret bör begränsas till de bilar producenten tillverkat eller importerat.
Kretsloppsdelegationens förslag att producenten även skall ansvara för bilar som
han själv inte tillverkat eller importerat, men som är av det märke producenten
representerar leder enligt regeringens mening för långt. Såväl regeringens som
delegationens förslag innebär dock en viss risk att en producent försvinner från
marknaden och att inget producentansvar kan utkrävas. Dessa bilar omhändertas
dock inom ramen för det system som gäller för alla bilar enligt bilskrot-
ningslagstiftningen.
Privatimporten av bilar uppgår till mellan 5 000 och 6 000 bilar per år och
kommer sannolikt att öka mellan EU-medlemsstaterna. Eftersom producentansvaret
för uttjänta bilar endast föreslås omfatta yrkesmässiga importörer kommer det
för dessa bilar att inte finnas någon ansvarig producent. Enligt regeringens
mening är detta inte heller nödvändigt med hänsyn till det av syftena med
producentansvaret som innebär att driva utvecklingen mot bättre konstruerade
bilar ur återvinningssynpunkt. Det får därför anses vara tillräckligt att
privatimporterade bilar som tjänat ut kan omhändertas inom det system som gäller
enligt bilskrotningslagstiftningen.
Fordonskategorier som omfattas av producentansvar
Dagens bilskrotningssystem omfattar personbilar och bussar med tjänstevikt av
högst 3 500 kg. Vidare omfattas lastbilar med skåpkarosseri och en totalvikt av
högst 3 500 kg.
Tyngre fordon står i dag utanför detta system. För tyngre fordon har redan på
marknadsmässiga grunder utvecklats system för att ta om hand fordonen. Detta
beror på att reservdelar till dessa fordonstyper har ett stort värde. Ett stort
antal begagnade tunga fordon exporteras dessutom från Sverige till länder i
östra Europa samt till utvecklingsländer. Det finns enligt
Kretsloppsdelegationen tio anläggningar för lastbilsskrotning i Sverige där
merparten av alla tunga lastbilar slutligen skrotas och materialet återvinns.
Regeringen har erfarit att bilindustrin arbetar med att även för tunga fordon ta
fram skrotningsanvisningar som innehåller identifiering av återvinningsbart
material, omhändertagande av miljöfarliga vätskor m.m.
Regeringen konstaterar att även om principen för märkning av delar, teknisk
återvinning och återtagning bör vara samma för lättare och tyngre fordon, saknas
ännu erforderligt underlag för ett ställningstagande till ett producentansvar
för husvagnar, traktorer, tyngre lastbilar och bussar baserat på samma
ekonomiska och administrativa system som nu föreslås för lättare fordon.
Regeringen anser i likhet med bl.a. Kretsloppsdelegationen att alla
personbilar, bussar och lastbilar upp till en vikt av 3 500 kg bör omfattas av
producentansvar.
Producenternas skyldighet att ta emot uttjänta bilar och tillhandahålla
demonteringsanvisningar
Det bör ankomma på producenten att ta emot en uttjänt bil av egen tillverkning
eller egen import som lämnas för skrotning. Producenten bör själv i så
stor utsträckning som möjligt ansvara för hur mottagningen av uttjänta bilar
lämpligast skall organiseras. Utgångspunkten bör vara att systemet gör det lätt
för bilägare att lämna sin uttjänta bil till producenten. Bilindustrin anger i
sitt förslag till ramverk för ett producentansvar sin avsikt att teckna avtal
med återförsäljare och skrotare om inlämning och omhändertagande av skrotbilar.
Eftersom den uttjänta bilen kan ha ett ekonomiskt värde är det viktigt, som
tidigare har framhållits, att bibehålla konkurrensen om materialet i den
uttjänta bilen så att detta kommer såväl bilägaren som återvinningen till godo.
Förutsättningarna för en sund konkurrens på reservdelsmarknaden får inte slås
undan av producentansvaret. Därför är det nödvändigt att utforma regler som inte
ger producenten ensamrätten att förfoga över de uttjänta bilarna i alla led.
Det bör således, i likhet med dagens situation, även vara möjligt för bilägare
att kunna lämna bilen till en auktoriserad skrotare som inte är bunden av avtal
med producent. Det innebär att bilägaren kan välja att lämna bilen till
producenten och den han anlitar eller till en fristående auktoriserad skrotare.
Den nuvarande skyldigheten för auktoriserade skrotare att ta emot skrotbilar bör
också finnas kvar, eftersom det inte för alla bilar kommer att vara möjligt att
utkräva ett författningsenligt producentansvar. Den återvinningsverksamhet som
en auktoriserad skrotare bedriver i form av bl.a. reservdelsförsäljning och
materialåtervinning bör naturligtvis också inräknas i återvinningsmålen för
producentansvaret.
Självfallet har producenterna möjlighet att själva bedriva
skrotningsverksamhet som auktoriserad skrotare och därvid konkurrera med andra
auktoriserade skrotare beträffande skrotning och återvinning av uttjänta bilar.
Principen bör vara att producenterna har en skyldighet att ta emot alla
uttjänta bilar av egen tillverkning eller egen import utan att ta betalt av den
siste bilägaren, eftersom det normalt ligger inom ramen för ett producentansvar
att också ta ett fullt ekonomiskt ansvar. Denna skyldighet bör gälla för bilar
som förs ut på marknaden och registreras från och med den 1 januari 1998 eller
vid den senare tidpunkt då en förordning om producentansvar träder i kraft. Det
ankommer därför på bilproducenten att vidta lämpliga åtgärder för att göra det
möjligt att iaktta sådan skyldighet från nämnda tidpunkt.
För bilar som registrerats före denna tidpunkt bör producenterna ha en
möjlighet att ta betalt av siste bilägaren.
I avsnittet 5.1 redogörs för hur bilskrotningsfondens premiesystem påverkas av
producentansvaret.
Producenternas skyldighet att kostnadsfritt ta emot uttjänta bilar bör
inskränkas till bilar som är registrerade enligt bilregisterkungörelsen
(1972:599). Ett skäl till detta är att underlätta kontrollen över vilka bilar
som omfattas av producentansvar.
En viktig förutsättning för att återanvändning och återvinning men även
miljöriktig hantering skall ske är att producenterna upprättar anvisningar om
demontering av material och komponenter samt dränering av vätskor i de bilar
som producenten tillverkat eller fört in i landet. Regeringen avser att
föreskriva om detta i den kommande förordningen om producentansvar för uttjänta
bilar.
Återanvändnings- och återvinningsmålen
Ett viktigt mål med producentansvaret är att få till stånd en ökad
återanvändning och återvinning av material samt en minskad mängd avfall till
deponi. Det bör åligga producenten att se till att dessa mål uppnås. Mängden
avfall till deponi bör gradvis minimeras. Det är därför inte tillräckligt att
ange ett procentuellt mål för hur mycket material som högst får deponeras. Genom
att en viktgräns dessutom anges för hur mycket avfall som får deponeras kan en
utveckling stimuleras mot lättare och mer material- och energisnåla
återvinningsbara bilar.
Följande mål bör vara vägledande i detta arbete. För uttjänt bil som omfattas
av producentansvaret och som skrotas från 2002 bör minst 85% av bilen beräknat
på nybilsvikten i genomsnitt per tillverkare omhändertas genom återanvändning
och återvinning. Härvid bör gälla prioriteringsordningen återanvändning,
materialåtervinning och energiutvinning. Det innebär att högst 15% av bilens
vikt, beräknat på ovan beskrivet sätt får deponeras.
För bil som skrotas från år 2015 bör målet skärpas så att minst 95% av bilen
beräknat på nybilsvikten i genomsnitt per tillverkare omhändertas genom
återanvändning och återvinning. Härvid bör samma prioriteringsordning gälla. Det
innebär att högst 5% av bilens vikt beräknat på ovan beskrivet sätt får
deponeras.
Producenternas rapporteringsskyldighet
För att statsmakterna skall kunna följa hur producentansvaret efterlevs bör
producenterna vara skyldiga att informera central myndighet om sitt arbete med
omhändertagande, återvinning m.m. av bilar. Regeringen anser att
Naturvårdsverket bör ha funktionen som central myndighet i detta avseende och
avser att föreskriva om detta i den kommande förordningen om producentansvar för
uttjänta bilar.
4.3 Straffansvar vid överträdelser av producentansvar
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen bör få en möjlighet att för varje|
| föreskrift om producentansvar föreskriva om en överträdelse av |
| föreskriften skall vara förenad med bötesstraff eller inte. Därför|
| bör straffbestämmelsen i 24 § 4 renhållningslagen (1979:596) |
| upphävas. Bestämmelsen innebär att alla föreskrifter om |
| producentansvar är förenade med straffsanktioner vid överträdelse.|
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Enligt 6 b § renhållningslagen får regeringen
eller den myndighet regeringen föreskriver meddela föreskrifter om skyldighet
för producenterna att se till att avfallet av de varor eller av de förpackningar
som de tillverkar, importerar eller säljer eller avfallet från sådan verksamhet
som de bedriver bortforslas, återanvänds, återvinns eller omhändertas på ett
sätt som kan krävas för en miljömässigt godtagbar avfallshantering.
Föreskrifterna får också avse skyldighet att märka en vara eller förpackning och
skyldighet att lämna uppgifter om insamling, återanvändningsgrad,
återvinningsgrad eller andra förhållanden.
Bestämmelser om producentansvar som regeringen meddelar med stöd av
bemyndigandet i 6 b § renhållningslagen blir med automatik straffbelagda genom
konstruktionen av 24 § 4 i samma lag där det sägs att den som med uppsåt eller
av oaktsamhet bryter mot föreskrift som meddelats med stöd av 6 b § skall dömas
till böter eller fängelse i högst sex månader.
All kriminalisering måste präglas av principerna om legalitet och
förutsebarhet. Straffbestämmelserna måste ges ett sådant innehåll att det är
möjligt för den enskilde att undvika att göra sig skyldig till den straffbara
gärningen. Straffbestämmelserna måste vara tillräckligt preciserade. En
straffsanktionerad skyldighet bör inte bestämmas efter en skönsmässig bedömning.
När det gäller producentansvar måste producenterna således kunna förutse vilka
konsekvenser ett agerande - eller snarare en underlåtenhet att agera - kan få
och åklagare och domstolar måste kunna bedöma om en straffbelagd gärning har
begåtts och i så fall vem som har ansvaret.
Bestämmelserna om producentansvar för uttjänta bilar måste lämna ett utrymme
för producenterna att själva bygga upp sina system för hur insamlingen skall gå
till, på vilket sätt de skall underlätta för användarna att återlämna uttjänta
produkter, hur information om insamlingssystem skall ges och hur återvinningen
skall ske m.m. Dessutom tar ofta producenterna sitt ansvar genom att samverka,
t.ex. genom insamlingsbolag, materialbolag och liknande som administrerar
insamling och återvinning. Särskilda gemensamma bolag kan också bildas som
handhar avgiftssystemet i producentansvaret. Detta kan leda till oklarheter när
det gäller det straffrättsliga ansvaret i fråga om vem som är ansvarig och i
vilken omfattning.
Med den nu gällande straffbestämmelsen i 24 § 4 renhållningslagen skulle
emellertid alla föreskrifter som regeringen meddelar om producentansvar bli
straffbelagda. Regeringen anser därför att lagen bör ändras, så att regeringen
för varje bestämmelse som ålägger producenten en skyldighet ges möjlighet att
bedöma om skyldigheten skall förenas med straffansvar eller inte. Klart
definierade skyldigheter, som att lämna uppgifter till någon myndighet och att
märka varor och liknande, bör kunna kombineras med straff. För andra
bestämmelser vars syfte snarare är att fastställa ett visst övergripande mål,
måste andra medel väljas för att uppnå efterlevnad.
En ändring av renhållningslagen i denna riktning skulle också överensstämma
med en allmän strävan mot avkriminalisering inom lagstiftningen under senare år.
I regeringens proposition Ett effektivare brottmålsförfarande (prop.1994/95:23)
uttalades att kriminalisering bör användas med försiktighet och kriminalisering
är inte alltid det enda och mest effektiva medlet för att motverka oönskade
beteenden (s. 52).
I syfte att uppnå ett effektivare producentansvar föreslår regeringen därför
att den nuvarande straffbestämmelsen i 24 § 4 renhållningslagen upphävs.
5 Behov av ändringar i bilskrotningssystemet
Ett producentansvar för uttjänta bilar som det nu föreslagna kan inte fungera
självständigt utan koppling till den bilskrotningsverksamhet som i dag finns
utbyggd i Sverige. Kretsloppsdelegationen har föreslagit en rad åtgärder som
bl.a. kompletterar producentansvaret. Regeringen delar i flertalet fall
delegationens syn på behovet av sådana åtgärder och lämnar i det följande
förslag på dessa.
Det sker en omfattande skrotning av bilar utan skrotningsintyg, s.k.
administrativ skrotning. Regeringen avser därför att ytterligare överväga
behovet av skärpning av reglerna om sådan skrotning. Även reglerna om
auktorisation kan behöva skärpas varför regeringen avser att överväga också
detta behov. När det gäller reglerna om skrotningsintyg samt avställning och
flyttning av fordon är det regeringens uppfattning att nuvarande ordning i
förening med de övriga förändringar som nu genomförs är tillräcklig för att
säkerställa miljöhänsynen.
5.1 Bilskrotningsfonden
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Den högre bilskrotningspremien för fordon i|
| bruk avskaffas. |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer i princip med regeringens
förslag.
Remissinstanserna: Flertalet remissinstanser tillstyrker delegationens förslag
eller tar inte ställning.
Skälen för regeringens bedömning: I bilskrotningssystemet ingår regler om en
bilskrotningspremie som utfaller till bilägaren om fordonet avregistrerats på
grund av skrotningsintyg. De fordon som skrotningspremie utgår för är
personbilar med vikt över 400 kg, bussar med totalvikt av högst 3 500 kg samt
lastbilar med skåpkarosseri och med totalvikt av högst 3 500 kg.
Från bilskrotningsfonden kan också - i mån av tillgängliga medel - ges bidrag
till kommuner för att bekosta och samla in övergivna bilar i naturen och ställa
i ordning platser där de stått. Vidare kan bidrag ges under viss tid till
verksamhet för materialåtervinning av delar från fordon.
Premien finansieras genom avgifter på dessa fordonsslag, i de fall
försäljningsskatt skall betalas för fordonen enligt lagen (1978:69) om
försäljningsskatt på motorfordon. Även privatimporterade fordon omfattas således
av sådan avgift. Avgiftsskyldiga är tillverkare eller importörer eller i vissa
fall - t.ex. vid privatimport - ägaren av bilen. Skrotningsavgiften betalas i
samband med att bilen blir registrerad första gången i det svenska bilregistret.
Skrotningsavgifterna uppbärs sedan den 1 januari 1995 av Vägverket. Avgifterna
bildar bilskrotningsfonden som administreras av Vägverket. Fonden uppbär ingen
ränta. Fondens saldo uppgår till ca 168 miljoner kronor (31 december 1995).
I bilskrotningslagen (1975:343) ges bemyndigande till regeringen att meddela
föreskrifter om premiens och avgiftens storlek. Premiens storlek har ändrats ett
flertal gånger under årens lopp. I enlighet med riksdagens skrivelse (prop.
1990/91:90, bet. 1990/91:JoU30, rskr. 1990/91:338) införde regeringen år 1991 en
differentierad bilskrotningspremie i syfte att få till stånd en ökad utskrotning
av äldre bilar i bruk. Premien är 1 500 kronor för bilar som skrotas inom nio
månader efter tidpunkt för godkänd årlig kontrollbesiktning. För övriga bilar är
premien 500 kronor. Enligt kretsloppsdelegationen kan den högre premiens avsedda
funktion som incitament för utskrotning av äldre bilar i trafik ifrågasättas.
Bilindustrin har i sina analyser av bilskrotningsfonden dragit samma slutsatser.
Regeringen gör därför bedömningen att den högre premien för bilar som skrotas
senast nio månader efter tidpunkt för godkänd årlig kontrollbesiktning kan
avskaffas.
Bilskrotningsavgiftens storlek har också ändrats ett flertal gånger, senast år
1993, och uppgår nu till 1 300 kronor.
Det finns ingen koppling i fonden till det enskilda fordonet mellan inbetald
avgift och utbetald premie. Systemet är uppbyggt så att intäkter till fonden
från avgifter skall fortlöpande finansiera premieutbetalningar från fonden.
Systemet innebär att fondens likviditet är känslig för förändringar i balansen
mellan nybilsförsäljning och utskrotning. Årligen utskrotas mellan 150 000 till
200 000 fordon som omfattas av bilskrotningssystemet. Enligt prognoser gjorda av
Bilindustriföreningen och Handelns utredningsinstitut kommer försäljningen av
nya bilar att uppgå till mellan 180 000 och 250 000 under de närmaste åren.
Syftet med bilskrotningspremien när den infördes var att den skulle utgöra en
ekonomisk stimulans för att få till stånd en tillfredsställande skrotning, dvs.
bilägaren skulle därmed förmås att lämna den uttjänta bilen till en auktoriserad
skrotare.
Regeringen anser att det är nödvändigt att, även vid ett producentansvar,
behålla rätten till en skrotningspremie för bilägaren. Avsikten med premien är
att den skall utgöra en drivfjäder för bilägaren att lämna bilen till skrotning
och inte låta den bli stående på någon tomt eller i naturen.
Innan ett system med producentansvar har utvecklats fullt ut är det enligt
regeringens bedömning lämpligt att, åtminstone tills vidare, behålla den
nuvarande statliga fondlösningen, dvs. staten administrerar inbetalningen av
skrotningsavgifter och utbetalning av skrotningspremier.
Regeringen avser att ändra bilskrotningspremier och avgifter samtidigt som en
förordning om producentansvar träder i kraft.
Demonterings- och återvinningsprojekt pågår hos bilskrotare och producenter i
samarbete med andra berörda branscher med syfte bl.a. att utveckla effektiva och
miljöanpassade skrotningsverksamheter för uttjänta bilar. Regeringen utgår
därför från att effektiva skrotnings- och återvinningstjänster utvecklas så att
oskälig kostnadsutveckling inte uppkommer för sådana tjänster. Regeringen avser
att noga följa kostnadsutvecklingen för bilskrotning även under de kommande
åren.
Regeringen avser också att följa den statliga bilskrotningsfondens utveckling
regelbundet så att regeringen kan vidta eventuellt nödvändiga korrigeringar
genom avgifts- och premieändringar. Syftet med sådana åtgärder är att säkra
utskrotningen av de bilar som förts in på marknaden före år 1998, eller vid den
senare tidpunkt då en förordning om producentansvar träder i kraft, så att
bilarna inte lämnas i naturen i stället för att skrotas.. Ett annat syfte är att
säkerställa utskrotningen av de bilar för vilka det inte finns någon ansvarig
producent eller vid andra likartade situationer. Regeringen återkommer till
denna fråga under avsnitt 6.
5.2 Bilskrotarnas rapporteringsskyldighet
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen eller den myndighet som |
| regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldighet för |
| bilskrotarna att lämna uppgifter om återanvändning och återvinning|
| av skrotbilar och andra förhållanden som rör de skrotbilar som |
| bilskrotarna tagit hand om. Uppgifterna skall lämnas till den |
| myndighet som regeringen bestämmer. En bestämmelse om detta |
| införs i bilskrotningslagen. |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Hanteringen av skrotbilar skall dokumenteras
så att hanteringen lätt kan överblickas. Av dokumentationen skall bl.a. framgå i
vilken omfattning skrotbilen blir föremål för återanvändning och återvinning.
Riktigheten av de dokumenterade uppgifterna skall intygas genom skrotningsintyg.
Skrotningsintyget skall redovisas bl.a. till producenterna.
Remissinstanserna: Har antingen inte haft någon erinran eller inte tagit
ställning till delegationens förslag.
Skälen för regeringens förslag: Ett viktigt syfte med producentansvar för
varor är att materialet i uttjänta varor återanvänds eller återvinns. Det är
producentens ansvar att varorna är konstruerade så att detta är möjligt. Däremot
är det inte nödvändigt att producenten i varje enskilt fall är fysiskt delaktig
i att återanvändningen eller återvinningen sker. Tillvaratagandet av delar och
komponenter för återanvändning och återvinning som sker vid bilskrotningsföretag
skall naturligtvis tillgodoräknas producenterna. Bilskrotare bör därför kunna
åläggas en skyldighet att rapportera sådana uppgifter till en myndighet.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer bör få meddela
föreskrifter om denna skyldighet.
En bestämmelse härom bör införas i en ny paragraf i bilskrotningslagen.
5.3 Skärpt miljöhantering vid bilskrotningsanläggningarna
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: En miljöriktig hantering av skrotbilar |
| vid bilskrotningsanläggningarna behöver säkerställas genom att |
| särskilda föreskrifter om iakttagande av försiktighetsmått |
| utfärdas. |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer i sak med regeringens
bedömning.
Remissinstanserna: Flera remissinstanser, däribland Statens naturvårdsverk,
Bilindustriföreningen och Sveriges bilskrotares riksförbund är positiva till
delegationens förslag i denna del. Andra remissinstanser har inte haft någon
erinran mot eller inte tagit ställning till förslaget.
Skälen för regeringens bedömning: Reglerna för bilskrotning är i grunden
desamma som när de först trädde i kraft år 1975 och är inte anpassade för dagens
krav på miljöanpassad skrotning av bilar eller för att minimera avfallets
farlighet. Det fanns två uttalade miljöpolitiska mål med införandet av
bilskrotningssystemet år 1975, nämligen att förhindra att skrotbilar lämnas i
naturen och att få bukt med problemen med de från miljösynpunkt dåligt skötta
skrotbilsupplagen.
Det första målet har i huvudsak uppnåtts. Däremot kvarstår i förhållandevis
stor utsträckning problemet med de dåligt skötta skrotupplagen i vilket även
inkluderas brister i den miljömässiga hanteringen vid demontering och skrotning
av uttjänta bilar.
Bilskrotningsanläggningarnas miljöpåverkan består i huvudsak av utsläpp av
spilloljor och andra miljöfarliga vätskor till mark och vatten, buller samt
hantering av avfallet. Vid demontering kan spill av motorolja, oljor från
växellåda m.m., bromsvätska, kylarvätska och drivmedel förekomma. Blyhaltig
batterisyra kan läcka ut i miljön om batterierna inte förvaras på säkert sätt.
Stoft och organiska ämnen kan släppas ut till luften t.ex. i samband med
demontering med svetsutrustning.
Vid långvarig förvaring av bilvrak utomhus kan korrosion leda till att
tungmetaller som kadmium, nickel, krom och koppar läcker ut till mark och
vatten. PVC-plast i inredning och kabelhöljen och underredsmassa kan i äldre
bilmodeller innehålla kadmiumhaltiga stabilisatorer förutom andra miljöfarliga
tillsatsämnen. Stoppning, textil, instrumentpaneler, kretskort och vissa andra
komponenter kan innehålla olika typer av bromerade flamskyddsmedel. PCB kan
också förekomma i elektriska komponenter från äldre bilmodeller. Bly finns i de
vikter som används till balansering av bilhjul och som avlagringar i motor och
avgassystem.
I likhet med Kretsloppsdelegationen och flera remissinstanser anser regeringen
att reglerna för hanteringen av miljöfarliga och andra kemiska ämnen vid
bilskrotningsanläggningarna behöver skärpas.
Redan i dag gäller en allmän skyldighet för alla som yrkesmässigt hanterar en
kemisk vara - dvs. en vara som innehåller eller har behandlats med ett kemiskt
ämne eller beredning - att iaktta de försiktighetsmått som anges i 5 § lagen
(1985:426) om kemiska produkter om varan på grund av sina egenskaper kan befaras
medföra skada på människor eller i miljön. Skyldigheten framgår av 2 § andra
stycket förordningen (1985:835) om kemiska produkter och gäller utan att någon
särskild föreskrift har meddelats. Enligt 30 § samma förordning får emellertid
Statens naturvårdsverk meddela särskilda föreskrifter om försiktighetsmått under
förutsättning att det finns skäl med hänsyn till skyddet av den yttre miljön.
Regeringen anser mot bakgrund av de miljöproblem som finns på
bilskrotningsanläggningarna att regler om försiktighetsmått vid hanteringen av
skrotbilar måste införas.
5.4 Återvinningshantering vid bilskrotningsanläggningarna
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen eller den myndighet regeringen |
| bestämmer får meddela föreskrifter om demontering eller annan |
| hantering av skrotbilar för att främja återanvändningen eller |
| återvinning av material. Bemyndigandet införs i en ny paragraf i|
| renhållningslagen (1979:596). |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer i princip med regeringens
förslag.
Remissinstanserna: Har antingen inte haft någon erinran mot eller inte
särskilt kommenterat delegationens förslag.
Skälen för regeringens förslag: Utöver vad som är direkt påkallat av
miljöhänsyn är det också angeläget att demontering och annan hantering av
skrotbilar sker med beaktande av återvinningsaspekten. Om demontering och
hantering sker så att återanvändning och återvinning främjas minskar behovet av
råvaror och avfallsdeponier.
Genom en lagändring 1990 infördes i 2 a § renhållningslagen (1979:596) en
allmän bestämmelse om att avfallshantering skall ske på ett sådant sätt att
åtgärder som underlättar återanvändning och återvinning av avfallet främjas, om
det behövs för att spara råvaror eller energi eller med hänsyn till miljövården
(prop. 1989/90:100 (bil. 16), JoU 16, rskr. 241). Det synsätt som låg bakom
denna lagändring har senare utvecklats ytterligare i bl.a. reglerna om
producentansvar.
När det gäller bilskrotningsverksamheten kommer sannolikt eventuella avtal
mellan producenterna och bilskrotarna att innehålla sådana villkor för
bilskrotarna som främjar återanvändningen och återvinningen. Alla bilskrotare
kommer emellertid inte att vara bundna av sådana avtal. Den allmänna
bestämmelsen i 2 a § renhållningslagen är inte tillräcklig för att aktivt driva
bilskrotarna till ökad återvinningshantering. Inte heller kan föreskrifter om
producentansvar meddelas i detta avseende.
Regeringen anser därför att det behövs en regel som gör det möjligt för
regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer att direkt föreskriva om att
skrotbilar skall tas om hand så att de angivna aspekterna beaktas. Regeringen
anser att en sådan bestämmelse bör införas som en ny paragraf i
renhållningslagen.
5.5 Tillsynsfrågor
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: I bilskrotningslagen (1975:343) införs en |
| bestämmelse om att Statens naturvårdsverk är central |
| tillsynsmyndighet enligt bilskrotningslagstiftningen. |
--------------------------------------------------------------------
Kretsloppsdelegationens förslag: Överensstämmer i sak med regeringens förslag.
Remissinstanserna: Har inte kommenterat frågan närmare.
Skälen för regeringens förslag: Regeringen har erfarit att det finns brister i
tillsynen över skrotningsanläggningarna. Det är kommunerna som i egenskap av
tillsynsorgan enligt miljöskyddslagen (1969:387) ansvarar för tillsynen över
bilskrotningsanläggningarna. Kommunerna är även tillsynsorgan enligt lagen
(1985:426) om kemiska produkter. Regeringen erinrar i detta sammanhang om att
organisations- och tillsynsfrågor ses över av Miljöbalksutredningen (1993:04).
Det saknas således inte regler för tillsynen över skrotnings-anläggningarna.
Däremot är det uppenbart att tillsynen kan förbättras och bedrivas effektivare.
Av allt att döma varierar också tillsynen mellan kommunerna. Detta kan, förutom
negativ inverkan på miljön, också innebära att ojämlika konkurrensförhållanden
uppstår mellan bilskrotare i närliggande kommuner.
Regeringen vill därför framhålla vikten av att kommunerna får vägledning i sin
tillsyn över bilskrotningsanläggningar. Statens naturvårdsverk är central
tillsynsmyndighet enligt såväl miljöskyddslagen och lagen (1985:426) om kemiska
produkter som renhållningslagen. Naturvårdsverket bör i denna egenskap samordna
kommunernas tillsynsverksamhet och bistå kommunerna i deras tillsynsarbete. Ett
exempel på sådant stöd är det branschfaktablad rörande bilskrotningsverksamhet
som verket har givit ut.
Som tidigare har framgått bör föreskrifter om miljöhantering vid
bilskrotningsanläggningarna införas. Detta är ett angeläget arbete och
regeringen förutsätter att verket följer tillsynsmyndigheternas kontroll över
att föreskrifterna efterlevs.
Ett särskilt problem är att skrotbilar kan bli stående en längre tid hos
auktoriserad skrotare i avvaktan på t.ex. att tappas på miljöfarliga oljor och
andra vätskor. Regeringen anser att riktlinjen bör vara att en uttjänt bil som
lämnas in för skrotning bör miljöhanteras, demonteras och skrotas snarast
därefter. Den slutliga skrotningen bör i de flesta fall vara genomförd senast
inom ett år från det bilen lämnades in till auktoriserad skrotare. Det ankommer
på berörda branscher att verka för en sådan snabbare utskrotning av mottagna
bilar.
Det kan i detta sammanhang erinras om att länsstyrelsen enligt
bilskrotningsförordningen (1975:348) kan bestämma högsta antal skrotbilar som
får finnas i lager hos en auktoriserad bilskrotare. På så sätt kan snabbare
omloppstider och slutskrotning tvingas fram. Även kommunerna har i sin egenskap
som tillsynsmyndighet enligt miljöskyddslagen denna möjlighet att begränsa
antalet skrotbilar. Det är regeringens uppfattning att detta slags styrmedel kan
utnyttjas mer effektivt än vad som idag synes vara fallet.
Tillsyn enligt bilskrotningslagstiftningen
Det krävs emellertid tillsynsinsatser över bilskrotarna också i ett annat
avseende än de nu redovisade, nämligen att reglerna i
bilskrotningslagstiftningen är uppfyllda. Länsstyrelserna prövar frågan om
auktorisation av bilskrotarna, återkallelse av auktorisation och andra frågor i
anslutning till detta. I länsstyrelsernas uppgifter ligger att fortlöpande hålla
sig informerade om förhållanden som har betydelse för dessa frågor. Det finns
dock behov av att länsstyrelserna kan få stöd i sitt arbete och att verksamheten
kan samordnas från centralt håll.Bilskrotningslagen innehåller inte några
tillsynsbestämmelser idag. Regeringen föreslår att bristen avhjälps genom att
Statens naturvårdsverk görs till central tillsynsmyndighet enligt
bilskrotningslagstiftningen. Valet av tillsynsmyndighet är naturligt, bl.a. med
hänsyn till att Naturvårdsverket redan har rätt att meddela
verkställighetsföreskrifter till lagen. En bestämmelse om verkets nya funktion
bör införas i bilskrotningslagen.
6 Uppföljning av producentansvaret
Utvecklingen vad gäller producentens ansvar för att iaktta sina förpliktelser
bl.a. till ökad återanvändning och materialåtervinning och måluppfyllelse samt
utvecklingen vad gäller miljöanpassad skrotning bör följas upp med regelbundet
återkommande kontroller.
I sådan kontroll bör vidare ingå att belysa den statliga bilskrotningsfondens
utveckling och ange eventuella behov av förändringar vad avser avgifter och
premier samt andra behövliga åtgärder beträffande det statliga
bilskrotningssystemet med beaktande av producentansvaret för alla uttjänta
bilar.
Regeringen avser att uppdra åt Statens naturvårdsverk, att i samverkan med
bl.a. Riksrevisionsverket och Vägverket, genomföra sådan uppföljning med en
första rapportering till regeringen före utgången av år 1999. Uppföljningen bör
ske i samverkan med berörda branschorganisationer.
7 Författningskommentarer
7.1 Förslaget till lag om ändring i renhållningslagen (1979:596)
8 a §
Regeringen, eller den myndighet regeringen bestämmer, får genom detta lagrum
rätt att utfärda föreskrifter om återvinningshanteringen. Genom sådana
föreskrifter kan regleras bl.a. hur demontering av vissa komponenter eller
sortering av olika materialslag skall ske, allt i syfte att främja
återanvändning eller återvinning. I avsnitt 5.4 kommenteras frågan ytterligare.
24 §
Ändringen innebär att bestämmelsen under punkten om straff för överträdelser av
föreskrifter om producentansvar upphör att gälla. Ändringen får till följd att
regeringen i enlighet med 8 kap 7 § andra stycket regeringsformen kan meddela
föreskrifter om bötessanktioner för den som bryter mot föreskrifter om
producentansvar. Ändringen har närmare kommenterats under avsnitt 4.3.
7.2 Förslaget till lag om ändring i bilskrotningslagen (1975:343)
12 §
I paragrafen bemyndigas regeringen att meddela föreskrifter om den
uppgiftsskyldighet för bilskrotare som kan behövas för kontroll och genomförande
av producentansvaret för bilar. Regeringen kan lämna över åt en myndighet att
meddela sådana föreskrifter. Frågan behandlas närmare under avsnitt 5.2.
13 §
Genom paragrafen utpekas Statens naturvårdsverk som central tillsynsmyndighet
över efterlevnaden av bestämmelserna i lagen och föreskrifter meddelade med stöd
av lagen. Under avsnitt 5.5 redogörs närmare för tillsynsfunktionen.
Kretsloppsdelegationens sammanfattning av sin rapport
Kretsloppsdelegationen föreslår ändringar i det regelverk som idag gäller för
bilskrotning. Ändringarna bör genomföras oavsett förslaget om producentansvar
för uttjänta bilar införs eller inte.
Förslagen innefattar i huvudsak följande åtgärder:
All bilskrotningsverksamhet skall demontera och omhänderta miljöfarliga ämnen,
komponenter och vätskor före fragmentering. Detta syftar till att minska
miljöriskerna. Naturvårdsverket föreslås utfärda föreskrifter om demontering och
annan miljöhantering av uttjänta bilar.
För att underlätta föreskriven demontering skall bilproducenter bli skyldiga
att ta fram demonteringsanvisningar. Detta är en form av producentansvar som
föreslås oavsett om ett heltäckande producentansvar för uttjänta bilar införs
eller ej.
Bilindustrin skall senast vid utgången av år 1996 till närmast berörda
myndigheter presentera en plan för hur bilindustrin avser arbeta med utbyte till
mindre miljöfarliga ämnen, komponenter och vätskor i bilar.
All yrkesmässig bilskrotning måste vara auktoriserad. Dessutom föreslås all
auktorisation att tidsbegränsas med möjlighet till förnyad auktorisation efter
särskild prövning. De strängare auktorisationskraven syftar till miljösanering
av dagens bilskrotningsverksamhet, förbättrad och enhetlig tillsyn samt vetskap
om att bilskrotningsverksamheten utvecklas i takt med ökade miljökrav.
Alla aktörer har ett ansvar för en bättre miljöanpassad hantering av skrot-
bilar. Större krav ställs också på den siste bilägaren att lämna sin uttjänta
bil till ett miljöanpassat slutligt omhändertagande. Kraven innefattar skärpta
avställningsregler och minskade möjligheter att avregistrera bilar utan att de
faktiskt skrotats.
En bil skall inte avregistreras i samband med att den lämnas till en skrotare,
utan först när det av skrotningsintyg framgår att bilen verkligen har blivit
skrotad enligt gällande bestämmelser. Skrotningsintyget ges alltså en ny
funktion. Skrotaren blir registrerad som skrotningsansvarig ägare till bilen
till dess bilen är slutskrotad.
En aktionsplan för omhändertagande av fragmenteringsavfall skall upprättas av
Naturvårdsverket till 1996. Planen för fragmenteringsavfallet bör inriktas på
att deponering av sådant avfall från bilar upphör på sikt.
Kretsloppsdelegationen föreslår vidare att producentansvar för bilar formule-
ras i en ny bilåtervinningslag, som bör kunna träda i kraft den 1 januari 1997.
Förslagen innefattar i huvudsak följande åtgärder:
Bilproducenter (tillverkare och importörer) skall ta del i ansvaret för en
kretsloppsanpassad hantering av alla uttjänta bilar. Utifrån ett
helhetsperspektiv har producenten det yttersta ansvaret för att driva
utvecklingen mot alltmer återvinningsbara bilar och därigenom minska mängden
avfall från bilar till deponi.
Regeringen bemyndigas att formulera återanvändnings- och återvinningsmål.
Producenterna skall ansvara för att målen nås. Målen skall vara dynamiska och
möjliga att förfina allt eftersom erfarenheter vinns:
- För bilar som skrotas från och med den 1 januari 2002 till och med den 31
december 2014 får det deponerade avfallet från en genomsnittlig per fabrikat
skrotad bil inte uppgå till mer än 15 procent av samma bils jämförelsevikt
enligt särskild definition. Det deponerade avfallet får dock aldrig uppgå till
mer än 150 kg per sådan genomsnittlig bil.
- För bilar som skrotas från och med den 1 januari 2015 får det deponerade
avfallet och det med energiutvinning förbrända avfallet från en genomsnittlig
per fabrikat skrotad bil sammanlagt inte uppgå till mer än 5 procent av samma
bils jämförelsevikt enligt särskild definition. Det sålunda definierade avfallet
får dock aldrig uppgå till mer än 50 kg per sådan genomsnittlig bil.
Producenterna skall vartannat år till Naturvårdsverket lämna de uppgifter som
behövs för uppföljningen av målen.
Naturvårdsverket får närmare specificera krav på innehållet i producenternas
rapportering och vilka uppgifter i övrigt som behövs för att möjliggöra en
bedömning av måluppfyllelsen. Före utgången av år 1999 skall Naturvårdsverket
göra en utvärdering av måluppfyllelsen.
En bilåtervinningsbot införs som sanktion vid bristande måluppfyllelse.
Uttjänta bilar har ett inneboende värde som successivt kommer att öka allt
eftersom de kretsloppsanpassas. Producentansvaret formuleras så att
producentansvaret inte hindrar konkurrens om uttjänta bilar, begränsar
valfriheten för bilägaren vid inlämningen eller kommer i konflikt med
äganderätten över skrotbilen.
Producenten blir skyldig att - utan att ta betalt - ta emot uttjänta bilar av
sitt fabrikat med en totalvikt understigande 3500 kilogram. Därvid blir
producenten ägare till skrotbilen och skrotningsansvarig.
Producenten skall underlätta för bilägare att lämna sin bil till skrotning.
Producenten kan själv välja vägar till målen och organisera hanteringssystemet
så att kostnadseffektivitet lättare uppnås. Därvid kan producenter välja att
samordna sina resurser.
Skrotare blir skyldiga att ta hänsyn till producentansvaret.
- Om producenten för att underlätta återanvändning eller återvinning har
upprättat demonteringsanvisningar, skall skrotaren följa dessa.
- Innan en skrotbil fragmenteras, förbränns eller deponeras, måste skrotaren
bestämma sig för vilka delar, komponenter och material som han önskar tillgodo-
göra sig och ge producenten möjlighet att ta hand om resten (restbilen). Detta
gör det möjligt för producenten att påverka återvinningens omfattning. Om
producenten väljer att ta hand om restbilen, blir han skrotbilsägare och övertar
det fortsatta skrotningsansvaret.
Skrotare blir skyldiga att till producent redovisa hur skrotbilen avvecklats.
Kretsloppsdelegationen föreslår dessutom följande åtgärder:
En miljövarudeklaration för bilar bör tas fram där bilindustrin har
huvudansvaret.
Producenter bör utarbeta en plan för förebyggande av avfall från bilar. Planen
bör presenteras till Naturvårdsverket under år 1999.
Producenter bör märka alla komponenter och material i bilar för att underlätta
sortering och återvinning.
Den nuvarande statligt administrerade bilskrotningsfonden döps om till
bilåtervinningsfond. Den skall, enligt samma rullande princip som idag,
finansieras med en återvinningsavgift vid nyregistrering av bilar och användas
till den premie som utgår till den s.k. siste bilägaren. Dessutom föreslås en ny
återvinningspremie att utgå till producenterna för att exempelvis finansiera
olönsam återvinningshantering av bilar som omfattas av producentansvaret men som
den ifrågavarande producenten inte har fört in på marknaden eller har fört in på
marknaden före införandet av de nya producentansvarsreglerna.
Författningsförslag i Kretsloppsdelegationens rapport
Kretsloppsdelegationen föreslår en ny bilåtervinningslag i stället för
bilskrotningslagen (1975:343) vidare föreslås ändringar i lagen (1982:129) om
flyttning av fordon i vissa fall
Förslag till bilåtervinningslag
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag syftar till att åstadkomma ett sådant slutligt omhändertagande av
bilar som dels främjar återanvändning och återvinning av material och
komponenter, dels säkerställer att miljöfarliga ämnen, vätskor och komponenter
tas om hand på ett godtagbart sätt.
Producentansvar enligt denna lag kommer till uttryck där ett sådant ansvar är
nödvändigt för att hela bilen skall omfattas av de i första stycket angivna
syftena.
2 § I denna lag förstås med
auktoriserad bilskrotare: bilskrotare som av regeringen eller
förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer har auktorisation för bil-
skrotning,
bilskrotare: fysisk eller jurdisk person som utför eller avser att utföra
bilskrotning,
bilskrotning: yrkesmässigt omhändertagande av utrangerade bilar för
demontering eller slutskrotning eller för tillvaratagande av delar av sådana
bilar för försäljning,
fordonsvrak: fordon enligt definition i lagen (1982:129) om flyttning av
fordon i vissa fall,
miljöhantering: all hantering av skrotbil som omfattas av föreskrifter som
meddelats med stöd av 4 § 1,
mottagningsbevis: skriftlig handling i vilken utfärdaren bekräftar att han
förvärvat bil för skrotning enligt denna lag,
producent: den som yrkesmässigt inom landet tillverkar bilar eller hit
importerar bilar,
restbil: den del av skrotbil som enligt 14 § erbjuds producent,
skrotbil: bil som överlåtits eller överlämnats för skrotning enligt 6, 7 eller
9 §,
skrotningsintyg: skriftligt intyg om att utförd demontering eller annan
hantering av skrotbil har gjorts i enlighet med denna lag eller föreskrifter som
meddelats med stöd av lagen,
särskild hantering: all hantering av skrotbil som omfattas av sådana särskilda
bestämmelser som avses i 5 §,
återvinningshantering: all hantering av skrotbil som omfattas av föreskrifter
som meddelats med stöd av 4 § 2.
Beteckning på fordon eller i övrigt har i denna lag samma betydelse som i
bilregisterkungörelsen (1972:599).
Bilskrotning
3 § Bilskrotning får endast utföras av auktoriserad bilskrotare.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om auktorisation av bilskrotare.
4 § Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter avseende demontering eller annan hantering av skrotbilar som syftar
till att
1. säkerställa ett miljöriktigt omhändertagande av miljöfarliga ämnen, vätskor
och komponenter (föreskrifter om miljöhantering) samt
2. främja återanvändning eller återvinning av material och komponenter
(föreskrifter om återvinningshantering).
5 § I den mån bilskrotning omfattar hantering av material eller komponenter för
vilka det i lag eller förordning meddelats särskilda bestämmelser, skall för
sådan hantering de särskilda bestämmelserna tillämpas.
Överlåtelse för skrotning och skyldighet att ta emot bil som överlämnas för
skrotning
6 § Bil får överlåtas för skrotning. Sådan överlåtelse får endast ske till
auktoriserad bilskrotare eller producent.
Vid överlåtelse enligt första stycket skall förvärvaren genom mottagningsbevis
bekräfta att han förvärvat bilen för skrotning.
7 § Producent är skyldig att, utan att betinga sig något vederlag, ta emot en
bil som överlämnas till honom för skrotning. Vid sådant överlämnande skall
producenten genom mottagningsbevis bekräfta att han förvärvat bilen för
skrotning.
Skyldighet enligt första stycket avser endast bilar av samma fabrikat som
producenten tillverkar eller importerar och som har en totalvikt av högst 3.500
kilogram.
Om skyldighet enligt första stycket skulle för viss producent visa sig ha
sådan omfattning att den med hänsyn till producentens verksamhet kan anses
oskäligt betungande, får regeringen medge undantag från skyldigheten.
Producent är skyldig att informera om sin mottagningsskyldighet enligt första
stycket och att underlätta för dem som önskar att till honom överlämna bil för
skrotning.
8 § Vid producents försumlighet att ta emot en bil som överlämnas med stöd av 7
§, kan tillsynsmyndigheten besluta att bilen på producentens bekostnad skall
omhändertas och överlämnas till auktoriserad bilskrotare.
9 § Auktoriserad bilskrotare får ej vägra ta emot en bil som överlämnas till
honom för skrotning om begärt vederlag för mottagandet samtidigt erlägges. Vid
överlämnande skall bilskrotaren genom mottagningsbevis bekräfta att han
förvärvat bilen för skrotning.
10 § Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om mottagningsbevis och om sådan skyldighet som avses i 7 §
fjärde stycket.
Skrotningsansvar och skrotningsintyg
11 § Skrotbil får överlåtas eller överlämnas endast till auktoriserad
bilskrotare eller producent. Skrotningsintyg enligt 13 § som utfärdats före
eller i samband med överlåtelsen eller överlämnandet skall lämnas till
förvärvaren.
12 § Den som förvärvat skrotbil skall ombesörja att bilen blir föremål för den
miljöhantering och den särskilda hantering som avses i denna lag.
Utöver vad som följer av första stycket, skall producent som förvärvat
skrotbil eller sådan restbil som avses i 14 § ombesörja att bilen blir föremål
för den återvinningshantering som avses i denna lag.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om skrotningsansvar enligt första och andra styckena samt
om undantag från sådant ansvar.
13 § Hantering av skrotbil som omfattas av bestämmelser i denna lag eller som
meddelats med stöd av lagen, skall dokumenteras på sådant sätt att hanteringen
lätt kan överblickas. Av dokumentationen skall också framgå den omfattning i
vilken skrotbilen blir föremål för återanvändning eller återvinning. Riktigheten
i dokumenterade uppgifter skall intygas (skrotningsintyg) enligt vad som
särskilt anges i denna lag eller föreskrifter med stöd av lagen.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om skrotningsintyg och behörighet att underteckna sådant
intyg.
14 § När miljöhantering och särskild hantering har slutförts, får skrotbilens
ägare, med undantag som kan följa av bestämmelserna i andra, tredje och fjärde
styckena, inte låta fragmentera, deponera eller förbränna någon del av bilen,
dess delar eller komponenter. I den mån skrotbilens ägare inte på annat sätt
tillgodogör sig materialen eller komponenterna, skall han i stället erbjuda
dessa (restbilen) till den producent som tillverkar eller importerar bilar av
samma fabrikat som den skrotbil ur vilken restbilen uppkommit.
Bestämmelserna i första stycket avser endast bilar som har en totalvikt av
högst 3.500 kilogram.
Restbilen omfattar det som av skrotbilen återstår efter miljöhantering och
särskild hantering och som skrotbilens ägare till följd av bestämmelserna i
första stycket väljer att erbjuda producenten. Skrotbilens ägare är
skyldig att till den ansvarige producenten överlämna restbilen i den omfattning
producenten begär det. Utan hinder av bestämmelserna i första stycket får
skrotbilens ägare förfoga över den del som inte begärs överlämnad.
Genom överlämnandet av restbilen eller del av den, förvärvar producenten
äganderätten till bilen. Det som inte överlämnas anses därefter inte omfattas av
bilen.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om villkor för överlämnande av restbil.
Återanvändning och återvinning
15 § Skrotningsintyg avseende bil med en totalvikt av högst 3.500 kilogram skall
redovisas till den producent som tillverkar eller importerar bilar av samma
fabrikat som den bil intyget eller intygen avser.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om sådan redovisning som avses i första stycket.
16 § Producent skall till den förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer
redovisa omfattningen av den bilåtervinning som åsyftas med denna lag.
Redovisningsskyldighet enligt första stycket avser endast bilar av samma
fabrikat som producenten tillverkar eller importerar och som har en totalvikt av
högst 3.500 kilogram.
Redovisning skall ske enligt föreskrifter som meddelas av regeringen eller
förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer.
17 § Beträffande bilar som omfattas av redovisningsskyldighet enligt 16 §,
bemyndigas regeringen ålägga producent ansvar för uppnående av vissa angivna
återanvändnings- eller återvinningsmål.
Återvinningsavgift och återvinningspremier
18 § För att främja sådan bilåtervinning som avses med denna lag, skall det
finnas en bilåtervinningsfond som bildas av de återvinningsavgifter som skall
erläggas enligt 19 §.
Om fondens förvaltning meddelas bestämmelser av regeringen eller
förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer.
19 § Återvinningsavgift skall betalas för bil som har en totalvikt av högst
3.500 kilogram i de fall försäljningsskatt skall betalas för sådana fordon
enligt lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon. Återvinningsavgift
skall betalas även i de fall försäljningsskatt inte tas ut på grund av
bestämmelserna i 4 § andra stycket nämnda lag.
Om återvinningsavgift har betalats enligt första stycket, återbetalas avgiften
om bilen, utan att ha överlåtits eller överlämnats för skrotning enligt 6, 7
eller 9 § denna lag, förs ut ur landet och på grund därav avregistreras i
bilregistret.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om återbetalning enligt andra stycket.
20 § Bestämmelserna i lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motor-fordon med
undantag av 8, 15 och 16 §§ äger motsvarande tillämpning i fråga om
återvinningsavgift. Vidare finns bestämmelser om åter-vinningsavgift i lagen
(1984:151) om punktskatter och pris-regleringsavgifter.
21 § Ur bilåtervinningsfonden bestrids
1. kostnad för återvinningspremier,
2. bidrag till kostnad för åtgärd som vidtages av kommun för att ställa i
ordning på plats där vrak av motordrivet fordon eller upplag av sådana vrak
medför olägenhet från miljö- eller naturvårdsynpunkt,
3. bidrag under viss tid till verksamhet för materialåtervinning av delar från
personbil, buss eller lastbil.
4. bidrag till kostnad som åsamkas annan än bilägaren för omhändertagande av
bil för överlämnande enligt 7 eller 9 §.
Bidrag enligt första stycket 2, 3 och 4 utgår endast i den mån
bilåtervinningsfondens medel ej tages i anspråk för ändamål som avses i första
stycket 1.
22 § Återvinningspremie utgår för
1. överlåtelse eller överlämnande av bil för skrotning,
2. återvinningshantering av skrotbil eller restbil.
Premie enligt första stycket utgår endast för bil med en totalvikt av högst
3.500 kilogram.
23 § Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer bemyndigas
att meddela föreskrifter om återvinningspremiernas storlek och villkoren i
övrigt för utbetalning av premie. För att främja de i 1 § angivna syftena får
regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer inskränka rätten
till premie.
24 § Fråga om bidrag som avses i 21 § första stycket 2, 3 och 4 prövas av
regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer.
Registrering
25 § Den som yrkesmässigt inom landet tillverkar bilar (tillverkare) eller
yrkesmässigt för in bilar till landet (importör) skall vara registrerad som
producent hos förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer.
Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får meddela
närmare föreskrifter om registreringsskyldighet enligt första stycket.
Tillsyn m.m.
26 § Tillsyn över efterlevnaden av denna lag och med stöd av lagen meddelade
föreskrifter utövas av den myndighet som regeringen bestämmer.
27 § Tillsynsmyndigheten får meddela vitesförelägganden som behövs för att denna
lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen skall efterlevas.
Iakttas inte ett föreläggande, får tillsynsmyndigheten låta vidta åtgärden på
den försumliges bekostnad.
Straffbestämmelser
28 § Till böter eller fängelse i högst sex månader skall den dömas som vägrar ta
emot bil som överlämnas med stöd av 7 eller 9 §.
29 § Till böter eller fängelse i högst sex månader skall den dömas som med
uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot 3 § första stycket genom att utöva bilskrotning utan att vara
auktoriserad bilskrotare,
2. utan behörighet utfärdar mottagningsbevis,
3. utan behörighet utfärdar skrotningsintyg,
4. bryter mot 11 § genom att överlåta skrotbil till annan än den till vilken
sådan överlåtelse får ske,
5. bryter mot 12 § första stycket genom att inte ombesörja att skrotbil blir
föremål för den miljöhantering och särskilda hantering som avses i denna lag
eller annars bryter mot föreskrifter om miljöhantering som meddelats med stöd av
denna lag,
6. bryter mot 14 § genom att låta fragmentera, deponera eller bränna en
skrotbils delar eller komponenter utan att dessförinnan erbjuda dessa såsom
restbil till ansvarig producent,
7. bryter mot 15 § första stycket genom att inte redovisa skrotningsintyg som
han innehar eller har utfärdat,
8. bryter mot 16 § första stycket genom att inte lämna redovisning till
förvaltningsmyndigheten.
30 § Till böter skall den dömas som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot föreskrifter om återvinningshantering som regeringen eller
förvaltningsmyndighet meddelat med stöd av denna lag,
2. bryter mot 6, 7 eller 9 § genom att inte utfärda mottagningsbevis,
3. bryter mot 11 § andra punkten genom att inte överlämna skrotningsintyg,
4. bryter mot 13 § genom att inte utfärda skrotningsintyg enligt föreskrifter
som meddelats med stöd av bestämmelsen,
5. lämnar oriktig uppgift om förhållande av betydelse i någon handling som
avges enligt denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av lagen.
31 § I ringa fall döms inte till ansvar enligt denna lag.
Till ansvar enligt denna lag döms inte om gärningen är belagd med samma eller
strängare straff i brottsbalken.
Den som överträtt vitesföreläggande eller vitesförbud döms inte till ansvar
enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet eller förbudet.
Bilåtervinningsbot
32 § Producent som inte uppnår återanvändnings- eller återvinningsmål som
föreskrivits med stöd av 17 §, skall betala en särskild bot
(bilåtervinningsbot). Boten tillfaller bilåtervinningsfonden.
33 § Bilåtervinningsbotens belopp skall bestämmas i relation till hur stor
bristen i måluppfyllelsen är. Bot skall inte betalas om bristen är obetydlig.
Regeringen bemyndigas att meddela närmare föreskrifter för bestämmande av
bilåtervinningsboten.
Beslut om skyldighet att betala bilåtervinningsbot meddelas av den
förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer.
Övergångsbestämmelser
---
Ändringar i lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall
Kretsloppsdelegationen föreslår ändringar i 1 - 3 §§ lagen (1982:129) om
flyttning av fordon i vissa fall enligt följande.
--------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse
1 § I denna lag förstås med
fordon: varje anordning som är eller varit försedd med hjul,
band eller medar och som inrättats för färd på marken på annat sätt
än på skenor,
fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid
under vilken det har stått på samma plats eller andra
omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har
ringa eller inget värde.
Vad som sägs i lagen om ägare av fordon gäller, i fråga om
fordon som innehas på grund av kreditköp med förbehåll om
återtaganderätt eller som innehas med nyttjanderätt för bestämd tid
om minst ett år, innehavaren och i fråga om övergivet fordon, den
som senast varit ägare.
--------------------------------------------------------------
Föreslagen lydelse
1 § I denna lag förstås med
fordon: varje anordning som är eller varit försedd med hjul,
band eller medar och som inrättats för färd på marken på annat sätt
än på skenor,
fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid
under vilken det har stått på samma plats eller andra
omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har
ringa eller inget värde,
övergivet fordon: fordonsvrak eller fordon som i bilregistret
är antecknat som övergivet.
Vad som sägs i lagen om ägare av fordon gäller, i fråga om fordon
som innehas på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt
eller som innehas med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett
år, innehavaren och i fråga om övergivet fordon, den som senast
varit ägare.
--------------------------------------------------------------
2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för
statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt
angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i
trafiken eller av naturvårdsskäl.
Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i
strid mot förbud eller villkor, som avses i lagen (1984:318) om
kontrollavgift vid olovlig parkering, får flyttning ske även om
sådana förhållanden som avses i första stycket inte föreligger.
Regeringen får överlämna åt en eller flera myndigheter att
meddela tillstånd för andra myndigheter att besluta och
verkställa flyttning av fordon.
--------------------------------------------------------------
2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för
statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt
angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i
trafiken eller av naturvårdsskäl.
Även om sådana förhållanden som avses i första stycket inte
föreligger, får flyttning ske av
1. fordon som under minst sju dygn i följd varit parkerat i
strid mot förbud eller villkor som avses i lagen (1984:318) om
kontrollavgift vid olovlig parkering, eller
2. övergivet fordon.
Regeringen får överlämna åt en eller flera myndigheter att
meddela tillstånd för andra myndigheter att besluta och
verkställa flyttning av fordon.
--------------------------------------------------------------
3 § Fordon som flyttas med stöd av denna lag skall förvaras på en
särskild för ändamålet avsedd uppställningsplats eller ställas så nära
den plats där de anträffades att de lätt kan återfinnas.
Fordonsvrak skall i stället skrotas eller undanskaffas på
annat sätt, så snart det lämpligen kan ske. I beslut om flyttning
skall anges om fordonet är att anse som fordonsvrak.
--------------------------------------------------------------
3 § Fordon som flyttas med stöd av denna lag skall förvaras på en
särskild för ändamålet avsedd uppställningsplats eller ställas så nära
den plats där de anträffades att de lätt kan återfinnas.
Fordonsvrak skall i stället överlämnas för skrotning enligt
bilåtervinningslagen (199x:x), så snart det lämpligen kan ske. I
beslut om flyttning skall anges om fordonet är att anse som
fordonsvrak.
Förteckning över remissinstanserna
Remissyttrande har inkommit från Hovrätten för Övre Norrland, Kammarrätten i
Jönköping, Länsrätten i Stockholms län, Rikspolisstyrelsen, Kommerskollegium,
Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Överstyrelsen för civil beredskap,
Vägverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut,
Kommunikationsforskningsberedningen, Statskontoret, Generaltullstyrelsen,
Riksrevisionsverket, Riksskatteverket, Arbetarskyddsstyrelsen, Närings- och
teknikutvecklingsverket, Konkurrensverket, Konsumentverket, Länsstyrelsen i
Kristianstads län, Länsstyrelsen i Norrbottens län, Statens naturvårdsverk,
Kemikalieinspektionen, Svenska Kommunförbundet, Grossistförbundet Svensk Handel,
Tjänstemännens Centralorganisation (TCO), Landsorganisationen i Sverige (LO),
Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF), Halmstad kommun, Huddinge kommun,
Bilindustriföreningen, Gotthard Nilsson AB, Motorbranschens Riksförbund,
Motorhistoriska Riksförbundet, Motormännens Riksförbund, Stena Bilfragmentering
AB, Svensk Däckåtervinning AB, Svenska Renhållningsverks-Föreningen, Sveriges
Bilskrotares Riksförbund, MHF-Ungdom T-län, ECRIS, Borealis, Grafiten Industri
Centrum, Plast- och Kemibranscherna, Jörgen Stendahl, Institutet för Fiber- och
Polymerteknologi, Gunnar Westerlund.
Följande remissinstanser har avstått från att yttra sig: Arbetslivsinstitutet,
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län, Koncessionsnämnden för miljöskydd,
Sveriges Industriförbund, Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO), Gröna
Bilister, Miljöcentrum, Svenska Fordonskomponentgruppen, Svenska
naturskyddsföreningen, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, Sveriges
Mekanstandardisering.
MILJÖDEPARTEMENTET
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 28 mars 1996
Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Peterson,
Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Schori, Blomberg, Andersson, Winberg,
Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson, von Sydow, Klingvall, Åhnberg,
Pagrotsky, Östros, Messing
Föredragande: Statsrådet Lindh
Regeringen beslutar proposition 1995/96:174 Producentansvar för uttjänta bilar,
m.m..
Rättsdatablad
--------------------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som inför, Celexnummer för
ändrar, upphäver eller bakomliggande EG-
upprepar ett regler
normgivnings-
bemyndigande
--------------------------------------------------------------------
Lag om ändring i 8 a §
renhållningslagen
(1979:596)
--------------------------------------------------------------------
Lag om ändring i 12 §
bilskrotningslagar
(1975:343)