Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:157 ·
Hämta Doc ·
Lokala styrelser med föräldramajoritet inom skolan
Ansvarig myndighet: Utbildningsdepartementet
Dokument: Prop. 157
Regeringens proposition
1995/96:157
Lokala styrelser med föräldramajoritet inom skolan
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 7 mars 1996
Lena Hjelm-Wallén
Ylva Johansson
(Utbildningsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I denna proposition föreslås att kommunerna under en femårig försöksperiod får
överlåta vissa ansvars- och beslutandefunktioner, som i dag ligger på styrelsen
för utbildningen eller rektorn för en skola, till en lokal styrelse med
föräldramajoritet. De lokala styrelserna skall i formellt hänseende utgöra
sådana självförvaltningsorgan som regleras i kommunallagen (1991:900).
Försöksverksamheten skall omfatta grundskolan och den obligatoriska särskolan.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Ärendet och dess beredning................................. 4
3 Nuvarande möjligheter till inflytande...................... 5
4 Kartläggning av elev- och föräldrainflytande i skolan...... 6
5 Ändrade förutsättningar för skolan......................... 7
6 Försöksverksamhet med lokala styrelser i grundskolan och den
obligatoriska särskolan.................................... 8
Bilaga 1 Sammanfattning av betänkandet (SOU 1995:103)
Föräldrar i självförvaltande skolor 13
Bilaga 2 Sammanställning av remissyttranden över
Skolkommitténs betänkande Föräldrar i självför-
valtande skolor (SOU 1995:103) 14
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
godkänner den huvudsakliga inriktningen av en försöksverksamhet med lokala
styrelser inom grundskolan och den obligatoriska särskolan i enlighet med vad
regeringen förordar (avsnitt 6).
2 Ärendet och dess beredning
Riksdagen har i samband med behandlingen av propositionen om ny läroplan och ett
nytt betygssystem för grundskolan, sameskolan, specialskolan och den
obligatoriska särskolan (prop. 1992/93:220, bet. 1993/94:UbU1, rskr. 1993/94:82)
beslutat ge regeringen till känna vad Utbildningsutskottet anfört om elevers och
föräldrars ansvar och inflytande i skolan. Utskottet ville att frågan om att
stärka elevers och föräldrars inflytande i skolan skulle få en ordentlig
belysning. Härvid borde en kartläggning göras av existerande samverkansformer -
där elever och föräldrar har ett institutionaliserat inflytande över skolan -
och de juridiska begränsningar för dessa som finns i dagens lagstiftning.
Regeringen borde därefter återkomma till riksdagen med förslag i frågan.
En utredare tillkallades med uppdrag att göra en översyn av elev- och
föräldrainflytandet i skolan (U 1994:G). I rapporten "Där man inte har något
inflytande finns inget personligt ansvar" (Ds 1995:5) redovisade utredaren
uppdraget.
I 1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100 bil. 9, s. 3) anförde
regeringen att det är angeläget att stärka demokratin både i skolan och i
högskolan. Elever måste ges bättre möjligheter till inflytande i skolan,
föräldrar bättre möjligheter att påverka sina barns skolgång.
Efter bemyndigande den 9 mars 1995 tillsattes en kommitté, Skolkommittén, med
uppdrag att belysa det inre arbetet i skolan. Enligt direktiven (dir. 1995:19)
skulle kommittén bl.a. överväga hur inflytandet för elever och föräldrar inom
det offentliga skolväsendet skall kunna stärkas.
Skolkommittén har i delbetänkandet Föräldrar i självförvaltande skolor (SOU
1995:103) redovisat sina ställningstaganden vad gäller föräldrainflytande i
skolan. En sammanfattning av betänkandet finns i bilaga 1. Betänkandet har
remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna och en sammanställning
av remissyttrandena finns i bilaga 2. Skolkommittén har nyligen lämnat ett
delbetänkande om elevinflytande (SOU 1996:22). I denna fråga avser regeringen
att återkomma till riksdagen.
I sammanhanget bör också nämnas att utbildningsministrarna inom EU vid ett
rådsmöte den 23 oktober 1995 har antagit vissa rekommendationer när det gäller
medinflytandet i skolan. Av slutsatserna från rådsmötet framgår bl.a. att en
ökad satsning på informations- och erfarenhetsutbyte bör genomföras. Ministrarna
anser vidare att studier bör påbörjas, som gör det möjligt att utvärdera
medinflytandet på olika nivåer av utbildningssystemet i medlemsländerna.
Flertalet av dessa insatser förutsätts äga rum inom ramen för ett av
gemenskapens program inom utbildningsområdet, Socrates.
3 Nuvarande möjligheter till inflytande
Under senare år har bestämmelser införts i kommunallagen (1991:900), som ger
vidgade möjligheter till reell påverkan i den kommunala verksamheten.
I syfte att markera behovet av närmare kontakter mellan brukarna och den
kommunala förvaltningen föreskrivs i 6 kap. 8 § kommunallagen att nämnderna
skall verka för att samråd sker med dem som utnyttjar deras tjänster.
Brukarna kan också ges inflytande genom den i 6 kap. 38 § kommunallagen givna
möjligheten att använda s.k. villkorad delegation. Nämnderna har rätt att, i
samband med delegation till anställd, villkora dennes rätt att fatta beslut med
att brukarna skall ges ett visst inflytande över beslutet. Brukarna kan ges en
rätt att lägga fram förslag eller yttra sig. Brukarna kan också ges en mer
vetoliknande rätt genom att den anställde får fatta beslut endast om brukarna
har tillstyrkt beslutet. Om vetorätten används måste frågan avgöras av nämnden.
De försök med brukarråd, förvaltningsråd etc. som finns på vissa skolor,
bedrivs ofta med stöd av dessa bestämmelser. Det har hittills inte varit
särskilt vanligt att användarna har vetorätt.
Uppgifter som enligt speciallagstiftning är ålagda en viss befattningshavare,
t.ex. rektor, kan dock inte ingå i en modell för villkorad delegation.
Fr.o.m. den 1 juli 1994 finns enligt kommunallagen möjlighet att inrätta s.k.
självförvaltningsorgan, som kan svara för driften av en viss anläggning eller en
viss institution (7 kap. 18 § kommunallagen). Uppgifter, som enligt särskilda
regler skall skötas i viss ordning, kan inte lämnas till ett
självförvaltningsorgan. Dit hör t.ex. många uppgifter inom skolans område. I 2
kap. 1 § skollagen (1985:1100) har därför införts en bestämmelse som säger att
föreskrifter om självförvaltningsorgan i kommunallagen inte skall användas i
fråga om uppgifter för vilka ansvaret enligt skollagen eller andra bestämmelser
ankommer på nämnden eller någon annan.
4 Kartläggning av elev- och föräldrainflytande iskolan
Som framgått av avsnitt 2 har en utredare gjort en kartläggning av elev- och
föräldrainflytandet i skolan (Ds 1995:5). Kartläggningen visar att flertalet
kommuner har samverkansorgan eller är i färd med att bygga upp sådana. De
samverkansorgan som byggs upp ser olika ut och har olika benämningar beroende på
kommuners och skolors storlek, lokala förhållanden, traditioner m.m. I grunden
skiljer sig samverkansorganen dock inte mycket från varandra.
Vad gäller föräldrainflytandet visar kartläggningen att som ett framträdande
alternativ finns samverkansorgan för renodlad information och samråd för rektor
som beslutsfattare. Det andra huvudsakliga alternativet är samverkansorgan med
förstärkt inflytande för brukarna genom någon form av villkorad delegation för
rektor innan beslut fattas.
Samverkansorganen består i allmänhet av lika många företrädare för elever och
föräldrar som för skolans personal. I samverkansorgan med förstärkt inflytande
genom villkorad delegation är i allmänhet brukarna i majoritet.
Som ett tredje alternativ finns rena brukarråd med föräldrar och elever i
majoritet. Ibland ingår personalrepresentanter i rådet.
Även om samverkansorganen således kan se olika ut när det gäller
sammansättning och benämning är likheten stor när det gäller uppgifter. Nästan
alla samverkansorgan behandlar uppgifter som rör skolmiljö, budget, inköp och
"dagar" av olika slag (friluftsdagar, temadagar, lovdagar etc.). Mera sällan
diskuteras pedagogiska frågor och målsättningsfrågor avseende skolans verksamhet
och utveckling.
De erfarenheter och utvärderingar som utredaren tagit del av visar att såväl
föräldrar och elever som rektor är positiva till arbetet i samverkansorganet men
att framför allt föräldrarna är oklara över sin roll. Men synpunkten att
samrådsorganet bör göras till en styrelse med klara befogenheter och
beslutanderätt framförs också.
5 Ändrade förutsättningar för skolan
Under de senaste åren har villkoren för arbetet i skolan förändrats på ett
genomgripande sätt. Skolans styrsystem har ändrats. Skolan är numera målstyrd.
Staten svarar för de övergripande målen, medan kommunerna svarar för
verksamhetens genomförande. Den nya läroplanen (Lpo 94) ger ett mycket stort
utrymme för varje skola att utforma den egna verksamheten. Hur undervisningen
skall gå till eller hur innehållet skall väljas ut lämnas till den enskilda
skolan att besluta om.
Det är inte bara det ändrade styrsystemet som kraftigt har förändrat
förutsättningarna för skolans arbete. Samhället förändras kontinuerligt på många
sätt. Kraven på skolan har ändrats. Skolan som institution har en annan
ställning i samhället än för några generationer sedan.
Behovet av samarbete mellan skola och hem har ökat. Avregleringar har gjort
det möjligt för föräldrarna att påverka skolans arbete. Försvagningen av den
myndiga skoltraditionen har kanske också gjort föräldrarna mindre
högaktningsfulla när de närmar sig skolan. Dessutom pågår just nu ett omfattande
utvecklingsarbete i grundskolan med att genomföra den nya läroplanen. Det är
viktigt att föräldrarna blir delaktiga i detta utvecklingsarbete.
Föräldrarna är en viktig men outnyttjad kraft i den svenska skolan. De har
andra grunder och därför också ett annat språk för sin skolförståelse än vad
lärare och skolledare har. De ser på skolan med andra ögon.
Flera undersökningar visar att föräldrar vill påverka olika områden i skolan i
mycket högre grad än de har möjlighet till för närvarande.
I Maktutredningens (SOU 1990:44) undersökning 1988 visade sig skolan vara det
område där de berörda, dvs. föräldrarna, ansåg sig ha minst möjligheter att
påverka. Andra undersökningar visar på liknande resultat.
Det har också visat sig att föräldrar gärna vill ha inflytande i skolan.
De föräldrar som vill ha inflytande i skolan, men som inte upplever sig ha
det, har två möjligheter, antingen att kräva inflytande och försöka att ändra på
saker och ting eller att välja en annan skola för sina barn. Valfriheten har
ökat genom en rad riksdagsbeslut under 1990-talet. Det är emellertid bara en
liten del av föräldrarna som väljer en annan skola än den som finns i närheten
av bostaden. Föräldrar vill ha inflytande i den skola där deras barn faktiskt
går.
6 Försöksverksamhet med lokala styrelser i grundskolan och
den obligatoriska särskolan
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Under en femårig försöksperiod får styrelsen|
| för utbildningen överlåta vissa ansvars- och beslutsfunktioner, |
| som i dag ligger på styrelsen för utbildningen eller rektorn för|
| en skola, till en lokal styrelse med föräldramajoritet. |
| Försöksperioden skall börja den 1 juli 1996. De lokala |
| styrelserna skall i formellt hänseende utgöra sådana |
| självförvaltningsorgan som regleras i kommunallagen. |
| Försöksverksamheten skall omfatta grundskolan och den |
| obligatoriska särskolan. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Överensstämmer i huvudsak med vårt. Kommitténs förslag
omfattade endast grundskolan.
Remissinstanserna: Flertalet remissinstanser är positiva till förslaget. Många
av dem anser dock att kommittén inte varit tillräckligt tydlig när det gäller
styrelsens ansvar och befogenheter.
Skälen för regeringens förslag: Sverige är på väg ut ur det hierarkiska
samhället och in i ett samhälle där allt högre krav ställs på medborgaren att ta
ställning, göra vägval och överblicka helheter. I dag vill allt fler vara med
och bestämma och ta ansvar, men de hittar inte alltid vägarna.
Hela samhället vilar ytterst på människans deltagande i demokratin. Den
sammanhållna skolan är i sig ett grundfundament för demokrati, jämlikhet och
rättvisa. Skolan måste svara mot människors berättigade krav på en skola av hög
kvalitet med starkt brukarinflytande. Om inte detta lyckas riskerar hela
skolväsendet att hamna i en legitimitetskris.
Det är därför angeläget att på olika sätt stödja försök till ett ökat lokalt
inflytande och ansvarstagande i skolan. Kommunallagen ger som framgått vissa
möjligheter, men dessa är inte tillräckligt långtgående för föräldrar som vill
vara med och fatta beslut om viktiga frågor i skolan. Reglerna för de fristående
skolorna medger möjlighet till föräldrastyrelser. Det är enligt vår uppfattning
önskvärt att man också inom den kommunala skolan kan tillgodose sådana önskemål.
Fristående skolor behövs och kan vara ett komplement till grundskolan, men de
skall enligt vår mening inte vara den enda möjligheten för föräldrar som aktivt
vill deltaga i skolverksamheten.
Vi föreslår därför att det skall vara möjligt att vid en skola inrätta en
lokal styrelse, där föräldrar är i majoritet. Det skall dock inte vara något
tvång att inrätta lokala styrelser. Vi anser att de bästa förutsättningarna för
en sådan verksamhet är att den sker på frivillig väg utifrån lokala önskemål.
Lokala styrelser ger föräldrar möjlighet att ta ett direkt och konkret ansvar
för den skola där deras barn går. De kan i egenskap av föräldrar tillföra skolan
erfarenheter och kunskaper vilket kan bidra till en utveckling av skolans
pedagogiska verksamhet. Dessa styrelser kan vara ett sätt att stärka
föräldrarnas ställning i skolan. Vi ser dock inte dessa styrelser som den enda
eller viktigaste kanalen för föräldrainflytande. Långt mer betydelsefull är
vardagskontakten med arbetsenheter, arbetslag, enskilda klasser och lärare.
Föräldrar har numera genom utvecklingssamtalen möjlighet att få kontinuerlig
information och kunskap om elevens skolgång. Dessa samtal är enligt regeringen
ett viktigt sätt att föra ett trepartssamtal om elevens utveckling och skolgång.
Samtalen mellan föräldrar, elev och lärare skall präglas av stor öppenhet från
alla deltagande parter. De skall innehålla ömsesidig information och kunna leda
till ömsesidiga åtaganden. Utvecklingssamtalen kan vidare leda till att ge
föräldrar den information föräldrarna behöver för att få en realistisk och
nyanserad bild av vad som händer i skolan samt vilka mål skolan har för
verksamheten och för undervisningen.
Det förslag med lokala styrelser, som Skolkommittén har lagt fram, gäller
grundskolan. Kommunen är fr.o.m. den 1 januari 1996 också ansvarig för
särskolan. Särskolan är ofta lokalmässigt förlagd till en grundskola. Flera
remissinstanser menar att möjligheten att införa lokala styrelser även bör
omfatta särskolan. Handikappombudsmannen t.ex. menar att följden annars kan bli
att det i en skola finns en lokal styrelse, som ansvarar för grundskolan, men
att rektorn ensam ansvarar för särskolan. Detta kan leda till en segregering av
de utvecklingsstörda. Enligt regeringens uppfattning skall reglerna för lokala
styrelser omfatta såväl grundskolan som den obligatoriska särskolan.
Flera remissinstanser anser att förslaget enbart skall gälla en hel skola. Det
skulle stöta på organisatoriska och praktiska problem, anför man, om det skulle
finnas en lokal styrelse för endast en del av en skola. Regeringen anser dock i
likhet med Skolkommittén att det bör vara möjligt att ha försöksverksamhet som
endast omfattar några klasser, årskurser eller arbetsenheter. Finns det t.ex.
ett genuint intresse hos en grupp finskspråkiga föräldrar i en skola bör det
vara möjligt att ha en lokal styrelse för de finskspråkiga klasserna, förutsatt
att det finns ett positivt gensvar hos huvudmannen, skolledarna, lärarna och den
övriga skolpersonalen. Det kan också vara lättare att påbörja försöksverksamhet
i mindre skala, skaffa sig erfarenheter och sedan ta ställning till en eventuell
utvidgning. Det är dock styrelsen för utbildningen som avgör om det är lämpligt
att ha en lokal styrelse för en del av en skola.
Styrelsens sammansättning
I likhet med kommittén anser regeringen att föräldrar skall ingå i styrelsen och
utgöra majoritet. Med föräldrar avser regeringen i detta sammanhang elevernas
vårdnadshavare. Den som stadigvarande sammanbor med en elevs vårdnadshavare bör
också kunna ingå i styrelsen.
Flera remissinstanser har tagit upp frågan om föräldrarnas representativitet.
Uppsala kommun t.ex. påpekar att det finns en uppenbar risk att föräldrar från
vissa grupper, t.ex. ensamstående föräldrar och invandrarföräldrar, kommer att
utestängas.
Regeringen är medveten om att förslaget kan leda till - åtminstone i början -
att det främst blir väletablerade och välutbildade föräldrar som kommer att
delta i styrelsearbetet. Det är därför viktigt att frågan om föräldrarnas
representativitet uppmärksammas. Samtidigt anser vi att man måste göra allt man
kan för att öka den andel föräldrar som tar del i skolans verksamhet så att
styrelsen speglar de sociala och kulturella erfarenheter som finns i hela
föräldragruppen i skolan.
Vi anser i likhet med kommittén att rektor är självskriven ledamot i
styrelsen. Det är dock inte självklart att rektorn skall vara ordförande i
styrelsen. Vi anser också att företrädare för personalen skall ingå.
Vänersborgs kommun påpekar att det förstärkta föräldrainflytandet inte får
leda till att elevernas möjligheter till inflytande begränsas. Enligt regeringen
är det viktigt att en lokal styrelse inte inskränker den frihet som eleverna nu
fått genom den nya läroplanen. Representanter för eleverna skall därför få
medverka i styrelsearbetet genom närvarorätt och yttranderätt. Till frågan om
det är möjligt för en omyndig elev att vara fullvärdig ledamot i en lokal
styrelse avser regeringen att återkomma.
Svenska Arbetsgivareföreningen och Sundsvalls kommun anser att företrädare för
det lokala näringslivet och samhället utanför skolan också skall kunna vara
representerade i styrelsen. Socialstyrelsen anför att även representanter från
bostadsområdet där skolan är belägen skall kunna väljas in i styrelsen för att
öppna skolan mot det omgivande samhället. Självklart är det enligt regeringens
mening viktigt att, som läroplanen föreskriver, den lokala skolan också
samverkar med arbetslivet och närsamhället i övrigt. Vi anser dock inte att det
finns skäl att ytterligare reglera styrelsens sammansättning.
Många remissinstanser efterlyser närmare anvisningar om hur valet till
styrelsen skall gå till. För självförvaltningsorgan gäller att nämnden skall
välja ledamöter och ersättare på förslag av de grupper som skall ingå. Dessa
regler bör också gälla för de lokala styrelserna. Det är viktigt att de personer
som utses är representativa för de grupper som de företräder. Någon ytterligare
reglering anser vi dock inte behövas.
Styrelsens uppgifter, ansvar och befogenheter
Styrelsen skall kunna behandla frågor som är viktiga för skolan. Nämnden får
dock inte avhända sig det övergripande ansvaret för verksamheten. Uppgifter som
innebär myndighetsutövning eller som på annat sätt berör enskilds rätt får inte
heller läggas på en lokal styrelse. Det finns i 6 kap. 34 § kommunallagen förbud
mot delegering av vissa uppgifter. Denna bestämmelse skall även gälla i
förhållande till en lokal styrelse. Även med dessa begränsningar finns ett stort
utrymme för uppgifter som kan läggas på styrelsen. Påpekas bör att de lokala
styrelserna givetvis är skyldiga att följa skollag, läroplanen och andra
föreskrifter som gäller skolan.
I likhet med kommittén anser regeringen att en lokal styrelse skall kunna
besluta i frågor som enligt grundskoleförordningen (1994:1194) och läroplanen
ankommer på rektor och på styrelsen för utbildningen. Eftersom vi anser att
försöksverksamheten också skall omfatta särskolan, kommer även frågor enligt
särskoleförordningen (1995:206) att kunna beslutas av en lokal styrelse.
Regeringen avser att i en förordning reglera vilka av dessa uppgifter som kan
läggas på en lokal styrelse.
Rektor skall även i en skola med en lokal styrelse svara för ledningen av
utbildningen. En lokal styrelse kan därför inte få uppgifter som leder till att
rektor inte kan utöva sin ledningsfunktion. Rektor kommer alltså fortfarande att
vara ledare för den pedagogiska verksamheten.
När det gäller förhållandet mellan lärare och den lokala styrelsen innebär
förslaget ingen förändring vad gäller ansvaret för att planera och genomföra
undervisningen. Ett vidgat föräldrainflytande kan ge en ytterligare fördjupning
av lärares möjligheter att utforma en meningsfull undervisning. En
föräldrastyrelse kan dock aldrig överta det professionella ansvaret för hur
undervisningen skall bedrivas.
Styrelsen för utbildningen skall fastställa en arbetsordning för den lokala
styrelsen. Av arbetsordningen skall tydligt framgå vilka uppgifter och
befogenheter som styrelsen har.
Det skall inte krävas något tillstånd av Skolverket för att starta. Däremot
skall ett beslut om att delta i försöksverksamhet med lokala styrelser anmälas
till Skolverket. Anmälan skall kunna utgöra en grund för en planering av
utvärderingen. Förutom själva anmälan bör det bl.a. finnas en beskrivning av den
aktuella skolan, motiven för försöksverksamheten, hur den skall utformas, vem
som är ordförande i den lokala styrelsen, hur ledamöterna utses samt hur man
tänker utvärdera försöket. Dessutom skall arbetsordningen bifogas.
Den lokala styrelsens formella ställning m.m.
De lokala styrelserna bör i formellt hänseende utgöra sådana självför-
valtningsorgan som regleras i kommunallagen (7 kap. 18-22 §§ kommunallagen).
Detta innebär att kommunen har kvar huvudmannaskapet och ansvaret för
verksamheten. En lokal styrelse blir ett särskilt kommunalt organ under den
nämnd som utgör styrelse för utbildningen. Styrelsen blir formellt inte en egen
myndighet utan en del av nämnden.
Ledamöterna blir inte förtroendevalda i kommunallagens mening. De har således
inget eget revisionsansvar. Det är nämnden som har revisionsansvaret och det
ansvar som i övrigt vilar på kommunen gentemot andra utomstående eller
nyttjarna. I förhållandet mellan nämnden och ledamöterna i den lokala styrelsen
gäller allmänna skadestånds- och straffrättsliga regler (jfr. prop. 1993/94:188
s. 75). Ledamöterna i den lokala styrelsen omfattas av bestämmelserna i 1 kap. 6
§ sekretesslagen (1980:100).
Det grundläggande ansvaret för verksamheten förändras inte genom inrättande av
lokala styrelser. Skolan är inte enbart en angelägenhet för brukare och
personal. Därför måste huvudansvaret ligga kvar hos de politiskt valda.
Självfallet kan därför ett politiskt ansvar utkrävas av de kommunala politikerna
för den lokala styrelsens arbete.
För den försöksverksamhet som vi föreslår behövs vissa ytterligare
föreskrifter utöver de som finns om självförvaltningsorgan i kommunallagen.
Bland annat skall styrelserna få andra befogenheter än vad enbart kommunallagen
medger. Som vi redan anfört avser regeringen också att föreskriva om vilka
uppgifter enligt läroplanen och grundskoleförordningen respektive
särskoleförordningen som får överlåtas till en lokal styrelse.
Enligt 15 kap. 1 § första stycket skollagen får regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer meddela ytterligare föreskrifter om organisationen av
det offentliga skolväsendet samt om kommunernas befattning i övrigt med
utbildning som avses i skollagen. Enligt 15 kap. 4 § får försöksverksamhet
anordnas inom det offentliga skolväsendet enligt föreskrifter som meddelas av
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. I sådana föreskrifter
får göras undantag från organisatoriska bestämmelser i lagen. Enligt regeringens
bedömning kan de ytterligare särskilda föreskrifter som behövs för
försöksverksamheten ges inom ramen för dessa bemyndiganden. Det kan därmed
särskilt nämnas att regeringen med stöd av bemyndigandet i 15 kap. 4 § bör kunna
föreskriva om undantag från den begränsning i fråga om självförvaltningsorgan
som gäller enligt 2 kap. 1 § skollagen.
Föreskrifterna bör finnas i en särskild förordning. I övrigt kan kommu-
nallagens regler gälla. Det gäller bl.a. hur ett självförvaltningsorgan
inrättas, att det skall finnas en arbetsordning och vad den skall innehålla,
rätt till ersättning och till ledighet från anställning samt möjligheten att
återkalla ett uppdrag som givits till en lokal styrelse eller en enskild
ledamot, om det finns särskilda skäl för det. När det gäller överklagande av
beslut bör utgångspunkten vara att samma möjligheter att överklaga ett beslut
skall finnas oavsett om beslutet fattas av en lokal styrelse eller av någon
annan i kommunen.
Sammanfattning av betänkandet (SOU 1995:103) Föräldrar i självförvaltande skolor
Skolkommittén föreslår att kommunerna genom försöksverksamhet får möjlighet att
inrätta en lokal styrelse för en skola eller en del av en skola. Styrelsen skall
ha föräldramajoritet. Till den lokala styrelsen får överlåtas en rad
beslutsfunktioner som enligt läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo
94) och grundskoleförordningen i dag ligger på styrelsen för utbildningen eller
på rektorn. Kommittén förutsätter att många frågor som finns inom kommunens
ansvarsområde också förs över till den lokala styrelsen. Det kan till exempel
gälla frågor om resursanvändning, skolorganisation, lokaler och rekrytering.
Försöksverksamheten föreslås påbörjas den 1 juli 1996 och omfatta en
femårsperiod. Därefter bör den utvärderas både lokalt av de berörda kommunerna
och nationellt av Skolverket.
Initiativet till att delta i försöksverksamheten bör komma från den enskilda
skolan. Kommittén tror att en förutsättning för att det skall bli en bra
verksamhet är att det finns ett genuint intresse hos en grupp föräldrar att
medverka i att utveckla skolan. Det måste också finnas ett positivt gensvar hos
skolledarna, lärarna och den övriga personalen vid skolan.
Kommittén föreslår en öppen försöksverksamhet där olika modeller kan prövas
både vad gäller styrelsens sammansättning och dess beslutsområde. När det gäller
sammansättningen förslås dock att representanterna för föräldrarna alltid skall
vara i majoritet och att rektorn skall vara en självskriven ledamot. I övrigt
anser kommittén att man lokalt bör komma överens om hur styrelsen skall vara
sammansatt och hur styrelseledamöterna skall nomineras. Man förutsätter dock att
både elever och lärare kommer att ingå i styrelsen.
Försöksverksamheten föreslås bli reglerad i en särskild förordning.
Med förslaget vill kommittén stödja den pågående utvecklingen och ta bort de
hinder som finns för att ge föräldrarna ett verkligt inflytande i skolan.
Bakgrunden är att föräldrar, trots allt som genom åren har sagts och skrivits om
föräldrars rätt till inflytande över sina barns skolgång och behovet av
samverkan mellan hem och skola, inte har någon formell beslutsrätt över eller
ansvar för det som sker i skolan.
De nya läroplanerna ger klart besked om att föräldrarnas inflytande måste öka.
Många kommuner har också tagit fasta på föräldrarnas viktiga roll i skolan. De
har med stöd av kommunallagens bestämmelser om villkorad delegation och
självförvaltningsorgan inrättat olika former av förvaltningsråd eller
samverkansorgan där föräldrar ingår. Skollagen och skolförordningarna lägger
emellertid hinder i vägen för att flytta över beslutanderätten i flertalet
frågor i skolan från styrelsen för utbildningen eller rektorn för en skola till
en lokal styrelse.
Sammanställning av remissyttranden över Skolkommitténs betänkande Föräldrar i
självförvaltande skolor (SOU 1995:103)
Remissinstanserna
Remissyttranden har kommit in från Socialstyrelsen, Handikappombudsmannen,
Barnombudsmannen (BO), Statskontoret, Riksrevisionsverket (RRV), Skolverket,
Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH), Ungdomsstyrelsen,
Länsstyrelsen i Östergötlands län, Haninge, Stockholm, Mjölby, Norrköpings,
Växjö, Västerviks, Malmö, Skurups, Falkenbergs, Vänersborgs, Lidköpings, Örebro,
Västerås, Bräcke, Östersunds, Umeå, Luleå och Överkalix kommuner, Svenska
Kommunförbundet, Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF), Landsorganisationen i
Sverige (LO), Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund (LR), Skolledarna, Sveriges
Psykologförbund, Riksförbundet Hem och Skola (RHS), Elevorganisationen i
Sverige, Sveriges Elevråds Samarbetsorganisation, Sveriges Vägledarförening,
Svenska Montessoriförbundet och Waldorfskolefederationen.
Dessutom har yttranden kommit in från Uppsala kommun, Riksförbundet för
Utvecklingsstörda Barn, Ungdomar och Vuxna (FUB), Handikappförbundens
samarbetsorgan och Hörselskadades Riksförbund.
1. Allmänna synpunkter
Skolkommittén föreslår att kommunerna genom försöksverksamhet får möjlighet
att inrätta en lokal styrelse med beslutsfunktioner för en skola eller en del
av en grundskola. Styrelsen skall ha föräldramajoritet. Till den lokala
styrelsen får överlåtas en rad beslutsfunktioner som enligt läroplanen för det
obligatoriska skolväsendet och grundskoleförordningen i dag ligger på
styrelsen för utbildningen eller på rektorn. Med förslaget vill kommittén
stödja den pågående utvecklingen och ta bort de hinder som finns för att ge
föräldrarna ett verkligt inflytande i skolan. Kommunen skall anmäla
försöksverksamheten till Skolverket och ange hur den valda modellen ser ut.
Verksamheten skall följas upp och utvärderas både på lokal och central nivå.
Remissinstanserna delar Skolkommitténs uppfattning att föräldrarnas roll i
skolan behöver stärkas.
En övervägande majoritet stödjer Skolkommitténs förslag att som
försöksverksamhet inrätta lokala styrelser med föräldramajoritet. LO anser i
sitt yttrande att förslaget stödjer den pågående utvecklingen och Sveriges
Elevråds Samarbetsorganisation uppfattar det som en tydlig markering av att
föräldrainflytandet bör öka. SIH menar att utredningens förslag ger
förutsättningar för verkligt medansvar till föräldrarna, medan Skolledarna
framför uppfattningen att förslaget helt genomfört kommer att ge grundskolan en
unik särställning och därmed en starkare ställning gentemot andra kommunala
områden. Det är helt i sin ordning att kommunens viktigaste verksamhet får denna
nya position. Flera remissinstanser, bl.a. Kommunförbundet, Sveriges
Psykologförbund och Falkenbergs kommun, påpekar dock att det är viktigt att
dessa förändringar inte medför att intresset för den informella vardagskontakten
mellan skola och hem minskar.
Remissinstanserna uppfattar det som mycket positivt att förslaget innebär en
möjlighet att pröva varierande modeller, både vad gäller beslutsområden och
sammansättning av lokala styrelser. En försöksverksamhet som tillåter sådan
flexibilitet måste enligt Örebro och Växjö kommuner ses som ett stöd för
utveckling av skolverksamheten. Lidköpings kommun anser att förslaget innebär
ytterligare ett steg mot framtidens skola. Man uttrycker också uppskattning över
att verksamheten skall startas i frivillighetens form.
På några punkter uttrycker emellertid många remissinstanser tveksamhet och
oro. Det gäller framför allt styrelsens ansvar och befogenheter samt dess
sammansättning och även rollfördelningen mellan nämnd, styrelse och tjänstemän.
Man anser inte heller att kommittén tillräckligt analyserat konsekvenser t.ex.
när det gäller lagstiftning.
Flera remissinstanser påpekar att särskolan blir utesluten genom att kommittén
genomgående talar om "grundskolan". Man vänder sig också mot möjligheten att
verksamheten skulle kunna omfatta endast en del av skola, eftersom
särskoleenheter även därigenom kan uteslutas, något som anses kunna ge upphov
till segregation. En annan anledning till att hela skolor bör omfattas av
verksamheten är att det kan stöta på organisatoriska och praktiska problem,
t.ex. vid organisationsmodell med beställarnämnder och utförarenheter (RHS, FUB,
Handikappombudsmannen, Lärarförbundet, Norrköpings och Örebro kommuner).
Även om förutsättningarna för förslaget är att det inte skall kosta kommunen
mer än vad motsvarande verksamhet gör i dag, framförs farhågor från bl.a.
Kommunförbundet, LR, Lärarförbundet, Uppsala m.fl. kommuner, att det trots allt
kommer att medföra ökade kostnader. Man saknar en analys av de ekonomiska
konsekvenserna. Någon form av ersättning kommer att behöva utgå till
ledamöterna, kostnader för utbildning och information samt kostnader för ökad
administration kommer att uppstå. Även kravet på utvärdering kan få vissa
ekonomiska konsekvenser.
Endast RRV, Skolverket, SAF, LR, Skurups och Mjölby kommuner avvisar i princip
den modell som betänkandet för fram.
Skolverket, SAF och LR anser att försöksverksamheten bör utformas i enlighet
med den renodling av det politiska respektive det professionella ansvarsområdet
som präglar de nya styrdokumenten. LR presenterar ett alternativt förslag till
förordning.
Mjölby kommun anser att det är bättre att bygga vidare på den väg som många
skolor i dag arbetar på såsom utökat samråd och villkorad delegation. En
försöksverksamhet med utvidgad rätt till villkorad delegation borde vara möjlig.
En uppfattning som framförs av Skurups kommun är att de mål som är skisserade
går att uppnå på andra sätt, och att den lokala styrelse som föreslås i
betänkandet förmodligen endast kommer att medföra att tid för utveckling och
förnyelse i stället kommer att handla om rätten att fatta beslut.
2. Styrelsens sammansättning
Föräldrar skall vara i majoritet i styrelsen. Rektorn skall vara självskriven
som ledamot. I övrigt anser kommittén att man lokalt bör få komma överens om
vilka krav som man skall ställa på styrelsens sammansättning och
representativitet och har därför inte preciserat hur styrelsen skall vara
sammansatt. Respektive kommun och skola får stort utrymme att utforma en egen
överenskommelse. Det är bra att pröva olika modeller inom ramen för
försöksverksamheten. Styrelseledamöterna skall utses av nämnden.
Att föräldrarna skall vara i majoritet i styrelsen uppfattas som ett bra
förslag av de flesta remissinstanserna. RHS uppfattar förslaget som ett
genombrott för föräldrarnas inflytande i skolan. Östersunds kommun anser att
förslaget kan ge bättre förutsättningar för en förskjutning av perspektivet till
föräldrars och elevers fördel. Sveriges Elevers Samarbetsorganisation uttrycker
förhoppningen att ett ökat föräldrainflytande på grundskolan indirekt skall leda
även till ökat elevinflytande. Lärarförbundet framhåller att i en öppen
försöksverksamhet borde också styrelser där föräldrarna inte är i majoritet
kunna prövas.
LR och Svenska Montessoriförbundet anser att styrelsen skall bestå av lika
många tjänstemän, dvs. rektor och representanter för skolans personal med
lärarna i spetsen, som lekmän, dvs. föräldrar och elever, med rektors
utslagsröst.
Från flera håll framförs krav på att representanter för lärarna och övrig
personal skall garanteras plats i styrelsen. Om föräldrainflytandet sker på
bekostnad av lärarnas professionalitet gynnas inte den pedagogiska utvecklingen
av skolan. Inskränkningar i inflytande kommer att leda till en betydligt
försämrad motivation för skolans anställda (LR, Elevorganisationen, Skurups
kommun, Vägledarföreningen, Lidköpings kommun m.fl.).
Barnombudsmannen hävdar att det är elevernas självklara rätt att delta i
styrelsearbetet och anser att deras rätt att delta som ledamöter skall
garanteras från och med högstadiet. Liknande synpunkter framförs av
Elevorganisationen och Vänersborgs kommun.
I arbetet med att öka olika gruppers inflytande, understryker Elevorga-
nisationen, får man inte glömma bort behovet av samarbete mellan grupperna. Det
är därför viktigt att se stärkandet av inflytandet på skolområdet som en
generell stärkning av skoldemokratin och en förbättring av samarbetsformerna
mellan grupperna.
Synpunkter på att företrädare för det omgivande samhället bör kunna ingå i
styrelsen framförs i flera yttranden. Så anser t.ex. SAF, LO och Sundsvalls
kommun att även företrädare för arbetslivet bör kunna ingå, medan
Socialstyrelsen föreslår att representanter från bostadsområdet där skolan
ligger också skall kunna väljas in, t.ex. socialarbetare, kvarterspolis och
personal från fritids- och kultursektorn. På det sättet skulle skolan öppnas mot
det omgivande samhället, vilket också är en önskvärd utveckling.
Ungdomsstyrelsen anser att det huvudsakliga syftet med ökat föräldrainflytande
är att detta bidrar till att skolan blir en mer öppen institution och länkas
samman med övrig samhällsutveckling.
Många remissinstanser uttrycker oro för att föräldrarepresentanterna inte
kommer att vara representativa för flertalet föräldrar. Engagerade föräldrar är
en tillgång för verksamheten i skolan, men det finns en uppenbar risk att
föräldrar från s.k. svaga grupper, t.ex. ensamstående föräldrar och
invandrarföräldrar, av olika orsaker som tidsbrist, utanförskap, språk-
svårigheter utestängs (Uppsala kommun, Vägledarföreningen m.fl.).
Handikappombudsmannen anser att det finns risk för att representationen av
föräldrar till elever med funktionsnedsättning kan bli liten. Kommunförbundet,
Sundsvalls, Växjö, Västerås kommuner m.fl. understryker vikten av att finna
demokratiska former som fungerar både när man skall föreslå och sedan välja de
föräldrar som skall delta i styrelsen.
Länsstyrelsen i Östergötlands län hävdar att villkoren för ledamöterna i de
lokala styrelserna måste bli sådana att ledamöterna representerar olika grupper.
Man kan tänka sig olika alternativ, exempelvis ersättning för förlorad
arbetsförtjänst, arvode i enlighet med kommunens regler för förtroendemän,
enhetlig norm m.m.
För att föräldrarepresentanterna skall kunna få ett reellt inflytande är det
viktigt att de får utbildning och information om hur skolan fungerar och hur
styrsystemet är uppbyggt (RHS, Länsstyrelsen i Östergötlands län).
3. Ansvar och befogenheter
Styrelsen skall kunna behandla alla frågor som är viktiga för skolan, både
sådana som ligger inom det statliga och det kommunala ansvarsområdet. Det kan
t.ex. vara pedagogisk inriktning, ekonomisk planering, utformning av skolans
fysiska miljö, rekrytering och åtgärder mot mobbning eller fördelning av
timmar för ämnen, ämnesgrupper, språkval och när skoldagen skall börja och
sluta. Den berörda skolan och nämnden bör komma överens om vilka villkor som
skall gälla för den lokala styrelsen och vilka beslut som skall överlåtas till
den. Överenskommelsen bör sedan preciseras i en särskild arbetsordning.
En genomgående synpunkt hos remissinstanserna är att kommittén inte varit
tillräckligt tydlig beträffande ansvarsförhållandena. Man efterlyser allmänt en
precisering när det gäller ansvar och befogenheter och en klar reglering av
rollfördelningen mellan nämnd, styrelse och tjänstemän, så att ansvar kan
utkrävas. Sundsvalls kommun framhåller att makt och befogenheter måste åtföljas
av ett tydligt ansvar. Det måste finnas en tydlig rågång mellan det
professionella ansvaret för undervisningen och vad styrelsen skall ägna sig åt.
Liknande synpunkter framförs av Skolledarna och Kommunförbundet. Även den
rättsliga ställningen för en lokal styrelse bör tydliggöras.
Flera remissinstanser, t.ex. Kommunförbundet, Länsstyrelsen i Östergötlands
län (Motala kommun) och Falkenbergs kommun påpekar vikten av att nämnden inte
kan eller får avhända sig det övergripande ansvaret för verksamheten. Mjölby
kommun befarar att den politiska styrningen av verksamheten mot fastlagda mål
kommer att försvåras när inte ansvar och befogenhet hänger samman.
Lärarnas Riksförbund anser att arbetsgivarbegreppet blir otydligt. Förbundet
avvisar med skärpa förslaget att styrelsen skulle kunna fatta beslut om
rekrytering av personal och besluta i frågor som rör personalens
kompetensutveckling. Vänersborgs kommun påtalar att Skolkommittén inte
tillräckligt beaktat frågan om förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare
på skolan, vilket också påpekas av bl.a. Lärarförbundet.
Enligt Handikappombudsmannens mening är gränsområdena mellan verksamhet som
rör enskild elevs rätt, myndighetsutövning och annan verksamhet flytande. Därför
bör det närmare utredas hur den lokala styrelsen skall hantera t.ex.
sekretessfrågor. Lärarförbundet pekar på att även jävsfrågor bör utredas.
Länsstyrelsen i Östergötlands län känner oro för att en lokal styrelse kommer
att öka rektorns arbetsbelastning bl.a. genom att de olika intressenternas
rättmätiga krav på inflytande och medbestämmande skall balanseras hela tiden.
Inte minst gäller detta de krav inom arbetsrättens område som leder till
informations- och förhandlingsplikt för rektorn. Däremot framför Skolledarna den
uppfattningen att rektorns funktion kommer att stärkas av en egen kvalificerad
styrelse. Genom en sådan får rektorn ökat stöd för sin uppgift att utveckla
skolan.
Från flera remissinstanser framförs kravet att det måste tydliggöras vad
styrelsens ansvar innebär rent juridiskt.
Utbildningsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 7 mars 1996
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Hellström,
Peterson, Thalén, Freivalds, Persson, Tham, Blomberg, Hedborg, Andersson,
Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Lindh, Johansson
Föredragande: Ylva Johansson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:157 Lokala styrelser med för-
äldramajoritet inom skolan.