Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:148 ·
Hämta Doc ·
Lokal samverkan mot arbetslösheten
Ansvarig myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet
Dokument: Prop. 148
Regeringens proposition
1995/96:148
Lokal samverkan mot arbetslösheten
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 7 mars 1996
Lena Hjelm-Wallén
Leif Blomberg
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att en arbetsmarknadspolitisk försöksverksamhet skall
starta i ett antal kommuner. Syftet är att finna former för förbättrad lokal
samverkan inom arbetsmarknadspolitiken. Ambitionen är att effektivisera
användningen av offentliga medel. Samverkan skall ordnas inom ramen för
arbetsförmedlingsnämnderna i försökskommunerna.
Arbetsförmedlingsnämnden skall leda försöksverksamheten i kommunen. Den skall
utifrån den nationella arbetsmarknadspolitikens mål pröva möjligheterna till en
effektivare användning av tillgängliga resurser, ge stöd i form av
kompetenshöjande och andra insatser för dem som är arbetslösa samt initiera och
medverka i projekt av pilotkaraktär som är av betydelse för
sysselsättningsutvecklingen i kommunen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer skall ta initiativ
till överläggningar med deltagande kommuner för att träffa avtal om
medfinansiering från kommunernas sida av försöksverksamheten. Avtalen skall
också ange de konkreta mål som skall uppnås inom varje kommun och dessa skall
vara baserade på de riksomfattande målen.
I några av försökskommunerna bör den arbetsmarknadspolitiska åtgärden
arbetslivsutveckling (ALU) få användas på ett mer obundet sätt. Syftet är att
finna nya former för att sysselsätta de arbetslösa. Kravet på att ALU skall vara
en åtgärd i sista hand samt att den skall vara begränsad i tiden slopas i dessa
kommuner.
Försöksverksamheten skall starta den 1 juli 1996 och pågå fram till och med
den 31 december 1997.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Lagtext.................................................... 4
3 Ärendet och dess beredning................................. 5
4 Bakgrund................................................... 6
4.1 Kommunerna och arbetsmarknadspolitiken i dag........ 6
4.2 Behovet av samverkan ökar .......................... 6
4.3 Ytterligare steg mot decentralisering av arbetsmark-
nadspolitiken....................................... 7
5 Den lokala samverkan....................................... 8
5.1 Försöksverksamhet i några kommuner.................. 8
5.2 Finansieringen m.m.................................. 10
5.3 En utvidgad möjlighet att anvisa arbetslivsutveckling 11
5.4 Mål och riktlinjer.................................. 12
5.5 Utvärdering......................................... 13
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 7 mars 1996..... 14
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. antar regeringens förslag till lag (1996:000) omkommunersmedverkan i
försöksverksamhet med lokal samverkan om arbetsmark-
nadsutvecklingen,
2. godkänner den av regeringen föreslagna inriktningen förverksamheten med
lokal samverkan mot arbetslösheten,
3. godkänner vad regeringen föreslår om utnyttjandet av anslaget-
Arbetsmarknadspolitiska åtgärder inom försökskommunerna budgetåren 1995/96 och
1997.
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
Förslag till lag om kommuners medverkan i försöksverksamhet med lokal samverkan
om arbetsmarknadsutvecklingen.
Härigenom föreskrivs följande.
En kommun som regeringen utser får träffa avtal med regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer om att delta i och bidra till finansieringen
av en försöksverksamhet med lokal samverkan om arbetsmarknadsutvecklingen.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1996 och gäller till utgången avdecember
1997.
3 Ärendet och dess beredning
Regeringen har tidigare (prop.1994/95:218) föreslagit en ökad roll för
kommunerna i arbetsmarknadspolitiken. I propositionen framhölls att staten och
kommunerna bör som aktiva samarbetspartner kunna bygga upp ett fastare
förhållande med Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) som motor och garant för att
verksamheten bedrivs inom de riktlinjer som gäller för den statliga
arbetsmarknadspolitiken.
Regeringen återkom senare till frågan i höstens så kallade tillväxt-
proposition, (prop. 1995/96:25) som innehöll en redogörelse för regeringens
dagordning för tillväxt och sysselsättning. En samverkan mellan kommuner,
försäkringskassa och arbetsförmedling skulle kunna leda till en effektivare
arbetslöshetsbekämpning.
Ett stort antal kommuner i landet har inkommit med förslag på modeller för hur
de skulle kunna ta en aktivare del i arbetsmarknadspolitiken. De sammantaget
fyrtiotalet förslagen till projekt har stor spridning, allt i från allmänna
intresseanmälningar till konkreta projektförslag. Vissa kommuner vill ta över
ansvaret för hela arbetsmarknadspolitiken. Andra inriktar sig på vissa
målgrupper som exempelvis ungdomar upp till 25 år eller invandrare. Flera av
kommunerna vill att personer skall få utbilda sig, delta i projekt m.m. medan de
erhåller arbetslöshetsersättning. Vissa förslag har en arbetsmarknadspolitisk
profil medan andra har en huvudsaklig inriktning mot näringspolitik eller
utbildningssatsningar.
Inom Arbetsmarknadsdepartementet har en arbetsgrupp mot bakgrund av de förslag
som kommit in från kommunerna övervägt hur en lämplig modell för ett ökat
kommunalt inflytande i arbetsmarknadspolitiken kan se ut. Arbetsgruppen har
under sitt arbete inhämtat synpunkter från Svenska kommunförbundet och AMS.
4 Bakgrund
4.1 Kommunerna och arbetsmarknadspolitiken i dag
Kommunernas roll i arbetsmarknadspolitiken har fått en alltmer ökande betydelse.
Av stor betydelse var den förändring som skedde den 1 oktober 1995 då kommunerna
fick ett samlat ansvar för arbetslösa ungdomar fram till och med den 30 juni det
år de fyller 20 år. Samtidigt begränsades de statliga arbetsmarknadspolitiska
åtgärderna till att i första hand gälla personer över 20 år.
Kommunerna har även på andra sätt fått möjlighet att påverka
arbetsmarknadsutvecklingen. Inom länsarbetsnämnderna finns arbetsför-
medlingsnämnder. En sådan nämnd utgör ett organ för samarbete i lokala
arbetsmarknadsfrågor i syfte att utforma den arbetsmarknadspolitiska
verksamheten utifrån lokala förutsättningar och behov. I nämnden skall det bl.a.
finnas företrädare för den eller de kommuner som berörs.
Till detta kommer att det redan i dag i ett flertal kommuner bedrivs projekt i
samarbete med arbetsförmedlingen. Långtidsarbetslösa, ungdomar och
socialbidragstagare är de vanligaste målgrupperna för dessa projekt. Detta
framgår av „Kommuner & arbetsförmedlingar i samverkan - går det?„
(Kommunförbundet 1995) som bygger på enkätsvar från landets kommuner. Projekten
är av sysselsättningsskapande karaktär och är riktade till personer som behöver
skaffa sig yrkeslivserfarenhet eller som riskerar att utförsäkras från
arbetslöshetsförsäkringen. Kommunförbundet uppskattar att totalt cirka 65 000
arbetslösa personer årligen får sysselsättning i olika arbetsmarknadsprojekt i
kommunerna.
Trots att kommunerna i vissa delar av landet fått ett större inflytande över
den lokala arbetsmarknadsutvecklingen så gäller detta inte generellt. Enligt
kommunerna fungerar samarbetet i många fall tillfredsställande, men i andra fall
anser de att reellt kommunalt inflytande saknas.
4.2 Behovet av samverkan ökar
Perioden 1990-1994 försvann 592 000 arbetstillfällen. Sedan den 1 januari 1994
har det tillkommit 137 000 nya arbetstillfällen. Samtidigt har antalet personer
i arbetskraften åter ökat markant. Mellan åren 1994 och 1998 beräknas antalet
arbetssökande öka med ungefär 220 000 personer. Eftersom den svenska
arbetsmarknaden aldrig tidigare har befunnit sig i ett så dramatiskt
sysselsättningsskifte ställer det stora och delvis nya krav på
arbetsmarknadspolitiken.
Redan vid utvärderingen av de arbetsmarknadspolitiska insatserna under
lågkonjunkturen i början 1980-talet konstaterades att det var svårt att bevara
kvalitén och effektiviteten i åtgärderna när åtgärdsvolymen blev för stor.
Utvärderingen skedde mot bakgrund av åtgärdsvolymer på som mest 3 % av
arbetskraften, en nivå som under nittiotalet passerats med god marginal.
De frågeställningar som aktualiseras av erfarenheterna från nittiotalet kan
sammanfattas på följande sätt:
- Arbetsförmedlingarnas främsta uppgift är att tillsätta de lediga platserna. De
senaste åren har administrationen runt hanteringen av de arbetsmarknadspolitiska
åtgärderna tagit mer och mer tid i anspråk. Den renodlade platsförmedlingen har
hamnat i skymundan. För att få bästa möjliga placeringsresultat måste
kompetensen och resurserna samordnas och fokuseras på att förkorta
inskrivningstiden och få ner antalet långtidsarbetslösa.
- Den arbetsfördelning som traditionellt har varit gällande mellan staten och
kommunerna har förändrats. En lång tid av hög arbetslöshet har ökat behoven av
sociala insatser samtidigt som kommunerna mer har engagerats i
arbetsmarknadspolitiska frågor. De olika politiska områdena har mer och mer
integrerats i varandra.
- Omfattande ekonomiska resurser har inte gett önskat resultat. Alltför många
stannar i socialbidragsberoende och långtidsarbetslöshet trots omfattande
insatser från både kommunerna och arbetsförmedlingarna. Det är därför viktigt
att hitta nya former som stärker samordningen av de ekonomiska resurser som
finns för att uppnå bästa möjliga resultat för individen. I dag brister det i
samordningen mellan stat och kommun exempelvis när det gäller
utbildningsinsatser. Detta kan leda till ett ineffektivt resursutnyttjande.
- Ett större och mer uttalat individuellt arbetssätt från arbetsförmedlingen med
individuella handlingsplaner måste för att bli slagkraftigt också bygga på den
information och kunskap som kommunerna har, och sam-ordnas med kommunernas
överväganden och egna insatser.
- De skilda myndighetskulturerna både inom staten och i kommunerna riskerar att
ytterst försämra insatserna om de inte ersätts med ett mer gemensamt arbets- och
synsätt.
4.3 Ytterligare steg mot decentralisering av arbetsmarknadspolitiken
Kommunerna och arbetsförmedlingen har i allmänhet utvecklat en stor energi och
kreativitet att tillsammans klara utbildning och arbete åt i första hand
ungdomar. Det finns mot denna bakgrund ett behov av att pröva om nya
arbetsformer kan ge en förbättrad effektivitet i användningen av de
arbetsmarknadspolitiska resurserna. Bland annat kan det vara av intresse att
pröva om en förbättrad samverkan mellan kommuner och arbetsförmedling, och en
ännu starkare lokal förankring av arbetsmarknadspolitiken, skulle kunna bidra
till en ökad träffsäkerhet och för-bättrad kvalité i åtgärderna.
För att nå ytterligare effektivitetsvinster krävs dessutom en ökad sam-verkan
även med andra berörda instanser. Försäkringskassan torde vara en naturlig
samverkanspartner i många kommuner. En individ kan ha kontakt med både kommun,
arbetsförmedling och försäkringskassa samtidigt. Om dessa tre instanser
samarbetar bör en bättre kvalité i åtgärderna kunna uppnås samtidigt som de
ekonomiska resurserna utnyttjas mer effektivt. Det bör därför ingå i
försöksverksamheten att utveckla och fördjupa samarbetet med försäkringskassan.
Samtidigt som en decentralisering kan medföra en ökad samordning och
förbättrad effektivitet är en sådan utveckling inte invändningsfri.Vikten av att
bevara den nationella arbetsmarknadspolitiken måste betonas. Den är en central
del av den ekonomiska politiken. En sammanhållen statlig organisation för
arbetsmarknadspolitiken har möjliggjort att åtgärderna fått mycket snabba
genomslag. Vidare får möjligheten att erbjudas arbetsmarknadspolitiska åtgärder
liksom kvalitén i dessa inte vara avhängig av var man bor. Likaså bör
platsförmedlingen vara nationell för att underlätta geografisk rörlighet och
undvika inlåsning på de lokala arbetsmarknaderna.
Ett ökat samarbete mellan kommunerna och AMV kan underlättas av att
arbetsförmedlingen ges en större frihet i sitt resursanvändande för att kunna
möta kommunerna i en rejäl dialog om deras möjligheter att engagera sig i det
arbetsmarknadspolitiska arbetet. Samhällets och arbets-livets ökande komplexitet
låter sig inte längre styras lika lätt av centrala regelverk och direktiv.
Lokala lösningar baserade på nationella mål bör därför prioriteras framför
centralstyrning.
5 Den lokala samverkan
5.1 Försöksverksamhet i några kommuner
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: En försöksverksamhet genomförs i ett antal |
| kommuner. Syftet är att finna former för ökad lokal samverkan |
| inom arbetsmarknadspolitiken. Samverkan skall ske inom ramen |
| för arbetsförmedlingsnämnderna. Nämnden ges i försökskommunerna mer|
| preciserade uppgifter, delvis ny sammansättning samt ändrade |
| befogenheter. Försöksverksamheten skall starta den 1 juli 1996 |
| och pågå fram till utgången av år 1997. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Regeringen har tidigare förordat en ökad roll
för kommunerna i arbetsmarknadspolitiken. En försöksverksamhet i detta syfte bör
nu genomföras inom ett antal kommuner i landet.
För att kunna överblicka och utvärdera försöken på ett konstruktivt sätt är
det antal kommuner som deltar i dessa försök av stor vikt. Det är viktigt att
det inte är ett ohanterligt stort antal projekt att överblicka och utvärdera.
Det får heller inte vara så få att det inte går att hämta relevant information
ur utvärderingen. Vidare är det viktigt att försöken är spridda över landet så
att man får en representativ bild av resultaten. Försöksverksamheten bör
bedrivas i ett det antal kommuner som bäst motsvarar dessa krav. Utifrån detta
är ca tio kommuner ett lämpligt antal.
Regeringen kommer under förutsättning att riksdagen godkänner förslaget att
besluta vilka kommuner som skall få delta i försöksverksamheten.
Arbetsförmedlingsnämnden skall leda försöksverksamheten i kommunen.
Arbetsförmedlingsnämnden ingår i dag i Länsarbetsnämnderna.
Arbetsförmedlingsnämndernas verksamhet regleras i förordningen (1988:1139) med
instruktion för Arbetsmarknadsverket. Enligt instruktionen skall
arbetsförmedlingsnämnden vara ett organ för samarbete i lokala
arbetsmarknadsfrågor i syfte att utforma den arbetsmarknadspolitiska
verksamheten utifrån lokala förutsättningar och behov. Länsarbetsnämnden bör
överlåta åt nämnden att besluta i frågor som nämnden lämpligen bör pröva.
Nämnden består av en ordförande och det antal ledamöter som länsarbetsnämnden
bestämmer. I nämnden skall det finnas företrädare bl.a. för den eller de
kommuner som berörs.
Avsikten med förslaget är att ge arbetsförmedlingsnämnderna i
försökskommunerna en något annorlunda ställning. Dessa skall fortfarande ingå i
Länsarbetsnämnderna men ges dels mer preciserade uppgifter dels en annan
sammansättning samt dels vissa ändrade befogenheter.
Arbetsförmedlingsnämndens uppgifter skall vara att
- ansvara för att målen för den nationella arbetsmarknadspolitiken efter-levs,
- pröva möjligheterna till en effektivare användning av tillgängliga resurser,
- ge stöd i form av kompetenshöjande och andra insatser till dem som är
arbetslösa, samt
- initiera och medverka i projekt av pilotkaraktär som är av betydelse för
arbetsmarknadens utveckling i kommunen.
När det gäller sammansättningen skall nämnderna i försökskommunen, i likhet
med vad som gäller i övriga kommuner i landet, bestå av en ordförande och det
antal ledamöter som länsarbetsnämnden bestämmer. Nämnderna skall i
försökskommunerna bestå av företrädare för länsarbetsnämnden, för
arbetsförmedlingen och företrädare för den eller de kommuner som berörs.
Majoriteten av ledamöterna i nämnderna skall alltid utses efter förslag av den
kommun inom vilken verksamheten bedrivs, vilket innebär att kommunen får ett
avgörande inflytande över nämndens verksamhet. Nämnden skall ha möjlighet att
inrätta samrådsgrupper med företrädare för andra parter såsom den allmänna
försäkringskassan, berörda myndigheter, institutioner,
näringslivsorganisationer, arbetsmarknadens parter och andra
intresseorganisationer.
När det gäller befogenheter är utgångspunkten att de medel, såväl statliga som
kommunala, som avsätts för nämndens verksamhet skall nämnden besluta över och
disponera i enlighet med de särskilda uppgifter som nämnden har i
försökskommunerna.
5.2 Finansieringen m.m.
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Den statliga medverkan i försöksverksamheten|
| finansieras från anslaget Arbetsmarknadspolitiska åtgärder. |
| Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer skall |
| ta initiativ till överläggningar med deltagande kommuner för att|
| träffa avtal om medfinansiering från kommunernas sida av denna |
| verksamhet. Försökskommunerna ges i särskild lag rätt att delta i|
| verksamheten. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Försökskommunerna tillförs inte ytter-ligare
resurser. Avsikten är i stället att skapa möjligheter till samordning av
existerande medel. Denna samordning bör ske på så sätt att statliga och
kommunala medel sammanförs samt att arbetsförmedlingsnämnden, i den
sammansättning denna får i försökskommunerna, skall ges rätt att besluta över
dessa medel.
Regeringen föreslår att den statliga medverkan i försöksprojekten finansieras
från anslaget Arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att det belopp som har
tilldelats för arbetsmarknadspolitiska åtgärder i kommunen i fråga får användas
otraditionellt. Att använda dessa medel otraditionellt
innebär att man bekostar insatser som motiveras av arbetsmarknadsskäl och som
inte ryms inom ordinarie regelverk och ej heller berättigar till andra statliga
stöd.
De arbetsmarknadspolitiska åtgärderna skall dock även fortsättningsvis
användas så att de främjar ett aktivt arbetssökande och övergång till
anställning på den reguljära arbetsmarknaden. Utgångspunkten för besluten skall
hela tiden vara den enskildes behov och förutsättningar. Slutligen bör det anges
att varken kommunala eller statliga medel eller socialförsäkringsmedel får
användas för öppet eller förtäckt driftstöd till konkurrensutsatt verksamhet.
Medlen får inte heller användas för åtgärder som ersätter eller tränger ut
reguljära arbetstillfällen.
Det kan finnas skäl för att inte arbetsförmedlingens hela anslag för
arbetsmarknadspolitiska åtgärder i försökskommunen skall ingå i arbets-
förmedlingsnämndens verksamhet. Andelen av anslaget som skall ingå i
försöksverksamheten regleras i avtalen och bör kunna variera i de olika
kommunerna.
Kommunen som deltar i försöksverksamheten skall i avtal med regeringen eller
den myndighet som regeringen bestämmer förbinda sig till att bidra till
finansieringen av den gemensamma verksamheten. Kommunens bidrag bör som
huvudregel inte vara mindre än 25 procent av de totala medlen som satsas i
försöksverksamheten. I avtalet bör bl. a. regleras storleken av de medel som
kommer från den statliga respektive kommunala sidan samt att
arbetsförmedlingsnämnden skall få disposi-tionsrätt till de avsatta medlen för
sin verksamhet.
Den kommunala kompetensen kommer till uttryck i 2 kap. 1 § kommunallagen
(1991:900). Enligt denna bestämmelse får kommuner och landsting själva ha hand
om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens
eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas
enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
Gränserna för kommunernas rättsliga kompetens att över huvud taget vidta
sysselsättningsskapande åtgärder för arbetslösa är i dag oklar. Det är i
huvudsak rättspraxis som reglerar huruvida vissa uppgifter är tillåtna för en
kommun eller inte. I princip gäller också att kommunernas åtgärder inte utan
särskilt lagstöd får ske i former som gynnar enskilda företag eller personer. Av
2 kap. 8 § andra stycket kommunallagen framgår exempelvis att individuellt
inriktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns
synnerliga skäl för det.
Mot denna bakgrund gör regeringen den bedömningen att den föreslagna
försöksverksamheten, som ju bl.a. förutsätter medfinansiering från kommunernas
sida, kräver lagstöd. Regeringen föreslår därför en särskild lag som ger
kommunerna rätt att medverka i försöksverksamheten.
5.3 En utvidgad möjlighet att anvisa arbetslivsutveckling
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Som en försöksverksamhet skall länsarbets- |
| nämnderna i vissa av försökskommunerna kunna anvisa arbets- |
| livsutveckling på ett mer obundet sätt. Kravet slopas på att |
| arbets-livsutvecklingen skall vara en åtgärd i sista hand samt |
| att den skall vara begränsad i tiden. Försöksverksamheten med |
| utvidgad arbets-livsutveckling bör bedrivas i högst tre kommuner|
| och omfatta högst 500 personer sammanlagt. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Arbetslivsutveckling är en arbets-
marknadspolitisk åtgärd som skapats för att förstärka arbetslinjen. I stället
för att passivt uppbära arbetslöshetsersättning får de arbetslösa genom
arbetslivsutvecklingen tillfälle att utföra sysslor som annars inte skulle ha
utförts. Föreningar och organisationer får en möjlighet att utveckla sin
verksamhet.
Grundläggande för arbetslivsutvecklingen är att denna inte får ersätta arbeten
på den reguljära arbetsmarknaden. Arbetslivsutvecklingen får inte heller
snedvrida konkurrensen. Ytterligare förutsättningar är att den arbets-löse inte
kunnat beredas arbete på den reguljära arbetsmarknaden, annan utbildning eller
någon annan lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Arbetslivsutvecklingen är
således en åtgärd som skall sättas in i sista hand.
Länsarbetsnämnden får anvisa arbetslivsutveckling till den som får
arbetslöshetsersättning från arbetslöshetskassa eller kontant arbets-
marknadsstöd. Under tiden i arbetslivsutvecklingen får den arbetslöse en
ersättning motsvarande arbetslöshetsersättningen.
Arbetslivsutveckling får avse högst sex månader. Anvisningstiden får dock
förlängas med ytterligare sex månader. En förutsättning för detta är att det
finns särskilda skäl.
Ett stort antal kommuner har till Arbetsmarknadsdepartementet inkommit med
förslag på hur man skulle kunna använda arbetslöshetsersättningen på ett mer
aktivt sätt. Enligt kommunerna är det inte meningsfullt för en arbetslös att
passivt få sitt arbetslöshetsunderstöd. Arbetslivsutvecklingen ger visserligen
en möjlighet men enligt kommunerna borde det finnas möjligheter att mera fritt
sätta in arbetslösa i olika verksamheter. Enligt vissa kommuner borde det finnas
en möjlighet till kraftig satsning på kompetensutveckling för arbetslösa och
anställda bl.a. genom att tillåta studier med arbetslöshetsersättning.
Regeringen anser det vara av utomordentlig vikt att de arbetslösa kan
sysselsättas med meningsfull verksamhet under den tid de är arbetslösa. Mot
denna bakgrund föreslår regeringen att i vissa av försökskommunerna skall
arbetslivsutvecklingen kunna användas på ett mer obundet sätt. Det skall i dessa
kommuner vara möjligt att anvisa arbetslivsutveckling även som en första åtgärd.
Detta innebär att i och med att någon anmäler sig som arbetslös hos
arbetsförmedlingen skall det vara möjligt att anvisa denne en
arbetslivsutveckling om detta bedöms vara den mest effektiva åtgärden för
individen. Vidare skall det inte finnas några tidsgränser för åtgärden. Det
skall alltså i dessa försökskommuner vara möjligt att se en längre
kompetenshöjande utbildning som ett arbetslivsutvecklingsprojekt. De
grundläggande förutsättningarna att åtgärden inte får ersätta arbeten på den
reguljära arbetsmarknaden och inte heller snedvrida konkurrensen skall dock
gälla även i försökskommunerna. Utbildningsinsatser inom ramen för
arbetslivsutveckling skall vara en del av en individuell handlingsplan, som
upprättas gemensamt av arbetsförmedlingen och den berörda personen.
5.4 Mål och riktlinjer
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Målet med försöksverksamheten är en |
| effektivare användning av offentliga medel. Riktlinjerna för |
| Arbets-marknadsverket skall gälla även för försöksverksamheten. |
| Medlen i försöksverksamheten får inte användas till att förhindra|
| eller försena uppsägningar inom kommunen. Kommunal verksamhet får|
| inte heller subventioneras. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Försöksverksamheten syftar till att
effektivisera användningen av offentliga medel genom att stimulera och pröva nya
former för en ökad lokal samverkan i arbetsmarknadspolitiken. Centrala
regleringar bör därför vara så få som möjligt.
De centrala riktlinjer som bör gälla för försöksverksamheten är de
övergripande målen för den nationella arbetsmarknadspolitiken. Dessa är, som de
kommer till uttryck i regleringsbrevet för Arbetsmarknadsverket, bl.a. att
motverka långtidsarbetslöshet och rundgång mellan öppen arbets-löshet och
arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Särskilt skall följande beaktas. Arbetslinjen skall gälla, dvs. ett arbete på
den ordinarie arbetsmarknaden skall vara målet. Arbetslösa personer får ej delta
så lång tid i projekt att inlåsningseffekter uppstår. Åtgärder som
förstärker och påskyndar inträdet på och återgången till den ordinarie
arbetsmarknaden skall utnyttjas i första hand. Yrkesmässig och geografisk
rörlighet skall upprätthållas, t.ex. bör antalet personer som får flyttnings-
bidrag inte minska under försöksperioden.
I de avtal om medfinansiering som upprättas med de kommuner som deltar i
försöksverksamheten skall anges konkreta mål som skall uppnås inom varje kommun
baserat på de nationella målen för arbetsmarknadspolitiken.
5.5 Utvärdering
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Försöksverksamheten i kommunerna skall följas|
| upp. Uppföljning och utvärdering skall göras på både central och|
| lokal nivå. På lokal nivå skall arbetsmarknadsnämnderna svara för|
| den löpande uppföljningen. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Resultaten av verksamheten i försökskommunerna
bör följas nära, såväl löpande som sammanhållet efter försöksperiodens slut. En
utvärdering av försöken skall visa om vinster uppstått av samordningen i form av
högre effektivitet. Utvärderingen skall också visa om medlen använts på avsett
sätt, och om ovan angivna rikt-linjer följts. Särskild uppmärksamhet bör ägnas
frågan om incitamentet att främja övergång till reguljär sysselsättning.
Utvärderingen kommer att bilda underlag för bedömning om utvidgning av
verksamheten och eventuellt behov av justeringar.
Inom Arbetsmarknadsdepartementet skall en arbetsgrupp tillsättas med uppgift
att följa och utvärdera försöksverksamheten. Ett utvärderingsuppdrag bör
samtidigt ges åt en forskargrupp som oberoende av de samverk-ande parterna skall
utvärdera försöksverksamheten. En slutlig utvärdering skall vara färdig senast
den 1 maj 1998.
Arbetsmarknadsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 7 mars 1996
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Hellström,
Peterson, Thalén, Freivalds, Persson, Tham, Blomberg, Hedborg, Andersson,
Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Blomberg
Regeringen beslutar proposition 1995/96:148 Lokal samverkan mot arbetslösheten.