Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:145 ·
Hämta Doc ·
Kvalificerad yrkesutbildning m.m.
Ansvarig myndighet: Utbildningsdepartementet
Dokument: Prop. 145
Regeringens proposition
1995/96:145
Kvalificerad yrkesutbildning m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 22 februari 1996
Mats Hellström
Ylva Johansson
(Utbildningsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen läggs fram förslag till en försöksverksamhet med viss
kvalificerad yrkesutbildning med stark arbetsplatsintegrering.
Den nya kvalificerade yrkesutbildningen avses ge de fördjupade teoretiska och
praktiska kunskaper som krävs för att självständigt och i lag utföra
kvalificerade uppgifter i en modernt organiserad produktion av varor eller
tjänster. Försöksverksamheten föreslås omfatta 1 700 nybörjarplatser och inledas
under år 1996 i syfte att vinna erfarenheter när det gäller att pröva nya
utbildningar, nya pedagogiska former och nya anordnare. Försöket skall vidare
belysa arbetslivets och de studerandes intresse och ge underlag för
ställningstaganden till hur utbildning av detta slag kan inordnas i
utbildningssystemet.
Den huvudsakliga inriktningen av utbildningen och dess organisation under
försöksverksamheten föreslås anges i lag.
Vidare föreslås ändringar i skollagen (1985:1100) i syfte att vidga hem-
kommunernas skyldighet att i vissa fall betala interkommunal ersättning för
deltagare i påbyggnadsutbildning inom komvux.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut.............................3
2 Lagtext.................................................3
2.1 Förslag till lag om en försöksverksamhet med
viss kvalificerad yrkesutbildning................3
2.2 Förslag till lag om ändring i skollagen..........5
3 Ärendet och dess beredning..............................7
4 Kvalificerad yrkesutbildning............................8
4.1 En utgångspunkt..................................8
4.2 En ny kvalificerad yrkesutbildning...............9
4.3 Försöksverksamhet...............................12
4.4 Ledning av försöksverksamheten..................14
4.5 Vissa studieorganisatoriska frågor..............16
4.6 Statsfinansiella effekter.......................17
5. Påbyggnadsutbildningar m.m.............................18
5.1 Interkommunal ersättning........................18
5.2 En konsekvensändring i skollagen................20
Bilaga 1 Sammanfattning av betänkandet Yrkeshögskolan
Kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning
(SOU 1995:38)...................................21
Bilaga 2 Förteckning över remissinstanser................27
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 22 februari 1996.........................................29
Rättsdatablad................................................30
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
antar regeringens förslag till
1. lag om en försöksverksamhet med viss kvalificerad yrkesutbildning,
2. lag om ändring i skollagen (1985:1100).
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om en försöksverksamhet med viss kvalificerad
yrkesutbildning
Härigenom föreskrivs följande.
1 § I denna lag ges bestämmelser om en försöksverksamhet med viss kvalificerad
yrkesutbildning.
Utbildningen kan anordnas av statliga universitet och högskolor, kommuner,
landsting och enskilda utbildningsanordnare. Utbildningsanordnarna får anordna
utbildningen själva eller i samverkan med andra.
Utbildningen anordnas med särskilt statsbidrag, som fördelas efter ansökan.
2 § Utbildningen skall ge sådana fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper
som krävs för att självständigt och i arbetslag utföra kvalificerade uppgifter i
en modernt organiserad produktion av varor eller tjänster. Utbildningen skall
präglas av såväl ämnesteoretiskt djup som en stark arbetsplatsintegrering.
3 § Utbildningen skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på
nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om organisationen av utbildningen hos kommuner och landsting samt
om deras befattning i övrigt med utbildningen.
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om att enskilda utbildningsanordnare kan ges i uppgift att utfärda
utbildningsbevis och examensbevis efter genomförd utbildning.
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
ytterligare föreskrifter om försöksverksamheten.
_______________
Denna lag träder i kraft den 1 juni 1996.
2.2 Förslag till lag om ändring i skollagen (1985:1100)
Härigenom föreskrivs att 11 kap. 20, 21 och 24 §§ och 12 kap. 6 § skollagen
(1985:1100)1 skall ha följande lydelse.
--------------------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
11 kap.
20 §2
--------------------------------------------------------------------
En kommun eller ett landsting Kommuner och landsting är skyl-
är skyldig att till sin diga att till sin gymnasiala
gymnasiala vuxenutbildning ta vuxenutbildning ta emot en behörig
emot en behörig sökande från en sökande från en annan kommun, om
annan kommun, om hemkommunen har 1. hemkommunen har åtagit sig
åtagit sig att svara för att svara för kostnaderna för ele-
kostnaderna för elevens vens utbildning, eller
utbildning eller om det är fråga 2. det är fråga om en sådan ut-
om sådan utbildning som avses i bildning eller utbildningsplats
24 §. för vilken kommunen eller
landstinget har rätt till ersätt-
ning enligt föreskrifter som utfär-
dats med stöd av 24 §.
21 §3
--------------------------------------------------------------------
Den som vill delta i gymnasial Den som vill delta i gymnasial
vuxenutbildning skall ansöka om vuxenutbildning skall ansöka om
detta hos styrelsen för detta hos styrelsen för
utbildningen i sin hemkommun. Om utbildningen i sin hemkommun. Om
ansökan avser en utbildning som ansökan avser en utbildning som en
en annan kommun eller ett annan kommun eller ett landsting
landsting anordnar eller låter anordnar eller låter anordna,
anordna, skall styrelsen skall styrelsen skyndsamt sända
skyndsamt sända ansökan vidare ansökan vidare till styrelsen för
till styrelsen för utbildningen utbildningen där. Till ansökan
där. Till ansökan skall styrelsen skall styrelsen foga ett yttrande
foga ett yttrande av vilket det av vilket det framgår om
framgår om hemkommunen åtar sig hemkommunen åtar sig att svara för
att svara för kostnaderna för ele- kostnaderna för elevens
vens utbildning, såvida det inte utbildning, såvida det inte på
på grund av tidigare grund av tidigare överenskommelse
överenskommelse är onödigt eller är onödigt eller regeringen har för-
det är fråga om sådan utbildning eskrivit något annat.
som avses i 24 §.
Åtagande att svara för kostnaderna skall alltid lämnas om den sökande med
hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i en annan
kommuns gymnasiala vuxenutbildning och påbyggnadsutbildning. I sådant fall äger
5 kap. 33 § motsvarande tillämpning beträffande ungdomar fram till och med det
första kalenderhalvåret det år då ungdomarna fyller tjugo år.
24 §4
--------------------------------------------------------------------
Beträffande sådan gymnasial vux- Regeringen eller den myndighet
enutbildning som anordnas endast som regeringen bestämmer får med-
på ett begränsat antal platser i dela föreskrifter om skyldighet för
landet och för vilken det finns hemkommunen att betala ersättning
ett allmänt intresse av att den för gymnasial vuxenutbildning till
står öppen för sökande från hela den kommun eller det landsting
landet får regeringen meddela som anordnar utbildningen. I såda-
föreskrifter om skyldighet för na fall skall 5 kap. 33 § tillämpas
hemkommunerna att betala i fråga om ungdomar fram till och
ersättning till den anordnande med det första kalenderhalvåret det
kommunen. I sådana fall skall år då ungdomarna fyller tjugo år.
5 kap. 33 § tillämpas beträffande
ungdomar fram till och med det
första kalenderhalvåret det år då
ungdomarna fyller tjugo år.
12 kap.
6 §5
Varje kommuninnevånare är behörig att delta i särvux om han är bosatt i landet
och i övrigt uppfyller föreskrivna villkor,
1. från och med andra kalenderhalvåret det år han fyller 20 år, eller
--------------------------------------------------------------------
2. när han har slutfört 2. när han har slutfört
utbildning i den frivilliga utbildning i gymnasiesärskolan.
särskolan.
Regeringen får föreskriva att också den som inte är bosatt i landet skall vara
behörig att delta.
Föreskrifter om ytterligare behörighetsvillkor och om urval mellan behöriga
sökande meddelas av regeringen.
Bestämmelserna i denna paragraf gäller inte den som är intagen i krimi-
nalvårdsanstalt.
_______________
Denna lag träder i kraft den 1 juni 1996.
**FOOTNOTES**
1 Lagen omtryckt 1991:1111.
2 Senaste lydelse 1993:326.
3 Senaste lydelse 1993:326.
4 Senaste lydelse 1993:326.
5 Senaste lydelse 1992:598.
3 Ärendet och dess beredning
Regeringen bemyndigade den 21 april 1994 det statsråd som har till uppgift att
föredra ärenden om skolväsendet att tillkalla en särskild utredare med uppgift
att utreda frågor om den kvalificerade eftergymnasiala yrkesutbildningen
(Utredningen om kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning, dir. 1994:36).
Utredaren skulle bl.a. beskriva och definiera behovet av kvalificerad
yrkesutbildning på eftergymnasial nivå och pröva vilka insatser som behövs för
att stimulera tillväxten av sådan utbildning. Utredaren, utbildningschefen Rolf
Nordanskog, överlämnade i april 1995 betänkandet Yrkeshögskolan - Kvalificerad
eftergymnasial yrkesutbildning (SOU 1995:38) med förslag om uppbyggnad av en
kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning m.m. till statsrådet Johansson. En
sammanfattning av betänkandet redovisas i bilaga 1. Betänkandet har remiss-
behandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 2. En
sammanställning av remissyttrandena finns tillgänglig i Utbildningsdepartementet
(dnr U95/1362/V).
I propositionen En politik för arbete, trygghet och utveckling (prop.
1995/96:25) redovisade regeringen huvuddragen i en kraftfull satsning på en
kvalitativ och kvantitativ förstärkning av utbildningsväsendet. Regeringen
betonade betydelsen av att bygga ut den kvalificerade yrkesutbildningen och
anmälde sin avsikt att återkomma med förslag om en försöksverksamhet under
mandatperioden. I propositionen Förslag till tilläggsbudget till statsbudgeten
för budgetåret 1995/96 (prop. 1995/96:105) begär regeringen medel för en
försöksverksamhet med kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning under
innevarande budgetår.
I denna proposition behandlas de frågor som krävs för ställningstagande till
förslag att inleda en försöksverksamhet med kvalificerad yrkesutbildning.
4 Kvalificerad yrkesutbildning
4.1 En utgångspunkt
Den svenska utbildningspolitiken har sedan 1970-talet inneburit en strävan mot
en högskola som präglas både av forskningens och den högre utbildningens villkor
och av arbetsmarknadens och yrkeslivets omedelbara krav. En sammanhållen
högskola för den eftergymnasiala utbildningen är en bärande idé i
utbildningspolitiken. 1977 års högskolereform innebar att ett stort antal
utbildningar fördes samman med universitet och högskolor i den nya högskolan.
Som ett gemensamt tillträdeskrav ställdes avslutad gymnasieutbildning. Under de
senaste tjugo åren har högskolan breddats påtagligt, inte minst vid de mindre
och medelstora högskolorna. Kortare yrkesinriktade utbildningar har utvecklats
med utgångspunkt i arbetsmarknadens behov. Vidare har t.ex YTH-utbildningarna
och de kortare ingenjörsutbildningarna tillkommit.
All eftergymnasial utbildning är dock inte högskoleutbildning. Eftergymnasial
utbildning anordnas också inom den kommunala vuxenutbildningen i form av
påbyggnadsutbildningar, inom folkhögskolan och vid de s.k. kompletterande
skolorna.
Utbildningsutbudet på eftergymnasial nivå är mycket brett men såväl högskolans
utbildningar som påbyggnadsutbildningarna saknar oftast en stark
arbetslivsintegrering. Få utbildningar har nämnvärda inslag av lärande i arbete,
dvs. att en del av utbildningen sker i och genom arbete på en arbetsplats.
I dag svarar varken högskolan eller den övriga eftergymnasiala utbildningen
fullt ut mot alla de nya behov som skapas bl.a. av ett alltmer kunskapsintensivt
arbetsliv. Enligt regeringens bedömning är det viktigt att tillgodose behoven
inom vissa branscher av en ny kvalificerad yrkesutbildning med stark
arbetslivsanknytning. Det är angeläget att öka utbudet av utbildning som är
yrkesinriktad, som bygger på de kunskaper som gymnasieskolan ger och som vänder
sig till både redan yrkesverksamma och elever, vilka kommer direkt från
gymnasiet. I det följande föreslås därför en försöksverksamhet som syftar till
att på ett nytt sätt utnyttja den samlade kompetens som finns inom högskolan och
kommunerna men även att engagera andra utbildningsanordnare främst inom
arbetslivet.
Syftet med försöksverksamheten är också att utveckla och pröva nya
utbildningar samt att pröva nya pedagogiska former och modeller för att anordna
utbildning. Försöket skall vidare belysa arbetslivets och de studerandes
intresse för en ny kvalificerad yrkesutbildning med stark arbetslivsanknytning.
Slutligen syftar försöket till att finna former för hur utbildning av detta slag
kan inordnas i utbildningssystemet.
4.2 En ny kvalificerad yrkesutbildning
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: En ny kvalificerad yrkesutbildning på |
| eftergymnasial nivå skall utvecklas. Den skall bidra till att |
| tillgodose arbetslivets behov av kompetens för en modernt |
| organiserad produktion av varor och tjänster. Utbildningen |
| skall förena en praktisk inriktning med fördjupade teoretiska |
| kunskaper. Den skall därför ges formen av lärande i arbete på en|
| arbetsplats under cirka en tredjedel av utbildningstiden. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag: Det finns behov av att utveckla en kvalificerad
eftergymnasial yrkesutbildning för att möta arbetslivets behov av kompetent
arbetskraft. Utbildningen skall inte vara akademisk i traditionell mening och
den skall i väsentliga delar handla om att praktiskt tillämpa känd kunskap och
känd teknik. För detta krävs att utbildningen har en tydlig förankring både i
vetenskap och i arbetslivet. Eleven skall lära sig att behärska både den
teoretiska grunden och den praktiska tillämpningen. Detta förverkligas genom att
lärandet sker i arbete i en lärande organisation på en arbetsplats under en
tredjedel av utbildningstiden.
Remissinstanserna delar med få undantag utredningens bedömning av behovet av
en ny kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning. När det gäller utbildningens
karaktär är remissinstanserna delade i synen på utredningsförslagen. Ett stort
antal yttranden, t.ex. från SAF, Skogsbrukets yrkesnämnd, AMU-Gruppen, T-
skolornas rektorskonvent, flera länsstyrelser samt många kommuner, bl.a.
Södertälje och Olofström, delar i stort utredningens uppfattning. Andra,
exemplevis Högskolan i Kristianstad, anser att utredningen i alltför hög grad
skiljer mellan praktik och teori.
Integrationen mellan teori och tillämpning bör i stället stärkas anser t.ex.
Högskolan i Karlskrona/Ronneby och Mitthögskolan. Man delar inte uppfattningen
att det skulle finnas en grundläggande skillnad mellan högskolans
forskningsanknutna utbildning och en arbetslivsanknuten yrkesutbildning och
anser att utredningen ger uttryck för en förlegad kunskapssyn. Lärarförbundet
menar att utredningen "genom att måla upp ett sådant motsatsförhållande mellan
forskningsanknytning och arbetslivsanknytning/tillämpad kunskap hamnar i de
organisatoriska förslag som enligt förbundet inte gagnar utvecklingen av
angelägna utbildningsområden". Göteborgs universitet finner bristen på
forskningsanknytning oacceptabel och Nacka kommun anser att all utbildning borde
vara forsknings- och arbetslivsanknuten. Telefonaktiebolaget L M Ericsson
däremot vill se yrkeshögskolan som ett komplement till högskolan och anser att
den bör utvecklas "med armbågslucka" till den nuvarande högskolan. Annars
riskerar den att "akademiseras" i dålig mening.
Ett stort antal remissinstanser, däribland RRV, Sveriges verkstadsindustrier
och Skolverket, uttrycker tvivel på möjligheterna att förverkliga en utbildning
som till en tredjedel skall genomföras i form av lärande i arbete på
arbetsplatser. Enligt Verkstadsindustrierna ökar företagens möjligheter att
medverka "i den mån utbildningen på arbetsplatsen kan förläggas så att den inte
stör utan helst lämnar ett positivt bidrag till den ordinarie verksamheten".
Flera yttranden ifrågasätter att arbetslivet kommer att ställa upp i den
omfattning som krävs, men tvivel uttrycks också i fråga om möjligheterna att
förverkliga en kvalitativt god utbildning i dessa former. Därför föreslår bl.a.
CTH och Landstinget i Västmanland att lön skall utgå från företagen under
elevernas arbetsplatsförlagda utbildning. SAF å sin sida framhåller att
näringslivet är villigt, i första hand genom att ställa utbildningsplatser till
förfogande, att medverka till finansieringen av KEY-utbildningarna, men att det
är varje enskilt företag som avgör om det vill medverka. Företagarna framhåller
att förslaget inte är orealistiskt, att det är nödvändigt att företagsförlägga
mycket av utbildningen, och att det är nödvändigt att ta särskild hänsyn till de
små företagens villkor.
Skälen för regeringens förslag: Några olika faktorer har under senare år
drivit på förändringen av produktionen av varor och tjänster. En har att göra
med utvecklingen av informationstekniken. En andra är utvecklingen mot allt
kunskapsintensivare produktion. En tredje faktor avser arbetets organisation. De
tre faktorerna är inte oberoende, utan de både förutsätter och driver på
varandra.
De produkter, de produktionsmetoder och den arbetsorganisation som
kännetecknade industrisamhället genomgår sedan något decennium en genomgripande
förändring. Många av de yrken och funktioner som utbildats under ett drygt
sekels industrisamhälle har fått ett nytt innehåll eller finns inte ens kvar.
Det som kommer i stället är i hög grad präglat av informationstekniken och dess
möjligheter, men också av att den nya tekniken förändras oerhört snabbt. Att de
mönster som vi kan urskilja vid 1990-talets mitt skulle bestå någon längre tid
är osannolikt. Definierade yrken och yrkeskrav är i hög grad en funktion av en
jämförelsevis stabil och allmängiltig produktionsteknik och arbetsorganisation.
Det är ovisst om vi någonsin kommer tillbaka till ett sådant läge.
Förändringarna i arbetslivet medför ökade krav på medarbetarnas för-
ändringsbenägenhet, kvalitetsmedvetande och förmåga att se helheter och
processer. Kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen, kunskaper om
datortekniken och användningen av dessa kunskaper på den egna arbetsplatsen,
kunskaper i ekonomi och vana vid ekonomiskt tänkande samt samhälls- och
kulturkunskap tycks krävas i ökande utsträckning.
Kraven på medarbetarnas sociala och personliga kompetens ökar. Språk och
kommunikation, dvs. förmågan att tala, läsa, skriva och använda information --
på svenska, liksom på främmande språk -- anges ofta som en nyckelkompetens.
Förmågan till problemlösning, kritiskt och kreativt tänkande samt förmågan att
sätta sig in i nya situationer och problem liksom förmågan att förhandla och att
arbeta i lag anges i många undersökningar som centrala kompetenser i framtidens
arbetsliv.
Förändringarna är generella, de påverkar hela arbetslivet. De innebär att nya
krav ställs på hela utbildningssystemet och i synnerhet på yrkesutbildningen.
Krav ställs också både på fortbildning och vidareutbildning av redan anställda
och på en högre utbildningsnivå hos dem som går ut på arbetsmarknaden för första
gången. Den nya gymnasieskolan har utformats mot denna bakgrund.
Förändringsarbetet inom högskolan och annan eftergymnasial utbildning drivs på
många håll i detta perspektiv.
Remissinstanserna delar med få undantag utredningens uppfattning att
utvecklingen skapat ett behov av eftergymnasial utbildning med stark
arbetslivsanknytning som f.n. inte tillgodoses på ett bra sätt. Åsikterna är
däremot delade när det gäller utredningens syn på den föreslagna utbildningen i
förhållande till högskoleutbildningen. Regeringen delar uppfattningen som förts
fram i flera yttranden att utredningen överdrivit skillanden mellan högskolans
forskningsanknutna utbildning och en arbetslivsanknuten utbildning. De flesta
som utbildar sig inom högskolan gör det inte primärt med syfte att bedriva eget
vetenskapligt arbete. Högskolans utbildning är i många fall direkt
yrkesförberedande med arbetslivspraktik som en del av utbildningen, exempelvis
lärar-, journalist-,socionom- och sjukgymnastutbildningarna.
Däremot kan det också enligt regeringens uppfattning finnas behov av en ny
kvalificerad yrkesutbildning på eftergymnasial nivå som kan bidra till att
tillgodose arbetslivets behov av arbetskraft men den kompetens som krävs för att
genomföra produktionen av varor och tjänster. En produktion som hittills ofta
har kunnat genomföras av personer med yrkesutbildning på gymnasial nivå, men där
det idag ställs krav på högre kompetens. En sådan utbildning behöver förena en
praktisk inriktning med fördjupade teoretiska kunskaper och lyfta fram sådana
dimensioner av kunskap som färdighet och förtrogenhet. Den behöver innefatta
både sådan teori som ingår i högskoleutbildning och påbyggnadsutbildning och
sådan kunskap som vinns direkt i produktionen. Det krävs att utbildningen förmår
integrera de båda kunskapsbaserna. Samspelet mellan teori och arbetsliv är en
förutsättning för att utbildningen skall hålla en hög kvalitet och svara mot
arbetslivets och de studerandes behov och ställer stora krav på den pedagogiska
utformningen.
En ny kvalificerad yrkesutbildnings huvudinriktning skall vara att eleverna
skall lära sig att använda kunskap för att bemästra problem i produktion av
varor och tjänster. Kritiskt och kreativt tänkande samt att lära sig se helheter
och processer är därför väsentliga inslag i denna utbildning liksom inom
högskolan. För att deltagarna skall få del av och kunna tillgodogöra sig den
kunskap som genereras i produktionen och få erfarenhet av villkoren i
arbetslivet i branschen, måste en betydande del av lärandet ske på
arbetsplatser. Utbildningen bör därför ges formen av lärande i arbete på en
arbetsplats under cirka en tredjedel av utbildningstiden.
Många remissinstanser har ifrågasatt möjligheterna att förverkliga en
arbetsplatsförläggning av utbildningen i den omfattning som utredningen
föreslagit. Såväl SAF och Företagarna som Industriförbundet och flera
yrkesnämnder tillstyrker emellertid utredningens förslag. Den nya kvalificerade
yrkesutbildningen skall bara anordnas inom områden där den motsvarar ett behov
av arbetskraft med denna typ av kompetens. Arbetsgivarnas intresse och beredskap
att ställa utbildningsplatser till förfogande kommer att i hög grad avgöra
utbildningens inriktning och omfatting. Om arbetslivets företrädare bedömer att
det föreligger ett utbildningsbehov, som kan tillgodoses med denna typ av
utbildning, kommer det sannolikt också att finnas en beredskap att medverka i
utbildningen och svara för erforderlig undervisning och handledning på
arbetsplatser. Från den utgångspunkten är det nödvändigt att arbetslivets
företrädare är aktiva och medverkar till initiativ till ny utbildning och vid
utformningen av utbildningen tillsammans med företrädare för
utbildningsanordnarna.
Det finns anledning att här markera den betydelsefulla skillnaden mellan
praktik och lärande i arbete. För att ett lärande i arbete skall kunna komma
till stånd krävs en modern arbetsorganisation och att arbetsplatsen åtminstone
håller på att utvecklas mot en lärande organisation. I en sådan organisation
ingår egen förkovran liksom - efter förmåga - handledning av medarbetare i allas
dagliga uppgifter. På sådana arbetsplatser strävar man medvetet mot att hos
medarbetarna utveckla den kompetens som fordras för att stödja andras lärande.
Förutsättningar skapas på så sätt för ett kvalificerat stöd också till de elever
som har en del av sin utbildning förlagd till arbetsplatsen. Just möjligheterna
att förverkliga en pedagogisk sammanhängande helhet av teoretiska kurser och
lärande i arbete är en av de centrala frågorna i försöksverksamheten.
Medan praktiken syftar till att illustrera tillämpningen av utbildningens
teoretiska moment avser lärande i arbete att tillföra och bearbeta nytt
kunskapsstoff. Självfallet innebär dessa krav på den arbetsplatsintegrerade
utbildningen restriktioner för möjligheterna att snabbt få fram en stor
utbildningsvolym. Inom försöksverksamheten kan man ta tillvara den kompetens
rörande lärande organisationer och lärande i arbete som finns utanför
utbildningssystemet t.ex inom Arbetslivsinstitutet och som utvecklas inom EU-
programmet Växtkraft mål 4.
4.3 Försöksverksamhet
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: En försöksverksamhet med kvalificerad yrke-|
| sutbildning omfattande 1 700 nybörjarplatser skall inledas |
| under år 1996 i syfte att vinna erfarenheter när det gäller att |
| pröva nya utbildningar, nya pedagogiska former och nya |
| anordnare. Försöket skall vidare belysa arbetslivets och de |
| studerandes intresse och ge underlag för ställningstaganden till|
| hur utbildning av detta slag kan inordnas i |
| utbildningssystemet. |
| Den huvudsakliga inriktningen av utbildningen och vissa |
| bestämmelser rörande dess organisation under försöksverksamheten|
| anges i lag. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningen föreslår att en försöksverksamhet inleds under läsåret 1995/96 i
syfte att vinna erfarenheter inför det utvecklingsarbete av kvalificerad
eftergymnasial yrkesutbildning som förestår.
Remissinstanserna: Frågan berörs huvudsakligen av kommuner och andra
utbildningsanordnare, som anmäler sitt intresse att delta i en för-
söksverksamhet. Några, bl.a. LO, förordar att man börjar en uppbyggnad av
kvalificerad yrkesutbildning med en försöksverksamhet.
Skälen för regeringens förslag: Det finns inom ett antal branscher behov av
arbetskraft med kompetens av det slag som en kvalificerad yrkesutbildning avses
ge. Det gäller t.ex. delar av verkstadsindustrin, handeln, skogsbruket och
skogsindustrin samt telekommunikationsindustrin. Från tillväxtsynpunkt är det
angeläget att flaskhalsar, som kan skapas av brist på erforderlig kompetens,
elimineras så snabbt som möjligt. Behov av en ny kvalificerad yrkesutbildning
finns också t.ex. inom turistnäringen och inom kontorsadministrationen. Starka
skäl talar därför för att en försöksverksamhet med denna nya typ av kvalificerad
yrkesutbildning inleds snarast.
Försöksverksamheten bör utformas så att den bidrar till regeringens strävanden
att stimulera bl.a. kvinnors intresse för naturvetenskapligt och tekniskt
inriktade yrken. De ökade kraven på språkkunskaper, på kreativitet och på arbete
i platta organisationer som ställs i ett modernt arbetsliv talar för att
kvinnors erfarenheter och kunskaper är än viktigare än hittills.Möjligheterna
att få företag att ställa upp med de platser som behövs är en av de frågor där
det råder genuin osäkerhet. Såväl SAF som Företagarna har tillstyrkt den
föreslagna modellen, men påpekar att det slutliga ställningstagandet att gå in i
ett samarbete görs av det enskilda företaget. För dessa beslut kan
riksorganisationerna inte lämna några garantier. Osäkerhet gäller också om några
frågor där den praktiska pedagogiska erfarenheten är liten. Det handlar bl.a. om
möjligheterna att få till stånd ett lärande i arbete på arbetsplatser som en
integrerad del av en utbildningsgång. Det handlar vidare om samspelet mellan
skolförlagd utbildning och lärande på arbetsplatser.
Många remissinstanser anser, att utredningens förslag om en fristående
yrkeshögskola skulle innebära en återgång till ett parallellskolesystem med
påtagliga risker för en utveckling av B-högskolor. Regeringen delar denna
uppfattning och anser att en sådan lösning är utesluten. Försöket syftar i
stället primärt till en ökning av utbildningsutbudet och till att ge underlag
för ställningstagande till hur denna typ av utbildning bäst kan inordnas i det
befintliga utbildningssystemet.
Sammantaget talar detta enligt regeringens uppfattning för att en kvalificerad
yrkesutbildning av här beskrivet slag bedrivs på försök och att de erfarenheter
som vinns i en försöksverksamhet fortlöpande tas tillvara. Försöksverksamheten
skall ge underlag för ställningstaganden till hur de aktuella utbildningsbehoven
skall tillgodoses i framtiden.
Regeringen föreslår att en försöksverksamhet omfattande 1 700 nybörjarplatser
inleds under år 1996. Målet är att en tredjedel av utbildningstiden skall vara
arbetsplatsförlagd.
Försöksverksamheten skall omfatta intagning av elever under åren 1996, 1997
och 1998. Den skall stå organisatoriskt fri från andra, befintliga system. Det
är angeläget att ta tillvara möjligheterna att skapa en flexibel
utbildningsorganisation. Erfarenheterna från arbetsmarknadsutbildningen kan här
vara av värde. Olika utbildningsanordnare skall kunna anordna utbildning inom
försöksverksamheten och samarbete mellan olika anordnare skall eftersträvas. En
anordnare skall dock alltid vara huvudansvarig för utbildningen.
Erforderlig kompetens för hela eller delar av utbildningar kan finnas inom
högskolan, inom den kommunala skolorganisationen, inom vissa utbildningsföretag
samt inom tillverknings- och tjänsteföretag i övrigt. Vidare är det angeläget
att ta tillvara kompetens som finns inom olika branschers
utbildningsverksamheter, industriella utvecklingscentra i vissa kommuner och
liknande inrättningar. Ett nära samarbete mellan kommuner, högskolor och andra
utbildningsanordnare - t.ex. sådana som anordnar arbetsmarknadsutbildning -
medverkar till att en hög kvalitet i utbildningen kan säkerställas. Företrädare
för högskolan och den kommunala vuxenutbildningen skall alltid medverka i den
lokala ledningen av verksamheten.
Den försöksverksamhet som regeringen föreslår kräver vissa bestämmelser i lag.
Det gäller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer
att meddela föreskrifter om bl.a. befogenhet för kommun och landsting att
anordna utbildning inom försöksverksamheten och för enskilda
utbildningsanordnare att utfärda examensbevis. I lag bör vidare den huvudsakliga
inriktningen av utbildningen anges. Bestämmelserna samlas lämpligen i en
särskild lag om en försöksverksamhet med viss kvalificerad yrkesutbildning.
4.4 Ledning av försöksverksamheten
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Försöksverksamheten bör ledas av en |
| kommitté. Utbildningen bör anordnas efter beslut av kommittén av|
| den anordnare eller kombination av anordnare som är mest lämpad|
| i varje enskilt fall. |
--------------------------------------------------------------------
Utredningen har inte lagt något förslag rörande organisationen av en
försöksverksamhet av detta slag. Några kommentarer från remissinstanserna
föreligger därför inte heller.
Skälen för regeringens bedömning: Ett syfte med försöksverksamheten är som
nyss nämnts bl.a. att vinna erfarenheter när det gäller att pröva nya
utbildningar, nya pedagogiska former och nya anordnare. Försöket skall vidare
belysa arbetslivets och de studerandes intresse och ge underlag för
ställningstaganden till hur utbildning av detta slag kan inordnas i
utbildningssystemet. Det bör ankomma på regeringen att meddela närmare
föreskrifter om ramarna för utbildningens organisation och uppläggning.
Regeringen vill emellertid i detta och följande avsnitt redogöra för den
förutsedda utformningen av försöksverksamheten.
Regeringen avser att tillsätta en kommitté med uppdrag att under förutsättning
av riksdagens bifall till föreliggande förslag förbereda försöksverksamheten.
Avsikten är att kommittén - när ett riksdagsbeslut föreligger - skall leda
försöket.
Kommittén skall - inom de ramar som riksdagen och regeringen anger -besluta om
verksamhetens inriktning och huvudsakliga innehåll. Den beslutar också om
statsbidrag till utbildning och om dess lokalisering och dimensionering.
Kommitténs beslut avses innefatta godkännande av en utbildningsplan, av vilken
skall framgå bl.a. utbildningens mål, de huvudmoment som utbildningen omfattar,
utbildningens huvudsakliga uppläggning och organisation, kompetenskrav på den
undervisande personalen, inriktningen och organisationen av det lärande i arbete
som ingår, de krav på särskilda förkunskaper som ställs för att få påbörja
utbildningen, formerna för urval mellan sökande samt en examensbeskrivning. Av
utbildningsplanen skall också framgå om några av de kurser som ingår bör kunna
tillgodoräknas vid den samverkande högskolan.
Kommittén avses även ha ansvar för att tillsyn och uppföljning samt att en
från kommittén fristående utvärdering av försöket kommer till stånd. Kommittén
kommer vidare att få i uppdrag att på grundval av erfarenheterna av försöket
utarbeta förslag till hur den nya kvalificerade yrkesutbildningen kan inordnas i
utbildningssystemet. Vidare kommer den ungdomspolitiska utredningen (Dir
1995:154) att följa försöket. De utbildningsanordnare som medverkar bör också
åläggas ett betydande eget ansvar för utvärdering.
Kommittén avses ha till uppgift att prioritera mellan inkomna förslag. En
viktig prioriteringsgrund är självfallet att det är fråga om utbildning som
efterfrågas av arbetslivet och som har sådan förankring att kvaliteten inte
minst i den arbetsplatsförlagda delen säkerställs. Kommittén skall vidare
prioritera projekt där en högskola, en kommun och eventuellt någon tredje
utbildningsanordnare samarbetar. Att försöksverksamheten skall belysa den nya
kvalificerade yrkesutbildningens möjligheter inom hela arbetsmarknaden och ta
tillvara både kvinnors och mäns förutsättningar är ytterligare en viktig
utgångspunkt för kommitténs arbete. Sådan utbildning som kan bidra till att
bryta de traditionella könsbundna utbildnings- och yrkesvalen skall lyftas fram.
Därutöver skall kommittén ta fasta på att det är väsentligt att man genom
försöket utvecklar ny utbildning och tillför ny utbildningskapacitet och att man
inte tar över finansieringen av lätt modifierade, fungerande verksamheter.
Hos varje huvudansvarig utbildningsanordnare inrättas en ledningsgrupp för
utbildningen med företrädare för de delar av arbetslivet som berörs av
utbildningen och minst en företrädare vardera för högskolan och den kommunala
vuxenutbildningen. Ledningsgruppen skall bl.a. ansvara för att utbildningen
genomförs inom givna ramar och anta studerande. De studerande bör ges möjlighet
till insyn och tillfälle att påverka utbildningens uppläggning och genomförande.
4.5 Vissa studieorganisatoriska frågor
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Utbildningens omfattning bör beskrivas |
| med ett veckopoängsystem av det slag som tillämpas i högskolan. |
| Den bör få avslutas med kvalificerad yrkesutbildningsexamen. |
| Deltagarna bör ges rätt till studiemedel under hela |
| utbildningstiden. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Utbildningen inom försöksverksamheten avses
bedrivas utan att man nu tar ställning till den framtida organisationen.
Utbildningen skall därför inte nu formellt inordnas i vare sig det offentliga
skolväsendet eller högskolan. Det kan dock vara praktiskt att i några avseenden
tillämpa befintliga modeller.
Eftersom det är fråga om eftergymnasial utbildning är det ändamålsenligt att
beskriva utbildningens omfattning med ett poängsystem där en veckas
heltidsstudier motsvarar en poäng, dvs. samma system som används inom högskolan.
Den del av utbildningen som utgörs av lärande i arbete på en arbetsplats ingår i
den tid som omfattas av poängberäkningen.
En utbildning som präglas av en stark arbetsplatsintegrering kommer i hög grad
att behöva anpassas till den årsrytm som präglar arbetslivet utanför
utbildningsväsendet. Verksamheten skall därför, när det är lämpligt, kunna
bedrivas kontinuerligt utan terminsindelning. Kalenderåret omfattar mer än det
vanliga läsårets 40 veckor/poäng och 80 poäng skall alltså kunna uppnås på
kortare tid än fyra traditionella terminer.
För tillträde till utbildningen bör krävas en viss allmän behörighet. För att
det skall bli möjligt att rekrytera deltagare från arbetslivet är det
betydelsefullt att kommittén ges möjlighet att pröva om andra erfarenheter än
formell gymnasieutbildning kan ge likvärdiga förutsättningar för en studerande
att klara utbildningen.
Frågorna om allmän behörighet och om grunden för urval mellan sökande avses
bli reglerade med utgångspunkt i den reglering som kommer att gälla för
högskolan. Regeringen avser att senare i vår förelägga riksdagen förslag i dessa
frågor såvitt gäller högskolan.
Det kan också vara lämpligt att anknyta till examensbegreppet vid utformningen
av dokumentationen av fullgjord utbildning. Erfarenheterna från den
försöksverksamhet med aspirantutbildning (traineeutbildning) som pågått sedan
hösten 1994 (jfr prop. 1993/94:150) visar att deltagarna ofta tillmäter
examensbegreppet stor vikt. Den som fullgjort vad som fordras för att bli
godkänd på alla ingående moment i en kvalificerad yrkesutbildning och uppnått 80
poäng skall kunna tilldelas bevis över kvalificerad yrkesutbildningsexamen med
viss inriktning. Formerna för kunskapskontrollen kan variera, men avses - liksom
principer för betygssättning - att framgå av utbildningsplanen för varje
utbildning.
Deltagarna i kvalificerad yrkesutbildning inom försöksverksamheten avses vara
berättigade till studiemedel under i princip hela studietiden, dvs. även under
den arbetsplatsförlagda delen.
4.6 Statsfinansiella effekter
Regeringen har i propositionen med förslag till tilläggsbudget till statsbud-
geten för budgetåret 1995/96 (prop 1995/96:105) under åttonde huvudtiteln,
anslaget A 9 Bidrag till viss verksamhet inom det kommunala skolväsendet m.m.
beräknat medel - 51 miljoner kr. - för försöksverksamhet med kvalificerad
eftergymnasial yrkesutbildning. För studiemedel till deltagare i utbildningen
har i nämnda proposition beräknats medel under anslaget E 4 Studiemedel m.m. Vi
ger här en närmare redovisning av hur kostnaderna för försöksverksamheten
beräknats.
Utredningen beräknade statens del av kostnaderna för en kvalificerad
eftergymnasial yrkesutbildning till 2/3 av ett genomsnitt av två schablonbelopp
per utbildningsplats och år, nämligen 60 000 kr. och 45 000 kr. Kostnaden för
2 000 årselevplatser under det första verksamhetsåret beräknade utredningen till
70 miljoner kr. Härtill kommer studiestödskostnader.
Regeringen beräknar kostnaderna för försöksverksamheten under innevarande
budgetår till 66 miljoner kr. varav ca 15 miljoner kr. avser studiestöd.
Helårskostnaden för genomsnittligt tvååriga utbildningar, vid 1 700
nybörjarplatser per år, kan beräknas till 264 miljoner kr. Beräkningen utgår
från att en tredjedel av utbildningstiden sker som lärande i arbete på
arbetsplatser utan andra kostnader för staten än studiestödskostnaden.
Beräkningarna bygger på en jämförelsevis hög genomsnittskostnad. Skälet
härtill är dels att en försöksverksamhet med ny utbildning i begränsad skala
regelmässigt blir dyrare än en mer långsiktigt planerad, reguljär utbildning,
dels att en stor del av de initiativ som redan tagits avser avancerad teknisk
utbildning. I takt med att verksamheten utvecklas bör genomsnittskostnaden
sjunka.
Medel för försöksverksamheten för hösten 1996, 66 miljoner kr., har -- som
nyss nämnts -- i prop. 1995/96:105 beräknats under anslagen bidrag till viss
verksamhet inom det kommunala skolväsendet m.m. samt studimedel m.m. Regeringen
avser att i budgetpropositionen hösten 1996 återkomma till frågan om medel för
verksamheten under budgetåret 1997.
5 Påbyggnadsutbildningar m.m.
5.1 Interkommunal ersättning
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Den skyldighet att betala interkommunal |
| ersättning för elever i specialkurser i gymnasieskolan som nu |
| åvilar kommunerna skall den 1 juni 1996 ersättas av en på visst |
| sätt begränsad skyldighet för hemkommunerna att betala sådan |
| ersättning för elever som deltar i påbyggnadsutbildning inom |
| komvux. |
| Förändringen kräver vissa ändringar i skollagen (1985:1100). |
--------------------------------------------------------------------
Gymnasiereformen år 1991 innebar bl.a. att specialkurser inklusive påbygg-
nadsutbildningar inte längre skulle finnas inom gymnasieskolan och att
motsvarande utbildning fortsättningsvis i stället skulle få anordnas som
påbyggnadsutbildningar inom komvux. Påbyggnadsutbildning fördes därför in som
ett begrepp i 11 kap. skollagen (1985:1100). Vad som i det kapitlet sägs om
gymnasial vuxenutbildning gäller också påbyggnadsutbildning. Skolverket har
sedermera meddelat föreskrifter om påbyggnadsutbildningar (SKOLFS 1995:31).
För att underlätta övergången till den nya ordningen infördes vid ändringen av
skollagen en övergångsbestämmelse med innebörden att kommuner och landsting fram
till och med läsåret 1994/95 fick ta in elever på de
specialkurser/påbyggnadsutbildningar som ingick i länsskolnämndernas
organisationsbeslut för läsåret 1991/92 (p. 6 fjärde stycket till SFS 1991:1107,
ändr. 1991:1111).
I budgetpropositionen 1994/95:100 (bil. 9, s. 35) konstaterade regeringen att
möjligheten att anordna motsvarande utbildningar i komvux inte var reell. En
betydande del av eleverna kommer från andra kommuner än anordnarkommunen och
dessa är som regel inte beredda att betala interkommunal ersättning för gym-
nasial vuxenutbildning och påbyggnadsutbildning. Det är samtidigt inte
realistiskt att tro att anordnarkommunerna är beredda att ta på sig kostnader
för elever från andra kommuner. Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens
förslag att intagning till specialkurser fick ske även under läsåret 1995/96
(bet. 1994/95:UbU9, rskr. 1994/95:225).
Enligt 11 kap 24 § skollagen får regeringen meddela föreskrifter om skyldighet
för hemkommunerna att betala interkommunal ersättning för gymnasial
vuxenutbildning och påbyggnadsutbildning inom komvux, som anordnas på ett
begränsat antal platser i landet och för vilken det finns ett allmänt intresse
av att den står öppen för sökande från hela landet. Bestämmelsen infördes efter
förslag i 1993 års budgetproposition (prop 1992/93:100, bil. 9, s. 28).
Regeringen anmälde i budgetpropositionen 1993/94:100 (bil. 9, s. 27) att detta
bemyndigande utnyttjats i fråga om teknikerutbildning samt att regeringen då
inte hade några planer på att utvidga föreskriften till att gälla för
ytterligare utbildningar.
Regeringen bedömer att situationen i fråga om påbyggnadsutbildningarna i
grunden inte har förändrats sedan läsåret 1994/95. De förslag om
försöksverksamhet med viss kvalificerad yrkesutbildning, som vi nyss redovisat,
löser inte de aktuella problemen. Däremot markerar de vikten av ett brett utbud
av utbildning på eftergymnasial nivå i kommunerna. Osäkerheten om de framtida
villkoren har emellertid i många kommuner bromsat både förnyelsen av utbudet av
påbyggnadsutbildningar och den pedagogiska utvecklingen på området. Utbudet av
kurser har minskat drastiskt. Utbildningsdepartementet har mot denna bakgrund
överlagt med Svenska kommunförbundet i frågan.
Som framgått ovan upphör kommunernas möjlighet att ta in elever på
specialkurser i gymnasieskolan vid utgången av läsåret 1995/96. Därmed upphör
också kommunernas skyldighet att betala interkommunal ersättning för elever i
sådan utbildning anordnad inom gymnasieskolan. Regeringen förordar, som en
ersättning för detta, att hemkommunernas skyldighet att betala interkommunal
ersättning för elever som deltar i påbyggnadsutbildning inom komvux utökas.
Ersättningsskyldigheten bör liksom tidigare gälla för teknikerutbildningarna.
Därutöver bör ersättningsskyldigheten omfatta påbyggnadsutbildningar som
anordnas av kommuner och landsting enligt de krav som anges av Statens skolverk
i föreskrifter avseende påbyggnadsutbildning inom kommunal vuxenutbildning, näm-
ligen Elinstallation - allmän behörighet (SKOLFS 1995:1), Ambulanssjukvård
(SKOLFS 1995:29), Persontransporter med buss (SKOLFS 1995:30) och
Påbyggnadsutbildningar (SKOLFS 1995:31). Rätten att erhålla
interkommunal ersättning för sådan utbildning begränsas till den volym för
sådana påbyggnadsutbildningar som inte tillgodoses genom den tredje årskursen i
gymnasieskolan och som för respektive kommun angavs genom länsskolnämndernas
organisationsbeslut för läsåret 1991/92. Det innebär att för var och en av de
berörda kommunerna och landstingen fastställs ett antal platser, som får stå
öppna för sökande från hela landet.
Genom förändringen öppnas möjligheter till förnyelse och utveckling av denna
mycket viktiga del av kommunernas utbildningsutbud. För gymnasial
vuxenutbildning och för påbyggnadsutbildning utöver den angivna volymen avses
kommunerna kunna pröva frågan om interkommunal ersättning på samma sätt som
hittills.
Reglering i skollagen
Den nu föreslagna ordningen innebär att bemyndigandet i 11 kap. 24 § skollagen
behöver ändras. Enligt regeringens mening bör det utformas så att regeringen
eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldighet
för hemkommunerna att betala ersättning för gymnasial vuxenutbildning till
anordnande kommun eller landsting. Bemyndigandet avser på samma sätt som enligt
den nuvarande lydelsen såväl gymnasial vuxenutbildning som påbyggnadsutbildning
(jfr. 11 kap. 2 § sista stycket skollagen).
Den skyldighet för hemkommuner att betala ersättning som anges i 11 kap. 24 §
motsvaras av en bestämmelse i 11 kap. 20 § om skyldighet för anordnande kommun
eller landsting att ta emot behöriga sökande från andra kommuner. Skyldigheten
att ta emot behöriga sökande gäller dels då hemkommunen åtar sig att betala för
utbildningen, dels då det är fråga om vissa utbildningar, angivna i föreskrifter
av regeringen med stöd av 24 §. Då bemyndigandet i 24 § föreslås få en ändrad
utformning bör också bestämmelsen i 11 kap. 20 § ändras på så sätt att det
framgår att skyldigheten att ta emot behöriga sökande avser - förutom de fall
där hemkommunen åtagit sig att svara för kostnaderna - utbildningar eller
utbildningsplatser för vilka den anordnande kommuner eller landsting har rätt
till ersättning enligt föreskrifter som utfärdats med stöd av 24 §.
Enligt 11 kap. 21 § skollagen gäller att styrelsen i en sökandes hemkommun
till en ansökan skall foga ett yttrande av vilket det framgår om kommunen åtar
sig att svara för kostnaderna för elevens utbildning, såvida inte detta på grund
av tidigare överenskommelse är onödigt eller det är fråga om en sådan utbildning
som avses i 24 §. Eftersom skyldigheten att betala interkommunal ersättning med
den föreslagna ändringen av 11 kap. 24 § inte enbart kommer att knytas till
vissa angivna typer av utbildningar är det inte möjligt för hemkommunen att i
förväg avgöra om ersättningsskyldighet kan komma att föreligga för en viss
sökande. Den anordnande kommunen kan t.ex. ordna fler platser på en utbildning
än kommunen kan få ersättning för. För att en sökande från en annan kommun skall
komma i fråga även för en icke ersättningsgrundande plats torde i praktiken
krävas att hemkommunen har åtagit sig att betala för utbildningen. Mot den bak-
grunden bör hemkommunen vid översändandet av en ansökan alltid ta ställning till
om den frivilligt åtar sig att betala för utbildningen. I vissa fall, såsom i
fråga om teknikerutbildningarna, står det dock redan från början klart att
ersättningsskyldighet föreligger. För sådana fall bör regeringen bemyndigas att
föreskriva om undantag från den nu angivna huvudregeln. Av lagen bör liksom nu
framgå att ett yttrande i ersättningsfrågan inte behövs om det på grund av
tidigare överenskommelse är onödigt.
5.2 En konsekvensändring i skollagen
I samband med beslutet år 1993 om den nya läroplanen för de frivilliga
skolformerna ändrades benämningen "den frivilliga särskolan" till "gym-
nasiesärskolan" (prop. 1992/93:250). Regeringen föreslår att 12 kap. 6 §
skollagen anpassas härtill.
Sammanfattning av betänkandet Yrkeshögskolan Kvalificerad eftergymnasial
yrkesutbildning (SOU 1995:38)
1. Uppdraget
Regeringen uppdrog åt en särskild utredare att ge underlag till fortsatta
ställningstaganden i fråga om strukturen för den kvalificerade eftergymnasiala
yrkesutbildningen (KEY). I direktiven betonades vikten av en tydlig identitet
hos den delvis nya utbildningsformen, att en struktur måste vara flexibel och
anpassningsbar till mångskiftande behov samt att denna bör gynna uppkomsten av
kvalificerad yrkesutbildning. Utredningen skulle bl. a. beskriva och definiera
behovet av kvalificerad yrkesutbildning på eftergymnasial nivå, pröva vilka
olika insatser som behövs för att stimulera tillväxten av KEY, pröva olika
finansieringsvägar samt överväga hur statliga stödinsatser kan utformas och
administreras.
2. Utredningens utgångspunkter
Arbetslivet har genomgått en genomgripande omvandling under 1990-talet, som
medfört ökade krav på de anställdas kunskaper och färdigheter. Livslångt lärande
blir nödvändigt. För ungdomar blir möjlighetern och viljan till utbildning efter
gymnasieskolan förutsättningen för framgångsrik yrkesverksamhet. Högskolans
utbildningar tillgodoser bara delvis behoven av KEY. Det är angeläget att
åstadkomma en eftergymnasial utbildning som är närmare anknuten till
arbetsmarkanden. En utbildning som utvecklar förmågan att på arbetsplatsen,
tillsammans med kollegor i ett arbetslag analysera och lösa uppkommande problem
i produktionen genom tillämpning av känd kunskap.
En kvalificerad arbetslivsanknuten yrkesutbildning kräver nära samverkan mellan
de utbildningsansvariga och arbetlivet vid planering och genomförande.
Arbetslivet behöver bättre utbildad arbetskraft, det kan formulera kompetenskra-
ven, det måste medverka vid genomförandet och det drar nytta av resultaten.
Detta motiverar att arbetslivet medverkar vid finansieringen. Utredningens
förslag är ett erbjudande om samverkan för att bygga ut KEY. Finns inte intresse
för sådan samverkan i konkret handling saknas förutsättningar för en
förstärkning och utbyggnad av denna utbildningssektor.
3. Bakgrunden
Betänkandet ger inledningsvis en bakgrund till uppdraget och förslagen.
Utredningen beskriver i största korthet förändringar i arbetslivet och de
konsekvenser dessa har för kraven på arbetskraftens kompetens. Vidare redovisas
besluten om förändringar av statsbidragssystemen för gymnasiskolan och komvux
och de konsekvenser detta fått för möjligheterna att anordna
påbyggnadsutbildningar. Det nuvarande utbudet av KEY beskrivs på grundval av en
enkät, som genomfördes sommaren 1994. Slutligen ger utredningen bilder av
utvecklingen av yrkesutbildning på eftergymnasial nivå i några andra länder.
Några historiska bakgrundsuppgifter om yrkesutbildningen redovisas i en bilaga.
4. Definition och pedagogisk ram
KEY har till uppgift att tillgodose arbetslivets behov av kvalificerad
arbetskraft i första hand för att genomföra produktionen. Den behöver lyfta fram
kunskap som färdighet och förtrogenhet. Den behöver förmedla både den kunskap
som vunnits i produktionen och sådan kunskap som har vetenskaplig grund. För
detta krävs att utbildningen har en tydlig förankring både i beprövad vetenskap
och i arbetslivet.
Utbildningen förutsätter att den studerande fullföljt utbildningen på ett
treårigt program i gymnasieskolan, eller har motsvarande kunskaper.
KEY anknyter till det polytekniska bildningsbegreppet. Utbildningen skall inte
vara akademisk i traditionell mening och den skall i väsentliga delar handla om
att praktiskt tillämpa känd kunskap och känd teknik. Den skall ge en fördjupad
eller specialiserad yrkeskompetens, vilket innebär att eleven skall lära sig att
behärska både den teoretiska grunden och den praktiska tillämpningen. Detta kan
förverkligas genom en nära knytning av utbildningen till arbetslivet och i många
fall genom att lärandet sker i arbete i en lärande organisation.
Yrkesutbildning handlar ofta om såväl att öka deltagarnas kunskaper inom vissa
områden och samtidigt träna deras yrkesfärdigheter, som att utveckla den egna
personligheten. Detta föreslås ske genom ett medvetet val av verksamhetsformer.
Utredningen beskriver en pedagogisk ram, som kan ge utbildningen en särprägel.
Det gäller utbildningens arbetslivsanknytning, lärande i arbete och en
utvecklingsinriktad pedagogik.
För KEY har arbetslivsanknytningen samma betydelse som forskningsanknytningen
skall ha för högskoleutbildningen. Den skall också på ett likartat sätt
genomsyra hela utbildningen. Utredningen ser därvid ett lärande i arbetet som en
viktig förutsättning. Det syftar bl a till att deltagarna skall fånga upp och
tillgodogöra sig den kunskap som genereras i produktionen samt utveckla sina
färdigheter och personliga egenskaper.
En utvecklingsinriktad pedagogik innebär att deltagarna lär sig att ifrågasätta
och pröva de givna förutsättningarna eller att lär sig att formulera problem och
inte endast att lösa givna problem. I utbildningen eftersträvas därför
verksamhetsformer, som bidrar till att de studerande lär sig att påverka den om-
givning där problemet skall lösas.
5. Förslag om yrkeshögskola
Efter att ha prövat olika modeller förordar utredningen att en ny struktur -
kallad Yrkeshögskolan - skapas, med uppdrag att inom ramen för tilldelade
resurser ansvara för KEY. I enlighet med vad som anges i direktiven föreslår
utredningen, att man inte skapar en ny fast utbildningsorganisation. Yr-
keshögskolan kommer då att bestå av en fast organisation för utveckling,
planering, prioritering, kvalitetssäkring, utvärdering och finansiering av
utbildning, som anordnas av många olika existerande utbildningsanordnare och
företag.
Yrkeshögskolan avses utgöra en parallell till univeristet och högskolor. Med
bestämningen „parallell„ vill utredningen ge uttryck åt fyra förhållanden. Det
första är att det är fråga om eftergymnasial utbildning. För det andra att yr-
keshögskolan skall utgöra ett alternativ till högskolan för elever, som avslutat
sin utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan. För det tredje att
det inte är fråga om ett stadium mellan gymnasiet och högskolan. För det fjärde
att högskola och yrkeshögskola är i en djupare mening „lika värda„, men också på
viktiga punkter väsensskilda.
6. Avgränsningar mot annan utbildning
I frågan om avgränsningen mot resp. universitet och högskolor, gymnasieskolan,
komvux och personalutbildningen, har utredningen tolkat uppdraget på så sätt,
att tyngdpunkten ligger på att skapa ny utbildningskapacitet. Att flytta
fungerande utbildningar från en sektor till en annan i syfte att renodla en
systematik tillför ingen ny kapacitet. Existerande utbildningar bör därför
flyttas endast i de fall den nuvarande ordningen medför problem eller brister,
som skulle avhjälpas genom en ändring.
Utredningen föreslår att all yrkesinriktad utbildning inom gymnasieskolan och
komvux, som bygger på avslutad utbildning på nationellt program i gymnasieskolan
eller på motsvarande förkunskaper och som omfattar minst ett års heltidsstudier,
skall föras över till yrkeshögskolan. Motivet härför är förutom innehållsligt,
främst finansieringstekniskt. Även de utbildningar som nu har ställning som
fristående kompletterande gymnasieutbildning med statsbidrag bör, med undantag
för konstskolorna, föras över. Det kommer givetvis att krävas ett omfattande
utvecklingsarbete innan denna utbildning uppfyller de pedagogiska och
organisatoriska krav, som utredningen vill ställa på utbildning i
yrkeshögskolan. Genom överföringen markeras emellertid i vilken riktning
utvecklingsarbetet skall drivas.
7. Organisation och planering
Yrkeshögskolan avses bli definierad genom
* en pedagogisk ram,
* ett system för planering och resursfördelning och
* en ordning för examinination och kvalitetssäkring.
I fråga om planering och resurstilldelning eftersträvas en ordning, där
ansvaret för utveckling, planering och resursfördelning förs så långt ut i
organisationen som det är praktiskt möjligt. Utredningen har valt en
pluralistisk modell för anordnande av utbildningen: många olika utbild-
ningsanordnare skall kunna komma i fråga. Varje utbildningsuppdrag skall vara
tidsbegränsat; låsningarna i lokaler och fast anställd personal minimeras.
Ansvaret för prioriteringar bör huvudsakligen ligga på regional nivå. Den
regionala indelningen bör ansluta till länen.
Prioriterings- och fördelningsmodellen utgörs av en kombination av ansöknings-
och anbudsförfarande med betydande inslag av dialog och förhandling.
Möjligheterna att genomföra en kvalitativt god utbildning bör vara överordnad
prioriteringsgrund
Länsstyrelserna föreslås få i uppdrag att utse en yrkeshögskolestyrelse, som
ges ett samlat ansvar för yrkeshögskolan i länet. Länsstyrelsen avses vara
värdmyndighet, men i sina ställningstaganden skall yrkeshögskole-styrelsen vara
suverän. Arbetslivet i regionen skall utgöra styrelsens flertal och den bör
tillförs kompetens inom de närings-, utbildnings- och arbetskraftspolitiska
områdena.
För att planera och besluta om utbildning som det av olika anledningar inte är
rimligt att hantera regionalt krävs insatser på nationell nivå. Det gäller bl.a.
ansvaret för ett balanserat utbildningsutbud samt frågor om examensordning,
kvalitetssäkring, uppföljning och utvärdering. Dessa uppgifter skulle kunna
fullgöras av det blivande högskolverket, under förutsättning att man där kan
skapa respekt för yrkeshögskolans uppdrag och särart.
8. Tillträde, urval, kvalitetssäkring m.m.
Frågorna om tillträde till utbildningen behandlas med utgångspunkt i det
regelsystem som nu gäller för högskolan. Reglerna i 8 kap 1 - 6 §§ HF föreslås
bli tillämpade också för yrkeshögskolan. Även i fråga om urval till utbildning
inom yrkeshögskolan bör högskolan kunna utgöra förebild. Ansvaret för antagning
av studerande bör ligga på styrelsen för yrkeshögskolan i varje region.
Utbildningen inom yrkeshögskolan avses berättiga till studiemedel. Den
arbetsplatsförlagda delen av utbildningen, lärandet i arbetet, förutsätts därvid
räknas som studietid.
Särskilda åtgärder krävs för att säkerställa utbildningens kvalitet och
likvärdighet. Insatser diskuteras på tre olika områden, nämligen yrkeshögskoles-
tyrelsens beställarkompetens, utbildningsmiljön hos anordnarna samt uppföljning
och utvärdering. Utbildningens arbetslivsanknytning är det främsta instrumentet
för fortlöpande kvalitetssäkring. Genom samverkan
med arbetslivets företrädare under planering och utveckling av utbildningen
säkerställs dess aktualitet och relevans. På nationell nivå fastställs mallar
för den utbildningsplan som skall utgöra huvuddokumentet i planerings- och
prioriteringsprocessen. Krav ställs på den fysiska miljön och på den
undervisande personalens kompetens och erfarenheter samt på den pedagogiska
miljön. Genom en examensordning normeras kraven på de studerande. Återkommande
granskning av utbildningen bransch- eller sektorsvis föreslås ske genom „peer-
reviews„. Uppföljning och utvärdering genomförs både regionalt och på nationell
nivå.
Kraven på lärarnas kompetens har karaktär av krav, som ställs på ut-
bildningsanordnarna. I fråga om teoretisk grund kan de i huvudsak ansluta till
föreskrifterna om behörighet till tjänst i högskoleförordningen. För all
utbildning inom yrkeshögskolan bör finnas ett skarpt formulerat krav på att all
undervisande personal skall ha aktuell erfarenhet av relevant yrkesverksamhet.
9. Examina m.m.
Utredningen för fram förslag om kreditering, examensordning och examens-
fordringar, som tar sin utgångspunkt i att yrkeshögskolan utgör en parallell
till högskolan. En sådan ordning motiveras bl.a. av EUs generella utbildnings-
direktiv om erkännande av examensbevis. Beslutet om examensrätt föreslås t.v.
knytas till beslutet om att medge statsbidrag för viss utbildning i en region.
Utredningen färeslår att följande examina skall kunna utfärdas inom yr-
keshögskolan: Efter fullgjord utbildning om minst 120 poäng bör yrkesexamina
kunna utfärdas. För att särskilja en yrkesexamen från yrkeshögskola bör ex-
amensbenämningen följas av bokstäverna YH. Yrkeshögskoleexamen med viss
inriktning skall kunna utfärdas för den som fullgjort kursfordringar om
sammanlagt minst 80 poäng. Den som med godkänt resultat gått igenom utbildning
som är kortare än två år skall kunna tilldelas Yrkeshögskolediplom med viss
inriktning.
Regeringen bör i förordning ange riktlinjer för utformningen av examensbe-
skrivningarna. I de generella examenskraven bör arbetslivsanknytning, lärande i
arbete och en utvecklingsinriktad pedagogik omformuleras till mål för
utbildningen, som gäller utöver de yrkesspecifika målen. Den yrkesspecifika
delen av examensbeskrivningen fastställs på nationell nivå.
10. Kostnader och finansiering
Utredningen redovisar en uppskattning av utbildningskapacitet och kostnader för
KEY i nuvarande system. För att skapa ny utbildningskapacitet behöver nya
resurser tillföras. Utredningen betonar, att om statsmakterna önskar att
ytterligare ca 20 procent av en årskull skall förlänga sin utbildning från 12
till 13, 14 eller 15 år kräver detta att ytterligare resurser tillförs
utbildningssektorn.
Utredningen redovisar därutöver två vägar att tillföra resurser för utbyggnad
av yrkeshögskolan. Den första gäller det i direktiven angivna ökade
ansvarstagandet från avnämarnas sida. Den andra är en utbyggnad av yr-
keshögskolan genom omfördelning från annan utbildning.
Den väg som ännu inte prövats för att uppnå ett ökat ekonomiskt ansvarstagande
från arbetslivets sida är att ge arbetslivet ansvar för att genomföra en del av
utbildningen. Arbetslivets andel av finansieringen uppnås genom att arbetsgivare
ställer upp som anordnare av den del av utbildningen i form av lärande i arbete.
Utredningen diskuterar skillnaderna mellan att organisera en del av
yrkeshögskolan som lärande i arbete och arbetsplatsförlagd utbildning inom den
nya gymnasieskolan. Utredningen räknar med att det kommer att ta tid innan all
utbildning inom yrkeshögskolan är arbetsplatsförlagd till ca 30 procent och att
arbetsplatsförläggningen leder till ett lärande i arbetet. Det allmänna och
arbetslivet är ömsesidigt beroende av varandra för att en utbildningssatsning,
som båda bedömer som viktig, skall bli verklighet.
Möjligheten till omfördelning inom utbildningsväsendet belyser utredningen med
två räkneexempel. Det första exemplet gäller omfördelning från universitet och
högskolor. En utbyggnad med ca 20 000 årsutbildningsplatser under en
femårsperiod (utredningens räkneexempel), motsvarar kostnadsmässigt ca 4
procent av anslagen till grundutbildning inom högskolan. Medel av denna
omfattning skulle inte kunna omfördelas utan att högskoleutbildningens volym
minskas eller kvalitet försämras. Det andra exemplet avser de sysselsättnings-
politiskt motiverade satsningarna på förstärkning av det reguljära utbildnings-
systemet. Med hänsyn till att yrkeshögskolan erbjuder en i förhållande till
arbetsmarknadens behov relevant yrkesutbildning bedömer utredningen det som
"riskfritt" att binda en mindre del av dessa resurser.
Kostnaderna för att genomföra den utbildning som föreslås bli överförd till
yrkeshögskolan beräknas till ca 560 milj. kr. För att finansiera överföringen av
påbyggnadsutbildningarna i gymnasieskolan och komvux föreslås att det kommunala
skatteutjämningsbidraget minskas med 495 milj. kr. och motsvarande medel
tillföras yrkeshögskolan.
Efterhand som utbildningen till en tredjedel anordnas i företag minskar statens
kostnader. Efter fem år skulle en oförändrad resursram ge utrymme för 50 procent
fler årselevplatser.
Möjligheten att snabbt utveckla relevant och kvalificerad utbildning inom
yrkeshögskolan är begränsad. Kravet på arbetsplatsförläggning utgör en
ytterligare reservation. Utredningen resursberäkningar utgår från att medel för
2 000 platser i genomsnittligt tvååriga utbildningar skall tillföras
yrkeshögskolan årligen under fem år. Utredningen bedömar detta som detta en
ambitiös utbyggnadstakt. Det första året uppskattas kostnaden till 70 milj kr.,
det andra till 210 milj.kr. För 10 000 intagningsplatser beräknas statens
kostnader till 700 milj.kr.
Utredningen föreslår att Yrkeshögskolan införs den 1 juli 1996. Uppbyggnaden
får ske successivt och särskilda åtgärder vidtas för den utbildning som förs in
i yrkeshögskolan bl.a. från gymnasieskolan och komvux.
1. Förteckning över remissinstanser
Remissyttranden har kommit in från Försvarsmakten, Militärhögskolan,
Socialstyrelsen, Handikappombudsmannen, Nämnden för vårdartjänst,
Jämställdhetsombudsmannen, Statskontoret, Statistiska centralbyrån (SCB),
Riksrevisionsverket (RRV), Statens skolverk, Folkbildningsrådet, Högskoleverket,
Centrala studiestödsnämnden (CSN), Stockholms universitet, Kungl. Tekniska
högskolan (KTH), Lärarhögskolan i Stockholm, Idrottshögskolan i Stockholm,
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet, Högskolan i
Falun/Borlänge med bifogade yttranden från sektionen för humaniora och
beteendevetenskap, Högskolan i Gävle-Sandviken, Högskolan i Örebro, Linköpings
universitet med bifogade yttranden från Tekniska högskolan, Hälsouniversitetet
och filosofiska fakulteten, Lunds universitet med bifogade yttranden från Lunds
tekniska högskola och samhällsvetenskapliga fakulteten, Högskolan i Kalmar,
Högskolan i Karlskrona/Ronneby, Högskolan i Kristianstad, Högskolan i Växjö,
Göteborgs universitet med bifogade yttranden från samhällsvetenskapliga
fakultetsnämnden och konstnärliga fakultetsnämnden, Chalmers tekniska högskola
(CTH), Högskolan i Karlstad, Högskolan i Luleå, Mitthögskolan, Handelshögskolan
i Stockholm, Umeå universitet, Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS),
Arbetslivsinstitutet, Statens invandrarverk, Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK), Ungdomsstyrelsen, Länsstyrelsen i Södermanlands
län, Länsstyrelsen i Kronobergs län, Länsstyrelsen i Blekinge län med bifogade
yttranden från Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, Länsstyrelsen i Göteborgs
och Bohus län, Länsstyrelsen i Värmlands län, Länsstyrelsen i Jämtlands län,
Länsstyrelsen i Norrbottens län, Botkyrka kommun, Haninge kommun, Huddinge kom-
mun, Nacka kommun, Stockholms kommun, Södertälje kommun, Östhammars kommun,
Katrineholms kommun, Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Markaryds kommun,
Gotlands kommun, Olofströms kommun, Helsingborgs kommun, Malmö kommun med
bifogat yttrande från Malmö skolstyrelse, Skurups kommun, Göteborgs kommun,
Tanums kommun, Skövde kommun, Arvika kommun, Örebro kommun, Västerås kommun,
Skellefteå kommun, Umeå kommun, Vilhelmina kommun, Arvidsjaurs kommun, Luleå
kommun, Stockholms läns landsting, Östergötlands läns landsting, Malmöhus läns
landsting, Hallands läns landsting, Västmanlands läns landsting, Gävleborgs läns
landsting, Västernorrlands läns landsting, Kungl. Vetenskapsakademien,
Ingenjörsvetenskapsakademien, Svenska Kommunförbundet, Landstingsförbundet,
Sveriges Industriförbund, Företagarnas Riksorganisation, Tjänstemännens
Centralorganisation (TCO), Landsorganisationen i Sverige (LO) med bifogade
yttranden från Svenska Kommunalarbetareförbundet och Svenska Metal-
lindustriarbetareförbundet, Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF), Almi
Företagspartner AB, AmuGruppen, Asea Brown Boveri AB (ABB), Elbranschens
Centrala Yrkesnämnd, Elbranschens Utvecklings- och Utbildningscenter, Elevkårer-
nas Centralorganisation, Fristående konst- och hantverksskolors samråd med
bifogade yttranden från de fristående hantverksskolorna, Carl Malmstens skola,
Stiftelsen Capellagården, Handarbetets Vänners Skola, Stiftelsen
Nyckelviksskolan, Stenebyskolan, Sätergläntan och de fristående konstskolorna,
GrafoMedia Utbildnings AB, Hälsohögskolan i Jönköping, Hälsohögskolan i
Stockholm, Hälsohögskolan i Umeå, ICA Utbildningar AB, Lärarförbundet, Lärarnas
Riksförbund, Naturbrukets Yrkesnämnd, Riksförbundet för kommunal och statlig
vuxenutbildning (Rvux), Skogsbrukets Yrkesnämnd, Skogsindustrins Utbildning i
Markaryd, Sveriges Förenade Studentkårer (SFS), Sveriges Skolledarförbund,
Telia AB, T-skolornas Rektorskonvent, Utbildningsföretagens Förening,
Vårdhögskolan i Borås samt Vårdhögskolan i Göteborg.
Dessutom har yttranden kommit in från Danshögskolan, Mälardalens högskola,
Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan i Trollhättan/Uddevalla,
Sveriges Lantbruksuniversitet, Sundbybergs kommun, Täby kommun, Nässjö kommun,
Älmhults kommun, Hässleholms kommun, Lysekils kommun, Mariestads kommun,
Landstinget i Värmland, Landstinget i Kopparbergs län, Sveriges Redareförening,
Ingenjörssamfundet, Andersson Peter (Vaggeryds kommun), Beckmans Skola AB,
Civilekonomernas Riksförbund, Claes Cornelius, Energibranschens Utbildningsråd
AB, Folkuniversitetet, Föreningen lärare i ekonomiska ämnen, Föreningen Rese-
och Turismutbildare, Hässleholms Teknologförbund, Hästhållningens Yrkesnämnd och
Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande, Ingenjörshögskolan i
Jönköping AB, Installatörerna, Jernkontoret och Svenska Gruvföreningen, Järfälla
Socialdemokratiska Arbetarekommun, Kalmarsunds gymnasieförbund, Komvux i
Olofström, Kubens keramikutbildning i Örebro, Livsmedelsbranschernas Yrkesnämnd,
Ljusinstitutet: Fransson Håkan, Muhr Bengt, Mångkulturellt Folkbildningscentrum,
RMI-Berghs Reklam och Marknadsföringsinstitut AB, Rudolf Steinerhögskolan,
Siljansutbildarna AB, Skandinaviens Flygtekniska Akademi (SFA), Skånestyrelsen
(samarbetsorgan mellan kommuner och landsting i Skåne), Socialdemokratiska
studentförbundet, Stiftelsen Bergsskolan, Stiftelsen Falkenbergs Konstskola,
Stiftelsen Påhlmans Handelsinstitut, Stiftelsen Österlens Konst- och
hantverksskola, Städ- och Rengöringsbranschens Yrkesnämnd, Svensk Teaterunion -
Svenska ITI, Svenska Balettskolan i Stockholm, Svenska Kommittén för Hushållsve-
tenskap, Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation, Sveriges
Fotterapeuters Riksförbund, Sveriges Hantverks- och Småföretag, Sveriges
Reklamförbund, Sveriges Verkstadsindustrier, Teatrarnas Riksförbund,
Telefonaktiebolaget L M Ericsson, Thapperska skolan, Waldorfseminariet i
Kungälv, Yrkesnämnden för fabriksindustrin (YFIND), YTH-konferensen samt Zenkert
Roland (vice ordförande i Hässleholms Teknologförbund).
UTBILDNINGSDEPARTEMENTET
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 22 februari 1996
Närvarande: statsrådet Hellström, ordförande, och statsråden Peterson, Thalén,
Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg, Heckscher, Hedborg, Andersson,
Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Johansson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:145 Kvalificerad yrkesutbildning m.m.
Rättsdatablad
--------------------------------------------------------------------
Författningsrubrik Bestämmelser som inför, Celexnummer för bak-
ändrar, upphäver eller omliggande EG-regler
upprepar ett
normgivningsbemyndi-
gande
--------------------------------------------------------------------
Lag om en försöksverk- 4, 5, 6 §§
samhet med viss
kvalificerad
yrkesutbildning
--------------------------------------------------------------------
Lag om ändring i 11 kap. 21, 24 §,
skollagen (1985:1100) 12 kap. 6 §