Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:131 ·
Hämta Doc ·
Vägverkets sektorsansvar inom vägtransportsystemet m.m.
Ansvarig myndighet: Kommunikationsdepartementet
Dokument: Prop. 131
Regeringens proposition
1995/96:131
Vägverkets sektorsansvar inom vägtransportsystemet m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 15 februari 1996
Lena Hjelm-Wallén
Ines Uusmann
(Kommunikationsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslår regeringen en precisering av Vägverkets sektorsansvar
för vägtransportsystemet samt redovisar innebörden i sektorsansvaret. Vidare
föreslår regeringen att Vägverket får ett utökat bemyndigande att använda
anslaget A 2. Drift och underhåll av statliga vägar, för vissa uppgifter inom
ramen för Vägverkets sektorsansvar för vägtransportsystemet. Det föreslås också
att Vägverket skall få ta medel i anspråk för att bekosta vissa kostnader
föranledda av den internationella vägorganisationen PIARC:s 10:e vinterkongress
år 1998 i Luleå.
I propositionen föreslår regeringen också vissa principer för hanteringen av
den europeiska gemenskapens finansiella stöd till investeringar i den svenska
delen av de transeuropeiska transportnätverken.
I propositionen lämnar regeringen också förslag till hur frågan om vägstandard
på Haningeleden 2:1 och 2:2, som utgör del av den s.k. Yttre tvärleden i
Dennisöverenskommelsen, skall hanteras.
Avslutningsvis redovisar regeringen sin bedömning av hur interna fonder i SOS
Alarm Sverige AB skall användas.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 4
2 Ärendet och dess beredning................................. 5
3 Vägverkets sektorsansvar för vägtransportsystemet.......... 5
3.1 Nya krav på Vägverket............................... 5
3.2 Vägtransportsystemets miljöpåverkan................. 7
3.2.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 7
3.2.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 9
3.3 Trafiksäkerhet...................................... 10
3.3.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 10
3.3.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 12
3.4 Väginformatik och fordonsfrågor..................... 13
3.4.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 13
3.4.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 14
3.5 Kollektivtrafik på väg ............................. 15
3.5.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 15
3.5.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 16
3.6 Funktionshindrades resmöjligheter................... 17
3.6.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 17
3.6.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 18
3.7 Yrkestrafik på väg.................................. 19
3.7.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 19
3.7.2 Precisering av ansvar och befogenheter ....... 19
3.8 Forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet 21
3.8.1 Utvecklingen fram till i dag.................. 21
3.8.2 Precisering av ansvar och befogenheter........ 22
4 Vissa anslagsfrågor........................................ 23
4.1 Tidigare beslut om anslag för drift och underhåll av statlig
väghållning......................................... 23
4.1.1 Det statliga vägnätet......................... 24
4.1.2 Vägverkets myndighetsuppgifter................ 24
4.1.3 Vägtransportsystemet (sektorsansvaret)........ 25
4.2 Finansiella konsekvenser av Vägverkets sektorsansvar 26
4.3 PIARC:s 10:e vinterkongress ........................ 27
5 Förarprövningen............................................ 28
6 Infrastrukturbidrag från Europeiska unionen................ 29
7 Vägstandard på Haningeleden................................ 30
8 Redogörelse för SOS Alarm Sverige AB:s interna fonder...... 32
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 15 februari 1996............................................. 34
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. godkänner att Vägverket som statens företrädare på central nivå skall ha
ett samlat ansvar, s.k. sektorsansvar, för hela vägtransportsystemets
miljöpåverkan, trafiksäkerhet, tillgänglighet, framkomlighet och
effektivitet samt för frågor som rör väginformatik, fordon,
kollektivtrafik, handikappanpassning, yrkestrafik och tillämpad
forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet inom
vägtransportsystemet (avsnitt 3.1),
2. godkänner att förarprövningen skall ingå inom Vägverkets organisation
(avsnitt 5),
3. godkänner att Vägverket får utnyttja anslaget A 2. Drift och underhåll av
statliga vägar för att utöver vad riksdagen tidigare beslutat om
- bekosta informationsverksamhet inom ramen för Vägverkets sektorsansvar
(avsnitt 4.2),
- bekosta projektledning och administration som uppkommer till följd av
den internationella vägorganisationen PIARC:s 10:e vinterkongress
(avsnitt 4.3),
- bekosta övriga förberedelsearbeten inför PIARC:s 10:e vinterkongress
varvid ianspråktagna medel sedan skall återbetalas till anslaget efter
kongressen (avsnitt 4.3),
4. bemyndigar regeringen
- att besluta om att Vägverket finansiellt får stödja utvecklings- och
demonstrationsverksamhet som är av principiell eller strategisk
betydelse för vägtransportsystemets utveckling (avsnitt 4.2),
- att besluta om att Vägverket får bekosta åtgärder som är av betydelse
för vägtransportsystemets utveckling i de fall det inte finns någon
annan huvudman som har ett entydigt ansvar (avsnitt 4.2),
- att besluta om att Vägverket i vissa fall finansiellt får stödja
åtgärder inom vägtransportsystemet som är av betydande sam-
hällsintresse även då annan huvudman finns (avsnitt 4.2),
- att besluta om ansökan om den europeiska gemenskapens finansiella
bidrag till de svenska delarna av de transeuropeiska
transportnätverken (avsnitt 6),
- att besluta om fördelning av den europeiska gemenskapens finansiella
bidrag till de svenska delarna av de transeuropeiska
transportnätverken (avsnitt 6),
- att besluta om hur redovisningen av den europeiska gemenskapens
finansiella bidrag till de svenska delarna av de transeuropeiska
transportnätverken skall ske (avsnitt 6),
- att besluta att de statliga garantierna för Haningeleden 2:1 och 2:2
får utnyttjas för den vägstandard som av regeringen bedöms mest
lämplig (avsnitt 7).
2 Ärendet och dess beredning
Vägverket har sedan början av 1990-talet successivt fått utökade arbetsuppgifter
som rör vägtransportsystemet som helhet. Detta har skett genom att vissa
myndigheter har lagts ned och arbetsuppgifter överförts till Vägverket eller
genom att nya arbetsuppgifter lagts på verket.
I syfte att i ett sammanhang redogöra för verkets uppgifter samt föreslå en
precisering av verkets ansvar och befogenheter i sin nya roll som
sektorsmyndighet för vägtransportsystemet, har regeringen utarbetat denna
proposition. Propositionen innehåller även en redogörelse för sådana
bemyndiganden som följer av riksdagens tidigare beslut och även förslag till
vissa utökade bemyndiganden för Vägverket.
3 Vägverkets sektorsansvar för vägtransportsystemet
3.1 Nya krav på Vägverket
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Vägverket skall som statens företrädare på |
| central nivå ha ett samlat ansvar, s.k. sektorsansvar, för hela |
| vägtransportsystemets miljöpåverkan, trafiksäkerhet, tillgänglig-|
| het, framkomlighet och effektivitet samt för frågor som rör vägin-|
| formatik, fordon, kollektivtrafik, handikappanpassning, |
| yrkestrafik och tillämpad forsknings-, utvecklings- och |
| demonstrationsverksamhet inom vägtransportsystemet. |
| |
| Regeringens bedömning: Vägverket bör vara samlande och på- |
| drivande inom ramen för sitt sektorsansvar för vägtransportsys- |
| temet. Verket bör däremot inte ta ett operativt ansvar inom om- |
| råden där annan huvudman har ett entydigt ansvar enligt tidigare|
| beslut. Vägverkets arbete bör syfta till att de trafik- och |
| miljöpolitiska målen uppnås. |
| Vägverket bör på lämpligt sätt verka för en väl fungerande |
| samverkan och samordning med berörda aktörer och driva utveck- |
| lingen på ett strategiskt och offensivt sätt. Som en del av |
| denna samordning har Vägverket möjlighet att träffa överenskom- |
| melser med berörda aktörer i syfte att klargöra mål, ansvar, |
| åtaganden, samverkansformer och uppföljning. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag och regeringens bedömning: Eftersom Vägverkets
nya arbetsuppgifter tillkommit vid olika tider och i olika sammanhang har
Vägverkets samlade uppgifter tidigare inte redovisats i ett sammanhang.
Regeringen finner det därför angeläget att här relativt utförligt redovisa de
krav som i dag ställs på Vägverket samt att precisera innebörden i Vägverkets
s.k. sektorsansvar för vägtransportsystemet och att klarlägga verkets
bemyndigande att använda anvisade medel för de utgifter som följer med verkets
sektorsansvar.
Med vägtransportsystem avser regeringen det system som vägen och dess
närliggande område bildar tillsammans med trafikanter och fordon i samband med
person- och godstransporter på väg.
Till följd av beslut om nya krav på vägtrafiken, avvecklingen av
Transportrådet och Trafiksäkerhetsverket (TSV) samt krav på effektivisering av
statsförvaltningen har Vägverket under en följd av år tilldelats nya
arbetsuppgifter. Från ett traditionellt väghållaransvar för det statliga
vägnätet har kraven på Vägverket ändrats till att i högre grad gälla ut-
vecklingen inom hela vägtransportsystemet, med ökade krav på att hänsyn tas till
trafikens externa effekter. Dessutom har teknikutvecklingen skapat helt nya
möjligheter och medfört att även väginformatik har blivit ett viktigt
arbetsområde för Vägverket. Med väginformatik avses här tillämpningen av
informationsteknik inom områdena fordon och väg.
Regeringen anser att Vägverkets utvidgade ansvar innebär ett ansvar för
vägtransportsystemet som helhet, vilket går utöver verkets ansvar för
myndighetsuppgifter och det statliga vägnätet. Regeringen anser att Vägverket
har ett resultatansvar för målen inom vägtransportsystemet, trots att verket
inte förfogar över alla medel för att nå de av samhället fastställda målen.
Som framgår av det trafikpolitiska beslutet år 1988 (prop. 1987/88:50 bil. 1,
bet. 1987/88:TU16, rskr. 1987/88:201) är det övergripande målet för samhällets
trafikpolitik att erbjuda medborgarna och näringslivet i landets olika delar en
tillfredsställande, säker och miljövänlig trafikförsörjning till lägsta möjliga
samhällsekonomiska kostnader. Vägverket har sedan i olika sammanhang fått ett
utökat sektorsansvar för miljö- och trafiksäkerhetsmålen. Regeringen anser att
Vägverket även har ett sektorsansvar för övriga trafikpolitiska mål inom
vägtransportsystemet, liksom verket har ett ansvar för att de trafikpolitiska
målen uppnås för den statliga väghållningen och för verkets övriga
myndighetsuppgifter. Vägverket har med andra ord ett samlat ansvar att trygga
tillgängligheten till hela vägtransportsystemet för att tillgodose medborgarnas
och näringslivets grundläggande transportbehov samt att verka för ett fram-
komligt och effektivt vägtransportsystem som bidrar till regional balans.
För att nå de trafik- och miljöpolitiska målen är det nödvändigt med en väl
fungerande samverkan mellan berörda aktörer. Regeringen anser att Vägverket
skall vara samlande och pådrivande i denna process. Verket bör därför genom ett
systematiskt arbete ta initiativ till, aktivt driva samt följa upp denna
samverkan. Detta gäller inte minst inom områdena miljö, trafiksäkerhet och
väginformatik. Vad som nu sagts påverkar inte det faktum
att varje berörd aktör skall svara för den del av insatserna inom
vägtransportsystemet som ligger inom dennes normala ansvarsområde. Med andra ord
skall Vägverket inte ta ett operativt ansvar inom områden där annan huvudman har
ett entydigt ansvar enligt tidigare beslut.
Regeringen anser att Vägverkets sektorsansvar inom vägtransportsystemet bör
innebära att verket inom befintliga ramar kan ta ett ekonomiskt ansvar, helt
eller delvis, i de fall det inte finns någon annan huvudman som har ett entydigt
ansvar. Vidare bör Vägverket i vissa fall kunna bidra ekonomiskt till åtgärder
som är av betydande samhällsintresse även då annan huvudman finns. Motivet till
detta kan vara att dessa åtgärder annars inte skulle komma till stånd. Sådana
åtaganden och överenskommelser skall redovisas till regeringen. I avsnitt 4.2
preciseras de finansiella konsekvenserna av Vägverkets sektorsansvar.
Som en del i Vägverkets sektorsansvar anser regeringen att Vägverket bör kunna
arrangera strategiskt viktig fortbildning för interna och externa aktörer.
Regeringen anser att detta ligger inom ramen för Vägverkets nuvarande
bemyndigande.
Vägverket har i dag som central registermyndighet ett övergripande
förvaltningsansvar för bil-, körkorts- och yrkestrafikregistren. Regeringen
anser att Vägverket, inom ramen för sitt sektorsansvar, bör utveckla dessa
registersystem i samverkan med de regionala registreringsmyndigheterna och
övriga intressenter samt ombesörja att informationen i registren blir
tillgänglig för allmänheten och berörda aktörer.
Vägverket har olika metoder till sitt förfogande för att kunna fullgöra sitt
sektorsansvar. Vägverket kan stödja och träffa överenskommelser med andra
aktörer samt upphandla tjänster i syfte att påverka vägtransportsystemets
utveckling. Det ankommer på Vägverket att hitta rätt avvägning mellan dessa
olika tillvägagångssätt.
Liksom tidigare har Vägverket ansvar för att följa upp och rapportera om
utvecklingen inom vägtransportsystemet och i samverkan med andra aktörer ta fram
underlag för politiska beslut. Regeringen avser att uppdra åt
Vägverket att redovisa sin bedömning av sin egen och andra aktörers roll och
potentiella möjligheter att bidra till att de trafik- och miljöpolitiska målen
uppnås inom vägtransportsystemet.
3.2 Vägtransportsystemets miljöpåverkan
3.2.1 Utvecklingen fram till i dag
I 1988 års trafikpolitiska beslut (prop. 1987/88:50 bil. 1, bet. 1987/88:TU16,
rskr. 1987/88:201) framhöll det föredragande statsrådet att energianvändningen
och miljön inom transportsektorn påverkas av investeringar i infrastrukturen.
Staten svarar för en stor andel av infrastrukturens utbyggnad. De statliga
trafikverken borde därför ges i uppdrag av regeringen att beakta följdeffekterna
av drift- eller investeringsbeslut med avseende på energiförbrukning och
miljöpåverkan. Vidare framhölls att det är angeläget att utvecklingen inom
miljöområdet följs upp. Naturvårdsverket bedömdes vara mest lämpligt att ha det
samlade ansvaret för uppföljningen av emissioner av luftföroreningar. Den mer
detaljerade redovisningen och uppföljningen, liksom att lämna förslag till
åtgärder för att begränsa störningarna, borde däremot åvila respektive
trafikverk i samråd med Naturvårdsverket.
I 1991 års budgetproposition (prop. 1990/91:100 bil. 8) föreslog regeringen
att Transportrådet skulle avvecklas, varvid Vägverket skulle få ansvaret för
bl.a. information om energisparande och miljö inom vägtransportsystemet.
Riksdagen anslöt sig till detta förslag (bet. 1990/91:TU18, rskr. 1990/91:176).
I 1991 års riksdagsbeslut om trafik och miljö (prop. 1990/91:90,
bet. 1990/91:JoU30, rskr. 1990/91:338) konstaterades att trafiken är ett område
där ett tydligt uttalat sektorsansvar har börjat införas. I Vägverkets
sektorsansvar skall ingå att begränsa vägtrafikens negativa miljöeffekter. Till
sektorsansvaret hör ett ansvar för att anpassa sig till de fastlagda målen och
att ta hänsyn till kulturvården i de miljöer som berörs av verkets verksamhet.
Vidare framhölls att i sektorsansvaret bör ingå att utarbeta sektorsplaner och
åtgärdsprogram med preciserade mål för miljövården och naturskyddet som
uppfyller nationellt fastlagda mål på det mest kostnadseffektiva sättet.
Beträffande Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen framhölls att deras roll
är att tillhandahålla kunskap och att samordna, driva på och följa upp åtgärder
inom olika sektorer.
Med detta som grund beslöt regeringen år 1992 att uppdra åt Vägverket och
andra trafikverk att vidareutveckla miljöredovisningarna. Vidare beslöt
regeringen att Vägverket skall främja ett miljöanpassat vägtrafiksystem och en
miljöanpassad fordonstrafik.
För att klara omställningen mot ett långsiktigt hållbart samhälle krävs att
berörda aktörer gemensamt tar ansvar för utvecklingen av ett miljöanpassat
vägtransportsystem. Ett exempel på sådan samverkan är Naturvårdsverkets arbete
med ett Miljöanpassat transportsystem, det s.k. MaTs-projektet, där bl.a.
trafikverken, Boverket, Kommunikationsforskningsberedningen (KFB), Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK) och bilindustrin medverkar. Resultatet av MaTs-
projektet utgör bl.a. ett viktigt underlag för Kommunikationskommitténs
(K 1995:01) arbete.
År 1993 gav regeringen länsstyrelserna i uppdrag att genomföra en regional
samhällsplanering för ett miljöanpassat transportsystem, det s.k. RES-uppdraget.
På regeringens uppdrag redovisade Boverket år 1995 det samlade resultatet, i
samråd med Naturvårdsverket och NUTEK och efter samråd med trafikverken och
Riksantikvarieämbetet. RES-uppdraget har syftat till att utveckla processen i
infrastrukturplaneringen och att förbättra regeringens och de centrala
myndigheternas underlag för beslut. Vidare har Riksantikvarieämbetet haft i
uppdrag att utveckla metoder och underlag i fråga om kulturmiljövårdens
intressen i ett miljöanpassat transportsystem.
Vidare kan nämnas att Vägverket under år 1994 redovisade ett program inom
naturvårdsområdet avseende skötsel av vägrenar.
I Vägverkets regleringsbrev avseende budgetåret 1994/95 gav regeringen verket
i uppdrag att, som komplement till investeringsplanen för det nationella
stamvägnätet, utarbeta en särskild plan för miljö och trafiksäkerhet med ett
samlat förslag på åtgärder för att uppnå de av riksdagen fastställda målen.
Planen, som har utarbetats i samråd med Naturvårdsverket, Boverket,
Rikspolisstyrelsen och efter samråd med Svenska kommunförbundet, lämnades till
regeringen i december 1995.
Vägverkets årliga miljörapport innehåller numera en redovisning av vidtagna
åtgärder och information om trafikens avgasutsläpp, buller och andra typer av
miljöeffekter. Rapporten begränsas inte enbart till verkets ansvar som
väghållare för det statliga vägnätet utan behandlar hela vägtransportsystemets
miljöpåverkan.
Våren 1995 presenterade Trafik- och klimatkommittén sitt slutbetänkande
Klimatförändringar i trafikpolitiken (SOU 1995:64). Kommittén föreslog bl.a. att
trafikverkens instruktioner vad gäller innebörden av sektorsansvaret för
miljöfrågor borde förtydligas.
3.2.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar aktivt verka för ett miljöanpassat vägtransportsystem|
| i syfte att bidra till att de trafik- och miljöpolitiska målen |
| uppnås. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Vägverket har under senare år fått ett
utökat ansvar för att främja ett miljöanpassat vägtransportsystem, vilket även
innefattar att verka för en miljöanpassad och miljövänlig fordonstrafik, låg
energiförbrukning och minskat intrång i känsliga och värdefulla miljöer. Utöver
vad som framgår av tidigare beslut, vill regeringen framföra följande angående
Vägverkets sektorsansvar och befogenheter för vägtransportsystemets
miljöpåverkan.
Enligt regeringens uppfattning måste Vägverket fortsätta att fördjupa sitt
engagemang för miljöfrågorna inom ramen för sitt sektorsansvar. Verket bör
kontinuerligt driva på och följa upp utvecklingen inom området i samverkan med
andra aktörer samt föreslå och vidta åtgärder för att de trafik- och
miljöpolitiska målen skall kunna uppnås.
Regeringen kan i stort ansluta sig till inriktningen av det arbete som
Vägverket har påbörjat, där helhetssyn och miljöanpassning utgör
grundförutsättningarna för den nya samlade kommunikationsplaneringen. Vägverkets
höga ambitionsnivå förutsätter att Vägverket, inom befintliga ramar, avsätter
resurser för arbetet.
För att öka Vägverkets möjligheter att påverka vägtransportsystemets
miljöpåverkan anser regeringen att det är nödvändigt att verket samverkar med
andra aktörer inom området, då verket själv endast kan vidta en del av de
åtgärder som krävs. Denna samverkan bör ske på såväl övergripande som regional
och lokal nivå, där bl.a. Naturvårdsverket, Svenska kommunförbundet,
länsstyrelserna och kommunerna har ansvar inom olika områden som rör
vägtransportsystemets miljöpåverkan. Regeringens bedömning är att Vägverket
redan i dag har möjlighet att, som ett led i denna samverkan, träffa
överenskommelser med berörda aktörer för att minska vägtransportsystemets
miljöpåverkan.
Med Vägverkets sektorsansvar har följt en utvidgad samverkan med andra
myndigheter för att ta fram strategiskt viktiga beslutsunderlag. Enligt
regeringens bedömning är det därför viktigt att Vägverket även fortsättningsvis
utvecklar sin utredningsverksamhet.
I Vägverkets sektorsansvar ingår att medverka till ökad kunskap hos bl.a.
trafikanter och beslutsfattare. Det är därför viktigt att Vägverket ser till att
erforderlig kunskap och information sprids till berörda, såväl internt som
externt. Regeringen anser att Vägverket bör få använda sina medel till att
upphandla informationstjänster avseende vägtransportsystemets miljöpåverkan samt
för att presentera åtgärder som kan vidtas av verket och övriga berörda aktörer.
3.3 Trafiksäkerhet
3.3.1 Utvecklingen fram till i dag
I det trafikpolitiska beslutet år 1988 (prop. 1987/88:50 bil. 1, bet.
1987/88:TU16, rskr. 1987/88:201) angavs att TSV skulle ges ökade resurser för
analyser och utredningar samtidigt som den pläderande informationen skulle
stärkas. Som en följd av detta beslöt regeringen dels att TSV skulle vara
central förvaltningsmyndighet för frågor om säkerhet i vägtrafiken och särskilt
svara för samordningen av trafiksäkerhetsarbetet, dels att Vägverket skulle
delta i trafiksäkerhetsarbetet.
Sedan den 1 juli 1991 har länsstyrelserna ansvar för att regionalt samordna
olika organs insatser för trafiksäkerhetens främjande (prop. 1988/89:154, bet.
1989/90:BoU4 och 1989/90:BoU9, rskr. 1989/90:89). Detta samordningsansvar har
bl.a. inneburit att länsstyrelserna har bildat länsvisa trafiksäkerhetsråd som
tagit fram egna trafiksäkerhetsprogram.
År 1992 beslöt riksdagen (prop. 1992/93:2, bet. 1992/93:TU4, rskr. 1992/93:58)
att TSV skulle läggas ned vid utgången av år 1992 varvid dess arbetsuppgifter
skulle överföras till Vägverket. Ett undantag gjordes dock för förarprövningen
för vilken regeringen skulle överväga den organisatoriska hemvisten. Redan
tidigare samma år beslöt riksdagen (prop. 1991/92:100 bil. 7, bet. 1991/92:TU10,
rskr. 1991/92:140) att Vägverket skulle få betalningsansvaret för den pläderande
trafiksäkerhetsinformationen fr.o.m. budgetåret 1992/93.
År 1993 beslöt riksdagen att godkänna den av regeringen föreslagna
inriktningen om trafiksäkerheten på vägarna inför 2000-talet (prop. 1992/93:161,
bet. 1992/93:TU29, rskr. 1992/93:426). Beslutet innebar att Vägverket gavs det
övergripande nationella ansvaret för trafiksäkerheten på vägarna. Regeringen
avsåg därför att utkräva ett resultatansvar av verket för att de av riksdagen
fastställda målen uppnås. Genom att ge Vägverket detta samlade ansvar ansåg
regeringen att förutsättningarna förbättrats för att ytterligare öka säkerheten
på vägarna och nå en bättre avvägning mellan rörlighet, tillgänglighet,
säkerhet, god miljö och regional balans.
Vägverket, polisen och kommunerna utpekades som huvudaktörer inom
trafiksäkerhetsområdet. Frivilligorganisationerna påtalades vara en viktig
resurs med sin regionala och lokala spridning. Syftet var enligt beslutet att nå
det trafiksäkra samhället. Den förbättrade trafiksäkerheten skulle enligt
beslutet skapas genom en förtroendefull samverkan mellan myndigheterna och
trafikanterna.
I 1993 års proposition om trafiksäkerheten på vägarna inför 2000-talet
(prop. 1992/93:161) konstaterades att Vägverkets övergripande nationella ansvar
för trafiksäkerheten på vägarna och länsstyrelsernas regionala samordningsansvar
gör att innebörden i det regionala samordningsansvaret närmare bör preciseras.
Regeringen ville avvakta Regionberedningens slutbetänkande Regional framtid (SOU
1995:27). Denna utredning behandlade dock inte problemet med att både Vägverket
och länsstyrelserna parallellt har att utöva ett ansvar för trafiksäkerhetsarbe-
tet på det regionala planet. Även riksdagens revisorer har i rapporten Samordnad
länsförvaltning (1994/95.9) påtalat att ansvarsfördelningen mellan Vägverket och
länsstyrelserna bör ses över. Regeringen beslöt den 21 december 1995 att ge en
särskild utredare i uppdrag att se över länsstyrelsernas roll inom områdena
fordon, trafik och infrastruktur. Regeringen avser att återkomma till riksdagen
i frågan efter det att utredningen lagt sitt betänkande.
1993 års trafiksäkerhetspolitiska beslut innebar vidare att Vägverket gavs
möjlighet att träffa överenskommelser dels om övergripande frågor dels om
utförande av rent operativa uppgifter med vissa organ på nationell, regional och
lokal nivå.
Vad gäller fordonskontroll på väg och kontroll av förares kör- och vilotider
beslöt regeringen den 22 december 1994, utifrån riksdagens bemyndigande (prop.
1992/93:161, bet. 1992/93:TU29, rskr. 1992/93:426), att fr.o.m. den 1 juli 1995
överföra Vägverkets bilinspektörer till polisväsendet. Beslutet innebar att
Rikspolisstyrelsen får disponera 18 miljoner kronor under budgetåret 1995/96
från anslaget Drift och underhåll av statliga vägar.
Regeringen anförde i den trafiksäkerhetspolitiska propositionen år 1993 att
det vore av värde om Vägverket gavs möjlighet att underlätta kommunernas
beslutsfattande genom att stödja enskilda kommuner med kunskapsuppbyggnad,
utbildning, forskning och demonstrationsprojekt inom kommunernas
väghållningsområde. I september 1995 bemyndigade regeringen Vägverket att
använda sina medel för demonstrationsprojekt inom kommunernas väghållningsområde
för budgetåret 1995/96.
Riksdagens trafiksäkerhetsbeslut år 1993 innebar vidare att det ankommer på
Vägverket att utarbeta ett nationellt trafiksäkerhetsprogram för att regeringen
skall få information om trafiksäkerhetssituationen och det samlade
trafiksäkerhetsarbetet. I beslutet påtalades att Vägverkets chef, enligt
verksförordningen (1987:1100), skall samordna verksamheten med angränsande
verksamheter, såsom kommuner, frivilligorganisationer och framför allt polisen.
Regeringen beslöt den 2 december 1993 att ge Vägverket i uppdrag att utvärdera
den försöksverksamhet med haverikommissioner som TSV tidigare hade inlett.
Uppdraget delredovisades till regeringen i juni 1995 och slutredovisades i
december samma år. Vägverket avser att bedriva haveristudier i samtliga sju väg-
och trafikregioner i syfte att identifiera sannolika olycksorsaker och
dokumentera olycksförloppet och skadeutfallet. Studierna skall omfatta
dödsolyckor och olyckor som fått eller kunnat få svåra skadekonsekvenser.
I oktober 1994 presenterade Vägverket, tillsammans med Rikspolisstyrelsen och
Svenska kommunförbundet, ett nationellt trafiksäkerhetsprogram för perioden
1995-2000. Som komplement till det nationella programmet har sju regionala
program tagits fram av Vägverkets regioner i samarbete med regionala och lokala
aktörer.
3.3.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar säkerställa att trafiksäkerhetsarbetet bedrivs resul-|
| tatinriktat inom hela vägtransportsystemet och att arbetet |
| samordnas på central nivå. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Vägverket har under senare år fått ett
övergripande nationellt ansvar för trafiksäkerheten på vägarna. Utöver vad som
framgår av tidigare beslut, vill regeringen framföra följande angående
Vägverkets sektorsansvar och befogenheter för trafiksäkerheten.
Hälsoförlusterna inom vägtransportsystemet är ett folkhälsoproblem. Vägverket
baserar redan i dag sin verksamhet på detta breda synsätt. Regeringen anser att
Vägverket bör fortsätta sitt arbete med att vara samlande och pådrivande så att
trafiksäkerhetsarbetet kan bedrivas än mer effektivt och resultatinriktat i
samverkan med andra aktörer.
Utöver vad riksdagens trafiksäkerhetsbeslut år 1993 (prop. 1992/93:161, bet.
1992/93:TU29, rskr. 1992/93:426) angav beträffande Vägverkets möjlighet att
träffa överenskommelser med polisen, kommuner och frivilligorganisationer, anser
regeringen att även andra aktörer inom trafiksäkerhetsområdet bör kunna komma i
fråga för sådana överenskommelser inom ramen för tidigare bemyndigande.
I avsnitt 4.1 och 4.2 preciseras Vägverkets möjlighet att använda anslaget
Drift och underhåll av statliga vägar för att bestrida merkostnader för polisens
verksamhet, dels för kvalitetskontroll på väg utförd av bilinspektör, dels för
olika insatser utförda av polisman. Regeringen anser att utgångspunkten i det
senare fallet skall vara att polisens insatser planeras så att de i huvudsak kan
genomföras och bekostas inom ramen för polisens egen budget. Vägverket bör dock
få möjlighet att i begränsad omfattning ge ekonomiskt stöd till inköp av
utrustning för bilinspektörernas kontroll på väg, polisens trafikövervakning och
polisens brottsförebyggande verksamhet i de fall det gäller åtgärder av
betydande samhällsintresse som annars inte skulle komma till stånd.
Vägverket har ansvar för trafiksäkerhetsinformationen. Vägverket skall därför
se till att erforderlig information utförs på lämpligt sätt i syfte att påverka
trafikanternas attityder och beteenden. Regeringen anser att
trafiksäkerhetsinformationen bör präglas av helhetssyn och långsiktighet. Det är
av stor betydelse att Vägverket använder sig av frivilligorganisationernas
informationskanaler eftersom ett effektivt trafiksäkerhetsarbete förutsätter ett
brett folkligt stöd och engagemang. Enligt regeringens bedömning har Vägverket
möjlighet att beakta dessa aspekter vid överväganden kring omfattning,
inriktning, samordning och kvalitetskrav för såväl den nationella som den
regionala och lokala trafiksäkerhetsinformationen, samtidigt som marknadsmässiga
principer beaktas i samband med upphandlingar.
Ett sätt för Vägverket att få fram bättre underlag för bl.a. information-
sverksamheten är att genomföra haveristudier. Regeringen anser att den
redovisning som Vägverket lämnade till regeringen i december 1995 skall ligga
till grund för verkets fortsatta haveristudieverksamhet.
Utöver tidigare bemyndiganden anser regeringen att Vägverket skall få använda
medel från anslaget Drift och underhåll av statliga vägar för att bekosta
informationsverksamhet rörande vägtransportsystemets trafiksäkerhet samt för att
ge ekonomiskt stöd till polisen för inköp av utrustning då särskilda skäl
föreligger. I avsnitt 4.2 preciseras de finansiella konsekvenserna för
Vägverket.
3.4 Väginformatik och fordonsfrågor
3.4.1 Utvecklingen fram till i dag
I det trafikpolitiska beslutet (prop. 1987/88:50 avsnitt 10.4, bet.
1987/88:TU16, rskr. 1987/88:201) uttalades stöd för att berörda myndigheter bör
använda ny teknik för att uppnå högt ställda ambitioner vad gäller
trafiksäkerhet.
Inom ramen för Eureka-initiativet startade år 1986 europeisk bilindustri
programmet Prometheus (Programme for a European Traffic with Highest Efficiency
and Unprecedented Safety). Syftet var att utveckla system för säkrare, renare
och effektivare vägtrafik. Ett annat program, benämnt Drive, har sedan slutet av
1980-talet finansierats inom EG:s ramprogram. Drive har sin tyngdpunkt på
infrastruktur- och transportsystemfrågor. Det svenska deltagandet i dessa
program samordnades fram till år 1994 i ett svenskt RTI-program (Road Transport
Informatics).
I slutet av år 1989 inleddes, på initiativ av Vägverket, Försöksområde
Västsverige vilket år 1992 utökades till projektet Arena. Projektet syftar till
att utreda hur vägtransportsystemet kan förbättras med hjälp av in-
formationsteknologi och bygger på nationellt och internationellt samarbete kring
fältförsök med väginformatik. Verksamheten inom Arena delas in i delprojekten
vägledning, trafikledning, vinterväghållning och trafiksäkerhet.
År 1995 beslöt riksdagen (prop. 1994/95:100 bil. 7, bet. 1994/95:TU18, rskr.
1994/95:293) att tilldela Vägverket ytterligare 37,5 miljoner kronor för att
tillsammans med övriga aktörer på området fortsätta arbetet med ett svenskt RTI-
program liksom att säkerställa ett fortsatt svenskt deltagande i det europeiska
samarbetet. Arbetet samordnas i dag inom ramen för Vägverkets programråd för
väginformatik.
Av betydelse är också riksdagens beslut våren 1993 om forskning, kunskap och
framsteg (prop. 1992/93:170, bet. 1992/93:TU34, rskr. 1992/93:397). Med
anledning av riksdagsbeslutet har den svenska fordonsindustrin och staten, genom
Kommunikationsforskningsberedningen, Vägverket, Närings- och
teknikutvecklingsverket och Naturvårdsverket, träffat avtal om ett samarbete
kring ett program för fordonsteknisk forskning. Programmet syftar till att
stärka den internationella konkurrenskraften hos den svenska fordonsindustrin
vilket skall ske genom stöd åt fordonsteknisk forskning inom utvalda områden.
Dessutom skall förutsättningar skapas för utveckling av fordon och fordon-
skomponenter som svarar mot långtgående krav på kretsloppsanpassning, reduktion
av miljöbelastning och bränsleförbrukning samt andra relevanta krav från
konsumenter, producenter och samhället. För frågor som rör bränsleförbrukning,
avgaskrav m.m. ansvarar Naturvårdsverket.
I och med Sveriges medlemskap i EU deltar Sverige sedan år 1995 i
kommissionens och ministerrådets arbetsgrupper som utvecklar gemenskapsregler på
fordonssidan. Sverige har även sedan tidigare deltagit i det internationella
fordonsutvecklingsarbetet med anknytning till EU, då främst inom ramen för FN:s
ekonomiska kommission för Europa (ECE).
3.4.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar aktivt verka för att fordonsutvecklingen och utveck- |
| lingen inom väginformatiken sker i syfte att uppnå de trafik- |
| och miljöpolitiska målen med beaktande av de näringspolitiska |
| målen. De ytterligare medel som anvisades för väginformatiken i |
| 1995 års budgetbeslut (prop. 1994/95:100 bil. 7, bet. |
| 1994/95:TU18, rskr. 1994/95:293) bör ses som ett första steg i |
| en långsiktig strategi. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Utöver vad som framgår av tidigare beslut,
vill regeringen framföra följande angående Vägverkets sektorsansvar och
befogenheter för frågor som rör fordon och väginformatik.
Sveriges möjlighet att påverka fordonsutvecklingen har ökat genom medlemskapet
i EU. Det är därför viktigt att Vägverket i sitt arbete tar till vara denna
möjlighet för att nå gemensamma och högt ställda krav på bl.a. fordonens
säkerhets- och miljöprestanda. Arbetet bör omfatta alla typer av fordon.
Regeringen anser att Vägverkets engagemang, dels inom EU:s arbete med
fordonens utformning och kontroll, dels vad gäller väginformatikens utveckling,
är en förutsättning för att verket långsiktigt skall kunna verka för att de
trafik- och miljöpolitiska målen uppnås. Dessa mål skall vara styrande för
inriktningen av Vägverkets engagemang på området. I arbetet bör Vägverket även
ta hänsyn till de näringspolitiska målen. Betydelsen av att verket är samlande
och pådrivande i utvecklingen och införandet av väginformatiken i det svenska
vägtransportsystemet kan inte nog understrykas. Vägverket bör verka för en
kostnadseffektiv och strategiskt riktig introduktion av den nya tekniken.
Regeringen anser därför att Vägverkets nuvarande engagemang i programrådet för
väginformatik, det svenska fordonsforskningsprogrammet samt Arena-projektet
stämmer väl överens med verkets sektorsansvar. Vägverket har ett övergripande
ansvar för att insatser inom dessa områden samordnas mellan berörda
intressenter, däribland kommunerna, trafikhuvudmännen och industrin. Regeringen
anser att det är viktigt att Vägverket även fortsättningsvis tar aktiv del i den
internationella utvecklingen och standardiseringen inom områdena fordon och
väginformatik.
Med utgångspunkt från Arena-projektet har Vägverket påbörjat uppbyggnaden av
en grundläggande infrastruktur för väginformatiken. Härigenom har funktionen
vägtrafikledning introducerats inom Vägverket, vilket kommer att ge möjlighet
till en förbättrad dialog mellan trafikanterna och vägtrafikansvariga
myndigheter och organisationer. Det nu pågående arbetet inom Vägverket, som
baseras på 1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100 bil. 7), bör därför
beaktas i infrastrukturplaneringen och vid upprättandet av en nationell
kommunikationsplan.
Frågan om bl.a. vägtrafikledningens organisation och finansiering är under
övervägande av Delegationen för transporttelematik (K 1994:08). Regeringen är
därför inte beredd att nu ta ställning i dessa frågor.
Riksdagens beslut om medel till väginformatiken bör ses som ett första steg
och innebär att Vägverket har fått ett uppdrag att ta initiativ till en
fortsättning av ett svenskt väginformatikprogram. Detta ställer krav på att
verket under kommande år följer upp de initiativ som nu tagits med de medel som
anvisats i 1995 års budgetproposition. Väginformatiken spänner över hela
Vägverkets ansvarsområde och kommer, enligt regeringens bedömning, att kunna
bidra till att höja trafiksäkerheten, reducera energiförbrukningen, förbättra
miljön, öka framkomligheten, förbättra tillgängligheten inom kollektivtrafiken
samt underlätta ett effektivt utnyttjande av infrastrukturen.
3.5 Kollektivtrafik på väg
3.5.1 Utvecklingen fram till i dag
I samband med avvecklingen av Transportrådet vid utgången av år 1991
(prop. 1990/91:100 bil. 8, bet. 1990/91:TU18, rskr. 1990/91:176) blev Vägverket
statens företrädare på central nivå för frågor som rör kollektivtrafik på väg.
Av Vägverkets årsredovisning för år 1994 framgår att verket fastlagt
inriktningen och ambitionsnivån för verkets roll som statens företrädare för
kollektivtrafik på väg. Arbetet med att utarbeta regionala handlingsplaner inom
kollektivtrafikområdet har påbörjats, liksom att skapa nätverk med berörda
externa intressenter såsom kommuner, länsstyrelser och trafikhuvudmän.
Nya regler för byggande och drift av busshållplatser har tagits fram av
Vägverket i syfte att öka säkerheten och tillgängligheten för kollektivtra-
fikanterna.
Trafik- och klimatkommittén fick i ett tilläggsdirektiv i uppdrag att utreda
förutsättningarna för och lämna förslag till hur kollektivtrafikens
konkurrenskraft kan stärkas. I slutbetänkandet Klimatförändringar i tra-
fikpolitiken (SOU 1995:64) presenterades ett antal förslag till åtgärder.
3.5.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar verka för att kollektivtrafikens konkurrenskraft |
| stärks inom hela vägtransportsystemet. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Riksdagen har vid flera tillfällen slagit
fast att den kollektiva trafiken bör betraktas som en del av den grundläggande
samhällsservicen. Utöver vad som framgår av tidigare beslut, vill regeringen
framföra följande angående Vägverkets sektorsansvar och befogenheter för frågor
som rör kollektivtrafik på väg.
Regeringen anser att Vägverket, genom en bred samverkan med berörda aktörer,
skall se till att kollektivtrafikresenärernas behov beaktas inom hela
vägtransportsystemet genom att verka för att kollektivtrafikens konkurrenskraft
stärks.
Vidare anser regeringen att Vägverket i sitt arbete bl.a. bör verka för bättre
planerings- och beslutsunderlag, ökad samverkan mellan trafikslagen samt teknisk
utveckling och anpassning av fordon och trafikmiljö till de krav som
trafikanterna och de trafik- och miljöpolitiska målen ställer. Enligt
regeringens bedömning kan ett annat område vara att tillsammans med berörda
aktörer verka för att ett nationellt informationssystem utvecklas i syfte att
samordna information för resor med kollektivtrafik inom olika transportsektorer.
Som ett led i detta arbete deltar Vägverket redan i utvecklingen av
informationsteknologi inom kollektivtrafikområdet.
Bland annat mot bakgrund av det ökade EU-samarbetet anser regeringen att det
är viktigt att Vägverket förstärker sin kompetens för att svara upp mot sitt
sektorsansvar inom kollektivtrafikområdet. Verket kan härigenom t.ex. själv
delta i olika arbetsgrupper som EU-kommissionen tillsätter i
kollektivtrafikfrågor och även följa utvecklingen inom kollektivtrafikområdet
hos medlemsländerna.
Regeringen anser att Vägverket i sin planerings- och utredningsverksamhet för
vägtrafiken särskilt skall beakta kollektivtrafik på väg, inte minst i de delar
av landet där kollektivtrafiken svarar för en betydande del av transportarbetet.
Med tanke på kollektivtrafikens roll för transportförsörjningen och ett
miljöanpassat vägtransportsystem är det angeläget att dess förutsättningar
förbättras. Vägverket bör i detta sammanhang och som en del i sin sektorsroll
överväga hur ekonomiska styrmedel kan användas.
För att Vägverket skall ha möjlighet att verka för att kollektivtrafikens
konkurrenskraft stärks anser regeringen att Vägverket bör utveckla sin
utredningskompetens inom kollektivtrafikområdet.
3.6 Funktionshindrades resmöjligheter
3.6.1 Utvecklingen fram till i dag
I 1988 års trafikpolitiska beslut (prop. 1987/88:50, bet. 1987/88:TU15, rskr.
1987/88:201) betonades en helhetssyn på samhällets olika insatser för att
säkerställa handikappades förflyttningsmöjligheter.
År 1991 beslöt riksdagen (prop. 1990/91:100 bil. 8, bet. 1990/91:TU18,
rskr. 1990/91:176) att ge bl.a. dåvarande TSV i uppgift att inom sitt
verksamhetsområde verka för att handikappades resor underlättas genom åtgärder i
fordonens och terminalernas konstruktion och utrustning samt genom
driftåtgärder. TSV fick även ett övergripande ansvar för att definiera
funktionskrav, initiera, planera och följa upp handikappanpassningen av
kollektiva färdmedel samt verka för att handikappanpassningen samordnas mellan
olika trafikslag. I samband med TSV:s nedläggning vid utgången av år 1992
övertog Vägverket TSV:s ansvar för samordningen av funktionshindrades
tillgänglighet till kollektiva färdmedel.
I 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100 bil. 7) framhöll regeringen,
mot bakgrund av Handikapputredningens betänkande Ett samhälle för alla (SOU
1992:52) och remissinstansernas synpunkter på detsamma, att trafikverken skulle
få i uppdrag att utreda de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för skärpta
föreskrifter om handikappanpassad kollektivtrafik. Regeringen föreslog vidare
att Vägverket skulle få i uppdrag att söka nå en överenskommelse med Svenska
Lokaltrafikföreningen (SLTF) om vissa tillgänglighetsbefrämjande riktlinjer för
den framtida upphandlingen av den kollektiva trafiken. Riksdagen godkände vad
regeringen anfört (bet. 1993/94:TU22, rskr. 1993/94:244).
Vägverket har inrättat regionala råd för handikappfrågor i vilka repre-
sentanter för Vägverket, trafikhuvudmän, kommuner och handikapporganisationer
ingår. Rådens ansvar är att samverka i frågor som rör funktionshindrades
tillgänglighet till hela vägtransportsystemet, inklusive resor med
kollektivtrafik. Råden skall utarbeta regionala program för att stegvis anpassa
den rådande trafikmiljön. Rådens arbete och de ekonomiska konsekvenserna av de
tillgänglighetsskapande åtgärderna skall utvärderas under år 1996.
Vägverket har redovisat ett avtal som slutits mellan SLTF och Vägverket. Genom
avtalet åtar sig SLTF att rekommendera trafikhuvudmännen att tillsammans med
kommuner, landsting och Vägverket utarbeta program för att stegvis anpassa
fordons- och trafikmiljön till funktionshindrades behov. Programmen skall
integreras med den trafikförsörjningsplan som varje trafikhuvudman har att
upprätta.
I juni 1995 redovisade Samreseutredningen sitt betänkande Allmänna
kommunikationer - för alla? (SOU 1995:70). I betänkandet föreslås att länens
trafikhuvudmän skall ta ett ökat ansvar för den kommunala färdtjänsten,
riksfärdtjänsten och sjukresorna. Genom att öka tillgängligheten till
kollektivtrafiken kan fler resenärer, t.ex. funktionshindrade och äldre, resa
med kollektiva färdmedel. Som exempel kan nämnas ökad användning av
servicelinjebussar och bättre information till rörelsehindrade. Enligt
utredningen kan förbättrad tillgänglighet bidra till att uppnå stora besparingar
i form av minskade kostnader för färdtjänst.
3.6.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar verka för att hänsyn tas till funktionshindrades |
| behov inom hela vägtransportsystemet samt att handikappanpass- |
| ningen av kollektiva färdmedel samordnas. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Utöver vad som framgår av tidigare beslut,
vill regeringen framföra följande angående Vägverkets sektorsansvar och
befogenheter för frågor som rör funktionshindrades tillgänglighet till
vägtransportsystemet.
För att olika grupper av funktionshindrade skall kunna delta i samhällslivet
på samma villkor som andra medborgare krävs att vägtransportsystemets alla delar
är tillgängliga för dessa grupper. Vägverket bör därför verka för att
funktionshindrades behov beaktas vid planering, byggande samt drift och
underhåll av vägtrafikmiljön och den kollektiva trafiken. Regeringen anser att
Vägverket har ett samlat sektorsansvar för att hela vägtransportsystemet
utvecklas till ett för funktionshindrade tillgängligt, tillförlitligt och
lättförståeligt vägtransportsystem. Det är viktigt att Vägverket fortsätter att
samverka med bl.a. Boverket i frågor som rör funktionshindrades tillgänglighet
till den yttre miljön.
Regeringen anser att Vägverkets arbete för en förbättrad handikappanpassning
av kollektivtrafiken är positivt och tar till vara redan vunna erfarenheter,
bl.a. vikten av att få hela reskedjan tillgänglig. Regeringen delar denna
helhetssyn, både vad gäller utvecklingen av infrastrukturens och
kollektivtrafikens tillgänglighet för funktionshindrade.
Den utvärdering som Vägverket avser att göra av de regionala rådens arbete är
av stor vikt. Regeringen anser att Vägverket bör vara berett att ompröva och
förnya det gemensamma arbetet om det enligt utvärderingen visar sig vara
motiverat.
Regeringen gör även den bedömningen att Vägverket bör överväga ytterligare
åtgärder inom området, såsom attitydpåverkande och kunskapshöjande insatser,
samordning av information till funktionshindrade samt överväga hur ekonomiska
styrmedel kan användas för att påverka vägtransportsystemets tillgänglighet för
funktionshindrade.
3.7 Yrkestrafik på väg
3.7.1 Utvecklingen fram till i dag
Vägverket är enligt yrkestrafikförordningen (1988:1503) central tillsyns-
myndighet på yrkestrafikområdet och får meddela föreskrifter för verk-
ställigheten av förordningen. Likaså får Vägverket meddela föreskrifter om
användningen av taxametrar. Verket är också i vissa fall tillstånds- och
överprövningsmyndighet. I detta ansvar ligger bl.a. uppgiften att som första
instans svara för tillståndsprövning av sådan inrikes linjetrafik som berör
flera län samt att avgöra om en trafikhuvudman utan tillstånd skall få driva
linjetrafik över länsgräns.
I ett flertal riksdagsbeslut under senare år har det påtalats att Vägverkets
roll som central tillsynsmyndighet för den yrkesmässiga trafiken bör
förtydligas. I regeringens proposition om ökad tillsyn av den yrkesmässiga
trafiken (prop. 1993/94:168) framhålls att Vägverket bör stödja länsstyrelserna
genom föreskrifter och allmänna råd, genom utbildning och information rörande
bl.a. rättstillämpning samt allmänt följa upp tillsynen över den yrkesmässiga
trafiken.
Vägverket har en viktig uppgift som föreskrivande myndighet. Under de senaste
två åren har Vägverket intensifierat sitt föreskriftsarbete. Även i övrigt har
arbetet med yrkestrafikfrågorna vuxit i omfattning, bl.a. till följd av
införandet av EG:s regler i svensk lagstiftning för färdskrivare samt kör- och
vilotider. Tack vare den samlade kompetens som finns inom Vägverket vad gäller
yrkestrafik, fordonsteknik och handikappanpassning av kollektivtrafiken, har
dessa frågor kunnat samordnas i föreskriftsarbetet.
Efter uppdrag av regeringen har Rikspolisstyrelsen och Vägverket gemensamt
utarbetat ett handlingsprogram för övervakning av den yrkesmässiga trafiken.
Uppdraget redovisades i maj 1995.
Vägverkets senaste årsrapport om tillståndet inom den yrkesmässiga trafiken
(Publ. 1995:44) beskriver bl.a. gällande författningar, hittills tillämpad
rättspraxis samt förslag till författningsändringar. Rapporten är ett bra stöd
för länsstyrelsernas tillsynsarbete och kan även utgöra beslutsunderlag för
regeringen.
3.7.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar verka för en trafiksäker, miljövänlig och effektiv |
| yrkestrafik som bedrivs under lika konkurrensvillkor mellan |
| företagen. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens bedömning: Vägverket har under senare år fått ett
utökat ansvar som föreskrivande myndighet och är central tillsynsmyndighet inom
yrkestrafiken. Vägverkets nuvarande ansvar inom yrkestrafikområdet bör
preciseras.
Regeringen anser att verket skall verka för en trafiksäker, miljövänlig och
effektiv yrkestrafik som bedrivs under lika konkurrensvillkor mellan företagen.
Vägverket bör därför på lämpligt sätt samverka med andra myndigheter och
organisationer inom yrkestrafikområdet. Med säker och miljövänlig yrkestrafik
avser regeringen yrkestrafik för vilken de negativa effekterna på liv, hälsa,
miljö och energiförbrukning minimeras genom tillämpning av tillgänglig kunskap
och teknik inom ramen för gällande regelverk.
Regeringen anser att Vägverket bör fortsätta sitt arbete med att omarbeta
föreskrifter och allmänna råd vad gäller trafiktillstånd och utbildning och i
detta sammanhang också utveckla blanketter eller motsvarande för ansökan och
tillsyn.
Regeringen gör den bedömningen att prov av förares yrkeskompetens och
företagares yrkeskunnande är av stor betydelse för att förbättra trafiksäkerhet,
miljö och effektivitet inom yrkestrafiken. Det är därför angeläget att Vägverket
fortsätter sitt arbete med att säkerställa en hög kvalitets- och kravnivå för
proven.
Vidare anser regeringen att Vägverket bör beakta vad länsstyrelserna framfört
beträffande vikten av fortsatta insatser från Vägverkets sida på
yrkestrafikområdet. Vägverket bör därför överväga resursförstärkningar, genom
omfördelning inom befintliga ramar, för att verket bättre skall kunna stödja
länsstyrelserna och branschorganisationerna i deras arbete. Vägverket bör även
verka för en enhetlig tillämpning hos länsstyrelserna av statsmakternas beslut
och bör därför se över det behov som finns av föreskrifter och allmänna råd för
genomförandet av ändrade regler.
Det är viktigt att Vägverket och polisen samråder om utformningen av
föreskrifter och allmänna råd och då beaktar hur bestämmelsen fungerar i
praktiken. Regeringen vill i det sammanhanget hänvisa till det handlingsprogram
för övervakning av yrkestrafiken som Rikspolisstyrelsen och Vägverket, efter
uppdrag av regeringen, gemensamt har utarbetat.
En annan uppgift är att stödja lokala och regionala myndigheter genom att
distribuera rättspraxis och samla tjänstemän och organisationsföreträdare till
återkommande träffar för att diskutera aktuella frågor. När det gäller mer
komplicerade eller detaljerade regler är vikten av återkoppling stor. När
erfarenheter av tillämpning har vunnits hos myndigheter och enskilda är det
viktigt att dessa signaler når fram till regering och riksdag. Här har Vägverket
som central tillsynsmyndighet en viktig funktion att fylla.
En betydande del av insatserna inom EU kan ersätta nationellt arbete,
samtidigt som nya regler inom EU leder till följdarbete på nationell nivå. Det
är därför av nationellt intresse att Vägverket deltar i EU-arbetet på
yrkestrafikområdet.
Regeringen anser att Vägverket bör utveckla sin kompetens inom hela
yrkestrafikområdet för att kunna verka för en trafiksäker och miljövänlig
yrkestrafik, med särskild inriktning på stöd åt tillsynsmyndigheterna genom
föreskrifter och allmänna råd, utbildning samt information.
3.8 Forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet
3.8.1 Utvecklingen fram till i dag
Riksdagen framhöll år 1993 (bet. 1992/93:TU34, rskr. 1992/93:397), med anledning
av regeringens proposition om forskning, kunskap och framsteg (prop. 1992/93:170
s. 134 f.) att forskningsinsatser inom kommunikationssektorn är av strategisk
betydelse för välfärdsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. Två
grundläggande krav bör därvid ställas. Kommunikationsforskningen bör dels ge
underlag för de åtgärder som krävs för att uppnå de av riksdagen fastställda
målen på kommunikationsområdet, dels skapa handlingsberedskap inför problem som
inte kan förutses i dag genom att bygga upp en kompetens- och kunskapsbas inför
framtiden. Beslutet innebar att följande områden särskilt skall uppmärksammas:
miljö, infrastruktur, telekommunikation, informationsteknologi,effekter av
marknadsförändringar och avreglering, kollektivtrafik samttrafiksäkerhet.
Enligt det forskningspolitiska beslutet har Vägverket ansvar för sam-
hällsmotiverad tillämpad forskning inom sitt verksamhetsområde. Ansvaret för all
övergripande kommunikationsforskning samlades till Kom-
munikationsforskningsberedningen (KFB). Vidare ålades KFB att stödja sådan
tillämpad samhällsmotiverad forskning och utveckling som inte ankommer på någon
annan myndighet samt att stödja övrig tillämpad forskning, utveckling och
demonstration som saknar en annan naturlig huvudman. KFB gavs en samordningsroll
inom kommunikationsforskningen, bl.a. med ett entydigt ansvar att dokumentera
och sprida information om forskning inom kommunikationssektorn. Dessutom har KFB
sedan länge ett särskilt ansvar för forsknings-, utvecklings- och demon-
strationsverksamhet inom kollektivtrafikområdet.
Regeringen beslöt i juni 1994 (SFS 1994:613) att Vägverket skall initiera,
planera och stödja tillämpad samhällsmotiverad forskning och utveckling inom
sitt verksamhetsområde. Verket skall därvid utarbeta program för forskning och
utveckling inom området i samverkan med berörda forskningsstödjande myndigheter,
dokumentera den forskning verket stödjer, informera om forskningsresultaten samt
svara för att forskningen utvärderas. Som en följd av detta har Vägverket under
år 1995 utarbetat ett strategidokument och en plan för verkets framtida
forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet.
3.8.2 Precisering av ansvar och befogenheter
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens bedömning: Vägverket bör inom ramen för sitt sek- |
| torsansvar aktivt verka för att samhällsmotiverad tillämpad |
| forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet inom |
| vägtransportsystemet sker i syfte att uppnå de trafik- och |
| miljöpolitiska målen. Vägverkets insatser bör samordnas med och |
| vara ett komplement till den forskning som |
| Kommunikationsforskningsberedningen givits ett ansvar för |
| enligt tidigare beslut. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen till regeringens bedömning: Vägverket har under senare år fått ett
utökat ansvar för samhällsmotiverad tillämpad forskning, utveckling och
demonstration, dels i egenskap av statlig väghållare, dels som sektorsansvarigt
organ för hela vägtransportsystemet. Utöver vad som framgår av tidigare beslut,
vill regeringen ange följande.
Regeringen anser att Vägverkets sektorsansvar för vägtransportsystemet i
princip bör återspeglas även i ansvaret för tillämpad forsknings-, utvecklings-
och demonstrationsverksamhet på området. Riksdagens forskningspolitiska beslut
år 1993 (prop. 1992/93:170, bet. 1992/93:TU34, rskr. 1992/93:397) innebär att
KFB:s roll som beställare av bl.a. övergripande forskning har markerats. Enligt
detta beslut har Vägverket ansvar för att resurser avsätts för samhällsmotiverad
tillämpad forskning inom vägtransportområdet.
Regeringen anser att det är viktigt att de insatser, som föreslås i Vägverkets
plan för forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamheten, utgår från
hela vägtransportsystemets behov. Det är också viktigt att denna plan stäms av
mot den samordning av transport- och kommunikationsforskningen som sker genom
KFB. På så sätt får regeringen en helhetsbild av verksamheten. Det är av stor
vikt att Vägverket i detta sammanhang agerar både utifrån sitt väghållaransvar
för det statliga vägnätet och sitt sektorsansvar för vägtransportsystemet som
helhet. Vägverket bör samverka med både finansiärer och utförare av forsknings-,
utvecklings- och demonstrationsverksamhet, men framför allt med de tilltänkta
användarna av resultaten, däribland Svenska kommunförbundet och landets
kommuner. I avsnitt 4.2 preciseras de finansiella konsekvenserna för Vägverket.
Vidare anser regeringen att det är av stor vikt att Vägverket beaktar frågor
som rör kommunal väghållning i vid bemärkelse, då såväl åtgärdsbehoven som
kunskapsbehoven till stora delar är knutna till tätortstrafiken. Dels finns
behov av tillämpad forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet, dels
behov av att omsätta resultaten i tydliga råd och riktlinjer för bl.a. de
kommunala väghållarna.
Utöver tidigare bemyndiganden anser regeringen att Vägverket, inom ramen för
sitt sektorsansvar, bör få använda medel från anslaget Drift och underhåll av
statliga vägar för att, inom befintliga ramar, finansiellt stödja
demonstrationsverksamhet inom kommunernas väghållningsområde och för att stödja
Svenska kommunförbundet i syfte att öka tillämpningen av ny kunskap bland
kommunala väghållare.
Vägverkets vidgade sektorsansvar kan medföra vissa otydliga gränsytor mot
KFB:s ansvarsområde. Regeringen har givit Riksrevisionsverket i uppdrag att
utvärdera den omläggning av transport- och kommunikationsforskningens
organisation som beslutades år 1993. Regeringen avser mot den bakgrunden att
återkomma till riksdagen vad gäller en precisering av ansvarsfördelning och
samordning av forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamheten inom
vägtransportsystemet i kommande forskningspolitiska beslut. I avvaktan på dessa
ställningstaganden bör Vägverkets insatser samordnas med och vara ett komplement
till den forskning som KFB bedriver.
4 Vissa anslagsfrågor
4.1 Tidigare beslut om anslag för drift och underhåll av statlig väghållning
Anslag för drift och underhåll av statliga vägar behandlas varje år i
budgetpropositionen.Regeringen redovisade i budgetpropositionen år 1995 (prop.
1994/95:100 bil. 7) Vägverkets förslag till underhållsstrategier för drift- och
underhållsverksamheten för perioden 1994-2003. Av Vägverkets förslag till
strategi framgick att det långsiktigt krävs ett drift- och underhållsanslag på
9 450 miljoner kronor per år under tio år för att fullfölja Vägverkets strategi
för vägunderhåll. Denna anslagsnivå inkluderar då också kostnaderna för
Vägverkets sektorsansvar och vissa myndighetsuppgifter.
Av regeringens överväganden i budgetpropositionen år 1995 framgår att de
anspråk på medel som erfordras för att nå upp till föreslagen anslagsnivå för
drift och underhåll av statliga vägar under tioårsperioden inte kan rymmas inom
statsbudgetens ramar. Regeringen föreslog därför ett i stort oförändrat anslag
på 5 867 miljoner kronor för år 1996. Riksdagen beslutade i enlighet med
regeringens förslag (bet. 1994/95:TU18, rskr. 1994/95:293).
Vägverkets verksamhet kan med utgångspunkt från verkets olika ansvarsområden
delas in i tre olika verksamhetsgrenar. Dessa verksamhetsgrenar är för
närvarande vägtransportsystemet (sektorsansvaret), statliga vägnätet samt övriga
myndighetsuppgifter.
Av de olika verksamhetsgrenarna vid Vägverket svarar verksamhetsgrenen det
statliga vägnätet för den volymmässigt helt dominerande belastningen på anslaget
Drift och underhåll av statliga vägar. Vägverket bedömer att anslaget, som för
år 1996 omfattar 5 867 miljoner kronor, till ca 88 % kommer att användas för
statlig väghållning; drift och underhållsåtgärder på det statliga vägnätet.
Resterande del av anslaget används för verksamhet inom
vägtransportsystemet/sektorsansvaret (11 %) samt för vissa myndighetsuppgifter
(< 1 %).
I allt väsentligt bekostas Vägverkets myndighetsuppgifter av andra anslag än
anslaget Drift och underhåll av statliga vägar.
4.1.1 Det statliga vägnätet
Den del av kostnaderna för det statliga vägnätet som bekostas med medel från
drift- och underhållsanslaget indelas i verksamhetsområdena underhållstjänster,
väglagstjänster, vägmiljötjänster och vägtrafiktjänster. Därtill finns i
Vägverket inom verksamhetsgrenen statlig väghållning även verksamhetsområdena
vägprodukter och kompletteringsprodukter som i allt väsentligt avser
nyproduktion och komplettering av existerande vägar. Dessa verksamhetsområden
finansieras genom anslaget Byggande av vägar och behandlas därför inte
fortsättningsvis.
Med underhållstjänster avses åtgärder som har till uppgift att upprätthålla en
väganläggnings funktion över tiden, t.ex. beläggningsåtgärder och underhåll av
broar och grusvägar. Vägverket beräknar att under år 1996 utföra
underhållstjänster för totalt 1 662 miljoner kronor.
Väglagstjänsterna har till syfte att hålla vägbanan, bussfickor och andra
liknande väganläggningar framkomliga. Huvuddelen av insatserna avser vinterväg-
hållning såsom snöröjning och friktionsåtgärder. Vägverket beräknar att under år
1996 utföra väglagstjänster för ca 1 445 miljoner kronor.
Vägmiljötjänster syftar till att fortlöpande upprätthålla sidoområdet till
väganläggningen liksom till att upprätthålla vägutrustningens funktionella
egenskaper. Häri ingår att hålla vägbelysning, viltstängsel, vägräcken,
vägmärken, vägmarkeringar och sidoområden i tillfredsställande skick. Vägverket
beräknar att under år 1996 utföra Vägmiljötjänster för ca 610 miljoner kronor.
Vägtrafiktjänster har till syfte att stödja ett effektivt utnyttjande av det
statliga vägnätet. Bland vägtrafiktjänster ingår färjetransport, broöppning och
information till trafikanterna. Vägverket beräknar en budget för
Vägtrafiktjänster under år 1996 om 375 miljoner kronor.
Förutom för ovanstående ändamål får Vägverket disponera medel på anslaget för
att betala räntor och amorteringar på upptagna lån för broar som ersätter
färjor, för forskning och utveckling inom området drift och underhåll av vägar,
för viss central och regional administration, betalning av räntor och
amorteringar på lån i Riksgäldskontoret för finansiering av investeringar i
anläggningstillgångar och omsättningstillgångar samt för att anordna
uppdragsutbildning för Vägverkets personal inom området väghållning.
Vägverket ansvarar även för beredskapsplaneringen för statens väghållning.
Vägverkets kostnader härför, som till stor del består av omkostnader för inköp
och lagerhållning av reservbromateriel, belastar ett särskilt anslag.
4.1.2 Vägverkets myndighetsuppgifter
Vägverkets myndighetsuppgifter kan indelas i följande verksamhetsområden;
transfereringar, tillämpning av regler för fordon, förare och trafikmiljö samt
trafikregistret. Samtliga av ovanstående myndighetsuppgifter utom Tillämpning av
regler för fordon, förare och trafikmiljö finansierar sin verksamhet via andra
anslag än anslaget Drift och underhåll av statliga vägar.
Inom verksamhetsområdet tillämpning av regler för fordon, förare och
trafikmiljö ingår bl.a. att typgodkänna system och komponenter till fordon samt
att klassificera fordon, handlägga dispenser och att besluta i
överklagningsärenden. Vidare ingår i verksamhetsområdet frågor om
förarutbildning, förarprov, trafikmedicin och trafikmiljöregler.
Under år 1996 beräknar Vägverket att belastningen på anslaget Drift och
underhåll av statliga vägar för myndighetsuppgifter kommer att vara ca 16
miljoner kronor.
4.1.3 Vägtransportsystemet (sektorsansvaret)
De uppgifter som har ålagts Vägverket de senaste åren inom ramen för det s.k.
sektorsansvaret har särskilt redovisats av regeringen i avsnitt 3.De finansiella
konsekvenserna av att Vägverket ålagts ett sektorsansvar för
vägtransportsystemet har varit att anslaget Drift och underhåll av statliga
vägar successivt har belastats med de kostnader som de nya uppgifterna för
Vägverket fört med sig. Vägverket beräknar att under år 1996 utföra
sektorsuppgifter för 553 miljoner kronor. Emellertid har inte alltid Vägverket
givits de finansiella förutsättningar som krävs för att genomföra de uppgifter
som följer av sektorsansvaret. Regeringen har funnit att väsentliga
bemyndiganden för att utnyttja anslaget Drift och underhåll av statliga vägar
saknas för att Vägverket skall kunna fullgöra alla sina uppgifter. Sådana
bemyndiganden saknas i synnerhet för att stödja extern verksamhet där Vägverket
normalt inte är huvudman för genomförandet.
Det kan konstateras att Vägverket i samband med att verket övertagit uppgifter
från andra myndigheter, eller i samband med att nya uppgifter ålagts verket, i
princip har fått ett generellt bemyndigande att utnyttja anslaget Drift och
underhåll av statliga vägar för sådana kostnader som är förenliga med
sektorsuppgiften såvitt avser kostnader som åsamkas Vägverket.
Vägverket får belasta drift- och underhållsanslaget med kostnader för den
interna verksamheten i Vägverket såsom kostnader för personal och lokaler, för
handläggning av ärenden och genomförande av utredningar, utarbetande av
planeringsunderlag, regelverk, riktlinjer, allmänna råd, forskning och
utveckling m.m. Andra kostnader som är förenliga med Vägverkets uppgifter är
anlitande av konsulter för utredningar m.m. inom vägtransportsystemet,
upphandling av uppdragsutbildning för Vägverkets egen personal liksom övriga
kostnader för att utveckla verkets kompetens för vägtransportsystemet. Vägverket
får även träffa avtal och överenskommelser med externa parter så länge sådana
överenskommelser ryms inom vad som i övrigt är tillåtet för myndigheten.
Vägverket har av riksdagen särskilt bemyndigats att använda medel från
anslaget Drift och underhåll av statliga vägar för trafiksäkerhetsinformation
samt för att bestrida merkostnader för polisen vid kvalitetskontroll av trafiken
och liknande uppgifter.
4.2 Finansiella konsekvenser av Vägverkets sektorsansvar
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Vägverket skall utöver ändamål som riksdagen|
| tidigare har beslutat om även få utnyttja anslaget A 2. Drift |
| och underhåll av statliga vägar för att bekosta informationsverk-|
| samhet inom ramen för Vägverkets sektorsansvar, finansiellt |
| stödja utvecklings- och demonstrationsverksamhet som är av |
| principiell eller strategisk betydelse för vägtransportsystemets|
| utveckling, bekosta åtgärder som är av betydelse för vägtrans- |
| portsystemets utveckling i de fall det inte finns någon annan |
| huvudman som har ett entydigt ansvar samt finansiellt stödja |
| åtgärder inom vägtransportsystemet som är av betydande sam- |
| hällsintresse även då annan huvudman finns. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Med anledning av regeringens bedömningar och
förslag avseende Vägverkets sektorsansvar bör Vägverket ges ekonomiska
möjligheter att fullfölja regeringens ambitioner såvitt avser ett vidgat
sektorsansvar. Till stor del ryms de uppgifter Vägverket har inom ramen för
tidigare bemyndiganden från riksdagen. Detta gäller även rätten att utnyttja
Vägverkets anslag för vissa ändamål inom ramen för sektorsansvaret, vilket
regeringen har redovisat i avsnitt 4.1. Emellertid finns det vissa uppgifter som
är nya inom ramen för ett utvidgat sektorsansvar. Vägverket bör därför
bemyndigas att utöver vad som tidigare beslutats och inom befintliga ramar, få
utnyttja anslaget Drift och underhåll av statliga vägar även för följande
ändamål:
- informationsverksamhet inom ramen för Vägverkets sektorsansvar,
- finansiellt stöd för samverkan med externa parter i utvecklings- och
demonstrationsverksamhet som är av principiell eller strategisk betydelse
för vägtransportssystemets utveckling,
- finansiering av åtgärder utanför det statliga väghållaransvaret i de fall
det inte finns någon annan huvudman som har ett entydigt ansvar inom området
och åtgärden är av väsentlig betydelse för att Vägverket skall kunna
fullgöra sitt sektorsansvar inom vägtransportsystemet,
- finansiellt stöd för åtgärder som är av betydande samhällsintresse även då
annan huvudman finns i de fall åtgärderna annars inte skulle kunna komma
till stånd, t.ex. stöd till inköp av utrustning för fordonskontroll och
trafikövervakning avsedda att användas av bilinspektörer och polis såvitt
avser merkostnader förorsakade av krav ställda av Vägverket.
Regeringen avser att i regleringsbrev för Vägverket föreskriva att beslut om
finansiering som tar i anspråk mer betydande anslagsbelopp (för närvarande 5
miljoner kronor eller mer) skall underställas regeringens prövning.
4.3 PIARC:s 10:e vinterkongress
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Vägverket skall få ta medel i anspråk för |
| projektledning och administration som uppkommer till följd av |
| den internationella vägorganisationen PIARC:s 10:e vinterkong- |
| ress. Vägverket skall även få ta medel i anspråk för att bekosta|
| övriga förberedelsearbeten inför kongressen vilka sedan skall |
| återbetalas till Vägverkets anslag efter kongressen. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Vägverket fick vid den internationella
vägorganisationen Permanent International Association of Road Congresses (PIARC)
årsmöte i Köpenhamn år 1993 i uppdrag att anordna organisationens 10:e
vinterkongress år 1998. PIARC grundades år 1909 och är en internationell
organisation med syfte att sammanföra experter och forskare inom vägtrafikens
område. Medlemmar är regeringar, vägmyndigheter, universitet m.fl.
Den 10:e vinterkongressen är planerad att äga rum i Luleå den 16-20 mars 1998.
Förberedelserna har påbörjats med det uttalade målet att kongressen skall
finansieras via de ca 1 000 deltagarnas avgifter samt ett förväntat överskott
från en parallellt med kongressen anordnad utställning. Kalkylen förutsätter att
personal från Vägverket ställs till förfogande för projektledning och
administration. Vägverket behöver därför belasta anslaget A 2. Drift och
underhåll av statliga vägar med de personalkostnader för projektledning och
administration som uppkommer till följd av projektet.
I en preliminär budget som tagits fram balanserar intäkter och kostnader på ca
8 miljoner kronor. Halva kostnaden beräknas läggas ned fram till tidpunkten för
kongressen. I stort hela intäkten beräknas flyta in fr.o.m. den 1 december 1997.
Utgifterna för förberedelser för kongressen föreligger således betydligt
tidigare än intäkterna från kongressen. Vägverket måste därför låna medel intill
dess att intäkterna flyter in.
Regeringen meddelade redan i budgetpropositionen i januari 1995 (prop.
1994/95:100 bil. 7) att man såg positivt på att Vägverket deltar i det
internationella samarbetet inom vägområdet. Regeringen uttryckte också att om
Vägverket anordnar större konferenser etc. förutsätts det att denna verksamhet
sker på kommersiella grunder utan ianspråktagande av statliga bidrag. Regeringen
konstaterar att anordnandet av vinterväghållningskonferensen i Luleå inte kan
genomföras utan stöd från anslagsmedel. Regeringen anser dock att det är
angeläget att Vägverket fullföljer sitt åtagande och att Vägverket därför skall
få ta i anspråk vissa medel för att förbereda konferensen. Fortsättningsvis
bedömer dock regeringen att när Vägverket arrangerar liknande konferenser sker
detta mot bakgrund av ekonomiska kalkyler som möjliggör en finansiering helt
utanför statsbudgeten. Regeringen föreslår därför att Vägverket medges rätt att
belasta anslaget A 2. Drift och underhåll av statliga vägar för de
personalkostnader för projektledning och administration som uppkommer till följd
av projektet. Vägverket bör dessutom ges möjlighet att få ta medel i anspråk
från anslaget A 2. Drift och underhåll av statliga vägar för förberedelsearbeten
med konferensen. Sistnämnda medel, jämte ränta, skall sedan återbetalas till
anslaget.
5 Förarprövningen
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Förarprövningen skall vara kvar inom Väg- |
| verkets organisation. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Med anledning av regeringens proposition
(prop. 1992/93:2) beslöt riksdagen (bet. 1992/93:TU4, rskr. 1992/93:58) att
Trafiksäkerhetsverket skulle läggas ned vid utgången av år 1992 varvid dess
arbetsuppgifter skulle överföras till Vägverket. Riksdagen undantog dock
förarprövningen och uppdrog åt regeringen att överväga frågan om
förarprövningens organisatoriska hemvist. Riksdagen konstaterade att de
uppgifter som Vägverket skulle komma att överta var av såväl föreskrivande som
tillämpande karaktär varför det var väsentligt att en tydlig organisatorisk
åtskillnad gjordes mellan dessa principiellt skilda uppgifter. Förarprövningen
skulle därför flyttas från Vägverket.
År 1993 föreslogs i betänkandet Förarprövare år 2000 (SOU 1993:34) att en ny
myndighet skulle tillskapas för att sköta förarprövningen och tillsynen av
trafikskolorna. Till myndigheten skulle också bilinspektörerna knytas
organisatoriskt. Av olika skäl, främst ekonomiska, ansågs det dock inte vara en
lämplig lösning att bilda en ny myndighet när nu Trafiksäkerhetsverket lagts
ner.
I november 1993 fick företrädare för Kommunikationsdepartementet och Vägverket
i uppgift att omarbeta det förslag som lämnades i betänkandet.År 1994
presenterade denna arbetsgrupp promemorian Kör i skolan, där det föreslogs att
gymnasieskolan skulle överta utbildning och examination för körkort med
behörigheten B. Ansvaret för examinationen av de körkortsaspiranter som tar
körkort utanför gymnasieskolan skulle föras över från Vägverket till de statliga
väghållningsmyndigheterna. Verksamheten skulle avgiftsfinansieras. Vidare
föreslogs att Vägverket i samråd med Statens skolverk skulle besluta om
kursplaner för gymnasieskolan och att Vägverket skulle få mandat att utöva
tillsyn över examinationen hos väghållningsmyndigheterna och under uppbygg-
nadsskedet även hos gymnasieskolan. Promemorian remissbehandlades och fick ett
mycket blandat bemötande, främst negativ kritik. Således ansåg t.ex.
Länsstyrelsen i Örebro att förarprövningen skulle flyttas över till
länsstyrelserna och AB Svensk Bilprovning ansåg att de kunde överta uppgiften.
Några remissinstanser vände sig mot att privat trafikskoleverksamhet enligt
förslaget fördes över till kommuner. Skolverket motsatte sig
finansieringsformen. Andra ansåg att detta stred mot EG:s körkortsdirektiv och
det framfördes också att de statliga väghållningsmyndigheterna inte är från
Vägverket tillräckligt avskilda myndigheter osv.
En nyligen genomförd reformering av det offentliga skolväsendet, som ger
kommunerna möjlighet att lokalt besluta om specialutformade program, grenar och
kurser, har medfört bristande samstämmighet mellan skol- och
körkortsförfattningarna respektive regleringen av hur prov för yr-
kesförarkompetens skall avläggas. Möjligheterna att kontrollera förarprövningens
kvalitet är därför för närvarande delvis begränsade vilket kan ge konsekvenser
för trafiksäkerheten. Regeringen avser att se över bestämmelserna på detta
område.
Sverige skall från den 1 juli 1996 börja tillämpa de minimikrav för förarprov
som anges i rådets direktiv av den 29 juli 1991 (91/439/EEG) om körkort.
Regeringen anser att det är väsentligt att åstadkomma en enhetlig praxis på
området för hur nya förarprov skall utformas och hur de sökandes kunskaper då
skall värderas. Denna kvalitetssäkring av förarproven är av stor betydelse för
trafiksäkerheten och torde bättre kunna uppnås om föreskrivande och tillämpande
myndighet finns på central nivå. Samtidigt anser regeringen att det inte är
aktuellt att upprätta en ny central myndighet då detta skulle medföra
merutgifter för staten. Mot bakgrund av Vägverkets sektorsansvar och
resultatansvar för trafiksäkerheten, finns det förutsättningar för en god
kvalitetssäkring av förarproven om verksamheten behålls inom Vägverkets
organisation.
Regeringen finner mot den bakgrunden att den mest lämpliga lösningen för
förarprövningens organisatoriska hemvist är att Vägverket behåller den inom sin
organisation.
6 Infrastrukturbidrag från Europeiska unionen
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen skall bemyndigas att besluta om |
| ansökan om den europeiska gemenskapens finansiella bidrag till |
| de svenska delarna av de transeuropeiska transportnätverken, |
| besluta om fördelning av bidrag till de svenska delarna av de |
| transeuropeiska transportnätverken samt besluta om hur redovis- |
| ningen av den europeiska gemenskapens finansiella bidrag till |
| de svenska delarna av de transeuropeiska transportnätverken |
| skall ske. |
--------------------------------------------------------------------
I prop. 1994/95:40 redovisade regeringen vissa principiella frågor med
anledning att Sverige såsom medlem i Europeiska unionen skulle komma att uppbära
bidrag för olika ändamål. Vad regeringen i detta sammanhang föreslog godtogs av
riksdagen (bet. 1994/95:FiU5 rskr. 1994/95:61).
I fråga om transeuropeiska nätverk (TEN) utgår den europeiska gemenskapens
stöd till projekt av gemensamt intresse på området för transeuropeiska nät för
infrastrukturerna inom transport-, telekommunikations- och energisektorerna.
Gemenskapens bidrag är högst 10 % av den totala investeringskostnaden. För
studier rörande projekten får gemenskapens andel normalt inte överstiga 50 % av
den totala kostnaden för en studie.
Regeringen anser att Sverige bör ansöka om den europeiska gemenskapens bidrag
för investeringar och studier i den svenska delen av det transeuropeiska
transportnätverket. Utgångspunkten vid sådana ansökningar är att bidrag i första
hand skall sökas för projekt som har nationell prioritet.
Regeringen bör därför bemyndigas att besluta om ansökan och om slutlig
fördelning av eventuella bidrag till investeringar och studier i de svenska
delarna av de transeuropeiska transportnätverken. Bidrag till svenska projekt
bör redovisas på en särskild inkomsttitel i statsbudgeten. Medel för utförande
av projekten bör redovisas över verkens ordinarie anslag. De medel som anvisas
för TEN-projekt skall dock särredovisas i propositioner och i trafikverkens
årsredovisning. Bidrag som skall tillföras privaträttsliga subjekt som ingår i
den svenska delen av de transeuropeiska transportnätverken bör också redovisas
över verkens ordinarie anslag.Riksdagen bör därför bemyndiga regeringen att
medge att ordinarie anslag får merbelastas med ett belopp som högst motsvarar
uppburet finansiellt stöd från gemenskapen för transeuropeiska transportnätverk.
Merbelastningen får inte vid något tillfälle vara större än det dittills
erhållna stödet som inbetalats på inkomsttitel. I avvaktan på riksdagens
behandling har regeringen ansökt om bidrag till investeringar i det svenska
transeuropeiska transportnätverket enligt de anvisningar som den europeiska
gemenskapen har beslutat. Underlaget för ansökningar har upprättats av Väg-
verket, Banverket och Luftfartsverket. Ansökningarna har utformats i
överensstämmelse med fastställda väghållnings- och stomnätsplaner.
7 Vägstandard på Haningeleden
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: Regeringen skall bemyndigas att besluta |
| att de statliga lånegarantierna för Haningeleden 2:1 och 2:2 får|
| utnyttjas för den vägstandard som av regeringen bedöms som mest |
| lämplig. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen för regeringens förslag: Enligt Dennisöverenskommelsen (Dennis II) har
parterna överenskommit att Södertörnsleden, som utgör del av det övergripande
och strategiska vägprojektet Yttre Tvärleden i Stockholms län, på sträckan
Jordbro-Flemingsberg skall utföras som en två-fältig, 9 meter bred väg.
Regeringen har för riksdagen i proposition om Finansiering av vissa
väginvesteringar i Stockholms län m.m. (prop. 1993/94:86) redovisat att
Haningeleden 2 planeras för två körfält.
Riksdagen har den 14 april 1994 beslutat om statliga garantier för byggandet
av vissa delar av Södertörnsleden. Dessa delar är Haningeleden 4 och
Haningeleden 2:1 och 2:2. För Haningeleden 2:1 har beviljats en statlig
lånegaranti på 48 miljoner kronor och för Haningeleden 2:2 en statlig
lånegaranti på 66 miljoner kronor (prisnivå den 1 januari 1992). Garantierna
avser vägprojekt enligt de i Dennisöverenskommelsen angivna förutsättningarna,
dvs. en två-fältig, 9 meter bred väg.
Vägverket fastställde den 30 maj 1994 en arbetsplan för etapp 2:2 av
Haningeleden. Arbetsplanen avser en omläggning av väg 259 på delen
Björksättra-Lissma. Arbetsplanen avser en 13 meter bred väg, således en
avvikelse från Dennisöverenskommelsen. Arbetsplanen har överklagats till
regeringen av bl.a. Huddinge kommun som har motsatt sig att vägen byggs med en
13 meter bred sektion.
Motivet som Vägverket framför för avvikelsen vad gäller vägsektion för
Haningeleden 2 är att den förväntade trafikmängden på vägen beräknas bli så stor
att 13 meters vägsektion på sikt är motiverad. Vägverket anser också att
Haningeledens funktion som del i Yttre tvärleden samt ledens karaktär med närhet
till tätorter och friluftsområden med därtill hörande gång- och cykeltrafik
också motiverar en 13 meter bred vägsektion.
Arbetsplanen för Haningeleden etapp 2:1 har tidigare fastställts med en 9
meter bred vägsektion. Utbyggnaden har ännu inte påbörjats. Vägverket har till
regeringen redovisat att man avser att bygga även denna etapp med en 13 meter
bred vägsektion.
Vägverket har till regeringen meddelat att en utbyggnad till en 13 meter bred
vägsektion på Haningeleden etapp 2:1 och 2:2 beräknas kunna upphandlas så att
kostnaderna för de två delarna sammanlagt inte kommer att överstiga de i
riksdagsbeslutet angivna kostnaderna.
Vägverket och Huddinge kommun har träffat ett avtal om utbyggnaden av
Haningeleden. Avtalet innebär att Vägverket bygger vägen som en 9 meter bred väg
men med rätt att utvidga vägsektionen till 13 meter när trafikvolymerna så
påkallar. Broar och andra väganläggningar utformas dock för en väg med 13 meters
bredd.
Regeringen anser att nuvarande bemyndiganden innebär att de statliga
garantierna för Haningeleden 2:1 och 2:2 endast får tas i anspråk för en
utbyggnad av en 9 meter bred väg.
För att staten skall ha kontroll över kostnadsutvecklingen av de olika
projekten inom Dennisöverenskommelsen skall väsentliga avvikelser i projekten
såvitt gäller standard/utformning och budget jämfört med vad som ursprungligen
redovisats, redovisas för riksdagen och underställas dess prövning. Regeringen
finner att Vägverkets val av vägbredd på 13 meter i stället för 9 meter är en
sådan väsentlig avvikelse. Likaså innebär de med Huddinge kommun avtalade
principerna för Haningeledens utbyggnad en sådan avvikelse.Totalt beräknas den
sammanlagda budgeten för Haningeleden 2 inte överskrida de av riksdagen tidigare
beviljade lånegarantierna.
Oaktat att Huddinge kommun har överklagat Vägverkets beslut att fastställa en
plan med 13 meter vägbredd har kommunen träffat avtal med Vägverket om att
Haningeleden 2 skall byggas ut till 13 meter när trafikvolymerna så påkallar.
Mot ovanstående bakgrund finner regeringen att riksdagen bör bemyndiga
regeringen att besluta att de statliga lånegarantierna för Haningeleden 2:1 och
2:2 får utnyttjas för den vägstandard som bedöms mest lämplig.
8 Redogörelse för SOS Alarm Sverige AB:s interna fonder
SOS Alarmering Aktiebolag, namnändrat till SOS Alarm Sverige AB, bildades år
1972 av Televerket, Svenska kommunförbundet och Landstingsförbundet i syfte att
samordna samhällets alarmeringsfunktioner och möjliggöra snabba och effektiva
hjälpinsatser (prop. 1972:129, bet. TU 1972:20, rskr. 1972:329). Enligt det
konsortialavtal som slöts avseende verksamheten gällde bl.a. följande. För
finansiering av grundtjänsterna skulle en preliminär debitering hos abonnenterna
göras en månad före varje kalenderhalvårs början. Senast tre månader efter
utgången av varje räkenskapsår skulle en avräkning ske och abonnenterna skulle
nästkommande år allt efter förhållandena debiteras eller krediteras.
Bolagets styrelse beslutade emellertid år 1985 att grundtjänstabonnenterna
dvs. stat, kommun och landsting, i de alarmeringscentraler som uppvisade ett
överskott fick besluta om att återbetalning ej skulle ske utan att överskottet i
stället skulle innehållas för att utnyttjas vid framtida investeringar. Sålunda
innehållna överskott har i bolagets bokföring tagits upp som interna fonder
under rubriken Övriga kortfristiga skulder. Statens ackumulerade andel härav
uppgår till knappt 27 miljoner kronor.
I samband med att Televerket bolagiserades överfördes förvaltningen av
Televerkets ägarandel i bolaget till regeringen.
Riksdagen bemyndigade våren 1994 regeringen att godkänna bl.a. ett
alarmeringsavtal mellan staten och SOS Alarm Sverige AB (prop. 1993/94:150
bil. 6, bet. 1993/94:TU28, rskr. 1993/94:437). Regeringen redogjorde i
propositionen översiktligt för huvuddragen i alarmeringsavtalet.
I alarmeringsavtalet överenskoms också bl.a. följande. Staten skulle täcka sin
andel av investeringar vid SOS-centralerna i Stockholm, Göteborg och Malmö genom
bl.a. upplösning av de interna fonderna vid dessa centraler. Statens andel av de
interna fonderna vid övriga SOS-centraler skulle omvandlas till
investeringsfonder i bolaget.
Styrelsen i bolaget har - under åberopande av att det på grund av ändrad
lagstiftning inte var möjligt att omvandla fonderna till investeringsfonder -
föreslagit att fonderna i denna del i stället skall omvandlas till fritt eget
kapital.
Enighet föreligger mellan ägarna om att bolagets verksamhet bäst gagnas av att
fondmedlen får disponeras enligt styrelsens förslag. Regeringen avser därför att
i samband med kommande bolagsstämma i SOS Alarm Sverige AB vidta de åtgärder som
behövs för att från statens sida medverka till att bolaget ytterligare
konsolideras på angivet sätt.
Regeringen vill mot bakgrund av vad som ovan anförts bringa dessa förhållanden
till riksdagens kännedom.
Kommunikationsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 15 februari 1996
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Hellström,
Peterson, Thalén, Freivalds, Persson, Tham, Schori, Blomberg, Hedborg,
Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Uusmann
Regeringen beslutar proposition 1995/96:131 Vägverkets sektorsansvar inom
vägtransportsystemet m.m.