Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:113 ·
Hämta Doc ·
Svenskt deltagande i fredsstyrka i f.d. Jugoslavien
Ansvarig myndighet: Utrikesdepartementet
Dokument: Prop. 113
Regeringens proposition
1995/96:113
Svenskt deltagande i fredsstyrka i f.d. Jugoslavien
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 30 november 1995
Lena Hjelm-Wallén
Pierre Schori
(Utrikesdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen medger att regeringen ställer en väpnad
styrka om högst 870 personer till förfogande som ett svenskt bidrag till en
multinationell fredsstyrka, när Förenta Nationernas säkerhetsråd beslutat att ge
en sådan styrka uppdrag att medverka till genomförandet av den
fredsöverenskommelse som ingåtts mellan parterna i konflikten i f.d.
Jugoslavien.
Styrkan avses uppgå till högst 870 personer med erforderlig utrustning och
ingå i en i huvudsak nordisk brigad. Den svenska insatsen avses ställas till
förfogande för ungefärligen en tolvmånadersperiod och kostnaderna för insatsen
beräknas uppgå till 656 miljoner kronor.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Ärendet och dess beredning................................. 4
3 Bakgrund................................................... 4
3.1 Svenskt stöd till f.d. Jugoslavien.................. 4
3.2 UNPROFOR............................................ 5
3.3 Fredsöverenskommelsen............................... 6
3.4 Återuppbyggnad av det civila samhället.............. 7
3.5 Multinationell fredsstyrka.......................... 8
3.6 Avtal............................................... 9
4 Regeringens överväganden................................... 10
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde
den 30 november 1995............................................ 14
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
medger att regeringen ställer en väpnad styrka om högst 870 personer till
förfogande som ett svenskt bidrag till en multinationell fredsstyrka, när
Förenta Nationernas säkerhetsråd beslutat att ge en sådan styrka uppdrag att
medverka till genomförandet av den fredsöverenskommelse som ingåtts mellan
parterna i konflikten i f.d. Jugoslavien.
Vidare föreslår regeringen att riksdagen mot bakgrund av ärendets brådskande
natur beslutar att förkorta motionstiden till två dagar.
2 Ärendet och dess beredning
En fredsöverenskommelse mellan parterna i konflikten i f.d. Jugoslavien
paraferades den 21 november 1995 i Dayton, Ohio, USA. I överenskommelsen anmodas
FN:s säkerhetsråd att ge ett mandat till en multinationell fredsstyrka, (Peace
Implementation Force; IFOR), att medverka till genomförandet av
överenskommelsen. IFOR kommer att stå under ledning av Nordatlantiska
försvarsorganisationen (NATO) och bestå av trupper från såväl NATO som icke
NATO-stater.
Sverige har sedan länge genom fredsbevarande insatser i regionen och genom
omfattande humanitärt bistånd och andra insatser engagerat sig i
fredsprocessen, och det finns ett starkt svenskt intresse att delta i IFOR. En
avsiktsförklaring i ett brev till NATO, som klargör Sveriges intresse att
medverka i IFOR, lämnades av regeringen i november 1995.
Förberedelsearbetet för att kunna ingå i IFOR har redan inletts. Kontakter med
NATO samt med FN och de stater som väntas ingå i IFOR har tagits och
diskussioner pågår om hur den militära och legala strukturen för ett svenskt
truppdeltagande skall se ut. I dessa diskussioner har Försvarsmakten medverkat.
Efter en resolution i FN:s säkerhetsråd bör de första IFOR-styrkorna kunna
vara på plats inom mycket kort tid. Den största delen av planeringen och
samordningen mellan de deltagande staterna har sålunda skett och sker i förväg
utifrån vissa antaganden. I detta avseende är Sverige i samma situation som
övriga stater vilka anmält sitt intresse att medverka i IFOR.Detta gör att
ärendet har beretts skyndsamt och att förslag måste föreläggas riksdagen redan
innan fredsöverenskommelsen undertecknats och resolutionen från FN:s
säkerhetsråd föreligger. Ärendet medför ingen lagstiftning och regeringens
förslag har inte remissbehandlats.
3 Bakgrund
3.1 Svenskt stöd till f.d. Jugoslavien
Kriget i f.d. Jugoslavien har pågått i mer än fyra år. Under denna tid har stora
internationella ansträngningar gjorts för att en förhandlingslösning skall kunna
nås. Samtidigt har omfattande insatser vidtagits för att förebygga konfliktens
spridning och för att lindra lidandet bland civila krigsoffer. De FN-trupper som
stationerats i Bosnien-Hercegovina, i tidigare jugoslaviska Republiken
Makedonien och i Kroatien har haft som främsta uppgift att stödja
fredsansträngningarna och de humanitära hjälpinsatserna.
Sverige lämnar betydande bidrag inom alla dessa områden. Förutom att bidra med
svensk FN-trupp i f.d. Jugoslavien deltar Sverige aktivt i det diplomatiska
arbetet såsom medlem av FN, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa
(OSSE), Europeiska unionen (EU) och Styrkommittén för Jugoslavien-konferensen,
ICFY. Riksdagsledamoten Carl Bildts uppdrag som EU-ordförande för ICFY innebär
särskilda insatser för svensk del.
Sverige ger omfattande humanitär hjälp (över en miljard kronor hittills) och
ger därutöver särskilt stöd till demokrati- och försoningsinsatser (50 miljoner
kronor) och till insatser av återuppbyggnadskaraktär (150 miljoner kronor).
Dessutom har hittills cirka 80.000 flyktingar från f.d. Jugoslavien fått
permanent fristad i Sverige.
Vidare bidrar Sverige med civilpoliser och militärobservatörer samt till olika
övervakningsinsatser i regionen (sanktionsövervakning, övervakning av Federativa
Republiken Jugoslaviens (Serbien-Montenegro) embargo mot bosnienserberna och
EU:s observatörsmission).
3.2 UNPROFOR
De svenska FN-soldaterna i Bosnien-Hercegovina, i tidigare jugoslaviska
Republiken Makedonien och i Kroatien är Sveriges största bidrag till insatserna
i f.d. Jugoslavien räknat både i personal och i anslagna resurser.
I februari 1992 beslutade FN:s säkerhetsråd att inrätta en skyddsstyrka för
f.d. Jugoslavien, „United Nations Protection Force„ (UNPROFOR). UNPROFOR:s
mandat och geografiska verksamhetsområde utvidgades successivt av
säkerhetsrådet. FN-styrkan stationerades först i Kroatien. Efterhand placerades
den även i Bosnien-Hercegovina och i tidigare jugoslaviska Republiken
Makedonien. Sammanlagt har hittills 6 821 svenskar tjänstgjort som FN-soldater i
UNPROFOR till en kostnad av 1,8 miljarder kronor.
UNPROFOR:s huvuduppgift var inledningsvis att bidra till att förverkliga en
lösning av konflikten i Kroatien. En viktig deluppgift var att övervaka
vapenvilan i av FN fredade områden, de s.k. „United Nations Protected Areas„
(UNPA), vilka i huvudsak sammanföll med de av de kroatiska serberna kontrollera-
de områdena.
UNPROFOR tilldelades härefter olika uppgifter i Bosnien-Hercegovina, såsom att
skydda Sarajevos flygplats och att övervaka det militära flygförbud över
Bosnien-Hercegovina som FN:s säkerhetsråd fattade beslut om i oktober 1992.
Under hösten 1992 gavs UNPROFOR vidare i uppgift att skydda humanitära
transporter i Bosnien-Hercegovina.
Under våren 1993 inrättade säkerhetsrådet sex fredade områden i Bosnien-
Hercegovina (städerna Sarajevo, Bihac, Gorazde, Srebrenica, Tuzla och Zepa, med
omgivningar). I juni 1993 fick UNPROFOR till uppgift att på olika sätt skydda
dessa fredade områden.
Som ett svenskt bidrag till de av FN:s säkerhetsråd beslutade insatserna
föreslog regeringen i prop. 1992/93:254 att riksdagen skulle medge att
regeringen ställde en väpnad styrka om högst ca 1000 personer till FN:s
förfogande. Enligt lagen (1992:1153) om väpnad styrka för tjänstgöring utomlands
får regeringen, utan riksdagens hörande, sätta in en väpnad styrka utomlands på
begäran antingen av FN eller OSSE om syftet är att styrkan skall användas för
fredsbevarande verksamhet. Denna lag ansågs inte tillfyllest när det gällde
UNPROFOR, då de regler som styrde de planerade insatserna kunde komma att
innehålla fredsframtvingande moment. Ett särskilt riksdagsbeslut var därför
enligt 10 kap. 9 § första stycket 1 regeringsformen erforderligt.
Riksdagens utrikesutskott (bet. 1992/93:UU35) tillstyrkte regeringens förslag
och konstaterade att FN:s mandat kunde innebära att styrkan för att utföra sina
uppgifter skulle kunna behöva vidta åtgärder som gick utöver strikt
fredsbevarande. Det kunde då, framhöll utskottet, i tillägg till bruk av våld i
självförsvar även handla om våld för att skydda civilbefolkningen eller för att
förhindra brott mot överenskommelsen eller kränkningar av fredade områden.
Utrikesutskottet underströk emellertid att styrkans uppgifter i huvudsak skulle
vara av fredsbevarande karaktär och framhöll att deltagare i operationen inte
skulle ta initiativ till våldsanvändning. Riksdagen beslutade enligt utskottets
hemställan (rskr. 1992/93:429).
Med stöd av riksdagsbeslutet och efter framställning från FN:s general-
sekreterare skickade Sverige under hösten 1993 880 FN-soldater till Tuzla-
området. För närvarande deltar Sverige med 1 030 FN-soldater i en nordisk
bataljon (NORDBAT 2) i Tuzla-området. Den svenska FN-styrkans huvuduppgifter är
att skydda Tuzla-området och att bistå humanitära transporter till
civilbefolkningen. Som ett led i av FN föreslagna nedskärningar i FN-styrkan
beslutade regeringen i november 1995 att från och med februari 1996 minska den
svenska insatsen med 150 FN-soldater.
I juni 1995 inrättades en snabbinsatsstyrka (Rapid Reaction Force) som utgör
en integrerad del av UNPROFOR. Sverige deltar inte med personal i denna
insatsstyrka men har bidragit till dess finansiering.
I slutet av 1992 placerades en FN-styrka i förebyggande syfte i tidigare
jugoslaviska Republiken Makedonien. För närvarande deltar Sverige med ca 40 FN-
soldater i en nordisk bataljon (NORDBAT 1).
UNPROFOR:s mandat har kontinuerligt förlängts av säkerhetsrådet, och den 31
mars 1995 förlängdes mandatet fram till den 30 november 1995. Samtidigt
omorganiserades UNPROFOR till att under samlingsbeteckningen „United Nations
Peace Forces„ (UNPF) verka i tre separata enheter: UNPROFOR med mandat endast i
Bosnien-Hercegovina, „United Nations Confidence Restoration Operation„ (UNCRO) i
Kroatien samt „United Nations Preventive Deployment Force„ (UNPREDEP) i tidigare
jugoslaviska Republiken Makedonien.
UNPF har ett gemensamt högkvarter för dessa tre enheter i Zagreb där Sverige
för närvarande deltar med ett stabskompani om ca 80 personer. Regeringen
beslutade i oktober 1995 att avveckla detta deltagande.
3.3 Fredsöverenskommelsen
Den 21 november 1995 paraferades en allomfattande fredsöverenskommelse för
Bosnien-Hercegovina av presidenterna i Bosnien-Hercegovina, Kroatien och
Federativa Republiken Jugoslavien. Överenskommelsen träder i kraft efter den
formella undertecknandeceremoni som inom kort skall hållas i Paris.
Överenskommelsen är resultatet av ett långt förberedelsearbete samt av tre
veckors intensiva förhandlingar under internationell förmedling. I synnerhet
länderna i den s.k. kontaktgruppen (USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och
Ryssland) och Carl Bildt såsom EU-ordförande för ICFY har gjort betydande
insatser för att få denna uppgörelse till stånd.
Överenskommelsen syftar till att skapa långsiktig fred och stabilitet och att
lägga grunden för demokrati, respekt för mänskliga rättigheter och ekonomisk
utveckling.
Den består av ett ramavtal och elva annex. Grundprinciperna är att Bosnien-
Hercegovina består som enad och suverän stat och erkänns som sådan av Kroatien
och Federativa Republiken Jugoslavien, samtidigt som en fördelning görs inom
staten Bosnien-Hercegovina enligt vilken den bosnisk-kroatiska federationen
tilldelas 51% och den serbiska republiken 49% av territoriet.
Överenskommelsen innehåller konstitutionella principer enligt vilka staten
kommer att ha centrala regeringsstrukturer i den enade huvudstaden Sarajevo. Ett
system kommer att upprättas med ett nationellt parlament i Sarajevo och
regionala parlament i federationen respektive i den serbiska delen.
Vidare ingår bl.a. bestämmelser om mänskliga rättigheter, om flyktingars och
internflyktingars rätt till återvändande och om fria val som skall genomföras
inom sex - nio månader efter överenskommelsens ikraftträdande. FN:s
flyktingkommissarie, UNHCR, respektive OSSE tilldelas viktiga roller i
genomförandet av flyktingåtervändandet och valen.
Enligt överenskommelsen skall en s.k. hög representant utses som skall
övervaka och samordna genomförandet av de nämnda civila delarna av
överenskommelsen. Den höge representanten skall också hålla nära kontakt med
IFOR samt rapportera till bl.a. FN och EU.
Ett annex utgörs av ett avtal om militära aspekter av fredsöverenskommelsen.
Avtalet behandlar även den multinationella fredsstyrka (IFOR) som får till
uppgift att medverka till fredsöverenskommelsens genomförande. I en inledande
artikel i avtalet välkomnar parterna att det internationella statssamfundet är
villigt att sända en sådan styrka till regionen för en period av ungefär ett
år.
I avtalet samtycker parterna till att IFOR ges rätt att bl.a. säkerställa att
parterna uppfyller sina åtaganden enligt avtalet. Ett viktigt moment härvidlag
är att en separationszon skall upprättas mellan parterna i konflikten på båda
sidor av en vapenstilleståndslinje. En utgångspunkt i avtalet är att parterna
samtycker till att IFOR har möjlighet att använda våld för att utföra sina
uppgifter enligt avtalet.
IFOR tilldelas också en understödjande uppgift för civila och humanitära delar
förknippade med fredsöverenskommelsen, såsom att bistå UNHCR och andra
organisationer i deras humanitära uppdrag.
3.4 Återuppbyggnad av det civila samhället
Truppseparering och demilitarisering är en förutsättning för och ett första steg
mot fred i f.d. Jugoslavien. För att freden skall bli stabil och bestående krävs
dock att även en lång rad andra förutsättningar uppfylls. Fredsöverenskommelsens
stadganden om demokrati, respekt för mänskliga rättigheter och rätt för
flyktingar att återvända måste omsättas i handling. Det är också viktigt att
människors liv så snabbt som möjligt kan återgå till det normala - att soldater
kan återkomma till det civila livet, att skolor och sjukhus och kommunikationer
inom och mellan länderna i f.d. Jugoslavien kan börja fungera normalt.
Långsiktig fred kräver vidare att ländernas ekonomier byggs upp och att
handelsförbindelser återupprättas och utvecklas.
De materiella skadorna är enorma i vissa delar av Bosnien-Hercegovina och
Kroatien och omfattande insatser krävs för att återuppbygga krigsdrabbade
områden. Stora insatser kommer också att krävas för att de mänskliga skadorna
skall kunna läkas. Länderna i regionen behöver omvärldens stöd i den mödosamma
process de har framför sig. Till fredsöverenskommelsen kommer därför att kopplas
ett internationellt program för bl.a. materiell återuppbyggnad och uppbyggnad av
demokratiska och ekonomiska strukturer. Dessutom måste pågående humanitära
insatser fortsätta under en övergångsperiod. Sverige kommer aktivt att bidra
till insatserna på olika områden, både genom svenska och internationella
organisationer.
EU och Världsbanken kommer att ha centrala roller inom återuppbyggnadsarbetet.
Genomförandet av återuppbyggnadsinsatserna blir beroende av att parterna
verkligen respekterar fredsöverenskommelsen. Som ovan nämnts skall en s.k. hög
representant utses, som bl.a. skall samordna de civila insatserna och övervaka
hur de politiska villkoren för insatserna uppfylls.
UNHCR kommer att få framträdande uppgifter när det gäller de delar av
fredsöverenskommelsen som garanterar flyktingars och internflyktingars rätt att
återvända. OSSE får ett viktigt uppdrag vad gäller genomförande och övervakning
av fria val. OSSE kommer dessutom att spela en betydelsefull roll i uppbyggandet
av rättsstatliga system samt beträffande åtgärder för rustningskontroll.
Ett centralt mål för de internationella insatserna blir att bidra till
försoning mellan olika folkgrupper och integration mellan de skilda delarna av
Bosnien-Hercegovina. Detta krävs inte minst för att Bosnien-Hercegovina på sikt
skall kunna hålla samman som stat.
Närmare integration mellan staterna i regionen och mellan regionen och övriga
Europa är också viktiga mål i ett längre perspektiv. Sverige stödjer aktivt de
planer som finns inom EU på att erbjuda utökat samarbete och förbättrade
handelsvillkor med länderna i regionen. En förutsättning för detta är dock att
fredsöverenskommelsen respekteras.
3.5 Multinationell fredsstyrka
Med utgångspunkt från fredsöverenskommelsen förväntas FN:s säkerhetsråd ge ett
mandat till en multinationell fredsstyrka (IFOR) att medverka till genomförandet
av fredsöverenskommelsen i Bosnien-Hercegovina. Fredsstyrkan beräknas uppgå till
cirka 50.000 - 60.000 man och ledas av NATO. Enligt planerna kommer IFOR att
bestå av tre divisioner ledda av Frankrike, Storbritannien och USA. En nordisk
brigad, inkluderande en svensk bataljon, planeras ingå i den amerikanska
divisionen. Utöver Sverige väntas bland annat Danmark, Finland och Norge delta i
den nordiska brigaden.
Regeringen avser att det svenska deltagandet i IFOR i huvudsak skall utgöras
av den styrka som redan finns i Bosnien-Hercegovina inom UNPROFOR:s ram. Styrkan
skall även fortsättningsvis utgöra en del av Försvarsmaktens utlandsstyrka.
IFOR:s primära uppgifter enligt fredsöverenskommelsen är att vid behov
separera parternas militära styrkor, att upprätta separationszoner samt att
övervaka dessa. I överenskommelsen ger parterna sitt uttryckliga medgivande till
att IFOR placeras i området. Uppdraget kommer därigenom att likna traditionell
fredsbevarande verksamhet. En skillnad är dock att IFOR:s mandat kommer att
grunda sig på en resolution antagen av FN:s säkerhetsråd med stöd av kapitel VII
i FN-stadgan. Det betyder att styrkan, i syfte att genomföra sitt mandat, vid
behov kommer att ha befogenhet att tillgripa militära tvångsmedel som går utöver
strikt självförsvar.
En hänvisning till kapitel VII i FN-stadgan skedde även när säkerhetsrådet gav
UNPROFOR mandat att, i självförsvar, vidta erforderliga åtgärder (inklusive
användning av våld) bl.a. som svar på beskjutning mot de fredade områdena eller
på väpnat intrång i dessa (resolution 836). I andra fall har säkerhetsrådet
antagit resolutioner med stöd av kapitel VII i FN-stadgan i syfte att öka
säkerheten för FN:s personal i f.d. Jugoslavien.
Det går en klar skiljelinje mellan IFOR:s kommande mandat och den militära
operation som genomfördes med stöd av kapitel VII i FN-stadgan som svar på Iraks
invasion av Kuwait. I det senare fallet var det fråga om en ren
fredsframtvingande operation som riktade sig mot en av parterna i konflikten.
Utplaceringen av IFOR grundar sig däremot på en ingången fredsöverenskommelse
mellan parterna i konflikten. Parterna har även samtyckt till att IFOR placeras
i området.
På basis av säkerhetsrådets mandat kommer enhetliga uppträdanderegler, Rules
of Engagement, att fastställas för IFOR. Dessa skiljer sig från dem som gällt
för UNPROFOR och kommer att ge möjlighet till ett mer kraftfullt militärt upp-
trädande. Dessa regler kommer att gälla för samtliga truppbidragande stater i
fredsstyrkan.
En utgångspunkt är samtidigt att uppgifterna för befintliga förband kommer att
anpassas till deras utbildning, utrustning och graden av samövning med andra
nationer. Vidare förutsätts komma att gälla, att samtliga
deltagande förband lyder under en enhetlig befälsstruktur. Att ha en sådan
enhetlig befälsstruktur är väsentligt för operationens effektivitet och truppens
säkerhet.
3.6 Avtal
Sveriges deltagande i IFOR kommer att regleras i ett s.k. deltagandeavtal
(Participation Agreement) mellan Sverige och NATO. I ett sådant kommer även att
regleras den rättsliga statusen för IFOR:s personal gentemot
truppmottagarländerna samt det interna förhållandet mellan NATO och de icke-
NATO-stater som ingår i IFOR. Formerna för dessa avtal är ännu inte helt
klarlagda.
Härutöver kommer en eller flera överenskommelser att behöva ingås angående den
närmare regleringen av vissa praktiska frågor.
4 Regeringens överväganden
--------------------------------------------------------------------
| Regeringens förslag: |
| Riksdagen medger att regeringen ställer en väpnad styrka om högst|
| 870 personer till förfogande som ett svenskt bidrag till en |
| multinationell fredsstyrka, när Förenta Nationernas säkerhetsråd|
| beslutat att ge en sådan styrka uppdrag att medverka till |
| genomförandet av den fredsöverenskommelse som ingåtts mellan |
| parterna i konflikten i f.d. Jugoslavien. |
--------------------------------------------------------------------
Skälen till regeringens förslag: Det finns starka skäl för ett svenskt
deltagande i den multinationella fredsstyrkan. Det främsta är att det nu finns
en verklig möjlighet att skapa fred i det f.d. Jugoslavien. Sverige har
beredskap att verksamt bidra till återuppbyggnad och försoning i krigsområdet.
Sverige är redan starkt engagerat i fredsansträngningarna, lämnar ett omfattande
bistånd och har tagit emot ett stort antal flyktingar. Sverige deltar med
fredsbevarande styrkor i olika delar av det f.d. Jugoslavien. Den nordiska
bataljonen i Bosnien-Hercegovina är en väsentlig del av UNPROFOR. Inte minst
viktigt är att den multinationella fredsstyrkan IFOR kommer att vara en del av
en sammanhållen politik som syftar till att bidra till långsiktig fred och
stabilitet i området. Den militära delen av fredsprocessen går hand i hand med
den civila och bör så göra.
En förutsättning för att de civila delarna av överenskommelsen skall kunna
genomföras är att tillräcklig säkerhet och stabilitet snabbt kan uppnås. Detta
kräver att fredsöverenskommelsens militära delar, i första hand i form av
truppseparering, omgående genomförs. En av IFOR:s huvuduppgifter blir att säkra
att så sker. IFOR:s närvaro är således nödvändig för att återgången till normalt
liv och återuppbyggnaden av landet skall kunna börja. En s.k. hög representant
kommer att utses av FN:s säkerhetsråd med ett koordinerande ansvar för de civila
delarna av fredsöverenskommelsens genomförande i nära kontakt med IFOR.
Ett svenskt deltagande i IFOR bör också ses i ett vidare perspektiv. I
genomförandet av fredsöverenskommelsen sätts Europas vilja och förmåga att
solidariskt skapa fred och säkerhet på vår kontinent på prov. Den
multinationella fredsstyrkan och det återuppbyggnadsarbete som den är ett led i
kan bli ett avgörande steg på vägen mot ett säkrare och mer samarbetsinriktat
Europa.
Riksdagen har tidigare betonat (bet. 1991/92:UU19), att i den nya situation
som uppstått i Europa efter det kalla krigets slut ställs den tidigare centrala
frågan om undvikande av utrikespolitiska bindningar inte på samma sätt som
tidigare. Tvärtom är ett fullvärdigt deltagande i det europeiska samarbetet en
förutsättning för att ett land skall kunna påverka utvecklingen och bidra till
att skapa en ny freds- och säkerhetsordning i Europa. IFOR kommer vidare att
agera på uppdrag av FN:s säkerhetsråd.
Detta betyder sammantaget att Sveriges medverkan i den typ av
säkerhetspolitiskt samarbete som IFOR utgör inte står i strid med den militära
alliansfriheten och är förenlig med den inriktning av den svenska
säkerhetspolitiken som riksdagen slagit fast.
Sveriges medverkan i IFOR är också helt i linje med den stora vikt som
regeringen lägger vid säkerhetspolitikens internationella dimension i den
nyligen framlagda propositionen 1995/96:12 (Totalförsvar i förnyelse).
Det är därför naturligt för Sverige att nu erbjuda sig att bidra med trupp i
en blivande nordisk brigad inom IFOR.
I förberedelserna för ett svenskt deltagande i den multinationella
fredsstyrkan har regeringen angivit ett antal förutsättningar. Den viktigaste av
dessa är att FN:s säkerhetsråd genom en resolution fattar det grundläggande
beslutet innehållande mandatet för operationen. En annan förutsättning är att
utplaceringen av IFOR grundar sig på en ingången fredsöverenskommelse mellan
parterna i konflikten och på deras samtycke.Det är vidare av vikt att säkra
fortsatt nordisk samverkan. I den nordiska brigaden planeras som tidigare nämnts
ett deltagande från Danmark, Finland och Norge. Den svenska styrkan bör av såväl
säkerhets- och effektivitetsskäl som av rent praktiska och ekonomiska skäl
grupperas så att dess högkvarter i Tuzla-området kan bibehållas.
En ytterligare förutsättning är att ledningen för IFOR kommer att använda de
underställda enheterna på ett sätt som är förenligt med varje förbands
utrustning och graden av samövning. Detta betyder för det svenska förbandet att
det inte kommer att användas för att genomföra regelrätta anfallsföretag. Mot
bakgrund av bl.a. det förhållandet att fredsöverenskommelsen bygger på parternas
samtycke bedöms regelrätta anfallsföretag på marken inte behöva bli aktuella
för fredsstyrkan.
En utgångspunkt är också att Sverige måste ges god insyn i och ett inflytande
över såväl den politiska och den militära planeringen som över genomförandet av
operationen. Detta innebär kontakter med NATO på politisk nivå och närvaro på
hög militär nivå i de viktigaste stabernas löpande arbete på strategisk,
operativ och taktisk nivå.
De relaterade förutsättningarna har diskuterats med NATO och regeringen har
rönt förståelse för dem. Ett nära nordiskt samråd har fortlöpande ägt rum.
Sverige har vidare inom EU och i andra sammanhang understrukit vikten av att
fredsöverenskommelsens civila och militära delar, de kommande valen och det
långsiktiga återuppbyggnadsarbetet måste vara delar av en helhet.
Det är i sammanhanget väsentligt att en rad icke-NATO-länder utöver Sverige
har uttryckt en vilja att delta i IFOR. En preliminär uppgörelse om ryskt
deltagande har redan träffats.
Det föreslagna svenska deltagandet i IFOR kommer från rättslig synpunkt att
likna deltagandet i UNPROFOR såtillvida att verksamheten baseras på ett mandat
från FN:s säkerhetsråd. Då FN:s säkerhetsråd förutses ge uppdraget till en
multinationell fredsstyrka under NATO-ledning skiljer sig situationen emellertid
i flera avseenden från den som förelåg när riksdagen godkände sändandet av den
svenska kontingenten inom NORDBAT 2. IFOR kommer att i militärt avseende
organiseras av NATO och stå under NATO-ledning.
IFOR:s uppdrag har ett klarare fredsbevarande syfte än UNPROFOR såtillvida att
det nu, till skillnad från vad som varit fallet hittills, föreligger en
fredsöverenskommelse mellan parterna. För att understryka beslutsamhet och
minimera riskerna för att parterna försöker sabotera fredsöverenskommelsen har
man i diskussionerna om IFOR:s insats redan från början siktat på en omfattande
styrka med ett kraftfullt mandat med möjlighet att tillgripa visst militärt
våld för dess genomförande. Regeringen har gett Försvarsmakten i uppdrag att
närmare utreda olika aspekter på förbandets säkerhet vid ett eventuellt svenskt
deltagande i fredsstyrkan till det f.d. Jugoslavien.
Regeringen gör bedömningen att det för svensk trupps deltagande i IFOR behövs
ett medgivande av riksdagen enligt 10 kap. 9 § första stycket 1 regeringsformen.
Ett sådant medgivande ger regeringen en konstitutionell rätt att besluta om
användning av en svensk väpnad styrka för det aktuella ändamålet.
I straffrättsligt hänseende är en väpnad styrkas rätt att bruka våld i samband
med strid i princip oreglerad. Det ligger emellertid i sakens natur att det
straffrättsliga regelsystemet inte är avsett att hindra en svensk väpnad styrka
från att på vedertaget sätt lösa sin uppgift. Med hänsyn härtill får förutsättas
att något straffrättsligt ansvar inte kan göras gällande för styrkans medlemmar
såvitt avser sådan våldsutövning som kan anses motiverad från militär synpunkt
och som står i överensstämmelse med folkrättens regler. Några lagstift-
ningsåtgärder är inte påkallade i detta hänseende.
Kostnaden för ett svenskt deltagande om högst 870 personer i IFOR har
beräknats till 656 miljoner kronor för tolv månader, eller 40 miljoner kronor
utöver vad det nuvarande svenska engagemanget i Bosnien-Hercegovina med trupp
om cirka 1 030 personer kostar. Härtill kan komma kostnader för oförutsedda
materielförluster. Kostnaden per soldat blir högre i den nu föreslagna insatsen,
eftersom Sverige måste stå för kostnader som FN i dag betalar för rotationsflyg,
reservdelar, infrastruktur, förbrukningsvaror m.m. I beloppet ingår kostnader
för att återställa medförd materiel i krigsdugligt skick efter insatsen.
Riksdagen har i statsbudgeten för budgetåret 1995/96 under tredje huvudtiteln
anvisat ett reservationsanslag på 1 352 808 000 kronor till Fredsbevarande
verksamhet (prop. 1994/95:100 bil. 4, bet. 1994/95:UU14, rskr. 1994/95:216;
prop. 1994/95:150 bil. 4, bet. 1994/95:UU26, rskr. 1994/95:418). Anslaget skall
möjliggöra för regeringen att på begäran av FN, enligt beslut av OSSE eller EU
eller annat bilateralt eller mellanstatligt organ, ställa personal till
förfogande för konfliktförebyggande, fredsbevarande och annan fredsfrämjande
verksamhet.
Med utnyttjande av en ingående reservation från budgetåret 1994/95 kommer det
svenska bidraget för IFOR att rymmas inom den av riksdagen för fredsbevarande
verksamhet beviljade ramen.
Utrikesdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 30 november 1995
Närvarande: statsrådet Hjelm-Wallén, ordförande, och statsråden Hellström,
Peterson, Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori, Blomberg, Andersson,
Uusmann, Nygren, Ulvskog, Johansson
Föredragande: statsrådet Hjelm-Wallén
Regeringen beslutar proposition 1995/96:113 Svenskt deltagande i fredsstyrka i
f.d. Jugoslavien.