Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:11 ·
Hämta Doc ·
Muskö örlogsvarvs framtid
Ansvarig myndighet: Försvarsdepartementet
Dokument: Prop. 11
Regeringens proposition
1995/96:11
Muskö örlogsvarvs framtid
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 12 oktober 1995
Ingvar Carlsson
Thage G Peterson
(Försvarsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslår regeringen att Muskö örlogsvarvs varvsanläggning på
Muskö skall förbli under statligt huvudmannaskap men att verksamhetsstället på
Rindö privatiseras.
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3
2 Ärendet och dess beredning................................. 3
3 Muskö örlogsvarvs framtid ................................. 5
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995. 14
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen godkänner vad regeringen förordar om Muskö
örlogsvarvs framtida ägarförhållanden och bemyndigar regeringen att privatisera
Muskö örlogsvarvs verksamhetsställe på Rindö genom utarrendering eller
försäljning av staten tillhörig mark och andra tillgångar.
2 Ärendet och dess beredning
Muskö örlogsvarv har sin organisatoriska hemort på Muskö i Haninge kommun.
Örlogsvarvet har två verksamhetställen, belägna dels i berganläggning på Muskö,
dels på Rindö i Vaxholmsområdet (Rindövarvet).
Vid varvsanläggningen på Muskö genomförs marint underhåll, främst
fartygsunderhåll. I de underhållsarbeten som utförs där ingår omfattande
översyner och modifieringar av fartyg. Varvet på Muskö har kompetens inom det
elektroniska området och för artilleripjäser och dykerimateriel. Inom varvet
finns också marinens centrala verkstad för underhåll av kvalificerade
dieselmotorer av typen MTU. Antalet anställda vid den del av Muskö örlogsvarv
som ligger på Muskö är omkring 330 personer (våren 1995). I berganläggningen på
Muskö finns också ledningsplats för Ostkustens marinkommando, verkstäder för
robotunderhåll och torpedunderhåll samt förråd.
Rindövarvet inordnades organisatoriskt som en särskild enhet i Muskö örlogsvarv
i samband med att Ostkustens marinkommando bildades år 1990. Rindövarvet har
till främsta uppgift att underhålla båtar i drift vid andra
kustartilleribrigaden med Vaxholms kustartilleriregemente. Varvet har ca 35
anställda. Varvet utför i smärre omfattning arbeten åt andra statliga
myndigheter och åt enstaka civila kunder.
Med anledning av 1992 års stabiliseringsproposition (prop. 1992/93:50, bilaga 2)
föreslog den dåvarande myndigheten Överbefälhavaren att Muskö örlogsvarv skulle
skiljas ut från Ostkustens marinkommando och bli en särskild resultatenhet.
Syftet var att möjliggöra en rationellare drift men också att förbereda en
prövning av vilket huvudmannaskap som skulle var det för varvet mest rationella.
Detta förslag behandlades i 1993 års budgetproposition (prop. 1992/93:100 bilaga
5). Där föreslogs att riksdagen skulle bemyndiga regeringen att överlåta statens
tillgångar och skulder i verksamheten vid Muskövarvet till ett statligt eller
privatägt aktiebolag. Detta blev också riksdagens beslut (bet.1992/93:FöU9,
rskr. 1992/93:333).
Vid ärendets behandling i försvarsutskottet reserverade sig de
socialdemokratiska ledamöterna och anförde att utskottet inte borde instämma i
regeringens förslag, som skulle öppna möjlighet för ett privat aktiebolag att
överta Muskövarvet. Med hänsyn till de speciella omständigheter som råder vid
Musköanläggningen och den betydelse den har för marinens rent militära
verksamhet borde Muskövarvet enligt reservanterna förbli en av staten
kontrollerad verksamhet; detta behövde givetvis inte utesluta att
varvsverksamheten bedrivs av ett statligt bolag.
Föredraganden hade också i propositionen anfört att han avsåg att föreslå
regeringen att den dåvarande myndigheten Chefen för marinen tills vidare skulle
få överta huvudmannaskapet för varvet och driva det som en särskild
resultatenhet i syfte att åstadkomma ett tydligare kund/leverantörsförhållande
mellan Ostkustens marinkommando och varvet. Regeringen fattade senare ett beslut
som innebar att Muskö örlogsvarv fr.o.m. den 1 mars 1993 organiserades som en
myndighet inom dåvarande huvudprogrammet Marinförband. Sedan de militära
myndigheterna omorganiserats till en enda myndighet, utgör Muskö örlogsvarv en
självständig resultatenhet vid myndigheten.
Efter det att statsmakterna fattat de nämnda besluten har genom de militära
organens försorg genomförts ett antal utredningar rörande organisation m. m. av
marinens fartygsunderhåll. Bl.a. genomfördes en utredning som syftade till att
en större del av underhållet skall utföras med fartygsförbandens egna resurser,
och således en mindre del på varven. Överbefälhavaren utredde och utfärdade
riktlinjer om modifierade operativa krav för marinens varvsfunktion. Chefen för
marinen initierade i november 1993 en utredning med uppgift bl.a. att granska
förutsättningarna för att, genom arrende eller försäljning, överlåta
Rindövarvets anläggningar till ett civilt företag. Ett ramvillkor för
utredningen var att stödet till kustartilleriets utbildning måste säkerställas
långsiktigt.
Med stöd av regeringens bemyndigande i juni 1994 tillkallade chefen för
Försvarsdepartementet en särskild utredare1 med uppdrag att utreda Muskövarvets
framtid. Enligt direktiven (dnr Fo94/1098/MIL) för utredningen var uppdraget
främst att utreda förutsättningarna för ett förändrat huvudmannaskap för
Muskövarvet genom försäljning eller uthyrning till ett statligt eller privat
aktiebolag. Det var härvid nödvändigt att bl.a. utreda vilka krav som måste
ställas på en ny huvudman med hänsyn till de operativa kraven i kris och krig.
Marinens behov av fartygsunderhåll i kris och krig måste således klarläggas. I
detta sammanhang behövde utredas vilken minsta omfattning av den fredstida
verksamheten som är möjlig med hänsyn till fredstida behov. Vidare behövde
enligt direktiven utredas hur en ny huvudmans rättigheter och skyldigheter
skulle kunna regleras med till hänsyn Muskövarvets lokalisering i
berganläggningen vid Muskö, behovet av stödfunktioner, sekretesskrav m.m.
Utredaren skulle också för alternativet att Muskövarvet behölls inom
Försvarsmakten överväga möjligheten att överföra underhållsarbeten till
Karlskronavarvet.
Utredaren redovisade sitt uppdrag i januari 1995 med betänkandet (SOU 1995:6)
Muskövarvets framtid. En sammanfattning av förslagen fogas som bilaga.
Betänkandet har remissbehandlats. Remissyttrandena finns tillgängliga i
Försvarsdepartementet (dnr Fo95/216/MIL).
3 Muskö örlogsvarvs framtid
--------------------------------------------------------------------
| |
| Regeringens förslag: |
| |
| - Varvsanläggningen på Muskö skall förbli under statens |
| huvudmannaskap som en del av Försvarsmakten. |
| |
| - Regeringen bemyndigas att privatisera Muskö örlogsvarvs |
| verksamhetsställe på Rindö (Rindövarvet). |
--------------------------------------------------------------------
Utredningens förslag:
Den särskilda utredarens förslag om framtida huvudmannaskap för Muskö örlogsvarv
överensstämmer med regeringens förslag.
Remissinstanserna:
De remissinstanser som yttrat sig i denna del, med undantag av Celsius
Industrier AB, stöder utredarens förslag beträffande varvsanläggningen på Muskö.
Vad gäller förslaget om Rindövarvet är remissutfallet mera delat. Försvarsmakten
och flera fackliga organisationer motsätter sig förslaget i den delen.
**FOOTNOTES**
1 Teknologie doktorn Carl-Olof Ternryd
Skälen för regeringens förslag:
Förutsättningarna för ett ändrat huvudmannaskap
De frågor som behöver belysas när man överväger ett ändrat huvudmannaskap för
varvsverksamheten på Muskö kan sammanfattas på följande sätt.
En viktig utgångspunkt är de operativa krav som måste ställas på varvet i kris
och krig. Dessa krav medför att det måste finnas en minsta omfattning av
verksamheten i fredstid, som kan ge en sådan kapacitet och kompetens att en
nödvändig beredskap kan upprätthållas.
De särskilda problem som är en följd av Muskövarvets belägenhet i
berganläggningen på Muskö måste beaktas. Dessa rör bl.a. förhållandet till andra
verksamheter i anläggningen, stödfunktioner som el, VVS, säkerhetsskydd m.m.
Ett viktigt skäl till att det blev aktuellt att förändra Muskövarvets ställning
och till regeringens förslag till riksdagen i 1993 års budgetproposition var att
ansvariga militära myndigheter (de dåvarande myndigheterna Överbefälhavaren och
Chefen för marinen) bedömde att det fanns en betydande rationaliseringspotential
vid varvet. Att överföra verksamheten i privat regi bedömdes vara ett effektivt
sätt att rationalisera den.
Bl.a. vid riksdagens behandling av Muskövarvets framtid har också möjligheten
aktualiserats att överföra underhållsarbeten från Muskö till tillverkningsvarven
i södra Sverige, framför allt till Karlskronavarvet, för att stödja dessa varv
vid svackor i nytillverkningen. I fallet att Muskövarvet överförs i privat regi
skulle denna tanke kunna förverkligas genom att Kockums AB tog över driften. En
sådan överföring skulle kunna genomföras även om Muskövarvet förblir under
statligt huvudmannaskap. Det ingick därför i den särskilda utredarens uppdrag
att överväga möjligheten att, om det bedöms påkallat, överföra underhållsarbeten
till Karlskronavarvet.
En utarrendering av varvet på Muskö ger nackdelar för staten
Vad gäller de operativa kraven på Muskövarvet kan följande konstateras. Varvet
ligger geografiskt lämpligt i förhållande till sjöstridskrafternas viktigaste
operationsområden i Östersjön. Varvsanläggningen på Muskö har också stor
betydelse på grund av att den har ett starkt fysiskt skydd också mot de
modernaste formerna av konventionell bekämpning. Den genomförda utredningen
visar att det för att behålla en sådan kapacitet och kompetens som beredskapen
kräver behövs en fredstida beläggning om drygt 200 000 arbetstimmar per år.
Detta motsvarar omkring två tredjedelar av den nuvarande arbetsvolymen vid
varvet på Muskö. I fallet att driften överförs till ett bolag måste detta krav
säkerställas genom ett långsiktigt kontrakt mellan staten och bolaget,
kompletterat med att bolaget vid beredskap blir ett s.k. K-företag. Detta
innebär att en kommersiell drift av varvet måste omgärdas med förhållandevis
långtgående krav och begränsningar för varvets verksamhetsvolym, utnyttjande och
utveckling. En privat intressent kommer att kräva beläggningsgarantier.
Svårigheter kan uppstå att anpassa volym och utnyttjande vid förändringar i de
militära behoven.
Berganläggningens särskilda karaktär och utförande innebär enligt den särskilde
utredaren att de juridiska och ekonomiska gränserna mellan ett arrenderande
varvsbolag och marinen med nödvändighet blir oklara. Ett bolagsvarv blir helt
beroende av den för anläggningen gemensamma arbetsmiljön och försörjningen med
el, VVS m.m. och kan därmed vid brister eller haverier göra anspråk på
ersättning. Gränserna blir oavsett finmaskigheten i ett arrendeavtal diffusa
till statens nackdel. Vidare innebär säkerhetsskyddet för berganläggningen att
möjligheterna att tillföra civil produktion till Muskövarvets kundunderlag är
mycket begränsade. Läget inne i berganläggningen och den nära kontakten med
andra nyttjare medför begränsningar när det gäller utveckling av lokaler och
maskiner. Ett kommersiellt företag måste kompensera sig ekonomiskt för sådana
begränsningar.
Sammanfattningsvis anser den särskilde utredaren att en utarrendering av
varvsrörelsen till ett privat bolag skulle ge en ständig juridisk, ekonomisk och
säkerhetsmässig gränstvist mellan två ledningssystem och verksamhetsformer av
oförenlig art.
Rationaliseringar kan genomföras på annat sätt
Vad gäller den fortsatta rationaliseringsverksamheten anser utredaren att
förutsättningarna har förbättrats genom den förändring av krigsförbandschefernas
roll och ansvar även för materielen som genomförts inom Försvarsmakten. Det
tidigare särskilda förvaltningsansvaret medförde ett "förvaltningstänkande" som
hade påtagliga negativa konsekvenser för effektiveten i varvsverksamheten.
Krigsförbandschefens förändrade roll innebär bland mycket annat att det
mångåriga samlade förvaltningsansvaret ersätts i fredstid av en tydlig
åtskillnad i roller mellan kunden/beställaren och leverantören av
fartygsunderhållet. Utredaren har lagt fram förslag som syftar till att
säkerställa effektivitet och kvalitet i verksamheten vid varvsanläggningen på
Muskö. Bl.a. har han föreslagit att en särskild ledningsgrupp med främst
näringslivskompetens bildas. Ledningsgruppens uppgift skall vara att på ett
styrelselikt sätt stödja varvschefen. Av Försvarsmaktens remissyttrande över
förslaget framgår att arbetet med att rationalisera varvsverksamheten på Muskö
fortgår, med utnyttjande av bl.a. idéer som den särskilde utredaren framfört.
Utredningen har enligt regeringens mening på ett övertygande sätt visat att en
överföring av verksamheten vid Muskövarvet till ett privat bolag - om det skulle
finnas någon privat intressent som är villig att ta över verksamheten med de
krav och begränsningar som måste gälla - skulle medföra nackdelar för staten,
främst till följd av varvets belägenhet i berganläggningen. Samma svårigheter
skulle uppstå om verksamheten överfördes till ett statligt bolag. Det kan
förutses att Försvarsmakten kommer att ta till vara de möjligheter till fortsatt
rationalisering och effektivisering som kan finnas i varvsverksamheten på Muskö
och att den särskilde utredarens förslag i detta hänseende kommer att prövas.
Bl.a. mot bakgrund av det anförda anser regeringen att övervägande skäl talar
för att varvsverksamheten på Muskö bör förbli under statligt huvudmannaskap.
Varvet skall förbli en särskild resultatenhet inom Försvarsmakten så att en
uppföljning av kostnader och produktivitet kan ske.
Inga fördelar med att överföra underhållsarbeten till Karlskronavarvet
Det skulle stöta på stora praktiska svårigheter att kortsiktigt överbrygga en
svacka i nytillverkningen vid Karlskronavarvet genom att överföra
underhållsarbeten dit. Att varaktigt överföra underhåll torde inte heller på
något avgörande sätt påverka förutsättningarna för Karlskronavarvets överlevnad
som tillverkningsvarv. Det är andra faktorer som är avgörande. En överföring av
underhållsarbeten från Muskövarvet skulle också ha den nackdelen att varvets
andel av lokalkostnadstäckningen vid Muskö skulle minska.
Regeringen anser att upphandling av underhållsarbeten för marinen bör ske så att
största möjliga effektiviet säkerställs. Härvid måste dock beaktas att
beredskapskravet på kapacitet och kompetens vid varvsanläggningen på Muskö
kräver en viss minsta fredstida beläggning.
Rindövarvet lämpat för privat drift
Den särskilda utredaren har funnit att en bolagisering är en lämplig
utvecklingsväg för Rindövarvet. Regeringen instämmer i denna uppfattning.
Försvarsmakten anlitar redan i dag i stor utsträckning privata varv för
underhåll av kustartilleriets båtar, på Gotland, på Västkusten och i viss
utsträckning också på mindre varv i Stockholms skärgård vid sidan av
Rindövarvet. Erfarenheterna av långsiktiga avtal mellan Försvarsmakten och
privatägda varv bl.a. på Gotland och på Västkusten är goda. Operativt möter det
inga hinder att utarrendera varvsrörelsen. Rindövarvet ligger geografiskt
tillräckligt avskilt för att kunna utarrenderas. På varvet finns för närvarande
ett stort investeringsbehov. Det är därför fördelaktigt att bredda verksamheten
med civil produktion som till del kan bära investeringskostnaderna.
Regeringen anser med hänvisning till de anförda att varvsrörelsen vid
Rindövarvet bör privatiseras. Detta kan ske genom en utarrendering eller en
försäljning av varvets mark, lokaler och andra tillgångar. En särskild utredare
bör tillkallas för att genomföra en sådan privatisering.
Övrigt
I utredningen om Muskövarvets framtid föreslogs att varvet på Muskö samordnas
med de övriga verkstäderna i berganläggningen - för robotunderhåll och
torpedunderhåll - inom en gemensam organisation. Detta förslag rör frågor som
Försvarsmakten själv har att hantera. Förslagen föranleder därför inte någon
åtgärd av regeringen.
Regeringens förslag till inriktning av det militära försvaret i proposition
1995/96:12 Totalförsvar i förnyelse förändrar inte förutsättningarna för
förslagen om huvudmannaskap för Muskö örlogsvarv.
Sammanfattning av utredningens förslag
Regeringens direktiv innebär i sammanfattad form att jag i ett första steg av
utredningsarbetet skall väga alternativet med ett nytt huvudmannaskap för Muskö-
varvet mot alternativet att behålla Muskövarvet inom Försvarsmakten. Vidare
skall jag överväga den fortsatta fördelningen av marina underhållsarbeten mellan
bl.a. Muskövarvet och Karlskronavarvet. Om regeringen beslutar om ett förändrat
huvudmannaskap skall jag i ett senare steg lämna underlag för statens del i ett
sådant förändringsarbete.
Sättet för utredningens bedrivande, källmaterial, analyser, överväganden och
slutsatser framgår av kapitlen 1-10. Jag har därvid valt att dra successiva
slutsatser i anslutning till övervägandena i de skilda avsnitten vilket innebär
att detta kapitel endast blir ett sammandrag av vad som tidigare framkommit. Den
intresserade läsaren hänvisas till de fullständiga övervägandena i respektive
avsnitt.
Inledningsvis bör framhållas att utvecklingen av ett effektivt system för
fartygsunderhåll samt av underhållsvarvet på Muskö är nog så besvärliga marina
produktionstekniska frågor. Problemen har ökat genom att de förenats med
regionalpolitiska och näringspolitiska sidoönskemål utan koppling till de
operativa behoven eller för försvaret acceptabla utvecklingsvägar. Jag har för
min del koncentrerat utredningens arbete till huvudfrågan hur att tillgodose
försvarets operativa behov av varvskapacitet på mest kostnadseffektiva sätt.
Utredningen har därvid kommit till följande slutsatser och förslag i sammandrag:
Det operativa behovet av underhållsvarvet på Muskö har tydligt framgått i
utredningen. Genom sina mot vapenverkan skyddade arbetsplatser och genom bristen
på andra tekniskt likvärdiga reparationsvarv i norra delen av Östersjön är det
för försvarets operativa förmåga väsentligt att varvet vidmakthålls på rimlig
nivå och med en fortsatt systemkompetens. De samlade bergverkstäderna på Muskö
är stridsfartygsförbandens viktigaste beredskapsinriktade underhållsresurs i
landet.
För att bibehålla Muskövarvets kompetens och kapacitet på önskvärd nivå krävs en
kontinuerlig underhållsbeläggning i fred med främst taktiskt aktuella typer av
stridsfartyg. Den operativt lägsta godtagbara beläggningsnivån beräknar jag till
ca 215 000 produktiva arbetstimmar per år. Jag föreslår emellertid att det
nuvarande varvet på Muskö t.v. dimensioneras för ca 280 000 produktiva timmar
underhåll per år vilket är något lägre än dagens nivå. Förberedelser bör vidtas
för att framdeles -om Muskövarvet kan påvisa en överlägsen konkurrenskraft i
förhållande till övriga varv - utöka kapaciteten till operativt största
godtagbara mängd kvalificerat fartygsunderhåll. Musköanläggningens drifts-
kostnader är så avsevärda att det för staten är ekonomiskt angeläget att
merutnyttja anläggningen för all verksamhet som med fördel kan förläggas dit.
Ett bra exempel på detta är den planerade omlokaliseringen av Kustbevakningens
regionledning till Muskö. Någon anledning att f.n. föreslå en systematisk
överföring av underhållsarbeten från Muskövarvet till Kockumskoncernens varv
finner jag alltså inte. Om Muskövarvet inte skulle uppnå den konkurrenskraft jag
menar är möjligt får frågan om kapaciteten emellertid ånyo prövas om några år.
En kraftig reducering blir då aktuell.
Med utgångspunkt från Muskövarvets operativa betydelse har jag övervägt vilka
konsekvenser alternativa Muskövarvsutvecklingar skulle få på de örlogsmarint
inriktade varven i Sverige. Analysen resulterar bl.a. i ett konstaterande att
beläggnings-, samarbets- och exportprognoserna talar för att det blir
förändringar av den numera privatägda nyproduktionssidan i Sverige. Analysen
visar också att det finns ekonomiska men knappast kompetensmässiga industrikopp-
lingar mellan nyproduktions- och underhållsområdena vad avser örlogsfartygs-
system. Försvarets primära industriintresse bör vara att i ökande grad
eftersträva att säkerställa det nationella nyttjandet av anskaffade
försvarssystem t.ex. örlogsfartyg.
Mina slutsatser av varvsstrukturanalysen är alltså att försvaret i
fortsättningen bör koncentrera sig på att bibehålla en operativt och ekonomiskt
väl anpassad underhållsstruktur för fartygsssystem. I denna struktur är
Muskövarvet den viktigaste enheten men varvet i Karlskrona är också av stor
betydelse. Därutöver bör säkerställas ett antal andra varv fördelade över landet
på sådant sätt att marin övningsverksamhet kan stödjas och så att dessa varv
kan förstärkas genom tillförda resurser i kris och krig. Avseende varvs-
strukturens anpassning för fortsatt nyproduktion är detta en fråga primärt för
näringslivet.
Jag har också övervägt de praktiska förutsättningarna för en överlåtelse av
Muskövarvet till ett aktiebolag i enlighet med den dåvarande regeringens
inriktning samt riksdagens uttalanden. Utgångspunkten för mina överväganden har
därvid varit den kritik mot varvets ledning och ekonomiska rationalitet som
ligger bakom statsmakternas uttalanden om behovet av en bolagisering. Förslagen
bör alltså oavsett huvudmannaskapet innefatta sådana moment som återskapar
förtroendet för Muskövarvet vad avser rationalitet och konkurrenskraft.
Muskö örlogsvarv består av två enheter varav den ena är det stora bergvarvet på
Muskö och den andra ett mindre ovanjordsvarv på Rindö vid Vaxholm. Avseende
Rindövarvet visar övervägandena att en bolagisering är en lämplig
utvecklingsväg. Varvets verksamhet kan med fördel kombineras med civil
produktion och en privatisering begränsar de statliga investeringsbehoven i en
eftersatt industrimiljö. Jag föreslår därför att regeringen fullföljer tidigare
inriktning och beslutar att låta avveckla huvuddelen av Rindövarvet som militär
driftenhet (motsv) varvid det nuvarande varvets av Fortifikationsverket ägda
mark och lokaler utarrenderas till lämpligaste intressent inom näringslivet. Det
förutsätts att försvaret med den nye ägaren av rörelsen kan teckna långsiktiga
avtal som täcker försvarets behov av båtunderhåll i Vaxholmsområdet. Jag
föreslår att formerna för avvecklingen av Rindövarvet som militär driftenhet och
utarrenderingen av de fysiska tillgångarna samt förberedelser till långsiktigt
avtal med ny huvudman för verksamheten innefattas i utredningens andra steg.
Däri ingår frågor som berör såväl Försvarsmakten som Fortifikationsverket samt
eventuellt även Försvarets materielverk.
Avseende varvet på Muskö har på senare år ett flertal utredningar om dess
ledning och organisation genomförts. Jag har tagit del av dessa men också genom
egna analyser skaffat en självständig bild av problemen. Övervägandena har gett
mig den bestämda uppfattningen att Muskövarvets verksamhet - inne i den komplexa
Musköanläggningen och i nära samarbete med olika försvarsfunktioner - inte
lämpar sig för drift utanför försvarets ägo. Det är inte möjligt för ett aktie-
bolag - statligt eller privat - att operera på ett marknadsmässigt och
företagsmässigt sätt med de stora begränsningar som skulle gälla. Jag föreslår
därför att regeringen beslutar att fortsätta driften av Muskövarvet inom
Försvarsmaktens ledningssystem men att regeringen samtidigt lägger fast det
principiella behovet av kraftfulla åtgärder för att stimulera och förbättra
varvets rationalitet och konkurrenskraft.
För att uppnå rationalitet och konkurrenskraft krävs bl.a. en serie praktiska
åtgärder som berör ansvarsförhållandena i det marina underhållssystemet, sam-
ordningen av verksamheten i Musköanläggningen samt ledningen av varvet. De berör
också varvspersonalens attityd till de effektivitetskrav som uppstår vid äkta
konkurrens samt den marina ledningens förmåga att organisera ett
kostnadseffektivt system för kvalitetssäkring. Jag föreslår därför att från
central nivå ännu tydligare än i dag skall regleras ansvarsförhållandena för
krigsmaterielen och dess underhållsläge så att krigsförbandschefsansvaret blir
entydigt. Detaljförslag i detta syfte har redovisats i tidigare avsnitt. Paral-
lellt med den skärpta granskningen av rationaliteten i den bakre
underhållsorganisationen bör även lagorganisationens utformning och ekonomiska
nytta prövas. Samtliga verkstäder i Musköanläggningen bör i fred och krig
samordnas i en verkställighetsorganisation som föreslås benämnas Muskö
Marinverkstad. Verkstadschefen bör förbliva lokal produktionsledare och CMKO ges
den naturliga rollen av regional produktionssamordnare och kontrollant av
effektiviteten mot samtliga fredsorganisationer verksamma inom Musköetablisse-
manget. För att stödja varvschefen vid den operativa driften och utvecklingen av
verkstäderna på Muskö bör införas en särskild ledningsgrupp - gärna direkt under
marinchefen - i vilken bör ingå personell kompetens från näringslivet. Kan denna
grupp fås att fungera väl ökar förutsättningarna för goda attitydförändringar
hos verkstadspersonalen och mellannivåcheferna samt stärks förutsättningarna för
att införa ett väl fungerande kvalitetssäkeringssystem. En ledningsgrupp med
rätt kompetens är också viktig som varvschefens stöd och pådrivare vid
genomförande av de personalomstruktureringar som högst sannolikt blir nödvändiga
och som rådgivare vid framtagning av investeringsplaner för att förbättra
varvets interna arbetsprocesser.
Sammantaget är det min bedömning att verkstäderna på Muskö bör kunna uppnå i
stort samma rationalitet och effektivitet som motsvarande specialverkstäder i
industrin. Detta kräver emellertid en förändrad ledningsmetodik för
underhållsverksamheten både från kundernas och beställarnas sida och inte minst
inom varvet och verkstäderna. Det kräver också - och detta är sannolikt det
svåraste att åstadkomma - en individuell medvetenhet hos den arbetande
personalen på alla nivåer i systemet att underhållsarbetena kommer att
långsiktigt utföras på annat sätt och på annan plats om inte Muskö Marin-
verkstad är konkurrenskraftig jämfört med övriga branschföretag. För att följa
upp Muskövarvets situation, förändringarnas genomförande och frågan om den
lämpligaste fördelningen av underhållsresurser i olika regioner bör återkommande
kontrollstationer införas. En första sådan bör genomföras senast
1998-01-01. Många av mina förslag riktar sig mer mot myndighetsutövningen än mot
regeringsstyrningen. Detta är naturligt då problemen ligger på verkställig-
hetsnivån. Jag förutsätter dock att regeringen kommer att informera sig om för-
slagens genomförande.
Som en avslutande reflexion från utredningsarbetet avseende marinens
fartygsunderhåll konstaterar jag följande:
Vid mina ställningstaganden i utredningen har jag som en grundläggande hypotes
förutsatt att de betydande ansvarsförändringar som från sommaren 1994 infördes i
Försvarsmakten tillfullo får genomslag inom hela marinen. Krigsförbandschefernas
roll och ansvar måste fortsättningsvis vara tydligt. Detta innebär bland mycket
annat att det mångåriga samlade förvaltningsansvaret avseende fartygsmaterielen
ersätts av ett tydligt gränsförhållande i fredstid mellan kunden/beställaren och
leverantören av det framtida fartygsunderhållet.
Försvarsdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin,
Peterson, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Tham, Schori, Blomberg,
Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Peterson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:11 Muskö örlogsvarvs framtid.