Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Propositionsnummer ·
1995/96:102 ·
Hämta Doc ·
Vissa mindre ändringar i kommunalskattelagen m.m.
Ansvarig myndighet: Finansdepartementet
Dokument: Prop. 102
Regeringens proposition
1995/96:102
Vissa mindre ändringar i kommunalskattelagen m.m.
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 2 november 1995
Ingvar Carlsson
Göran Persson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att avdrag för kostnader för resor med bil mellan
bostad och arbetsplats skall medges med 13 kr per mil även vid 1997 års
taxering.
Vidare föreslås förtydliganden av kommunalskattelagen som rör skattefriheten
för visst stipendium, bidrag till funktionshindrade elever i gymnasieskola och
bistånd till asylsökande. Till följd av Sveriges medlemskap i EU föreslås vissa
justeringar av reglerna om avdragsrätt för vissa obligatoriska avgifter.
Slutligen föreslår regeringen, som en följdändring till beslutet att
folkpension för gift folkpensionär skall vara densamma oavsett om maken uppbär
folkpension eller ej, att särskilt grundavdrag för gifta folkpensionärer alltid
skall utgå med högst 134,0 procent av det reducerade basbeloppet.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas, såvitt
gäller förtydliganden rörande skattefrihet för visst stipendium m.m. och
justeringarna av reglerna om avdragsrätt för vissa obligatoriska avgifter, vid
1996 års taxering och i övrigt vid 1997 års taxering.
1
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Förslag till riksdagsbeslut.................................................3
2 Lagtext.......................................................................
4
2.1 Förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen
(1928:370)..........................................................4
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter.........................9
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1993:1519) om
avdrag för kostnader för bilresor till och från
arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års taxeringar..............10
2.4 Förslag till lag om ändring i taxeringslagen (1990:324)...11
3 Ärendet och dess beredning.............................................12
4 Avdrag för kostnader för resor med bil mellan bostad och
arbetsplats...................................................................
13
5 Skattefrihet för visst stipendium........................................13
6 Skattefrihet för visst ekonomiskt stöd till
riksgymnasieelever........................................................14
7 Skattefrihet för bistånd till asylsökande...............................15
8 Avdrag för vissa obligatoriska socialavgifter.........................16
9 Vissa följdändringar på grund av sänkt folkpension
för gifta.....................................................................
17
10 Ekonomiska konsekvenser...............................................18
11 Författningskommentarer................................................18
11.1 Förslaget till lag om ändring i kommunalskattelagen
(1928:370).........................................................18
11.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter.........................19
11.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1993:1519) om
avdrag för kostnader för bilresor till och
från arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års taxeringar.......19
11.4 Förslaget till lag om ändring i taxeringslagen (1990:324).20
Bilaga 1Lagrådsremissens lagförslag....................................21
Bilaga 2Lagrådets yttrande................................................33
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 2 november
1995.............................................................................
36
2
1 Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till
1. lag om ändring i kommunalskattelagen (1928:370),
2. lag om ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration och kontroll-
uppgifter,
3. lag om ändring i lagen (1993:1519) om avdrag för kostnader för
bilresor till och från arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års
taxeringar,
4 lag om ändring i taxeringslagen (1990:324).
3
2 Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1 Förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen
(1928:370)
Härigenom föreskrivs att 46 § 2 mom., punkt 1 av anvisningarna till 19 § och
punkt 1 av anvisningarna till 48 § kommunalskattelagen (1928:370) skall ha
följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Föreslagen lydelse
Nuvarande lydelse
46 §
2 mom.1 Skattskyldig, som har varit bosatt här i riket under hela beskatt-
ningsåret, får dessutom göra avdrag:
1) för periodiskt understöd eller därmed jämförlig periodisk utbetalning, som
inte får dras av från inkomsten av särskild förvärvskälla, i den utsträckning
som framgår av punkt 5 av anvisningarna;
2) för påförda egenavgifter enligt lagen (1981:691) om socialavgifter som inte
får dras av från inkomsten av särskild förvärvskälla;
-------------------------------------------------------
3) för obligatoriska 3) för obligatoriska
socialförsäkringsavgifter somsocialförsäkringsavgifter
den skattskyldige, på grund som den skattskyldige, på
av arbete i ett annat land, grund av utfört arbete,
enligt slutligt fastställd enligt slutligt fastställd
debitering skall betala i debitering eller liknande
överensstämmelse med den kon-skall betala i överens-
vention som avses i stämmelse med den
förordningen (1993:1529) om konvention som avses i
tillämpning av en nordisk förordningen (1993:1529) om
konvention den 15 juni 1992 tillämpning av en nordisk
om social trygghet eller konvention den 15 juni
till följd av att den 1992 om social trygghet
skattskyldige enligt EES- eller till följd av att den
avtalet skall omfattas av skattskyldige enligt rådets
det andra landets förordning (EEG) nr 1408/71
lagstiftning om social av den 14 juni 1971 om
trygghet, i båda fallen tillämpningen av systemen
under förutsättning att den för social trygghet när
avgiftsgrundande intäkten anställda, egenföretagare
tas till beskattning för eller deras familjemed-
beskattningsåret i Sverige; lemmar flyttar inom gemen-
skapen2 skall omfattas av
ett annat lands
lagstiftning om social
trygghet, i båda fallen un-
der förutsättning att den
avgiftsgrundande intäkten
tas till beskattning för
beskattningsåret i Sverige;
1 Senaste lydelse 1994:1856.
2 EGT nr L 149. 5.7.1971, s. 2 (Celex 371R1408).
4
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
6) för avgift som den skattskyldige har betalat under beskattningsåret för
annan pensionsförsäkring än tjänstepensionsförsäkring, som ägs av arbetstgivare,
i den omfattning som framgår av punkt 6 av anvisningarna;
7) för inbetalning som den skattskyldige under beskattningsåret har gjort på
pensionssparkonto i den omfattning som framgår av punkt 7 av anvisningarna.
Har skattskyldig under beskattningsåret varit skyldig att betala sjömansskatt,
medges avdrag för periodiskt understöd, avgift för pensionsförsäkring som anges
i första stycket 6 och inbetalning på pensionssparkonto som anges i första
stycket 7, endast i den mån hänsyn inte tagits till understödet, avgiften eller
inbetalningen vid beräkningen av sjömansskatt.
Avdrag för avgift som avses i första stycket 6 och för inbetalning som avses i
första stycket 7 medges endast i den mån avdrag inte får ske från intäkt av
särskild förvärvskälla.
Om skattskyldig varit bosatt här i riket endast under en del av beskatt-
ningsåret, medges avdrag som nu sagts bara i den mån det belöper på nämnda tid.
Anvisningar
till 19 §
-------------------------------------------------------
13. Socialbidrag, begrav- 1. Socialbidrag, bistånd
ningshjälp samt underhåll, enligt lagen (1994:137) om
som har lämnats intagen i mottagande av asylsökande
kriminalvårdsanstalt eller m.fl., begravningshjälp
patient på sjukhus e.d. utgörsamt underhåll, som har läm-
inte skattepliktig inkomst. nats intagen i kriminal-
Detsamma gäller i fråga om vårdsanstalt eller patient
till föreningar influtna på sjukhus, samt annan
medlemsavgifter. Som liknande ersättning utgör
begravningshjälp behandlas inte skattepliktig in-
inte tjänstepension avseende komst. Detsamma gäller i
tid efter den pensions- fråga om till föreningar
berättigades frånfälle. influtna medlemsavgifter.
Som begravningshjälp be-
handlas inte tjänstepension
avseende tid efter den
pensionsberättigades
frånfälle.
Med skadeståndsförsäkring förstås försäkring, enligt vilken den försäkrade
äger utfå ersättning för skadestånd vartill han är berättigad på grund av
personskada (överfallsskydd o.d.).
Ersättning till följd av personskada som utgår i annan form än periodisk
utbetalning (engångsbelopp) och avser förlorad inkomst av skattepliktig natur
utgör skattepliktig intäkt såvida icke annat följer av övriga bestämmelser i
denna lag.
Om engångsbelopp, som utgår till följd av personskada, utgör ersättning för
framtida förlust av skattepliktig inkomst, skall dock 40 procent av beloppet
avräknas såsom icke skattepliktig del. Uppbär skattskyldig två
3 Senaste lydelse 1990:650.
5
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
eller flera sådana engångsbelopp till följd av samma personskada, skall vad som
nu har sagts gälla varje sådant belopp. Vad som avräknas från ett eller flera
engångsbelopp under beskattningsåret får emellertid - i förekommande fall
tillsammans med vad som avräknats tidigare år - för samma personskada sammanlagt
icke överstiga femton basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
Härvid skall avräknad del av ett engångsbelopp uttryckas i det basbelopp, som
har fastställts för det år under vilket engångsbeloppet blivit tillgängligt för
lyftning.
Utbytes sådan livränta eller del därav, som utgår till följd av personskada
och utgör skattepliktig intäkt enligt 32 § 1 mom., mot engångsbelopp, gälla
bestämmelserna i föregående stycke beträffande sådant engångsbelopp. Utbytes
annan livränta eller del därav, som utgör skattepliktig intäkt enligt 32 § 1
mom., mot engångsbelopp, skall hela engångsbeloppet upptagas såsom skattepliktig
intäkt. Sker utbyte, helt eller delvis, av annan livränta än nu sagts mot
engångsbelopp, skall beloppet anses utgöra icke skattepliktig intäkt.
Lön, som utgår från arbetsgivare i sådana fall, då denne på grund av 3 kap. 16
§ andra eller tredje stycket lagen (1962:381) om allmän försäkring äger uppbära
arbetstagaren tillkommande ersättning från allmän försäkringskassa, är
skattepliktig intäkt. För arbetsgivaren är den av honom i nämnda fall uppburna
ersättningen från försäkringskassan ävensom annan därifrån uppburen ersättning i
anledning av kostnad för den anställdes räkning att betrakta som skattepliktig
inkomst, dock att ersättningen icke är skattepliktig för arbetsgivaren, därest
den till den anställde utbetalda lönen eller den för honom havda kostnaden utgör
för arbetsgivaren icke avdragsgill utgift i förvärvskälla. Ersättning, som
annorledes än i form av pension eller annan livränta utbetalas av arbetsgivare
vid yrkesskada eller arbetsskada i de fall, då arbetsgivaren står s.k. självrisk
enligt lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring eller lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring, räknas till skattepliktig inkomst enligt de grunder som
skulle hava gällt vid försäkring enligt sistnämnda lag.
Skatteplikt föreligger inte för bidrag från stat eller kommun, som utgår
enligt av regeringen eller av statlig myndighet meddelade bestämmelser, i
samband med utbildning eller omskolning, till arbetslösa och partiellt arbets-
föra samt med dem i fråga om sådana bidrag likställda i den mån bidragen avser
traktamente och särskilt bidrag. Flyttningsbidrag som lämnas av en
arbetsmarknadsmyndighet utgör inte skattepliktig intäkt i följd varav avdrag
inte medges för den kostnad som sådant bidrag eller stöd är avsett att täcka.
Skatteplikt föreligger inte heller för bidrag från en allmän försäkringskassa
till handikappade eller föräldrar till handikappade barn för anskaffning eller
anpassning av motorfordon. Utgår bidraget till en näringsidkare för
näringsverksamheten tillämpas bestämmelserna om näringsbidrag i punkt 9 av
anvisningarna till 22 §.
Kontant arbetsmarknadsstöd utgör skattepliktig intäkt.
Skatteplikt föreligger icke för engångsbidrag som utgår i samband med
arbetsplacering som utgör led i Arbetsmarknadsstyrelsens omhändertagande av
flyktingar.
-------------------------------------------------------
Skatteplikt föreligger ej Skatteplikt föreligger
heller för bidrag, som inte för bidrag som
stiftelsen Dag Hammarskjölds stiftelsen Dag Hammar-
minnesfond till fullföljande skjölds minnesfond till
av sitt ändamål utgiver för fullföljande av sitt ändamål
mottagarens utbildning. lämnar för mottagarens
utbildning. Inte heller
föreligger skatteplikt för
stipendium som lämnas
enligt förordningen
(1995:559) om stipendium
efter genomfört basår inom
kommunal vuxenutbildning
eller bidrag enligt
förordningen (1995:667) om
bidrag till vissa
funktionshindrade elever i
gymnasieskolan.
till 48 §
14. Vid tillämpningen av 48 § 4 mom. och denna anvisningspunkt iakttas
följande. Som folkpension räknas inte barnpension eller vårdbidrag. Folkpension
skall anses utgöra en inte obetydlig del av den skattskyldiges inkomst, om den
uppgått till minst 6 000 kronor eller minst en femtedel av den sammanräknade
inkomsten. Som folkpension behandlas även tillläggspension i den mån den enligt
lagen (1969:205) om pensionstillskott föranlett avräkning av pensionstillskott.
Ålders-, förtids- eller efterlevandepension, som betalas ut enligt utländsk
lagstiftning om social trygghet och utgår enligt grunder som är jämförbara med
vad som gäller för folkpension, skall behandlas som folkpension om skattskyl-
dighet för utbetalningen föreligger i Sverige. Har folkpension enligt be-
stämmelserna i 17 kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring samordnats med
yrkesskadelivränta eller annan i nämnda lagrum angiven livränta skall vid
tillämpning av första, andra respektive tredje stycket första meningen b det
särskilda grundavdraget beräknas med ledning av den folkpension som skulle ha
utgått om sådan samordning inte skett.
-------------------------------------------------------
För gift skattskyldig, som För gift skattskyldig
uppburit folkpension med uppgår det särskilda
belopp som tillkommer gift grundavdraget till 134,0
vars make uppbär folkpen- procent av basbeloppet
sion, uppgår det särskilda enligt 1 kap. 6 § lagen om
grundavdraget till 134,0 allmän försäkring, minskat
procent av basbeloppet en- enligt tredje stycket
ligt 1 kap. 6 § lagen samma lagrum. För övriga
(1962:381) om allmän försä- skattskyldiga uppgår av-
kring, minskat enligt draget till 151,5 procent
tredje stycket samma av sistnämnda belopp.
lagrum. För övriga skatt- Avdrag med 151,5 procent
skyldiga uppgår avdraget av sistnämnda belopp till-
till 151,5 procent av sist- kommer också gift
nämnda belopp. Avdrag med skattskyldig, som under
151,5 procent av någon del av
sistnämnda beskattningsåret upp
4Senaste lydelse 1993:1515.
burit folkpension som
belopp tillkommer också gift tillkommer ogift.
skatt
skyldig, som under viss del
av beskattningsåret uppburit
folkpension med belopp som
tillkommer gift vars make
uppbär folkpension och under
återstoden av året uppburit
folkpension med belopp som
tillkommer gift vars make
saknar folkpension.
Det särskilda grundavdraget får dock inte överstiga
a) för skattskyldig som vid utgången av året före beskattningsåret och
utgången av beskattningsåret uppbar folkpension samt under hela beskattningsåret
bott i Sverige: summan av uppburen sådan pension som enligt fjärde stycket
reducerar det särskilda grundavdraget samt
b) för skattskyldig som inte avses i a eller som under beskattningsåret
uppburit folkpension i form av förtidspension, tre fjärdedels, halv eller en
fjärdedels ålderspension enligt lagen om allmän försäkring eller som avlidit:
uppburen folkpension och pensionstillskott som uppburits enligt 2 § eller 2 a §
lagen om pensionstillskott. För skattskyldig som har livränta som avses i första
stycket sista meningen tillämpas i stället för bestämmelsen i föregående mening
a bestämmelsen i föregående meningen b om det är till fördel för den
skattskyldige.
Det särskilda grundavdraget reduceras med 65 procent av den del av uppburen
pension som överstiger det för den skattskyldige enligt andra stycket gällande
avdragsbeloppet. Pension som utgår på grund av annan pensionsförsäkring än
tjänstepensionsförsäkring eller från pensionssparkonto reducerar dock inte det
särskilda grundavdraget.
För den som vid utgången av året före beskattningsåret inte uppbar folkpension
reduceras det särskilda grundavdraget i stället med 65 procent av den del av
taxerad inkomst som överstiger det för den skattskyldige enligt andra stycket
gällande avdragsbeloppet. Oavsett vad som i det föregående sagts om reducering
föreligger alltid rätt till särskilt grundavdrag med så stort belopp som den
skattskyldige skulle ha fått i grundavdrag enligt 48 § 2 eller 3 mom. om dessa
bestämmelser i stället hade tillämpats.
_____________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas, såvitt gäller den
nya lydelsen av 46 § 2 mom. och punkt 1 av anvisningarna till 19 §, första
gången vid 1996 års taxering, och i övrigt första gången vid 1997 års taxering.
6
2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter
Härigenom föreskrivs att 2 kap. 6 § lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelsen
2 kap.
6 §1
-------------------------------------------------------
För den som inte haft in- För den som inte haft in-
komst av aktiv näringsverk- komst av aktiv näringsverk-
samhet eller annan inkomst samhet eller annan inkomst
av tjänst än folkpension och av tjänst än folkpension och
pensionstillskott enligt pensionstillskott enligt
2 § lagen (1969:205) om pen- 2 § lagen (1969:205) om
sionstillskott eller allmän pensionstillskott eller
tilläggspension som föranlettallmän tilläggspension som
avräkning av sådant föranlett avräkning av sådant
pensionstillskott gäller i pensionstillskott gäller i
stället för vad som sägs i 4 §stället för vad som sägs i 4 §
första stycket 1 följande. första stycket 1 följande.
Skyldighet att lämna själv- Skyldighet att lämna själv-
deklaration föreligger deklaration föreligger
endast om den uppburna pen- endast om den uppburna
sionen överstiger för gift pensionen överstiger för
skattskyldig som inte under gift skattskyldig 134,0
någon del av året uppburit procent och för annan
pension med belopp som skattskyldig 151,5 procent
tillkommer gift vars make av basbeloppet enligt 1
saknar folkpension 134,0 kap. 6 § lagen (1962:381)
procent och för annan om allmän försäkring minskat
skattskyldig 151,5 procent enligt tredje stycket
av basbeloppet enligt 1 samma lagrum. Gränsen 151,5
kap. 6 § lagen (1962:381) om procent av sistnämnda
allmän försäkring minskat belopp gäller också gift
enligt tredje stycket samma skattskyldig som under
lagrum. någon del av året uppburit
folkpension som ogift.
Som folkpension räknas inte barnpension och vårdbidrag.
______________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången vid
1997 års taxering.
1 Senaste lydelse 1992:1582.
7
2.3 Förslag till lag om ändring i lagen (1993:1519)
om avdrag för kostnader för bilresor till och från
arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års taxeringar
Härigenom föreskrivs att rubriken till lagen (1993:1519) om avdrag för
kostnader för bilresor till och från arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års
taxeringar1 samt lagen skall ha följande lydelse.
Lag om avdrag för kostnader för bilresor till och från arbetsplatsen vid 1995 -
1997 års taxeringar
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
-------------------------------------------------------
Avdrag för kostnad för resa Avdrag för kostnad för
med egen bil till och från resa med egen bil till och
arbetsplatsen enligt punkt från arbetsplatsen enligt
4 av anvisningarna till 33 § punkt 4 av anvisningarna
kommunalskattelagen till 33 §
(1928:370) skall vid 1995 kommunalskattelagen
och 1996 års taxeringar (1928:370) skall vid 1995
medges, i stället för enligt - 1997 års taxeringar
schablon som anges i andra medges, i stället för enligt
stycket nämnda anvisnings- schablon som anges i andra
punkt, med 1 krona och 30 stycket nämnda
öre per kilometer. anvisningspunkt, med 1
krona och 30 öre per kilo-
meter.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996. I fråga om skattskyldig som har
inkomst av förvärvskälla i inkomstslaget näringsverksamhet för vilken
beskattningsåret har börjat före den 1 januari 1996 skall dock vid 1997 års
taxering avdrag i förvärvskällan medges enligt schablon som anges i andra
stycket punkt 4 av anvisningarna till 33 § kommunalskattelagen (1928:370) för
kostnader som uppkommit före den 1 januari 1996 om avdraget beräknat enligt
nämnda lagrum överstiger 1 krona och 30 öre per kilometer.
1 Senaste lydelse av lagen och dess rubrik (1994:1884).
8
2.4 Förslag till lag om ändring i taxeringslagen (1990:324)
Härigenom föreskrivs att 7 kap. 7 § taxeringslagen (1990:324) skall ha
följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 kap.
7 §
Den som fyllt sextio år har rätt att frånträda uppdrag att vara ledamot.
Skattemyndigheten får entlediga en ledamot som visar giltigt hinder. Om en
ledamot inte längre är valbar, upphör uppdraget.
-------------------------------------------------------
När ett uppdrag blir le- När ett uppdrag blir le-
digt, utses en ny ledamot digt, utses en ny ledamot
för den tid som återstår. Om för den tid som återstår. Om
antalet valda ledamöter änd- antalet valda ledamöter
ras, får en nytillträdande ändras, får en nytillträdande
ledamot utses för kortare ledamot utses för kortare
tid än tre år. tid än fyra år.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996.
9
3 Ärendet och dess beredning
Regeringen lägger i propositionen fram förslag om att den lagstiftning som
innebär att avdrag för resor med bil mellan bostad och arbetsplats medges med 13
kr per mil förlängs till att gälla även vid 1997 års taxering.
I propositionen läggs också fram vissa förslag till mindre förändringar i
kommunalskattelagen (1928:370), KL) som i huvudsak har karaktär av
förtydliganden. Sålunda föreslås bl.a. att bidrag till funktionshindrade elever
i gymnasieskola och bistånd till asylsökande skall undantas från skatteplikt.
Vissa justeringar av redaktionell art föreslås i 46 § 2 mom. KL avseende
avdragsrätten för påförda egenavgifter till följd gemenskapsrättsliga
förordningsbestämmelser på socialförsäkringsområdet.
Till följd av att riksdagen tidigare i år beslutat om att folkpension för gift
pensionär skall vara densamma oavsett om maken uppbär folkpension eller ej görs
vissa ändringar när det gäller reglerna om särskilt grundavdrag och reglerna om
deklarationsskyldighet.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 5 oktober 1995 att inhämta Lagrådets yttrande över de
lagförslag som finns i bilaga 1. Lagrådets yttrande finns i bilaga 2.
Bland de till Lagrådet remitterade förslagen finns förslag om ändrade
skatteregler rörande reseförmåner som utgår på grund av anställning eller
uppdrag inom rese- eller trafikbranschen. Lagrådet har avstyrkt att förslagen i
denna del läggs till grund för lagstiftning. Lagrådet har såväl språkliga och
redaktionella invändningar som invändningar av saklig art. Den allvarligaste
invändningen är enligt Lagrådet att resultatet av schablonberäkningarna många
gånger kan bli klart orättvist för de skattskyldiga. Den anvisade metoden
innebär bl.a. att den enskilde skall beskattas för samma förmånsbelopp oavsett
om den enskilde har gjort endast en kortare resa eller företagit ett stort antal
längre resor. Enligt Lagrådets mening är ett system där förmånsvärdet bestäms
mera individuellt för varje resenär klart att föredra från sakliga synpunkter.
Med hänsyn till Lagrådets yttrande anser regeringen att frågan om värdering av
reseförmåner bör beredas ytterligare. Regeringen har för avsikt att snarast
återkomma i frågan.
I övriga delar har Lagrådet lämnat förslagen utan erinran. Vissa redaktionella
ändringar har gjorts i lagtexten.
Förslagen till ändring i lagen (1993:1519) om avdrag för kostnader för
bilresor till och från arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års taxeringar och i
taxeringslagen (1990:324) har inte granskats av Lagrådet. Dessa förslag är
enligt regeringens mening av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle
sakna betydelse.
12
4 Avdrag för kostnader för resor med bil mellan
bostad och arbetsplats
Skälen för regeringens förslag: Avdrag för kostnader för bilresor mellan
bostad och arbetsplats medges enligt en särskild lag (SFS 1993:1519) med 13 kr
per mil vid 1995 och 1996 års taxeringar. Vid 1997 års taxering kommer, om inga
särskilda åtgärder vidtas, reglerna i andra stycket av punkt 4 av anvisningarna
till 33 § KL att gälla. Avdragsbeloppet per mil enligt sistnämnda regel kan
beräknas först nästa år. Genom en hänvisning till nämnda bestämmelse i punkt 23
av anvisningarna till 23 § KL gäller avdragsbegränsningen också i närings-
verksamhet. Det kan dock antas att beloppet kommer att bli lägre än 13 kr per
mil. Med hänsyn härtill är det enligt regeringens mening lämpligt att genom lag
fastslå att beloppet skall vara oförändrat 13 kr per mil även nästa år. Klarhet
skapas då beträffande vad som kommer att gälla vid 1997 års taxering.
Detta medför särskilda övergångsbestämmelser i lagen (1993:519) om avdrag för
kostnader för bilresor till och från arbetsplatsen vid 1995 och 1996 års
taxeringar.
5 Skattefrihet för visst stipendium
Skälen för regeringens förslag: För att stimulera till deltagande i den nya
basårsutbildningen i komvux föreslog regeringen i budgetpropositionen
1994/95:100, bilaga 9, att ett särskilt stipendium på 10 000 kr skall tilldelas
de studerande som fullföljer basåret med godkänt resultat. Riksdagen beslutade i
enlighet med förslaget (bet. 1994/95:SfU12, rskr. 1994/95:278). Reglerna härom
finns i förordningen (1995:559) om stipendium efter genomfört basår inom
kommunal vuxenutbildning, som trädde i kraft den 1 juli i år.
Stipendium avsedda för mottagarens utbildning räknas enligt 19 § KL inte som
skattepliktig inkomst. Detsamma gäller stipendium för andra ändamål om det inte
utgår periodiskt och inte utgör ersättning för arbete som har utförts eller
skall utföras för utgivarens räkning.
Begreppet stipendium är inte definierat i lagtexten. I prop. 1990/91:54 s. 180
finns emellertid följande definition.
"Med stipendium avses ett bidrag till en fysisk person som utges för
mottagarens utbildning eller för att stödja en verksamhet som mottagaren
bedriver eller planerar att starta. Det kan vara fråga om en litterär,
konstnärlig eller därmed jämförlig verksamhet, en idrottslig verksamhet eller
en verksamhet som forskare eller uppfinnare. Till bidrag som likställs med
stipendier, s.k. liknande bidrag, hänförs bidrag till fysiska personer för att
stödja en verksamhet av annat än de nu nämnda samt dessutom priser och
belöningar som ges för att premiera redan utförda prestationer. Begreppet
"stipendier och liknande bidrag" omfattar inte vad som skatterättsligt är gåva
och inte heller ersättning för arbete för utgivarens räkning eller s.k.
näringsbidrag."
Det stipendium som regleras i förordningen om stipendium efter genomfört basår
inom kommunal vuxenutbildning torde kunna falla inom det skattefria området. För
att några tveksamheter inte skall finnas bör det enligt regeringens mening
uttryckligen i lagtexten anges att sådant stipendium inte är skattepliktig
intäkt.
Förslaget föranleder ändring i punkt 1 av anvisningarna till 19 § KL.
6 Skattefrihet för visst ekonomiskt stöd till
riksgymnasieelever
Skälen för regeringens förslag: I budgetpropositionen 1994/95:100, bilaga 9,
uttalade regeringen att det finns ett behov av översyn av det ekonomiska stödet
till riksgymnasieeleverna. Översynens syfte bör vara att åstadkomma en
samordning av det totala stödet till dessa elever. I avvaktan på resultatet av
denna översyn föreslogs att ett särskilt bidrag, som ersätter det särskilda
bidraget enligt förordningen (1987:406) om arbetsmarknadsutbildning, skall
lämnas. Riksdagen beslutade i enlighet med förslaget och regeringen har utfärdat
en förordning (1995:667) om bidrag till vissa funktionshindrade elever i
gymnasieskolan, som trädde i kraft den 1 juli i år (bet. 1994/95:SfU12, rskr.
1994/95:278).
Särskilt bidrag som enligt av regeringen eller statlig myndighet meddelade
bestämmelser utgår till deltagare i arbetsmarknadsutbildning samt med dem i
fråga om sådant bidrag likställda skall enligt 19 § KL inte tas upp som intäkt.
Till följd härav har den bidragsberättigade inte rätt till avdrag för kostnader
som varit avsedda att bestridas med sådant bidrag.
Bidrag enligt den äldre förordningen var att betrakta som sådant skattefritt
bidrag som anges i 19 § KL. Däremot faller inte bidrag enligt den nya
förordningen (1995:667) om bidrag till vissa funktionshindrade elever i
gymnasieskolan inom det skattefria området. Någon skillnad i skattehänseende har
dock inte avsetts. Regeringen föreslår därför att det i punkt 1 av anvisningarna
till 19 § KL anges att bidrag enligt den sistnämnda förordningen är skattefria.
7 Skattefrihet för bistånd till asylsökande
Skälen för regeringens förslag: Enligt 19 § KL är socialbidrag undantaget från
skatteplikt. Bistånd till asylsökande m.fl. har fram till den 1 juli 1994 utgått
med stöd av lagen (1988:153) om bistånd åt asylsökande m.fl. Bistånd lämnades i
form av kostnadsfri bostad, dagbidrag eller särskilt bidrag. Biståndet har i be-
skattningshänseende jämställts med socialbidrag och därför i praxis varit
skattefritt.
Från och med den 1 juli 1994 utgår bistånd till asylsökande och flyktingar
enligt lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA). Bistånd kan
enligt denna lag utgå i form av logi, bostadsersättning, dagersättning och
särskilt bidrag. För rätt till oreducerad dagersättning krävs att asylsökande i
regel deltar i det sysselsättningsprogram som erbjuds. Vägran att medverka utan
giltigt skäl kan reducera dagersättningen.
Utgångspunkten för skattelagstiftningen är att ersättning för utfört arbete är
skattepliktig inkomst i inkomstslaget tjänst. Även om del av biståndet till
asylsökande enligt nu gällande lag förutsätter att den asylsökande utför ett
visst arbete är dagersättningens huvudsakliga syfte att täcka den sökandes behov
av ekonomiskt bistånd för sitt uppehälle. Ersättningen är till sin natur därför
främst att betrakta som en icke skattepliktig inkomst. Mot att i skatterättsligt
hänseende betrakta dagersättningen som en ersättning för utfört arbete talar
även den omständigheten att nivån på dagersättningen inte utgår i förhållande
till den arbetsinsats som utförs utan nivåerna har fastställts av regeringen i
förordningen (1994:361) om mottagande av asylsökande m.fl. Någon lön utgår inte
heller om den asylsökande utför arbetet utanför förläggningen. De utlänningar
som deltar i verksamheten betraktas inte heller som arbetstagare enligt vår
arbetsrättsliga lagstiftning enligt 5 § LMA. Övervägande skäl talar sålunda för
att bistånd som utbetalas med stöd av LMA inte skall anses utgöra skattepliktig
intäkt. Mot bakgrund av att ersättningen numera kan förknippas med en
arbetsinsats av den asylsökande föreslås att det i punkt 1 av anvisningarna till
19 § KL särskilt anges att ersättningen inte är skattepliktig.
13
8 Avdrag för vissa obligatoriska socialavgifter
Skälen för regeringens förslag: I 46 § 2 mom. KL föreskrivs bl.a. att
skattskyldig som under hela beskattningsåret varit bosatt här i landet vid
taxeringen till kommunal inkomstskatt får göra avdrag för sådana obligatoriska
socialförsäkringsavgifter som den skattskyldige, på grund av arbete i annat
land, enligt slutligt fastställd debitering skall betala till följd av att den
skattskyldige enligt EES-avtalet skall omfattas av det andra landets
lagstiftning om social trygghet. Detta gäller under förutsättning att den
avgiftsgrundande intäkten tas upp till beskattning för beskattningsåret i
Sverige. Genom att 4 § lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt hänvisar till 46
§ KL, gäller det nu sagda även vid taxering till statlig inkomstskatt.
Till följd av Sveriges medlemskap i EU och de regler som därigenom blivit
gällande på socialförsäkringsområdet krävs vissa justeringar av bestämmelsen i
KL.
Enligt rådets förordning (EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen
av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras
familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen kan det förekomma att en person
arbetar i ett land men omfattas av socialförsäkringen (och betalar
socialavgifter) i ett annat land. Denna situation omfattas inte av lagrummet i
den nuvarande utformningen. Uttrycket "på grund av arbete i annat land" bör
därför ändras så att det omfattar även den nu nämnda situationen.
Vidare har det från skatteförvaltningen påpekats att även uttrycket "slutligt
fastställd debitering" har vållat vissa tolkningsproblem. Som exempel kan nämnas
att i vissa länder är socialavgifter obligatoriska för den enskilde medan det är
svårt att identifiera en slutlig debitering. För att bestämmelsen inte skall få
ett alltför snävt tillämpningsområde bör det klarläggas att avdragsrätt även
föreligger vid annat förfarande liknande slutligt fastställd debitering.
Förslaget föranleder ändring i 46 § 2 mom. KL.
Bestämmelsen i 46 § 2 mom. KL ger också rätt till avdrag för obligatoriska
socialavgifter som under motsvarande förhållanden skall betalas i
överensstämmelse med den konvention som avses i förordningen (1993:1529) om
tillämpning av en nordisk konvention den 15 juni 1992 om social trygghet.
Däremot medges inte avdrag för obligatoriska socialavgifter som skall betalas
enligt andra konventioner som Sverige har undertecknat. Det kan ifrågasättas om
en sådan skillnad i avdragshänseende är motiverad. Frågan bör dock övervägas
ytterligare innan slutlig ställning tas.
9 Vissa följdändringar på grund av sänkt
folkpension för gifta
Skälen för regeringens förslag: Den som uppbär folkpension har i vissa fall
rätt till ett särskilt grundavdrag för folkpensionärer som är högre än det
grundavdrag som annars utgår. Bestämmelserna om det särskilda grundavdraget
finns i 48 § 4 mom. KL och i anvisningarna till nämnda paragraf.
Det särskilda grundavdraget utgår för gift folkpensionär vars make också varit
folkpensionär under hela året med högst 134,0 procent av det reducerade
basbeloppet enligt 1 kap. 6 § tredje stycket lagen (1962:381) om allmän
försäkring (AFL). För övriga folkpensionärer utgår det särskilda grundavdraget
med högst 151,5 procent av det reducerade basbeloppet.
I årets budgetproposition (prop. 1994/95:100, bil. 6) aviserade regeringen
förslag till ändring i 6 kap. 2 § och 7 kap. 4 § AFL om folkpension för gifta. I
prop. 1994/95:147, Rätten till förtidspension och sjukpenning samt folkpension,
föreslog regeringen att folkpensionen för gift pensionär bör vara densamma
oavsett om maken uppbär folkpension eller ej. Riksdagen antog regeringens
förslag (bet. 1994/95:SfU10, rskr. 1994/95:343, SFS 1995:508). Ändringen träder
i kraft den 1 januari 1996.
Ändringarna i AFL föranleder vissa följdändringar i bestämmelserna om särskilt
grundavdrag. Det särskilda grundavdraget bör mot bakgrund av de ändrade
pensionsbestämmelserna beräknas enligt samma regler oavsett om den skat-
tskyldiges make uppbär pension eller inte. Förslaget föranleder ändringar i
anvisningarna till 48 § KL.
Med anledning av de ändrade pensionsbestämmelserna bör också reglerna om
deklarationsskyldighet i 2 kap. 6 § lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter ändras. Deklarationsskyldighet bör föreligga för
folkpensionärer som endast uppbär sådana pensionsinkomster som anges i nämnda
bestämmelse om den uppburna pensionen överstiger för gift folkpensionär 134,0
procent och för ogift folkpensionär 151,5 procent av det reducerade basbeloppet.
10 Ekonomiska effekter
De ekonomiska konsekvenserna av sänkningen av grundavdraget för folkpensionärer
i vissa fall har redan beaktats vid beräkningarna i budgetpropositionen
(1994/95:100 bil. 6).
Övriga förslag kan inte antas medföra några nämnvärda ekonomiska effekter för
den offentliga sektorn.
11 Författningskommentar
11.1 Förslaget till lag om ändring i kommunalskattelagen
(1928:370)
46 § 2 mom.
Förslaget har kommenterats i avsnitt 8.
Anvisningar
till 19 §
punkt 1
I första stycket görs ett förtydligande som stämmer överens med gällande praxis
att bistånd enligt lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. inte
skall anses utgöra skattepliktig inkomst. Ändringarna i övrigt är av
redaktionell art.
I sista stycket klargörs att vissa ersättningar skall vara skattefria. Skälen
härför har angetts i avsnitt 5 och 6.
till 48 §
punkt 1
I andra stycket görs en följdändring med hänsyn till ändringarna i lagen om
allmän försäkring. Förslaget har kommenterats i avsnitt 9.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Samtliga ändringar föreslås träda i kraft den 1 januari 1996.
Ändringarna i 46 § 2 mom. och punkt 1 av anvisningarna till 19 § föreslås
tillämpas första gången redan vid 1996 års taxering.
Förslaget i punkt 1 av anvisningarna till 48 § avseende förändringen av det
särskilda grundavdraget för pensionärer föreslås tillämpas första gången vid
1997 års taxering.
11.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter
2 kap.
6 §
Förslaget har kommenterats i avsnitt 9.
11.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1993:1519) om
avdrag för kostnader för bilresor till och från arbetsplatsen
vid 1995 och 1996 års taxeringar
Förslaget innebär att avdrag för kostnader för bilresor mellan bostad och
arbetsplats kommer att medges med 13 kr per mil också vid 1997 års taxering.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas
vid 1997 års taxering med vissa undantag som närmare anges i
övergångsbestämmelserna.
Enskilda näringsidkare kan i undantagsfall ha ett s.k. brutet räkenskapsår,
dvs. ett beskattningsår som inte sammanfaller med kalenderår. Detta innebär att
de vid 1997 års taxering kan komma att beskattas för inkomster som hänför sig
till år 1995. För det fall avdragsbeloppet enligt andra stycket av punkt 4 av
anvisningarna till 33 § skulle visa sig bli högre än 13 kr per mil kan det
förslag vi lägger fram beträffande avdrag för kostnader för enskilda
näringsidkares resor med bil mellan bostaden och arbetsplatsen ge upphov till en
skärpt beskattning som träffar inkomster som hänför sig till tiden före de nya
reglernas ikraftträdande. För att dessa ändringar inte skall komma i strid med
regeringsformens bestämmelser om förbud mot retroaktiv skattelagstiftning bör de
nämnda reglerna inte tillämpas för skattskyldiga med beskattningsår som börjat
före lagens ikraftträdande.
Äldre bestämmelser om avdragsrätten för kostnader för resor mellan bostad och
arbetsplats vid körning med egen bil gäller endast i inkomstslaget
näringsverksamhet. Dessutom innebär övergångsbestämmelsen till lagen att äldre
bestämmelser skall gälla vid 1997 års taxering för kostnader som uppkommit före
den 1 januari 1996.
11.4 Förslaget till lag om ändring i taxeringslagen (1990:324)
I andra stycket föreslås en justering i anledning av att mandatperioden för
ledamöter i skattenämnd förlängts till fyra år (jfr prop. 1994/95:87, bet.
1994/95:KU21, rskr. 1994/95:69, SFS 1994:1625).
14
Lagrådsremissens lagförslag
1 Förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen
(1928:370)
Härigenom föreskrivs i fråga om kommunalskattelagen (1928:370)
dels att 46 § 2 mom., punkt 1 av anvisningarna till 19 § och punkt 1 av
anvisningarna till 48 § skall ha följande lydelse,
dels att det i anvisningarna till 42 § skall införas en ny bestämmelse, punkt
6, av följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
46 §
2 mom.1 Skattskyldig, som har varit bosatt här i riket under hela beskatt-
ningsåret, får dessutom göra avdrag:
1) för periodiskt understöd eller därmed jämförlig periodisk utbetalning, som
inte får dras av från inkomsten av särskild förvärvskälla, i den utsträckning
som framgår av punkt 5 av anvisningarna;
2) för påförda egenavgifter enligt lagen (1981:691) om socialavgifter som inte
får dras av från inkomsten av särskild förvärvskälla;
-------------------------------------------------------
3) för obligatoriska 3) för obligatoriska
socialförsäkringsavgifter somsocialförsäkringsavgifter
den skattskyldige, på grund som den skattskyldige, på
av arbete i ett annat land, grund av utfört arbete,
enligt slutligt fastställd enligt slutligt fastställd
debitering skall betala i debitering eller liknande
överensstämmelse med den kon-skall betala i över-
vention som avses i ensstämmelse med den
förordningen (1993:1529) om konvention som avses i
tillämpning av en nordisk förordningen (1993:1529) om
konvention den 15 juni 1992 tillämpning av en nordisk
om social trygghet eller konvention den 15 juni
till följd av att den 1992 om social trygghet
skattskyldige enligt EES- eller till följd av att den
avtalet skall omfattas av skattskyldige enligt rådets
det andra landets förordning (EEG) nr 1408/71
lagstiftning om social av den 14 juni 1971 om
trygghet i båda fallen under tillämpningen av systemen
förutsättning att den av- för social trygghet när
giftsgrundande intäkten tas anställda, egenföretagare
till beskattning för eller deras famil-
beskattningsåret i Sverige; jemedlemmar flyttar inom
gemenskapen2 skall
omfattas av ett annat
lands lagstiftning om
social trygghet i båda
fallen under förutsättning
att den avgiftsgrundande
intäkten tas till
beskattning för beskattn-
ingsåret i Sverige;
6) för avgift som den skattskyldige har betalat under beskattningsåret för
annan pensionsförsäkring än tjänstepensionsförsäkring, som ägs av arbetstgivare,
i den omfattning som framgår av punkt 6 av anvisningarna;
7) för inbetalning som den skattskyldige under beskattningsåret har gjort på
pensionssparkonto i den omfattning som framgår av punkt 7 av anvisningarna.
Har skattskyldig under beskattningsåret varit skyldig att betala sjömansskatt,
medges avdrag för periodiskt understöd, avgift för pensionsförsäkring som anges
i första stycket 6 och inbetalning på pensionssparkonto som anges i första
stycket 7, endast i den mån hänsyn inte tagits till understödet, avgiften eller
inbetalningen vid beräkningen av sjömansskatt.
Avdrag för avgift som avses i första stycket 6 och för inbetalning som avses i
första stycket 7 medges endast i den mån avdrag inte får ske från intäkt av
särskild förvärvskälla.
Om skattskyldig varit bosatt här i riket endast under en del av beskatt-
ningsåret, medges avdrag som nu sagts bara i den mån det belöper på nämnda tid.
Anvisningar
till 19 §
-------------------------------------------------------
13. Socialbidrag, begrav- 1. Socialbidrag, bistånd
ningshjälp samt underhåll, enligt lagen (1994:137) om
som har lämnats intagen i mottagande av asylsökande
kriminalvårdsanstalt eller m.fl., begravningshjälp
patient på sjukhus e.d. utgörsamt underhåll, som har läm-
inte skattepliktig inkomst. nats intagen i kriminal-
Detsamma gäller i fråga om vårdsanstalt eller patient
till föreningar influtna på sjukhus e.d. utgör inte
medlemsavgifter. Som skattepliktig inkomst.
begravningshjälp behandlas Detsamma gäller i fråga om
inte tjänstepension avseende till föreningar influtna
tid efter den pen- medlemsavgifter. Som
sionsberättigades frånfälle. begravningshjälp behandlas
inte tjänstepension av-
seende tid efter den pen-
sionsberättigades frånfälle.
Med skadeståndsförsäkring förstås försäkring, enligt vilken den försäkrade
äger utfå ersättning för skadestånd vartill han är berättigad på grund av
personskada (överfallsskydd o.d.).
Ersättning till följd av personskada som utgår i annan form än periodisk
utbetalning (engångsbelopp) och avser förlorad inkomst av skattepliktig natur
utgör skattepliktig intäkt såvida icke annat följer av övriga bestämmelser i
denna lag.
Om engångsbelopp, som utgår till följd av personskada, utgör ersättning för
framtida förlust av skattepliktig inkomst, skall dock 40 procent av beloppet
avräknas såsom icke skattepliktig del. Uppbär skattskyldig två eller flera
sådana engångsbelopp till följd av samma personskada, skall vad som nu har sagts
gälla varje sådant belopp. Vad som avräknas från ett eller flera engångsbelopp
under beskattningsåret får emellertid - i förekommande fall tillsammans med vad
som avräknats tidigare år - för samma personskada sammanlagt icke överstiga
femton basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Härvid skall
avräknad del av ett engångsbelopp uttryckas i det basbelopp, som har fastställts
för det år under vilket engångsbeloppet blivit tillgängligt för lyftning.
Utbytes sådan livränta eller del därav, som utgår till följd av personskada
och utgör skattepliktig intäkt enligt 32 § 1 mom., mot engångsbelopp, gälla
bestämmelserna i föregående stycke beträffande sådant engångsbelopp. Utbytes
annan livränta eller del därav, som utgör skattepliktig intäkt enligt 32 § 1
mom., mot engångsbelopp, skall hela engångsbeloppet upptagas såsom skattepliktig
intäkt. Sker utbyte, helt eller delvis, av annan livränta än nu sagts mot
engångsbelopp, skall beloppet anses utgöra icke skattepliktig intäkt.
Lön, som utgår från arbetsgivare i sådana fall, då denne på grund av 3 kap. 16
§ andra eller tredje stycket lagen (1962:381) om allmän försäkring äger uppbära
arbetstagaren tillkommande ersättning från allmän försäkringskassa, är
skattepliktig intäkt. För arbetsgivaren är den av honom i nämnda fall uppburna
ersättningen från försäkringskassan ävensom annan därifrån uppburen ersättning i
anledning av kostnad för den anställdes räkning att betrakta som skattepliktig
inkomst, dock att ersättningen icke är skattepliktig för arbetsgivaren, därest
den till den anställde utbetalda lönen eller den för honom havda kostnaden utgör
för arbetsgivaren icke avdragsgill utgift i förvärvskälla. Ersättning, som
annorledes än i form av pension eller annan livränta utbetalas av arbetsgivare
vid yrkesskada eller arbetsskada i de fall, då arbetsgivaren står s.k. självrisk
enligt lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring eller lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring, räknas till skattepliktig inkomst enligt de grunder som
skulle hava gällt vid försäkring enligt sistnämnda lag.
Skatteplikt föreligger inte för bidrag från stat eller kommun, som utgår
enligt av regeringen eller av statlig myndighet meddelade bestämmelser, i
samband med utbildning eller omskolning, till arbetslösa och partiellt arbets-
föra samt med dem i fråga om sådana bidrag likställda i den mån bidragen avser
traktamente och särskilt bidrag. Flyttningsbidrag som lämnas av en
arbetsmarknadsmyndighet utgör inte skattepliktig intäkt i följd varav avdrag
inte medges för den kostnad som sådant bidrag eller stöd är avsett att täcka.
Skatteplikt föreligger inte heller för bidrag från en allmän försäkringskassa
till handikappade eller föräldrar till handikappade barn för anskaffning eller
anpassning av motorfordon. Utgår bidraget till en näringsidkare för
näringsverksamheten tillämpas bestämmelserna om näringsbidrag i punkt 9 av
anvisningarna till 22 §.
Kontant arbetsmarknadsstöd utgör skattepliktig intäkt.
Skatteplikt föreligger icke för engångsbidrag som utgår i samband med
arbetsplacering som utgör led i Arbetsmarknadsstyrelsens omhändertagande av
flyktingar.
-------------------------------------------------------
Skatteplikt föreligger ej Skatteplikt föreligger
heller för bidrag, som inte för bidrag som
stiftelsen Dag Hammarskjölds stiftelsen Dag Ham-
minnesfond till fullföljande marskjölds minnesfond till
av sitt ändamål utgiver för fullföljande av sitt ändamål
mottagarens utbildning. lämnar för mottagarens
utbildning. Inte heller
föreligger skatteplikt för
stipendium som lämnas
enligt förordningen
(1995:559) om stipendium
efter genomfört basår inom
kommunal vuxenutbildning
eller bidrag enligt
förordningen (1995:667) om
bidrag till vissa
funktionshindrade elever i
gymnasieskolan.
till 42 §
-------------------------------------------------------
6. Om inskränkande
villkor gäller för fria
eller delvis fria resor
som ges på grund av anställ-
ning eller särskilt uppdrag
inom rese- eller
trafikbranschen skall, om
inte annat visas, mark-
nadsvärdet beräknas enligt
andra—femte styckena.
Med inskränkande villkor
avses att resan får företas
endast under viss tid, på
vissa avgångar eller i mån
av platstillgång vid resans
avgång och att villkoren
dels väsentligen avviker
från vad som gäller för resor
som säljs på allmänna
marknaden, dels innebär en
påtaglig olägenhet.
Förmånsvärdet beräknas på
grundval av värdet av det
totala antalet sådana i
första stycket angivna
förmånsresor som de största
företagen i branschen till-
handahållit under perioden
från och med oktober
andra året före
beskattningsåret till och
med september året före
beskattningsåret. Från det
framräknade sammanlagda
värdet av resorna avräknas
vad som sammanlagt beta-
lats för resorna till dessa
företag under samma period.
Det återstående värdet skall-
delas med det genomsnitt-
liga antalet personer som
utnyttjat förmånen under
samma tid. Det på så sätt
framräknade beloppet
motsvarar förmånsvärdet för en
person. Förmånsvärdet för barn
och ungdomar under 18 år
skall dock bestämmas till
50 procent av förmånsvärdet
för en person.
Vid bestämmandet av en
resas värde skall följande
iakttas. En resa skall
värderas till 75 procent av
det genomsnittligt lägsta
marknadspriset för mot-
svarande bokningsbara resa
utan inskränkande villkor.
Därvid beaktas inte rabat-
ter till barn och ungdomar
under 18 år. En flygresa
värderas dock till 40
procent av det genom-
snittligt lägsta
marknadspriset för motsva-
rande bokningsbara resa
utan inskränkande villkor,
om resan får företas endast
i mån av platstillgång.
Därvid beaktas inte rabat-
ter till barn och ungdomar
under 18 år. Det
genomsnittligt lägsta
marknadsvärdet beräknas på
grundval av de regelmässigt
lägsta priserna för perioden
från och med oktober månad
andra året före beskatt-
ningsåret till och med sep-
tember månad året före
beskattningsåret. Jämförelse
skall göras med priser för
resor med samma slags
transportmedel samt med
samma destinationsort
eller när sådant underlag
saknas, med likartad rese-
sträcka.
Om den skattskyldige
betalat ersättning för
resorna, skall förmånsvärdet
inte sättas ned.
till 48 §
14. Vid tillämpningen av 48 § 4 mom. och denna anvisningspunkt iakttas
följande. Som folkpension räknas inte barnpension eller vårdbidrag. Folkpension
skall anses utgöra en inte obetydlig del av den skattskyldiges inkomst, om den
uppgått till minst 6 000 kronor eller minst en femtedel av den sammanräknade
inkomsten. Som folkpension behandlas även tillläggspension i den mån den enligt
lagen (1969:205) om pensionstillskott föranlett avräkning av pensionstillskott.
Ålders-, förtids- eller efterlevandepension, som betalas ut enligt utländsk
lagstiftning om social trygghet och utgår enligt grunder som är jämförbara med
vad som gäller för folkpension, skall behandlas som folkpension om skattskyl-
dighet för utbetalningen föreligger i Sverige. Har folkpension enligt be-
stämmelserna i 17 kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring samordnats med
yrkesskadelivränta eller annan i nämnda lagrum angiven livränta skall vid
tillämpning av första, andra respektive tredje stycket första meningen b det
särskilda grundavdraget beräknas med ledning av den folkpension som skulle ha
utgått om sådan samordning inte skett.
-------------------------------------------------------
För gift skattskyldig, som För gift skattskyldig som
uppburit folkpension med uppburit folkpension uppgår
belopp som tillkommer gift det särskilda grundavdraget
vars make uppbär folkpen- till 134,0 procent av
sion, uppgår det särskilda basbeloppet enligt 1 kap.
grundavdraget till 134,0 6 § lagen (1962:381) om
procent av basbeloppet en- allmän försäkring, minskat
ligt 1 kap. 6 § lagen enligt tredje stycket
(1962:381) om allmän försä- samma lagrum. För ogift
kring, minskat enligt skattskyldig uppgår
tredje stycket samma avdraget till 151,5
lagrum. För övriga skatt- procent av sistnämnda
skyldiga uppgår avdraget belopp. Avdrag med 151,5
till 151,5 procent av sist- procent av sistnämnda
nämnda belopp. Avdrag med belopp tillkommer också
151,5 procent av sistnämnda skattskyldig, som är eller
belopp tillkommer också gift har varit gift och som
skattskyldig, som under under viss del av
viss del av beskattningsåret beskattningsåret uppburit
uppburit folkpension med folkpension som tillkommer
belopp som tillkommer gift ogift.
vars make uppbär folkpension
och under återstoden av året
uppburit folkpension med
belopp som tillkommer gift
vars make saknar folkpen-
sion.
Det särskilda grundavdraget får dock inte överstiga
a) för skattskyldig som vid utgången av året före beskattningsåret och
utgången av beskattningsåret uppbar folkpension samt under hela beskattningsåret
bott i Sverige: summan av uppburen sådan pension som enligt fjärde stycket
reducerar det särskilda grundavdraget samt
b) för skattskyldig som inte avses i a eller som under beskattningsåret
uppburit folkpension i form av förtidspension, tre fjärdedels, halv eller en
fjärdedels ålderspension enligt lagen om allmän försäkring eller som avlidit:
uppburen folkpension och pensionstillskott som uppburits enligt 2 § eller 2 a §
lagen om pensionstillskott. För skattskyldig som har livränta som avses i första
stycket sista meningen tillämpas i stället för bestämmelsen i föregående mening
a bestämmelsen i föregående meningen b om det är till fördel för den
skattskyldige.
Det särskilda grundavdraget reduceras med 65 procent av den del av uppburen
pension som överstiger det för den skattskyldige enligt andra stycket gällande
avdragsbeloppet. Pension som utgår på grund av annan pensionsförsäkring än
tjänstepensionsförsäkring eller från pensionssparkonto reducerar dock inte det
särskilda grundavdraget.
För den som vid utgången av året före beskattningsåret inte uppbar folkpension
reduceras det särskilda grundavdraget i stället med 65 procent av den del av
taxerad inkomst som överstiger det för den skattskyldige enligt andra stycket
gällande avdragsbeloppet. Oavsett vad som i det föregående sagts om reducering
föreligger alltid rätt till särskilt grundavdrag med så stort belopp som den
skattskyldige skulle ha fått i grundavdrag enligt 48 § 2 eller 3 mom. om dessa
bestämmelser i stället hade tillämpats.
______________
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången
vid 1997 års taxering.
2. Den nya lydelsen av 46 § 2 mom. och punkt 1 av anvisningarna till 19 §
skall dock tillämpas vid 1996 års taxering.
3. De nya bestämmelserna i punkt 6 av anvisningarna till 42 § skall tillämpas
första gången vid 1998 års taxering. Saknas uppgifter om antalet och arten av
förmånsresor hos de största företagen i branschen för perioden från och med
oktober till och med december 1995 skall värdet för de under denna tid
tillhandahållna förmånsresorna anses motsvara en tredjedel av värdet för de
under perioden från och med januari 1996 till och med september 1996 tillhand-
ahållna resorna.
1 Senaste lydelse 1994:1856.
2 EGT nr L 149, 5.7.1971, s. 2 (Celex 371R1408).
3 Senaste lydelse 1990:650.
4 Senaste lydelse 1993:1515.
21
2 Förslag till lag om ändring i uppbördslagen (1953:272)
Härigenom föreskrivs att 8 § uppbördslagen (1953:272)1 skall ha följande
lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
8 §2
-------------------------------------------------------
Åtnjuter skattskyldig jämte Åtnjuter skattskyldig
kontant inkomst andra jämte kontant inkomst andra
förmåner skall preliminär A- förmåner skall preliminär A-
skatt beräknas efter skatt beräknas efter
inkomstförmånernas sam- inkomstförmånernas
manlagda värde. Har den sammanlagda värde. Har den
skattskyldige utgett ersätt- skattskyldige utgett
ning för en förmån skall ersättning för en förmån skall
förmånsvärdet sättas ned med förmånsvärdet sättas ned med
ersättningens belopp. ersättningens belopp. Sådan
nedsättning skall dock inte
ske i fråga om reseförmåner
som avses i punkt 6 av an-
visningarna till 42 § kom-
munalskattelagen
(1928:370).
-------------------------------------------------------
Värdet av bilförmån skall be- Värdet av bilförmån skall
räknas enligt punkt 2 av beräknas enligt punkt 2 av
anvisningarna till 42 § anvisningarna till 42 §
kommunalskattelagen kommunalskattelagen. Andra
(1928:370). Andra stycket stycket andra meningen av
andra meningen av nämnda an- nämnda anvisningspunkt
visningspunkt skall dock skall dock tillämpas endast
tillämpas endast i fall som i fall som avses i sjätte
avses i sjätte stycket ned- stycket nedan. Värdet av
an. Värdet av förmån av reseförmåner som avses i
räntefritt lån eller lån där punkt 6 av anvisningarna
räntan understiger marknads- till 42 § kommunalskattela-
räntan skall beräknas enligtgen skall beräknas till det
punkt 10 tredje-femte värde som följer av and-
styckena av anvisningarna ra-femte styckena samma
till 32 § kommunalskattela- anvisningspunkt. Värdet av
gen. förmån av räntefritt lån eller
lån där räntan understiger
marknadsräntan skall beräk-
nas enligt punkt 10 tred-
je-femte styckena av
anvisningarna till 32 §
kommunalskattelagen.
Värdet av förmån av bostad som är belägen här i riket och som inte är
semesterbostad skall beräknas enligt följande grunder. Riket delas in i områden
som är väsentligen enhetliga i fråga om boendekostnader. Förmånsvärdet av en
bostad inom varje område skall bestämmas till det genomsnittliga värdet beräknat
per kvadratmeter bostadsyta för jämförbara bostäder inom området. Om bostaden är
belägen utom tätort med närmaste omgivning skall dock värdet bestämmas till det
lägsta av nämnda genomsnittsvärden reducerat med tio procent.
Värdet av annan förmån än som avses i andra och tredje styckena skall beräknas
enligt 42 § andra stycket kommunalskattelagen samt punkt 1 andra och tredje
styckena och punkt 3 av anvisningarna till den paragrafen.
Föreligger fall som avses i punkt 4 andra stycket av anvisningarna till 42 §
kommunalskattelagen får skattemyndigheten bestämma värdet av förmånen med hänsyn
härtill.
Om skattemyndigheten bestämt värdet av förmånen enligt bestämmelserna i 5 §
andra stycket lagen (1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare
skall detta värde användas även vid beräkning av preliminär A-skatt.
______________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången i
fråga om preliminär skatt för 1997.
1 Lagen omtryckt 1991:97.
Senaste lydelse av lagens rubrik 1974:771.
2 Senaste lydelse 1993:1516.
22
3 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter
Härigenom föreskrivs att 2 kap. 6 § lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter skall ha följande lydelse.
-------------------------------------------------------
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelsen
2 kap.
6 §1
-------------------------------------------------------
För den som inte haft in- För den som inte haft in-
komst av aktiv näringsverk- komst av aktiv näringsverk-
samhet eller annan inkomst samhet eller annan inkomst
av tjänst än folkpension och av tjänst än folkpension och
pensionstillskott enligt 2 § pensionstillskott enligt
lagen (1969:205) om pen- 2 § lagen (1969:205) om
sionstillskott eller allmän pensionsstillskott eller
tilläggspension som föranlettallmän tilläggspension som
avräkning av sådant föranlett avräkning av sådant
pensionstillskott gäller i pensionstillskott gäller i
stället för vad som sägs i 4 §stället för vad som sägs i 4 §
första stycket 1 följande. första stycket 1 följande.
Skyldighet att lämna själv- Skyldighet att lämna själv-
deklaration föreligger deklaration föreligger
endast om den uppburna pen- endast om den uppburna
sionen överstiger för gift pensionen överstiger för
skattskyldig som inte under gift skattskyldig 134,0
någon del av året uppburit procent och för ogift
pension med belopp som skattskyldig, eller
tillkommer gift vars make skattskyldig som under
saknar folkpension 134,0 någon del av året uppburit
procent och för annan folkpension som ogift,
skattskyldig 151,5 procent 151,5 procent av basbe-
av basbeloppet enligt 1 loppet enligt 1 kap. 6 §
kap. 6 § lagen (1962:381) om lagen (1962:381) om allmän
allmän försäkring minskat försäkring minskat enligt
enligt tredje stycket samma tredje stycket samma lag-
lagrum. rum.
Som folkpension räknas inte barnpension och vårdbidrag.
______________
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1996 och tillämpas första gången vid
1997 års taxering.
1 Senaste lydelse 1992:1582.
23
4 Förslag till lag om ändring i lagen (1995:653) om
ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter
Härigenom föreskrivs att 3 kap. 7 § lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgifter, i paragrafens lydelse enligt lagen (1995:653) om ändring i
nämnda lag, samt övergångsbestämmelserna till lagen (1995:653) om ändring i
lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter skall ha följande
lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
3 kap.
7 §
-------------------------------------------------------
Värdet av förmåner som utgått Värdet av förmån som utgått
i annat än pengar skall i i annat än pengar skall
beräknas i enlighet med beräknas i enlighet med
bestämmelserna i bestämmelserna i
kommunalskattelagen kommunalskattelagen
(1928:370). Vid beräkning av (1928:370). Vid beräkning
värdet av bilförmån och av värdet av bilförmån och
kostförmån skall dock kostförmån skall dock be-
bestämmelserna i punkt 2 stämmelserna i punkt 2
andra stycket andra andra stycket andra me-
meningen och punkt 4 andra ningen och punkt 4 andra
stycket av anvisningarna stycket av anvisningarna
till 42 § nämnda lag tillämpastill 42 § nämnda lag
endast i enlighet med tillämpas endast i enlighet
beslut av skattemyndigheten med beslut av
med stöd av 5 § andra stycketskattemyndigheten med stöd
lagen (1984:668) om uppbörd av 5 § andra stycket lagen
av socialavgifter från (1984:668) om uppbörd av
arbetsgivare. Värdet av socialavgifter från
annan bostadsförmån här i arbetsgivare. Värdet av
riket än förmån av sem- sådana reseförmåner som avses
esterbostad skall beräknas i i punkt 6 av anvisningarna
enlighet med bestämmelserna till 42 § kom-
i 8 § tredje och sjätte munalskattelagen skall
styckena uppbördslagen (195- beräknas i enlighet med
3:272). andra-femte styckena i
nämnda anvisningspunkt. Vär-
det av annan bostadsförmån än
förmån av semesterbostad
skall beräknas i enlighet
med bestämmelserna i 8 §
tredje och sjätte styckena
uppbördslagen (1953:272).
Om värdet av en förmån justerats enligt 5 § andra stycket lagen om uppbörd av
socialavgifter från arbetsgivare skall anges att justering skett.
Det sammanlagda värdet av förmånerna skall anges särskilt för sig.
-------------------------------------------------------
Denna lag träder i kraft 1. Denna lag träder i
den 1 januari 1996 och kraft den 1 januari 1996
tillämpas första gången vid och tillämpas, med undantag
1997 års taxering. av 3 kap. 7 § första stycket
tredje meningen, första
gången vid 1997 års
taxering.
2. Den nya bestämmelsen i
3 kap. 7 § första stycket
tredje meningen skall
tillämpas första gången vid
1998 års taxering.
24
Lagrådet
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1995-10-25
Närvarande: justitierådet Staffan Magnusson, f.d. presidenten i Försäk-
ringsöverdomstolen Leif Ekberg, regeringsrådet Leif Lindstam.
Enligt en lagrådsremiss den 5 oktober 1995 (Finansdepartementet) har regeringen
beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i kommunalskattelagen (1928:370),
2. lag om ändring i uppbördslagen (1953:272),
3. lag om ändring i lagen (1990:325) om självdeklaration ochkontrolluppgifter,
4. lag om ändring i lagen (1995:653) om ändring i lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av kammarrättsassessorn Monica
Dahlbom.
Förslagen föranleder följande yttrande av Lagrådet:
I anvisningarna till 42 § kommunalskattelagen har i en ny punkt 6 tagits in
regler om beräkning av förmånsvärdet för fria eller delvis fria resor som ges på
grund av anställning eller särskilt uppdrag inom rese- eller trafikbranschen. En
förutsättning för att reglerna skall vara tillämpliga är att det finns vissa
inskränkningar i rätten att utnyttja resorna (andra stycket i punkt 6).
Förmånsvärdet skall i så fall, "om inte annat visas", bestämmas enligt en
schablonmetod, som beskrivs i tredje och fjärde styckena.
Mot de föreslagna reglerna kan till en början invändas att de har fått en
språklig och redaktionell utformning som gör dem mycket svårför-ståeliga.
Motiven ger bara en ofullständig vägledning om reglernas innebörd.
Anmärkningsvärt är bl.a. att det i motiven inte ges några belysande
sifferexempel.
Med ledning av den kompletterande information som har lämnats i samband med
lagrådsföredragningen har Lagrådet utarbetat ett alternativt förslag till
lagtext som enligt Lagrådets mening bättre klargör innebörden av det tänkta
systemet. Lagrådets alternativa förslag har tagits in i en bilaga till
lagrådsyttrandet.
Kvar står emellertid att åtskilliga invändningar av saklig art kan riktas mot
remissförslaget. För det första är den anvisade schablonmetoden utomordentligt
komplicerad. Metoden innebär bl.a. att det skall göras en rad beräkningar som
delvis är mycket omfattande, innan man kommer fram till något förmånsvärde.
Beräkningarna skall grundas på olika uppgifter som skall samlas in - oklart hur
- hos företag som är verksamma inom rese- och trafikbranschen. Redan urvalet av
dessa företag är ägnat att vålla praktiska problem. Till detta kommer de
svårigheter som uppstår när man skall bestämma exempelvis "regelmässigt lägsta
pris" för olika resor.
Den allvarligaste invändningen är dock att resultatet av schabonberäkningarna
många gånger kan bli klart orättvist för de skattskyldiga. Den anvisade metoden
innebär bl.a. att den enskilde skall beskattas för samma förmånsbelopp oavsett
om han har gjort endast en kortare resa eller företagit ett stort antal längre
resor.
Enligt Lagrådets mening är ett system där förmånsvärdet bestäms mera
individuellt för varje resenär klart att föredra från sakliga synpunkter. Det
framgår av remissprotokollet att en individuell beskattningsmodell presenterades
under våren 1995 i en lagrådsremiss. Förslaget lämnades utan erinran av
Lagrådet. Enligt remissprotokollet blev emellertid förslaget därefter så
kraftigt kritiserat att det inte lades fram i en efterföljande proposition. Vad
kritiken gick ut på har inte redovisats.
I avsaknad av närmare upplysningar om hur ett individuellt beskattningssystem
lämpligen skulle kunna utformas och vilka problem av saklig eller praktisk natur
som skulle kunna uppstå kan Lagrådet inte yttra sig mera bestämt i denna fråga.
Lagrådet anser emellertid att frågan bör övervägas ytterligare.
Med hänsyn till det anförda avstyrker Lagrådet att det nu framlagda förslaget
om beskattning av reseförmåner läggs till grund för lagstiftning.
Som en följd av vad Lagrådet har anfört bortfaller punkt 3 i övergångs-
bestämmelserna till förslaget till lag om ändring i kommunalskattelagen. Vidare
behöver inga ändringar göras i 8 § uppbördslagen, lika litet som i 3 kap. 7 §
lagen om självdeklaration och kontrolluppgifter.
I övrigt lämnas de remitterade förslagen till lagändringar utan erinran.
33
Bilaga till
Lagrådets protokoll
1995-10-25
6. Om inskränkande villkor gäller för fria eller delvis fria resor som ges på
grund av anställning eller särskilt uppdrag inom rese- eller trafikbranschen
skall förmånsvärdet bestämmas till ett schablonbelopp som beräknas enligt tredje
och fjärde styckena, om inte den skattskyldige eller skattemyndigheten visar att
förmånsvärdet är något annat.
Med inskränkande villkor avses att resan får företas endast under viss tid, på
vissa avgångar eller i mån av platstillgång vid resans avgång och att villkoren
dels väsentligen avviker från vad som gäller för resor som säljs på allmänna
marknaden, dels innebär en påtaglig olägenhet.
Om förmånsvärdet skall bestämmas till ett schablonbelopp skall ett särskilt
förmånsvärde bestämmas för varje slag av transportmedel. Först görs ett
representativt urval av företag som är verksamma i Sverige och som
tillhandahåller de ifrågavarande slagen av resor. För dessa företag beräknas hur
många resor som har tillhandahållits och utnyttjats under perioden från och med
oktober andra året före beskattningsåret till och med september året före
beskattningsåret. Priset för varje resa skall motsvara det regelmässigt lägsta
pris som en konsument har fått betala under perioden. Därvid beaktas inte
rabatter till pensionärer eller barn och ungdomar under 18 år. Den framräknade
totalsumman reduceras med 60 procent såvitt gäller flygresor som får företas
endast i mån av platstillgång och med 25 procent såvitt gäller övriga slags
resor. Från det belopp som återstår skall avräknas vad resenärerna sammanlagt
har betalat för resorna under perioden. Det belopp som då framkommer skall delas
med det antal personer som har utnyttjat resorna.
Det på så sätt framräknade beloppet skall anses utgöra förmånsvärdet för en
person beträffande resor med det i frågavarande transportslaget. Förmånsvärdet
för barn och ungdomar under 18 år skall dock bestämmas till 50 procent av
förmånsvärdet för en person.
Företag inom rese- och trafikbranschen är skyldiga att till Riksskatteverket
utlämna det underlag som krävs för att schablonbelopp enligt tredje och fjärde
styckena skall kunna beräknas.
34
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 2 november l995
Närvarande: statsminister Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-
Wallén, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori,
Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström,
Lindh, Johansson
Föredragande: statsrådet Persson
Regeringen beslutar proposition 1995/96:102 Vissa mindre ändringar i
kommunalskattelagen m.m.
36