Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 15 av 257 träffar
Propositionsnummer · 1995/96:219 ·
Ändringar i fartygssäkerhetslagen (1988:49) m.m.
Ansvarig myndighet: Kommunikationsdepartementet
Dokument: Prop. 219
Regeringens proposition 1995/96:219 Ändringar i fartygssäkerhetslagen (1988:49) m.m. Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen. Stockholm den 15 maj 1996 Göran Persson Ines Uusmann (Kommunikationsdepartementet) Propositionens huvudsakliga innehåll I propositionen behandlas förslag som syftar till att genomföra rådets direktiv 94/57/EG av den 22 november 1994 om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed. Direktivets bestämmelser överensstämmer redan till övervägande del med svensk rätt. Vissa mindre ändringar i fartygssäkerhetslagen (1988:49) och i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg måste dock ske. I propositionen läggs även fram vissa ändringsförslag beträffande fartygssäkerhetslagen vilka inte är direkt betingade av direktivet utan ansluter till det internationella regelverk som fartygssäkerhetslagen bygger på. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1997. Innehållsförteckning 1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3 2 Lagtext.................................................... 3 2.1 Förslag till lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (1988:49) 3 2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg.................... 6 3 Ärendet och dess beredning................................. 7 4 EG:s direktiv om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed. 8 5 Den svenska regleringen ................................... 8 6 Författningskommentar...................................... 9 6.1 Förslaget till lag om ändring i fartygssäkerhetslagen 9 6.2 Förslaget till lag om ändring i lagen om åtgärder mot vattenförorening.................................... 11 Bilaga Rådets direktiv 94/57/EG av den 22 november 1994 om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed.................................. 13 Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 15 maj 1996..... 21 Rättsdatablad.....................................................22 1 Förslag till riksdagsbeslut Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till 1. lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (1988:49), 2. lag om ändring i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. 2 Lagtext Regeringen har följande förslag till lagtext. 2.1 Förslag till lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (1988:49) Härigenom föreskrivs1 att 1 kap. 4, 6 och 7 §§, 3 kap. 8 § samt 10 kap. 20 § skall ha följande lydelse. Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 1 kap. 4 §2 -------------------------------------------------------------------- Ett fartyg skall ha certifikat Ett fartyg skall ha de i de fall som anges i denna lag. certifikat som anges i denna lag Certifikat skall utfärdas för ett eller i föreskrifter som meddelats visst fartområde eller för en del med stöd av lagen. Ett certifikat av ett fartområde och för bestämd skall utvisa att fartyget vid tid, vilken får förlängas. I besiktning för utfärdande av certifikatet får anges särskilda certifikatet motsvarade i för- villkor för att det skall vara fattning angiven standard eller giltigt. föreskrivet krav. I certifikatet får anges särskilda villkor för att det skall vara giltigt. Ett fartyg som är försett med certifikat får inte användas i mer vidsträckt fart än vad certifikatet avser. Ett rederi skall ha ett dokument angående godkänd säkerhetsorganisation i de fall som anges i denna lag. Dokumentet skall utfärdas för en bestämd tid, som får förlängas. Dokumentet får innehålla särskilda villkor för att det skall vara giltigt. 6 § -------------------------------------------------------------------- Certifikat som har utfärdats av Regeringen eller den myndighet följande utländska som regeringen bestämmer klassificeringssällskap, nämligen 1. får uppdra åt vissa orga- American Bureau of Shipping, nisationer att utfärda och förnya Bureau Veritas, Det Norske certifikat, om särskilt avtal om Veritas, Germanischer Lloyd, detta har träffats mellan staten Lloyd's Register of Shipping, och organisationen, Registro Italiano Navale eller 2. skall fastställa vilka krav klassificeringssällskapet i De som en sådan organisation skall socialistiska rådsrepublikernas uppfylla, och union (Register of Shipping of 3. skall tillkännage med vilka the USSR), har samma giltighet organisationer som avtal har som om de utfärdats av träffats. Sjöfartsverket, om det mellan staten och sällskapet har träffats avtal om utfärdande av certifikat för svenska fartyg. I särskilda fall får regeringen eller den myndighet som rege- ringen bestämmer uppdra åt någon annan organisation än de som avses i första stycket att utfärda och förnya certifikat under förutsätt- ning att kvaliteten på organisationens verksamhet är sådan att fartygssäkerhetskraven upprätt- hålls. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Sjöfartsverket får föreskriva eller för särskilda fall besluta att certifikat som utfärdas av en sakkunnig och som bara avser utrustning till fartyg och personlig skyddsutrustning skall ha samma giltighet som certifikat som utfärdas av Sjöfartsverket. 7 § -------------------------------------------------------------------- Regeringen eller den myndighet Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får som regeringen bestämmer får föreskriva att fartyg, utöver föreskriva att fartyg, utöver certifikat som anges i denna certifikat som anges i denna lag, lag, skall ha certifikat skall ha certifikat eller intyg avseende något visst förhållande avseende något visst förhållande som som regleras i denna lag eller i regleras i denna lag eller i föreskrifter som utfärdas med stöd föreskrifter som utfärdats med stöd av lagen. av lagen. 3 kap. 8 § -------------------------------------------------------------------- Har minsta tillåtna fribord Har minsta tillåtna fribord fastställts av något av de fastställts av en sådan organi- klassificeringssällskap som anges sation som anges i 1 kap. 6 §, i 1 kap. 6 § första stycket och skall fastställelsen ha samma har det mellan staten och giltighet som om den gjorts av sällskapet träffats avtal om sådan Sjöfartsverket. fastställelse för svenska fartyg, skall fastställelsen ha samma giltighet som om den gjorts av Sjöfartsverket. 10 kap. 20 § -------------------------------------------------------------------- Undersökningar av fartyg och Har tillsyn i form av utrustning som företagits av de besiktning eller inspektion för klassificeringssällskap som anges att bibehålla, utfärda eller förnya i 1 kap. 6 § första stycket får certifikat för fartyg eller godtas som tillsynsförrättningar, utrustning gjorts av en sådan verkställda av svensk myndighet, organisation som anges i 1 kap. om det mellan staten och 6 §, har denna tillsyn samma sällskapet har träffats av tal om giltighet som om den gjorts av tillsyn av svenska fartyg. Sjöfartsverket. Regeringen eller, efter rege- ringens bemyndigande, Sjöfarts- verket får föreskriva eller för sär- skilda fall besluta att under- sökningar som bara avser utrust- ning till fartyg och personlig skyddsutrustning och som före- tagits av sakkunniga får godtas som tillsynsförrättningar verk- ställda av en tillsynsmyndighet. __________ Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. **FOOTNOTES** 1 Jfr rådets direktiv 94/57/EG av den 22 november 1994 om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed (EGT nr L 319, 12.12.1994, s. 20, Celex 394L0057). 2 Senaste lydelse 1995:927. Ändringen innebär bl.a. att andra stycket upphävs. 2.2 Förslag till lag om ändring i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg Härigenom föreskrivs1 att 6 kap. 6 § lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg2 skall ha följande lydelse. Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 6 kap. 6 §3 -------------------------------------------------------------------- Har något av följande utländska Har en sådan organisation som klassificeringssällskap, nämligen anges i 1 kap. 6 § fartygs- American Bureau of Shipping, säkerhetslagen (1988:49) företagit Bureau Veritas, Det Norske undersökning av fartyg och ut- Veritas, Germanischer Lloyd, rustning eller utfärdat certifikat Lloyd's Register of Shipping, efter en sådan undersökning, har Registro Italiano Navale eller undersökningen eller certifikatet klassificeringssällskapet i De samma giltighet som en under- socialistiska rådsrepublikernas sökning verkställd av eller ett union (Register of Shipping of certifikat utfärdat av en svensk the USSR) företagit undersökning myndighet. av fartyg och utrustning eller utfärdat ett certifikat efter en sådan undersökning, har undersökningen eller certifikatet samma giltighet som en undersök- ning verkställd av eller ett certifikat utfärdat av en svensk myndighet. Detta gäller dock endast om det mellan staten och sällskapet föreligger avtal om undersökning av svenska fartyg och utrustning eller utfärdande av certifikat för svenska fartyg. __________ Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. **FOOTNOTES** 1 Jfr rådets direktiv 94/57/EG av den 22 november 1994 om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för fartygsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed (EGT nr L 319, 12.12.1994, s. 20, Celex 394L0057). 2 Rubriken till lagen föreslås ändrad genom proposition 1995/96:140. 3 Senaste lydelse 1988:54. 3 Ärendet och dess beredning I Sverige finns lagbestämmelser om säkerhet på fartyg huvudsakligen i fartygssäkerhetslagen (1988:49). Lagen är till stora delar en ramlag med allmänt hållna bestämmelser och bemyndiganden för regeringen och olika myndigheter att utfärda närmare föreskrifter. Regeringens föreskrifter finns i fartygssäkerhetsförordningen (1988:594), som även den är av övergripande karaktär. Detaljbestämmelser om säkerhet på fartyg finns i tillämpningsföreskrifter som utfärdas framför allt av Sjöfartsverket. Dessa föreskrifter återspeglar regler i olika internationella överenskommelser, varav 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss och dess protokoll från 1978 (SOLAS) är den viktigaste. De svenska lagbestämmelserna om förorening från fartyg återfinns i lagen (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Även denna lag är i stor utsträckning en ramlag. Regeringens föreskrifter återfinns i förordningen (1980:789) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Sjöfartsverket har utfärdat detaljbestämmelser bl.a. i en kungörelse om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. De svenska reglerna bygger på 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg och dess ändringsprotokoll från 1978 (MARPOL). I denna proposition läggs fram förslag till ändringar i fartygssäkerhetslagen och lagen om åtgärder mot vattenförorening från fartyg vilka syftar till att genomföra rådets direktiv 94/57/EG av den 22 november 1994 om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas verksamhet i förbindelse därmed (EGT nr L 319, 12.12.1994, s. 20, Celex 394L0057), i det följande kallat tillsynsdirektivet. Direktivet bifogas som bilaga. Sjöfartsverket har i en skrivelse till regeringen föreslagit vissa ändringar i fartygssäkerhetslagen och lagen om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Skrivelsen har remitterats till Kustbevakningen, Sveriges Redareförening, Sveriges Redareförening för mindre passagerarfartyg (SWEREF), Sjöassuradörernas förening, Sveriges Fartygsbefälsförening, Svenska Maskinbefälsförbundet samt SEKO, facket för service och kommunikation. Samtliga remissinstanser utom SWEREF och Sveriges Fartygsbefälsförening har inkommit med yttranden. De inkomna yttranden finns i kommunikationsdepartementets ärende (dnr K96/275/RS). Lagrådet De lagändringar som föreslås i denna proposition innehåller delvis sådana bestämmelser som formellt hör till Lagrådets granskningsområde. En stor del av lagförslagen är av närmast redaktionell karaktär. Även i övrigt är lagförslagen av så enkel och okomplicerad beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. 4 EG:s direktiv om gemensamma regler och standarder för organisationer som utför inspektioner och utövar tillsyn av fartyg och för sjöfarts- administrationernas verksamhet i förbindelse därmed. Europeiska unionens råd har i en resolution av den 8 juni 1993 om en gemensam politik för sjösäkerheten bl.a. fastslagit gemensamma åtgärder för att säkerställa ett effektivt och enhetligt genomförande av internationella regler genom att utarbeta gemensamma standarder för klassificeringssällskap, i tillsynsdirektivet kallade organisationer. Genom en strikt tillämpning av de internationella konventionerna förbättras sjösäkerheten samtidigt som riskerna för föroreningar till sjöss minskar. Det åligger såväl flaggstaterna som hamnstaterna att kontrollera att fartygen uppfyller dessa konventioner. Varje enskild stat får, i enlighet med dessa konventioner, bemyndiga vissa organisationer att utfärda certifikat till styrkande av att ett fartyg uppfyller de internationella reglerna. En del av de nuvarande organisationerna kan, enligt rådet, inte säkerställa ett korrekt genomförande av dessa regler och de agerar inte heller med tillräcklig tillförlitlighet när de utför sina uppdrag. Det bästa sättet att komma tillrätta med detta är, enligt rådet, att utfärda ett direktiv där de minimikriterier som en organisation måste uppfylla för att bli erkänd fastställs. En organisation som blivit erkänd i en medlemsstat har sedan rätt att tillhandahålla sina tjänster inom samtliga medlemsstater. En medlemsstat är dock inte skyldig att erkänna fler organisationer än vad den objektivt sett har behov av. De kriterier som organisationen skall uppfylla förtecknas i en bilaga till tillsynsdirektivet. När en medlemsstat erkänt en organisation skall detta meddelas dels till samtliga andra medlemsstater, dels till kommissionen. En medlemsstat som erkänt en organisation skall fortlöpande bedöma organisationens arbete och kan i vissa fall upphäva det bemyndigande som den gett organisationen. Tillsynsdirektivet innehåller även vissa riktlinjer för hur en medlemsstat skall agera när den utför hamnstatskontroll. De lagar och andra författningar som är nödvändiga för att en medlemsstat skall uppfylla direktivet skulle ha trätt i kraft den 31 december 1995. 5 Den svenska regleringen -------------------------------------------------------------------- | Regeringens förslag: Tillsynsdirektivet genomförs genom ändringar| | i fartygssäkerhetslagen och lagen om åtgärder mot vattenförorening| | från fartyg. | -------------------------------------------------------------------- Sjöfartsverkets förslag: Överensstämmer huvudsakligen med regeringens förslag. Remissinstanserna: Samtliga remissinstanser som har yttrat sig har tillstyrkt eller inte haft något att erinra mot förslaget i sak. Sveriges Redareförening har anfört att även 1 kap. 5 § fartygssäkerhetslagen bör ändras eller upphävas. Skälen för regeringens förslag: Genom fartygssäkerhetslagen och fartygssäkerhetsförordningen samt genom de tillämpningsföreskrifter som utfärdats av Sjöfartsverket uppfyller Sverige redan i huvudsak tillsynsdirektivet. Vissa mindre ändringar måste dock göras. I nuvarande 1 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen anges vilka klassificeringssällskap som är behöriga att utfärda certifikat och utföra tillsyn, under förutsättning att Sverige slutit avtal med sällskapet om detta. En liknande reglering finns intagen i 6 kap. 6 § lagen om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Detta står i strid med tillsynsdirektivets bestämmelser och måste således ändras. I 1 kap. 5 § fartygssäkerhetslagen finns en bestämmelse om den huvudregel som gäller, nämligen att certifikat utfärdas av Sjöfartsverket om inte regeringen föreskriver något annat. Redan i 1 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen återfinns dock ett bemyndigande om att certifikat även får utfärdas av vissa andra organisationer. Regeringen delar därför inte Sveriges Redareförenings uppfattning att regleringen i 1 kap. 5 § fartygssäkerhetslagen strider mot tillsynsdirektivet. Denna bestämmelse behöver således inte ändras nu. De ändringar som föreslås i 1 kap. 4 och 7 §§ fartygssäkerhetslagen är inte direkt betingade av tillsynsdirektivet utan är förtydliganden som anknyter till bestämmelser som återfinns i SOLAS. 6 Författningskommentar 6.1 Förslaget till lag om ändring i fartygssäkerhetslagen 1 kap. 4 § Ett fartyg skall ha de certifikat som anges i denna lag eller i föreskrifter som meddelats med stöd av lagen. Ett certifikat skall utvisa att fartyget vid besiktning för utfärdande av certifikatet motsvarade i författning angiven standard eller föreskrivet krav. I certifikatet får anges särskilda villkor för att det skall vara giltigt. Ett rederi skall ha ett dokument angående godkänd säkerhetsorganisation i de fall som anges i denna lag. Dokumentet skall utfärdas för en bestämd tid, som får förlängas. Dokumentet får innehålla särskilda villkor för att det skall vara giltigt. För ett fartyg utfärdas även andra certifikat än sådana som anges i fartygssäkerhetslagen. T.ex. skall ett fartyg, i enlighet med vad som anges i SOLAS, ha ett konstruktionscertifikat. I första stycket har därför intagits en ändring av närmast redaktionell art. I första stycket har även tagits in en ändring om vad ett certifikat skall utvisa, nämligen att fartyget vid besiktningstillfället uppfyllde vissa krav. I enlighet med vad som redan stadgas i sista meningen i första stycket kan ett certifikat villkoras. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att fartyget endast får nyttjas inom ett visst fartområde eller att certifikatet endast gäller under en viss tid. De särskilda bestämmelserna om detta kan därför utgå. Enligt 12 kap. 2 § tredje punkten fartygssäkerhetslagen straffas den redare eller befälhavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet använder ett fartyg i strid mot någon bestämmelse i bl.a. ett certifikat. Den särskilda bestämmelsen i nuvarande andra stycket om att ett fartyg inte får användas i mer vidsträckt fart än vad certifikatet utvisar är därför överflödig och kan utgå. 6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer 1. får uppdra åt vissa organisationer att utfärda och förnya certifikat, om särskilt avtal om detta har träffats mellan staten och organisationen, 2. skall fastställa vilka krav som en sådan organisation skall uppfylla, och 3. skall tillkännage med vilka organisationer som avtal har träffats. I särskilda fall får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer uppdra åt någon annan organisation än de som avses i första stycket att utfärda och förnya certifikat under förutsättning att kvaliteten på organisationens verksamhet är sådan att fartygssäkerhetskraven upprätthålls. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Sjöfartsverket får föreskriva eller för särskilda fall besluta att certifikat som utfärdas av en sakkunnig och som bara avser utrustning till fartyg och personlig skyddsutrustning skall ha samma giltighet som certifikat som utfärdas av Sjöfartsverket. Enligt nu gällande lydelse begränsas rätten att utfärda certifikat, utöver den rätt som tillkommer Sjöfartsverket enligt 1 kap. 5 § fartygssäkerhetslagen, till ett visst antal namngivna klassificeringssällskap, under förutsättning att avtal slutits mellan sällskapet och staten. Detta står i strid med vad som stadgas i tillsynsdirektivet. Den föreslagna lydelsen öppnar möjligheten för samtliga klassificeringssällskap, under förutsättning att de uppfyller vissa krav och erkänts i någon medlemsstat, att sluta avtal med staten och utfärda certifikat. De krav som skall uppfyllas finns intagna i en bilaga till tillsynsdirektivet. Enligt den föreslagna andra meningen i första stycket ankommer det på regeringen, eller den myndighet regeringen bestämmer, att föreskriva om dessa krav. I överensstämmelse med det ordval som används i tillsynsdirektivet har begreppet organisation valts i stället för klassificeringssällskap. Det föreslagna andra stycket innehåller en möjlighet för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att i vissa fall uppdra åt en annan organisation än sådan som avses i första stycket att utfärda och förnya certifikat. Detta skall givetvis användas restriktivt men kan t.ex. komma att tillämpas i de fall då ett svenskt fartyg som inte trafikerar svenskt vatten behöver förnya ett certifikat. 7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att fartyg, utöver certifikat som anges i denna lag, skall ha certifikat eller intyg avseende något visst förhållande som regleras i denna lag eller i föreskrifter som utfärdats med stöd av lagen. Bestämmelsen har utvidgats till att utöver certifikat även omfatta intyg och tar närmast sikte på de intyg som skall utfärdas i enlighet med vad som föreskrivs i kapitel II-2 § 54 i SOLAS avseende fartygs konstruktion och utrustning vid transport av farligt gods. 3 kap. 8 § Har minsta tillåtna fribord fastställts av en sådan organisation som anges i 1 kap. 6 §, skall fastställelsen ha samma giltighet som om den gjorts av Sjöfartsverket. 10 kap. 20 § Har tillsyn i form av besiktning eller inspektion för att bibehålla, utfärda eller förnya certifikat för fartyg eller utrustning gjorts av en sådan organisation som anges i 1 kap. 6 §, har denna tillsyn samma giltighet som om den gjorts av Sjöfartsverket. Dessa båda bestämmelser ändras för att överensstämma med den föreslagna lydelsen av 1 kap. 6 §. 6.2 Förslaget till lag om ändring i lagen om åtgärder mot vattenförorening 6 kap. 6 § Har en sådan organisation som anges i 1 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen (1988:49) företagit undersökning av fartyg och utrustning eller utfärdat certifikat efter en sådan undersökning, har undersökningen eller certifikatet samma giltighet som en undersökning verkställd av eller ett certifikat utfärdat av en svensk myndighet. Den nuvarande lydelsen av denna paragraf står även den i strid med vad som stadgas i tillsynsdirektivet. Genom att i paragrafen ta in en hänvisning till 1 kap. 6 § fartygssäkerhetslagen kommer samtliga de förutsättningar som ställs upp i fartygssäkerhetslagen även att gälla för lagen om åtgärder mot vattenförorening från fartyg. Kommunikationsdepartementet Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 15 maj 1996 Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Andersson, Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Åhnberg, Pagrotsky Föredragande: statsrådet Uusmann Regeringen beslutar proposition 1995/96:219 Ändringar i fartygssäkerhetslagen (1988:49) m.m. Rättsdatablad -------------------------------------------------------------------- Författningsrubrik Bestämmelser som inför, Celexnummer för ändrar, upphäver eller bakomliggande EG- upprepar ett regler normgivnings- bemyndigande -------------------------------------------------------------------- Lag om ändring i 1 kap. 6 och 7 §§ 394L0057 fartygssäkerhetslagen (1988:49) Lag om ändring i lagen 394L0057 (1980:424) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg