Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 13 av 257 träffar
Propositionsnummer · 1995/96:221 ·
Militära skyddsområden
Ansvarig myndighet: Försvarsdepartementet
Dokument: Prop. 221
Regeringens proposition 1995/96:221 Militära skyddsområden Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen. Stockholm den 15 maj 1996 Göran Persson Thage G Peterson (Försvarsdepartementet) Propositionens huvudsakliga innehåll I propositionen föreslås ändringar i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Ändringarna innebär att förbudet för utlänningar att uppehålla sig inom militära skyddsområden inskränks till att avse tid när det råder höjd beredskap eller när regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap har beslutat om tillträdesförbud för utlänningar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 1997. Innehållsförteckning 1 Förslag till riksdagsbeslut................................ 3 2 Lagtext.................................................... 4 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.................... 4 3 Ärendet och dess beredning................................. 6 4 Bakgrund.................................................. 7 4.1 Lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m................................................. 7 4.2 Närmare om militära skyddsområden................... 8 4.3 Restriktionsområden för luftfart.................... 9 5 Överväganden och förslag................................... 10 6 Ikraftträdande ........................................... 12 7 Författningskommentar...................................... 13 Bilaga 1 PM angående förslag om vissa ändringar av bestämmelserna ommilitära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart .............. 14 Bilaga 2 Förteckning över remissinstanserna......................... 23 Bilaga 3 Lagrådsremissens lagförslag .............................. 24 Bilaga 4 Lagrådets yttrande......................................... 26 Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 15 maj 1996..... 27 1 Förslag till riksdagsbeslut Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktigaanläggningar m.m. 2 Lagtext Regeringen har följande förslag till lagtext 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.; Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. dels att 26 § skall upphöra att gälla, dels att 24 och 28 §§ skall ha följande lydelse. -------------------------------------------------------------------- Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 24 § -------------------------------------------------------------------- Inom militära skyddsområden får Utlänningar får inte uppehålla sig utlänningar inte uppehålla sig inom militära skyddsområden när det utan tillstånd av regeringen råder höjd beredskap eller under eller den myndighet regeringen annan tid som regeringen med bestämmer. hänsyn till Sveriges försvars- beredskap bestämmer. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får under tid som anges i första stycket meddela tillstånd för en utlänning att uppehålla sig inom ett militärt skyddsområde, om det finns sär- skilda skäl för det. Vid tillstånds- prövningen skall särskilt beaktas, om utlänningen är stadigvarande bosatt i Sverige eller har någon annan fast anknytning till Sverige. Tillstånd får återkallas, när hänsyn till Sveriges säkerhet föranleder det. 28 § -------------------------------------------------------------------- Utlänningar, som uppehåller sig Utlänningar som, under tid som inom ett militärt skyddsområde är anges i 24 §, uppehåller sig inom skyldiga att på begäran av den som ett militärt skyddsområde är bevakar ett militärt skyddsområde skyldiga att på begäran av den som visa upp pass eller någon annan bevakar området visa upp pass legitimationshandling och bevis eller någon annan legitimations- om tillstånd att uppehålla sig handling och bevis om inom Föreslagen lydelse Nuvarande lydelse tillstånd att uppehålla sig inom området. området. Denna lag träder i kraft den 1 april 1997. 3 Ärendet och dess beredning Försvarsmakten har i en skrivelse (Fo95/2549/RS) till regeringen föreslagit ändrade tillträdesbestämmelser avseende militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart. Förslagen innebär att såväl förbudet för utlänningar att uppehålla sig inom militära skyddsområden som förbudet för luftfart inom restriktionsområden inskränks. Med anledning av Försvarsmaktens skrivelse har inom Försvarsdepartementet utarbetats en promemoria med förslag till vissa ändringar av bestämmelserna om militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart. Promemorian, till vilken Försvarsmaktens skrivelse är fogad som en bilaga, finns i bilaga 1. Förslagen i promemorian innebär att lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. ändras på så sätt att förbudet för utlänningar att uppehålla sig inom militära skyddsområden inskränks till att avse tid när det råder höjd beredskap eller när regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap har beslutat om tillträdesförbud för utlänningar. Såvitt gäller luftfarten föreslås i promemorian ändringar i förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden innebärande att förbudet mot luftfart inom restriktionsområdena inskränks till motsvarande tid som förbudet mot tillträde för utlänningar till de militära skyddsområdena. Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 2. Ingen remissinstans har haft något att erinra mot förslagen. Remissyttrandena finns tillgängliga i lagstiftningsärendet (Fo95/2549/RS). Lagrådet Regeringen beslutade den 25 april 1996 att inhämta Lagrådets yttrande över det lagförslag som finns i bilaga 3. Lagrådets yttrande finns i bilaga 4. Lagrådet har lämnat förslaget utan erinran. 4 Bakgrund 4.1 Lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. I lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. (skyddslagen) ges bestämmelser om vissa åtgärder till skydd mot sabotage, användning av våld, hot eller tvång för politiska syften (terrorism), spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret. I lagen ges också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet. Skyddslagen ersatte de regler som fanns i lagen (1940:358) med vissa bestämmelser till skydd för försvaret m.m. och i förordningen (1976:935) om skyddsområden och kontrollområden. Syftet med den äldre skyddslagen var att bereda vissa objekt ett förstärkt säkerhetsskydd utöver vad som kunde gälla enligt allmänna bestämmelser och på grund av interna säkerhetsföreskrifter. Skyddet var konstruerat så att särskilda förbud kunde utfärdas att gälla tillträde till egendomen. Dessutom förstärktes skyddet genom att särskilda befogenheter gällde vid bevakning av ett skyddat föremål. Utöver dessa regler, som riktade sig mot var och en, begränsades utlänningars möjligheter att röra sig i närheten av viktiga försvarsanläggningar genom regleringen av skyddsområden och kontrollområden. Vid tillkomsten av den nuvarande skyddslagen fann man att det även i fortsättningen skulle vara möjligt att ge för samhället viktiga anläggningar och andra objekt ett särskilt skydd mot spioneri och sabotage. De skulle dessutom kunna skyddas mot terrorism. Vidare förbättrades skyddet för allmänheten mot skador till följd av militär verksamhet (prop. 1989/90:54 s.25f). En anläggning eller ett område som behöver skyddas mot sabotage, spioneri eller terrorism eller där farlig försvarsverksamhet bedrivs kan enligt 3 § skyddslagen förklaras utgöra skyddsobjekt. Detsamma gäller för militära fartyg och luftfartyg. Skyddsobjekt skyddas i allmänhet genom tillträdesförbud. Tillträdesförbud kan, om det är tillräckligt, ersättas med förbud endast mot viss verksamhet, såsom t.ex. fotografering eller dykning inom anläggningen eller området. Tillträdesförbudet kan även kompletteras med fotograferingsförbud m.m. Om reglerna om skyddsobjekt inte kan bereda tillräckligt skydd för en militär anläggning, kan enligt 23 § skyddslagen bestämmas att ett område omkring anläggningen skall vara militärt skyddsområde. Även ett område med geografiska förhållanden av särskild betydelse för det militära försvaret får för samma ändamål förklaras vara militärt skyddsområde. Inom militära skyddsområden får utlänningar inte uppehålla sig utan särskilt tillstånd. 4.2 Närmare om militära skyddsområden I motiven till skyddslagens reglering av de militära skyddsområdena anfördes att Sveriges militärgeografiska läge i kombination med gränsernas sträckning, skärgårdarnas utseende och det intresse från främmande makter som visats landets förhållanden gjorde vår situation unik i förhållande till andra länder. Dessutom gav allemansrätten enskilda personer en mera vidsträckt rätt att röra sig fritt i naturen i Sverige än på de flesta andra håll. Man fann att effektiviteten hos bestämmelser som begränsar rätten till tillträde kunde ifrågasättas på grund av att efterlevnaden av reglerna kunde var svår att kontrollera. Reglerna ansågs dock utgöra ett instrument som var ägnat att i vart fall försvåra icke önskvärd aktivitet i närheten av viktiga försvarsanläggningar (prop. 1989/90:54 s.47). Områdena där utlänningars tillträde kom att begränsas genom bestämmelserna i skyddslagen kom att benämnas militära skyddsområden. Reglerna om kontrollområden avskaffades. De tidigare bestämmelserna om kontrollområden gav en vidsträckt uppehållsrätt. Alla utlänningar gavs rätt att årligen vistas tre månader inom kontrollområdena och nordiska medborgare kunde vistas helt fritt inom dessa områden. Regeringen får enligt 23 § skyddslagen föreskriva att ett område skall vara militärt skyddsområde om en militär anläggning inte kan beredas ett tillräckligt skydd genom att anläggningen är skyddsobjekt. Detsamma gäller för ett område med geografiska förhållanden av särskild betydelse för det militära försvaret. I förordningen (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. har regeringen förordnat om vilka de militära skyddsområdena är. Inom militära skyddsområden får enligt 24 § skyddslagen utlänningar inte uppehålla sig utan tillstånd av regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer. Ett sådant tillstånd får lämnas, om det finns särskilda skäl för det. Vid tillståndsprövningen skall särskilt beaktas, om utlänningen är stadigvarande bosatt i Sverige eller har någon annan fast anknytning till Sverige (26 §). Ett tillstånd får förenas med förbud att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar inom skyddsområdet (25 §). Enligt 11 § förordningen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. skall Försvarsmakten besluta i fråga om tillstånd för utlänningar att uppehålla sig inom ett militärt skyddsområde. Innan beslut fattas skall polismyndigheten höras. I 12 § förordningen stadgas att utöver vad som sägs i 26 § skyddslagen om att utlänningens anknytning till Sverige skall beaktas särskilt, skall vid tillståndsprövningen beaktas utlänningens personliga förhållanden i övrigt, ändamålet med vistelsen, den avsedda färdvägen, vistelsens längd och risken för att vistelsen medför att skyddsintresset äventyras. I övrigt hänvisas till vad som anförts i motiven vid skyddslagens tillkomst (prop. 1989/90:54, FöU6, rskr.227). 4.3 Restriktionsområden för luftfart Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får enligt 1 kap. 3 § första stycket luftfartslagen (1957:297) av militära skäl föreskriva inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom viss del av Sverige. Med stöd av denna bestämmelse har förordnats att det till skydd för anläggningar av betydelse för totalförsvaret skall finnas de restriktionsområden för luftfart som anges i bilaga till förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden. Inom restriktionsområdena är enligt 2 § förordningen luftfart förbjuden med undantag av de flygvägar som enligt 3 § fastställts av Luftfartsverket. Vidare får luftfart äga rum inom restriktionsområdena med svenska militära luftfartyg och med svenska luftfartyg som används av Försvarsmakten, Rikspolisstyrelsen, polismyndigheterna, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Tullverket, Lantmäteriverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges Meteorologiska och hydrologiska institut eller Affärsverket svenska kraftnät. Tillstånd till luftfart inom restriktionsområdena i andra fall får ges bara om det finns särskilda skäl. Frågor om tillstånd prövas av Försvarsmakten. 5 Överväganden och förslag -------------------------------------------------------------------- | Regeringens förslag: Lagen om skydd för samhällsviktiga | | anläggningar m.m. ändras på så sätt att förbudet för utlänningar att| | uppehålla sig inom militära skyddsområden inskränks till att avse| | tid när det råder höjd beredskap eller när regeringen med hänsyn| | till Sveriges försvarsberedskap har beslutat om tillträdesförbud| | för utlänningar. | -------------------------------------------------------------------- Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag. Remissinstanserna: Remissinstanserna har tillstyrkt promemorians förslag eller lämnat det utan erinnran. Skälen för regeringens förslag: Militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart tillgodoser alltjämt en del av det behov av säkerhetsskydd som Försvarsmakten behöver inom vissa områden. Dessa områdens omfattning och utsträckning överses fortlöpande. Den förändrade bilden av hotet mot Sveriges säkerhet medför dock att rätten till tillträde såvitt gäller militära skyddsområden och restriktionsområden kan utvidgas. De militära skyddsområdena och deras omfattning bör alltjämt bestämmas under fredstida förhållanden på sätt som sker i dag. Däremot bör förbudet för utlänningar att vistas inom skyddsområdena kunna inskränkas utan att syftet med bestämmelserna om skyddsområden går förlorat. Det föreslås därför att utlänningar inte får uppehålla sig inom militära skyddsområden när det råder höjd beredskap. Med hänsyn till att Försvarsmakten skall kunna påbörja kompletterande åtgärder (återtagning av krigsdugligheten) vid en skärpt säkerhetspolitisk situation redan i ett tidigare skede om regeringen så beslutar, bör regeringen även kunna bestämma vad som skall gälla för skyddsområdena i en sådan situation. Utlänningar bör därför inte heller få uppehålla sig inom skyddsområden under tid som regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap bestämmer. Under övrig tid bör det däremot inte gälla några inskränkningar i utlänningars rätt att vistas inom militära skyddsområden. De föreslagna förändringarna kräver ändringar i skyddslagen. Såvitt gäller luftfart inom restriktionsområden är såsom tidigare nämnts luftfart förbjuden med vissa undantag enlig bestämmelser i förordningen om restriktioner för luftfart inom vissa områden. För de restriktionsområden som ansluter till militära skyddsområden och i luften fyller ett motsvarande syfte som skyddsområdena gör på marken bör förbudet mot luftfart inskränkas till att avse samma tidsperioder som för skyddsområdena. Således bör även förordningen om restriktioner för luftfart inom vissa områden ändras på ett sådant sätt att luftfart inom restriktionsområden förbjuds under höjd beredskap eller under annan tid som regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap bestämmer. Även restriktionsområdena och deras omfattning bör såsom skyddsområdena bestämmas i fredstid. Det ankommer på regeringen att göra erforderliga förordningsändringar. Lagen (1993:1742) om skydd för landskapsinformation och förordningen (1993:1745) om skydd för landskapsinformation innehåller bl.a. bestämmelser om krav på tillstånd för fotografering och liknande registrering från luftfartyg inom och av restriktionsområden för luftfart. Dessa bestämmelser bör behållas även fortsättningsvis. Även om restriktionerna mot luftfart i normal fredstid såvitt avser vissa av dessa områden kommer att försvinna genom de nu föreslagna ändringarna finns alltjämt ett behov med hänsyn till försvarssekretessen att behålla kravet på tillstånd för fotografering och liknande registrering inom eller av restriktionsområdena. Inom dessa områden finns ett stort antal anlägg- ningar av särskild betydelse för totalförsvaret. Dessa anläggningar är skyddsobjekt och därmed råder förbud att fotografera dem. Även förbud mot flyg- fotografering bör då gälla. De nu föreslagna ändringarna kommer att leda till minskade kostnader för staten och samhället i övrigt. 6 Ikraftträdande De militära skyddsområdena ligger utefter våra kuster och besöks framför allt under sommaren. Inte minst är det båtturister som har intresse av att vistas inom dessa områden. De föreslagna förändringarna bör därför träda i kraft i god tid före sommaren.Viss förberedelsetid måste dock beräknas för att myndigheterna skall hinna vidta erforderliga ändringar av skyltar samt på kartor och sjökort. Regeringen finner därför att lagändringarna bör träda i kraft den 1 april 1997. 7 Författningskommentar Lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. 24 § Ändringen innebär att förbudet för utlänningar att vistas inom militära skyddsområden inskränks till att avse tid när det råder höjd beredskap eller annan tid som regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap bestämmer. Vid en skärpt säkerhetspolitisk situation skall Försvarsmakten, om regeringen så beslutar, redan i ett tidigare skede än när höjd beredskap råder kunna påbörja kompletterande åtgärder (återtagning av krigsdugligheten). I en sådan situation kan regeringen således bestämma vad som skall gälla för skyddsområdena. Tillkomsten av paragrafens andra och tredje stycke är föranledd av redaktionella skäl. Kravet på särkilda skäl vid tillståndsgivning samt vilka faktorer som särskilt skall beaktas vid prövningen återfinns i dag i 26 §. Detsamma gäller för paragrafens tredje stycke som reglerar förutsättningarna för när ett tillstånd får återkallas. 28 § I paragrafen görs tillägget att det är under tid som anges i 24 § som utlänningar är skyldiga att bl.a. visa upp legitimation på begäran av den som bevakar ett militärt skyddsområde. PM angående förslag om vissa ändringar av bestämmelserna om militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart. Inledning I promemorian föreslås dels, såvitt avser lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m, att 26 § skall upphöra att gälla samt att 24 och 28 §§ skall ändras, dels ändringar av 12 och 13 §§ förordningen (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m, dels ändringar av 2 och 3 §§ förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden. Förslagen till ändringar innebär att förbudet för utlänningar att uppehålla sig inom militära skyddsområden inskränks till att avse tid när det råder höjd beredskap eller när regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap har beslutat om tillträdesförbud för utlänningar. För de restriktionsområden för luftfart som ansluter till skyddsområdena och som i luften fyller ett motsvarande syfte som dessa områden på marken föreslås förbudet mot luftfart få motsvarande omfattning i tiden. Promemorian har tillkommit mot bakgrund av att Försvarsmakten i en skrivelse till regeringen den 11 december 1995 (Fo 95/2549/RS) har föreslagit bl.a. ändrade tillträdesbestämmelser avseende militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart, se bilaga 1. Lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. I lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. (skyddslagen) ges bestämmelser om vissa åtgärder till skydd mot sabotage, användning av våld, hot eller tvång för politiska syften (terrorism), spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret. I lagen ges också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet. Skyddslagen ersatte de regler som fanns i lagen (1940:358) med vissa bestämmelser till skydd för försvaret m.m. och i förordningen (1976:935) om skyddsområden och kontrollområden. Syftet med den äldre skyddslagen var att bereda vissa objekt ett förstärkt säkerhetsskydd utöver vad som kunde gälla enligt allmänna bestämmelser och på grund av interna säkerhetsföreskrifter. Skyddet var konstruerat så att särskilda förbud kunde utfärdas att gälla tillträde till egendomen. Dessutom förstärktes skyddet genom att särskilda befogenheter gällde vid bevakning av ett skyddat föremål. Utöver dessa regler, som riktade sig mot var och en, begränsades utlänningars möjligheter att röra sig i närheten av viktiga försvarsanläggningar genom regleringen av skyddsområden och kontrollområden. Vid tillkomsten av den nuvarande skyddslagen fann man att det även i fortsättningen skulle vara möjligt att ge för samhället viktiga anläggningar och andra objekt ett särskilt skydd mot spioneri och sabotage. De skulle dessutom kunna skyddas mot terrorism. Vidare förbättrades skyddet för allmänheten mot skador till följd av militär verksamhet (prop. 1989/90:54). En anläggning eller ett område som behöver skyddas mot sabotage, spioneri eller terrorism eller där farlig försvarsverksamhet bedrivs kan enligt 3 § skyddslagen förklaras utgöra skyddsobjekt. Detsamma gäller för militära fartyg och luftfartyg. Skyddsobjekt skyddas i allmänhet genom tillträdesförbud. Tillträdesförbud kan, om det är tillräckligt, ersättas med förbud endast mot viss verksamhet, såsom t.ex. fotografering eller dykning inom anläggningen eller området. Tillträdesförbudet kan även kompletteras med fotograferingsförbud. Om reglerna om skyddsobjekt inte kan bereda tillräckligt skydd för en militär anläggning, kan enligt 23 § skyddslagen bestämmas att ett område omkring anläggningen skall vara militärt skyddsområde. Även ett område med geografiska förhållanden av särskild betydelse för det militära försvaret får för samma ändamål förklaras vara militärt skyddsområde. Närmare om militära skyddsområden I motiven till skyddslagens reglering av de militära skyddsområdena anfördes att Sveriges militärgeografiska läge i kombination med gränsernas sträckning, skärgårdarnas utseende och det intresse från främmande makter som visats landets förhållanden gjorde vår situation unik i förhållande till andra länder. Dessutom gav allemansrätten enskilda personer en mera vidsträckt rätt att röra sig fritt i naturen i Sverige än på de flesta andra håll. Man fann att effektiviteten hos bestämmelser som begränsar rätten till tillträde kunde ifrågasättas på grund av att efterlevnaden av reglerna kunde var svår att kontrollera. Reglerna ansågs dock utgöra ett instrument som var ägnat att i vart fall försvåra icke önskvärd aktivitet i närheten av viktiga försvarsanläggningar (prop. 1989/90:54 s.47). Områdena där utlänningars tillträde kom att begränsas genom bestämmelserna i skyddslagen kom att benämnas militära skyddsområden. Reglerna om kontrollområden avskaffades. De tidigare bestämmelserna om kontrollområden gav en vidsträckt uppehållsrätt. Alla utlänningar gavs rätt att årligen vistas tre månader inom kontrollområdena och nordiska medborgare kunde vistas helt fritt inom dessa områden. Regeringen får enligt 24 § skyddslagen föreskriva att ett område skall vara militärt skyddsområde om en militär anläggning inte kan beredas ett tillräckligt skydd genom att anläggningen är skyddsobjekt. Detsamma gäller för ett område med geografiska förhållanden av särskild betydelse för det militära försvaret. I förordningen (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. har regeringen förordnat om vilka de militära skyddsområdena är. Inom militära skyddsområden får enligt 24 § skyddslagen utlänningar inte uppehålla sig utan tillstånd av regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer. Ett sådant tillstånd får lämnas, om det finns särskilda skäl för det. Vid tillståndsprövningen skall särskilt beaktas, om utlänningen är stadigvarande bosatt i Sverige eller har någon annan fast anknytning till Sverige (26 §). Ett tillstånd får förenas med förbud att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar inom skyddsområdet (25 §). Enligt 11 § förordningen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. skall Försvarsmakten besluta i fråga om tillstånd för utlänningar att uppehålla sig inom ett militärt skyddsområde. Innan beslut fattas skall polismyndigheten höras. I 12 § förordningen stadgas att utöver vad som sägs i 26 § skyddslagen om att utlänningens anknytning till Sverige skall beaktas särskilt, skall vid tillståndsprövningen beaktas utlänningens personliga förhållanden i övrigt, ändamålet med vistelsen, den avsedda färdvägen, vistelsens längd och risken för att vistelsen medför att skyddsintresset äventyras. I övrigt hänvisas till vad som anförts i motiven vid skyddslagens tillkomst (prop. 1989/90:54, FöU6, rskr.227). Restriktionsområden för luftfart Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får enligt 1 kap. 3 § första stycket luftfartslagen (1957:297) av militära skäl föreskriva inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom viss del av Sverige. Med stöd av denna bestämmelse har förordnats att det till skydd för anläggningar av betydelse för totalförsvaret skall finnas de restriktionsområden för luftfart som anges i bilaga till förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden. Inom restriktionsområdena är enligt 2 § förordningen luftfart förbjuden med undantag av de flygvägar som enligt 3 § fastställts av Luftfartsverket. Vidare får luftfart äga rum inom restriktionsområdena med svenska militära luftfartyg och med svenska luftfartyg som används av Försvarsmakten, Rikspolisstyrelsen, polismyndigheterna, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Tullverket, Lantmäteriverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges Meteorologiska och hydrologiska institut eller Affärsverket svenska kraftnät. Tillstånd till luftfart inom restriktionsområdena i andra fall får ges bara om det finns särskilda skäl. Frågor om tillstånd prövas av Försvarsmakten. Förslaget De militära skyddsområdenas och restriktionsområdenas för luftfart omfattning och utsträckning överses fortlöpande. Försvarsmakten har under år 1995 företagit en genomgripande utredning i detta syfte. Militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart tillgodoser alltjämt en del av det säkerhetsskydd som Försvarsmakten behöver inom vissa områden vid höjd beredskap. Med beaktande av det säkerhetshot som finns i dag bör man dock kunna tillämpa en annan syn på tillträde till dessa områden än vad som var fallet tidigare. De militära skyddsområdena och deras omfattning bör enligt Försvarsmakten alltjämt bestämmas under fredstida förhållanden på sätt som sker i dag. Däremot bör förbudet för utlänningar att vistas inom skyddsområden kunna inskränkas utan att syftet med bestämmelserna om skyddsområden går förlorat. Det föreslås därför att utlänningar inte får uppehålla sig inom militära skyddsområden när det råder höjd beredskap. Med hänsyn till att Försvarsmakten skall kunna påbörja kompletterande åtgärder (återtagning av krigsdugligheten) vid en skärpt säkerhetspolitisk situation redan i ett tidigare skede om regeringen så beslutar bör regeringen även kunna bestämma vad som skall gälla för skyddsområdena i en sådan situation. Utlänningar bör därför inte heller få uppehålla sig inom skyddsområden under tid som regeringen bestämmer. Såvitt gäller luftfart inom restriktionsområden är såsom tidigare nämnts luftfart förbjuden med vissa undantag. För de restriktionsområden som ansluter till militära skyddsområden och i luften fyller ett motsvarande syfte som skyddsområdena gör på marken bör förbudet mot luftfart inskränkas till att avse samma tidsperioder som för skyddsområdena. Således bör inom dessa restriktionsområden luftfart vara förbjuden under höjd beredskap eller under annan tid som regeringen bestämmer. Även restriktionsområdena och deras omfattning bör såsom skyddsområdena bestämmas i fredstid. Lagen (1993:1742) om skydd för landskapsinformation och förordningen (1993:1745) om skydd för landskapsinformation innehåller bl.a. bestämmelser om krav på tillstånd för fotografering och liknande registrering från luftfartyg inom och av restriktionsområden för luftfart. Dessa bestämmelser har inte berörts i Försvarsmaktens skrivelse men de bör behållas även fortsättningsvis. Även om restriktionerna mot luftfart såvitt avser vissa av dessa områden kommer att försvinna om nu föreslagna ändringar genomförs finns alltjämt ett behov med hänsyn till försvarssekretessen att behålla kravet på tillstånd för fotografering och liknande registrering inom eller av restriktionsområdena. Inom dessa områden finns anläggningar av särskild betydelse för totalförsvaret. Dessa anläggningar är skyddsobjekt och därmed råder förbud att fotografera dem. Därför bör även förbud mot flygfotografering gälla. Förslag till författningstext De av Försvarsmakten föreslagna förändringarna vad avser tillträde till militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart kan åstadkommas genom förslag till författningsändringar enligt bilaga 2. Ändringarna bör träda i kraft den 1 april 1997. Försvarsmaktens skrivelse Förslag till ändring av utformningen av bestämmelserna för militära skyddsområden m.m. Försvarsmakten får härmed hemställa om att avveckling sker av sex militära skyddsområden, enligt bilagan till förordningen (1990:1334) om skydd för sam- hällsviktiga anläggningar m.m, samt avveckling av motsvarande restriktionsom- råden för luftfart enligt förordningen (1979:969) om restriktionsområden för luftfart inom vissa områden. Försvarsmakten föreslår vidare en förändring av tillträdesbestämmelserna i vissa författningar för återstående militära skydds- och restriktionsområden under fredsförhållanden. Inledning. Av förordningen (1990:1334)om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. framgår i bilagan vilka geografiska områden som utgör militära skyddsområden. I lagstiftningsarbetet förutsattes att de militära skyddsområdenas omfattning och utsträckning fortlöpande skulle överses bl a mot bakgrund av ändrade organisa- toriska förhållanden. Försvarsmakten har under 1995 företagit en genomgripande utredning med syfte att pröva de militära skyddsområdenas utsträckning och utformning. Det är Försvarsmaktens uppfattning att militära skyddsområden tillgodoser en del av det säkerhetsskydd som Försvarsmakten behöver inom vissa områden vid höjd beredskap och krig. De förslag som lämnas i denna skrivelse får också betydelse för befintliga re- striktionsområden för luftfart, enl. förordningen (1979:969) om restriktionsområden för luftfart inom vissa områden. Genomförd utredning. Utredningen är ett led i en återkommande översyn av bl a behov av särskilda restriktioner för utlänningars vistelse inom vissa områden i fred (militära skyddsområden) och därtill hörande restriktionsområden för luftfart ovanför res- pektive militärt skyddsområde. Översynen har resulterat i att antalet områden, enligt förordning (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m, med hänsyn till förestående be- gränsning av militär verksamhet kan minskas. En konsekvens av att dessa militära skyddsområden avvecklas är att de ovanför liggande restriktionsområden för luftfart, enligt förordningen (1979:969) om restriktionsområden för luftfart inom vissa områden, också kan avvecklas. Utredningen har genomförts som remissförfarande till militärbefälhavarna i respektive milo. Förslag om avveckling av sex militära skyddsområden. Mot bakgrund av genomförd utredning föreslår Försvarsmakten att följande mili- tära skyddsområden avvecklas fr o m våren 1996: Sundsvall, Holmsund, Arkösund, Gotska sandön, Tärnö och Björkö. De sex restriktionsområdena för luftfart som ansluter till ovan nämnda militära skyddsområden föreslås följdmässigt också att avvecklas. Förslag om ändring av tillträdesbestämmelserna avseende militära skyddsområden och restriktionsområden för luftfart. Vid den ovan nämnda utredningen har även övervägts att ändra tillträdesbe- stämmelserna för militära skyddsområden i fred. Det kan också vara skäligt att, med det säkerhetshot som finns idag tillämpa en annan syn på tillträde än vad som var fallet i slutet på 1980-talet. Försvarsmakten föreslår därför regeringen att lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m, ändras så att tillträdesbestämmelserna avse- ende de återstående militära skyddsområden blir vilande i fred. Detta innebär att de tillträdesbestämmelser som i dag är riktade mot utländska medborgare endast kommer att bli gällande vid höjd beredskap och krig eller när regeringen annars beslutar därom. För de restriktionsområden, enligt förordningen (1979:969) om restriktionsom- råden för luftfart inom vissa områden, som ansluter till militära skyddsområden föreslår Försvarsmakten att dessa skall vara förbjudna att flyga i utan tillstånd vid höjd beredskap eller när regeringen annars beslutar därom. Det är enligt Försvarsmaktens uppfattning, ytterligt viktigt att både tillträdesförbud i militära skyddsområden och restriktioner för luftfart enligt ovanstående lag och förordning kan sättas i tillämpning tidigt, dvs i samband med att regeringen beslutar om att Försvarsmakten skall påbörja komplettering (återtagning av krigsduglighet) vid en skärpt säkerhetspolitisk situation. Om regeringen bifaller Försvarsmaktens förslag är det viktigt att ändringarna i tillträdesbestämmelserna sker vid samma tillfälle och i så god tid att information till berörda myndigheter och enskilda kan ges. Beslut har fattats av överbefälhavaren, general Owe Wiktorin. Vid ärendets slutliga handläggning har deltagit öv 1. Björn Rosén föredragande, kk Mikael Råman, mj Gilbert Nohlin och chefsjurist Stefan Ryding-Berg. Förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.; Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m. m. dels att 26 § skall upphöra att gälla, dels att 24 och 28 §§ skall ha följande lydelse. -------------------------------------------------------------------- Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 24 § -------------------------------------------------------------------- Inom militära skyddsområden får Utlänningar får inte uppehålla sig utlänningar inte uppehålla sig inom militära skyddsområden när det utan tillstånd av regeringen råder höjd beredskap eller under- eller den myndighet regeringen annan tid som regeringen med bestämmer. hänsyn till Sveriges försvars- beredskap bestämmer. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får under tid som anges i första stycket meddela tillstånd för en utlänning att uppehålla sig inom ett militärt skyddsområde, om det finns sär- skilda skäl för det. Vid tillstånds- prövningen skall särskilt beaktas, om utlänningen är stadigvarande bosatt i Sverige eller har någon annan fast anknytning till Sverige. Tillstånd får återkallas, när hänsyn till Sveriges säkerhet föranleder det. 28 § -------------------------------------------------------------------- Utlänningar, som uppehåller sig Utlänningar som, under tid som inom ett militärt skyddsområde är anges i 24 §, uppehåller sig inom skyldiga att på begäran av den som ett militärt skyddsområde är bevakar ett militärt skyddsområde skyldiga att på begäran av den som visa upp pass eller någon annan bevakar ett militärt skyddsområde legitimationshandling och bevis visa upp pass eller någon annan om tillstånd att uppehålla sig legitimationshandling och bevis inom området. om tillstånd att uppehålla sig inom området. Förordning om ändring i förordningen (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.; Regeringen föreskriver att 12 och 13 §§ förordningen (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. skall ha följande lydelse. 12 § Av 24 § lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. framgår att utlänningens anknytning till Sverige skall beaktas särskilt vid tillståndsprövningen. Därutöver skall beaktas utlänningens personliga förhållanden i övrigt, ändamålet med vistelsen, den avsedda färdvägen, vistelsens längd och risken för att vistelsen medför att skyddsintresset äventyras. 13 §1 Försvarsmakten skall under höjd beredskap eller under annan tid som regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap bestämmer ansvara för att de militära skyddsområdena bevakas. **FOOTNOTES** 1 Senaste lydelse 1994:378. Förordning om ändring i förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden; Regeringen föreskriver att 2 och 3 §§ förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa områden skall ha följande lydelse. 2 § Inom restriktionsområdena är luftfart förbjuden under höjd beredskap eller under annan tid som regeringen med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap bestämmer med de undantag som anges under 3 §. 3 §1 Luftfart är under tid som anges i 2 § tillåten längs av Luftfartsverket fastställda flygvägar inom restriktionsområdena på lägst 1350 meter (4500 fot) över havet. Vidare får luftfart äga rum inom restriktionsområdena med svenska militära luftfartyg och med svenska luftfartyg som används av Försvarsmakten, Rikspolisstyrelsen, polismyndigheterna, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Tullverket, Lantmäteriverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges Meteorologiska och hydrologiska institut eller Affärsverket svenska kraftnät. Tillstånd till luftfart inom restriktionsområdena i andra fall får ges bara om det finns särskilda skäl. Frågor om tillstånd prövas av Försvarsmakten. **FOOTNOTES** 1 Senaste lydelse 1995:1436. Förteckning över remissinstanserna 1. Försvarsmakten 2. Rikspolisstyrelsen 3. Kustbevakningen 4. Sjöfartsverket 5. Luftfartsverket 6. Tullverket 7. Lantmäterieverket 8. Sveriges geologiska undersökning 9. Sveriges Meteorologiska och hydrologiska institut 10. Affärsverket svenska kraftnät 11. Svenska kommunförbundet 12. Länsstyrelsen i Stockholms län 13. Länsstyrelsen i Uppsala län 14. Länsstyrelsen i Södermanlands län 15. Länsstyrelsen i Gotlands län 16. Länsstyrelsen i Blekinge län 17. Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län 18. Länsstyrelsen i Västernorrlands län 19. Länsstyrelsen i Västerbottens län 20. Länsstyrelsen i Norrbottens län Lagrådsremissens lagförslag Regeringen har följande förslag till lagtext Förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. dels att 26 § skall upphöra att gälla, dels att 24 och 28 §§ skall ha följande lydelse. -------------------------------------------------------------------- Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 24 § -------------------------------------------------------------------- Inom militära skyddsområden får Utlänningar får inte uppehålla sig utlänningar inte uppehålla sig inom militära skyddsområden när det utan tillstånd av regeringen råder höjd beredskap eller under eller den myndighet regeringen annan tid som regeringen med bestämmer. hänsyn till Sveriges försvars- beredskap bestämmer. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får under tid som anges i första stycket meddela tillstånd för en utlänning att uppehålla sig inom ett militärt skyddsområde, om det finns sär- skilda skäl för det. Vid tillstånds- prövningen skall särskilt beaktas, om utlänningen är stadigvarande bosatt i Sverige eller har någon annan fast anknytning till Sverige. Tillstånd får återkallas, när hänsyn till Sveriges säkerhet föranleder det. 28 § -------------------------------------------------------------------- Utlänningar, som uppehåller sig Utlänningar som, under tid som inom ett militärt skyddsområde är anges i 24 §, uppehåller sig inom skyldiga att på begäran av den som ett militärt skyddsområde är bevakar ett militärt skyddsområde skyldiga att på begäran av den som visa upp pass eller någon annan bevakar området visa upp pass legitimationshandling och bevis eller någon annan legitimations- om tillstånd att uppehålla sig handling och bevis om inom Föreslagen lydelse Nuvarande lydelse tillstånd att uppehålla sig inom området. området. Denna lag träder i kraft den 1 april 1997. Lagrådets yttrande Utdrag ur protokoll vid sammanträde 1996-05-06 Närvarande: f.d. regeringsrådet Bertil Voss, justitierådet Johan Munck, regeringsrådet Karl-Ingvar Rundqvist. Enligt en lagrådsremiss den 25 april 1996 (Försvarsdepartementet) har regeringen beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Förslaget har inför Lagrådet föredragits av hovrättsassessorn Maj Johansson. Lagrådet lämnar förslaget utan erinran. Försvarsdepartementet Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 15 maj 1996 Närvarande: statsministern Persson, ordförande, och statsråden Peterson, Freivalds, Wallström, Tham, Åsbrink, Andersson, Uusmann, Ulvskog, Sundström, Lindh, Åhnberg, Pagrotsky Föredragande: statsrådet Peterson Regeringen beslutar proposition 1995/96:221 Militära skyddsområden.