Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ökad digitalisering på socialförsäkringsområdet för att motverka bidragsbrott och förebygga felaktiga utbetalningar, Dir. 2024:59
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2024-06-20
Dir. 2024:59
Kommittédirektiv
Ökad digitalisering på socialförsäkringsområdet för att
motverka bidragsbrott och förebygga felaktiga utbetalningar
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2024
Sammanfattning
En särskild utredare ska se över möjligheterna att öka
digitaliseringen på socialförsäkringsområdet med utgångspunkt
i förmånerna sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig
föräldrapenning och bostadsbidrag samt bostadstillägg till
pensionärer. Syftet är dels att motverka bidragsbrott och
felaktiga utbetalningar, dels att kunna ge mer individanpassad
service och effektivisera handläggningen av
socialförsäkringsärenden.
Utredaren ska bl.a.
* analysera och lämna förslag till hur Försäkringskassan och
Pensionsmyndigheten digitalt och med stöd av ny teknik (såsom
AI) kan ta tillvara befintliga interna uppgifter och hämta in
uppgifter digitalt som behövs från andra än den sökande för
att bedöma rätten till och ersättningens storlek vad gäller
förmånerna sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig
föräldrapenning och bostadsbidrag samt bostadstillägg till
pensionärer, med utgångspunkt i de av 2021 års
bidragsbrottsutredning identifierade gemensamma riskerna,
* sammanfatta de möjligheter som identifierats under arbetet
när det gäller att nyttja digitaliseringen inom
socialförsäkringens övriga förmåner och andra förmåner som
administreras av Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2025.
Digitaliseringens möjligheter bör utredas
Regeringen bedömer i budgetpropositionen för 2024 att ca 15–20
miljarder kronor betalas ut felaktigt från välfärdssystemen
varje år. Ungefär 90 procent av det totalt skattade beloppet
uppskattas vara orsakat av att felaktiga uppgifter ligger till
grund för utbetalningarna. Det handlar bl.a. om felaktiga
uppgifter om arbete, inkomst och folkbokföring som sammantaget
uppskattas ha lett till felaktiga utbetalningar om minst 5,5
miljarder kronor under 2021 (prop. 2023/24:1 utg.omr. 2
avsnitt 8.3.1). Ungefär hälften av det felaktigt utbetalda
beloppet har uppskattats bero på avsiktligt felaktiga
underlag. De s.k. omfattningsstudier som bl.a.
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten genomför vart fjärde
år och som syftar till att uppskatta omfattningen av de
felaktiga utbetalningarna från enskilda system visar på att en
avsevärd andel av de felaktiga utbetalningarna som betalas ut
felaktigt från välfärdssystemen varje år kommer från
socialförsäkringssystemet. Försäkringskassan uppskattar i sina
senaste omfattningsstudier att 9,3 miljarder kronor betalades
ut felaktigt från myndigheten under 2021. Pensionsmyndigheten
uppskattar i sina senaste omfattningsstudier för samma år att
myndigheten felaktigt betalade ut 1,3 miljarder kronor.
Angrepp på utbetalande system och undandragande av skatter och
avgifter bedöms fortfarande vara några av de allvarligaste
hoten mot samhället från den organiserade brottsligheten
(rapporten Myndighetsgemensam lägesbild – Organiserad
brottslighet 2021 respektive 2023). Denna brottslighet
riskerar att urholka både tilliten till och systemen i sig
samt hota förtroendet för välfärdssamhället. För att
upprätthålla legitimiteten i välfärdssystemen och för att de
ska uppfattas som trovärdiga och rättvisa är det avgörande att
förmåner och ersättningar endast beviljas den som har rätt
till dem. En förutsättning för detta och för att kunna stävja
angrepp på välfärdssystemen är att det finns korrekta och
tillförlitliga beslutsunderlag.
Många felaktiga utbetalningar orsakas av att den enskilde
oavsiktligt har lämnat felaktiga uppgifter. Det finns en
rättmätig förväntan i samhället på att ett myndighetsbeslut om
rätten till en förmån och ersättningens storlek är korrekt och
tillförlitligt. Det är därför angeläget att myndigheterna har
möjlighet att erbjuda en servicenivå som underlättar för den
enskilde att göra rätt. En ökad service som minskar utrymmet
för den enskilde att själv lämna uppgifter skulle också göra
det svårare att med uppsåt tillskansa sig medel felaktigt.
Utformningen av regelverket inom socialförsäkringsområdet kan
bära på risker som gör det sårbart för bidragsbrott och
felaktiga utbetalningar. Socialförsäkringsbalken trädde i
kraft i januari 2011 men har sin grund i regelverk som
utformades långt innan dess. Information som tidigare lämnades
på papper eller per telefon av den enskilde skickas nu till
övervägande del digitalt. Samhället har dessutom de senaste
åren genomgått stora förändringar bl.a. genom en ökad
rörlighet över Sveriges gränser, vilket har gjort det svårare
för myndigheterna att avgöra om den enskilde är bosatt i
Sverige. En centralisering av ärendehandläggningen har
ytterligare bidragit till att det har blivit svårare att
verifiera uppgifter som den enskilde lämnar. Enskildas
socialförsäkringsärenden innehåller ofta känslig information,
vilket gör det nödvändigt att värna den personliga
integriteten och motverka att information om den enskilde
sprids. Samtidigt har förekomsten av bidragsbrott och
omfattningen av de felaktiga utbetalningarna skapat ett större
behov av kontrollfunktioner.
Den offentliga förvaltningen står till följd av den digitala
utvecklingen inför en rad utmaningar framöver, men även
möjligheter. Den digitala utvecklingen går snabbt och skapar
potential för automatisering, samverkan och nyttjande av
möjligheter med ny teknik såsom artificiell intelligens (AI).
Digitaliseringen erbjuder även potential att uppnå en mer
effektiv administration av socialförsäkringens förmåner. Både
förväntningar från enskilda invånare och Sveriges åtaganden
enligt EU:s digitala agenda ökar dessutom behovet av att
socialförsäkringsmyndigheterna fortsätter att anpassas till
det digitala samhället. Den beslutade digitala agendan
tillsammans med EU:s digitala kompass för 2030 innebär att
medlemsländerna bör nyttja digitaliseringen för att genomföra
ett paradigmskifte för hur medborgare och offentlig
förvaltning interagerar och för att säkerställa
interoperabilitet för alla offentliga tjänster. Målsättningen
är att offentliga onlinetjänster till 2030 ska vara lätta att
använda, effektiva och individanpassade med hög nivå av
säkerhet och skydd för den personliga integriteten. En högre
nivå av anpassad service kan bidra till en minskad risk för
felaktiga utbetalningar som utan avsikt orsakas av den
enskilde.
Uppdraget att möjliggöra för myndigheterna att med stöd av
digitalisering ta tillvara befintliga interna uppgifter och
hämta in uppgifter som behövs som underlag för beslut
2021 års bidragsbrottsutredning anger i betänkandet Ett stärkt
och samlat skydd av välfärdssystemen (SOU 2023:52) att
förmånerna sjukpenning, tillfällig föräldrapenning,
föräldrapenning och bostadsbidrag ingår i den grupp av
identifierade förmåner där stora belopp betalas ut felaktigt
och där andelen misstänkta avsiktliga fel är stort.
Utredningen urskiljer att det i denna grupp finns flera
gemensamma risker för bidragsbrott och felaktiga utbetalningar:
arbete trots förmån,
felaktiga inkomstuppgifter, och
vistelse eller bosättning utomlands.
De främsta orsakerna till bidragsbrott och felaktiga
utbetalningar är att enskilda lämnar oriktiga uppgifter eller
låter bli att anmäla ändrade förhållanden. Förfarandet att den
sökande lämnar uppgifter utan att dessa kan verifieras mot en
tillförlitlig källa utgör en överhängande risk för att beslut
om förmåner från socialförsäkringen fattas utifrån felaktiga
underlag. 2021 års bidragsbrottsutredning bedömer därför att
de beslutande myndigheterna bör ges utökade möjligheter att
från andra myndigheter och aktörer digitalt hämta in de
uppgifter som ligger till grund för beslut om förmåner. På så
sätt kan uppgifterna enkelt kontrolleras och verifieras mot
tillförlitliga källor.
Det är också angeläget att de uppgifter som myndigheterna
begärt in i handläggningssystemen på ett enkelt sätt kan
rättas och uppdateras vid förändrade förhållanden som kan
påverka rätten till en förmån eller ersättningens storlek.
Likaså är det värdefullt om uppgifter som har lämnats till
myndigheten tillvaratas i andra ärenden.
Både från ett brottsförebyggande perspektiv och som en
serviceåtgärd skulle ett förfarande kunna tillämpas där
inhämtade uppgifter och beslutsunderlag i fler fall än i dag
presenteras för den försäkrade att kontrollera och vidimera
t.ex. vid ansökan om en förmån. En sådan ordning skulle minska
nuvarande tids- och resurskrävande manuella kompletteringar
och därmed erbjuda en högre grad av service och effektivitet i
ärendehandläggningen, vilket ligger i den enskildes intresse.
Det skulle dessutom ha potential att minska antalet felaktiga
utbetalningar och återkrav som beror på att den sökande
avsiktligt eller oavsiktligt lämnat felaktiga uppgifter eller
låtit bli att meddela förändringar. Möjligheter och risker med
ett sådant arbetssätt har bl.a. diskuterats av Delegationen
för korrekta utbetalningar i rapporten Digitalisering och AI
för korrekta utbetalningar från välfärdssystemen (s. 54 och
55). Vid utformningen av ett sådant förfarande behöver skyddet
för den personliga integriteten särskilt beaktas.
Myndigheternas möjlighet att hämta in uppgifter digitalt
regleras genom bestämmelser om uppgiftsskyldighet, sekretess
och personuppgiftsbehandling. Inom detta område har det under
2024 införts en ny dataskyddsreglering för socialförsäkringen
med utökade möjligheter till personuppgiftsbehandling för att
bl.a. genomföra kontrollåtgärder och utbyta uppgifter
digitalt. Vidare väntas lagen om uppgiftsskyldighet för att
motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen samt
fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet, som
träder i kraft den 1 juli 2024, underlätta informationsutbytet
mellan berörda myndigheter i syfte att motverka felaktiga
utbetalningar. Regeringen bedömer i förarbetena till lagen att
tillgången till inkomstuppgifter på individnivå i
arbetsgivardeklarationer kommer att öka för flera av aktörerna
som beslutar om ersättningar från välfärdssystemen och
därigenom leda till att felaktiga utbetalningar som beror på
felaktiga uppgifter om inkomst och arbete kommer att minska
(prop. 2023/24:85 s. 74).
Det finns även ett antal pågående utredningar, t.ex.
Utredningen om förbättrade möjligheter till informationsutbyte
mellan myndigheter (Ju 2023:22) och pågående
lagstiftningsarbeten, bl.a. med anledning av förslag som
lämnats av 2021 års bidragsbrottsutredning, som utredaren
behöver förhålla sig till. Vidare pågår arbete med den
europeiska digitala identitetsplånboken (se Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 910/2014 av den 23 juli 2014 om
elektronisk identifiering och betrodda tjänster för
elektroniska transaktioner på den inre marknaden och om
upphävande av direktiv 1999/93/EG, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1183).
Därtill pågår ett flertal initiativ inom
digitaliseringsområdet bl.a. inom arbetet för att motverka
bidragsbrott och felaktiga utbetalningar inom de nämnda
socialförsäkringsförmånerna. I delbetänkandet En utvecklad
arbetsgivardeklaration – åtgärder mot missbruk av
välfärdssystemen (SOU 2023:47) föreslår 2022 års
skatteförfarandeutredning att arbetsgivare i samband med
arbetsgivardeklarationen ska uppge om ersättningen som
redovisas i arbetsgivardeklarationen har påverkats av frånvaro
som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig
föräldrapenning. Dessutom har regeringen i budgetpropositionen
för 2024 aviserat en ambition om att vid beräkning av
bostadsbidrag använda uppgifterna på individnivå i
arbetsgivardeklarationerna (vilka lämnas månatligen) som
inkomstunderlag. Åtgärden bedöms kunna minska förekomsten av
felaktiga utbetalningar, återkrav och skuldsättning inom
bostadsbidrag eftersom bostadsbidrag kommer att lämnas med ett
mer korrekt belopp från början. Det förekommer dock andra
risker för avsiktliga felaktiga utbetalningar inom
bostadsbidrag som inte nödvändigtvis kan identifieras genom
framtida användning av uppgifter på individnivå, såsom den av
2021 års bidragsbrottsutredning identifierade risken att den
försäkrade, utan myndigheternas kännedom, vistas eller är
bosatt utomlands.
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten administrerar ett
stort antal socialförsäkringsförmåner och andra förmåner.
Utredaren ska dock göra sin analys av möjligheterna till ökad
digitalisering på socialförsäkringsområdet med utgångspunkt i
förmånerna sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig
föräldrapenning och bostadsbidrag samt bostadstillägg till
pensionärer. Dessa förmåner har av 2021 års
bidragsbrottsutredning identifieras som förmåner där stora
belopp betalas ut felaktigt och där andelen misstänkta
avsiktliga fel är stort. Samma bild framkommer också i de
senaste omfattningsstudierna av felaktiga utbetalningar som
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten genomfört.
Sammanfattningsvis finns det, i syfte att motverka
bidragsbrott och felaktiga utbetalningar och för att kunna
erbjuda en hög grad av service och effektivitet i
ärendehandläggningen, anledning att se över hur uppgifter som
behövs för underlag till beslut kan hämtas in, tillvaratas och
kontrolleras mot tillförlitliga källor. Ambitionen ska vara
att undvika risker för att handläggningstiderna förlängs.
Utredaren ska därför
* identifiera hinder i nuvarande regelverk som innebär att
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten inte digitalt kan ta
tillvara befintliga interna uppgifter eller hämta in uppgifter
digitalt som behövs från andra än den sökande för att bedöma
rätten till en socialförsäkringsförmån och ersättningens
storlek,
* analysera och lämna förslag till hur myndigheterna digitalt
och med stöd av ny teknik (såsom AI) kan ta tillvara
befintliga interna uppgifter och hämta in uppgifter digitalt
som behövs från andra än den sökande för att bedöma rätten
till ersättning och ersättningens storlek i fråga om
förmånerna sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig
föräldrapenning och bostadsbidrag samt bostadstillägg till
pensionärer, med utgångspunkt i de av 2021 års
bidragsbrottsutredning identifierade gemensamma riskerna,
* analysera och lämna förslag till hur myndigheterna kan
kontrollera och kvalitetssäkra uppgifter som lämnats av den
sökande eller inhämtats från andra aktörer,
* i sina förslag beakta hur den kommande europeiska digitala
identitetsplånboken, med attesterade attributintyg, kan
användas för att säkerställa att uppgifter som lämnats av den
sökande är korrekta,
* analysera lämnade förslag i förhållande till
förvaltningsrättsliga principer och regelverk, regelverk om
offentlighet och sekretess och dataskydd, och
* lämna nödvändiga författningsförslag som dock inte får
medföra att de grundläggande förutsättningarna för rätten till
en förmån ändras.
Utredaren ska använda sig av analysmodellen crime proofing som
är ett sätt att förebygga fel och brott mot välfärdssystemen.
Modellen går ut på att riskanalysera regelverk eller andra
system som styr t.ex. gynnande beslut, tillstånd, avtal eller
utbetalningar. Denna systematiska analys är ett stöd i att ta
fram förslag för ändringar av regler som antingen minskar
möjligheterna till brott eller stärker möjligheterna till
kontroll.
Uppdraget att ta tillvara identifierade lärdomar kring
nyttjande av digitaliseringen inom socialförsäkringen
Det är angeläget att de myndigheter som administrerar
socialförsäkringen ges förutsättningar att förena service till
enskilda med effektiva kontrollfunktioner som förhindrar
bidragsbrott och felaktiga utbetalningar. 2021 års
bidragsbrottsutredning gör antagandet att förmåner som
innehåller liknande villkor delar samma förhöjda risk för att
förmåner beviljas och ersättning betalas ut felaktigt. I syfte
att motverka bidragsbrott och felaktiga utbetalningar, och för
att möjliggöra individanpassad service och effektivisering
inom hela socialförsäkringen, är det därför viktigt att
lärdomar från analysen av förmånerna sjukpenning,
föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och bostadsbidrag
samt bostadstillägg till pensionärer tillvaratas även inom
andra förmåner som Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten
administrerar.
Utredaren ska därför
* sammanfatta de digitaliseringsmöjligheter inom
socialförsäkringen och andra förmåner som Försäkringskassan
och Pensionsmyndigheten administrerar som identifierats under
arbetet, och
* förmedla eventuella risker med ökad digitalisering,
automatisering och användning av AI inom socialförsäkringen
som bör beaktas vid framtida framtagande av förslag.
Konsekvensbeskrivningar
De förslag utredaren lämnar ska ha sin grund i en
konsekvensutredning i enlighet med förordningen (2024:183) om
konsekvensutredningar. Som en del av konsekvensutredningen ska
utredaren redovisa de konsekvenser som de lämnade förslagen
bedöms få för enskilda, bl.a. i fråga om den personliga
integriteten. En integritetsanalys ska göras som beaktar
behovet av skydd för den personliga integriteten. Utredaren
ska vidare bedöma de konsekvenser som de lämnade förslagen
bedöms få för de berörda statliga myndigheterna samt för
brottsbekämpningen när det gäller statliga ersättningar och
förmåner som omfattas av bidragsbrottslagen (2007:612). Även
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet ska redovisas. Vidare ska kvantifierade effekter av
bidragsbrott och felaktiga utbetalningar till följd av
utredningens förslag redovisas. Dessutom ska de konsekvenser
som utredningens förslag bedöms få för handläggningstiderna
redovisas.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Vid genomförandet av uppdraget ska utredaren inhämta
synpunkter från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten,
Ekonomistyrningsverket och Myndigheten för digital förvaltning
samt andra relevanta aktörer. Utredaren ska hålla sig
informerad om och beakta relevant arbete som pågår inom
Regeringskansliet, utredningsväsendet och regeringsuppdrag
till myndigheter.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2025.
(Socialdepartementet)