Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förbättring och förenkling av samverkan mellan myndigheter och andra aktörer för ett effektivt arbete för djur- och folkhälsa, Dir. 2024:45
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Beslut: 2024-05-08
Dir. 2024:45
Kommittédirektiv
Förbättring och förenkling av samverkan mellan myndigheter och
andra aktörer för ett effektivt arbete för djur- och folkhälsa
Beslut vid regeringssammanträde den 8 maj 2024
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå hur informationsutbyte och
annan samverkan mellan myndigheter och andra aktörer kan
förbättras i syfte att förenkla och effektivisera det
förebyggande djurhälsoarbetet samt arbetet mot djursjukdomar
och sjukdomar som smittar mellan djur och människa (zoonoser).
Utredaren ska bl.a.
* analysera hur berörda myndigheter ska kunna utbyta
nödvändiga uppgifter för en effektiv och ändamålsenlig
övervakning och bekämpning av djursjukdomar och zoonoser samt
offentlig kontroll, samtidigt som skyddet för enskildas
integritet och uppgifter om enskildas personliga och
ekonomiska förhållanden säkerställs,
* föreslå eventuella åtgärder för att i övrigt förbättra
förutsättningarna för myndigheterna att effektivt förebygga
och bekämpa zoonoser i samverkande processer samt bedöma om
det finns behov av att förtydliga något i de uppgifter som
myndigheterna har i dag,
* analysera hur berörda aktörer på ett lämpligt sätt ska kunna
få de uppgifter som de behöver ur Statens jordbruksverks
djurregister och djurdatabaser, samtidigt som skyddet för
enskildas integritet och uppgifter om enskildas affärs- och
driftsförhållanden värnas, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2025.
Uppdraget att föreslå lämpliga åtgärder för ett mer effektivt
arbete mot djursjukdomar och zoonoser
Statens jordbruksverk (Jordbruksverket), Statens
veterinärmedicinska anstalt (SVA), Livsmedelsverket,
Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har i skrivelsen
Överföring av uppgifter mellan myndigheter vid övervakning och
bekämpning av djursjukdomar och sjukdomar som smittar mellan
djur och människa (2014) identifierat vissa hinder i
lagstiftningen för en effektiv samverkan mellan myndigheterna
vid övervakning och bekämpning av djursjukdomar och zoonoser.
Myndigheterna har tillgång till olika uppgifter som rör
djursjukdomar och zoonoser. Ingen myndighet har dock tillgång
till all information, vilket gör det svårt för myndigheterna
att få en helhetsbild av smittläget. En stor del av de
uppgifter som behövs för en samordnad och effektiv
sjukdomsövervakning är föremål för sekretess enligt olika
bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Sekretessen försvårar vissa uppdrag som myndigheterna har,
både enligt EU-rätten (se bl. a. Europaparlamentets och rådets
direktiv 2003/99/EG av den 17 november 2003 om övervakning av
zoonoser och zoonotiska smittämnen, om ändring av rådets
beslut 90/424/EEG och om upphävande av rådets direktiv
92/117/EEG) och nationell rätt, t.ex. myndighetsinstruktioner.
Myndigheterna ser ett behov både av författningsändringar som
möjliggör utlämnande av uppgifter sinsemellan och av ett
motsvarande sekretesskydd för uppgifterna hos de mottagande
myndigheterna. De typer av uppgifter som kan behöva utbytas är
bl.a. uppgifter om smitta hos djur och människor, smittämnen,
djurslag, djurhållare samt beslut och andra åtgärder av
myndigheter. Det går inte alltid att avidentifiera de
uppgifter som ska användas för smittspårning och
utbrottsbekämpning. I vissa fall kan det dock vara
tillräckligt att anonymiserade uppgifter lämnas ut, vilket
minskar det potentiella integritetsintrånget.
Frågan om delning av uppgifter mellan ansvariga myndigheter
för djur- och folkhälsa förs fram också i Jordbruksverkets och
SVA:s rapport Regeringsuppdrag om nya zoonoser (2022:3).
Myndigheterna bedömer i rapporten att det behövs en översyn av
tillgängliga system för att dela information mellan
myndigheterna och de rutiner och processer som myndigheterna
har för informationsdelning, både i förebyggande syfte och för
att hantera utbrott av zoonoser. De ser också ett behov av att
se över vilka sekretessregler som gäller för olika myndigheter
och om reglerna hindrar en effektiv informationsdelning.
I rapporten bedömer Jordbruksverket och SVA också att det
finns vissa brister i myndigheternas samverkan i
smittskyddsarbetet. Bristerna gäller samverkan mellan
djursidan och humansidan i hanteringen av zoonoser, vid
förebyggande smittskyddsarbete och vid hantering av utbrott.
Dessutom identifierar Jordbruksverket och SVA ett behov av
klarlagda rutiner och arbetssätt samt tydliga uppdrag, det
senare framför allt för länsstyrelser och kommuner.
De senaste årens utbrott av zoonoser, t.ex. fågelinfluensa,
salmonella, campylobakter och SARS-CoV-2, med spridning av
smittämnen hos både människor och djur, visar på ett stort
behov av ett effektivt samarbete mellan myndigheter på djur-
och humansidan för att förebygga och bekämpa zoonoser. För att
säkerställa ett ändamålsenligt arbetssätt behöver
myndigheternas förutsättningar för samverkan analyseras och
eventuella hinder för informationsutbyte identifieras och
åtgärdas.
Ett utökat informationsutbyte ställer samtidigt större krav på
skydd av känslig information, t.ex. om sjukdomsfall hos
människor. Det är angeläget att ett sådant skydd för uppgifter
om enskildas personliga och ekonomiska förhållanden
säkerställs.
Utredaren ska därför
* analysera Jordbruksverkets, SVA:s, Livsmedelsverkets,
Folkhälsomyndighetens, länsstyrelsernas, kommunernas och andra
berörda myndigheters ansvarsområden och uppgifter i
smittskyddsarbetet mot djursjukdomar och zoonoser, både
förebyggande och vid utbrott,
* bedöma om det finns behov av att justera eller förtydliga
något i de uppgifter som myndigheterna har i dag när det
gäller förebyggande och bekämpning av djursjukdomar och
zoonoser,
* kartlägga vilka databaser och register med uppgifter av
betydelse för smittskyddsarbetet när det gäller djur och
zoonoser som finns hos olika myndigheter,
analysera vilka uppgifter som behöver kunna lämnas ut till
andra myndigheter för ett effektivt smittskyddsarbete,
* bedöma formerna för utlämnandet av uppgifter,
* bedöma i vilken utsträckning uppgifterna som behöver delas
med andra myndigheter omfattas av befintliga bestämmelser om
sekretess,
* analysera om det finns behov av sekretessbrytande
bestämmelser eller bestämmelser om undantag från sekretess för
att uppgifterna ska kunna lämnas ut från myndigheter till
andra myndigheter,
* analysera om det finns behov av ytterligare bestämmelser om
sekretess hos de myndigheter som tar emot uppgifterna eller om
befintliga bestämmelser är tillräckliga,
* särskilt beakta behovet av skydd av känsliga personuppgifter
eller uppgifter som innebär särskilda integritetsrisker,
bedöma om det finns behov av ytterligare bestämmelser om
behandling av personuppgifter i registren och databaserna och
i samband med utlämnande av uppgifter,
lämna nödvändiga författningsförslag, och
vid behov föreslå åtgärder för att i övrigt förbättra
förutsättningarna för myndigheterna att på ett samordnat och
effektivt sätt förebygga och bekämpa djursjukdomar och
zoonoser i samverkande rutiner, system och processer.
Uppdraget att föreslå de författningsändringar som behövs för
att Jordbruksverket ska kunna lämna ut uppgifter ur
djurregister och djurdatabaser till olika aktörer
EU-rättsliga krav på register och databaser
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 av den
9 mars 2016 om överförbara djursjukdomar och om ändring och
upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa
(”djurhälsolag”), härefter EU:s djurhälsoförordning, tillämpas
från och med den 21 april 2021. Enligt artikel 101 i EU:s
djurhälsoförordning är behörig myndighet skyldig att upprätta
och regelbundet uppdatera ett register över anläggningar och
aktörer för djurhållning med landlevande djur eller för
insamling, produktion, bearbetning och lagring av
avelsmaterial från landlevande djur som omfattas av krav på
registrering eller godkännande enligt förordningen. Enligt
artikel 185 ska den behöriga myndigheten också föra register
och uppdatera register över vattenbruksanläggningar och
livsmedelsanläggningar för sjukdomskontroll av vattenlevande
djur som omfattas av krav på registrering eller godkännande.
Vidare är medlemsstaterna, enligt artikel 109 i EU:s
djurhälsoförordning, skyldiga att upprätta och underhålla en
databas över vissa hållna landlevande djur.
Bestämmelser om vilka uppgifter som ska finnas i de olika
registren finns i delegerade förordningar meddelade med stöd
av EU:s djurhälsoförordning.
Jordbruksverket är utsett att utföra de uppgifter som behörig
myndighet har enligt artiklarna 101 och 185 i EU:s
djurhälsoförordning och ska också utföra de uppgifter som en
medlemsstat har enligt artikel 109 (se 10 och 11 a §§
förordningen [2006:815] om provtagning på djur, m.m.).
Det finns också bestämmelser om registrering och
uppgiftsskyldighet i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2017/625 av den 15 mars 2017 om offentlig kontroll och
annan offentlig verksamhet för att säkerställa tillämpningen
av livsmedels- och foderlagstiftningen och av bestämmelser om
djurs hälsa och djurskydd, växtskydd och växtskyddsmedel samt
om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG)
nr 999/2001, (EG) nr 396/2005, (EG) nr 1069/2009, (EG) nr
1107/2009, (EU) nr 1151/2012, (EU) nr 652/2014, (EU) 2016/429
och (EU) 2016/2031, rådets förordningar (EG) nr 1/2005 och
(EG) nr 1099/2009 och rådets direktiv 98/58/EG, 1999/74/EG,
2007/43/EG, 2008/119/EG och 2008/120/EG och om upphävande av
Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 854/2004
och (EG) nr 882/2004, rådets direktiv 89/608/EEG, 89/662/EEG,
90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG och 97/78/EG samt
rådets beslut 92/438/EEG (förordningen om offentlig kontroll).
Enligt artikel 10.2 i den EU-förordningen ska de behöriga
myndigheterna, utan att de påverkar bestämmelserna om
befintliga förteckningar eller register, upprätta en
förteckning över aktörer och hålla den uppdaterad. Om det
redan finns en sådan förteckning för andra ändamål kan den
också användas för tillämpningen av förordningen om offentlig
kontroll.
Jordbruksverket för, i enlighet med de EU-rättsliga
bestämmelserna, flera djurregister, exempelvis
anläggningsregistret (PLATS), nötkreatursregistret (CDB),
förflyttningsregister för får och getter samt grisar (DHAND),
centrala hästdatabasen (CHR), slaktregistret (SLAKT), register
över djuridentiteter för nötkreatur, får, getter och grisar
(BEST) och vattenbruksregistret (CVR). Det finns även register
över bl.a. andra foderföretagare än sådana som är
primärproducenter, t.ex. foderfabriker, samt verksamheter som
hanterar animaliska biprodukter. Det är dock endast den
centrala hästdatabasen som är reglerad i det nuvarande
regelverket för djurhälsa, se 9 a–9 e §§ förordningen om
provtagning på djur, m.m. När det gäller vattenbruksregistret
finns en författningsreglerad uppgiftsskyldighet mellan
Jordbruksverket och länsstyrelserna, se 5 kap. 1 h och 1 i §§
förordningen (1994:1716) om fisket, vattenbruket och
fiskerinäringen. I övrigt saknas reglering om registren och
databaserna i lag eller förordning, t.ex. när det gäller
frågor om direktåtkomst och sekretess.
Bestämmelser om sekretess och dataskydd
Uppgifter i djurregistren och djurdatabaserna kan omfattas av
sekretess bl.a. enligt 30 kap. 23 § offentlighets- och
sekretesslagen och 9 § offentlighets- och
sekretessförordningen (2009:641). Sekretess kan enligt dessa
bestämmelser gälla för uppgifter om enskildas affärs- och
driftförhållanden, t.ex. om antalet djur i en besättning, om
det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.
För att uppgifter som omfattas av sekretess ska kunna lämnas
ut till andra myndigheter eller enskilda krävs att det finns
en sekretessbrytande bestämmelse som kan tillämpas.
Djurregistren och databaserna innehåller också personuppgifter
kopplade till djurhållare, som namn och kontaktuppgifter. När
personuppgifter t.ex. lämnas ut elektroniskt innebär detta en
behandling av personuppgifter enligt Europaparlamentets och
rådet förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd
för fysiska personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och
om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän
dataskyddförordning), härefter EU:s dataskyddsförordning. I
svensk rätt kompletteras EU:s dataskyddsförordning av bl.a.
lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s
dataskyddsförordning (dataskyddslagen) och förordningen
(2018:219) med kompletterande bestämmelser till EU:s
dataskyddsförordning. Även de krav som finns i bestämmelserna
om dataskydd måste därmed beaktas vid behandling av
personuppgifter i Jordbruksverkets djurregister och databaser.
Djurhållare, myndigheter, slakterier, privata företag och
djurhälsoorganisationer får i dag uppgifter från
Jordbruksverkets olika register över djur och anläggningar som
håller djur, huvudsakligen genom manuell utlämning av filer.
De aktörer som i dag får ut uppgifter ur registren använder
dem för olika ändamål, och Jordbruksverket upprättar normalt
avtal med de privata parter som regelbundet begär ut uppgifter
i syfte att säkerställa att de får tillgång till rätt
information i rätt omfattning och att de har samtycke till
utlämnandet från sina kunder. Mottagande aktörer förbinder sig
också genom avtalen att inte röja eller på annat sätt utnyttja
uppgifterna för andra ändamål än de som framgår av avtalen.
Behovet av kompletterande bestämmelser
I en hemställan från 2020 (LI2023/00369) redovisar
Jordbruksverket de aktörer som har behov av uppgifter från och
direktåtkomst till registren och databaserna för att kunna
utföra de uppgifter som de är skyldiga att utföra. De aktörer
som nämns är SVA, Livsmedelsverket, länsstyrelser och kommuner
som bedriver offentlig kontroll, slakterier samt vissa
organisationer för avel och djurhälsa som har fått rätt att
anordna kontroll enligt 3 § 2 lagen (2006:807) om kontroll av
husdjur, m.m. Jordbruksverket lämnar också förslag på de
författningsändringar som myndigheten bedömer behövs från
sekretess- och dataskyddssynpunkt.
Det är angeläget att de myndigheter och andra aktörer som har
behov av uppgifter ur Jordbruksverkets djurregister och
djurdatabaser kan få del av sådana uppgifter på ett
ändamålsenligt sätt. En sådan informationsöverföring är
nödvändig för att skyldigheter enligt såväl EU-rätt som
nationell rätt ska kunna fullgöras, men också för att
upprätthålla ett gott smittskydd och en god djurhälsa,
folkhälsa och livsmedelssäkerhet i Sverige. Samtidigt bör
hänsyn tas till behovet av skydd för enskildas integritet och
uppgifter om enskildas affärs- och driftsförhållanden.
Utredaren ska därför
* identifiera vilka aktörer som behöver uppgifter i
Jordbruksverkets djurregister och djurdatabaser i sin
verksamhet,
* bedöma i vilken utsträckning uppgifterna i registren och
databaserna omfattas av befintliga bestämmelser om sekretess,
* analysera om det finns behov av sekretessbrytande
bestämmelser eller bestämmelser om undantag från sekretess för
att uppgifterna ska kunna lämnas ut av Jordbruksverket,
* analysera och bedöma formerna för utlämnandet av uppgifter,
* analysera om det finns behov av ytterligare bestämmelser om
sekretess eller tystnadsplikt för att de uppgifter som lämnas
ut ska ha ett ändamålsenligt skydd hos de aktörer som tar emot
uppgifterna eller om befintliga bestämmelser är tillräckliga,
* bedöma om det finns behov av ytterligare bestämmelser om
behandling av personuppgifter i registren och databaserna och
i samband med utlämnande av uppgifter ur registren, och
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska särskilt analysera och bedöma förslagens
konsekvenser för de enskilda som kan bli föremål för att
tidigare sekretessbelagda uppgifter delas mellan myndigheter
och i vissa fall andra aktörer samt vilka konsekvenser de
förslag som lämnas har för den personliga integriteten.
Utredaren ska också analysera och bedöma konsekvenserna för
berörda myndigheter. Utgångspunkten är att utredarens förslag
ska innebära oförändrade eller minskade kostnader för staten
inom området.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i den utsträckning det behövs inhämta synpunkter
och upplysningar från berörda myndigheter och organisationer,
särskilt Jordbruksverket, Livsmedelsverket, SVA,
Folkhälsomyndigheten, E-hälsomyndigheten, Sametinget,
länsstyrelserna, kommunerna och branschorganisationer samt
övriga berörda myndigheter som ingår i det
myndighetsgemensamma forumet zoonosrådet.
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant
arbete som pågår inom Regeringskansliet, kommittéväsendet och
EU. Vid behov ska information om erfarenheter hämtas från
andra länder.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2025.
(Landsbygds- och infrastrukturdepartementet)