Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Samhall Aktiebolags uppdrag, verksamhet och förutsättningar, Dir. 2024:4
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 2024-01-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 januari 2024
Sammanfattning
En särskild utredare ska göra en översyn av Samhalls uppdrag,
verksamhet och förutsättningar. Syftet med översynen är att
säkerställa att verksamheten når rätt individer och utformas på
ett sätt som ger dessa individer bästa möjliga stöd.
Utredaren ska bl.a.
• kartlägga Samhalls målgrupp i fråga om storlek och
sammansättning och analysera målgruppens stödbehov,
• analysera om Samhalls verksamhet erbjuder meningsfulla och
utvecklande arbeten för målgruppen,
• analysera de processer hos Arbetsförmedlingen och Samhall som
leder fram till urval, anvisning och anställning,
• analysera om det finns behov av ytterligare stödinsatser för
individen före, vid sidan av, eller som en del av en anställning
hos Samhall, och om idéburna aktörer kan spela en större roll i
detta avseende,
• analysera om transparensen för och kontrollen av hur Samhall
använder den statliga merkostnadsersättningen kan utvecklas,
• vid behov lämna förslag till förändringar av statens samlade
styrning av Samhalls verksamhet, inklusive nödvändiga
författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 24 mars 2025.
Samhalls uppdrag
Samhall Aktiebolag är ett av staten helägt bolag som i sin
nuvarande form bildades 1992 (prop. 1991/92:91 om ombildning av
Samhall till aktiebolag, m.m.). Samhall har ett s.k.
samhällsuppdrag som innebär att bolagets uppgift är att skapa
meningsfulla och utvecklande arbeten åt personer med
funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga där
behoven finns. Samhalls verksamhet ska enligt ägaranvisningen
anpassas till de förutsättningar som personer med
funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga har.
Verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer och på
marknadens villkor, varvid ska iakttas att övrigt näringsliv
inte utsätts för osund konkurrens.
Statens samlade styrning av Samhalls verksamhet innefattar bl.a.
bolagsordning och ägaranvisning, de författningar och beslut som
styr anvisningar till anställning hos Samhall och den
finansiella styrning som sker i form av den s.k.
merkostnadsersättningen från staten.
I Samhalls ägaranvisning fastställer regeringen ett antal mål
för Samhall. Bland dessa ingår att bolaget årligen ska erbjuda
ett visst antal lönetimmar inom ramen för skyddat arbete
respektive lönebidrag för utveckling. Samhall har också mål för
bl.a. hur stor andel av de personer med funktionsnedsättning som
anställs som ska tillhöra vissa prioriterade grupper, samt hur
många av de anställda som årligen ska övergå till arbete på den
reguljära arbetsmarknaden.
För uppdraget erhåller Samhall statlig ersättning. Villkoren för
den statliga ersättningen framgår av förordningen (2018:1528) om
statlig ersättning till Samhall Aktiebolag för en tjänst av
allmänt ekonomiskt intresse. Där framgår att ersättningen för
uppdraget inte får överstiga de merkostnader Samhall har jämfört
med om verksamheten skulle ha bedrivits utan krav på att
anställa personal med funktionsnedsättning som medför nedsatt
arbetsförmåga, samt vilka kostnader som är att betrakta som
merkostnader. Förordningen tillkom bl.a. mot bakgrund av
Sveriges åtaganden enligt kommissionens beslut den 6 december
2017 och den 6 april 2018 i ärende SA.38469. Syftet med
regelverket är att säkerställa att Samhall inte får mer
ersättning än vad som krävs för att täcka nettokostnaderna för
att fullgöra skyldigheterna i samband med tillhandahållandet av
den allmännyttiga tjänsten, inklusive en rimlig vinst.
Det är Arbetsförmedlingen som anvisar personer med
funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga till
anställning hos Samhall. Av förordningen (2017:462) om särskilda
insatser för personer med funktionsnedsättning som medför
nedsatt arbetsförmåga framgår att Arbetsförmedlingen får besluta
om skyddat arbete hos Samhall för en person vars arbetsförmåga
är så nedsatt till följd av en funktionsnedsättning att personen
inte kan få något annat arbete och vars behov inte kan
tillgodoses genom andra insatser.
Syftet med en översyn
Samhall fyller en viktig funktion på arbetsmarknaden genom att
möjliggöra en meningsfull, utvecklande och trygg anställning för
personer med funktionsnedsättning som inte kan få det hos andra
arbetsgivare eller genom andra insatser. Sedan Samhall
ombildades till aktiebolag har det dock skett förändringar i
fråga om såväl bolagets verksamhet och förutsättningar som
målgruppens behov och sammansättning. Flera granskningar har
också visat på brister. Bland annat menar Riksrevisionen i sin
granskningsrapport Samhalls samhällsuppdrag – styrning och
organisation i behov av förändring (RiR 2023:14) att såväl
regeringens styrning som Samhalls styrning och organisation i
alltför hög grad har prioriterat affärsmässig utveckling framför
utveckling av de anställdas arbetsförmåga. Både Statskontoret
och Riksrevisionen har också pekat på brister vad gäller
processerna för urval och matchning av individer inför
anställning hos Samhall (Statskontorets rapport En analys av
processen och förutsättningarna för anställningar hos Samhall AB
[2017:7] och RiR 2023:14).
Översynen syftar till att säkerställa att verksamheten dels når
rätt individer, dels utformas på ett sätt som ger dessa
individer bästa möjliga stöd. Det är endast om båda dessa
förutsättningar är uppfyllda som Samhall fyller ett mervärde i
förhållande till andra arbetsmarknadspolitiska insatser. Det är
också endast då som det är motiverat för Samhall att som
statligt bolag konkurrera med det privata näringslivet.
Uppdraget att kartlägga Samhalls målgrupp och analysera
målgruppens stödbehov
Ett grundläggande syfte med att inrätta Samhall var att
verksamheten skulle rikta sig till personer som inte kan få en
anställning på den reguljära arbetsmarknaden. Som tidigare har
nämnts är målgruppen för skyddat arbete hos Samhall därför
personer vars arbetsförmåga är så nedsatt till följd av en
funktionsnedsättning att personen inte kan få något annat arbete
och vars behov inte kan tillgodoses genom andra insatser. Det
bör gälla även i fortsättningen.
Under de drygt 30 år som har gått sedan Samhall ombildades till
aktiebolag har det skett förändringar i fråga om målgruppens
sammansättning och behov. När det gäller de individer som
anvisas till en anställning hos Samhall har såväl Statskontoret
(2017:7) som Riksrevisionen (RiR 2023:14) visat att förekomsten
av olika typer av funktionsnedsättningar har förändrats.
Exempelvis har rörelsenedsättningar blivit mindre vanliga bland
de personer som anvisas, medan bl.a. kognitiva
funktionsnedsättningar i stället har blivit vanligare. Enligt
Riksrevisionen finns också flera indikationer på att de som
anvisas till Samhall i dag kräver mer stöd än tidigare. Som
exempel på detta pekar Riksrevisionen på att den andel av de
anvisade som tillhör s.k. prioriterade grupper är betydligt
högre än vad ägaranvisningen anger, att många som anvisas till
Samhall har svaga kunskaper i svenska och att det inom
organisationen finns ökade problem med hot och våld.
Den typ av förändringar som Statskontoret och Riksrevisionen
visar på skulle kunna bero på att sammansättningen av personer
med funktionsnedsättning som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen
har förändrats, eller att deras förutsättningar och stödbehov
har förändrats, men det skulle också kunna bero på t.ex. ett
förändrat urval till anställningar hos Samhall. Beroende på vad
som är orsaken till förändringarna kan detta i sin tur ha
betydelse för om, och i så fall hur, styrningen av Samhall
behöver förändras.
Det är också möjligt att det bland övriga inskrivna hos
Arbetsförmedlingen finns personer med funktionsnedsättning som
inte kan få annat arbete än en anställning hos Samhall.
Exempelvis visade Arbetsförmedlingen i en rapport i februari
2023 att personer med funktionsnedsättning är överrepresenterade
bland personer med mycket långa arbetslöshetstider. Bland
individer som sammantaget hade varit inskrivna i jobb- och
utvecklingsgarantin, jobbgarantin för ungdomar och
etableringsprogrammet i mer än åtta år hade över 40 procent en
funktionsnedsättning (A2023/00275).
Utredaren ska därför
• kartlägga målgruppens storlek och sammansättning och analysera
dess stödbehov.
Uppdraget att analysera Samhalls verksamhet och den samlade
styrningen
De arbetstillfällen som Samhall skapar för de personer som
anvisas till anställning hos bolaget ska vara meningsfulla och
utvecklande. Av den proposition som låg till grund för den
nuvarande ordningen följer att meningsfullt arbete innebär att
Samhall ska producera varor och tjänster som efterfrågas på en
allmän marknad. Enligt propositionen ska arbetet därmed inte
bestå av terapibetonade sysslor eller arbetsuppgifter som
huvudsakligen syftar till rehabilitering eller arbetsträning.
Med utvecklande arbete avses bl.a. att arbetsmiljö,
arbetsorganisation och arbetsförhållandena i övrigt ska svara
mot arbetstagarnas behov av anpassade förhållanden och i vissa
fall särskilt stöd i arbetet. Bland annat poängterades vikten av
ett differentierat utbud av arbetsuppgifter, både utifrån
arbetstagarnas skilda förutsättningar och utifrån möjligheten
att erbjuda utveckling i arbetet (prop. 1991/92:91 s. 26–27).
Samhalls verksamhet har över tid genomgått stora förändringar.
En påtaglig förändring är att tyngdpunkten i verksamheten har
förflyttats från industriproduktion i bolagets egna verkstäder
till att i dag domineras av tjänsteproduktion, till stor del i
kundernas lokaler. Samhall är i dag bl.a. en betydande aktör
inom lokalvård. Bolaget säljer även tjänster inom t.ex. tvätt-
och textilservice, fastighetstjänster och servicetjänster inom
kontor, butiker och omsorg. Därutöver har bolaget de senaste
åren investerat en del i industriproduktion, men denna står
numera för en mindre del av såväl omsättning som
personalkostnader.
Ett ökat inslag av tjänsteproduktion sågs i samband med
bolagiseringen som något positivt och eftersträvansvärt, jämfört
med den dåvarande dominansen av industriproduktion. Ett ökat
inslag av tjänsteproduktion förutsågs kunna bidra till ökad
variation av arbetsuppgifter inom bolaget, utifrån målgruppens
varierande behov och förutsättningar. Ett ökat inslag av
tjänsteproduktion ansågs även öka möjligheterna att sprida
arbetstillfällena inom landet, eftersom tjänsteproduktion som
regel inte kräver lika omfattande investeringar i lokaler,
maskiner och annan utrustning, jämfört med varuproduktion (prop.
1991/92:91 s. 27–28).
Tjänsteproduktionen har över tid gått från att vara ett önskvärt
komplement till att bli den dominerande verksamheten. Enligt
Statskontoret (2017:7) kan förändringen till stor del förklaras
av dels en generell utveckling av svensk ekonomi, där
industriproduktionen har blivit mer utsatt för låglönekonkurrens
och tjänstesektorn har ökat i ekonomisk betydelse, dels att
bolaget har behövt uppnå ekonomisk tillväxt för att uppnå
regeringens ekonomiska mål och täcka årliga ökningar av
lönekostnader. Enligt Statskontoret har förändringarna påverkat
vilka som anvisas till anställning inom Samhall. Statskontoret
menar bl.a. att Samhall har vuxit inom branscher där de krav som
ställs på medarbetarna är relativt höga och likformiga, medan
industriproduktion med relativt stora möjligheter att anpassa
arbetsuppgifterna har lagts ner. Statskontoret påpekar också att
Samhall har vuxit särskilt mycket inom lokalvård där kraven är
relativt höga på exempelvis fysisk rörlighet och social
kompetens. Även Riksrevisionen (RiR 2023:14) bedömer att Samhall
indirekt har fått inflytande över anvisningarna genom att
bolaget har koncentrerat sina arbetstillfällen till vissa
branscher. Riksrevisionen menar att kraven på arbetsuppgifterna
innebär att Arbetsförmedlingen inte alltid kan anvisa de
individer som myndigheten bedömer är i störst behov av insatsen.
Riksrevisionen riktar i sin granskningsrapport (RiR 2023:14)
kritik mot de prioriteringar som har gjorts inom verksamheten
över tid, och som har lett fram till den verksamhet som Samhall
i dag bedriver. Riksrevisionen menar att såväl regeringens
styrning som Samhalls styrning och organisation i alltför hög
grad har prioriterat affärsmässig utveckling framför utveckling
av de anställdas arbetsförmåga. Riksrevisionen bedömer bl.a. att
staten som ägare inte har gett Samhall stabila finansiella
förutsättningar och att Samhall därigenom har tvingats till
kostnadsbesparingar som har begränsat möjligheten för Samhall
att leva upp till samhällsuppdragets alla delar, framför allt
möjligheterna att utveckla och stödja de anställda genom arbete.
Riksrevisionen beskriver också att såväl chefstäthet som stöd-
och specialistfunktioner har minskat mycket kraftigt över tid.
Enligt Riksrevisionen har det totala antalet tjänstemän som är
anställda hos Samhall minskat från 5 500 på 1980-talet till 1
400 i dag, med ungefär lika många anställda i skyddat arbete.
Riksrevisionens övergripande slutsats är att Samhall inte
uppfyller hela sitt samhällsuppdrag. Granskningen visar att
Samhall har skapat meningsfulla arbetstillfällen, i betydelsen
att de har varit efterfrågade på en marknad, men brister i att
ge utvecklande arbeten till sina anställda. Enligt
Riksrevisionen har Samhall inte organiserat sin verksamhet på
ett sådant sätt att de arbeten som erbjuds kan sägas vara
utvecklande eller möta de anställdas behov. Samhall har enligt
Riksrevisionen inte lyckats skapa tillräcklig bredd i utbudet av
arbetsuppgifter för att säkerställa skälig anpassning efter de
anställdas behov. Riksrevisionen menar att Samhalls
personalledande chefer har för stora personalgrupper, för många
kunduppdrag och bolaget har heller inte arbetat systematiskt med
att följa upp de anställdas utveckling. Samhall anser för sin
del, i ett yttrande över Riksrevisionens rapport, att
Riksrevisionen kraftigt har förenklat Samhalls möjlighet att
själv styra över bolagets affärsutbud på en konkurrensutsatt
marknad. Samhall menar bl.a. att marknadsförutsättningar och
kostnadsbild sätter gränser för vilken bredd av arbetsuppgifter
som kan uppnås i olika geografier (A2023/01091).
Sammantaget kan det konstateras att det över tid har skett stora
förändringar i den verksamhet som Samhall bedriver jämfört med
hur verksamheten såg ut när bolaget bildades. Dessa förändringar
kan ha påverkat Samhalls möjligheter att skapa meningsfulla och
utvecklande arbeten. Samtidigt är det ofrånkomligt att Samhall
som producent av efterfrågade varor och tjänster behöver följa
den allmänna utvecklingen på marknaden. Det är en förutsättning
för att bolaget alls ska kunna erbjuda sysselsättning för
målgruppen. Ytterligare en faktor som skulle kunna ha betydelse
för Samhalls möjligheter att skapa sådana arbeten framöver är
t.ex. Konkurrensverkets bedömning från 2023 att det är viktigt
att Samhall vidtar kraftfulla åtgärder för att motverka att
prissättningen begränsar konkurrensen (Konkurrensverkets beslut
i ärende 628/2021).
I ljuset av verksamhetens möjligheter att skapa meningsfulla och
utvecklande arbeten och de externa faktorer som verksamheten
behöver förhålla sig till behöver Samhalls uppdrag och statens
samlade styrning ses över för att säkerställa att bolaget får
dels långsiktiga förutsättningar att bedriva en verksamhet som
tillgodoser målgruppens behov, dels vägledning i de långsiktiga
vägval som verksamheten ställs inför.
Utredaren ska därför
• analysera om Samhalls verksamhet erbjuder meningsfulla och
utvecklande arbeten för målgruppen samt bolagets förutsättningar
att erbjuda sådana arbeten framöver,
• analysera om statens samlade styrning är ändamålsenlig, med
utgångspunkten att Samhall även i fortsättningen ska vara ett
statligt bolag vars uppdrag ska innefatta produktion av
efterfrågade varor och tjänster,
• vid behov föreslå förändringar av den samlade styrningen,
inklusive nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att analysera om urvalet och matchningen inför
anställning hos Samhall kan förbättras
För att upprätthålla Samhalls mervärde är det viktigt att
anställningarna förbehålls rätt individer, och att det i första
hand är individens behov som är styrande för anställningen. För
att detta ska vara möjligt krävs att urval och matchning inför
anställningar hos Samhall fungerar väl.
Urval, anvisning och anställning
Processen från urval fram till dess att en anställning hos
Samhall kommer till stånd sker i samspel mellan
Arbetsförmedlingen och Samhall. Det är Arbetsförmedlingen som
ansvarar för att bedöma om förutsättningarna för anställning hos
Samhall är uppfyllda i det individuella fallet. Det är också
Arbetsförmedlingen som anvisar individen till en anställning hos
Samhall. Samhall ansvarar exempelvis för information till
individen om vad en anställning hos Samhall innebär. I processen
ingår även trepartssamtal mellan Arbetsförmedlingen, Samhall och
individen.
En grundläggande förutsättning för anställning hos Samhall är
att individen har en funktionsnedsättning som medför nedsatt
arbetsförmåga. För att komma i fråga för skyddat arbete ska
Arbetsförmedlingen därutöver ha gjort bedömningen att individen
inte kan få något annat arbete och inte heller kan få sina behov
tillgodosedda genom någon annan insats, samt att alla andra
relevanta insatser ska ha prövats. Det är enligt regelverket
centralt att samtliga dessa förutsättningar är uppfyllda i det
individuella fallet innan en anvisning kan bli aktuell.
Därutöver ska enligt Arbetsförmedlingens regleringsbrev också
minst 50 procent av de individer som anvisas till skyddat arbete
hos Samhall tillhöra vissa prioriterade grupper, som
Arbetsförmedlingen och Samhall gemensamt har definierat. För att
en anvisning till skyddat arbete ska få göras krävs enligt
förordning också bl.a. att arbetet är lämpligt utformat efter
personens behov och kan bidra till att den anställde utvecklas
eller förbättrar sin arbetsförmåga.
Anvisningarna har tidigare delvis följt lokala rutiner och
arbetssätt. Det har varit svårt för Arbetsförmedlingen att
löpande följa upp att kriterierna har varit uppfyllda i det
individuella fallet och därmed också svårt att följa upp om
individen verkligen har tillhört målgruppen. Arbetsförmedlingen
har under det senaste året infört en mer enhetlig,
systematiserad och uppföljningsbar handläggningsprocess för
anvisningar till Samhall (A2023/00926).
Riksrevisionen (RiR 2023:14) konstaterar samtidigt att
Arbetsförmedlingen som myndighet på senare år har genomgått
andra stora förändringar i sitt arbetssätt och sin organisation.
Riksrevisionen pekar bl.a. på att arbetsmarknadspolitiska
insatser i högre utsträckning utförs av andra aktörer än
Arbetsförmedlingen, att Arbetsförmedlingen har infört ett nytt
digitalt ärendebaserat arbetssätt och att de arbetssökandes
kontakter med myndigheten främst sker genom digitala kanaler med
olika handläggare beroende på vilket ärende den arbetssökande
har. I fråga om anvisningar till Samhall bedömer Riksrevisionen
att flera av de steg som ingår i Arbetsförmedlingens
anvisningsprocess har brister och att de senaste årens stora
förändringar i myndighetens arbetssätt är en väsentlig orsak
till bristerna. Bland annat pekar Riksrevisionen på att det tar
lång tid att identifiera arbetssökande som har en
funktionsnedsättning och att Arbetsförmedlingen har svårt att
hitta kandidater när en ledig plats uppstår hos Samhall.
Samtidigt har både Statskontoret och Riksrevisionen, som
tidigare har beskrivits, pekat på att Samhalls vägval i olika
avseenden har påverkat vilka som anvisas. Statskontoret (2017:7)
beskriver också att Samhall förmedlar tydliga anställningskrav i
dialogen med Arbetsförmedlingen, att det i dialogen mellan
Samhall och Arbetsförmedlingen ofta skapas en samsyn om vem som
bör anvisas, och att detta inte återspeglas i de styr- och
stöddokument som beskriver hur processen inför en anvisning ska
gå till.
I en rapport från 2023 redovisar Arbetsförmedlingen en
uppföljning av anvisningar till Samhall under perioden fr.o.m.
november 2022 t.o.m. januari 2023. Två tredjedelar av de
anvisningar som skedde under denna period ledde till
anställning, medan en tredjedel inte gjorde det (A2023/00926).
Enligt rapporten kan uteblivna anställningar i vissa fall
kopplas till vilka arbetsuppgifter som finns hos Samhall, vilket
har beskrivits ovan. Andra orsaker till att anställningar inte
kom till stånd var t.ex. att arbetssökande inte befanns vara
redo eller att den arbetssökande tackade nej. Det skulle kunna
tyda på att processen från urval till anställning sammantaget
skulle kunna fungera mer effektivt.
Utredaren ska därför
• analysera de processer hos Arbetsförmedlingen och Samhall som
leder fram till urval, anvisning och anställning,
• vid behov föreslå hur processerna kan bli mer ändamålsenliga,
och vid behov lämna nödvändiga författningsförslag.
Effektiva insatser för att rusta individen
Ett annat sätt att förbättra matchningen mellan individens behov
och de arbetsuppgifter som Samhall har förutsättningar att
erbjuda skulle kunna vara att stärka individens förmåga eller
kompetens inför, eller parallellt med, en eventuell anställning
hos Samhall. På så vis ökar även sannolikheten att en individ så
småningom ska kunna gå vidare från Samhall till en annan
arbetsgivare.
Individer som blir aktuella för anställning hos Samhall har i
normalfallet varit inskrivna hos Arbetsförmedlingen under en
längre tid. Inom arbetsmarknadspolitiken finns ett brett utbud
av insatser som är avsedda att på olika sätt förbättra
individens förutsättningar att få ett arbete. Bland dessa
insatser återfinns dels sådana insatser som kan beviljas alla
arbetslösa, såsom arbetsmarknadsutbildning, praktik,
subventionerade anställningar, reguljär utbildning och
rehabiliterande insatser, dels särskilda insatser för personer
med funktionsnedsättning, däribland bidrag till hjälpmedel,
särskild stödperson för introduktion och uppföljning (SIUS) och
olika typer av lönebidrag. Anvisning till en insats görs i
normalfallet utifrån en arbetsmarknadspolitisk bedömning, som
bl.a. utgår från myndighetens bedömning av individens behov.
Innan en individ kan bli aktuell för en anställning med skyddat
arbete hos Samhall ska Arbetsförmedlingen i princip ha prövat
alla andra möjliga insatser och konstaterat att individen inte
kan få sina behov tillgodosedda genom någon annan insats.
Den uppföljning av anvisningar till Samhall som
Arbetsförmedlingen har publicerat (A2023/00926) visar likväl att
en vanlig orsak till att anställning inte kommer till stånd är
att individen inte är redo att anställas. Enligt Riksrevisionen
(RiR 2023:14) bedömer 71 procent av Samhalls chefer i första
linjen att de personer som Arbetsförmedlingen anvisar har för
låg arbetsförmåga i förhållande till vad arbetet på Samhall
kräver. Enligt Riksrevisionen finns också tydliga indikationer
på att många som anvisas har svaga kunskaper i svenska. Det kan
alltså finnas förbättringspotential när det gäller i vilken
utsträckning befintliga insatser används effektivt och är
utformade för att rusta individen för en anställning hos
Samhall. Med insatser avses här såväl förmåge- som
kompetenshöjande insatser. Det behöver inte endast vara en fråga
om vilka insatser som erbjuds utan kan också handla om hur
insatserna erbjuds och av vilka aktörer.
Det är t.ex. tänkbart att idéburna aktörer skulle kunna spela en
större roll i fråga om att rusta individen för en anställning
hos Samhall. Idéburna aktörer har länge fyllt en viktig roll
inom arbetsmarknadspolitiken, särskilt i fråga om att ge stöd
till arbetssökande som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Vidare skulle det kunna vara ändamålsenligt för vissa individer
att ta del av utvecklande insatser när han eller hon redan har
påbörjat en anställning hos Samhall.
Utredaren ska därför
• analysera om det finns behov av mer anpassade eller
ytterligare stödinsatser för att rusta individen före, vid sidan
av eller som en del av en anställning hos Samhall, i syfte att
förbättra förutsättningarna för ett meningsfullt och utvecklande
arbete hos Samhall,
• analysera om idéburna aktörer kan spela en större roll i fråga
om att rusta individen för ett arbete hos Samhall,
• vid behov lämna förslag på hur sådana ytterligare insatser
bäst kan tillhandahållas och organiseras, inklusive nödvändiga
författningsförslag.
Uppdraget att se över hur transparensen för och kontrollen av
den statliga merkostnadsersättningen kan öka
Samhall får ekonomisk ersättning, s.k. merkostnadsersättning. I
den uppgift som Samhall får ersättning för ingår att erbjuda
arbeten på de platser i landet där behoven finns och att anpassa
verksamheten till de förutsättningar personer med
funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga har (3 §
förordningen om statlig ersättning till Samhall Aktiebolag för
en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse).
Till skillnad från den individbaserade ersättning som ges vid
t.ex. ett lönebidrag bygger merkostnadsersättningen inte på att
individen anställs för att utföra en specifik arbetsuppgift på
en viss arbetsplats. Samhall ger i stället möjligheter till, och
ansvarar för, att skapa en meningsfull och utvecklande
arbetssituation utifrån varje individs förutsättningar. Det kan
t.ex. innebära en möjlighet att prova på olika arbetsuppgifter
och även att arbetsuppgifterna förändras över tid, i takt med
att individens arbetsförmåga utvecklas.
Att merkostnadsersättningen inte är knuten till varje individ
innebär dock samtidigt att kopplingen mellan ersättningen och
arbetsförmågan hos varje enskild anställd blir svagare jämfört
med t.ex. en anställning hos en annan arbetsgivare med
lönebidrag. Detta innebär i sin tur utmaningar i fråga om
transparens och kontroll när det gäller användningen av statliga
medel. För offentligt finansierad verksamhet bör det som
utgångspunkt vara lätt att verifiera hur medlen används,
samtidigt som sekretessen för bolags affärshemligheter behöver
upprätthållas.
Utredaren ska därför
• analysera hur transparensen för och kontrollen av hur Samhall
använder den statliga merkostnadsersättningen kan utvecklas,
inbegripet att överväga för- och nackdelar med en mer
individbaserad ersättningsmodell,
• vid behov lämna sådana förslag, inklusive nödvändiga
författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska särskilt beskriva konsekvenserna av eventuella
förslag för de individer som i dag är anställda hos Samhall.
Eventuella förslag om förändringar i den samlade styrningen
behöver beakta konsekvenserna för de befintliga anställda i
skyddat arbete. Utöver bedömningen att dessa individer inte kan
få något annat arbete och inte heller sina behov tillgodosedda
genom andra insatser har många anställda också ett stort behov
av stabila förutsättningar. Eventuella förslag om förändringar
behöver därför ha ett långsiktigt perspektiv och kunna
genomföras utan att dagens anställda i skyddat arbete påverkas
negativt på ett orimligt sätt.
Utredaren ska också särskilt beskriva hur förslagen ska
genomföras och förslagens beräknade tid för genomförande.
Om förslagen innebär ökade utgifter inom ett utgiftsområde ska
utredaren lämna förslag på utgiftsminskningar inom samma område
samt redogöra för vilka konsekvenser utgiftsökningarna
respektive utgiftsminskningarna ger upphov till.
Utredaren ska också särskilt beskriva förslagens konsekvenser
utifrån ett statsstödsperspektiv.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant arbete
som pågår inom Regeringskansliet, utredningsväsendet och EU.
Förslagen som utredaren lämnar ska antingen vara förenliga med
kommissionens beslut den 6 december 2017 och den 6 april 2018 i
ärende SA.38469 eller på annat sätt förenliga med EU-rätten. Om
utredarens förslag baseras på besluten från kommissionen ska
redovisningen även innefatta en sådan bedömning av behovet av
ett fortsatt uppdrag till Samhall efter 2028 som avses i 4 §
förordningen om statlig ersättning till Samhall Aktiebolag för
en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse. Förslagen ska också
vara förenliga med Sveriges övriga internationella åtaganden.
Under genomförandet av uppdraget ska utredaren ha en dialog med
och inhämta upplysningar från Samhall och de myndigheter och
andra aktörer som berörs av frågorna, däribland organisationer
inom funktionshinderrörelsen.
Uppdraget ska redovisas senast den 24 mars 2025.
(Arbetsmarknadsdepartementet)