Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivare folkhälsoinsatser genom hälsoekonomiska analyser, Dir. 2024:21
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2024-02-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 februari 2024
Sammanfattning
En särskild utredare ska lämna ändamålsenliga förslag på hur
nuvarande uppföljningssystem av folkhälsopolitiken kan
vidareutvecklas genom att kompletteras med hälsoekonomiska
analyser. Syftet är att kunna följa utvecklingen av samhällets
kostnader för påverkbara riskfaktorer för ohälsa samt att kunna
utvärdera större satsningar inom folkhälsopolitiken och kunna
påvisa nyttan av dessa för både den enskilde och samhället.
Vidare omfattar uppdraget att utvärdera alkoholpolitikens olika
styrmedel i förhållande till det folkhälsopolitiska målet om att
minska alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar.
Utredaren ska bl.a.
• analysera och föreslå ett ändamålsenligt komplement till
folkhälsopolitikens uppföljningssystem genom hälsoekonomiska
analyser,
• analysera behovet av och, om det bedöms lämpligt, föreslå hur
förutsättningar kan skapas för en långsiktig och jämförbar
uppföljning av och prognoser över samhällskostnader för
påverkbara riskfaktorer för ohälsa och hälsoekonomiska
utvärderingar, och
• utvärdera effekterna av alkoholpolitikens olika styrmedel och
bedöma hur väl dessa har uppfyllt sitt syfte.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2025.
Hälsa går att främja och ohälsa kan förebyggas
Målet för folkhälsopolitiken är att skapa samhälleliga
förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen
och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation (dvs.
till år 2048). Av Folkhälsomyndighetens rapport Folkhälsan i
Sverige 2023 framgår att hälsan i befolkningen generellt sett är
god, men att den inte är jämlik och att den skiljer sig åt både
inom och mellan olika grupper. Om hälsan i befolkningen
fortsätter att utvecklas i nuvarande takt, kommer det
folkhälsopolitiska målet inte att uppnås. Ohälsa kan orsaka
lidande för den enskilda personen och i värsta fall bidra till
förtida död. Omfattande ohälsa i befolkningen kan bidra till
ökade samhällskostnader, t.ex. till följd av minskat arbetsutbud
och ett större behov av hälso- och sjukvård eller ekonomisk
ersättning vid sjukskrivning. Av en rapport från Forska Sverige
framgår att år 2020 uppgick de offentliga kostnaderna för hälso-
och sjukvård till cirka 573 miljarder kronor, vilket motsvarade
11 procent av bruttonationalprodukten (BNP). Enligt en rapport
från Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi (IHE) var de
indirekta kostnaderna för sjukdom i Sverige (produktionsbortfall
till följd av sjukfrånvaro och förtida död) 367 miljarder 2017.
Enligt Myndigheten för vård- och omsorgsanalys står personer med
kronisk sjukdom för 80–85 procent av hälso- och
sjukvårdskostnaderna (rapport 2018:3). Det är en stor del av de
totala kostnaderna för hälso- och sjukvård, och kroniska
sjukdomar kan påverka livet i stor utsträckning för dem som
berörs. Många av vanligt förekommande kroniska sjukdomar
påverkas av våra levnadsvanor. Hälften av alla kvinnor och två
tredjedelar av alla män har minst en ohälsosam levnadsvana.
Ohälsosamma levnadsvanor är bl.a. tobaksbruk, riskbruk av
alkohol, ohälsosamma matvanor eller otillräcklig fysisk
aktivitet. Denna typ av ohälsosamma levnadsvanor utgör
riskfaktorer för flera av vår tids stora folksjukdomar, t.ex.
hjärt-kärlsjukdom, cancer och typ 2-diabetes. Ohälsosamma
levnadsvanor bidrar till cirka en femtedel av den samlade
sjukdomsbördan i Sverige. Dessa levnadsvanor och hälsobeteenden
påverkas i hög grad av de levnadsförhållanden, livsvillkor och
miljöer som människor lever i.
Att hälsa påverkas av såväl levnadsvanor som de livsvillkor och
miljöer som människor lever i tydliggörs bl.a. genom de åtta
målområden som finns inom det folkhälsopolitiska ramverket.
Målområdena är: det tidiga livets villkor; kunskaper,
kompetenser och utbildning; arbete, arbetsförhållanden och
arbetsmiljö; inkomster och försörjningsmöjligheter; boende och
närmiljö; levnadsvanor; kontroll, inflytande och delaktighet
samt en jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård. Det finns
ett starkt samband mellan t.ex. sysselsättning och hälsa. Ohälsa
påverkar en persons arbetsförmåga och kan leda till arbetslöshet
eller långvarig sjukskrivning, samtidigt som en person som inte
har en sysselsättning riskerar ohälsa. Utöver levnadsvanor finns
det således andra faktorer som påverkar hälsa och ohälsa i
befolkningen och som kan antas vara påverkbara. Tillsammans
utgör de hälsans bestämningsfaktorer.
Vidare tydliggör målområdena att tvärsektoriell samverkan krävs
mellan aktörer på bl.a. nationell, regional och lokal nivå.
Regionerna ansvarar bl.a. för hälso- och sjukvården, som har en
viktig förebyggande och hälsofrämjande roll. En stor del av
folkhälsoarbetet sker också inom kommunerna där utformningen av
exempelvis socialtjänst, skola, förskola och boende- och
fritidsmiljöer har stor betydelse för hälsan och möjligheten att
utjämna de påverkbara hälsoklyftorna i befolkningen. Därtill har
ett stort antal andra aktörer, utöver de offentliga aktörerna,
viktiga roller inom ramen för folkhälsopolitiken såsom privata
aktörer, ideella organisationer och föreningar samt enskilda
personer.
Hälsan är ojämlikt fördelad men hälsofrämjande insatser kan
minska ojämlikheten
I dag förekommer det systematiska skillnader i hälsa mellan
olika socioekonomiska grupper (dvs. skillnader mellan
yrkeskategorier, utbildningsnivåer och inkomstnivåer). Men det
finns också ojämlikhet i hälsa mellan andra grupper, t.ex. män
och kvinnor, inrikes födda och utrikes födda, åldersgrupper och
mellan personer som bor i olika delar av landet. Det finns
därutöver vissa samhällsgrupper som på grund av särskild
utsatthet kan ha ett sämre hälsoutfall, det gäller t.ex. etniska
grupper, personer med funktionsnedsättningar, nationella
minoritetsgrupper och grupper av hbtqi-personer.
Ojämlikhet i hälsa kan betraktas som ett samhällsproblem.
Ojämlikhet i hälsa kan mätas på en mängd olika sätt. Absolut
ojämlikhet handlar om skillnader mellan grupper i fråga om hur
många personer som är drabbade och ger en bild av hälsan och
ohälsans omfattning i olika grupper. Relativ ojämlikhet
beskriver hur många gånger större förekomsten av hälsa och
ohälsa är i en grupp jämfört med i en annan och ger en bild av
ojämlikheten mellan grupper utan att ta hänsyn till det faktiska
antalet individer med olika tillstånd. När den totala
sjukdomsbördan minskar i samhället, minskar ofta även den
absoluta ojämlikheten, medan den relativa ojämlikheten kan
minska, vara konstant eller öka. Enligt Folkhälsomyndighetens
rapport ”Folkhälsan i Sverige 2023” finns det inga tecken på en
minskad relativ ojämlikhet i hälsa.
Skattemedel ska användas på ett effektivt sätt som ger största
möjliga värde för medborgarna. Insatser för att främja hälsa och
att förebygga ohälsa kan bidra till både minskad ojämlikhet i
hälsa och att ohälsa och sjukdom i hela befolkningen minskar.
Det skulle kunna innebära att kostnader för samhället till följd
av ohälsa kan minska, t.ex. inom hälso- och sjukvården eller
socialförsäkringssystemet. I delbetänkandet Det handlar om
jämlik hälsa (SOU 2016:55) förs det fram att systematiska
hälsoskillnader mellan olika sociala grupper i princip är
påverkbara. Enligt utredningen kan det tolkas som att flera av
de faktorer som bidrar till hälsoskillnaderna i samhället i
någon mån är påverkbara. De insatser som vidtas för att påverka
hälsa i positiv riktning behöver vara både ändamålsenliga och
kostnadseffektiva.
Uppdraget att föreslå ett komplement till folkhälsopolitikens
uppföljningssystem genom hälsoekonomiska analyser
Hälsan i befolkningen kan förbättras och bli mer jämlik genom
insatser som främjar hälsa och förebygger ohälsa. Samtidigt är
samhällets resurser begränsade. Det innebär att prioriteringar
behöver göras mellan olika insatser. En förutsättning för att
kunna prioritera mellan olika insatser när resurserna är
begränsade är kunskap om vilka insatser som ger störst
samhällsnytta. För att kunna genomföra ändamålsenliga och
kostnadseffektiva insatser inom folkhälsoområdet bedömer
regeringen att systemet för uppföljning av folkhälsopolitiken
behöver kompletteras med ett hälsoekonomiskt ramverk.
Hälsoekonomiska analyser kan indikera var man får störst
måluppfyllelse per satsad krona.
Folkhälsomyndigheten är nationell kunskapsmyndighet med
uppdraget att verka för en förbättrad folkhälsa, och myndigheten
tillhandahåller en stödstruktur för att stödja det statliga
folkhälsoarbetet. Vidare har myndigheten identifierat
kärnindikatorer: trettio indikatorer för att följa de åtta
folkhälsopolitiska målområdena och fem indikatorer som
sammanfattar de fysiska och psykiska hälsotillstånden. Dessa
indikatorer belyser förutsättningarna för en god och jämlik
hälsa i befolkningen och olika hälsoutfall samt möjliggör att
hälsotillståndet i befolkningen kan sammanfattas och arbetet mot
det övergripande folkhälsopolitiska målet kan följas upp.
Uppföljningen presenteras årligen i en rapport av myndigheten.
Det hälsoekonomiska ramverket är avsett att komplettera det
befintliga folkhälsopolitiska ramverket med underlag för
prioriteringar genom olika typer av analyser:
- deskriptiva analyser som ger en nulägesbild av de övergripande
samhällskostnaderna för olika påverkbara riskfaktorer för ohälsa,
- hälsoekonomiska utvärderingar av genomförda folkhälsoinsatser,
och
- prognoser över utvecklingen av de övergripande
samhällskostnaderna för olika påverkbara riskfaktorer för ohälsa.
I dessa analyser bör skillnader mellan samhällsgrupper baserade
på exempelvis kön, ålder, socioekonomisk position, boendeort och
härkomst beaktas. Vidare bör det i analyserna beaktas att
förbättrad hälsa i befolkningen generellt och minskad ojämlikhet
i hälsa inte alltid uppnås genom samma insats.
Sammantaget bedömer regeringen att ett hälsoekonomiskt ramverk
kan leda till mer kostnadseffektiva och träffsäkra
folkhälsoinsatser som bidrar till att förbättra befolkningens
hälsa och till att hälsoklyftorna i samhället på sikt minskar.
För att kunna göra sådana analyser krävs även tillgång till
relevanta och högkvalitativa data. Beräkningar av
samhällskostnader för olika påverkbara riskfaktorer förutsätter
tillgång till olika typer av uppgifter, exempelvis uppgifter om
förekomsten av en viss riskfaktor i befolkningen, uppgifter om
vilka sjukdomar som orsakas av riskfaktorn och om de totala
samhällskostnaderna för dessa sjukdomar. Om skillnader mellan
samhällsgrupper ska kunna redovisas, behövs dessutom data som
kan särredovisas för grupperna, t.ex. olika förekomst av
riskfaktorn, olika behandlingskostnader och olika kostnader för
produktionsbortfall. För att göra det möjligt att utvärdera
specifika folkhälsoinsatser krävs ytterligare uppgifter om t.ex.
insatsernas kostnad och uppskattade hälsoeffekt.
Utredaren ska därför
• analysera och lämna förslag på hur nuvarande system för
uppföljning av folkhälsopolitiken kan kompletteras med ett
hälsoekonomiskt ramverk för att kunna beskriva och analysera
samhällskostnaderna för olika påverkbara riskfaktorer för ohälsa
samt genomföra hälsoekonomiska utvärderingar av
folkhälsopolitiska insatser,
• analysera och redogöra för vilka data som behövs för att kunna
genomföra analyserna,
• kartlägga och redogöra för om och hur de data som behövs
samlas in på nationell nivå i dag, och om de inte samlas in
föreslå hur de skulle kunna samlas in på ett ändamålsenligt och
kostnadseffektivt sätt med hänsyn tagen till myndigheters och
regioners administrativa börda,
• om det bedöms lämpligt, genomföra en så kallad nollmätning av
de samhällsekonomiska kostnaderna inom ett eller flera områden
som kan vara en utgångspunkt för jämförelse med kommande
analyser, och
• kartlägga vilka hälsoekonomiska utvärderingar som kan behövas
framgent för att kunna utvärdera olika folkhälsopolitiska
insatser och redovisa förslag på en vägledande inriktning för
kommande studier.
I uppdraget ingår inte att analysera frågor om offentlighet
och sekretess och personuppgiftsbehandling eller att lämna
författningsförslag.
Uppdraget att föreslå uppföljning av samhällskostnader för
påverkbara riskfaktorer för ohälsa samt hälsoekonomiska
utvärderingar
Folkhälsomyndigheten ansvarar för den samlade uppföljningen av
befolkningens hälsa och faktorer som påverkar denna samt för
sektorsövergripande uppföljning av utvecklingen av folkhälsans
bestämningsfaktorer med utgångspunkt i folkhälsopolitikens
målområden. Vidare ska myndigheten bidra till utvecklingen av
hälsoekonomisk metodik inom folkhälsoområdet.
Vissa analyser av samhällets kostnader för ohälsa genomförs i
dagsläget av olika aktörer. På grund av skillnader i bl.a.
genomförande förekommer det ofta stora skillnader mellan
analysernas utfall. Att olika metoder kan medföra olika resultat
är en grundläggande del av vetenskapliga processen och inte
nödvändigtvis ett problem. Men analyser som i så hög grad som
möjligt är jämförbara gör både tolkningen av nulägesbilden
enklare och är en förutsättning för att kunna analysera hur
utvecklingen sett ut över tid och varför. Ett exempel gäller
fetma, där Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket 2017
rapporterade att den totala årliga kostnaden för fetma uppgår
till 70 miljarder kronor. Uppgiften baserades på beräkningar i
en rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi
(ESO) från 2011 samt på en justering av prevalensen av fetma för
2017 till drygt en miljon personer i åldrarna 16–84 år. IHE
beräknade dock samhällskostnaderna för fetma i en rapport 2018
och estimerade i stället dessa till 25 miljarder kronor per år.
Exemplet tydliggör behovet av förutsättningar för en
långsiktighet i valet av analysmetoder och ett aktivt deltagande
i det mer övergripande vetenskapliga samtalet om olika
perspektiv på och metoder för att studera samhällets kostnader
för ohälsa och riskfaktorer för ohälsa.
Hälsoekonomiska utvärderingar av olika folkhälsopolitiska
insatser genomförs i dagsläget framför allt vid universitet och
högskolor och i viss mån av Folkhälsomyndigheten.
Folkhälsomyndighetens publicerade utvärderingar är huvudsakligen
inriktade på olika typer av vaccinationsinsatser. Myndigheten
publicerade dock en litteraturöversikt över hälsoekonomiska
utvärderingar av svenska och utländska insatser inom
ANDTS-området (alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om
pengar) 2020. I rapporten konstateras att det behövs ”fler
hälsoekonomiska utvärderingar som är utförda i Sverige, för att
beslutsfattare, samordnare och andra aktörer inom ANDTS-området
ska få mer konkret vägledning om kostnadseffektiviteten i det
förebyggande arbetet”.
Sammantaget ser regeringen att det kan finnas ett behov av en
samlad kompetens för långsiktig uppföljning av och prognoser
över samhällskostnader för påverkbara riskfaktorer för ohälsa,
samt hälsoekonomisk utvärdering av insatser på folkhälsoområdet.
Utredaren ska därför
• analysera behovet av och, om det bedöms lämpligt, föreslå hur
förutsättningar kan skapas för en långsiktig och jämförbar
uppföljning av och prognoser över samhällskostnader för
påverkbara riskfaktorer för ohälsa samt hälsoekonomiska
utvärderingar,
• analysera och föreslå vilken eller vilka myndigheter som är
lämpliga för en sådan uppgift,
• analysera och föreslå hur samordning och samverkan ska ske med
berörda myndigheter och övriga aktörer, och
• analysera och föreslå hur hälsoekonomisk utvärdering av
folkhälsoinsatser samt långsiktig och jämförbar uppföljning av
och prognoser över samhällskostnader för påverkbara riskfaktorer
för ohälsa löpande kan kommuniceras till olika samhällsaktörer
på ett lättillgängligt och målgruppsanpassat sätt.
Vid bedömningen av vilken eller vilka myndigheter som är
lämpliga för dessa uppgifter ska följande särskilt beaktas:
behovet av kunskap om hälsoekonomiska analyser, att uppgiften
ska vara förenlig med befintliga uppgifter och uppdrag och att
det ska finnas förutsättningar för att arbeta långsiktigt och
uthålligt med uppgiften. Vidare ska förslagen ha sin
utgångspunkt i regeringens förvaltningspolitiska inriktning. Det
innebär bl.a. att myndighetsformen bör vara huvudregel för
statlig verksamhet och att nya uppgifter i första hand ska
utföras av befintliga myndigheter.
Uppdraget att utvärdera alkoholpolitikens olika styrmedel
Alkoholkonsumtionens skadlighet, om vilken kunskapen ökar i takt
med ökad forskning på området, har i Sverige ansetts vara en
samhällsfråga och är en anledning till att Sveriges riksdag har
antagit det alkoholpolitiska målet att främja folkhälsan genom
att minska alkoholens medicinska och sociala skador. I praktiken
har detta omsatts till bl.a. ett mål om att minska
totalkonsumtionen av alkohol. Vidare har den svenska
alkoholpolitiken som utgångspunkt att tillgängligheten till
alkohol har betydelse för utvecklingen av totalkonsumtionen och
för alkoholskadornas omfattning. Ett centralt instrument i
alkoholpolitiken är således detaljhandelsmonopolet för
alkoholdrycker, som bl.a. innebär att staten genom Systembolaget
AB kan begränsa tillgängligheten till alkohol genom
butiksetableringar, öppettider och ålderskontroller. Den
ekonomiska tillgängligheten begränsas genom skatter och
Systembolagets prissättningsmodeller. Sverige har också valt att
införa särskilda regler för restauranger och barer om hur och
när samt till vilka personer alkoholdrycker får serveras samt
restriktioner för hur alkoholdrycker får marknadsföras.
Under 2021 var den totala alkoholkonsumtionen i Sverige 8,67
liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Det motsvarar en
minskning om cirka 18 procent sedan år 2004, då konsumtionen var
som högst (CAN rapport 212). Nedgången kan förklaras av att
alkoholvanorna ändrats under de senaste åren så att volymen
alkohol per tillfälle minskat (CAN rapport 186). Samtidigt har,
enligt Folkhälsomyndigheten, antalet stadigvarande
serveringstillstånd ökat under samma period, både i absoluta tal
och per capita, och den ekonomiska tillgängligheten till alkohol
har i stort sett varit oförändrad. Även Systembolagets
tillgänglighetsbegränsningar i form av öppettider och
åldersgränser har varit oförändrade under den aktuella perioden.
Riksdagen har tillkännagett för regeringen att en bred och
gedigen utvärdering av alkoholpolitiken behövs för att söka svar
på hur effektiva politikens olika styrmedel är och hur dessa
sammantaget fungerar samt i vilken utsträckning de
alkoholpolitiska målen nås (bet. 2021/22:SoU10 punkt 2, rskr.
2021/22:150). En sådan utvärdering bör ske bl.a. mot bakgrund av
att alkoholkonsumtionen minskat sedan 2004, utan att
tillgängligheten till alkohol har begränsats och att forskningen
om alkoholens skadeverkningar utvecklas. I fokus för en sådan
utvärdering bör dels olika aspekter av detaljhandelsmonopolet,
dels alkoholskatten stå, eftersom dessa är två helt centrala
verktyg i nuvarande politik. En sådan utvärdering är
grundläggande för möjligheten att utveckla alkoholpolitiken
utifrån flera perspektiv.
Utredaren ska därför
• undersöka och utvärdera effekterna av alkoholpolitikens olika
styrmedel ur ett folkhälsopolitiskt och samhällsekonomiskt
perspektiv, och
• bedöma hur effektiva dessa styrmedel är samt hur väl de har
uppfyllt sitt syfte, som är att uppnå det alkoholpolitiska målet
om att främja folkhälsan genom att minska alkoholens medicinska
och sociala skadeverkningar.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska utöver vad som följer av kommittéförordningen
(1998:1474) belysa de kortsiktiga och långsiktiga konsekvenserna
av de förslag som lämnas samt bedöma förslagens konsekvenser för
barn och unga, män och kvinnor. Utredaren ska göra en
samhällsekonomisk analys av problem och syfte samt analysera de
samhällsekonomiska effekterna av olika alternativ, och beakta
detta i de förslag som läggs. Omfattningen av dessa analyser ska
anpassas efter förslagens karaktär och de bör kvantifieras i den
mån och i de delar det är möjligt. Om förslagen kan förväntas
leda till kostnadsökningar för det allmänna, ska utredaren
föreslå hur dessa ska finansieras.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Vid genomförandet av uppdraget ska utredaren samverka med
berörda myndigheter. Utredaren ska vidare föra dialog med
Sveriges Kommuner och Regioner, kommuner och regioner samt med
andra aktörer som är relevanta för uppdragets genomförande.
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant arbete
som bedrivs inom utredningsväsendet och på berörda myndigheter.
Utredaren ska också hålla sig informerad om och ta hänsyn till
relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet, myndigheter
och kommittéväsendet samt till Sveriges internationella
åtaganden, bl.a. inom ramen för Världshälsoorganisationen (WHO).
Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 oktober 2025.
(Socialdepartementet)