Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader (KN 2023:03), Dir. 2024:20
Departement: Klimat- och näringslivsdepartementet
Beslut: 2024-02-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 februari 2024
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 28 september 2023 kommittédirektiv om
nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader (dir.
2023:136). Den särskilda utredaren får nu i uppdrag att även se
över reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.
Syftet är att skapa ökade möjligheter att utreda och vidta
åtgärder mot sådan verksamhet.
Utredaren ska nu även bl.a.
• analysera om verksamhetsförbud bör kunna meddelas mot statliga
aktörer,
• analysera hur genomslaget för reglerna om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet kan öka,
• bedöma om det bör införas ökade möjligheter för
Konkurrensverket att vidta åtgärder mot konkurrensbegränsande
offentlig säljverksamhet,
• bedöma om Konkurrensverket bör ha beslutanderätt i ärenden om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet,
• ta ställning till om en utökad skyldighet för offentliga
aktörer att särredovisa säljverksamhet bör införas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 28 februari 2025.
Vikten av konkurrensneutrala marknadsvillkor
En effektiv konkurrens möjliggör för företag att konkurrera på
lika villkor samtidigt som de uppmuntras att erbjuda
konsumenterna bästa möjliga produkter till bästa möjliga pris.
Detta driver i sin tur på innovation och ekonomisk tillväxt. Väl
fungerande marknader ökar därmed förutsättningarna för att kunna
upprätthålla den ekonomiska välfärden, vilket är av stor
betydelse inte minst i tider av utmaningar för samhällsekonomin.
När offentliga aktörer säljer varor och tjänster på marknader i
konkurrens med privata aktörer finns en risk att konkurrensen
påverkas negativt. Den offentliga aktören kan t.ex. ha ensam
tillgång till viktig infrastruktur eller sammanblanda
förvaltningsverksamhet med affärsverksamhet. Till skillnad från
privata företag har staten, kommuner och regioner dessutom
tillgång till skattemedel, saknar vinstkrav och kan inte
försättas i konkurs. Offentliga företag har därmed större
möjligheter att fortsätta att bedriva en säljverksamhet även om
denna skulle vara ineffektiv.
Till följd av de särskilda villkor som gäller för offentliga
aktörer finns sedan den 1 januari 2010 en särskild reglering om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (prop.
2008/09:231, bet. 2009/10:NU8, rskr. 2009/10:84). Bestämmelserna
finns i 3 kap. 27–32 §§ konkurrenslagen (2008:579) och utgör ett
komplement till lagens bestämmelser om förbud mot
konkurrensbegränsande samarbete och missbruk av dominerande
ställning. Av 3 kap. 27 § följer att staten, kommuner eller
regioner får förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt
som begränsar förutsättningarna för en effektiv konkurrens på
marknaden, eller förekomsten eller utveckling av en sådan
konkurrens (förfarandeförbud). Förbud får dock inte meddelas för
förfaranden som är försvarbara från allmän synpunkt. Vidare kan
kommuner och regioner förbjudas att bedriva en
konkurrensbegränsande säljverksamhet som sådan
(verksamhetsförbud), om inte verksamheten är förenlig med lag.
Det som sägs om förbud i 3 kap. 27 § konkurrenslagen gäller
enligt 28 § även juridiska personer som staten, en kommun eller
en region har ett dominerande inflytande över. Ett beslut enligt
3 kap. 27 § konkurrenslagen får förenas med vite. Beslut om
förbud och vite fattas av Patent- och marknadsdomstolen, efter
att talan väckts av Konkurrensverket eller av ett företag som
berörs av förfarandet eller verksamheten. Om det finns särskilda
skäl får ett förbud sedan rättegång har inletts, enligt 3 kap.
30 § konkurrenslagen, meddelas för tiden till dess att frågan
slutligt har avgjorts.
Konkurrensverket har utvärderat regelverket om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, se rapporterna
Utvärdering av reglerna om konkurrensbegränsande offentlig
säljverksamhet (2016:9) och Tio år med bestämmelser om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet – Kommuners
säljverksamhet i fokus (2020:2). Av rapporterna framgår bl.a.
att verket har haft svårt att påvisa konkurrensbegränsande
effekter av enskilda beteenden. Utredningarna har därför enligt
Konkurrensverket varit resurskrävande och verket har tvingats
prioritera bland ärendena. Även om förutsättningarna för väl
fungerande konkurrens mellan offentliga och privata aktörer har
förbättrats sedan reglerna infördes finns det fortsatt risk för
konkurrensproblem när offentliga aktörer bedriver
säljverksamhet. Dessa risker förefaller dessutom ha ökat under
senare års ekonomiska svårigheter, se Konkurrensverkets rapport
Offentligt privat – Konkurrens i kristider, Analys i korthet
(2023:5). Enkätundersökningen Företagsklimatet i Sverige, som
genomförs årligen av Svenskt Näringsliv, visar vidare att
företagen från och med 2019 uppgett sig uppleva ökade problem
med konkurrens från offentlig sektor.
Uppdraget att analysera om verksamhetsförbud bör kunna meddelas
mot statliga aktörer
Bestämmelserna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet
medger inte att beslut om verksamhetsförbud meddelas mot
statliga aktörer. Detta övervägdes vid införandet av
bestämmelserna men regeringen valde att inte gå vidare med
förslaget. Anledningen var att det vid tidpunkten parallellt
bereddes ett förslag om att begränsa statliga myndigheters
möjlighet att sälja varor och tjänster på marknaden (prop.
2008/09:231 s. 35). Något förslag om en sådan begränsning
lämnades emellertid inte. Enligt Konkurrensverket har andelen
tips och klagomål som gäller statlig säljverksamhet ökat under
senare år (rapport 2020:2). Flera statliga aktörer har dessutom
under denna tid varit föremål för Konkurrensverkets tillsyn.
Utredaren ska därför
• analysera om verksamhetsförbud bör kunna meddelas mot statliga
aktörer och oavsett ställningstagande föreslå hur ett sådant
förbud skulle kunna utformas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att analysera hur genomslaget för reglerna om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet kan öka
En offentlig aktör kan i vissa fall agera på ett sätt som
innebär konkurrensbegränsningar för de företag som säljer varor
och tjänster på den lokala marknaden. Trots detta är
förutsättningarna för att meddela förbud i många fall inte
uppfyllda, eftersom den offentliga aktörens marknadsandel bedöms
vara för liten för att konkurrensen på den relevanta marknaden
ska anses vara påverkad. Avgörande för bedömningen är i dessa
fall hur stor den relevanta marknaden anses vara (rapport
2016:9). Rapporter framtagna av såväl Svenskt Näringsliv,
Almega, Visita och Almega Tjänsteföretagen som Konkurrensverket
visar att särskilt kommunal säljverksamhet är ett problem, se
Osund kommunal konkurrens – Företagens topp tio-lista (2023) och
Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet på gymmarknaden
(2022:2). Ett sådant agerande från offentliga aktörer ger upphov
till en osäkerhet på marknaden som kan störa konkurrensen mellan
offentliga och privata aktörer. För att öka möjligheten att
ingripa mot offentliga aktörer vars verksamhet har negativ
påverkan på lokala marknader behövs en analys av om regelverket
för konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet bör ändras
för att bli mer ändamålsenligt. En möjlig väg skulle t.ex. kunna
vara att, som flera näringslivsorganisationer har föreslagit,
föreskriva att en icke-kompetensenlig säljverksamhet ska anses
ha konkurrensbegränsande effekter så länge inte motsatsen
bevisas, dvs. en presumtion för sådana effekter.
Utredaren ska därför
• analysera hur bestämmelserna om konkurrensbegränsande
offentlig säljverksamhet kan utformas på ett mer ändamålsenligt
sätt för att motverka konkurrensbegränsande beteenden av
offentliga aktörer på marknaden, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att bedöma utökade möjligheter för Konkurrensverket
att vidta åtgärder mot konkurrensbegränsande offentlig
säljverksamhet
Inom ramen för utredningar av ärenden om konkurrensbegränsande
samarbete eller missbruk av dominerande ställning har
Konkurrensverket möjlighet enligt konkurrenslagen att vidta en
rad åtgärder för att ingripa mot ett konkurrensbegränsande
beteende. Utöver att besluta om förbud mot ett visst förfarande
kan Konkurrensverket godta ett åtagande från företaget (3 kap. 4
§) och under vissa förutsättningar besluta om
konkurrensskadeavgift (3 kap. 5 §) och utredningsskadeavgift (5
kap. 21 §). I ärenden om konkurrensbegränsande säljverksamhet
kan dock Konkurrensverket endast ingripa genom att väcka talan
om förbud mot ett förfarande eller en verksamhet, förenat med
vite.
Möjligheten att agera mot en offentlig aktör genom förbud har i
vissa fall visat sig vara ett otillräckligt verktyg för att
komma till rätta med konkurrensbegränsande beteenden. Ett
ingripande bygger på att domstolen kan utforma ett
framåtsyftande förbud som har en tydlig koppling till ett
konkret beteende på så sätt att det är preciserat vilket typ av
agerande som förbudet avser (se t.ex. Patent- och
marknadsdomstolens beslut den 27 januari 2020 i mål nr PMT
3931-19). När det t.ex. gäller underprissättning innebär detta
att domstolen i någon mening måste kunna uttala sig om vad som
även i framtiden är ett riktigt pris. Att Konkurrensverket inte
i efterhand kan ingripa mot ett konkurrensbegränsande beteende
kan dessutom antas minska regelverkets avskräckande effekt.
Vidare kan verket inte tvinga fram ett önskat beteende på något
annat sätt än genom att väcka talan om förbud. De offentliga
aktörer som har blivit föremål för utredning ändrar inte sällan
frivilligt sitt beteende, se Konkurrensverkets rapport
Frivilliga åtgärder i offentlig säljverksamhet – Effektivare
konkurrenstillsyn när offentliga aktörer ändrar sitt agerande
(2018:5). Om Konkurrensverket då lägger ned utredningen och
aktören sedan inte genomför åtgärderna, har verket inte några
andra medel att tillgripa än att öppna utredningen på nytt,
vilket är resurskrävande för myndigheten.
Ett annat problem är att många konkurrensproblem sannolikt
aldrig kommer till Konkurrensverkets kännedom. Enligt en
enkätundersökning som Konkurrensverket har låtit göra är det få
av de företag som har upplevt konkurrensproblem från offentliga
aktörer som har kontaktat Konkurrensverket (När det offentliga
och det privata konkurrerar, dnr 185/2017). Detta har bl.a.
berott på att företagen inte velat riskera sin affärsmässiga
relation till den offentliga aktören. I ärenden om överträdelser
av bestämmelserna om konkurrensbegränsande samarbete och
missbruk av dominerande ställning eller enligt lagen (2021:579)
om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks-
och livsmedelsprodukter kan en uppgift i anmälan eller utsaga
från en enskild beläggas med sekretess för att skydda
uppgiftslämnaren (30 kap. 3 och 23 b §§ offentlighets- och
sekretesslagen [2009:400]). Någon liknande bestämmelse finns
dock inte när det gäller ärenden om konkurrensbegränsande
offentlig säljverksamhet.
Utredaren ska därför
• bedöma om offentliga aktörers åtaganden i förhållande till
Konkurrensverket bör kunna vara bindande och om verket bör kunna
besluta om utrednings- och konkurrensskadeavgift i ärenden om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet,
• ta ställning till om identiteten på den som lämnar uppgifter
till Konkurrensverket i ärenden om konkurrensbegränsande
offentlig säljverksamhet bör kunna skyddas genom sekretess och i
så fall i vilken utsträckning, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att bedöma om Konkurrensverket bör ha beslutanderätt i
ärenden om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet
Konkurrenshinder på marknaden kan medföra att företag inte vågar
investera för att öka sina marknadsandelar och träda in på nya
marknader, eller att företag tvingas lämna marknaden. För att
värna en effektiv konkurrens är det därför viktigt att det
snabbt går att motverka och undanröja konkurrenshinder.
Konkurrensverket har sedan lång tid tillbaka beslutanderätt i
frågor som gäller ålägganden om att upphöra med
konkurrensbegränsande samarbete och missbruk av dominerande
ställning. Om det finns särskilda skäl får åläggandet även gälla
interimistiskt, dvs. i väntan på att utredningen färdigställs
och frågan slutligt har avgjorts. Under senare år har verket
även fått beslutanderätt på flera andra områden. Sedan 2018
beslutar Konkurrensverket som första instans i frågor om
företagskoncentrationer och sedan 2021 i frågor om
konkurrensskadeavgift. Konkurrensverket har vidare, sedan
införandet av lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder
vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter, beslutanderätt
inom ytterligare ett tillsynsområde. Dessutom har
Konkurrensverket nyligen getts möjlighet att som första instans
fatta beslut om upphandlingsskadeavgift (se propositionen En
effektivare upphandlingstillsyn, prop. 2023/24:3). Inom ett
flertal områden där Konkurrensverket numera både utövar tillsyn
och fattar beslut riktar sig regelverket bl.a. mot offentliga
aktörer.
Med undantag för frågor om näringsförbud är
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet numera det enda
tillsynsområde enligt konkurrenslagstiftningen inom vilket
Konkurrensverket saknar beslutanderätt som första instans.
Införandet av beslutanderätt för Konkurrensverket på andra
områden har bl.a. motiverats med att det leder till en
effektivare tillsyn och gör det möjligt att ingripa tidigare mot
konkurrensproblem (propositionerna Ändringar i konkurrenslagen,
prop. 2017/18:15 s. 22, och Konkurrensverkets befogenheter,
prop. 2020/21:51 s. 52). Att Konkurrensverket beslutar som
första instans innebär även att ramen för processen i domstolen
blir tydligare, vilket har betydelse för hur mycket material som
behöver ges in till domstolen i ett överklagat ärende (prop.
2020/21:51 s. 54). Det innebär också att Konkurrensverket, om
det finns särskilda skäl, kan besluta att ingripa tillfälligt
innan dess att utredningen har färdigställts (3 kap. 3 §
konkurrenslagen).
Utredaren ska därför
• bedöma om Konkurrensverket bör ha beslutanderätt i ärenden som
gäller konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet,
• bedöma om Konkurrensverket, om det finns särskilda skäl, bör
kunna förbjuda ett förfarande eller en verksamhet för tiden till
dess att frågan slutligt har avgjorts, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att ta ställning till om offentliga aktörer bör vara
skyldiga att särredovisa säljverksamhet
En verksamhet som bedrivs i en juridisk person måste i vissa
fall redovisas skilt från annan verksamhet som sker i samma
organisation, s.k. särredovisning. Krav på särredovisning är ett
sätt att skapa förutsättningar för konkurrensneutralitet. Ett
sådant krav finns på flera områden där kommunala eller regionala
verksamheter bedrivs i konkurrens med andra aktörer eller där
kommuner eller regioner bedriver uppdragsverksamhet, t.ex.
kollektivtrafik, fjärrvärme, naturgas och allmänna
vattentjänster.
Enligt en kartläggning utförd på uppdrag av Konkurrensverket är
särredovisning mindre vanligt förekommande för kommunal
säljverksamhet som bedrivs i förvaltningsform (rapport
Konkurrens och offentlig upphandling, uppdragsforskningsrapport
[2020:2]). För sådana verksamheter finns det som utgångspunkt
inte heller något lagstadgat krav på särredovisning.
En rapport framtagen av Svenskt Näringsliv, Almega, Visita och
Almega Tjänsteföretagen visar att många av de verksamheter som
skapar mest osund konkurrens i samhället bedrivs i
förvaltningsform (Osund kommunal konkurrens – Företagens topp
tio-lista [2023]). I de fall säljverksamheten inte särredovisas
finns en risk att de medel som är kopplade till denna
sammanblandas med medlen för den del av verksamheten som består
av myndighetsutövning. Detta kan leda till en prissättning som
subventioneras med allmänna medel. Konkurrensverket har
föreslagit att all konkurrensutsatt kommunal säljverksamhet bör
särredovisas per säljverksamhet och präglas av öppenhet och
transparens (rapporten Utvärdering av reglerna om
konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet [2016:9]). Enligt
Konkurrensverket är det svårt att inom ramen för verkets tillsyn
påvisa ifrågasatta prissättningsförfaranden på grund av att
kommunala aktörer har en bristande särredovisning eller ingen
alls. Denna brist är svår att avhjälpa i efterhand. Ett krav på
särredovisning skulle ge verket tillgång till ett effektivt
analysverktyg för tillämpning av såväl konkurrensregler som
andra regler och möjliggöra för privata företag att bedöma om
den kommunala verksamheten drivs på ett konkurrensneutralt sätt.
Utredaren ska därför
• ta ställning till om en utökad skyldighet för offentliga
aktörer att särredovisa säljverksamhet bör införas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Om utredaren anser det motiverat och utredningstiden medger
det, får utredaren även ta upp andra frågor som har koppling
till offentlig säljverksamhet. Utredaren ska inte lämna förslag
på förändringar i regleringen av de kommunala befogenheterna.
Konsekvensbeskrivningar
Av 14 kap. 3 § regeringsformen följer att en inskränkning av den
kommunala självstyrelsen inte bör gå utöver vad som är
nödvändigt med hänsyn till ändamålen för den. Det innebär att en
proportionalitetsprövning ska göras under
lagstiftningsprocessen. Om något av förslagen påverkar den
kommunala självstyrelsen ska därför, utöver dess konsekvenser,
också de särskilda avvägningar som lett fram till förslagen
särskilt redovisas. En sådan bedömning ska också göras om något
av förslagen i betänkandet kan komma att påverka enskilda.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska ha en dialog med och hämta in upplysningar från
myndigheter och organisationer som berörs av frågorna.
Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2025.
(Klimat- och näringslivsdepartementet)