Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Stärkt trygghet och säkerhet för barn och unga i hem för vård eller boende, Dir. 2024:18
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2024-02-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 februari 2024
Sammanfattning
En särskild utredare ges i uppdrag att utreda en ökad
differentiering av vården vid hem för vård eller boende (HVB)
samt införandet av vissa särskilda befogenheter vid HVB för barn
och unga. Syftet är att säkerställa en trygg och säker vårdmiljö
vid HVB och därigenom stärka HVB som en del av vårdkedjan.
Utredaren ska bl.a.
• analysera hur en ökad differentiering av vården vid HVB kan
göras för att bättre tillgodose barns och ungas individuella
vårdbehov och rättigheter,
• analysera behovet av och förutsättningarna för att införa
särskilda befogenheter vid HVB, bl.a. när det gäller begränsning
av vistelse utanför HVB, begränsning av elektronisk
kommunikation, urinprovskontroll, rumsvisitation samt
omhändertagande av otillåtna föremål vid HVB för att säkerställa
en trygg och säker vårdmiljö för barn och unga,
• utifrån analysen i fråga om ökad differentiering av vården vid
HVB, ta ställning till vilka HVB, oavsett driftsform, som bör ha
tillgång till särskilda befogenheter, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
I uppdraget ingår inte att lämna förslag för HVB som bedrivs
med vuxna som målgrupp.
Uppdraget ska redovisas senast den 9 maj 2025.
Behovet av ökad trygghet och säkerhet i hem för vård eller boende
Ett barn som tillfälligt eller varaktigt berövats sin
familjemiljö, eller som för sitt eget bästa inte kan tillåtas
stanna kvar i denna miljö, ska ha rätt till särskilt skydd och
stöd från statens sida enligt artikel 20 i FN:s konvention om
barnets rättigheter (barnkonventionen). När barn och unga
placeras i ett annat hem än det egna är den vanligaste
placeringsformen familjehem. Andra placeringar sker i hem för
vård eller boende (HVB), i stödboende eller i Statens
institutionsstyrelses (SiS) särskilda ungdomshem.
Med HVB avses enligt 3 kap. 1 § första stycket
socialtjänstförordningen (2001:937), förkortad SoF, ett hem inom
socialtjänsten som tar emot enskilda för vård eller behandling i
förening med ett boende. Barn och unga som vistas i HVB har
antingen placerats där med stöd av socialtjänstlagen (2001:453),
förkortad SoL, eller lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser
om vård av unga, förkortad LVU.
HVB bedrivs både i offentlig och privat regi. Enligt 7 kap. 1 §1
SoL får inte HVB bedrivas i privat regi utan tillstånd av
Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Den som vill bedriva HVB
i offentlig regi ska anmäla det till IVO innan verksamheten
påbörjas (7 kap. 1 § andra stycket SoL). IVO utövar tillsyn över
socialtjänsten och verksamheten vid HVB (13 kap. 1 § SoL).
Tillsynen över HVB som tar emot barn eller unga ska omfatta
regelbundna inspektioner minst en gång per år (3 kap. 19 §
första stycket SoF).
Varje år får cirka 30 000 barn och ungdomar vård utanför hemmet.
Av Socialstyrelsens statistik framgår att 6 126 barn och unga
någon gång under 2022 var placerade i HVB. Av dessa var 4 426
barn och unga någon gång placerade i HVB som bedrivs i privat
regi medan motsvarande siffra för HVB som bedrivs i offentlig
regi var 2 034. Majoriteten av placeringarna i HVB under 2022,
ca 70 procent, var frivilliga och skedde med stöd av
socialtjänstlagen. Antalet placeringar i HVB har mer än
halverats sedan 2018.
Barn och unga i samhällsvård ska ha tillgång till god vård i
hela vårdkedjan. Med vårdkedja avses här hela den kedja av
åtgärder som ska vidtas när ett barn eller en ung person
placeras utanför det egna hemmet. Det handlar bl.a. om
socialnämndens utredning, valet av insats, nämndens bedömning av
om förutsättningarna i det tilltänkta hemmet svarar mot barnets
eller den unges behov (s.k. matchning), vården under
placeringstiden, uppföljningen under och efter placeringstiden
samt insatser som ges efter avslutad placering. Vid
genomförandet av åtgärder inom ramen för vårdkedjan ska barnets
eller den unges rättigheter tillgodoses, som t.ex. rätten till
delaktighet och rätten att framföra sina åsikter.
IVO har under flera år riktat återkommande och allvarlig kritik
mot HVB-verksamheter på grund av missförhållanden som har direkt
påverkan på barns och ungdomars trygghet och säkerhet. IVO har
också kritiserat HVB-verksamheter för användande av tvångs- och
begränsningsåtgärder utan stöd i lag (Vad har IVO sett 2021?,
IVO 2022). IVO har även genomfört enkätundersökningar bland barn
och unga vid HVB där nästan hälften av de barn och unga som
svarat uppgett att de en eller flera gånger har varit med om att
personal eller andra ungdomar varit hotfulla eller kränkande mot
dem själva eller mot andra ungdomar (Vad har IVO sett 2022?, IVO
2023).
Barn och unga har rätt till en trygg och säker vård vid HVB. Det
finns stora utmaningar för HVB. Det förekommer exempelvis vapen
och droger vid HVB. Det händer även att barn och unga som
placerats i HVB utnyttjas och rekryteras av kriminella nätverk
för att begå brott (Barn och unga i kriminella nätverk,
Brottsförebyggande rådet 2023, s. 86). Det är förenat med
särskilda utmaningar när unga med kriminellt beteende placeras i
en boendeform som bygger på frivillighet och självbestämmande.
Genomförandet av vården försvåras dels av att personalen i dag
inte har de befogenheter som krävs för att upprätthålla trygghet
och säkerhet, dels av att barn och unga med olika vårdbehov
placeras gemensamt. Detta medför att barn och unga fortsatt kan
utsätta sig själva och andra för de risker som också ligger till
grund för placeringen. Kunskapen om varför barn och unga blir
placerade i en vårdform som inte alltid är ändamålsenlig för dem
är bristfällig.
Vården vid HVB är en viktig del av vårdkedjan, som förutsätter
trygghet och säkerhet för placerade barn och unga och personal
vid HVB. Personalen ska kunna ge stöd och skydd för att
förhindra en fortsatt skadlig utveckling och främja en positiv
utveckling. Det finns därför behov av att utreda en ökad
differentiering av HVB samt om personalen har tillräckliga
befogenheter för att säkerställa en trygg och säker vårdmiljö
för barn och unga.
Uppdraget att utreda en ökad differentiering av vården vid HVB
Utredningen om barn och unga i samhällets vård redogör i sitt
betänkande För barn och unga i samhällsvård (SOU 2023:66) bl.a.
för brister i dagens differentiering av vården vid HVB och
behovet av att utreda förutsättningar för befogenheter i HVB för
att genomföra vård av barn och unga på ett tryggt och
rättssäkert sätt.
I betänkandet framhålls att vården vid HVB, för att den ska vara
av god kvalitet, behöver genomföras genom en ändamålsenlig
differentiering som förenas med en vårdstruktur där vård med
rätt inriktning och god kvalitet är tillgänglig vid behov. En
differentierad vård bedöms kunna leda till en tryggare och
säkrare vårdmiljö för alla barn och unga i HVB, ge rätt
förutsättningar att möta vårdbehov bland barn och unga i HVB
samt att få en väl fungerande planering, resursfördelning och
kompetensförsörjning hos huvudmän och verksamheter (SOU 2023:66
s. 799). En ändamålsenlig differentiering möjliggör särskilda
kvalitets- och kompetenskrav för vissa verksamheter utöver de
krav som gäller för alla HVB som tar emot barn och unga.
Dagens differentiering inom HVB-vården bygger bl.a. på
verksamhetstyper och inriktningar som inte är definierade eller
närmare beskrivna i regler eller andra styrdokument för hela
institutionsvården. Inriktningarna vid HVB är till stor del
formulerade utifrån barns och ungas kön, ålder och vårdbehov,
men vissa typer av behandlingar eller andra insatser anges också
i inriktningarna. Det finns alltså en mängd inriktningar och
åldersintervall vid HVB i dag. Vilken differentiering som det i
praktiken innebär är oklart.
Barns och ungas vårdbehov ska vara avgörande vid placeringar i
HVB. Exempelvis ska alla som varit utsatta för våld eller
sexualbrott utifrån denna bakgrund kunna placeras i en trygg och
säker vårdmiljö. Det kan i dessa fall även vara viktigt att se
att flickors och pojkars behov och utsatthet kan skilja sig åt
och att skillnader ytterligare kan påverkas av aspekter såsom
ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, bakgrund etc.
Utredningen om barn och unga i samhällets vård bedömer att
följande områden är viktiga som grunder för en differentiering
som ökar möjligheterna för HVB att arbeta med olika behov:
– Specialisering genom rätt kompetens, insatser och vårdmiljöer.
– Dimensionering genom vårdplatser och bemanning.
– Särskild tillgång till hälso- och sjukvård.
– Befogenheter att genomföra vården på ett tryggt och säkert
sätt.
Regeringen bedömer att specialisering genom rätt kompetens,
insatser och vårdmiljöer är en viktig grund för en
differentiering av HVB som ökar möjligheterna för HVB att arbeta
med individuellt varierande behov. Områden som kan vara aktuella
för HVB med en högre grad av specialisering är t.ex. HVB för
barn och unga som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck
samt HVB för barn och unga hbtqi-personer. Andra möjliga exempel
på HVB med en högre grad av specialisering är placeringar av
yngre barn utan att någon av deras föräldrar placeras där
samtidigt samt HVB för barn och unga som utsatts för eller
begått vålds- eller sexualbrott. Vissa specialiseringar kan
ställa så höga krav på kompetens, bemanning, lokaler och andra
resurser att de bara är lämpliga att utföra i ett eller ett
fåtal HVB (jfr SOU 2023:66 s. 805 och 806).
När det gäller bemanning ska, enligt Socialstyrelsens
föreskrifter, den som bedriver verksamhet i form av HVB anpassa
bemanningen i hemmet så att den ger förutsättningar för att
tillgodose de behov av vård som de placerade personerna har och
säkerställa en trygg och säker vård. I dag finns HVB med
avdelningar eller vårdplatser med större personaltäthet och en
inriktning på kombinationer av omfattande vård- och stödbehov.
Med allt färre placeringar i HVB ökar sannolikheten för att
institutionsvården möter barn och unga med sådana kombinerade
behov. Det ställer krav på en beredskap att möta barnen och de
unga i verksamheter med större utrymme för individualiserade
lösningar. Regeringen bedömer därför att det finns behov av att
se över hur en dimensionering av antal vårdplatser och bemanning
i högre utsträckning kan fungera som grund för differentiering
av HVB. Förutsättningarna för att ta fram kunskapsbaserade
regler, rekommendationer eller stöd för antalet vårdplatser samt
bemanning med olika personalgrupper i olika typer av HVB behöver
också undersökas.
Placeringar i HVB görs utifrån sociala vårdbehov, men de sociala
vårdbehoven är ofta förenade med hälso- och sjukvårdsbehov. I
fråga om särskild tillgång till hälso- och sjukvård har
Socialstyrelsen bedömt att tre typer av HVB bör vara
tillgängliga för barn och unga. De tre typerna avser HVB med
specialisering på sociala stöd- och vårdinsatser och en väl
fungerande samverkan med hälso- och sjukvården, HVB som ger
hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå av exempelvis
sjuksköterska eller psykolog i den egna organisationen eller
vissa psykologiska behandlingar som annars ges vid barn- och
ungdomspsykiatrin (BUP) samt HVB med integrerad vård på
specialistnivå där läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal
ingår i teamet kring barnet eller den unge (Vård för barn och
unga i HVB utifrån deras samlade behov, Socialstyrelsen 2019).
Differentieringen av HVB utifrån tillgången till hälso- och
sjukvård väcker flera frågor om ansvarsförhållanden och
samverkan som behöver klargöras. Det gäller både verksamheternas
eget ansvar och samverkan mellan socialnämnden och regionen. En
huvudfråga är vad som ligger inom kommunens, regionens
respektive HVB:s ansvar.
Utredaren ska därför
• kartlägga och beskriva vilka vårdbehov barn och unga som
vistas vid HVB har samt analysera och redovisa om vårdbehoven
har ändrats över tid,
• kartlägga och redovisa vilka inriktningar HVB har i dag och i
vilken omfattning det finns HVB med särskild tillgång till
hälso- och sjukvård för barn och unga,
• analysera och bedöma vilka inriktningar av HVB som bör
utvecklas, ändras eller läggas till för att vården ska bli mer
effektiv och ändamålsenlig,
• analysera och bedöma hur en ökad differentiering av vården vid
HVB kan göras utifrån specialisering genom kompetens, insatser
och vårdmiljö, dimensionering av antalet vårdplatser och
bemanning samt särskild tillgång till hälso- och sjukvård,
• identifiera vilka grupper av barn och unga som är särskilt
viktiga att skilja från varandra vid en placering i HVB,
• analysera och bedöma vilken säkerhet i fråga om skalskydd och
verksamhetsskydd som kan behövas vid HVB och om det finns behov
av avdelningar eller hem med särskilda säkerhetslösningar,
• analysera och bedöma behovet av bemanning med olika
personalgrupper i olika typer av HVB,
• analysera frågor om ansvarsförhållanden och samverkan utifrån
tillgången till hälso- och sjukvård, både i fråga om
verksamheternas eget ansvar och samverkan mellan socialnämnden
och regionen, samt ta fram vägledning för huvudmän och
verksamheter i fråga om ansvarsfördelningen,
• ta fram kunskapsbaserade regler och rekommendationer eller
stöd för antalet vårdplatser, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att införa särskilda befogenheter vid HVB
De befogenheter som personalen vid HVB har är begränsade till
det som faller inom ramen för det dagliga omsorgs- och
tillsynsansvar som följer av föräldrabalken.
Föreståndaren vid HVB har enligt 3 kap. 5 a § SoF därtill ansvar
för att det finns ordningsregler för de dagliga rutinerna vid
hemmet. Enligt lagen (2018:649) om förbud mot innehav av
berusningsmedel m.m. vid hem för vård eller boende får
föreståndaren förbjuda alkohol och droger på boendet. Den unges
samtycke krävs dock för att personal ska få visitera den unge
eller söka igenom dennes rum. Personalen vid HVB får således
enligt nuvarande lagstiftning inte genomföra drogtester,
genomsöka boenderum, kroppsvisitera eller söka igenom
tillhörigheter utan samtycke från barnet eller den unge.
Huvudmannen för ett HVB har vidare rätt att besluta om allmänna
besökstider när barn och unga är placerade enligt LVU.
Besökstiderna ska bestämmas så att de ger tillfredsställande
möjligheter till besök utan att inkräkta på vården. Huvudmannen
har också rätt att med hänsyn till vårdens bedrivande införa
besöksrestriktioner. Ett sådant beslut kan vara generellt eller
avse besök av en viss eller vissa personer, 3 § lagen (1996:981)
om besöksinskränkningar vid viss tvångsvård. Huvudmannen kan
dock aldrig besluta om besöksrestriktioner för ett barns
vårdnadshavare eller förälder med umgängesrätt då det endast är
socialnämnden som kan fatta beslut om hur barnets umgänge med
vårdnadshavare ska utövas (4 § 1 lagen om besöksinskränkningar
vid viss tvångsvård och 14 § andra stycket 1 LVU). Samma
möjligheter till besöksinskränkningar finns inte för barn och
unga som är placerade i HVB enligt SoL.
Barn och unga som vårdas i privata eller kommunala HVB kan
fortsätta att utsätta sig själva, och ibland även andra, för de
risker som låg till grund för placeringen. Det handlar särskilt
om kontakter med omvärlden i samband med missbruk, kriminalitet,
prostitution och innehav av droger eller vapen. Tidigare innebar
en placering i HVB att barnet eller den unge lyftes ur sin
vanliga livsmiljö under en tid och undanhölls från kontakter med
destruktiva nätverk. Nu tar barn och unga med sig sin vanliga
livsmiljö in i HVB genom mobiltelefoner och utvidgar den även
ibland under placeringen. Återkommande problem med att svara för
vården och säkerställa säkerhet och trygghet i HVB har tagits
upp av företrädare för verksamheterna, men också av polisen som
ofta får hämta barn och unga som lämnat institutioner och köra
dem tillbaka dit (SOU 2023:66 s. 815).
För att säkerställa en trygg och säker vårdmiljö finns det
därför skäl att överväga om personalen ska ha särskilda
befogenheter vid HVB. Dessa särskilda befogenheter skulle kunna
röra begränsning av vistelse utanför boendet, begränsning av
elektronisk kommunikation, urinprovskontroll, rumsvisitation för
att se om det finns droger eller vapen där samt omhändertagande
av otillåtna föremål. Andra befogenheter, som avskiljning, ska
även i fortsättningen vara förbehållna SiS.
När särskilda befogenheter övervägs är det viktigt att ta hänsyn
till de risker det kan innebära för barns och ungas integritet,
liksom till vad som framgår av barnkonventionens artikel 3 om
att i första hand beakta barnets bästa, bl.a. vad avser åtgärder
som det offentliga vidtar. Av barnkonventionens artikel 13
framgår bl.a. att ett barn ska vara fri att söka, ta emot och
sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift, tryck
eller annat uttrycks-medel som barnet väljer. Vidare framgår av
artikel 16 bl.a. att inget barn får utsättas för godtyckliga
eller olagliga ingripanden i sitt privat- och familjeliv samt
att barnet har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden
eller angrepp. När särskilda befogenheter övervägs är det också
viktigt att ta hänsyn till barnkonventionens artikel 6 om barns
rätt till liv, överlevnad och utveckling, artikel 19 om att
skydda barn mot fysiskt och psykiskt våld och artikel 33 som ska
skydda barn från olaglig användning av narkotika. Var och en är
också skyddad mot betydande intrång i den personliga
integriteten om det sker utan samtycke och innebär övervakning
eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden (2
kap. 6 § andra stycket RF). Den enskilde är vidare skyddad mot
frihetsberövanden (2 kap. 8 § RF). Dessa grund-läggande fri- och
rättigheter får endast begränsas i lag och bara för att
tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt
samhälle. Begränsningarna får aldrig gå utöver vad som är
nödvändigt eller utgöra ett hot mot den fria åsiktsbildningen (2
kap. 20 och 21 §§ RF).
Det behöver även särskilt beaktas att HVB, till skillnad från
SiS särskilda behandlingshem, drivs av olika huvudmän och i hög
utsträckning av olika privata aktörer. Dessutom är de flesta av
de barn och unga som är placerade i HVB placerade med stöd av
socialtjänstlagen, dvs. frivilligt. Det är mot denna bakgrund
nödvändigt att överväga vid vilka HVB särskilda befogenheter ska
gälla samt om tillgången till särskilda befogenheter bör variera
utifrån barns och ungas vårdbehov. Vidare behöver det analyseras
vilka krav som ska gälla för befogenheterna. Det kan handla om
krav på t.ex. personalens kompetens och personliga lämplighet,
tidsgräns för begränsningarna, anmälan till IVO och barns
praktiska möjligheter att överklaga och framföra klagomål till
IVO.
Utredaren ska därför
• analysera behovet av och förutsättningarna för att införa
särskilda befogenheter vid HVB, bl.a. när det gäller begränsning
av vistelse utanför HVB, begränsning av elektronisk
kommunikation, urinprovskontroll, rumsvisitation samt
omhändertagande av otillåtna föremål för att säkerställa en
trygg och säker vårdmiljö för barn och unga,
• utifrån analysen i fråga om ökad differentiering av vården vid
HVB, ta ställning till vilka HVB, oavsett driftsform, som bör ha
tillgång till särskilda befogenheter,
• ta ställning till om förutsättningarna för särskilda
befogenheter bör skilja sig åt beroende på om barnet eller den
unge är placerad på HVB med stöd av SoL eller LVU,
• ta ställning till vilka krav som ska gälla för de särskilda
befogenheterna, exempelvis i fråga om personalens kompetens och
personliga lämplighet, tidsgräns för begränsningarna och anmälan
till IVO,
• analysera och bedöma hur barnets eller den unges rättssäkerhet
och rättigheter ska tillgodoses, bl.a. när det gäller
möjligheten till omprövning och överklagande,
• kartlägga vilken personuppgiftsbehandling som förslagen kan ge
upphov till och göra en integritetsanalys,
• analysera hur förslagen förhåller sig till regelverken om
offentlighet och sekretess, och
• oavsett ställningstagande i sak lämna nödvändiga
författningsförslag.
Utredaren ska säkerställa att de förslag som lämnas är
proportionerliga och förenliga med regeringsformen,
Europakonventionen, barnkonventionen och Sveriges åtaganden i
övrigt när det gäller mänskliga rättigheter. Särskild vikt ska
läggas vid barns och ungas behov av skydd och säkerhet och att
barnets rättigheter tillgodoses som t.ex. barnets rörelsefrihet
och kontakter med omvärlden.
De särskilda befogenheter som föreslås ska inte vara mer
ingripande än de särskilda befogenheter som personalen vid SiS
har möjlighet att använda.
Konsekvensbeskrivningar
Utöver vad som följer av kommittéförordningen (1998:1474) ska
utredaren bedöma och redovisa förslagens ekonomiska och andra
konsekvenser för enskilda och för det allmänna samt redovisa
förslagens konsekvenser för Sveriges internationella åtaganden
om mänskliga rättigheter. Vidare ska utredaren redogöra för de
ekonomiska konsekvenserna om inget arbete görs på området.
Utredaren ska särskilt redovisa konsekvenserna av förslagen för
barn och unga och beakta barnets rättigheter utifrån
barnkonventionen. Utredaren ska vidare beakta att barns och
ungas förutsättningar och behov varierar, t.ex. utifrån kön och
ålder, förekomst av funktionsnedsättning, medicinsk diagnos
eller liknande som kräver särskilda överväganden för att kunna
säkerställa kvaliteten och differentiera vården. Utredaren ska
även redovisa vilka konsekvenser förslagen har ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Utredaren ska analysera, beskriva och, när det är möjligt,
kvantifiera de samhällsekonomiska effekterna av de förslag som
läggs. Om något av förslagen påverkar den kommunala
självstyrelsen ska, utöver dess konsekvenser, också de särskilda
avvägningar som har gjorts enligt 14 kap. 3 § RF redovisas.
Om förslagen påverkar kostnaderna eller intäkterna för staten,
kommuner, regioner, företag eller andra enskilda, ska en
beräkning av dessa konsekvenser redovisas. Om förslagen innebär
samhällsekonomiska konsekvenser i övrigt, ska dessa redovisas.
När det gäller kostnadsökningar och intäktsminskningar för
staten, kommuner eller regioner, ska kommittén föreslå en
finansiering (14 § kommittéförordningen). Om förslagen har
betydelse för den kommunala självstyrelsen, ska konsekvenserna i
det avseendet anges (15 § kommittéförordningen).
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska, särskilt i de delar som rör uppdraget att utreda
en mer differentierad vård vid HVB, föra dialog med och inhämta
upplysningar från Socialstyrelsen, IVO och Barnombudsmannen.
Det är av särskild vikt att utredaren inhämtar barns och ungas
egna erfarenheter och åsikter och beaktar deras synpunkter i
arbetet med de förslag som lämnas. Barn och unga som är eller
har varit placerade i samhällsvården besitter kompetens om
samhällets skydd och stöd vilket är angeläget att utredaren tar
del av och använder i sitt arbete.
Utredaren ska under arbetets gång hålla sig informerad om
aktuell forskning på området och beakta den i de förslag som
läggs fram.
Utredaren ska också hålla sig informerad om och beakta relevant
arbete som pågår inom Regeringskansliet och inom
utredningsväsendet, exempelvis Utredningen om vissa särskilda
befogenheter vid Statens institutionsstyrelses särskilda
ungdomshem (S 2022:C), Nationell samordnare för den sociala
barn- och ungdomsvården (S 2023:G) samt utredningen En reform av
den statliga barn- och ungdomsvården för en trygg och kvalitativ
vård (S 2024:13).
Uppdraget ska redovisas senast den 9 maj 2025.
(Socialdepartementet)