Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om skatteregler som gynnar forskning och utveckling – en översyn av FoU-avdraget och expertskattereglerna (Fi 2023:06), Dir. 2024:104
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2024-11-04
Dir. 2024:104
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om skatteregler som gynnar
forskning och utveckling – en översyn av FoU-avdraget och
expertskattereglerna (Fi 2023:06)
Beslut vid regeringssammanträde den 4 november 2024
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 8 juni 2023 kommittédirektiv om
skatteregler som gynnar forskning och utveckling – en översyn
av FoU-avdraget och expertskattereglerna (dir. 2023:81).
Utredaren får nu även i uppdrag att bl.a.
* kartlägga förekomsten av olika typer av skatteincitament för
forskning och utveckling (FoU) bl.a. i form av
återbetalningsbara skattereduktioner som finns i länder inom
EU och OECD, inklusive uppföljningar och utvärderingar av
effekterna av dessa skatteincitament, och
* analysera och föreslå hur ett skatteincitament som i första
hand utgår från företags FoU-utgifter och innebär en möjlighet
till reducerad inkomstskatt kan utformas inom svensk
skattelagstiftning.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
19 januari 2026. Ett delbetänkande som avser delarna i de
ursprungliga direktiven ska dock lämnas senast den 15 januari
2025.
Uppdraget att föreslå nya regler om skatteincitament för
forskning och utveckling
Svenska skatteregler för forskning och utveckling
I 16 kap. 9 § inkomstskattelagen (1999:1229) regleras rätten
till avdrag i näringsverksamhet för utgifter för forskning och
utveckling (FoU). Avdragsrätten är utvidgad i förhållande till
vad som gäller generellt för kostnader i näringsverksamhet och
omfattar utgifter för FoU som har eller kan antas få betydelse
för den huvudsakliga näringsverksamheten eller verksamheten i
övrigt. Även utgifter för att få information om sådan FoU ska
dras av. Med FoU avses såväl målinriktad forskning som
grundforskning samt visst utvecklingsarbete. För rätt till
avdrag krävs det inte mer än att företaget i
näringsverksamheten har ett rimligt intresse av FoU-arbetet
(prop. 2011/12:1).
Sedan 2014 finns ett särskilt skatteincitament för FoU i form
av en nedsättning av socialavgifter för personer som arbetar
med forskning eller utveckling, det s.k. FoU-avdraget. I
korthet innebär reglerna att den som utger avgiftspliktig
ersättning enligt socialavgiftslagen (2000:980) och lagen
(1994:1920) om allmän löneavgift har rätt till ett avdrag vid
beräkningen av arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift för
personer som arbetar med FoU (6–8 §§ lagen [2023:747] om
särskilt avdrag vid beräkning av arbetsgivaravgifter och
allmän löneavgift för personer som arbetar med forskning eller
utveckling).
Särskilda skatteregler med viss anknytning till FoU-området
finns också i form av den s.k. expertskatten som innebär att
vissa utländska experter, forskare och andra nyckelpersoner
kan få skattelättnader vid arbete i Sverige (11 kap. 22–23 a
§§ inkomstskattelagen).
Ett nytt skatteincitament för forskning och utveckling
Betydelsen av forskning och utveckling för den ekonomiska
tillväxten
Goda förutsättningar för FoU är av stor betydelse för att
skapa tillväxt i en globaliserad ekonomi. Sambandet mellan
satsningar på FoU, ökad produktivitet och ekonomisk tillväxt
är väletablerat. Företag som står för kostnaden för FoU kan
generellt sett inte tillgodogöra sig hela avkastningen på
investeringen, vilket kan leda till att företag avstår från
att göra vissa investeringar. Det innebär i sin tur att det
finns risk för att det görs för lite FoU i förhållande till
vad som är samhällsekonomiskt optimalt, vilket kan påverka den
ekonomiska tillväxten negativt. Skatteregler som ger
incitament till ökade investeringar i FoU kan spela en viktig
roll i detta sammanhang.
Sverige har en lång tradition av investeringar i FoU som
skapar tillväxt och arbete, vilket är viktigt för svensk
konkurrenskraft och tillväxt. FoU-avdraget är ett befintligt
skatteincitament som syftar till att främja företagens
investeringar i FoU. Utredningen har fått uppdraget att se
över avdraget i syfte att ge företag incitament till ökade
investeringar i FoU. Med hänsyn till att flera länder i EU och
OECD på senare tid har höjt sina ambitioner gällande FoU och
för att Sverige inte ska riskera att gå miste om investeringar
i sådan verksamhet finns det skäl att överväga införandet av
ett nytt FoU-incitament inom svensk skattelagstiftning.
Behov av att ytterligare främja investeringar i forskning och
utveckling
Regeringen har i budgetpropositionen för 2025 angett att den
avser fortsätta förbättra skattevillkoren som understödjer
företagens möjligheter att bedriva forskning och utveckling,
bl.a. genom att utreda ett nytt skatteincitament på området
(prop. 2024/25:1 Förslag till statens budget, finansplan m.m.).
Det finns olika sätt att via skattesystemet försöka stimulera
till ökade investeringar i FoU. En del skatteincitament är
kopplade till företagets intäkter från FoU och kan innebära
att dessa intäkter behandlas förmånligare vid
inkomstbeskattning. Ett exempel på detta är s.k. patent- eller
innovationsboxar som finns i vissa länder. Ett sådant system
innebär att vinster hänförliga till vissa patenterade
tillgångar beskattas med en lägre skattesats.
Det finns också incitamentsmodeller som är kopplade till
företagens utgifter för FoU. I ett flertal länder finns
särskilda skatteregler som innebär att företag kan få en
skattelättnad, t.ex. i form av en skattereduktion, utifrån
företagets nedlagda FoU-kostnader. I de fall ett företag inte
har en möjlighet att tillgodoräkna sig skattelättnaden fullt
ut, t.ex. om det inte finns tillräckligt med skatt att
reducera, förekommer att den överskjutande delen kan
tillgodoräknas företaget efterföljande beskattningsår och
slutligen komma företaget till del genom en faktisk
utbetalning. Inom vissa incitaments-modeller finns också en
möjlighet för företag att, i de fall skattereduktionen inte
utnyttjas för att sänka den egna skatten, överlåta
skattetillgodohavandet till någon annan.
För att understödja företagens möjligheter att bedriva FoU och
ge företag incitament att placera sin FoU-verksamhet i Sverige
finns det skäl att utreda hur ett nytt skatteincitament på
området bör utformas inom svensk skattelagstiftning. Som
redovisas ovan kan skatteincitament för FoU grovt delas in i
sådana som är kopplade till företagens utgifter och sådana som
är kopplade till deras intäkter eller vinst. I samband med att
ett nytt svenskt skatteincitament för FoU ska utredas finns
det skäl att kartlägga hur båda dessa typer av
skatteincitament, t.ex. skattereduktioner och patentboxar,
används internationellt. Incitamentsmodeller i form av patent-
eller innovationsbox innebär att något stöd inte ges till
företag som inte går med vinst (se betänkandet
Skatteincitament för forskning och utveckling SOU 2012:66).
Därför finns det skäl att i första hand överväga hur det nya
skatteincitamentet kan utformas som en skattereduktion baserad
på företagets utgifter för FoU.
En central del vid utformningen av ett nytt skatteincitament
är att bedöma vilka utgifter för forskning och utveckling som
bör omfattas av det föreslagna regelverket. För att reglerna
ska uppnå syftet med incitamentet och fungera väl i praktiken
samt för att undvika gränsdragningsproblem, inklusive risker
för omklassificering av utgifter, behöver det finnas en tydlig
avgränsning av vilka FoU-utgifter som ska omfattas av
incitamentet. Det är också viktigt att de svenska reglerna är
internationellt konkurrenskraftiga och attraktiva för företag
av alla storlekar. På så sätt kan företagens investeringar i
FoU främjas och företag ges incitament att placera sin
FoU-verksamhet i Sverige. Mot bakgrund av att skattelättnader
för FoU-utgifter vid inkomstbeskattningen har varit i bruk i
flera länder inom EU och OECD är det därför lämpligt att
utredaren kartlägger hur motsvarande avgränsningar har gjorts
i andra länder och ta hänsyn till detta vid utformningen av de
svenska reglerna. Utredaren bör också i övrigt kartlägga den
kunskap som finns om dessa skatteincitament, t.ex. avseende
incitamentets effekt på investeringar i FoU och åtgärder som
motverkar fel och skatteundandraganden.
Lättnader vid företagsbeskattning kan påverka ett företags
skyldighet att betala tilläggsskatt enligt lagen (2023:875) om
tilläggsskatt. Det är därför viktigt att utredaren beaktar
bestämmelserna om tilläggsskatt vid utformningen av
incitamentet så att den nya skattelättnadens inverkan på
beräkningen av den effektiva skattesatsen begränsas. Ett
alternativ kan vara att utforma regelverket på ett sätt som
gör att det uppfyller kraven för att vara ett kvalificerat
skattetillgodohavande, t.ex. genom att den del av
skattenedsättningen som ett företag inte kan tillgodogöra sig
ska kunna betalas ut till företaget. Ett flertal länder inom
EU och OECD har anpassat sina skatteincitament för FoU till de
modellregler om en global minimi-beskattning som arbetats fram
inom ramen för OECD/G20:s Inclusive Framework on Base Erosion
and Profit Shifting (BEPS), kallat det inkluderande ramverket
(IF). Vid utformningen av de svenska reglerna är det därför
lämpligt att utredaren utgår från sådana FoU-incitament i
jämförbara länder.
Utredaren ska därför
kartlägga förekomsten av olika typer av skatteincitament för
FoU bl.a. i form av återbetalningsbara skattereduktioner som
finns i länder inom EU och OECD, inklusive uppföljningar och
utvärderingar av effekterna av dessa skatteincitament,
* analysera och föreslå hur ett skatteincitament som i första
hand utgår från företags FoU-utgifter och innebär en möjlighet
till reducerad inkomstskatt kan utformas inom svensk
skattelagstiftning,
* vid utformningen av förslaget beakta vilka utgifter för
forskning och utveckling som ger rätt till skattelättnad i
motsvarande skatteincitament i andra länder inom EU och OECD,
* vid utformningen av förslaget ta hänsyn till att
bestämmelsernas inverkan på beräkningen av den effektiva
skattesatsen enligt lagen om tilläggsskatt begränsas, t.ex.
genom att inkludera en möjlighet för företag att få
utbetalning av den del av nedsättningen som företaget inte kan
tillgodoräkna sig,
* lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren ska vid utformningen av förslaget säkerställa att en
effektiv skattekontroll möjliggörs, samt att föreslagna
bestämmelser är förenliga med EU-rätten, inklusive reglerna om
statligt stöd, och Sveriges internationella åtaganden på
skatteområdet i övrigt.
Konsekvensbeskrivningar
Utöver vad som anges i kommittéförordningen (1998:1474) i
tillämplig lydelse ska utredaren med beaktande av de analyser
och den forskning som finns på området jämföra alternativa
åtgärder som kan gynna investeringar och tillväxt.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
19 januari 2026. Ett delbetänkande som avser delarna i de
ursprungliga direktiven ska dock lämnas senast den 15 januari
2025.
(Finansdepartementet)