Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell verksamhet (Fi 2023:07), Dir. 2024:103
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2024-11-04
Dir. 2024:103
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om skatteincitament för
juridiska personers gåvor till ideell verksamhet (Fi 2023:07)
Beslut vid regeringssammanträde den 4 november 2024
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 15 juni 2023 kommittédirektiv om
skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell
verksamhet (dir. 2023:87).
Utredaren får nu även i uppdrag att bl.a.
* analysera om det finns behov av särskilda bestämmelser om
avdrag eller annan skattelättnad för utgifter för sponsring i
inkomstskattelagen (1999:1229), och
* lämna nödvändiga författningsförslag för avdrag eller annan
skattelättnad för utgifter för sponsring, oavsett
ställningstagande.
Utredaren ska i sin analys göra en bedömning bl.a. av om det
finns behov av lagändringar för att göra sponsring mer
jämställd.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
19 januari 2026. Ett delbetänkande som avser delarna i det
ursprungliga direktivet ska dock lämnas senast den
16 december 2024.
Uppdraget att analysera om det finns behov av särskilda
bestämmelser för sponsring
Allmänt om sponsring
Utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster i
näringsverksamhet ska dras av som kostnad (16 kap. 1 §
inkomstskattelagen [1999:1229], förkortad IL). Utgifter för
gåvor får inte dras av (9 kap. 2 § IL).
Med sponsring brukar förstås att företag bidrar ekonomiskt
till verksamhet som ofta är av idrottslig, kulturell eller
annan allmännyttig natur. Sponsring som begrepp återfinns inte
i inkomstskattelagen och rätten till avdrag har utvecklats
genom praxis. Inte heller definieras vad som är verksamhet av
allmännyttig natur, men 7 kap. 4 § IL kan ge viss vägledning.
För att sponsring ska få dras av förutsätts att kostnaderna
har uppkommit för att förvärva och bibehålla inkomster. Om
värdet av de direkta motprestationer som en sponsor får
understiger kostnaden för sponsringen medges avdrag endast för
värdet av motprestationerna. Överskjutande del av kostnaden
ses som en gåva och är därför inte avdragsgill. Även om någon
direkt motprestation inte lämnats kan avdrag i vissa fall
medges, om det finns ett samband mellan sponsorn och den
sponsrades verksamheter och sponsorbidraget ses som indirekta
omkostnader i sponsorns verksamhet.
Behovet av särskilda bestämmelser bör utredas närmare
Ett företags arbete för att stärka sitt varumärke är i många
fall av avgörande betydelse för att företaget ska kunna
attrahera kunder, kapital och arbetskraft. Att
förutsättningarna för företags långsiktiga renomméskapande
arbete är goda är viktigt för Sverige och för att skapa
tillväxt i en globaliserad ekonomi. Det är därför angeläget
att tillämpliga skatteregler inte på ett onödigt sätt riskerar
att begränsa sådant arbete och därmed hämma företagens
konkurrenskraft.
Det är också viktigt att skattereglerna för sponsring är
förutsebara och neutrala, exempelvis ur ett
jämställdhetsperspektiv. Riksdagen har i ett tillkännagivande
till regeringen ställt sig bakom att en översyn ska göras av
regelverket för sponsring för att säkerställa en jämställd
sponsring och för att skapa ett hållbart regelverk (bet.
2021/22:SkU14, rskr. 2021/22:268).
Sponsring är även en viktig finansieringskälla för stora delar
av det civila samhället, däribland idrottsrörelsen, och är
därmed viktig för den samhällsnytta som föreningslivet bidrar
med. Sponsring är dock en liten och minskande del av
finansieringen för kulturlivet, vilket kan bero på att
skattereglerna uppfattas som otydliga.
Regeringen anser att behovet av särskilda bestämmelser om
avdrag eller annan skattelättnad för sponsring i
inkomstskattelagen bör utredas närmare.
Utredaren ska därför
* analysera om det finns behov av särskilda bestämmelser om
avdrag eller annan skattelättnad för utgifter för sponsring i
inkomstskattelagen,
* analysera om det finns behov av ändamålsenliga begränsningar
av sådana eventuella särskilda bestämmelser, exempelvis en
beloppsgräns eller om någon typ av verksamhet av allmännyttig
natur borde vara undantagen från de särskilda bestämmelserna,
samt om det finns behov av regler för att motverka risken för
fel och fusk, och
* lämna nödvändiga författningsförslag för avdrag eller annan
skattelättnad för utgifter för sponsring, oavsett
ställningstagande.
Utredaren ska i sin analys göra en bedömning bl.a. av om det
finns behov av lagändringar för att göra sponsring mer
jämställd.
Det är angeläget att samma regler kan gälla för såväl
familjekontrollerade företag som andra företag, utan krav på
särregleringar.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den
19 januari 2026. Ett delbetänkande som avser delarna i det
ursprungliga direktivet ska dock lämnas senast den
16 december 2024.
(Finansdepartementet)