Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen Ordning och reda på hyresbostadsmarknaden (Fi 2022:21), Dir. 2023:86
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Beslut: 2023-06-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 juni 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 14 juli 2022 kommittédirektiven om
Ordning och reda på hyresbostadsmarknaden (dir. 2022:117). I
uppdraget ingår bl.a. att överväga om ett register för
hyresbostäder bör införas. Syftet med utredningen är att
klargöra vilka åtgärder som behöver vidtas för att skapa ordning
och reda på hyresbostadsmarknaden, och därmed förbättra
bostadsmarknadens funktionssätt.
Uppdraget ändras nu på så sätt att utredaren bl.a. ska
• föreslå vilka ytterligare ändamål som lägenhetsregistret bör
kunna användas till, och
• ta ställning till om uppgifter ur registret ska få lämnas ut
till fler aktörer elektroniskt.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska således redovisas
senast den 27 oktober 2023.
Uppdraget att föreslå ytterligare ändamål för lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över
bostadslägenheter som envar kan få tillgång till uppgifter ifrån
i enlighet med offentlighetsprincipen. Uppgifter lämnas ut i
pappersform (se prop. 2004/05:171 s. 50 och 51).
Förutsättningarna för åtkomst till uppgifter i
lägenhetsregistret i elektronisk form regleras i lagen
(2006:378) om lägenhetsregister och förordningen (2007:108) om
lägenhetsregister. Lagen innehåller, tillsammans med
förordningen, också bestämmelser om registrets innehåll.
Uppgifter ur lägenhetsregistret får behandlas för folkbokföring,
statistik, forskning och planering samt uppföljning och
utvärdering av bostadsbestånd och byggande (5 § lagen om
lägenhetsregister). Enligt 20 § andra stycket lagen om
lägenhetsregister får uppgifter endast lämnas ut för de ändamål
som anges i 5 § och för sådan registrering som avses i 13 §
samma lag. Utlämnande av uppgifter ur lägenhetsregistret i
elektronisk form får göras till vissa utpekade aktörer.
Skatteverket får ha direktåtkomst till uppgifterna (6 §
förordningen om lägenhetsregister) och en kommun får ha
direktåtkomst till sådana uppgifter i lägenhetsregistret som
avser bostadslägenheter som har belägenhetsadress i kommunen (18
§ lagen om lägenhetsregister). Därefter får uppgifterna lämnas
ut på medium för automatiserad behandling till Skatteverket,
Statistiska centralbyrån, den kommun där fastigheten är belägen
och fastighetsägaren (7 § förordningen om lägenhetsregister).
Möjligheten att använda uppgifter i lägenhetsregistret är i dag
kraftigt begränsad. Det har sin bakgrund i att registret
huvudsakligen byggdes upp för att skapa förutsättningar för
Statistiska centralbyrån att ta fram hushålls- och
bostadsstatistik (se prop. 1995/96:90 s. 26). Efter att
registret kom på plats har det framkommit att
lägenhetsregistrets ändamålsbestämmelser behöver ses över i
syfte att möjliggöra en större samhällsnytta för fler aktörer.
Lantmäteriet föreslår i rapporten Nya ändamål för
lägenhetsregistret (Fi2017/02006) från 2017 att uppgifterna ska
få behandlas för fler ändamål och få användas av fler aktörer än
vad som är fallet i dag. I den behovsinventering som myndigheten
utförde föreslås bl.a. att uppgifter ur lägenhetsregistret ska
få användas av kommunal räddningstjänst och Polismyndigheten.
Utredaren ska föreslå för vilka ytterligare ändamål, utöver de
som anges i lagen om lägenhetsregister, som lägenhetsregistret
bör kunna användas. Förslagen ska lämnas med beaktande av andra
förslag till ändringar som bl.a. lämnats i Nya ändamål för
lägenhetsregistret (Fi2017/02006) och promemorian Utökat
informationsutbyte Ds 2022:13. Utredaren ska också ta ställning
till om uppgifter ur registret ska få lämnas ut till fler
aktörer elektroniskt. Eftersom lägenhetsregistret innehåller
indirekta personuppgifter ska utredaren särskilt beakta
dataskyddsregleringen och den personliga integriteten i sitt
arbete.
Utredaren ska därför
• analysera vilka ytterligare ändamål, utöver de som anges i
lagen om lägenhetsregister, som lägenhetsregistret bör kunna
användas till,
• utifrån analysen föreslå vilka ytterligare ändamål som
lägenhetsregistret bör kunna användas till,
• ta ställning till om uppgifter ur registret ska få lämnas ut
till fler aktörer elektroniskt, och
• lämna förslag till de författningsändringar som utredaren
anser behövs, och i samband med förslagen göra en
integritetsanalys.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 27 oktober 2023.
(Landsbygds- och infrastrukturdepartementet)