Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om drivkrafter och möjligheter i försörjningsstödet (S 2022:16), Dir. 2023:70
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2023-06-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 juni 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 14 juli 2022 kommittédirektiv om att
öka drivkrafter och möjligheter till arbete i försörjningsstödet
för att bryta långvarigt biståndsmottagande (dir. 2022:124).
I enlighet med Tidöavtalet, som är en överenskommelse mellan
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och
Liberalerna, ska det införas ett bidragstak som gör att den som
kan arbeta aldrig sammantaget kan få högre inkomster från bidrag
än från eget arbete. I enlighet med samma avtal ska även
ansvarsfördelningen mellan staten och kommunerna för
långtidsarbetslösa utredas. Med anledning av detta får nu
utredaren även i uppdrag att bl.a.
• lämna förslag på en modell för ett bidragstak som begränsar
den sammantagna nivån på bidrag och ersättningar för hushåll i
syfte att öka incitamenten till arbete,
• analysera om Arbetsförmedlingen bör ges en utökad
uppgiftsskyldighet gentemot socialnämnden och vid behov lämna
sådana förslag,
• analysera och redovisa för- och nackdelar med nuvarande
ansvarsfördelning mellan staten och kommuner för att
långtidsarbetslösa ska komma i arbete, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 1 december 2024.
Uppdraget att föreslå en modell för ett bidragstak
En grundläggande förutsättning för det svenska välfärdssamhället
är att alla som står till arbetsmarknadens förfogande anstränger
sig för att arbeta och nå självförsörjning. I dag kan ett
hushåll få olika ekonomiska bidrag och ersättningar varje månad,
t.ex. bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg och
försörjningsstöd. I vissa fall kan det medföra att hushållets
disponibla inkomst motsvarar eller överstiger den disponibla
inkomst hushållet skulle uppnå om de vuxna arbetade heltid.
Möjligheten att stapla bidrag i en sådan utsträckning urholkar
incitamenten till att ta ett arbete och kan leda till att
arbetslösa tackar nej till jobberbjudanden. Bidragssystemen ska
inte vara utformade så att det är mer fördelaktigt att få bidrag
än att arbeta. Det ska löna sig att arbeta framför att leva på
bidrag.
Enligt tidigare kommittédirektiv ska utredningen bl.a. kartlägga
och analysera den sammantagna nivån av staplade bidrag och
ersättningar samt deras effekter på ekonomiska incitament till
arbete inom försörjningsstödet. Utöver detta ges nu utredaren i
uppdrag att utreda hur en modell för ett bidragstak kan utformas
och genomföras. Syftet är att säkerställa att det ska löna sig
bättre att arbeta än att leva på bidrag. Utgångspunkten är att
egen försörjning genom arbete alltid ska löna sig framför
bidragsförsörjning. Den modell som föreslås ska ta sikte på
hushåll som har en sammantagen bidragsnivå som leder till att
ekonomiska incitament att ta ett arbete eller öka sina
arbetsinkomster urholkas. Här ingår även hushåll med
försörjningsstöd. Utformningen av ett sådant bidragstak bör ta
hänsyn till hushållets sammansättning, försörjningsansvar för
barn och olika situationer där individer har hinder att ta ett
arbete, exempelvis på grund av sjukdom eller
funktionsnedsättning. Syftet kan uppnås genom en ordning där de
bidrag och ersättningar som ett hushåll får minskas om de
sammantaget överstiger en viss nivå, ett s.k. monetärt tak, som
kan variera beroende på hushållets sammansättning. Syftet kan
också uppnås genom förändringar i befintliga regelsystem som
skulle begränsa förekomsten av staplade bidrag upp till en nivå
där de ekonomiska incitamenten att ta ett arbete urholkas.
En analys behöver göras av de rättsliga frågeställningar som ett
bidragstak aktualiserar, däribland dess förhållande till
befintliga förmånssystem, förvaltningsrättsliga principer,
regelverket för offentlighet och sekretess och skyddet för den
personliga integriteten. Den behandling av personuppgifter som
förslagen medför behöver vara förenlig med Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om
skydd för fysiska personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och
om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning)
och relevant nationell kompletterande reglering. Vid eventuella
förslag om utökat informationsutbyte ska en avvägning göras
mellan det allmännas intresse av ökad tillgång till information
och den enskildes rätt till skydd för sin personliga integritet.
Arbetsbaserade förmåner inom socialförsäkringssystemet,
bosättningsbaserade förmåner baserade på sjukdom eller
funktionsnedsättning samt ersättningar som lämnas inom
arbetsmarknadspolitiken, såsom arbetslöshetsersättning,
aktivitetsstöd och etableringsersättning, ska inte reduceras i
en modell med ett bidragstak. Hushåll där någon får dessa
ersättningar ska dock kunna beröras av ett bidragstak om
hushållet har kompletterande bosättningsbaserade bidrag eller
ekonomiskt bistånd. I sådana fall är det de bosättningsbaserade
bidragen eller ekonomiskt bistånd som ska påverkas.
Utredaren ska därför
• analysera ändamålsenligheten och för- och nackdelar med olika
modeller för ett bidragstak som begränsar den sammantagna nivån
på bidrag och ersättningar för hushåll i syfte att öka
incitamenten till arbete,
• analysera de rättsliga förutsättningarna för hur ett
bidragstak kan genomföras med hänsyn till regleringen av bl.a.
försörjningsstöd och skälig levnadsnivå, kartläggning av
personliga förhållanden, dataskydd och offentlighet och
sekretess,
• med utgångspunkt i analysen av ändamålsenligheten och de
rättsliga förutsättningarna lämna förslag på en modell för ett
bidragstak givet syftet,
• analysera och föreslå en effektiv och rättssäker
beslutsordning för bidragstaket,
• analysera och ta ställning till vilken eller vilka myndigheter
som lämpligen bör ansvara för handläggningen av det föreslagna
bidragstaket,
• analysera och bedöma behovet av informationsutbyte i
hanteringen av det föreslagna bidragstaket,
• i samband med eventuella förslag om informationsutbyte göra en
integritetsanalys, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningen är inte längre förhindrad att lämna förslag inom
socialförsäkringsområdet.
Uppdraget att analysera om Arbetsförmedlingen bör ges en utökad
uppgiftsskyldighet gentemot socialnämnden
Vissa av de arbetslösa personer som är inskrivna hos
Arbetsförmedlingen får ekonomiskt bistånd, enbart eller i
kombination med sådana ersättningar inom arbetsmarknadspolitiken
som får lämnas vid arbetslöshet, t.ex. arbetslöshetsersättning
och aktivitetsstöd.
För att socialnämnden ska kunna pröva och besluta om rätt till
ekonomiskt bistånd för en person som kan arbeta behöver
socialnämnden bl.a. följa upp och kontrollera att den enskilde
står till arbetsmarknadens förfogande enligt socialtjänstlagen.
Socialnämnden ska bl.a. ställa krav på den enskilde att vara
inskriven hos Arbetsförmedlingen och delta i verksamheter som
anordnas för arbetslösa inom ramen för arbetsmarknadspolitiken
(se prop. 2015/16:136 s. 21 f.). Socialnämnden behöver därför ha
tillgång till vissa uppgifter om enskilda från
Arbetsförmedlingen.
Socialnämnden har enligt 11 kap. 11 a § socialtjänstlagen rätt
att ta del av uppgifter om enskilda hos Arbetsförmedlingen.
Vilka uppgifter som Arbetsförmedlingen ska lämna till
socialnämnden framgår av 5 § förordningen (2008:975) om
uppgiftsskyldighet i vissa fall enligt socialtjänstlagen
(2001:453). Det handlar bl.a. om huruvida den enskilde deltar i
ett arbetsmarknadspolitiskt program. Socialnämnden kan även
begära in andra uppgifter om enskilda från Arbetsförmedlingen
som är nödvändiga för att kunna fatta beslut om ekonomiskt
bistånd, förutsatt att den enskilde ger sitt medgivande. Det kan
t.ex. handla om den enskildes individuella handlingsplan eller
aktivitetsrapport.
Arbetsförmedlingen ansvarar för viss kontroll i förhållande till
arbetslösa personer som är inskrivna hos myndigheten i enlighet
med det arbetsmarknadspolitiska regelverket. Kontrollen omfattar
bl.a. att granska aktivitetsrapporter som inskrivna arbetslösa
regelbundet ska lämna till myndigheten, att lämna underrättelser
till arbetslöshetskassan och att fatta beslut om varning eller
avstängning från ersättning enligt villkor i de ersättningar som
får lämnas vid deltagande i arbetsmarknadspolitiska insatser.
En utökad uppgiftsskyldighet för Arbetsförmedlingen gentemot
socialnämnden kan bidra till att socialnämnden kan arbeta mer
effektivt i sin kontroll av om arbetslösa som får ekonomiskt
bistånd står till arbetsmarknadens förfogande. Effektivare
kontroll kan leda till att aktivitetsnivån bland arbetslösa ökar
och därmed till att fler kan komma i arbete. Det kan också
finnas andra åtgärder hos Arbetsförmedlingen som kan bidra till
att förbättra förutsättningarna för socialnämndens kontroll.
Utredaren ska därför
• analysera om det finns behov av, och i så fall lämna förslag
om, en skyldighet för Arbetsförmedlingen att lämna ytterligare
uppgifter om enskilda till socialnämnden i syfte att
socialnämnden bättre ska kunna kontrollera om den enskilde står
till arbetsmarknadens förfogande vid prövning av ekonomiskt
bistånd,
• analysera om det finns behov av, och i så fall lämna förslag
om, åtgärder i övrigt hos Arbetsförmedlingen som utan att
väsentligt öka myndighetens uppgifter och kostnader kan bidra
till att förbättra förutsättningarna för socialnämndens kontroll
av personer med ekonomiskt bistånd som är inskrivna hos
Arbetsförmedlingen, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren ska i fråga om utökad uppgiftsskyldighet eller
åtgärder i övrigt säkerställa en bibehållen rättssäkerhet och
väga det allmännas intresse av ett utökat uppgiftslämnande mot
den enskildes rätt till skydd för sin personliga integritet.
Uppdraget att analysera för- och nackdelar med nuvarande
ansvarsfördelning mellan staten och kommuner för
långtidsarbetslösa
Arbetsmarknadspolitiken är nationell och statligt finansierad.
Arbetsförmedlingen ansvarar för den offentliga
arbetsförmedlingen och dess arbetsmarknadspolitiska verksamhet.
Kommunerna bedriver samtidigt verksamheter som är av betydelse
för arbetsmarknadspolitiken och som underlättar arbetssökandes
inträde på arbetsmarknaden, bl.a. verksamhet enligt
socialtjänstlagen, vuxenutbildning på grundläggande och
gymnasial nivå samt svenska för invandrare. De som är
långtidsarbetslösa har också olika ekonomiska ersättningar och
bidrag, bl.a. beroende av tidigare förankring på
arbetsmarknaden. En del långtidsarbetslösa har ekonomiskt
bistånd som primär försörjningskälla. Andra får i huvudsak sin
försörjning från statliga arbetsmarknadspolitiska ersättningar.
Många personer som är långtidsarbetslösa, däribland arbetslösa
som får ekonomiskt bistånd, är i behov av insatser från både
Arbetsförmedlingen och kommunen för att närma sig
arbetsmarknaden. Det är viktigt att dessa personer ges ett
sammanhållet stöd och att offentliga resurser används effektivt.
Utredaren ska därför
• utifrån en genomgång av befintlig kunskap och befintliga
erfarenheter analysera och redovisa för- och nackdelar med den
nuvarande ansvarsfördelningen mellan staten och kommunerna för
att långtidsarbetslösa ska komma i arbete, och
• avgränsa denna redovisning utifrån vad utredaren anser vara
särskilt relevant i den nuvarande ansvarsfördelningen när det
gäller förutsättningarna för att bl.a. enskilda ska ges ett
effektivt stöd, upprätthålla krav på enskilda att vidta aktiva
åtgärder för att komma i arbete liksom för att nå
kostnadseffektivitet.
Kontakter och redovisning av uppdraget
När det gäller uppdraget att föreslå en modell för ett
bidragstak ska utredaren samråda med
Integritetsskyddsmyndigheten och med pågående utredningar som
berörs av förslagen, bl.a. Utredningen om inrättande av
Utbetalningsmyndigheten (Fi 2022:01).
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 1 december 2024.
(Socialdepartementet)