Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en ny förköpslag (Fi 2022:07), Dir. 2023:67
Departement: Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Beslut: 2023-05-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 maj 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 2 juni 2022 kommittédirektiven En ny
förköpslag (dir. 2022:48).
Utredaren ska även
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för det civila
försvarets skydd respektive möjliggör för kommunerna att
motverka organiserad brottslighet,
• överväga en statlig förköpsrätt för att underlätta det civila
försvarets skydd som ett komplement till eller, om det bedöms
mer ändamålsenligt, ett alternativ till kommunal förköpsrätt,
• föreslå en förköpsgrund som underlättar skyddet för det
militära försvaret, och
• lämna förslag på de författningsändringar som krävs för att
möjliggöra överlåtelser av fast egendom med användning av
elektroniska överlåtelsehandlingar, samt elektronisk ansökan i
alla inskrivningsärenden.
De kommunala förköpsgrunderna i det ursprungliga direktivet
utgår.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den 1
april 2024.
Nya kommunala förköpsgrunder
En förköpsgrund för att motverka organiserad brottslighet
Arbetet mot den organiserade brottsligheten behöver stärkas på
bred front. För att bryta strukturer och återupprätta tryggheten
behövs fler verktyg. Det är av central betydelse att
brottsförebyggande arbete bedrivs på lokal nivå utifrån en lokal
problembild, nära människor och nära potentiella
brottstillfällen. Kommunerna har ett mycket brett uppdrag och
har därigenom stora möjligheter att arbeta brottsförebyggande
inom en rad olika områden och vidta åtgärder av skiftande slag.
Att stärka kommunernas förmåga att motverka den organiserade
brottsligheten kräver en bredd av verktyg, där möjligheten till
förköp vid överlåtelser av fastigheter skulle kunna vara en del.
Aktörer inom den organiserade brottsligheten har gett sig in på
bostadsmarknaden och det finns flera tecken på att
fastighetsaffärer används för penningtvätt. Den 30 juni 2022 gav
regeringen en särskild utredare i uppdrag att föreslå åtgärder
för att skärpa kontrollen vid överlåtelser av fastigheter (dir.
2022:93). Syftet med det uppdraget är att skydda
bostadshyresgäster mot oseriösa överlåtelser av hyresfastigheter
och hindra att den svenska fastighetsmarknaden utnyttjas för
brottslighet. En kommunal förköpsrätt i dessa situationer kan ha
en begränsande effekt i förhållande till den organiserade
brottsligheten och komplettera möjligheten med förstärkta
kontroller för att stoppa ett förvärv från oseriösa eller rent
kriminella aktörer.
Ett förköp har även förutsättningar att bidra till trygghet för
den som står i begrepp att sälja sin fastighet och står under
otillbörlig påverkan. Genom att försäljningen kan genomföras
genom förköpssystemet kan säljarens vilja till försäljning
säkras samtidigt som den otillbörliga påtryckningens mål inte
uppnås.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som möjliggör för kommunerna att
motverka organiserad brottslighet, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
En förköpsgrund för att underlätta det civila försvarets skydd
Kommunerna har en central funktion för det civila försvaret och
behöver därför ges relevanta verktyg för att skydda befintliga
objekt och funktioner. Det finns skäl att införa en förköpsrätt
som syftar till att förhindra att en fastighet exempelvis
används för underrättelseverksamhet eller förberedelser av
sabotage mot en befintlig verksamhet av betydelse för det civila
försvaret. Detta har också betydelse för skydd av det civila
försvaret över tid.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för det civila
försvarets skydd, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Tidigare kommunala förköpsgrunder ska utgå
Uppdraget i de ursprungliga direktiven att föreslå
förköpsgrunder som underlättar för förvärv av nyckelfastigheter,
underlättar för samhällsomvandling till följd av större
företagsetableringar och företagsexpansioner, underlättar för
det civila försvarets återuppbyggnad och utveckling och
underlättar för markåtkomst till samhällsviktiga
klimatanpassningsåtgärder alternativt kan användas för att
effektivt minska och motverka segregation tas bort.
En statlig förköpsrätt
En statlig förköpsrätt för åtgärder för att skydda väsentliga
intressen för det civila försvaret
Dessa tilläggsdirektiv innebär att utredaren ska överväga
införandet av en förköpsrätt för kommuner för att underlätta det
civila försvarets skydd. Det civila försvaret inbegriper många
aktörer och kommunerna har inte alltid fullständig överblick
över de förutsättningar och behov som på nationell nivå har
bäring för det civila försvaret. Det kan vidare förekomma
enskilda situationer där det finns en konflikt mellan kommunala
och statliga intressen eller där en kommun saknar ekonomiska
förutsättningar att agera trots att det egentligen hade varit
motiverat.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) anser att det
krävs en genomlysning av hur staten bör arbeta med fastigheter
och lokaler för det civila försvaret bl.a. för att möjliggöra
investeringar för fysiskt skydd och fortifikation. MSB förordar
därför lösningar där staten har full rådighet över vissa
fastigheter (se rapport Civilt försvar mot 2030 – ett
totalförsvar i balans [Ju2022/01209/SSK s. 47]).
Det bör därför övervägas om det, utöver en kommunal förköpsrätt,
även bör införas en statlig förköpsrätt för att underlätta det
civila försvarets skydd. Det bör även övervägas om det är mer
ändamålsenligt att endast införa en statlig förköpsrätt för
detta ändamål, i stället för en kommunal förköpsrätt.
Utredaren ska därför
• överväga en statlig förköpsrätt för att underlätta det civila
försvarets skydd som ett komplement till eller, om det bedöms
mer ändamålsenligt, ett alternativ till en kommunal förköpsrätt,
och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
En statlig förköpsrätt för att skydda väsentliga intressen för
det militära försvaret
Det försämrade säkerhetspolitiska läget kräver att
upprustningstakten av totalförsvaret ökas utöver det som
fastlagts i regeringens proposition Totalförsvaret 2021–2025
(prop. 2020/21:30) och i överenskommelsen mellan samtliga
riksdagspartier från den 16 mars 2022. Både det militära och
civila försvaret behöver utvecklas för att totalförsvaret ska
kunna få full effekt.
Vidare beslutade regeringen den 18 maj 2022 att Sverige ska
ansöka om medlemskap i Nato. Anslutningsprocessen sker
tillsammans med Finland. I Finland trädde lagen om statens
förköpsrätt inom vissa områden (469/2019) i kraft den 1 januari
2020. Den finska statliga förköpsrätten gäller om förvärvet av
fastigheten behövs för att säkerställa försvaret,
gränsbevakningen eller gränssäkerheten, för att övervaka och
trygga den territoriella integriteten eller för att säkerställa
den nationella säkerheten. Förköpsrätten är begränsad till vissa
i lagen angivna geografiska områden. Det är önskvärt att
motsvarande verktyg utvecklas i Sverige för att stärka den
nationella säkerheten vid överlåtelser av fastigheter.
Kommittén för förbättrat skydd för totalförsvarsverksamhet
lämnade i maj 2019 slutbetänkandet Förbättrat skydd för
totalförsvaret (SOU 2019:34). Bakgrunden till regeringens beslut
att tillsätta utredningen var bl.a. att den säkerhetspolitiska
situationen i Europa försämrats och att riksdagen tillkännagett
för regeringen att staten borde ha större möjligheter att skydda
totalförsvarsintressen (bet. 2016/17:FöU5 punkt 8, rskr.
2016/17:175). Kommittén föreslog ett nytt statligt
kontrollsystem där staten skulle ges möjlighet att granska och
ytterst stoppa överlåtelser och upplåtelser av egendom om
skyddet av väsentliga totalförsvarsintressen så kräver.
Kontrollsystemet föreslogs begränsat till vissa
infrastrukturobjekt, vissa geografiska områden och skyddade
anläggningar. Kommittén övervägde även alternativet en statlig
förköpsrätt, men bedömde det föreslagna statliga
kontrollsystemet som mindre ingripande för den enskild samt
mindre betungande och kostsamt för staten.
Den 14 juli 2022 beslutade regeringen kommittédirektiven
Kontroll vid överlåtelse och upplåtelse av egendom av väsentlig
betydelse för total-försvaret (dir. 2022:121). I direktiven ges
en särskild utredare i uppdrag att analysera om statlig kontroll
bör införas vid överlåtelser och upplåtelser av viss fast
egendom av väsentlig betydelse för totalförsvaret och att ta
ställning till om en sådan kontroll kan åstadkommas genom
ändringar i befintlig lagstiftning eller i lagstiftning som
planeras i närtid. För det fall utredaren bedömer att det inte
är möjligt eller ändamålsenligt att åstadkomma en sådan
kontroll, ska utredaren bedöma om ett sådant kontrollsystem som
Kommittén för förbättrat skydd för totalförsvarsverksamhet
föreslagit bör införas och vilka ändringar som då behöver göras.
För att skydda försvarets intressen bör även en statlig
förköpsgrund för att underlätta skyddet av det militära
försvaret ses över.
Utredaren ska därför
• inom ramen för tidigare direktiv att föreslå en ny lag,
föreslå lagstiftning som ger staten rätt att under vissa
förutsättningar träda i köparens ställe vid förvärv av fast
egendom,
• föreslå en förköpsgrund som underlättar skyddet för det
militära försvaret,
• beskriva potentiell omfattning av objekt som skulle omfattas
av en sådan förköpsrätt, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Begränsning av förköpsrätten
En förköpsrätt, oavsett om den gäller till förmån för kommunerna
eller staten, utgör ett ingripande i envars rätt att ingå avtal
och förfoga över sin egendom. Det anges också i direktiven (s.
9) att det är centralt att enskilda markägares intressen beaktas
i en ny förköpslag.
Det bör betonas att en förköpsrätt bara är avsedd för särskilt
motiverade situationer när andra möjligheter inte är
tillräckliga. Denna utgångspunkt ska beaktas i samtliga
överväganden och förslag som omfattas av dessa tilläggsdirektiv.
I den tidigare förköpslagen (1967:868) fanns ett antal undantag
(se 3 §) från när förköpsrätten fick utövas. Undantagen
omfattade bl.a. småhusfastigheter under en viss storlek, när
staten är köpare eller säljare, eller försäljning mellan makar
eller mellan föräldrar och barn. Dessa undantag ska vara
utgångspunkt vid utredarens bedömning av vilka undantag som är
lämpliga vid införandet av en ny förköpslag.
Samtliga förslag till förköpsrätt som lämnas ska utformas så
att tidsförlusten och administrationen vid
fastighetsöverlåtelser minimeras för samtliga inblandade parter
för att inte mer än nödvändigt försena och fördyra
överlåtelseprocessen För att så långt möjligt helt undvika
tidsförluster och onödig administration ska hänsyn tas till
möjligheten att göra ett urval av vilka situationer som ska
omfattas av förköpsrätten, exempelvis genom att områden i
översiktsplanen anges där förköpslagen ska vara tillämplig.
Utredaren ska därför
• begränsa förslagen till förköp till särskilt motiverade
situationer när andra möjligheter inte är tillräckliga,
• avgränsa förköpsrätten genom att så långt möjligt omfatta
tidigare gällande undantag från förköpsrätt avseende exempelvis
småhus, när staten är köpare eller säljare eller vid
fastighetsöverlåtelser mellan makar eller mellan föräldrar och
barn, och
• utforma förslaget så att tidsförluster och administration
minimeras så långt det är möjligt.
Överlåtelser av fast egendom ska kunna ske elektroniskt
Formkraven vid överlåtelse av fast egendom behöver moderniseras
Köp av fast egendom regleras i jordabalken. Det krävs att vissa
formkrav är uppfyllda för att köpet ska bli giltigt. En
skriftlig köpehandling ska upprättas och den ska skrivas under
av både säljare och köpare. Vidare ska handlingen innehålla en
uppgift om köpeskilling och en förklaring från säljaren om att
den aktuella egendomen överlåts till köparen (4 kap. 1 § första
stycket). Motsvarande gäller vid byte och gåva (4 kap. 28 och 29
§§). Att en skriftlig handling ska upprättas och att den ska
skrivas under anses innebära att det inte är möjligt att använda
elektroniska handlingar med elektroniska signaturer vid
överlåtelser av fast egendom (se t.ex. Ds 2003:29, bilaga 2 s.
58).
Syftet med formkraven i 4 kap. 1 § första stycket jordabalken är
att säkerställa att äganderättsövergången blir klarlagd. Det har
betydelse för både parterna och tredje man, som också kan
beröras av överlåtelsen. Genom bl.a. ansökan om och beviljande
av lagfart får köparen möjlighet att förfoga över den fasta
egendomen. Lagfarten skrivs in i det offentliga
fastighetsregistret. Köparen kan därmed även få skydd mot en
tredje man som borde ha känt till överlåtelsen. Formkraven anses
även medföra att överlåtelsen sker först efter moget övervägande
och att villkoren för överlåtelsen preciseras. Dessutom innebär
formkraven att bevisning om avtalets tillkomst och innehåll
säkras (prop. 1970:20 del B 1 s. 122 och 123).
Fastigheter och fastighetsöverlåtelser har stor ekonomisk
betydelse för både samhället och enskilda. En
fastighetsöverlåtelse är ofta komplex och tidskrävande eftersom
flera parter och aktörer är inblandade och stora värden är
aktuella. Ofta behöver ett flertal handlingar skickas mellan
flera involverade aktörer vid olika tillfällen. Elektroniska
överlåtelsehandlingar skulle underlätta och påskynda
överlåtandet av fast egendom, särskilt när parterna är på olika
orter. Ett elektroniskt förfarande skulle även underlätta vid
kontakten med olika inblandade aktörer som mäklare,
kreditinstitut och myndigheter. Även bevissäkring och spårbarhet
förbättras med digitala processer. Möjligheten att spåra upp
felkällor och upptäcka bedrägerier i digitala processer är
väsentligen större än vid processer som bygger på
pappershantering. Användningen av elektroniska
överlåtelsehandlingar skulle även kunna underlätta
administrationen vid tillämpningen av en ny förköpslag.
I bl.a. Finland, Norge, Danmark och Estland kan elektroniska
överlåtelse-handlingar användas vid fastighetsöverlåtelser.
Erfarenheterna hittills är positiva och särskilt framhålls att
en digital hantering är snabbare, säkrare och har stora
besparingsmöjligheter (Lantmäteriet dnr 519–2018/565).
Regeringen gav 2018 Lantmäteriet i uppdrag att utreda behovet av
och förutsättningarna för en övergång till elektroniska
handlingar vid överlåtelse av fast egendom. Lantmäteriet bedömer
att det finns både behov av och förutsättningar för sådana
handlingar (Ju2018/04388).
Fast egendom kan också överlåtas på andra sätt än genom köp,
byte och gåva, t.ex. i samband med bodelning. Det ingår inte i
uppdraget att överväga ändringar i fråga om sådana överlåtelser
som sker i annan ordning än den som föreskrivs i jordabalken.
Utredaren ska därför
• bedöma om syftena med formkraven i 4 kap. 1 § jordabalken
avseende köp, byte och gåva kan tillgodoses med användning av
elektroniska överlåtelsehandlingar, och
• under alla förhållanden lämna förslag på de
författningsändringar som krävs för att möjliggöra överlåtelser
av fast egendom genom köp, byte och gåva med användning av
elektroniska överlåtelsehandlingar.
Bör det alltjämt vara ett krav för lagfart att överlåtelsen
bevittnas?
Den som har förvärvat fast egendom med äganderätt ska enligt
jordabalken inom viss tid ansöka om lagfart (20 kap. 1 § första
stycket och 2 §). Lagfart innebär att förvärvet registreras i
fastighetsregistret (19 kap. 1 § första stycket och 2 §).
Ärenden om lagfart är inskrivningsärenden (19 kap 2 §). För att
den som har förvärvat den fasta egendomen ska beviljas lagfart
krävs att överlåtarens underskrift är bevittnad av två personer.
Saknas sådana underskrifter kan ansökan kompletteras i
efterhand. En i det här avseendet bristfällig ansökan leder inte
i sig till att förvärvet blir ogiltigt (20 kap. 7 § första
punkten och 8 §).
I t.ex. Danmark och Finland har lagstiftaren bedömt att en
elektronisk underskrift i sig är säker och fyller samma funktion
som ett vittne. Kravet på bevittning har i de länderna därför
upphävts avseende elektroniska överlåtelsehandlingar.
Utredaren ska därför
• bedöma om kravet på bevittning av överlåtarens underskrift för
beviljande av lagfart kan anses tillgodosett inom ramen för ett
elektroniskt förfarande, och
• lämna förslag på nödvändiga författningsändringar.
Vad ska gälla för elektronisk ansökan i inskrivningsärenden?
Den som har köpt en fastighet måste ansöka om lagfart. En
ansökan om lagfart hanteras som ett inskrivningsärende. I många
inskrivningsärenden, bland annat vid lagfartsansökan, är det
möjligt att göra ansökan elektroniskt (19 kap. 10 § jordabalken
och 2 § inskrivningsförordningen [2000:309]). Det är dock inte
möjligt i alla inskrivningsärenden och ansökan kan inte göras
med stöd av ett elektroniskt original. När det införs möjlighet
till digital signering vid fastighetsköp måste ansökan kunna
göras med stöd av ett elektroniskt original. Elektronisk ansökan
bör också vara möjligt i alla inskrivningsärenden.
Utredaren ska därför
• föreslå författningsändringar som möjliggör ansökan om
inskrivning med stöd av elektroniska original, och
• föreslå författningsändringar som möjliggör elektronisk
ansökan i alla inskrivningsärenden.
Konsekvensbeskrivningar
I 14 kap. 3 § regeringsformen anges att en inskränkning i den
kommunala självstyrelsen inte bör gå utöver vad som är
nödvändigt med hänsyn till ändamålen. Det innebär att en
proportionalitetsprövning ska göras under
lagstiftningsprocessen. Utöver vad som framgår av de
ursprungliga direktiven ska utredaren därför, om något av
förslagen påverkar den kommunala självstyrelsen, redovisa de
särskilda avvägningar som lett fram till förslagen.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete noga beakta de ägar- och
finansieringsförhållanden som gäller för staten.
Utredaren ska särskilt hålla sig informerad om det arbete som
bedrivs i utredningarna Kontroll vid överlåtelse och upplåtelse
av egendom av väsentlig betydelse för totalförsvaret (dir.
2022:121), Skärpta kontroller vid fastighetsförvärv (dir.
2022:93), Ett säkrare och mer tillgängligt fastighetsregister
(dir. 2022:94) samt Säker och tillgänglig digital identitet
(dir. 2022:142).
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den 1
april 2024.
(Landsbygds- och infrastrukturdepartementet)