Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Högre produktivitetstillväxt, Dir. 2023:58
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2023-04-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 april 2023
Sammanfattning
En kommitté för högre produktivitetstillväxt – en
produktivitetskommission – ska analysera vilka faktorer som
påverkar produktivitetstillväxten och lämna förslag för att höja
produktivitetstillväxten i näringslivet och öka produktiviteten
i den offentliga sektorn. Syftet är att uppnå en högre tillväxt
och en mer kostnadseffektiv offentlig sektor.
Kommissionen ska bl.a.
• analysera vilka faktorer som påverkar produktivitetstillväxten
i ett land generellt och identifiera hinder mot och möjligheter
till att höja produktivitetstillväxten i Sverige,
• lämna förslag för att höja produktivitetstillväxten i
näringslivet och därigenom höja den ekonomiska tillväxten,
• identifiera hinder mot och möjligheter till att öka
produktiviteten i den offentliga sektorn och lämna förslag för
att uppnå detta.
Uppdraget ska delredovisas senast den 1 maj 2024 och
slutredovisas senast den 1 oktober 2025.
Definitioner av produktivitet
Produktivitet kan beskrivas som effektiviteten i produktionen,
och är ett mått på hur mycket värde som skapas i förhållande
till insatserna. Det finns olika sätt att mäta produktivitet.
Ett vanligt mått är arbetsproduktivitet, som definieras som hur
mycket ekonomiskt värde, mätt som bruttonationalprodukt (BNP)
eller förädlingsvärde, som skapas per arbetad timme. På lång
sikt är det ökningen i arbetsproduktivitet – att varje arbetad
timme kan producera fler eller bättre varor och tjänster – som
möjliggör tillväxt i BNP per capita och stigande reallöner.
Utvecklingen i arbetsproduktivitet kan förklaras av mängden och
kvaliteten på kapitalet (kapitalintensitet), nivån på
humankapitalet och totalfaktorproduktivitet (den del av
utvecklingen som inte beror på förändringar i de två andra
faktorerna). På lång sikt är förändringen av
totalfaktorproduktiviteten avgörande för utvecklingen av
arbetsproduktiviteten. Alternativa mått på produktivitet sätter
det ekonomiska värdet som produceras i relation till andra
produktionsfaktorer. Ett sådant exempel som är relevant för att
följa samhällsutvecklingen är materiell produktivitet som mäter
förädlingsvärde per konsumerad naturresurs.
Uppdraget att analysera vilka faktorer som påverkar
produktivitetstillväxten
Tillväxten i arbetsproduktivitet har historiskt sett varierat
mycket mellan länder och tidsperioder. Den svenska
produktivitetstillväxten under 1970- och 1980-talen var svag i
jämförelse med tillväxten under 1960-talet. Denna trend bröts
under 1990-talet. Möjliga förklaringar som lyfts fram är bl.a.
genomförandet av reformer som förbättrade incitamenten på
arbetsmarknaden, ett mer effektivt skattesystem, införandet av
rörlig växelkurs och Sveriges inträde i EU. En annan viktig
förklaring som lyfts fram är produktivitetsökningar till följd
av digitalisering och automatisering. Sverige hade, i likhet med
många andra länder i västvärlden, under perioden 1995–2007 en
stark tillväxt i arbetsproduktivitet på i genomsnitt 2,7 procent
per år (Konjunkturinstitutet, Lönebildningsrapporten 2022).
Produktivitetstillväxten är känslig för svängningar i
konjunkturen, bl.a. eftersom en minskad efterfrågan leder till
ett försämrat resursutnyttjande bland företag. I samband med
finanskrisen 2008 föll också produktiviteten i Sverige under två
år. När en lågkonjunktur avtar och efterfrågan stiger förväntas
normalt produktiviteten återgå till nivån före störningen. Efter
finanskrisen har dock produktivitetstillväxten varit svag. År
2010–2020 var Sveriges tillväxt i arbetsproduktivitet i
genomsnitt 0,9 procent per år (Konjunkturinstitutet,
Lönebildningsrapporten 2022). En liknande utveckling kan
observeras i stora delar av västvärlden, vilket har
uppmärksammats av internationella organisationer som
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling
(OECD), Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanken.
Konjunkturinstitutet bedömer att finanskrisen permanent
försvagat produktivitetstillväxten eftersom denna inte
återhämtat sig (Lönebildningsrapporten 2015). Enligt
myndigheten tyder detta på att det finns strukturella problem i
ekonomin som förhindrar en starkare produktivitetstillväxt.
Konjunkturinstitutets prognoser indikerar en fortsatt svag
produktivitetstillväxt under perioden 2023–2030. Det senaste
decenniet har det även skett omvärldsförändringar som kan
påverka förutsättningarna för produktivitetstillväxt, t.ex.
geopolitiska skiften, problem i leveranskedjor och
ökade krav på hållbarhet.
Produktivitetsutvecklingen i ett land kan även studeras för
enskilda branscher, företag eller för olika delar av landet. Det
finns betydande skillnader i produktivitetstillväxten mellan
olika branscher (Konjunkturinstitutet, Lönebildningsrapporten
2022). Vidare finns det skillnader mellan olika företag inom
samma bransch. Skillnaderna i produktivitet mellan de mest
produktiva och de minst produktiva företagen i Sverige har
ökat över tid sedan slutet av 1990-talet (Myndigheten för
tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, rapport 2022:8).
Förutsättningarna för produktivitetstillväxt varierar också
mellan olika delar av landet, bl.a. till följd av näringslivets
lokaliseringsmönster och av skillnader i tätortsstruktur och
demografi (Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och
analyser, rapport 2020:06).
Produktivitetstillväxten är avgörande för ökningen av det
materiella välståndet och därför behöver orsakerna till den
svaga produktivitetstillväxten och vad som kan göras för att
höja den förstås.
Kommissionen ska därför
• sammanställa och analysera vad internationell forskning säger
om vilka faktorer som påverkar produktivitetstillväxten i ett
land generellt och vilken typ av reformer som kan höja
produktivitetstillväxten,
• analysera orsakerna till att produktivitetstillväxten i
näringslivet i Sverige och västvärlden varit betydligt svagare
efter finanskrisen 2008 än under perioden innan samt analysera
hur Sverige har stått sig jämfört med andra länder, och
• identifiera ytterligare hinder mot och möjligheter till att
höja produktivitetstillväxten i näringslivet i Sverige.
Kommissionen ska i analysen använda sig av arbetsproduktivitet
som ett mått på produktivitet. Utöver detta kan kommissionen
använda sig av andra mått på produktivitet.
Kommissionen ska i analysen utgå från befintlig kunskap, t.ex.
från akademisk forskning och arbetet som har gjorts av
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser och
Konjunkturinstitutet samt av internationella organisationer som
OECD, IMF och Världsbanken. Kommissionen ska även tillvarata
kunskap från produktivitetskommissioner i andra länder, bl.a. de
i Danmark, Norge och Storbritannien. Därutöver ska kommissionen
vid behov genomföra fördjupade analyser inom områden där
kommissionen bedömer att det finns mervärde av ny kunskap.
Uppdraget att lämna förslag för att höja
produktivitetstillväxten i näringslivet
Som tidigare nämnts kan tillväxten i arbetsproduktivitet i
näringslivet sägas bero på tre faktorer.
Den första faktorn är kapitalintensiteten, dvs. hur mycket
kapital som används och av vilken kvalitet kapitalet är. Kapital
kan vara såväl fysiskt som immateriellt. Immateriellt kapital,
såsom patent, design och databaser, har fått en allt större
betydelse över tid. Näringslivets tillgång till finansiering är
viktig för att uppnå en hög produktivitetstillväxt. Det kräver i
sin tur ett gott investeringsklimat med bl.a. goda möjligheter
till avkastning för den som tagit en stor risk.
Den andra faktorn är nivån på humankapitalet, dvs. människors
färdigheter, kunskaper, talanger och utbildning. För detta har
utbildningssystemets kvalitet, inriktning och dimensionering
stor betydelse, men även möjligheten till ett kontinuerligt
lärande under livet spelar roll. Även villkoren för kvalificerad
arbetskraftsinvandring har betydelse för nivån på
humankapitalet, genom att företag får möjlighet att anställa
kvalificerad personal från andra länder. Vidare påverkas
företagens möjligheter att dra nytta av humankapitalet av
arbetsrättsliga regler, och hur effektiv matchningen på
arbetsmarknaden är. Dessa faktorer har stor betydelse för
företags förutsättningar att kunna hitta kompetens och att
ställa om och anpassa verksamheten efter nya omständigheter.
En väl fungerande arbetsmarknad förutsätter i sin tur bl.a. goda
kommunikationer och en fungerande och flexibel bostadsmarknad,
där människor enkelt kan flytta för att ta ett nytt jobb eller
påbörja studier. De ekonomiska incitament individer möter genom
exempelvis skattesystemet har också betydelse för deras val att
t.ex. vidareutbilda sig, byta jobb eller starta företag.
Den tredje faktorn är totalfaktorproduktivitet, dvs. den del av
produktivitetstillväxten som inte kan tillskrivas
produktionsfaktorerna arbete och kapital. Teknisk utveckling är
en viktig faktor för att öka totalfaktorproduktiviteten. Teknisk
utveckling kan ske till följd av innovationer som omsätts i nya
varor, tjänster och produktionsprocesser. Begreppet teknisk
utveckling ska här ses i bred bemärkelse. Det kan t.ex. också
handla om bättre ledarskap och högre effektivitet i
organisationsstrukturer. För att främja en hög innovationstakt i
näringslivet är det viktigt med ett högt omvandlingstryck och en
väl fungerande konkurrens mellan företag. För detta har
konkurrenslagstiftningens utformning och tillämpning stor
betydelse. Ett särskilt problem finns inom sektorer som inte är
utsatta för internationell konkurrens i samma utsträckning som
andra, eller av andra skäl inte har en väl fungerande
konkurrens. För att uppnå en hög innovationstakt i näringslivet
är det också viktigt att entreprenörskap främjas. Vidare kan
forskning, både direkt och på längre sikt, omsättas i
innovationer och därmed bidra till en hög innovationstakt. För
att företagen ska kunna följa med i omvandlingen måste
näringslivets villkor vara goda och regelbördan för företagen
inte för betungande. Även för detta har skattesystemets
utformning en central betydelse. Internationell handel bidrar
till en ökad totalfaktorproduktivitet bl.a. genom att öka
konkurrensen och genom att ge tillgång till kvalitativ import
och ökad export. En ökad totalfaktorproduktivitet kan också
åstadkommas genom exempelvis investeringar i fysisk och
digital infrastruktur.
Kommissionen ska därför
• analysera behovet av reformer för att höja
produktivitetstillväxten i näringslivet inom områdena
kapitalbildning och investeringsklimat, utbildning och
forskning, arbetsmarknad, bostadsmarknad, teknisk utveckling
och innovation, konkurrens, näringslivets villkor samt fysisk och
digital infrastruktur,
• analysera om det finns andra områden där det finns ett behov
av reformer för att höja produktivitetstillväxten i
näringslivet, och
• lämna förslag för att höja produktivitetstillväxten i
näringslivet.
Kommissionen ska inom ramen för uppdraget använda sig av
arbetsproduktivitet som en definition av produktivitet.
Därutöver kan kommissionen använda sig av andra definitioner
av produktivitet. Förslagen ska i sin helhet syfta till att höja
den ekonomiska tillväxten, främja ett högt arbetsutbud, och öka
den samhällsekonomiska effektiviteten.
Kommissionen kan inom ramen för detta uppdrag lämna alla typer
av förslag, bl.a. sådana som påverkar såväl statens inkomster
som utgifter. Förslagen kan exempelvis avse ändrade regler eller
en ändrad styrning eller organisering av statliga myndigheter,
kommuner och regioner. Kommissionen ska dock inte lämna
författningsförslag.
Uppdraget att lämna förslag för att öka produktiviteten i den
offentliga sektorn
En femtedel av värdet på de varor och tjänster som utgör
Sveriges BNP består av tjänster som produceras av den offentliga
sektorn. Kommuner och regioner står för huvuddelen med ca 14
procent av BNP, medan staten står för ca 6 procent av BNP. En
betydande del av de offentligt finansierade välfärdstjänsterna
utförs av privata utförare. Förutsättningarna för
produktivitetstillväxt i den offentliga sektorn skiljer sig från
den privata sektorn. Statliga myndigheter, kommuner och regioner
leds och finansieras på andra sätt än företag i näringslivet.
Den offentliga sektorn är som regel inte konkurrensutsatt på en
fri marknad. Inom många områden, såsom skola, primärvård och
äldreomsorg, finns det dock antingen valfrihetssystem eller
offentlig upphandling som i olika grad innebär inslag av
fungerande marknadsmekanismer. Inom andra områden, såsom
myndighetsutövning, saknas marknadsmekanismer helt. Det
omvandlingstryck som näringslivet möter till följd av konkurrens
mellan företag finns därför i varierande grad för de tjänster
som produceras eller finansieras av den offentliga sektorn.
Det är vidare svårt att på ett meningsfullt sätt mäta
produktiviteten i den offentliga sektorn. Till skillnad från i
näringslivet prissätts inte de tjänster som den offentliga
sektorn producerar på marknaden och det saknas därför ofta ett
mått på vilket värde som de skapar. En relevant definition av
produktivitet i offentlig sektor är i stället relationen mellan
å ena sidan volymer och kvalitet för de tjänster som
tillhandahålls och å andra sidan kostnaderna för att producera
dessa. Högre produktivitet kan alltså åstadkommas antingen genom
att producera fler eller bättre tjänster för en given kostnad,
eller genom att producera samma mängd tjänster med oförändrad
kvalitet för en lägre kostnad. I praktiken är dock kvaliteten på
tjänsterna ofta svår att mäta.
Många av de offentliga välfärdstjänsterna, som utbildning,
hälso- och sjukvård samt omsorg om äldre och personer med
funktionsnedsättning, är till sin natur personalkrävande.
Historiskt sett har inte produktiviteten för denna typ av
tjänster kunnat öka till följd av mer kapital eller genom
teknologisk utveckling i samma utsträckning som inom
tillverkningssektorn. I takt med stigande löner i sektorer med
ökande produktivitet måste lönerna höjas även i välfärdssektorn
för att denna ska förmå attrahera arbetskraft. Samtidigt skapar
den förbättrade levnadsstandarden ökade förväntningar på
kvaliteten i välfärdstjänsterna. Om produktiviteten inte ökar i
välfärdssektorn är det dock inte möjligt för det offentliga att
över tid möta de stigande förväntningarna utan höjda skatter
eller minskningar av andra utgifter. Inom hälso- och sjukvården
bidrar vidare medicinska framsteg till att allt fler sjukdomar
kan botas eller lindras, men ofta till mycket höga kostnader och
med ett ökat kostnadstryck som följd. Även det faktum att vi
lever längre, och att en allt större andel av befolkningen är
äldre, bidrar till att kostnadstrycket inom den offentliga
sektorn ökar.
Samtidigt finns det variation i produktivitet och effektivitet
mellan och inom kommuner, regioner och myndigheter som
indikerar att produktivitetsökningar är möjliga inom den offentliga
sektorn. Exempelvis visar en studie från Expertgruppen för
studier i offentlig ekonomi (ESO) att det finns indikationer på
skillnader i effektiviteten inom grund- och gymnasieskolan samt
inom äldreomsorgen. Skillnader i relationen mellan resultat och
kostnader mellan kommuner kan inte förklaras av skillnader i
mätbara strukturella förutsättningar mellan kommuner (se ESO
2016:6). Vidare finns det indikationer på skillnader i
produktivitet inom hälso- och sjukvården mellan regioner
(Produktivitet i regioner – en rapport om kostnader och volymer
inom hälso- och sjukvården, Rådet för främjande av kommunala
analyser, 2021). Ett annat exempel är att Riksrevisionen i
samband med en granskning av tingsrätterna funnit att det finns
betydande skillnader i effektivitet mellan de olika
tingsrätterna (RiR 2017:6). I en granskning av Kriminalvårdens
effektivitet och produktivitet har Riksrevisionen även visat att
effektiviteten skiljer sig åt mellan olika anstalter (RiR
2020:16). Förutsättningarna för att öka produktiviteten kan
skilja sig åt mellan olika offentliga tjänster. Därtill kan
möjligheten till produktivitetsökningar för samma tjänst skilja
sig åt mellan olika delar av landet, t.ex. till följd av
skillnader i befolkningstäthet och bosättningsmönster (SOU
2020:8).
Mot bakgrund av det som redovisats ovan är det angeläget att
öka produktiviteten i den offentliga sektorn.
Kommissionen ska därför
• analysera vilka hinder och möjligheter det finns för att uppnå
en högre produktivitet i den offentliga sektorn, och
• lämna förslag för att öka produktiviteten i den offentliga
sektorn.
Uppdraget omfattar såväl de tjänster som produceras av offentlig
sektor som välfärdstjänster som finansieras av offentlig sektor
men utförs av privata utförare. Utgångspunkten för förslagen ska
vara att produktiviteten ska ökas så att det produceras fler
eller bättre varor och tjänster för en given kostnad,
alternativt samma mängd av varor och tjänster med oförändrad
kvalitet för en lägre kostnad.
Kommissionen kan även inom ramen för detta uppdrag lämna alla
typer av förslag, bl.a. sådana som påverkar såväl statens
inkomster som utgifter. Förslagen kan exempelvis avse ändrade
regler eller en ändrad styrning eller organisering av statliga
myndigheter, kommuner och regioner. Kommissionen ska dock
inte heller i denna del lämna författningsförslag.
Konsekvensbeskrivningar
De förslag kommissionen lämnar ska ha sin grund i en
samhällsekonomisk analys av problemen med den nuvarande
ordningen och en analys av de samhällsekonomiska effekterna
av olika alternativ, inklusive alternativet att bibehålla den
nuvarande ordningen (det s.k. nollalternativet). Omfattningen av
analyserna ska anpassas efter förslagens karaktär och ska
kvantifieras i den utsträckning och i de delar det är möjligt.
Kommissionen ska redovisa de alternativa förslag som har
övervägts, och om kommissionen väljer att inte gå vidare med
ett förslag ska skälen till detta anges. De antaganden som legat
till grund för valet av förslag ska redovisas.
Kommissionen ska vidare ta ställning till hur effekterna av de
föreslagna åtgärderna på bästa sätt ska kunna utvärderas.
Utöver vad som följer av bestämmelserna i 14–15 a §§
kommittéförordningen (1998:1474) ska de förslag på
finansieringar som utredningen lämnar bidra till en helhet som
främjar produktivitetstillväxt i näringslivet och högre
produktivitet i den offentliga sektorn.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Kommissionen ska vid utförandet av sitt arbete inhämta
synpunkter från forskare, företrädare för näringslivet,
arbetsmarknadens parter, kommuner, regioner, berörda
statliga myndigheter och relevanta civilsamhällesorganisationer.
Kommissionen ska löpande hålla Regeringskansliet
(Finansdepartementet) informerat om sitt arbete.
En delredovisning av uppdraget ska lämnas senast den 1 maj 2024.
I delredovisningen ska kommissionen presentera förslag som
kommissionen bedömer är tillräckligt väl utredda för att kunna
tas vidare, och där ingen ytterligare analys från kommissionens
sida bedöms vara nödvändig. Kommissionen ska i delredovisningen
även redogöra för sitt arbete med uppdraget att analysera vilka
faktorer som påverkar produktivitetstillväxten.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 oktober 2025.
(Finansdepartementet)