Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Trygghetsberedningen (Ju 2020:09), Dir. 2023:57
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2023-04-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 april 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 26 mars 2020 kommittédirektiv om en
parlamentarisk trygghetsberedning (dir. 2020:32). Enligt
direktiven ska en parlamentariskt sammansatt kommitté i form av
en trygghetsberedning, biträdd av sakkunniga och experter, bistå
regeringen med underlag till utformningen av en kunskapsbaserad
och brett förankrad kriminalpolitik som ska bidra till att
uppfylla de kriminalpolitiska målen att minska brottsligheten
och öka människors trygghet. Genom tilläggsdirektiv den 26
augusti 2021 ändrades uppdraget till viss del (dir. 2021:62).
Kommittén har lämnat två delbetänkanden (SOU 2021:85 och SOU
2022:67). Enligt direktiven ska kommittén slutredovisa sitt
arbete senast den 31 oktober 2024. Dessförinnan ska en
delredovisning lämnas den 31 oktober 2023.
Uppdraget ändras på så sätt att kommittén ska kartlägga
kompetenser som är involverade i arbetet med att förebygga
återfall i brott och analysera hur den samlade kompetensen
gemensamt kan bidra i det återfallsförebyggande arbetet. Vidare
ska kommittén genomföra en internationell jämförelse samt lämna
förslag på hur det återfallsförebyggande arbetet kan utvecklas i
syfte att minska andelen återfall i brott.
Återstående delar av kommitténs befintliga uppdrag utgår.
Utredningstiden förkortas. Uppdraget ska i stället redovisas
redan den 30 april 2024.
Uppdraget att analysera samhällets samlade resurser för
återfallsförebyggande arbete avseende dömda som har avtjänat en
påföljd i anstalt eller frivård
Trygghet är vår tids stora frihetsfråga. Därför görs omfattande
satsningar på rättsväsendet som omfattar både brottsbekämpande
och brottsförebyggande arbete. Insatser för att förebygga
återfall i brott är en central del av det brottsförebyggande
arbetet. Personer som upprepade gånger begår brott står för en
relativt stor andel av den totala brottsligheten i samhällen.
Ett effektivt återfallsförebyggande arbete kan därför ge stora
vinster, för den enskilda individen såväl som för samhället. En
av Kriminalvårdens grundläggande uppgifter är att verka för att
återfall i brott förebyggs, bland annat genom att samverka med
andra aktörer i samhället.
I Riksrevisionens rapport från 2015 om samhällets insatser för
att förebygga återfall i brott konstateras att de
återfallsförebyggande insatserna inte täcker de stödbehov som
Kriminalvården bedömer att klienterna har (RiR 2015:4).
Riksrevisionens granskning visade att insatserna är för få och
för dåligt samordnade, ofta kommer för sent och inte är
tillräckligt anpassade till individen. Bland orsakerna finns
även bristande samverkan mellan inblandade aktörer och
otydligheter kring fördelning av ansvar och resurser. Med bättre
planering och mer samverkan mellan ansvariga aktörer skulle
befintliga resurser kunna användas bättre och få större effekt,
enligt Riksrevisionen.
En utredare lämnade 2017 förslag på en modell för samverkan
kring återfallsförebyggande insatser (Ju2016:E). Kriminalvården
har därefter haft i uppdrag att bedriva och vidareutveckla
försöksverksamhet med inslussning med utgångspunkt i utredarens
förslag (Ju2018/02430, Ju2021/03980). Brottsförebyggande rådet
(Brå) har utvärderat Kriminalvårdens försöksverksamhet med
inslussningsgrupper, men det går inte att utifrån utvärderingen
bedöma om Kriminalvårdens försöksverksamhet har minskat
klienters risk för återfall i brott (Brå 2020:15). Utvärderingen
indikerar dock förbättringar och en bättre långsiktighet i
inslussningsarbetet.
Enligt den s.k. normaliseringsprincipen ska Kriminalvårdens
klienter ha samma rätt till vård- och stödinsatser som övriga
medborgare. Normaliseringsprincipen innebär att det generella
ansvar som andra myndigheter har för t.ex. bostad, arbete samt
hälso- och sjukvård även gäller Kriminalvårdens klienter.
Kriminalvården är således inte ansvarig för att tillgodose
klienternas behov av arbete, hälso- och sjukvård, bostad m.m.
Däremot är samverkan mellan Kriminalvården och andra
samhällsaktörer en viktig del av det återfallsförebyggande
arbetet. Många aktörer behöver arbeta tillsammans för att
klienten ska kunna komma tillbaka till samhället.
Kriminalvårdens mandat och ansvar gäller endast under den tid
som klientens påföljd pågår, medan behoven ofta sträcker sig
över längre tid.
För att samhället ska nå framgång i det återfallsförebyggande
arbetet krävs därför en väl fungerande samverkan mellan
Kriminalvården och andra samhällsaktörer som exempelvis hälso-
och sjukvården, socialtjänsten, civilsamhället och andra
statliga myndigheter. Kriminalvården konstaterar i sin
slutredovisning av uppdragen om inslussning att det finns flera
utmaningar med samverkan som ofta kan kopplas till olika
aktörers skiftande uppdrag och processer. En annan utmaning med
samverkan är att den tenderar att bli personbunden och därmed är
sårbar för förändringar över tid. Det finns ett behov att se
över samhällets samlade resurser avseende arbete med
återfallsförebyggande insatser för de individer som har avtjänat
en påföljd i anstalt eller frivård. Vidare finns det
internationella exempel på andra sätt att organisera och bedriva
ett samlat återfallsförebyggande arbete. Det finns därför
anledning att inhämta erfarenheter från exempelvis våra nordiska
grannländer.
Kommittén ska därför
• kartlägga vilka olika kompetenser som i dag är involverade i
samhällets arbete med att förebygga återfall i brott avseende
dömda som har avtjänat en påföljd i anstalt eller frivård,
• analysera om den befintliga kompetensen motsvarar behovet samt
hur den samlade kompetensen avseende exempelvis kriminalvård,
missbruks- och beroendevård, hälso- och sjukvård, socialtjänst
samt det civila samhällets organisationer på ett bättre och
effektivare sätt gemensamt kan bidra till att minska återfall i
brott,
• genomföra en internationell jämförelse och lyfta fram goda
exempel på hur det återfallsförebyggande arbetet är organiserat
i andra jämförbara länder, och
• med utgångspunkt i den rådande normaliseringsprincipen lämna
förslag på hur det återfallsförebyggande arbetet kan utvecklas i
syfte att minska andelen återfall i brott.
Redovisning av uppdraget
För att skapa förutsättningar för Trygghetsberedningen att
genomföra det nya uppdraget med förkortad utredningstid utgår
återstående delar av kommitténs samtliga uppdrag enligt dir.
2020:32 och dir. 2021:62.
Utredningstiden förkortas. Uppdraget skulle ha slutredovisats
senast den 31 oktober 2024. Uppdraget ska i stället redovisas
redan den 30 april 2024.
(Justitiedepartementet)