Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utjämningskommittén (Fi 2022:03), Dir. 2023:56
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2023-04-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 april 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 29 april 2022 kommittédirektiv om en
ändamålsenlig kommunalekonomisk utjämning (dir. 2022:36).
Kommittén får nu även i uppdrag att föreslå åtgärder för att
motverka höga och ökande skattesatser i kommuner och regioner,
inklusive åtgärder för att minska risken för negativa bieffekter
av inkomstutjämningen på tillväxten.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 3 maj 2024.
Uppdraget att föreslå åtgärder för att motverka höga och ökande
skattesatser i kommuner och regioner
Den förväntade demografiska utvecklingen framöver innebär att
antalet personer som inte är i arbetsför ålder ökar mer än
antalet personer i arbetsför ålder. Det påverkar
skatteunderlagets utveckling negativt samtidigt som det leder
till ett ökat kostnadstryck på välfärdstjänsterna. Denna
utveckling innebär försämrade förutsättningar för kommunsektorns
finansiering och det kan leda till kommunalskattehöjningar. En
skattehöjning ger ett ökat ekonomiskt utrymme i budgeten för den
enskilda kommunen eller regionen på kort sikt, men innebär risk
för en negativ påverkan på arbetskraftsutbudet och därmed risk
för sammantaget negativa samhällsekonomiska effekter.
Det kommunalekonomiska utjämningssystemet syftar till att skapa
likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommuner och regioner
trots skillnader i skattekraft och strukturella förutsättningar
som t.ex. åldersstruktur. Systemet spelar en viktig roll för att
motverka att kommuner och regioner ska behöva ha en relativt hög
skattesats på grund av strukturella och opåverkbara faktorer och
därmed för att motverka stora skillnader i skattesats.
Utjämningskommittén har i uppdrag att se över om
utjämningssystemet uppfyller sitt syfte, och vid behov föreslå
ändringar. Det kommunalekonomiska utjämningssystemet ska dock
inte utjämna för alla skillnader, t.ex. inte för påverkbara
faktorer såsom ambitionsnivå och effektivitet. En förmåga att
driva verksamheter mer effektivt än andra kommuner respektive
regioner kan skapa utrymme för en lägre skattesats, och en
ineffektivt bedriven verksamhet kan leda till behov av en högre
skattesats. För att motverka höga och ökande skattesatser kan
det därför behövas ytterligare åtgärder riktade mot kommuner och
regioner som syftar till att främja ett effektivt
resursutnyttjande.
Utjämningskommittén ska enligt de ursprungliga direktiven
undersöka om och i så fall hur utformningen av
inkomstutjämningen påverkar incitament att stimulera tillväxt i
kommuner och regioner med olika strukturella förutsättningar,
och genomgående i sitt arbete analysera en eventuell påverkan av
utjämningssystemet på utveckling och tillväxt. Bakgrunden till
uppdraget är att inkomstutjämningen enligt ekonomisk teori kan
vara tillväxthämmande, bl.a. genom att den kan leda till att
skattesatser sätts högre eftersom den negativa effekten på
arbetskraftsutbudet som inkomstskatten kan ge upphov till endast
till mindre del drabbar den enskilda kommunen eller regionen.
Mot bakgrund av de försämrade förutsättningarna för
kommunsektorns finansiering framöver kan det finnas ett behov av
åtgärder för att minska risken för negativa bieffekter av
inkomstutjämningen på tillväxten, t.ex. genom incitament som
motverkar höjningar av skattesatser.
Kommittén ska därför
• analysera orsakerna till skillnader i skattesatser mellan
kommuner respektive mellan regioner,
• lämna förslag på åtgärder för att motverka höga och ökande
skattesatser i kommuner och regioner, inklusive åtgärder för att
minska risken för negativa bieffekter av inkomstutjämningen på
tillväxten, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 3 maj 2024.
(Finansdepartementet)