Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 2022 års vapenutredning (Ju 2022:04), Dir. 2023:50
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2023-03-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2023
Utvidgning av och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 12 maj 2022 kommittédirektiv om
genomförande av ändringarna i EU:s vapendirektiv och en översyn
av vapenlagstiftningen (dir. 2022:40). Enligt direktiven ska en
särskild utredare bland annat se över vapenlagstiftningen och ta
ställning till vilka ändringar som bör göras i regelverket
utifrån de tillkännagivanden från riksdagen som finns på
vapenområdet. Det huvudsakliga syftet med översynen är att skapa
ett regelverk som inte i onödan försvårar för legala
vapeninnehavare som jägare och sportskyttar samt att göra
regelverket mer överskådligt och lättillgängligt. Uppdraget ska
redovisas senast den 10 november 2023.
Uppdraget utvidgas. Utredaren ska nu även bland annat
• föreslå en uppdelning av vapenlagens straffbestämmelser för
att tydligare skilja på överträdelser som typiskt sett begås av
legala vapeninnehavare och den organiserade brottslighetens
användning av illegala vapen,
• föreslå hur en utökning av vapengarderoben för jakt kan
utformas,
• överväga om kravet på synnerliga skäl för innehav av
helautomatiska vapen och enhandsvapen kan förtydligas eller
ersättas med särskilda skäl,
• överväga om processen vid vapenbyte kan förenklas,
• ta ställning till om systemet med tidsbegränsade tillstånd för
helautomatiska vapen och enhandsvapen för flerskott bör
avskaffas,
• ta ställning till om det förenklade förfarande för tillfällig
införsel av vapen som avses i artikel 17.2 i EU:s kodifierade
vapendirektiv bör genomföras,
• föreslå en ordning som innebär att en vapenägare som överlåter
sitt vapen utan tillhörande ljuddämpare ska ha rätt att behålla
ljuddämparen under en viss tid,
• ta ställning till om de krav som gäller för att skjutvapen ska
få innehas för samlingsändamål bör förtydligas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredarens förslag ska vara förenliga med EU:s kodifierade
vapendirektiv.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska redovisas senast den 10
maj 2024.
Regeringen har för avsikt att återkomma till frågan om att
tillsätta en utredning av formerna för en ny jakt- och
viltvårdsmyndighet.
Ett uppdelat regelverk
Utredaren har sedan tidigare i uppdrag att ta ställning till om
en tydligare åtskillnad bör göras mellan bestämmelser som rör
jakt- och sportskyttars vapenhantering och de straffrättsliga
bestämmelser som syftar till att komma till rätta med illegal
vapenhantering. Det är angeläget att en sådan tydligare
uppdelning kommer till stånd.
Utredaren ska därför, oavsett bedömning i sak, lämna förslag om
en uppdelning av vapenlagens straffbestämmelser för att
tydligare skilja på överträdelser som typiskt sett begås av
legala vapeninnehavare och den organiserade brottslighetens
användning av illegala vapen.
En utökad vapengarderob för jakt
Utredaren har sedan tidigare i uppdrag att ta ställning till om,
och i så fall i vilken utsträckning, det finns behov av att
utöka vapengarderoben för jakt med fler vapen eller vapendelar
samt ändra gränsen för när ett mycket kvalificerat behov av
ytterligare vapen ska påvisas. Det är angeläget att det lämnas
förslag om en utökad vapengarderob för jakt.
Utredaren ska därför, oavsett bedömning i sak, föreslå hur en
utökning av vapengarderoben för jakt kan utformas.
Synnerliga skäl
I de ursprungliga direktiven anges att det bland annat kan
övervägas om kravet på synnerliga skäl för innehav av
helautomatiska vapen och enhandsvapen kan förtydligas. Det är
angeläget att sådana överväganden görs. Utredaren bör i det
sammanhanget också överväga om begreppet synnerliga skäl bör
ersättas med särskilda skäl.
Utredaren ska därför
• överväga om kravet på synnerliga skäl för innehav av
helautomatiska vapen och enhandsvapen kan förtydligas,
• ta ställning till om begreppet synnerliga skäl bör ersättas
med särskilda skäl, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Processen vid vapenbyte
I de ursprungliga direktiven anges att det bland annat kan
övervägas om processen vid vapenbyte kan förenklas. Det är
angeläget att sådana överväganden görs.
Utredaren ska därför
• överväga om processen vid vapenbyte kan förenklas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Systemet med tidsbegränsade tillstånd
För den som får tillstånd att inneha ett helautomatiskt vapen
eller ett enhandsvapen för flerskott gäller enligt 2 kap. 6 a §
vapenlagen (1996:67) att tillståndet är tidsbegränsat till att
gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot, s.k.
femårslicens.
Merparten av de tidsbegränsade tillstånden innehas av personer
som ägnar sig åt sportskytte. Flera skytteförbund har framfört
att kravet innebär en betydande olägenhet för landets
sportskyttar och att systemet bör avskaffas eftersom det inte
heller har några påvisbara effekter (Ju2022/00454 och
Ju2022/00290).
Den svenska vapenlagstiftningen håller en hög skyddsnivå med
omfattande krav på den som vill inneha vapen. Exempelvis samkörs
vapeninnehavarregistret med misstanke- och belastningsregistret.
Det finns därför anledning att utreda om nyttan med de
tidsbegränsade tillstånden överväger den olägenhet som kravet på
förnyelse innebär för landets sportskyttar.
Utredaren ska
• ta ställning till om systemet med tidsbegränsade tillstånd bör
avskaffas, och
• oavsett bedömning i sak, lämna de författningsförslag som
krävs för att avskaffa systemet med de tidsbegränsade
tillstånden.
Kravet på införseltillstånd
I Sverige gäller ett krav på införseltillstånd för att ett vapen
tillfälligt ska få föras in i landet. Sverige har alltså inte
genomfört det förenklade förfarande som avses i artikel 17.2 i
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/555 av den 24
mars 2021 om kontroll av förvärv och innehav av vapen (EU:s
kodifierade vapendirektiv). Enligt det förenklade förfarandet
får bland annat jägare och sportskyttar under vissa
förutsättningar inneha skjutvapen under en resa genom två eller
flera medlemsstater förutsatt att de har ett europeiskt
skjutvapenpass och kan styrka skälet för sin resa. För att
tillfälligt få föra in skjutvapen till Sverige gäller i stället
i huvudsak samma förutsättningar som för tillstånd att inneha
vapnet här.
Flera jägareförbund har framfört att kravet på införseltillstånd
strider mot EU-rätten och innebär en orättfärdig, kostsam och
tidskrävande börda för jägare och sportskyttar som vill ta med
sina vapen till Sverige (Ju 2019/03424).
Argumentet för att behålla det nationella kravet på
införseltillstånd även i förhållande till övriga medlemsstater
har varit att det finns medlemsstater som inte uppnår samma höga
skyddsnivå i sin lagstiftning vad gäller exempelvis kontroll och
tillståndskrav för innehav av skjutvapen som i Sverige (se
propositionen En ny vapenlag, prop. 1995/96:52 s. 43). Sedan den
bedömningen gjordes har emellertid de EU-gemensamma reglerna om
vapen skärpts vid flera tillfällen. Med hänsyn till detta och
till den olägenhet som kravet innebär för jägare och
sportskyttar finns det anledning att utreda om det fortfarande
finns skäl för ett nationellt krav på införseltillstånd vid
tillfällig införsel av vapen från en annan medlemsstat eller om
det förenklade förfarande som avses i artikel 17.2 i EU:s
kodifierade vapendirektiv nu bör införas.
Utredaren ska
• analysera konsekvenserna av att införa det förenklade
förfarandet för tillfällig införsel av vapen som avses i artikel
17.2 i EU:s kodifierade vapendirektiv,
• ta ställning till om det förenklade förfarandet nu bör
införas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Tillstånd att inneha ljuddämpare vid vapenbyte
Från och med den 1 juli 2022 gäller att ljuddämpare inte längre
ska jämställas med skjutvapen (se propositionen Lättnader i
tillståndsplikten för ljuddämpare, prop. 2021/22:46).
Ändringarna innebär bland annat att den som har rätt att inneha
ett visst vapen för skjutning inte behöver ha ett särskilt
tillstånd för att inneha ljuddämpare som passar till vapnet (2
kap. 8 § andra stycket vapenlagen). I övriga fall krävs
tillstånd.
Såsom reglerna har kommit att utformas väcks frågan vad som ska
gälla om en vapenägare vill behålla en ljuddämpare när han eller
hon överlåter sitt vapen, t.ex. för att senare köpa ett nytt
vapen till vilket ljuddämparen passar eller för att en tilltänkt
köpare endast vill köpa vapnet men inte ljuddämparen. I
propositionen Genomförande av ändringarna i vapendirektivet
(prop. 2022/23:102) föreslås att den som innehar vapenmagasin
utan särskilt tillstånd och som överlåter det vapen som
vapenmagasinen passar till ska få fortsätta att inneha
vapenmagasinen under tre månader från dagen då vapnet lämnas ut
till förvärvaren.
Det finns mot denna bakgrund skäl att se över bestämmelserna om
tillstånd att inneha ljuddämpare i syfte att en vapenägare ska
ha rätt att under en viss tid behålla en ljuddämpare när han
eller hon överlåter det vapen som ljuddämparen passar till.
Utredaren ska
• föreslå en ordning som innebär att en vapenägare som överlåter
sitt vapen utan tillhörande ljuddämpare ska ha rätt att behålla
ljuddämparen under en viss tid, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Regelverket för vapensamlare
Enligt 2 kap. 4 § vapenlagen får tillstånd att inneha ett
skjutvapen som huvudsakligen har samlarvärde meddelas även för
andra ändamål än skjutning. Därutöver har Polismyndigheten
utfärdat relativt detaljerade allmänna råd om vad som bör gälla
för att vapen ska få innehas för samlingsändamål (6 kap. RPSFS
2009:13, FAP 551 13).
De nuvarande författningsbestämmelserna om vapensamlingar är få
och ger ingen närmare vägledning om vad som krävs för att ett
vapen ska få innehas för samlingsändamål. Regelverket bör därför
ses över samt vid behov utvecklas och förtydligas.
Utredaren ska
• ta ställning till om de krav som gäller för att skjutvapen ska
få innehas för samlingsändamål bör förtydligas, och
• föreslå de författningsändringar som bedöms nödvändiga för att
förtydliga regleringen.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Enligt de ursprungliga direktiven
skulle uppdraget redovisas senast den 10 november 2023.
Uppdraget ska i stället redovisas senast den 10 maj 2024.
(Justitiedepartementet)