Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 2022 års penningtvättsutredning (Fi 2022:13), Dir. 2023:49
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2023-03-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2023
Sammanfattning
Inom EU pågår förhandlingar om ändringar av regelverket om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, som
förväntas vara klara under året. Regeringen beslutade den 16
juni 2022 kommittédirektiv om EU:s lagstiftningspaket om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (dir.
2022:76). Uppdraget innebär i korthet att lämna förslag till de
författningsändringar som behövs för att anpassa svensk rätt
till de ändringar i regelverket som blir resultatet av
förhandlingarna. Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti
2024.
Det nya regelverket innebär att alla juridiska personer som
saknar verklig huvudman ska registrera sig och sin ledning i
registret över verkliga huvudmän, vilket är en nyordning som kan
medföra en omfattande administrativ börda för ideella sektorn
och Bolagsverket. För att utredaren ska kunna fullgöra sitt
uppdrag behöver denna händelseutveckling beaktas, inte minst mot
bakgrund av den ideella sektorns särart. Utredaren ska därför
• analysera hur förslaget förhåller sig till regeringsformens
förbud mot tvång att ge till känna sin åskådning i politiskt,
religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende men också
dess förbud mot åsiktsregistrering (2 kap. 2 och 3 §§) och
säkerställa att förslaget inte tillämpas i strid med dessa
förbud, och
• ta ställning till vilka ingripanden vid överträdelser av
skyldigheten för olika slag av juridiska personer att anmäla
uppgifter för registrering som är effektiva, proportionerliga
och avskräckande, inte minst mot bakgrund av den administrativa
och kostnadsmässiga bördan för de juridiska personerna som
registrering kan medföra.
Utredaren ska särskilt analysera förslagens konsekvenser för
Bolagsverket och den ideella sektorn.
Ändring i uppdraget
Inom EU pågår förhandlingar om ändringar av regelverket om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, som
förväntas vara klara under året. Regeringen beslutade den 16
juni 2022 kommittédirektiv om EU:s lagstiftningspaket om
åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (dir.
2022:76). Uppdraget innebär i korthet att lämna förslag till de
författningsändringar som behövs för att anpassa svensk rätt
till de ändringar i regelverket som blir resultatet av
förhandlingarna. Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti
2024.
Enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism (penningtvättslagen) får
verksamhetsutövare inte tillhandahålla varor eller tjänster, om
verksamhetsutövaren inte har tillräcklig kännedom om kunden för
att kunna hantera risken för penningtvätt och finansiering av
terrorism som kan förknippas med transaktionen (2 kap. 1 §). Som
ett led i detta ska verksamhetsutövaren utreda om kunden har en
verklig huvudman och åtminstone göra en sökning i Bolagsverkets
register över verkliga huvudmän i juridiska personer. Om kunden
är en juridisk person och det efter utredning står klart att den
juridiska personen inte har en verklig huvudman, ska den person
som är styrelseordförande, verkställande direktör eller
motsvarande befattningshavare anses vara verklig huvudman (2
kap. 8 §).
Europeiska bankmyndigheten (Eba) har meddelat riktlinjer för
riskfaktorer för penningtvätt och finansiering av terrorism
(Eba/GL/2021/02). Riktlinjerna har enligt Finansinspektionen
ställning som allmänna råd vid tillämpningen av
penningtvättslagen. Eba publicerade den 6 december 2022 ett
utkast till nya riktlinjer (Eba/CP/2022/13). I utkastet
uppmärksammas att vissa delar av den europeiska ideella sektorn
har svårt att få tillgång till finansiella tjänster på grund av
svårigheter för verksamhetsutövare att bedöma den risk för
penningtvätt och finansiering av terrorism som kan vara
förknippad med sektorn (s.k. de-risking). I syfte att komma till
rätta med problemet klargörs i utkastet till nya riktlinjer hur
en verksamhetsutövare bör gå till väga för att bedöma den risk
för penningtvätt och finansiering av terrorism som kan vara
förknippad med den ideella sektorn. Tillgång till tillförlitliga
uppgifter om den juridiska personen och dess ledning bör enligt
utkastet till nya riktlinjer påverka riskbedömningen.
I lagen (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän
(registerlagen) finns bestämmelser om Bolagsverkets register
över verkliga huvudmän i juridiska personer. Som utgångspunkt
gäller att juridiska personer ska dokumentera uppgifter om
verkligt huvudmannaskap, tillhandahålla uppgifter om verkligt
huvudmannaskap till myndigheter och verksamhetsutövare samt
anmäla uppgifter om verkligt huvudmannaskap för registrering (2
kap. 1–3 §§). För vissa juridiska personer – framför allt
ideella föreningar – gäller skyldigheterna först när en uppgift
om verklig huvudman lämnas till en verksamhetsutövare med
anledning av kundkännedomsåtgärder. En uppgift om att en verklig
huvudman saknas behöver inte anmälas för registrering men om
föreningen bedriver insamlingsverksamhet ska den anmäla sin
ledning för registrering. En medlem i en ideell förening eller
vissa trossamfund behöver inte anmälas för registrering, om det
medför att medlemmens åskådning i politiskt, religiöst,
kulturellt eller annat sådant hänseende blir känd (2 kap. 4–6
§§). Bolagsverket får förelägga en juridisk person att vid vite
att fullgöra sina skyldigheter (3 kap. 2 och 6 §§).
I den ideella sektorn skapas förutsättningar för människor att
engagera sig i gemensamma intressen och bygga upp tillit och
stärka förmågan att påverka sin egen livssituation, vilket är
centralt för utvecklingen av samhället och demokratin. Den
ideella sektorn har också viktiga funktioner som röstbärare och
opinionsbildare samt skapar samhällsnyttig verksamhet inom olika
samhällssektorer. Unikt för det svenska föreningslivet är den
höga anslutningsgraden och de demokratiska styrelseformerna. Det
innebär att en stor andel av den svenska befolkningen är
engagerad i den ideella sektorn. Föreningslivet är beroende av
ideella krafter. I det ligger att den administrativa bördan för
föreningslivet kan påverka förutsättningarna för att bilda och
driva en organisation eller för ideella krafter att engagera
sig. En viktig del i politiken för den ideella sektorn är därför
att verka för att den administrativa bördan inte blir för tung.
Samtidigt är det viktigt att föreningslivet har tillgång till
finansiella tjänster. Det förutsätter att verksamhetsutövare –
t.ex. banker – kan bedöma risken för att den ideella sektorn
missbrukas för penningtvätt och finansiering av terrorism, t.ex.
genom nödvändiga uppgifter om en ideell förening och dess
ledning.
EU:s nya regelverk om åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism innebär att verksamhetsutövarnas
kundkännedomsåtgärder och juridiska personers registrering av
verkliga huvudmän kommer att regleras i en EU-förordning, som
blir direkt tillämplig i Sverige. Enligt den nya EU-förordningen
ska alla juridiska personer som saknar verklig huvudman anmäla
sig och sin ledning för registrering i registret över verkliga
huvudmän. Något undantag för t.ex. företrädare för ideella
föreningar eller registrerade trossamfund görs inte, vilket i
praktiken innebär att den ideella sektorn i fortsättningen
kommer att behöva registrera sig och sin ledning i registret
över verkliga huvudmän. Medlemsstaterna ska se till att
ingripanden vid överträdelser av registreringsskyldigheten är
effektiva, proportionerliga och avskräckande.
Penningtvätt och finansiering av terrorism är samhällsskadliga
verksamheter. Samtidigt står det klart att en ordning som
innebär att cirka 260 000 ideella föreningar ska anmäla sig och
sina ledningar och förändringar av ledningskretsen för
registrering medför en omfattande administration för
föreningslivet och Bolagsverket. För t.ex. en enskild ideell
förening kan nyordningen innebära att ett stort antal
registreringar behöver göras löpande. Sedan kommittédirektiven
beslutades har Sverige därför under EU-förhandlingarna i
Europeiska unionens råd drivit ståndpunkten att juridiska
personer som driver ideell verksamhet och som saknar verklig
huvudman inte bör vara skyldiga att anmäla sig och sin ledning
för registrering. Det har emellertid inte funnits stöd för
Sveriges ståndpunkt hos övriga medlemsstater.
För att utredaren ska kunna fullgöra sitt uppdrag behöver denna
händelseutveckling beaktas, inte minst mot bakgrund av den
ideella sektorns särart. Utredaren ska därför
• analysera hur förslaget förhåller sig till regeringsformens
förbud mot tvång att ge till känna sin åskådning i politiskt,
religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende men också
dess förbud mot åsiktsregistrering (2 kap. 2 och 3 §§; jfr 2
kap. 6 § registerlagen) och säkerställa att förslaget inte
tillämpas i strid med dessa förbud, och
• ta ställning till vilka ingripanden vid överträdelser av
skyldigheten för olika slag av juridiska personer att anmäla
uppgifter till registret över verkliga huvudmän som är
effektiva, proportionerliga och avskräckande, inte minst mot
bakgrund av den administrativa och kostnadsmässiga bördan för de
juridiska personerna som registrering kan medföra.
Utredaren ska särskilt analysera förslagens administrativa och
kostnadsmässiga konsekvenser för Bolagsverket och den ideella
sektorn. När det gäller Bolagsverket handlar det bl.a. om de
informationsinsatser och andra kontakter som kan aktualiseras
gentemot den ideella sektorn, bl.a. inför det att förslagen
träder i kraft och för att ta hänsyn till sektorns behov av
framförhållning.
Utredaren ska vid genomförandet av uppdraget föra dialog med
representanter för den ideella sektorn.
(Finansdepartementet)